Maria ten Hemelopneming, de kroedwis en de oogst. ALBERT HEIJN WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Verplichte inenting tegen pokken FE FAX Welk artikel U ook neemt... ALBERT HEIJN verkoopt alleen het beste Uit„Peel en Maas" Het geheim der gevleugelde kampioenen Zaterdag 21 Augustus 1954 No. 34 VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG jr ONDERVINDT 1 w PEEL EN MAAS f CONFECTIE VAI Zo goed als op Palm-Zondag het rogpalmen als een uiting van openbaar christelijk leven en schone volkstraditie in ere wordt gehou den, kent het Brabantse land van Cuyk en even ten Oosten van de Brabants-Limburgse grens, van Mook-Middelaar tot voorbij Sittard het plukken en wijden van de kroedwis. Het rogpalmen en de kroedwis zijn twee volksreligieuze manifes taties, waardoor de boer zijn ver trouwen uitdrukt in de samen bindende en onheilafwerende kracht van de symbolische Meitak in zijn gewijde varianten van Palmpaas en oogstmei. Beveiligt het gewijde Palmtakje bij onweer het huis tegen bliksem inslag en brand, de macht van de gewijde kroedwis gaat nog verder, want over de tuinheg geworpen, beschermt ze hier en daar op het Limburgse land tegen rupsen- plagen. Ook ziet men de kroedwis in stallen en schuren opgehangen als een zeker afweermiddel tegen de boze invloeden van de kwade hand. 7, 9, 77 en 99 kruiden De kroedwis, of zoals ze in Mid den-Limburg heet, de kroedwês, is een kruidenbundel die op Donder dag voor Maria-ten-hemel-opneming moet worden geplukt. Overal in de Maasgouw, van Mook tot Sittard, zien we dan kinderen groepsgewijs trekken langs de bloemrijke bermen om er de verschillende planten bijeen te garen, die de magische kracht van de kroedwis versterken. Juist de Donderdag wordt daar voor uitverkoren en sommigen menen daarin een klanknabootsende aanwijzing te vinden ten opzichte van zijn afweerkracht tegen donder en bliksem. Een oud voorschrift luidde dan ook: Pluk des Donderdags vóór Maria Hemelvaart bij klimmender zonne." Klanknabootsing heeft waar schijnlijk ook in het Duitse Franken land de donderdistel favoriet ge maakt bij de kruidenzoekers en in de omgeving van Würzburg worden drie maal drie donderdistels, d.w.z. drie stengels met ieder drie bloe men in de „Marienkrauterwürze" samengebundeld. Wanneer men deze met een gewijde kaars ver brandt „dann passiert nichts". Vooral in Beieren houdt men nog sterk vast aan het samenstellen van drie maal orie of negenderlei kruiden. Men kent er Mariabundels, die 77, ja zelfs 99 kruiden moeten bevatten. Hier treden oer-oude invloeden op uit de plantlore, die in de boeren- veeartsenijkunde hun neerslag heb ben gevonden. Zo constateerde ik bijvoorbeeld in Mook-Middellaar, hoe de kroedwis was samengebon den met een heel lang touw, dat bij het kalven van „opgeblazen" koeien werd gebruikt. In een model-kroedwis behoren o.a. te Asselt aan de Maas drie aren tarwe, drie aren rogge, drie aren haver en drie speltaren aan wezig te zijn. Ook steekt men daar een vruchtdragend pruimetakje, een appeltakje en een takje met enkele noten erin. Verder is de bundel samengesteld uit het boeren- wormkruid, ook rijnvaar of „knuup- kes" geheten. Bij onweer wordt een gedeelte van de kroedwis verbrand en daaraan dankt deze de naam van hommelkroed, daar het als afweer dient tegen het „hommeien" van de donder. Evenals men de Palm takjes op Palm-Zondag aan de hoeken der zaaiakkers plant, doet men goed ook de kroedwis op de landerijen te brengen of wel ze in stallen en schuren op te hangen als een zeker machtig middel tegen de boze invloeden van de kwade hand. De kroedwis bleef het volks religieuze cultuurbezit van Rijnland en Limburg met als Westelijke beperking de provinciale grens tussen Limburg en Brabant. Doch onmiddellijk bij Stevensweert springt die verder naar het Westen en betrekt heel Belgisch Limburg met centra rond Hasselt en Ton- gelre in het ltroedwisareaal. Hierdoor komt duidelijk uit, dat het Duitse Rijnland, Nederlands en Belgisch Limburg in culturele zin zeer sterk zijn verbonden, terwijl het totale gemis van de kroedwis in Peelland en de Kempen ook hierin duidt op een sterke afschei ding. In het land van Cuyck kun nen we dan ook waarschijnlijk van een Limburgse infiltratie spreken, want in het nabije Mook-Middellaar duidt de versiering van de vlagge- stokken met bundels korenaren op een rudimentaire kroedwis ter ere van Maria op de dag, dat ook daar de processie trekt. De kroedwis in de Mariaverering In dit Maria-jaar mogen we de aandacht er wel eens in het bij zonder op vestigen, dat Onze Lieve Vrouw in vele landen ook patrones van de oogst is, zodat in Vlaan deren de 15de Augustus wel ge noemd wordt „Onze Lieve Vrouwe Half-Oogst". De versmelting van de oogst- cultus met de Mariaverering komt nu ook bijzonder karakteristiek tot uitdrukking in de verbeelding van Maria, dragende het zogenaamde arenkleed. Er bestaan verschillende Mariabeelden, die in de rechterhand een bundel korenaren dragen en de Franse benaming „Notre Dame des trois epis (spicae) wijst op gedachtenassociaties, welke zijn verbeeld in meer dan één Gallisch Moeder-Godsbeeld. Het prachtige Madonnabeeld van Reichenahr in Beieren, daterend uit het midden der 15de eeuw, dat ge thans in het Nationale Museum te München kunt bewonderen, stelt een slanke biddende gestalte voor, gekleed in een blauw gewaad, waarin gouden korenaren zijn geweven. Zo wordt Maria overal in nauwe betrekking gebracht tot de oogst en in heel Midden en Nrd-Limburg wordt haar feestdag in de volks- sprake genoemd Maria-Kroedwien, d.w.z. de dag van de kruidenwijding. Het rogpalmen en het kruiden wijden staan in feite aan het begin en het einde van de tijd, waarin de veldvruchten onder Godes zegen moeten wassen en rijpen. In "christelijke zin gaat het ge bruik van de kroedwis terug tot de legende van Maria-ten-hemel- opneming, waarvan het eerst wordt gesproken in de zesde eeuw bij Gregorius Turonesus, die ons daar van verhaalt: „Toen Maria haar levensloop voleindigd had en zij van de wereld werd weggeroepen, vergaderden alle apostelen uit alle wereldstreken zich in haar huis en wachtten bij haar. En zie, daar kwam de Heer Jezus met Zijn engelen, nam Hare ziel op en gaf Haar aan de aartsengel Michaël. De volgende morgen brachten de apostelen het lichaam in een graf en bewaakten het zelve in afwach ting van de komst des Heren. En zie, de Heer stond plotseling bij hen, nam het heilige lichaam in een wolk en liet het in het paradijs brengen. Daar werd de^ziel weer met het lichaam verenigd en Zij geniet nu met de andere uitver korenen de eeuwige zaligheid. De apostelen zagen nu, hoe het graf gevuld werd met een weelde van geurige wilde bloemen en kruiden, welk wonder vele schilders uit de periode der primitieven en der Renaissance bezield heeft tot het scheppen van kunstwerken. Maria's Hemelvaart, de voorstel ling van Haar overgang met ziel en lichaam in de hemel, trad eerst sedert de 13de eeuw op de voor grond. In het stadium vóór de opneming is er slechts sprake van de ontslapen Maria (dormitio), een verzachtende uitdrukking voor de dood van Maria, zoals ook gefor muleerd is in de Latijnse benaming van het feest als „festum dormitio- nis et assumptionis Mariae". De dertig dagen na Maria Hemelvaart De Zuid-Duitse benaming van „Frauendreisziger" voor de periode van ongeveer dertig dagen tussen Maria-ten-hemel-opneming (15 Au gustus) en Maria-geboorte (8 Sep tember) herinnert eraan, hoe in die periode de Mariakruiden een bijzondere geneeskracht bezaten terwijl de Vlaamse benaming „Maria-half-oogst" wijst op de nauwe betrekking tussen Maria- Hemelvaart, Maria-kroedwien en de oogst. Ten opzichte van de kroedwis, die op Maria-Hemelvaartdag in vele kerken van onze streek nog wordt gezegend, geldt anno 1954 nog wat de priester-dichter Guido Gezelle eens zo treffend in zijn mooie boek „Rond de Heerd" schreef: „Komt er een dondervlage, men brandt er een stuk of twee in den schouwe en men verzoekt onder gebeden den zegen, die over die blommere gesproken is om beveiligd te zijn van donder en bliksem. Zo Elias op den vierigen wagen ten hemel klom, zo werd Maria-ten-Hemel- opneming tegen het hemelse ge weld, zo men zegt vereerd en aan geroepen. Onze vaders wisten hunnen Hemel, wij weten... onze wereld". Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter openbare ken nis, dat op Donderdag 26 Augustus a.s. des namiddags 2 uur in het Consultatiebureau Merseloseweg la, alhier, gelegenheid zal worden ge geven tot kosteloze inenting tegen de pokken voor de kinderen, wo nende in de kom der gemeente. Bovendien zal voor dit doel nog zitting worden gehouden op Don derdag 26 Augustus a.s.: 3 uur n.m. te Merselo in het Pa tronaatsgebouw 3.20 n.m. te Heide in zaal Rongen; 3.40 u. n.m. te Ysselsteyn in zaal Bos-Janssen; 4 u. n.m. te Veulen in de school. Men wordt verzocht precies op tijd aanwezig te zijn. Trouwboekje, waarin de teenten personen staan aangetekend, moet worden meegebracht. Om het verloop der inenting te laten onderzoeken en daarna te ontvangen het bewijs, dat de inen ting met goed gevolg heeft plaats gehad, moeten de kinderen, die op 19 Augustus geënt zijn, terugkomen op 2 September a.s. en die op 26 Augustus geënt zijn, terugkomen op 9 September a.s. op dezelfde plaats en hetzelfde uur als boven aangegeven. Volgens de Inentingswet moeten de kinderen, voordat zij de leeftijd van een jaar bereikt hebben, worden geënt. De kinderen moeten op de dag der enting 3 maanden oud zijn en gezond. Venray, 11 Augustus 1954. ...en nog voordeliger dan waar ook. Dat is dan ook de reden, f waarom Albert Heijn al Froeer dan 65 jaar het ver trouwen geniet van die huis- vrouwen, die weten wat zuinig huishouden betekent. Albert Heijn stelt zich tot eer het aller beste te leveren voor de laagste prijzen. Neemt U maar eens de proef. Huishoudzeep 2 dubbele stukken 29 Toiletzeep 5 stukken ^49 18 Augustus 1900 12 Augustus wercf Theodor Pouwels, Langstraat, plechtig inge huldigd als koning van „Het Zand- akker". Het derde eeuwfeest van de geboorte van Hensenius geboren 21 Januari 1G00 werd nu pas opgemerkt - 16 Augustus trok men vanuit de parochiekerk op naar Veltum, waar een plechtige heilige Mis werd opgedragen ter ere van Sint Rochus, patroon tegen besmettelijke ziekte. Pater van Berlo preekte. - In het winkelmagazijn van Karei van Aarssen stonden de prijzen tentoon gesteld, van de Nationale Verloting door hem ondernomen. O.a. was er een prach tig eikenhouten salon-ameublement, ter waarde van f500.vervaar digd door de meubelmaker Hubert Custers. Frater Petrus van Aarssen ontving te Bergerhout de kleine wijdingen. Op 15 Augustus was het in Oostrum groot feest in de kapel. Vele pelgrims kwamen o.a. van de processie van Oirlo. Pater Celestinus verkondigde de lof van Maria. 19 Augustus 1899 De heer H. J. H. Sala trok zijn sollicitatie voor het ambt van vee arts te Venray in. Pastoor I-lillen preekte over Sint Rochus te Veltum. 20 Augustus 1898 15 Augustus werd Gulielmus (Joseph) Potten O. P. te Utrecht priester gewijd. De bouwvakbond vergaderde 14 Augustus. Pastoor W. Hillen, geestelijk adviseur, hield een opge wekte rede over het verenigings leven. Voor het examen Frans L.O. slaagden 17 Augustus de dames C. Ellerbeck en H. A. M. W. Borel van het pensionaat „Jerusalem". De heer Hubert Janssen werd met Mej. Cato Mooren aangezocht de Provincie Limburg bij de kro ningsfeesten in Limburgse dracht en met een Limburgs tilbury-span, de provincie in de optocht in Den Haag te vertegenwoordigen. Pater Rochus preekte ter ere van Sint Rohus op 16 Augustus in Veltum. Er heerste een buiten gewone hitte. 20 Augustus 1904 14 en 15 Augustus werd nog druk nakermis gehouden. Pater Bentivolius Haenraets hield op 15 Augustus de feest predikaties te Oostrum. Van de hevige wind hadden de fruitbomen veel te lijden en ging veel fruit verloren. Op 17 Augustus werd aanbe steed het herstellen aan het pries terkoor van de kapel te Leunen. De inschrijvers waren: Theodor Pouwels f 2975 Piet Spee f 2975 Louis Wijnhoven f 2739 Gerard Poels f 2697 Gerard Ambrosius f 2398 Het werk werd gegund aan G. Ambrosius. Leverpastei groot blik 49 Boerenmetworst. 100 gram 41 Pilchards, de echte NU per blik 89 Grote Spritsen per bus 55 Ananas Blokjes 200 gram 29 Vruchtenkoekjes 100 gram 25 Limonadesiroop pe. lies 125-98 .69 Hazelnootrepen, met hele noten zware reep 25 Een van de goede dingen in het leven Zwemlcrarcs J. Koclsma zegt Op zo'n warme vacantiedag Is het soms wer- kelyk teveel. H c n d e r cl e kinderen vullen de badinrichting. Je moet voor en achter tegelijk, allebei je ogen wjjd open hebben Wat ben Ik dan blij als ik er zo tussen door een kopje koffie kan drinken. Maar dan Boffle. koffie- die verkwikt. Hoe vindt de postduif zijn weg? Er zijn van allerlei liefhebberijen. De een houdt konijnen, de ander besteedt zijn vrije uren aan kippen en zeer velen voelen zich aangetrokken tot de duiven, die tot de sier lijkste en voor de mens meest dankbare vogels behoren We kunnen ons in gedachten verplaatsen tot in de oudste tijden en dan vinden we nog de duif terug als huisvriend van de mens. Hij is een symbool van de vrede maar in de oorlog bewijst hij de trouwste diensten, niet het minst bij het spionnage-werk. In de vroegere oorlogen in het midden oosten en tot in China vinden we voorbeelden van spionnen en legers, die duiven meenamen op hun ge vaarlijk werk in vijandelijke landen en op verre veldtochten. Noach koos ook een duif om vanuit zijn ark de omgeving te verkennen. Het is merkwaardig, maar zelfs in onze dagen heeft de postduif zijn belangrijke positie als koerier behouden. De meest vernuftige technische vindingen als radio en draadloze telegrafie hebben de duif niet van zijn posttroon kunnen stoten. Radio- en telegrafieberich- ten kunnen door de vijand worden afgeluisterd, maar de duif vervult zijn plicht onopvallend. Zonder aarzeling bestelt hij het hem toe vertrouwde geheime bericht bij zijn opdrachtgeveis. Ook in de tweede wereldoorlog bestond er tussen Engeland en Nederland een postduifdienst, die menig goede dienst heeft bewezen. De Duitsers wisten dat en hebben derhalve onze duivenstand practisch uitgeroeid. Hoe vinden zijn de weg Men is er nog niet in geslaagd aan te tonen, welke eigenschap het beestje in staat stelt zijn hok terug te vinden. Er zijn tal van theorieën over opgesteld. De meest aanneme lijke is die, welke aanneemt, dat de vogel zich oriënteert op de magnetische krachtlijnen, die zich in de lucht bevinden en daar een compleet wegennet vormen. Een Amerikaans geleerde heeft dit trachten te bewijzen. Hij be vestigde kleine magneten aan de vleugels van proefduiven en zette ze toen in bij een wedvlucht. Al deze vogels gingen verloren. Een aantal duiven, dat alleen kleine stukjes metaal zonder magnetische kracht aan de vleugels kreeg, kwam wel terug. Magnetische en radiogolven Hiermee was dus bewezen, dat een duif, die niet zijn gezichtsver mogen kan gebruiken, toch zijn basis kan terugvinden. Maar men heeft eveneens vastgesteld, dat de vogel evenzeer zijn ogen gebruikt. Op bekend terrein vinden de bees ten veel vlugger de weg naar huis dan in de vreemde. Het zijn dus niet alleen magne tische golven, waarvan de duif gebruik maakt. Welk soort golven dit precies zijn, heeft men nog niet kunnen vinden. Radiogolven beïnvloeden eveneens het oriëntatie vermogen van de duiven. Dit heeft men vastgesteld door een aantal duiven los te laten in de directe omgeving van een radiozender. Wanneer de zender werkte, duurde het voor een korte afstand bijna tweemaal zo lang voordat de duiven weer thuis waren. Het onweer, dat grote storingen veroorzaakt in de radiogolven, brengt ook dikwijls de duiven uit de koers. De organisatie van wedvluchten heeft de duivensport in Nederland groot gemaakt. Men ging aandacht besteden aan de teelt, waardoor speciale families van snelle vliegers werden gefokt. De eitjes van be roemde vliegers zijn veel waard. Er wordt niet zelden een bedrag van f 50.voor neergeteld. De kampioenen zelf hebben alleen waarde voor hun eigenaar. In een vreemd hok zouden ze nooit wen nen en zelfs wanneer ze lange tijd worden vastgehouden, vliegen ze toch weer naar hun oorspronkelijke basis terug. 90 km per uur Evenals de mens moet een duif voor uitzonderlijke prestaties wor den getraind. Eerst wordt hij inge zet op korte afstanden, die lang zamerhand worden vergroot. Ook went het beestje aan een bepaalde vliegrichting. Een postduif, die gewend is van zuid naar noord te vliegen, heeft met dezelfde afstand in omgekeerde richting veel meer moeite. Bij zijn vlucht naar huis bereikt een goede wedstrijdduif snelheden tot 90 km. per uur. Het diertje legt zonder veel moeite een afstand af van S50 km. per dag. De voorbereiding van een wed vlucht kost heel wat tijd. Denken we alleen maar eens aan het samenstellen van de speciale duiven- expres, die de vogels naar de startplaats brengt. Zo'n duiventrein vervoert niet zelden 40.000 of meer deelnemers aan de wedvluchten. In speciale manden worden de met zorg uitgekozen vogels naar een verzamelcentrum gezonden. Hier hebben de spoorwegen een gereser veerde goederentrein gereed staan. In elke wagen bevinden zich een vijftig manden met koerende vogels, Onderweg moeten ze van eten en drinken worden voorzien. Daar toe wordt een voorraad maïs en een grote ton water in elke wagon gebracht. Speciale convoy eurs worden met de verzorging belast. Gedurende de reis hebben deze mensen de handen vol. Eenmaal per dag krijgen de snelle vliegers een goede maaltijd, maar het drin ken vergt veel meer tijd, want driemaal daags moeten alle drink bakken worden gevuld. De spoorwegen hebben van tevo ren een reisplan opgesteld, zodat het beweeglijke duivenvolkje niet telang onderweg is. Op de plaats van bestemming worden op een commando alle loodjes van de manden doorgesneden en binnen een halve minuut staan de reis manden verlaten op het station, waarboven duizenden vernuftige vogels rondcirkelen om de richting naar huis te bepalen. Ook fraude De tijd waarbinnen een duif de vlucht heeft afgelegd, wordt ge registreerd in een klok, die de eigenaar in de nabijheid van zijn duivenhok heeft staan. Is de duif teruggekeerd, dan wordt het ring- nummer van zijn poot gehaald en in de klok gedeponeerd, waarna de aankomst aan de wedstrijdjury wordt gerapporteerd. Vanzelfsprekend worden ook bij deze wedvluchten wel eens pogin gen tot fraude gedaan. De oneer lijke duivenhouder moet er dan in slagen het ringnummer van zijn duif in handen te krijgen, zodat zijn duif zonder nummer afreist. Hij doet dit nummer om de poot van een andere duif, die zich niet bewust is van het kwaad, dat hij gaat bedrijven. Deze duif wordt in de buurt bij vrienden of kennissen gebracht en losgelaten op een voorafbepaald moment. Lang voor dat de lange afstandvliegers terug zijn, wordt een ander beest tot overwinnaar uitgeroepen. Deze valse praktijken komen aan het licht, wanneer de winnaar zijn duif als overwinnaar aanmeldt en later blijkt, dat de duiven.... nooit zijn gelost, bv. door slecht weer. Het loon voor deze praktijken is gevangenisstraf, want met de wed vluchten worden soms duizenden verdiend. Nieuwe auto's, geld prijzen, gouden en zilveren voor werpen hebben goede fokkers wel eens een vermogen bezorgd, omdat ook de eieren uit hun til steeds een goede prijs opbrengen. Maar van broodwinning is over 't alge meen bij de duivenfokkerij nog weinig sprake. De duiven zijn voor de eigenaar een middel om het contract met de natuur te bewaren en de liefde voor de dieren te versterken. Tezamen met de gekweekte inter nationale contacten vormt deze liefhebberij een waardevolle bij drage tot versterking van een goede verstandhouding der volken. In dit opzicht vervult de duif zijn vredes missie ten volle.

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1