Tweede blad van PEEL EN MAAS
Loobeek - Bloedbeek
BEL BIJ BRAND
39 2
ZATERDAG 15 OCTOBER 1949 NO. 41
16 OCTOBER 1944:
De Engelse overtocht over de Loobeek tussen
Overloon en Venray op 16 October 1944,
waarmee de gevechten om Venray begonnen
en de bevrijding van deze Noord-Limburgse
stad inluidde, is een bloedig drama geworden.
In de oorlogsgeschiedenis van de 3e Britse
Infanterie Divisie heeft zich een dergelijk feit
sedertdien niet meer herhaald. Zh'jns gelijke is
wellicht alleen te vinden in de overtocht van
de beide bruggen bij Bénouville in Normandië
Vandaag, vijf jaren geleden, kreeg de Loobeek
bij de Engelsen de naam Bloedbeek.
HARRY VAN LOON
Er hing een sfeer van geladen spanning die, nacht in de
stellingen van Generaal Whistler's Divisie. Weinigen sliepen.
De South Lancs, ergens langs de weg naar Vierlir.gsbeek,
moesten weer terugdenken aan die nacht van 31op 22 Juni,
hun nacht, toen zy het leidende bataljon waren Jjiij de aanval
óp La Londe Chateau ergens in Normandiëj -én'de Royal
Ulster Rifles, die nu in de Helderse bossen lagen proefden
de nacht vóór Troarn.
Juist na het invallen van de duisternis, waren de nieuwe
orders van het Hoofdkwartier naar de bataljons-kwartieren
gegaan. Naar de issste Brigade die na hevige straatgevechten
nu vaste voet had in Overloon en in de gespaard gebleven
kolders een onderkomen gevonden had. En de orders gingen
naar de Lincolns, die na de drieste doorstoot op de 14e nu
stellingen hadden betrokken in de bossen langs de 'dyk naar
Merselo.
Het was pikdonker in die nacht, de nacht van 15 op 16
October 1944. Het weer werd mot het uur slechter, gestaag
viel de regen.
Achter het front by de etappe was het een en al bedrij
vigheid. Tonnen munitie werden aangevoerd, munitie voor
de infanterie en granaten voor de artillerie stellingen, benzine
voor de tanks en brugmateriaal. Moeizaam kropen de auto-
colonnes voort langs uitgemergelde wegen tot op de meest
verlaten zandwegen in de bossen waar in dev wirwar van
wegen geen mens kon wys worden. Met behülp van een
brandende sigaret moesten dan de voertuigen naaf de aange
wezen stellingen geloodst worden. In de barref''zandvlakten
van de Overloonse Duinen gebeurde hot ook niet 'zelden dat
de wielen van de voertuigen zich vastbeten in het lo§se zand,
waardoor een hele colonne tegelijk onwrikbr&i Jbleef steken.
Hier kon geen brandende sigaret uitkomst brengen. In zulke
gevallen kwam het artificial moonlight, het licht Van de z.g.
kunstmaan te hulp. Dan gooiden de zoeklichten van de 474e
Zoeklichten-Batterij hun lichtbundels in een lage hoek over
het wyde land en zetten de gehele omgeving in lichterlaaie.
In die bewuste nacht hebben de mannen van het Royal
Army Service Corps (RASC) knappe staaltjes van ravitaillering
en dumping laten zien. De man van het logboek der Norfolks
tekent met een paar woorden de algemene situatie in zyn
sector die nacht„Wy kregen onze orders na donker en in
de gebruikelijke stromende regen maakten de onfortuinlijke
compagnies-commandanten hun plannen, terwyl wy, in het
licht van afgeschermde zaklampen, met onze kaarten worstel
den".
Zó werd de tweede fase van Operation Aintree voorbe
reid de verovering van Venray, welke op 1.6 October in alle
vroegte startte. De Oxford student Norman Scarfe, jongste
luitenant in het hoofdkwartier, de schrijver van het voortref
felijke boek, dat de ooilogsgeschiedenis van de 3e Britse
Infanterie Divisie verhaalt, begint zyn beschrijving van dit
tweede deel van de Slag om Overloon-Veuray met^alvas't iets
te zeggen van het hoofddoel van de aanval„Venray heeft
de grootte van een typische Engelse „Markèt-Tówn", het kon
in de Fens liggen. Zijn hoofdstraten lopen noord en zuid. De
noordelijke wyk, het aanvalsdoel van de i85stè'1?figaüfe,' wordt
Brabander genoemd."
Maar hij laat er onmiddellijk op volgen, dat het succes
van deze aanval op de eerste plaats afhing van de kunst om
de „Beek" te overbruggen. Inderdaad was dat zo en niemand
minder dan de duitsers hebben dit ingezien.... en er naar
gehandeld I
Want tussen Overloon en Venray stroomt de Molenbeek
of Loobeek, het riviertje dat na 16 October bij de Engelsen
eenvoudig „Beek" heet. Toen in die nacht van 15 op 16
October in het Engelse hoofdkwartier, ergens op een verdron
ken veld nabij d0 w0g Oploo-Overloon, de aanval op Venray
werd uitgewerkt, schijnen echter de duitse stellingen rond
Venray meer aandacht gehad te hebben dan deze Loobeek.
Maar deze zelfde Loobeek koos de vijand uit als een laatste
verdedigingslijn vóór Venray. Alle bruggen werden daarom
grondig vernield en de overgang op de grote weg naar Over
loon werd zelfs uitgehold tot een grote krater, niet alleen
een formidabel tankobstakel maar ook voor een modem
uitgeruste infanterie een hindernis van betekenis.
De opzet was duidelyk: de Engelse infanterie nog één
maal naar het vóórterrein lokken en daar in een laatste
grote aanval bespringen. Die opzet is niet gelukt. Wel besloot
Generaal Whistier, tot verbazing van zyn commandanten, de
infanterie alléén tégen de duitse linie te laten oprukken toen
de tankbruggen het begaven, maar de befaamde Duitse tegen
aanval liep te pletter tegen de Engelse artillerie. Het was
in de gevechten om de Loobeek niet voor de eerste maal dat
dit superbe Engelse wapen de taak van de tanks overnam.
Toen Lt.-Colonel „Tiger" Urquhart, die alle Royal Engi
neers afdelingen commandeerde, het hoofdkwartier verliet,
wist hij, dat hy geen gemakkelijke opdracht had meegekre
gen. Op'liefst 6 plaatsen moest de Loobeek overbrugd worden,
2 bruggen voor de tanks van de Grenadier en de fameuse
Coldstream Guards en 1 voor de infanterie, één voor ieder
van de uitgekozen bataljons, die de overtocht moesten for
ceren en de eerste sprong naar Venray moesten uitvoeren.
Deze bataljons warende Suffolks, als het leidende bataljon,
die reeds by de aanval op Overloon de spits hadden afgebeten,
de East-Yorks, die twee dagen tevoren nog onverhoeds waren
binnengedrongen in een duitse sector by Vierlingsbeek, het
geen 100 levende duitsers opleverde, de Warwicks, die twee
dagen in d9 bossen geploeterd hadden en de Norflolks. Deze
laatsten zouden op de grote weg oversteken.
De C.R.E. (Commander Royal Engineers) liet op de eerste
plaat 210 voet kapok aanvoeren (zakken kapok als drijvende
pontons), voldoende voor de 4 infanteriebruggen, terwyl
Churchill-tanks de twee tankbruggen aanvoerden.
Om 3.30 uur in de morgen van 16 October vertrokken de
troepen uit Overloon, richting Loobeek, met uitzondering van
de Norfolks die, dank zy een even handige als riskante ma
noeuvre van Colonel Bellamy, reeds daags tevoren langs de
grote weg tot op 400 meter van de Loobeek opgerukt waren.
De verliezen waren echter niet gering, de hoge kerktoren
van Venray had nog eenmaal zyn bloedige diensten aan de
vjjand bewezen.
Het was geen gemakkelijke taak die de Royal Engineers
die nadit moesten opknappen. De duiters die door patrouilles
op de hoogte waren van de Engelse plannen, beschoten
regelmatig de toegangswegen naar de Loobeek. En toen des
morgens de Engelsen ploeterden om de bruggen op hun plaats
te deponeren, hielden zy de landingsplaatsen gedurig onder
vuur. Om 4.20 uur arriveerde de laatste kapökvracht in de
buurt van de overgang op de grote weg en het was voor het
voorste peleton van de Norfolks een opluchting toen het deze
laatste ponton in de grote bres van de Loobeek gelegd had.
De kapokpontons bleken een succes, in tegenstelling met
de tankbruggen die op een fiasco uitliepen. Om half 5, onder
het intenser geworden vuur van de vijand, begon de 185ste
Brigade in alle stilte over te trekken op de grote weg en om
5 uur waren 2 compagnieën van de Norfolks in Niemands
land. Op 700 meter verder naar het westen hadden de
Warwicks eveneens 2 compagniën aan de overzijde.
Het is juist op dit critieke moment geweest dat de hel
losbrak. De duitse artillerie begon plotseling los te
beuken op de aanvallende Engelsen met een hevigheid
en regelmaat die de Engelsen zich nog alleen maar
herinnerden van de Normandische slagvelden. Mortieren
en mitrailleurs mengden zich daartussen. Tegelijkertijd
deden eenheden van de bataljonsgevechtsgroep Kerutt
vanuit de Brabander een tegenaanval op de twee een
zame compagnieën van de Warwicks. Een halfuur lang
werd hier temidden van de weilanden in de modder
en stromende regen man-tegen-man gevochten dat de
Engelse compagnieën dreigde te decimeren. Het is aan
één man te danken, dat de ingesloten Engelsen ten
slotte gered werden. Sergfc. Finan die met zyn Avre's
(Churchill-tanks waarop tankbrug gemonteerd) werke
loos moest toezien omdat de tan&s in de modder waren
blyven steken, probeerde in zyn wanhoop nog eenmaal
een tank in beweging te krygen. Dit lukte. By de beek
aangekomen bleken de kabels om de brug te vieren te
ontbreken. Hier kon alleen een waaghalzerij uitkomst
brengen. Hy zette zich schrap tegen de tank, terwyl
zyn helper op zyn schouders klom die kans zag de
brug te laten vieren. Ze kwam op de juiste plaats
terecht. In enkele minuten joegen de Goldstream Guards
twee tankgroepen over deze brug, drongen in het duitse
front en ontzetten zo de Warwicks. Zo kwam de enige
tankbrug voor de volgende 24 uren tot stand. Toen
Vervolg zie omzyde
V0EDSELB17REAÜ VENRAY
Paterslaan 20 Telefoon 416
BEKENDMAKING
Aanvrage kuikens
De toegezonden formulieren voor
kuikens broed 1950 dienen uiterlijk
1 Nov. te zyn ingeleverd.
Het best kan men deze per om
gaande inzenden; ofwel op de zitdagen
welke de volgende week normaal
doorgaan inleveren.
By de aanvrage dient men rekening
te houden, dat straks een aanzienlijk
gedeelte van het benodigde voeder,
op eigen bedryf geteeld zal moeten
worden. Zeker geldt dit voor de
middelgrote en grotere bedrijven.
Export-eierleYering.
Evenals de vorige periode kunnen
de pluimveehouders zelf ook ditmaal
wederom een keuze maken, door
ofwel het heffingsbedrag te betalen,
of de exporteierzegels te nemen.
Alle pluimveehouders, welke het
benodigd aantal exporteierzegels in
leveren, behoeven de heffing ii 50 ct
per kip over de periode van 25 Sept.
tot 14 Jan. dus niet te betalen.
Vry'wel algemeen wordt door de
verzamelaar voor het inleveren der
zegels gezorgd, zodat de pluimvee
houder hier verder geen moeite mee
heeft.
Mochten er echter geen of te weinig
zegels genomen worden, dan blijft 't
gehele heffingsbedrag verschuldigd.
Reclames tegen de aanslag wegens
verkoop of sterfte enz. onder de kip
pen kunnen niet worden aangenomen,
omrede het oudere pluimvee slechts
voor de helft berekend wordt, waar
door een behoorlijke selectie mogelijk
is.
Verder is de regeling zo, dat bij
verkoop van kippen, niet de koper,
doch de verkoper even goed het
heffingsbedrag of de zegels moet
voldoen, ook zelfs in gevallen, waar
alle kippen werden verkocht.
Subsidie via de Rijkslandbouw-
consulent.
De Assistent van de RLVD, de hr.
A. Willems, Nachtegaal, verzocht ons
het volgende ter kennis te brengen:
Subsidie DKB, groenvoederteelt,
schrikdraadafrastering, bouw van silo,
mestvaalt en gierkelder,' is vanaf 9
Oct. stopgezet.
Mestvaalten, gierkelderb, silo's
kunnen worden gebouwd met subsidie
tot 1 Jan., mits de aanvragers dit
direct opgeven.
Rekeningen van bouw, afrastering
en groenvoervorbouw kunnen uiterlijk
heden Zaterdag 15 October nog wor
den ingeleverd.
Voor Ven:ay, Smakt, Leunen, Mer
selo, Ysselsteyn, Heide, is hiervoor
gelegenheid voor de laatste maal
heden Zaterdag 15 Oct., Nachtegaal
M 80 Venray. Tel. E 4786—209.
By latere inlevering of opgave kan
niet voor betaling worden ingestaan.
De P.B.H.
H. EMONTS.