Vroede Vaderen vergaderden
SPORT
Veorays
Zaterdag 2 Juli 1955 No 26
ZES EN 1ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
f CONFECTIE VAN
m
"EEN RIJK BEZIT
^8OTEnSTuRtAATvI8N WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIjlRmrKWAEtTAALCf ^""Baitfn'vMr^f I.4S
Aanschaffing Ziekenauto
Werkplaats minder validen
Ir. J.J. Magry stedenbouwkundige
Debat woningbouw
Kleuteronderwijs in de verdrukking
Wie gedacht zou hebben, dat met
een dergelijke agenda het een dood
gewone/saaie, raadsvergadering zou
worden,"heeft het mis gehad, want
staande deze vergadering werd er
een debat gehouden over de wo
ningbouw in ons aller woonplaats,
waarbij, zoals de lieer VERAART
opmerkte, vanachter de bestuurs
tafel zeer nadrukkelijke klanken te
horen waren.
Maar dezelfde heer VERAART
zorgde op zijn beurt voor „vuur
werk" toen bleek, dat het Venrayse
kleuteronderwijs in de hoek zou
geraken.
Maar laten we beginnen bij het
begin: de ingekomen stukken. Dat
waren goedkeuringen van raadsbe
sluiten door Ged. Staten van aan-
en verkopen van grond, van het
aangaan van een kasgeld lening en
wat dies meer zij. Zij werden zon
der commentaar voor kennisgeving
aangenomen.
Het zelfde lot ondergingen twee
woningen in Oirlo, die met een slag
van de voorzittershamer onbewoon
baar werden verklaard. De eigena
ren krijgen voor het bouwen der
nieuwe woningen een premie, en
bijdrage krachtens de Premie- en
Bijdrageregeling Woningbouw en
bovendien nog de extra krotwoning
opruiming-toeslag.
INDUSTRIETERREIN
Het voorstel van B. en W. om
achter het fabrieksterrein van de
N.V. Blitta een klein perceeltje
grond te verhuren aan de N.V.
Janssen en de Jong's Wegenwer-
ken in Horst voor een asfaltinstal-
latie aldaar, kreeg ook de goed
keuring, maar de vraag of dat van
terugwerkende kracht was, duidde
wel aan, dat de Raad dit voorstel
als mosterd na de maaltijd be
schouwde.
De heer obENHOVEN merkte
in dit verband op, dat hij het vreemd
vond dat men de oude weg naar
het Nieuwhuis zo verlegd had, maar
Wethouder WINTELS vertelde dat
een en ander was gebeurd om het
industrieterrein zo goed mogelijk
te kunnen verkavelen.
De toewijzing van de Gemeente
woning aan J.A. v. Bereken kreeg
zonder meer de gevraagde goed
keuring. Eveneens het aanvragen
en aanvaarden van de definitieve
voorschotten voor 10 gereed geko
men bungalowwoningen.
10 Woningwetwoningen in Yssel-
steyn werden zonder commentaar
aan de zorgen van de Woningbouw
vereniging St. Oda toevertrouwd.
PERSONENAUTO
Bij de begroting besloot de Raad
een nieuwe personenauto aan te
schaffen, naast de oude Volkswa
gen. Daarvoor was f 6000 uitgetrok
ken. „Neen" zeiden Ged. Staten,
één wagen is genoeg. Men kan de
oude inruilen en een nieuwe kopen,
maar daarmede is het dan basta.
Deze weigering van Ged. Staten
kon niet bepaald de goedkeuring
wegdragen van de Raad.
Al is 't, aldus de heer VERAART,
moeilijk om hierover te gaan twis
ten, vastgesteld mag toch wel wor
den, dat Venray een zeer uitge
strekte gemeente is en dat de
mensen in eigen plaats de moeilijk
heden beter beoordelen kunnen, die
deze uitgestrektheid met zich brengt.
Wil door de diensten een behoorlijk
oog gehouden worden op alles wat
hier gedaan wordt, dan is snel ver
voer noodzakelijk.
Nu we maar één personenwagen
krijgen, zal het zaak zijn, deze zo
effectief mogelijk te gebruiken. Dan
zal in onderlinge samenwerking een
rooster dienen opgesteld te worden
voor gebruik en in spoedgevallen
een huurwagen gebruikt dienen te
worden.
De Heer ODENHOVEN zei een
en ander voorspeld te hebben. Hij
had indertijd aangeraden een goede
tweedehands wagen er bij aan te
schaffen. Dat zou volgens hem wel
door G.S. zijn toegestaan.
De heer Fr. JANSSFN was het
eens met de heer VERAART. Hij
kon niet veel sympathie hebben
voor de houding van G.S. Boven
dien vroeg hij zich af, of het niet
nuttig zou zijn dat voor de nieuwe
wagen een aparte chauffeur zou
worden aangesteld, aangezien het
iedere autobezitter bekend is, dat
een auto door meerdere personen
bereden, veel te lijden heeft. Over
de taxi-huurderij was hij minder te
spreken. Dat gaat ook kapitalen
kosten en leidt al gauw tot over
dreven dingen.
Ook de heer de BRUIJN noemde
de houding van G.S. schril en een
belemmering voor de diensten. Hij
was nieuwsgierig wat de kosten
van een huurauto zouden zijn.
De VOORZITTER had al deze
argumenten reeds eerder te berde
gebracht, maar had geen resultaat
kunnen boeken.
De heer Fr. JANSSEN noemde
dit alles het paard achter de wagen
spannnen. Hij zou als wethouder
er feestelijk voor bedanken telkens
op zijn fietsje naar de Vredepeel
of naar de gehuchten te rijden.
Maar goed, laat men dan taxis
nemen, dan zijn misschien aan het
eind van het jaar de kosten van
die wagens een doorslaand argu
ment.
De heer VERHEUGEN stelde
voor om G.S. alsnog eens de hele
problematiek van deze personen
auto uit te leggen, misschien dat
dat zou helpen. Een voorstel dat
ondersteund werd door de heer de
BRUIJN, die een aparte chauffeur
te veel geld vond kosten en de
heer van DIJCK, die meende dat
de kerkdorpen van deze maatregel
de dupe zouden zijn.
De VOORZITTER beloofde dan
deze zaak nog eens in Maastricht
te zullen bespreken.
ZIEKENAUTO
Het Groene Kruis, afd. Venray
heeft indertijd voor de Gemeente
rapport uit moeten brengen over
de aanschaffingsmogelijkheden van
een ziekenauto. Nu is dit rapport
aangevuld en werden exploitatie-
cijfers ter tafel gebracht. Gedacht
wordt aan een Opel-ziekenauto,
zoals in gebruik bij het Duitse
Rode Kruis en de Geallieerde strijd
krachten, met één brancard, waar
van de aanschaffingskosten rond
de f 10 500 liggen. Geschat wordt
op een jaarlijks exploitatie-tekort
van ruim f 2000.B. en W. zouden
tot aanschaffing van een dergelijke
wagen over willen gaan en de
exploitatie etc. in handen willen
leggen van een Stichting, waarbij
dan deze Stichting een renteloos
voorschot zal ontvangen voor de
kosten.
De heer VERAART juichte het
aanschaffen van een ziekenauto
toe, maar vroeg zich af welke
waarborgen de Gemeente had dat
een behoorlijk onderlegde beman
ning op deze wagen zou zijn en
hoe zij het onderhoud zou contro
leren.
De VOORZITTER wees dit aan
als taak van de Stichting, waarbij
natuurlijk de Gemeente zeker
grootste aandeelhouder zou zijn.
Daar zouden voldoende regels voor
te stellen zijn.
De heer Fr. JANSSEN consta
teerde, dat het einde van het lied
was, dat de Gemeente het volle
gelag betaaMe. Ziekenauto is nood
zaak, maar TÜt is jammer dat het
zo is gegaan. En daarmede was de
zaak af. Zonder stemming ging de
Raad met het voorstel van B. en
W. accoord.
WERKPLAATS
Door de Stichting Werkplaats
Venray, welke zich ten doel stelt
te komen tot een werkgelegenheid
voor mindervaliden was het verzoek
gedaan om geschikte ruimte. B en
W. hadden daarvoor uitgekozen de
barakken op de Vlakwaterweg,
welke zij van het Rijk voor f 1000
kon kopen.
Overbrenging naar het Gemeente
terrein aan de Kruisstraat is echter
noodzakelijk. De kosten daarvan
bedragen bijna f 16.000.—. De Raad
werd om de benodigde goedkeurig
gevraagd.
De heer VERAART meende, dat
een dergelijke werkplaats goed
moest worden opgezet om deze
mensen arbeidsvreugde te kunnen
geven en enige inkomsten. Nu
hoeft niet alles even mooi en prach
tig te zijn, maar bij het bekijken
van deze barakken was bij hem de
vraag opgekomen of deze inder
daad wel doelmatig, gezellig en
hygiënisch zouden kunnen worden
ingericht. Bovendien wilde hij eens
weten hoeveel mensen men ver
wachtte en hoe lang men dacht
dat deze barakken het volhielden.
Wethouder VAN BOVEN bleek
deze zaak nauwgezet bestudeerd
te hebben. Het hout van deze ba
rakken was volgens deskundigen
uitstekend. En wie de tekening ziet
van de nieuw ingerichte werkplaats
vraagt zich verbaasd af of dat
inderdaad dat gammele geval is,
wat nu op het Vlakwater staat.
10 jaren schat men altijd de levens
duur. Van de kant der industrie
bestaat er goede belangstelling en
zijn er genoeg opdrachten.
Om een dergelijke werkplaats
rendabel te maken is een aantal
van 15—25 mensen nodig. Of die
er komen zullen, moeten we af
wachten. Zijns inziens wel. Komen
ze niet, dan is het gelukkig, maar
dan hoeven we ons nooit te ver
wijten niets voor de minder-validen
gedaan te hebben. In de kosten
draagt bovendien het Rijk nog mee.
De heer Fr. JANSSEN vulde de
wethouder zijn betoog nog aan. De
indeling van de werkplaats gebeurt
volgens advies van de Federatie.
Er is ruimte voor 25 personen,
waarbij een aparte afdeling is voor
de jeugdigen. Het doel van de
werkplaats is niet om mensen
constant werk te verschaffen, maar
om ze dienstbaar te maken voor
het vrije bedrijf.
Wat het aantal mensen aangaat,
dit zal in hoofdzaak afhangen van
de leider van deze werkplaats,
maar gezien de B.L.O.-school en de
andere minder-validen zal deze
werkplaats inderdaad in een be
hoefte voorzien.
De heer ODENHOVEN sprak de
wens uit mede namens de Raad
dat dit werk niet alleen een
weldaad zou worden voor hen die
er werkte, maar voor geheel Venray.
En daarmede werd ook dit punt
aangenomen.
UITBREIDING
HUISHOUDSCHOOL
Het verzoek om medewerking te
verlenen bij de aanvrage om de
huishoudschool uit te breiden met
een nieuwe theorieklas voor naaien
en een gymnastieklokaal werd
natuurlijk direct ingewilligd, daar
dit wel een teken is van gezonde
bloei van onze huishoudschool.
NIEUWE
STEDENBOUWKUNDIGE
De benoeming van Ir. J. P. Magry
tot directeur van de planologische
dienst in Brabant maakt het voor
de gemeente Venray noodzakelijk
een nieuwe stedenbouwkundige
adviseur te benoemen. B. en W.
stelden voor als zodanig te kiezen
een broer van de scheidende, nl.
Ir. J. J. Magry, thans te Breda,
die in verschillende plaatsen in
Brabant zijn sporen reeds als zo
danig heeft verdiend. Bovendien
heeft Horst hem ook benoemd en
hierdoor is men verzekerd van een
vlotte afwerking van een en ander.
De heer Fr. JANSSEN vond het
best, maar waagde de opmerking
of., er niet veel hooi op de vork
genomen werd.
De VOORZITTER had de indruk
met een zeer ijverig en enthousiast
werker te doen te hebben, die
zeker Venray niet lang op de zo
nodige plannen zou laten wachten.
De VOORZITTER sprak dan een
woord van dank aan de scheidende
stedenbouwkundige, die de afge
lopen jaren zovele verdiensten voor
Venray heeft gehad en met wie
immer op de meest prettige wijze
is samengewerkt.
De heer VERAART dankte na
mens de Raad en wees er op hoe
Ir. J. P. Magry het zo zwaar ge
troffen aanschijn van Venray in
de afgelopen jaren wel veranderd
had. Het moet voor hem een schone
herinnering zijn, die tot in lengte
van dagen getuigenis van zijn
kunnen zal afleggen.
GRONDAANKOOP
De aankoop van het stukje grond
achter het ziekenhuis der Zusters
Ursulinen, benodigd voor het
recreatie-oord werd zonder stem
ming goedgekeurd.
Bij de Rondvraag bleek de heer
Fr. JANSSEN een aantal schrifte
lijke vragen te hebben ingediend.
De eerste gingen over een bouw
vergunning en grondverkopen aan
de Wed. Jenniskens te Oostrum.
Hieruit bleek, dat reeds in Decem
ber 1953 een bouwvergunning was
afgegeven, maar men is niet verder
kunnen komen dan de fundamen
ten, toen alles werd stopgelegd.
Een der redenen hiervan was dat
de gemeente nog steeds niet een
stuk grond hadden overgedragen
van de Ned. Spoorwegen, hoewel
uitdrukkelijk bij de verkoop door
de Ned. Spoorwegen uitgehouden
was, dat dit stuk door zou worden
verkocht aan de Wed. Jenniskens.
Bovendien bleek door B. en W. een
brief geschreven te zijn over ver
koop van grond, hoewel dit weer
werd ontkent, maar wat allemaal
het zijne er toe had bijgedragen
dat men nu 2l/2 jaar later nog
steeds niet verder gekomen was
dan de fundamenten en dat die
mensen toch wel enige twijfel be
gonnen te koesteren aan het zo
dikwijls geuitte verlangen, dat er
woningen moesten worden gebouwd.
De heer Fr. JANSSEN vroeg op
heldering en de definitieve datum
wanneer nu begonnen kon worden.
In een zeer uitvoerig antwoord,
doorspekt met data en cijfers,
gaven B. en W. ten antwoord, dat
inderdaad grond van de Ned. Spoor
wegen gekocht was, waarvan een
stuk aan de Wed. Jenniskens zou
worden doorverkocht. Daarop is
een bouwvergunning verleend,
maar na deze verlening is door
Maastricht bepaald, dat daar een
andere verkaveling moest worden
toegepast. Daarom is de vergun
ning ingetrokken en aan bedoelde
Weduwe een seintje gegeven grond
te kopen van de Kind. Camps, om
zodoende toch te kunnen bouwen.
Deze grondaankoop alsmede de
beschrijving van een en ander
hebben uitermate veel tijd gevraagd.
De gezonden brief is verkeerd be
steld en was bedoeld voor een
andere Wed. Jenniskens. Inderdaad
heeft die misschien de verwarring
nog groter gemaakt.
Het eind van het lied is dan, dat
de VOORZITTER zei, dat wat hem
betreft direct begonnen kon wor
den.
De heer Fr. JANSSEN is een
en ander wel niet duidelijk, maar
met de laatste toezegging meer
dan tevreden. Het werd dan ook
wel de hoogste tijd.
WONINGBOUW
Zijn volgende schriftelijke vraag
was dan om inlichtingen over het
bouwen van de reeds aanbestede
woningen rond de Henseniusschool,
Oranjestraat en kerkdorpen en wat
B. en W. zouden doen als geen
gunning plaats kon hebben door
het te grote verschil tussen aanbe
steding- en richtprijs. Verder wilde
hij weten wanneer de andere 34
woningen zouden worden aanbe
steed.
De VOORZITTER ging er eens
voor zitten en antwoordde toen,
dat het bedoeling was geweest om
deze woningen bij enkele aanne
mers onderhands aan te laten be
steden. Op het laatste moment
kwamen andere vragen, of ze ook
mee mochten doen en men is daar
voor gezwicht. De bouwprijzen, die
uit de bus kwamen, lagen ver bo
ven de richtprijzen. Een begroting
was er niet, omdat men nu een
maal gebonden is aan de richt
prijzen.
De resultaten vielen zeer tegen.
Wat de woningen aan de Oranjestr.
betreft, hier lagen geen grote ver
schillen en men is met de laagste
inschrijver aan het onderhandelen.
Dit schijnt te gelukken en hetzelfde
gebeurt met de woningen rond de
Henseniusschool
al liggen daar verschillen van bij
de half millioen.
Hoewel moeilijker, heeft de Voor
zitter hoop, dat ook hier met de
laagste inschrijver nog gepraat
kan worden, al zal de woning er
zeker niet beter op worden. De
kerkdorpen zullen echter alle hoop
moeten laten varen.
Een en ander heeft B. en W. met
bange zorg vervuld. Zij zit met een
woningnood van ruim 225 gezinnen
en moet woningen bouwen. Gezien
de resultaten van deze aanbestedin
gen, heeft B. en W. derhalve beslo
ten de 34 woningen uit de hand te
gunnen aan die aannemer, die met
zijn vraagprijs inderdaad de richt
prijs benadert. Het is op dit mo
ment de enigste mogelijkheid.
Venray's woningnood.
Wethouder VAN BOVEN lichtte
de cijfers van Venray's woning
nood nog verder toê. Op 1 Jan.
1955 waren er 210 gezinnen, die
om een woning vroegen. Tot 1
Juni heeft men 125 gezinnen
kunnen helpen. Maar in die tijd
hebben zich weer 131 andere ge
zinnen gemeld voor een woning.
Zo was op 1 Juni de woning
nood in Venray 216 gezinnen.
Voeg daarbij 107 noodwoningen,
die vervangen moeten worden,
dan blijkt wel, hoe groot de
nood is en hoe nodig het is, dat
B. en W. dergelijke maatregelen
nemen.
Het is mij, aldus Wethouder VAN
BOVEN, verder een behoefte mijn
bewondering uit te spreken voor
het overgrote deel der woningzoe
kenden, die ondanks hun dikwijls
precaire toestand, toch begrip we
ten te tonen voor de moeilijkheden
van het gemeentebestuur. Dit is
voor haar mede aanleiding om deze
nood met alle ten dienste staande
middelen te bestrijden.
De heer F. JANSSEN was dank
baar voor de toelichting. Voorop
wenste hij te stellen, dat ook hij
ten volle overtuigd is van de grote
noodzaak, woningen te bouwen. Dat
men in overeenstemming zal komen
omtrent de woningen in de Oranje
straat, is gelukkig, eveneens met
't mogelijke accoord rond de Hen
seniusschool. Alleen vreesde hij,
dat van deze laatste woningen niets
over zal blijven. Verschillen van
een half millioen werkt men niet
zonder sporen weg. De richtprijs
en daarmee vertelde hij niets geen
nieuws is ten enemale ontoerei
kend. Maar uit deze geschiedenis
blijkt wel, hoe nodig een begroting
is. Wat heeft men aan fraaie ont
werpen en grote aanbestedingen,
indien 't voorhands al duidelijk is,
dat de prijzen hoger komen liggen
dan den Haag wil. Als een begro
ting gemaakt wordt, dan ziet men
dat van te voren en wordt 'n hoop
teleurstelling en extra werk voor
komen.
Dat B. en W. de 34 woningen uit
de hand wil gunnen, omdat ze zo
meer kans zien op vluggere bouw,
kan zijn fiat hebben, al gaat 't in
tegen 't raadsbesluit van vorige
vergadering, waarin duidelijk werd
gesteld, dat die onderhands moes
ten worden aanbesteed.
De heer VERAART had zelden
zo'n nadrukkelijke klanken gehoord
achter de bestuurstafel. Inderdaad
schijnt de richtprijs onvoldoende te
zijn, maar hij wil ernstig waarschu
wen tegen 't terugbrengen der wo
ningen rond de Henseniusschool.
Dat „uitkleden" kan funeste gevol-
hebben.
De heer F. JANSSEN gaf aan,
dat de richtprijs nog iets verhoogd
kan worden. Ligt deze nu beneden
f 42 per M3, een prijs van f 52 per
M3 wordt nog toelaatbaar geacht,
maar dat is een kwestie van han
del. Deze hele manier van doen
van 't rijk lijkt meer op een vee-
markthandel, dan 't oplossen van
de woningnood.
Weth. WINTELS, die de angst
begreep van de raadsleden, over 't
uitkleden der woningen, beloofde
dat geen gunning zal plaats hebben
zonder dat de commissie van open
bare werken het gehele project nog
eens terdege heeft kunnen bekijken.
De heer DE BRUIJN kan even
als de andere hiermee accoord gaan
maar vroeg hoe 't nu op de kerk
dorpen ging. Hier moest men toch
ook noodzakelijk hogere prijzen
maken. Hij dacht bijv. aan riolering
en waterputten, maar
Wethouder WINTELS wees er
op, dat daar toeslagen voor kwamen
en dat 't geval Leunen toch wel
heeft aangetoond, dat men voor
die prijs bouwen kan. Voor 't overige
zal B. en W. ook voor de kerkdor
pen naar een oplossing zien te zoe
ken. En daarmede was dit chapiter
aan een einde.
Vredcpeel-feest.
De beer VERAART bracht dank
voor de organisatie van het Vrede
peel-feest. Men had hier wat bij
zonders van gemaakt en Venray
had een goed figuur geslagen. Na
gewezen te hebben op 't ontbreken
van de notulen, vroeg hij of de
verkeersregeling 1 Juli zou ingaan.
Verder wilde hij weten hoe 't staat
met de gymnastiekzaal en vroeg de
aandacht voor 't feit, dat de sta
tionsbus enkele malen op Zondag
morgen niet langs de Akkerweg
gereden was, waardoor enkele rei
zigers waren gedupeerd. En tot slot
wilde hij weten, hoe 't met het
kleuter-onderwijs stond.
De VOORZITTER beloofde, dat
de notulen er de volgende verga
dering zouden zijn. De toestemming
om de nieuwe verkeersregeling op
1 Juli in te voeren, was er nog niet
van G.S. en bovendien waren de
borden nog niet klaar. Het is dus
afwachten geblazen. De gymna
stiekzaal-plannen zijn Maastricht
met goed gevolg gepasseerd en
liggen nu in den Haag. Gezien de
geweldige achterstand, is dit wel
zeer bedenkelijk. Voor vergeetach
tigheid van buschauffeurs zullen
maatregelen worden genomen.
Kleuter-onderwijs.
Nadat allerlei personen zich met
de kwestie kleuter-onderwijs hadden
bemoeid, was nu bericht ontvangen
dat de Inspectie niet accoord ging
met het gebruik van de barak in
de Patersstraat als hulp-kleuter-
school. B. en W. zouden alsnog bij
G.S. proberen, deze beslissing on
gedaan te maken.
De heer VERAART meende, als
voorzitter van de desbetreffende
commissie, een ernstig woord van
protest te moeten laten horen tegen
het onderzoek dat is ingesteld. Het
gedegen en vakkundig rapport, wat
deze commissie heeft opgesteld,
heeft men ongelezen gelaten, wat
pijnlijk is voor de commissie, omdat
deze daar duidelijk heeft gesteld,
dat deze barak een noodoplossing
is. Het spijt hem zeer, dat van de
gemeente dit rapport in Maastricht
niet mondeling is toegelicht. Want
noch de Inspectrice, noch de Bouw-
inspectie hebben ook maar moeite
gedaan om eens met de commissie
te praten. Ze hebben gewoon hun
normen toegepast en daarmee bas
ta. Dat door deze normen een on
waardige toestand blijft gehand
haafd, schijnt niet te deren. 60
kinderen in één klas, een school,
practisch zonder speelzaal, met al
leen buiten-toiletten en waar alléén
maar 5-jarigen op kunnen, schijnt
wel volgens de normen te zijn.
Wanneer deskundigen zeggen, dat
van de barak een alles dragelijke
noodoplossing gemaakt kan worden
dan is zijn vraag: waarom men dan
bout portant nu alles afkeurt en
daarmee onwaardige toestanden
laat voortbestaan. Mocht men bij
Ged. Staten geen resultaat hebben,
dat men dan deze hele barak maar
afbreekt en er een seml-permanen-
te school voor bouwt. Dan heeft
men dezelfde oplossing, alléén kost
ze véél duurder.
Zowel de moeders als de kinde
ren eisen dat aan de toestanden,
die op dit terrein in Venray heer
sen op de snelst mogelijke wijze
een einde komt.
De VOORZITTER kon dit betoog
slechts onderstrepen en beloofde
alsnog alles te doen om dit tot op
lossing te brengen.
De heer STEEGHS vroeg waar
om de salarissen nog niet waren
aangepast aan de in dit rapport
genoemde normen en waarom nog
geen vergoeding voor de aanschaf
fingskosten waren uitbetaald.
Uit het antwoord van de VOOR
ZITTER bleek dat het betreffende
schoolbestuur daartoe nog geen
verzoek had ingediend.
VEEMARKT
De heer STEEGHS informeerde
verder waarom het verzoek van het
Kringbestuur der L.L.T.B. om een
wekelijkse biggenmarkt niet op de
agenda stond, maar uit het ant
woord van de VOORZIT TER bleek,
dat dit naar Ged. Staten gezonden
was om advies en dat na ontvangst
van dit advies de kwestie aan de
Raad zou worden voorgelegd.
WEGEN
De heer ODENHOVEN vestigde
de aandacht op de weg Mer-
selo-Endepoel-Overloon. Indertijd
was door Oyerloon beloofd, dat als
Venray de weg klaar had, ook
Overloon haar deel bij zou dragen.
Tot nu toe is daar weinig van te
merken.
En verder vroeg hij de aandacht
voor de Beekweg, die zeer slecht
was.
Wethouder WINTELS noteerde
een en ander en sloeg het boek
dicht op het zelfde ogenblik dat de
hamer van de VOORZITTER een
einde maakte aan deze Raadsver
gadering, die niet werd bijgewoond
door de heren DERKX en WIS-
MANS.
BEKENDMAKING
Het Hoofd van het Gemeentebe
stuur van Venray brengt ter open
bare kennis, dat het besluit van de
Minister van Wederopbouw en
Volkshuisvesting van 16 Juni 1955,
afdeling Juridische Zaken, nummer
0660778, houdende goedkeuring van
het besluit van de raad de gemeen
te Venray van 30 November 1951,
no. 674 tot onteigening ingevolge
artikel 10, eerste lid, sub 2, van de
Wederopbouwwet ten name dier
gemeente en ten behoeve van het
bouwplan tot leniging van de wo
ningnood rond de Henseniusschool,
binnen de begrenzing van het uit
breidingsplan in onderdelen „Hen
seniusschool" met dat besluit van
25 Juni 1955 af gedurende een
week ter gemeente-secretarie, afd.
I voor eenieder ter inzage is neer
gelegd.
Venray, 23 Juni 1955.
Het Hoofd van het Gemeentebe
stuur voornoemd.
HINDERWET
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter openbare ken
nis, dat ter gemeentesecretarie ter
inzage ligt een verzoek met bij
lagen van de Directie der N.V.
Caltex Petroleum Maatschappij
(Nederland) te 's Gravenhage om
vergunning tot het uitbreiden en
wijzigen van een pompinstallatie
met 2 electromotoren van 1 PK.
op het perceel, gelegen te Venray
Paterstraat 29, kadastraal bekend
gemeente Venray sectie C, nummer
6235—4354;
om vergunning tot het uitbreiden
en wijzigen van een benzinepomp
installatie met 1 electromotor van
1/3 P.K. op het perceel, gelegen te
Venray Stationsweg 57, kad. bekend
gemeente Venray, sectie C 4669.
Gedurende tien dagen da de dag
tekening van deze bekendmaking
bestaat voor een ieder de gelegen
heid schriftelijk bezwaren tegen het
verlenen der vergunning in te
brengen bij het gemeentebestuur.
Bovendien zal op Woensdag 13
Juli a.s., des namiddags 3 uur, in
gemeentehuis van Venray een
openbare zitting worden gehouden,
waarin mondeling bezwaren tegen
inwilliging van dit verzoek kunnen
worden ingebracht. Een ieder kan
ter secretarie der gemeente kennis
nemen van de ter zake ingekomen
schrifturen.
Venray, 23 Juni 1955.
S.V.V.-Nieuws
SW maakt een einde aan de
voetbal-historie 1955 met een wed
strijd van het derde elftal a.s. Zon
dag om 12 uur tegen Wanssum.
Dan is het goed rusten, maar
eerst zal hedenavond uitleg en ver
antwoording gegeven worden in de
jaarvergadering over het vereni.
gingsleven in het afgelopen jaar.
P.D.V. DE ZWALUW
Wedvlucht Toury 410 km (Oude)
1 H. v. Ass, 2A. Willems, 3 J. Gom-
mans, 4 M. v.d. Broek, 5 10 22 JW.
Hendriks, 6 15 G. Janssen O., 7 H.
Derks, 8 A. v.d. Munckhof, 9 J. van
Houdt, 11 Smits-Vousten, 12 Gebr.
Hendriks, 13 25 P. en J. Hendriks.
14 J. Verstegen, 16 H.Hendriks, 17
M. de Bruijn, 18 Joh. Janssen, 19 J.
v. Gassel, 20 M. Kelders, 21 J. Kus-
ters, 23 P. Swaghofer, 21 H. Ver
meulen.
Jarigen
1 28 36 37 Servio, 2 W. Peeters, 3
Fr. Vermeulen, 4 15 P.Janssen Gr.
5 J. v. Gasselt, 6 7 50 St. B., 8 43
Smits-Vousten, 9 Willems, 10 23 24