BALPENNEN Meisjes,; liia £óónh>ekhoudinq fa. v.d. Munckhof Het schandaal der vliegend» emigranten. MER machines J. H. Stoffels Uw grootvader wist het reeds SUPERFOSFAAT IN KORRELVORM Gelegen heids kleding JAN BUIJSSEN fa. van den Munckhof Of) 1 Februari arriveerde in Sydney Australië, de constellation „Rotterdam", met aan boord ruim zestig mensen, waarvan 24 kin deren. Een vermoeide bemanning en veertig volwassenen stapten op liet vliegveld Mascot uit het toestel, zo schrijft men ons uit Australië en de brief vervolgt dan: Waarom de Nederlandse emi gratie-autoriteiten het nodig von den om 24 kinderen in één vlieg tuig onder te brengen, is nog steeds niemand duidelijk. Geen van deze gezinnen had speciale haast om in Australië te komen. Vele van de kinderen waren nog babies. Metdeze emigratie-per-vliegtuig speelt zich een drama af, sinds enkele jaren na de oorlog de regelmatige stroom van Neder landers, die zich hier gingen ves tigen, een aanvang nam. Met elk vliegtuig, dat speciaal voor emigranten van Amsterdam naar Sydney vliegt, worden tien duizenden guldens weggesmeten, die elders in het emigratieproces broodnodig zijn, maar die door de betrokken ambtenaren nimmer kunnen worden verkregen, om dat de begroting dat niet zou toelaten. In de „Rotterdam" bevonden zich 10 echtparen en gezinnen, benevens 8 alleenstaande personen, die als gesubsidieerde immigranten naar Australië kwamen. De overige pas sagiers kwamen uit voor een Neder landse firma, die in Victoria werk zaamheden verricht. Voor deze 10 gezinnen en 8 zelf standige personen werd een bedrag van... 55.261 gulden aan reissubsidie uitgegeven! Had men deze mensen per boot naar Australië laten gaan, dan zou de totale reissubsidie omstreeks de 25.000 gulden hebben gelegen. En dan zouden deze mensen een uit stekende reis hebben gehad in een goed uitgerust passagiersschip met volledige bediening en uitgebreide maaltijden! Vragen... Waarom moet er per reis 30.000 gulden worden verkwist? En waarom komen er nog meer van deze vliegtuigen, waarvan elke een kapitaal kost? Om de K.L.M. in stand te houden, door overheidsgelden van de ene lSociale Zaken) kas in de andere (K.L.M.) kas te doen overvloeien? Er zou allemaal nog overheen te komen zijn, wanneer de passagiers van de „Rotterdam" haast hadden gehad om hierheen te komen. Maar dit was voor geen van hen, die onder subsidie reisden, het geval Het is bovendien in kringen van deskundigen reeds lang een vast gestelde zaak, dat de immigrant, die hier per boot aankomt, veel beter is voorbereid. Hij (en zij) heeftmeer gelegenheid gekregen om de reis en al het nieuwe te verwerken, om zich geestelijk voor te bereiden op wat gaat komen. Om eens te wik ken en wegen en met zichzelf ge confronteerd te worden. Vliegtuig-immigranten kunnen de vele indrukken van de reis nauwe lijks verwerken. Ze hebben amper tijd om te beseffen, watze doen. Ze zien in enkele dagen tientallen landen onder zich wegglijden en komen verreisd aan op een lucht haven, waar ze in een half uurtje door de douane worden geloodst. De rust van de boot-immigrant is hem en haar vreemd. Zeer velen van hen krijgen een morele inzin king als ze een paar dagen later tot zichzelf komen. Geef hun het geld in handen! Emigranten, die zich hier een nieuw bestaan komen verwerven, die in de regel niet het flauwste besef hebben van wat ze hier gaan doen, hebben geen haast. Ze heb ben geen snelverkeer nodig. Maar wat ze wel nodig hebben, is gel delijke ondersteuning om zich er bovenop te kunnen werken. En daar is geen geld voor. Het wordt op gemaakt aan transportkosten! Met de „Rotterdam" arriveerde b.v, een gezin van 10 personen. Nu zal niemand dat gezin de emi gratie naar dit werelddeel mis gunnen, maar wie durft te beweren, dat ze hier met zoveel spoed naar toe moesten? Een prachtige bootreis zou voor 5000 gulden met glans betaald zijn. Nu betalen de Nederlandse en Australische belastingbetaler 10.976 gulden om dit gezin naar Australië te laten vliegen. De vader zelf be taalde 100 gulden. Zou dit gezin niet veel beter uitgeweest zijn met die boottocht en het verschil in reisgeld a f 5000 als lening. Geen luxe nodig Er kan veel geld opzij gelegd worden. Waarom moeten deschepen, die gebruikt worden voor emigran ten-vervoer, een soort drijvende luxe hotels zijn? Waarom al die poespas van hut- bediendes, le klas restauratie enz.? Op iedere emigrant kan een groot deel van de reiskosten worden be spaard, wanneer deze schepen een efficiënt cafetaria-systeem invoeren en de reiziger wordt verzocht zijn eigen bed op te maken. Een eml- gratiereis behoeft geen vacantietocht te worden. Het is zelfs in hoge mate onwenselijk, omdat men dan hier, in het vreemde land, ineens weer tot de werkelijkheid van de dage lijkse arbeid wordt teruggeroepen. Er kan bezuinigd worden op de zich steeds uitbreidende organisatie van Nederlandse ambtenaren, die hier de immigratie komen „leiden". Het is in ieder geval zinloos hier mensen naar toe te sturen, die niets van het land weten, terwijl hier nu duizendenNederlanders beschikbaar zijn voor zulk werk, die taal, land en volk reeds hebben leren kennen. Credietstelsel mogelijk Er zullen weinig Nederlanders in Australië te vinden zijn, die meer pro-hulpverlening aan immigranten is, dan uw correspondent. Hij weet ook, dat er talloze suggesties zijn gemaakt om vooral de credietver- lening voor de nieuw aangekomen Nederlanders hier te verbeteren. Hij kan u verzekeren, dat er maar zeer weinig positief werk behoeft te worden verzet of dit crediet stelsel staat vast in zijn schoenen. Maar daar zijn geen gelden voor. En twintig vliegtuigen verslinden wel even een half millioen! Al dit geld, dat bespaard kan' worden, moet worden aangewend om de hier aangekomen immigrant vooruit te helpen. Hij moet facili teiten hebben, die hem met de Australiër gelijkstellen. Hij heeft hier geen ooms of tantes, die garant willen staan als hij 100 pond moet lenen. De immigratiedienst heeft de morele verplichting om dan voor oom of tante te spelen. En dan zal in 90 van 100 gevallen blijken, dat dit geld. zo het wordt uitgeleend, ook weer wordt terug ontvangen. Met rente desgewenst! te VENRAY Op 3 Maart werd door deze bond! een vergadering belegd in Café A. Martens te Leunen, waarop de heer Beumers uit Helden was uitgeno digd om een spreekbeurt te houden. Deze hield alsdan een duidelijke lezing over het juiste type varken en over een vaste basis voor de export naar Engeland. Daarom is het gewenst de werptijd der zeugen over het gehele jaar te verdelen. Nu in Engeland het vlees van de bon is, is het gewenst, dat we ook regelmatig bacon kunnen leveren, vooral nu de beide regeringen zich hebben terug getrokken en nu de aankoop wordt gedaan door de importeurs. Het juiste type varken, dat wij moeten hebben is een voldoend lang dier met magere hals, ondiepe voorhand, iets breed is nog niet zo erg, als het maar ondiep is, brede gespierde rug met breed vierkant kruis en gevulde hammen, het beenwerk niet te grof. maar droog. Wat de selectie-mesterij betreft, staat Limburg bovenaan. We zijn op de goede weg, maar we zijn er nog lang niet. Van de 200 ster-zeu gen in Limburg, zijn er slechts 5 in Venray, wat wel bedroevend is. Hier ligt een taak voor de fok kers in Venray. Het voederverbruik is in Beesel gemiddeld 3 23 kg. per kg. groei.. Het L.E.I. komt met een gemiddel de 3.77 kg. Hoe zou dit liggen bij de meeste onzer mesters Op het ogenblik staat bij ver schillende mesters de neiging om biggen te kopen op de grote mark ten. Zijn de uitkomsten wat be treft de klasse beter dan met onze biggen? Verder sprak de heer Beumers nog over het bezoeken van fok- dagen, waar steeds 't juiste type kan bekeken worden. Hij betre»*rde het, dat er zo wei nig ambitie was voor de fokdagen. Verdienen we de centen misschien niet te gemakkelijk? Jammer, dat deze zo vruchtbare lezing niet door meer belangheb benden werd bijgewoond. Heren fokkers is het niet moge lijk om enkele beste biggen te laten aankopen door het Stam boek? Dan zijn %ve al een heel eind op de goede weg. De prijs ligt rond 75 tot 30 gulden per siuk. In vele streken gaat de fokkerij vooruit, kan dat niet in Veuray? Inlichtingen worden gaarne ge geven door het bestuur van de Bond van Zeugenhouders. Land- en Tuinbouw Oogstmoeilijkheden in het afgelopen jaar Vermoedelijk zal de oogsttijd van het voorbije jaar door vele land bouwers niet licht vergeten worden. 'Vele regens veroorzaakten grote schade en oponthoud. Een voorbeeld van het geleden verlies publiceerde de Stichting voor de Landbouw in Groningen: de globale schade aan aardappelen wordt daar op zes millioen kg. ge raamd. 200 ha. bleef ongerooid Elggen. Hoezeer ook het klimaat heeft tegengewerkt, toch vraagt men zich zij het voorzichtig wel eens af, of het oogstrisico.zo groot moest blijken. Bij de hooioogst in hetzelfde jaar is, ondanks de natte zomer, 'n aanzienlijke vermindering van oogstrisico geboekt door een tijdig en doelmatig gebruik van moderne hooibouwwerktuigen. Bij vergelijking van beide oogst- resultaten doet zich de vraag voor of er voldoende aardappelrooi- machines beschikbaar waren en of ze op de juiste tijd zijn ingezet. Natuurlijk zijn de moeilijkheden, ook bij een ver doorgevoerde mechanisatie onder slechte weers omstandigheden groot; toch zal men, zeker gezien het nog steeds toenemende arbeiderstekort, voort moeten gaan in deze zin, d.w.z. ■door deskundige bevordering van •de mechanisatie, het oogstrisico zo ver mogelijk op te heffen. In ieder geval staat vast, dat het afgelopen jaar in dit opzicht vele vragen heeft opgeworpen, die om een oplossing vragen. Voor de trekker bleek in vele gevallen een antislipconstructie noodzakelijk. De landbouwwagen, voorzien van de dikke, brede lage- drukband heeft onder deze moei lijke omstandigheden, bewezen een grote technische vooruitgang te zijn. Hopelijk zal dit veelal schadelijke jaar ons in menig opzicht nog van dienst zijn bij het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden ter vermin dering van schade en risico. Een ervaring van ruim 100 jaar. Vraagt vrijblijvend alle ge wenste inlichtingen, ook voor REPARATIES. Tevens prettige betalings condities. Alleenvertegenwoordiger Langeweg 24 VENRAY dat in het voorjaar een snelwerkende gemakkelijk opneembare fosfaat meststof de grootste oogsten gaf van de beste kwaliteit. Maar als hij dat prachtige gekorrelde product van de Nederlandse Superfosfaatfabrieken had gezien, zou hij nu zeggen Profiteer van zijn ervaring en luister naar zijn raad BREEK MET DE SLEUR... strooi geen gesiuif geen gezeur bij moeilijk heden, ofwel voor raad en inlichtingen is de R.K. Vereniging tot bescherming van Meisjes: Mevr. W. v.d. Munckhof-S angers Grote Straat 28, Tel. 581; Mevr. M. v.d. Hombergh-Bot, Oostsingel 6, Tel. 393; Mevr. A. Pijls-Drenth, Grote Straat 14; Verhuur van Jacquets Vesten Pantalons Hoge Hoeden Plastrons Zelfbinders of Butterfly's Suède hand schoenen Witte over- Kleermakerij hemden m. b. Schoolstraat 11 Telefoon 628 loopt GEMAKKELIJKER VLOTTER ZONDER FOUTEN als U de dóOtSc\\ti[fmet\xode gebruikt. De prijzen daarvan vallen best mee. heeft ze.. zijn soms „rotdingen" ze schrijven te dik of ze schrijven niet. De balpen zonder klachten is de Patkei Jottet" Onder volledige garantie en met verschillende schrijfdikten, naar ieders smaak. heeft ze

Peel en Maas | 1955 | | pagina 8