Tweede blad van PEEL EN MAAS Loobeek - Bloedbeek BEL BIJ BRAND 39 2 ZATERDAG 15 OCTOBER 1949 NO. 41 16 OCTOBER 1944: De Engelse overtocht over de Loobeek tussen Overloon en Venray op 16 October 1944, waarmee de gevechten om Venray begonnen en de bevrijding van deze Noord-Limburgse stad inluidde, is een bloedig drama geworden. In de oorlogsgeschiedenis van de 3e Britse Infanterie Divisie heeft zich een dergelijk feit sedertdien niet meer herhaald. Zijns gelijke is wellicht alleen te vinden in de overtocht van de beide bruggen bij Bénouville in Normandië Vandaag, vijf jaren geleden, kreeg de Loobeek bij de Engelsen de naam Bloedbeek. HARRY VAN LOON Er hir.g een sfeer van geladen spanning die nacht in de stellingen van Generaal Whistler's Divisie. Weinigen sliepen. De South Lancs, ergens langs de weg naar Vierlirgsbeek, moesten weer terugdenken aan die nacht van 21 .op 22 Juni, hun nacht, toen zy het leidende bataljon wareri'b'y de aanval op La Londe Chateau ergens in Normandië, ;$n «de Royal Ulster Rifles, die nu in de Helderse bossen lagen proefden de nacht vóór Troarn. Juist na het invallen van de duisternis waren de nieuwe orders van het Hoofdkwartier naar de bataljon&kwartieren gegaan. Naar de issste Brigade die na hevige straatgevechten nu vaste voet had in Overloon en in de gespaard gebleven kelders een onderkomen gevonden had. Eii de orders gingen naar de Lincolns, die na de drieste doorstoot op de 14e nu stellingen hadden betrokken in do bossen langs de dyk naar Merselo. Het was pikdonker in dio nacht, de nacht van 15 op 16 October 1944. Het weer werd met het uur slechter, gestaag viel de regen. Achter het front by de etappe was het een en al bedrij vigheid. Tonnen munitie werden aangevoerd, munitie voor de infanterie en granaten voor de artillerie stellingen, benzine voor de tanks en brugmateriaal. Moeizaam kropen de auto colonnes voort langs uitgemergelde wegen tot óp de meest verlaten zandwegen in de bossen waar in de wirwar van wegen geen mens kon wys worden. Met behulp van een brandende sigaret moesten dan de voertuigen naar de aange wezen stellingen geloodst worden. In de barre zandvlakten van de Overloonse Duinen gebeurde het ook niet zelden dat de wielen van de voertuigen zich vastbeten in hefc'losse zand, waardoor een hele colonne tegelyk onwrikbaar hfeef steken. Hier kon geen brandende sigaret uitkomst brengen. In zulke gevallen kwam het artificial moonlight, het licht van de z.g. kunstmaan te hulp. Dan gooiden de zoeklichten van de 474e Zoeklichten-Batterij hun lichtbundels in een lage hoek over het wijde land en zetten de gehele omgeving iri lichterlaaie. In die bewuste nacht hebben de mannen van het Royal Army Service Corps (RASC) knappe staaltjes van ravitaillering en dumping laten zien. De man van het logboek der Norfolks tekent met een paar woorden de algemene, situatie in zyn sector die nacht: „Wy kregen onze orders na dónker en in de gebruikelijke stromende regen maakten de onfortuinlijke compagnies commandanten hun plannen, terwy'l wy, in het licht van afgeschermde zaklampen, met onze kaarten worstel den". Zó werd de tweede fase van Operation Aintree voorbe reid: de verovering van Venray, welke op 16 October in alle vroegte startte. De Oxford-student Norman Scarfe, jongste luitenant in het hoofdkwartier, de schrijver van het voortref felijke boek, dat de ooilogsgeschiedenis van de 3e Britse Infanterie Divisie verhaalt, begint zijn beschrijving-van dit tweede deel van de Slag om Overloon-Veuray met alvast iets te zeggen van het hoofddoel van de aanval„Venray heeft de grootte van een typische Engelse „Market-Town", het kon in de Pens liggen. Zyn hoofdstraten lopen noord en zuid. De noordelijke wijk, het aanvalsdoel van de issstè Bilgade, wordt Brabander genoemd." Maar hy laat er onmiddellijk op volgen, dat het succes van deze aanval op de eerste plaats afhing van de kunst om de „Beek" te overbruggen. Inderdaad was dat zoen niemand minder dan de duitsers hebben dit ingezien.... en er naar gehandeld Want tussen Overloon en Venray stroomt de Molenbeek of Loobeek, het riviertje dat na 16 October by de Engelsen eenvoudig „Beek" heet. Toen in die nacht van 15 op 16 October in het Engelse hoofdkwartier, ergens op een verdron ken veld nabij de weg Oploo-Overloon, de aanval op Venray werd uitgewerkt, schijnen echter de duitse stellingen rond Venray meer aandacht gehad te hebben dan deze Loobeek. Maar deze zelfde Loobeek koos de vijand uit als een laatste verdedigingslijn vóór Venray. Alle bruggen werden daarom grondig vernield en de overgang op de grote weg naar Over loon werd zelfs uitgehold tot een grote krater, niet alleen een formidabel tankobstakel maar ook voor een modern uitgeruste infanterie een hindernis van betekenis. De opzet was duidelijkde Engelse infanterie nog één maal naar het vóórterrein lokken en daar in een laatste grote aanval bespringen. Die opzet is niet gelukt. Wel besloot Generaal Whistier, tot verbazing van zyn commandanten, de infanterie alléén tegen de duitse linie te laten oprukken toen de tankbruggen het begaven, maar de befaamde Duitse tegen aanval liep te pletter tegen de Engelse artillerie. Het was in de gevechten om de Loobeek niet voor de eerste maal dat dit superbe Engelse wapen de taak van de tanks overnam. Toen Lt.-Colonel „Tiger" Urquhart, die alle Royal Engi neers afdelingen commandeerde, het hoofdkwartier verliet, wist hy, dat hy geen gemakkelijke opdracht had meegekre gen. Op liefst 6 plaatsen moest de Loobeek overbrugd worden, 2 bruggen voor de tanks van de Grenadier en de fameuse Coldstream Guards en 1 voor de infanterie, één voor ieder van de uitgekozen bataljons, die de overtocht moesten for ceren en de eerste sprong naar Venray moesten uitvoeren. Deze bataljons warende Suffolks, als het leidende bataljon, die reeds bij de aanval op Overloon de spits hadden afgebeten, de East-Yorks, die twee dagen tevoren nog onverhoeds waren binnengedrongen in een duitse sector by Vierlingsbeek, het geen 100 levende duitsers opleverde, de Warwicks, die twee dagen in de bossen geploeterd hadden en de Norflolks. Deze laatsten zouden op de grote weg oversteken. De C.R.E. (Commander Royal Engineers) liet op de eerste plaat 210 voet kapok aanvoeren (zakken kapok als drijvende pontons), voldoende voor de 4 infanteriebruggen, terwijl Churchill-tanks de twee tankbruggen aanvoerden. Om 3.30 uur in de morgen van 16 October vertrokken de troepen uit Overloon, richting Loobeek, met uitzondering van de Norfolks die, dank zy een even handige als riskante ma noeuvre van Colonel Bellamy, reeds daags tevoren langs de grote weg tot op 400 meter van de Loobeek opgerukt waren. De verliezen waren echter niet gering, de hoge kerktoren van Venray had nog eenmaal zyn bloedige diensten aan de vyand bewezen. Het was geen gemakkelijke taak die de Royal Engineers die nacht moesten opknappen. De duiters die door patrouilles op de hoogte waren van de Engelse plannen, beschoten regelmatig de toegangswegen naar de Loobeek. En toen des morgens de Engelsen ploeterden om de bruggen op hun plaats te deponeren, hielden zy de landingsplaatsen gedurig onder vuur. Om 4.20 uur arriveerde de laatste kapokvracht in de buurt van de overgang op dé grote weg en het was voor het voorste peleton van de Norfolks een opluchting toen hei deze laatste ponton in de grote bres van de Loobeek gelegd had. De kapokpontons bleken een succes, in tegenstelling met de tankbruggen die op een fiasco uitliepen. Om half 5, onder het intenser geworden vuur van de vyand, begon de 185ste Brigade in alle stilte over te trekken op 'de grote weg en om 5 uur waren 2 compagnieën van de Norfolks in Niemands land. Op 700 meter verder naar het westen hadden de Warwicks eveneens 2 compagniën aan de overzyde. Het is juist op dit critieke moment geweest dat de hel losbrak. De duitse artillerie begon plotseling los te beuken op de aanvallende Engelsen met een hevigheid en regelmaat die de Engelsen zich nog alleen maar herinnerden van de Normandiscbe slagvelden. Mortieren en mitrailleurs mengden zich daartussen. Tegelykertyd deden eenheden van de bataljonsgevechtsgroep Kerutt vanuit de Brabander een tegenaanval op de twee een zame compagnieën van de Warwicks. Een halfuur lang werd hier temidden van de weilanden in de modder en stromende regen man-tegen-man gevochten dat de Engelse compagnieën dreigde te decimeren. Het is aan één man te danken, dat de ingesloten Engelsen ten slotte gered werden. Sergt. Finan die met zyn Avre's (Churchill-tanks waarop tankbrug gemonteerd) werke loos moest toezien omdat de tanxs in de modder waren blyven steken, probeerde in zyn wanhoop nog eenmaal een tank in beweging te krijgen. Dit lukte. By de beek aangekomen bleken de kabels om de brug te vieren te ontbreken. Hier kon alleen een waaghalzerij uitkomst brengen. Hy zette zich schrap tegen de tank, terwy'l zyn helper op zyn schouders klom die kans zag de brug te laten vieren. Ze kwam op de juiste plaats terecht. In enkele minuten joegen de Goldstream Guards twee tankgroepen over deze brug, drongen in het duitse front en ontzetten zo de Warwicks. Zo kwam de enige tankbrug voor de volgende 24 uren tot stand. Toen Vervolg zie omzyde VOEDSELBUREAU VENRAY Paterslaan 20 Telefoon 416 BEKENDMAKING Aanvrage kuikens De toegezonden formulieren voor kuikens broed 1930 dienen uiterlyk i Nov. te zyn ingeleverd. Het best kan men deze per om gaande inzenden; ofwel op de zitdagen welke de volgende week normaal doorgaan inleveren. By de aanvrage dient men rekening te houden, dat straks een aanzienlijk gedeelte van het benodigde voeder, op eigen bedryf geteeld zal moeten worden. Zeker geldt dit voor de middelgrote en grotere bedrijven. Export-eierleyering. Evenals de vorige periode kunnen de pluimveehouders zelf ook ditmaal wederom een keuze maken, door ofwel het heffingsbedrag te betalen, of de exporteierzegels te nemen. Alle pluimveehouders, welke het benodigd aantal exporteierzegels in leveren, behoeven de heffing a 50 ct per kip over de periode van 23 Sept. tot 14 Jan. dus niet te betalen. Vrywel algemeen wordt door de verzamelaar voor het inleveren dei- zegels gezorgd, zodat de pluimvee houder hier verder geen moeite mee heeft. Mochten er echter geen ofte weinig zegels genomen worden, dan blijft 't gehele heffingsbedrag versóhuldigd. Reclames tegen de aanslag wegens verkoop of sterfte enz. onder de kip pen kunnen niet worden aangenomen, omrede het oudere pluimvee slechts voor de helft berekend wordt, waar door een behoorlijkeselectie mogelijk is. Verder is de regeling zo, dat by verkoop van kippen, niet de koper, doch de verkoper even goed het heffingsbedrag of de zegels moet voldoen, ook zelfs in gevallen, waar alle kippen werden verkocht. Subsidie yia de Rijkslandbouw- consulent. De Assistent van de RLVD, de hr. A. Willems, Nachtegaal, verzocht ons het volgende ter kennis te brengen: Subsidie DKB, groenvoederteelt, schrikdraadafrastering, bouw van silo, mestvaalt en gierkelder, is vanaf 9 Oct. stopgezet. Mestvaalten, gierkelders, silo's kunnen worden gebouwd met subsidie tot 1 Jan., mits de aanvragers dit direct opgeven. Rekeningen van bouw, afrastering en groenvoerverbouw kunnen uiterlyk heden Zaterdag 15 October nog wor den ingeleverd. Voor Ven:ay, Smakt, Leunen, Mer selo, Ysselsteyn, Heide, is hiervoor gelegenheid voor de laatste maal heden Zaterdag is Oct., Nachtegaal M 80 Venray. Tel. K 4786-209. By latere inlevering of opgave kan niet voor betaling worden ingestaan. De P.B.H. H. EMONTS.

Peel en Maas | 1949 | | pagina 3