Pinksteren
Zieken-Triduum.
Hand- en Spandiensten...
SPORT
^8otenSTRIATv2e8 firTEaLEFanS.2EN WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Goed - Beter - Best
De Katholieken
in het openbare leven van deze tijd
ORGELHOEKJE!
Zaterdag 5 Juni 1954 No. 22
VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
f ONDERVINDT T
Vak
KLEDING WINT *T
PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAN
EEN PUK BEZIT
„En plotseling ontstond er een
gedruis uit de hemel als van een
voorbijgaande wind. En vervuld
waren allen van de H. Geest", zo
leert ons het tweede hoofdstuk van
de handelingen der Apostelen over
de nederdaling van de H. Geest op
Pinksteren.
Het is een gebeurtenis, die met
uitzonderlijke natuurverschijnselen
gepaard is gegaan, een middel, dat
God meermalen in de geschiedenis
zou gebruiken om de mensen
altijd belust op het spectaculaire
en de sensatie attent te maken
op deze zeer bijzondere gebeur
tenis.
Niet alleen zeer bijzonder, zij
vormt een hoogtepunt in de ge
schiedenis van het Christendom.
Op het gedenkwaardige uur van
Pinksteren daalde de H. Geest neer
over de Kerk van Christus om
Haar nooit meer te verlaten.
Het uiterlijk gedruis, waarmede
deze nederdaling vergezeld is ge
gaan. is in de verste verte niet een
uitdrukking van de weergaloze
inhoud van de komst van de H.
Geest zelf.
Deze immers betekent een over
vloed van genade, een stroom van
wijsheid, als door geen menselijk
verstand ooit vermoed is, een golf
van moed en trouw aan de leer
van Jezus Christus.
De komst van de H. Geest be
tekent een rijkdom van gaven, niet
alleen aan het Kerkelijk gezag, de
Paus, de bisschoppen en aan de
pastoors en kapelaans, die later
als helpers zullen optreden.
Het is ook niet een overvloed
van weldaden alleen voor paters,
broeders en zusters, maar een
rijkdom voor ieder van ons, te
beginnen bij het pas gedoopte kind,
verder gaand over al die kleuters,
die de bewaarscholen bezoeken,
naar de eerste communicantjes, de
leerlingen der lagere scholen tot
allen, die middelbare scholen en
ambachtsscholen bezoeken of reeds
op jeugdige leeftijd een baas of
een kantoor moeten opzoeken om
er hun geld te verdienen.
Bij hen allen is, van het eerste
Pinksterfeest af, de H. Geest, om
dat zij. eenmaal door het H. Doop
sel ingelijfd bij de Garde van
Christus, de levende Kerk vormen.
Hen vergezelt de H. Geest op
ieder uur, van hun opstaan af tot
hun werkplaats of studieklas, van
de maaltijden en het spel en van
de arbeid en ontspanning tot aan
het slapen gaan toe.
„De Geest waait waar hij wil",
zegt de H. Schrift, Hij geeft en
deelt uit in volle overvloed, ook al
is men er helemaal niet met zijn
gedachten bij, ook al denkt men
aan heel andere zaken.
Het is de Geest, die de zevenvou
dige gaven geeft aan al die zielen
„die Zijn Tempel" geworden zijn.
En zo is met het eerste Pinkster
feest een omwenteling in de we
reld getreden, die menselijk oog
noch wetenschappelijke instrumen
ten kunnen ontdekken.
De Geest is een nieuwe realiteit
in de wereld geworden, die men
van alle kanten poogt te ontken
nen, maar die waarlijk „het aan
schijn van de aarde heeft ver
nieuwd".
De door de H. Geest bezielden
vechten in onze dagen voor het
integer gezin, voor de christelijke
opvoeding, voor de erkenning van
de menselijke persoon, voor recht
vaardig loon.
Zij offeren zichzelf op voor de
zieken en gebrekkigen, voor de
verkondiging van het H. Geloof,
voor de weduwen en wezen, voor
de gevangenen en voor degenën,
die honger en dorst lijden.
„Gij zult het aanschijn der aarde
vernieuwen", wordt van deH. Geest
gezegd. En wie zijn ogen open
heeft, ziet het elke dag gebeuren,
al dreigt telkens weer het werk
van de H. Geest te worden vernie
tigd door de aanvallen van hen, die
Hem niet willen erkennen.
Tot aan het einde der eeuwen
zal Hij met de Kerk zijn, dus met
ons, die de Kerk uitmaken.
Wij zullen het zijn, die door Zijn
goede aansporingen te volgen, de
vernieuwde aarde zelf zijn.
Veni Sancte spiritus.
Kom PI. Geest!
Volgende maand zal weer in al zijn zegenrijkheid, goedheid en
gezelligheid, op het gastvrije St Anna, het Zieken-Triduum gehouden,
neen, gevierd worden. Het is altijd een driedaags feest gevierd en
dat moet het ook dit jaar weer zijn.
Graag hadden we boven dit stukje een grote foto gezet van het
vorig jaar, dan had U, die er vorig jaar geweest zijt, U zelf gaan
opzoeken: Waar lag ik ook weer? O, daar! Wie is dat ook weer en
die en die zuster en die verpleger?
En daar loopt die pater, het kalotje op zijn glanzende schedel en
op zijn gezicht een brede lach, Pater Gilbertus Lohuis.
Ja, beste zieken, ook dit jaar zal op veler verzoek die
pater weer het Triduum preken.
Het Zieken-Triduum! Wat wordt er nu van de zieken gevraagd?
Gebed! Alles is van de hulp van boven afhankelijk, denk alleen maar
eens aan het weer; zo is er zo veel. Bidden de zieken, dan wordt het
Triduum GOED.
Maar dit zieken-triduum mag niet alleen een zieken-triduum zijn,
het moet ook een „gezonden-triduum" zijn, onder het motto „Alle
gezonden voor alle zieken"!
Geen enkele zieke mag vergeten worden, geen enkele gezonde
mag zijn medewerking weigeren, Bidden nu ook de gezonden, dan
wordt ons triduum BETER.
En wat moeten allen doen naast dat bidden (niet veel, maar
goed) Zemoeten hun gebed onderlijnen, kracht bijzetten door hun
offer.
De zieken moeten van nu af aan proberen nog geduldiger, nog
tevredener te zijn.
De gezonden moeten zich bezinnen op de zegen, die over hen
komt door het lijden van de zieken. Zo zal in de gezonden groeien
een blijde offergeest. Zo zullen de gezonden, alle gezonden, bereid
gevonden worden om mee te werken als er een beroep op hen wordt
gedaan!
Willen de zieken hun best doen meer tevreden, meer geduldig
te zijn en dus blijer
Willen de gezonden zich bezinnen op de Godsgave van hun ge
zondheid en dankbaar, dus offervaardig worden?
Dan wordt het zieken-triduum voor ons Dekenaat niet alleen goed,
niet alleen beter dan ooit, dan wordt ons Triduum BEST!
P. BEATUS.
Na het glasheldere, alles ver
klarende artikel van W.W. in Peel
en Maas van 29 Mei zullen de 651
min 9 opgeroepenen voor hand en
spandiensten (dit plm. 1/4 van het
totaal der aangeslagenen) wel staan
te popelen om dit alsnog af te ko
pen, zij 't dan ook tegen een ge
ringe prijsverhoging van deze
„goeiekope" belasting.
W.W. die bij het gemeentebestuur
blijkbaar kind aan huis is, zou via
de wethouder van openbare werken
het gemeentebestuur kunnen advi
seren deze belasting drastisch te
verhogen.
De baten, volgens het verslag der
raadsvergadering ook bestemd voor
gebouwen zou men kunnen aanwen
den voor het aanleggen van speel-
gelegenheden en een zwembad voor
onze jeugd.
Dit zou een besparing betekenen
op de ziekenauto (die er niet is)
door minder vervoer van verkeers
slachtoffers en verdrinkingsgeval-
len. Wellicht zal dan deze „eigen
aardige belasting" minder weer
stand ondervinden bij een groot deel
van de bevolking.
Publicatie van de norm welke
men aanlegt bij het opleggen van
de aanslag en bij het verlenen van
vrijstelling zal veel wrevel weg
nemen.
Wie na dat alles niet wenst af te
kopen kan graven aan een zwem
inrichting, of verdienstelijk werk
verrichten bij de aanleg van speel-
gelegenheden, waar de kleintjes
zich in zandbakken kunnen oefenen
om laterals volwassenen weer ver
dienstelijk werk bij de hand- en
spandiensten te kunnen leveren.
In ieder geval zou dit een meer
respectabele bezigheid zijn dan af
val uit puin, of puin uit afval te
sorteren, wat m.i. het zelfde is op
Bisschoppelijk Mandement 1954
Op Zondag 30 Mei hebben de Hoogwaardige Bisschoppen van Neder
land gezamelijk een Mandement het licht doen zien onder het opschrift
„De Katholiek in het openbare leven van deze tijd". Dit mandement
bestaat uit 3 delen, waarvan we een korte samenvatting publiceren.
Binnen het raam van de viering van het eeuwfeest van het herstel
der hierachie wordt met dankbaarheid het vruchtbare resultaat van
een eeuw apostolisch werkzaamheid van de katholieken in het open
bare leven van Nederland herdacht N.a.h.v. wordt een antwoord ge-
gegeven op de vraag in hoeverre de vroeger gevolgde wegen aanpas
sing behoeven aan de nieuwe mens en de nieuwe tijd.
In het eerste, meer fundamen
tele gedeelte, worden de theolo
gische grondslagen uiteengezet,
waarop de plicht van de christen
berust om zijn gehele levenshouding
te doordringen van zijn bovenna
tuurlijke waardigheid als Kind Gods
Waaruit dan tevens zijn roeping
volgt aan het Christendom gestalte
te geven in deze wereld.
Elke scheiding tussen godsdienst
en leven moet als een fundamentele
dwaling verworpen worden. Ook 't
profane leven moet strekken tot
verheerlijking van God, terwijl het
tegelijkertijd het levenskader moet
scheppen, waarinde christen zowel
zijn tijdelijk als eeuwig welzijn kan
bewerken.
Vandaar de taak van de christen
mede te werken aan de opbouw
van een christelijke maatschappij
en daardoor aan de bloei en de
uitbreiding vanhet Godsrijk op
aarde.
Twee uitersten moeten daarom
vermeden worden. Enerzijds zal hij
niet mogen opgaan in het tijdelijke
en hij zal wel in maar niet van
deze wereld mogen zijn.
Anderzijds dient hij zich te hoe
den voor een vals spiritualisme,
volgens welke de christen zich zou
moeten distanciëren van de vraag
stukken van de wereld, om zich
terug te trekken in het louter gees
telijke.
„Er is een wereld, die wij moeten
vluchten, maar er is ook 'n wereld,
die wij moeten kerstenen", aldus
de bisschoppen. Uit het evangelie
moeten de volledige maatschappe
lijke consequenties getrokken wor
den. Dit is een eis van „een waar
lijk integraal en christelijk huma
nisme". dat enerzijds onze persoon
lijke zwakheid en zondigheid erkent
en het kruis doet opnemen in
schuldbesef en boete; maar ander
zijds ook de waarde van de natuur
en van de natuurlijke krachten niet
verkleint, doch in Gods genade ge
heiligd weet en gericht op Gods
verheerlijking.
Katholiek organisatieleven
Daarna wordt ingegaan op de
vraag, welke wegen de Kerk dient
te volgen om haar apostolische
werkzaamheid in het openbare leven
vruchtbaar te doen zijn.
Blijft naast het persoonlijk apos
tolaat, zoals in het verleden een
collectief en georganiseerd aposto
laat ook voor deze tijd noodzake
lijk?
De bisschoppen verheugen zich
erover, dat in ons land meer en
meer het besef doorbreekt, dat er
allereerst behoefte bestaat aan
christelijke persoonlijkheden, die
oprecht trachten het evangelie te
beleven. Zij prijzen in verband hier
mede het werk van de Katholieke
Actie, die langs de weg der vorming
apostolisch ingestelde persoonlijk
heden tracht te vormen ten dienste
van de parochie, gezin en beroep
en van het gehele georganiseerde
katholieke leven.
Maar, zo vervolgen de bisschoppen,
zelfs voor persoonlijke heiliging,
maar vooral voor het apostolaat;
kan de mens ook niet buiten maat
schappelijke vormen, "Ook het or
ganiseren behoort tot het apostelaat
van de Kerk". (Pius XII aan de
Zwitserse bisschoppen 1943).
0—
Zo werd dit in het verleden ge
zien. Maar ook in deze tijd blijven
eigen katholieke verenigingen nood
zakelijk. Niet alleen om de zwak
keren te beschermen en te bewaren
in het heilig geloof, maar evenzeer
de puinplaats in Veltum.
Acht W.W. het ook niet billijk,
dat de oproepbiletten voor hand
en spandiensten zo tijdig worden
verzonden, dat ieder werkelijk de
gelegenheid krijgt op de voorge
schreven dag aanwezig te zullen
zijn.
Geachte W.W. zowel „middenstan
ders als intellectuelen als notabe
len" kunnen behalve rekenen ook
nog wel denken.
P.M.H. Hoedemaekers
Om onbegrijpelijke reden blijkt
een aap altijd uit een mouw te
moeten komen, ditmaal een schaam
rood aapje uit de mouw van een
krentenwegende intellectuele huis
huurder.
W.W. heeft de kwestie hand- en
spandiensten scherp ontleed en wie
zal het wagen nog bezwaren te heb
ben.
Het anachronisme blijft intussen
een chronische kwaal.
W. M. Oosterbaan
om de leden te vormen tot een
christelijke levenshouding in het
openbare leven en tenslotte om
krachten te bundelen ter doorvoe
ring van een hervorming van de
maatschappij op christelijke grond'
slag.
Dit is des te meer noodzakelijk nu
de maatschappij zich steeds sterker
organiseert en de Overheid het
maatschappelijk leven in toenemen
de mate in het overleg betrekt bij
de bepaling van haar beleid. Willen
wij in ons levensbeschouwelijk ver
deelde land invloed geven aan de
katholieke opvattingen dan kan dit
in een maatschappij als de onze
moeilijk anders dan door georgani
seerd optreden in eigen verbanden
0—
De bisschoppen zouden het daar
om betreuren, wanneer het geluk
kige verschijnsel, dat zich openbaart
in een drang naar meer persoonlijk
heid en persoonlijk apostolaat een
nadelige terugslag zou hebben op
het katholiek organisatieleven.
Pleitende voor voldoende ruimte
voor vrijheid en initiatief en voor
een open staan voor samenwerking
met allen die het goede willen, vra
gen zij anderzijds met grote aan
drang van het katholieke volk zijn
eenheid te bewaren.
„Waar de katholieken hun een
heid missen, daar is de heilige Kerk
haast altijd weer in de verdrukking
geraakt en wat niet minder te
betreuren valt daar hebben zij
weinig constructief kunnen mee
werken aan het welzijn der mensen
in de openbare sfeer van het leven"
0—
Dit wil niet zeggen, dat men af
zijdigheid en isolement als een ideaal
moet zien.
Toegejuicht moet worden, dat het
aan onze tijd eigen is meer in open
heid te leven en royaler verbanden
te leggen met hen die uit een andere
overtuiging leven.
Geprezen wordt de oecumenische
houding, die meer en meer merk
baar wordt en het apostolisch op
treden van leidende enin eigen kring
gevormde figuren.
De bisschoppen zien naast de
kracht ook zeer wel de beperking,
die in afgeslotenheid en exclusieve
bundeling is gelegen. Desniettemin
menen zij op het behoud van de een
heid te moeten aandringen, omdat
zij allereerst het oog moeten heb
ben op het geheel, daar zij verant
woordelijkheid dragen voor het
geestelijk en eeuwig heil van allen.
Daarom geven zij als grote richt
lijn voor het optreden van de katho
lieken in het openbare leven:
„één in eigen verband en van
daaruit samenwerking met an
deren, met behoud van eigen zelf
standigheid.
0—
Een gelukkige factor in de hui
dige ontwikkeling zien de bisschop
pen in de groeiende apostolische
instelling van de katholieke leken
en hun verlangen om met de pries
termede te werken in het apostolaat.
Zij vragen wederkerig begrip bij
priester en leek en een grote liefde
voor het gemeenschappelijk ideaal
om op soepele wijze de nieuwe
vormen te scheppen, waarin deze
samenwerking gestalte moetkrijgen.
0—
Ook vragen de bisschoppen, door
God gesteld om „het heilige volk
van God" te leiden, dezelfde trouw
en medewerking, die zij in het ver
leden van de gelovigen mochten
ondervinden. Zij willen in hechte
verbondenheid met hun priesters
en in eerlijk beraad met de leken
ook thans in deze gewichtige tijd
blijven trachten het „volk Gods"
vast en veilig te leiden.
S.V.V.-Nieuws
De onmacht van de beide Ven-
rayse vleugels is een van de grootste
oorzaken geweest van de teleur
stellende uitslag van de eerste
wedstrijd tussen Budel en Venray.
Een promotiewedstrijd, die in be
hoorlijk tempo werd gespeeld en
waar de scheidsrechter de leiding
vast in handen had.
In de eerste speelhelft zagen we
een tamelijk zenuwachtige Venrayse
ploeg, die echter goed werk leverde,
al viel direct op, dat door Budel
beter geplaatst werd en dat vooral
de kanthalfs hun taak beter begre
pen. Met een gelijke nulstand kon
den echter bi) de thee beide ploe
gen tevreden zijn.
Ingezonden Mededeling
Budel bleek na de rust haar les
geleerd te hebben en betrok meer
dan voorheen de vleugels in het
spel, waar zij zeker op de linker
helft prima krachten heeft. Door
het goed vrij spelen van Budel en
het soms te lang talmen van onze
kant-halfs, had de achterhoede het
soms zwaar te verduren en dat zij
slechts eenmaal het hoofd moesten
buigen lag beslist niet aan onze
keeper, spil of links back. Deze
hebben zich voor de volle honderd
procent gegeven, van begin tot
einde. Zij waren een voorbeeld voor
de overige spelers, een voorbeeld,
dat helaas niet werd opgevolgd.
De dan steeds maar weer terug
kerende Venrayse aanvallen liepen
dood in de hechte verdediging van
Budel, hoewel de keper de zwakste
plek was. Maar aangezien onze
vleugels niet in het spel (konden)
betrokken worden, had Budel vol
doende aan een hechte afgrendeling
en liep iedere aanval dood. Zodat
tenslotte het einde kwam met de
voorsprong van 10 voor Budel,
dat naast beter spel ook enthousi
aster vocht voor de overwinning.
En zo legt de return-wedstrijd op
tweede Pinksterdag een zware taak
op de schouders van S .V.V. Er zal
gewonnen moeten worden, wil men
nog een kans maken. Dan zal men
zich op de eerste plaats de fouten
moeten realiseren, die in Budel on
tegenzeggelijk zijn gemaakt en zal
men op de tweede plaats meer
vechtlust en enthousiasme moeten
opbrengen. Dit mag misschien dan
hard klinken, zeker voor de jongens,
die Zondag j.l. Venrays kleuren
moesten verdedigen, maar een
nuchtere beschouwing van de laatste
wedstrijd zal geen ander restultaat
naar voren brengen.
O.i. kan Venray van Budel win
nen, al is dit geen gemakkelijke
taak, maar men zal dan ook de
concequenties moeten aanvaarden.
Jongens, doe je best en dan blij
ven de puntjes in Venray. Veel
succes.
Nieuws uit
Venray en Omgeving
ZONDAGSDIENST Doktoren
Van Zaterdagavond 8 uur tot
Maandagmorgen 8 uur
H. VAN DEN HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon 393
Alléén voor spoedgevallen
Visites moeten aangevraagd worden
voor 12 uur.
J. M. RUYTEN, Tandarts
VENRAY
afwezig van 6 t.m. 15 Juni
Spoedgevallen Tandarts Vullinghs
Gevonden:
ring met drie sleutels, Flinsenberg
Overl.weg 45; portemonnaie inhoud
f 1, Winne, Overl.weg A 3; kinder
muts, Oudenhoven, Tuinstraat 6;
zwarte dames glacé handschoen, J.
Janssen Laagheidseweg 7; aantal
bidprentjes zonder opschrift, v.d.
Heuvel, Maash.weg 37; portemon
naie met inhoud, Naus Oostsingel 2;
vulpen, Ars, Paterslaan 6; lederen
motorhandschoen, Opperwmr. Dijk-
mijn, Oostrum; huissleutel (groot
model), Smits Langstraat 31; biezen
mandje (achtergebleven ophetHen-
seniuspleinN. S .U.- dop benzinetank
grijs plastic kindertasje en zwarte
dames-glacé, kazerne; schakelarm
band, Pijpers Grotestraat 9a; paar
zwart lederen motorhandschoenen,
M. Aben Servatiusweg 4; paar voet
balschoenen, Verhaegh Landweert-
weg 14; huissleutel, G. Seuren St
Odastraat 16; padvindersriem, Jeu
ken Kemp weg 11; paar herenhand
schoenen, Achten Henseniusstr. 19;
wasdoekentas, inhoudende, tuit,
broodtrommel regenbroek en schroe
vendraaier, Rommen Vlakwater-
weg 5; witte rozenkrans, Wismans
Landweertweg 1.
Verantwoording:
Vorig bedrag f 11115.67
N.N. Stationsweg 25,
Filmclub Maasheseweg
(Goed zo!) 4,49
Totaal f 18145.67
Bouwt allen mee aan Uw Orgel
Gironummer 576604
Orgelfonds Venray
Orgelrailly uitgesteld
In verband met dereturn-wedstrijd
VenrayBudel is de Orgel Railly
uitgesteld tot 20 Juni a.s. Deelnemers
kunnen zich intussen reeds opgeven
bij de bekende adressen.
Staatsexamen ziekenverpleging
Bij het gehouden examen in de
Psychiatrische Inrichting St. Ser-
vatius te Venray, slaagden op 11
Mei 1954 voor diploma B:
G. Lucassen, W. Vermeulen, P.
v. Braekhoven, H. Tacken, J. Claes-
sen, G. v.d. Rijt, W. v.d. Berg, H. v.
Oers, A. Deijkers, C. Weijers, T.
Veugen en C. Sinten.
H.H. Wijdingen te Roermond
Z.H. Exc. Mgr. Dr. G. Lemmens,
zal op 12 Juni a.s. in de kerk van
het Groot Seminarie te Roermond,
de H. Subdiakenwijding toedienen
aan Martin Claessens, Leunen.
De paterskoel wordt dicht
gemaakt
Het bericht, dat de beruchte paters
koel gedempt zal worden is bij vele
ouders met veel vreugde ontvangen.
Momenteel is men reeds druk doende
voorbereidingen te treffen voor het
dicht maken van dit gevaarlijk speel
terrein. Verschillende kinderen zijn
in deze zo gevaarlijke kuil verdron
ken. De gemeente heeft thans op
dit veler verzoek gehoor gegeven en
men kan burgemeester en wethou
ders niet dankbaar genoeg zyn voor
dit belangrijk besluit om de paters
koel te dichten.
De kuil zal nu in een vijver ver
anderd worden. In het midden zul
len bloemperken worden aange
bracht en de vijver zal met eenden
en ganzen bevolkt worden.
Momenteel is de brandweer druk
doende om het water uit de kuil te
pompen en hierna zal men de kuil
met steenschrot en afval dichten.
Het park, waarin de kuil gelegen
is zal voorzien worden van frisse
bloemen en struiken, terwijl'c aantal
zitbanken vermeerderd zal worden.
PATRONAAT
Zondag is alleen patronaat voor
groep 1 na het Lof van 3 uur.
Tweede Pinksterdag is er patro
naat voor de jongens van groep 2
en 3 op de gewone tijd, maar niet
voor groep 1 wegens voetbalwed
strijd Venray-Budel.
Wanneer wij er op aandringen
dat de jongens ook in de zomer
Zondags trouw naar het patronaat
komen, dan is er geen sprake van
een gedwongen komen op straffe
van schorsing, zoals vorige week
ergens in dit blad werd beweerd.
Wij willen aan de ouders de hel
pende hand bieden, en geenszins
het gezinsleven in de war sturen.
Wel verwachten wij, dat de jongens,
als zij Zondags door huiselijke
omstandigheden niet kunnen komen,
zich van te voren bij de leider
afmelden en hun wekelijkse contri
butie evengoed betalen.
SCHOOLVERLATERS-ACTIE
Vele jongens gaan op een leeftijd
van 14 jaar zonder opleiding en
zonder geestelijke voorbereiding
naar fabriek of werkplaats. Ze
komen terecht in een wereld waar
men geen rekening houdt met hun
leeftijd, noch met hun onvolwassen
heid.
Eigenlijk moesten zij onder een
goede en voorzichtige leiding hun
houding tegenover het leven en de
maatschappij nog weten te vinden.
Maar zij krijgen daartoe niet meer