Nieuwe Verkeersregeling Venray-kom &raSF,^KE%TocS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN JgSffSgTKSSföüTiJZSÏÏÏSSTÏSi Uit„Peel en Maas" HYPOTHEKEN Venray en de Missionarissen van het H. hart. De economische rechter veroordeelt Zaterdag 19 Maart 1955 No 11 ZES EN ZEVENTIGSTE JAARGANG f CUNI-fct-llt W PEEL EN MAAS In de volgende Raadsvergadering zal het nieuw opgestelde verkeers plan voor Venray-kom ter goed keuring aan de Raad worden voor gelegd. Bij de opstelling van dit plan heeft men zich laten leiden door de gedachte, dat het doorgaande zware verkeer (opleggers en aanhang wagens) uit de bebouwde kom van Venray moest worden geweerd. En wel speciaal uit de winkelstraten van Venray, PaterstraatGrote straatMarkt en Hofstraat, waar het lokale verkeer op zich reeds druk genoeg is en waar bovendien nog altijd de gelegenheid bestaat om wagens te parkeren. Laat men dit zware verkeer in deze mede door de geparkeerde wagens nauwe straten gaan, dan bestaat hier groot gevaar voor on gelukken, in het bijzonder voorwiel- rijders, die vooral bij het passeren van lange motorrijtuigen e.d. tegen het trottoir gedrukt kunnen worden. Gaat men echter alleen deze straten voor het doorgaand zware verkeer verbieden, dan bestaat het gevaar, dat andere nauwe straten als bv. Schoolstraat e.d. door dit verkeer gebruikt gaan worden. Daarom is men er toe gekomen om dit verkeer uit de gehele kern van de kom te weren. Van de andere kant moet men b.v. touringcars weer niet weren, daarom heeft men volstaan de kern af te sluiten voor: 1. motorrijtuigen langer dan 11 meter; 2. motorrijtuigen met aanhang wagens, indien deze laatste meer dan een as hebben. Dus een-assige aanhangwagens b.v. achter een per sonenwagen mogen rustig door de kern komen. Moet een dergelijke grote wagen of aanhangwagen in de kern zijn voor het afladen van goederen, dan moet waarschijnlijk een schriftelijke ontheffing worden aangevraagd. Dit lijkt ons wel bezwaarlijk, maar de andere oplossing wil men be waren totdat blijkt, dat vergunning stelsel niet voldoet. De andere op lossing is dan, dat men het verbod in de Poststraat en Merseloseweg weg laat, zodat het zware verkeer alleen over die wegen in en uit de kern kunnen komen. Doorgaand verkeer Om het verkeer in de kern zoveel mogelijk te ontlasten heeft men nu verschillende routes voor doorgaand verkeer ontworpen, die door middel van borden ook als zodanig zullen worden aangeduid. Dat is: Waarschuwingsborden worden er geplaatst aan de hoek Wilhelmina- straat-Julianasingel en Julianasin- gel-Wilhelminastraat, hoek Maas- heseweg-Gasstraat en Tuinstraat, hoek Langeweg-Merseloseweg en hoek Langeweg-Vlakwaterweg. WACHTVERBOD Het voortdurend wachtverbod in de Patersstraat aan de Westzijde blijft gehandhaafd. Aan de Ooste lijke zijde kan dus rustig gepar keerd worden, alleen op het stuk Patersstraat tussen de Kortestraat en de Poststraat mag helemaal niet geparkeerd worden. Voor de Grote Straat gaat de oude regeling weer in, namelijk om beurten, dan aan deze zijde van de straat, dan aan de andere zijde van de straat parkeren, maar niet lan ger dan een half uur, voor de andere kant geldt dan stopverbod. Tenslotte krijgt de oude Veldstraat één-richting-verkeer en mag men hieruit van de Wilhelminastraat niet inrijden. Het geheel valt dus nogal mee, zeker voor diegenen, die al ver keerslichten en verkeers-agenten hadden verwacht. De bestaande toestand is wat uitgebouwd en al zal men kunnen twisten over het al of niet parkeren in de winkelstraten, het is toch wel zo, dat men zo weinig mogelijk dictatoriaal is opgetreden. Eén wens zou misschien met die regeling ook vervuld kunnen wor den, namelijk dat men in de kern zelf ook wat betere aanwijzings borden plaatst, daar die van de A.N.W.B. nu eenmaal onvoldoende zijn. We denken speciaal aan de hoek PaterstraatHenseniusplein (richting VenloEindhoven) Grote Markt (richting Overloon en Maas hees) en hoek EindstraatMarkt straat (richting Venlo). van 23 Maart 1907 De Volksbond vierde op 17 Mrt. en de timmerlieden op 19 Maart het patroonsfeest: Sint Jozef. Bij H. Esser-le Brun brak brand uit in de Grote Straat. Dr. J. Poels te Rotterdam gaf een brochure uit over Mond- en Klauwzeer. In de ouderdom van 30 jaren overleed te Venray Dr. Guillaume Poels, arts te Boxmeer. 24 Maart 1906 De Firma G.F. Aerts en Zonen, sigarenfabrikanten, ontving het recht onder haar naam het praedi- caat „Hofleveranciers van Z.M. de Sultan van Turkije" te voeren. De heer P. J. van den Heuvel uit Merselo werd onderwijzer te Alkmaar, en de heer P. Janssen uit Merselo te Wervershoof. Willem Claassens, Langstraat, vestigde zich als zadelmaker en stoffeerder. 25 Maart 1905 Het aantal leden van de tim- merliedenbond bedroeg 107. De S int Josephsvereniging telde 22 leden. President was W. Wijn hoven, commissarissen G. L. Ver beek en Mart. Jacobs. Pater G. Maas O.F.M. was op 24 Maart 50 jaar priester. De arbeider M. de Mulder te Merselo kwam in het bezit van een valk. De jongelui te Merselo kregen veel lust en ijver in de wielersport. 30 Maart 1907 23 Maart vergaderde de Raad van de Gemeente. Mgr. Dr. Nolens sprak op 24 Maart voor de R.K. Volksbond over: Arbeidscontract. Pastoor Schmeits wijdde kapel en kerkhof in van de Broeders van Liefde op 27 Maart. 31 Maart 1906 Peter Gerard Poels verkocht 42 aren bouwland „De Krekel" aan de Berlin Anhaltische Machinenbau Actiën Gesellschaft te Berlijn voor oprichting van een gasfabriek aan de tegenwoordige Gasstraat. De besturen van de handboog schutterijen vergaderden om een onderlinge bond te vormen. Tot voorlopige bestuursleden werden gekozen M. v.d. Berg (Sint Joris, Leunen), Jos Folbers (Diana), G. Ambrosius (Sint Anna), P.J. Ewals (St Hubertus), Merselo. De heer J.H. Cuypers te Oirlo werd benoemd tot Koster te Cas- tenray. Te Blitterswijck werd een lees bibliotheek opgericht. Fr. Siegfried Ellerbeck O.F.M. werd 25 Maart te Weert priester gewijd, fr. Theodardus Emonds en Fr. Gelasius Wismans werden diaken, fr. Felicianus Smitz sub diaken. en financieringen Lage rente. Assurantiekantoor F. H. BERGMANS ZN. VENRAY Leunseweg 25b Telefoon 677 XIV. Celebes, een van de grote Soenda- eilanden in de Indische Archipel, mag voor Venray wel als een be kende genoemd worden. In het verleden zijn daar twee Venrayers werkzaam geweest, te weten: Pater K. Peeters jr. en Pater Kobus van Ueijel uit Merselo. Beiden hebben ve reeds besproken in deze artike lenreeks en zij hebben hun arbeid in ck. missie bekroond met het offer van hun leven. Maar ook nu nog heeft Venray de eer, een missionaris te hebben in Celebes of beter gezegd in Noord-Celebes, welk gebied toever trouwd is aan de zorgen van de Missionarissen van het H. Hart. Een van de 44 priesters, die in het Vicariaat Manado werkzaam zijn, is Jan van der Sterren uit Oirlo. Daar werd Jan geboren 2 Juli 1920 als zoon van Sjang van der Sterren en Muijsers Nel uit Merselo. Moeder was een nicht van Giemen Heer, hetgeen zeker invloed heeft gehad op de latere keuze van Jan, als zijn roeping opkomt naar het priesterschap. In 1934 gaat het verlangen van Jan om priester-missionaris te worden, een vastere vorm aanne men en vertrekt hij als student naar het Missiehuis te Tilburg. De gymnasiale studies worden vlot doorlopen en in 1940 wordt Jan toegelaten tot het Noviciaat in Berg en Dal. Een jaar later wordt hij geprofest. Philosophic en theo logie worden normaal doorlopen in Brummen en Steln. Een taai vasthouden kenmerkt hem, die hem ook de moeilijkheden doen overwinnen. In Stein wordt hij priester gewijd op 20 April 1947. Jammer, dat zijn moeder deze vreugdevolle dag van haar kind niet meer heeft beleefd, terwijl ze zoveel invloed heeft gehad op de roeping van haar jongen. Vanuit de hemel leefde ze mee en zou hem ook verder in het priesterleven steunen, als hij uitverkoren wordt om in de missielanden te gaan werken. Het verlangen van Jan was nu eenmaal om naar de missie te mogen vertrekken en in September 1948 was hij een van de gelukki gen, die uitgezonden werden. Jan was bestemd voor Celebes. Nog enkele maanden moest hij geduld hebben, voordat er gelegenheid was zich in te schepen. In Januari 1949 ging hij aan boord van de Sibajak voor de grote reis naar Celebes. Als Jan daar aankomt, dan treft hij deze voorheen bloeiende missie in een zeer moeilijke omstandig heid aan. De vernielende oorlog had zijn sporen achtergelaten, zowel op materieel als ook op geestelijk gebied. Alle Paters en Broeders waren opgesloten geweest in de concentratie-kampen. Drie Paters en een Broeder waren gestorven, terwijl Mgr. Panis wegens ver zwakking tengevolge van het kamp leven ontslag had aangevraagd. De tegenwoordige Apostolisch Vicaris Mgr. N. Verhoeven werd zijn op volger. Groot was de schade door de bombardementen aangericht. De kathedraal, kerken, kloosters, Fra ter- en Zusterscholen, benevens het gehele Seminarie werden verwoest. Een troostende steun boden de ge lovigen: in die tijd bleek het geloof werkelijk in de harten te leven. Tijdens de vier jaren, dat de mis sionarissen weg waren, hielden de katholieken onder leiding van de catechisten vast en hielden voor zover mogelijk regelmatig gemeen schappelijke godsdienstoefeningen. Gelukkig had de missie tegen het einde van de oorlog de grote steun ontvangen voor de missie: nam.lijk het moeizame werk op het Seminarie droeg zijn eerste vruchten. Twee inlandse priesters waren gewijd en kwamen nu in de zielzorg, terwijl ook een Japans priester werkzaam werd. Aanstonds na de bevrijding was er giote vreugde over de terugkeer van de missionarissen. De herstel werkzaamheden werden ijverig ter hand genomen. Moeilijkheden op politiek gebied echter kwamen op dagen, die het werk van onze missionarissen niet vergemakke lijkten. Overigens blijft het opval lend, dat de houding van vele mensen daar een uiting is van dankbaarheid en erkentelijkheid van alles wat de missionarissen voor het volk hebben gepresteerd. In deze sfeer komt Jan aan in Celebes, waar hij al spoedig een benoeming krijgt voor Lembean als kapelaan, waar we de volgende keer verder iets over zullen zeggen. A. Een politierechter beleeft van alles, maar een economische rech ter komt ook voor allerlei rare dingen te staan. En je moet dat allemaal dan maar weten. Zo rede neert een eenvoudig mens, dat het gemakkelijker is dat een beer naar een boerderij toegaat, waar nog al wat klantjes op hem wachten, dan dat alle liefhebsters naar hem toe moeten komen. Maar dat gaat niet op in de Nederlandse wet. De beer blijft waar hij is en daarmede basta en houdt men zich daar niet aan, dan kost dat f 8.boete, zoals een berenhouder uit Arcen ondervond bij deze eerste zitting van de econo mische rechter in het nieuwe jaar in een totaal verruïneerde Raads zaal. Dan heb je die geschiedenis met stokbonen. Het is maar een weet. Als die dingen bestemd zijn om er zaad van ie trekken, dan zijn het stokbonen, zo zonder meer, die iedereen in zijn tuin mag hebben. Maar ga je diezelfde bonen groen plukken en naar de veiling brengen, dan is het in een keer warmoeserij- gewas en moet je een teeltvergun ning hebben. Nu was het zo in de afgelopen natte zomer, dat er van die zaadgeschiedenis bar weinig terecht kwam, met het gevolg, dat ze veelal in groene toestand werden geplukt en naar de veiling werden gestuurd, waar ze nogal wat op brachten. Maar daarmede werd de gehele groentenhandel schijnbaar in gevaar gebracht, want er vielen nog al wat verbaaltjes. L. uit Sevenum mocht f 25.dokken en C. uit Horst f 50. Dan die bosgeschiedenis. Zelfs het kleinste kind weet onderhand dat als men een bos kapt, men ook te zorgen heeft, dat er een nieuw terugkomt. Daar zijn allerlei argumenten voor aan te voeren. Maar veel landbouwers voelen daarvoor maar weinig en zetten er liever rogge op of zo iets, dat geeft al direct contant geld in de vingers. Maar het almachtige Staatsbosbeheer is er als de kippen bij om dat te verhinderen. Dan mag G. uit Horst wel menen, dat hij de voedselvoorziening van Ne derland groter plezier doet met rogge als met bomen, dat verhin dert niet dat hij f 50.boete kreeg en als hij niet zorgt dat 1. De route HorstWanssum of Maashees. Deze loopt via Juliana- singelHofstraat. 2. HorstMerselo of Overloon v.v. Deze loopt via Paterslaan, Pas toor RuttenstraatLangeweg. 3. WanssumMaashees of Over loon v.v. Via StationswegMaas hese weg (Gasstraat). 4. HorstDeurne v.v. Deze loopt via de thans bestaande wegen, dus door de Paterslaan. VERKEERS-BORDEN Een en ander heeft tot gevolg, dat er nogal wat nieuwe verkeers borden moeten komen. Zo zullen verbods-borden komen voor wagens met een lengte van meer dan 11 meter en verboden voor motorrijtuigen met aanhang wagens (met daaronder weer een bord/dat één-assige aanhangwagens geoorloofd zijn) bij de ingang van de Paterssiraat. Pontstraat, Hof straat, Heuvelstraat, Overloonseweg Hoenderstraat, Merseloseweg, Kruit weg, Kempweg, Lang.-traat enHen- seniusstraat (11x3 stuks) Aanwijzingsborden voor het door gaand verkeer moeten er komen op de hoek Patersstraat, hoeken Julia- nasingel, Maasheseweg. Gassiraat, Overloonseweg, Paterslaan, Lang straat, Past. Ruttenstraat, Merse- lose en Overloonseweg, Julianasin- gel, Hofstraat, Oude Oostr. weg, St Jozef weg en Langeweg (totaal 22 stuks). Als men al het verkeer over de Langeweg en Julianasingel gaat leiden, dan zijn de verschillende kruisingen van de daarop uitko mende wegen gevaarlijk. Men heeft er eerst over gedacht, deze genoemde wegen voorrangs wegen te maken, maar aangezien dit in een bebouwde kom zelden of nooit gedaan wordt, verder deze regeling weereen macht verkeers borden zou eisen, waardoor een vreemdeling helemaal de kluts zou kwijt raken en bovendien 't lokale verkeer hierdoor nog meer zou gestremd worden, is men hiervan afgestapt. Men heeft nu volstaan met op enkele wegen stopborden of waar schuwingsborden aan te brengen. Stopborden komen in de Tuin straat, Maasheseweg, hoek Akker- weg-Maasheseweg, hoek Merselose weg, Langeweg, hoek Vlakwater- weg-Langeweg. Ik had alles voor mijn trouwen keurig netjes klaar. Alleen was onze spaarpot niet groot genoeg voor een schemerlamp en een rooktafel, waar ik mijn zinnen op gezet had. Maar toen sprong Moeder bij met De Gruyter's cassabons. Voor de cassabons van nog géén jaar kregen we 80 gulden terug en zo kon ik mijn hartewens gemak kelijk vervullen. Miep S. - nu Mevrouw S. -S., Sluisweg, Den Oever - is natuurlijk klant van De Gruyter, want het voordeel van De Gruyter's 10% korting op alle artikelen, behalve suiker, zout en soda, is in deze dure tijd overduidelijk I EN BETERE WAAR EN 10 PROCENT ALLEEN

Peel en Maas | 1955 | | pagina 5