Het gevaar langs de straat
ALBERT HEIJN
Snelheden in onze gemeenten
FEUILLETON
'n Actrice zonder
schoenen.
Dat kan wel!
NIEUWE KEKKE»
Jongveekeuring
teWanssum
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN PRIj|RpK?KWARTiALCf 1^2™mBulten0Venr«y f 1.45
Wie hier dagelijks het verkeer in
de kom van het dorp meemaakt en
in min of meerdere mate geldt dat
ook voor de kerkdorpen, slaat ieder
moment de schrik om het hart.
Dat rijdt en rost en jaagt en
ieder moment denkt men dat er
ongelukken moeten gebeuren, zeker
als dan nog een straat vol staat
met geparkeerde wagens.
Nu de maximum snelheid is op
geheven rijden auto's zonder enige
vaart te verminderen door de drukke
straten, om toch maar zo snel
mogelijk verder te kunnen. En onze
dorpen die 100 jaren en langer
geleden zijn gebouwd, zijn met hun
smalle straten, wegen, bochten en
zijstraten zonder uitzicht niet ge
schikt voor een snelverkeer, zo als
we dat heden kennen.
Na de opheffing der maximum
snelheid is de politie prachtisch
machteloos tegenover chauffeurs,
die geen „Heer in 't verkeer" zijn
en die vergeten, dat de voetgangers
en fietsers toch de oudste rechten
in hun eigen dorp hebben. Een feit
is, dat bejaarde mensen, die niet
meer zo vlug uit de voeten kunnen,
of slecht horende en slecht ziende
mensen; en kinderen groot en klein,
die hun onachtzame ogenblikken
hebben, over de straat heen moeten.
Waarom zouden zij dat niet mogen
Dat mag ook nu nog wel, maar
thans gaat het met angst en vrees.
Met steeds meer toenemende zorg
laten d? ouders thuis hun kinderen
de deur uit gaan naar school en
kerk of andere bijeenkomsten of
lessen waar kinderen noodzakelijk
heen moeten. Het is toch al zover,
dat men zijn kinderen niet gaarne
meer voor een gezondheids- of
plezierwandelingtje of fietstochtje
of boodschap de straat op laat
gaan, uit vrees voor het snelver
keer.
Men kan zich afvragen, waarom
die grote snelheid door een dorps
straat Indien een auto met een
snelheid van 70 km. rijdt, dan legt
hij per minuut 1166 meter af. Nemen
we aan dat in de kom de hoofd
straten bijna 2 km. lang zijn, dan
zou een auto met een snelheid van
35 km dus al in 4 minuten het
dorp geheel gepasseerd zijn, is dat
al niet vlug genoeg Met 50 km
snelheid in ruim 3 minuten. Waar
om moet het dan met 70 km vaart
in 2 minuten gebeuren en zeer vaak
nog met een nog veel grotere snel
heid nog enkele seconden vlugger.
Welke ontzaglijke verantwoorde
lijkheid laadt iemand op zich, die
om 1 of 2 minuten of seconden tijd
uit- te sparen door een bebouwde
kom van een gemeente rijdt met
een te grote snelheid en daardoor
een noodlottig ongeluk veroorzaakt.
Het slachtoffer werd dan welis
waar niet moedwillig gedood, maar
welk werkelijk verschil maakt dat
uit voor de nabestaanden
De misdaad van het zinneloos
roekeloos jagen met een auto door
een bebouwde kom wordt aange
moedigd doordat men de straten
mooi glad bestraat en de maximum
snelheid opheft en daarvoor in de
plaats een regel stelt: „Wees een
Heer in 't verkeer" of „Men mag
door zijn snelheid het verkeer niet
in gevaar brengen". Maar wanneer
bereikt men die snelheid? Dat is
zo rekbaar als elastiek.
Een vlucht voor de Russen
J. Vaszary.
23
Uit het gesprek van de arbeiders
maakten we op, dat de Russen
onze vrachtwagen wilden onder
zoeken.
We beleefden doodsbange uren.
Toch was het nog onverwacht
toen wij op weg gingen.
Op de brug ging nu alles van
een leien dakje. Al gauw waren
we aan de overkant, in Pest. Uit
de zwenkingen merkte ik de richting
Ik voelde als de wagen een andere
straat of weg inreed en wist, nu
rijden we buiten de stad, op de
rijksstraatweg.
Een van de arbeiders was erg
onrustig. Telkens veranderde hij
van plaats.
Het ging goed zolang hij mij op
het gezicht of in de zij stapte, maar
toen hij mijn vrouw op de maag
trapte, gilde zij het uit van de
pijn.
De arbeiders lichtten het zeildoek
op en ontdekten ons.
Toen zij mijn vrouw herkenden,
excuseerden ze zich.
Zij wisten alles over ons, Dat we
achterna gezeten werden, dat wij
vluchtende waren en moesten on
derduiken. Geen een was ons vij
andig. Niettegenstaande deze roem
rijke revolutie voor hen gemaakt
werd.
Wij waren buiten de stad, dus
konden we onder het zeildoek uit
te voorschijn komen.
Verkeerspolitie zegt reeds zelf,
dat er vaak eerst iets moet gebeu
ren, alvorens zij tot verbalisering
over kunnen gaan. .En dan nog is
het net van de wet met zulke grote
mazen gevlochten, dat er voldoende
doorglipkans bestaat.
Indien er in andere landen als
b.v. Amerika en Engeland een
maximum snelheid bestaat van 30
Mijl (48 km) in bebouwde streken
en bij scholen zelfs 25 km, waar
streng de hand aan wordt gehou
den, terwijl men erkennen moet,
dat daar in het algemeen veel meer
beleefdheid in het verkeer valt
waar te nemen, zou dan hier in
Nederland, waar beleefdheid in 't
verkeer bij een zeer groot percen
tage ver te zoeken is, met daarbij
nog een millioenen-aantal wielrij
ders op de straten, die maximum
snelheid wel gemist kunnen wor
den
Maximum snelheid is dus een
eerste vereiste om te komen tot
een veiliger verkeer. Niet alleen
in Venray, maar in alle dorpen.
Zij, die zo hard roepen, dat het
snelverkeer onbelemmerd moet
kunnen doorgaan, worden allereerst
gewezen op het voorbeeld van
Amerika, waar aan deze regeling
streng de hand moet worden ge
houden.
Op de tweede plaats kan en mag
van voetgangers, fietsers en brom
mers verwacht worden, dat ze zich
houden aan de regels van het ver
keer. Hier ontbreekt nog veel aan.
Er wordt over brommers ge
klaagd en niet ten onrechte, want
vele mensen, die alleen weten, dat
ze een bel op hun fiets moeten
hebben en een achterlichtje en dat
ze rechts moeten houden, maar voor
wie de verdere verkeersregels La
tijn is, kruipen op een bromfiets
en dan begint het feest goed,
vooral als deze machine's zo'n 40
tot 50 km. draaien!
Zij begeven zichzelf en hun mede
mensen in groot gevaar.
En op de derde plaats is een
oplossing: omlegging van het ver
keer en betere wegen.
Door de oorlog zijn we in de
gunstige gelegenheid vele tekort
komingen in ons wegennet ten op
zichte van het snelverkeer te ver
beteren en zo langzamerhand wordt
dit inderdaad ook gedaan, al kun
nen lang niet alle fouten grondig
verbeterd worden.
In de hoofdstraten zelf kunnen
oversteekplaatsen gemaakt worden,
waarvan de jeugd vooral kan pro
fiteren en waardoor vooral bij de
kleineren beter begrip voor veilig
verkeer wordt bijgebracht.
Ook verkeersregeling vooral op
de spitsuren is geen overbodige
luxe.
Tot slot een parkeerverbod in
die straten, waarvan op heden het
snelverkeer het meeste gebruik
maakt.
Er is parkeer-gelegenheid genoeg
op de beide marktterreinen en we
zien niet in, waarom wagens in de
Grote straat moeten geparkeerd
worden, daar een voortdurende sta-
in-de-weg zijn, terwijl die evengoed
op de Gfrote Markt of Hensenius-
plein een plaats kunnen vinden.
Maar boven alles zal het zaak
zijn, dat iedereen zich vertrouwt
maakt met het veilig verkeer en
De arbeiders praatten verbitterd
over de Russische bezetting. Er
was niet een onder hen, die niet
uitgeplunderd was. Hun vrouwen
werden verkracht. In de fabrieken
moesten zij de hele dag voor een
bord soep werken.
Dat was dan het paradijs van
de arbeiders.
De vrachtwagen reed met een
ontzettende snelheid. Zelfs in de
bochten werd geen vaart gemin
derd. De chauffeur nam geen de
minste notitie van het tegemoet
komende verkeer. Alles week ver
schrikt uit.
De Franse cognac had blijkbaar
goed werk gedaan.
Het werd ons duidelijk, dat wij
in een heel andere richting reden
dan waar ons landgoed lag.
Toen wij eindelijk stopten in een
dorp op opgeveer 100 km van Bu
dapest, maakten wij de luitenant
er opmerkzaam op, dat wij in de
verkeerde richting gingen. De lui
tenant was dermate dronken, dat
hij ons niet eens herkende. Hij was
verbaasd, dat wij ons met zijn za
ken durfden te bemoeien en wilde
ons een pak slaag geven.
Wij achtten het raadzamer ons
terug te trekken en bleven in het
vervolg in de wagen zitten als de
luitenant bezig was levensmiddelen
op te doen.
Dat geschiedde dan aldus: hij
ging een molen binnen, richtte zijn
machinepistool op de molenaar en
liet hem alle meelzakken op de
wagen laden.
Op dezelfde wijze verschafte hij
zich varkens, gevogelte, eieren en
wijn.
Daarna ging hij een herberg
binnen, liet zich roer-eieren klaar
maken, at alles op, dronk toen
twee flessen brandewijn leeg en
legde zich op de vloer te slapen.
October is de maand, waarin de
dagen korter worden, de avon
den langer en het leven huiselijker.
Daarom geeft ze zo'n prachtkans
om het gezinsgebed, dat wellicht in
de zomer wat geleden heeft, in ere
te herstellen. Daarom knielen in
vele gezinnen de ouders met hun
grote kinderen des avonds neer en
bidden samen de rozenkrans. Daar
om wordt het in deze maand weer
drukker in de Mis door de week.
Maar het kon nog zoveel drukker
zijn en in zoveel méér gezinnen kon
men .ook de zozenkrans bidden
Het is enkel een kwestie van wil
len niet van kunnen. Ieder soort
mensen zie je wèl in de kerk. In
ieder soort gezinnen wordt de rozen
krans wèl gebeden. Maar je moet
er iets voor over hebben. Je moet
het vanzelfsprekend vinden, dat je
gemakzucht, je rust, je sleur eraan
moet, als je een biddend mens en
daardoor een levend christen wilt
zijn. Je moet je geen steek aantrek
ken van de lamlendigheid der slap
pen, maar openstaan voor het goede
voorbeeld der toegewijden. Gewoon
lijk is het andersom. We zijn zo
gauw over ons zelf1 tevreden, want
er is van mij niets te zeggen. Maar
dan kan er nog veel te verbeteren
zijn.
We moesten eens een ogenblik
denken. Denken, dat moesten we
veel meer doen Wat heeft Chris
tus voor mij over gehad Alles
En waartoe was hij tegenover mij
verplicht Tot niets.
Wat heb ik voor Christus over
Een schijntje
En waartoe ben ik eigenlijk ver
plicht Tot alles
Als we denken zien we ook de
oorzaak duidelijk van zoveel ongeluk
en miserie: God en ons geluk dat
is een. Wie voor God geen tijd heeft,
die kan wel gelukkig lijken, maar
niet gelukkig zijn. Hoe meer je van
harte naar je Vader gaat in gebed,
des te meer is er vrede in je en
geluk en rust.
We geven toe, dat er uitzonderin
gen zijn. Maar die bevestigen dan
ook de regelwie het rozenhoedje
wil bidden thuis en naar de Mis wil
gaan door de week. die kan dat.
Dat kan wèl
OIRO
io mo
Zou de bouwpastoor vergrijzen
Om zijn nieuwe kerk,
Hij zal zich gelukkig prijzen
Om het kwartjes werk.
ieder voor zich zelf zijn best doet,
zijn deel bij te dragen om het ver
keer veiliger te doen zijn, door te
beseffen, dat ook hij of zij verant
woordelijkheid draagt ten opzichte
van zijn of haar medemensen!
Een tijdlang wachtten wij met
de arbeiders in de auto. Toen het
begon te regenen, moesten wij
naar onderdak omzien.
De ingenieur zei dat iedereen
voor zichzelf maar moest zorgen
dat hij nachtlogies kreeg. Onze
luitenant kon je vandaag toch niet
meer tot bewijstzijn krijgen, van
verder gaan was dus geen sprake
meer.
Terwijl wij daar bij de herberg
rondhingen, rende .uit een van de
huizen een boerenmeisje recht op
mijn vrouw af.
„Mevrouw, herkent u mij niet
meer
Zij herinnerde zich haar niet.
Daarop vertelde zij, dat zij ver
pleegster was geweest in het mili
taire hospitaal in de hoofdstad,
waar mijn vrouw veelvuldig opge
treden was ter afleiding van de
gewonde soldaten.
Destijds hadden ze dikwijls met
elkander gesproken. Mijn vrouw
had de verpleegster zelfs een foto
met haar handtekening gegeven.
Zij vertelde, wat zij bij de Rus
sische bezetting had doorgemaakt
in Budapest. De Russen hadden
haar lastig gevallen en toen zij
zich verzet had, haar de .tanden
uit haar mond geslagen.
Zij was toen naar huis gegaan,
te voet naar haar geboortedorp.
Onderweg was haar alles afgeno
men. Thans was zij bij hare ouders
weer thuis.
Zij vroeg ons de nacht in haar
huis door te brengen.
Haar familie ontving ons recht
hartelijk. Een heerlijk maal werd
voor ons klaar gemaakt, een kip
gebraden en zalige beignets werden
ons ter ere gebakken.
Na het ongewoon overvloedige
maal kregen we al gauw slaap. De
familie trok zich in de keuken
Rubr. 1. Schotten gekalfd voor
1-2-53. la Gerda, P. Litjens; lb Jet 1,
W. Lommen; lc Joranda, J. Fre-
derix; ld Bertha 1, M. Jenniskens;
2a Annie 4, H.Janssen; 2b Nellie 4,
M. Jenniskens; 2c Paula 3, J. Fre-
derix; 2d Paulien, G. Rutten.
Rubr. 2. Schotten gekalfd na 1-2
53. la Mina 18, E. Tax; lb Johanna
6, W. Gielen; lc Grada 53, idem;
2a Roosje, J. Gielen; 2b Roosje 12,
H. Rutten; 2c Annie, W. Lommen;
2d Koosje 2, W. Frederix; 2e Annie
4, J. Vollenberg; 3a Johanna 7, P.
Wolters; 3b Treintje 3, J. Frederix;
3c Roosje 11, H. Ruttèn; 3d Jacoba
4, W. Lommen; 3e Mina 19, G.
Rutten.
Rubr. 3. Vaarzen geb. voor 10-3-
51. la Joke, P. Litjens; lb Mientje,
idem; lc Mirsa, M. Jenniskens; ld
Nelly 2, G. Pijpers; 2a Marie 4, G.
Rutten; 2b Bet je 3, M. Jenniskens;
2c Clara 3, J. Frederix; 2d Jana 3,
idem; 2e Annie, M. Ruhl; 2f Betsie
J. Gielen.
Rubr. 4. Vaarzen geb. van 10-3
tot 1-6-51. la Francisca, M. Ruhl;
lb Jaliana, J. Gielen; 2a Margriet,
M. Ruhl; 2b Nelly 3, J. Gielen; 2e
Trieneke 2. IT. Rutten; 2d Nellie 8,
E Tax; 3a Marianne, M. Ruhl; 3b
Bernard, idem; 3c Annie 2, J. Gielen.
Rubr. 5. Vaarzen geb. van 1-6 tot
30-9-51. la Paula 5, J. Frederix; lb
Elly, J. Tax; lc Anna 4, Wed. H.
Burgers; ld Anna 3, W. idem; le
Annie 2, G.Tax; 2a Elsje, M. Ruhl;
2b Marijke, idem; 2c Roosje 14, H.
Rutten; 3a Toosje 2, J. Gielen; 3b
Jo 2, H. Hendrix.
Rubr. 6. Vaarzen geb. 1-10 tot 31
12-51. la Jansje 1, E. Tax; lbRoos
H. Hendriks; lc Carla 1, W. Cox;
2a Nelly 2, H. Hendrix; 2b Roosje
16, H. Rutten; 2c Mina 20, E. Tax;
2d Roosje 14, H. Rutten; 3a Mar
griet 2, J. Gielen; 3b Anny 2, J.
Frederix; 3c Mia, P. Litjens; 4a
Toos 1, W. Tielen; 4b Roosje 15,
Rubr. 7. Pinken geb. 1-1 tot 1-3-
52. la Jesje, G. Kusters; lb Marie 5,
G. Rutten; lc Greta, J. Maas; ld
Nelly, G. Tax; 2a Annie 7, J. Vollen-
berg; 2b Marleentje, J. Gielen; 2c
Johanna 8, W. Gielen; 2d Gerry, J.
Maas; 2e Truus. 2, J. Tax; 3a Leent je
P. Theunissen; 3b Annie 6, J. Vol
lenberg; 3c Sjaantje, J. Tax.
Rubr. 8. Pinken geb. van 1-4 tot
1-7-22. la Martha4, E. Tax; lb Hu-
berdina, J. Tax; 2a Trees je, Chr.
Koppes; 2b Roosje 17, H. Rutten; 3
Paula, P. Theunissen.
Rubr. 9. Pinken geb. van 1-7 tot
31-10-52. la Jo, J. Frederix; lb
Roosje 19, H. Rutten; lc Roosje 18,
idem; 2a Mientje 2, J. Lemmen; 2b
Marga, P. Theunissen; 2c Jacoba 5,
W. Lommen; 2d Nora, P. Theunis
sen.
Rubr. 10. Pinken geb. voor Nov.
en Dec. 1952. la Marta, G. Arts; lb
Toos 3, P. Litjens; lc Nellie 4, PI.
Hendrix; 2a Jet 2, W. Lommen; 2b
Carolina 1, M. Pier mans; 3aGerrie,
G. Tax; 3b Roosje 20, H. Rutten.
Rubr. 11. Kalveren geb. in Jan.
1953. la Leonora 4, J. Gielen; lb
Annie, P. Wolters; lc Marietje,
Wed. H. Burgers; ld Toos 5, PI.
Janssen; 2a Nelly 10, idem; 2b
Pauiina 18, G. Pijpers; 3a Tilla 1,
M. Hermans; 3b Gerda 1, P. Litjens;
Rubr. 12. Kalveren geb. in Febr.
1953. la Grada, W. Gielen; lb Dina
2, J. Volleberg; lc Jeannette, H.
terug en liet ons de twee bedden.
In lange tijd hadden we niet zo'n
gemakkelijke en zachte slaapplaat
sen gehad.
De volgende dag gingen we weer
verdei
De luitenant was nog dronken,
dus was het voor ons niet raad
zaam in zijn nabijheid te komen.
De ingenieur trachtte hem te be
wegen, de richting van ICiskunha-
las in te rijden, zoals de opzet
was.
De Rus draaide toch de tegen
over gestelde richting in. Om een
of andere duistere reden wilde hij
naar Szabadka rijden. De ingenieur
zeide tevergeefs, dat dit Joegosla-
viscli gebied was. Hij zei een ma
chinegeweer te hebben en voor nie
mand bang te zijn.
De ingenieur was toen genood
zaakt een andere taktiek te volgen.
Bij een wegkruising deed hij het
voorkomen, dat de weg van Kecs
kemet naar Szabadka leidde. De
Rus geloofde hem niet.
Hij spreidde zijn kaart over de
straatweg uit en ging er bij op de
grond liggen. Gelukkig was hij nog
steeds dronken en kon hem toch
toch wijs gemaakt worden, dat de
weg van Keckskemet naar Sza
badka ging.
Eindelijk vertrokken we dan naar
Kecskemet.
Voordat wij de stad bereikten,
reed de Rus naar een klein dorp
en hield daar halt.
Nu herhaalde zich de geschiede
nis van de vorige dag, met dat
verschil, dat de Rus stomdronken
onder de toonbank van een krui
denierswinkel kwam te liggen. De
ingenieur en wij beiden kregen
logies in het huis van een onder
wijzer.
Op de derde dag gelukte het ons
de Rus te bewegen de weg naar
Zware Chocolade Repen
3 stuks
49
Borstplaat
250 gram
49
Fondant Borstplaati
100 gram
25
Deiicata Chocolade
58
(Bloemen-Dennetakjes-Pastilles)
100 gram
Taai-Taai6
stuks voor
25
Gekruid Speculaas
250 gram
39
Gekruid Speculaas le soort
250 gram
44
Amandel Speculaas
250 gram
55
Gekookte Gelderse Rookworst
100 gram 42
Doperwten t i groot blik vanaf 72
Tuinbouwdoperwten '/2biik 51 blik 85
Sperciebonen groot blik 89-79
Snijbonen halfblik 51 groot blik 85
Spinazie haitbiik 44 groot blik 67
Gelderse Rookworst per stuk 79
POFFIE-KOFFIE - de koffie die iedereen zo lekker
vindt, alléén verkrijgbaar bij Albert Heijn.
MAAKT U HET LEVEN GOEDKOPER!
Getroffen Walsbergse boer
glunderend in kippenhok
Boer Adriaan Knijnenburg in
Deurne-Walsberg zit sinds een week
met zijn vrouw in een nieuw kip
penhok. Dat is een gevolg van de
verwoesting van zijn boerderij en
stallen, die op 28 Augustus in vlam
men opgingen, toen een neerstor-
Hendrix; ld Lady 2 en 2a Lady 1,
idem; 2b Marianne, C. Koppes; 2c
Berta 2, M. Jenniskens; 2d Dora,
A. Vermazeren.
Rubr. 13. Kalveren geb. in Maart
1953. la Paula 8, J. Frederix; lb
Elly 1 G. Pijpers; lc Irene 1, P.
Litjens; ld Paula 7, J. Frederix; le
Elly, C. Koppes; 2a Anneke 2, J.
Gielen; 2b Annie 2, W. Lommen; 2c
Doortje 4, M. Jenniskens.
Doordat op vele plaatsen mond
en klauwzeer is, zijn verdere jong
veekeuringen afgelast.
Solvadkert te nemen, ons landgoed
lag daar een tien kilometer van
daan.
Er bleek markt te zijn in deze
plaats.
Dat was onze Rus een kolfje
naar zijn hand. Hij grinnikte van
plezier. Hij liet de paprikas, uien,
aardappelen en alles wat de onge
lukkige boeren maar ter markt
hadden gebracht, op zijn wagen
laden.
De plaatselijke kommandantura
begon zich met de zaak te bemoeien.
Bijkans gingen zij elkaar met hun
machinepistolen te lijf. De plaatse
lijke commandantura liet al het
gestolene weer van de wagen af
gooien.
Dat zij zodoende alles vernielden
interesseerde hen niet.
Wij achtten het raadzamer nu
maar te voet verder te gaan. We
hadden immers nog maar tien kilo
meter te lopen.
Wij namen onze drie bundels en
gingen op weg in de richting van
Pirto.
Nauwelijks waren we aan de
rand van het stadje Solvadkert
gekomen, toen een oude vrouw ons
hijgend tegemoet kwam.
„Ga niet verder die kant uit! De
Russen zijn bezig alle mannen op
te vangen:"
Wij vluchtten een portaal in en
wachtten.
Na een uur waren de Russen met
de gevangen mannen vertrokken
en konden we eindelijk weer ver
der gaan.
Op de landweg zakten we tot
onze knieën in de modder. Aan
beide kanten stonden de weiden
onder water tengevolge van de in
gevallen dooi. Moeizaam sleepten
wij ons met onze zware bundels
voort door de modder.
We transpireerden door de onge
tende straaljager, waarvan de piloot
ongedeerd bleef, van zijn bezittingen
een rokende puinhoop maakte.
Maar boer Knijnenburg glundert
in zijn kippenhok van voldoening
zo meldt de Vkt.
Zijn geval wordt een nationaal
record. Maandag namelijk is met
de herbouw van zijn bedrijf begon
nen, Een maand na het ongeluk
lag het goedgekeurde herbouwplan
al aanbestëdingsrijp op tafel. Een
Helmonds architectenbureau had
binnen twee weken een nieuwe
boerderij op papier. Vijf weken na
de ramp was de boerderij al aan
besteed.
De kosten bedragen 35.000 gulden.
Veertien duizend gulden moet boer
Knijnenburg zelf betalen, maar
daarvoor worden het woonhuis en
de stallen beter dan ooit. In een
oud kippenhok het enige, wat de
ramp overleefde zitten tien leg
horns. „Zo heb ik tenminste een
eitje aan tafel",zegt boer Knijnen
burg.
wone inspanning. Zodra we echter
bleven stilstaan en uitrusten, dan
kregen wij het koud in de kille
wind.
Van tijd tot tijd passeerden ons
Russische auto's, die ons tot over
de oren onder de modder spatten.
Een enkele auto minderde wel eens
vaart. Blijkbaar waren de soldaten
uit op buit of avontuur. Maar zij
schenen ons niet aantrekkelijk ge
noeg te vinden.
In een bocht stond een Russische
vrachtwagen* stil. De chauffeur
schoot met T machinepistool op
de watervogels, die over het onder
gelopen land scheerden. Hij stond
op de we&j,,
ne:
Naast hem stond een boer. Zijn
bundeltje had hij aan zijn voeten
in de melder liggen. Hij keek beel
verdrietig naar al dat geschiet.
Ik kon maar niet begrijpen waar
om hij zo geïnteresseerd was in
deze jacht. Hij week niet van de
zijde van de Rus en staarde hem
maar aan.
Toen wij hem passeerden, riep
hij mij aan.
„Meneer, hoor eensals u God
lief hqeft, neem dan mijn plaats
over... ik moet naar het hospitaal.,
naar mijn ziek kind... ik sta hier
al twee uur. Los mij af...
„Wat doe je dan hier? Wat wil
die Rus van je
„De Rus nam me mee als zijn
hond.... om de vogels uit het water
te halen, als hij ze mocht raken....
Goddank treft hij nooit. Want dan
zou ik tot mijn middel door het
water moeten waden... Maar hij
laat mij niet gaan..."
Ik had erg met die arme boer te
doen, maar ik voelde er weinig
voor de rol van jachthond van
hem over te nemen.
ZATERDAG 17 OCTOBER 1953 No. 42
VTErTj.n /ENTIGSTB JAARGANG
PE
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF
GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 GIRO 150652
MAAS