SPORT
Hoogeerwaarde Heer
P.A. H. LOON EN
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Plechtige Installatie
Kent gij het Mandement der Bisschoppen?
Een teken aan de wand
Foor de Politierechter
Rustend Pastoor Gerards
te Oirlo ten grave gedragen.
Zaterdag 18 September 1954 No. 38
VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
f ONDERVINDT
PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAN
EEN RIJK BEZIT
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF
GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652
ADVERTENTIEPRIJS 8 ct. p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL f 1.25 Bollen Venrnp f 1.45
als Pastoor-Deken der Parochie St. Petrus
Banden te Venray op Zondag 19 Sept.
Plechtig défilé van alle Verenigingen overeenkomstig het
navolgend programma:
1 Alle deelnemende Verenigingen worden verzocht morgen Zon
dag 19 September des namiddags om 2 uur op het plein gele
gen aan de Julianasingel, aanwezig te zijn, alwaar de stoet zal
worden opgesteld, die zal trekken als volgt:
Julianasingel, Poststraat, Grotestraat naar Grote Markt.
Eenieder wordt verzocht de aanwijzingen van de Orde Commis
sarissen stipt op te volgen.
2 Voor de aanvang van het défilé wordt deHoogeerw. Heer Deken
aan de Pastorie afgehaald door de Heren Geestelijken, Leden
van het Kerkbestuur, Venrays Harmonie, Kerkelijk Zangkoor
en bruidjes, en geleid naar het Raadhuis, alwaar ter verwel
koming de Leden van de Gemeenteraad aanwezig zullen zijn.
3 Na het défilé zal de Hoogeerwaarde Heer Deken vergezeld van
de Heren Geestelijken, leden van het Kerkbestuur, leden van de
Gemeenteraad, zich begeven naar de Parochiekerk, alwaar Hem
aan de ingang, onder een toespraak door Kapelaan Keysers, de
sleutels der Kerk zullen overhandigd worden. Daarna wordt de
Kerk binnengegaan, waarna de plechtige liturgische Installatie
zal aanvangen, die verricht zal worden door Z.D.H. Mgr. Dr. F.
Féron, Vicaris Generaal van het Bisdom Roermond.
Na de Installatie zal een plechtig Lof gecelebreerd worden.
Alle parochianen worden verzocht te vlaggen.
Volgorde van het défilé:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
30
Rulterclub.
Petrusbanden-, Hensenius-, Dr. Poels- Jongensscholen, Lagere
Meisjesscholen, Lagere School Venray-Heide en B.L.O. School.
Fanfare en vertegenwoordigers Parochie Ysselsteyn.
Jongens- en Meisjes U.L.O. School, Ambachtsschool, Landbouw
school en Huishoudschool.
Kloosters en Gestichten.
Jongens Gymnasium en Pensionaat „Jeruzalem".
Fanfare en Vertegenwoordigers Parochie Leunen;
Kerkelijk Zangkoor en Vertegenwoordigers Rectoraat Veulen.
Gidsen en alle meisjes tot 17 jaar.
Maria Congregatie en Meisjes boven 17 jaar.
Christelijke Moeders, Vrouwelijke Derde Orde, K.A.V. Boerin-
nenbond en dames die bij geen vereniging zijn aangesloten.
Fanfare en vertegenwoordigers Parochie Merselo.
Verkenners.
Patronaat.
Sportverenigingen.
Handboogschutterijen.
Middenstandsvereniging, Jonge Middenstand en Jonge Meisjes
Middenstand.
K.A.B. en K.A.J.
Boerenbonden, Jonge Boeren en Boerenleenbank.
Adelbert en A.R.K.A.
H. Familie, Mannelijke Derde Orde, H. Stede en de heren die
bij geen vereniging aangesloten zijn.
Harmonie en vertegenwoordigers Parochie Oostrum.
Venray's Mannenkoor, Gemengd Koor, -Polyhymnia", Dames
koor en Zangvereniging ,,'t Heidebloempje".
Zangkoor en vertegenwoordigers Parochie Castenray.
Groene Kruis, Sociaal Charitatief Centrum, St. Elisabeth- en
St. Vincentiusvereniging, Gezinszorg, Reclassering, Thuisfront,
Gezinsvoogdij en Patronage, Meisjesbescherming, Verplegers-
bond, Marialegioen, Jeugdcentrale en Bond van het Gezin.
Fanfare en vertegenwoordigers Parochie Wanssum.
Nationale Reserve en Rode Kruis.
Fanfare en vertegenwoordigers Parochie Blitterswijck.
Wandelclub „Servio" Huize St. Servatius.
Schutterij en vertegenwoordigers Parochie Geysteren.
Wanneer de Bisschoppen in het
Mandement hun stem verheffen
tegen het Humanisme en het Hu
manistisch Verbond in Nederland,
wordt het voor ons duidelijk, dat
het hier gaat over duistere mach
ten, die het Christendom willen
verdelgen.
Dit Humanistisch Verbond houdt
in zijn levensbeschouwing principi
eel geen rekening met het bestaan
van een persoonlijke God, het ziet
van het bestaan van God af, wat
dan practisch neerkomt op de ont
kenning van het bestaan van een
persoonlijke God.
En zulk een godloos Verbond wil
dan de zogenaamde „geestelijke
verzorging" van de buitenkerkelij
ken en onkerkelijken, zoals dit
reeds in het leger en in de we
reldkampen gebeurt voor zich
opeisen.
Het Humanistisch Verbond wil
hun een zedenwet bijbrengen zonder
God, een zekere fatsoensmoraal,
die niet bij machte zal zijn om het
beest in de mens in bedwang te
houden.
Het Humanistisch Verbond, dat
grote invloed heeft en door de Par
tij van de Arbeid wordt gesteund,
ook in regeringskringen, heeft o.a.
ook de strijd aangekondigd tegen
de confessionele scholenkatholiek
en protestants bijzonder onderwijs.
En de Humanistische Bond voor
Sexuele Hervorming tast verder
de christelijke zeaenleer over het
geslachtsleven en het huwelijk
aan.
„De bedoelingen van deze men
sen mogen anders en wellicht beter
zijn", zo verklaren de Bisschoppen,
„in wezen is het een herhaling van
de torenbouw van Babel: zij willen
een maatschappij bouwen, niet op
God gericht, maar tot aan de hemel
reikend. Zij willen God uit de hemel
halen en de mens in moderne zin
tot afgod maken, althans tot cen
trum van het heelal".
EEN GODSDIENST
ZONDER GOD.
Men moet niet zeggen, dat het
Humanistisch Verbond in ons chris
telijk Nederland niet veel kan uit
richten.
Want het heeft vooral onder de
intellectuelen zijn leden en het is
een machtige organisatie, die zich
met het economische, sociale en
politieke leven in ons land zeer
sterk wil bemoeien om daar met
alle middelen de strijd aan te bin
den tegen het Christendom en tegen
het Rooms-Katholicisme.
Het voert die strijd onder de
leus, dat het gaat om de bevrijding
van de mens.
Het lijkt zo onschuldig en in
sommige van z'n acties en pro
grammapunten zelfs sympathiek.
Maar het voert benedendeks een
atheïstische en anti-katholieke la
ding mee. En doordat het in feite
zich voordoet als een soort „Gods
dienst", pleegt het verraad jegens
God en de Kerk.
Het organiseert namelijk Zondag
ochtend-bijeenkomsten, verdiepings-
dagen en het heeft een Humanis
tisch Thuisfront opgericht voor de
„geestelijke" verzorging van de
buitenkerkelijken in het leger.
Het Humanisch Verbond wil trou
wens de „geestelijke" verzorging
van alle buiten- en on-kerkelijken
voor zich opeisen.
En dat is juist wat ons 't meest
moet verontrusten. Er zijn in Ne
derland toch al zo'n massa mensen
die van godsdienst en kerk niets
meer willen weten (in sommige
grote steden 60 percent van de ar
beiders).
Moeten al die buitenkerkelijken,
die toch dikwijls nog wat Godsge
loof hebben, nu door het Humanis
tisch Verbond systematisch opge
voed en gevormd worden tot athe-
isten en zelfs tot Godshaters?
Dat er zo'n massa buiten- en on
kerkelijken zijn en velen een gods
dienst zonder God aannemen, dat
moet ons met grote zorg vervullen,
zo zeggen de Bisschoppen.
„Laat allen, die het geloof in God
nog niet hebben verloren, dit zien
als een teken aan de wand"!
Zoals eenmaal in de tijd van de
Profeet Daniël de tekens op de
muur het einde van het Babylo
nische rijk aankondigden, zo zijn de
steeds toenemende geloofsafval in
ons land en de brutale propaganda
voor een „godsdienst zonder God'
een teken, dat het met ons chris
telijke Nederland op deze manier
wel eens op een einde zou kunnen
Jopen, omdat men druk bezig is
God uit het particulier, maatschap
pelijk en staatkundig leven te ver
dringen.
Wij hier in Limburg moeten maar
niet denken, dat met ons katho
lieken alles o.k. is, ook al zijn hier
volgens de statestleken niet zoveel
buitenkerkelijken.
Er zijn hier zoveel katholieken
zonder enige overtuiging, die met
de grote hoop meelopen, maar die
in een andere, niet-katholieke om
geving spoedig tot de buitenker
kelijken, of tenminste tot de onker
kelijken zouden behoren. Die zullen
zeer vatbaar zijn voor de anti
christelijke invloeden van het Hu
manistisch Verbond, dat ook in
Limburg werkzaam is vooral door
de Bond voor Sexuele Hervorming.
Deze beveelt ook door middel van
voorlichtingsboekjes onchristelijke
practijken aan om aan de sexuele
nood tegemoet te komen.
Wij katholieken moeten ons tegen
die anti-christelijke invloeden van
het Humanistisch Verbond wapenen
door juiste en heldere inzichten er
over op te doen, maar we moeten
ons vooral wapenen door in ons
leven een vol-christelijke levens
houding aan te kweken en op te
bouwen.
Laten wij nu eens ophouden te
denken, dat wij practiserende ka
tholieken zijn als wij maar geregeld
de Zondagsmis bijwonen; wij zijn
pas werkelijk practiserende katho
lieken als wij het Christendom en
de leer van het Evangelie in ons
dagelijks leven, en dus ook in het
economische en maatschappelijke
leven in practijk brengen.
Dan worden we godsdienstig kern
gezond en kunnen de onzichtbare
bacillen van het godloze humanisme
niet ongemerkt binnendringen in
ons leven. P.D.
De politierechter begon ditmaal
met een kleermaker uit Bergen, die
rond verteld had dat een der ma
gistraten van deze plaats zijn cos-
tuum nog niet betaald had. Doch
dit was niet waar, het costuum was
betaald en daarom voelde de ma-
gisstraat zich beledigd.
Uit de verdediging van de kleer
maker bleek wel, dat er In Bergen
zo links en rechts wel andere din
gen gebeuren en dat daar ook de
politierechter het zijne van weet.
Maar wat het nu was bleef in het
duister, alleen de kleermaker kwam
er met de betrekkelijk lichte boete
van f 5.- vanaf.
Een juffrouw uit Venlo had een
nette blouse gevonden, dat dingetje
gewassen en aangetrokken. Want,
aldus haar redenatie, wat ze eerlijk
gevonden heeft, mag ze eerlijk hou
den. Maar die redenatie klopt niet
en dat trachte men haar aan het
verstand te brengen. Trachten, want
het bleek al gauw, dat deze dame
welbespraakt als ze was maar
zeer weinig aan haar verstand te
brengen was en daarom maakte
men korte metten met een boete
van f30.-
Dan was er een stucadoor, die
op vacantie in Dusseldorf was met
een kameraad. Maar de centen wa
ren op en daarom stal de een maar
een scheerapparaat in een winkel
en werd dat verpatst. Aber die
Deutze Polizei ist noch immer da
en het tweetal was de sigaar.... De
een vanwege het gappen, de ander
vanwege het feit, dat hij van de
opbrengst ook zijn part gekregen
had. De gapper kreeg een maand,
de ander f 10.-
Een Ambonees had een radio in
huurkoop gekocht en dat is altijd
gevaarlijk. Want op een gegeven
dag was de Ambonnees verdwenen,
de radio verkocht, de centen op. Bij
de rechter, die altijd weer blij is
zijn kennis van het Maleis op te
frissen, ontstond een heel gesprek
in deze schone maar sissende taal,
waarvan nog de Officier, nog de
Griffier Iets snapte, maar de
rechter scheen zoveel opgevangen
te hebben, dat het een week v.w.
werd, mits voor 1 Jan. a.s. het ont
brekende aangezuiverd wordt.
En dan waren er weer uit het
schone Gennep, waar nog al eens
burenruzies schijnen voor te komen.
Een dame had haar buurman uit
gemaakt voor huichelaar en smeer
lap, woorden, die een dame ge
woonlijk niet pleegt te gebruiken.
Woensdagmorgen werd onder
zeer grote belangstelling in Oirlo
het stoffelijk overschot ter aarde
besteld van de Zeereerw. heer Ge
aards, rustend Pastoor van Oirlo.
Hoewel reeds lang ziek, overleed
deze grijze priester Zondagmorgen
vrij plotseling, in de ouderdom van
75 jaren. Daarmede was een einde
gekomen aan een rijk priesterleven.
De overledene werd geboren te
Venlo op 16 Maart 1879. Hij werd
priester gewijd in 1904, waarna hij
tot kapelaan werd benoemd in
Broekhuizenvorst. Na enkele jaren
werd hij overgeplaatst naar Seve-
num, vandaar naar Wanssum en
tenslotte naar Middelaar.
In 1911 werd hij tot pastoor in
Oirlo benoemd, terwijl hij tevens
het Rectoraat in Castenray verzorg
de. In beide plaatsen heeft pastoor
Gerards 40 jaren mogen werken,
voordat hij in de kapelanie te Oirlo
zijn verdiende rust mocht genieten.
Bij zijn afscheid mochten we al
reveleren, hoeveel deze pastoor voor
de parochie Oirlo mocht doen. De
opbouw en uitbouw van een rijk
parochieleven, de verfraaiing en
vergroting van zijn kerk, het stich
ten van scholen, met daarnaast en
daarboven zijn diepgaande zorg
voor het persoonlijk zielenheil van
de aan hem toevertrouwden, heb
ben hem gemaakt tot een waardig
priester en beminde herder.
Hoezeer men dat waardeerde,
heeft hij mogen ondervinden bij de
priesterfeesten, die hij in Oirlo
mocht vieren en heeft hij mogen
ondervinden bij zijn afscheid, toen
hij als een afgewerkt en versleten
man, de lang verdiende rust kreeg,
waarom hij echter zelf nooit had
gevraagd.
Die dankbaarheid en erkenning
van zijn werken en zijn liefde werd
ook duidelijk bij zijn begrafenis op
Woensdag j.l. Hierbij waren alle
verenigingen van Oirlo, officieel
vertegenwoordigd, maar daarnaast
waren er geen Oirlose huisgezinnen,
waarvan niet iemand de nieuwe
kerk bezocht, waar zijn stoffelijk
overschot stond opgebaard in het
priesterkoor.
Em. Deken Berden droeg de H.
Mis van requiem op, daarbij ge
assisteerd door de nieuwe Deken de
Hoogeerw. Heer Loonen en Prof.
Peters van het Groot-Seminarie.
Bij deze begrafenis waren verder
aanwezig de pastoors en rectoren
uit het Dekenaat Venray, de Heer
Burgemeester en het voltallige kerk
bestuur van Oirlo.
Door oud-Deken Berden werden
enkele woorden ter nagedachtenis
gesproken, waarin hij verzocht om
gebed voor de priester, die met uit
schakeling van eigen persoon, zich
zelf zoveel jaren had gegeven voor
het Oirlose parochiewerk.
Na de absoute volgden zeer velen
de baar naar het kerkhof, ook van
de plaatsen, waar hij vele jaren ge
leden als kapelaan zijn priester-
taak verulde.
De buurman liep dus als een haas
naar de politie en heeft schijnbaar
de resterende tijd besteed aan een
pleidooi, want hij bracht een hele
stapel papier mee om voor te lezen,
waar de officier op slag de schrik
van in de benen schoot. Dus kreeg
hij geen kans en kon alleen maar
ja en amen zeggen op korte vragen
die hem gesteld werden. De dame
kreeg f 10 boete en alles had nog
geen 5 minuten geduurd.
Twee dames uit een woonwagen
kamp waren elkaar in de haren ge
vlogen. Letterlijk en figuurlijk.
Degene, die het eerste gevlogen
heeft kreeg f 20.- en de ander wacht
nu op haar beurt.
Een Venlonaar, die een ander met
een flinke knuppel op zijn arm ge
slagen had mocht als beloning voor
die knuppelarij f 20.- neertellen.
Siebengewald
Het is misschien wat oneerbiedig
gezegd, maar zo gauw als de Offi
cier de naam Siebengewald hoort,
dan werkt dat net als een rode lap
op een stier. Wat men ook mag ge
daan hebben, komt men uit Sie
bengewald, dan kan men rekenen
op een extra preek en nog al eens
een keer een hatelijkheid op de
koop toe.
Dat ondervond allereerst een
Siebengewaldse Juffrouw, die haar
buurvrouw had uitgemaakt voor
„smerige, dikke leenheks". Nu kan
dat in de beste families voorkomen,
maar omdat het uit Siebengewald
afkomstig was, werd het nog eens
van dik hout zaagt men planken
en de boete werd f 20.-
De verdediging in de volgende
Siebengewaldse zaak liet een en
ander echter niet voorbij gaan, zon
der de Officier te wijzen op het
feit dat hij teveel generaliseerde.
Daar stonden namelijk terecht
een vader en een zoon, die een in
woner van Sambeek met een bier
glas zouden hebben toegetakeld.
„Natuurlijk weer Siebengewald",
aldus de Officier en als men dan
nog weet dat G. er in betrokken is,
dan weet men er alles van
Het eerste wat de verdediging
deed was vragen, wat G. dan toch
wel voor verschrikkelijke misdrij
ven had begaan, dat hij zo bar
slecht stond aangeschreven bij het
O.M. En toen bleek, dat deze G. in
1920 een keer een tientje boete ge
kregen had, omdat hij met stropen
geholpen had, maar dat was dan
ook alles.
Terecht werd toen de verdediger
Mr. Haf f mans inderdaad heftig en
verweet hij de Officier, dat dit geen
stijl was. Omdat er misschien enkele
mensen uit Siebengewald zich mis
dragen hebben, is iedereen, die uit
Siebengewald komt, al bij voorbaat
een schurk, wat de rechtspraak nooit
ten goede kan komen. Trouwens
wat deze mensen hebben gedaan is
heel verklaarbaar, want de Sam-
bekenaar is begonnen met de vrouw
van G. te schoppen. Dat G. hem
toen een klap op zijn kop gegeven
heeft is logisch, al is het ook straf
baar.
Maar zowel uit de stukken als
uit het betoog van de Officier blijkt
daar niets van en is duidelijk de
tendenz waarneembaar: het is er
een uit Siebengewald, dus toe maar
en daar tekende hij als verdediger
en als kenner van Siebengewald
ernstig protest aan. Het ene woord
kwam over het ander, tot tenslotte
de Rechter er een eind aan maakte
met tegen de zoon f 20-. en tegen
de vader f 40 te vragen. En daar
mede is waarschijnlijk de rust in
de Siebengewaldse sector weer voor
enkele weken teruggekeerd.
Een juffrouw uit Venlo, die haar
buurvrouw met een schoen op d'r
hoofd had getimmerd, kreeg f 25.-
en om dat ze zich nog alles berouw
vol toonde nog een week v.w. extra.
Een Inwoner van Afferden had
niet gestopt, toen in de avond twee
politieagenten met een rode sein
lamp het stopteken hadden gegeven.
Integendeel, hij was rechts afgesla
gen naar huis en had de politie
het nakijken gegeven. Nu was het
de vraag of hij de politie gezien
had ja, of nee. De politie zei van
wel, de verdachte van niet. Hij had
de rode seinlamp wel gezien, maar
geen erg er in gehad, dat er politie
bij hoorde en zijn verhaal werd
tenslotte gegeloofd, zodat het vrij
spraak werd.
En dan nog een paar Venlonaren,
die dronken op de fiets door het
stedje van plezier hadden gezwaaid,
zij kregen het oude en beproefde
recept van f 30.- of 15 dagen.
S.V.V.-nieuws
Eerder dan verwacht werd heeft
S.V.V. zich hersteld na de zware
nederlaag tegen V.S.V.
In de voorbeschouwingen van
vorige week werd de uitwedstrijd
tegen Heer als lastig en zv/aar be
schouwd. Inderdaad moest Venray
met haar beste spel komen om een
zo klein mogelijke overwinning te
behalen.
Hard is er gewerkt, goed werd
er gespeeld, en daardoor was de
kleine, maar kostbare overwinning
volkomen verdiend. Moge dat spoe
dig herstel doorzetten!
Zondag geen wedstrijd en kunnen
wij ons terdege voorbereiden op de
komende zware uitwedstrijd tegen
Kimbria. Hierover een beschouwing
volgende week.
Het tweede, dat wij dit jaar, heel
bijzonder in de belangstelling wil
len plaatsen heeft ook Zondag nog
geen wedstrijd. Eerst voor 26 Sept.
staat er een thuiswedstrijd tegen
Blerick 2 op het programma.
Het derde komt Zondag uit tegen
D.I.S. uit Oirlo. Zeker een van de
sterkste uit deze afdeling. Hoe het
derde de competitie zal inzetten
weten wij niet, maar dat het een
hele zware competitie wordt, dat
weten wij zeker. Het kan tevreden
zijn ais het zich weet te handhaven.
Het vierde moet de reis onder
nemen naar Arcen, om daar de
strijd aan te binden tegen het pas
gepromoveerde R.K.D.E.V. 3. Vol
gens de rang en stand hel vorig
jaar door ons vierde in deze afdeling
bezet, moeten wij hier kunnen
winnen.
Hoe Is de stand met ons vijfde?
Nieuws uit
Venray en Omgeving
GROENE KRUIS
DONDERDAG a.s.:
Consultatiebureau voor zuigelingen
uit de KOM
Openbare bekendmaking
Burgemeester en Wethouder: der
gemeente Venray brengen ter
openbare kennis, dat een premie in
uitzicht kan worden gesteld bij
vervanging van een tonnenprivaat
door een moderne toiletgelegen
heid.
Onder tonnenprivaat wordt ver
staan elk primitief, buiten de
woning gelegen privaat, ongeacht
of de inrichting hiervan een ton
dan wel een andere verouderde
voorziening betreft.
Omtrent de hoogte van het
premiebedrag kan men inlichtingen
verkrijgen ter secretarie afdeling I.
Venray, 8 September 1954.
BEKENDMAKING
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter openbare ken
nis, dat de verordening tot wijziging
der Legesverordening, vastgesteld
bij raadsbesluit van 29 Juni 1954,
no. 342, is goedgekeurd bij Konink
lijk Besluit van 16 Augustus 1954,
no. 7.
De bedoelde verordening is voor
eenieder gedurende drie maanden
ter secretarie ter lezing nedergelegd
en tegen betaling der kosten ver
krijgbaar gesteld.
Venray, 8 September 1954.
Nieuws van O. en O.
Heel wat oude klanten van O. en
O. hebben reeds bij voorbaat hun
contributie voor het a.s. seizoen be
taald. Anderen wachten nog steeds.
Om het oude leden zo gemakkelijk
mogelijk te maken wordt volgende
week een kwitantie aangeboden voor
hun lidmaatschap. Nieuwe leden
kunnen zich nog altijd opgeven bij
de bekende adressen: Drs. E. van
Haaren, Kempweg 25, Tel. 766 en
Fa. v.d. Munckhof. Tel. 512.
Men wachte niet te lang, daar nu
eenmaal maar een bepaald aantal
ledenkaarten uitgegeven kunnen
worden.
Yarkensfokdag
Op de Dinsdag te Helden-Pan-
ningen gehouden Centrale Varkens
fokdag werden uit onze gemeente de
navolgende inzendingen bekroond:
Cat. 4. Premie-beren, 1 B-prijs
Carlo, eig. L. van Osch, Heide.
Cat. 5. Premie-beren, 1 A-prijs no.
74642 b.b. Overijssel, eig. Jacob van
Meyel, Merselo.
Cat. 9 bevatte sterzeugen. 1 C-
prijs Billa, fokker-eig. J. Willems-
Claes, Weverslo.
Cat. 14. Zeugen, 1 A-prijs no. 10608
b.b. fokker-eig. L. van Osch, Heide.
Cat. 17. Zeugen, 1 A-prijs no. 19703
b.b., fokker-eig. J. Willems-Claes,
Weverslo.
MELKERS-EXAMEN
Door de Coop-Zuivelfabriek „Ven
ray" werd gedurende de afgelopen
maanden op 'n vijftal plaatsen in
haar melkwinningsgebied een melk-
cursus georganiseerd n.l. te Geys
teren, Bliterswijck, Oostrum, Heyde
en Smakt. Repectievelijk op 7, 8,
9 en 10 September jJ. werd de
deelnemers en deelneemsters aan
deze cursussen het examen afgeno
men onder toezicht van het Rijks-
zuivelconsulentschap voor Limburg.
De geslaagden zijn:
Geysteren. Gerarda Linders, Petro-
nella en Anna Hendrix, Jo Reyn-
ders, Mia LItjens, Th Kleeven, A.
Bergmans, J. Pingen, H. en J. Lit-
jens en Th Geerets.
Blitterswijck: Gon Reynen, Mia
Tax, H. Hermans, V. Reynen, G.
Kleeven, A. en J. Jochyms, J. Hen
drix en W. Hermans.
Oostrum: Catharina Hendrix,
Hendrina en Carolina Verheyen,
Truus Wismans, Anny Thielen, Nel
ly Vollenberg, M. van Dyck,P.Jan
sen, M. Keyzers, en Th. Hendrix.
Heyde: Truus Janssen, Paula van
Kempen, Anny v.Osch, Maria Geurts
Ini Droesen, L. v. Kempen, L. Poels,
J. Janssen. P. v. Kempen, Th. Nel
len,-J. v. Meyel, P. Maas, H. Geurts
en J. Droessen.
Smakt: Nelly As?elberghs, Elisa
beth Kersten, Fr. Basten, G. Ver
stegen, G. Geurts.
Als juryleden bij deze examens
traden op de Rijkszuivelconsulenc
voor Limburg, Ir. Van Wijk, ofwel
diens Hoofdassistent Dhr Leenders,
alsmede Dhr. J. Boonen, Hoofdvoor-
melker van de C.Z.N.Z. te Roermond
en voorts de voormelkers K. Jen-
niskens te Wanssum, A. v. Meyel
te Merselo en P. Keyzers te Oos
trum.
Te Geysteren en Blitterswijck
werden de practische lessen gegeven
door Dhr K. Jenniskens te Wans
sum resp. op het bedrijf van Dhr
P. Hendrix en J. Reynen, op welke
bedrijven ook de examens werden
afgenomen. De theoretische lessen
werden gegeven door Dhr van Dom
melen van de Zuivelfabriek.
Te Oostrum werden de practische
lessen gegeven door Dhr. A. van
Meyel uit Merselo op het bedrijf
van Dhr. W. Van Dijck, alwaar
ook het examen werd afgenomen.
Te Heyde en Smakt werden de
practische lessen gegeven door Dhr
P. Keyzers te Oostrum, resp. op
het bedrijf van Dhr. J. Droesen en
J. vd Winkel. Dhr Baltussen van de
zuivelfabriek verzorgde de theore
tische lessen aan de cursussen te
Oostrum, Heide en Smakt.
Na de uitreiking van de punten-
lijsten, waarbij bleek dat verschei
dene leerlingen 'n zeer hoog aantal
punten hadden behaald, werden de
geslaagden gefeliciteerd en toege
sproken door de Rijkszuivelconsu-
lent of diens Hoofdassistent en na
mens het bestuur van de Zuivelfa
briek door de directeur, Dhr. A. de
Kroon.