„Venrayse" Ambonezen. <S> SPORT Wal weet U van het Mandement van de Bisschoppen Katholiek Thuisfront. Waar gaat het eigenlijk om? Zaterdag 17 Juli 1954 No. 29 VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG ONDERVINDT PEEL EN MAAS CONFECTIE VAN m EEN RIJK BEZIT R O O T ES TR A A TV28 ^TELER512 EN 01RO^50652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ff58!S^lmJSÏv2ÏÏTO De meesten onder ons weten er wel het een en ander van. Ze heb ben in de kranten gelezen, hoe de socialisten en de mensen van de Partij van de Arbeid er niet erg over te spreken zijn. Ze weten alleen, dat men als Katholiek geen lid mag zijn van het N.V.V., niet mag luisteren naar sprekers, die voor de V.A.R.A. op treden en dat de Bisschoppen het niet verantwoord vinden als een Katholiek de Partij van de Arbeid steunt. Maar de rijke inhoud van het Mandement kennen ze niet. Dat is jammer, want ze weten niet, waar het eigenlijk om gaat in het Man dement. Het is te begrijpen, dat velen zeggen: Het Mandement lezen, dat is niets voor mij. Het is ook be paald geen lichte kost. Maar dat daarnaast genoeg ontwikkelde ka tholieken zijn, die het Mandement niet eens hebben ingezien, maar wel elke week zoveel neutraal leesvoer slikken zoals bijv. van het Elseviers Weeklad dat is niet goed te begrijpen. Maar ja, er zijn nu eenmaal van die Katholieken, die alles, wat van niet katholieke of neutrale zijde komt, hoger aanslaan, dan wat uit het katholieke kamp afkomstig is. Je moet niet al te katholiek zijn, zo schijnen zij te denken, het is al mooi, als je de voornaamste plich ten als Katholiek nakomt zoals Pasen-houden en een Zondags-mis bijwonen wat koop je ervoor, als je nog meer doet? Zulke Katholieken moeten het Mandement maar eens goed gaan lezen. Misschien, dat zij dan gene zen worden van die kruideniersge zindheid, om zich bij alles af te vragen: Wat koop je ervoor? Misschien, dat zij zich dan gaan bezinnen op hogere waarden dan alleen stoffelijke welvaart en ma terialistische levengenieterij. En dat ze gaan begrijpen, dat godsdienst niet zo iets is, dat je er 'n beetje bijdoet, maar dat die godsdienst heel ons leven van elke dag moet doordringen. Godsdienst en leven mogen niet gescheiden worden, daar gaat het vooral over in het Mandement. Wij mensen zijn immers in ons leven elk ogenblik van God afhan- lijk. We zijn van God, de Schepper van ons leven. Ons leven moet dan ook van God zijn en voor God ge leefd worden. We moeten God dienen en liefhebben uit heel ons hart en met al onze krachten. Een goede Katholiek moet zijn godsdienst beleven overal waar het werk, zijn beroep, zijn plicht, zijn roeping hem brengt en dat is in het leven, in de wereld, dus ook in het zakenleven, in zijn ontspanning, ook in het openbare leven, waar hij optreedt en ook in de politiek. Overal moeten de wetten van God geëerbiedigd en in toepassing gebracht worden. Maar het Mandement heeft ook iets te zeggen tot die Katholieken, die naar meer geestelijk leven ver langen, naar een meer persoonlijke houding tegenover Christus en naar een meer persoonlijke beleving van onze rijkdom in Christus. Die Katholieken mogen niet ver geten, dat het erom gaat, die rijk dom in Christus niet alléén per soonlijk, maar vooral ook in ver bondenheid en eenheid met de andere katholieken te beleven, om dat men dan, met des te meer kans op succes, heel de samenle ving onder de heerschappij van Christus kan brengen. Moderne katholieken zijn soms geneigd, al die katholieke organi saties en instellingen niet hoog aan te slaan, omdat er ook wel eens fouten en misschien ook wel eens grote fouten, worden gemaakt. Toch kunnen die katholieke or ganisaties niet gemist worden voor de opbouw van een Christelijke samenleving. Hoemeer de moderne heidenen, zoals socialisten en humanisten, zich beijveren een maatschappij op te bouwen zonder God en zonder Christus, des te meer moeten wij Katholieken, die toch de volle christelijke waarheid bezitten, er voor vechten, zulke maatschappe lijke toestanden te scheppen, waar door het voor alle mensen mogelijk is, niet alleen waardig te leven, maar ook als Christenen en kin deren van God en zo het einddoel te bereiken. Wij Katholieken kunnen 't meeste bijdragen tot de opbouw van zo'n christelijke samenleving als wij ons in sterke organisaties hecht aan eensluiten en ook in de politiek een eenheid vormen. Wanneer wij Katholieken zonder meer in de massa opgaan en in alles gaan meedoen met mensen, die andere, niet-christelijke opvat tingen huldigen, dan zullen wij on vermijdelijk veel van onze katho lieke beginselen laten varen en zo zal de volle christelijke waarheid verwateren. Dan zullen wij, Katholieken, ten slotte ook niet veel meer aan te bieden hebben tot de gezondmaking van de zieke wereld. Wij Katholieken moeten niet gaan schipperen met onze beginselen, maar er integendeel fier opgaan, dat wij de volle christelijke waar heid bezitten. Dat verplicht ons, Katholieken, natuurlijk ook tot een ernstig ge wetensonderzoek, om zo te komen tot een betere beleving van ons heilig geloof en tevens tot de ver betering van de fouten in onze katholieke organisaties. We moeten ons niet in trotse zelfoverschatting boven de andere groeperingen en partijen verheffen maar evenmin moeten wij ons in het openbare leven en in de poli tiek in een hoek laten drukken door humanisten en socialisten. Dan zouden we ook ontrouw worden aan onze roeping om een christelijke samenleving mee te helpen opbouwen, die het meeste bijdraagt tot de verheerlijking van God, onzen Schepper en Vader en tegelijk tot het ware geluk van ons mensen. Hierover gaat het hoofdzakelijk in het Mandement. In dit licht zullen wij ook beter de vermanin gen, geboden en verboden begrijpen, die de Bisschoppen, verlicht door de H. Geest, hebben gegeven wat betreft de Partij van de Arbeid, N.V.V., socialistische pers en radio en waaraan de Katholieken zich te houden hebben op sociaal en poli tiek gebied. P.D. In één dag tijd werden in het bevolkingsregister onzer gemeente 130 mensen ingeschreven. En moei zaam ingeschreven, want de namen waren uitheems en de spelling niet gemakkelijk. Het waren de namen van de Ambonezen, die het kamp Vlakwater nu alweer een half jaar lang bewonen. 32 gezinnen en 5 vrijgezellen... Zo is daar achter op het Vlak water een dorp in het dorp ge sticht en al doet het buiige weer allerminst aan Indië denken, al zijn de ijle beukenboomjes nog lang geen palmen, toch leven daar die bruine mensen, afkomstig uit een der parels van de gordel van smaragd: Ambon. Naar Nederland Toen de Nederlanders indertijd besloten, onder druk van het buiten land, Indië aan zijn lot over te laten, toen stond onze Regering een Verenigde Staten van Indone sische Staten voor de geest, waarin alle volkeren van dit grote land in vrede en eendracht samen konden werken. Ook de bewoners van Am- bon, het krijgshaftige volk, waar uit het Ned. Indische leger zo menig soldaat gevormd had. Maar ook daar is niets van terecht gekomen. Soekarno met de Javanen zagen de kans schoon om hier de hoofdrol te spelen en in het ge stichte Indonesië was alleen maar plaats voor Javanen en nationalis ten. Niet voor de koningsgetrouwe Ambonezen, waarvan de meeste kinderen Wilhelmina of Juliana heten. Voor een republiek der Zuid-Molukken en zijn bewoners was voor Soekarno c.s. geen plaats. Toen is het besluit gevallen om deze mensen, voor het overgrote deel oud-militairen naar Nederland te brengen, in afwachting op betere dagen. Zo hebben deze mensen dan hun kazernes en hun kampongs vaarwel gezegd en zijn getrokken naar het koude Nederland, waar men feite lijk geen weg met hen wist en weet. Ook onder de Ambonezen werd politiek gevoerd. Zo zijn daar politieke partijen, waarvan de een de meeste loyale samenwerking met de Nederlandse Overheid na streeft, een ander hun aanhangers verbied te werken. Er zijn gods dienstige verschillen, die bij de op dit gebied felle Oosterling soms tot ernstige botsingen aanleiding gaven. Vooral toen men al deze mensen zo maar onder elkaar in kampen had geplaatst. Zo viel dan ook spoedig door het Commissariaat voor Ambonezen- zorg, dat de zorg voor deze evacuees op zich heeft genomen, de beslis sing, dat men deze mensen zou plaatsen in kampen, waarin zoveel als mogelijk was dezelfde politieke en/of godsdienstige inslag tezamen zou wonen. Ook al omdat langzaam maar zeker het aantal Ambonezen langs natuurlijke weg zich ver meerderde. Zo is dan ook een groep van 130 mensen, voornamelijk Protestanten, in Venray terecht gekomen, waar de bruine gezichten en de sarongs al weer bijna tot het gewone straat beeld zijn gaan behoren. KAMP VLAKWATER huisvest nu deze mensen. Ieder gezin heeft enkele kamers, naar gelang de grootte van het gezin, waarin de familie haar huiselijk leven kan leiden. Deze mensen stellen nu eenmaal andere eisen dan wij en hoewel naar onze begrippen het geheel er tamelijk armoedig uitziet: nl. een kachel, wat stoelen en een tafel, voelen deze mensen zich naar de omstandigheden de koning te rijk. Voor hun lichamelijk welzijn wordt gezorgd door het Commis sariaat. Eten, drinken, kleding, alles staat voor hen klaar. Een bescheiden zakgeld geeft hen nog, naar hun begrippen, de vrijheid om ook iets persoonlijks aan te schaf fen. Het eten komt uit een centrale keuken en is overvloedig en goed, hoewel weer naar onze begrip pen de portie's wel klein zijn. Voor de medische verzorging zorgt de gemeente-arts en een kleine ziekenkamer, alsmede bevallings kamer, maakt het mogelijk, dat er rust en goed toezicht mogelijk is. Het kamp wordt bestuurd door een kampraad van 6 mensen, die de bewoners zelf hebben gekozen. Deze bespreekt met de kampbeheer der mogelijke klachten enz., die voor zover mogelijk, natuurlijk worden opgelost. De geestelijke verzorging ge schiedt door een Ambonese dominee, die zeker eenmaal per week onze kampbewoners bezoekt en dikwijls Zondags een dienst leidt. Deze mensen zijn zeer godsdienstig. ONDERWIJS. Zoals reeds gezegd, de mannen zijn oud-militairen. Zij kennen dus geen vak en zijn ongeschoold. Bo vendien mogen zij van hun poli tieke leiders in den Haag zelfs niet werken. Zij worden dus gedwongen niets te doen. En militair als zij zijn ingsteld, wordt aan dit verbod de hand ge houden. Maar toch probeert men in het kamp zelf deze mensen een vak te leren en hiervoor bestaat veel animo. Zo is men in een van de barak ken bezig met een mandenvlech- terij en met rotan-behandeling. Hiermede probeert men deze mensen een vak te leren, waarvan zij bij terugkeer naar Ambon nog plezier zullen hebben. De jongeren kunnen naar de Rijkswerkplaatsen, waar zij na testing een behoorlijk vak kunnen leren. Maar gewoonlijk vallen de testen niet mee en zijn er weinigen daar voor geschikt, ook al omdat het westerlijke tempo en de hier gel dende arbeidsprestatie ver boven het gemiddelde van de doorsnee Ambonees ligt. Maar de kinderen pakt men anders aan. Zij krijgen in 't kamp drie jaren Lager Onderwijs en het is plezierig de zwarte toetjes te zien zitten, die vol aandacht de moei lijke Nederlandse woorden proberen te spellen en te schrijven. Zijn ze hiermee klaar, dan gaan ze naar de Christelijke School in Boxmeer en na beëindiging van dit onderwijs, kunnen ze naar MULO, Nijverheidsonderwijs en Middelbaar onderwijs. De meisjes kunnen zich bekwa men in huishoudcursussen of han delscursussen en dit alles wordt door de ouders zeer op prijs ge steld. Voor de moeders zelf zijn er naast speciale moedercursussen nog lessen in schrijven en Nederlands en ook deze worden zeer goed ge volgd. MAATSTAVEN. Nu is het voor ons altijd moeilijk de Oosterling te begrijpen. En met Westerse maatstaven loopt men onherroepelijk vast. De Ambonnezen zijn zeker geen onbeschaafd volk. Hier in het kamp leven mensen, die onberispelijk Nederlands spre ken, die manieren kennen, die wij velen van ons nog zouden toewen sen, achter hun ondoorgrondelijke en dikwijls slome gezichten leven gedachten, die van wijs inzicht en verstand blijk geven, waarvan wij geen vermoeden hadden; het zede lijk en godsdienstig peil van deze mensen is hoog, ondanks andere misleidende verhalen, en hun vader landsliefde en trouw hebben ze wel bewezen door dit kampleven te kie zen, dat hoe vrij ook, toch nooit kan zijn wat Ambon voor hen was. Zij, die menen met inboorlingen te doen te hebben, komen bedro gen uit en het is onjuist ons hoger te plaatsen als deze mensen. Even als het onjuist is te generaliseren als een van hen iets zou misdoen. Zij zijn slachtoffers van een vrij heidsoorlog, waarin zij de zijde kozen van de Nederlanders, waarin zij bewezen meer trouw en aan hankelijkheid te kennen als de Javaan bv. en de offers die zij brachten zijn veel en groot ge weest. Alleen al hierom moeten wij deze mensen respecteren, afgezien van onze Christelijke plicht van naas tenliefde. Hoelang nog deze mensen hier zullen zijn is onbekend, dat hangt nu eenmaal af van zoveel politieke factoren, maar laten we met een vriendelijk woord hen helpen als zij hulp vragen of nodig hebben en ook zorgen, dat onze schooljeugd hen met het nodige respect be handeld. Dan zal hun verblijf in Venray, voor zover de omstandig heden dit mogelijk maken, een aan genaam verblijf zijn. Zelfs in de oudste geschiedenisbronnen treft men voortdurend aanwijzin gen, dat wijn ter versterking aan zieken en herstellenden werd aan geboden. De faam van de wijn is zo oud als de wereld. Meer dan 40 jaren brengen wij de bekende PLEEGZUSTER BLOEDWIJN in de handel, waaruit duizenden kracht en energie putten Waardevolle opbouwstoffen zijn aan een heerlijke wijn toegevoegd. Voor zieken en herstellenden een belangrijke factor in het genezings proces. Voor ouden van dagen net dat opkikkertje dat ze nodig hebben. PleegzusterBloedwijn werkt sterk bloedvor mend en zenuwverster kend. In het jachtige tempo van vandaag ook voor U een bron van extra energie. Vraagt vandaag nog aan Uw apo theek of drogist zo'n fles vol le venskracht. (Ingez. med.) tu uuu ais i „Parade" grootse collecte van Kath. Thuisfront „Parade", dit is de naam van de originele actie, die Katholiek Thuis front in alle dorpen en steden van Nederland van 9 tot 22 Augustus voor haar werk gaat houden. Het is een collecte, waaraan echter zeer grote prijzen zijn verbonden. De geschenken zullen terecht komen bij meer dan honderd gevers, die 38 jaar lang, elk jaar weer kans hebben op 100.000, 25.000, 20.000, 1000 gulden en lagere geldbedragen. In elk geval krijgt de gelukkige nooit minder dan 125 gulden. Hoe dit allemaal kan, is nog een geheim, dat later zal worden onthuld. De actie wordt gevoerd om de grote uitgaven te bestrijden die Katholiek Thuisfront moet doen om het voor treffelijke werk onder de militairen vol te houden en uit te breiden. De opbrengst van deze collecte is op de eerste plaats bestemd voor de aankoop van een groot gebouw te Beek-Ubbergen bij Nijmegen, waar in de toekomst het belangrijke werk van het Militaire Vormings centrum „Sonnehaerdt" zal worden voortgezet en uitgebreid. Het nieuwe centrum, „Waalheuvel", zal groot genoeg zijn om per jaar ruim 6000 man een drie-daagse cursus te geven. Het is de bedoeling, dat het centrum ook vorming en levens inhoud geeft aan niet-katholieke militairen, die daar behoefte aan hebben. Nog vóór de winter zullen zeven nieuwe katholieke militaire tehuizen gereed komen. Zij komen te liggen bij de legerplaatsen Oirschot, Ossen- drecht, Wittenberg, Nunspeet. Er- melo, 't Harde en Steenwijkerwold. Elk huis krijgt een kapel, twee grote zalen, een studiezaal, een biljart en ping-pongzaal en kamers voor aalmoezeniers en personeel. De fi nanciering is mogelijk geworden door garantie van het rijk. De bouw is mogelijk door de opbrengst van de verschillende acties, die in de afgelopen jaren zijn gevoerd. P.D.V. DE ZWALUW Wedvlucht Chateauroux 1 3 Th. Rutten, 3 P. Theeuwen, 4 14 17 18 M. Franken, 5 H. Rutten, 6 J. Aarts, 7 9 H. Thissen, 8 21 H. Vissers, 10 W. Janssen, 11 W. Beterams, 12 E. Vermeulen, 13 St. Bergmans, 15 J. vd Heyden, 16 K. Sijkers, 18 Z. Janssen en Zn. 19 H. v.d. Heyden, 20 A. de Riet, 22 H. Crooymans, 23 Gebr. Rutten, 24 P. Manders, 26 H. Arts en Zn. 27 L. Coopmans. Liefst 15 prezen waren voor Wanssum en kwamen we er hier weer eens niet aan te pas. Corbeil, Jarige duiven 1 23 P. Kersten, 2 56 Smits-Voesten, 3 44 Peeters, 4 Weys, 5 7 Servio, 6 31 37 Crooymans, 8G.Janssen O. 9 24 38 Franken, 10 54 Joh. Jans sen, 11 19 39 48 v.d. Heyden, 12 41 Gebr. Ewalds, 13 vd Broek, 14 21 28 42 64 Th. Rutten, 15 62 H. Rut ten, 16 26 P. en J. Hendriks, 27 P. Philipsen, 18 v. Gasselt, 20 Jen- niskens, 22 27 Beterams, 25 34 53 Theeuwen, 29 Deenen, 30 65 G. Vissers, 32 P. Janssen en Zn. 33 J. Boom, 35 59 P. Strijbos, 36 Lor- mans, 40 55 68 v. Els, 43 de Riet, 45 de Bruin, 46 51 58 Aarts, 47 52 63 v. Leuken, 49 Gebr. Rut ten, 50 57 Jos Vermeulen, 60 Vermazeren, 61 W. Hendriks, 66 Tonen,',67 This sen, 69 J. W. Hendriks, 70 H. Ver meulen en Zn. Oude duiven 1 Swaghoven, 2 30 G. Philipsen, 3 7 33 P. Strijbos, 4 11 15 21 G. Janssen O. 5 6 8 J. Aarts, 9 33 P. en J. Hendriks, 10 Th. Rutten, 12 vd Broek, 13 19 vd Heyden, 16 J.W. Hendriks, 17 H. Rutten, 18 v Houdt, 20 Boom, 22 H. Vermeulen en Zn., 23 Gebr. Hendriks, 24 Gebr. Ewals, 25 H. Arts en Zn., 26 29 H. v Ass; 27 Coopmans, 28 35 J. Verstegen, 31 Deenen, 32 37 v. Rooy, 32 Gebr. Rutten, 34 J. Janssen K. 36 41 Smits-Voesten, 38 de Riet, 39 40 J. Derks, 42 de Lauw. Wittenhorst Jeugdtournooi In het Wittenhorst Jeugdtournooi wist de Venrayse jeugd de 4e prijs te behalen, Uitslagen van de wed strijden waren: Venray-Blerick 0—1 Venray-SVHR 1—0 Venray-Wittenhorst 0—0 Wanssum werd kampioen door alle wedstrijden te winnen. Nieuws uit Venray en Omgeving GROENE KRUIS DONDERDAG a.s.: Consultatiebureau voor zuigelingen uit de Kerkdorpen Consultatiebureau Op Woensdag 21 Juli en Woens dag 28 Juli geen consultatiebureau van Dr MAARSEVEEN Op concours Venrays Harmonie gaat Zondag op concours naar Thom, waar ze in de eerste afdeling Harmonieën zullen uitkomen. Leunens Fanfare gaat naar hetzelfde concours en zal de Leunense kleuren verdedigen in de tweede afdeling Fanfares. Dameskoor had succes Het Venrayse Dameskoor had Zondag wel een der hoogtijdagen uit haar verenigingsbestaan, toen de jury op het concours te Nijmegen bekend maakte, dat het Dameskoor de eerste prijs behaald had in de ereafdeling met 312 punten. Dit succes, waarvoor onder leiding van de heer Jac. Janssen maanden geoefend was, was verdiend, want niet alleen werd het verplichte stuk Maskerade-dans voortreffelijk ge bracht, in O Jesu Amor overtrof het koor zichzelf. Was het een wonder, dat men tevreden hulstoe keerde, waar ze ditmaal nu eens ontvangen werden door SW, dat in zaal Wilhelmina haar promotie- feestvierde, maar graag een plaatsje inruimde voor de Venrayse „zang sterren". Maandagavond was er dan de officiële feestavond en natuurlijk kwamen Venrays Harmonie en het Mannenkoor met een klinkende se renade hun gelukwensen aanbieden aan hun collega's. Dat daarbij ook directeur Jac. Janssen niet vergeten werd spreekt vanzelf. B.B.-avond Maandagavond trok de oefening van Bescherming Burgerbevolking op de Grote Markt, grote publieke belangstelling. Ook de heer Burge meester alsmede het hoofd van deze dienst de heer Heys, waren aanwezig. Allereerst toonde de brandploeg op de muziekkiosk het opsporen van slachtoffers, het vervoer van deze gewonden en het reddings werk. Door de Rode Kruis-colonne werden ze netjes verbonden, waarbij de commandant tekst en uitleg gaf van de bezigheden. Vervolgens werd in het leegstaan de pand een oefening gehouden met de brandploeg, waarbij ook weer het vervoer en verbinden van slacht offers hoogtepunten waren. Na afloop der oefening werden aan verschillende leden der ploegen vaardigheidsdiploma's uitgereikt. Zilveren kloosterfeest Op Zondag 1 Aug. herdenkt Zuster Oda, in de wereld Adeleida van Meijel Merselo, in het Zusterkloos ter te Echt, haar zilveren klooster- feest. Ongelukken Het 4-jarig zoontje van de landbouwer D. uit Ysselsteyn, kreeg een trap van een paard. Hij werd zo ernstig aan het hoofd gewond, dat overbrenging waar het Zieken huis noodzakelijk was. De timmerman F. viel tijdens zijn werkzaamheden in een 6 meter diepe kelder op het pompstation der waterleiding op de Breehei. Bewusteloos werd hij overgebracht naar het Ziekenhuis. Thans is zijn toestand goed. BESTE OUDERS Traditie-gewoon is er ook dit jaar weer handwerktentoonstelllng in de St Ursulo-school. Deze is geopend a.s. Zaterdag van 4—G en Zondags van 11—12.30. 's Avonds precies 6 uur wordt in de Aula van Jeruzalem 'n toneel stuk opgevoerd van O. L. Vrouwke van Oostrum. Dit spelen uw kin deren zelf. Gedeeltelijk in Venray's dialect. U zult genieten van spel, zang en ballet. „Komt allemaol is kieke, 't is mier as de moeite werd". Iedereen is welkom! Terugkomst Met de JohanvanOldenbarneveld, hoopt Maandag in Rotterdam terug te keren van een vlsitatlereis langs de emigranten in Canada Pater Aegidius Versluys. Supportersclub De nieuwe supportersclub in Venray heeft flinke groeikracht. Het aantal leden is behoorlijk toe genomen en het bestuur is doende geweest om verschillende facili teiten voor de leden te bemachtigen. Om van een en ander verslag te doen en tevens gelegenheid te geven, zich alsnog aan te melden als lid, is er Maandag een vergadering in Hotel de Keizer. PATRONAAT Zondag is het patronaat van 5 uur tot half 7 voor groep 1; van half 7 tot 8 uur voor groep 2; groep 3 begint om 8 uur. De jongens, die Zondag na de kermis met de fiets mee willen naar Kevelaar, moeten morgen een foto meenemen waar ze opstaan ter grootte van een pas foto, maar het behoef t geen pasfoto precies te zijn. Verder 30 cent mee brengen voor onkosten van geza menlijke pas. Hondenwedstrijd Zondag had bij café van de Ven. de nationale wedstrijd plaats van de Venrayse hondendresseerclub „De Verdediger". Hier kon men zien tot in welke perfectie honden kun nen worden opgeleid en de jury had dan ook geen gemakkelijke taak. De uitslagen waren als volgt: 1. Michiels Tilburg 276 punten; 2. Derkinderen Tegelen 270 pt; 3. vd. Zanden Tilburg 265,5 p.; 4. Megens Mook 236 p.; 5. Franssen Tegelen 227,5; 6. Weys Horst 219 p.; 7 v.d. Hoven Leiden 200 p.; 8. Pouwels Mook 188 p. Loterij Hondendresseerclub Houders van onderstaande lot nummers van vorengenoemde loterij worden verzocht, deze af te halen voor Woensdag 21 Juli a.s., bij M. v.d. Ven, Hagelweg 1. No. 404 818 469 152 1139 989 216 226 173 495 252 762 1348 487 1317 307 433 146 692. Wandeling V.V.V. Zondag 18 Juli, St. Jorispark, Engels kerkhof, Hiept. De voor tuintjes, die wij hierbij passeren, zullen mede besproken worden. Vertrek 10.15 op het Hensenius- plein. 2o-jarig bestuursjubileum Zondag 25 Juli a.s. zal de heer G. A. Lucassen te Horst het feit herdenken, dat hij op 14 Juli 1929 de functie van bestuurslid van de toenmalige R.K.L.V.B. aanvaardde. Met de Limburgse Jagers op mars Op de Zondag te Venlo gehouden wandeltocht, georganiseerd door de Limburgse Jagers, wist de wandel club Servio van Huize Servatius de wisselbeker te winnen, die was uitgeloofd door het Nationaal Instituut „Steun Wettig Gezag". VENRAYSE KERMIS IN ZICHT Uit de opgave van de kermis- spullen, die dit jaar op Venrayse Kermis verschijnen blijkt wel, dat het kalmpjes teruguit loopt. Zo blijven dit jaar ook weer enkele kramen weg, terwijl ook de oude stoomcarroussel op het appèl ont breekt. De vraag mag gesteld worden of het niet tijd wordt dat we onze kermis eens gaan „verjongen" en uitbreiden. Op de kermis verschijnen: Struis, Almelo, Suikerwerken Theunissen, Weert, Autoscooter Galle Breda, twee bumperspelen Verstappen, Uden, draaimolen, luchtschommel Janvier, Breda, Lunapark Graat Maasniel, Rupsbaan Ropers, Apeldoorn, Balco-rotor Westheim, Venlo, Viskraam Raangs, Groningen. Schiettent Thielen, Venray, Friture Zuivelfabriek, „Venray", IJs H. de Jong, Venray, Miniatuurtrein HET VOLKSCONCERT dat door de Fanfare St Catharina te Leunen op 18 Juli a.s. gegeven zou worden op het Henseniusplein is uitgesteld tot Zaterdag 28 Au gustus a.s. Circus van Bever Ondanks het ongunstige weer mag Circus van Bever terugzien op een succesvol bezoek aan Venray. Duizenden bezoekers hebben het

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1