BALPENNEN
Meisjes,;
liia £óónh>ekhoudinq
fa. v.d. Munckhof
Het schandaal der
vliegend» emigranten.
MER machines
J. H. Stoffels
Uw grootvader wist het reeds
SUPERFOSFAAT
IN KORRELVORM
Gelegen
heids
kleding
JAN BUIJSSEN
fa. van den Munckhof
Of) 1 Februari arriveerde in
Sydney Australië, de constellation
„Rotterdam", met aan boord ruim
zestig mensen, waarvan 24 kin
deren. Een vermoeide bemanning
en veertig volwassenen stapten
op liet vliegveld Mascot uit het
toestel, zo schrijft men ons uit
Australië en de brief vervolgt dan:
Waarom de Nederlandse emi
gratie-autoriteiten het nodig von
den om 24 kinderen in één vlieg
tuig onder te brengen, is nog
steeds niemand duidelijk. Geen
van deze gezinnen had speciale
haast om in Australië te komen.
Vele van de kinderen waren nog
babies.
Metdeze emigratie-per-vliegtuig
speelt zich een drama af, sinds
enkele jaren na de oorlog
de regelmatige stroom van Neder
landers, die zich hier gingen ves
tigen, een aanvang nam.
Met elk vliegtuig, dat speciaal
voor emigranten van Amsterdam
naar Sydney vliegt, worden tien
duizenden guldens weggesmeten,
die elders in het emigratieproces
broodnodig zijn, maar die door de
betrokken ambtenaren nimmer
kunnen worden verkregen, om
dat de begroting dat niet zou
toelaten.
In de „Rotterdam" bevonden zich
10 echtparen en gezinnen, benevens
8 alleenstaande personen, die als
gesubsidieerde immigranten naar
Australië kwamen. De overige pas
sagiers kwamen uit voor een Neder
landse firma, die in Victoria werk
zaamheden verricht.
Voor deze 10 gezinnen en 8 zelf
standige personen werd een bedrag
van... 55.261 gulden aan reissubsidie
uitgegeven!
Had men deze mensen per boot
naar Australië laten gaan, dan zou
de totale reissubsidie omstreeks de
25.000 gulden hebben gelegen. En
dan zouden deze mensen een uit
stekende reis hebben gehad in een
goed uitgerust passagiersschip met
volledige bediening en uitgebreide
maaltijden!
Vragen...
Waarom moet er per reis 30.000
gulden worden verkwist?
En waarom komen er nog meer
van deze vliegtuigen, waarvan elke
een kapitaal kost?
Om de K.L.M. in stand te houden,
door overheidsgelden van de ene
lSociale Zaken) kas in de andere
(K.L.M.) kas te doen overvloeien?
Er zou allemaal nog overheen te
komen zijn, wanneer de passagiers
van de „Rotterdam" haast hadden
gehad om hierheen te komen. Maar
dit was voor geen van hen, die
onder subsidie reisden, het geval
Het is bovendien in kringen van
deskundigen reeds lang een vast
gestelde zaak, dat de immigrant, die
hier per boot aankomt, veel beter
is voorbereid. Hij (en zij) heeftmeer
gelegenheid gekregen om de reis
en al het nieuwe te verwerken, om
zich geestelijk voor te bereiden op
wat gaat komen. Om eens te wik
ken en wegen en met zichzelf ge
confronteerd te worden.
Vliegtuig-immigranten kunnen de
vele indrukken van de reis nauwe
lijks verwerken. Ze hebben amper
tijd om te beseffen, watze doen. Ze
zien in enkele dagen tientallen
landen onder zich wegglijden en
komen verreisd aan op een lucht
haven, waar ze in een half uurtje
door de douane worden geloodst.
De rust van de boot-immigrant
is hem en haar vreemd. Zeer velen
van hen krijgen een morele inzin
king als ze een paar dagen later
tot zichzelf komen.
Geef hun het geld in handen!
Emigranten, die zich hier een
nieuw bestaan komen verwerven,
die in de regel niet het flauwste
besef hebben van wat ze hier gaan
doen, hebben geen haast. Ze heb
ben geen snelverkeer nodig. Maar
wat ze wel nodig hebben, is gel
delijke ondersteuning om zich er
bovenop te kunnen werken. En daar
is geen geld voor. Het wordt op
gemaakt aan transportkosten!
Met de „Rotterdam" arriveerde
b.v, een gezin van 10 personen.
Nu zal niemand dat gezin de emi
gratie naar dit werelddeel mis
gunnen, maar wie durft te beweren,
dat ze hier met zoveel spoed naar
toe moesten?
Een prachtige bootreis zou voor
5000 gulden met glans betaald zijn.
Nu betalen de Nederlandse en
Australische belastingbetaler 10.976
gulden om dit gezin naar Australië
te laten vliegen. De vader zelf be
taalde 100 gulden. Zou dit gezin
niet veel beter uitgeweest zijn met
die boottocht en het verschil in
reisgeld a f 5000 als lening.
Geen luxe nodig
Er kan veel geld opzij gelegd
worden. Waarom moeten deschepen,
die gebruikt worden voor emigran
ten-vervoer, een soort drijvende
luxe hotels zijn?
Waarom al die poespas van hut-
bediendes, le klas restauratie enz.?
Op iedere emigrant kan een groot
deel van de reiskosten worden be
spaard, wanneer deze schepen een
efficiënt cafetaria-systeem invoeren
en de reiziger wordt verzocht zijn
eigen bed op te maken. Een eml-
gratiereis behoeft geen vacantietocht
te worden. Het is zelfs in hoge mate
onwenselijk, omdat men dan hier,
in het vreemde land, ineens weer
tot de werkelijkheid van de dage
lijkse arbeid wordt teruggeroepen.
Er kan bezuinigd worden op de
zich steeds uitbreidende organisatie
van Nederlandse ambtenaren, die
hier de immigratie komen „leiden".
Het is in ieder geval zinloos hier
mensen naar toe te sturen, die niets
van het land weten, terwijl hier nu
duizendenNederlanders beschikbaar
zijn voor zulk werk, die taal, land
en volk reeds hebben leren kennen.
Credietstelsel mogelijk
Er zullen weinig Nederlanders in
Australië te vinden zijn, die meer
pro-hulpverlening aan immigranten
is, dan uw correspondent. Hij weet
ook, dat er talloze suggesties zijn
gemaakt om vooral de credietver-
lening voor de nieuw aangekomen
Nederlanders hier te verbeteren.
Hij kan u verzekeren, dat er maar
zeer weinig positief werk behoeft
te worden verzet of dit crediet
stelsel staat vast in zijn schoenen.
Maar daar zijn geen gelden voor.
En twintig vliegtuigen verslinden
wel even een half millioen!
Al dit geld, dat bespaard kan'
worden, moet worden aangewend
om de hier aangekomen immigrant
vooruit te helpen. Hij moet facili
teiten hebben, die hem met de
Australiër gelijkstellen. Hij heeft
hier geen ooms of tantes, die garant
willen staan als hij 100 pond moet
lenen. De immigratiedienst heeft
de morele verplichting om dan voor
oom of tante te spelen.
En dan zal in 90 van 100 gevallen
blijken, dat dit geld. zo het wordt
uitgeleend, ook weer wordt terug
ontvangen. Met rente desgewenst!
te VENRAY
Op 3 Maart werd door deze bond!
een vergadering belegd in Café A.
Martens te Leunen, waarop de heer
Beumers uit Helden was uitgeno
digd om een spreekbeurt te houden.
Deze hield alsdan een duidelijke
lezing over het juiste type varken
en over een vaste basis voor de
export naar Engeland. Daarom is
het gewenst de werptijd der zeugen
over het gehele jaar te verdelen.
Nu in Engeland het vlees van de
bon is, is het gewenst, dat we ook
regelmatig bacon kunnen leveren,
vooral nu de beide regeringen zich
hebben terug getrokken en nu de
aankoop wordt gedaan door de
importeurs.
Het juiste type varken, dat wij
moeten hebben is een voldoend
lang dier met magere hals, ondiepe
voorhand, iets breed is nog niet
zo erg, als het maar ondiep is,
brede gespierde rug met breed
vierkant kruis en gevulde hammen,
het beenwerk niet te grof. maar
droog.
Wat de selectie-mesterij betreft,
staat Limburg bovenaan. We zijn
op de goede weg, maar we zijn er
nog lang niet. Van de 200 ster-zeu
gen in Limburg, zijn er slechts 5
in Venray, wat wel bedroevend is.
Hier ligt een taak voor de fok
kers in Venray.
Het voederverbruik is in Beesel
gemiddeld 3 23 kg. per kg. groei..
Het L.E.I. komt met een gemiddel
de 3.77 kg.
Hoe zou dit liggen bij de meeste
onzer mesters
Op het ogenblik staat bij ver
schillende mesters de neiging om
biggen te kopen op de grote mark
ten. Zijn de uitkomsten wat be
treft de klasse beter dan met
onze biggen?
Verder sprak de heer Beumers
nog over het bezoeken van fok-
dagen, waar steeds 't juiste type
kan bekeken worden.
Hij betre»*rde het, dat er zo wei
nig ambitie was voor de fokdagen.
Verdienen we de centen misschien
niet te gemakkelijk?
Jammer, dat deze zo vruchtbare
lezing niet door meer belangheb
benden werd bijgewoond.
Heren fokkers is het niet moge
lijk om enkele beste biggen te
laten aankopen door het Stam
boek? Dan zijn %ve al een heel eind
op de goede weg. De prijs ligt rond
75 tot 30 gulden per siuk. In vele
streken gaat de fokkerij vooruit,
kan dat niet in Veuray?
Inlichtingen worden gaarne ge
geven door het bestuur van de
Bond van Zeugenhouders.
Land- en Tuinbouw
Oogstmoeilijkheden in het
afgelopen jaar
Vermoedelijk zal de oogsttijd van
het voorbije jaar door vele land
bouwers niet licht vergeten worden.
'Vele regens veroorzaakten grote
schade en oponthoud.
Een voorbeeld van het geleden
verlies publiceerde de Stichting voor
de Landbouw in Groningen: de
globale schade aan aardappelen
wordt daar op zes millioen kg. ge
raamd. 200 ha. bleef ongerooid
Elggen.
Hoezeer ook het klimaat heeft
tegengewerkt, toch vraagt men
zich zij het voorzichtig wel
eens af, of het oogstrisico.zo groot
moest blijken. Bij de hooioogst in
hetzelfde jaar is, ondanks de natte
zomer, 'n aanzienlijke vermindering
van oogstrisico geboekt door een
tijdig en doelmatig gebruik van
moderne hooibouwwerktuigen.
Bij vergelijking van beide oogst-
resultaten doet zich de vraag voor
of er voldoende aardappelrooi-
machines beschikbaar waren en of
ze op de juiste tijd zijn ingezet.
Natuurlijk zijn de moeilijkheden,
ook bij een ver doorgevoerde
mechanisatie onder slechte weers
omstandigheden groot; toch zal
men, zeker gezien het nog steeds
toenemende arbeiderstekort, voort
moeten gaan in deze zin, d.w.z.
■door deskundige bevordering van
•de mechanisatie, het oogstrisico zo
ver mogelijk op te heffen.
In ieder geval staat vast, dat het
afgelopen jaar in dit opzicht vele
vragen heeft opgeworpen, die om
een oplossing vragen.
Voor de trekker bleek in vele
gevallen een antislipconstructie
noodzakelijk. De landbouwwagen,
voorzien van de dikke, brede lage-
drukband heeft onder deze moei
lijke omstandigheden, bewezen een
grote technische vooruitgang te
zijn.
Hopelijk zal dit veelal schadelijke
jaar ons in menig opzicht nog van
dienst zijn bij het onderzoeken van
nieuwe mogelijkheden ter vermin
dering van schade en risico.
Een ervaring van
ruim 100 jaar.
Vraagt vrijblijvend alle ge
wenste inlichtingen, ook voor
REPARATIES.
Tevens prettige betalings
condities.
Alleenvertegenwoordiger
Langeweg 24 VENRAY
dat in het voorjaar een snelwerkende gemakkelijk
opneembare fosfaat meststof de grootste oogsten gaf
van de beste kwaliteit.
Maar als hij dat prachtige gekorrelde product van de
Nederlandse Superfosfaatfabrieken had gezien,
zou hij nu zeggen
Profiteer
van zijn ervaring
en luister
naar zijn raad
BREEK MET DE SLEUR...
strooi
geen gesiuif geen gezeur
bij moeilijk
heden, ofwel
voor raad en
inlichtingen is de R.K. Vereniging
tot bescherming van Meisjes:
Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers
Grote Straat 28, Tel. 581;
Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot,
Oostsingel 6, Tel. 393;
Mevr. A. Pijls-Drenth,
Grote Straat 14;
Verhuur van
Jacquets
Vesten
Pantalons
Hoge Hoeden
Plastrons
Zelfbinders of
Butterfly's
Suède hand
schoenen
Witte over-
Kleermakerij hemden m. b.
Schoolstraat 11 Telefoon 628
loopt GEMAKKELIJKER
VLOTTER
ZONDER FOUTEN
als U de dóOtSc\\ti[fmet\xode gebruikt.
De prijzen daarvan vallen best mee.
heeft ze..
zijn soms „rotdingen"
ze schrijven te dik of ze schrijven
niet.
De balpen zonder klachten is de
Patkei Jottet"
Onder volledige garantie en met verschillende schrijfdikten,
naar ieders smaak.
heeft ze