belkom
iótyiamma
dei feestelijkheden
TWEEDE BLAD
De duivel
op Spraland.
inleiding
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
8H t 6de fceuuifeest
aan Qasttum ah
Hedeaaaitplaats.
Zaterdag 29 April 1980 No. 17
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 150852
PEEL EN MAAS
Advertent i eprtj zen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal
voor Von ray fl 1.00
builen VnnrH> tl 1.20
Ultsiuitvooruitbet
Indien het geoorloofd is, kleine
met grote dingen te vergelijken,
zou men kunnen zeggenen gij,
Oostrum, zijt geenszins de ge-
ringsten onder velen in Israël.
Onder de velen. ja. Met name
in de Peelstreek liggen de Maria-
genadeoordenals gezaaid, plaatsen
van uitverkiezing, brandpunten
van genade, maar toch volstrekt
niet de geringste, fier als Oostrum
is op zijn titel van oudste in den
lande. Zes honderd jaren reeds
gaan en komen de duizenden,
prevelend hun gebeden en zin-
gènd hun lied, heel hun genegen
heid samensmeltend tot een
gebed zonder einde, terwijl de
Hemel luistert en de aarde gedijt
onder den dauw van gunsten
zonder tal.
En de moderne mens ziet op,
verrast misschien, verveeld mis
schien, in ieder geval min of meer
vervreemd van wat toch ook hem
is aangeërfd, maar wat hij zich
liet ontstelen door de geest des
tijdsmoderne herhaling ener
oude geschiedenis, 't bord linzen
soep voor het eerstgeboorterecht,
kinderlijk geloof en vertrouwen
op Maria's moederlijke voorzienig
heid voor twijfel, angst van zich
belachelijk maken en zelfgenoeg
zaamheid.
En daarom mogen wij er ons
wel eens rekenschap van geven,
dat hoe verouderd ook naar de
schijn deze herdenking wel zeer
modern is, wijl in zekere zin
eeuwigvan nu af zullen alle
geslachten Mij zalig prijzen en in
Oostrumse vertaling„hier wil
Ik rusten".
Komt dan, die al zo herhaal
delijk gekomen zijt en alle overigen
laat U trekken, herkrijgt Uw
kind-zijn en komt.
„De akker bloeit" bekent
de duivel op Spraelandt zijns
ondanks, inderdaad de akker
bloeit ook voor U, voor allen.
E. P. M. ASSELBERGHS
Pastoor
Oostrum wil van de gelegenheid
gebruik maken om vanaf deze plaats
allen hartelijk welkom te heten, die
in Oostrum het feest mee willen
maken van zes eeuwen Maria-verering.
En dat welkom is aan allen uit deze
streek, die op zo wonderlijke wijze
door Maria is uitgekozen, om steun
en hulp te brengen aan allen, die
bedrukt zijn.
Zes eeuwen lang heeft onze Lieve-
Yrouwke van Oostrum Haar gunsten
en weldaden gebracht aanYenraven
omgeving, zes eeuwen lang hebben
onze voorouders en wij zelf vol kin
derlijk vertrouwen nooit tevergeefs
oen beroep gedaan op Moeder Maria,
de behoudenis der kranken, Troosteres
der Bedrukten.
Zes eeuwen lang f heeft O.L.Vrouw
uitkomst, redding en heil gebracht.
Er is dus volop reden tot feesten,
feesten Maria ter ere, om onze dank
baarheid en verering te tonen. En
gij allen, die onder de schutse van
Moeder Maria leeft en werkt, zijt op
dat feest hartelijk welkom.
Lang heeft Oostrum hier aan ge
werkt, honderden plannen zijn be
sproken, verworpen of uitgevoerd.
Mgr. Hanssen komt naar zijn ge
boorteplaats, kortom grote dagen
breken aan voor Oostrum, voorVenray,
voor de gehele streek.
Waar anderen feesten voor jubilea
«n het stoffelle zoeken, zal hier
vooral op het geestelijke de nadruk
worden gelegd en Maria's zegen zal
in deze dagen overvloedig ziin Nu
Rome het Jubeljaar heeft afgekondigd
•en Paus en Bisschoppen wijzen op
Maria als Middelares en Moeder, door
Wier hulp deze verdwaalde wereld
Nreer kan worden teruggeveerd naar
God, nu gaan wij het feit herdenken,
dat Maria tegen een eenvoudige
Oostrumse- boer zei,Hier wil Ik
rusten".
Laten wy dan ook allen dit feest
blyde vieren, opdat Maria immer het
0. L. Vrouwke van Oostrum blijven
zal en tot het einde der tijden haar
bijstand, hulp en genade zal blijven
schenken aan allen, die in kinderlijk
vertrouwen by het aloude beeldje
daarom komen vragen.
Zondag a.s. beginnen in Oostrum
de grote feestelijkheden, die zijn
organiseerd ter gelegenheid van het
600 jarig bestaan van Oostrum als
bedevaartsplaats van 0. L. Yrouw.
Behoudenis der Kranken.
Wekenlange voorbereidingen be
loven, dat deze gedenkdagen groots
zijn opgezet en met man en macht
heeft Oostrum gewerkt om Maria ter
ere, hiervan een schoon feest te
maken.
En er is alle aanleiding voor feesten
want de genadekapel van Oostrum
is in de afgelopen zeshonderd jaren
inderdaad een ryke genadebron ge
weest, voor alien, die om Maria':
hulp en bijstand kwamen vragen.
Als klein kind heeft iedere Venrayer
de beeltenis van O. L. Vrouw van
Oostrum leren kennen en het zijn er
niet weinigen, die niet meermalen
Haar hulp en by stand hebben inge
roepen in de moeilijkheden van het
dagelijkse leven.
Zes eeuwen zijn verlopen sinds een
Oostrumse boer het genadebeeld van
O.L. Vrouw in zijn vlasakker vond
Vol vreugde nam hij het mee naar
huis, maar zie de volgende morgen
was het beeldje verdwenen en hij
vond het weer terug op de vlasakker,
terwijl een inwendige stem hem toe
fluisterde: „Hier wil Ik rusten".
En dan beloofde de boer, dat hii
dat kapelletje zal bouwen als zyn
vlas het goed zal doen. Reeds daags
daarna stond het vlas te bloeien,
schoner en beter als hy vroeger ooit
had gekend.
Zes eeuwen zyn verlopen sinds de
bouw van de kleine kapel en zes
eeuwen lang heeft Maria de plaats
van haar uitverkiezing ryk gezegend
met gunsten en genade. Wie zal het
dus die van Oostrum euvel duiden
als zy Maria nu eens willen danken
voor die grote gunst, voor die blyde
uitverkiezing.
Van enkele boerenhuizen is Oostrum
intussen uitgegroeid tot een van de
grootste kerkdorpen van onze ge
meente en met de uitbreiding van
het dorp, heeft de uitbreiding van
de kapel gelyke tred gehouden.
En Maria heeft nooit opgehouden
de plaats te zegenen en de mensen
die Haar bezochten, hebben er troost,
opbeuring en sterkte gevonden.
Niet als in Lourd9s of Fatima,
maar stil en eenvoudig heeft Maria
de mensen van deze streek by gestaan
in de doodgewone dingen van de dag.
Altyd door branden er de kaarsen
en altyd door wordt er gebeden en
altijd door stond Maria klaar om Haar
machtige Zoon om bijstand te vragen.
Oostrums Lieve Vrouwke heeft in
deze streek, vele harten aan zich
verpand en als uiting van dankbaar
heid, van eerbetoon en liefde worden
deze grootse feesten aan Haar opge
dragen.
Het zal er komende maanden goed
zyn in Oostrum en Maria zal er prijken
in de grootste bloemenschat, die men
Haar bereiden kan.
Maar ook innerlijk moeten wy onze
dankbaarheid tonen aan de Behou
denis der Kranken, die reeds zes
eeuwen lang Haar grote weldaden
bewees aan onze gemeente.
Terwijl in de wereld van vandaag
haat, nyd en afgunst heersen, terwijl
priesters worden vervolgd, kerken in
beslag worden genomen, terwijl de
gehele wereld God verwerpt en het
zelf probeert te doen redenen waar
om zy zo jammerlyk faalt vieren
wij dit feest. En komen hoge ker
kelijke en wereldlijke autoriteiten
Haar vereren, die eens de wereld dè
Zaligmaker schonk en die als Behou
denis der Kranken, alleen deze zieke
wereld kan redden.
Moge het een schoon feest zijn én
mnge O L.Vrouw van Oostrum van
uit de hemel overvloedig haar gaven
en gunsten blijven schenken aan deze
gemeente en aan al de mensen, die
als hun voorouders zes eeuwen lang,
▼•1 vertr«*wen tot Haar komen.
Zes honderd jaren zijn voorbij
Sinds men Uw beeltenis vond
En sindsdien is er geen, die gij
Ongetroost weer henen zond
O, Behoudenis der Kranken
Eenvoudig als Uw leven was
Kwaamt Gij in Oostrum wonen
En bleeft Gij ons zes eeuwen lang
Uw moederliefde tonen
O, Behoudenis der Kranken
Een ander Nazareth hebt Gij
gezocht
En bij ons hier gevonden
Troost, genezing bracht Gij steeds
Voor de wonden onzer zonden
O, Behoudenis der Kranken
Stil, in Oostrums simpele kapel,
Waart Gij onze toeverlaat,
Bracht Gij liefde en ook troost
In deze wereld vol van haat
O, Behoudenis der Kranken
Een vader hielpt Gij in zijn zorg
Een moeder in haar wee
Gij trooste het kinderenverdriet
Gij leefde ons leven mee
O, Behoudenis der Kranken
Millioenen vonden in die tijd,
Weer kracht en moed voor 't leven
En altijd door hebt Gij ons
Uw liefde en steun gegeven
O, Behoudenis der Kranken
Blijf, moeder, ook in deze tijd,
Die nu nog komen gaat
Blijf altijd door onz'- Koningin
Onz' hulp, ons toeverlaat
O, Behoudenis der Kranken
O Moeder wij vragen op Uw feest
Zegen allen die hier wonen
Zegen allen die van heinde en
ve
Om hulp bij Uw komen
O, Behoudenis der Kranken
Blijf Moeder bij Jezus Uwe Zoon
Ons dorp steeds aanbevelen
En laat ons later in Zijn Rijk
In Uwe vreugde delen
O, Behoudenis der Kranken
Blijf ons ook in deze tijd
Eenvoud en liefde leren
Help ons egoïsme en nijd
Uit onz' gemeente weren
O, Behoudenis der Kranken
Zoals men in het pregramma kan
lezen, zal gedurende de Eeuwfeesten
een Mirakelspel opgevoerd worden
van Pater Jac. Schreurs: „de duivel
op Spraland, dat, evenals voor enkele
jaren terug „Hioob" speciaal voor deze
gelegenheid door de bekende dichter
geschreven.
Voor een goed begrip van het spel,
dat onder regie van Piet Vermelfoortt
door de Oostrumse mensen wordt
opgevoeid, lal en wy hieronder een
korte omschrijving volgen van Loe
Maas, de kunstredacteur van de Gazet
van Limburg.
De inhoud en compositie van dit.
spel zijn zeer eenvoudig, terwijl de
hoofdrollen voldoende scherp gesneden
zyn om door amateurs gebracht te
kunnen worden. Opvallend is dat
Pater Jac. Schreurs ook in dit spel
weer terug grijpt naar de symbolische
doch daarom niet irreële, figuren van
het middeleeuwse mysterie- en van
het twintigste eeuwse (begin) leken
spel. Opvallend is ook, dat de schrij
ver in dit spel op een wel prettig
verantwoorde wyze poëzie en proza
afwisselde.
Sober Tan inhond en rorm.
vader heeft in het zand een
houten madonnabeeldje gevonden, het
daarna weer verloren tot groot leed
vermaak van de moeder, die, door
ziekte geschonden, verbitterd en niet
te begrijpen is. De dochter, die erg
door haar moeder getyranniseerd
wordt, omdat ze mooi is, leeft, denkt
en gelooft meer in de geest van de
vader.
Zy wordt echter overweldigd door
Van Stikkebroek, de fatale ridder,
die de leidende satan persionifleërt.
Ziin onderdanen en nietswaardige
helpers zijn de kwakzalver Doktusen
de marskramer Probus, twee spits
vondige gezellen, wier poging om de
wereld te verdelgen uiteindelijk
steeds weer schipbreuk leiden.
Want, zelfs die als heidenen ge
leefd hebben, vergeten soms niet als
heiligen te sterven, moet Probus
vaststellen. Warneer de vader het
beeldje terugvindt en zijn vreugde
daarover niet meer temperen kan,
dringen de schout en de schepene,
de priester, 'de blinde man, de drie
dronkaards en de belhamels en al de
andere zieken en onnozelen er bij
hem op aan de echtheid van dit
Hemelse Geschenk te doen bewijzen
door eer. wonder.
De vader neemt het aan, naïef en
P
30 APRIL
Opening der feestelijkheden.
2.00 uur Ontvangst van Mgr. Dr. A. Hanssen,
bisschop-coadjutor
2.30 uur Plechtige processie met het Allerheiligste en
het miraculeus beeldje van O. L. Vrouw van
Oostrum naar het kruiswegpark Trans Cedron
Na aankomst aldaar een pontificaal Lof gecele-
breerd door Mgr. Dr. A. Hanssen, bisschop
coadjutor.
Tijdens dit plechtig Lof feestpredicatie door
Mgr. M. Jenneskens, te Meerssen.
Na de zegen met het Allerheiligste wordt het
Allerheiligste en het miraculeuse beeldje van
O.L. Vrouw van Oostrum in kleine processie
wederom naar de kerk teruggebracht.
Tijdens het plechtig Lof volkszang. Voor de
te zingen liederen zij verwezen naar de voor
deze dag geldende dagprogramma.
5.30 uur Na afloop der kerkelijke plechtigheden om 5.30
uur opvoering van het openluchtspel
„DE DUIVEL OP SPRALAND"
van Pater Jac. Schreurs M.S.C. onder regie van
de heer P. Vermeltfoort.
TOEGANGSPRIJZEN t
f 2.25 voor stoelen; f 1.75 voor banken eerste rang;
f 1.voor banken tweede rang.
7 Mei, 14 Mei, 18 Mei (Hemelvaartsdag) 22 Mei, 28 Mei
en 29 Mei (Tweede Pinksterdag).
Plechtige Sacramentsprocessie over de vlasakker
en plechtig Lof met predicatie.
Na afloop der kerkelijke plechtigheden telkens
opvoering van het mirakelspel „DE DUIVEL
OP SPRALAND" van Pater Jac. Schreurs M.S.C.
15 AUGUSTUS
2.00 uur Ontvangst van Mgr. Dr. A. Hanssen,
bisschop-coadjutor
2.30 uur Plechtige processie met het Allerheiligste en het
miraculeus beeldje van O.L. Vrouw van Oostrum
naar het kruiswegpark Trans Cedron.
Na aankomst aldaar een pontificaal Lof, gecele
breerd door Mgr. Dr. A. Hanssen, bisschop
coadjutor.
Tijdens dit Lof predicatie.
Na de zegen met het Allerheiligste wordt het
Allerheiligste en het miraculeus beeldje van
O.L. Vrouw van Oostrum wederom in kleine
processie naar de kerk teruggebracht.
Tijdens dit plechtig Lof volkszang. De teksten
der liederen worden aangegeven in de speciaal
voor deze dag geldende dagprogramma.
5.30 uur Na afloop der kerkelijke plechtigheden wordt in
het openluchttheater opgevoerd het openlucht
spel „DE DUIVEL OP SPRALAND" van pater
Jac. Schreurs M.C.S.
bijna dom. Doch welk wonder
Moet hy vragen, dat zyn vrouw
genezen wordt, dat zyn dochter weer
ongeschonden te voorschijn zal tre
den, dat de blinde weer ziet
Hy belooft, dat de volgende mor
gen het vlas op zyn akkerzal bloeien
en de volgende morgen bloeit inder
daad het vlas op zyn akker. Tevens
geneest zyn vrouw en vinden ook
andere zieken genezing en gezond
heid.
Nu zal een kapelletje opgericht
worden ter ere van Onze Lieve
Vrouw van Oostrum.
Hemel en hel verbeeld.
Achter dit sobere gegeven staat
een geestelijke achtergrond van
grootse allure.
In een voorwoord heeft de dichter-
toneelschry ver hem zelf getekend en
omschreven. Het is namelijk de vraag
vanwaar komen de rampen en kwa
len van de mens Van de duivel
Of van de eigen verdorvenheid der
mensen
Twee uitersten, die men zeer voor
zichtig hanteren moet. Het antwoord
is: de menselijke natuur is niet on
schuldig aan deze onheilen en de
invloed van Satan op bet wereldge
beuren is zeer reëel.
Hoe groot echter is de rol, die
beide machten ten kwade in de ge
schiedenis der mensheid spelen
Terwijl de auteur enerzyds de in
vloed der hel aanschouwelijk en
tastbaar tracht te maken voor een
katholiek publiek, dat al te zeer
geneigd is de hel en haar machten
naar het ryk der griezelverhalen en
fabels te verwijzen roept hy ander
zyds de licht en genadebfeer van
engelen en heiligen op.
Opnieuw wordt de eeuwige vijand
schap tussen het Zaad der Vrouw en
het Zaad der Slang uitgevochten. En
in het blyde slot getuigt de dichter
van ons geloof in de uiteindelijke
zegepraal van het Godsrijk.
Zo is De duivel op Spra'and een
spel, dat zijn betekenis h«»*fr. voor
d-ze tyd en dat aan de feo^ten van
Oostrum een bijzondere luister bij
zal zetten