TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS Gruyïer De Paasnacht Nederland drijft op crediet! Dagboek van een krijgsgevangene Een nieuwe topklassi KOFFIE FilBStew de koffie-en theezaak Uit de geschiedenis van Venray en omgeving ZATERDAG 5 APRIL'1952 No' 14 'DRIE EN ZEVENTIGSTE JAARGANG III Verloden jaar hebben we in Peel en Maas een uitvoerige beschrijving gegeven van 't verloop van de plech tigheden van dePaasnacht. We willen dat niet opnieuw gaan doen, maar in aansluiting aan onze beide vorige artikelen, waarin we nl. gesproken hebben over de betekenis van het Paasfeest, zullen we tot slot in 't kort aangeven wat de voornaamste delen zijn, waaruit de nachtelijke Paas viering bestaat. Zoals we gezien hebben vieren we in de Paasnacht het centrale ge loofsgeheim der Verlossing, dat zijn hoogtepunt vindt in Christus' dood en verrijzenis. Dit geheim, dit mys terie dor verlossing, is onder ons aanwezig en in ons werkzaam door de doop en eucharistie. Hiermede zijn de drie voornaamste delen van de plechtigheid aangegeven. Het eerste deel, waar Christus' verrijzenis 't middelpunt van is Het tweede gedeelte, waarin 't Sacrament van de doop wordt gevierd en her dacht, onze medeverrijzenis met Christus door 't doopsel en het derde deel, de eucharistieviering, waarin wij gedoopten in bet offer van de Verrezene worden opgenomen tot lof en eer van de Allerhoogste God. In het eerste deel heeft de wijding van de Paaskaars plaats. Dit gebeurt achter in de kerk, zodat de ontstoken Paaskaars, het symbool van de verrezen Christus, in plechtige processie de donkere kerk ingedragen wordt. Alle gelovigen, die een kaars by zich hebben, ontvangen dan 't licht van de Paaskaars en als deze in 't koor geplaatst is, zingt daar de diaken het Paasjubellied, waarin 't Verlos singsgeheim bezongen wordt. Dan begint het tweede deel, waar in wy onze medeverrijzenis met Christus vieren. We herdenken en vieren het feit, dat we door de doop tot een nieuw leven van kinderen van God zy'n herboren. Eerst luisteren we nog naar het voorlezen van vier gedeelten uit het Oude Testament. De voorzanger be gint met het eerste hoofdstuk van het eerste boek van de bijbel, waarin op dichterlijke wijze do schepping van hemel en aarde verhaald wordr. We horen weer hoe oorspronkelijk alles goed was. Maar de zonde is gekomen en daarmee de behoefte aan verlossing. Als voorspel op die verlossing door het water van de .doop, horen we in de tweede lezing spreken over een andere verlossing, de verlossing van de joden uit de macht van de Pharao, door het water van de Rode Zee. In de derde lezing wordt de toe komstige Verlosser voorspeld en de vierde sluit met een oproep tot ge trouwheid aan Gods wet. Als daarna het eerste deel van de litanie van alle heiligen gezongen is, wordt in de Parochiekerken het doopwater gewyd. Dit is wel de gelukkigste van alle veranderingen. Vroeger gebeurde deze wijding achter in de kerk bij het doopvont, zodat er bijna niemand iets van kon zien, nu wordt er op het priesterkoor voor 't altaar een groot bekken geplaatst en daar, ten aansckouwe van heel 'fc volk, wordt het water gezegend en geconsacreerd. Dit is voor d9 parochie in haar geheel een allerbelangrijkst moment Uit dit water toch en de kracht van de H. Geest, die er over afge beden is, zullen nieuwe kinderen voor God geboren worden, door dit water zal de christen gemeenschap haar vruchtbaarheid ontvangen, zonder dit water zou zy gedoemd zijn uit te sterven. Is het doopwater gewyd, dan wordt het in plechtige processie naar de doopvont gebracht en daarna ver nieuwen wy allen de beloften, die eenmaal peter en meter in onze naam gedaan hebben. De hernieuwing der doopbeloften vindt plaats. Als wy dit goed begrijpen en echt van harte meedoen, zal die jaarlijkse vernieuwing van onze doopbeloften werkelijk iets voor ons gaan beteke nen. 't Paasfeest zal daardoor ook voor ons aan betekenis winnen. We hebben op die dag iets te doen. Veertig dagen van vasten hebben ons op dit moment voorbereid. We gaan onze plechtige toewijding aan God vernieuwen. Openlijk verzaken wy aan de duivel en het kwaad, openlijk belijden wij ons geloof in enkele fundamentele waarheden en dan, als wij ons zelf en elkaar weer herken nen als werkelijk kinderen van God, bidden we gezameljjk, alsof 't voor de eerste keer was 't Ónze Vader. Ter herinnering aan ons doopsel besprenkelt de priester dan zichzelf en or.s allen met wijwater. Daarna volgen de laatste aanroe pingen en gebeaen van de litanie van alle heiligen en kan 't H. Offer beginnen. We willen hier thans niet uitvoerig over schrijven, doch slechts Uw aan dacht vragen voor het einde van de Mis. De Mis sluit met de zegen van de priester, er is dus geen laatste evangelie, maar voor dat de priester de zegen geeft, wordt er een korte psalm gezongen en daarna de z g. lofzang van Zacharias. U weet dat misschien vanvioeger, toen werd op Paaszaterdag de Vespers in de Mis ingelast, met 't Magnificat. Nu echter de Mis 's nachts wordt gecelebreerd, zijn dit niet de Vespers, maar een gedeelte van 't nachtelijk koorgebed. Na deze zang bidt de celebrerende priester nog 6en gebed om eensge zindheid van hart, de diaken zingt 't Ite missa est alleluja, alleluja, de celebrant geeft de zegen en allen verlaten de kerk. P- G. Zelfbeheersing noodzakelijk In deze tijd var. tekorten in de huishouding, van dalende omzetten in de winkelbedrijven, neemt het euvel der crediet- verlening of het „poffen" een grote omvang aan. Overal waar men met zakenmensen in aanraking komt,hoort men dezelfde klacht: zeer veel vorderingen blijven onbetaald. De bakkers, slagers, kruideniers en groothandelaren zingen allen het zelfde lied. Alom is men het er overeens, dat men minder financieel vertrouwen in de mensen kan stellen dan ooit tevoren. Speciaal op dit terrein schijnt het gevoel van onverschilligheid, dat zich gedurende de oorlog van velen heeft meester gemaakt nog ernstig na te werken. Het verschijnsel der credietverlening heeft steeds een grote plaats ingeno men in de economische bedrijvigheid. Dy het voortstuwen van goederen van producent naar concument worden dikwyls zowel door fabrikant, groot handelaar als detailist de goederen afgeleverd tegen betaling in de toe komst. Op zichzelf steekt daarin niets ongezonds, waar immers al deze schakels de goederen slechts tijdelijk in hun bezit houden tot zy door het publiek eindelyk worden gekocht en betaald. Zyn al de deelnemers van het economische verkeer betrouwbaar en van goede wil, dan worden de verschillende vorderingen op tyd be taald en heeft iedereen alleen maar voordeel van deze gang van zaken. Maar het is de taak van de verkoper om zich terdege op de hoogte te stellen van de credietwaardigheid zyner afnemers. Hierbij is een grote dosis zelfbeheersing noodzakelijk. Al te veel zakenmensen, die graag wil len verkopen, vinden het zeer belang rijk, dat er orders zyn.Aan demoge lijkheid van betaling wordt nog be slist onvoldoende aandacht besteed. Hoe groter het bedry'f, hoe meer ge perfectioneerd meestal de organisatie is Goede en grote ondernemers be schikken meestal over informatie- bureaux en bankrelaties, waar men de nodige inlichtingen over zyn afne mers kan verkrijgen. De moeilijkhe den by het innen van vorderingen zyn hier het geringst. Juist in de re gionen van de kleinere bedrijven tobt men. De bijzondere moeilykheid daar bij is, dat deze zaken zich dikwyls te vreden moeten stellen met minder soliede afnemers, die elders niet te recht kunnen. Zou men zich in deze kringen meer bewust zyn van de noodzaak tot onderzoek naar crediet waardigheid, dan was er in het euvel der wanbetaling een belangrijke stap voorwaarts gemaakt. Hoe lang mag men „poffen"? Principieel gezien mag men een ver bruiker nooit langer crediet verlenen dan de tyd die by nodig heeft om zyn salaris te innen of loon te beuren. Wie langer uitstel van betaling ver leent, brengt zowel zich zelf als zyn leveranciers dikwyls in grote moeilijk heden. Wy geloven dat de belangrijkste oorzaak van de credietkwaal schuilt II DE OORLCG IN EUROPA September 1939 Van de oorlog in Europa merken wij hier niet veel, alleen stijgen de prijzen van importartikelen en geven de kranten uitvoerige reportages over de „sti!stand"-oorlog. Wy hebben de langzame, maar gestadige groei van het oorlogsgevaar kunnen volgen, maar we zaten zo veilig ver weg. De Duitse schenen, welke in de Indische wateren varen, kunnen niet meer terug naar hun Heimatb, dus zoeken ze een veilige wijkplaats in Onze havens. Zo hebben we er vyfin de Emmahaven liggen, waaronder de geheel electrisch gedreven „Wupper- tbal". Niemand mag dit schip be treden. De schepelingen zijn 'n ruw stellbtje klanten, maar toch wel toffe kerels. De maanden, dat ze werkloos in de haven rondhangen, besteden ze om te vissen, allerlei bootjes te bou wen, waarmee ze in de haven rond dobberen. En verder zyn er overal Duitsers en NSB'ers, die deze lui een goed hart toedragen. Zo krijgen wy by ons in de sociëteit elke maand een dans avond, verzorgd door de band der schepelingen. De knapen spelen een pittige muziek en we dansen of er geen vuiltje aan de lucht is. Zo gaan de maanden voorbij en er gebeurt niets. 10 Mei-15 Mei 1910 Ik voel me vanavond als één hoopje ellende; ik weet niet, waar ik het zoeken moet. Geen vaderland meer.... het ergste, wat je, ver van het vader land, kan overkomen. - Buitenlandse zenders stellen ons de laatste dagen zó uitvoerig op de hoogte van het verloop der laatste oorlogs dagen, dat het plotselinge losbarsten van de Blitzkrieg en de opmars van de Hitlerhorden geen verrassing meer voor ons betekenen, maar dat ons goede oude land, ons eigen Nederland mede slachtoffer moest worden van Hitiers veroveringswaanzin, treft ons op de gevoeligste plek van ons Neder landse hart, het treft ons in de liefde voor het vaderland. Jaren geleden zag ik op de kade van Soerabaja een „koloniaal" met zyn bruine kindertjes staan en nog hoor ik hem wijzend naar een ver trekkende boot zeggen Wuii maar met je handjes en zeg: Daag boot, doe de groeten in Nederland". Zó uiten wy onze liefde niet, maar diep in onze ziel leeft een heimwee naar dat dorp, dat plekje, waar je alsjongen ronddoolde door de bossen en hei. Ook dan nog leeft het, als de banden met Indië zo sterk zyn, dat hot je tweede vaderland werd, ook al is het ogenschijnlijk vervaagd door de liefde voor dit prachtland met zyn eeuwige zon, zyn bergen en z'n goeie volk. En nu dit... ineens wordt er iets gescheurd in je ziel en een verdriet maakt zich van je meester, zó groot, zó diep, dat je zwijgt, ja zwygen moet in een te grote credietverlening aan de uiteindely'ke consumenten door de detailhandel, die daarmee hoopt de omzet en het inkomen op peil te kunnen houden. Dit is een beslist foute politiek en men komt er dan ook steeds bedrogen mee uit. Een dergelyk systeem wordt door het publiek nooit gewaardeerd. De winkelier, die teveel en te lang cre diet verleent en tenslotte op betaling aandringt, wordt dan door zijn klanten geschuwd, voor lastig uitgekreten en gaat uiteindelijk zelf onder door zyn te grote goedheid, die beslist on zakelijk is. Bovendien handelt hy on verantwoordelijk tegenover zyn leve ranciers. Het winkelbedrijf is beslist ongeschikt om als bank van lening te fungeren. BEZUINIG TIJDIG Anderzijds toont ook het publiek onvoldoende inzicht. Een huishouding kan onmogelijk op crediet draaien. "Wie meermalen genoopt wordt om zyn leveranciers met onbetaalde rekeningen huiswaarts te zenden, zie daarin een teken om zyn consumptiepeil te herzien. Het is geenszins minderwaardig om in deze moeilijke tyd hier en daar te bezuinigen. Voor velen is dit onver mydelyk, waar de regeringspolitiek doelbewust op die bezuiniging heeft aangestuurd. Het is daarentegen te veroordelen, wanneer men zyn leveranciers de dupe laat worden van een te groot verbruik. Het mag tenslotte voldoende bekend worden geacht, dat men bij met-be taling van een vordering de tussen komst van de kantonrechter kan inroepen. Het besluit tot inning van kleine vorderingen schept de mogelijkheid om door het indienen van een ver zoekschrift in drievoud de rechterlyke macht te hulp te roepen. Dit brengt slechts geringe kosten met zich. Wordt er echter in dit geval op de vordering aanmerking gemaakt, of ontkent men de schuld, dan komt men nog tot een procedure, waarby veelal de hulp van een deurwaarder of advokaat moet worden ingeroepen. Leidt in dit geval de hele handeling met het opstellen van veel plechtige stukken inbegrepen, nog niet tot het en je lippen op mekaar perst. Toen we vanochtend bij elkaar kwamen op het werk, knauwde de een z'n sigaar half op en een ander keek ergens naar in de lucht. Ik beken, dat ik er kapot van ben en geen oog geslapen heb. Heel de nacht draaien we aan de radio: BBC; Paris, Frisco, we proberen alle stations. Alleen Hilversum zwijgt: roept alleen waarschuwingen rond togen luchtaanvallen; we horen over de stryd by de Grebbelinie, Rotterdam en de „vlucht" van de Koninklijke familie. Een gloeiende haat, tegen alles wat mof is, laait op. Alle Duitsers pikken we op, de schepelingen hebben geen kans hun schuiten in de grond te boren, al lagen springstoffen klaar. Alles wasfyn uit gekiend en nu komen ze by ons boven in de bergen, 650 man, planters, han delslui, dokters en alle zendelingen der Rheinische Mission uit do Batak- landen. In een school kunnen ze nu na denken over de heldendaden van hun vliegers en Armee. En met hen inter neren wy alle NSB'ers, die Mussert zo trouw het geld gefourneerd hebben voor zijn actie in Nederland. Ik zit in die dagen in Midden- Sumatra, diep in het binnenland. Direct worden alle mannen tussen 20 en 50 jaar opgeroepen voor training. Ik zie ze voor me staan, al die brave planters, advocaten, schoolmeesters en handelaars, met hun „buikies" en ruggen, krom van het sjouwen door de tuinen of het eeuwige zitten op kantoorkrukken. Diep uit myn herinuering moet ik, als 8ergant na 15 jaar weer opgeroepen, al die commando's ophalen Rechts om met vieren links uit de flank, presenteer geweer. Ik geloof, dat die Dadelijk nadat koffie weer vrij te importeren was, heeft Dc Grüyter beslag weten te leggen op kostbare koffiesoorten, die nu de samenstelling van een totaal nieuwe mélange mogelijk maken: G ou dm er k-koffie. Het is een verrassend geurige koffie met een opvallend fijn- aromatische smaak. Wie werkelijk goede koffie naar waarde weet te schatten, vindt in Goudmerk-koffie de koffie naar zijn hart. U moet er beslist zo gauw mogelijk kennis mee maken! Goudmerk w#rdt met cassabon voor 10% korting verkocht. gewenste resultaat, dan moet de schuldeiser alle daaraan verbondon kosten betalen. De hoogte van die kosten valt meestal tegen. De mogelykheid van inning schept dus nog geen waarborgen voor de inning zelf. Waar niet is verliest zelfs een keizer zyn recht. In het algemeen dient de crediet verlening meer beperkt te worden. Het bedrijfsleven dient ook de informatiedienst te perfectioneren en zelfs de grootste concurrenten dienen elkaar zoveel mogelijk te helpen om aan de practyken van wanbetalers een einde te maken. Credietverlening is de duurste re clame in een concurrentiestrijd. Men kan gerust zeggen, dat by overschrij ding der grenzen deze ongezonde „service" een bedrijf op weg helpt naar totale ondergang. commando's ook al zo oud zyn als hot leger, maar ze proberen al die be wegingen te maken meteen fanatisme, alsgeen recruut kan opbrengen. Ze trainen en oefenen, vallen en staan op, eten ryst uit een pisangblad en baggeren door de sawahs, dag aan dag zwetend en puffend, want het va derland is gevallen. Het waren heerlijke dagen: die stryd tegen een denkbeeldige vyand, met losse flodders, dagen van sol- datengyn en kwajongensstreken. Als de herhaling8weken voorbij zyn, dan beginnen we op eigen initiatief een Vrijwillig Oefen Corps (V.O.C), en zullen 2 dagen per week blyven trai nen oDze vrouwen volgen een cur sus voor EH.B.O.; de jongens, ook Inlandse scholieren, zyn by de L B D. Heel Indië werkt en offert voor dat ene schone doel, hetwelk ons wel niet zuiver omschreven voor de geest sraat, maar daar vragen we ook niet naar. Het vaderland is onder de voet gelopen. En verder redeneren we niet. Afgesneden als we zyn van familie en vrienden, moeten we afgaan op berichten van buitenlandse radiozen ders we volgen de moffen op hun zegetocht door België, Frankrijk en Polen. En juist daardoor wordt by na alles zo hopeloos, en groeit onze haat. Ja, we hebben het op onze manier druk met die vyand verwegwe organiseren Spitfire- Churchil- en Van Galenavonden. Grote koppen van Hitier, Goering en Jozef hangen tegen de sociëteitsmuur en voor een dubbeltje mag je pijlen schieten. Wie de snor van Adolf raakt, de grote bek van Jozef en een decoratie van Hermann, mag een gulden betalen. Yan ons salaris staan we ïopct. af Camp8~~Hermkes Martinu8 Camps werd geboren op u October 1816 te Venray Hy crad in het huwelijk met Maria Hermke8. Hy stierf te Venray 20 Maart I8é2. Clanssen Dorothea Claassenwerd geboren te Venray io Juli 1863, zy trad voor de eerste maal in het huwelijk met Peter Eibers en voor de tweede keer met Peter Voesten. Zy overleed plotseling, 44 jaar oud, op o Maart i86i. Peter Joannes Claessens Advocaat en openbaar notaris, ge en zo komt er een Indische tank en een nieuwe Van Galen. We offeren met een flinke borrel voor ons en zwieren over dé dansvloer, raaaar..... merken niét de vyand, die vlakbij knaagt aan ons bestaande Japanner. De Duitsers zyn geëlimineerdmet hun N.S.B. vrienden zitten ze veilig in Atjeh opgeborgen. Er lopen wilde geruchten over Jappen-spionage; verhalen, die gretig geloofd worden door de psychose waar in we leven. Deze kleine kromme kereltjes, die met duizenden tussen ons leven als kappers, winkeliers, tandartsen en weet ik veel wat voor baantjes, zouden allemaal spionnen zyn. Ik weet het nietze zyn bekwaam vriendelijk en uiterst bescheiden. Maar soms doen ze verdacht. Reeds in 1028 zag ik eens by een officieel bezoek van een Japans smal deel in Emmahaven het volgende Op de kade stonden alle Japanners uit de stad aangetreden, in hun mid den een oud onoogelyk winkeliertje, die we allemaal kenden, handelaartje in Japanse vaasjes en geisha-plaatjes. De officieren van de vloot, een wel gedane admiraal voorop, kwamen de kade op, en een voor een maakten ze een diepe buiging voor dat manneke, die simpele pottenbakker. Op zo'n moment gaat er wel even een vreemde gewaarwording door je te goeder trouwe Nederlandse hart. Nu eens hier, dan weer daar worden deze kerels, als marskramers gesigna- leeerd tot in uiterste hoeken van dit onmetelijke land. Gebieden die taboe zijn voor ons, betreden ze. Wat ze er doen Via Mgr. Wijnhoven, in New Orleans weet ik nog eenkeer contact te krijgen met myn oude brave vader en nimmer admitteerd by de Edele Hove van Gelderland, die ook latynse acten opstejde, woonde eerst te Venray. Later ging hy wonen op het kasteeltje de „Gun" te Swolgen, dat hem toe behoorde. Van 1711 1749 was hy er 8choltis. Hy overleed 23 Augustus 1757 te Gelder. Zyn vrouw heette Joanna van Duyzen. Petronella Claessens Werd geboren te Merselo, Zy trad trad in het huwelijk met Gerardus Smits en overleed 2 April ïsss. zyn de bibberige letters van zyn woorden zo diep doorgedrongen in myn ziel als nu. Dat diepe geloof, dat onverminderde Godsvertrouwen zeggen me meer, dan alle schone speeches van welke staatsman ook. Hij schrijft me, dat er wel veel vor- anderd is, maar met Gods hulp Ik ken zyn diepe afkeer voor het nazidom, maar geen woord van wraak. „Laten wij voor elkander bidden, jongen". Ik schaam me, omdat ik alleen maar haat. En verder wisselen de perioden elkaar regelmatig af werken en sol daat spelen. Ook dit laatste is steeds meer urgent. Want niet alleen de Jap loert op een kans zijn veroveringslust te botvierenvlakbij, rondom ons loert een vyand, die wellicht nog ge vaarlijker is. Ik heb nu 15 jaar geleefd tussen het meest vrijheidslievende volk van Indië, de Sumatranen, Atjehera en Menangkabauers. Zy' zyn fanatiek nationalist en Is lamiet. De Missie heeft nimmer een poging gedaan deze beide volken te bekeren, het zou een reactie opwek ken, welke verder werken onmogelijk zou maken. Hooghartig, maar eerlijk, komen ze voor hun vrijheidsliefde uit. Ik houd van dit volk, al vormen ze een schrille tegenstelling met de evenwichtige, slome Javaan. Zy voelen zich niet de mindere van de vreem deling gelukkig, en daarom is het prettig met hen om te gaan. Een paar jaar geleden kwam Hatta by ons; hy is hier geboren. Wat een oploop van mensen, zonder één wan klank, maar ook welk een zelfbewust heid. (Wordt vervolgd)

Peel en Maas | 1952 | | pagina 5