Paaswake.
1651-1951
Venray's Gymnasium
bestaat 300 jaar
Monseigneur GOUMANS
Feest in Casten ray
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN; OMSTREKEN
ZATERDAG 17 MAART 1951 No. 11
TWEE EN ZEVENTIGSTE JAARGANG
Druk en Uitgave
Firma van den Munck'nol
Drukkerl]
Kantoorboekhandel
Yenray
Telefoon K 4780-512
Poitrekaning 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
Losse mm-prijs 8 cent.
Abonnementsprijs p. kwartaal:
voor Yenray f 1.10
buiten Yenray f 1.30
uitsluitend bij vooruitbetaling.
alleen in de PATERSKERK
Aan de grote feesten van het
kerkelyk jaar gaat altijd een Vigilie
vooraf. Zo heeft men b.v. de Vigilie
van Driekoningen, van het feest van
Petrus en Paulus, van Kerstmis.
Meestal geldt op deze dageD de
vasten- en onthoudingswet en meestal
is de kleur van de misgewaden
paars. De betekenis van die vigilie
dagen is hiermee duidelijk aange
geven: door versterving en gebed
moot men zich innerlijk voorbereiden
op het Hoogfeest. Aan zijn al te
aardse verlangens moet men afsterven
om des te meer deel te kunnen hebben
aan het Christusgeheim, dat op die
bepaalde dag wordt gevierd.
Dat woord „Vigilie" betekent
eigenlijk „Wake", „Nachtwake".
In de eerste eeuwen van het
Christendom bereidden de gelovigen
zich ook voor de Nachtwake op het
komende feest voor.
Zo was het ook met het Paasfeest,
de dag waarop Christus' Verrijzenis
werd gevierd en waarop bij voorkeur
de geloofsleerlingen in aanwezigheid
van zo goed als heel do „parochie"
door de plechtige doop in de gemeen
schap van Christus' Kerk werden
opgenomen. De doop is immers ook
een verrijzenis, de mens sterft door
de doop aan de zonde en verrijst met
Christus tot een nieuw leven in
God.
De Paaswake was rijkaan symbolen
door het ontsteken en wijden van
het nieuwe vuur, van de Paaskaars
beeld van de verrezen Christus
de wijding van het doopwater en de
doopplechtigheid. Maar de Paasvigilie
heeft in de loop der eeuwen het
zelfde lot ondergaan als de andere
vigilies. De Nachtwake werd afge
schaft.
Voor de Paasvigilie zat men echter
voor de moeilijkheid van de plech
tigheden, die men behouden wilde.
Eerst werden ze laat in de avond
gehouden. Toen 's middags, totdat
zy terecht zijn gekomen op Zaterdag
morgen. Dat bracht echter ook be
zwaren mee. De symbolische, zinne
beeldige betekenis der plechtigheden
kwam niet meer zo goed tot zijn
recht. Het was Zaterdag 's morgens
nog geen Pasen en toch werd de
Paaskaars al plechtig gewijd en ont
stoken als zinnebeeld van de verrezen
Christus. De Mis was al een echte
Paasmis met de jubel van het Alle
luja, het luiden van de klokken, het
zingen van het Gloria en toch was
het nog geen Pasen.
Bovendien konden er maar weinig
gelovigen by deze plechtigheden
aanwezig zyn, zodat men, behalve
bjj de H. Mis, byna alleen kindereu
in de kerk zag. De plechtigheden
duurden bovendien wel wat erg lang
voor de tegenwoordige haastige
wereld.
Al deze redenen hebben onze H.
Vader de Paus er toe bewogen, by
wy'ze van proef, de oude Paas-nacht-
wake weer toe te staan.
De bisschoppen, die deze nachtelijke
Paasviering ook in hun diocees toe
staan, moeten daarom na afloop aan
de Paus verslag uitbrengen of het
herstel van de Paaswake een succes
De plechtigheden zoals die nu in
de nacht van Zaterdag op Zondag
gehouden worden, zyn niet meer
precies eender als ze in uw misboek
op Paaszaterdag staan. We willen
daarom een overzicht geven van hun
nieuwe vorm, zodat u met des te
meer aaxidacht de Paaswake mee
kunt komen vieren.
We moeten goed in het oog houden
dat er drie onderscheiden gedeelten
zijn. Van het eerste deel vormt het
kernpunt de zegening en ontsteking
van de Paaskaars. Van het tweede
gedeelte vormt het Sacrament van
het doopsel de centrale gedachte.
Het derde gedeelte is de H. Mis,
waarvan het hoofdmotief is: Christus
heeft door Zyn sterven onze dood
vernietigd en door Zyn verrijzenis
ons leven hersteld.
EERSTE DEEL
We beginnen dus met de wijding
van het nieuwe vuur. Dit behoort
buiten de kerk te geschieden, maar
mag ook in de kerk gebeuren op een
plaats waar alle gelovigen dit kunnen
volgen. Als dit vuur, wat een zinne
beeld is van Gods klaarheid, gewyd
is, wordt op dezelfde plaats de Paas
kaars gewyd.;
Eerst grift de priester het kruis
teken in de kaars, daarna de eerste
en laatste letter van het griekse
alphabet, (Alpha en Omega d.w.z.
Christus is het begin en het einde
van alles) en tenslotte het jaartal
van dit jaar. Daarby zegt de priester
„Christus gisteren en vandaag; Begin
en Einde; Alpha en Omega; van Hem
is de tjjd en de eeuwigheid; Hem zy
de glorie en de macht, in alle eeuwig
heid. Amen."
r Daarna worden er vyl wierookkor-
rels gezegend en in de Paaskaars
gestoken, die een herinnering zijn
aan Christus' vyf H. Wonden. Daarby
bidt de priester: „DoorZynH.Glorie
volle wonden beware en behoude ons
Christus de Heer. Amen."
Intussen is al het licht in de kerk
uitgedaan. Dan steekt de priester de
Paaskaars aan met het nieuwe vuur
en zegt: „Het licht van de glorieus
verrijzende Christus moge alle duister
nis uit ons hart en onze geest ver
drijven." De priester zegent de Paas
kaars «n in plechtige processie trekt
men de kerk binnen. De diaken, die
riA Paaskaars draagt, zingt „Licht
™n ChrieS; en allen antwoorden:
"DDit gebéurt drie keer. BS de eerste
keer ontsteekt de celebrerende pnes;
ter zün kaars aan de Paaskaars. Bg
de tweede koer de overige priesters
bn de derde keer het volk. De
betekenis is duidelijk: wg
vaneen van Christus Licht, wg heD
ben deel aan de verrezen Ghnstus
Als allen dan hun kaars aan het
licht van de Paaskaars ontstoken
tabben gaan ook de andere lichten
in de kerk aan. De diaken plaaWt
de Paaskaars midden in het
koor op een klein verhoog en begeeft
zich daarna naar de lessenaar om de
toToemde „Exsultet" tezingenwear.n
op plechtige wijze de vreugde om de
verrezen Christus vertolkt wordt.
Hiermee is het eerste deel van de
plechtigheden ten einde.
TWEEDE DEEL
Misschien kunt U zich nog van
vroeger de twaalf zgn. profetieen
herinneren, die op Paaszaterdag gele
zen of gezongen werden en de plech
tigheden eindeloos lang maakten
Van die 12 profetieën zun ei nog
maar vier overgebleven, nl. de aerste'
de vierde, de achtste en de elfjie. In
de nieuwe rubrieken wordt het woord
profetie" niet meer gebruikt omdat
we dit woord gemakzelgk verkeerd
verstaan. Er wordt nu alleen gespro-
k0Ter anonzeren ónderrichting worden
enkele gedeelten uit het Oude Tes
tament, o.a. het verhaal van de
schepping en van üe t0cht door, df-
Rode Zee voorgelezen. Na elke „les
bidt de priester eer. toepasselyk
Voordat wy onze doopbeloften
zullen vernieuwen wordt nu eerst de
Litanie van alle Heiligen gezongen,
om hun voorspraak in te roepen.
Daarna wordt, in kerken, waar een
doopvont aanwezig is, het doopwater
gewyd en dan komen we aan het
hoogtepunt van dit tweede deel: de
vernieuwing van doopbeloften.
De priester houdt eerst een toe
spraak van de volgendo, treffende
inh°n<deze allerheiligste nachtwake,
geliefde christenen, gedenkt Uw
Moeder de Heilige Kerk in weder
liefde de dood en de graflegging van
onze Heer Jezus Christus, m de
vreugdevolle verwachting van Zyn
luisterrijke opstanding.
Omdat wij, zoals de Apostel l09F.tl
door het Doopsel met Christus zyn
gestorven en begraven, zo moeten
ook wij een nieuw leven gaan be
ginnen, zoals ook Christus vande
dood is opgestaan. Want wy hebben
immers ons vroeger zondig leven met
Christus gekruisigd om niet langer
meer aan de zonde verslaafd te zyn.
Laten wij er dan aan denken dat
wii weliswaar dood zijn voor de zonde
maar dat wij in Christus Jezus Onze
Heer leven voor God.
Vernieuwen wij dan, beminde
Christenen, nu de veertig vasten
dagen-voorbij zijn, de beloften van ons
Heilig Doopsel, waardoor wy eens
hebben verzaakt aan de duivel, zyn
werk, aanhang en dienst alsook aan
die wereld die geheel van God is
jerd en beloven wij God trouw
te dienen in de Kerk die heilig is.
Na deze toespraak stelt de priester
ons dezelfde vragen, die ons by de
doop werden gesteld en die toen, uit
onze naam, door peter en meter werden
beantwoord.
De priester vraagt
Verzaakt gij aan de duivel
Allen antwoordenwij verzaken.
Vervolgens:
En aan al zyn werken
Antwoordwy verzaken.
En aan al zyn ydelheden c
Antwoord: wij verzaken.
Gelooft gü in 6oa, de almachtige
Vader, Schepper van hemel en aarde
AntwoordWg geloven.
Gelooft gij in Jezus Christus, zgn
enige Zoon, onze Heer, Die geboren
is en geleden heeft?
AntwoordWg geloven.
Gelooft gii ook in de Heilige Geest,
de heilige Katholieke Kerk, de Ge
meenschap van de Heiligen, de ver
eng van de zonden, do verrgzems
van tat vlees on het eeuwig leven?
Antwoord: "Wij geloven.
Nu zegt de priester:
Laten wij thans gezamenlgk tot
God bidden, zoals onzei Heer
Christus ons heeft leren bidden .Alle
aanwezigen bidden nu gezamenlgk
tat Onze Vader.
Tenslotte zegt de priester
En de almachtige God, de Vader
van onze Heer Jezus Christus, die ons
heeft doen herboren worden uit het
Water en' de H. Geest, Dio ons de
vergeving van onze zonden geschon
ken heeft, beware ons door zgn genade
in dezelfde Jezus Christus voor het
eeuwige leven". Amen(allen).
Dan wordt het laatste gedeelte van
de litanie gezongen en ondertussen
wordt tat altaar klaar gemaakt voor
de H. Mis.
DERDE DEELDe H. Mis.
Deze kunt U grotendeels uit Uw
Missaal volgen, daar er weinig aan
veranderd is. Let er wel op, dat de
gebeden aan de voet van het altaar
en de Introïtus wegblijven.
De priester begint met het altaar
te bewieroken, terwijl het koor het
Ky.ie zingt. Daarna zet de priester
de Gloria aan. Onder de GlorI?
den de klokken geluid. Nu is het
volop Verrijzenisfeest. Verder
H. Mis door zoals vroeger op Faas-
Zatsrdag, allssn aan hst slot is tr
Vlak bij het vrye Venray, dat de
paanse Koning als wettige vorst
bleef erkennen, lag in 1648 een uit
gebreide landstreek, waar aan een
innig-katholieke bevolking de uitoefe
ning en de beleving van haar dier
bare godsdienst met straffe middelen
verboden werd.
Voor de Katholieken van Noord-
Brabant was het een allerbedroevend
ste tijd.
Een vervolging brak er los als nooit
te voren gekend was. Het regende
er plakkaten van de meest hatelijke
soort. De kerkelijke goederen werden
er aangeslagen. Verboden werd de
pacht aan de geestelijken uit te be
talen. Kerken moesten gesloten blij
ven.
In plaats van de Priesters werden
predikanten gezonden, die het ware
licht van het Evangelie zouden
moeten brengen.
Alle katholieken werden uitgesloten
van elke post, hoe bekwaam zy ook
mochten zyn. Men kon nog geen
veldwachter zijn.
En weldra W6rd ook aan alle ge
wezen Paepse Schoolmeesters op
straffe van zware boeten elk onder
wijs verboden: geïmporteerde protes
tantse onderwijzers namen hun plaats
in. Voor de Bossche burger en de
Meyeryse boer bleef jarenlang in de
duistere nacht één lichtpunt stralen
de zekerheid van het trouw-bewaard
geloof.
Maar in hun trouw zyn zij gesteund
geworden door tal van seculiere en
reguliere priesters, die vrijheid, goed,
leven gewaagd hebben tot heil
van hun onsterfelijke zielen, ook
vanuit Venray.
Intussen kon de stille en geheime
arbeid nooit die kostbare vruchten
gedragen hebben, wanneer geloof en
liefde samen niet vindingrijk geweest
waren in middelen van intensere
kracht.
Reeds jaren voordat op 30 Januari
1648 de plechtige oudertekening van
het definitieve vredesverdag van
Munster plaats had en op 13 Mei van
datzelfde jaar de bekrachtiging ge
schied was, werd de Mey'ery omgeven
door een reeks stichtingen, die als
centrales werden van licht en kracht
voor het arme land. Onder die stich
tingen hebben de talrijke Latijnse
scholen een onberekenbare betekenis
gehad. Hier immers kon een katho
lieke opvoeding in de beste vorm
behartigd worden; dat begreep de
Kerk, dat begrepen de ouders, die
aan hun kinderen het geloof als kost
baar erfdeel wilden nalaten. Dat
begrepen ook de burgerlyke overheden,
die deze scholen menigmaal hebben
gesticht en hebben onderhouden. En
al zyn er soms wel natuurlijke
motieven geweest, omdat de Gemeente
zó een middelpunt werd van het
„wetenschappelijk millieu" en ver
tering met bezoek van de studenten
de inkomsten verhoogde, toch was
er altijd een heilig idealisme by voor
Kerk en Godsdienst.
Zonder twijfel was een dichte
nabyheid van de scholen by het ver
volgde land te prefereren. Vooral in
die tyden van veel verrassingen, maar
tevens van haast onmogelijk verkeer
werd het offer van de Brabantse
ouders dragelijker, als zy eenmaal
noodgedwongen aangewezen op scho
len buiten eigen streek deze scholen
althans bereikbaar wisten.
Zo kwam reeds in 1630 het „Mu
seum" van de Kruisheren tot stand
te Sint Agatha bij Cuyk. Daarna
kwam in 1645 het „paepsche Semi
narium tot Megen". Dan in 1648 de
Latynsche school te Weert. In 1651
volgden de seculiere Priesters van
Venray en in 1653 de Carmelieten
van Boxmeer. Éénzelfde gedachte en
éénzelfde grondplan deed zo langs de
noord-oostelyke en oostelijke grens
van de Meyerij een reeks scholen
verrijzen, die aansloot aan een andere
in het Zuiden, waar de colleges van
Maaseyck, Bree, Gheel, Turnhout en
Hoogstraten vele Noord-Brabantse
leerlingen trokken.
In 1651 heeft dus de Latijnse school
van Venray haar poorten geopend.
300 jaren lang heeft zy de wissel
valligheden van de tyden getrotseerd
en leeft zy nog voort in het Gymna
sium Immaculatae Conceptionis alhier.
Dit feit verdient herdenking. Maar
een herdenking in de geest van de
tijdsober, eenvoudig, maar toch
dankbaar en innig.
Waar de herinnering aan voorbije
dagen haar zoetheid heeft en waar
de geschiedenis de gedachte bewaart
aan grote dagen en getuigt van een
bewogen verleden, waar de historié
ook een voorbeeld en leermeesteres
van het heden en haar wy'ze
waarschuwingen geeft voor de tijden,
die naderen, menen wy in dit jubel
jaar enige korte schetsen over het
Gynasium in ons blad te moeten
plaatsen.
nog een klein verschil.
Vroeger werden nog aan de H. Mis
de Vespers van Paaszaterdag ver
bonden. Deze Vespers zyn echter reeds
's middags gebeden, zodat nu de psalm
„Laudate Dominum omnes gentes"
en het „Manificat" komen te ver
vallen. Óok het laatste Evangelie
wordt niet gelezen zodat met de
zegen van de priester de nachtwake
beëindigd is.
o—
N B. In de Paterskerk wordt na de
H. Mis nog de Metten en Lauden
van Pasen in het koor gebeden. Deze
horen niet strikt b\j de plechtigheid.
U kunt dus na de zegen van de
priester naar huis gaan. Dat zal on
geveer één uur zyn.
Het is misschien nuttig hierbij op
te merken, dat U met de Mis van de
Paasnacht wel aan Uw Zondagsplicht
voldaan hebt, maar dat het toch zeer
gewenst is op Paas-Zondag nog de
Hoogmis by ts wonsn.
Mogen
bydragen
waardige
ligen.
deze artikelen tevens iets
om in October a.s. een
herdenking te bewerkstel-
C.S.
Bedrijfspensioenfonds
voor de landbouw
In vele districten is de omwisseling
der premiekaarten in volle gang en
binnenkort zullen wel overal de
arbeiders een schriftelijke uitnodiging
hebben ontvangen om terzake daar
van op een zitting van de Sociale
Verzekering-Commissie te verschijnen.
Het kan nuttig zijn de aandacht
van belanghebbenden te vestigen op
het grote belang, dat er in gelegen
is zich naar de zittingen te begeven
en aldaar de premiekaart 1030, voor
zien van alle strookjes over 1950
alsmede van eventuele waardostroken
der Bedrijfsvereniging, ter omwisse
ling tegen een nieuwe premiekaart
in te leveren.
De jaarlykse inlevering van de
premiekaarten toch opent de moge
lijkheid zekerheid te verschaffen, dat
de arbeider zyn" pensioenopbouw voor
het afgelopen jaar met het juiste
hem toekomende bedrag ziet toege
nomen. Mede om die reden is het
dan ook zaak, dat de arbeider er
steeds op toeziet, dat hy alle strookjes
van zyn werkgever en by ziekte
of ongeval van de Bedrijfsvereniging
ontvangt en deze regelmatig op
zyn premiekaart plakt.
De premiekaart is voor de arbeider
als het ware oen graadmeter, welke
hem aangeeft in hoeverre hy in het
lopende jaar actief by de pensioen
verzekering is betrokken en welke
hy by verwisseling van werkkring
in de land- en tuinbouw steeds aan
zyn nieuwe werkgever dient te tonen.
gaat heen als Apostolisch-
Vicaris van Bandung
De H. Steel heeft aan Z.H. Exc.
mgr. J.H. Goumans van de Orde der
Kruisheren op zyn verzoek om ge
zondheidsredenen eervol ontslag ver
leend uit zijn functie van Apostolisch-
Vicaris van Bandung. In afwachting
van de benoeming van een nieuwe
Apostolische Vicaris is mgr. Goumans,
die sinds 31 Oct. 1930 in Nederland
verblijft, door Z.H. de Paus benoemd
lot Apostolisch Administrator van het
Vicariaat van Bandung.
Mgr. Goumans werd op 19 Sept. 1883
te Venray geboren en op 22 Dec. i906
priester gewyd. In 1927 werd het
gebied Bandung als zelfstandig missie
gebied afgescheiden van het Vicariaat
Batavia on toevertrouwd aan de Orde
der Kruisheren.
Mgr. Goumans had de leiding van
de eerste missionarissen d6r Kruis
heren, die daarheen vertrokken. Toen
in 1932 Bandung tot Apostolische
Prefectuur werd verheven werd hy
tot eerste Apostolische Prefect be
noemd op 20 April 1932. Tegelijkertijd
met de Prefecturen Surabaja, Malang
Purwokerto werd in 1941 ook
Bandung verheven tot Apostolisch
Vicariaat en werd Mgr. Goumans
benoemd tot Apostolisch Vicaris van
Bandung en titulair bisschop van
Lavaha.
Op 22 Maart 1942 werd Mgr. in de
St. Petruskerk te Bandung tot bis
schop gewyd. Het was een van de
merkwaardige bisschopswijdingen in
volle "bezettingstijd. In alle stilte om
de Japanse bezetters niet te irriteren,
werd de grootse plechtigheid vol
trokken in tegenwoordigheid van de
enkele Europeanen, die nog niet waren
geïnterneerd en nog op straat durfden
komen. Een priester van het Vicariaat
fungeerde als medeconsecrator, omd^i
de Europese bisschoppen van Java de
reis naar Bandung niet konden onder
nemen. De consecrator, mgr. A. Soe-
gijapranata, had echter voldoende
vryheid van beweging om daarheen
te kunnen gaan.
Niet lang na zyn bisschopswijding
werd mgr. Goumans met al zijn
Europese priesters geïnterneerd. Door
verdriet en ondervoeding heeft mon
seigneur in deze kampen zeer veel
geleden en als een gebroken man
keerde hy in 1945 na de capitulatie
naar zijn standplaats terug.
In de stad Bandung brak reeds in
September van hetzelfde jaar de op
stand der Indonesische pemoeda'suit
en dit heeft de laatsto krachten van
deze rustige man, die enkel maar
goedheid en zachtmoedigheid kende,
gesloopt en hem genoodzaakt ontslag
aan te vragen en zijn zeer zware taak
aan jongere krachten over te laten.
Het Apostolische Vicariaat van
Bandung met zyn 40.000 Katholieken
is een van de moeilijkste missie
gebieden van Java. Niet alleen omdat
de aanwezigheid aldaar van veel
Europeanen zeer veel van de pries
terlijke zorg opeist, maar bovendien
omdat de Soendanese bevolking een
van de moeilijkst te benaderen volks
groepen voor het Christendom is.
Een pastoor op een bromfiets is in
de tegenwoordige tyd heus geen
zeldzaamheid meer, maar op een
Italiaanse scooter, kennon we er
slechts één en dat is de Pastoor van
Castenray, wiens scooter nog al eens
een keer te vinden is by het post
kantoor, als hy nieuwe zegels komt
halen voor zyn magnifieke postzegel
collectie, of by de fotograaf, als er
nieuw materiaal ge-ocht moet wor
den voor film of foto-studies, waarin
hy een expert kan genoemd worden.
Deze Pastoor, tot in de verre om
trek bekend om zyn werkelijk grote
technische gaven, gaat op 23 Maart
a.s. zyn zilveren Priesterfeest her
denken en in Castenray is men druk
bezig om deze eenvoudige Pastoor by
gelegenheid van zijn zilveren feest
eens netjes in de bloemen te zetten.
En dat niet alleen om zyn scooter,
zyn postzegels of zyn foto's, maar
vooral om het vole goede werk wat
hij in lojarig pastoorschap voor
Castenray heeft gedaan.
Daar is allereerst de oorlog, waarin
Castenray een waar onderduikerscen
trum was en waar de Pastoor zeer
dikwijls een voorbeeld was, voor al
zyn parochianen, in het werk en de
hulp, die hy de onderduikers bood.
Daar was de oorlog zelf met een
totale verwoesting van zyn kerk,
met een ondergaan van verschillende
sociale en culturele verenigingen,
maar een bevrijding, waarin verschil
lende van zyn mensen werden mee
gevoerd, diep Duitsland in.
Nu zes jaren later, is dat alles
weer vergeten.
Met een wonderbaarlijk élan is hy
begonnen aan de wederopbouw van
zijn kerk, aan de heroprichting der
verschillende verenigingen en met
trots kan Castenray wijzen op een
bouwpastoor, die by allen zeer be
mind is.
Zyn kerk met toren is groter en
•ch»n#r gswordtn, mst een orgel,
Subsidieregeling in de
landbouw voor 1951
Evenals andere jaren zal ook dit
jaar door de regering wederom sub
sidie worden gegeven op verschillen
de onderdelen van het bedrijf.
Om voor deze subsidie echter in
aanmerking te kunnen komen, moet
aan verschillende voorwaarden zyn
voldaan. De subsidie wordt alleen
gegeven aan hen, wier hoofdberoep
landbouwer of veehouder is. Bedrij
ven van meer dan 1 o ha cultuurgrond
komon niet voor premie in aanmer
king. Verder ïnoet de subsidieregeling
een rationalisatie der bedryvon tot
gevolg hebben. Wordt aan deze
laatste eis niet, of niet volledig
voldaan, dan wordt de subsidie afge
wezen.
Dit geschiedt ook, wanneer blykt,
dat na een vroeger ontvangen premie,
niet aan de eis tot rationalisatie is
voldaan.
Onder bepaalde voorwaarden, kan
aan de volgende objecten in 1931
subsidie worden verleend. Voor
nadere inlichtingen wende men zich
tot de Rykslandbouwconsulent in
wiens ambtsgebied men gevestigd is,
alwaar ook de subsidie moet worden
aangevraagd.
Voor subsidie kunnen derhalve in
aanm- rking komen
^A..jv. op eu inzaai van meer
jarige grasmei.gsois of klaverzaad
mengsels.
2. Aankoop en inzaai van bepaalde
rode klaverrassen.
3. Aankoop eu inzaai van voeder-
lupinen.
4. Bouw van groenvoedersilo's.
5. Bouw van aardappelsilo's.
6. In bapaaide gevallen de bouw
van gierkelders.
7. Aanleg van electrische weide-
afrasteringsinstallaties.
s Aanschaffing van verplaatsbare
üxii.k watervoorziening.
9. Aanleg van drinkwatervoorzie
ning in de stal.
10. Verplaatsbare zomerhokjes voor
pluimvee.
11. Het aanbrongen van een pomp-
installatie in het weiland.
12. Schotten voor individuële voede
ring in de stal.
13. Aanschaffen van werktuigen door
Coöp. Landbouwwerktuigen verenigin
gen.
14. Het inrichten van aardappel-
poterbewaarplaatsen door Coöperatieve
verenigicgen.
zoals weinig kerkdorpen er een heb
ben, met nieuwe klokken, zoals men
er tot in do wyde omtrek geen
heeft.
De verenigingen werken weer volop
on overal is het Pastosr Rieter, die
van zyn adviseurschap geen holle
frase maakt, maar medewerkt waar
het nodig is.
In het rustige en kalme leven van
Castenray is hy de wijze raadsman
en geboren leider. Zo zal er dan ook
op Beloken Pasen feest zyn in Cas
tenray, om deze pastoor met zyn
eigenaardige liefhebberyen, met zijn
groot hart voor zyn parochie.
En als dank voor alles wat hy
heeft gedaan, zal hem een cadeau
worden aangeboden, da} hy, haast
vanzelfsprekend, bestemd heeft voor
de nieuwe kerk. Het zal een ge
brandschilderd raam zyn, dat aldus
hopelijk tot in de verre toekomst do
gedachtenis aan dit feest zal levendig
houden.
Missie-actie.
Op Zaterdag 14 en Zondag 15 April
zal er in Venray het nodige zijn te
doen. By gelegenheid van het vertrek
van Pater Bartels naar de Nya-Bondo
missie in Afrika, hebben enkele
Venray8e mensen een commitö van
actie gevormd, om zoals in andere
plaatsen in Limburg, deze missionaris
te helpen om de medische verzorging
der negers ter hand te kunnen
nemen.
Dit comité van actie, waarvan de
Minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, Prof. Rutten, be
schermheer is, heeft de nodige plan
nen in elkaar gezet, om finantiöle
hulp te verkrijgen en vergissen wij
ons niet, dan zullen 14 en. 15 April
nog vele verrassingen met zich
brengen.
MililillimiLil 1.1 I II LI ILkU&MkLLUt.txV
Nieuws uit
Venray eu omgeving
Zondagsdienst Boktoren.
Van Zaterdagavond 8 uur tot Maan
dagmorgen 8 uur
Dr. v. d. HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon 393
Alléén voor spoed gevallen.
Visites moeten aangevraagd worden
vóór 12 uur.
GROENE KRUIS
Donderdag 22 Maart
Consultatiebureau voor zuigelingen
uit de Kerkdorpen
Herkeuring van alle trekhonden
Het Gemeentebestuur van Venray
brengt ter algemene kennis, dat een
herkeuring van trekhonden en hon
denkarren wordt bevolen, welke zal
worden gehouden op Donderdag 12
April a.s. des voormiddags om 11 uur
te Venray, Henseniusplein, voor de
gehele gemeente.
Met nadruk wordt er op gewezen,
dat hond, tuig en kar ter keuring
aanwezig moet zyn.
Honden en karren, welke nog niet
gekeurd zyn, kunnen eveneens op
bovengenoemde datum ter keuring
worden aangeboden.
Venray, 14 Maart 1951.
Hoofdkeuring van springstieren
De Burgemeester van Venray brengt
ter alg-.mene kennis, dat de houders
van springstieren, die hunne stieren
aan de op 29 Maart a.s. te Venray to
houden hoofdkeuring wensen te
onderwerpen, hiervan ter- Secretarie,
Afdeling I, aangifte moeten doen
vóór 20 Maart a.s.
Na genoemde datum zullen ter
Secretarie geen aangiften meer worden
aangenomen.
Venray, 12 Maart 1951.
Uitbetalingen Ouderdomsrente
en Noodwet-u tkeringen op 24
25 en 2G Maart.
De r-iii'-trekk< rs Ouderdomsrente
en NO'»dwetuif k-ring, die hun rente
anders op 24, 25 en 26 Maart in
ontvangst komen nemen, gelieve zich
deze maand te melden voor do uit
betaling op Vrydag 23 Maart van
half tien tot twaalf uur aan loket 3
ten Postkantore alhier, tegel yk met
de rentetrekkers, die op 23 Maart
uitbetaling ontvangen.
Verbetering en annvnlling.
In verband met het bericht over
li sdjang beslaan der Hand boog -
schutteiij St. Anna alhier, verzoekt
men ons te vermelden, dat do heer
Jac. Aerts uit Blerick vanaf de op
richting be-ch-rmheer is geweost,
pr --ident w»-rd toen de heer Piet
Laurensso, secretaris de heer Willem
L iurensse. Doelbaas was de heer Th.
Pouwels.