Nieuwe Verkeersregeling
Venray-kom
&raSF,^KE%TocS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN JgSffSgTKSSföüTiJZSÏÏÏSSTÏSi
Uit„Peel en Maas"
HYPOTHEKEN
Venray en de Missionarissen
van het H. hart.
De economische rechter
veroordeelt
Zaterdag 19 Maart 1955 No 11
ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
f CUNI-fct-llt W
PEEL EN MAAS
In de volgende Raadsvergadering
zal het nieuw opgestelde verkeers
plan voor Venray-kom ter goed
keuring aan de Raad worden voor
gelegd.
Bij de opstelling van dit plan
heeft men zich laten leiden door de
gedachte, dat het doorgaande zware
verkeer (opleggers en aanhang
wagens) uit de bebouwde kom van
Venray moest worden geweerd. En
wel speciaal uit de winkelstraten
van Venray, PaterstraatGrote
straatMarkt en Hofstraat, waar
het lokale verkeer op zich reeds
druk genoeg is en waar bovendien
nog altijd de gelegenheid bestaat
om wagens te parkeren.
Laat men dit zware verkeer in
deze mede door de geparkeerde
wagens nauwe straten gaan, dan
bestaat hier groot gevaar voor on
gelukken, in het bijzonder voorwiel-
rijders, die vooral bij het passeren
van lange motorrijtuigen e.d. tegen
het trottoir gedrukt kunnen worden.
Gaat men echter alleen deze straten
voor het doorgaand zware verkeer
verbieden, dan bestaat het gevaar,
dat andere nauwe straten als bv.
Schoolstraat e.d. door dit verkeer
gebruikt gaan worden. Daarom is
men er toe gekomen om dit verkeer
uit de gehele kern van de kom te
weren.
Van de andere kant moet men
b.v. touringcars weer niet weren,
daarom heeft men volstaan de kern
af te sluiten voor:
1. motorrijtuigen langer dan
11 meter;
2. motorrijtuigen met aanhang
wagens, indien deze laatste meer
dan een as hebben. Dus een-assige
aanhangwagens b.v. achter een per
sonenwagen mogen rustig door de
kern komen.
Moet een dergelijke grote wagen
of aanhangwagen in de kern zijn
voor het afladen van goederen, dan
moet waarschijnlijk een schriftelijke
ontheffing worden aangevraagd.
Dit lijkt ons wel bezwaarlijk, maar
de andere oplossing wil men be
waren totdat blijkt, dat vergunning
stelsel niet voldoet. De andere op
lossing is dan, dat men het verbod
in de Poststraat en Merseloseweg
weg laat, zodat het zware verkeer
alleen over die wegen in en uit de
kern kunnen komen.
Doorgaand verkeer
Om het verkeer in de kern zoveel
mogelijk te ontlasten heeft men nu
verschillende routes voor doorgaand
verkeer ontworpen, die door middel
van borden ook als zodanig zullen
worden aangeduid.
Dat is:
Waarschuwingsborden worden er
geplaatst aan de hoek Wilhelmina-
straat-Julianasingel en Julianasin-
gel-Wilhelminastraat, hoek Maas-
heseweg-Gasstraat en Tuinstraat,
hoek Langeweg-Merseloseweg en
hoek Langeweg-Vlakwaterweg.
WACHTVERBOD
Het voortdurend wachtverbod in
de Patersstraat aan de Westzijde
blijft gehandhaafd. Aan de Ooste
lijke zijde kan dus rustig gepar
keerd worden, alleen op het stuk
Patersstraat tussen de Kortestraat
en de Poststraat mag helemaal niet
geparkeerd worden.
Voor de Grote Straat gaat de
oude regeling weer in, namelijk om
beurten, dan aan deze zijde van de
straat, dan aan de andere zijde van
de straat parkeren, maar niet lan
ger dan een half uur, voor de
andere kant geldt dan stopverbod.
Tenslotte krijgt de oude Veldstraat
één-richting-verkeer en mag men
hieruit van de Wilhelminastraat
niet inrijden.
Het geheel valt dus nogal mee,
zeker voor diegenen, die al ver
keerslichten en verkeers-agenten
hadden verwacht.
De bestaande toestand is wat
uitgebouwd en al zal men kunnen
twisten over het al of niet parkeren
in de winkelstraten, het is toch wel
zo, dat men zo weinig mogelijk
dictatoriaal is opgetreden.
Eén wens zou misschien met die
regeling ook vervuld kunnen wor
den, namelijk dat men in de kern
zelf ook wat betere aanwijzings
borden plaatst, daar die van de
A.N.W.B. nu eenmaal onvoldoende
zijn. We denken speciaal aan de
hoek PaterstraatHenseniusplein
(richting VenloEindhoven) Grote
Markt (richting Overloon en Maas
hees) en hoek EindstraatMarkt
straat (richting Venlo).
van 23 Maart 1907
De Volksbond vierde op 17 Mrt.
en de timmerlieden op 19 Maart
het patroonsfeest: Sint Jozef.
Bij H. Esser-le Brun brak brand
uit in de Grote Straat.
Dr. J. Poels te Rotterdam gaf
een brochure uit over Mond- en
Klauwzeer.
In de ouderdom van 30 jaren
overleed te Venray Dr. Guillaume
Poels, arts te Boxmeer.
24 Maart 1906
De Firma G.F. Aerts en Zonen,
sigarenfabrikanten, ontving het
recht onder haar naam het praedi-
caat „Hofleveranciers van Z.M. de
Sultan van Turkije" te voeren.
De heer P. J. van den Heuvel
uit Merselo werd onderwijzer te
Alkmaar, en de heer P. Janssen
uit Merselo te Wervershoof.
Willem Claassens, Langstraat,
vestigde zich als zadelmaker en
stoffeerder.
25 Maart 1905
Het aantal leden van de tim-
merliedenbond bedroeg 107.
De S int Josephsvereniging telde
22 leden. President was W. Wijn
hoven, commissarissen G. L. Ver
beek en Mart. Jacobs.
Pater G. Maas O.F.M. was op
24 Maart 50 jaar priester.
De arbeider M. de Mulder te
Merselo kwam in het bezit van een
valk.
De jongelui te Merselo kregen
veel lust en ijver in de wielersport.
30 Maart 1907
23 Maart vergaderde de Raad
van de Gemeente.
Mgr. Dr. Nolens sprak op 24
Maart voor de R.K. Volksbond over:
Arbeidscontract.
Pastoor Schmeits wijdde kapel
en kerkhof in van de Broeders van
Liefde op 27 Maart.
31 Maart 1906
Peter Gerard Poels verkocht
42 aren bouwland „De Krekel" aan
de Berlin Anhaltische Machinenbau
Actiën Gesellschaft te Berlijn voor
oprichting van een gasfabriek aan
de tegenwoordige Gasstraat.
De besturen van de handboog
schutterijen vergaderden om een
onderlinge bond te vormen. Tot
voorlopige bestuursleden werden
gekozen M. v.d. Berg (Sint Joris,
Leunen), Jos Folbers (Diana), G.
Ambrosius (Sint Anna), P.J. Ewals
(St Hubertus), Merselo.
De heer J.H. Cuypers te Oirlo
werd benoemd tot Koster te Cas-
tenray.
Te Blitterswijck werd een lees
bibliotheek opgericht.
Fr. Siegfried Ellerbeck O.F.M.
werd 25 Maart te Weert priester
gewijd, fr. Theodardus Emonds en
Fr. Gelasius Wismans werden
diaken, fr. Felicianus Smitz sub
diaken.
en financieringen
Lage rente.
Assurantiekantoor
F. H. BERGMANS ZN. VENRAY
Leunseweg 25b Telefoon 677
XIV.
Celebes, een van de grote Soenda-
eilanden in de Indische Archipel,
mag voor Venray wel als een be
kende genoemd worden. In het
verleden zijn daar twee Venrayers
werkzaam geweest, te weten: Pater
K. Peeters jr. en Pater Kobus van
Ueijel uit Merselo. Beiden hebben
ve reeds besproken in deze artike
lenreeks en zij hebben hun arbeid
in ck. missie bekroond met het
offer van hun leven.
Maar ook nu nog heeft Venray
de eer, een missionaris te hebben
in Celebes of beter gezegd in
Noord-Celebes, welk gebied toever
trouwd is aan de zorgen van de
Missionarissen van het H. Hart.
Een van de 44 priesters, die in
het Vicariaat Manado werkzaam
zijn, is Jan van der Sterren uit
Oirlo. Daar werd Jan geboren
2 Juli 1920 als zoon van Sjang van
der Sterren en Muijsers Nel uit
Merselo. Moeder was een nicht van
Giemen Heer, hetgeen zeker invloed
heeft gehad op de latere keuze van
Jan, als zijn roeping opkomt naar
het priesterschap.
In 1934 gaat het verlangen van
Jan om priester-missionaris te
worden, een vastere vorm aanne
men en vertrekt hij als student
naar het Missiehuis te Tilburg. De
gymnasiale studies worden vlot
doorlopen en in 1940 wordt Jan
toegelaten tot het Noviciaat in
Berg en Dal. Een jaar later wordt
hij geprofest. Philosophic en theo
logie worden normaal doorlopen in
Brummen en Steln.
Een taai vasthouden kenmerkt
hem, die hem ook de moeilijkheden
doen overwinnen. In Stein wordt
hij priester gewijd op 20 April 1947.
Jammer, dat zijn moeder deze
vreugdevolle dag van haar kind
niet meer heeft beleefd, terwijl ze
zoveel invloed heeft gehad op de
roeping van haar jongen. Vanuit
de hemel leefde ze mee en zou
hem ook verder in het priesterleven
steunen, als hij uitverkoren wordt
om in de missielanden te gaan
werken.
Het verlangen van Jan was nu
eenmaal om naar de missie te
mogen vertrekken en in September
1948 was hij een van de gelukki
gen, die uitgezonden werden. Jan
was bestemd voor Celebes. Nog
enkele maanden moest hij geduld
hebben, voordat er gelegenheid was
zich in te schepen. In Januari
1949 ging hij aan boord van de
Sibajak voor de grote reis naar
Celebes.
Als Jan daar aankomt, dan treft
hij deze voorheen bloeiende missie
in een zeer moeilijke omstandig
heid aan. De vernielende oorlog
had zijn sporen achtergelaten, zowel
op materieel als ook op geestelijk
gebied. Alle Paters en Broeders
waren opgesloten geweest in de
concentratie-kampen. Drie Paters
en een Broeder waren gestorven,
terwijl Mgr. Panis wegens ver
zwakking tengevolge van het kamp
leven ontslag had aangevraagd. De
tegenwoordige Apostolisch Vicaris
Mgr. N. Verhoeven werd zijn op
volger. Groot was de schade door
de bombardementen aangericht. De
kathedraal, kerken, kloosters, Fra
ter- en Zusterscholen, benevens het
gehele Seminarie werden verwoest.
Een troostende steun boden de ge
lovigen: in die tijd bleek het geloof
werkelijk in de harten te leven.
Tijdens de vier jaren, dat de mis
sionarissen weg waren, hielden de
katholieken onder leiding van de
catechisten vast en hielden voor
zover mogelijk regelmatig gemeen
schappelijke godsdienstoefeningen.
Gelukkig had de missie tegen
het einde van de oorlog de grote
steun ontvangen voor de missie:
nam.lijk het moeizame werk op
het Seminarie droeg zijn eerste
vruchten. Twee inlandse priesters
waren gewijd en kwamen nu in de
zielzorg, terwijl ook een Japans
priester werkzaam werd.
Aanstonds na de bevrijding was
er giote vreugde over de terugkeer
van de missionarissen. De herstel
werkzaamheden werden ijverig ter
hand genomen. Moeilijkheden op
politiek gebied echter kwamen op
dagen, die het werk van onze
missionarissen niet vergemakke
lijkten. Overigens blijft het opval
lend, dat de houding van vele
mensen daar een uiting is van
dankbaarheid en erkentelijkheid
van alles wat de missionarissen
voor het volk hebben gepresteerd.
In deze sfeer komt Jan aan in
Celebes, waar hij al spoedig een
benoeming krijgt voor Lembean
als kapelaan, waar we de volgende
keer verder iets over zullen zeggen.
A.
Een politierechter beleeft van
alles, maar een economische rech
ter komt ook voor allerlei rare
dingen te staan. En je moet dat
allemaal dan maar weten. Zo rede
neert een eenvoudig mens, dat het
gemakkelijker is dat een beer naar
een boerderij toegaat, waar nog al
wat klantjes op hem wachten, dan
dat alle liefhebsters naar hem toe
moeten komen. Maar dat gaat niet
op in de Nederlandse wet. De beer
blijft waar hij is en daarmede basta
en houdt men zich daar niet aan,
dan kost dat f 8.boete, zoals een
berenhouder uit Arcen ondervond
bij deze eerste zitting van de econo
mische rechter in het nieuwe jaar
in een totaal verruïneerde Raads
zaal.
Dan heb je die geschiedenis met
stokbonen. Het is maar een weet.
Als die dingen bestemd zijn om er
zaad van ie trekken, dan zijn het
stokbonen, zo zonder meer, die
iedereen in zijn tuin mag hebben.
Maar ga je diezelfde bonen groen
plukken en naar de veiling brengen,
dan is het in een keer warmoeserij-
gewas en moet je een teeltvergun
ning hebben. Nu was het zo in de
afgelopen natte zomer, dat er van
die zaadgeschiedenis bar weinig
terecht kwam, met het gevolg, dat
ze veelal in groene toestand werden
geplukt en naar de veiling werden
gestuurd, waar ze nogal wat op
brachten. Maar daarmede werd de
gehele groentenhandel schijnbaar
in gevaar gebracht, want er vielen
nog al wat verbaaltjes. L. uit
Sevenum mocht f 25.dokken en
C. uit Horst f 50.
Dan die bosgeschiedenis. Zelfs
het kleinste kind weet onderhand
dat als men een bos kapt, men
ook te zorgen heeft, dat er een
nieuw terugkomt. Daar zijn allerlei
argumenten voor aan te voeren.
Maar veel landbouwers voelen
daarvoor maar weinig en zetten
er liever rogge op of zo iets, dat
geeft al direct contant geld in de
vingers. Maar het almachtige
Staatsbosbeheer is er als de kippen
bij om dat te verhinderen. Dan
mag G. uit Horst wel menen, dat
hij de voedselvoorziening van Ne
derland groter plezier doet met
rogge als met bomen, dat verhin
dert niet dat hij f 50.boete
kreeg en als hij niet zorgt dat
1. De route HorstWanssum of
Maashees. Deze loopt via Juliana-
singelHofstraat.
2. HorstMerselo of Overloon
v.v. Deze loopt via Paterslaan, Pas
toor RuttenstraatLangeweg.
3. WanssumMaashees of Over
loon v.v. Via StationswegMaas
hese weg (Gasstraat).
4. HorstDeurne v.v. Deze loopt
via de thans bestaande wegen, dus
door de Paterslaan.
VERKEERS-BORDEN
Een en ander heeft tot gevolg,
dat er nogal wat nieuwe verkeers
borden moeten komen.
Zo zullen verbods-borden komen
voor wagens met een lengte van
meer dan 11 meter en verboden
voor motorrijtuigen met aanhang
wagens (met daaronder weer een
bord/dat één-assige aanhangwagens
geoorloofd zijn) bij de ingang van
de Paterssiraat. Pontstraat, Hof
straat, Heuvelstraat, Overloonseweg
Hoenderstraat, Merseloseweg, Kruit
weg, Kempweg, Lang.-traat enHen-
seniusstraat (11x3 stuks)
Aanwijzingsborden voor het door
gaand verkeer moeten er komen op
de hoek Patersstraat, hoeken Julia-
nasingel, Maasheseweg. Gassiraat,
Overloonseweg, Paterslaan, Lang
straat, Past. Ruttenstraat, Merse-
lose en Overloonseweg, Julianasin-
gel, Hofstraat, Oude Oostr. weg,
St Jozef weg en Langeweg (totaal
22 stuks).
Als men al het verkeer over de
Langeweg en Julianasingel gaat
leiden, dan zijn de verschillende
kruisingen van de daarop uitko
mende wegen gevaarlijk.
Men heeft er eerst over gedacht,
deze genoemde wegen voorrangs
wegen te maken, maar aangezien
dit in een bebouwde kom zelden of
nooit gedaan wordt, verder deze
regeling weereen macht verkeers
borden zou eisen, waardoor een
vreemdeling helemaal de kluts zou
kwijt raken en bovendien 't lokale
verkeer hierdoor nog meer zou
gestremd worden, is men hiervan
afgestapt.
Men heeft nu volstaan met op
enkele wegen stopborden of waar
schuwingsborden aan te brengen.
Stopborden komen in de Tuin
straat, Maasheseweg, hoek Akker-
weg-Maasheseweg, hoek Merselose
weg, Langeweg, hoek Vlakwater-
weg-Langeweg.
Ik had alles voor mijn trouwen keurig netjes
klaar. Alleen was onze spaarpot niet groot
genoeg voor een schemerlamp en een
rooktafel, waar ik mijn zinnen op gezet had.
Maar toen sprong Moeder bij met De
Gruyter's cassabons. Voor de cassabons
van nog géén jaar kregen we 80 gulden
terug en zo kon ik mijn hartewens gemak
kelijk vervullen.
Miep S. - nu Mevrouw S. -S., Sluisweg,
Den Oever - is natuurlijk klant van De
Gruyter, want het voordeel van De Gruyter's
10% korting op alle artikelen, behalve
suiker, zout en soda, is in deze dure tijd
overduidelijk I
EN BETERE WAAR
EN 10 PROCENT
ALLEEN