SPORT Hoogeerwaarde Heer P.A. H. LOON EN WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Plechtige Installatie Kent gij het Mandement der Bisschoppen? Een teken aan de wand Foor de Politierechter Rustend Pastoor Gerards te Oirlo ten grave gedragen. Zaterdag 18 September 1954 No. 38 VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG f ONDERVINDT PEEL EN MAAS CONFECTIE VAN EEN RIJK BEZIT DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652 ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL f 1.25 Bollen Venrnp f 1.45 als Pastoor-Deken der Parochie St. Petrus Banden te Venray op Zondag 19 Sept. Plechtig défilé van alle Verenigingen overeenkomstig het navolgend programma: 1 Alle deelnemende Verenigingen worden verzocht morgen Zon dag 19 September des namiddags om 2 uur op het plein gele gen aan de Julianasingel, aanwezig te zijn, alwaar de stoet zal worden opgesteld, die zal trekken als volgt: Julianasingel, Poststraat, Grotestraat naar Grote Markt. Eenieder wordt verzocht de aanwijzingen van de Orde Commis sarissen stipt op te volgen. 2 Voor de aanvang van het défilé wordt deHoogeerw. Heer Deken aan de Pastorie afgehaald door de Heren Geestelijken, Leden van het Kerkbestuur, Venrays Harmonie, Kerkelijk Zangkoor en bruidjes, en geleid naar het Raadhuis, alwaar ter verwel koming de Leden van de Gemeenteraad aanwezig zullen zijn. 3 Na het défilé zal de Hoogeerwaarde Heer Deken vergezeld van de Heren Geestelijken, leden van het Kerkbestuur, leden van de Gemeenteraad, zich begeven naar de Parochiekerk, alwaar Hem aan de ingang, onder een toespraak door Kapelaan Keysers, de sleutels der Kerk zullen overhandigd worden. Daarna wordt de Kerk binnengegaan, waarna de plechtige liturgische Installatie zal aanvangen, die verricht zal worden door Z.D.H. Mgr. Dr. F. Féron, Vicaris Generaal van het Bisdom Roermond. Na de Installatie zal een plechtig Lof gecelebreerd worden. Alle parochianen worden verzocht te vlaggen. Volgorde van het défilé: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 29 30 Rulterclub. Petrusbanden-, Hensenius-, Dr. Poels- Jongensscholen, Lagere Meisjesscholen, Lagere School Venray-Heide en B.L.O. School. Fanfare en vertegenwoordigers Parochie Ysselsteyn. Jongens- en Meisjes U.L.O. School, Ambachtsschool, Landbouw school en Huishoudschool. Kloosters en Gestichten. Jongens Gymnasium en Pensionaat „Jeruzalem". Fanfare en Vertegenwoordigers Parochie Leunen; Kerkelijk Zangkoor en Vertegenwoordigers Rectoraat Veulen. Gidsen en alle meisjes tot 17 jaar. Maria Congregatie en Meisjes boven 17 jaar. Christelijke Moeders, Vrouwelijke Derde Orde, K.A.V. Boerin- nenbond en dames die bij geen vereniging zijn aangesloten. Fanfare en vertegenwoordigers Parochie Merselo. Verkenners. Patronaat. Sportverenigingen. Handboogschutterijen. Middenstandsvereniging, Jonge Middenstand en Jonge Meisjes Middenstand. K.A.B. en K.A.J. Boerenbonden, Jonge Boeren en Boerenleenbank. Adelbert en A.R.K.A. H. Familie, Mannelijke Derde Orde, H. Stede en de heren die bij geen vereniging aangesloten zijn. Harmonie en vertegenwoordigers Parochie Oostrum. Venray's Mannenkoor, Gemengd Koor, -Polyhymnia", Dames koor en Zangvereniging ,,'t Heidebloempje". Zangkoor en vertegenwoordigers Parochie Castenray. Groene Kruis, Sociaal Charitatief Centrum, St. Elisabeth- en St. Vincentiusvereniging, Gezinszorg, Reclassering, Thuisfront, Gezinsvoogdij en Patronage, Meisjesbescherming, Verplegers- bond, Marialegioen, Jeugdcentrale en Bond van het Gezin. Fanfare en vertegenwoordigers Parochie Wanssum. Nationale Reserve en Rode Kruis. Fanfare en vertegenwoordigers Parochie Blitterswijck. Wandelclub „Servio" Huize St. Servatius. Schutterij en vertegenwoordigers Parochie Geysteren. Wanneer de Bisschoppen in het Mandement hun stem verheffen tegen het Humanisme en het Hu manistisch Verbond in Nederland, wordt het voor ons duidelijk, dat het hier gaat over duistere mach ten, die het Christendom willen verdelgen. Dit Humanistisch Verbond houdt in zijn levensbeschouwing principi eel geen rekening met het bestaan van een persoonlijke God, het ziet van het bestaan van God af, wat dan practisch neerkomt op de ont kenning van het bestaan van een persoonlijke God. En zulk een godloos Verbond wil dan de zogenaamde „geestelijke verzorging" van de buitenkerkelij ken en onkerkelijken, zoals dit reeds in het leger en in de we reldkampen gebeurt voor zich opeisen. Het Humanistisch Verbond wil hun een zedenwet bijbrengen zonder God, een zekere fatsoensmoraal, die niet bij machte zal zijn om het beest in de mens in bedwang te houden. Het Humanistisch Verbond, dat grote invloed heeft en door de Par tij van de Arbeid wordt gesteund, ook in regeringskringen, heeft o.a. ook de strijd aangekondigd tegen de confessionele scholenkatholiek en protestants bijzonder onderwijs. En de Humanistische Bond voor Sexuele Hervorming tast verder de christelijke zeaenleer over het geslachtsleven en het huwelijk aan. „De bedoelingen van deze men sen mogen anders en wellicht beter zijn", zo verklaren de Bisschoppen, „in wezen is het een herhaling van de torenbouw van Babel: zij willen een maatschappij bouwen, niet op God gericht, maar tot aan de hemel reikend. Zij willen God uit de hemel halen en de mens in moderne zin tot afgod maken, althans tot cen trum van het heelal". EEN GODSDIENST ZONDER GOD. Men moet niet zeggen, dat het Humanistisch Verbond in ons chris telijk Nederland niet veel kan uit richten. Want het heeft vooral onder de intellectuelen zijn leden en het is een machtige organisatie, die zich met het economische, sociale en politieke leven in ons land zeer sterk wil bemoeien om daar met alle middelen de strijd aan te bin den tegen het Christendom en tegen het Rooms-Katholicisme. Het voert die strijd onder de leus, dat het gaat om de bevrijding van de mens. Het lijkt zo onschuldig en in sommige van z'n acties en pro grammapunten zelfs sympathiek. Maar het voert benedendeks een atheïstische en anti-katholieke la ding mee. En doordat het in feite zich voordoet als een soort „Gods dienst", pleegt het verraad jegens God en de Kerk. Het organiseert namelijk Zondag ochtend-bijeenkomsten, verdiepings- dagen en het heeft een Humanis tisch Thuisfront opgericht voor de „geestelijke" verzorging van de buitenkerkelijken in het leger. Het Humanisch Verbond wil trou wens de „geestelijke" verzorging van alle buiten- en on-kerkelijken voor zich opeisen. En dat is juist wat ons 't meest moet verontrusten. Er zijn in Ne derland toch al zo'n massa mensen die van godsdienst en kerk niets meer willen weten (in sommige grote steden 60 percent van de ar beiders). Moeten al die buitenkerkelijken, die toch dikwijls nog wat Godsge loof hebben, nu door het Humanis tisch Verbond systematisch opge voed en gevormd worden tot athe- isten en zelfs tot Godshaters? Dat er zo'n massa buiten- en on kerkelijken zijn en velen een gods dienst zonder God aannemen, dat moet ons met grote zorg vervullen, zo zeggen de Bisschoppen. „Laat allen, die het geloof in God nog niet hebben verloren, dit zien als een teken aan de wand"! Zoals eenmaal in de tijd van de Profeet Daniël de tekens op de muur het einde van het Babylo nische rijk aankondigden, zo zijn de steeds toenemende geloofsafval in ons land en de brutale propaganda voor een „godsdienst zonder God' een teken, dat het met ons chris telijke Nederland op deze manier wel eens op een einde zou kunnen Jopen, omdat men druk bezig is God uit het particulier, maatschap pelijk en staatkundig leven te ver dringen. Wij hier in Limburg moeten maar niet denken, dat met ons katho lieken alles o.k. is, ook al zijn hier volgens de statestleken niet zoveel buitenkerkelijken. Er zijn hier zoveel katholieken zonder enige overtuiging, die met de grote hoop meelopen, maar die in een andere, niet-katholieke om geving spoedig tot de buitenker kelijken, of tenminste tot de onker kelijken zouden behoren. Die zullen zeer vatbaar zijn voor de anti christelijke invloeden van het Hu manistisch Verbond, dat ook in Limburg werkzaam is vooral door de Bond voor Sexuele Hervorming. Deze beveelt ook door middel van voorlichtingsboekjes onchristelijke practijken aan om aan de sexuele nood tegemoet te komen. Wij katholieken moeten ons tegen die anti-christelijke invloeden van het Humanistisch Verbond wapenen door juiste en heldere inzichten er over op te doen, maar we moeten ons vooral wapenen door in ons leven een vol-christelijke levens houding aan te kweken en op te bouwen. Laten wij nu eens ophouden te denken, dat wij practiserende ka tholieken zijn als wij maar geregeld de Zondagsmis bijwonen; wij zijn pas werkelijk practiserende katho lieken als wij het Christendom en de leer van het Evangelie in ons dagelijks leven, en dus ook in het economische en maatschappelijke leven in practijk brengen. Dan worden we godsdienstig kern gezond en kunnen de onzichtbare bacillen van het godloze humanisme niet ongemerkt binnendringen in ons leven. P.D. De politierechter begon ditmaal met een kleermaker uit Bergen, die rond verteld had dat een der ma gistraten van deze plaats zijn cos- tuum nog niet betaald had. Doch dit was niet waar, het costuum was betaald en daarom voelde de ma- gisstraat zich beledigd. Uit de verdediging van de kleer maker bleek wel, dat er In Bergen zo links en rechts wel andere din gen gebeuren en dat daar ook de politierechter het zijne van weet. Maar wat het nu was bleef in het duister, alleen de kleermaker kwam er met de betrekkelijk lichte boete van f 5.- vanaf. Een juffrouw uit Venlo had een nette blouse gevonden, dat dingetje gewassen en aangetrokken. Want, aldus haar redenatie, wat ze eerlijk gevonden heeft, mag ze eerlijk hou den. Maar die redenatie klopt niet en dat trachte men haar aan het verstand te brengen. Trachten, want het bleek al gauw, dat deze dame welbespraakt als ze was maar zeer weinig aan haar verstand te brengen was en daarom maakte men korte metten met een boete van f30.- Dan was er een stucadoor, die op vacantie in Dusseldorf was met een kameraad. Maar de centen wa ren op en daarom stal de een maar een scheerapparaat in een winkel en werd dat verpatst. Aber die Deutze Polizei ist noch immer da en het tweetal was de sigaar.... De een vanwege het gappen, de ander vanwege het feit, dat hij van de opbrengst ook zijn part gekregen had. De gapper kreeg een maand, de ander f 10.- Een Ambonees had een radio in huurkoop gekocht en dat is altijd gevaarlijk. Want op een gegeven dag was de Ambonnees verdwenen, de radio verkocht, de centen op. Bij de rechter, die altijd weer blij is zijn kennis van het Maleis op te frissen, ontstond een heel gesprek in deze schone maar sissende taal, waarvan nog de Officier, nog de Griffier Iets snapte, maar de rechter scheen zoveel opgevangen te hebben, dat het een week v.w. werd, mits voor 1 Jan. a.s. het ont brekende aangezuiverd wordt. En dan waren er weer uit het schone Gennep, waar nog al eens burenruzies schijnen voor te komen. Een dame had haar buurman uit gemaakt voor huichelaar en smeer lap, woorden, die een dame ge woonlijk niet pleegt te gebruiken. Woensdagmorgen werd onder zeer grote belangstelling in Oirlo het stoffelijk overschot ter aarde besteld van de Zeereerw. heer Ge aards, rustend Pastoor van Oirlo. Hoewel reeds lang ziek, overleed deze grijze priester Zondagmorgen vrij plotseling, in de ouderdom van 75 jaren. Daarmede was een einde gekomen aan een rijk priesterleven. De overledene werd geboren te Venlo op 16 Maart 1879. Hij werd priester gewijd in 1904, waarna hij tot kapelaan werd benoemd in Broekhuizenvorst. Na enkele jaren werd hij overgeplaatst naar Seve- num, vandaar naar Wanssum en tenslotte naar Middelaar. In 1911 werd hij tot pastoor in Oirlo benoemd, terwijl hij tevens het Rectoraat in Castenray verzorg de. In beide plaatsen heeft pastoor Gerards 40 jaren mogen werken, voordat hij in de kapelanie te Oirlo zijn verdiende rust mocht genieten. Bij zijn afscheid mochten we al reveleren, hoeveel deze pastoor voor de parochie Oirlo mocht doen. De opbouw en uitbouw van een rijk parochieleven, de verfraaiing en vergroting van zijn kerk, het stich ten van scholen, met daarnaast en daarboven zijn diepgaande zorg voor het persoonlijk zielenheil van de aan hem toevertrouwden, heb ben hem gemaakt tot een waardig priester en beminde herder. Hoezeer men dat waardeerde, heeft hij mogen ondervinden bij de priesterfeesten, die hij in Oirlo mocht vieren en heeft hij mogen ondervinden bij zijn afscheid, toen hij als een afgewerkt en versleten man, de lang verdiende rust kreeg, waarom hij echter zelf nooit had gevraagd. Die dankbaarheid en erkenning van zijn werken en zijn liefde werd ook duidelijk bij zijn begrafenis op Woensdag j.l. Hierbij waren alle verenigingen van Oirlo, officieel vertegenwoordigd, maar daarnaast waren er geen Oirlose huisgezinnen, waarvan niet iemand de nieuwe kerk bezocht, waar zijn stoffelijk overschot stond opgebaard in het priesterkoor. Em. Deken Berden droeg de H. Mis van requiem op, daarbij ge assisteerd door de nieuwe Deken de Hoogeerw. Heer Loonen en Prof. Peters van het Groot-Seminarie. Bij deze begrafenis waren verder aanwezig de pastoors en rectoren uit het Dekenaat Venray, de Heer Burgemeester en het voltallige kerk bestuur van Oirlo. Door oud-Deken Berden werden enkele woorden ter nagedachtenis gesproken, waarin hij verzocht om gebed voor de priester, die met uit schakeling van eigen persoon, zich zelf zoveel jaren had gegeven voor het Oirlose parochiewerk. Na de absoute volgden zeer velen de baar naar het kerkhof, ook van de plaatsen, waar hij vele jaren ge leden als kapelaan zijn priester- taak verulde. De buurman liep dus als een haas naar de politie en heeft schijnbaar de resterende tijd besteed aan een pleidooi, want hij bracht een hele stapel papier mee om voor te lezen, waar de officier op slag de schrik van in de benen schoot. Dus kreeg hij geen kans en kon alleen maar ja en amen zeggen op korte vragen die hem gesteld werden. De dame kreeg f 10 boete en alles had nog geen 5 minuten geduurd. Twee dames uit een woonwagen kamp waren elkaar in de haren ge vlogen. Letterlijk en figuurlijk. Degene, die het eerste gevlogen heeft kreeg f 20.- en de ander wacht nu op haar beurt. Een Venlonaar, die een ander met een flinke knuppel op zijn arm ge slagen had mocht als beloning voor die knuppelarij f 20.- neertellen. Siebengewald Het is misschien wat oneerbiedig gezegd, maar zo gauw als de Offi cier de naam Siebengewald hoort, dan werkt dat net als een rode lap op een stier. Wat men ook mag ge daan hebben, komt men uit Sie bengewald, dan kan men rekenen op een extra preek en nog al eens een keer een hatelijkheid op de koop toe. Dat ondervond allereerst een Siebengewaldse Juffrouw, die haar buurvrouw had uitgemaakt voor „smerige, dikke leenheks". Nu kan dat in de beste families voorkomen, maar omdat het uit Siebengewald afkomstig was, werd het nog eens van dik hout zaagt men planken en de boete werd f 20.- De verdediging in de volgende Siebengewaldse zaak liet een en ander echter niet voorbij gaan, zon der de Officier te wijzen op het feit dat hij teveel generaliseerde. Daar stonden namelijk terecht een vader en een zoon, die een in woner van Sambeek met een bier glas zouden hebben toegetakeld. „Natuurlijk weer Siebengewald", aldus de Officier en als men dan nog weet dat G. er in betrokken is, dan weet men er alles van Het eerste wat de verdediging deed was vragen, wat G. dan toch wel voor verschrikkelijke misdrij ven had begaan, dat hij zo bar slecht stond aangeschreven bij het O.M. En toen bleek, dat deze G. in 1920 een keer een tientje boete ge kregen had, omdat hij met stropen geholpen had, maar dat was dan ook alles. Terecht werd toen de verdediger Mr. Haf f mans inderdaad heftig en verweet hij de Officier, dat dit geen stijl was. Omdat er misschien enkele mensen uit Siebengewald zich mis dragen hebben, is iedereen, die uit Siebengewald komt, al bij voorbaat een schurk, wat de rechtspraak nooit ten goede kan komen. Trouwens wat deze mensen hebben gedaan is heel verklaarbaar, want de Sam- bekenaar is begonnen met de vrouw van G. te schoppen. Dat G. hem toen een klap op zijn kop gegeven heeft is logisch, al is het ook straf baar. Maar zowel uit de stukken als uit het betoog van de Officier blijkt daar niets van en is duidelijk de tendenz waarneembaar: het is er een uit Siebengewald, dus toe maar en daar tekende hij als verdediger en als kenner van Siebengewald ernstig protest aan. Het ene woord kwam over het ander, tot tenslotte de Rechter er een eind aan maakte met tegen de zoon f 20-. en tegen de vader f 40 te vragen. En daar mede is waarschijnlijk de rust in de Siebengewaldse sector weer voor enkele weken teruggekeerd. Een juffrouw uit Venlo, die haar buurvrouw met een schoen op d'r hoofd had getimmerd, kreeg f 25.- en om dat ze zich nog alles berouw vol toonde nog een week v.w. extra. Een Inwoner van Afferden had niet gestopt, toen in de avond twee politieagenten met een rode sein lamp het stopteken hadden gegeven. Integendeel, hij was rechts afgesla gen naar huis en had de politie het nakijken gegeven. Nu was het de vraag of hij de politie gezien had ja, of nee. De politie zei van wel, de verdachte van niet. Hij had de rode seinlamp wel gezien, maar geen erg er in gehad, dat er politie bij hoorde en zijn verhaal werd tenslotte gegeloofd, zodat het vrij spraak werd. En dan nog een paar Venlonaren, die dronken op de fiets door het stedje van plezier hadden gezwaaid, zij kregen het oude en beproefde recept van f 30.- of 15 dagen. S.V.V.-nieuws Eerder dan verwacht werd heeft S.V.V. zich hersteld na de zware nederlaag tegen V.S.V. In de voorbeschouwingen van vorige week werd de uitwedstrijd tegen Heer als lastig en zv/aar be schouwd. Inderdaad moest Venray met haar beste spel komen om een zo klein mogelijke overwinning te behalen. Hard is er gewerkt, goed werd er gespeeld, en daardoor was de kleine, maar kostbare overwinning volkomen verdiend. Moge dat spoe dig herstel doorzetten! Zondag geen wedstrijd en kunnen wij ons terdege voorbereiden op de komende zware uitwedstrijd tegen Kimbria. Hierover een beschouwing volgende week. Het tweede, dat wij dit jaar, heel bijzonder in de belangstelling wil len plaatsen heeft ook Zondag nog geen wedstrijd. Eerst voor 26 Sept. staat er een thuiswedstrijd tegen Blerick 2 op het programma. Het derde komt Zondag uit tegen D.I.S. uit Oirlo. Zeker een van de sterkste uit deze afdeling. Hoe het derde de competitie zal inzetten weten wij niet, maar dat het een hele zware competitie wordt, dat weten wij zeker. Het kan tevreden zijn ais het zich weet te handhaven. Het vierde moet de reis onder nemen naar Arcen, om daar de strijd aan te binden tegen het pas gepromoveerde R.K.D.E.V. 3. Vol gens de rang en stand hel vorig jaar door ons vierde in deze afdeling bezet, moeten wij hier kunnen winnen. Hoe Is de stand met ons vijfde? Nieuws uit Venray en Omgeving GROENE KRUIS DONDERDAG a.s.: Consultatiebureau voor zuigelingen uit de KOM Openbare bekendmaking Burgemeester en Wethouder: der gemeente Venray brengen ter openbare kennis, dat een premie in uitzicht kan worden gesteld bij vervanging van een tonnenprivaat door een moderne toiletgelegen heid. Onder tonnenprivaat wordt ver staan elk primitief, buiten de woning gelegen privaat, ongeacht of de inrichting hiervan een ton dan wel een andere verouderde voorziening betreft. Omtrent de hoogte van het premiebedrag kan men inlichtingen verkrijgen ter secretarie afdeling I. Venray, 8 September 1954. BEKENDMAKING Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter openbare ken nis, dat de verordening tot wijziging der Legesverordening, vastgesteld bij raadsbesluit van 29 Juni 1954, no. 342, is goedgekeurd bij Konink lijk Besluit van 16 Augustus 1954, no. 7. De bedoelde verordening is voor eenieder gedurende drie maanden ter secretarie ter lezing nedergelegd en tegen betaling der kosten ver krijgbaar gesteld. Venray, 8 September 1954. Nieuws van O. en O. Heel wat oude klanten van O. en O. hebben reeds bij voorbaat hun contributie voor het a.s. seizoen be taald. Anderen wachten nog steeds. Om het oude leden zo gemakkelijk mogelijk te maken wordt volgende week een kwitantie aangeboden voor hun lidmaatschap. Nieuwe leden kunnen zich nog altijd opgeven bij de bekende adressen: Drs. E. van Haaren, Kempweg 25, Tel. 766 en Fa. v.d. Munckhof. Tel. 512. Men wachte niet te lang, daar nu eenmaal maar een bepaald aantal ledenkaarten uitgegeven kunnen worden. Yarkensfokdag Op de Dinsdag te Helden-Pan- ningen gehouden Centrale Varkens fokdag werden uit onze gemeente de navolgende inzendingen bekroond: Cat. 4. Premie-beren, 1 B-prijs Carlo, eig. L. van Osch, Heide. Cat. 5. Premie-beren, 1 A-prijs no. 74642 b.b. Overijssel, eig. Jacob van Meyel, Merselo. Cat. 9 bevatte sterzeugen. 1 C- prijs Billa, fokker-eig. J. Willems- Claes, Weverslo. Cat. 14. Zeugen, 1 A-prijs no. 10608 b.b. fokker-eig. L. van Osch, Heide. Cat. 17. Zeugen, 1 A-prijs no. 19703 b.b., fokker-eig. J. Willems-Claes, Weverslo. MELKERS-EXAMEN Door de Coop-Zuivelfabriek „Ven ray" werd gedurende de afgelopen maanden op 'n vijftal plaatsen in haar melkwinningsgebied een melk- cursus georganiseerd n.l. te Geys teren, Bliterswijck, Oostrum, Heyde en Smakt. Repectievelijk op 7, 8, 9 en 10 September jJ. werd de deelnemers en deelneemsters aan deze cursussen het examen afgeno men onder toezicht van het Rijks- zuivelconsulentschap voor Limburg. De geslaagden zijn: Geysteren. Gerarda Linders, Petro- nella en Anna Hendrix, Jo Reyn- ders, Mia LItjens, Th Kleeven, A. Bergmans, J. Pingen, H. en J. Lit- jens en Th Geerets. Blitterswijck: Gon Reynen, Mia Tax, H. Hermans, V. Reynen, G. Kleeven, A. en J. Jochyms, J. Hen drix en W. Hermans. Oostrum: Catharina Hendrix, Hendrina en Carolina Verheyen, Truus Wismans, Anny Thielen, Nel ly Vollenberg, M. van Dyck,P.Jan sen, M. Keyzers, en Th. Hendrix. Heyde: Truus Janssen, Paula van Kempen, Anny v.Osch, Maria Geurts Ini Droesen, L. v. Kempen, L. Poels, J. Janssen. P. v. Kempen, Th. Nel len,-J. v. Meyel, P. Maas, H. Geurts en J. Droessen. Smakt: Nelly As?elberghs, Elisa beth Kersten, Fr. Basten, G. Ver stegen, G. Geurts. Als juryleden bij deze examens traden op de Rijkszuivelconsulenc voor Limburg, Ir. Van Wijk, ofwel diens Hoofdassistent Dhr Leenders, alsmede Dhr. J. Boonen, Hoofdvoor- melker van de C.Z.N.Z. te Roermond en voorts de voormelkers K. Jen- niskens te Wanssum, A. v. Meyel te Merselo en P. Keyzers te Oos trum. Te Geysteren en Blitterswijck werden de practische lessen gegeven door Dhr K. Jenniskens te Wans sum resp. op het bedrijf van Dhr P. Hendrix en J. Reynen, op welke bedrijven ook de examens werden afgenomen. De theoretische lessen werden gegeven door Dhr van Dom melen van de Zuivelfabriek. Te Oostrum werden de practische lessen gegeven door Dhr. A. van Meyel uit Merselo op het bedrijf van Dhr. W. Van Dijck, alwaar ook het examen werd afgenomen. Te Heyde en Smakt werden de practische lessen gegeven door Dhr P. Keyzers te Oostrum, resp. op het bedrijf van Dhr. J. Droesen en J. vd Winkel. Dhr Baltussen van de zuivelfabriek verzorgde de theore tische lessen aan de cursussen te Oostrum, Heide en Smakt. Na de uitreiking van de punten- lijsten, waarbij bleek dat verschei dene leerlingen 'n zeer hoog aantal punten hadden behaald, werden de geslaagden gefeliciteerd en toege sproken door de Rijkszuivelconsu- lent of diens Hoofdassistent en na mens het bestuur van de Zuivelfa briek door de directeur, Dhr. A. de Kroon.

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1