TWEEDE BLAD Donoso Cortés... profeet WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Hazenkcansmaand De vleesdistributie overleefde zichzelf. dank. Zaterdag t October 1949 No. 39 Zeventigste Jaargang Firma Druk en Uitgave van den Munckhof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootestraat '2S Telefoon K 4780 512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. Voordat Rusland een wereld oorlog zal beginnen, moet eerst de aansluiting van alle Slavische volken onder invloed van Rusland plaats hebben. Wanneer we in Oost-Europa do confederatie zul len zien van de Slavische volken en in West-Europa slechts twee grote legers zijn, het leger van de geteisterden en het leger van de heroveraars, dan zal op de klok van de tijd het uur slaan van Rusland. Dan zal Ruslaud rustig gaan over het land, het geweer in de hand. Wanneor we dit lezen op een mor gen, dat ons het laatste nieuws over de militaire maatregelen van het At lantisch pact met kopletters_*onder do ogen wordt geschoven, is onze eerste vraag: Wie schreef dat, durfde dit sehryveu en wannoer Dit schreef een man, die in 1849 (hot is geen drukfout), dusgprecies honderd jaar geleden, schijnbaar iets van onze geschiedenis af wist, toen hij opineerde: ,,Het schijnt my toe, dat de scep ter van de Europese dictatuur de latijnse volken zal ontvallen en in de handen van Duitse en Slavische volken zal komen". Veel in <}e geschriften van deze man doet profetisch aan én om zijn stijl én omdat hij zich veel met de toekomst bezig hield. Enige bladzij den verder lezen we: „Het gaat met de wereld naar de vorming van het meest reus achtige en verholen despotisme, dat men ooit gekend heeft. De weg is open voor een gigantische tyran, een internationale, onbe rekenbare knechter." „In Frankrijk zijn dan niets dan aanhangers, in Italië trawanten, in Duitsland leiders en kopstukken. Zo zal het verschrikkelijke beest steeds voor onze ogen staan en het zal er zijn en tot nu toe is er nog geen Oedipes, die "dit ïaadsel kan opruimen. Het is een'verschrikke lijke opgave voor Europa, dat niet weet hoe het op te lossen en het niet kan oplossen. Dat is de waar heid en voor elk denkend mens, die de zaak goed bekijkt, voorspelt alles een ctaclysme, zoals de mens heid nog nooit gezien heeft. Zo schreef Donoso Cortes precies oen eeuw geleden. De politicus, die 's avonds laat by zijn kaarsluchter zat te worstelen met de toen reeds actuele problemen van liberalisme, socialisme en despotisme. De volgen dag stond hy op de tribune in de Staatsraad en durfde het eruit te gooien in pamflettenstyl wat hy dacht. 's Avonds stonden de volzinnen van zijn rede in de Spaanse Herald of de Madridse Figaro met kopletters zoa's wy de woorden van een Chur chill tot headlines maken. En zo'n staatsman was hij. Al klonk het wat pessimistisch wat hij zei, zyn vrienden liepen er niet om weg, zijn populariteit bleef. Want Donoso Cortés sprak. Wie was die Spanjaard Geboren in 1809 heeft hy met zijn begaafdheid- de kans gezien, om in zijn korte leven van 44 jaar de vol gende functies te doorlopen: 12 jaar oud al student op de uni versiteit van Salamanca; 16 jaar haalt hy de graad van li centiaat in de rechten; 19 jaar bestijgt hy een leerstoel in de letterkunde, omdat hy met de studie in de rechten klaar is en vol gens de wetten van het land nog te jong is om het beroep van advocaat uit te oefenen. Van huis uit katho liek wordt hij onder omstandigheden fel dweper met Roussau. dan libera- list, dan rationalist, om tenslotte, na elke theorie met bloed der practyk te hebben zien neergeschreven in do straten van Madrid, terug te keren tot het geloof van zyn kinderjaren. Hij trouwt, maar zijn vrouw en kind verliest hij reeds in 1835. Dat zelfde jaar kwam hij in de Spaanse minis terraad. Toen in 1840 by revolutie de Pro gressisten het hoft in handen kregen ging hy tesamen met koningin Christina in ballingschap naar Parijs waar hy haar secretaris werd. Na de overwinning van haar maarschalk, keerde hy in 1843 in Madrid terug en werd raadsheer van de koningin. In 1849 gezant en Spaans ambassa deur te Parys. Daar stierf hij in 1853 aan een hartkwaal. Zyn laatste woor den waren toen men hem by een laatste aanval nog een medicijn toe reikte „Waar is dat goed voor en grijpend naar het kruisbeeld: „Ik heb niets anders nodig dan dit I" Te zeggen, dat hetgeen hierboven geciteerd werd, een voorspelling is van hetgeen wij thans in onze tijd zien, zou een mishandeling zyn van degene, die deze woorden schreef. Zeker is, dat deze man de pretentie heeft gehad iets over de toekomst te zeggen. Hy heeft gesproken over een tyd, welke is niet zeker Men heeft hem geciteerd in i860, in 1870, in 1914, in 1939. Jaartallen heeft hy zelf nooit ge noemd. Maar feiten genoemd, die hij als logische gevolgen zag, dat heeft hij en wel met een zelfverzekerdheid die arrogantie kan heten. „Myne heren, ik verzoek u mijn woorden te willen onthouden, want wat ik u ga zeggen, zal naar de letter vervuld worden in een toe komst die ik niet ken. We gaan naar een reusachtige en de meest vernielende dictatuurstaat, die de mensheid ooit gekend heeft. Om deze dingen aan te kondigen, be hoef ik geen profeet te zyn. Het is voldoende het geheel der gebeurte nissen te zien uit de ware gezichts hoek, van het katholieke stand punt". Sommigen hebben de vraag gesteld of hy een profeet was en wel bijzon-' der een voorspeller van rampen, een pessimist. Dit te beweren kan men ook een mishandeling noemen van zyn per soon. Dat een biljarter van te voren weet, hoe de drie ballen door zijn stoot zullen komen te liggen en waar zy tegen elkaar zullen klossen, vindt ieder gewoon. Zo dacht Donoso over de drie systemen: katholicisme, liberalisme, socialisme (of wat wij tegenwoordig noemen communisme), Dat cultuur-philosophen en historici met hun kyk op de geschiedenis reeds van te voren kunnen zeggen, dat het met een stelsel, een systeem dat nu aan het groeier, is, om één zwakke plek erin eens in de verre toekomst zal mislopen, kan iedereen aanvaarden. Doen wy niet hetzelfde als wy van 'n kind in de straat zeggen: met die jongen gaat 't verkeerd in de toe komst Tenslotte, zouden we daarom een medicus pessimist kunnen noemen, die tegen iemand, die er best uitziet, dat hij niet lang meer te leven heeft De dokter weet immers meer dan een buitenstaander. En wat voor iemand, die er geen kijk op heeft, soms een raadsel is en een onaange naam nieuws, is voor een man van de wetenschap soms een duidelijk zichtbaar feit. Zo stond Donoso Cortés, die in Madrid, Parys en Berlijn had gezeten naar de dingen 0111 zich lieen te zien en decreterende over de chronische ziekte van ons werelddeel: De Europese maatschappy sterft. Haar beenderen beginnen al koud te worden en het hart zal het weldra zyn. En weet ge waarom deze maatschappy ten onder gaat Ze gaat ten onder, omdat God ze voor het katholicisme geschapen heeft en daarvoor wil doen leven en de meesters der wetenschap haar rationalistische kost hebben te eten gegeven. Zy sterft, want dwaling doodt en deze maatschap py is erop gegrondvest". „Zij sterft, omdat de mens niet alleen van brood leeft, maar van elk woord dat uit Gods mond komt; zo gaan de staten niet alleen ter! onder door het staal, maar door elk anti christelijk woord, dat voortkomt uit de mond van mo derne wijsgeren. Ze schaadt zich zelf, want de dwaling is een zelf moordenaar." Dit is zijn stijl; zo gaan zyn artike len, gedragen, klassiek, in directe beeldspraak. Ze werden geschreven 's avonds na negen uur. Dan had hy al drie uur lang armen bezocht, adressen afgelopen in de achterbuurten op aanwijzen van de Kleine Zusters der Armen. Hy, de staatsman, die vier vijfde van zyn inkomen weggaf aan de armen. Die Vincentiaan was voor dat deze bestonden. Zo laat 's avonds studeerde hy dan nog voor 't marmeren kruisbeeld, de diplomaat, die de huidige problemen op een afstand van honderd jaren scherper in hun kern heeft aange raakt, dan iemand denkt. Geen modern probleem liet hy onaangeroerd. De omvang van d< klassenstrijd, beschaving, moderne bewapening, moderne perscampagne, moderne wereldconferenties en hui resultaat, moderne eis tot katholieke actie, de moderne leugencampagne. hy heeft het beschreven als stond hy er vijftig meter van af. Daarover misschien een volgende keer. Want het is de moeite waard deze man te lezen in deze tyden, niet om bij hem de sensaiie op te doen iets over de toekomst te horen, maar wel om de oorzaken te kennen van een toekomst, die een chaos worden. Als voorproef van zyn intuïtieve begaafdheid dit wat hy zegt over een toekomstigo moderne leugen campagne. IJy ly-kt wel een „speciale' verslaggever van het proces tegen Kardinaal Mindszenty. „Gij,. zult, als God.: geen mede lijden met ons heeft, nog heel wat anders zien. Gy zult zien, hoe on beschoft de leugen zich zal gedra gen en tegen de waarheid zal zeggen: „Ik ben de waarheid, jij bent de leugen". De lasteraars tot de be lasterden „Wy zijn vals beschul digden, gy zyt de vervalsers". Niemand zal kunnen uitmaken wat er echt van is en vals, waar van on waar onderscheiden, de waarheid van de leugen, de deugd van de ondeugd. En dan zullen allen aan elkaar de vraagstellen: „Wat is de waarheid?" Zo wendt hy zich telkens naar het kruis. Zoals het midden op zijn stu deertafel stond, staat dekruisleer ook midden in zyn synthese van zijn ge schiedenisbeschouwing. Over cultuur en beschaving schrijft hy: „Elke beschaving komt van het Christendom en dat blykt duidelijk hieruit, dat de beschaving zich ge concentreerd heeft in de christelijke zone, Buiten deze is er geen be schaving, alles is ei; barbarendom. Zie slechts naar de tijden die Jiggën aan de andere kant van het kruis. Heel de maatschappy bestond uit tyrannen en slaven". Dat de volkeren zich tenslotte tot groterè eenheden aaneen zouden sluiten, voorzag hy. Maar ook, dat het eerst zou geprobeerd worden zon der God. Met een Volkenbond zonder God, met een Uno zonder Gód, Ver enigde Naties zonder God. „Onze Heer Jezus Christus is op aarde gekomen om in Zich en door Zich de eenheid van het. menselijk geslacht te grondvesten. Het is'de grootste van alle bestaanbare zonden zichzelf in Gods plaats te stellen en die eenheid op een andere wyze zien te bereiken. Maar God zal geen andere eenheid toelaten dan de een heid des kruises". P. RENATUS, C.P. Wie 's avonds in October als een stille verspieder langs de huizen der mensen drentelt en er niet op stad en land het vredige gemurmel van de rozenkransbidders ontdekt, heeft •geen goede keuze gedaan. In ieder huisgezin behoren alle leden van de iamilie om de tafel geschaard te zitten en waar ze nog petroleum verlichting hebben, is de lamp uit zuinigheid laag gedraaid, een harde stem bidt voor en alle andere stem men vallen brommend en min of meer gelyk in en ze bidden allen het koor gebed der eenvoudige lieden. Het zou er in ons Limburg niet meer goed uitzien, als we 's avonds uit de huiskamers alleen nog het getingeltangel van de radio vernamen als wy vergaten voor onze Moeder dé kransen te vlechten, dat zy van haar kinderen verwacht. Het is juist de kinderlijke hulde van onze mond en ons hart, dat een tonige kransen-vlechten, waarbij de geest tot rust komt en waarby de ziel alle intenties kan insluiten. Een gezin heeit zoveel intenties, ontelbare zou ik zeggen, maar het rozenkransgebed neemt ze alle op en weet ze allé een vaste plaats te geven. Wie heeft de trieste moed het rozenkransgebed saai en vervelend te noemen Er zit zoveel muziek en variatie in. Alle woorden zijn koninklijk en goddelijk, even gewijd als de woorden van de H. Mis, even zinrijk als' de boeiendste preek, alles insluitend wat wy ooit te zeggen of te vragen kun nen hebben. Als wij Maria willen eren in haar verhevenheid, in haar staan boven de mensheid en de wereld bidden wij de blijde geheimen van haar boodschap, haar bezoeking, de geboorte van Christus, zijn opdracht in de tempel en zyn wedervinding te Jeruzalem. Als wy de geheimen van het ver loste leven willen eren, bidden wy de glorieryke geheimen van onze verlossing, van Christus' Hemelvaart, van de zending van de H. Geest en van haar eigen kroning. En als wy bedenken, dat ons leven niet over rozen gaat, dat ook wy in ons leven hittere tranen schreien, dan bidden wy de droevige geheimen van de rozenkrans -en verenigen ons met het grote lyden van Christus, om in zyn voorbeeld de berusting te putten, die wy nodig hebben en de moed ons kruis te dragen tol op de kruin van Golgotha. En als wy aan alle verguizingen van Christus denken in onze harde, Premie voor de zwartslachters. Er zyn door de overheid her haaldelijk suggesties gewekt, dat de vleesdistributie eerlang zou worden opgeheven. Eerst werd Augustus als waarschijnlijke datum genoemd, later zou het September worden. Beide data zyn verstreken en niets wyst nog erop, dat de Regering van zins is binnenkort de distributie loste laten.Integen deel, ze voert daar allerhande mo tieven tegen aan, zoals een tekort aan productie, noodzakelijkheid van export, het duurder worden van het vlees, wijl by opheffing ook de toeslag zou komen te vervallen. In ieder geval wordt sterk de schyn gewekt, dat de overheid de vlees voorziening vooralsnog in de hand wil houden. Slechts opheffing brengt ons uit de chaos. Maar kan de regering dat nog De practyk wijst er op, dat zij dat niet kan. De distributie heeft zich zelve overleefd en er heerst een chaos, die met alle regelingen spot. Wij zitten nog altijd met onze schamele paar honderd gram per veertien dagen, maar aan het verhaal van te weinig productie gelooft men niet meer. Er wordt aan zwartslachting ge daan op een schaal als nooit te voren. De rem is er volkomen af. Dat is een publiek geheim. Men moet er da slagers en de hoteliers, vooral in de grotere steden maar eens naar vra gen. Alles is te hebben, wat men wil en zooveel men wil. En in 't Noorden is het nog veel erger dan in het Zuiden. De distributie, in casu de overheid baseert zich bij haar maatregelen vrijwel uitsluitend op de aanvoer van vee op de normale markten en reali seert zich niet, dat een veel groter kwantum zwart verhandeld wordt. Het zwartslachten heeft zulke pro porties aangenomen, dat we gerust kunnen aannemen, dat er meer zwart dan normaal geslacht wordt. Wij hoorden o.a. var» een huiden handelaar, dat hy meer huiden bin nen kreeg van zwartslachtingen dan legale. Door bonafide slagers en han delaars is daarop een steekproef ge nomen in een streek, waar ten op zichte van het overige land weinig zwart geslacht wordt. De uitkomsten waren frappant. Er kwam vast te staan, dat, voor zover achterhaald kon worden, in de week waarover het onderzoek ging, 32 stuks rundvee zwart was geslacht. Het aantal varkens viel daarbuiten. Slechts 2 kalveren waren normaal geleverd, ofschoon er naar schatting 60 tot 80 stuks geboren waren. In één maand tyds werden slechts 4 kalveren geleverd en bedroeg de geboorte rond 300 stuks. Nu is het waarschynlyk, dat de boeren in deze overgangstijd naar het nieuwe slachtseizoen, waarin de oude vleesvoorraad gewoonlijk op is, iets meer voor eigen gebruik hebben geslacht, maar we kunnen toch heel moeilijk aannemen, dat de rest dei- niet geleverde halveren dood ter we reld is gekomen. Waarom wordt er zwart geslacht Tal van boeren gaan by deze wan toestanden ook niet helemaal vry uit. Zy leveren niet ongaarne aan de zwartslachters, omdat deze steeds conntant betaalt en tweedons kunnen zij deze ontvangsten gemakkelijk buiten de fiscus houden. Feit is, dat de dieren voor de zwartslachting legio te krijgen zyn en die komen uiteindelijk toch van de boeren. Het vlees van deze slachtingen, dat dus zonder bon te krijgen is. behoeft daarom nog niet veel duur niet-meer-biddende wereld, herhalen wy gemeenschappelijk het schietgebed, dat ons zegt waarom wy bidden en waarom wy goed en vurig moeten biddenEer aan de Vader en de Zoon en de H. Geest. En heel de schepping zal antwoordenZoals het was in het begin en nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen der eeuwen Amen. Want het rozenkransgebed is een eeuwig gebed, dat van mond tot mond gaat, dat weer overgenomen en voort gezet wordt, als lippen verstommen. Het is het gebed van de levende Kerk, van de kleine kerk var. de getrouwe zielen, die daar opgesteld staan als een leger in slagorde. Onze Kerk is onoverwinnelijk sterk, als de avond- murmel van de rozenkrans in al onze dorpen en steden niet uitsteift, maar steeds forser en sterker wordt. Dan alleen weet God, dat wy onze noden beseffen, weten dat wij zonder Hem geen stap kunnen zetten en geen hand kunnen uitsteken. P. H. RONGEN O.C.R. der te zyn dan het vlees op de bon, want de winst, die de zwart- slachter maakt en die gering is, wordt prompt door het Rijk be taald, althans voor een belangrijk deel. Dat is geen Spaans, maar Nederlands. Onze regering geeft een premie op de zwartslachting, zoals we zullen aantonen. De proef op de som. By wijze van proef werd door de deskundigen het vet van twee koeien by een zwartslachter gekocht, in totaal 115 kg. a raison van f 90.— Zoals bekend neemt de Regering dit vet over tegen een prijs van f 1.40 per kg., zodat de totale opbrengst f 161 bedroeg. Er is dus al een winst van f 71, terwyl de Regering voor verkoop aan de consument zorgt en daarby een behoorlijk verlies neemt. Dit is te berekenen als volgt: Het vet wordt overgenomen door de vetsmelter, vandaar gaat het via ompakker en grossier naar de klein handelaar, die het voor een prijs van f 1.96 per kg. aan de consument ver koopt. Bij het smelten ontstaat echter een gewichtsvermindering van circa 40 pet., zodat bovengenoemde lts kg na smelting opleveren 69 kg. gesmol ten vet ter waarde vau f 135.24. Het verlies beloopt dus f 191 min f 135.24 isf 25.76 Winst voor smelter, ompakker grossier en detaillist iond f 35.— Door de regering te betalen accijnsbanderol beloopt 69 x 28Va cent isf 19.66 Het totale verlies voor de regering is dus f 80.42 beuzelarijen. Hy wist vaak zelve niet meer waar hij aan toe was en voelde zich in een marionettenspel. Maar ook het publiek heeft schuld door zyn vaak onbillijke eisen en het uitspelen van de ene slager tegen de andere. En de zwartslachter op zyn beurt probeert vaak zyn positie te versterken tegenover de bonafide col lega, die aan deze practyken niet meedoet. Nu is het vooi de Regering gemak kelijk om te zeggen, goed, dan nemen we geen vet meer af. De gevolgen daarvan zouden zijn, dat de goede het met de kwade moeten ontgelden dat de prijzen van de zwarte bonnen en het vlees zullen stijgen, want de zwartslager zal het verlies op het vet zoeken te compenseren. Dit is de weg iiiet. De fout van dit alles ligt in de eerste plaats in de hogere regionen, meer dan bij de kleine man en het controle-apparaat. Slechts de afschaffing van de vlees- distributie kan aan deze praktijken een einde maken. En gezien hetgeen er thans gebeurt, is dat geen waag stuk meer. Al zou er tijdelijk een oplopen van de vleespryzen zyn, door 't meerdere aanbod op de normale markt, zou die spoedig genivelleerd worden en weer in normale banen terugvallen, zeker voor de meer gevraagde vleessoorten en artikelen. Afschaffing is geen waagstuk, maar noodzaak Maar daarmee zyn we er nog niet, want de regering verstrekt aan de zwartslachter voor de ingeleverde 115 kg vet 1150 vleesrantsoenen, welke hij kan verkopen voor 20 cent per stuk door aan hen die meer vlees wensen dan hun bonnen toelaten, ook iets meer te berekenen. Hieraan ver dient hij in de gauwigheid ook nog f 230, zodat deze 115 kg vet hem een winst bezorgen van totaal f 301, waar van de regering er f 80 voor haar rekening neemt. Deze praktijken zyn schering en inslag. Als nu de verkochte 1150 rantsoenen in omloop komen, moet het Ryk deze ook honoreren, er moet vlees voor komen. En als de boeren niet genoeg aan de normale markt leveren, wel dan importeert de regering uit Ar gentinië, Ierland of Amerika. We kennen toch het bevroren vlees en de heerlyke schapenbouten Wanneer wij eens als voorbeeld een willekeurige berekening maken, van 1000 zwartslachtingen per week voor ons land de werkelijke cijfers lig gen natuurlijk heel anders dan kan de zwartslachter via 't vet daar aan verdienen 500 x f.301 is f 150500. (By de proef was hét vet van 2 dieren gekocht. Voor het Rijk is dat een verlies post van f 40.201 buiten de ontdoken belasting. Voorts moet de overheid voor de ten onrechte in omloop gebrachte 500 x 1150 rantsoenen is 575.000 rant soenen vlees verstrekken. Dat zyn 57.500 kg zonder been of 92.500 kg vlees me^been, ook dat kost veel geld. Als we daarbij nog het verlies nemen aan darmen, die zeer schaars zyn en ingevoerd moeten wo:den, verlies van afvalproducten, bloed^ huiden, beenderen, enz., dan mogen we gerust het verlies op f 50 per koe schatten. Dit betekent buiten de strop, die de goegemeente aan de zwart slachter moet opbrengen, nog een verlies van rond f 50.000 voor het nationaal vermogen per week. Over de zwartslachting en hygiëne praten we dan nog maar niet. Ziende blind Deze toestand is nu ongeveer een jaar in volle gang. Van bekeuringen is practisch geen sprake meer. In de streek waar de proef genomen werd is het laatste half jaar geen kilo zwart vlees in beslag genomen. Plaatste niet enige tijd geleden een bekende firma een grote advertentie in de dagbladen, dat ze voor de huiden var. zwart slachtingen (waarop geen onderzoek gebaseerd mag zyn!) goede prijzen betaalde. We moeten dus wel aannemen, dat de Regering zich ziende blind houdt en deze praktyken bewust subsi dieert- Wat moeten we denken van de des kundigheid van de ambtenaren, die deze regeling uitgedokterd hebben en zulke mazen in het net lieten? De Regering zelve heeft hier op de eerste plaats schuld, die door haar ambtenarij en ondeskundigheid deze praktyken mogelijk gemaakt heeft Zy heeft in het verleden maar al te vaak de slager de zwarte weg opge drongen, nadat zy hem eerst in moeilijkheden gebracht had o.a. door een verkeerde berekening van het kor tingspercentage, duizend en een maat regelen en vittery op alle mogelijke 8 isóchófipeiiike Zelden hebben Wy ons met een hart zo vol dankbaarheid en vreugde aan U allen gericht als nu. Gy hebt Ons veertigjarig Priesterfeest zo schoon mogelijk gemaakt. Ofschoon gy U trouw hebt gehouden aan Onze wens om uiterlijk niets te doen, hebt gy allen Ons toch zó veel geestelijke gaven geschonken, dat Wy er niet dankbaar genoeg voor kunnen zyn. Ons hart was overvol, toen Wij hoor den, hoeveel heilige Missen tot Onze intentie zijn opgedragen en hoeveel gebeden voor Ons zyn gestort. Wer kelijk, het was voelbaar voor Ons, dat Wy allen innig verbonden zyn in Jezus en Maria. God lone en zegene U voor dit alles. Wij kunnen U allen de verzekering geven, dat ook Wij veel voor U heb ben gebeden en dat Wij dit zullen blijven doen. Bidden en offeren is toch de beste en grootste gave. Nu staan wij weer voor de her nieuwing van onze Toewijding aan Maria, die ieder jaar door alle parochies instituten en kloosters op Rozenkrans- Zondag dus dit jaar op 2 October hernieuwd wordt. Doet deze Toe wijding weer echt van harte. Gy zelf en Uwe kinderen J Bereidt U goed voor, vooral door een hartelijke H. Communie. En geeft dan aan Uwe hemelse Moeder het geestelijk geschenk, dat Wij U by ons feest voor Ons zelf hebben gevraagd: het trouwe bidden van de Rozenkrans, vooral in de gezinnen en de viering van de eerste Zaterdag van het On bevlekt Hart van Maria. De tijden zijn zwaar. De H. Kerk lijdt meer dan ooit, vooral ook onder de onverschilligheid en de verzin nelijking van zovele van Haar Kin deren. Werkt mee om deze verschrik kelijke stryd te winnen. Werkt mee door een echt Christelijk leven. Blijft trouw aan Christus en aan Uw heilige plichten. Blijft trouw ook aan Maria. Zy zal ons ook in deze stryd by staan en het Rijk van Christus in onze zielen en in de wereld redden. Wij danken U nogmaals en Wy zegenen U allen van ganser harte. Uw Herder en Vader t GULIELMUS Roermond, 15 September 1949. Goedkoop frnit in Limburg dank zij K.A.B.-actie De actie van de Katholieke Arbei dersbeweging in Limburg, die een einde wil maken aan de hoge wins ten, door de tussenhandel by de verkoop van fruit gemaakt en die daardoor tevens wil voorkomen, dat enorme hoeveelheden kostbaar volks- voedsel naar de mestvaalt moeten verdwijnen, is goed gestart. Verschillende detaillisten in groen ten en fruit in de mijnstreek, begin nen hun pryzen te verlagen teneinde althans een deel van hun klandizie die naar de winkels van de Coöpera. tie „Ons dagelijks brood" is overge lopen, weer terug te winnen. En dat is precies wat de K.A.B- met haar actie wenst te bereiken. Boteryerbrnik in ons land daalt Wij verklappen geen geheim, als we mededelen, dat het boterverbruik in ons land nog steeds dalende is. Was het in 1946 per hoofd van de bevol king nog 5.9 kg, in 1947 en 1948 be droeg dit verbruik nog maar 5.3 kg, terwyl het nu wordt geschat op 3 kg. Uit andere cijfers blykt eveneens de dalende tendens; in 1946 was de botercon8umptie 38 pet. van het totale vetverbruik; thans slechts 13 pet.

Peel en Maas | 1949 | | pagina 1