„ZAT VAN DIE"! Reuzen in de Peel. Land- en tuinbouw KERST-KRANSJES AiQ CHOC. KRANSJES MUSKET KRANSJES FOND. KRANSJES SCHUIM KRANSJES KERSTPUDDING KERSTBOOM-KAARSJES KNAKWORST NIERBROOD door herman H. J. Maas En het was weer hetzelfde van de rollende bal, die de stil liggende bal ook aan het rollen botst. Wie zou 'm dat nou gelapt hebben, die grote turfhopen van boerFaassen in brand te steken? De dagen en avonden verliepen met druk gepraat over dat voorval. Dat toch eigenlijk wel al te bar was, dat moest men toegeven! Faassen vond geen enkel spoor. Zo als het ver af in de duisternis ge beurd was, zo bleef het ook in de duisternis hangen. Dat voelde Heihoek wel beangstigend aan. Daar kon im mers niemand zich tegen vrijwaren. Wie had geen vijanden? Een klein kunstje, iemand op die manier te treffen En dan zat men er maar mee. Wat een ongerief, de hele winter zonder stook en wat een schade. De meesten hadden immers lang niet „zat van die", Faassen kon zich wel redden Maarniet iedereen heette boerFaassen Nol Natuurlijk moest men dadelijk aan hem denken. Maar Nol had die hele avond weer, als altijd, daar en daar zitten kaarten. Hoe kon het dan Eq toch Kyk, zoiets als brand stichten wydaf in de donkere nacht, tot grote schade van een mens, dat liet zich zo maar niet wegzetten. Als Nol zijn vorige baas op een Zondagavond eens duchtig afgeranseld had, nou ja, daar zou men niet veel van hebben kunnen zeggen. Iedereen wilde zijn haren wel terughalen. Niemand mag zyn eigen rechter zijn 1 hield Nardus Boeks de mensen voor. Als iedereen rechter in zijn eigen zaken wilde spelen, wat zou dat een wanorde veroorzaken in de maatschappij. Nardus Boeks was een wijs man, maar hun soort mensen konden het niet verkroppen, alles over hun kant te laten gaan, zo dachten zij erover. Vrede op aarde, ja, dat klonk wel mooi, maar toch hing de wereld altijd vol ruzie. De machthebbers gaven immers zelf het voorbeeld. Nu oorlog links, an oorlog rechts. Ge weet wel van die niksnutters, die het al te bont gemaakt hadden om nog uitweg te vinden, die trokken als koloniaal naar den Oost en zongen maar: „We gaan Atjeh toe, we zyn ons leven moe" Of naar Lombok, voor de verandering. En als zy daar een hoop inlanders doodgeschoten hadden, dan heetten zy „helden". Die inlanders waren toch ook liever baas in eigen huis En als zo'n dessahmens er maar geen vrede mee kon hebben, dat die blanda's door pijpen de petroleum ver weg lieten lopen, en dan zo'n pijpleiding ging vernielen, dan werd het bevel „van hoger hand" gegeven, dat de dessah est aanbrengen, sah dat bevel niet op straf de hele dessah immers in de wereld houdt zich achterbaks s, uit lafheid en anderen jr boeten. orlogen gebeurde dit toch zo Nu las men toch iedere dag in de krant over „het perfide Albion" dat de Transvaalse boeren uitmoordde om goud en diamant en hun vrouwen en kinderen in concentratiekampen opsloot in een omheining van met sterke door electrische stroom ge laden prikkeldraad, om de boeren tot overgave te dwingen. 's Avonds van de Zondagen hoorde men langs de wegen galmen: „O wat een schande, 't is de lage wraak van Engeland" Die oude Paul Kruger zou ook wel gewild hebben, dat een ander land zyn dierbaar Transvaal was komen bevryden, maar zy lieten hem lekker met de gebakken peren zitten. Was het al niet mooi genoeg, dat zy het gemeen vonden, wat daar in Transvaal gebeurde Hulp moest betaald worden en duur ook Wat wist Nardus Boeks, die een wijs man was, daar tegen in te brengen O, Nardus Boeks stond niet gauw met de mond vol tanden Hy had gelezen en gedacht. Veel gedacht in eenzaamheid en stilte, onder de mensen, maar ver van de mensen. Op een afstand zag hy de mensen het best. Hy stond boven de mensen en zag alles van hun gemoed, hun karakter, hun onwetendheid, hun gebrek aan ontwikkeling en hun daden alles van iedere dag en van het verleden. Hy kende de geschiedenis van de streek en andere geschiedenis. Hy had begrepen, dat je van een zaak niets begrijpt, zo lang je de geschie denis van die zaak niet kent. Och, zei Nardus Boeks kalm en rustig, wie weet nu eigenlijk precies wat woorden als geluk, liefde, vry heid, vaderland enz. betekenen Voor iedereen wat anders en op de ene dag wat anders dan op de andere. Denk daar maar eqne over na. Dat is met het verstand niet uit te maken, dat zyn uitsluitend maar gevoelskwesties, vaak vermengd met belangenkwesties en dus dikwijls erg vertroebeld ook nog. Geluk Het enig verstandig menselijke begrip, dat je daarvan onder de men sen opmerkt, is wel,' dat niemand zich voldaan voelt door de gedachte aan welvaart en geluk in een toe komst van over een jaar of tien, twintig l Een zalige troost, maar die niet paait, omdat je niet weet, wat er van al die mooie voorspellingen en verwachtingen terecht komt. Je hebt het koren gezaaid en het komt goed op, maar door langdurige droogte, door hagelslag* of andere tegenspoed mislukt de oogst. Geluk en welvaart, nu, vandaag, dat is van het allerhoogste belang, •laar moeten de regeerders wel op bedacht zyn. En bovendien moeten de mensen dan ook werken voor het nageslacht, voor hun kinderen, voor andere bloed- en aanverwanten en voor alle medemensen. Maar eerst nu, vandaag. In de eerste plaats en voor alles, en boven alles voor eigen volk, niet voor een ander land, dat misschien de regeerders lokt met een zak goud Heb je niet onder ons zo ging Nardus Boeks voort mislukkelingen zien wegtrekken naar de vreemde, om daar cowboy te worden Zy hebben van vaderland verwisseld zoals zij een andere jas aantrekken. Dat- heb je van emigreren. En wie weet, wat zy later nog eens zullen doen ton opzichte van hun geboorteland en hun gewezen land genoteD, zy of hun nakomelingen Misschien daar in een oorlog komen doden en verwoesten Is dat nu dan vaderlandsliefde Op commando van een aanvoerder Heeft God den mens niet de hele wereld als tydelyke woonplaats aan gewezen Geen enkele oorlog is de offers van bloed, leed en levens waard Het is diep te betreuren, dat de aardse machthebbers dikwyls naar oorlog dry ven, of zich misschien dooi kapitalistische macht- en geldzoekers naar oorlogen laten dry ven. Maar nog veel ellendiger is het, dat de massa zo gewillig als blèrende schapen hen achterna loopt. Daardoor alleen worden oorlogen mogelijk ge maakt. De machthebbers vechten het onder elkaar niet uit, dat laten zy anderen doen en doodbloeden ook terwyl zijzelf veilig zitten en het goed hebben En wees nou toch niet zo kort zichtig. Alles heeft zijn geschiedenis, zyn wording en zyn ontwikkeling. Hoeveel is er al gebeurd, eer je een turf of een schep kolen in je kachel doet, of met het vlas, eer je het als laken op je bed legt Je ziet of hoort een paar mensen woedend vechten. Was dat, omdat de een de ander per ongelijk even tegen zyn arm stootte Natuurlyk niet, dat was alleen de aanleiding voor de uitbarsting, de werkelijke oorzaak was de tienjarige pestery vooraf en het onverstand. Zo gaat het precies met de oorlogen tussen de landen. Als de hond ge slagen moet worden, is er wel een knuppel te vinden. De jarenlange pesterij onderling, de machts- en geldzucht, de concurrentie op de wereldmarkt, 'daarin schuilen de oorzaken. Maar nooit wordt een volk door een oorlog beter en elke vrede is het be gin van een nieuwe oorlog, omdat de vrede bedoelt het belang van de sterkste te dienen Elk land beweert en houdt vol, dat het recht aan zyn kant is. En in elk land worden de wapens gezegend om in een ander land te doden en te verwoesten. Misschien misleiden de machtheb bers zichzelf, maar zeker misleiden zy de massa in de meeste gevallen, als zy als oorzaak menen een regiem, een levensbeschouwing in een ander land. Om het uitzicht op macht en geld voor enkelen, daar alleen om draaien de meeste oorlogen, en daar wordt de massa aan opgeofferd. Zoals de arbeid van tienduizenden voor een klein loon moet dienen om één ondernemer multi millionnair te maken. En toen gingen de Heihoekers heen en vonden, dat Nardus Boeks zyn woord toch wel goed wist te doen. En gingen onveranderd op de oude voet voort. Want dat met Nol De vruchten van de grond moed willig vernielen, dat kon niemand goed praten Ruzie of geen ruzie Van de vruchten van de grond af blijven Boer Vullings en zyn aanhangers spraken Nol voorzó kon men ge makkelijk en gauw iemand een slechte naam geven Wat? Nol een slechte naam? Die loep Die hoefde toch zeker geen slechte naam meer te krijgen Als het uitkwam, dat Nol het ge daan had, dan wilde men toch wel een8 zien 1 Of Heihoek dat zo maar slikken wilde! Zo ontstonden in Heihoek twee partijen. De vete zette zich vast en groeide aan. Allerlei van tien jaren en langer terug werd er bij gehaald, en vanzelf kwam er iedere dag weer wat nieuws bij, zoals b.v., dat de boerin van een andere boerderij de vorige Zondag alweer met een nieuwe muts naar de kerk was gegaan, waardoor de ruzie fel aanwakkerde en de buurt schap weer eens uiteenscheurde, ge- lykerwij8, dat al meermalen was ge schied. Vrouw Janssen deed in haar her berg al wat zy kon om uitbarstingen te voorkomen. Er was een andere herberg, waar Nol niet zo de loop had. Die kastelein was geen man naar zijn zin, te recht uit, zo helemaal geen meeprater of flikflooier. Een paar lui van de Vul lingspartij stookten Nol opdat die kastelein zeggen durfde, of tenminste had te verstaan gegeven, of tenminste zoiets, dat niemand anders dan Nol die turfhopen in brand had gestoken, of er zeker toch de hand in had ge had. Als Nol een kerel was, dan moest hy die kastelein daarover aanspreken Bewijzen vragen En anders liet Nol zich kennen als een vent van niks, een hondsvot! Zy wilden wel met hem meegaan En zo gebeurde het. Het troepje trok op een late Zondagavond naar die herberg. Na eerst in andere her bergen twintig glazen bier gedronken te hebben. Tot moed en voorbereiding. Waggelend en lallend en stoelen om vallend kwamen zy binnen. „Bierbier... drank... nondeju Óf de kastelein dat goed maken kon, wat hy gezegd had „D'r uut hier 1" zei de kastelein. Het werd een geweldig tumult, eer het stel op de weg stond of lag, en niet zonder stukken kon dat uitge voerd worden. Een avond van grote schade en verdriet voor die herberg. En een uur later, in de nacht, ver brijzelden stukken bakstenen alle ruiten van dat café, waarvan de kastelein iets gezegd zou hebben. Ruiten kapot slaan of gooien kwam in deze streken in die tijden veel voor. In oude kranten kan men er ook nog over lezen. Wy hebben het zelf beleefd Wordt vervolgd. Bemesting ran vruchtbomen en heesters Het is nu weer tyd om aan de be mesting van onze vruchtbomen en heesters te gaan denken. De moderne bemestingsleer leert ons, dat we vooral onze vruchtbomen wanneer deze op de klei liggen of een grasmat hebben, zeer vroeg moeten bemesten. Toch denken vele liefhebbers van kleine tuinen, welke in de regel maar een klein aantal vruchtbomen hebben, dat ze nog lang niet aan de bemes ting toe zyn. Pas wanneer de mooie dagen komen, in Februari en dan wat zon, begint de liefhebber belangstel ling en liefde voorzyn tuin te krijgen, In de regel wordt dan te Iaat be mest en ook de particulier zal er op moeten letten om met de bemesting wat vroeger te beginnen. Velen vragen zich af, waarmede bemest moet worden, stalmest of kunstmest. Natuurlijk is stalmest en compost goed, maar het is altyd erg duur en moeilijk te krijgen. Daar komt by, dat het vervoer van de boerderij vaak moeilijk is. Nu is het inderdaad voor een particulier welke dikwyls leek is, niet altyd even gemakkelijk om zich te verdiepen in de kwestie van de stikstofmeststoffen, kalimeststoffen en fosforzuurmest- stoffon. Thans is dit wel erg gemakkelijk geworden voor de particuliere tuin- bezitter, men kan gebruik maken van Asef-Tuin en Gazonmest, welke meststof de voedingsstoffen in elke gewenste vorm bevatten. Men denke ook vooral om de heesters en rozen hiermede te bemesten, deze worden maar al te dikwyls vergeten. Denkt dus in dit seizoen om Uw vruchtbomen en heesters, U zult er veel plezier van beleven. Al zyn er in ons land, laag en vlak en slechts met hier en daar een golvende heuvelrug geen gigantische natuurgewrochten op te merken, zoals in bergachtige streken met hun gril lige rotsformaties, hun steile kloven en hun indrukwekkende watervallen of stroomversnellingen, toch kent ook onze inheemse sagenwereld enkele verhalen over geweldige reuzen. Er moeten wel enkele vage herin neringen in de heugenis van 't men sengeslacht zyn blyven hangen over de Enakskinderen of reuzen, waarover het Bijbelverhaal in Genesis spreekt, enig besef over Adam's nakomelingen, die voordat de zondvloed hen allen verdelgde met uitzondering van Noach en diens familie vroeger de aarde bevolkt hebben. En het zouden immers die Reuzen geweest zyn, die in grenzeloze hoog moed de toren van Babel bouwden s een uittarting van God. In de sagen en mythen van alle volkeren is er sprake van die hoog gewassen, oersterke wezens, die meestal een soort domme goedaar digheid toonden voor de gewone mensen, maar soms in hun lompe onbehouwenheid veel last veroorzaak ten. Ook in de volkssprookjes die geheel op fantasie berustten en geen enkel plaatselijk aanknopingspunt behoeven, daar ze leven en groeien onder elke lucht en in elke sfeer, zyn de reuzen veelal de monsterlijke creaturen die tenslotte door de schranderen worden schaakmat gezet. We behoeven slechts aan 't sprookje van Klein Duimje te denken. Het is wel een eigenaardig feit, dat in ons vry eenvormig lage landje nog zo veel steden zyn, die een „sagenbafte" stichter eren, zij het dan vaak alleen als een folkloristische attractie. We denken bv. aan Valuas, het opperhoofd der Bruckeren, de vermaarde reus van Venlo: aan Gruno de bouwer van Groningen. Brabo Antigomus, de reus van Antwerpen, aanLem, de grond legger van Haarlem, aan Mago in Megen, Ravo in Ravenstein, Bato in Batenburg, Davo in Deventer. Onze rivieren als Rijn en Maas zouden ook door de reuzen, die gepersonificeerde natuurkrachten ge graven zyn. Later verhuisden in's volks ver beelding die oerdomme, sterke reuzen naar de meest afgelegen, bijkans onbewoonde, geheimzinnige plaatsen, als heidevelden en woestijnen. En zo kwamen ze in ons vaderland bv. terecht op de eenzame heide vlakten van het Ellertsveld in Drente, op het „Wild en Bijster land" der Veluwe en.... in onze Brabantse en Limburgse Peel. Eeuwen en 6euwen lang is de Peel- streek terra incognita geweest, een gevloekt, somber moeras, gemeden door alle omwonenden op de schrale en droge zandgronden. Zeker, Willebrordus, de geloofs- irediker, kon al doordringentot 3akel bv. en vond daar al een vrome grondbezitter onder z'n bekeerlingen, maar hoe moet de Peelstreek er wel uitgezien hebben in die eindeloze eeuwen der voorhistorie. Onze geologen leren ons, dat vóór de Maas bestond, door de Peellaagte, de watermassa gestuwd heeft van smeltend gletserwater. En misschien wyst de sage hier even op die feiten die in het bewustzijn van 't mensen geslacht in onze streken bleven be waard. De Peelreuzen zouden het geweest zyn, die de brede stioom der statig zeewaartsvloeiende Maas hebben ge graven. De oude reuzenvader, zag, dat er in de Peel geen baggerwerk meer voor zyn zoons was. Hy joeg zenaar het Oosten om daar een waterafvoer- weg uit te diepen. Als echte dommekrachten deden de knapen hun werk. Met beslijkte klompen keerden ze 's avonds weer huistoe. Dan krabden ze hun schoppen en spaden af, nadat ze eerst met hun klompen schraafden langs het glim mend staal. Net zoals een vermoeide boer thaDS nog doet, eer hy thuis komt en z'n spade neerzet by de deur. En als ge nu weten wilt hoe die enkele zandheuvels en stuivende hoogten ontstaan zyn langs de rand van de Peelmoerasstreek, bv. bij Weverslo, onder Yenray, en onder Neerkant en Helenaveen, dan moet ge bedenken, dat er hier werkelyk reuzen aan het graven en werken waren geweest, en dat de afgeschrob de afgekrabde zand- en slykkluiten toch ïouzen afmetingen moesten hebben Helm. Dagbl. H.K. KERKELIJKE DIENSTEN PAROCHIEKERK St. Petros-Banden PAROCHIE-ACTIEWees eerlijk. Priester v.d. weekkap. van Leipsig 3de Zondag van de Advent; 6 uur leesmis voor de parochianen; 7 uur leesmis Gertruda van Dyck-Cleophas; 8 uur leesmis voor overl. leden van Ned Kath. Metaalbewerkersbond; uur leesmis Maria Linders v. Herpen; 10 uur Hoogmis by 25 jarig bestaan van R.K. Bouwvakarbeidersbond; geen Congregatie; 3 uur kinderlof; 5 uur vergadering H. Familie: 7 uur Rozen hoedje en Lof. Maandag: H. Mis van 'tOctaaf.6 30 zielemis voor alle overl. parochianen; 7 uur leesmis overl. tam. Voermans- Leyssen; 7.30 leesmis Buwalda; 8 uur gest. jrd. Gerard Try nes (ïH); 7 uur zielelof en Rozenhoedje; 8 uur verg. van H. Familie. DinsdagH. Eusebius. 6 30 leesmis Adolf Verbeek en Gertr. Gossens; 7 u. leesmis overl. fam. Arts Basten; 7.30 best, jaard. Simon Janssen, echtg. en dochter Wilhelmina; 7 30 zijaltaar leesmis uit dankbaarheid; 8 uur gest. jaard. Willem Eibers, Theodora Arts, Joh. Eibers, Joh. van Rijswijk, Petr. en Maria Eibers (ïH). Woensdag: Quatertemperdag, geb. vasten en onthouding; 6 30 Gulden Mis, zekere intentie; 7 uur (zijaltaar) leesmis Bernard Hendriks; 7.30 lm. Hendrik Schouten, echtg. en dochter; 8 uur gest. jaard. Jacq. Willems en echtgenote (2kl); 9 uur pl. Hoogmis bij gel. vd. opening vd. Lanndbouw- huishoudschool „Marianum". DonderdagH. Mis als Zondag. 6 30 leesmis Theodorus Janssen; 7.15 H. Sacramentshoogmis, leiding meisjes; 8 uur gest. jaard. Johanna Willems, echtg., Peter van Meyel, ouders en kinderen (3kl). Vrijdag: Quatertemperdag, geboden vasten en onthouding; 6.30 lm. wed. Claessens-Bistervels; 7 uur leesmis Jos. Hendrix; 7.30 leesmis zek. int; 7 30 zijaltaar leesmis Gezusters Jacobs; 8 uur gest. jrd. Petrus Dekkers (iH) ZaterdagQuatertemperdag, geb. vasten en onthoudingsdag; 6 30 O. L Vrouwhoogmis; i uur leesmis Gerard Direks en echtg7.30 lm. Catharina MaassenSwaghoven; 8 uur gest. jrd. Johan Munsters en Margaret ha Wijn hoven (3kl); 7 uur Marialof en Rozen hoedje. VELTUM: Donderdag 7.30 leesmis overl. fam. Derks—Smits KATECHISMUS Alle schoolkinderen leren deze week herhalingslessen MARIALEGIOEN. Voor de auxili- aire en actieve leden van het Maria- legioen zal a s. Zondag \4 Dec. in de Kapel van Jerusalem om kwart over 4 een bijeenkomst worden gehouden. Spreker is kapelaan J. Haffmans te Venlo. 7 uur Patronaat Zondagavond om 7 uur is er een ontspanningsavond voor de 3 groepen tegelijk. Het is de maandelijkse attractie mot een mooi programma. Jongens, die niet by zijn met hun contributie, worden met toegelaten Er zullen ook mededelingen worden gedaan over een te houden Kerst avond. Jongens, die willen voordragen zingen of muziek maken, moeten zich dan opgeven. Kerstpakjes voor zieken Evenals vorige jaren zullen de propagandisten van de Kath. Actie ook nu weer bij de parochianen aan kloppen om giften in natura en geld op te halen, zodat onze zieken met Kerstmis weer verrast worden met een Kerstpakket. Rectoraat St. Antonins van Padna VEULEN 3de Zondag van de Advent. 7 uur gel. tot Communiceren; 7.30 leesmis Jacobus Verbugt; 10 nur hoogmis tot intnamiddag 2 30 Lof. Maandag7.30 lm. v. vrouw Jacobs. Dinsdag7.30 gez. zieledienst voor overl. fam. Geelen Boonen. Woensdag: 6 uur Gulden Mis, voor alle noodw heden van onze gelovigen. Donderdag 7.30 lm. voor overl. fam. Creemers-Linders. Vrijdag: 7.30 lm. voor overl. fam. Wilms-van Lin. Zaterdag7.30 lm. v. Jan Reintjes en echtgenote; biechten v. 5.30—6.30; 7.30 Lof ter ere van Maria. Deze week Woensdag, Vrijdag en Zaterdag zyn Quatertemperdagen geboden vasten- en onthoudingsdagen' PAROCHIEKERK YSSELSTEYN 3e Zondag v.d. Advent; half 8 lm Johannes en Lambertus Verhoeven en echtgen.; o u. kindermis; 10.15 hoog mis vd. parochie; 2 uur lof; half 3 H- Familie vd. mannen. Maandaghalf s gez. jaarget. voor P.J. Janssen. Dinsdaghalf 8 lm W. v. Ooi, echt genote en zoon Willy. Woensdag Altydd. aanbidding; 7 u. met suiker bestrooid 250 gram (if 100 gram58- ^3^ 100 gram 100 gram 1 CO gram met hele vruchten 100 gram v Grote sortering kaarsen! pe' pak5 5 en Frankfurter per paar 100 gram Zie a.s week onze Kersifolder voor onze Speciale Kerst Aanbieding MAAKT U HET LEVEN GOEDKOPER! uitstelling van Allerheiligste, waarna H. Communie; halfs gez.H.Mist.e.v. 't H. Sacrament voor overl. familie v. Soest—Swinkels, tevens Gulden Mis; half 7 n.m. complete en sluiting aan bidding. Donderdaghalf 8 lm fam. Jaspers— Lenssen. Vrijdag: half 8 lm J. Rongen. Zondag: halfs lmte.v. O.L.Vrouw, besteld door familie Vergeldt—Smeets; 5 uur Marialof. Woensdag, Vry dag en Zaterdag quatertemperdagen, geboden vasten en onthoudingsdagen. PATERSKERK. Zondag„Gaudete"; pl. viering van t feest van Maria Ónb. Ontvangen; H. Missen 5 45, 6 30, 7.45 voor overl ouders Maurer—Theuws; 9u hoogmis voor de levende en overl. leden van de aartsbroederschap van 't Koordje vd. H. Franciscus,- 't communiceren begint vooraan; vandaag predicatie en iste coll. voor de gezinszorg, 2e coll. paterskerk; 5 u. pl. Adventslof predi catie over Maria Onb. Ontvangen en processie door het kloosterpand. MaandagMaria Koningin van de Minderbroeders; 6 u. H. Mis voor overl. ouders; 6.30 voor Ant. Bosch; 7 uur Hendricu8 Holtackers; 7 30 Ant. Ver- schuuren; 8 uur Piet Schaeffers en ouders en Theodorus Janssen. Dinsdag: 6 uur uitstelling van 't Allerheiligste, volle aflaat voor alle gelovigen, H. Mis voor Martinus Smits; 6 30 overl. fam. Peters—Hoex; 7 uur uit dankb. en voor een zalige dood; 7.30 hoogmis; 7.30 lm voor J. Beckers (v. w. 't Koordje); 6.30 lof waarna verering vd. reliquie van St Antonius. Woensdag: vandaag om 6.30 pl. Gulden Mis; de H. Communie wordt onder de hoogmis uitgereikt (dus niet om 6 35); 7.30 lm v. Martin Claessens; kaarsen voor de Gulden Mis kunt U tot Dinsdagavond in de daarvoor be stemde bak deponeren af afgeven aan br. Portier of br. Koster. Donderdag7.30 H. Mis voor Wilh Arts en Gertruda Niessen; 8 u. voor de Gebr. van Es. Vrydag7 u. Jan Arts; 7.30 Ant. erheggen; 8 uur Gertruda Filla- Alberts; 8 30 tot eerherstel; 6 30 oef. vd. H. Kruisweg. Zaterdag: 6 u. Wed. Joh.Liijens— vd. Ven; 7.30 voor een zalige dood(R); van 3—8 u. biechthoren. Woensdag, Vry'dag en Zaterdag quatertemperdagen, geboden vasten en onthouding. Novicen-onderricht Derde Orde Maandagavond 8 uur in 't Paters- klooster onderricht voor postulanten van de Derde Orde. Ook toegankelijk voor de tertiarissen. Wy hopen, dat daar 6teeds meer gebruik van zal gemaakt worden. Parochiekerk St.Gertrudis, OIRLO 3de Zondag van de Advent, 3 uur Lof met rozenhoedje, waarna verga dering voor de H. Familie, afdeling mannen Maandag 7.30 besteld jaarg. voor Maria Agnes Willemsen Dinsdag 7.30 besteldezieledienst voor overl. familie Nelissen—Ewals Woensdag 7 uur Gulden Mis, 7.30 gelezen H. Mis Donderdag 7 30 best. zieledienst v overl. fam. Peeters—Rongen Vrijdag 7.30 gest. jaarg. voorJaco mina Billekens Zaterdag 7.30 Quatertempermis; van 6—7 biechtgelegenheid; 7 uur Marialof Woensdag, Vry'dag en Zaterdag de Quatertemperdagen RECTORAAT HEIDE 3de Zondag van de Advent, 8 uur lsm. uit dankbaarheid; 10 uur hoog mis voor de missie; 3 uur lof Maandag 7.30 lsm verlaten zielen Dinsdag 7 30 lsm Piet van Meyel Woensdag 6,45 H. Communie; 7.00 Gulden Mis; 7.30 overl. fam. Eibers— Mandors Donderdag 7 30 P. A. van Hebster Vry'dag 7.30 uit dankbaarheid Zaterdag 7 30 ter ere van O.L. Vr. van Altijddurende BystaDd, 5.30 biechten, 7 uur lof Woensdag, Vrijdag en Zaterdag de Quatertemperdagen. PAROCHIEH. Catharina, LEUNEN 3de Zondag van de Advent, 7 uur H. Mis voor Jan Beckers; 7.30 voor Peter Willemse; 10.15 hoogmis voor de parochie; 3 uur lof; geen H. Fa milie Maandag 7 30 gez. jgt. Martinus Manders en Maria de Lauw Dinsdag 7 30 gest. jgt Anna Elis. Litjens, Johannes en Gertrudis Claes sens; 7 uur godsdienstcurauB voor !8jarigen Woensdag 7 uur Gulden Mis, als jgt. voor Piet Verschuuren Donderdag 7 uur lsm. voor Mart. Claessens Vrijdag 7 30 lsm. voor Hendrik en Lena van Soest Zaterdag 7.30 lsm voor wed. Loonen Willemse. Biechten van 4 5 en 6.30 tot 7 uur. Om 7 uur Marialof A.s. Zondag collecte voor 't Sociaal Charitatief Centrum van 't Dekenaat Venray Woensdag, Vry dag en Zaterdag de Quatertemperdagen PAROCHIEKERK OOSTRUM ZoDdag: vandaag 3e Zondag v.d Advent; 7 uur H. Communie; 7.30 en 10 u. de beide H. Missen; 3 u. lof. Maandag: 7.30 best. gez. H. Mis voor vr. Vermeulen. Dinsdag7.30' best. zm voor vrouw Linders. Woensdag7 u. de Gulden Mis tot zek. int.; 7.30 rozenkrans voor de ver volgden om hun geloof. Donderdag7.30 best. zm voor Ant. Paules en Wilh. Jacobs, Vrijdag derde Vrijdag vd. maand, dus Missievrijdag voor de jeugd; 7.30 gest. gez jaarg. voor Ger. Derks; onder de H. Mis gen. H. Communie van de kinderen voor de Missie. Zaterdag7 30 best. zm voor Elis. Thuyls; 7.30 Marialof. RECTORAAT St. Jozef, Smakt 3de Zondag van de Advent, 6 30 lsm. voor overledene; 7.30 voor Willem Janssen en overleden ouders; 10 uur hoogmis ter ere van O.L. Vrouw; 3 uur lof met rozenhoedje Maandag 7 uur lsm. overleden fam. Kersten—Asselbergs; 7.45 voor Jan Hubert Gelissen Dinsdag 7 uur lsm. voor Theodora Janssen—Vermeulen; 7 43 voor overl. fam. Cox; 7 uur MC jongens Woensdag, Vry'dag en Zaterdag de Quatertemperdagen; Woensdag 7 uur gez. Gulden Mis; 745 lsm ter ere van St Joseph; 7 uur MC jongens Donderdag 7 uur lsm overl. fam. Kersten—Geurts; 7.45 lsm overl. fam, Bonants-Derkx Vry dag 7 uur lsm voor Jan Hubert Gelissen; 7.45 voor de meest verlaten zielen Zaterdag 7 uur lsm tot zekere int. 7.45 gez. H. Mis ter ere van O.L. Vrouw. Van 5—7 uur biechten; om 7 uur Marialof. Zondag 21 Dec. is de 2de collecte voor het Sociaal Charitatief Centrum te Venray

Peel en Maas | 1952 | | pagina 6