Paaswake. 1651-1951 Venray's Gymnasium bestaat 300 jaar Monseigneur GOUMANS Feest in Casten ray WEEKBLAD VOOR VENRAY EN; OMSTREKEN ZATERDAG 17 MAART 1951 No. 11 TWEE EN ZEVENTIGSTE JAARGANG Druk en Uitgave Firma van den Munck'nol Drukkerl] Kantoorboekhandel Yenray Telefoon K 4780-512 Poitrekaning 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen worden op aanvraag gaarne verstrekt. Losse mm-prijs 8 cent. Abonnementsprijs p. kwartaal: voor Yenray f 1.10 buiten Yenray f 1.30 uitsluitend bij vooruitbetaling. alleen in de PATERSKERK Aan de grote feesten van het kerkelyk jaar gaat altijd een Vigilie vooraf. Zo heeft men b.v. de Vigilie van Driekoningen, van het feest van Petrus en Paulus, van Kerstmis. Meestal geldt op deze dageD de vasten- en onthoudingswet en meestal is de kleur van de misgewaden paars. De betekenis van die vigilie dagen is hiermee duidelijk aange geven: door versterving en gebed moot men zich innerlijk voorbereiden op het Hoogfeest. Aan zijn al te aardse verlangens moet men afsterven om des te meer deel te kunnen hebben aan het Christusgeheim, dat op die bepaalde dag wordt gevierd. Dat woord „Vigilie" betekent eigenlijk „Wake", „Nachtwake". In de eerste eeuwen van het Christendom bereidden de gelovigen zich ook voor de Nachtwake op het komende feest voor. Zo was het ook met het Paasfeest, de dag waarop Christus' Verrijzenis werd gevierd en waarop bij voorkeur de geloofsleerlingen in aanwezigheid van zo goed als heel do „parochie" door de plechtige doop in de gemeen schap van Christus' Kerk werden opgenomen. De doop is immers ook een verrijzenis, de mens sterft door de doop aan de zonde en verrijst met Christus tot een nieuw leven in God. De Paaswake was rijkaan symbolen door het ontsteken en wijden van het nieuwe vuur, van de Paaskaars beeld van de verrezen Christus de wijding van het doopwater en de doopplechtigheid. Maar de Paasvigilie heeft in de loop der eeuwen het zelfde lot ondergaan als de andere vigilies. De Nachtwake werd afge schaft. Voor de Paasvigilie zat men echter voor de moeilijkheid van de plech tigheden, die men behouden wilde. Eerst werden ze laat in de avond gehouden. Toen 's middags, totdat zy terecht zijn gekomen op Zaterdag morgen. Dat bracht echter ook be zwaren mee. De symbolische, zinne beeldige betekenis der plechtigheden kwam niet meer zo goed tot zijn recht. Het was Zaterdag 's morgens nog geen Pasen en toch werd de Paaskaars al plechtig gewijd en ont stoken als zinnebeeld van de verrezen Christus. De Mis was al een echte Paasmis met de jubel van het Alle luja, het luiden van de klokken, het zingen van het Gloria en toch was het nog geen Pasen. Bovendien konden er maar weinig gelovigen by deze plechtigheden aanwezig zyn, zodat men, behalve bjj de H. Mis, byna alleen kindereu in de kerk zag. De plechtigheden duurden bovendien wel wat erg lang voor de tegenwoordige haastige wereld. Al deze redenen hebben onze H. Vader de Paus er toe bewogen, by wy'ze van proef, de oude Paas-nacht- wake weer toe te staan. De bisschoppen, die deze nachtelijke Paasviering ook in hun diocees toe staan, moeten daarom na afloop aan de Paus verslag uitbrengen of het herstel van de Paaswake een succes De plechtigheden zoals die nu in de nacht van Zaterdag op Zondag gehouden worden, zyn niet meer precies eender als ze in uw misboek op Paaszaterdag staan. We willen daarom een overzicht geven van hun nieuwe vorm, zodat u met des te meer aaxidacht de Paaswake mee kunt komen vieren. We moeten goed in het oog houden dat er drie onderscheiden gedeelten zijn. Van het eerste deel vormt het kernpunt de zegening en ontsteking van de Paaskaars. Van het tweede gedeelte vormt het Sacrament van het doopsel de centrale gedachte. Het derde gedeelte is de H. Mis, waarvan het hoofdmotief is: Christus heeft door Zyn sterven onze dood vernietigd en door Zyn verrijzenis ons leven hersteld. EERSTE DEEL We beginnen dus met de wijding van het nieuwe vuur. Dit behoort buiten de kerk te geschieden, maar mag ook in de kerk gebeuren op een plaats waar alle gelovigen dit kunnen volgen. Als dit vuur, wat een zinne beeld is van Gods klaarheid, gewyd is, wordt op dezelfde plaats de Paas kaars gewyd.; Eerst grift de priester het kruis teken in de kaars, daarna de eerste en laatste letter van het griekse alphabet, (Alpha en Omega d.w.z. Christus is het begin en het einde van alles) en tenslotte het jaartal van dit jaar. Daarby zegt de priester „Christus gisteren en vandaag; Begin en Einde; Alpha en Omega; van Hem is de tjjd en de eeuwigheid; Hem zy de glorie en de macht, in alle eeuwig heid. Amen." r Daarna worden er vyl wierookkor- rels gezegend en in de Paaskaars gestoken, die een herinnering zijn aan Christus' vyf H. Wonden. Daarby bidt de priester: „DoorZynH.Glorie volle wonden beware en behoude ons Christus de Heer. Amen." Intussen is al het licht in de kerk uitgedaan. Dan steekt de priester de Paaskaars aan met het nieuwe vuur en zegt: „Het licht van de glorieus verrijzende Christus moge alle duister nis uit ons hart en onze geest ver drijven." De priester zegent de Paas kaars «n in plechtige processie trekt men de kerk binnen. De diaken, die riA Paaskaars draagt, zingt „Licht ™n ChrieS; en allen antwoorden: "DDit gebéurt drie keer. BS de eerste keer ontsteekt de celebrerende pnes; ter zün kaars aan de Paaskaars. Bg de tweede koer de overige priesters bn de derde keer het volk. De betekenis is duidelijk: wg vaneen van Christus Licht, wg heD ben deel aan de verrezen Ghnstus Als allen dan hun kaars aan het licht van de Paaskaars ontstoken tabben gaan ook de andere lichten in de kerk aan. De diaken plaaWt de Paaskaars midden in het koor op een klein verhoog en begeeft zich daarna naar de lessenaar om de toToemde „Exsultet" tezingenwear.n op plechtige wijze de vreugde om de verrezen Christus vertolkt wordt. Hiermee is het eerste deel van de plechtigheden ten einde. TWEEDE DEEL Misschien kunt U zich nog van vroeger de twaalf zgn. profetieen herinneren, die op Paaszaterdag gele zen of gezongen werden en de plech tigheden eindeloos lang maakten Van die 12 profetieën zun ei nog maar vier overgebleven, nl. de aerste' de vierde, de achtste en de elfjie. In de nieuwe rubrieken wordt het woord profetie" niet meer gebruikt omdat we dit woord gemakzelgk verkeerd verstaan. Er wordt nu alleen gespro- k0Ter anonzeren ónderrichting worden enkele gedeelten uit het Oude Tes tament, o.a. het verhaal van de schepping en van üe t0cht door, df- Rode Zee voorgelezen. Na elke „les bidt de priester eer. toepasselyk Voordat wy onze doopbeloften zullen vernieuwen wordt nu eerst de Litanie van alle Heiligen gezongen, om hun voorspraak in te roepen. Daarna wordt, in kerken, waar een doopvont aanwezig is, het doopwater gewyd en dan komen we aan het hoogtepunt van dit tweede deel: de vernieuwing van doopbeloften. De priester houdt eerst een toe spraak van de volgendo, treffende inh°n<deze allerheiligste nachtwake, geliefde christenen, gedenkt Uw Moeder de Heilige Kerk in weder liefde de dood en de graflegging van onze Heer Jezus Christus, m de vreugdevolle verwachting van Zyn luisterrijke opstanding. Omdat wij, zoals de Apostel l09F.tl door het Doopsel met Christus zyn gestorven en begraven, zo moeten ook wij een nieuw leven gaan be ginnen, zoals ook Christus vande dood is opgestaan. Want wy hebben immers ons vroeger zondig leven met Christus gekruisigd om niet langer meer aan de zonde verslaafd te zyn. Laten wij er dan aan denken dat wii weliswaar dood zijn voor de zonde maar dat wij in Christus Jezus Onze Heer leven voor God. Vernieuwen wij dan, beminde Christenen, nu de veertig vasten dagen-voorbij zijn, de beloften van ons Heilig Doopsel, waardoor wy eens hebben verzaakt aan de duivel, zyn werk, aanhang en dienst alsook aan die wereld die geheel van God is jerd en beloven wij God trouw te dienen in de Kerk die heilig is. Na deze toespraak stelt de priester ons dezelfde vragen, die ons by de doop werden gesteld en die toen, uit onze naam, door peter en meter werden beantwoord. De priester vraagt Verzaakt gij aan de duivel Allen antwoordenwij verzaken. Vervolgens: En aan al zyn werken Antwoordwy verzaken. En aan al zyn ydelheden c Antwoord: wij verzaken. Gelooft gü in 6oa, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde AntwoordWg geloven. Gelooft gij in Jezus Christus, zgn enige Zoon, onze Heer, Die geboren is en geleden heeft? AntwoordWg geloven. Gelooft gii ook in de Heilige Geest, de heilige Katholieke Kerk, de Ge meenschap van de Heiligen, de ver eng van de zonden, do verrgzems van tat vlees on het eeuwig leven? Antwoord: "Wij geloven. Nu zegt de priester: Laten wij thans gezamenlgk tot God bidden, zoals onzei Heer Christus ons heeft leren bidden .Alle aanwezigen bidden nu gezamenlgk tat Onze Vader. Tenslotte zegt de priester En de almachtige God, de Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons heeft doen herboren worden uit het Water en' de H. Geest, Dio ons de vergeving van onze zonden geschon ken heeft, beware ons door zgn genade in dezelfde Jezus Christus voor het eeuwige leven". Amen(allen). Dan wordt het laatste gedeelte van de litanie gezongen en ondertussen wordt tat altaar klaar gemaakt voor de H. Mis. DERDE DEELDe H. Mis. Deze kunt U grotendeels uit Uw Missaal volgen, daar er weinig aan veranderd is. Let er wel op, dat de gebeden aan de voet van het altaar en de Introïtus wegblijven. De priester begint met het altaar te bewieroken, terwijl het koor het Ky.ie zingt. Daarna zet de priester de Gloria aan. Onder de GlorI? den de klokken geluid. Nu is het volop Verrijzenisfeest. Verder H. Mis door zoals vroeger op Faas- Zatsrdag, allssn aan hst slot is tr Vlak bij het vrye Venray, dat de paanse Koning als wettige vorst bleef erkennen, lag in 1648 een uit gebreide landstreek, waar aan een innig-katholieke bevolking de uitoefe ning en de beleving van haar dier bare godsdienst met straffe middelen verboden werd. Voor de Katholieken van Noord- Brabant was het een allerbedroevend ste tijd. Een vervolging brak er los als nooit te voren gekend was. Het regende er plakkaten van de meest hatelijke soort. De kerkelijke goederen werden er aangeslagen. Verboden werd de pacht aan de geestelijken uit te be talen. Kerken moesten gesloten blij ven. In plaats van de Priesters werden predikanten gezonden, die het ware licht van het Evangelie zouden moeten brengen. Alle katholieken werden uitgesloten van elke post, hoe bekwaam zy ook mochten zyn. Men kon nog geen veldwachter zijn. En weldra W6rd ook aan alle ge wezen Paepse Schoolmeesters op straffe van zware boeten elk onder wijs verboden: geïmporteerde protes tantse onderwijzers namen hun plaats in. Voor de Bossche burger en de Meyeryse boer bleef jarenlang in de duistere nacht één lichtpunt stralen de zekerheid van het trouw-bewaard geloof. Maar in hun trouw zyn zij gesteund geworden door tal van seculiere en reguliere priesters, die vrijheid, goed, leven gewaagd hebben tot heil van hun onsterfelijke zielen, ook vanuit Venray. Intussen kon de stille en geheime arbeid nooit die kostbare vruchten gedragen hebben, wanneer geloof en liefde samen niet vindingrijk geweest waren in middelen van intensere kracht. Reeds jaren voordat op 30 Januari 1648 de plechtige oudertekening van het definitieve vredesverdag van Munster plaats had en op 13 Mei van datzelfde jaar de bekrachtiging ge schied was, werd de Mey'ery omgeven door een reeks stichtingen, die als centrales werden van licht en kracht voor het arme land. Onder die stich tingen hebben de talrijke Latijnse scholen een onberekenbare betekenis gehad. Hier immers kon een katho lieke opvoeding in de beste vorm behartigd worden; dat begreep de Kerk, dat begrepen de ouders, die aan hun kinderen het geloof als kost baar erfdeel wilden nalaten. Dat begrepen ook de burgerlyke overheden, die deze scholen menigmaal hebben gesticht en hebben onderhouden. En al zyn er soms wel natuurlijke motieven geweest, omdat de Gemeente zó een middelpunt werd van het „wetenschappelijk millieu" en ver tering met bezoek van de studenten de inkomsten verhoogde, toch was er altijd een heilig idealisme by voor Kerk en Godsdienst. Zonder twijfel was een dichte nabyheid van de scholen by het ver volgde land te prefereren. Vooral in die tyden van veel verrassingen, maar tevens van haast onmogelijk verkeer werd het offer van de Brabantse ouders dragelijker, als zy eenmaal noodgedwongen aangewezen op scho len buiten eigen streek deze scholen althans bereikbaar wisten. Zo kwam reeds in 1630 het „Mu seum" van de Kruisheren tot stand te Sint Agatha bij Cuyk. Daarna kwam in 1645 het „paepsche Semi narium tot Megen". Dan in 1648 de Latynsche school te Weert. In 1651 volgden de seculiere Priesters van Venray en in 1653 de Carmelieten van Boxmeer. Éénzelfde gedachte en éénzelfde grondplan deed zo langs de noord-oostelyke en oostelijke grens van de Meyerij een reeks scholen verrijzen, die aansloot aan een andere in het Zuiden, waar de colleges van Maaseyck, Bree, Gheel, Turnhout en Hoogstraten vele Noord-Brabantse leerlingen trokken. In 1651 heeft dus de Latijnse school van Venray haar poorten geopend. 300 jaren lang heeft zy de wissel valligheden van de tyden getrotseerd en leeft zy nog voort in het Gymna sium Immaculatae Conceptionis alhier. Dit feit verdient herdenking. Maar een herdenking in de geest van de tijdsober, eenvoudig, maar toch dankbaar en innig. Waar de herinnering aan voorbije dagen haar zoetheid heeft en waar de geschiedenis de gedachte bewaart aan grote dagen en getuigt van een bewogen verleden, waar de historié ook een voorbeeld en leermeesteres van het heden en haar wy'ze waarschuwingen geeft voor de tijden, die naderen, menen wy in dit jubel jaar enige korte schetsen over het Gynasium in ons blad te moeten plaatsen. nog een klein verschil. Vroeger werden nog aan de H. Mis de Vespers van Paaszaterdag ver bonden. Deze Vespers zyn echter reeds 's middags gebeden, zodat nu de psalm „Laudate Dominum omnes gentes" en het „Manificat" komen te ver vallen. Óok het laatste Evangelie wordt niet gelezen zodat met de zegen van de priester de nachtwake beëindigd is. o— N B. In de Paterskerk wordt na de H. Mis nog de Metten en Lauden van Pasen in het koor gebeden. Deze horen niet strikt b\j de plechtigheid. U kunt dus na de zegen van de priester naar huis gaan. Dat zal on geveer één uur zyn. Het is misschien nuttig hierbij op te merken, dat U met de Mis van de Paasnacht wel aan Uw Zondagsplicht voldaan hebt, maar dat het toch zeer gewenst is op Paas-Zondag nog de Hoogmis by ts wonsn. Mogen bydragen waardige ligen. deze artikelen tevens iets om in October a.s. een herdenking te bewerkstel- C.S. Bedrijfspensioenfonds voor de landbouw In vele districten is de omwisseling der premiekaarten in volle gang en binnenkort zullen wel overal de arbeiders een schriftelijke uitnodiging hebben ontvangen om terzake daar van op een zitting van de Sociale Verzekering-Commissie te verschijnen. Het kan nuttig zijn de aandacht van belanghebbenden te vestigen op het grote belang, dat er in gelegen is zich naar de zittingen te begeven en aldaar de premiekaart 1030, voor zien van alle strookjes over 1950 alsmede van eventuele waardostroken der Bedrijfsvereniging, ter omwisse ling tegen een nieuwe premiekaart in te leveren. De jaarlykse inlevering van de premiekaarten toch opent de moge lijkheid zekerheid te verschaffen, dat de arbeider zyn" pensioenopbouw voor het afgelopen jaar met het juiste hem toekomende bedrag ziet toege nomen. Mede om die reden is het dan ook zaak, dat de arbeider er steeds op toeziet, dat hy alle strookjes van zyn werkgever en by ziekte of ongeval van de Bedrijfsvereniging ontvangt en deze regelmatig op zyn premiekaart plakt. De premiekaart is voor de arbeider als het ware oen graadmeter, welke hem aangeeft in hoeverre hy in het lopende jaar actief by de pensioen verzekering is betrokken en welke hy by verwisseling van werkkring in de land- en tuinbouw steeds aan zyn nieuwe werkgever dient te tonen. gaat heen als Apostolisch- Vicaris van Bandung De H. Steel heeft aan Z.H. Exc. mgr. J.H. Goumans van de Orde der Kruisheren op zyn verzoek om ge zondheidsredenen eervol ontslag ver leend uit zijn functie van Apostolisch- Vicaris van Bandung. In afwachting van de benoeming van een nieuwe Apostolische Vicaris is mgr. Goumans, die sinds 31 Oct. 1930 in Nederland verblijft, door Z.H. de Paus benoemd lot Apostolisch Administrator van het Vicariaat van Bandung. Mgr. Goumans werd op 19 Sept. 1883 te Venray geboren en op 22 Dec. i906 priester gewyd. In 1927 werd het gebied Bandung als zelfstandig missie gebied afgescheiden van het Vicariaat Batavia on toevertrouwd aan de Orde der Kruisheren. Mgr. Goumans had de leiding van de eerste missionarissen d6r Kruis heren, die daarheen vertrokken. Toen in 1932 Bandung tot Apostolische Prefectuur werd verheven werd hy tot eerste Apostolische Prefect be noemd op 20 April 1932. Tegelijkertijd met de Prefecturen Surabaja, Malang Purwokerto werd in 1941 ook Bandung verheven tot Apostolisch Vicariaat en werd Mgr. Goumans benoemd tot Apostolisch Vicaris van Bandung en titulair bisschop van Lavaha. Op 22 Maart 1942 werd Mgr. in de St. Petruskerk te Bandung tot bis schop gewyd. Het was een van de merkwaardige bisschopswijdingen in volle "bezettingstijd. In alle stilte om de Japanse bezetters niet te irriteren, werd de grootse plechtigheid vol trokken in tegenwoordigheid van de enkele Europeanen, die nog niet waren geïnterneerd en nog op straat durfden komen. Een priester van het Vicariaat fungeerde als medeconsecrator, omd^i de Europese bisschoppen van Java de reis naar Bandung niet konden onder nemen. De consecrator, mgr. A. Soe- gijapranata, had echter voldoende vryheid van beweging om daarheen te kunnen gaan. Niet lang na zyn bisschopswijding werd mgr. Goumans met al zijn Europese priesters geïnterneerd. Door verdriet en ondervoeding heeft mon seigneur in deze kampen zeer veel geleden en als een gebroken man keerde hy in 1945 na de capitulatie naar zijn standplaats terug. In de stad Bandung brak reeds in September van hetzelfde jaar de op stand der Indonesische pemoeda'suit en dit heeft de laatsto krachten van deze rustige man, die enkel maar goedheid en zachtmoedigheid kende, gesloopt en hem genoodzaakt ontslag aan te vragen en zijn zeer zware taak aan jongere krachten over te laten. Het Apostolische Vicariaat van Bandung met zyn 40.000 Katholieken is een van de moeilijkste missie gebieden van Java. Niet alleen omdat de aanwezigheid aldaar van veel Europeanen zeer veel van de pries terlijke zorg opeist, maar bovendien omdat de Soendanese bevolking een van de moeilijkst te benaderen volks groepen voor het Christendom is. Een pastoor op een bromfiets is in de tegenwoordige tyd heus geen zeldzaamheid meer, maar op een Italiaanse scooter, kennon we er slechts één en dat is de Pastoor van Castenray, wiens scooter nog al eens een keer te vinden is by het post kantoor, als hy nieuwe zegels komt halen voor zyn magnifieke postzegel collectie, of by de fotograaf, als er nieuw materiaal ge-ocht moet wor den voor film of foto-studies, waarin hy een expert kan genoemd worden. Deze Pastoor, tot in de verre om trek bekend om zyn werkelijk grote technische gaven, gaat op 23 Maart a.s. zyn zilveren Priesterfeest her denken en in Castenray is men druk bezig om deze eenvoudige Pastoor by gelegenheid van zijn zilveren feest eens netjes in de bloemen te zetten. En dat niet alleen om zyn scooter, zyn postzegels of zyn foto's, maar vooral om het vole goede werk wat hij in lojarig pastoorschap voor Castenray heeft gedaan. Daar is allereerst de oorlog, waarin Castenray een waar onderduikerscen trum was en waar de Pastoor zeer dikwijls een voorbeeld was, voor al zyn parochianen, in het werk en de hulp, die hy de onderduikers bood. Daar was de oorlog zelf met een totale verwoesting van zyn kerk, met een ondergaan van verschillende sociale en culturele verenigingen, maar een bevrijding, waarin verschil lende van zyn mensen werden mee gevoerd, diep Duitsland in. Nu zes jaren later, is dat alles weer vergeten. Met een wonderbaarlijk élan is hy begonnen aan de wederopbouw van zijn kerk, aan de heroprichting der verschillende verenigingen en met trots kan Castenray wijzen op een bouwpastoor, die by allen zeer be mind is. Zyn kerk met toren is groter en •ch»n#r gswordtn, mst een orgel, Subsidieregeling in de landbouw voor 1951 Evenals andere jaren zal ook dit jaar door de regering wederom sub sidie worden gegeven op verschillen de onderdelen van het bedrijf. Om voor deze subsidie echter in aanmerking te kunnen komen, moet aan verschillende voorwaarden zyn voldaan. De subsidie wordt alleen gegeven aan hen, wier hoofdberoep landbouwer of veehouder is. Bedrij ven van meer dan 1 o ha cultuurgrond komon niet voor premie in aanmer king. Verder ïnoet de subsidieregeling een rationalisatie der bedryvon tot gevolg hebben. Wordt aan deze laatste eis niet, of niet volledig voldaan, dan wordt de subsidie afge wezen. Dit geschiedt ook, wanneer blykt, dat na een vroeger ontvangen premie, niet aan de eis tot rationalisatie is voldaan. Onder bepaalde voorwaarden, kan aan de volgende objecten in 1931 subsidie worden verleend. Voor nadere inlichtingen wende men zich tot de Rykslandbouwconsulent in wiens ambtsgebied men gevestigd is, alwaar ook de subsidie moet worden aangevraagd. Voor subsidie kunnen derhalve in aanm- rking komen ^A..jv. op eu inzaai van meer jarige grasmei.gsois of klaverzaad mengsels. 2. Aankoop en inzaai van bepaalde rode klaverrassen. 3. Aankoop eu inzaai van voeder- lupinen. 4. Bouw van groenvoedersilo's. 5. Bouw van aardappelsilo's. 6. In bapaaide gevallen de bouw van gierkelders. 7. Aanleg van electrische weide- afrasteringsinstallaties. s Aanschaffing van verplaatsbare üxii.k watervoorziening. 9. Aanleg van drinkwatervoorzie ning in de stal. 10. Verplaatsbare zomerhokjes voor pluimvee. 11. Het aanbrongen van een pomp- installatie in het weiland. 12. Schotten voor individuële voede ring in de stal. 13. Aanschaffen van werktuigen door Coöp. Landbouwwerktuigen verenigin gen. 14. Het inrichten van aardappel- poterbewaarplaatsen door Coöperatieve verenigicgen. zoals weinig kerkdorpen er een heb ben, met nieuwe klokken, zoals men er tot in do wyde omtrek geen heeft. De verenigingen werken weer volop on overal is het Pastosr Rieter, die van zyn adviseurschap geen holle frase maakt, maar medewerkt waar het nodig is. In het rustige en kalme leven van Castenray is hy de wijze raadsman en geboren leider. Zo zal er dan ook op Beloken Pasen feest zyn in Cas tenray, om deze pastoor met zyn eigenaardige liefhebberyen, met zijn groot hart voor zyn parochie. En als dank voor alles wat hy heeft gedaan, zal hem een cadeau worden aangeboden, da} hy, haast vanzelfsprekend, bestemd heeft voor de nieuwe kerk. Het zal een ge brandschilderd raam zyn, dat aldus hopelijk tot in de verre toekomst do gedachtenis aan dit feest zal levendig houden. Missie-actie. Op Zaterdag 14 en Zondag 15 April zal er in Venray het nodige zijn te doen. By gelegenheid van het vertrek van Pater Bartels naar de Nya-Bondo missie in Afrika, hebben enkele Venray8e mensen een commitö van actie gevormd, om zoals in andere plaatsen in Limburg, deze missionaris te helpen om de medische verzorging der negers ter hand te kunnen nemen. Dit comité van actie, waarvan de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, Prof. Rutten, be schermheer is, heeft de nodige plan nen in elkaar gezet, om finantiöle hulp te verkrijgen en vergissen wij ons niet, dan zullen 14 en. 15 April nog vele verrassingen met zich brengen. MililillimiLil 1.1 I II LI ILkU&MkLLUt.txV Nieuws uit Venray eu omgeving Zondagsdienst Boktoren. Van Zaterdagavond 8 uur tot Maan dagmorgen 8 uur Dr. v. d. HOMBERGH Oostsingel 6 Telefoon 393 Alléén voor spoed gevallen. Visites moeten aangevraagd worden vóór 12 uur. GROENE KRUIS Donderdag 22 Maart Consultatiebureau voor zuigelingen uit de Kerkdorpen Herkeuring van alle trekhonden Het Gemeentebestuur van Venray brengt ter algemene kennis, dat een herkeuring van trekhonden en hon denkarren wordt bevolen, welke zal worden gehouden op Donderdag 12 April a.s. des voormiddags om 11 uur te Venray, Henseniusplein, voor de gehele gemeente. Met nadruk wordt er op gewezen, dat hond, tuig en kar ter keuring aanwezig moet zyn. Honden en karren, welke nog niet gekeurd zyn, kunnen eveneens op bovengenoemde datum ter keuring worden aangeboden. Venray, 14 Maart 1951. Hoofdkeuring van springstieren De Burgemeester van Venray brengt ter alg-.mene kennis, dat de houders van springstieren, die hunne stieren aan de op 29 Maart a.s. te Venray to houden hoofdkeuring wensen te onderwerpen, hiervan ter- Secretarie, Afdeling I, aangifte moeten doen vóór 20 Maart a.s. Na genoemde datum zullen ter Secretarie geen aangiften meer worden aangenomen. Venray, 12 Maart 1951. Uitbetalingen Ouderdomsrente en Noodwet-u tkeringen op 24 25 en 2G Maart. De r-iii'-trekk< rs Ouderdomsrente en NO'»dwetuif k-ring, die hun rente anders op 24, 25 en 26 Maart in ontvangst komen nemen, gelieve zich deze maand te melden voor do uit betaling op Vrydag 23 Maart van half tien tot twaalf uur aan loket 3 ten Postkantore alhier, tegel yk met de rentetrekkers, die op 23 Maart uitbetaling ontvangen. Verbetering en annvnlling. In verband met het bericht over li sdjang beslaan der Hand boog - schutteiij St. Anna alhier, verzoekt men ons te vermelden, dat do heer Jac. Aerts uit Blerick vanaf de op richting be-ch-rmheer is geweost, pr --ident w»-rd toen de heer Piet Laurensso, secretaris de heer Willem L iurensse. Doelbaas was de heer Th. Pouwels.

Peel en Maas | 1951 | | pagina 1