rsk
Thomassen
Van Fietsenland
naar Brommersland
Ajvaeisle de 10*penning
Op alle goederen 10 korting
Voor de Politierechter
Champignonteelt
BeDoemingen Zosters l'rsolinen
Uit„Peelen Maas"
Moderne
Zaterdag 27 Augustus 1955 No 34
ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
f CONFECTIE VAN
-EEN RIJK B^ZIT
GROOVESTRAAT^a F'RTELEF. S12 GIRCH506S2 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIj!Rp^R,KWARTAAUCf \M Bulten Venrty f I.4S
Hoe lang zal het nog duren,
voordat Nederland, met Zweden
van oudsher „het" fietsenland in
Europa, in plaats van de talrijke
fietsen louter brommers langs de
wegen ziet snellen
Hoe lang zal het nog duren, voor
dat de „oude" trapfiets geheel ver
drongen zal zijn door de „nieuwe"
bromfiets?
Terwijl deze vragen ons door het
hoofd spelen, knetteren de ge
stroomlijnde modellen van deze
„nieuwkomer" ons voorbij.
Een direct antwoord op deze vra
gen is moeilijk te krijgen, maar 't
is duidelijk, dat de bromfiets-in
dustrie zich nog steeds verder uit
breidt en zo zal het, onvoorziene
omstandigheden voorbehouden, nog
eens zover komen, dat Nederland
van fietsenland in bromfietsenland
zal zijn omgetoverd.
Wanneer dat zal zijn Als wij
bedenken, dat in drie jaar tijdshet
aantal bromfietsen praktisch ver
dubbelde, dan ziet het er naar uit,
dat indien de huidige ontwikkeling
stand houdt, dit tijdstip niet meer
ver verwijderd zal zijn.
Het zwarte schaap.
Merkwaardig is het hierbij te
overwegen, dat er reeds voor de
oorlog een rijwiel met hulpmotor
bestond. De fietsers keken hun
ogen uit naar de berijders van een
dergelijk voertuig, maar het maakte
toch niet die indruk, die men er
eigenlijk van had kunnen verwach
ten: het rijwiel met hulpmotor (bij
genaamd „hakkepuf") verdween
weer zo snel als het gekomen was
en het duurde tot 1946, voordat
het weer tussen de voertuigen op
de weg verscheen.
Van der Heem was de fabriek,
die als eerste in Nederland de
Franse Solex in licentie bouwde en
met deze primeur op de markt
kwam. Toen het een succes bleek
te worden, gingen ook de andere,
vaak de rijwielfabrikanten, zich op
fabricage van bromfietsen toeleg
gen.
Het „niet meer trappen" werd
langzamerhand mode en er ging
praktisch geen dag voorbij of er
verschenen meer en meer brom
mers op de weg, tot verdriet van
het snelverkeer, maar ook tot
leedwezen van de conservatieve
fietsers.
Op de auto-, motor- en rijwiel
tentoonstellingen ging de bromfiets
een belangrijke plaats innemen,
maar er zijn slechts een paar fa
brieken in Nederland, die een echte
nederlandse bromfiets bouwen.
Wijze van constructie
Evenals dit bij de bouw van
auto's het geval is, wordt de bouw
van brommers eerst zwart op wit
vastgelegd.
De motor, als voornaamste on
derdeel van de bromfiets, eist de
meest nauwkeurige weergave op
het tekenpapier en het is in feite
de inspiratie van de tekenaar, die
uitmaakt hoe de carrosserie, als
geheel om de motor heengebouwd,
er uit zal zien.
Natuurlijk heeft de technicus zich
daarbij te houden aan de verschil
lende standaardmaten van wielen
en banden, van trappers en zadel,
maar het streven is er op gericht
het model zo luxeus mogelijk te
maken, daar de vraag hiernaar
groter is dan naar de eenvoudige
modellen.
De onderdelen, noodzakelijk voor
de constructie van de bromfiets,
zijn zowel van nederlands als van
buitenlands fabrikaat, al ondergaan
zij in de fabrieken soms nog een
bewerking, die voor het standaard
model noodzakelijk is.
Is de tekening gereed en zijn de
onderdelen voorradig, dan is het
slechts een kwestie van „lopende
band"-werk, voordat de bromfiets
in zijn geheel gereed is.
Dat neemt echter niet weg, dat
door de daarvoor aangestelde per
sonen, een nieuwbouw-bromfiets
eerst moet worden ingereden, voor
dat zij aan de binnenlandse markt
wordt prijsgegeven.
Men neemt hiervoor een afstand
van rond de 3000 kilometer en
wanneer zich geen gevallen voor
doen, waardoor de technicus op het
idee komt nog het een en ander
aan de uitvoering te veranderen,
wordt de verkoop, voor het bin
nenland wel te verstaan, vrijge
geven.
Veelal duurt het dan nog 3 tot 6
maanden voordat men overgaat
tot exporteren van de bromfiets,
daar men om zeker te zijn van een
goed exportartikel, eerst de even
tuele klachten van de binnenlandse
gebruikers aan een onderzoek wil
onderwerpen.
Maximum-snelheid
en rijwielpad.
Het probleem der maximum-snel-
Elke bromfiets op de lopende band
is reeds aan iemand verkocht.
500.000 brommers rijden langs onze wegen.
heid heeft te lang in de volle aan
dacht gestaan, dan dat men er
over zou zwijgen.
Is het echter verwonderlijk, dat
de snelheid van een bromfiets de
bromfietsfabrikant volkomen koud
laat
Zij fabriceren een voertuig, dat
uit de aard der zaak een maximum
snelheid heeft, maar die bromfiets
is voor de verkoop bestemd en
derhalve komen zij tegemoet aan
de wensen der kopers. Zelf kan
een bromfietsbezitter, die toevallig
een technische knobbel heeft, door
een paar eenvoudige handelingen
de snelheid van zijn bromfiets ge
makkelijk verhogen.
Ook ten aanzien van de kwestie
snelverkeersweg-rijwielpad neemt
de brommerfabrikant een neutraal
standpunt in.
Toen met ingang van 1 Augustus
1953 de bromfiets met 49 cc cylin-
derinhoud door de regering naar
het rijwielpad werd verwezen, stak
er een storm van verontwaardiging
op. Een tussenvoorstel om de lang
zame brommers over het rijwielpad
te leiden en de snellere brommers
via de snelverkeersweg, vond om
begrijpelijke redenen geen genatte
in de ogen van de heren in Den
Haag, terwijl het aanleggen van
bromfietspaden een te kostbare
geschiedenis zou worden.
Voor wie is de bromfiets
Het is opvallend te moeten con
stateren, dat de bromfiets eigenlijk
gemeen goed is geworden. Waren
de auto en de motor een te grote
uitgave voor de gewone arbeider,
de bromfiets loste dit probleem
op.
Hoewel de brommer nogal prijzig
is, blijkt uit de grote vraag, dat de
arbeidende klasse toch de voorkeur
geeft aan een meest luxueuze uit
voeringvan de brommer.
Zij komt er gemakkelijker toe
zich aan het zoveel verguisde,
maar toch uitkomst brengende
afbetalingsysteem te wennen, want
door haar snelle verplaatsingsmo
gelijkheid is de bromfiets het ge
ijkte vervoermiddel voor de vaak
lange afstand naar het werk.
De buitenlandse situatie
Niet alleen in ons kleine landje
aan de Noordzee heeft de brom
fiets een dergelijke forure gemaakt.
Ook in Zweden, België, Duitsland,
Frankrijk en Italië is het aantal
brommers de laatste jaren met
sprongen omhoog gegaan.
Opmerkelijk is, dat in Zweden
tot 1952 bijna geen bromfietsen
bestonden, daar men hiervoor een
rijbewijs nodig achtte. Thans heeft
zich een geheel eigen bromfietsen
industrie ontwikkeld, hoewel er
een snelheidsbeperking is inge
voerd.
Evenals in Nederland schakelt
Zweden langzaam om van trapfiets
naar bromfiets. In Frankrijk zal
men dit jaar waarschijnlijk nog de
productie vart 1.500.000 halen, ter
wijl in Duitsland een productie van
bijna 700.000 verwacht wordt.
Zo heeft de bromfiets de wereld
veroverd in een betrekkelijke korte
spanne tijds. Zo heeft zij met al
haar gemakken en kwalen de mens
bekoord en daarin een gretige af
nemer gevonden.
Reeds bevindt er zich een 50 tal
merken van bromfietsen op de ne
derlandse weg, een aantal, dat in
de toekomst zeker nog groter zal
worden, want praktisch elke brom
mer, die aan de lopende band in
elkaar wordt gezet, is reeds aan
een afnemer verkocht. Een afne
mer, die reeds meer dan veertien
dagen op zijn brommer heeft moe
ten wachten
Vrouwe Justitia is op vacantie ge
weest. Ze heeft zich tenminste ge
ruime tijd niet meer in de Venrayse
raadszaal laten zien.
Maar j.l. Vrijdag had ze haar af
gezanten weer naar ons aller woon
plaats gezonden, om daar naar
recht en billijkheid de overtredingen
van het mensdom uit deze contreien
te straffen.-
Haar eerste slachtoffer was een
stoere Marinier, afkomstig uit
Lottum. Wat deze jongeman bezield
heeft om het zilte nat op te zoeken,
is en blijft voor ons een raadsel.
Maar geen raadsel bleef, hoe dat
jongmens, voordat hij konings rok
ging dragen, met zijn kameraden
omsprong. In een zeer duidelijk
proces-verbaal stond n.l. vermeld,
dat hij een mede-minnaar zodanig
met een vuist in het gezicht geslagen
had, dat diezelfde mede-minnaar
vervolgens een heel ris je tanden
had kunnen uit spuwen. En dat alle
maal vanwege de liefde jegens een
Lottums vrouwmens, die na die
slachtpartij maar met een derde op
stap ging, omdat ze van die ruwe
manieren niet hield. Waaruit men
weer kan zien hoe de liefde tot alles
in staat is. Behoudens het kunst-
gebltje wat hij van zijn ex-mede
minnaar mag betalen, werd hem
nu een rekening van f 25 gepresen
teerd. Vanwege de gerechtigheid en
zo en of hij nu al klaagde, dat een
marinier in deze dagen niet
al te veel verdiend, het hielp hem
weinig. Het bleef f 25.
Een mijnheer uit Gennep moest
op het matje komen, omdat hij een
aanrijding veroorzaakt had. Toen
men hem na het ongeluk uit de
wagen haalde, bleek hij naar alcohol
te ruiken. Naar afgewerkte alcohol
dan... Dat zijn domme dingen en dat
werd deze mijnheer dan ook be
hoorlijk aan zijn verstand gebracht.
Zelfs de gewonnen voetbalwedstrijd
was geen excuus voor de zes glazen
bier, die de mijnheer had geconsu
meerd. De Officier eiste dan ook
prompt 1 mnd. v.w. en een jaar het
rijbewijs kwijt.
Omdat de mijnheer kon praten
als Brugman, en bovendien kon aan
tonen a. dat de aanrijding maar een
heel lichte geweest was, b. dat hij
zijn wagen niet kon missen en c.
dat slechts een toevallige samen
loop van omstandigneden aan die
zes glazen bier schuld waren werd
genade voor recht toegepast en
werd het f 150,boete en 3 mnd.
rijbewijs foetsie. Waarop de mijn
heer opgelucht adem haalde.
In Venlo woont een andere mijn
heer, die omdat hij schuld had bij
de stroomverkoop van zijn licht
werd afgesneden. Nu is dat bar on
gemakkelijk en daarom had hij er
een kunstje voor verzonnen. Hij
verbond de draden achter de meter
om en ziedaar het lampje floepte
aan en het kostte lekker niks. Maar
de stroomverkoop is ook niet op
haar achterhoofd gevallen en bij
de eerste de beste controle ging
mijnheer op de bon. Omdat het een
goede oude bekende was van de
Officier, die de laatste jaren wer
kelijk goed had opgepast, kwam hij
er af met een geldboete van f 15,
maar kreeg verder 3 mnd. v.w. met
een proeftijd van 3 jaren om nog
een stok achter de deur te hebben.
En de rekening van de stroomver
koop zal nog wel komen.
Voor douane moet men altijd
voorzichtig zijn. Ieder mens smok
kelt op zijn tijd wel eens wat en
daarom kan men met deze heren
beter zoete broodjes bakken dan
herrie zoeken. Dat ondervond ook
B. uit Bergen, die tegen een douane
beambte vertelde, dat hij niet eerlijk
was en zijn vriendjes maar liet lopen.
Dat is natuurlijk stom, zeker als
men een en ander niet bewijzen
kan. En dat kon de Bergenaar niet.
Met het gevolg, dat hij met f 25
boete geleerd kreeg, zijn mond op
tijd te houden. Wat bepaald een
dure cursus is.
In Well doet men soms rare
dingen. Dan was er een, die lekker
aangeschoten tegen sluitingstijd bij
een kastelein op bezoek kwam en
nog om een borrel vroeg. Deze
kastelein was verstandig en zei, dat
hij zijn portie meer dan genoeg had
gehad. Of hij maar op wou krassen.
Dat gebeurde onder hevige protesten
en zie ternauwernood is hij buiten
of daar vliegt een kei door de café
ruiten en de ruit in diggelen.
Nu had de ruitentikker in zoverre
pech, dat buiten een politieagent
zijn smijtbeweging had gezien en
om nu de hele zaak maar meteen
sluitend te maken werd een politie
hond meteen de lucht van de steen
gegeven. En ook dat stomme dier
liep achter elkaar naar de verdachte.
Toen was hij natuurlijk het haasje
en of hij nu al ontkende en nog
eens ontkende, het baatte niets, hij
ging over de kling. Kosten dezes
waren: een nieuwe ruit en f 25
boete.
In Grubbenvorst had de Gemeente
boompjes geplant, zoals dat ook
soms in andere plaatsen gebeurd is.
En zie op een schone avond zagen
twee jongelingen kans om enkele
van die boompjes eens gauw te
vernielen. En ook dat gebeurd wel
eens op andere plaatsen. Maar in
tegenstelling met laatst genoemde
kreeg men in Grubbenvorst de
daders te pakken, dienu niet alleen
de boompjes mogen betalen maar
bovendien f25 voor iedere genekte
boom. Zodat hun spaarpot bar veel
geleden heeft na deze operatie.
In Gennep was een automonteur,
die een baas had, dié nooit gehoord
had van C.A.O. Tenminste hij wist
niets van CAO-lonen af en betaalde
daarom maar een hele pluk minder.
De stemming tussen baas en knecht
was dus allesbehalve prettig, vooral
daar de knecht iedere week opnieuw
zijn debet-rekening bij de baas op
zag lopen. Om dat een beetje tegen
te gaan gapte hij toen maar uit de
baas zijn kas, maar die baas had
het door en er kwam politie bij. Nu
moet hij f 66 gestolen geld terug
betalen en bovendien nog f 30 extra
als boete. Maar de baas, die zal
ook aangesproken worden en mis
schien, dat hij dan te weten komt
wat CAO is.
De man in Blitterswjjck, die rond
Als in de kleuterschool aan de
Maasheseweg het nieuwe school
jaar begint, dan zal zg, die 40 lange
jaren Venrays jeugd de eerste
wankele schreden op het pad der
wijsheid heeft leren zetten, er niet
meer staan, om de nieuwelingen
over de schrik heen te helpen. Want
Mère Theodora gaat met pensioen.
Zij heeft haar taak overgedragen
aan Mère Ursule, die nu hoofd is
van de kleuterschool.
Na alles wat er gezegd en ge
schreven is bij gelegenheid van haar
40-jarig jubileum aan deze school,
vallen we slechts in herhaling als
we haar verdiensten hier nog eens
opsommen.
Maar toch mag wel eens openlijk
dank worden gezegd voor haar wer
ken en streven en menig oud-leer
ling, waarvan er al weer zijn, die
hun kinderen aan haar zorgen heb
ben toevertrouwd zal haar nog een
lange en welverdiende rust toe
wensen.
Aan de Middelbare Meisjesschool
heeft Mère Marie Sacre Coeur de
teugels van het bewind neergelegd
en overgegeven aan Mère Benigna.
Zij was gedurende meer dan 25
jaren aan deM.M.S. verbonden o.a.
als lerares in aardrijkskunde en als
directrice. Ze is een der mede
oprichtsters geweest van de Middel
bare meisjesschool in Venray. Ook
zij gaat rusten.
En voor het overige: „nur" dron
ken fietsers en dronken brommers.
En de Officier maar ketteren.
De beginnelingen in het schone
vak kregen als vanouds f 30 en de
meer gevorderden mogen op staats
kosten op vacantie naar de Pollard-
straat.
van 31 Augustus 1907
„Sint Servatius" vierde het
100-jarig bestaan van de Congre
gatie der Broeders van Liefde.
G. Haffmans, besteedde de
bouw van een nieuwe boerderij aan.
G. Poels te Venray, schreef in voor
f 2019, maar Vissers te Wanssum
voor f 2014.
van 1 September 1906
Als artikel verscheen: Een be-
hartenswaardig woord over onzen
Volksbond afd. Venray. De ver
gadering van de Raad der Gemeente
werd 29 Augustus gehouden.
De onderwijzer A. Derksen
werd benoemd te Clinge.
On 15 September zou het inter-
communicaal telephoonkantoor wor
den geopend.
Jhr. Mr. Ch. Ruys de Beeren-
brouck, sprak op de vergadering
van de R.K. Volksbond.
Adr. Verheugen werd directeur
van de Fanfare te Vierlingsbeek.
P.J. Voesten was 25 jaren op
de sigarenfabriek Minten werkzaam.
van 2 September 1905
Op de vergadering van de R.K.
Volksbond, sprak o.a. Dr. H. Poels.
gereden had in een auto zonder
kentekenbewijs, werd vrijgesproken,
omdat het zijn schuld niet was,
maar van allerlei instanties, die niet
opschoten met dat bewijs.
En dan was er de oom uit Oos
trum, die ruzie had met zijn familie
om een stuk vaderlijk erfdeel van
1 ha groot. Toen zijn nee fop zekere
dag voorbij kwam, zei hij hem sar
castisch goeden morgen, waarop de
neef prompt en vlot vertelde, dat
hij een verrekte schele rotkop was.
Hetgeen niet mooi is van dat neefie
en waarvoor hij ook prompt f 10
moest betalen. Maar ook oom kreeg
de goede raad mee, maar eens wat
minder herrie te maken en wat
vreedzamer met de familie door
het leven te gaan, waarbij Vrouwe
Justitia toch weer blijk gaf niet zo
blind te zijn als ze wordt voor
gesteld.
Het is beslist geen fantasie in
S walmens champignonkwekerij de
Leuker groeien deze lekkernijen
etagegewijs. Menigeen zal wellicht
bij het lezen hiervan medelijdend
het hoofd schudden en denken, dat
er na de beroemde hangende tuinen
van de Babylonische koningin Se-
miramis niets nieuws meer onder
de zon verscheen. Hij moet dan
maar eens te Swalmen een kijkje
gaan nemen om zich van de waar
heid van het bovenstaande te over
tuigen.
Begin dit jaar stelde de heer V.
Goossens op de Leuker te Swal
men een champignonkwekerij in
bedrijf, die volgens de laatste we
tenschappelijke methoden wordt
geëxploiteerd. De plannen voor de
kwekerij werden ontworpen door
het Instituut voor Tuinbouwtech
niek te Wageningen.
Werkwijze en kweekmethoden
van een op zo moderne leest ge
schoeid bedrijf verschillen dan ook
aanmerkelijk van die in de overige
Z.-Nederlandse bedrijven.
Frans officier deed
ontdekking.
Het kweken van paddestoelen be
stond dl in de oudheid. Uit de
klassieke litteratuur weten wij, dat
Grieken en Romeinen zich reeds er
mede bezig hielden. Al is niet
bekend of deze cultuur op een hoog
peil stond. De kunst van het kwe
ken ging met de oude beschaving
ten onder en verdween.
Ook Chinezen en Japanners
kweekten de eetbare paddestoel.
Zij legden daartoe hagen van be
paalde boomsoorten aan. De schors
van stam en takken werden dan
met de sporendragende delen van
de rijpe zwam ingewreven.
Ook in Indonesië worden door
inlanders en Chinezen paddestoelen
gekweekt.
Van een werkelijke cultuur is
echter slechts sprake bij het kwe
ken van de zg. weide-champion, die
in het begin van de 19e eeuw in
Frankrijk een aanvang nam. Van
daar verspreidde deze cultuur zich
over geheel West-Eurapa.
Over de oorsprong van de cham
pignonteelt doen verschillende ver
halen de ronde. Het meest geloof
waardige is wel dat van een offi
cier uit Napoleons leger.
Deze moest wegens een krijgs-
tuchtelijk vergrijp vluchten en hij
verschool zich in een verlaten
steengroeve. In de groeve vond hij
champignons in grote hoeveelheden
die hem tijdens zijn verblijf aldaar
tot voedsej dienden.
Toen hij later bij een boer in de
omgeving naar dit wonderlijk ver
schijnsel informeerde, vertelde die,
dat in de nabijheid gelegerde troe
pen hun paardenmest in de groeve
uitstortten. Toen na de dood van
Napoleon de officier niets meer te
vrezen had, kocht hij de groeve en
begon daar met de champignon
teelt.
Nieuwe methode.
Terwijl doorgaans ook in Ne
derland de champignons in kel
ders, groeven of grotten worden
gekweekt, werkt de Swalmense
kwekerij met methoden volgens,
welke het groeiproces wordt gesti
muleerd en verhaast.
Een bedrijf, dat volgens deze
nieuwe methoden werkt, haalt ge
makkelijk de zesvoudige productie
van een bedrijf van dezelfde om
vang van het normale type.
Voorbeelden zijn legio, de moge
lijkheden tot bestrijding van de
voorkomende ziekten zijn veelvul-
diger en gemakkelijker, er kan
onafgebroken worden geoogst,
doordat het groeiproces drastisch
wordt verkort.
Evenals bij de oude beproefde
methode wordt als meststof gebruik
gemaakt van paardenmest. Deze
wordt o.m. vermengd met wateren,
gips, aan een broelproces onder
worpen; verpakt in houten kisten
wordt zij in een zg. fermentatiecel
gebracht, waar zij tot ca. 80 gr.
C. wordt verhit en geregeld wordt
omgezet.
Na enkele dagen wordt de tem
peratuur tot plm. 25 gr. C. ver
laagd, waarna het zg. champignon-
broed of mycelium wordt toege
voegd.
Dit wordt uit de sporen van de
rijpe champignon bereid, hetgeen
uitsluitend in laboratoria geschiedt.
Voorheen kon het alleen van het
Instituut Pasteur uit Parijs worden
betrokken. Tegenwoordig wordt 't
ook ln Nederland bereid.
Wanneer 't mycelium aan de
kisten met mest is toegevoegd,
worden deze afgedekt door een
laag van met formaline ontsmette
tuinaarde.
Vervolgens komen de kisten in
zg. oogst- of kweekcellen, waar zij
etagegewijs in 5 tot 6 lagen wor
den opgestapeld, per cel ongeveer
476 kisten.
Aanvankelijk wordt gedurende de
eerste dagen het groeiproces onder
een temperatuur van 24 tot 25 gra
den Celsius danig gestimuleerd.
Daarna koelt men de cellen, die
centraal worden verwarmd en waar
in warmte, verse zuurstof en vocht
in elke gewenste hoeveelheid kun
nen worden binnengebracht, tot 14
a 16 graden. Gedurende een negen
tal weken kan worden geoogst. Bij
de op oude voet geschoeide kwe
kerijen is dit 6 a 7 maanden.
Door een perfect verwarmings
systeem kan men de temperatuur
voor elke cel afzonderlijk regelen.
Broei, fermentatie en kweek kunnen
dus gelijktijdig naast elkaar plaats
vinden.
Grote ervaring
Naast kennis van kweekmethoden
en van voorkomende ziekten, zijn
in een champignonkwekerij een
pijnlijke zindelijkheid en een nim
mer aflatende zorg nodig en bij
deze kennis behoort een behoorlijke
dosis „Fingerspitzengefühl" te ko
men. Elke kist met mest en broed
moet afzonderlijk worden beoor
deeld, waarvoor veel ervaring nodig
is.
Bedrijfsleider op de „Leuker" is
de heer Hendriks, die als jongen
van zes jaar voor zijn genoegen al
met het telen van champignons in
Lyon begon, waar zijn vader direc
teur van een waterleidingbedrijf
was. Na de oorlog is de heer Hen-
drix naar Nederland teruggekeerd
en maakt nu zijn beroep van de
champignonteelt.
Wanneer wij vermelden, dat
„de Leuker" 18000 kg per jaar pro
duceert, terwijl een bedrijf van de
zelfde grootte volgens de oude me
thoden slechts tot 3000 kg zou op
leveren, krijgt men een beeld van
de voordelen der moderne kweek
methoden.
De afzet is gegarandeerd, in Ne
derland worden jaarlijks nog 83000
kg champignons geïmporteerd, ter
wijl de vraag naar deze lekkernij
nog steeds stijgende is. Niettemin
heeft „de Leuker" ook export. Verse
champignons worden o.a. naar Bel
gië uitgevoerd; ingeblikt gaan ze
naar Egypte, Israël en naar ver
schillende Amerikaanse landen.
MET DEZE AANBIEDING
BEGINT DE VICTORIE.
Reeds nu kunt U profiteren van deze' prijsverlaging!
natuurlijk bij