Pinksteren Zieken-Triduum. Hand- en Spandiensten... SPORT ^8otenSTRIATv2e8 firTEaLEFanS.2EN WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Goed - Beter - Best De Katholieken in het openbare leven van deze tijd ORGELHOEKJE! Zaterdag 5 Juni 1954 No. 22 VIJF EN ZEVENTIGSTE JAARGANG f ONDERVINDT T Vak KLEDING WINT *T PEEL EN MAAS CONFECTIE VAN EEN PUK BEZIT „En plotseling ontstond er een gedruis uit de hemel als van een voorbijgaande wind. En vervuld waren allen van de H. Geest", zo leert ons het tweede hoofdstuk van de handelingen der Apostelen over de nederdaling van de H. Geest op Pinksteren. Het is een gebeurtenis, die met uitzonderlijke natuurverschijnselen gepaard is gegaan, een middel, dat God meermalen in de geschiedenis zou gebruiken om de mensen altijd belust op het spectaculaire en de sensatie attent te maken op deze zeer bijzondere gebeur tenis. Niet alleen zeer bijzonder, zij vormt een hoogtepunt in de ge schiedenis van het Christendom. Op het gedenkwaardige uur van Pinksteren daalde de H. Geest neer over de Kerk van Christus om Haar nooit meer te verlaten. Het uiterlijk gedruis, waarmede deze nederdaling vergezeld is ge gaan. is in de verste verte niet een uitdrukking van de weergaloze inhoud van de komst van de H. Geest zelf. Deze immers betekent een over vloed van genade, een stroom van wijsheid, als door geen menselijk verstand ooit vermoed is, een golf van moed en trouw aan de leer van Jezus Christus. De komst van de H. Geest be tekent een rijkdom van gaven, niet alleen aan het Kerkelijk gezag, de Paus, de bisschoppen en aan de pastoors en kapelaans, die later als helpers zullen optreden. Het is ook niet een overvloed van weldaden alleen voor paters, broeders en zusters, maar een rijkdom voor ieder van ons, te beginnen bij het pas gedoopte kind, verder gaand over al die kleuters, die de bewaarscholen bezoeken, naar de eerste communicantjes, de leerlingen der lagere scholen tot allen, die middelbare scholen en ambachtsscholen bezoeken of reeds op jeugdige leeftijd een baas of een kantoor moeten opzoeken om er hun geld te verdienen. Bij hen allen is, van het eerste Pinksterfeest af, de H. Geest, om dat zij. eenmaal door het H. Doop sel ingelijfd bij de Garde van Christus, de levende Kerk vormen. Hen vergezelt de H. Geest op ieder uur, van hun opstaan af tot hun werkplaats of studieklas, van de maaltijden en het spel en van de arbeid en ontspanning tot aan het slapen gaan toe. „De Geest waait waar hij wil", zegt de H. Schrift, Hij geeft en deelt uit in volle overvloed, ook al is men er helemaal niet met zijn gedachten bij, ook al denkt men aan heel andere zaken. Het is de Geest, die de zevenvou dige gaven geeft aan al die zielen „die Zijn Tempel" geworden zijn. En zo is met het eerste Pinkster feest een omwenteling in de we reld getreden, die menselijk oog noch wetenschappelijke instrumen ten kunnen ontdekken. De Geest is een nieuwe realiteit in de wereld geworden, die men van alle kanten poogt te ontken nen, maar die waarlijk „het aan schijn van de aarde heeft ver nieuwd". De door de H. Geest bezielden vechten in onze dagen voor het integer gezin, voor de christelijke opvoeding, voor de erkenning van de menselijke persoon, voor recht vaardig loon. Zij offeren zichzelf op voor de zieken en gebrekkigen, voor de verkondiging van het H. Geloof, voor de weduwen en wezen, voor de gevangenen en voor degenën, die honger en dorst lijden. „Gij zult het aanschijn der aarde vernieuwen", wordt van deH. Geest gezegd. En wie zijn ogen open heeft, ziet het elke dag gebeuren, al dreigt telkens weer het werk van de H. Geest te worden vernie tigd door de aanvallen van hen, die Hem niet willen erkennen. Tot aan het einde der eeuwen zal Hij met de Kerk zijn, dus met ons, die de Kerk uitmaken. Wij zullen het zijn, die door Zijn goede aansporingen te volgen, de vernieuwde aarde zelf zijn. Veni Sancte spiritus. Kom PI. Geest! Volgende maand zal weer in al zijn zegenrijkheid, goedheid en gezelligheid, op het gastvrije St Anna, het Zieken-Triduum gehouden, neen, gevierd worden. Het is altijd een driedaags feest gevierd en dat moet het ook dit jaar weer zijn. Graag hadden we boven dit stukje een grote foto gezet van het vorig jaar, dan had U, die er vorig jaar geweest zijt, U zelf gaan opzoeken: Waar lag ik ook weer? O, daar! Wie is dat ook weer en die en die zuster en die verpleger? En daar loopt die pater, het kalotje op zijn glanzende schedel en op zijn gezicht een brede lach, Pater Gilbertus Lohuis. Ja, beste zieken, ook dit jaar zal op veler verzoek die pater weer het Triduum preken. Het Zieken-Triduum! Wat wordt er nu van de zieken gevraagd? Gebed! Alles is van de hulp van boven afhankelijk, denk alleen maar eens aan het weer; zo is er zo veel. Bidden de zieken, dan wordt het Triduum GOED. Maar dit zieken-triduum mag niet alleen een zieken-triduum zijn, het moet ook een „gezonden-triduum" zijn, onder het motto „Alle gezonden voor alle zieken"! Geen enkele zieke mag vergeten worden, geen enkele gezonde mag zijn medewerking weigeren, Bidden nu ook de gezonden, dan wordt ons triduum BETER. En wat moeten allen doen naast dat bidden (niet veel, maar goed) Zemoeten hun gebed onderlijnen, kracht bijzetten door hun offer. De zieken moeten van nu af aan proberen nog geduldiger, nog tevredener te zijn. De gezonden moeten zich bezinnen op de zegen, die over hen komt door het lijden van de zieken. Zo zal in de gezonden groeien een blijde offergeest. Zo zullen de gezonden, alle gezonden, bereid gevonden worden om mee te werken als er een beroep op hen wordt gedaan! Willen de zieken hun best doen meer tevreden, meer geduldig te zijn en dus blijer Willen de gezonden zich bezinnen op de Godsgave van hun ge zondheid en dankbaar, dus offervaardig worden? Dan wordt het zieken-triduum voor ons Dekenaat niet alleen goed, niet alleen beter dan ooit, dan wordt ons Triduum BEST! P. BEATUS. Na het glasheldere, alles ver klarende artikel van W.W. in Peel en Maas van 29 Mei zullen de 651 min 9 opgeroepenen voor hand en spandiensten (dit plm. 1/4 van het totaal der aangeslagenen) wel staan te popelen om dit alsnog af te ko pen, zij 't dan ook tegen een ge ringe prijsverhoging van deze „goeiekope" belasting. W.W. die bij het gemeentebestuur blijkbaar kind aan huis is, zou via de wethouder van openbare werken het gemeentebestuur kunnen advi seren deze belasting drastisch te verhogen. De baten, volgens het verslag der raadsvergadering ook bestemd voor gebouwen zou men kunnen aanwen den voor het aanleggen van speel- gelegenheden en een zwembad voor onze jeugd. Dit zou een besparing betekenen op de ziekenauto (die er niet is) door minder vervoer van verkeers slachtoffers en verdrinkingsgeval- len. Wellicht zal dan deze „eigen aardige belasting" minder weer stand ondervinden bij een groot deel van de bevolking. Publicatie van de norm welke men aanlegt bij het opleggen van de aanslag en bij het verlenen van vrijstelling zal veel wrevel weg nemen. Wie na dat alles niet wenst af te kopen kan graven aan een zwem inrichting, of verdienstelijk werk verrichten bij de aanleg van speel- gelegenheden, waar de kleintjes zich in zandbakken kunnen oefenen om laterals volwassenen weer ver dienstelijk werk bij de hand- en spandiensten te kunnen leveren. In ieder geval zou dit een meer respectabele bezigheid zijn dan af val uit puin, of puin uit afval te sorteren, wat m.i. het zelfde is op Bisschoppelijk Mandement 1954 Op Zondag 30 Mei hebben de Hoogwaardige Bisschoppen van Neder land gezamelijk een Mandement het licht doen zien onder het opschrift „De Katholiek in het openbare leven van deze tijd". Dit mandement bestaat uit 3 delen, waarvan we een korte samenvatting publiceren. Binnen het raam van de viering van het eeuwfeest van het herstel der hierachie wordt met dankbaarheid het vruchtbare resultaat van een eeuw apostolisch werkzaamheid van de katholieken in het open bare leven van Nederland herdacht N.a.h.v. wordt een antwoord ge- gegeven op de vraag in hoeverre de vroeger gevolgde wegen aanpas sing behoeven aan de nieuwe mens en de nieuwe tijd. In het eerste, meer fundamen tele gedeelte, worden de theolo gische grondslagen uiteengezet, waarop de plicht van de christen berust om zijn gehele levenshouding te doordringen van zijn bovenna tuurlijke waardigheid als Kind Gods Waaruit dan tevens zijn roeping volgt aan het Christendom gestalte te geven in deze wereld. Elke scheiding tussen godsdienst en leven moet als een fundamentele dwaling verworpen worden. Ook 't profane leven moet strekken tot verheerlijking van God, terwijl het tegelijkertijd het levenskader moet scheppen, waarinde christen zowel zijn tijdelijk als eeuwig welzijn kan bewerken. Vandaar de taak van de christen mede te werken aan de opbouw van een christelijke maatschappij en daardoor aan de bloei en de uitbreiding vanhet Godsrijk op aarde. Twee uitersten moeten daarom vermeden worden. Enerzijds zal hij niet mogen opgaan in het tijdelijke en hij zal wel in maar niet van deze wereld mogen zijn. Anderzijds dient hij zich te hoe den voor een vals spiritualisme, volgens welke de christen zich zou moeten distanciëren van de vraag stukken van de wereld, om zich terug te trekken in het louter gees telijke. „Er is een wereld, die wij moeten vluchten, maar er is ook 'n wereld, die wij moeten kerstenen", aldus de bisschoppen. Uit het evangelie moeten de volledige maatschappe lijke consequenties getrokken wor den. Dit is een eis van „een waar lijk integraal en christelijk huma nisme". dat enerzijds onze persoon lijke zwakheid en zondigheid erkent en het kruis doet opnemen in schuldbesef en boete; maar ander zijds ook de waarde van de natuur en van de natuurlijke krachten niet verkleint, doch in Gods genade ge heiligd weet en gericht op Gods verheerlijking. Katholiek organisatieleven Daarna wordt ingegaan op de vraag, welke wegen de Kerk dient te volgen om haar apostolische werkzaamheid in het openbare leven vruchtbaar te doen zijn. Blijft naast het persoonlijk apos tolaat, zoals in het verleden een collectief en georganiseerd aposto laat ook voor deze tijd noodzake lijk? De bisschoppen verheugen zich erover, dat in ons land meer en meer het besef doorbreekt, dat er allereerst behoefte bestaat aan christelijke persoonlijkheden, die oprecht trachten het evangelie te beleven. Zij prijzen in verband hier mede het werk van de Katholieke Actie, die langs de weg der vorming apostolisch ingestelde persoonlijk heden tracht te vormen ten dienste van de parochie, gezin en beroep en van het gehele georganiseerde katholieke leven. Maar, zo vervolgen de bisschoppen, zelfs voor persoonlijke heiliging, maar vooral voor het apostolaat; kan de mens ook niet buiten maat schappelijke vormen, "Ook het or ganiseren behoort tot het apostelaat van de Kerk". (Pius XII aan de Zwitserse bisschoppen 1943). 0— Zo werd dit in het verleden ge zien. Maar ook in deze tijd blijven eigen katholieke verenigingen nood zakelijk. Niet alleen om de zwak keren te beschermen en te bewaren in het heilig geloof, maar evenzeer de puinplaats in Veltum. Acht W.W. het ook niet billijk, dat de oproepbiletten voor hand en spandiensten zo tijdig worden verzonden, dat ieder werkelijk de gelegenheid krijgt op de voorge schreven dag aanwezig te zullen zijn. Geachte W.W. zowel „middenstan ders als intellectuelen als notabe len" kunnen behalve rekenen ook nog wel denken. P.M.H. Hoedemaekers Om onbegrijpelijke reden blijkt een aap altijd uit een mouw te moeten komen, ditmaal een schaam rood aapje uit de mouw van een krentenwegende intellectuele huis huurder. W.W. heeft de kwestie hand- en spandiensten scherp ontleed en wie zal het wagen nog bezwaren te heb ben. Het anachronisme blijft intussen een chronische kwaal. W. M. Oosterbaan om de leden te vormen tot een christelijke levenshouding in het openbare leven en tenslotte om krachten te bundelen ter doorvoe ring van een hervorming van de maatschappij op christelijke grond' slag. Dit is des te meer noodzakelijk nu de maatschappij zich steeds sterker organiseert en de Overheid het maatschappelijk leven in toenemen de mate in het overleg betrekt bij de bepaling van haar beleid. Willen wij in ons levensbeschouwelijk ver deelde land invloed geven aan de katholieke opvattingen dan kan dit in een maatschappij als de onze moeilijk anders dan door georgani seerd optreden in eigen verbanden 0— De bisschoppen zouden het daar om betreuren, wanneer het geluk kige verschijnsel, dat zich openbaart in een drang naar meer persoonlijk heid en persoonlijk apostolaat een nadelige terugslag zou hebben op het katholiek organisatieleven. Pleitende voor voldoende ruimte voor vrijheid en initiatief en voor een open staan voor samenwerking met allen die het goede willen, vra gen zij anderzijds met grote aan drang van het katholieke volk zijn eenheid te bewaren. „Waar de katholieken hun een heid missen, daar is de heilige Kerk haast altijd weer in de verdrukking geraakt en wat niet minder te betreuren valt daar hebben zij weinig constructief kunnen mee werken aan het welzijn der mensen in de openbare sfeer van het leven" 0— Dit wil niet zeggen, dat men af zijdigheid en isolement als een ideaal moet zien. Toegejuicht moet worden, dat het aan onze tijd eigen is meer in open heid te leven en royaler verbanden te leggen met hen die uit een andere overtuiging leven. Geprezen wordt de oecumenische houding, die meer en meer merk baar wordt en het apostolisch op treden van leidende enin eigen kring gevormde figuren. De bisschoppen zien naast de kracht ook zeer wel de beperking, die in afgeslotenheid en exclusieve bundeling is gelegen. Desniettemin menen zij op het behoud van de een heid te moeten aandringen, omdat zij allereerst het oog moeten heb ben op het geheel, daar zij verant woordelijkheid dragen voor het geestelijk en eeuwig heil van allen. Daarom geven zij als grote richt lijn voor het optreden van de katho lieken in het openbare leven: „één in eigen verband en van daaruit samenwerking met an deren, met behoud van eigen zelf standigheid. 0— Een gelukkige factor in de hui dige ontwikkeling zien de bisschop pen in de groeiende apostolische instelling van de katholieke leken en hun verlangen om met de pries termede te werken in het apostolaat. Zij vragen wederkerig begrip bij priester en leek en een grote liefde voor het gemeenschappelijk ideaal om op soepele wijze de nieuwe vormen te scheppen, waarin deze samenwerking gestalte moetkrijgen. 0— Ook vragen de bisschoppen, door God gesteld om „het heilige volk van God" te leiden, dezelfde trouw en medewerking, die zij in het ver leden van de gelovigen mochten ondervinden. Zij willen in hechte verbondenheid met hun priesters en in eerlijk beraad met de leken ook thans in deze gewichtige tijd blijven trachten het „volk Gods" vast en veilig te leiden. S.V.V.-Nieuws De onmacht van de beide Ven- rayse vleugels is een van de grootste oorzaken geweest van de teleur stellende uitslag van de eerste wedstrijd tussen Budel en Venray. Een promotiewedstrijd, die in be hoorlijk tempo werd gespeeld en waar de scheidsrechter de leiding vast in handen had. In de eerste speelhelft zagen we een tamelijk zenuwachtige Venrayse ploeg, die echter goed werk leverde, al viel direct op, dat door Budel beter geplaatst werd en dat vooral de kanthalfs hun taak beter begre pen. Met een gelijke nulstand kon den echter bi) de thee beide ploe gen tevreden zijn. Ingezonden Mededeling Budel bleek na de rust haar les geleerd te hebben en betrok meer dan voorheen de vleugels in het spel, waar zij zeker op de linker helft prima krachten heeft. Door het goed vrij spelen van Budel en het soms te lang talmen van onze kant-halfs, had de achterhoede het soms zwaar te verduren en dat zij slechts eenmaal het hoofd moesten buigen lag beslist niet aan onze keeper, spil of links back. Deze hebben zich voor de volle honderd procent gegeven, van begin tot einde. Zij waren een voorbeeld voor de overige spelers, een voorbeeld, dat helaas niet werd opgevolgd. De dan steeds maar weer terug kerende Venrayse aanvallen liepen dood in de hechte verdediging van Budel, hoewel de keper de zwakste plek was. Maar aangezien onze vleugels niet in het spel (konden) betrokken worden, had Budel vol doende aan een hechte afgrendeling en liep iedere aanval dood. Zodat tenslotte het einde kwam met de voorsprong van 10 voor Budel, dat naast beter spel ook enthousi aster vocht voor de overwinning. En zo legt de return-wedstrijd op tweede Pinksterdag een zware taak op de schouders van S .V.V. Er zal gewonnen moeten worden, wil men nog een kans maken. Dan zal men zich op de eerste plaats de fouten moeten realiseren, die in Budel on tegenzeggelijk zijn gemaakt en zal men op de tweede plaats meer vechtlust en enthousiasme moeten opbrengen. Dit mag misschien dan hard klinken, zeker voor de jongens, die Zondag j.l. Venrays kleuren moesten verdedigen, maar een nuchtere beschouwing van de laatste wedstrijd zal geen ander restultaat naar voren brengen. O.i. kan Venray van Budel win nen, al is dit geen gemakkelijke taak, maar men zal dan ook de concequenties moeten aanvaarden. Jongens, doe je best en dan blij ven de puntjes in Venray. Veel succes. Nieuws uit Venray en Omgeving ZONDAGSDIENST Doktoren Van Zaterdagavond 8 uur tot Maandagmorgen 8 uur H. VAN DEN HOMBERGH Oostsingel 6 Telefoon 393 Alléén voor spoedgevallen Visites moeten aangevraagd worden voor 12 uur. J. M. RUYTEN, Tandarts VENRAY afwezig van 6 t.m. 15 Juni Spoedgevallen Tandarts Vullinghs Gevonden: ring met drie sleutels, Flinsenberg Overl.weg 45; portemonnaie inhoud f 1, Winne, Overl.weg A 3; kinder muts, Oudenhoven, Tuinstraat 6; zwarte dames glacé handschoen, J. Janssen Laagheidseweg 7; aantal bidprentjes zonder opschrift, v.d. Heuvel, Maash.weg 37; portemon naie met inhoud, Naus Oostsingel 2; vulpen, Ars, Paterslaan 6; lederen motorhandschoen, Opperwmr. Dijk- mijn, Oostrum; huissleutel (groot model), Smits Langstraat 31; biezen mandje (achtergebleven ophetHen- seniuspleinN. S .U.- dop benzinetank grijs plastic kindertasje en zwarte dames-glacé, kazerne; schakelarm band, Pijpers Grotestraat 9a; paar zwart lederen motorhandschoenen, M. Aben Servatiusweg 4; paar voet balschoenen, Verhaegh Landweert- weg 14; huissleutel, G. Seuren St Odastraat 16; padvindersriem, Jeu ken Kemp weg 11; paar herenhand schoenen, Achten Henseniusstr. 19; wasdoekentas, inhoudende, tuit, broodtrommel regenbroek en schroe vendraaier, Rommen Vlakwater- weg 5; witte rozenkrans, Wismans Landweertweg 1. Verantwoording: Vorig bedrag f 11115.67 N.N. Stationsweg 25, Filmclub Maasheseweg (Goed zo!) 4,49 Totaal f 18145.67 Bouwt allen mee aan Uw Orgel Gironummer 576604 Orgelfonds Venray Orgelrailly uitgesteld In verband met dereturn-wedstrijd VenrayBudel is de Orgel Railly uitgesteld tot 20 Juni a.s. Deelnemers kunnen zich intussen reeds opgeven bij de bekende adressen. Staatsexamen ziekenverpleging Bij het gehouden examen in de Psychiatrische Inrichting St. Ser- vatius te Venray, slaagden op 11 Mei 1954 voor diploma B: G. Lucassen, W. Vermeulen, P. v. Braekhoven, H. Tacken, J. Claes- sen, G. v.d. Rijt, W. v.d. Berg, H. v. Oers, A. Deijkers, C. Weijers, T. Veugen en C. Sinten. H.H. Wijdingen te Roermond Z.H. Exc. Mgr. Dr. G. Lemmens, zal op 12 Juni a.s. in de kerk van het Groot Seminarie te Roermond, de H. Subdiakenwijding toedienen aan Martin Claessens, Leunen. De paterskoel wordt dicht gemaakt Het bericht, dat de beruchte paters koel gedempt zal worden is bij vele ouders met veel vreugde ontvangen. Momenteel is men reeds druk doende voorbereidingen te treffen voor het dicht maken van dit gevaarlijk speel terrein. Verschillende kinderen zijn in deze zo gevaarlijke kuil verdron ken. De gemeente heeft thans op dit veler verzoek gehoor gegeven en men kan burgemeester en wethou ders niet dankbaar genoeg zyn voor dit belangrijk besluit om de paters koel te dichten. De kuil zal nu in een vijver ver anderd worden. In het midden zul len bloemperken worden aange bracht en de vijver zal met eenden en ganzen bevolkt worden. Momenteel is de brandweer druk doende om het water uit de kuil te pompen en hierna zal men de kuil met steenschrot en afval dichten. Het park, waarin de kuil gelegen is zal voorzien worden van frisse bloemen en struiken, terwijl'c aantal zitbanken vermeerderd zal worden. PATRONAAT Zondag is alleen patronaat voor groep 1 na het Lof van 3 uur. Tweede Pinksterdag is er patro naat voor de jongens van groep 2 en 3 op de gewone tijd, maar niet voor groep 1 wegens voetbalwed strijd Venray-Budel. Wanneer wij er op aandringen dat de jongens ook in de zomer Zondags trouw naar het patronaat komen, dan is er geen sprake van een gedwongen komen op straffe van schorsing, zoals vorige week ergens in dit blad werd beweerd. Wij willen aan de ouders de hel pende hand bieden, en geenszins het gezinsleven in de war sturen. Wel verwachten wij, dat de jongens, als zij Zondags door huiselijke omstandigheden niet kunnen komen, zich van te voren bij de leider afmelden en hun wekelijkse contri butie evengoed betalen. SCHOOLVERLATERS-ACTIE Vele jongens gaan op een leeftijd van 14 jaar zonder opleiding en zonder geestelijke voorbereiding naar fabriek of werkplaats. Ze komen terecht in een wereld waar men geen rekening houdt met hun leeftijd, noch met hun onvolwassen heid. Eigenlijk moesten zij onder een goede en voorzichtige leiding hun houding tegenover het leven en de maatschappij nog weten te vinden. Maar zij krijgen daartoe niet meer

Peel en Maas | 1954 | | pagina 1