TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS De Paasnacht De K.A.8. in onze dagen mvm KERKEU Dagboek m een krijgsgevangene Jonge Boeren Middenstandsmoeilijkheden U kunt niet alles weten! Uit „Peel en Maas" ZATERDAG 29 MAART 1952 No 13 DRIE EN ZEV_,„„RGANG II Christus is verheerlijkt uit 't graf opgestaan, waarin ilij drie dagen te voren, na Zijn smartelijke kruisdood, was begraven. Deze gebeurtenis, di: wonder van Christus' Verrijzenis, was het sluitstuk van Zijn Verlossings werk en het bewijs, dat Zijn woord waarachtig was geweest. Daarom wordt dit feit met Pasen feestelijk herdacht, maar we hebben er verleden week reeds op gewezen - do inhoud van 't Paasfeest (dus ook van de Paasnacht) is veel rijker. Pasen is niet alleen maar 'c herin neringsfeest van Christus' Verrijzenis. Door lezingen, gebeden, lofzangen, symbolische handelingen wordt ons duidelijk gomaakt, dat we de Ver lossing vieren, ónze verlossing van de zonde en rampspoed, door Christus' dood en verrijzenis. Als dan in de duistere kerk het eenzame licht van de Paaskaars om hoog wordt geheven door de diaken, terwijl hy aingt: Lumen Christi (is Christus oii3 Licht) en als wij dan van dat Licht ontvangen, dan besef fen we inderdaad, dat we overgegaan zijn van de duisternis naar het licht, van de dood naar het leven, m.a.w. dat we door Christus verlost zyn. De symboliek van de duistere Paas nacht, waarin het licht opgloeit in onze handen, spreekt duidelijke taal verstaanbaar voor de eenvoudigste mens. We begrijpen dan 't woord van St Paulus, uit een van zijn brieven, dat ons op de derde Zondag van de Vasten wordt voorgehouden: „Vroeger waren jullie duisternis, maar nu licht inde Heer." Christus is ons licht. Hy is ook de Heer. Omdat Hy in Zyn menswording, in Zyn lijden totterdood, in Zyn opstanding de stervende wereld van de ondergang heeft gered, heeft de Vader Hem de heerschappij gegeven. „Mij is alle macht gegeven", spreekt Christus „in de hemel en op aarde." Bij de wijding van de Paaskaars wordt dit zo kernachtig tot uiting gebracht door de woorden: Christus gisteren en heden, begin en einde, Alpha en Omega, Hem behoren de tyden en de eeuwen, Hem komt toe eer en macht in alle tyd en eeuwig heid Amen." In de Paasnacht zullen we ons Alleluja jubelen, omdat Christus de verrezen Heer Koning is van heel de verloste wereld. Christus is ook ons leven. Christus heeft voor zover dat mo gelijk was Zyn part geaomen van de ellende, de pijn en de eenzaamheid van ons gebroken mensbn. Zelfs de dood wilde Hy niet ont wijken Maar door Zijn verrijzenis is Hy tot een nieuw, verheerlijkt leven overgegaan, dat geen lijden of brokenheid moer kent. Zo „zeielt Hij aan Gods rechter hand" en is Hy voor ons mensen geworden tot een levenwekkende geest." Wanneer wy in Hem zijn, in Chris tus zyn, door doopsel, door geloof en liefde en tfouwe verwachting van het glorieuse einde, dan zijn we nieuwe mensen geworden, dan leiden we een nieuw verborgen leven, van oneindig verhevener aard dan het zichtbare leven, waaraan wy zoveel waarde hechten. Wanneer wy „in Christus" zyn, U kent toch die geliefkoosde uitdruk king van Paulus, dan is ons leven verborgen met Christus in God. Wel kunnen wy nu nog maar een flauw vermoeden hebben wat dit eigenlijk voor ons te bètekenen heeft wel zal dit ons later pas volledig openbaar gemaakt worden, maar onze waar dering voor dit verborgen leven is nu toch wel èrg mat. Wij hechten soms zo bitter weinig waarde aan dit leven, dat we ons er niet eens om bekommeren, als 'tdoor het kwaad wordt verstikt. Wij laten de duistere krachten in ons hart te veel vrij spel, zodat deze het licht van 't geloof maar al te veel afzwakken. Maar misschien zal in de Paas nacht ons geloof weer feller gaan oplichten, wanneer de priester by het ontsteken van de Paaskaars zegt: Lumen Christi gloriose resurgentis, dissipel tenebras cordis et mentis. Dat betekent: Het licht van Christus, die glorievol verrijst, moge het duis ter verjagen uit ons hart en onze geest. p. Q. Bij een jaarvergadering. Christus wil ook zyn de Koning Van de nieuw geboogde buurt, Daarom zoekt Hij daar een woning Van waaruit Hij 't volk bestuurt. Wegens plaatsgebrek konden wij vorige week niet die aandacht be steden aan de vergadering der KAB, die gewenst is. Want in die verga dering, welke op de feestdag van St Jozef gehouden werd in zaal Schellen, sprak de Bondsvoorzitter, Jan Maenen en zyn duidelijk betoog werd door de vele belangstellenden met aandacht beluisterd. Dat was geen wonder, want duidelijk, goed gedocumenteerd zette deze voorman der KAB de betekenis van het lidmaatschap van do Katholieke Arbeidersbeweging uiteen. In een kleine voorgeschiedenis somde hij de redenen op, die geleid hebben tot de stichting van een Kath Arbeidersbeweging in Nederland en in het bijzonder in Limburg. Aangezien we reeds vorige week op de wordingsgeschiedenis der KAB dieper zyn ingegaan by de bespreking van het „Gouden Boek" van Pater Jacobs, kunnen we dit nu achterwege laten. De taak van de JLA.B. De huidige arbeidersbeweging staat, evenals in het verleden, klaar voor de behartiging van alle arbeidersbelangen en daarin is veel opgesloten, want het houdt in, dat de KAB op de bres staat voor een godsdienstige en zedelijke verheffing, voor 'n culturele opheffing van de arbeider, dat de KAB zijne belangen nastreeft en behartigt op elk terrein van het maatschappelijke, sociale en economische leven. Dat houdt tevens in, dat het klaar staat voor de mens, voor zijn arbeid, voor zyn gezin, voor zyn vrouw en voor zyn kinderen, voorzyn huis, voor zyn veestapel, voor zyn liefhebberyeD, voor zyn tuin, kortom voor alles wat voor een arbeider van belang is en nodig heeft. En dit gebeurt zowel nationaal, diocesaan als plaatselijk. De KAB is daarom een gezinsbe weging en alle organen en diensten zyn afgestemd en ingesteld op de gezinsbelangen. De vakorganisaties behartigen in de KAB de vakbelangen, dè KAB zelf is het overkoepelend orgaan en strekt zyn zorgen verder uit. Wie de geschiedenis der laatste 25 jaren kent, weet hoe ontzaglijk veel ten voordele van de arbeiders is veranderd. Nog zyn we lang niet klaar, aldus de heer Maenen. Ook voor de toekomst liggen nog grote plannon ter uitvoering. Maar deze kunnen alleen uitgevoerd worden als alle katholieke arbeiders bun plicht kennen en zich aansluiten bij hun organisatie. Hy, die profiteert van ons werk, maar zolf geen offer wil brengen, is niet alleen een laf aard, maar remt het werk, dat alleen gebeurd om de arbeidersstand in het algemeen te verheffen. Met zyn vele diensten en onder organisaties eist de KAB nu eenmaal veel van de aangesloten leden, maar dit alles wordt per slot van rekening gedaan ten hunnen voordele en hoe dom is het dan werkloos te blijven staan en te kankeren, dat er niets gebeurd. Ontwikkelingsavonden, leiderscur sussen, sociale scholen, studieweken, zyn voorbeelden, hoe men arbeiders gelegenheid geeft zich op allerlei terreinen te ontwikkelen, wat ze zo broodnodig hebben. Jarenlang is er gevochten voor de publiekrechtelijke Bedrijfsorganisatie en binnenkort wordt zij ingevoerd, maar betekent dan, dat arbeiders mee te beslissen hebben, mede aan de conferentietafel zitten, mede moeten cijferen en beslissen. Dat eist echter ontwikkeling en parate kennis. Daarom worden deze cursussen gegeven, daarom heeft een arbeider de dure plicht, als 't maar even kan, deze te volgen. En zo is 't met alles wat de beweging doet. Alles gebeurt voor de arbeider. Laat hy dan begrijpen, ook zijn steentje bij te moeten dragen door zyn persoonlijke inzet, door zijn per soonlijk offer aan vrye tyd. De heer Maenen doorliep dan in het kort al de terreinen die de K.A.B. met de verschillende instellingen be strijkt en die zulk een prachtig werk kunnen doen. Vooral op de jongeren deed de Bonds voorzitter een hartelijk beroep. Zij zullen 'in de toekomst de arbeiders klasse uitmaken en het zal aan hen liggen, of het wer-k wat de K.A.B»- gedaan heeft verder kan worden uit gebouwd. Het is zo jammer, dat zy de geschiedenis niet kennen, dat zy menen, dat het nooit anders geweest is, misschien dat zij dan enthousiaster konden werken voor de standsorgani satie, waaronder zij horen. Papieren leden hebben wij niet nodig, aldus de heer Maenen, maar kerels, die het hunne er toe bijdragen, dat de arbeider een zonniger toekomst zal hebben als in het verleden. Daarvoor moet ieder zich inzetten, daarvoor moet iedereen zyn krachten geven, Noord-Limbnrg Sprekende over de werkgelegenheid, had spreker met ontsteltenis de hoge cijfers gezien van de werkloosheid in Noord Limburg. De K.A.B. kent ook dit probleem en het heeft de bijzondere aandacht van het bestuur. Al is het inderdaad zo, dat in Noord-Limburg het arbeids- overschot helaas een permanent karakter zal hebben, de K.A.B. zal echter haar daadwerkelijke medewer king geven voor de aantrekking van de hier zo broodnodige industriën. Aan het einde dankte voorzitter Janssen de bondsvoorzitter voor zijn botoog, die ook in het begin van de vergadering o.a. wethouder Heintjes welkom heette, alsmede afgevaardigde van het Dekenaal Sociaal Charitatief Centrum, Verplegershond, Boeren bond, K.A.V. en Kajotters. Jaarverslagen Dan kwamen de jaarverslagen los en uit die regen van cijfers en instel lingen hebben wy enkele losse no tities gemaakt, die. een kleine indruk geven van het gepresteerde in he* afgelopen boekjaar. Uit het jaarverslag van de secre taris bleek, dat het ledental constant is gebleven. De penningmeester had nog wel een f ïooo,— in kas, maar als alle reke- keningen zyn betaalt dan is er nog een kleine rest over en dus kan het nieuwe jaar met een gerust hart worden ingegaan. Herwonnen Levenskracht haalde voor haar nobel doel moer dan f 5300 bij elkaar, een prestatie, die er zijn mag. Priesterstudiefonds kon dit jaar f 600 afdragen. De Volksspaarbank telt nu meer dan 450 spaarders en kon gelukkig constateren, dat de spaarziD, ondanks de moeilijke tyd, toch nog groot was want meer dan f 20.000 werd er in- De Klein-vee-centrale verzekerde meer dan 115 varkens en 4 geiten voor een verzekerd kapitaal van f 27 000. De solidariteitsdienst sleepte het afgelopen jaar bijna f 1200 bij elkaar en kon daarmede 32 gezinnen helpen in de ergste nood, door 318 dagen hulp te verstrekken. Het Gezinszorgfonds, een der nieuwe instellingen, telt al 83 leden en de toekomst ziet er goed uit. Herinnering Ik zag eens kans een dik schrift te stelen vau een Jap, in het begin van myn gevangenschap en heel de oorlog door heb ik het kunnen redden voor de loerende ogen en de grijpgrage handen van Jappen en Koreanen. In dat vervuilde cahier heb ik myn gedachten neergekrabbeld, liggend op myn matje, in de cel der gevangenis of in de loopgraaf rond de pillbox. Terwijl ik die krabbels op papier zette, stonden de herinneringsbeelden van mijn kinderen ma voor de geest en heel myn angst, myn zorgen en hoop, hebben er vorm in gekregen. Als ik er nu nog eens in lees, realiseer ik me, dat die 80 bladzijden onbewust bedoeld zyn als een recht vaardiging tegenover myn vrouw en kinderen, als een vrijpleiten voor het leed, dat ook over hen kwam. Meer dan vier jaren bestond ik alléén in de verhalen van hun moeder en evenals ik me van hen allen een ideaal fantasiebeeld vormde, zo werd ik voor myn kinderen een ideaal vader; beide boelden ver afstaande van de realiteit. Nu ben ik teruggekeerd met myn gezin. Door de steden en dorpen van ons goede Limburg waren nog de schrikbeelden rond van Hitiers aan hang. De puinhopen getuigen na jaren nog van de zinloze vernieling, de torenloze kerken zijn één grote aan klacht en de verhalen over kelder- leven, bommen, granaten en evacuatie klinken nog zo echt, of Duitser en Tommy pas hun hielen hebben laten zien. En na zo'n verhaal volgt vaak de vraag: En hoo hadden jullie het daarginds Evenmin'als ik my het wezen van de Europese oorlog, de Hitier-Jugend en het geleden leed kan voorstellen als harde werkelijkheid, nog minder kan in woorden worden uitgebeeld, wat daar is geleden, hoe satanisch de Jap handelde met onze vrouwen en kinderen, hoe geraffineerd een volks deel, om zyn blanke vel alleen, sys tematisch werd geliquideerd en uit gehongerd. Als ik me eens laat verleiden tot vertellen, schuddon ze meewarig het hoofd en zwijgen verder over hun eigen leed. Niemand wordt graag beklaagd en vooral niet stilzwijgend en daarom is het, dat, wie werkelijk leed, niet graag vertelt. Als het Aziatische avontuur was geëindigd met de val van Japan en wy weer direct hadden kunnen begin nen met de opbouw van Indonesië, zou elke terugblik overbodig zyn voor het publiek, doch de omstandigheden hebben téveel jongens naar het Verre Oosten gevoerd, téveel kinderen uit dit goede land hebben daar het leven gelaten en dit maakt publicatie zo niet noodzakelijk, dan toch actueel. Het moreel van de krijgsgevange nen bleef hoog, hoe uiterst moeilyk het leven ook was, hoeveel er ook van onze lichamelijke en geestelijke welstand werd gevraagd. En een der Door de vacantie-actie konden 32 arbeidersjongens een pracht-'vacantie genieten in Groenewoud te Swalmen. Voor de Kerstactie werd 305 guldon bij elkaar gehaald, waarmede zieken en ouden van dagen met een pakje konden worden verrast. Dan W6rd de traditionele tombola gehouden en menig pry's word onder de honderden aanwezigen verdeeld. De geestelijk Adviseur deed ten slotte in een kort maar krachtig woord, nogmaals oen beroep op allen om de sociale cursussen te volgen en spoorde vooral de arbeidersmeisjes aan de Mater Amabilisschool te-volgen. Wethouder Reintjes sprak tot slot een kort woord, waarin hy de goede samenwerking prees, die bestaat tusBen K.A.B. en Gemeentebestuur. Aan het slot van een redevoering, die hy deze week in Utrecht voor jonge boeren heeft uitgesproken, heeft minister Mansholt gezegd, dat de in tegratie van de landbouw in West- Europa om politieke redenen zeer ge wenst is. Gebrek aan samenwerking zal lan den, die ten achter zyn met hun landbouwontwikkeling, doen verkom meren en werkt onrust in de hand. De besprekingen omtrent de West- europese landbouw-integratie zullen volgende week in Parijs beginnen. Minister Mansholt zei, dat hy er niet met hoog gespannen verwachtingen zal heengaan, maar hy achtte de con ferentie zijnde een stap in de goede richting belangryk. „Jonge boeren zo heeft minister Mansholt deze week gezegd neemt contact op, met de boeren en hun organisaties in Europa". Een goede verstandhouding in de landbouw tus sen de verschillende vrye landen zal volgens hem rust, orde en vrede be vorderen. De jonge boeren, tot wie hy sprak, hebben in drie groepen in de jaren '49, '50 en *51 een studiereis gemaakt naar de Verenigde Staten. De excursies waren een onderdeel van de Technical Assistance (tech nische hulpverlening) aan de Marshal landen. Vandaar, dat Clarence Hunter, hoofd van de Nederlandse Missie van de Mutual Security Agency, de reünie van de jonge boeien heelt bijgewoond. Met cyfers en voorbeelden toonde minister Mansholt aan, hoe belangrijk een productieverhoging is voor het land en zyn landbouw. Do activiteiten moeten volgens hem gericht zyn op een verhoging van de uitvoer en een bopeiking van de invoer. Een en an der wel te verstaan zonder be schermende maatregelen. Verhoging van de veevoederproductie, verbete ring en scheuring van het grasland, herziening van de methoden van hooi winning en bewaring kunnen in Ne derland met kans op succes worden toegepast. Na minister Mansholt heeft de heer Clarence E. Hunter een korte toe spraak gehouden tot de jonge boeren die zyn land hebben bezocht. Eind Maart kan men zaaien of po ten o.a. vroege aardappelen, tuin bonen en erwten. Bloemenanjers en asters, en verder de volgende groentenwortelen, en kropsla, radys, savoye kool, postelyn en peterselie. Van 1 tot 3i Maart lengen de da gen 1 uur en 56 minuten. Op koolplanten komen geen rupsen als men er tomatenplanten tus sen plaatst. Cacaovlekken verdwijnen als men de stof in het water zet en daar na uitwrijft met verdunde glyc8 rine. Lekkende glazen - maakt men water dicht door spoeling in waterglas. hoofdoorzaken hiervan was de stellige verwachting, dat wy na de bevrijding weer met open armen zouden worden ontvangen door het Indonesisch volk om weer Op te kalefateren, wat de Jap had vernield. Ik ben er heilig van overtuigd, dat geen onzej zich ooit bewust is geweest van het feit, dat wy, onderdrukkers waren en ik pry's me gelukkig te kunnen getuigen, dat ik toen en ook nu niet ééa enkele Indonesiër mijn vijand kan noemen. Daarvoor heb ik te veel vriendschap, te veel steun ondervonden en zyn de 23 jaren Indisch leven te mooi geweest. Wat er ook zal groeien van dit jonge land, nimmer zal ik deze ge negenheid vergeten, welke dit volk betoonde aan elke blanke, die het met begrip en -voorkomendheid na derde. Toen de Jap ons afsloot van dit volk en er zyn giftige propaganda over uitstortte, moest ik het eerste onvriendelijke woord nog horen en 't eerste teken van vijandigheid nog ontdekken. En hierin sta ik zeker niet alleen. Priesters, dokters, onderwijzers; technici en planters, zy allen zullen unaniem ditzelfde moeten getuigen en met zekere weemoed terugdenken aan hun tropenjaren en het leven in de binnenlanden. Opzettelyk noem ik hier hot woord „binnenland", omdat ik de grootstads Indonesiër wil uit schakelen, zowel als de dito Neder lander. Soerabaja, Batavia en Medan zyn Indonesië niet, en de mensen, die daar wonen geen echte Indone siërs meer. Zij zyn opgenomen in het leven van jakkeren en jachten en opgeslorpt in het oppervlakkige leven van alle grote steden, losgeraakt van hun des8agemeenschap, los van hun „adat", de ongeschreven wetten, welke het sociale en familieleven van In de nood dezor tyden is de mid denstand het kind der rekening. Het is van belang, aandacht te wijden aan zyn zorgen. Laat ons op de voorgrond stellen, dat een deel van de middenstand leeft in bedryven, die onrendabel zyn. Het gevolg is dikwyls armoede. Het bestaan van vele kleine mid denstanders ligt beneden het loon van een normale ai beider. De uitspraak is wreed, maar overeenkomstig de wer kelijkheid er is een te grote bezet ting van winkels voor vele bedrijfs takken. En de vraag rijst, of niet inkrimping van het aantal midden- standsbedryven de enige economisch juiste oplossing is. Het crediet aan de middenstand heeft nog niet de vorm aangenomen van liefdadigheid. De middenstands- banken hebben tot dusver handig en verstandig gemanoeuvreerd, maar de nood gaat steeds meer nijpen en het regent faillissementen. Zal het niet geboden zyn, dat velen, die thans in kleine|middenstandsbedryven werken, een andere uitweg kiezen en daarmee een bestaanszekerheid trachten te verkrijgen, welke verkieselijk is boven het sloven voor minder dan een boterham, waartoe velen tegenwoor dig zyn gedoemd? Hoe geraakte de kleine middenstand in zyn slechte positie De behoefte aan nieuwe voorzienin gen en aanvullingen, die in de eerste jaren na de bevrijding aan de orde was van de dag is thans verzadigd en wy aanschouwen nu juist het tegengestelde verschijnsel. Tengevolge van de fiscale druk be perkt het publiek zich tot de aankoop van waren, die de minste winst op leveren en onthoudt het zich van aankopen, die niet noodzakelijk zyn. Vele lezers zullen opmerken, „ge hebt mooi praten. Ge zoekt naar de oorzaken van de malaise, maar ge hebt geen andere oplossing dan opheffing van winkelbedrijven, dat betekent, dat ge de mensen op straat wilt zetten, zonder dat ge ervan ver zekerd kunt zyn, dat die mensen ge legenheid of bekwaamheid hebben iets nieuws te beginnen. Uw advies komt 'neer op een vergroting der werkloos heid". Inderdaad de inkrimping van de kleine winkelstand geeft een econo mische oplossing en geen sociale 1 Maar het was niet onze bedoeling het probleem van de kleine midden stand door te hakken als een gor diaanse knoop en als onze mening te kennen te geven, dat men een aantal mensen die tot het nijverste deel behoren van onze bevolking maar op straat moet zetten. Het scherpstellen van een vraag stuk betekont niet, dat men zyn wrede consekwenties aanvaardt, maar alleen, dat men zich rekenschap wil geven van de werkelijkheid. Alvorens wij denken aan het econo misch paardenmiddel, willen wij onder zooken in hoeverre de ellendige toe stand, die in vele gevallen nauwelijks zyn droog brood kan verdienen, een gevolg is van verkeerd regeringsbeleid en van verkeerde wettelijke en admi- stratieve maatregelen. De regering moest zich onthouden van onjuiste prijszettingen. In enkele voedingssectoren is de bedoeling der prijszettingen, om de algemene levens- kosten laag te houden, maar wy krygen de indruk, dat men zelfs kleine winsten aan de winkelier misgunt. Zo is bijvoorbeeld de prijs die de consument moet betalen voor het regeringsbrood verhoogd, maar de winstmarge van de bakkers is niet verhoogd. Bakkers, die alleen regeringsbrood zouden leveren, komen niet aan hun kosten. Men moet zyn winstmarge vinden in hot wittebrood (en banket) de Indonesiër gevangen houden. Het verlangen, terug te keren in de omgeving, welke ons als 'n tweede vaderland dierbaar was geworden, hield velen onzer op de been zy, die dit misten, waren er erger aan toe. Ook het verlangen naar het gezin, waaruit we waren losgerukt, was een ruggesteun. Dan kwam daar voor velen het verdiepte en gelouterde Godsvertrouwen by, wat iets zo sub tiels en persoonlijks was, dat de waard9 er van niet te bepalen is. Voor mij persoonlijk is vooral dit laatste de grote steun geweest. In Indonesië heeft de Jap ong veer 30000 krijgsgevangenen gemaakt: hoe veel burgers er geïnterneerd zyn, mannen, vrouwen en kinderen, zal wel nimmer precies bekend worden Het waren er vele tienduizenden. Alle gezonde krijsgevangenen wer den uit Indonesië afgevoerd deels naar Japan voor de mijnennaar Siam en Birma voor de „dodenspoor- weg"; naar Singapore voor het grote vliegveld en naar vele andere oorden in het reuze-rijk. Circa 40 pet. der krijgsgevangenen keerde nimmer te rug; op het slagveld gedurende de de strijd van 3 maanden sneuvelden er veel minder dan in de kampen ge vangenissen en langs de spoorlijnen. Het „aardse tranendal" werd voor hot Nederlandse volksdeel ginds een waar dal van tranen. Dit verhaal zal een eenvoudig ver haal worden van een burger, die ge mobiliseerd werd, die het „schone" van de strijd en de ellende van het krijgsgevangenschap in al zyn zwaarte he«ft ervaren en erdóór kwam. Elke oorlog kent veel aspecten, ook deze strijd. Een ervan is de strijd voor het rassenidee en de rassenwaan. Want in de grond van de zaak was het een strijd van ras tegen ras, het dat in verschillende plaatsen niet of weinig gegeten wordt. Vindt men deze uitweg niet, dan is het bedrijf onrendabel. 0— Een ander euvel, waarvan de oorr zaak bij het publiek te zoeken is, is dat de middenstand dikwyls niet of moeilijk invorderbare credieten heeft te verlenen. Veelvuldig is de klacht der leveran ciers: „Myn geld staat onder de mensen 1" De winkelier is lankmoedig, omdat hy bevreesd is voor het verlies van de klant. Maar hy heeft zelf zyn inkopen en zyn vernieuwiugen en hij heeft de bedragen, die daarvoor dan nodig zyn, te sparen uit eigen mond. Het is op zichzelf on- sociaal om credieten op te nemen by de kleine leveranciers, maar het funest gebruik zich hier te onthouden van contante betaling, is in deze tijd hoogst onver antwoordelijk! Maar laat ons de belemmeringen welke de overheid aan de midden stand in de weg legt, niet vergeten. Laat ons beseffen, hoe de midden stander in moeilijkheden gebracht wordt, doordat hy, by de stijgende en ingewikkelde belastingen admini stratief fiscaal wordt bezwaard opeen verbijsterende wijze. Er zyn allerlei formaliteiten ie vervullen voor de sociale verzekering voor loonbelasting, voor verevenings belasting enz. Deze moeilijkheden kunnen grotere bedryven gemakkelijker oplossen dan de kleinen, hoewel ook die een staf van feitelijk improductief personeel daartoe moeten gereed hebben. Maar de eis is vereenvoudig de belastingheffing en de regeling der sociale lasten en ge komt reeds een heel eind aan middenstandsbezwaren tegemoet. 0— Men wil het teveel aan kleine middenstandsbedrijven snoeien, door de middenstandsexamens te verzwa ren. Maar de vraag mag wel gesteld worden of door deze examens het ontstaan van een deskundige midden stand voldoende gewaarborgd wordt, Lyden deze examens niet te veel aan theorie Laat men de middenstander niet dingen leren, die hij niet nodig heeft en is het niet zo, dat de middenstan der hoofdzakelijk moet varen op zijn practische kennis en zyn handelsge- voel Ziehier een boeketje grieven tegen de behandeling, die men de midden stander aandoet en de positie, waar men hem in plaatst. Er zou nog veel kunnen worden verbeterd, indien men oog had voor de werkelijkheid! van 6 April 1889 Op de markt van 3 April werden aangevoerd 190 stuks hoornvee en 200 biggen. By de openbare aanbesteding op 4 April te Oostrum gehouden tot het bouwen van een toren, portaal enz. waren de inschrijvers: Jos. Wijnhoven te Vierlingsbeek voor f 1930; L. Wynhoven te Venray voor f I800; Engelb. Oudenhoven te Venray voor f 1710; Corn. Baeten te Roggel voor f 1500. Het werk werd gegund aan de laagste inschrijver. van 5 April 1890 Op 9 April zou de Bouwkundige N. J. H. van Groenendaal te Heems kerk in het koffiehuis van de heer P. J. Rutten aan het Eind te Venray Aziatische tegen het blanke, een strijd welke nog in volle sterkte woedt in vele delen van Azië. Terwyl violen en schepen, volge- stapeld met geroofde goederen uit Indonesië naar Japan voeren, werden wy voorgesteld in de propaganda als uitzuigers, onderdrukkers en slaven handelaars. Deze stryd in zijn geheel is een drama, doch waar ligt de cli max ervan? Ligt die in 1942, toen een onvoldoende, te kleine en onge trainde weermacht zonder effectieve steun van bondgenoten moest optrek ken tegen de overmachtige vyand Japan: toen geheel Indonesië de wa pens opnam, van 18 tot 50 jaar, militie landstorm en beroepssoldaat, ongeacht positie; toen de nationalis ten hun strijdbijl begroeven en on voorwaardelijk de zijde kozen van Nederland Ligt de climax in de jaren 1942 '45 toen het gehele Nederlandse deel van de bevolking geknoet en geknecht werd? Of ligt ze in de naoorlogse jaren, welke ook oorlogs jaren geble ven zyn, pijnlijker dan de voorgaande? Wat was het schoon te leven in Indonesiëhet werk was er welda dig, omdat een jongeman er kans kreeg zyn waarde te tonen het le ven was er goed door zijn gemoede lijkheid en vrijheid; het land was machtig mooi; ja Indonesië is een goed land, bewoond door een goed volk, al is het tijdelijk wat oneven wichtig, soms zelfs gedérailleerd. Wy waren een koloniaal land, maar algemeen werden onze koloniën erkend als model koloniën en het „rnea culpa", na de oorlog zo vaak gehoord, wil niet van mijn lippen komen, omdat.... ja. omdat het een pertinente leugen isomdat onzo Medische dienst, ons onderwijs, ons bestuur, onze Missie en Zending op

Peel en Maas | 1952 | | pagina 5