Achter het IJzeren Gordijn Albert Heijn Uit„Peel en Maas" Kloppen en klappen Gevonden voorwerpen Nichts fiir Kleine Madchen... HIOOB-nicaws. Zaterdag 30 October 1954 No. 44 VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG EEN RIJK BEZIT PEEL EN MAAS druk en uitgave firma van den munckhof WFPKRT AH VOOR VFNRAY FN HM^iTRFKFN advertentieprijs s ct. p.abonnements- grootestraat 28 telef. 512 giro 150652 W EfErlVjCSXvAU V UUI\ V CiiluA I Gil UMO 1 IVCiIVCilX prijs per kwartaal f 1.25 Bulten Veuray f 1.45 Geestelijke druk op christenen kweekt ook geloof. OOST-BERLIJN: Uitstalling van communistische welvaart. Onze redacteur geeft in dit artikel een relaas over zijn bevindingen in Berlijn. Om achter de waarheid te komen, moest hij met een gezagvolle leider van een katholieke hulporganisatie, die een indruk gaf van het katholicisme achter het IJzeren Gordijn. Bij een kortstondig bezoek aan Oost-Berlijn zal wel geen mens er in slagen, zich een beeld te vormen van de geestelijke nood, welke er in de Sovjet-gebieden heerst. Indien men al tijden gelegenheid had, de mensen onder vier ogen te spreken, zouden ze te achterdochtig zijn en te zeer op hun hoede om zich zo maar over hun diepste ge voelens uit te laten. Men vergete niet, dat in Oost- Berlijn het politie-regiem heerst, waarbij ieder, die zich tegen de leiders of de staat uitspreekt, on middellijk wordt verraden en ge straft. Die straffen zijn velerlei, maar ze zijn doeltreffend, ook al bestaan zij niet direct in gevange nisstraffen. Ik heb dus van de gelegenheid, dat ik in Berlijn vertoefde, gebruik gemaakt om mensen, die 't konden van weten, te raadplegen. Zij, die er hun arbeid verrichten en een algemeen overzicht hebben van de strijd, hebben mij meer kunnen vertellen, dan ik tijdens een wekenlang verblijf zou hebben ervaren. Op een mooie namiddag besteeg ik de trappen van een der katho lieke hulporganisaties. Daar ont moette ik de leider dier organisatie, welke gedreven wordt door de ka tholieke geest van naastenliefde, een geest, die in Berlijn in al haar facetten bloeit als in weinig andere landen. „Wanneer U mij vraagt naar de houding van de katholieken in de oostelijke gebieden, zo zeidehij mij in een openhartig gesprek dan moet ik U zeggen, dat zij toch wel onder zeer zware geestelijke druk leven. Zeker, men moet eerlijk zeggen, dat zij niet direct om hun geloof vervolgd worden, dat zij ook zekere katholieke activiteiten kunnen ont wikkelen, als het gaan naar de kerk, het volgen van catechismus- lessen en hier en daar het houden van zuiver godsdienstige bijeen komsten. Men heeft ook kunnen zien, dat vele duizenden katholieken in Juni gelegenheid hebben gekregen over de grenzen te gaan om de grote katholieke bijeenkomsten in Juni en September in Fulda mee te maken. Gelukkig, zou ik zeggen, want anders was het misschien niet uit te houden. Want de voortdurende druk, waaraan de katholieken en ook de protestanten blootstaan in de Oostzone, is groot. Op de scholen leren de kinderen in toenemende mate het communis me kennen met zijn verderfelijke theoriën, uit de aangepaste schoolboekjes. Het is de onderwij zers ten strengste verboden de leer stof in een katholieke geest te geven, alles moet van het marxisme en van [het materialisme doordrenkt zijn. U begrijpt, hoe dat op jonge zielen een verwarring veroorzaakt, wan neer zij thuis b.v. de afstamming van de mens horen verklaren in katholieke zin, daarbij de leer over het aards paradijs en de verlossing vernemend, maar op school ver nemen over aapmensen en evolutie en van de eeuwige vooruitgang. Bleef het daar maar bij, zo ver volgd onze zegsman. De kinderen worden letterlijk gedwongen zich bij de communistische jeugdorgani saties aan te sluiten: bij de jongeren organisatie als ze beneden de twaalf zijn, bij de andere, indien zij nog geen 25 zijn. Het is de befaamde „Freie Deutsche Jugend", die het grootste bederf in de zielen stort. Tegen dat alles staan de ouders machteloos. Zij kunnen zelfs geen critiek binnen vier muren laten horen uit vrees, dat onvoorzichtige uitlatingen van de kinderen hen zelf in moeilijkheden brengen. Dit alles krijgt echter pas zijn meer beklemmende betekenis, wan neer men weet, hoe het hele leven onder die communistische totali taire druk gebukt gaat. Want vader staat op de fabriek weer onder druk van de partijbon zen, die hem in de politieke orga nisatie willen dwingen. Vader is verplicht op de fabriek te luisteren naar het „uur onderricht in het marxisme". Moeder kan wel trachten haar taak in de huishouding te verrich ten, maar als zij door de lage lonen en door de inmenging van de arbeidsbureaux gedwongen wordt haar huis te verlaten en in de fabriek te werken, valt ook het gezin ten slachtoffer aan de ont wrichting". Onder het spreken scheen mijn zegsman meer en dieper onder de indruk te komen van hetgeen hij aan den lijve had ondervonden. Ik begreep het ook beter nu ik de mensen zelf min of meer sjofel gekleed had gezien en zwijgend gaand door de straten. Maar ik vermoedde nu ook beter, waar de reden gelegen is van de grote in zinking, die velen krijgen, wanneer zij het niet meer kunnen harden en met achterlating van alles naar het Westen vluchten. Ik herinnerde mij het gesprek met de vrouwelijke dokter in een van die ontvangstcentra, die mij verklaarde, dat het jarenlang duurt eer de vluchtelingen hun psychische inzinking te boven zijn. Zij had mij verteld van mensen, die de druk van het regiem niet langer kunnen verdragen en dan in West-Berlfjn hun toevlucht komen zoeken en van de mensen, die (wel is waar niet nawijsbaar) vervolgd worden en dus eigenlijk niet in het West- Duitse arbeidsproces kunnen wor den ingeschakeld. Van die mensen, die, eenmaal de hel van het Oosten ontvlucht, ook geen wortel kunnen en mogen schieten in het Westen. „Maar", zo vervolgde de leider der katholieke hulporganisatie, „men moet van de andere kant be wondering hebben voor die katho lieken, die proberen op hun post te blijven. De bisschoppen, zien gaarne, dat de katholieken niet hard weglopen, omdat anders het meedogenloze systeem alles vernietigt en opslorpt. Nu hebben wij door gezamenlijk optreden en moedig standhouden tenminste toch een zekere drage lijkheid weten te bereiken. De pastoor kan nog altijd preken en de H. Mis lezen, de gelovigen gaan naar de kerk voor zover zij niet door pariijwerken worden opge houden, de kinderen kunnen aan de pastorie komen en daar in clubjes catechismusonderricht ont vangen. Alles bijeengenomen kon het erger, zoals in Tsjechoslowakije en Hongarije". Wij vroegen daarop, hoe het stond met de bouw van kerken en het bestaan van scholen, kinder tehuizen en andere katholieke instellingen. Het antwoord daarop gaf opnieuw een triest beeld: kerken bestaan nog, kunnen zelfs hersteld worden al gaat het moei lijk. Van staatswege heeft men niet de minste medewerking te ver wachten, maar dat gebeurt in som mige Europese landen evenzeer. Alleen is hier het lastige, dat arbeiders, die iets voor de Kerk willen doen, dit allemaal in hun vrije tijd moeten verrichten en dat de bouwmaterialen aan allerlei instellingen eerder worden gedistri bueerd dan aan kerken. De zusters kunnen nog haar kindertehuizen onderhouden, maar geen enkele financiële bijdrage van de staat, integendeel wel belasting. Alle liefdewerken moeten van het westen uit gefinancieerd worden. Toch leeft het" geloof; het is er waarschijnlijk levendiger dan in het westen. In het oosten moeten de katholieken er grote offers voor brengen en zij doen dat. Zij voelen ook aan den lijve hoezeer de Kerk altijd is opgetreden voor de mens, voor zijn vrijheid en de waardigheid van de menselijke persoon. In het communistisch regiem is dit alles verdwenen: de mens is een machine en een slaaf van de staat. Om deze geest van opoffering in zich wakker te hou den, hebben de katholieken en vooral de jongeren nodig, dat zij van tijd tot tijd naar het westen slippen. Ik verwonderde mij erover, dat dit zo maar mogelijk is. Maar die verwondering van mij werd door deze Berlijner gedeeld, hoewel hij reeds helemaal aan de uitzonder- zonderlijke positie gewend was. „Berlijn", zeide hij mij, „is tot ons aller verwondering, nog steeds een gat in het IJzeren Gordijn. Wij verklaren het zo, dat de commu nisten het als een soort van etala- lage gebruiken, om de Westerlin gen gelegenheid te geven te zien, hoe goed het toch is. Zij hebben hier veel meer voordelen aan de bevolking gegeven dan elders, maar dat is juist de bedoeling. Het is ons geluk en ook dat van degenen, die in de Oost-zone wonen, dat dit gat in het gordijn bestaat. Nu kunnen zij van tijd tot tijd even naar ons wippen en iets meenemen van het echte katholieke leven. Zij kunnen boekjes krijgen om hun geest te verrijken, want katholieke lectuur is taboe. Men kent alleen maar de communistische hoera- kranten, waarvan men gaat wal gen." In dit stille vertrek, waar heel wat goeds voor de katholieke ge loofsgenoten achter het IJzeren Gordijn werd uitgewerkt, proefde ik niet alleen de liefde van land genoten voor elkaar, maar ook de liefde van geloofsgenoten. „Zalig zijn zij, die vervolging lijden om Mijn naam", heeft Chris tus eens gezegd, maar ook zalig zij die de vervolgden hulp en steun verlenen. In de stad vol barre con trasten, Berlijn, vormen ook de contrasten, die 't Christendom vor men, een wezenlijk bestanddeel van het leven. in Limburg en Noord-Brabant door Maaswater. Uit vertegenwoordigers van de Limburgse en Brabantse Gedepu teerde Staten, Provinciale Staten en Rijkswaterstaat is thans een inter-provinciale commissie ge vormd voor de watervoorziening (met Maaswater) van verdrogende gronden. Deze commissie zal advies uitbrengen over de meest economische en rationele wijze om het Maaswater op .te pompen en te verdelen over de verdrogende gron den van Noord-Brabant en Limburg. In "Noord- en Midden-Limburg liggen ten Westen van de Maas 56.000 hectaren min of meer ernstig verdrogende grond en 12.000 ha verstuivende grond. In Brabant zijn 200.000 hectaren landbouwgrond ge baat bij een watervoorziening. Meer dan 100.000 ha kunnen tot dé verdrogende gronden worden gerekend. Een groot deel van deze gronden ligt in Oost- en Midden- Brabant. Uit het overleg tussen de Limburgse en Brabantse belang hebbenden, die thans de zaken in overleg met de Rijks- en Provin ciale Waterstaat gaan aanpakken, is wel komen vast te staan, dat men zo snel mogelijk tot deze water voorziening moet komen. Overwogen wordt in het droge voorjaar 60 millioen kubieke meter water aan de Maas bij Panheel, waar een gemaal wordt gebouwd, te onttrekken. Het water kan van hieruit op het kanaal Wessem- Nederweert, de Noord er vaart, het Defensiekanaal, 't Deurnese Kanaal enz. worden gebracht. Het water komt dan via talloze infiltratieleidingen op de landbouw gronden, die in voorjaar en zomer een grote waterbehoefte hebben. Van deze 60 millioen kubieke meter zou 20 millioen kubieke meter water naar Limburg en 40 millioen ku bieke meter water naar de gronden in Brabant gaan. In het afgelopen jaar is in Noord- Brabant en Limburg al hard ge werkt aan de voorbereiding van deze bevloeiing, die strikt genomen open infiltratie heet. Een verdro- gingskaart van de landbouwgron den is al klaar. Rijkswaterstaat stelt thans met behulp van bestaande gegevens een hoogtekaart voor de betrokken gebieden samen. De Stichting Bodemkartering levert het inzicht in de grondsoorten tot op verschillende diepten. Aan de samenstelling van een grond- waterdieptekanaal, nodig om een goede waterhuishouding-op te bou wen, wordt hard gewerkt. In 4.200 waterstandbuizen wordt in Noord-Brabant viermaal per jaar de waterstand afgemeten. In stand- putten bij boerderijen worden deze opnamen eens in de veertien dagen verricht. Op negen plaatsen in Bra bant wordt de stand van het opper vlaktewater en de verdamping ge meten. Verwacht mag worden, dat alle benodigde gegevens in de loop van 1955 tot een eindrapport zullen leiden, dat de deskundigen een goed inzicht in de watervoorzienings mogelijkheden van de gronden zal geven. Volgens een voorzichtige raming kan Brabant bij een goede watervoorziening van de verdrogen de gronden 50 tot 60 millioen gulden agrarische opbrengstvermeerdering boeken. 29 October 1904 De Gemeenteraad vergaderde 29 October. Het ziekenfonds „St. Ludovicus" telde 47 leden en 13 ereleden. Tot bestuursleden werden herbenoemd Gerard Potten, Langstraat en P. J. Philipsen, Hoenderstraat. 2 November 1895 De heer Mart. van Rijswijck, onderwijzer te Oostrum, slaagde te Nijmegen voor Gymnastiek. De schoenmakers Jac.Nabben, Frits Verbeek en Jacob Baltussen waren 25 jaar lid van de Sint Crispinus-gilde. 3 November 1900 Een artikel wordt geplaatst: Onze Paters in China. Belangrijke tijding. Het bezoek aan het kerkhof was op 2 November zeer druk. De groentemarkt op Aller zielendag was uitstekend bezocht. Men betaalde o.a. voor witte kool 60 a 70 cents per 100 pond. De aandacht wordt gevestigd op het feest van de heilige Machus- tus te Oirlo. De heer H. H. J. Maas, onder- Die kwaliteit valt ook zó wel van die welgedane snuitjes af te lezen. En wat de prijzen betreft...: hieronder staat een lijstje, dat ieder woord van onze jeugdige spreker met i is- Albert Heijn met alles. Kijk maar rond in een cijfers bevestigt! Zó voordelig nu i AH winkel. En overtuig U bij ieder artikel, dat die Kleine Tw hun beste kwaliteit voor de laagste prijs Gelderse rookworst eo Prijsverlaging - NU per Stuk Doperwten blik s«S 44,ib Sperciebonen 104 héél blik Pure bijenhoning iio per pot Boterhamkorrels 33 210 gum Amandel speculaas Gekruide speculaas 44 en Huishoudzeep ijk hebben met 250 gram 2 dubbele stukken Zoveel hoofden, zoveel zin., in AH KOFFIE/ Daacom 1 maar goed, dat AH Koffie niet alleen de geurigste en krachtigste, maar ook de goedkoopste is! Boffe koffie - de lekkerste koffie.' maakt U hel leven goedkoperl wijzer, schrijft een Ingezonden stuk aan „Veritas te Venray". 4 November 1899 Op 31 October vergaderde de ge meenteraad. De heer J. H. Sala werd benoemd tot veearts in de gemeente Venray. Behandeld werd een adres van de onderwijzersvereniging om ver hoging van de jaarwedden. 30 October overleed de Zeer Eerw. Heer Joannes Mathias Leens, pastoor te Oirlo, in de leeftijd van 87 jaren. Hij werd 26 October 1812 te Weert geboren. Sinds 1860 was hij pastoor te Oirlo. De heer H. J. H. Sala, Rijks- veearts, zou zich 15 November vestigen ten huize van mej. de Wed. Rutten aan het Eind. 5 November 1898 De Gemeenteraad van Venray verzocht aan de Prov. Staten sub sidie voor de Ambachtstekenschool. 5 November 1904 Op 29 November vergaderde de Gemeenteraad. Het salaris van de veldwachters werd op f 450. gesteld. De overplaatsing van de heer H. Oudenhoven, klerk der posterijen, naar Eibergen werd ingetrokken. De heer Piet Spee was met f 1274.de laagste inschrijver voor een woonhuis, café en winkel voor rekening van Joh. Jacobs te Leunen. In de Gazet van Limburg schrijft Skopus onder Periscoopj es de vol gende kloppen en klappen: Om nog eens even op dat praatje van die meneer voor de radio over het te geringe eierenverbruik door het Nederlandse volk terug te komen: De eieren kosten vandaag een cent meer, mijnheer zei onze ijverige Zuivelhuiswinkelier- ster en dat zal nu tot Kerstmis of daaromtrent wel oplopen tot 26 of 27 cent. De reden waarom Simple com- me bonjourDe kippen leggen nu minder en al zitten er ook millioe- nen eieren in de koelhuizen, betalen zullen we. Dat is nu eenmaal de moderne, sociaal-progressieve, maar slechts in een ethisch sopje gewas sen oeroud-liberale theorie van vraag en aanbod. Op de mesthoop met de groenten, als er teveel zijn. En 'n politie agent erbij zetten, opdat niemand in de verleiding kome er wat van weg te nemen. En als we weer eens teveel rogge krijgen, dan denatureren of te wel blauwkleuren, en mochten de varkens te talrijk worden, dan leve de oormerken. En uit de tijd van de Rundvee centrale kennen we ook nog het kunstje van regeringsvlees-in-blik, dat we tenslotte als we er mee blijven zitten de werklozen wel in de maag kunnen splitsen.., Ja, ja, Skopus, zal nu misschien wel een of ander lezer opmerken: jij hebt makkelijk praten. Hoe zou jij het dan doen Dat lijkt ons vrij voor de hand liggend: breng de prijzen der nor male levensmiddelen in verhouding tot hetgeen het Nederlandse volk verdient. Of laat het Nederlandse volk zoveel verdienen, dat het eieren, boter, kaas, vlees, groenten, de overvloedige producten van eigen bodem in redelijke hoeveelheid kan consumeren. Zolang de bloemkool in Venlo de mestkuil ingaat en men in Maas tricht terzelfder tijd 85 cent voor 'n klein exemplaar moet betalen, of zolang men in de tijd van de sperciebonen f 2.voor een kilo vraagt, klopt het niet met lonen en prijzen. Waarbij dan de klo(alp pen eenzijdig neerkomen Portemonaie met inhoud; Sijkens, Leunen K 13. Zwarte damestas met inhoud; C. Teunder, v. Heemskerk straat 14 B Groningen. Manchester jongensbroek; B. Geurts, Beekweg. Kinderschoentje; Langeweg 40. Ronde Zaklantaarn; A. Voermans, Leunseweg 16 a Leunen. Sleutels; M. v. Oss, Akkerweg 40. Dubbele rijwieltas; Lichteveld, Henseniusstr. 26. Wit tasje met rozenkrans; Ka zerne. Rozenkrans; Kazerne. Kort blauw jongensjasje; L. Loenen, K. 2b Leunen. Rode herenportemo- naie met inhoud; M. van Tefelen, Langstraat42. Etui met toebehoren; Thijssen, Maasheseweg 44. Sleutel van klok; Kazerne. Autostep; Wmr. v. Lierop. Vulpen; Ariaans Grote straat 18. Doublé armband; Kessels D 26a Oostrum. Damessjaal; Ver- heijen, Maasheseweg 42 c. Kinder jasje; H. Peters, Charles Ruijsstr. Broche; In de Rijp, Schoolstraat 2a. Grijze dames glacé; Kazerne. Blauwe Overall; Kazerne. Rechter damesglacé; Verheijen, Kolkweg 2 Vulpen; Hendriks, Langstraat 46. Kanarie; van Soest, Vlak waterweg. Rood schoudertasje met inhoud; J. v. Soest, Overl. w. 37b. Huissleu tel; Mattijssen, Kempweg 18. Grijze lederen dameshandschoenAriaans Kosmans, Grotestraat 6. Het toneelseizoen is weer aange broken en van verschillende kanten is men volop bezig met de repetities voor de uitvoeringen. Zo ook onze operette-vereniging, die evenals vorig jaar, ook nu weer van plan is met een „eigen compositie" op de planken te komen. De titel van de nieuwe operette is: Nichts für kleine Madchen, een komisch verhaal in vier bedrijven. Door de samensteller werden naast operette-melodiën van Strauss, Lèhar en Kalman (Fledermaus, Lustige Witwe, Csardasfürstin) ook film-melodiën gebruikt o.a. uit Die Verschleierte Maja. Een expirement, dat ook naar het oordeel van deskundigen goed ge slaagd is, daar deze vermenging op bepaalde punten aan het stuk een grotere charme verlenen. Daarnaast komen ook melodiën voor uit de moderne operettes Viktoria und ihre Husar van Abraham en der Vetter aus Dingsda van Künnecke, zodat dus zangliefhebbers hier wel aan hun trek komen. Het orkestje, dat vorig jaar reeds een apart cachet gaf, heeft men uitgebreid en de leiding van diri gent Francken uit Blerick aan het geheel zal ontegenzeggelijk ook een verbetering zijn. Dat de operettevereniging voor geen kleintje vervaard is, hebben we vorig jaar o.a. kunnen merken aan een weelde van nieuwe costuums, die van Der Schweine- furst gedeeltelijk ook een show maakte. Dit jaar belooft ook op dit ter rein nog heel wat meer. Alleen al in het vierde bedrijf moet tengevolge van de verschillende baletten, die hierin voorkomen viermaal van costuums verwisseld worden. Het ontwerpen der costuums is ook dit jaar in handen van Mevrouw Boonekamp, die ook evenals het vorig jaar de baletten instudeert en de gehele regie voor haar reke ning neemt. Het zal duidelijk zijn, dat een en ander de operette-vereniging voor zware kosten zet. Voordat Der Schweinefürst in alle pracht en praal het vorig jaar op het toneel stond, waren meer dan f 1500. verdwenen. Dit jaar zullen de kosten nog hoger zijn. Polyhymnia gaat daarom U bin nen enkele dagen donateurskaarten aanbieden, die bovendien recht geeft op een vrije toegang. Daar mede steunt U dus op de eerste plaats een operette-vereniging, waarvoor wij door vele andere plaatsen worden benijd, maar hebt U bovendien op tweede Kerstdag gratis toegang tot deze nieuw en groots opgebouwde operette. Na een maandenlange voorberei ding opent „Hioob" op Zondag 31 October a.s. het toneelseizoen met het stuk: „Het witte schaap van de familie", een meesterlijk blijspel, waarmede destijds Cor Ruys grote successen heeft behaald. Overal in de lande oogstte dit stuk veel bijval en het mag daarom geen verwondering wekken, dat „Hioob" reeds diverse uitnodigin gen van elders heeft ontvangen, om aldaar met „Het witte schaap van de familie" op te treden. Gezien de grote belangstelling welke in Venray en omstreken voor déze uitvoering bestaat, raden wij ieder dringend aan om tijdig plaatsen te bespreken. Zie de advertentie in dit blad.

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1