rsk Thomassen Van Fietsenland naar Brommersland Ajvaeisle de 10*penning Op alle goederen 10 korting Voor de Politierechter Champignonteelt BeDoemingen Zosters l'rsolinen Uit„Peelen Maas" Moderne Zaterdag 27 Augustus 1955 No 34 ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS f CONFECTIE VAN -EEN RIJK B^ZIT GROOVESTRAAT^a F'RTELEF. S12 GIRCH506S2 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIj!Rp^R,KWARTAAUCf \M Bulten Venrty f I.4S Hoe lang zal het nog duren, voordat Nederland, met Zweden van oudsher „het" fietsenland in Europa, in plaats van de talrijke fietsen louter brommers langs de wegen ziet snellen Hoe lang zal het nog duren, voor dat de „oude" trapfiets geheel ver drongen zal zijn door de „nieuwe" bromfiets? Terwijl deze vragen ons door het hoofd spelen, knetteren de ge stroomlijnde modellen van deze „nieuwkomer" ons voorbij. Een direct antwoord op deze vra gen is moeilijk te krijgen, maar 't is duidelijk, dat de bromfiets-in dustrie zich nog steeds verder uit breidt en zo zal het, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, nog eens zover komen, dat Nederland van fietsenland in bromfietsenland zal zijn omgetoverd. Wanneer dat zal zijn Als wij bedenken, dat in drie jaar tijdshet aantal bromfietsen praktisch ver dubbelde, dan ziet het er naar uit, dat indien de huidige ontwikkeling stand houdt, dit tijdstip niet meer ver verwijderd zal zijn. Het zwarte schaap. Merkwaardig is het hierbij te overwegen, dat er reeds voor de oorlog een rijwiel met hulpmotor bestond. De fietsers keken hun ogen uit naar de berijders van een dergelijk voertuig, maar het maakte toch niet die indruk, die men er eigenlijk van had kunnen verwach ten: het rijwiel met hulpmotor (bij genaamd „hakkepuf") verdween weer zo snel als het gekomen was en het duurde tot 1946, voordat het weer tussen de voertuigen op de weg verscheen. Van der Heem was de fabriek, die als eerste in Nederland de Franse Solex in licentie bouwde en met deze primeur op de markt kwam. Toen het een succes bleek te worden, gingen ook de andere, vaak de rijwielfabrikanten, zich op fabricage van bromfietsen toeleg gen. Het „niet meer trappen" werd langzamerhand mode en er ging praktisch geen dag voorbij of er verschenen meer en meer brom mers op de weg, tot verdriet van het snelverkeer, maar ook tot leedwezen van de conservatieve fietsers. Op de auto-, motor- en rijwiel tentoonstellingen ging de bromfiets een belangrijke plaats innemen, maar er zijn slechts een paar fa brieken in Nederland, die een echte nederlandse bromfiets bouwen. Wijze van constructie Evenals dit bij de bouw van auto's het geval is, wordt de bouw van brommers eerst zwart op wit vastgelegd. De motor, als voornaamste on derdeel van de bromfiets, eist de meest nauwkeurige weergave op het tekenpapier en het is in feite de inspiratie van de tekenaar, die uitmaakt hoe de carrosserie, als geheel om de motor heengebouwd, er uit zal zien. Natuurlijk heeft de technicus zich daarbij te houden aan de verschil lende standaardmaten van wielen en banden, van trappers en zadel, maar het streven is er op gericht het model zo luxeus mogelijk te maken, daar de vraag hiernaar groter is dan naar de eenvoudige modellen. De onderdelen, noodzakelijk voor de constructie van de bromfiets, zijn zowel van nederlands als van buitenlands fabrikaat, al ondergaan zij in de fabrieken soms nog een bewerking, die voor het standaard model noodzakelijk is. Is de tekening gereed en zijn de onderdelen voorradig, dan is het slechts een kwestie van „lopende band"-werk, voordat de bromfiets in zijn geheel gereed is. Dat neemt echter niet weg, dat door de daarvoor aangestelde per sonen, een nieuwbouw-bromfiets eerst moet worden ingereden, voor dat zij aan de binnenlandse markt wordt prijsgegeven. Men neemt hiervoor een afstand van rond de 3000 kilometer en wanneer zich geen gevallen voor doen, waardoor de technicus op het idee komt nog het een en ander aan de uitvoering te veranderen, wordt de verkoop, voor het bin nenland wel te verstaan, vrijge geven. Veelal duurt het dan nog 3 tot 6 maanden voordat men overgaat tot exporteren van de bromfiets, daar men om zeker te zijn van een goed exportartikel, eerst de even tuele klachten van de binnenlandse gebruikers aan een onderzoek wil onderwerpen. Maximum-snelheid en rijwielpad. Het probleem der maximum-snel- Elke bromfiets op de lopende band is reeds aan iemand verkocht. 500.000 brommers rijden langs onze wegen. heid heeft te lang in de volle aan dacht gestaan, dan dat men er over zou zwijgen. Is het echter verwonderlijk, dat de snelheid van een bromfiets de bromfietsfabrikant volkomen koud laat Zij fabriceren een voertuig, dat uit de aard der zaak een maximum snelheid heeft, maar die bromfiets is voor de verkoop bestemd en derhalve komen zij tegemoet aan de wensen der kopers. Zelf kan een bromfietsbezitter, die toevallig een technische knobbel heeft, door een paar eenvoudige handelingen de snelheid van zijn bromfiets ge makkelijk verhogen. Ook ten aanzien van de kwestie snelverkeersweg-rijwielpad neemt de brommerfabrikant een neutraal standpunt in. Toen met ingang van 1 Augustus 1953 de bromfiets met 49 cc cylin- derinhoud door de regering naar het rijwielpad werd verwezen, stak er een storm van verontwaardiging op. Een tussenvoorstel om de lang zame brommers over het rijwielpad te leiden en de snellere brommers via de snelverkeersweg, vond om begrijpelijke redenen geen genatte in de ogen van de heren in Den Haag, terwijl het aanleggen van bromfietspaden een te kostbare geschiedenis zou worden. Voor wie is de bromfiets Het is opvallend te moeten con stateren, dat de bromfiets eigenlijk gemeen goed is geworden. Waren de auto en de motor een te grote uitgave voor de gewone arbeider, de bromfiets loste dit probleem op. Hoewel de brommer nogal prijzig is, blijkt uit de grote vraag, dat de arbeidende klasse toch de voorkeur geeft aan een meest luxueuze uit voeringvan de brommer. Zij komt er gemakkelijker toe zich aan het zoveel verguisde, maar toch uitkomst brengende afbetalingsysteem te wennen, want door haar snelle verplaatsingsmo gelijkheid is de bromfiets het ge ijkte vervoermiddel voor de vaak lange afstand naar het werk. De buitenlandse situatie Niet alleen in ons kleine landje aan de Noordzee heeft de brom fiets een dergelijke forure gemaakt. Ook in Zweden, België, Duitsland, Frankrijk en Italië is het aantal brommers de laatste jaren met sprongen omhoog gegaan. Opmerkelijk is, dat in Zweden tot 1952 bijna geen bromfietsen bestonden, daar men hiervoor een rijbewijs nodig achtte. Thans heeft zich een geheel eigen bromfietsen industrie ontwikkeld, hoewel er een snelheidsbeperking is inge voerd. Evenals in Nederland schakelt Zweden langzaam om van trapfiets naar bromfiets. In Frankrijk zal men dit jaar waarschijnlijk nog de productie vart 1.500.000 halen, ter wijl in Duitsland een productie van bijna 700.000 verwacht wordt. Zo heeft de bromfiets de wereld veroverd in een betrekkelijke korte spanne tijds. Zo heeft zij met al haar gemakken en kwalen de mens bekoord en daarin een gretige af nemer gevonden. Reeds bevindt er zich een 50 tal merken van bromfietsen op de ne derlandse weg, een aantal, dat in de toekomst zeker nog groter zal worden, want praktisch elke brom mer, die aan de lopende band in elkaar wordt gezet, is reeds aan een afnemer verkocht. Een afne mer, die reeds meer dan veertien dagen op zijn brommer heeft moe ten wachten Vrouwe Justitia is op vacantie ge weest. Ze heeft zich tenminste ge ruime tijd niet meer in de Venrayse raadszaal laten zien. Maar j.l. Vrijdag had ze haar af gezanten weer naar ons aller woon plaats gezonden, om daar naar recht en billijkheid de overtredingen van het mensdom uit deze contreien te straffen.- Haar eerste slachtoffer was een stoere Marinier, afkomstig uit Lottum. Wat deze jongeman bezield heeft om het zilte nat op te zoeken, is en blijft voor ons een raadsel. Maar geen raadsel bleef, hoe dat jongmens, voordat hij konings rok ging dragen, met zijn kameraden omsprong. In een zeer duidelijk proces-verbaal stond n.l. vermeld, dat hij een mede-minnaar zodanig met een vuist in het gezicht geslagen had, dat diezelfde mede-minnaar vervolgens een heel ris je tanden had kunnen uit spuwen. En dat alle maal vanwege de liefde jegens een Lottums vrouwmens, die na die slachtpartij maar met een derde op stap ging, omdat ze van die ruwe manieren niet hield. Waaruit men weer kan zien hoe de liefde tot alles in staat is. Behoudens het kunst- gebltje wat hij van zijn ex-mede minnaar mag betalen, werd hem nu een rekening van f 25 gepresen teerd. Vanwege de gerechtigheid en zo en of hij nu al klaagde, dat een marinier in deze dagen niet al te veel verdiend, het hielp hem weinig. Het bleef f 25. Een mijnheer uit Gennep moest op het matje komen, omdat hij een aanrijding veroorzaakt had. Toen men hem na het ongeluk uit de wagen haalde, bleek hij naar alcohol te ruiken. Naar afgewerkte alcohol dan... Dat zijn domme dingen en dat werd deze mijnheer dan ook be hoorlijk aan zijn verstand gebracht. Zelfs de gewonnen voetbalwedstrijd was geen excuus voor de zes glazen bier, die de mijnheer had geconsu meerd. De Officier eiste dan ook prompt 1 mnd. v.w. en een jaar het rijbewijs kwijt. Omdat de mijnheer kon praten als Brugman, en bovendien kon aan tonen a. dat de aanrijding maar een heel lichte geweest was, b. dat hij zijn wagen niet kon missen en c. dat slechts een toevallige samen loop van omstandigneden aan die zes glazen bier schuld waren werd genade voor recht toegepast en werd het f 150,boete en 3 mnd. rijbewijs foetsie. Waarop de mijn heer opgelucht adem haalde. In Venlo woont een andere mijn heer, die omdat hij schuld had bij de stroomverkoop van zijn licht werd afgesneden. Nu is dat bar on gemakkelijk en daarom had hij er een kunstje voor verzonnen. Hij verbond de draden achter de meter om en ziedaar het lampje floepte aan en het kostte lekker niks. Maar de stroomverkoop is ook niet op haar achterhoofd gevallen en bij de eerste de beste controle ging mijnheer op de bon. Omdat het een goede oude bekende was van de Officier, die de laatste jaren wer kelijk goed had opgepast, kwam hij er af met een geldboete van f 15, maar kreeg verder 3 mnd. v.w. met een proeftijd van 3 jaren om nog een stok achter de deur te hebben. En de rekening van de stroomver koop zal nog wel komen. Voor douane moet men altijd voorzichtig zijn. Ieder mens smok kelt op zijn tijd wel eens wat en daarom kan men met deze heren beter zoete broodjes bakken dan herrie zoeken. Dat ondervond ook B. uit Bergen, die tegen een douane beambte vertelde, dat hij niet eerlijk was en zijn vriendjes maar liet lopen. Dat is natuurlijk stom, zeker als men een en ander niet bewijzen kan. En dat kon de Bergenaar niet. Met het gevolg, dat hij met f 25 boete geleerd kreeg, zijn mond op tijd te houden. Wat bepaald een dure cursus is. In Well doet men soms rare dingen. Dan was er een, die lekker aangeschoten tegen sluitingstijd bij een kastelein op bezoek kwam en nog om een borrel vroeg. Deze kastelein was verstandig en zei, dat hij zijn portie meer dan genoeg had gehad. Of hij maar op wou krassen. Dat gebeurde onder hevige protesten en zie ternauwernood is hij buiten of daar vliegt een kei door de café ruiten en de ruit in diggelen. Nu had de ruitentikker in zoverre pech, dat buiten een politieagent zijn smijtbeweging had gezien en om nu de hele zaak maar meteen sluitend te maken werd een politie hond meteen de lucht van de steen gegeven. En ook dat stomme dier liep achter elkaar naar de verdachte. Toen was hij natuurlijk het haasje en of hij nu al ontkende en nog eens ontkende, het baatte niets, hij ging over de kling. Kosten dezes waren: een nieuwe ruit en f 25 boete. In Grubbenvorst had de Gemeente boompjes geplant, zoals dat ook soms in andere plaatsen gebeurd is. En zie op een schone avond zagen twee jongelingen kans om enkele van die boompjes eens gauw te vernielen. En ook dat gebeurd wel eens op andere plaatsen. Maar in tegenstelling met laatst genoemde kreeg men in Grubbenvorst de daders te pakken, dienu niet alleen de boompjes mogen betalen maar bovendien f25 voor iedere genekte boom. Zodat hun spaarpot bar veel geleden heeft na deze operatie. In Gennep was een automonteur, die een baas had, dié nooit gehoord had van C.A.O. Tenminste hij wist niets van CAO-lonen af en betaalde daarom maar een hele pluk minder. De stemming tussen baas en knecht was dus allesbehalve prettig, vooral daar de knecht iedere week opnieuw zijn debet-rekening bij de baas op zag lopen. Om dat een beetje tegen te gaan gapte hij toen maar uit de baas zijn kas, maar die baas had het door en er kwam politie bij. Nu moet hij f 66 gestolen geld terug betalen en bovendien nog f 30 extra als boete. Maar de baas, die zal ook aangesproken worden en mis schien, dat hij dan te weten komt wat CAO is. De man in Blitterswjjck, die rond Als in de kleuterschool aan de Maasheseweg het nieuwe school jaar begint, dan zal zg, die 40 lange jaren Venrays jeugd de eerste wankele schreden op het pad der wijsheid heeft leren zetten, er niet meer staan, om de nieuwelingen over de schrik heen te helpen. Want Mère Theodora gaat met pensioen. Zij heeft haar taak overgedragen aan Mère Ursule, die nu hoofd is van de kleuterschool. Na alles wat er gezegd en ge schreven is bij gelegenheid van haar 40-jarig jubileum aan deze school, vallen we slechts in herhaling als we haar verdiensten hier nog eens opsommen. Maar toch mag wel eens openlijk dank worden gezegd voor haar wer ken en streven en menig oud-leer ling, waarvan er al weer zijn, die hun kinderen aan haar zorgen heb ben toevertrouwd zal haar nog een lange en welverdiende rust toe wensen. Aan de Middelbare Meisjesschool heeft Mère Marie Sacre Coeur de teugels van het bewind neergelegd en overgegeven aan Mère Benigna. Zij was gedurende meer dan 25 jaren aan deM.M.S. verbonden o.a. als lerares in aardrijkskunde en als directrice. Ze is een der mede oprichtsters geweest van de Middel bare meisjesschool in Venray. Ook zij gaat rusten. En voor het overige: „nur" dron ken fietsers en dronken brommers. En de Officier maar ketteren. De beginnelingen in het schone vak kregen als vanouds f 30 en de meer gevorderden mogen op staats kosten op vacantie naar de Pollard- straat. van 31 Augustus 1907 „Sint Servatius" vierde het 100-jarig bestaan van de Congre gatie der Broeders van Liefde. G. Haffmans, besteedde de bouw van een nieuwe boerderij aan. G. Poels te Venray, schreef in voor f 2019, maar Vissers te Wanssum voor f 2014. van 1 September 1906 Als artikel verscheen: Een be- hartenswaardig woord over onzen Volksbond afd. Venray. De ver gadering van de Raad der Gemeente werd 29 Augustus gehouden. De onderwijzer A. Derksen werd benoemd te Clinge. On 15 September zou het inter- communicaal telephoonkantoor wor den geopend. Jhr. Mr. Ch. Ruys de Beeren- brouck, sprak op de vergadering van de R.K. Volksbond. Adr. Verheugen werd directeur van de Fanfare te Vierlingsbeek. P.J. Voesten was 25 jaren op de sigarenfabriek Minten werkzaam. van 2 September 1905 Op de vergadering van de R.K. Volksbond, sprak o.a. Dr. H. Poels. gereden had in een auto zonder kentekenbewijs, werd vrijgesproken, omdat het zijn schuld niet was, maar van allerlei instanties, die niet opschoten met dat bewijs. En dan was er de oom uit Oos trum, die ruzie had met zijn familie om een stuk vaderlijk erfdeel van 1 ha groot. Toen zijn nee fop zekere dag voorbij kwam, zei hij hem sar castisch goeden morgen, waarop de neef prompt en vlot vertelde, dat hij een verrekte schele rotkop was. Hetgeen niet mooi is van dat neefie en waarvoor hij ook prompt f 10 moest betalen. Maar ook oom kreeg de goede raad mee, maar eens wat minder herrie te maken en wat vreedzamer met de familie door het leven te gaan, waarbij Vrouwe Justitia toch weer blijk gaf niet zo blind te zijn als ze wordt voor gesteld. Het is beslist geen fantasie in S walmens champignonkwekerij de Leuker groeien deze lekkernijen etagegewijs. Menigeen zal wellicht bij het lezen hiervan medelijdend het hoofd schudden en denken, dat er na de beroemde hangende tuinen van de Babylonische koningin Se- miramis niets nieuws meer onder de zon verscheen. Hij moet dan maar eens te Swalmen een kijkje gaan nemen om zich van de waar heid van het bovenstaande te over tuigen. Begin dit jaar stelde de heer V. Goossens op de Leuker te Swal men een champignonkwekerij in bedrijf, die volgens de laatste we tenschappelijke methoden wordt geëxploiteerd. De plannen voor de kwekerij werden ontworpen door het Instituut voor Tuinbouwtech niek te Wageningen. Werkwijze en kweekmethoden van een op zo moderne leest ge schoeid bedrijf verschillen dan ook aanmerkelijk van die in de overige Z.-Nederlandse bedrijven. Frans officier deed ontdekking. Het kweken van paddestoelen be stond dl in de oudheid. Uit de klassieke litteratuur weten wij, dat Grieken en Romeinen zich reeds er mede bezig hielden. Al is niet bekend of deze cultuur op een hoog peil stond. De kunst van het kwe ken ging met de oude beschaving ten onder en verdween. Ook Chinezen en Japanners kweekten de eetbare paddestoel. Zij legden daartoe hagen van be paalde boomsoorten aan. De schors van stam en takken werden dan met de sporendragende delen van de rijpe zwam ingewreven. Ook in Indonesië worden door inlanders en Chinezen paddestoelen gekweekt. Van een werkelijke cultuur is echter slechts sprake bij het kwe ken van de zg. weide-champion, die in het begin van de 19e eeuw in Frankrijk een aanvang nam. Van daar verspreidde deze cultuur zich over geheel West-Eurapa. Over de oorsprong van de cham pignonteelt doen verschillende ver halen de ronde. Het meest geloof waardige is wel dat van een offi cier uit Napoleons leger. Deze moest wegens een krijgs- tuchtelijk vergrijp vluchten en hij verschool zich in een verlaten steengroeve. In de groeve vond hij champignons in grote hoeveelheden die hem tijdens zijn verblijf aldaar tot voedsej dienden. Toen hij later bij een boer in de omgeving naar dit wonderlijk ver schijnsel informeerde, vertelde die, dat in de nabijheid gelegerde troe pen hun paardenmest in de groeve uitstortten. Toen na de dood van Napoleon de officier niets meer te vrezen had, kocht hij de groeve en begon daar met de champignon teelt. Nieuwe methode. Terwijl doorgaans ook in Ne derland de champignons in kel ders, groeven of grotten worden gekweekt, werkt de Swalmense kwekerij met methoden volgens, welke het groeiproces wordt gesti muleerd en verhaast. Een bedrijf, dat volgens deze nieuwe methoden werkt, haalt ge makkelijk de zesvoudige productie van een bedrijf van dezelfde om vang van het normale type. Voorbeelden zijn legio, de moge lijkheden tot bestrijding van de voorkomende ziekten zijn veelvul- diger en gemakkelijker, er kan onafgebroken worden geoogst, doordat het groeiproces drastisch wordt verkort. Evenals bij de oude beproefde methode wordt als meststof gebruik gemaakt van paardenmest. Deze wordt o.m. vermengd met wateren, gips, aan een broelproces onder worpen; verpakt in houten kisten wordt zij in een zg. fermentatiecel gebracht, waar zij tot ca. 80 gr. C. wordt verhit en geregeld wordt omgezet. Na enkele dagen wordt de tem peratuur tot plm. 25 gr. C. ver laagd, waarna het zg. champignon- broed of mycelium wordt toege voegd. Dit wordt uit de sporen van de rijpe champignon bereid, hetgeen uitsluitend in laboratoria geschiedt. Voorheen kon het alleen van het Instituut Pasteur uit Parijs worden betrokken. Tegenwoordig wordt 't ook ln Nederland bereid. Wanneer 't mycelium aan de kisten met mest is toegevoegd, worden deze afgedekt door een laag van met formaline ontsmette tuinaarde. Vervolgens komen de kisten in zg. oogst- of kweekcellen, waar zij etagegewijs in 5 tot 6 lagen wor den opgestapeld, per cel ongeveer 476 kisten. Aanvankelijk wordt gedurende de eerste dagen het groeiproces onder een temperatuur van 24 tot 25 gra den Celsius danig gestimuleerd. Daarna koelt men de cellen, die centraal worden verwarmd en waar in warmte, verse zuurstof en vocht in elke gewenste hoeveelheid kun nen worden binnengebracht, tot 14 a 16 graden. Gedurende een negen tal weken kan worden geoogst. Bij de op oude voet geschoeide kwe kerijen is dit 6 a 7 maanden. Door een perfect verwarmings systeem kan men de temperatuur voor elke cel afzonderlijk regelen. Broei, fermentatie en kweek kunnen dus gelijktijdig naast elkaar plaats vinden. Grote ervaring Naast kennis van kweekmethoden en van voorkomende ziekten, zijn in een champignonkwekerij een pijnlijke zindelijkheid en een nim mer aflatende zorg nodig en bij deze kennis behoort een behoorlijke dosis „Fingerspitzengefühl" te ko men. Elke kist met mest en broed moet afzonderlijk worden beoor deeld, waarvoor veel ervaring nodig is. Bedrijfsleider op de „Leuker" is de heer Hendriks, die als jongen van zes jaar voor zijn genoegen al met het telen van champignons in Lyon begon, waar zijn vader direc teur van een waterleidingbedrijf was. Na de oorlog is de heer Hen- drix naar Nederland teruggekeerd en maakt nu zijn beroep van de champignonteelt. Wanneer wij vermelden, dat „de Leuker" 18000 kg per jaar pro duceert, terwijl een bedrijf van de zelfde grootte volgens de oude me thoden slechts tot 3000 kg zou op leveren, krijgt men een beeld van de voordelen der moderne kweek methoden. De afzet is gegarandeerd, in Ne derland worden jaarlijks nog 83000 kg champignons geïmporteerd, ter wijl de vraag naar deze lekkernij nog steeds stijgende is. Niettemin heeft „de Leuker" ook export. Verse champignons worden o.a. naar Bel gië uitgevoerd; ingeblikt gaan ze naar Egypte, Israël en naar ver schillende Amerikaanse landen. MET DEZE AANBIEDING BEGINT DE VICTORIE. Reeds nu kunt U profiteren van deze' prijsverlaging! natuurlijk bij

Peel en Maas | 1955 | | pagina 1