Inzegening nieuwe school Heide ZIEKEN -TRIDUUM Er mankeert nog veel aan iQeïkeeuyezindlxeid onze WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Sgg te VENRAY, 14-16 Juli a.s. Iets nieuws! ORGELHOEKJE ZATEHDAG 4 JULI 1953 No. 27 VIER EN ZEVENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE FIRMA VAN DEN MUNCKHOF GROOTESTRAAT 28 TELEF. 512 INGEZONDEN ROERMOND, 23 Juni 1953 Geachte Redactie, Met aandacht heb ik Uw verslag „Er mankeert nog veel aan on7e Verkeersgezindheid", geplaatst in Uw blad van 13 Juni 1953 gelezen In dit verslag wordt melding gemaakt, dat er geen maximumsnelheid meer bestaat voor automobilisten. Het woord automobilist" is echter zeer ruim, en men kan hieronder verstaan de bestuurder van een personenauto, die op een zonnige dag met vrouw en kroost gaat toeren. De bestuurder van een landbouwtractor, stoom- of motorwals, trekker met oplegger, vrachtauto of autobus is echter ook bestuurder van een motor rijtuig en voorwat betreft de wettelijke bepalingen zijn dus automobilist" en „chauffeur" volkomen met elkaar gelijkgesteld. Nog negen dagen en dan Grote mensen zijn in deze als kleine kinderen. Zij gaan de nachtjes tellen, die zij nog slapen moeten om die grote dan te kunnen beleven. Wij gaan niet alleen nog enkele nachten slapen, wij gaan ons voorbereiden op de komst van Gods Geest over onze zieken. De vruchtbare bodem voor het Zieken-Triduum moet door ons ALLEN worden bereid. De Parochie-geestelijkheid heeft bij monde van Mijnheer de Deken beloofd om voor het welslagen van het Triduum te bidden. De Parochie moet nu meebidden. Hier geldt op zijn minst: ALLEN VOOR ALLEN. Samen met de zieken meebidden. Niet allen kunnen evenveel geven in natura of geld, niet allen kunnen een auto beschikbaar stellen, niet allen kun nen hun tijd vrij maken om mee te helpen, maar kunnen wij niet allen onze liefdedienst van het gebed tonen Als U dit leest is de Noveen ter voorbereiding van het Triduum begonnen. Bidt dan om de H. Geest, de Geest van Liefde, van Over gave, van Lijdzaamheid. Bidt voor de zieken, dat God hen genade en genezing naar lichaam en ziel mag geve Het gebed van een gemeenschap wordt niet onverhoord gelaten. Er zijn zoveel jonge zieken, die als iedere jonge mens verlangen om gezond te worden. Heer, geef hen, wat hun zalig is. Als ge deze keer maar niet vergeet, wat het betekent: ALLE GEZONDEN VOOR ALLE ZIEKEN Er bestaat nog wel degelijk een maximumsnelheid, welke is vast gelegd in de sedert 1 Januari 1951 van kracht zijnde Wegenverkeers- wetgeving. Hierin is de maximumsnelheid bepaald op 75 km/h voor motorrijtuigen, in gericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen (dus auto bussen), indien de wieldruk van enig wiel groter is dan 2400 kg. Is dus de wieldruk van enig wiel van een autobus, hetzij ledig, hetzij beladen, groter dan 2400 kg, dan bedraagt de maximumsnelheid 75 km/li. Het kan dus voorkomen, dat een ledige autobus niet is gebonden aan een maximumsnelheid omdat de wieldruk van enig wiel niet groter is dan 2400 kg. Diezelfde autobus kan echter in beladen toe stand wel gebonden zijn aan de maximumsnelheid van 75 kmh, omdat de wieldruk van een der wielen meer bedraagt dan 2400 kg. 60 km/h voor motorrijtuigen, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuur der daaronder niet begrepen (dus vrachtauto's en trekkers met op leggers), indien de wieldruk van enig wiel groter is dan 2400 kg. Bedraagt dus de wieldruk van enig wiel van een vrachtauto, hetzij in beladen, hetzij in onbeladen toe stand van die vrachtauto, meer dan 2400 kg, dan bedraagt de maximum snelheid 60 km/h. 50 km/h voor motorrijtuigen, wel ke een aanhangwagen voorttrekken, indien de wieldruk van enig wiel van deze aanhangwagen groter is dan 350 kg. Ook hier kan dus de toestand van de aanhangwagen (beladen of onbeladen) van beteke nis zijn in verband met de maxi mumsnelheid. 40 km h voor motorrijtuigen, waarvan de lading, bestaande uit langgerekte voorwerpen, maximaal 5 meter achter de achteras uit steekt. Bij het veranderen van richting bedraagt de maximum snelheid 6 km/h. Neem bv. een vrachtauto waarmede lange palen worden vervoerd. De palen, die behoorlijk ondersteund en bevestigd moeten zijn, zodat zij niet kunnen schuiven of kantelen, geen grote trillingen teweeg kunnen brengen, de stabiliteit van het voertuig niet in gevaar brengen en niet in aan raking kunnen komen met het weg dek, mogen maximaal tot 5 meter achter de achteras, reiken. De maximumsnelheid bedraagt dan 40 km/h en bij het veranderen van richting 6 km/h. 20 km/h voor motorrijtuigen, in dien enig wiel is voorzien van een cushionband of indien enig wiel van een door dit motorrijtuig voort bewogen aanhangwagen is voorzien van een cushionband. 20 km h voor rijwielen met hulp- motor, waarvoor een kentekenbewijs is afgegeven, indien hiermede wordt gereden over een rijwielpad, welk rijwielpad is aangeduid door blauwe borden met wit rijwiel. Aangezien er echter nog geen kentekenbewij zen zijn afgegeven voor rijwielen met hulpmotor, is deze maximum snelheid van 20 km/h nog niet van kracht. 16 km/h voor landbouwmotor- rij tuigen (tractoren) welke zijn voorzien van luchtbanden, en die al of niet gevolgd worden door een aanhangwagen, ook voorzien van luchtbanden en tevens van een rem, welke bediend moet kunnen worden door de bestuurder van de tractor. 15 km/h voor alle motorrijtuigen, indien een rond bord, voorzien van rode rand, wit veld en de aandui ding in zwarte cijfers en letter .,15 KM" is geplaatst. (Zie opmer king onder „X"). Dit geldt dus voor twee, drie en meerwielige motorrijtuigen. 15 km/h voor motorrijtuigen wel ke een aanhangwagen voorttrekken, indien een rond bord, voorzien van rode rand, wit veld en de aandui- ,zvvarte cijfers en letters "15 KM is geplaatst, en onder dit bord een zogenaamd onderbord, rechthoekig van vorm, rode rand, wit veld en de aanduiding in zwarte letters .AANHANGWAGENS" is aangebracht (Zie opmerking onder 15 km/h voor motorrijtuigen, die, met of zonder aanhangwagen, en met inbegrip van eventuele lading een bepaalde breedte of lengte overschrijden, indien een rond bord, rode rand, wit veld en de aandui ding in zwarte cijfers en letters „15 KM" is geplaatst, en onder dit bord een zogenaamd onderbord, rechthoekig van vorm, rode rand, wit veld en de aanduiding in zwarte letters en cijfers „BREEDTE... m" of „LENGTE... m" is aangebracht. (Zie opmerking onder „X"). Opmerking „X". Ingevolge artikel 7 der Wegen verkeerswet kan de gemeenteraad onder goedkeuring van Gedeputeer de Staten een maximumsnelheid van 15 km/h vaststellen voor be paalde binnen de bebouwde kom der gemeente gelegen wegen, waar op in het algemeen een zeer grote verkeersdrukte heerst, voor: le. Alle motorrijtuigen. 2e. Motorrijtuigen welke een aan hangwagen voorttrekken. 3e. Motorrijtuigen, die met of zonder aanhangwagen, en met inbegrip van de lading, een bepaalde lengte of breedte te boven gaan. 12 km/h voor motorrijtuigen, in dien enig wiel van een door dit motorrijtuig voortbewogen aan hangwagen is voorzien van een massieve band. 6 km/h voor stoom- en motor walsen. 6 km/h voor motorrijtuigen op bruggen en viaducten, waarop door de beheerder ofwel door de eigenaar een rond bord, voorzien van rode rand, wit veld en de aanduiding in zwarte cijfers en letters „6 KM" is geplaatst. 6 km/h voor landbouwmotorrij- tuigen (tractoren), waarvan niet alle wielen zijn voorzien van lucht banden, of waaraan een aanhang wagen is gekoppeld, waarvan niet alle wielen zijn voorzien van lucht banden, of die niet is voorzien van een rem welke bediend moet kun nen worden door de bestuurder op de tractor. Behalve de hiervoren opgesomde maximumsnelheden welke door de wetgever in km/h zijn aangegeven, zijn er nog tal van voorschriften, welke de snelheid van een motor rijtuig, afhankelijk van verschillen de omstandigheden, beperken, het geen moge blijken uit de navolgende punten 1. Bij kruispunten kunnen ter waarschuwing van het verkeer gele knipperlichten worden aangebracht, terwijl in tunnels oranjeknipper lichten kunnen branden. In beide gevallen betekent zulks: voorzichtig rijden. Doordat deze -lichten zijn aangebracht op punten, waar zich iets bizonders kan voordoen, dient men dus ook de snelheid daarnaar te regelen, opdat men tijdig tot stilstand kan komen. Hier zou dus het gezegde: „Een gewaarschuwd man telt voor twee" in ruime mate van toepassing kunnen zijn. 2. Ingehaald wordende wegge bruikers mogen hun snelheid niet verhogen. 3. Bestuurders van motorrijtui gen mogen een bij een halte stil staande tram aan de zijde, waar de reizigers in- en uitstappen niet voorbijrijden, tenzij hierdoor 'geen gevaar voor de reizigers ontstaat; zodanig voorbijrijden mag slechts met geringe snelheid geschieden. 4. Bestuurders van mottorrijtui- gen mogen slechts stapvoets achter uitrijden. 5. Bestuurders van motorrijtui gen zijn verplicht hun snelheid zodanig te regelen, dat zij steeds het motorrijtuig tot stilstand kunnen brengen binnen de afstand waar over zij de weg vóór het motor rijtuig kunnen overzien en waarover deze vrij is. Neem bv. het rijden bij dichte mist met een uitzicht van 12 meter. Men berijdt een auto met goede remmen, waarvan de voetrem zo danig werkt, dat de auto bij een snelheid van 30 km/h een remweg heeft van 7 meter (maximum toe laatbare remweg bij 30 km/h bedr. 9 meter). Omdat de mist zo dicht is, wil men voorzichtig rijden, en men vermindert de snelheid tot 36 km/h. Nu doet zich de vraag voor of deze snelheid toelaatbaar is, of nog te hoog is. Deze toch zo schijnbare lage snelheid blijkt nog te hoog te zijn, gezien het navol gende De snelheid bedroeg 36 km/h, ofwel 10 meter per seconde. Stel nu, dat men plotseling moet rem men tijdens die dichte mist met een uitzicht van 12 m, omdat er plotseling een stilstaande auto voor U uit de mist opdoemt. Uw remweg bedraagt dan bij een snelheid van 36 km/h 10 meter. Hierbij dient U nog een reactie-tijd te tellen van gemiddeld een halve seconde (lijkt lang, maar is zo kort). Gedurende die halve seconde rijdt U dus nog 5 meter. De afstand waarbij U dus stil zoudt kunnen staan, bedraagt: remweg plus reactieweg is 10 plus 5 is 15 meter. U was slechts 12 meter van de stilstaande auto af toen U deze opmerkte, en een botsing is dus het gevolg. Het motorrijtuig kon dus bij een snelheid van 36 km/h niet tot stilstand worden gebracht binnen de afstand waarover de weg kon worden overzien. Ook gedurende het rijden bij avond dient men terdege rekening te houden met deze bepaling, want, indien men door een tegenligger geheel of gedeeltelijk wordt ver blind, waardoor dus het uitzicht geheel of gedeeltelijk weggenomen wordt en men de weg dus niet of onvoldoende kan overzien, is men genoodzaakt de snelheid te minde ren of desnoods te stoppen. De meeste motorrijtuigbestuurders rij den onder die omstandigheden echter door zonder de snelheid noemenswaardig te verminderen en zij gaan daarbij van het standpunt uit, dat, hoe sneller die tegenligger met zijn verblindende koplampen voorbij is, hoe beter. Hierin schuilt inderdaad een kern van waarheid. Maar wat kan er zich gedurende die tijd van passeren niet voordoen, terwijl men geheel of gedeeltelijk verblind is Er kunnen voetgangers op de weg lopen, een wielrijder met goed verlicht achterlicht kan voor U uit rijden, een auto met achterlicht kan geparkeerd staan, en dat alles ziet U op dat moment niet, omdat U verblind bent. Een aanrijding met ernstige of niet- ernstige gevolgen is meestal het resultaat van zodanig rijden. En U verweert zich door te zeg gen, dat U verblind werd door die tegenligger. Goed. Maar de rechter zal er U op attent maken, dat U dan had dienen te stoppenDat de bestuurder van die tegenligger door het voeren van verblindende ver lichting ook strafbaar was, is waar, doch dat heft Uw strafbaarheid niet op. Nog een voorbeeld, betrekking hebbend op dit artikel. Voorheen bedroeg de maximumsnelheid bin nen de bebouwde kom ener gemeen te 40 km/h. Thans bestaat er in het algemeen geen maximumsnelheid meer binnen de bebouwde kom, en menig chauf feur is de menig toegedaan, dat zijn snelheid niet aan banden is gelegd, maar: le. moet hij de snelheid zodanig regelen, dat hij steeds het motor rijtuig tot stilstand kan brengen binnen de afstand waarover hij de weg vóór het motorrijtuig kan overzien en waarover deze vrij is, en 2e. moet hij zodanig rijden, dat hij de vrijheid van het verkeer niet zonder noodzaak belemmerd of de veiligheid op de weg in gevaar brengt, of redelijkerwijze is aan te nemen, dat de veiligheid op de weg in gevaar kan worden gebracht.* Hieruit vloeit dus voort, dat het kan gebeuren, dat de autobestuur der stapvoets moet gaan rijden, bv. bij nadering van een onover zichtelijk kruispunt, nadering van een school, enz. 6. Ingevolge de Lokaal Spoor- en Tramwegwet bedraagt de maxi mumsnelheid voor motorrijtuigen bij nadering van een bewaakte of onbewaakte spoorwegovergang 20 km/h. De snelheid op de overweg zelf is echter niet bepaald, doch m.i. niet van enige betekenis. Door de maximumsnelheid bij nadering van een spoorwegovergang op 20 km h te stellen, wordt de bestuurder van een motorrijtuig als het ware gedwongen uit te zien naar een eventueel naderende trein, en tevens wordt hij in de gelegen heid gesteld, het motorrijtuig tijdig tot stilstand te brengen voor het geval, dat de sluitbomen worden neergelaten. Hierbij zij nog ver meld, dat het verboden is om door te rijden, terwijl de sluitbomen zich in dalende lijn bewegen. Rijdt men dus met te hoge snelheid of onder dalende sluitbomen door, dan is elk verweer overbodig. Uit vorenstaand verslag moge dus wel blijken, dat de snelheid van een motorrijtuig nog wel be hoorlijk aan banden is gehouden en dat de overige weggebruikers in genen dele vogelvrij verklaarde wezens zijn, overgeleverd aan de drang naar snelheid van de auto mobilisten, de goede natuurlijk niet te na gesproken. Eenieder die aan het verkeer deelneemt, en dat is de voetganger, de wielrijder, de bromfietsrijder, de motorrijder en de automobilist dient uit te kijken en de verkeersvoor- schriften in acht te nemen, zowel voor eigen als voor eens anders veiligheid. In 1951 vonden er in ons land 74703 ongevallen plaats, waarbij 1134 doden en 22159 gewonden te betreuren waren. In 1952 waren er 78286 ongeval - Maandag was het feest op de Heide, want terwijl de zon dit vriendelijk plaatsje met haar gulle licht bestraalde, werd de nieuwe school ingewijd. Vooraf had Deken Berden in het intieme noodkerkje een plechtig Lof opgedragen, waarin Gods zegen werd afgesmeekt over het nieuwe gebouw en allen, die er in werken. Na het Lof verzamelden zich de gasten, waaronder de Inspecteur I van het Lager Onderwijs, Hermans, Burgemeester en Wethouders onzer gemeente, de hoofden van de ver schillende Venrayse scholen in het nieuwe gebouw, dat door architect Colsen ontworpen en door het aan nemersbedrijf Verhoeven werd ge bouwd. Ook de ouders van de kinderen hadden een plaats gekregen bij de opening van hun nieuwe school. De heer Driessens hield een korte inleiding, waarin hij zijn vreugde uitte over dit nieuwe gebouw, wat zo dringend en hard nodig was, sinds het oude door oorlogsgeweld zodanig werd geteisterd, dat herstel niet meer mogelijk was. Na de plechtige inzegening sprak Deken Berden, die namens het Schoolbestuur de mensen van de Heide gelukwenste met deze nieuwe school, waardoor aan een dringende behoefte is voldaan. Vele wensen blijven er nog over, maar op een dag als vandaag, aldus de Deken, komt toch ook weer sterk de wens naar een eigen kerk naar voren, die niet alleen de huidige noodkerk zal vervangen, maar de Heide nog meer zelfstandig zal maken in de rij van de Venrayse kerkdorpen, uitgegroeid als het is, in de loop der jaren. Ook Inspecteur Hermans bood zijn gelukwensen aan met de kleine maargoed ingerichte school, waarin de kinderen van de Heide hun lager onderwijs zullen gaan volgen. Spr. wees op 't grote belang van goed lager onderwijs, dat niet alleen voor verdere studie van zulk een belang is, maar voor het gehele leven, omdat mede bij het lager onderwijs het karakter van 't kind wordt gevormd. Ook de heer Burgemeester bleef niet achter met zijn gelukwensen en wilde speciaal de inspectie be danken, die steeds zulk een open oog heeft voor de Venrayse wensen op 't gebied van onderwijs, scholen en scholenbouw. Door die vrucht bare samenwerking is ook deze nieuwe school kunnen herrijzen en spr. hoopt, dat zij tot in lengte van dagen niet alleen haar onderwijzen de, maar ook haar vormende en opvoedende taak zou kunnen blijven vervullen. Tenslotte dankte Rector Wismans met een kort woord voor de geluk wensen. De jeugd had intussen enkele liedjes ten gehore gebracht, begeleid door blokfluitmuziek, proe ven van bekwaamheid, die door de aanwezigen op prijs worden gesteld. Hierna werd de nieuwe school len, waarbij 1040 doden en 23833 gewonden. Vanaf 1946 tot en met 1952 von den er in ons land 386683 aanrij dingen plaats, waarbij 7255 doden en 122496 gewonden. Ik hoop U met dit verslag een klein overzichtje gegeven te hebben over een deel van onze Verkeers- wetgeving, die bij de toepassing in de practijk door zovelen te licht bezien wordt. Bedenkt de regel: „Wie veilig loopt, loopt langer mee en tot diegenen, die er zich op beroemen, dat zij nog nooit een aanrijding hebben gehad, en dat hun zoiets niet overkomt want zij kijken altijd zo goed uit, wil ik zeggen: „Mooi! Maar kijk dan in het vervolg nog beter uitDaar vaart iedereen wèl bij. J. DELISSEN, Brabantsestraat 32, Roermond bezichtigd. Deze bevat drie flinke lesloken en een ruime personeels- kamers. Iets nieuws was de ver warming met oliekachels. Het geheel is door architect Col sen eenvoudig gehouden, maar de gehele indruk doet prettig aan en de Heidse jeugd is er werkelijk een stuk op vooruitgegaan. Aardig doet ook aan het dak, waarop de grijs gevarieerde pannen het goed doen. Jammer is de blinde muur aan de voorkant, maar deze is met veel optimisme bedoeld voor de bewaarschool, die in de toe komst aan die kant aan de „grote', school zal verbonden worden. In de nieuwe school is een mooi beeldje aangebracht van de beeld houwer P. van Dongen, gewijd aan Bernadette, de patrones van deze school. Dit is een geschenk van architect en aannemer. Gezien de activiteit van Burge meester en Wethouders na afloop van de plechtigheid, zal ook de toegangsweg naar de school in de nabije toekomst zodanig worden veranderd, dat de jeugd droogvoets naar school kan. Velen van U zullen zich ongetwij feld wel eens afgevraagd hebben, wat die Verkenners zoal uitvoeren in het voorjaar en in de zomer. Men ziet ze dan soms lopen met potten, pannen en pionierhout en ze gaan daarmee de bossen in. Wat ze daar doen Wel, heel eenvoudig ze gaan nl. koken en voeren de daarbij behorende werkzaamheden uit. Wij horen U al zeggen, dat eten zal dan niet smaken, de borden en alles wat nodig is om te eten, zal wel onder het zand zitten,'snachts kunnen ze niet slapen, daar in hun dekens hier en daar wel een den nennaald zal zitten en een ver dwaalde mier zal zo af en toe hun rust ook wel komen verstoren. De meeste mensen hebben dit buitenleven nog nooit gezien en zeker niet meegemaakt. Nu hebben wij iets in elkaar gezet, om U een kijkje te laten nemen. Het zit nl. zo: De Verkenners gaan voor U een echt kamp opzetten (tenten, keu kens en alles wat er bij hoort). Dit alles kunt U zien op morgen Zondag 5 Juli van 10 uur voorm. tot 4 uur nam. Nu heel wat anders: Degenen, die nu eens willen proberen, hoe het eten zal smaken, worden in de gelegenheid gesteld om op 't kamp te komen eten, De kostende prijs is slechts f 1.50. U krijgt hiervoor: soep, aardap pelen, groenten, vlees, jus en pud ding Dit alles wordt door de Verken ners zelf klaargemaakt. (U behoeft niets mee te brengen) alleen die f 1.50 natuurlijk wel). U mag deze kans niet voor bij laten gaan om eens echt buiten goed te kunnen eten. Dit alles valt te beleven op het terrein tegenover het DU W-Kamp Vlakwater.. Wanneer U van het eten gebruik wilt maken, gelieve U dit op te geven onder tel. 230. Maakt U van het eten geen gebruik, dan bent U natuurlijk ook welkom. U begrijpt, dat de eventuele baten ten goede komen aan het a.s. Zomerkamp. U bent allen hartelijk welkom en wij verwachten, dat velen gebruik zullen maken van het tel. nr. 230. Het eten vindt plaats ook morgen Zondag tussen 12 en 1.30. Aangezien wij niet alles hiervoor in voorraad kunnen houden, ge lieve U dit op te geven tot uiter lijk Zondagmorgen 10 uur. Staf St Petrusgroep II Venray. Verantw. vorig bedrag f 14244.57 N.N. f 10.00 Bruiloft J. J. f 25.00 N. N. f 5.00 Een nieuw schroefje voor ons orgel f 5.00 Offerbl. Parochiekerk f 35.S2 Totaal f 14325.39 U ziet 't druppelt weer. We ver wachten echter, dat er ook nog eens een regen van giften zal vloeien. Nog steeds wachten we op de aanmelding van een drietal busjes collectanten nl. voor: a. Het Desselke; b. De Overloonse weg; c. Zwarte Klef en Spurkt. Zich te melden aan 't Secretariaat Paterslaan 16. Bouwt allen mee aan Uw orgel Gironummer 576604 Orgelfonds Venray Nieuws uit Venray en Omgeving ZONDAGSDIENST Doktoren Van Zaterdagavond 8 uur tot Maandagmorgen 8 uur H. VAN DEN HOMBERGH Oostsingel 6 Telefoon 393 Alléén voor spoedgevallen Visites moeten aangevraagd worden voor 12 uur. GROENE KRUIS VENRAY DONDERDAG 9 JULI: Consultatiebureau voor zuigelingen UIT DE KERKDORPEN. HOOG BEZOEK Bij zijn visitatiebezoek in de Nederlandse provincie der Pater Minderbroeders, zal de Generaal Overste de H.E. Pater Augustinus ook een bezoek brengen aan het Minderbroedersklooster en Gymna sium alhier. Pater Augustinus, Elzasser van geboorte, zal begin Juli uit Rome afreizen. Het bezoek aan Venray wordt verwacht op 15 Juli a.s. De Generaal Overste zal bij zijn bezoek vergezeld zijn door Pater Provin ciaal en de oud-provinciaal der Minderbroeders, die thans in Rome werkzaam is. Op 16 Juli zal Pater Augustinus verder doorreizen naar klooster en Gymnasium in Megen, ZOEK Maandag was er nogal wat con sternatie in het Ziekenhuis, toen bij het bezoekuur bleek dat een van de patiëntjes, die al op mocht, spoorloos verdwenen was. Aange zien eerst gedacht werd, dat de kleine verdwaald zou zijn, werden door verpleegsters en zusters de bossen rond het Ziekenhuis afge zocht, maar toen hij hier niet te vinden was, werd de politie te hulp geroepen. Deze vond cle kleine inderdaad, maar hij was toen reeds in Oostrum, op weg naar Well, omdat de 4-jarige kleuter gemeend had lang genoeg in het Ziekenhuis gelegen te hebben en onderhand wel eens naar zijn moeder terug wou, die in Well woont. EMIGRATIE Met de Johan van Oldenbarne- veldt vertrokken deze week naar Australië de fam. Deenen uit Venray, de fam. v.d. Werf-van Eyck uit Blerick en H. Wismans, Landweerd. Naar Canada vertrokken Grad Deriet en J. Jans-Beken, Zwarte Klef. GESLAAGD Bij het vanwege Mercurius Onder wijsinstellingen, Apeldoorn gehou den examen, slaagden voor het diploma typen de dames G. en Tr. van Leuken te Venray. Eindexamen Gymnasium I.C. Voor het diploma A slaagden: J. Sax, Smakt; J. Sweere, Noot dorp; P. Snoeks, Smakt. Voor het diploma B slaagden: A. Blankendaal Nijmegen; P. Bloemen Venray; C. v.d. Berg Rijkevoort; J. Broeren, Vierlingsbeek; A. Giesbers, Wijchen; G. Grens, Cuyck; J. Essing Vierlingsbeek; J. Hinke, Boxmeer; P. Janssen, Venray; A. Peters, St Hubert; J.Tacken, Horst; P. Verhey Didam. Derde inenting tegen diphterie kinkhoest en kwaadaardige klem(tetanus) Burgemeester en Wethouders van Venray brengen belanghebbenden in herinnering, dat de derde inenting tegen diphterie, kinkhoest en kwaad aardige klem (tetanus) zal plaats hebben: In de kerkdorpen Mcrselo, Heide, Ysselsteyn en Veulen op Maandag, 6 Juli 1953: 2 u. in het Jeugdhuis teMerselo; 2.40 in zaal Rongen te Heide; 3.20 u. in de school te Ysselsteyn; 4 u. in de school te Veulen. Wij vertrouwen, dat alle ouders, wier kinderen nog niet volledig tegen deze gevaarlijke kinderziekten zijn geënt, ook thans weer van de geboden gelegenheid gebruik zullen maken. Men wordt verzocht stipt op tijd aanwezig te zijn en ditmaal de in- entingskaart mede te brengen. Venray, 18 Juni 1953.

Peel en Maas | 1953 | | pagina 1