„ZAT VAN DIE"!
Reuzen in de Peel.
Land- en tuinbouw
KERST-KRANSJES AiQ
CHOC. KRANSJES
MUSKET KRANSJES
FOND. KRANSJES
SCHUIM KRANSJES
KERSTPUDDING
KERSTBOOM-KAARSJES
KNAKWORST
NIERBROOD
door herman H. J. Maas
En het was weer hetzelfde van de
rollende bal, die de stil liggende bal
ook aan het rollen botst.
Wie zou 'm dat nou gelapt hebben,
die grote turfhopen van boerFaassen
in brand te steken?
De dagen en avonden verliepen met
druk gepraat over dat voorval. Dat
toch eigenlijk wel al te bar was, dat
moest men toegeven!
Faassen vond geen enkel spoor. Zo
als het ver af in de duisternis ge
beurd was, zo bleef het ook in de
duisternis hangen. Dat voelde Heihoek
wel beangstigend aan. Daar kon im
mers niemand zich tegen vrijwaren.
Wie had geen vijanden?
Een klein kunstje, iemand op die
manier te treffen
En dan zat men er maar mee. Wat
een ongerief, de hele winter zonder
stook en wat een schade. De meesten
hadden immers lang niet „zat van
die", Faassen kon zich wel redden
Maarniet iedereen heette boerFaassen
Nol Natuurlijk moest men dadelijk
aan hem denken. Maar Nol had die
hele avond weer, als altijd, daar en
daar zitten kaarten.
Hoe kon het dan
Eq toch Kyk, zoiets als brand
stichten wydaf in de donkere nacht,
tot grote schade van een mens, dat
liet zich zo maar niet wegzetten.
Als Nol zijn vorige baas op een
Zondagavond eens duchtig afgeranseld
had, nou ja, daar zou men niet veel
van hebben kunnen zeggen. Iedereen
wilde zijn haren wel terughalen.
Niemand mag zyn eigen rechter
zijn 1 hield Nardus Boeks de mensen
voor. Als iedereen rechter in zijn
eigen zaken wilde spelen, wat zou
dat een wanorde veroorzaken in de
maatschappij.
Nardus Boeks was een wijs man,
maar hun soort mensen konden het
niet verkroppen, alles over hun kant
te laten gaan, zo dachten zij erover.
Vrede op aarde, ja, dat klonk wel
mooi, maar toch hing de wereld
altijd vol ruzie.
De machthebbers gaven immers
zelf het voorbeeld. Nu oorlog links,
an oorlog rechts. Ge weet wel van
die niksnutters, die het al te bont
gemaakt hadden om nog uitweg te
vinden, die trokken als koloniaal naar
den Oost en zongen maar: „We gaan
Atjeh toe, we zyn ons leven moe"
Of naar Lombok, voor de verandering.
En als zy daar een hoop inlanders
doodgeschoten hadden, dan heetten
zy „helden".
Die inlanders waren toch ook liever
baas in eigen huis En als zo'n
dessahmens er maar geen vrede mee
kon hebben, dat die blanda's door
pijpen de petroleum ver weg lieten
lopen, en dan zo'n pijpleiding ging
vernielen, dan werd het bevel „van
hoger hand" gegeven, dat de dessah
est aanbrengen,
sah dat bevel niet op
straf de hele dessah
immers in de wereld
houdt zich achterbaks
s, uit lafheid en anderen
jr boeten.
orlogen gebeurde dit toch
zo Nu las men toch iedere dag in
de krant over „het perfide Albion"
dat de Transvaalse boeren uitmoordde
om goud en diamant en hun vrouwen
en kinderen in concentratiekampen
opsloot in een omheining van met
sterke door electrische stroom ge
laden prikkeldraad, om de boeren tot
overgave te dwingen.
's Avonds van de Zondagen hoorde
men langs de wegen galmen: „O wat
een schande, 't is de lage wraak van
Engeland"
Die oude Paul Kruger zou ook wel
gewild hebben, dat een ander land
zyn dierbaar Transvaal was komen
bevryden, maar zy lieten hem lekker
met de gebakken peren zitten.
Was het al niet mooi genoeg, dat
zy het gemeen vonden, wat daar in
Transvaal gebeurde Hulp moest
betaald worden en duur ook
Wat wist Nardus Boeks, die een
wijs man was, daar tegen in te
brengen
O, Nardus Boeks stond niet gauw
met de mond vol tanden Hy had
gelezen en gedacht. Veel gedacht in
eenzaamheid en stilte, onder de
mensen, maar ver van de mensen.
Op een afstand zag hy de mensen
het best.
Hy stond boven de mensen en zag
alles van hun gemoed, hun karakter,
hun onwetendheid, hun gebrek aan
ontwikkeling en hun daden alles
van iedere dag en van het verleden.
Hy kende de geschiedenis van de
streek en andere geschiedenis. Hy
had begrepen, dat je van een zaak
niets begrijpt, zo lang je de geschie
denis van die zaak niet kent.
Och, zei Nardus Boeks kalm en
rustig, wie weet nu eigenlijk precies
wat woorden als geluk, liefde, vry
heid, vaderland enz. betekenen
Voor iedereen wat anders en op de
ene dag wat anders dan op de
andere. Denk daar maar eqne over
na. Dat is met het verstand niet uit
te maken, dat zyn uitsluitend maar
gevoelskwesties, vaak vermengd met
belangenkwesties en dus dikwijls erg
vertroebeld ook nog.
Geluk
Het enig verstandig menselijke
begrip, dat je daarvan onder de men
sen opmerkt, is wel,' dat niemand
zich voldaan voelt door de gedachte
aan welvaart en geluk in een toe
komst van over een jaar of tien,
twintig l
Een zalige troost, maar die niet
paait, omdat je niet weet, wat er
van al die mooie voorspellingen en
verwachtingen terecht komt.
Je hebt het koren gezaaid en het
komt goed op, maar door langdurige
droogte, door hagelslag* of andere
tegenspoed mislukt de oogst.
Geluk en welvaart, nu, vandaag,
dat is van het allerhoogste belang,
•laar moeten de regeerders wel op
bedacht zyn. En bovendien moeten
de mensen dan ook werken voor het
nageslacht, voor hun kinderen, voor
andere bloed- en aanverwanten en
voor alle medemensen. Maar eerst
nu, vandaag.
In de eerste plaats en voor alles,
en boven alles voor eigen volk, niet
voor een ander land, dat misschien
de regeerders lokt met een zak goud
Heb je niet onder ons zo ging
Nardus Boeks voort mislukkelingen
zien wegtrekken naar de vreemde,
om daar cowboy te worden
Zy hebben van vaderland verwisseld
zoals zij een andere jas aantrekken.
Dat- heb je van emigreren.
En wie weet, wat zy later nog
eens zullen doen ton opzichte van hun
geboorteland en hun gewezen land
genoteD, zy of hun nakomelingen
Misschien daar in een oorlog komen
doden en verwoesten
Is dat nu dan vaderlandsliefde
Op commando van een aanvoerder
Heeft God den mens niet de hele
wereld als tydelyke woonplaats aan
gewezen Geen enkele oorlog is de
offers van bloed, leed en levens waard
Het is diep te betreuren, dat de
aardse machthebbers dikwyls naar
oorlog dry ven, of zich misschien dooi
kapitalistische macht- en geldzoekers
naar oorlogen laten dry ven.
Maar nog veel ellendiger is het,
dat de massa zo gewillig als blèrende
schapen hen achterna loopt. Daardoor
alleen worden oorlogen mogelijk ge
maakt. De machthebbers vechten het
onder elkaar niet uit, dat laten zy
anderen doen en doodbloeden ook
terwyl zijzelf veilig zitten en het goed
hebben
En wees nou toch niet zo kort
zichtig. Alles heeft zijn geschiedenis,
zyn wording en zyn ontwikkeling.
Hoeveel is er al gebeurd, eer je een
turf of een schep kolen in je kachel
doet, of met het vlas, eer je het als
laken op je bed legt
Je ziet of hoort een paar mensen
woedend vechten. Was dat, omdat de
een de ander per ongelijk even tegen
zyn arm stootte
Natuurlyk niet, dat was alleen de
aanleiding voor de uitbarsting, de
werkelijke oorzaak was de tienjarige
pestery vooraf en het onverstand.
Zo gaat het precies met de oorlogen
tussen de landen. Als de hond ge
slagen moet worden, is er wel een
knuppel te vinden.
De jarenlange pesterij onderling, de
machts- en geldzucht, de concurrentie
op de wereldmarkt, 'daarin schuilen
de oorzaken.
Maar nooit wordt een volk door een
oorlog beter en elke vrede is het be
gin van een nieuwe oorlog, omdat de
vrede bedoelt het belang van de
sterkste te dienen
Elk land beweert en houdt vol, dat
het recht aan zyn kant is. En in elk
land worden de wapens gezegend om
in een ander land te doden en te
verwoesten.
Misschien misleiden de machtheb
bers zichzelf, maar zeker misleiden
zy de massa in de meeste gevallen,
als zy als oorzaak menen een regiem,
een levensbeschouwing in een ander
land. Om het uitzicht op macht en
geld voor enkelen, daar alleen om
draaien de meeste oorlogen, en daar
wordt de massa aan opgeofferd.
Zoals de arbeid van tienduizenden
voor een klein loon moet dienen
om één ondernemer multi millionnair
te maken.
En toen gingen de Heihoekers heen
en vonden, dat Nardus Boeks zyn
woord toch wel goed wist te doen.
En gingen onveranderd op de oude
voet voort.
Want dat met Nol
De vruchten van de grond moed
willig vernielen, dat kon niemand
goed praten Ruzie of geen ruzie
Van de vruchten van de grond af
blijven
Boer Vullings en zyn aanhangers
spraken Nol voorzó kon men ge
makkelijk en gauw iemand een slechte
naam geven
Wat? Nol een slechte naam? Die
loep Die hoefde toch zeker geen
slechte naam meer te krijgen
Als het uitkwam, dat Nol het ge
daan had, dan wilde men toch wel
een8 zien 1 Of Heihoek dat zo maar
slikken wilde!
Zo ontstonden in Heihoek twee
partijen. De vete zette zich vast en
groeide aan. Allerlei van tien jaren
en langer terug werd er bij gehaald,
en vanzelf kwam er iedere dag weer
wat nieuws bij, zoals b.v., dat de boerin
van een andere boerderij de vorige
Zondag alweer met een nieuwe muts
naar de kerk was gegaan, waardoor
de ruzie fel aanwakkerde en de buurt
schap weer eens uiteenscheurde, ge-
lykerwij8, dat al meermalen was ge
schied.
Vrouw Janssen deed in haar her
berg al wat zy kon om uitbarstingen
te voorkomen.
Er was een andere herberg, waar
Nol niet zo de loop had. Die kastelein
was geen man naar zijn zin, te recht
uit, zo helemaal geen meeprater of
flikflooier. Een paar lui van de Vul
lingspartij stookten Nol opdat die
kastelein zeggen durfde, of tenminste
had te verstaan gegeven, of tenminste
zoiets, dat niemand anders dan Nol
die turfhopen in brand had gestoken,
of er zeker toch de hand in had ge
had.
Als Nol een kerel was, dan moest
hy die kastelein daarover aanspreken
Bewijzen vragen
En anders liet Nol zich kennen als
een vent van niks, een hondsvot!
Zy wilden wel met hem meegaan
En zo gebeurde het. Het troepje
trok op een late Zondagavond naar
die herberg. Na eerst in andere her
bergen twintig glazen bier gedronken
te hebben. Tot moed en voorbereiding.
Waggelend en lallend en stoelen om
vallend kwamen zy binnen.
„Bierbier... drank... nondeju
Óf de kastelein dat goed maken kon,
wat hy gezegd had
„D'r uut hier 1" zei de kastelein.
Het werd een geweldig tumult, eer
het stel op de weg stond of lag, en
niet zonder stukken kon dat uitge
voerd worden. Een avond van grote
schade en verdriet voor die herberg.
En een uur later, in de nacht, ver
brijzelden stukken bakstenen alle
ruiten van dat café, waarvan de
kastelein iets gezegd zou hebben.
Ruiten kapot slaan of gooien kwam
in deze streken in die tijden veel voor.
In oude kranten kan men er ook nog
over lezen. Wy hebben het zelf beleefd
Wordt vervolgd.
Bemesting ran vruchtbomen
en heesters
Het is nu weer tyd om aan de be
mesting van onze vruchtbomen en
heesters te gaan denken.
De moderne bemestingsleer leert
ons, dat we vooral onze vruchtbomen
wanneer deze op de klei liggen of een
grasmat hebben, zeer vroeg moeten
bemesten.
Toch denken vele liefhebbers van
kleine tuinen, welke in de regel maar
een klein aantal vruchtbomen hebben,
dat ze nog lang niet aan de bemes
ting toe zyn. Pas wanneer de mooie
dagen komen, in Februari en dan wat
zon, begint de liefhebber belangstel
ling en liefde voorzyn tuin te krijgen,
In de regel wordt dan te Iaat be
mest en ook de particulier zal er op
moeten letten om met de bemesting
wat vroeger te beginnen.
Velen vragen zich af, waarmede
bemest moet worden, stalmest of
kunstmest. Natuurlijk is stalmest en
compost goed, maar het is altyd erg
duur en moeilijk te krijgen.
Daar komt by, dat het vervoer van
de boerderij vaak moeilijk is. Nu is
het inderdaad voor een particulier
welke dikwyls leek is, niet altyd even
gemakkelijk om zich te verdiepen in
de kwestie van de stikstofmeststoffen,
kalimeststoffen en fosforzuurmest-
stoffon.
Thans is dit wel erg gemakkelijk
geworden voor de particuliere tuin-
bezitter, men kan gebruik maken
van Asef-Tuin en Gazonmest, welke
meststof de voedingsstoffen in elke
gewenste vorm bevatten. Men denke
ook vooral om de heesters en rozen
hiermede te bemesten, deze worden
maar al te dikwyls vergeten.
Denkt dus in dit seizoen om Uw
vruchtbomen en heesters, U zult er
veel plezier van beleven.
Al zyn er in ons land, laag en vlak
en slechts met hier en daar een
golvende heuvelrug geen gigantische
natuurgewrochten op te merken, zoals
in bergachtige streken met hun gril
lige rotsformaties, hun steile kloven
en hun indrukwekkende watervallen
of stroomversnellingen, toch kent ook
onze inheemse sagenwereld enkele
verhalen over geweldige reuzen.
Er moeten wel enkele vage herin
neringen in de heugenis van 't men
sengeslacht zyn blyven hangen over
de Enakskinderen of reuzen, waarover
het Bijbelverhaal in Genesis spreekt,
enig besef over Adam's nakomelingen,
die voordat de zondvloed hen allen
verdelgde met uitzondering van
Noach en diens familie vroeger de
aarde bevolkt hebben.
En het zouden immers die Reuzen
geweest zyn, die in grenzeloze hoog
moed de toren van Babel bouwden
s een uittarting van God.
In de sagen en mythen van alle
volkeren is er sprake van die hoog
gewassen, oersterke wezens, die
meestal een soort domme goedaar
digheid toonden voor de gewone
mensen, maar soms in hun lompe
onbehouwenheid veel last veroorzaak
ten.
Ook in de volkssprookjes die geheel
op fantasie berustten en geen enkel
plaatselijk aanknopingspunt behoeven,
daar ze leven en groeien onder elke
lucht en in elke sfeer, zyn de reuzen
veelal de monsterlijke creaturen die
tenslotte door de schranderen worden
schaakmat gezet.
We behoeven slechts aan 't sprookje
van Klein Duimje te denken. Het is
wel een eigenaardig feit, dat in ons
vry eenvormig lage landje nog zo veel
steden zyn, die een „sagenbafte"
stichter eren, zij het dan vaak alleen
als een folkloristische attractie. We
denken bv. aan Valuas, het opperhoofd
der Bruckeren, de vermaarde reus
van Venlo: aan Gruno de bouwer van
Groningen. Brabo Antigomus, de reus
van Antwerpen, aanLem, de grond
legger van Haarlem, aan Mago in
Megen, Ravo in Ravenstein, Bato
in Batenburg, Davo in Deventer.
Onze rivieren als Rijn en Maas
zouden ook door de reuzen, die
gepersonificeerde natuurkrachten ge
graven zyn.
Later verhuisden in's volks ver
beelding die oerdomme, sterke reuzen
naar de meest afgelegen, bijkans
onbewoonde, geheimzinnige plaatsen,
als heidevelden en woestijnen.
En zo kwamen ze in ons vaderland
bv. terecht op de eenzame heide
vlakten van het Ellertsveld in Drente,
op het „Wild en Bijster land" der
Veluwe en.... in onze Brabantse en
Limburgse Peel.
Eeuwen en 6euwen lang is de Peel-
streek terra incognita geweest, een
gevloekt, somber moeras, gemeden
door alle omwonenden op de schrale
en droge zandgronden.
Zeker, Willebrordus, de geloofs-
irediker, kon al doordringentot
3akel bv. en vond daar al een vrome
grondbezitter onder z'n bekeerlingen,
maar hoe moet de Peelstreek er wel
uitgezien hebben in die eindeloze
eeuwen der voorhistorie.
Onze geologen leren ons, dat vóór
de Maas bestond, door de Peellaagte,
de watermassa gestuwd heeft van
smeltend gletserwater. En misschien
wyst de sage hier even op die feiten
die in het bewustzijn van 't mensen
geslacht in onze streken bleven be
waard.
De Peelreuzen zouden het geweest
zyn, die de brede stioom der statig
zeewaartsvloeiende Maas hebben ge
graven. De oude reuzenvader, zag, dat
er in de Peel geen baggerwerk meer
voor zyn zoons was. Hy joeg zenaar
het Oosten om daar een waterafvoer-
weg uit te diepen.
Als echte dommekrachten deden
de knapen hun werk. Met beslijkte
klompen keerden ze 's avonds weer
huistoe.
Dan krabden ze hun schoppen en
spaden af, nadat ze eerst met hun
klompen schraafden langs het glim
mend staal. Net zoals een vermoeide
boer thaDS nog doet, eer hy thuis
komt en z'n spade neerzet by de deur.
En als ge nu weten wilt hoe die
enkele zandheuvels en stuivende
hoogten ontstaan zyn langs de rand
van de Peelmoerasstreek, bv. bij
Weverslo, onder Yenray, en onder
Neerkant en Helenaveen, dan moet
ge bedenken, dat er hier werkelyk
reuzen aan het graven en werken
waren geweest, en dat de afgeschrob
de afgekrabde zand- en slykkluiten
toch ïouzen afmetingen moesten
hebben
Helm. Dagbl. H.K.
KERKELIJKE DIENSTEN
PAROCHIEKERK St. Petros-Banden
PAROCHIE-ACTIEWees eerlijk.
Priester v.d. weekkap. van Leipsig
3de Zondag van de Advent; 6 uur
leesmis voor de parochianen; 7 uur
leesmis Gertruda van Dyck-Cleophas;
8 uur leesmis voor overl. leden van
Ned Kath. Metaalbewerkersbond;
uur leesmis Maria Linders v. Herpen;
10 uur Hoogmis by 25 jarig bestaan
van R.K. Bouwvakarbeidersbond; geen
Congregatie; 3 uur kinderlof; 5 uur
vergadering H. Familie: 7 uur Rozen
hoedje en Lof.
Maandag: H. Mis van 'tOctaaf.6 30
zielemis voor alle overl. parochianen;
7 uur leesmis overl. tam. Voermans-
Leyssen; 7.30 leesmis Buwalda; 8 uur
gest. jrd. Gerard Try nes (ïH); 7 uur
zielelof en Rozenhoedje; 8 uur verg.
van H. Familie.
DinsdagH. Eusebius. 6 30 leesmis
Adolf Verbeek en Gertr. Gossens; 7 u.
leesmis overl. fam. Arts Basten; 7.30
best, jaard. Simon Janssen, echtg. en
dochter Wilhelmina; 7 30 zijaltaar
leesmis uit dankbaarheid; 8 uur gest.
jaard. Willem Eibers, Theodora Arts,
Joh. Eibers, Joh. van Rijswijk, Petr.
en Maria Eibers (ïH).
Woensdag: Quatertemperdag, geb.
vasten en onthouding; 6 30 Gulden
Mis, zekere intentie; 7 uur (zijaltaar)
leesmis Bernard Hendriks; 7.30 lm.
Hendrik Schouten, echtg. en dochter;
8 uur gest. jaard. Jacq. Willems en
echtgenote (2kl); 9 uur pl. Hoogmis
bij gel. vd. opening vd. Lanndbouw-
huishoudschool „Marianum".
DonderdagH. Mis als Zondag. 6 30
leesmis Theodorus Janssen; 7.15 H.
Sacramentshoogmis, leiding meisjes;
8 uur gest. jaard. Johanna Willems,
echtg., Peter van Meyel, ouders en
kinderen (3kl).
Vrijdag: Quatertemperdag, geboden
vasten en onthouding; 6.30 lm. wed.
Claessens-Bistervels; 7 uur leesmis
Jos. Hendrix; 7.30 leesmis zek. int;
7 30 zijaltaar leesmis Gezusters Jacobs;
8 uur gest. jrd. Petrus Dekkers (iH)
ZaterdagQuatertemperdag, geb.
vasten en onthoudingsdag; 6 30 O. L
Vrouwhoogmis; i uur leesmis Gerard
Direks en echtg7.30 lm. Catharina
MaassenSwaghoven; 8 uur gest. jrd.
Johan Munsters en Margaret ha Wijn
hoven (3kl); 7 uur Marialof en Rozen
hoedje.
VELTUM: Donderdag 7.30 leesmis
overl. fam. Derks—Smits
KATECHISMUS Alle schoolkinderen
leren deze week herhalingslessen
MARIALEGIOEN. Voor de auxili-
aire en actieve leden van het Maria-
legioen zal a s. Zondag \4 Dec. in de
Kapel van Jerusalem om kwart over
4 een bijeenkomst worden gehouden.
Spreker is kapelaan J. Haffmans te
Venlo.
7 uur Patronaat
Zondagavond om 7 uur is er een
ontspanningsavond voor de 3 groepen
tegelijk.
Het is de maandelijkse attractie
mot een mooi programma. Jongens,
die niet by zijn met hun contributie,
worden met toegelaten
Er zullen ook mededelingen worden
gedaan over een te houden Kerst
avond. Jongens, die willen voordragen
zingen of muziek maken, moeten zich
dan opgeven.
Kerstpakjes voor zieken
Evenals vorige jaren zullen de
propagandisten van de Kath. Actie
ook nu weer bij de parochianen aan
kloppen om giften in natura en geld
op te halen, zodat onze zieken met
Kerstmis weer verrast worden met
een Kerstpakket.
Rectoraat St. Antonins van Padna
VEULEN
3de Zondag van de Advent. 7 uur
gel. tot Communiceren; 7.30 leesmis
Jacobus Verbugt; 10 nur hoogmis tot
intnamiddag 2 30 Lof.
Maandag7.30 lm. v. vrouw Jacobs.
Dinsdag7.30 gez. zieledienst voor
overl. fam. Geelen Boonen.
Woensdag: 6 uur Gulden Mis, voor
alle noodw heden van onze gelovigen.
Donderdag 7.30 lm. voor overl. fam.
Creemers-Linders.
Vrijdag: 7.30 lm. voor overl. fam.
Wilms-van Lin.
Zaterdag7.30 lm. v. Jan Reintjes
en echtgenote; biechten v. 5.30—6.30;
7.30 Lof ter ere van Maria.
Deze week Woensdag, Vrijdag en
Zaterdag zyn Quatertemperdagen
geboden vasten- en onthoudingsdagen'
PAROCHIEKERK YSSELSTEYN
3e Zondag v.d. Advent; half 8 lm
Johannes en Lambertus Verhoeven en
echtgen.; o u. kindermis; 10.15 hoog
mis vd. parochie; 2 uur lof; half 3
H- Familie vd. mannen.
Maandaghalf s gez. jaarget. voor
P.J. Janssen.
Dinsdaghalf 8 lm W. v. Ooi, echt
genote en zoon Willy.
Woensdag Altydd. aanbidding; 7 u.
met suiker bestrooid 250 gram (if
100 gram58- ^3^
100 gram
100 gram
1 CO gram
met hele vruchten 100 gram v
Grote sortering kaarsen!
pe' pak5 5 en
Frankfurter per paar
100 gram
Zie a.s week onze Kersifolder voor onze
Speciale Kerst Aanbieding
MAAKT U HET LEVEN GOEDKOPER!
uitstelling van Allerheiligste, waarna
H. Communie; halfs gez.H.Mist.e.v.
't H. Sacrament voor overl. familie
v. Soest—Swinkels, tevens Gulden Mis;
half 7 n.m. complete en sluiting aan
bidding.
Donderdaghalf 8 lm fam. Jaspers—
Lenssen.
Vrijdag: half 8 lm J. Rongen.
Zondag: halfs lmte.v. O.L.Vrouw,
besteld door familie Vergeldt—Smeets;
5 uur Marialof.
Woensdag, Vry dag en Zaterdag
quatertemperdagen, geboden vasten
en onthoudingsdagen.
PATERSKERK.
Zondag„Gaudete"; pl. viering van
t feest van Maria Ónb. Ontvangen;
H. Missen 5 45, 6 30, 7.45 voor overl
ouders Maurer—Theuws; 9u hoogmis
voor de levende en overl. leden van
de aartsbroederschap van 't Koordje
vd. H. Franciscus,- 't communiceren
begint vooraan; vandaag predicatie en
iste coll. voor de gezinszorg, 2e coll.
paterskerk; 5 u. pl. Adventslof predi
catie over Maria Onb. Ontvangen en
processie door het kloosterpand.
MaandagMaria Koningin van de
Minderbroeders; 6 u. H. Mis voor overl.
ouders; 6.30 voor Ant. Bosch; 7 uur
Hendricu8 Holtackers; 7 30 Ant. Ver-
schuuren; 8 uur Piet Schaeffers en
ouders en Theodorus Janssen.
Dinsdag: 6 uur uitstelling van 't
Allerheiligste, volle aflaat voor alle
gelovigen, H. Mis voor Martinus Smits;
6 30 overl. fam. Peters—Hoex; 7 uur
uit dankb. en voor een zalige dood;
7.30 hoogmis; 7.30 lm voor J. Beckers
(v. w. 't Koordje); 6.30 lof waarna
verering vd. reliquie van St Antonius.
Woensdag: vandaag om 6.30 pl.
Gulden Mis; de H. Communie wordt
onder de hoogmis uitgereikt (dus niet
om 6 35); 7.30 lm v. Martin Claessens;
kaarsen voor de Gulden Mis kunt U
tot Dinsdagavond in de daarvoor be
stemde bak deponeren af afgeven aan
br. Portier of br. Koster.
Donderdag7.30 H. Mis voor Wilh
Arts en Gertruda Niessen; 8 u. voor
de Gebr. van Es.
Vrydag7 u. Jan Arts; 7.30 Ant.
erheggen; 8 uur Gertruda Filla-
Alberts; 8 30 tot eerherstel; 6 30 oef.
vd. H. Kruisweg.
Zaterdag: 6 u. Wed. Joh.Liijens—
vd. Ven; 7.30 voor een zalige dood(R);
van 3—8 u. biechthoren.
Woensdag, Vry'dag en Zaterdag
quatertemperdagen, geboden vasten
en onthouding.
Novicen-onderricht Derde Orde
Maandagavond 8 uur in 't Paters-
klooster onderricht voor postulanten
van de Derde Orde. Ook toegankelijk
voor de tertiarissen.
Wy hopen, dat daar 6teeds meer
gebruik van zal gemaakt worden.
Parochiekerk St.Gertrudis, OIRLO
3de Zondag van de Advent, 3 uur
Lof met rozenhoedje, waarna verga
dering voor de H. Familie, afdeling
mannen
Maandag 7.30 besteld jaarg. voor
Maria Agnes Willemsen
Dinsdag 7.30 besteldezieledienst voor
overl. familie Nelissen—Ewals
Woensdag 7 uur Gulden Mis, 7.30
gelezen H. Mis
Donderdag 7 30 best. zieledienst v
overl. fam. Peeters—Rongen
Vrijdag 7.30 gest. jaarg. voorJaco
mina Billekens
Zaterdag 7.30 Quatertempermis; van
6—7 biechtgelegenheid; 7 uur Marialof
Woensdag, Vry'dag en Zaterdag de
Quatertemperdagen
RECTORAAT HEIDE
3de Zondag van de Advent, 8 uur
lsm. uit dankbaarheid; 10 uur hoog
mis voor de missie; 3 uur lof
Maandag 7.30 lsm verlaten zielen
Dinsdag 7 30 lsm Piet van Meyel
Woensdag 6,45 H. Communie; 7.00
Gulden Mis; 7.30 overl. fam. Eibers—
Mandors
Donderdag 7 30 P. A. van Hebster
Vry'dag 7.30 uit dankbaarheid
Zaterdag 7 30 ter ere van O.L. Vr.
van Altijddurende BystaDd, 5.30
biechten, 7 uur lof
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag de
Quatertemperdagen.
PAROCHIEH. Catharina, LEUNEN
3de Zondag van de Advent, 7 uur
H. Mis voor Jan Beckers; 7.30 voor
Peter Willemse; 10.15 hoogmis voor
de parochie; 3 uur lof; geen H. Fa
milie
Maandag 7 30 gez. jgt. Martinus
Manders en Maria de Lauw
Dinsdag 7 30 gest. jgt Anna Elis.
Litjens, Johannes en Gertrudis Claes
sens; 7 uur godsdienstcurauB voor
!8jarigen
Woensdag 7 uur Gulden Mis, als
jgt. voor Piet Verschuuren
Donderdag 7 uur lsm. voor Mart.
Claessens
Vrijdag 7 30 lsm. voor Hendrik en
Lena van Soest
Zaterdag 7.30 lsm voor wed. Loonen
Willemse. Biechten van 4 5 en 6.30
tot 7 uur. Om 7 uur Marialof
A.s. Zondag collecte voor 't Sociaal
Charitatief Centrum van 't Dekenaat
Venray
Woensdag, Vry dag en Zaterdag de
Quatertemperdagen
PAROCHIEKERK OOSTRUM
ZoDdag: vandaag 3e Zondag v.d
Advent; 7 uur H. Communie; 7.30 en
10 u. de beide H. Missen; 3 u. lof.
Maandag: 7.30 best. gez. H. Mis voor
vr. Vermeulen.
Dinsdag7.30' best. zm voor vrouw
Linders.
Woensdag7 u. de Gulden Mis tot
zek. int.; 7.30 rozenkrans voor de ver
volgden om hun geloof.
Donderdag7.30 best. zm voor Ant.
Paules en Wilh. Jacobs,
Vrijdag derde Vrijdag vd. maand,
dus Missievrijdag voor de jeugd; 7.30
gest. gez jaarg. voor Ger. Derks; onder
de H. Mis gen. H. Communie van de
kinderen voor de Missie.
Zaterdag7 30 best. zm voor Elis.
Thuyls; 7.30 Marialof.
RECTORAAT St. Jozef, Smakt
3de Zondag van de Advent, 6 30
lsm. voor overledene; 7.30 voor Willem
Janssen en overleden ouders; 10 uur
hoogmis ter ere van O.L. Vrouw; 3
uur lof met rozenhoedje
Maandag 7 uur lsm. overleden fam.
Kersten—Asselbergs; 7.45 voor Jan
Hubert Gelissen
Dinsdag 7 uur lsm. voor Theodora
Janssen—Vermeulen; 7 43 voor overl.
fam. Cox; 7 uur MC jongens
Woensdag, Vry'dag en Zaterdag de
Quatertemperdagen; Woensdag 7 uur
gez. Gulden Mis; 745 lsm ter ere van
St Joseph; 7 uur MC jongens
Donderdag 7 uur lsm overl. fam.
Kersten—Geurts; 7.45 lsm overl. fam,
Bonants-Derkx
Vry dag 7 uur lsm voor Jan Hubert
Gelissen; 7.45 voor de meest verlaten
zielen
Zaterdag 7 uur lsm tot zekere int.
7.45 gez. H. Mis ter ere van O.L.
Vrouw. Van 5—7 uur biechten; om
7 uur Marialof.
Zondag 21 Dec. is de 2de collecte
voor het Sociaal Charitatief Centrum
te Venray