YüU
en de zin van het lijden
Dr Sis Heyster over
de opgroeiende jeugd
SSSSHSS"»™^EFAN,,SENSggc,SS5 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Uit„Peelen Maas"
Film-agenda
De Politierechter
oordeelt.
Orgelhoekje
Zaterdag 9 April 1955 No"14
ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
CON^CTI*: VAN
"EEN RIJK BEZIT
Moest de Christus dit alles niet lijden
om zo Zijn heerlijkheid in te gaan?
De blijde opstanding van Christus
uit de dood, kan men pas begrijpen
in verband met en tegen de ach
tergrond van het lijden, die met
elkaar daardoor een onverbrekelijk
geheel vormen.
Niemand minder dan Christus
zelf heeft ons dat uitgelegd in
woorden, die duizendmaal eenvou
diger zijn dan geleerde godsdiens
tige tractaten, in woorden gespro
ken tot de mannen, die Hem tegen
de avond op de weg naarEmmaus
hebben ontmoet.
Hij zeide tot hen: „O, onverstan-
digen en tragen van begrip, wan
neer het erom gaat te geloven,
wat de profeten voorspeld hebben.
Moest de Christus dat alles niet
lijden en zo in Zijn heerlijkheid
binnen gaan."
In die woorden van de Heer zelf
ligt niet alleen de beslissende op
lossing van verwikkelingen in ons
persoonlijke denken en beleven,
neen, hierin vinden wij ook de
kern van de geschiedenis der mens
heid, zoals die nu nog in wording
is.
Het doet er weinig toe of de
wereld tweeduizend of honderddui
zend jaar zal bestaan, haar weg is
afgetekend: door het lijden naar de
verheerlijking.
Het is misschien goed eerst deze
twee gedachten op ons te laten
inwerken, om daarbij dan vast te
stellen, hoe de wereld sinds wij
haar kennen, steeds weer in die
bittere doodstrijd schijnt te ver
keren.
Ik denk dan altijd weer aan die
ontzettende natuurrampen, waar
over wij maar spreken alsof het de
gewoonste zaak van de wereld is:
de enorme veranderingen in het
uiterlijk aanschijn van de wereld,
doordat oceanen verdwijnen en
ontstaan, bergketens komen en
gaan, geslachten en soorten uit
sterven en nieuwe ontstaan.
Ik denk aan de botsingen in het
heelal, die zich voordoen en waar
over wij maar schaars iets weten,
afscheidingen van planeten en sa
tellieten.
Ik denk aan alles wat zich op
onze eigen planeet afspeelt in pijn
lijke geboorte en droevig afsterven.
Ik denk aan natuurrampen en oor
logen, aan hongersnoden en dicta
turen.
„De wereld verkeert voortdurend
in barensnood". Ofschoon het heel
al en onze wereld een schepping
zijn van Gods handen, bestaat er
een enorme spanning tussen Hem,
die Goed is en Schoon enerzijds
en tussen de weerbarstige aarde,
die vol ellende is en vol kwaad en
zelfs in haar schijnbare opstandig
heid toch nog de glorie van haar
Schepper verkondigt.
Moest het niet zo zijn?
Ja inderdaad, want zo heeft God
het toegelaten, hoezeer ook zijn
plannen met de wereld eens anders
geweest zijn.
Maar nu heeft Hij gewild, dat
door deze doodstrijd heen het heel
al moet opgaan naar de uiteinde
lijke, gelouterde verheerlijking,
waarin zij door eigen straling God
zal verheerlijken.
Dat zal Pasen zijn voor de laats
te maal, maar definitief.
Daarnaast echter voltrekt zich in
het leven van ieder van ons een
soortgelijke opgang naar de Ver
heerlijking middels het lijden.
Van de wieg tot het graf tracht
men ons tegenwoordig te verzor
gen, maar God heeft beslist, dat
wij van de wieg tot het graf met
grote bereidheid en onderwerping
aan Zijn Wil het lijden uit Zijn
handen hebben te aanvaarden.
„Een voorbeeld heb Ik U gegeven,
opdat zoals Ik heb gedaan, ook Gij
moogt doen".
Wij zijn in onze tijd maar al te
zeer vervreemd van het lijden en
allerminst geneigd om ons die be-
hartenswaardige, maar toch ook
duidelijke woorden aan de Em
maüsgangers ter harte te nemen.
Reeds zijn duizenden een dingen
uitgevonden om ons het lichame
lijke lijden te verzachten, het te
verminderen en het te doen ein
digen.
Wanneer onze voorouders zich
vroeger moesten behelpen, zijn al
lerlei technische vindingen ons ge
slacht komen dienen.
Verdwijnt nu ook het lijden uit
de wereld?
De dood kan men uitstellen, maar
hij komt onherroepelijk, het licha
melijke lijden kan men voorkomen
of verzachten, maar het zielelijden
schijnt in omvang en diepte het
mensdom te gaan teisteren.
De techniek kan ons veel ver
lichting geven, maar zij begint ons
te verslinden en zich tegen ons
te keren.
Terwijl een groot deel der men
sen de illusie blijft voeden, dat het
lijden kan worden uitgebannen,
staat voor ons Christenen nog al
tijd vast, dat maar één weg naar
Pasen en naar de Verrijzenis leidt:
dat is de weg van het Kruis.
Er is dikwijls gesproken over
valse profeten en we scheppen er
plezier in te speculeren, wie die
toch eenmaal kunnen zijn, die anti
christen?
Maar ze staan rondom ons en ze
spreken met ons en ze halen ons
over, zonder dat we het bemerken.
Tenzij wij terugkeren op de weg
tussen Jeruzalem en het vlek Em-
maus en stil en gewillig meeluis
teren naar wat de Heer zelf in
vriendelijk verwijt ons als levens
les voorhoudt: Per Crucem ad
Lucem.
Het is ondoenlijk een kort ver
slag te geven van de spreekbeurt
van Dr Sis Heyster, waarmee de
reeks ontwikkelingsavonden van de
K.A.B. afd. Venray, op waardige
wijze besloten werd.
Zij sprak over de opvoeding van
de jongens en meisjes in de puber
teit, d.i. ongeveer vanaf 14 jaar.
Dat is de tijd, dat de opgroeiende
meisjes en jongens ons ouders be
ginnen te ontgroeien en wij hen
niet meer zo gemakkelijk naar onze
hand kunnen zetten.
De ouders moeten niet denken,
dat ze nu wel kunnen ophouden
met opvoeden, de jongens en meis
jes hebben in de puberteitsjaren
veel meer nodig dan eten, kleding
onderdak, wat zakgeld en dat men
verder zorgt zolang mogelijk de
baas over hen te blijven.
De begaafde spreekster legde er
de nadruk op, dat het niet hierom
moet gaan: ik moet zorgen, zo
lang mogelijk de baas te blijven,
maar wel, hoe kan ik deze jeugdige
mens helpen op zijn weg naar de
volwassenheid?
Want deze opgroeiende jeugd
moet vanwege de lichamelijke en
geestelijke groei een heel moeilijke
tijd doormaken en heeft meer dan
ooit de leiding van verstandige
ouders nodig.
De opgroeiende jongens en meis
jes gaan o.a. critisch worden, ze
nemen niet meer alles goedschiks
aan, wat hun gezegd wordt en zo
langzamerhand hebben ze overal
hun eigen mening over.
De ouders moeten in minder be
langrijke zaken daar niet steeds
heftig tegen ingaan, anders heeft
men voortdurend ruzie in huis. Zij
moeten begrijpen, dat deze critische
instelling op hun leeftijd iets heel
gewoons is: ze zijn immers op weg
naar de volwassenheid, om eenmaal
zelfstandig door het leven te gaan;
zij willen zelfstandig gaan denken
en oordelen en niet alles slikken,
wat hun door ouderen wordt voor
geschoteld,
En natuurlijk zijn hun oordelen
dikwijls nog onrijp en helemaal
verkeerd.
Verstandige ouders zullen steeds
proberen om alle mogelijke con
flicten op een prettige manier op
te lossen. Het is hier helemaal
verkeerd, als ouders steeds maar
zeggen: „wij waren vroeger heel
anders, in onze tijd dachten wij
daar heel anders over".
Die ouders schijnen helemaal ver
geten te zijn, hoe zij zelf in hun
jonge jaren waren en dat 't boven
dien tegenwoordig een heel andere
tijd is dan dertig jaren geleden.
Het gevolg is, dat de opgroeien
de jongens en meisjes van de ou
ders vervreemd raken; zij vinden
de ouders dan verschrikkelijk ou
derwets en verliezen het vertrou
wen in hun oordeel.
Willen de ouders het vertrouwen
van hun grote kinderen behouden,
dan moeten ze meer begrip tonen
voor de grote moeilijkheden, waar
mee deze jongens en meisjes voor
al in deze tijd mee te kampen
hebben.
Is het dan niet verschrikkelijk
moeilijk, deze grotere jongens en
meisjes goed op te voeden?
Neen, alleen een juiste instelling
is nodig van de kant van de ouders
en wel op de eerste plaats: belang
loze liefde.
Een echte verstandige liefde, die
aan de jonge mens geven wil al
wat zij kan en al wat goed is voor
die jonge mens om tot een flinke
en waarachtig goede mens uit te
groeien. En die liefde moet geheel
en al belangloos zijn.
Niet alleen die ouders zijn ver
keerd ingesteld bij wie het er voor
al om gaat, dat ze veel profijt
hebben van hun grotere, reeds
veel geld verdienende kinderen:
als ze thuis maar veel geld afdra
gen, is alles goed.
Maar ook is het geen juiste in
stelling, als de ouders de grotere
kinderen teveel aan zich binden.
Men moet de grotere kinderen ge
leidelijk aan kunnen loslaten. Ze
moeten immers straks helemaal op
eigen benen kunnen staan. Dat
vraagt van de ouders, dat zij zich
zelf helemaal wegcijferen. Dat zij
alles wat zij kunnen geven, ook
geven aan de kinderen en hen zo
ver brengen, dat ze tenslotte de
ouders niet meer nodig hebben en
zelfstandig hun eigen leven kunnen
opbouwen als flinke katholieke
mannen of vrouwen.
De ouders moeten daarom bij
hun grote kinderen ook enig risico
kunnen nemen; ze moeten vertrou
wen in hun hebben en proberen of
de grotere kinderen ook uit hun
eigen een zinvol gebruik weten te
maken van hun vrijheid en of ze
ook zonder de ouders het goede
weten te doen en het kwade te
laten.
Verder is het nodig, dat de ou
ders niet alleen hun kinderen op
voeden, maar ook voortdurend
blijven werken aan hun eigen op
voeding.
Kleine kinderen doen nog zonder
meer wat de ouders hun zeggen,
grotere kinderen kijken eerst naar
de ouders, of die zelf ook doen
wat ze anderen voorhouden.
Veel meer dan aan wyze lessen
en vermaningen hebben zij behoefte
aan een lichtend voorbeeld.
De beste beloning voor ouders,
die voortdurend aan hun eigen op
voeding werken, zal zijn, dat de
grotere jongens en meisjes bezield
worden door het verlangen: „ik
zou zo willen zijn als mijn vader,
of als mijn moeder".
Het zal ook weinig uithalen, als
de ouders hun grotere kinderen
dikwijls te biechten sturen, als zij
zelf maar 'n paar keer in 't jaar
gaan. Maar ook als de ouders dik
wijls te biechten en te communie
gaan, kan 't toch gebeuren, dat de
grotere kinderen niet naar biecht
stoel en communiebank te krijgen
zijn.
Als zij nl. zien, dat 't dagelijks
leven van de ouders niet in over
eenstemming is met hun gods
dienstige practijken, omdat ze thuis
bijv. dikwijls grote ruzie met elkaar
hebben, of de vader zijn personeel
honds behandeld, of in 't zakenleven
het niet zo nauw neemt met de
rechtvaardigheid. Grote kinderen
zijn immers critisch ingesteld.
Zo ziet men, dat opvoeden toch
niet zo heel gemakkelijk is. De
spreekster zei dan ook, dat 't haar
overtuiging was, dat ouders er niet
veel van terecht zullen brengen, als
zij niet voortdurend biddend hun
handen vouwen om Gods licht en
kracht af te smeken voor de op
voeding van zichzelf en van hun
kinderen.
Terloops raakte de spreekster
ook de noodzakelijkheid aan van
de sexuele voorlichting. Zij wist,
dat over deze voorlichting reeds
dikwijls gesproken was. Toch weten
heel veel ouders nog niet hoe zij
dat moeten aanleggen.
Ik zou die ouders willen aanra
den een goede handleiding hiervoor
aan te schaffen. De beste die er
bestaat, is het mooie boekje: „De
pracktijk van de Voorlichting" vfin
Ant. M. Janssen.
Het is in iedere katholieke boek
handel verkrijgbaar. Dank zij deze
handleiding zullen die ouders met
de voorlichting geen moeilijkheden
meer hebben.
van 13 April 1907
Op 10 April overleed in „Jeru
salem" MèreFelicité (Angelica van
der Werdt). Zij was 22 jaren priorin
geweest. Sinds 1861 woonde zij te
Venray.
Tot overste van „Jerusalem"
werd benoemd Mère Andrée (van
Tiel), tot mère assistante mère
Catharine (Mahler).
Op 14 April zouden 78 jongens
en 59 meisjes hun eerste H. Com
munie in de Parochiekerk ontvangen
Arnold Jansbeek werd op 7
April Koning van de schutterij Sint
Anna.
De coiffeur J. Kaanders uit
Venlo, kwam vanaf 9 April eens
per maand in Venray, recomman
deerde zich voor haarsnijden, hoofd
wassen, haarpunten, haarwerk enz.
P. Hendrix vestigde zich als
Mr. Schoenmaker aan de Kruissen.
van 14 April 1906
- 10 April vergaderde de Ge
meenteraad.
Op Palmzondag werd door het
Ceciliakoor ln de parochiekerk de
heerlijke Passie van Pothast uit
gevoerd.
De arts Ant. Janssen werd
benoemd tot arts aan de psychia
trische inrichting Sint Servatius
te Venray.
De stationschef A. van Vught
te Tienray, vierde zijn zilveren
jubilé in dienst van Staatsspoor
wegen.
Op 17 April zou in het Sint
Josephsgesticht een school worden
geopend voor nuttige meisjeshand-
werken.
Willem Claassens vestigde zich
ten huize van W. Swinkels-Coop-
mans aan de Langstraat als zadel
maker en stoffeerder.
van 15 April 1905
De Venrayenaren Albert Beer-
kens, Martin Muijzers en Martin
Vollenberg arriveerden 11 April in
New-Orleans.
Op 17 April zouden Hubertus
Wijnen en Maria Lamers hun gou
den bruiloft vieren.
Drika Smits was 14 April
40 jaren in dienst bij de familie
Arts in de Patersstraat.
Tot bestuursleden van de on
derafdeling Kruideniers van de
Hanze werden gekozen de heren
M. van Aarssen, M. Vernet, Ant.
Berkens, W. Wijnhoven en W. Bal-
tussen. W. Laurensse was secre
taris.
De Kapel te Merselo ging
verrijkt worden met prachtige
beelden van Sint Antonius en Sint
Franciscus.
De sluiers van Bagdad
Pasja Hamman van Bagdad
tracht omstreeks 1560 een machtig
leger op de been te brengen om
het Ottomaanse Rijk van Suleiman
de Grote te vernietigen.
Antar, een spion van Suleiman,
die zich in de lijfwacht van de
Pasja heeft doen opnemen, weet de
plannen te verijdelen met behulp
van enkele getrauwen, van de dan
seres Selima en van de ontrouwe
echtgenote van de Grootvizier, die
op Antar verliefd is. Antar dwingt
de Pasja zijn troon aan hem af te
staan en vraagt de danseres Selima
ten huwelijk.
Alle gebruikelijke „Oosterse"
elementen zijn in deze film aan
wezig. De zg. „Oosterse" dansen
blijven tot twee tamelijk aanvaard
bare beperkt, maar er zijn over
vloedige vechtpartijen aanwezig
even als de ingewikkeldheid, die
dit soort films haast onbegrijpelijk
schijnt te moeten maken. Het geheel
is naief en rommelig.
Toelaatbaar boven 14 jaar.
Gevangenen van het oerwoud
Ingenieur Mullane exploiteert een
tinmijn en komt daarbij in conflict
met de plaatselijke inlandse gezags
drager Kiang. De blanken kunnen
ontsnappen dank zij Kiang's ver
loofde, die van Mullane houdt.
Mullane en Kiang leveren een
tweegevecht, waarbij Kiang sterft.
Zijn verloofde wordt koningin. Mul
lane trouwt een jeugdvriendin.
Onwaarschijnlijk jungle-verhaal,
uiterst middelmatig naar vorm en
inhoud. Niet geschikt voor al te
jeugdigen wegens de eigenaardige
liefdesverhoudingen en enkele
scenes. Toelaatbaar amusement
voor boven 14 jaar.
De laatste zitting was meer van
de agressieve kant. Daar werden
de klappen en de vechtpartijen be
oordeeld, die in deze contreien in
de laatste maanden, zoal gevallen
zijn.
Dat begon al met D. uit Bergen,
die zijn „kameraad" een klap op
zijn hoofd gegeven had.
f 30 was loon naar werk.
Dan verschenen twee bejaarde
mannen, zo tegen de pensioenge
rechtigde leeftijd, die nota bene
om een riek aan het vechten waren
geslagen. Beide gemeentewerkers,
waren langs de weg aan 't werken
toen de een de riek van de andere
wou hebben. Daarbij werd geduwd
en getrokken, tot op een gegeven
moment no. 1 over zijn kruiwagen
valt en toen van woede no. 2 een
klap met de riek verkoopt.
Waarop no. 2 zijn vuist in wer
king stelt en toen was het in de
kortste keren een heilloze janboel.
En in plaats van eerlijk te beken
nen, dat ze zich als een paar snot
jongens gedragen hadden, is vooral
no. 2 ook op deze zitting nog aller
minst geneigd de strijdbijl, in kwes-
die de riek te begraven.
Dat kost hem dan ook 1 tientje
meer, nl. f 30 en de ander krijgt
f 20 boete,
We hebben 't hier al eens meer
gezegd, de Officier heeft wat tegen
Siebengewalders. Toen dan ook 'n
inwoner van dat rustige dorp voor
moest komen, wegens bedreiging
van een ander met een mes, dacht
men uit het betoog van de Officier,
dat er minstens een van de vuilste
dolken gebruikt was, die er te
vinden zijn. Toen echter 't corpus
delicti op tafel kwam, was 't zo'n
onmogelijk kindermesje, krom en
zonder punt, dat men zich afvroeg,
hoe men in 's hemelsnaam daarvan
een proces had kunnen opmaken.
Toen gooide de Officier het over
een andere boeg: de beklaagde was
al eens meer veroordeeld en had de
euvele moed te zeggen, dat hij
nooit veroordeeld was. Wat geen
wonder was, want dat feit had zich
nota bene in 1903, dus 52 jaar ge
leden, voorgedaan.
De Politierechter was dan ook
zo verstandig er maar vrijspraak
van te maken.
Een andere plaats, die koude
rillingen op schijnt te wekken bij
de Officier, is America, dat volgens
hem alleen maar uit ruziezoekers
bestaat. Iedereen, die hier beter is
bekend, weet wel beter. Als reden
daarvoor gaf hij op, dat in deze
dorpen speciaal voor de jeugd niets
gedaan wordt, die zich dan loopt
te vervelen en tot allerlei boze
dingen komt.
Van dit laatste betoog is zeker
iets waar en dit bleek ook nu het
geval te zijn.
C. dat daar namelijk een ander
zulk een klap verkocht, dat hij be
wusteloos in elkander zakte en
liefst twee weken het bed moest
houden.
f 40 was de boete.
C. uit Venray, die ook geslagen
had, kreeg er f 15, omdat de resul
taten niet zo denderend waren als
van de klap in America.
Dat waren dan de ruziezoekers
Maar ook andere zondaars moes
ten zich verantwoorden. Op de
eerste plaats W. uit Maasbree, die
met een militaire baret op het
hoofd aan het wandelen was. Dat
voorrecht is alleen weggelegd voor
hen, die het vaderland dienen, en
aangezien deze jongeman die dienst
verlaten had, had hij die baret ook
moeten laten rusten, f5.- was zijn
deel.
Een Venrayse aannemer had een
wagen grint opgeladen, maar op
andermans eigendom. Die schone
tijden, dat dat allemaal zo maar
mocht zijn reeds lang voorbij en
om hem daaraan te helpen herinne
ren was het f 25.-
Een Tegelse jongeman heeft als
hij dronken is de eigenaardige ge
woonte om portemonaies te gappen.
Dat was al eens eerder voorgeko
men en daarbij had hij al een
voorwaardelijke straf opgelopen.
Nu waren het er weer twee en het
kostte hem dan ook aardig wat
smeekbeden etc. voordat de straf
f 30.- werd en 1 mnd. v.w. er bij.
Zichtbaar opgelucht vertrok deze
jongeman, maar nu is de vraag of
hij zijn belofte zal houden om niet
meer te drinken. Anders staan de
poorten van Roermond wagenwijd
voor hem open.
In Horst wonen rare mensen. Die
gaan 's avonds als andere mensen
in bed liggen op jachtnaar jenever.
En nog wel liefst in de onderbroek.
Ja, dan is het heus geen wonder
als men f 25.- krijgt voor een po
ging tot inbraak.
Als men een kerstboom steelt is
dat volgens de Officier een natio
nale ramp o.a. door verstuivingen
en zo. De boete heeft echter veel
van dreiging weggenomen, want
die bleef ondanks de ramp slechts
f25.-
B. uit Venray was zo vriendelijk
om zijn paard, dat niet goed trok
maar met de riek te bewerken.
Een paar arbeiders konden dat ge-
vil maar moeilijk hebben en lieten
een proces maken, f 10.- is de boete
omdat de politieagenten geen bloed
hadden gezien.
C. uit Horst stal dameshandschoe
nen, liep tegen de lamp en kreeg
f25.- boete.
Dat men zijn evenmens niet voor
oplichter en huichelaar uit mag
maken is hier al lang bekend. In
Horst schijnbaar niet, want daar
moest D. voor het gebruik van deze
minder nette woorden f20 boete
komen halen.
En de Venlonaar, die bij andere
een ruit insloeg moest nog extra
f 20.- betalen boven een schade aan
de ruit.
Tenslotte was er dan de Venlo
naar nog eens, die na inslikken van
refusal-pillen een glas bier dronk,
wat hetzelfde effect schijnt te heb
ben als de ontploffing van een
atoombom. Tenminste de goede
man kon niet meer autorijden en
toen hij dat toch deed, ging het
tegen een autobus op. In verband
met het minder nette verleden
kreeg deze Venlonaar 3 maanden
v.w. en moet 1 jaar zjjn rijbewijs
missen.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
GBOENE KRUIS
DONDERDAG a.3.:
Consultatiebureau voor zuigelingen
uit de KOM
Rijkspostspaarbank
Aan het postkantoor Venray en
het daaronder behorende ambtsge-
Verantwoording
vorig bedrag f 20169.71
Gift D.S. f 6.—
C.O. een orgelpijpje f 10.—
C.O. een orgelpijpje f 10.
Orgelbusjes Mersel.weg f 36.52
Orgelbusjes Stationsweg f 83.01
Totaal f 20315.24
Mogen wij de collectanten met
aandrang verzoeken in hun wijken
de orgelbusjes op te halen, en wel
in de week tussen Pasen en Beloken
Pasen.
Dit is de laatste keer.
Dus nieuwe busjes hoeven niet
meer geplaatst te worden.
Bouwt Uw Orgel mee af
Gironummer 576604
Orgelfonds Venray
bied werd gedurende de maand
Maart ingelegd f 101904,37 en
terugbetaald f 72105.27.
Oudersavond in de
Henseninsschool
In de Henseniusschool waren
Dinsdagavond de ouders bijeen van
die kinderen, die in het Rectoraat
van O.L. Vr. van Zeven Smarten
hun eerste H. Communie doen.
Voor hen hield de heer Luc Geurts
een inleiding over de voorbereiding
tot dit feest voor de jeugd met
behulp van de ouders. Verder werd
de kerkelijke en huiselijke viering
besproken terwijl er voor de ouders
een kleine expositie werd gehouden
van boeken, geschikt voor de voor
bereiding, alsmede van kerkboeken,
prentjes, beeldjes en platen.
Circus van Bever in Venray
Op Zaterdag 23 en Zondag 24
April a.s. zal circus van Bever haar
grote zes-mastentent wederom in
Venray opslaan.
Geslaagd
Candidaat Jan van Es slaagde op
5 April jl., met grote lof, voor het
Godsdienstdiploma aan de R.K.
MULO-school alhier.
Te Venlo slaagde voor het
practijkdiploma machineschrijven
als typiste mej. Inie Janssen, Lang
straat.
Aanbesteding wegen
Deze week werden op Gemeente
werken aanbesteed het aanbrengen
van een asfaltbetonlaag op de Prins
Bernhardstraat, Kolkweg en 3 ver
bindingsstraten in de Oranje-buurt.
Janssen de Jong Horst f 172.950
Visser Drunen 169.735
van Drunen's wegenbouw 168.000
Gunning is aangehouden.
Ouden van dagen
Onder het genot van een kopje
koffie, ook nu geserveerd door de
leden van de Katholieke Arbeiders
Vrouwen Organisatie en 'n rokertje
vond te Venray, de sluiting plaats
van de ontspanningsgelegenheid
voor de Venrayse oudjes.
Op deze laatste bijeenkomst wer
den woorden van dank gebracht,
aan het bestuur van de K.A.V. en
aan allen die de mogelijkheid had
den geschapen voor deze ontspan
ning. Speciaal kreeg dank te incas
seren de stoker Hannes van Gerven.
De heer Laurensse deelde mede,
dat er ook dit jaar een gezamenlijk
uitstapje zal worden georganiseerd
voor de oudjes en wel naar Rhenen.
In de Herfst zal wederom de ont
spanningsgelegenheid worden open
gesteld dank zy de sympathieke
geste van vele inwoners van Venray.
Kunstmatige beregening
Om voorlichting aan onze land
bouwers te geven op het gebied
der technische vooruitgang vond te
Ysselsteyn een vergadering plaats,
waar uitleg werd gegeven omtrent
de kunstmatige beregening.
Ir. Hellings van de sub-commissie
grondwateronderzoek voor Midden
en Noord-Limburg hield een inlei
ding. Het gemiddelde tekort volgens
deze deskundige bedraagt in Noord-
Limburg 100 mm per seizoen. De
bronboringen moeten uitmaken of
er voldoende grondwater aanwezig
is. Wat dit betreft ligt de gehele
Peel gunstig. Voldoende water zal
men in de regel vinden bij een
diepte van 30 tot 35 meter. Juiste
tijd en juist moment van de be
regening zijn van zeer groot belang.
Met enkele cijfers werd de ren
tabiliteit van een regeninstallatie
aangegeven. Rogge 1800—3000 kg.
Haver 1500—3500 kg. Maïs 2500—
4000 kg. Aardappelen 15000—35000
kg, alles per ha. Grotere winst is
ook te verkrijgen met investerings
mogelijkheden door vergrote vee
bezetting.
Door de kunstmatige beregening
kunnen er toch op de zandgrond
goede welden worden in stand ge
houden, Met een keurige film werd
een en ander verduidelijkt.
Nog steeds oorlogstuig
Meer dan tien jaar na de bevrij
ding van Venray, blijkt nog steeds
dit gebied niet vrij te zijn van het
oorlogstuig. Zo vond tijdens het
ploegen de landbouwer v.R. op het
Overbroek nog enige flessen die
explosieve stoffen bleken te be
vatten.