deGruyter CómmuniepbentieA en fyamiliedbukuieïk Firma van den Munckhof maak tam zaa ze Stemming voor de Provinciale Staten, Natuurlijk 'n IUN\B0\ SPORT Oude Gilden en Schutterijen AMANDELTJESPUDDING Woensdag 26 April a s. Ternauwernood is het bezoek van H. M. de Koningin achter de rug, of we moeten gaan stemmen voor de Provinciale Staten. Een stemming, die niet zonder be lang is, want het zyn de Provinciale Staten, die de vertegenwoordigers in de Eerste Kamer aanwyzen en zo dus in eerste instantie een voorname rol kunnen spelen in het politieke leven. Doch vooral voor onze provincie, voor ons Limburg zyn de Provinciale Staten van groot belang. Veel is er nog te doen, we behoeven slechts enkele voorbeelden te noemen: de industrialisatie en de voorbereiding daarvan, zuals het slichten van am bacht sschulen, biiuiuh ren van aanleg en uitbreiding van industrie terreinen terwyi do iudusine spreiding tevens een groot onderdeel is. Het bevorderen der volksgezond lieid, de bescherming van de handel, de bescherming en verheffing van onze Limburgse cultuur, de oprich ting van Kleuter- en B.L.O.-scholen, de bescherming van het grote gezin, opheffing van de woningnood, de belangen van de landbouw waarbor gen, kortom er is een geheel werk programma, dat nog moet worden uitgevoerd en vervolmaakt. De mannen, die dit moeten doen, moeten a.s. Woensdag door ons ge kozen worden. Nu hebben we echter in ons Lim burg één gebrek. Limburg is Katho liek nietwaar, dus de K.V.P. hoeft zich niet zo bezorgd te maken, dat zal toch wel lukken. En dan geloven we het wel. Hoe verkeerd dit is in deze tyden, nu iedere verkiezing ook in ons katholiek Limburg een kracht meting is tussen de politieke partyen, zal iedereen begrypen, die de gevaren ziet van het communisme en de de socialistische politiek van de P. V. A. Elke verkiezing moet een demonstratie zyn van de grote kracht van onze K.V.P., een kracht, niet alleen door omvang, maar ook door het verzette werk. En daar mankeert nog zoveel aan. Wie ziet, hoe elders andersdenken den vechten en stryden voor hun politieke overtuiging. Welk een offers men zich daar getroost aan geld, werk en energie, begrijpt gewoon niet, hoe hier de Katholieken maar netjes niets doen. We zien, dat ook byv. by onze Ka tholieke Radio Omroep, vroeger een der sterkste, worden we nu voorby gelopen door VARA, AVRO en NCRV. Eens te meer dan nog een reden, om ook nu weer paraat te zyn. In de Statenkieskring Horst hebben we een dessidentenljjst, die de ka tholieke eenheid probeert kapot te slaan. De wens der Bisschoppen is en het logisch verstand eist, dat wy éen bljjven als katholieke volksgroep en daarom zal onze stem slechts uit gaan naar No. 1 van Lijst 1. Woensdag alle inwoners van Ven-, ray ter stembus 1 Begrijpt het grote belang en blijft één door te stemmen op No. i van Lijst 1. Mededeling van Bestuurszyde Afdeling Venray. Teneinde alle zieken en ouden van dagen in de gelegenheid te stellen hun stem uit te brengen, wordt aan Heren Autobezitters beleefd doch dringend gevraagd om een of meer dere uren hun wagen met chauffeur gratis af te willen staan. Verzocht wordt dit even te willen mededelen by: a t-'lefonisch onder nummer 203 Verk«-»-rsbnr»-Hii W- ray v <-o<nit b ev»-n end bri-fj t-f p -rs .ot.lyk bood-ch-p; c op te x' v« bühtuui K.V.P. Zieken en ouden van dagen kunnen dit eveneens opgeven aan bedoelde adressen. Paardensport. By gelegenheid van het 1272-jarig bestaan der Ruiterclub Ons Genot te Leunen werd Zondag een kringwed stryd gehouden, waaraan 19 vereni gingen deelnamen. De uitslag was als volgt: Opening8rennen: 1 Denen, Heyen: 2 Leyser, Grubbenvorst; 3 Hermans, Blitterswyk. Dressuur 8-tallen, klasse A 1 Meterik 80 punten; 2 Leunen 78 punten; 3 Castenray 75 punten. Klasse B: 1 Wanssum 83 punten; 2 Well 82 punten; 3 Horst 76 punten 4 Oirlo 72 punten. Klasse C1 Meerlo 75 punten; Venray 68 punten; 3 Oostrum 64 p. 4 Merselo 61 p. Rennen alle rassen: 1 Denen, Heij en; 2 Poels, Swolgen; 3 Leyser, Grub benvorst. Individueel: 1 vd. Weyer, Yssel steyn, 71 p.; 2 C'. Mooren, Well, 73 p. 3 M. Geraets, Meterik, 64 p.; 4 J. Goumans, Leunen, 64 p.; 5 J. Hen driks, Lottum, 63 p.; 6 J. Litjens, Meterik 62 p.; 7 B. Breukers, Lottum 62 p. Harddraven: 1 Grubbenvorst; 2 Leu nen; 3 Meerlo. Patrouille springen: 1 Lottum; 2 Well; 3 Leunen; 4 Melderslo. Estafette: 1 Grubbenvorst; 2 Leu nen; 3 Meerlo. Springen zwaar: 1 P. In 't Zand, Grubbenvorst; 2 J. Kuipers, Grubben vorst; 3 W. Thielen, America; 1 J. Smulders, America; 5 J. Hendriks, Lottum; 6 J. Meijers, Leunen. Springer, middel: 1 Dekker, Lottum 2 Peelen, Meerlo; 3 Kusters, Swolgen; 4 Christiaans, Melderslo; 5 Jenniskens Horst; 6 Goumans, Leunen; 7 Kes- seis; Meerlo; 8 Derks, Amerika; 9 Marcellis, Venray; 10 Claassen, Oirlo; 11 Noor, Well; 12 Vullings, Melders lo; 13 Gielen, Wanssum; 14 Rongen. Melderslo. mooiste geschenk, dat U kunt geven is een UNION- vulpen. 14 krts gouden pen met osmiridium punt. Wij bie den U keuze uit een rijke sor tering modellen en kleuren. Prijzen van f 16.50 tot f 22,00 Met drie jaar schriftelijke garantie Kantoorboekhandel Fa. v.d. MUNCKHOF Er zyn verschillende lezers, die ons naar aanleiding van het artikel over het 350 jarig bestaan der schutterij ..Het Zand- akker" gevraagd hebben, of wy niet eens iets konden vertellen over de oude Gilden en Schutterijen. Hieronder volgt een kort overzicht van het werken en streven der oude Gilden en Schutterijen, waarvan de tegenwoordige sjhutteryen we kunnen wel zeggen het laatste „overschot" zijn. kerkelijke plichten en gewoonten volledig over, welke by de oudere Gilden in gebruik waren. De Gilden zyn dan ook kerkelijke verenigingen. Groot is de overeenkomst tussen de afzonderlijke Land van Cuykse sohuttersgilden. De Peel aan den enen kant, sloot het Land van Cuyk af van de rest van Noord-Brabant en aan den anderen kant liep de Maas. In tegenstelling met de Gilden ten Westen van de Peel, waar vele hand- boogschutter yen of gilden zyn, zyn j de Gilden in het Land van Cuyk en Boxmeer gewerengilden, zo ook b.v. de twee schutterijen te Venray en Gennep. De oudste Gilde is het St. Lauren- tiusgilde uit Vierlingsbeek, wat vol gens papieren, dateert van 4 Mei t1540, het St. Antonius- en St. Nicolaas- j gilde te Groeningen en het Sint Antoniusgilde te Sambeek (5 Mei 1421) i Het O.L. Vrouwgilde te Holthees zou I volgens het reglement van 1812 vóór 1540 opgericht zyn. Het Sacraments gilde of latere H. Bloedgilde te Boxmeer is zeer waarschijnlijk van j voor 1400. Van een militair optreden in deze streken is niets bekend. In ieder reglement wordt wel gesproken van Oorspronkelijk waren de Gilden Broederschappen met een uitgesprokt-n kerkelijk karakter, die in een vroom werk hun ontstaan vonden, b.v. het ondersteunen van de armen. Elk Gilde had in de kerk of kapel een altaar en onderhield dit. Op een vastgestelde dag in de week werd er op dit altaai voor de leden een H. Mis opgedragen. Al spoedig echter tiad dit gilde naar buiten, het schietterrein op, om zich te oefenen en te vermaken want de schuttersgilden uit de Middel eeuwen waren verenigingen tot be schutting van de rechten en de vrijheden der poorteryen. De kloekste en flinkste mannen der poortery verenigden zich om de wapens te dragen tot bescherming van de kerk en eigen streek en tot 't in stand houden van de vrijheid en veiligheid. In het veelkleurige maar ook in het woelige leven der middeleeuwen spelen de Gilden een voorname rol. Zij oefenen invloed, zelfs een grote invloed op de regering, en de dekens der Gilden worden dikwijls mee tot magistraat gerekend. Evenals de oorspronkelijke broeder schappen hadden de schuttersgilden hun beschermheilige en namen zy de met nóg meer amandelen die werkzaamheden in het algemeen dorpsbelang. Of zoals reglementen zeggen van: „Het doel en inzicht van dit broe derschap is dat de leden van het zelve elkander in algemene rechten, brand, water en hongersnood en andere rampen bijstaan". Of „Het vermelde broederschap, het welk alleen ten onderwerp heeft een harmonier? de onschuldige vrolijke tezamen komste op zekere dagen van h"t jaar, zonder op enige publieke, 'f-Lands <>f Gttinet-ntt-zake" «uiige be trekking h«»«genaamd t«- hebben" Wy schreven reeds, dal de Gilden in hoofdzaak kerkelijke verenigingen waren, de boetes, die werden gegeven bestonden in hoofdzaak dan ook in het betalen van een half pond of een pond was, om daarvan de kaarsen voor hun eigen altaar te kunnen vervaardigen. In de processies, die in iedere parochie werden gehouden liep het schuttersgilde ter bewaking voor en achter het Allerheiligste. Een zeer bijzonder voorrecht bezit het Gilde (en dit wordt op verschil lende plaatsen nog in ere gehouden) op den dag van het teren. Wanneer het Gilde dan aan de kerk is aange komen, zijn de deuren gesloten. Op het geluid der oude Gildetrom maakt de koster de deuren open, opdat het Gilde vendelend, den Allerhoogsten groetend, kan binnengaan. Er wordt dan door de vendeliers gevendeld tot aan de Communiebank, waarna de vendels op het Priesterkoor naast het altaar worden geplaatst. Wat betekent het vendelen Het zwaaien van de Gildevaan is een eeuwenoud gebruik, waarbij een groet wordt gebracht. Deze groet mag alleen gebracht worden aan den Allerhoogste, aan geestelijke en wereldlijke autoriteiten en aan den eigen koning. Er mag nooit worden gevendeld door personen die geen Gildebroeder zyn. Bij het vendelen wordt er onderscheid gemaakt tussen Klassiek en acrobatiek vendelen. Het klassiek vendelen is het zowel rechts als links zwaaien van de vaan in staande houding van het hoofd tct de voeten. Wanneer dus de groet wordt gebracht moet dit staande gebeuren. By het klassiek vendelen wordt gelet op houding, het mooi vlak houden van vaan, de logische opbouw van de figuren. Bij het acro batiek vendelen beweegt de vendelier zyn vaan eveneens met de rechter en linkerhand, doch in knielende, liggende of zittende houding. Doch bij alle figuren die de vendelier maakt, mag het vaandel de grond niet raken. Want de Gildevaan is het symbool van de reinheid en moet onbesmet bly'ven. Tot de mooiste en kostbaarste be zittingen van het Gilde wordt het zilver gerekend. Vele Gilden hebben ook nog een patroonsplaat. Op deze plaat is afgebeeld de patroonheilige. Daar een deskundige kan vaststellen van welke tijd zo'n plaat is gemaakt weet men tevens hoe oud dat de Gilde is. Evenzo is het met de papagaai. De papagaai is het koningsteken waarmede de koning wordt bekleed. De koningsplaten zijn vaak mooi en prachtig van uitvoering, terwijl vele namen van drossaerts, kasteelheren geestelijken en burgemeesters een duidelyk beeld geven van de hoge belangstelling die het Gilde in de loop der eeuwen bezat. Jaarlijks heeft door elk Gilde het Kouingsscliieten plaats, dat geschiedt op een houten vogel. Het eerste schot wordt by vele Gilden gedaan door den Pastoor of Burgemeester. Daarna schiet den oude" koning en vervolgens elke ildebroeder op toerbeurt. Zyn de laatste rest-n er vanaf geschoten, la beraden de dekens van het gilde ei' zich over of de betreffende gilde- oroeder waardig wordt bevonden, tot koning te worden uitgeroepen. Wordt hij goedgekeurd dan wordt hy door den eersten deken of hoofdman om hangen met het koningszilver. Na aankomst in het Gildehuis wordt door de dekens de echtgenote of het meisje van den koning aan huis afgehaald en heeft daarna in de Gildekamer de huldiging van de nieuwe koning en koningin plaats. Er zijn nog enkele gilden, welke over een standaardryder bezitten. De standaardvoerder rijdt voor het Gilde- huis en laat zyn paard in slinger gangen over de weg lopen, waarbij de standaard in de bochten fier uit zwaaid. Dit zigzag voor het Gilde uitgaand heeft evenals alles by het Gilde een eeuwenoude betekenis: „Maakt den weg vry, want het Gilde komt." Vroeger en nu Zo zien we dat van de oude roem weinig is overgebleven. Het feest dat Het Zandakker" in 1900 gaf, liet nog een schutterij zien met een eigen stafmuziek en met een trommelcorps, terwijl de toenmalige commandant Th. Slits, hoog te paard het bevel voerde over de jonggezellen, die afkomstig uit de hoogste standen van ons dorp, in hun prachtige uniformen allerwege bewondering afdwongen. Veel van dit schoons schijnt voorgoed verloren. Het Mei- boomplanten, het eieren vragen, het koningschieten, het waren vroeger allemaal gebeurtenissen waarbij het gehele dorp meeleefden. Hopenlijk zal het succes van het schuttersfeest op 20 Mei a.s. zodanig zyn, dat de publieke belangstelling ook voor deze oude gilden een nieuwe tijd van bloei mogelijk maakt. PICKWICK THEEperIOOgram92ce„, Een fijne Engelse mélange D-E ROODMERK per 100 gram 86 cent Een mélange van krachtigevolgeurige kwaliteitstheeën D-E BRUIN-MERKperlOOgr„n72cen. Een zuiversmakende thee Elke overall is nog geen JUMBO Mannen, die het in de praktijk hebben ondervonden, kiezen nu een JUMBO, omdat zij weten dan het beste van het beste te hebben. De soepele pasvorm schenkt bewegingsvrijheid, de vlotte coupe en mooie opengeslagen kraag geven een correct aanzien. En dan de kwaliteit! Stof, die. lang, héél lang meegaat driedubbel gestikte naden welke kans op uitscheuren voorkomen extra beveiliging op de plaatsen die gamv slijten. Ook U kiest, zoals zovele anderen, het „sportcostuum van de arbeid" - een JUMBO overall! Leverbaar in blauw, wit en khaki. Ook de JUMBO stof- en kantoorjassen, manchesterbroeken en werkpakken, colberts etc. munten uit door kwaliteit, afwerking en pasvorm EBBERlNK vlot en oersterk! MIJN VRIENDIN HEEFT LANG GEAARZELD OM TE VERANDEREN Zc liep even met mij op, toen ik bij De Gruyter moest zijn. Zo kwam ze er voor het eerst en zag, dat ik mijn cassabons inwisselde. Zomaar 15 gulden werden mij toegeschoven en dat heeft haar zó overtuigd, dat ze dadelijk de knoop heeft doorgehakt en óók D e Gruyter's klant is gewordenl Bij elk De Gruyter-artikel een cassabon ter waarde van het aankoopbedrag. Voor tien gulden aan cassabons ontvangt Lf één gulden contant terug De bons blijven altijd geldig en zijn steeds inwisselbaar in elke De Gruyter-winkel,

Peel en Maas | 1950 | | pagina 2