Inzegening nieuwe school Heide
ZIEKEN -TRIDUUM
Er mankeert nog veel aan
iQeïkeeuyezindlxeid
onze
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Sgg
te VENRAY, 14-16 Juli a.s.
Iets nieuws!
ORGELHOEKJE
ZATEHDAG 4 JULI 1953 No. 27
VIER EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF
GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512
INGEZONDEN
ROERMOND, 23 Juni 1953
Geachte Redactie,
Met aandacht heb ik Uw verslag „Er mankeert nog veel aan
on7e Verkeersgezindheid", geplaatst in Uw blad van 13 Juni
1953 gelezen In dit verslag wordt melding gemaakt, dat er
geen maximumsnelheid meer bestaat voor automobilisten. Het
woord automobilist" is echter zeer ruim, en men kan hieronder
verstaan de bestuurder van een personenauto, die op een zonnige
dag met vrouw en kroost gaat toeren. De bestuurder van een
landbouwtractor, stoom- of motorwals, trekker met oplegger,
vrachtauto of autobus is echter ook bestuurder van een motor
rijtuig en voorwat betreft de wettelijke bepalingen zijn dus
automobilist" en „chauffeur" volkomen met elkaar gelijkgesteld.
Nog negen dagen en dan Grote mensen zijn in deze als
kleine kinderen. Zij gaan de nachtjes tellen, die zij nog slapen moeten
om die grote dan te kunnen beleven. Wij gaan niet alleen nog enkele
nachten slapen, wij gaan ons voorbereiden op de komst van Gods
Geest over onze zieken.
De vruchtbare bodem voor het Zieken-Triduum moet door ons
ALLEN worden bereid. De Parochie-geestelijkheid heeft bij monde
van Mijnheer de Deken beloofd om voor het welslagen van het
Triduum te bidden. De Parochie moet nu meebidden.
Hier geldt op zijn minst: ALLEN VOOR ALLEN. Samen met de
zieken meebidden. Niet allen kunnen evenveel geven in natura of
geld, niet allen kunnen een auto beschikbaar stellen, niet allen kun
nen hun tijd vrij maken om mee te helpen, maar kunnen wij niet
allen onze liefdedienst van het gebed tonen
Als U dit leest is de Noveen ter voorbereiding van het Triduum
begonnen. Bidt dan om de H. Geest, de Geest van Liefde, van Over
gave, van Lijdzaamheid. Bidt voor de zieken, dat God hen genade en
genezing naar lichaam en ziel mag geve
Het gebed van een gemeenschap wordt niet onverhoord gelaten.
Er zijn zoveel jonge zieken, die als iedere jonge mens verlangen om
gezond te worden.
Heer, geef hen, wat hun zalig is. Als ge deze keer maar niet
vergeet, wat het betekent:
ALLE GEZONDEN
VOOR ALLE ZIEKEN
Er bestaat nog wel degelijk een
maximumsnelheid, welke is vast
gelegd in de sedert 1 Januari 1951
van kracht zijnde Wegenverkeers-
wetgeving.
Hierin is de maximumsnelheid
bepaald op
75 km/h voor motorrijtuigen, in
gericht voor het vervoer van meer
dan 8 personen, de bestuurder
daaronder niet begrepen (dus auto
bussen), indien de wieldruk van
enig wiel groter is dan 2400 kg. Is
dus de wieldruk van enig wiel van
een autobus, hetzij ledig, hetzij
beladen, groter dan 2400 kg, dan
bedraagt de maximumsnelheid
75 km/li. Het kan dus voorkomen,
dat een ledige autobus niet is
gebonden aan een maximumsnelheid
omdat de wieldruk van enig wiel
niet groter is dan 2400 kg. Diezelfde
autobus kan echter in beladen toe
stand wel gebonden zijn aan de
maximumsnelheid van 75 kmh,
omdat de wieldruk van een der
wielen meer bedraagt dan 2400 kg.
60 km/h voor motorrijtuigen, niet
ingericht voor het vervoer van
meer dan 8 personen, de bestuur
der daaronder niet begrepen (dus
vrachtauto's en trekkers met op
leggers), indien de wieldruk van
enig wiel groter is dan 2400 kg.
Bedraagt dus de wieldruk van enig
wiel van een vrachtauto, hetzij in
beladen, hetzij in onbeladen toe
stand van die vrachtauto, meer dan
2400 kg, dan bedraagt de maximum
snelheid 60 km/h.
50 km/h voor motorrijtuigen, wel
ke een aanhangwagen voorttrekken,
indien de wieldruk van enig wiel
van deze aanhangwagen groter is
dan 350 kg. Ook hier kan dus de
toestand van de aanhangwagen
(beladen of onbeladen) van beteke
nis zijn in verband met de maxi
mumsnelheid.
40 km h voor motorrijtuigen,
waarvan de lading, bestaande uit
langgerekte voorwerpen, maximaal
5 meter achter de achteras uit
steekt. Bij het veranderen van
richting bedraagt de maximum
snelheid 6 km/h. Neem bv. een
vrachtauto waarmede lange palen
worden vervoerd. De palen, die
behoorlijk ondersteund en bevestigd
moeten zijn, zodat zij niet kunnen
schuiven of kantelen, geen grote
trillingen teweeg kunnen brengen,
de stabiliteit van het voertuig niet
in gevaar brengen en niet in aan
raking kunnen komen met het weg
dek, mogen maximaal tot 5 meter
achter de achteras, reiken. De
maximumsnelheid bedraagt dan
40 km/h en bij het veranderen van
richting 6 km/h.
20 km/h voor motorrijtuigen, in
dien enig wiel is voorzien van een
cushionband of indien enig wiel
van een door dit motorrijtuig voort
bewogen aanhangwagen is voorzien
van een cushionband.
20 km h voor rijwielen met hulp-
motor, waarvoor een kentekenbewijs
is afgegeven, indien hiermede wordt
gereden over een rijwielpad, welk
rijwielpad is aangeduid door blauwe
borden met wit rijwiel. Aangezien
er echter nog geen kentekenbewij
zen zijn afgegeven voor rijwielen
met hulpmotor, is deze maximum
snelheid van 20 km/h nog niet van
kracht.
16 km/h voor landbouwmotor-
rij tuigen (tractoren) welke zijn
voorzien van luchtbanden, en die
al of niet gevolgd worden door een
aanhangwagen, ook voorzien van
luchtbanden en tevens van een rem,
welke bediend moet kunnen worden
door de bestuurder van de tractor.
15 km/h voor alle motorrijtuigen,
indien een rond bord, voorzien van
rode rand, wit veld en de aandui
ding in zwarte cijfers en letter
.,15 KM" is geplaatst. (Zie opmer
king onder „X"). Dit geldt dus
voor twee, drie en meerwielige
motorrijtuigen.
15 km/h voor motorrijtuigen wel
ke een aanhangwagen voorttrekken,
indien een rond bord, voorzien van
rode rand, wit veld en de aandui-
,zvvarte cijfers en letters
"15 KM is geplaatst, en onder dit
bord een zogenaamd onderbord,
rechthoekig van vorm, rode rand,
wit veld en de aanduiding in zwarte
letters .AANHANGWAGENS" is
aangebracht (Zie opmerking onder
15 km/h voor motorrijtuigen, die,
met of zonder aanhangwagen, en
met inbegrip van eventuele lading
een bepaalde breedte of lengte
overschrijden, indien een rond bord,
rode rand, wit veld en de aandui
ding in zwarte cijfers en letters
„15 KM" is geplaatst, en onder dit
bord een zogenaamd onderbord,
rechthoekig van vorm, rode rand,
wit veld en de aanduiding in zwarte
letters en cijfers „BREEDTE... m"
of „LENGTE... m" is aangebracht.
(Zie opmerking onder „X").
Opmerking „X".
Ingevolge artikel 7 der Wegen
verkeerswet kan de gemeenteraad
onder goedkeuring van Gedeputeer
de Staten een maximumsnelheid
van 15 km/h vaststellen voor be
paalde binnen de bebouwde kom
der gemeente gelegen wegen, waar
op in het algemeen een zeer grote
verkeersdrukte heerst, voor:
le. Alle motorrijtuigen.
2e. Motorrijtuigen welke een aan
hangwagen voorttrekken.
3e. Motorrijtuigen, die met of
zonder aanhangwagen, en met
inbegrip van de lading, een bepaalde
lengte of breedte te boven gaan.
12 km/h voor motorrijtuigen, in
dien enig wiel van een door dit
motorrijtuig voortbewogen aan
hangwagen is voorzien van een
massieve band.
6 km/h voor stoom- en motor
walsen.
6 km/h voor motorrijtuigen op
bruggen en viaducten, waarop door
de beheerder ofwel door de eigenaar
een rond bord, voorzien van rode
rand, wit veld en de aanduiding in
zwarte cijfers en letters „6 KM" is
geplaatst.
6 km/h voor landbouwmotorrij-
tuigen (tractoren), waarvan niet
alle wielen zijn voorzien van lucht
banden, of waaraan een aanhang
wagen is gekoppeld, waarvan niet
alle wielen zijn voorzien van lucht
banden, of die niet is voorzien van
een rem welke bediend moet kun
nen worden door de bestuurder op
de tractor.
Behalve de hiervoren opgesomde
maximumsnelheden welke door de
wetgever in km/h zijn aangegeven,
zijn er nog tal van voorschriften,
welke de snelheid van een motor
rijtuig, afhankelijk van verschillen
de omstandigheden, beperken, het
geen moge blijken uit de navolgende
punten
1. Bij kruispunten kunnen ter
waarschuwing van het verkeer gele
knipperlichten worden aangebracht,
terwijl in tunnels oranjeknipper
lichten kunnen branden. In beide
gevallen betekent zulks: voorzichtig
rijden. Doordat deze -lichten zijn
aangebracht op punten, waar zich
iets bizonders kan voordoen, dient
men dus ook de snelheid daarnaar
te regelen, opdat men tijdig tot
stilstand kan komen. Hier zou dus
het gezegde: „Een gewaarschuwd
man telt voor twee" in ruime mate
van toepassing kunnen zijn.
2. Ingehaald wordende wegge
bruikers mogen hun snelheid niet
verhogen.
3. Bestuurders van motorrijtui
gen mogen een bij een halte stil
staande tram aan de zijde, waar de
reizigers in- en uitstappen niet
voorbijrijden, tenzij hierdoor 'geen
gevaar voor de reizigers ontstaat;
zodanig voorbijrijden mag slechts
met geringe snelheid geschieden.
4. Bestuurders van mottorrijtui-
gen mogen slechts stapvoets achter
uitrijden.
5. Bestuurders van motorrijtui
gen zijn verplicht hun snelheid
zodanig te regelen, dat zij steeds
het motorrijtuig tot stilstand kunnen
brengen binnen de afstand waar
over zij de weg vóór het motor
rijtuig kunnen overzien en waarover
deze vrij is.
Neem bv. het rijden bij dichte
mist met een uitzicht van 12 meter.
Men berijdt een auto met goede
remmen, waarvan de voetrem zo
danig werkt, dat de auto bij een
snelheid van 30 km/h een remweg
heeft van 7 meter (maximum toe
laatbare remweg bij 30 km/h bedr.
9 meter). Omdat de mist zo dicht
is, wil men voorzichtig rijden, en
men vermindert de snelheid tot
36 km/h. Nu doet zich de vraag
voor of deze snelheid toelaatbaar
is, of nog te hoog is. Deze toch zo
schijnbare lage snelheid blijkt nog
te hoog te zijn, gezien het navol
gende
De snelheid bedroeg 36 km/h,
ofwel 10 meter per seconde. Stel
nu, dat men plotseling moet rem
men tijdens die dichte mist met
een uitzicht van 12 m, omdat er
plotseling een stilstaande auto voor
U uit de mist opdoemt.
Uw remweg bedraagt dan bij een
snelheid van 36 km/h 10 meter.
Hierbij dient U nog een reactie-tijd
te tellen van gemiddeld een halve
seconde (lijkt lang, maar is zo kort).
Gedurende die halve seconde rijdt
U dus nog 5 meter. De afstand
waarbij U dus stil zoudt kunnen
staan, bedraagt: remweg plus
reactieweg is 10 plus 5 is 15 meter.
U was slechts 12 meter van de
stilstaande auto af toen U deze
opmerkte, en een botsing is dus
het gevolg. Het motorrijtuig kon
dus bij een snelheid van 36 km/h
niet tot stilstand worden gebracht
binnen de afstand waarover de weg
kon worden overzien.
Ook gedurende het rijden bij
avond dient men terdege rekening
te houden met deze bepaling, want,
indien men door een tegenligger
geheel of gedeeltelijk wordt ver
blind, waardoor dus het uitzicht
geheel of gedeeltelijk weggenomen
wordt en men de weg dus niet of
onvoldoende kan overzien, is men
genoodzaakt de snelheid te minde
ren of desnoods te stoppen. De
meeste motorrijtuigbestuurders rij
den onder die omstandigheden
echter door zonder de snelheid
noemenswaardig te verminderen en
zij gaan daarbij van het standpunt
uit, dat, hoe sneller die tegenligger
met zijn verblindende koplampen
voorbij is, hoe beter. Hierin schuilt
inderdaad een kern van waarheid.
Maar wat kan er zich gedurende
die tijd van passeren niet voordoen,
terwijl men geheel of gedeeltelijk
verblind is Er kunnen voetgangers
op de weg lopen, een wielrijder
met goed verlicht achterlicht kan
voor U uit rijden, een auto met
achterlicht kan geparkeerd staan,
en dat alles ziet U op dat moment
niet, omdat U verblind bent. Een
aanrijding met ernstige of niet-
ernstige gevolgen is meestal het
resultaat van zodanig rijden.
En U verweert zich door te zeg
gen, dat U verblind werd door die
tegenligger. Goed. Maar de rechter
zal er U op attent maken, dat U
dan had dienen te stoppenDat de
bestuurder van die tegenligger door
het voeren van verblindende ver
lichting ook strafbaar was, is waar,
doch dat heft Uw strafbaarheid niet
op.
Nog een voorbeeld, betrekking
hebbend op dit artikel. Voorheen
bedroeg de maximumsnelheid bin
nen de bebouwde kom ener gemeen
te 40 km/h.
Thans bestaat er in het algemeen
geen maximumsnelheid meer binnen
de bebouwde kom, en menig chauf
feur is de menig toegedaan, dat
zijn snelheid niet aan banden is
gelegd, maar:
le. moet hij de snelheid zodanig
regelen, dat hij steeds het motor
rijtuig tot stilstand kan brengen
binnen de afstand waarover hij de
weg vóór het motorrijtuig kan
overzien en waarover deze vrij is,
en
2e. moet hij zodanig rijden, dat
hij de vrijheid van het verkeer niet
zonder noodzaak belemmerd of de
veiligheid op de weg in gevaar
brengt, of redelijkerwijze is aan te
nemen, dat de veiligheid op de weg
in gevaar kan worden gebracht.*
Hieruit vloeit dus voort, dat het
kan gebeuren, dat de autobestuur
der stapvoets moet gaan rijden,
bv. bij nadering van een onover
zichtelijk kruispunt, nadering van
een school, enz.
6. Ingevolge de Lokaal Spoor-
en Tramwegwet bedraagt de maxi
mumsnelheid voor motorrijtuigen
bij nadering van een bewaakte of
onbewaakte spoorwegovergang 20
km/h. De snelheid op de overweg
zelf is echter niet bepaald, doch
m.i. niet van enige betekenis.
Door de maximumsnelheid bij
nadering van een spoorwegovergang
op 20 km h te stellen, wordt de
bestuurder van een motorrijtuig als
het ware gedwongen uit te zien
naar een eventueel naderende trein,
en tevens wordt hij in de gelegen
heid gesteld, het motorrijtuig tijdig
tot stilstand te brengen voor het
geval, dat de sluitbomen worden
neergelaten. Hierbij zij nog ver
meld, dat het verboden is om door
te rijden, terwijl de sluitbomen zich
in dalende lijn bewegen. Rijdt men
dus met te hoge snelheid of onder
dalende sluitbomen door, dan is
elk verweer overbodig.
Uit vorenstaand verslag moge
dus wel blijken, dat de snelheid
van een motorrijtuig nog wel be
hoorlijk aan banden is gehouden
en dat de overige weggebruikers
in genen dele vogelvrij verklaarde
wezens zijn, overgeleverd aan de
drang naar snelheid van de auto
mobilisten, de goede natuurlijk niet
te na gesproken.
Eenieder die aan het verkeer
deelneemt, en dat is de voetganger,
de wielrijder, de bromfietsrijder, de
motorrijder en de automobilist dient
uit te kijken en de verkeersvoor-
schriften in acht te nemen, zowel
voor eigen als voor eens anders
veiligheid.
In 1951 vonden er in ons land
74703 ongevallen plaats, waarbij
1134 doden en 22159 gewonden te
betreuren waren.
In 1952 waren er 78286 ongeval -
Maandag was het feest op de
Heide, want terwijl de zon dit
vriendelijk plaatsje met haar gulle
licht bestraalde, werd de nieuwe
school ingewijd.
Vooraf had Deken Berden in het
intieme noodkerkje een plechtig
Lof opgedragen, waarin Gods zegen
werd afgesmeekt over het nieuwe
gebouw en allen, die er in werken.
Na het Lof verzamelden zich de
gasten, waaronder de Inspecteur
I van het Lager Onderwijs, Hermans,
Burgemeester en Wethouders onzer
gemeente, de hoofden van de ver
schillende Venrayse scholen in het
nieuwe gebouw, dat door architect
Colsen ontworpen en door het aan
nemersbedrijf Verhoeven werd ge
bouwd.
Ook de ouders van de kinderen
hadden een plaats gekregen bij de
opening van hun nieuwe school.
De heer Driessens hield een korte
inleiding, waarin hij zijn vreugde
uitte over dit nieuwe gebouw, wat
zo dringend en hard nodig was,
sinds het oude door oorlogsgeweld
zodanig werd geteisterd, dat herstel
niet meer mogelijk was.
Na de plechtige inzegening sprak
Deken Berden, die namens het
Schoolbestuur de mensen van de
Heide gelukwenste met deze nieuwe
school, waardoor aan een dringende
behoefte is voldaan. Vele wensen
blijven er nog over, maar op een
dag als vandaag, aldus de Deken,
komt toch ook weer sterk de wens
naar een eigen kerk naar voren,
die niet alleen de huidige noodkerk
zal vervangen, maar de Heide nog
meer zelfstandig zal maken in de
rij van de Venrayse kerkdorpen,
uitgegroeid als het is, in de loop
der jaren.
Ook Inspecteur Hermans bood
zijn gelukwensen aan met de kleine
maargoed ingerichte school, waarin
de kinderen van de Heide hun lager
onderwijs zullen gaan volgen. Spr.
wees op 't grote belang van goed
lager onderwijs, dat niet alleen
voor verdere studie van zulk een
belang is, maar voor het gehele
leven, omdat mede bij het lager
onderwijs het karakter van 't kind
wordt gevormd.
Ook de heer Burgemeester bleef
niet achter met zijn gelukwensen
en wilde speciaal de inspectie be
danken, die steeds zulk een open
oog heeft voor de Venrayse wensen
op 't gebied van onderwijs, scholen
en scholenbouw. Door die vrucht
bare samenwerking is ook deze
nieuwe school kunnen herrijzen en
spr. hoopt, dat zij tot in lengte van
dagen niet alleen haar onderwijzen
de, maar ook haar vormende en
opvoedende taak zou kunnen blijven
vervullen.
Tenslotte dankte Rector Wismans
met een kort woord voor de geluk
wensen. De jeugd had intussen
enkele liedjes ten gehore gebracht,
begeleid door blokfluitmuziek, proe
ven van bekwaamheid, die door de
aanwezigen op prijs worden gesteld.
Hierna werd de nieuwe school
len, waarbij 1040 doden en 23833
gewonden.
Vanaf 1946 tot en met 1952 von
den er in ons land 386683 aanrij
dingen plaats, waarbij 7255 doden
en 122496 gewonden.
Ik hoop U met dit verslag een
klein overzichtje gegeven te hebben
over een deel van onze Verkeers-
wetgeving, die bij de toepassing in
de practijk door zovelen te licht
bezien wordt. Bedenkt de regel:
„Wie veilig loopt, loopt langer
mee en tot diegenen, die er zich
op beroemen, dat zij nog nooit een
aanrijding hebben gehad, en dat
hun zoiets niet overkomt want zij
kijken altijd zo goed uit, wil ik
zeggen: „Mooi! Maar kijk dan in
het vervolg nog beter uitDaar
vaart iedereen wèl bij.
J. DELISSEN,
Brabantsestraat 32, Roermond
bezichtigd. Deze bevat drie flinke
lesloken en een ruime personeels-
kamers. Iets nieuws was de ver
warming met oliekachels.
Het geheel is door architect Col
sen eenvoudig gehouden, maar de
gehele indruk doet prettig aan en
de Heidse jeugd is er werkelijk een
stuk op vooruitgegaan.
Aardig doet ook aan het dak,
waarop de grijs gevarieerde pannen
het goed doen. Jammer is de blinde
muur aan de voorkant, maar deze
is met veel optimisme bedoeld voor
de bewaarschool, die in de toe
komst aan die kant aan de „grote',
school zal verbonden worden.
In de nieuwe school is een mooi
beeldje aangebracht van de beeld
houwer P. van Dongen, gewijd aan
Bernadette, de patrones van deze
school. Dit is een geschenk van
architect en aannemer.
Gezien de activiteit van Burge
meester en Wethouders na afloop
van de plechtigheid, zal ook de
toegangsweg naar de school in de
nabije toekomst zodanig worden
veranderd, dat de jeugd droogvoets
naar school kan.
Velen van U zullen zich ongetwij
feld wel eens afgevraagd hebben,
wat die Verkenners zoal uitvoeren
in het voorjaar en in de zomer.
Men ziet ze dan soms lopen met
potten, pannen en pionierhout en
ze gaan daarmee de bossen in. Wat
ze daar doen Wel, heel eenvoudig
ze gaan nl. koken en voeren de
daarbij behorende werkzaamheden
uit.
Wij horen U al zeggen, dat eten
zal dan niet smaken, de borden en
alles wat nodig is om te eten, zal
wel onder het zand zitten,'snachts
kunnen ze niet slapen, daar in hun
dekens hier en daar wel een den
nennaald zal zitten en een ver
dwaalde mier zal zo af en toe hun
rust ook wel komen verstoren.
De meeste mensen hebben dit
buitenleven nog nooit gezien en
zeker niet meegemaakt.
Nu hebben wij iets in elkaar
gezet, om U een kijkje te laten
nemen. Het zit nl. zo:
De Verkenners gaan voor U een
echt kamp opzetten (tenten, keu
kens en alles wat er bij hoort).
Dit alles kunt U zien op morgen
Zondag 5 Juli van 10 uur voorm.
tot 4 uur nam.
Nu heel wat anders: Degenen,
die nu eens willen proberen, hoe
het eten zal smaken, worden in de
gelegenheid gesteld om op 't kamp
te komen eten, De kostende prijs
is slechts f 1.50.
U krijgt hiervoor: soep, aardap
pelen, groenten, vlees, jus en pud
ding
Dit alles wordt door de Verken
ners zelf klaargemaakt. (U behoeft
niets mee te brengen) alleen die
f 1.50 natuurlijk wel).
U mag deze kans niet voor
bij laten gaan om eens echt buiten
goed te kunnen eten.
Dit alles valt te beleven op het
terrein tegenover het DU W-Kamp
Vlakwater..
Wanneer U van het eten gebruik
wilt maken, gelieve U dit op te
geven onder tel. 230. Maakt U van
het eten geen gebruik, dan bent U
natuurlijk ook welkom. U begrijpt,
dat de eventuele baten ten goede
komen aan het a.s. Zomerkamp.
U bent allen hartelijk welkom en
wij verwachten, dat velen gebruik
zullen maken van het tel. nr. 230.
Het eten vindt plaats ook morgen
Zondag tussen 12 en 1.30.
Aangezien wij niet alles hiervoor
in voorraad kunnen houden, ge
lieve U dit op te geven tot uiter
lijk Zondagmorgen 10 uur.
Staf St Petrusgroep II
Venray.
Verantw. vorig bedrag f 14244.57
N.N. f 10.00
Bruiloft J. J. f 25.00
N. N. f 5.00
Een nieuw schroefje voor
ons orgel f 5.00
Offerbl. Parochiekerk f 35.S2
Totaal f 14325.39
U ziet 't druppelt weer. We ver
wachten echter, dat er ook nog
eens een regen van giften zal
vloeien.
Nog steeds wachten we op de
aanmelding van een drietal busjes
collectanten nl. voor:
a. Het Desselke;
b. De Overloonse weg;
c. Zwarte Klef en Spurkt.
Zich te melden aan 't Secretariaat
Paterslaan 16.
Bouwt allen mee aan Uw orgel
Gironummer 576604
Orgelfonds Venray
Nieuws uit
Venray en Omgeving
ZONDAGSDIENST Doktoren
Van Zaterdagavond 8 uur tot
Maandagmorgen 8 uur
H. VAN DEN HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon 393
Alléén voor spoedgevallen
Visites moeten aangevraagd worden
voor 12 uur.
GROENE KRUIS VENRAY
DONDERDAG 9 JULI:
Consultatiebureau voor zuigelingen
UIT DE KERKDORPEN.
HOOG BEZOEK
Bij zijn visitatiebezoek in de
Nederlandse provincie der Pater
Minderbroeders, zal de Generaal
Overste de H.E. Pater Augustinus
ook een bezoek brengen aan het
Minderbroedersklooster en Gymna
sium alhier.
Pater Augustinus, Elzasser van
geboorte, zal begin Juli uit Rome
afreizen. Het bezoek aan Venray
wordt verwacht op 15 Juli a.s. De
Generaal Overste zal bij zijn bezoek
vergezeld zijn door Pater Provin
ciaal en de oud-provinciaal der
Minderbroeders, die thans in Rome
werkzaam is. Op 16 Juli zal Pater
Augustinus verder doorreizen naar
klooster en Gymnasium in Megen,
ZOEK
Maandag was er nogal wat con
sternatie in het Ziekenhuis, toen
bij het bezoekuur bleek dat een
van de patiëntjes, die al op mocht,
spoorloos verdwenen was. Aange
zien eerst gedacht werd, dat de
kleine verdwaald zou zijn, werden
door verpleegsters en zusters de
bossen rond het Ziekenhuis afge
zocht, maar toen hij hier niet te
vinden was, werd de politie te hulp
geroepen. Deze vond cle kleine
inderdaad, maar hij was toen reeds
in Oostrum, op weg naar Well,
omdat de 4-jarige kleuter gemeend
had lang genoeg in het Ziekenhuis
gelegen te hebben en onderhand
wel eens naar zijn moeder terug
wou, die in Well woont.
EMIGRATIE
Met de Johan van Oldenbarne-
veldt vertrokken deze week naar
Australië de fam. Deenen uit Venray,
de fam. v.d. Werf-van Eyck uit
Blerick en H. Wismans, Landweerd.
Naar Canada vertrokken Grad
Deriet en J. Jans-Beken, Zwarte
Klef.
GESLAAGD
Bij het vanwege Mercurius Onder
wijsinstellingen, Apeldoorn gehou
den examen, slaagden voor het
diploma typen de dames G. en Tr.
van Leuken te Venray.
Eindexamen Gymnasium I.C.
Voor het diploma A slaagden:
J. Sax, Smakt; J. Sweere, Noot
dorp; P. Snoeks, Smakt.
Voor het diploma B slaagden: A.
Blankendaal Nijmegen; P. Bloemen
Venray; C. v.d. Berg Rijkevoort; J.
Broeren, Vierlingsbeek; A. Giesbers,
Wijchen; G. Grens, Cuyck; J. Essing
Vierlingsbeek; J. Hinke, Boxmeer;
P. Janssen, Venray; A. Peters, St
Hubert; J.Tacken, Horst; P. Verhey
Didam.
Derde inenting tegen diphterie
kinkhoest en kwaadaardige
klem(tetanus)
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen belanghebbenden
in herinnering, dat de derde inenting
tegen diphterie, kinkhoest en kwaad
aardige klem (tetanus) zal plaats
hebben:
In de kerkdorpen Mcrselo, Heide,
Ysselsteyn en Veulen op Maandag,
6 Juli 1953:
2 u. in het Jeugdhuis teMerselo;
2.40 in zaal Rongen te Heide;
3.20 u. in de school te Ysselsteyn;
4 u. in de school te Veulen.
Wij vertrouwen, dat alle ouders,
wier kinderen nog niet volledig
tegen deze gevaarlijke kinderziekten
zijn geënt, ook thans weer van de
geboden gelegenheid gebruik zullen
maken.
Men wordt verzocht stipt op tijd
aanwezig te zijn en ditmaal de in-
entingskaart mede te brengen.
Venray, 18 Juni 1953.