Tweede blad van PEEL EN MAAS Loobeek - Bloedbeek BEL BIJ BRAND 39 2 ZATERDAG 15 OCTOBER 1949 NO. 41 16 OCTOBER 1944: De Engelse overtocht over de Loobeek tussen Overloon en Venray op 16 October 1944, waarmee de gevechten om Venray begonnen en de bevrijding van deze Noord-Limburgse stad inluidde, is een bloedig drama geworden. In de oorlogsgeschiedenis van de 3e Britse Infanterie Divisie heeft zich een dergelijk feit sedertdien niet meer herhaald. Zh'jns gelijke is wellicht alleen te vinden in de overtocht van de beide bruggen bij Bénouville in Normandië Vandaag, vijf jaren geleden, kreeg de Loobeek bij de Engelsen de naam Bloedbeek. HARRY VAN LOON Er hing een sfeer van geladen spanning die, nacht in de stellingen van Generaal Whistler's Divisie. Weinigen sliepen. De South Lancs, ergens langs de weg naar Vierlir.gsbeek, moesten weer terugdenken aan die nacht van 31op 22 Juni, hun nacht, toen zy het leidende bataljon waren Jjiij de aanval óp La Londe Chateau ergens in Normandiëj -én'de Royal Ulster Rifles, die nu in de Helderse bossen lagen proefden de nacht vóór Troarn. Juist na het invallen van de duisternis, waren de nieuwe orders van het Hoofdkwartier naar de bataljons-kwartieren gegaan. Naar de issste Brigade die na hevige straatgevechten nu vaste voet had in Overloon en in de gespaard gebleven kolders een onderkomen gevonden had. En de orders gingen naar de Lincolns, die na de drieste doorstoot op de 14e nu stellingen hadden betrokken in de bossen langs de 'dyk naar Merselo. Het was pikdonker in die nacht, de nacht van 15 op 16 October 1944. Het weer werd mot het uur slechter, gestaag viel de regen. Achter het front by de etappe was het een en al bedrij vigheid. Tonnen munitie werden aangevoerd, munitie voor de infanterie en granaten voor de artillerie stellingen, benzine voor de tanks en brugmateriaal. Moeizaam kropen de auto- colonnes voort langs uitgemergelde wegen tot op de meest verlaten zandwegen in de bossen waar in dev wirwar van wegen geen mens kon wys worden. Met behülp van een brandende sigaret moesten dan de voertuigen naaf de aange wezen stellingen geloodst worden. In de barref''zandvlakten van de Overloonse Duinen gebeurde hot ook niet 'zelden dat de wielen van de voertuigen zich vastbeten in het lo§se zand, waardoor een hele colonne tegelijk onwrikbr&i Jbleef steken. Hier kon geen brandende sigaret uitkomst brengen. In zulke gevallen kwam het artificial moonlight, het licht Van de z.g. kunstmaan te hulp. Dan gooiden de zoeklichten van de 474e Zoeklichten-Batterij hun lichtbundels in een lage hoek over het wyde land en zetten de gehele omgeving in lichterlaaie. In die bewuste nacht hebben de mannen van het Royal Army Service Corps (RASC) knappe staaltjes van ravitaillering en dumping laten zien. De man van het logboek der Norfolks tekent met een paar woorden de algemene situatie in zyn sector die nacht„Wy kregen onze orders na donker en in de gebruikelijke stromende regen maakten de onfortuinlijke compagnies-commandanten hun plannen, terwyl wy, in het licht van afgeschermde zaklampen, met onze kaarten worstel den". Zó werd de tweede fase van Operation Aintree voorbe reid de verovering van Venray, welke op 1.6 October in alle vroegte startte. De Oxford student Norman Scarfe, jongste luitenant in het hoofdkwartier, de schrijver van het voortref felijke boek, dat de ooilogsgeschiedenis van de 3e Britse Infanterie Divisie verhaalt, begint zyn beschrijving van dit tweede deel van de Slag om Overloon-Veuray met^alvas't iets te zeggen van het hoofddoel van de aanval„Venray heeft de grootte van een typische Engelse „Markèt-Tówn", het kon in de Fens liggen. Zijn hoofdstraten lopen noord en zuid. De noordelijke wyk, het aanvalsdoel van de i85stè'1?figaüfe,' wordt Brabander genoemd." Maar hij laat er onmiddellijk op volgen, dat het succes van deze aanval op de eerste plaats afhing van de kunst om de „Beek" te overbruggen. Inderdaad was dat zo en niemand minder dan de duitsers hebben dit ingezien.... en er naar gehandeld I Want tussen Overloon en Venray stroomt de Molenbeek of Loobeek, het riviertje dat na 16 October bij de Engelsen eenvoudig „Beek" heet. Toen in die nacht van 15 op 16 October in het Engelse hoofdkwartier, ergens op een verdron ken veld nabij d0 w0g Oploo-Overloon, de aanval op Venray werd uitgewerkt, schijnen echter de duitse stellingen rond Venray meer aandacht gehad te hebben dan deze Loobeek. Maar deze zelfde Loobeek koos de vijand uit als een laatste verdedigingslijn vóór Venray. Alle bruggen werden daarom grondig vernield en de overgang op de grote weg naar Over loon werd zelfs uitgehold tot een grote krater, niet alleen een formidabel tankobstakel maar ook voor een modem uitgeruste infanterie een hindernis van betekenis. De opzet was duidelyk: de Engelse infanterie nog één maal naar het vóórterrein lokken en daar in een laatste grote aanval bespringen. Die opzet is niet gelukt. Wel besloot Generaal Whistier, tot verbazing van zyn commandanten, de infanterie alléén tégen de duitse linie te laten oprukken toen de tankbruggen het begaven, maar de befaamde Duitse tegen aanval liep te pletter tegen de Engelse artillerie. Het was in de gevechten om de Loobeek niet voor de eerste maal dat dit superbe Engelse wapen de taak van de tanks overnam. Toen Lt.-Colonel „Tiger" Urquhart, die alle Royal Engi neers afdelingen commandeerde, het hoofdkwartier verliet, wist hij, dat hy geen gemakkelijke opdracht had meegekre gen. Op'liefst 6 plaatsen moest de Loobeek overbrugd worden, 2 bruggen voor de tanks van de Grenadier en de fameuse Coldstream Guards en 1 voor de infanterie, één voor ieder van de uitgekozen bataljons, die de overtocht moesten for ceren en de eerste sprong naar Venray moesten uitvoeren. Deze bataljons warende Suffolks, als het leidende bataljon, die reeds by de aanval op Overloon de spits hadden afgebeten, de East-Yorks, die twee dagen tevoren nog onverhoeds waren binnengedrongen in een duitse sector by Vierlingsbeek, het geen 100 levende duitsers opleverde, de Warwicks, die twee dagen in d9 bossen geploeterd hadden en de Norflolks. Deze laatsten zouden op de grote weg oversteken. De C.R.E. (Commander Royal Engineers) liet op de eerste plaat 210 voet kapok aanvoeren (zakken kapok als drijvende pontons), voldoende voor de 4 infanteriebruggen, terwyl Churchill-tanks de twee tankbruggen aanvoerden. Om 3.30 uur in de morgen van 16 October vertrokken de troepen uit Overloon, richting Loobeek, met uitzondering van de Norfolks die, dank zy een even handige als riskante ma noeuvre van Colonel Bellamy, reeds daags tevoren langs de grote weg tot op 400 meter van de Loobeek opgerukt waren. De verliezen waren echter niet gering, de hoge kerktoren van Venray had nog eenmaal zyn bloedige diensten aan de vjjand bewezen. Het was geen gemakkelijke taak die de Royal Engineers die nadit moesten opknappen. De duiters die door patrouilles op de hoogte waren van de Engelse plannen, beschoten regelmatig de toegangswegen naar de Loobeek. En toen des morgens de Engelsen ploeterden om de bruggen op hun plaats te deponeren, hielden zy de landingsplaatsen gedurig onder vuur. Om 4.20 uur arriveerde de laatste kapökvracht in de buurt van de overgang op de grote weg en het was voor het voorste peleton van de Norfolks een opluchting toen het deze laatste ponton in de grote bres van de Loobeek gelegd had. De kapokpontons bleken een succes, in tegenstelling met de tankbruggen die op een fiasco uitliepen. Om half 5, onder het intenser geworden vuur van de vijand, begon de 185ste Brigade in alle stilte over te trekken op de grote weg en om 5 uur waren 2 compagnieën van de Norfolks in Niemands land. Op 700 meter verder naar het westen hadden de Warwicks eveneens 2 compagniën aan de overzijde. Het is juist op dit critieke moment geweest dat de hel losbrak. De duitse artillerie begon plotseling los te beuken op de aanvallende Engelsen met een hevigheid en regelmaat die de Engelsen zich nog alleen maar herinnerden van de Normandische slagvelden. Mortieren en mitrailleurs mengden zich daartussen. Tegelijkertijd deden eenheden van de bataljonsgevechtsgroep Kerutt vanuit de Brabander een tegenaanval op de twee een zame compagnieën van de Warwicks. Een halfuur lang werd hier temidden van de weilanden in de modder en stromende regen man-tegen-man gevochten dat de Engelse compagnieën dreigde te decimeren. Het is aan één man te danken, dat de ingesloten Engelsen ten slotte gered werden. Sergfc. Finan die met zyn Avre's (Churchill-tanks waarop tankbrug gemonteerd) werke loos moest toezien omdat de tan&s in de modder waren blyven steken, probeerde in zyn wanhoop nog eenmaal een tank in beweging te krygen. Dit lukte. By de beek aangekomen bleken de kabels om de brug te vieren te ontbreken. Hier kon alleen een waaghalzerij uitkomst brengen. Hy zette zich schrap tegen de tank, terwyl zyn helper op zyn schouders klom die kans zag de brug te laten vieren. Ze kwam op de juiste plaats terecht. In enkele minuten joegen de Goldstream Guards twee tankgroepen over deze brug, drongen in het duitse front en ontzetten zo de Warwicks. Zo kwam de enige tankbrug voor de volgende 24 uren tot stand. Toen Vervolg zie omzyde V0EDSELB17REAÜ VENRAY Paterslaan 20 Telefoon 416 BEKENDMAKING Aanvrage kuikens De toegezonden formulieren voor kuikens broed 1950 dienen uiterlijk 1 Nov. te zyn ingeleverd. Het best kan men deze per om gaande inzenden; ofwel op de zitdagen welke de volgende week normaal doorgaan inleveren. By de aanvrage dient men rekening te houden, dat straks een aanzienlijk gedeelte van het benodigde voeder, op eigen bedryf geteeld zal moeten worden. Zeker geldt dit voor de middelgrote en grotere bedrijven. Export-eierleYering. Evenals de vorige periode kunnen de pluimveehouders zelf ook ditmaal wederom een keuze maken, door ofwel het heffingsbedrag te betalen, of de exporteierzegels te nemen. Alle pluimveehouders, welke het benodigd aantal exporteierzegels in leveren, behoeven de heffing ii 50 ct per kip over de periode van 25 Sept. tot 14 Jan. dus niet te betalen. Vry'wel algemeen wordt door de verzamelaar voor het inleveren der zegels gezorgd, zodat de pluimvee houder hier verder geen moeite mee heeft. Mochten er echter geen of te weinig zegels genomen worden, dan blijft 't gehele heffingsbedrag verschuldigd. Reclames tegen de aanslag wegens verkoop of sterfte enz. onder de kip pen kunnen niet worden aangenomen, omrede het oudere pluimvee slechts voor de helft berekend wordt, waar door een behoorlijke selectie mogelijk is. Verder is de regeling zo, dat bij verkoop van kippen, niet de koper, doch de verkoper even goed het heffingsbedrag of de zegels moet voldoen, ook zelfs in gevallen, waar alle kippen werden verkocht. Subsidie via de Rijkslandbouw- consulent. De Assistent van de RLVD, de hr. A. Willems, Nachtegaal, verzocht ons het volgende ter kennis te brengen: Subsidie DKB, groenvoederteelt, schrikdraadafrastering, bouw van silo, mestvaalt en gierkelder,' is vanaf 9 Oct. stopgezet. Mestvaalten, gierkelderb, silo's kunnen worden gebouwd met subsidie tot 1 Jan., mits de aanvragers dit direct opgeven. Rekeningen van bouw, afrastering en groenvoervorbouw kunnen uiterlijk heden Zaterdag 15 October nog wor den ingeleverd. Voor Ven:ay, Smakt, Leunen, Mer selo, Ysselsteyn, Heide, is hiervoor gelegenheid voor de laatste maal heden Zaterdag 15 Oct., Nachtegaal M 80 Venray. Tel. E 4786—209. By latere inlevering of opgave kan niet voor betaling worden ingestaan. De P.B.H. H. EMONTS.

Peel en Maas | 1949 | | pagina 5