yüU
De verwoesting van Jerusalem
Maria's Doeken
Kerstboom-
4let Keïdfcest
HET
KERSTFEEST
hier en daar
Kecdlied
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SSSÏSKSKSSS^l^TkJSSW^Si
in de uxeieid
Nog heden ten dage gevloekte stad
BEL BIJ BRAND
3 9 2
DONDERDAG 24 DECEMBER 195J No. 52
7(B« B<i 28VSNTIGSTB fAARGANQ
ONDERVINDT 'T
UHUCRYinul
KLEDING WINT 'T
PEEL EN MAAS
CONFECTIE VAN
m
EEN RIJK BEZIT
Feest van licht in duisternis
Dat op het Noordelijk halfrond het Kerstfeest valt in de
periode van kou en duisternis, heeft het zijn karakter van
Lichtfeest gegeven. En die viering sluit aan op eeuwen
oude gebruiken van vóór de vestiging van het Christen
dom, die ook de tegenstelling tussen licht en duisternis
tot motief hadden.
In Nederland vieren wij het Kerst
feest als een bij uitstek huiselijk
feest, meestal rondom een versierde
kerstboom en hulst, sparregroen en
kaarslicht zorgen voor de sfeer. Zo
is het ook in Duitsland en in Scan
dinavië, waar echter vooral de na
druk valt op de Kerstavond. Hei-
ligenabend in Duitsland, Julafton
in Zweden. Vrijwel iedereen gaat
naar de kerk; voor sommigen is
het de enige keer in het jaar, dat
ze het Godshuis betreden, maar op
Kerstavond ontbreken ze niet.
In Zweden is het de Kerstdwerg,
Jultomten, die beladen met pakjes
de huisgenoten en vrienden komt
verrassen. Want in het buitenland
is Kerstfeest ook het feest der ge
schenken, terwijl bij ons in Neder
land het Sint Nicolaasfeest die
plaats inneemt. Enige overeenkomst
tussen Sint Nicolaas en het Kerst
mannetje, Santa Claus of Father
Christmas valt al spoedig te ont
dekken.
Door het Nederlands gebruik
echter om deze feesten afzonderlijk
te vieren, behoudt het Kerstfeest
zijn eigen, oorspronkelijke sfeer
meer dan wanneer het wordt tot
een feest van uitsluitend cadeaux
en verrassingen.
Jingle Bell...
„Father Christmas" wordt hier
en daar in Engeland vreugdevol in
gehaald op een arreslee met rin
kelende bellen. Daar, in het land
van de traditie, kent men ook het
aloude gebruik van het 's avonds op
straat zingen der Christmas Carols,
oorspronkelijk geestelijke liederen,
later met een meer wereldse inslag.
Een typisch gebruik in West-
Engeland is 't bell-ringing. Meestal
zijn daar zes man, die ieder twee
koperen handbellen bedienen, welke
aan een leren riem heen en weer
worden geschud op buitengewoon
virtuose wijze.
Een nieuweling moet het maar
niet proberen, want hij brengt er
niets van terecht, kan misschien
een verstuikte pols oplopen, want
„bel-ringing" is nogal een betrek
kelijk zwaar werk. Soms hebben de
bellenmannen een groot muziekboek
voor zich, waarvan zij de noten af
lezen en op aanwijzingen van een
dirigent laten zij op onnavolgbaar
charmante en gedisciplineerde ma
nier de oude liederen weerklinken.
Dit „bel-ringing" is een kunst, die
men pas met de jaren machtig wordt
en een der gebruiken, die op de
vreemdeling de schoonste indruk
maken.
Verder is ook in Engeland Kerst
feest meest 'n huiselijk feest. Daar
bij wordt de inwendige mens niet
vergeten. Een kalkoen moet, indien
enigszins mogelijk, het pièce de
milieu zijn, en verder is daar dan
de beroemde Kerst-taart, de plum
pudding.
Als Kerstbloem kent Engeland de
mistletoe, een soort hulst met witte
bessen, en het oude gebruik wil,
dat onder de mistletoe vrijelijk ge
kust mag worden. Legio zijn dan
ook de grapjes op de huwbare jonge-
dochters, die vaak en dicht in de
buurt van de mistletoe gezien wor
den en op de levenslustige oudere
heren, die daar een kansje wagen...
Santa Claus
Maar ook: overal, waarkribbe en
kruis het leven beheersen, zijn het
de i klokken, die beieren over de
dalen van Zweden en de landouwen
van Frankrijk, die luiden door het
lawaai van Fifth Avenue heen en
dringen door de nevels van Brit-
tannië, die de diepe zin doen ver
staan van Vondels verrukte uitroep:
„O Kerstnacht, schoner dan de
dagen!"
In Amerika, in het land van de
dollar, is Kerstfeest voor de zaken
man het hoogtepunt van activiteit.
Santa Claus, de Kerstman, is daar
de brenger van geschenken. En even
als bij ons Sinterklaas, zit Santa
Claus in de grote magazijnen om
daar lieve en stoute kindertjes te
ontmoeten. Mag men de verhalen
geloven, dan hebben de Santa's het
daar niet best, want de Amerikaanse
jeugd is nogal vrijmoedig en op dit
gebied niet al te lichtgelovig...
Wat met Kerstmis op 't gebied van
reclame vertoond wordt, slaat alles
met stukken. De versieringen van
de winkels, de advertenties, de uit
stallingen, de ontzaglijke drukte
van winkelend publiek, het brengt
alles de sfeer van bezinning en me
ditatie, die toch het Kerstfeest eigen
is, wel lelijk in de verdrukking.
Men eet vaak de Kerstmaaltijd
buiten de deur in propvolle restau
rants met muziek en wiegende paren
op de dansvloer. Maar buiten de
grote steden vooral is het huiselijk
karakter van ..Xrnas" nog wel be
waard, in het bijzonder bij hen, die
de religieuze betekenis van dit feest
door alles heen hoog houden.
Noël
Van de Fransen, die een groot
deel van hun leven buiten de deur
doorbrengen, kan vrij wel niet anders
verwacht worden, dan dat zij ook
het Kerstfeest, Noël maken tot een
groot festijn. Van Kerstmis tot
Nieuwjaar, Réveillon, is het in Parijs
één feestweek. De restaurants zijn
overvol, de prijzen gepeperd. Wie
niet tijdig een tafel gereserveerd
heeft, komt er niet meer aan te pas.
Kalkoen, opgevuld met kastanjes,
is een geliefkoosd Kerstgerecht.
Geheel in tegenstelling met deze
mondaine drukte zijn de lieflijke
zangerige „Chantes de Noël" de
Kerstliederen, die vanuit dit land de
wereld overgaan.
Overal viert men Kerstfeest, het
feest van licht in de duisternis. Men
viert het met zoveel licht, dat dit
vaak de glans van Bethlëhems ster
verbleekt Men viert het met zoveel
goede gaven en zoveel lekker eten,
dat de schamele kribbe in de kale
stal er geheel door op de achter
grond komt.
brandende kaars, die vrede uitstraalt
in huis en hart. Een vermateriali-
seerde kerstviering, met de kerst
man als hoogte punt van uiterlijk
vertoon.
Wel „gezellig", maar waar is de
gedachte aan een stille nacht, hei
lige nacht?
We gaan even naar Mexico, waar
kerstfeest meer een kersttijd is ge
worden. Negen dagen voor onze
kerstviering begint men er al grote
„posades" tehouden. Dit zijn dik
wijls complete drinkgelagen in
huis of in de kroeg.
De gewoonte van de katholieke
geestelijkheid aldaar met Kerstmis
uitvoerig in de kerken te gaan
waarschuwen tegen overmatig
drankmisbruik, duidt er voldoende
op in welke kerststemming men
hier dikwijls verkeert.
Kunstbomen
Voor de Zuid-Amerikaan zijn
kerstfeest en carnaval de twee grote
feesten van het jaar, Men noemt ze
in één adem en de viering heeft
zeer veel punten van overeenkomst.
Ook hier heeft de Sinterklaas ge
dachte gezegevierd.
Echte kerstbomen zijn in de ge
weldige hitte aldaar niet houdbaar.
Men verkoopt kleine kunstboompjes
die aan één kant bont versierd zijn.
Het grote kerstgebeuren in Rio
de Janeiro is de kerstverloting, die
door de staat wordt uitgeschreven.
Wie het even kan koopt zo'n lot
dat plm. f 200 kost.
De affiches voor dit loterijfeest
vertonen de drie wijzen uit het
oosten, die overmatig gevulde zak
ken met geld naar... de stal van
Betlehem transporteren.
Men voelt hoe dit alles als een
tang op een varken slaat. Als Euro
peaan kan men zich met kerstfeest
afvragen in een stad als Rio of het
percentage voetgangers in een der
hoofdstraten, dat^nog iets weet van
de achtergrond van het kerstfeest,
vijf of tien zal bedragen.
In Australië
Nu steken we over naar Australië,
waar het kerstfeest ook in de
warmte wordt gevierd. Een kerst
boom met kaarsen in de kamer zou
iemand doen flauwvallen van
warmte. Daar doet men niet aan.
Wel worden er tijdens de feestda
gen millioenen liters bier verslon
den.
De kerstviering doet min of meer
aan als een Engels kerstfeest, dat
ver van huis gevierd wordt. En zo
was het ook bij de eerste groepen
blanke bewoners.
'n Carnaval, 'n Sinterklaasfeest
en een loterij....
Nog vieren wij Kerstfeest in ons
land. Hier, in het land, waar menige
godsdiensttwist in vroeger tijden
met het zwaard werd beslist, neemt
de kerk een belangrijke plaats in
temidden van het maatschappelijk
leven.
Onze Kerstliederen zijn onmis
kenbaar religieus. Elders wordt
eveneens het Kerstfeest gevierd.
Gaan wij de wereld door, dan zien
we in alle landen met een weste
lijke cultuur de kerstkaars bran
den. Maar in ieder land geeft die
kaars een ander licht.
In Brussel brandt zij fel en in
uitbundige vrolijkheid wordt een
soort mengsel van kerst- en nieuw
jaarsfeest gevierd.
De kerstbomen, die men er veel
minder ziet dan in Nederland, zijn
bont opgetuigd.
Men viert een uitbundig feest,
meestal buitenshuis met vrienden,
voetzoekers en een uitgebreid diner.
Ongeveer een gelijke sfeer vin
den we in Parijs. Wel is de H. Mis
in de Notre Dame of Sacré Coeur
op kerstavond een hoogtepunt van
ontroering en getuigt de belang
stelling van een grote drang naar
aanbidding, maar de beide kerst
dagen zijn meer een soort carna
valsouverture dan christelijke feest
dagen.
Het is als een herdenkingsplech
tigheid voor doden bij een nationaal
feest. Men gedenkt de Christus aan
de vooravond van zijn verjaardag,
maar op de feestdag zelf is hij dood
en vergeten.
Aan de overzy
Amerika viert het kerstfeest als
de voornaamste winkelweek van 't
jaar. De kerstmanis de genormali
seerde blikvanger voor alles en nog
wat in December.
Overal machtige lichtreclames,
acties voor liefdadige doeleinden.
De kerstklokken luiden niet, zij
schreeuwen. Spuitende lichtfon
teinen en millioenen grote en kleine
lampen houden New York enkele
weken in een zee van licht.
In het huiselijk feest domineert
een Sinterklaasstemming, die voor
deze gelegenheid met wat groen
word opgefleurd. Een regen van
cadeau's daalt neer rond elke kerst
boom, die maar zelden ontbreekt.
Maar wel zeldzaam is de stil
Nog houden velen er vast aan de
traditionele kerstmaaltijd met kal-
koen en plumpudding, die omstreeks
het middaguur wordt genuttigd.
Het is dan bijzonder warm en dat
werkt nu niet bepaald opwekkend
op de eetlust. Dikwijls wordt het
verorberen van het kerstdiner dan
een hele opgaaf, die zot aandoet en
de navolging van Engeland er
duimendik bovenop legt. Maar wat
doe je als er gebrek is aan een
eigen cultuur?
Gelukkig begint dat eigene er nu
te komen. Dit uit zich o.m. in het
gemeenschappelijk zingen van kerst
liederen in de parken van de grote
plaatsen. Er wordt een kerstpreek
gehouden bij kaarslicht. Want deze
samenkomsten worden gehouden na
zonsondergang en ieder brengt zijn
eigen kaars mee.
Met kerstboom en kerstman be
houdt men het Christusfeest niet.
Dat bewees Rusland. Eerst besloot
men hier het gehele kerstfeest af
te schaffen en de verkoop van
kerstbomen werd eenvoudig verbo
den.
In 1934 besloot men de kerstboom
te maken tot centrum van het
nieuwjaarsfeest. Evenzo trekken
rond jaarwisseling .kerstmannetjes'
door de straten, die vaak het uiter
lijk hadden van Stalin en ditmaal
misschien van Malenkow. Ook de
nieuwjaarsbomen hangen vol met
afbeeldingen van Russische com
munistische leiders, die op een ster
zijn geplakt.
En by ons
Ook Nederland heeft de kerst
man al ingehaald. De kerstman is
reeds gemeengoed geworden. S teeds
meer zijn we geneigd om het ge
boortefeest van Christus op te
fleuren met uiterlijk vertoon. De
gezelligheid moet verhoogd en de
vreugde moet een toppunt bereiken.
Al steekt er op zichzelf misschien
weinig kwaads in, we gaan lang
zamerhand zover met de vermate-
rialisati, dat er nog maar weinig
gevoeld wordt van dit goddelijk ge
schenk, dat een in schuld verloren
wereld wordt gebracht.
Blijven wij temidden van kerst
pakjes en kerstmannen, naast glim
mende ballen aan protserige kerst
bomen ook aan onze naaste nog
iets bieden van de kerstvrede?
In de stilte van een rustig bran
dende kaars, die een nieuw licht
laat vallen op het oude verhaal,
leest een stem uit een vermoeide
wereld in verlangen naar innerlijke
vrede voor over het grote gebeuren
aan gewone mensen bereid.
Titus kwam hout te kort voor kruisen.
Niet ver van Bethlehem, waar Jezus werd geboren, ligt
Jerusalem, de oude hoofdstad van Palestina.
Jerusalem, dat evenals Bethlehem nog altijd tot onze
verbeelding spreekt. Maar wat een verschil Bij de ge
dachte aan Bethlehem is het ons alsof -wij in de verte de
Kerstklokken horen luiden. Het kost ons weinig moeite
om de sterrennacht mee te beleven, waarin de herders op
het veld plotseling de engelen zagen verschijnen, die hun
de geboorte van de Zaligmaker aankondigden.
Maar de gedachte aan Jerusalem verwekt bij ons een
totaal andere stemming. Jerusalem heeft Christus even
beslist verworpen als Bethlehem Hem aannam. Voor ons
besef zit er iets wrangs in de gedachte aan Jerusalem.
Wanneer wij heden het Heilige
Land bezoeken, vinden we nog iets
terug van de sfeer van Jezus' dagen
in Bethlehem, althans in het land
schap.
Komen wij te Jerusalem, dan zijn
de stoffelijke herinneringen aan
het verblijf van Christus in die
stad volkomen weggevaagd.
Wat men in de Heilige Grafkerk
en andere plaatsen nog probeert
vast te houden aan stenen herin
neringen van Christus, berust op
zijn best op vermoedens.
Evenwel, zo de letterlijke sfeer
hier ontbreekt, het geestelijk kli
maat van Jerusalem is in alle op
zichten nog aanwezig.
Het is een stad met een vulca-
nische natuur. Nationaliteiten, ja
werelden staan hier tegenover el
kaar. De hartstochten laaien ogen
blikkelijk fel op.
Temidden van die gistende wereld
leefde Christus en het is geen
wonder, dat men van Hem niet
„terug" had. Zijn prediking, die het
regelrecht op iedere mens had be
grepen, viel bij het onstuimig en
levendig volk niet in de smaak.
Men had Hem graag geaccep
teerd als volksmenner, als leider
van een opstand.
Zoals men Jezus ogenblikkelijk
eerde, toen hij op Palmpasen als
een vorst de stad scheen binnen
te rijden. De opstand, de strijd, de
haat, de vijandschap, dat was het
waarmee men het volk wel achter
zich kon krijgen.
Maar de wereld te winnen door
liefde, zoals Christus wilde, dat
beviel de mensen niet.
Zyn profetie.
Herhaaldelijk heeft Jezus getracht
Jerusalem ervan te overtuigen, dat
er geen vrede kon bestaan zonder
deze liefde. Maar men heeft niet
naar Hem willen luisteren.
De Bijbel, die helemaal niet van
sentimentele verhalen houdt, ver
telt ons, dat Jezus ten slotte we
nend naar Jerusalem keek en dat
hij de ondergang van deze stad
voorspelde.
Die ondergang is gekomen. Wat
het mensdom in Jerusalem gezaaid
had, dat moest het ook maaien.
Een beestachtig lot is de stad ten
deel gevallen in het jaar 70 na
Christus.
Er waren toen bijna veertig jaren
verlopen sinds men Christus buiten
de stad had laten brengen om Hem
daar te dq^n sterven aan het kruis.
Velen van degenen, die Hem toen
aan het kruishout zagen hangen,
hebben bij de verwoesting der stad
door de Romeinen eenzelfde lot
ondergaan.
Men denke zich in: vijf maanden
lang belegerde Titus de stad. Elke
dag liet hij minstens vijfhonderd
gevangenen en overlopers van de
Joden aan het kruis slaan, zodat
rond Jeruzalem de stad had een
omtrek van ruim zes kilometer
overal waar men kijken kon de
lijken der Joden hingen. Titus liet
alle bomen rond de stad kappen
maar tenslotte kwam hij hout te
kort om nieuwe kruisen te laten
maken...
De ondergang
De geschiedschrijver Flavius
Josephus, die zelf tot de gevange
nen van de Romeinen heeft behoord,
stelde een uitvoerige kroniek samen
van de belegering en val der stad.
Men kan zich van de daar heersen
de ellende geen beeld vormen. Na
een uithongering van vijf maanden
was er niets menselijks meer over
gebleven in de gedragingen der
burgers. Men slachtte zelfs kinde
ren om zich met hun vlees te
voeden. Wie het ongeluk had om er
welgedaan uit te zien, liep gevaar
gevangen genomen en wreed ge
marteld te worden, omdat men
vermoedde, dat zo'n gezond uitziend
mens wel over geheime voorraden
zou beschikken.
Nadat de legioenen van Titus
eindelijk de dodenstad hadden inge
nomen want er werden meer
lijken den levenden aangetroffen
restte de soldaten nog één taak:
de volkomen verwoesting van de
stad.
Nu was Jeruzalem onder de
regering van Herodus en zijn op
volgers verfraaid en geworden tot
een der mooiste steden van de
toenmaals bekende wereld. De
tempel, dezelfde die Jezus nog had
betreden, was een bouwwerk van
de eerste orde geworden. Titus'had
deze tempel graag willen behouden.
Maar hij vermocht zijn soldaten
niet meer in toom te houden.
Vijf maanden lang hadden zijn
mannen hun zinnen gezet op ver
woesting en plundering van de
stad en zelfs het doodvonnis, dat
Titus liet uitspreken over iedere
soldaat, die betrapt werd op moord
of plundering, kon ze niet weer
houden. Aldus ging ook de tempel
in lichterlaaie. Gans Jeruzalem
werd met i.e grond gelijk gemaakt.
De profetie van Christus, dat geen
steen op de andere zou worden
gelaten, kwam ten volle uit.
De vloek bleef
En de vloek, die Christus liet
horen op de stad, die zich in alle
eeuwen van hem heeft afgekeerd,
geldt nog. Geen enkele stad ter
wereld waar het „vrede op aarde"
zo weinig in practijk gebracht is.
Ook nadat Jeruzalem van lieverlede
een eeuw later geheel was
herbouwd, vloeide talloze malen
bloed in de straten.
Wij denken aan de opstand onder
Bar Kochba in de tweede eeuw, aan
de verovering in 1099 door God
fried van Bouillon, aan de conflic
ten onder het wisselend bestuur in
de volgende eeuwen, maar ook aan
het handgemeen tussen Arabieren
en Joden in 1933 en de jaren daar
na en aan de recente onlusten in
de periode sedert 1946.
Het vredige Bethlehem en acht
kilometer verder het woelige
Jerusalem. Twee plaatsen, die het
begin en het eind van Jezus' leven
markeren en die leren, dat alleen
maar geluk en vrede is bij hen, die
van goede wil zijn.
I
- K -
De nacht was zwijgend,
de nacht was donker
in het veld van Bethlehem
Geen stemmen ruisten er
Geen sterre blonk er
op het veld van Bethlehem
Doch eensklaps trilden vreugde
psalmen
en hemels zongen de Engelenkoren:
Daar is een Kindeke,
een Kindeke geboren.
En herders zochten
vol blij verwachten
de stal van Bethlehem
Ze aanbaden Jezus
met diep betrachten
ten stal van Bethlehem
Hun hart sprong van loutre vreugde
Heil de Messias uitverkoren!
Daar is een Kindeke,
een Kindeke geboren,
Drie wijzen kwamen
toen hergetogen
en zochten Bethlehem;
helblinkend rees er
een ster ten hogen
en wees hun Bethlehem
Zij knielden daar in stille aanbidding
en boden rulkwerk en trezoren
Daar is een Kindeke,
een Kindeke geboren.
Wij horen immer
die psalmen klinken
om 't heilig Bethlehem
Wij zien nog immer
die sterren blinken
op 't heilig Bethlehem
Daar is ons 't eeuwig heil beschoren
Daar is een Kindeke
een Kindeke geboren!
Prosper van Langendonck
Ze had haar doeken meegenomen
toen ze vertrok van Nazareth;
En in het laatste van haar dagen
de moeiten van de tocht verdragen
in een voortdurend stil gebed.
Ze was wanhopig door het zoeken,
er was geen plaats in Bethlehem;
Doch toen d'r uur was aangebroken
had Jozef haar, van hulp verstoken,
getroost met zijn vertrouwde stem.
Ze had haar doeken mogen winde;
om 't Kindeke, haar vlees en bloed;
De stal was arm, de kribbe pover,
maar vol geluk dacht zij nu over
haar zoon en haar geheim, zo zoet.
Ze had de herders zien verschijnen;
toen kwam er vreugde na d'r smart
Eenvoudig slechts hun woorden,
doch voor hè&r hemelse accoorden
die ze bewaarde in haar hart.
En, slapend in haar warme doeken,
ligt daar haar eerstgeboren zoon,
Die, nu met liefde nog omgeven,
eens schuld zal boeten en Zijn leven
zal geven na veel smaad en hoon.
Zijn laatste kleed zal door soldaten
verdobbeld worden door het lot;
Dan heeft,'t Kind, met Zijne wonde
ook betaald voor mensen's zonden,
hun plaats bereid in 't huls van God.
PERIKELEN
Zo langzamerhand begint een
ieder weer in Kerststemming te
geraken. De Kerststalletjes worden
uit hun bergplaats te voorschijn
gehaald om te worden opgebouwd,
veelal onder de sparre-Kerstboom.
Nu is er de brandweer waarvoor
deze kersttijd een periode van gro
tere paraatheid betekent.
Immers ieder jaar weer leest men
van grotere of kleinere branden,
die het gevolg zijn van het gebruik
van kerstbomen.
Enige jaren geleden is men be
gonnen door middel van de plaatse
lijke pers de lezers voor te lichten
getreffende het gebruik van kerst
bomen. Het succes bleef gelukkig
niet uit.
Naar aanleiding hiervan, volgen
dan de tien geboden voor veilige
Kerstdagen:
1. Houdt Uw Kerstboom zo lang
mogelijk buitenshuis en plaats deze
zo mogelijk eerst Donderdagavond.
2. Het beste is om de boom aan
de onderzijds schuin af te zagen en
in een bak met water te zetten. U
dient hierbij echter wel te zorgen
dat het water in de bak zo hoog
blijft, dat het snijvlak steeds onder
water blijft.
3. Zet de kerstboom op de meest
koele plaats in Uw kamer.
4. Gebruik geen katoen of papier
voor de versiering van Uw kerst
boom, of in de nabijheid daarvan.
5. Gebruik zo mogelijk alleen
electrische verlichting die in goede
toestand verkeert en waar geen
blanke draad te voorschijn komt.
6. Laat de lichtjes niet branden
als er niemand thuis is.
7. Controleer regelmatig de kerst
boom op het bruin worden der
naalden nabij de lampjes. Mocht
dit het geval zijn, verplaats dan
betreffende lampjes.
8. Zodra de naalden beginnen
vallen, dient de kerstboom feitelij'-
te worden opgeruimd. Wilt U echter
de kerstboom toch nog langer ge
bruiken dan mogen de lampjes me
langer dan een half uur achtereen
blijven branden.
9. Gebruik nimmer kaarslicht
voor de ramen en houdt gordijnen
en ander brandbaar materiaal ten
minste een halve meter van het
kaarslicht verwijderd.
10. Plaats zo mogelijk een emmer
water met een dweil nabij de kerst
boom.
Indien een leder deze voorschrif
ten opvolgt, zal men ook dit jaar
van kerstboombranden verschoond
blijven.
Mocht onverhoopt toch nog brand
uitbreken, aarzel dan geen ogenblik
en bel nr. 39 2.