DE KOP VAN JUT De huizen op de Langeweg WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN 4jonqaaes ïllgc. komt Ik tf)encay Sfieeken ovet de toestanden in 4}onqaüie. Steike veihaUn. lïlidden&tancU- n. Zaterdag 12 Februari 1949 No. 6 ST Zeventigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootestraat 28 Telefoon K 4780 512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1.20 'uitsluitend vooruitbet. Mindszeniy... Mindszenty... Kardi naal... Hongarije. Tot de kinderen op school toe, kennen zijn naam. Heel de wereld leest en luistert en huivert van het duivels proces der communisten tegen de sterke kar dinaal. Weet, hoe de moedige strijder onder narcose geworden is een jammerlijke figuur tegenover zijn „rechters". Veroordeeld! Levenslang! Nog is het proces niet afgelopen, want binnen een paar dagen zal het proces in hoger beroep gaan, en dan is er nog maar één uitspraak, die erger is dan de eerstede doodstraf. Met dit proces is de kerkvervolging in Hongarije met een felheid ingezet, die niet meer verslappen zal. Als razenden, waanzinniger, woeden ze tegen de kerk. Uit de troebelen gevlucht, verblijft bij ons in Nederland een der voor aanstaande persoonlijkheden uit Hon garije: Mgr. Dr. Prof. Knebel Miklós, die in het verzet der kerk een belang rijke rol speelde, Wat hij de Hongaar, te.vertellen weet, zal geen enkel in Nederland kunnen doen. Laatstleden Dinsdagavond heeft by ons toegezegd te komen spreken in Venray. Het is een vlotte spreker, enthou siast, onderhoudend en boeiend. Hi; verstaat en spreekt de Neder landse taal opperbest, zodat U niet bang behoeft te zyn, dac U hem niet kunt verstaan. In de oorlogsjaren moest hy voor nazi's uitwijken uit Hongarije en is professor aan de Universiteit geweest in Nederlands sprekend België, watr hij onze taal vlot en duidelijk leerde spreken. Daarna keerde hy wederom naar Hongarije terug om later op nieuw de wijk te moeten nemen. 'Dinsdagavond 15 Februari zal hij voor U komen spreken in zaal Wil- helmina. De uitnodiging is geschied door „Ontwikkeling eri Ontspanning". Wegens de grote toeloop der luis teraars, die voor dit actuele onder werp verwacht wordt, heeft O. en O. deze regeling getroffenhouders van abonnementen kunnen tot Dinsdag 15 Febr. 6 uur, een plaatsbewijs be komen aan het V.V.V.-kantoor, Hen seniusplein, op vertoon van hun abon nementsnummer, (nadien vervalt dus voor abonnementhouders de voorrang voor deze avond). Anderen kunnen hun toegangsbewijs verkrijgen Dins dagavond aan de Zaal, vanaf zeven uur. Do prijs bedraagt voor elke persoon vijftig cent. De gehele op brengst van dien avond zal aan de gevluchte Monseigneur ter hand wor den gesteld. Omdat in de Paterskerk a.s. Dins dagavond de Antoniusnoveen begint en we ieder in de gelegenheid willen stellen deze negen Dinsdagen bij te wonen, zonder er één over te slaan zal het lof uit zyn om kwart over acht en deze Hongaarse avond om half negen beginnen. We rekenen op uw grote belang stelling voor deze interessante causerie van Mgr. Dr. Knebel Miklós. Kardinaal Mindszenty levenslang. Het proces Mindszenty, Primaat- Bisschop van Hongarije, is ten einde. En welk een proces. De veroordeling stond reeds bij voorbaat vast. Na vyf weken van voorbereiding durfde het gerecht het proces aan. Kardinaal Mindszenty werd be schuldigd van hoogverraad. De kar dinaal, na vyf weken op de meest duivelachtigste wyze bewerkt te zijn, legde bekentenissen af, die het ge recht wenste. Het „ja"-woord werd de onder invloed van actedeon staan de beklaagde in de mond gelegd. Vijf dagen duurde het proces. Vyf dagen, waarin de kardinaal zich zelf verlochende. Waarin hy bekende brieven geschreven te heb ben, die hem als landverrader ken merkte. Waarin hy ontkende brieven die hij voor de arrestatie had rond gestuurd, geschreven te hebben. De uitspraak was levenslang. De eis was een historische straf. Ja, dit zal historisch blijven. Het zal wor den opgetekend in de Geschiedenis der Kerk. Stalin wilde de wereld afleiden van deze schanddaad door vredes voorstellen. Maar de wereld is niet Kardinaal Minds- zentv, Prins-pri maat der R.K.kerk in Hongarije, staat in het middenpunt der publieke be langstelling. (foto Dagbl. v.N.L.) blind, de wereld is niet dom. De wereld is niet af te leiden van dit gemene gerecht. Al mogen er mensen zijn en die zijn er die zich van vreugde in de handen wrijven hierom en staan achter de Hongaarse regering, geen mens is er, die niet met zyn gezond verstand kan achterhalen, dat dit het meest onrechtigvaardigste proces is, dat we in onze historie kennen, waarin de meest gemene trukjes zyn toegepast. Tot levenslange gevangenisstraf werd de kardinaal veroordeeld. Waarom geen doodstraf? Zou de kardinaal, indien hy de hem tenlaste gelegde beschuldigingen had bedreven, geen doodstraf hebben verdiend Is men toch nog bang Een gevangenisstraf en wel een levenslange, kwelt de gevangene meer, het is een langzame dood. Men ontneemt de kardinaal daarmee de roem van het martelaarschap, althans, dat tracht men. Want in onze ogen zal kardinaal Mindszenty een martelaar zijn. Een held, die zyn leven gaf voor de vry heid van Hongarije. H.S. stonden aan de kant van Vichy. Vichy zelf streefde naar een soort verstandhouding met de duitsers. Pétain koos het kleinere kwaad en trachtte zoveel mogelijk te remmen, te redden wat er nog te redden was. Het verzet begint eerst, als Hitier Rusland aanvalt en binnentrekt. Dan gaat er een nieuw parool van het Kremlin uit aan alle communisten over heel de wereld. Dan wordt verder onder commu nistische rode leiding de Marquis geboren. En bjjna niemand bemerkt, dat de Marquis vooral na de oorlog omgezet worden in een Sovjet dicta tuur. Spreekt Rudenz niet in zyn boek „Rome—Moskou Rome" over het door de communisten geculti veerde waandenkbeeld, dat zelfs het katholieke verzet in Frankrijk tegen het Nazisme een uiting van Rode inspiratie was Ziedaai het dilemma voor vele Franse katholieken; als we Duitsland bestryden, vechten we vóór Rusland en ondergraven daarmee- ons eigen nationaal bestaan; dat gevaar is niet denkbeeldig, maar was reeds vóór de oorlog acuut. Het sluimert in onze eigen boe zem. De Russische overwinning zal dit gevaar verhaasten en tot ont knoping brengen. Laten we daarom eieren voor ons geld kiezen en naar die party over gaan, waar we nog enige kans hebben een beperkte vrijheid te genieten. Want als de knoet ons gaat regeren, kunnen we alle hoop begraven. Dan is alles verloren, have en goed,..God en onze eer. We zeggen niet, dat' dit de enig mogelyke en de enig juiste rede nering was. We willen alleen consta teren, dat vele Fransen zo gerede neerd en daarnaar gehandeld hebben. Wie zal hen met stenen gooien, als ze eerlijk in geweten meenden de goede keuze te doen. P. H. RONGEN O.C.R. Onderstaande beschouwing werd ons toegezonden en inderdaad zyn de daarin genoemde feiten juist, zoals werd geconstateerd. Hoewel ook geen deskundigen op dit terrein, geloven wy toch, dat conclusie juist is en wel een droevig licht werpt op de daar gepleegde nieuwbouw. Velen in den lande doen zich te goed aan de sterke verhalen van de Linie. Sommigen fluisteren zelfs, dat vele lezers zich uitsluitend beperken tot deze adembenemende kolommen. Het woord zelf heeft furore gemaakt, vleugels gekregen en is met vlag en winpel binnengehaald in de journa listieke woordenschat. Door de meeste sterke verhalen waait de kruitdamp van gevaar en sensatie. Ze zyn afkomsrig uit het brouwhuis van de krijgsgod, Mars. Om deze reden kregen ze wel eens een tik op de vingers, als zouden ze in ons de oorlogsromantiek levendig houden en stemming maken voor een nieuwen „frisschen, fröhlichen Krieg". In een van de laatste nummers van de Linie stond een sterk verhaal over de executie van een bekende Franse collaborateurs Joseph Darnand, geschreven door een Pater Domini caan, die by zijn terechtstelling in 1946 aanwezig was. Misschien dat ook dit verhaal weer tot verkeerde conclusies aanleiding geeft: men zal de toon te geëxalteerd vinden, de goedpratery van het land verraad te goedkoop, de bewondering voor de persoon van het slachtoffer te luidruchtig, in één woord volko men in tegenspraak met alle begrip pen, die aan onze oud illegalen zo dierbaar zyn. Als we de woorden van „Pére Bruck" goed verstaan, wil hy alleen dit zeggen: de daden van Darnand als Duits agent hebben andere daden, hebben de rest van zyn leven niet waardeloos en niet ongedaan-ge maakt; door één fout is iemand geen volkomen slecht mens geworden; Darnand heeft zyn misdaden met de kogel geboet; wat er thans nog van hem overblijft, zyn alleen zyn goede en dappere daden. Hier heeft deze Dominicaan zeker gedacht aan het oordeel van zyn grote ordebroeder: waar mensen leven en werken, worden fouten ge maakt. Het was voor een Fransman niet gemakkelijk en niet licht om party te kiezen in de grote worsteling, heel wat moeilijker dan b.v. in Ne derland, waar dingen veel eenvou diger waren. Zeker, de Nazis hadden het land cnder de voeten gelopen en voor een groot deel bezet. Ze werkten hard aan de vestiging van de nieuwe orde, die de hoerschappy en de su prematie van het duitse ras in Europa moest bezegelen en langzaam de wereld klaar maken voor het meezingen van het bekende refrein: „Deutschland, Deutschland, über alles in der Welt", de korte samen vatting van de duitse mentaliteit en de duitse aspiraties. En toch stonden de beide kampen niet zo sch6rp en zo vijandig tegen- ver elkaar, althans in de eerste twee jaren van de oorlog, als elders. Vele priesters en zelfs bisschoppen Laat ik voorop ste'len, dat ik geen deskundige ben op het gebied van architectuur en woningbouw, maar slechts een leek, zoals de meeste van de lezers. Doordat ik echter by anderen in woon en ook naar oen eigen huis snak, interesseren my nieuwe wo ningen echter uit de aard van de zaak zeer. Zo ook de nieuwe woningen aan de Langeweg. Zjjn de witte huizen al dingetjes waar je van huivert, in de nieuwe gaan je haren ook te berge. Men vraagt zich in gemoede af of deze witte verschrikk nger, nog geen les genoeg geweest zyn. Schijnbaar niet, want stap je by de nieuwe door de voordeur binnen, dan ver pletter je diegene, die binnen open doet, als hy of zy tenminste niet halverwege de trap opvliegt, terwy'l het halletje met een kleine moeite iets groter had kunnen worden. Wil je achter uit het huis, dan dreigt er een verkeersopstopping van je welste, daar drie deuren tegen elkaar indraaien en je in plaats van buiten op de W.C. belandt. Hier staat de closet practisch tegen de deur en hoe je die met goed fatsoen gebruiken moet, daar kan men rustig een handleiding bijleggen Wil je in het daarnaast liggende berghok je fiets stallen, dan moet deze eerst de keuken in voor hy op zyn plaats staat. In de kamers en keuken geen bovenramen, die open kunnen voor ventilatie, neen aparte ventilatoren. Wat zei U, was dat om materiaal te sparen Waarom wordt dan in de zijgevel boven op de vliering een raam ge zet, terwy'l nooit iemand op de vliering kan komen Waarom wordt dan een zinken gootafvoer tegen de voorgevel gehan gen, die niet eens op de riolering is aangesloten en boven hoogstwaar schijnlijk ook niet aan de dakgoot? Waarom wordt dat kostbaar spul gebruikt om de scheidingslijn tussen de huizen an te geven, terwijl een klein kind weet, dat een blok uit twee woningen bestaat Waarom wordt dan het achter de huizen staande bijgebouwtje niet aan het huis vastgebouwd, ir. plaats van tussen twee huizenblokken, waardoor de open bebouwing larie is, daar je altyd tussen de huiz n op deze berghokken kijkt Ik heb me eerlijk afgevraagd, of deze architect zich wel eens de moeite getroost heeft, zo links en rechts eens te informeren naar de eisen van de mensen hier. Als men slechts de spanjoletten aan de ramen ziet, die, wanneer de ramen gesloten zyn omhoog staan en reeds nu nog nieuw en pas ge schilderd by stormachtig weer openvallen, dan ryzen veel vraag tekens. Het zal ongetwyfeld voor de heren architecten niet meevallen om met de beperkte M3-inhoud de ruimte zo goed mogelyk te verde'en en in overeenstemming met de eisen- van de mensen hier te bouwen, maar juist van hen mag toch wel worden verwacht dat er niet nodeloos ma teriaal verknoeit wordt en ook dat het materiaal goed gebruikt wordt. Welnu, deze nieuwe h izen geven daarvan een zeer slecht voorbeeld en het is my een raadse), waarom Ge meentewerken zo iets heeft laten passeren P. P. Waar gaat onze middenstand naar toe Een vraag, die al „tot vervelends toe" is gesteld. Allen zyn het eens over het probleem, vooral de mid denstanders zelf en toch gebeurt er weinig of n.ets om eraan te verhel pen en wel het minst van de kant van de middenstanders. Dat is niet waar, want wij mid denstanders zyn georganiseerd, pas nog zjjn we in protestvergadeiing bijeen geweest enz. Wat is er ge beurd aldus dr. G Bos inde Zuij Limburger. Middenstanders. Wie zijn onze mid denstanders Het kortste en „minst voor tegen spraak vatbare" antwoord is wel: zy, Jie zich middenstanders voelen. Maar hebben zy wel eens gedacht wat die naam eigenlijk betekent, tenminste wat hy in onze moderne tyd moet betekenen Middenstand, stand tussen andere polen In, tussenstand, stand tussen andere polen in, tussenstand, schakel stand. Alleen als onze middenstand aan een dergelijk begrip zal beant woorden, zal hy zijn rol kunnen en moeten spelen en zal hy zichzelf weer gewenst en onmisbaar maken. De Middenstand staat tussen, niet tegen kapitalisten en arbeiders. Hij is de enige die deze twee elkaar zal moeten verbinden en zo hy zich niet haast deze rol naar behoren te vervullen zullen arbeid en kapitaal zelf de weg tot vereniging zoeken ten koste van alle mogelijke offers en strijd maar dan zal de midden stand in die toekomst geheel uitge schakeld worden. De Kapitalisten groeiden langzaam en met veel inspanning, totdat zy een overwicht wisten te bereiken. De arbeider is toen begonnen met inzet van alles, om deze macht te breken èn economisch, politiek en sociaal is de arbeider reeds heel wat gevorderd en onze middenstand hy was economisch en po itiek als de sterkste begonnen en la t zich alles „gewillig" ontnemen. Sinds het einde van de negentiende eeuw heeft de middenstander practis alle medezeggingschap in 't publieke leven verloren. En het was niet moeilijk deze stand terug en weg te drukken. Want nooit was een stand innerlijk meer verdeeld. Het zal thans van hemzelf afhangen of op het einde van deze eeuw nog over midden «tand zal gesproken worden. Was de middenstand niet zo nood zakelijk, dan zouden staatslieden en intellectuelen zich weinig met dit probleem bezig houden, maar juist de grote betekenis, die een goede middenstand in onze moderne maat schappij kan hebben, doet zo'n grote bezorgdheid ontstaan. En nu moeten de middenstanders niet gaan zeggen: „Als de midden stand dan zo'n grote betekenis moet hebben, waarom wordt er dan niets voor de middenstand gedaan 1 Geen grote staatslieden en ook geen grote geleerden kunnen de problemen van de midden stand oplossen als niet de midden standers er zelf mee beginnen en zy zyn nog lang niet begonnen, althans niet in die mate, dat er enig succes zou kunnen geboekt worden. Sommige plaatselijke organisaties verrichten heel goed werk en zo nu en dan schijnt er iets op nationaal plan te gebeuren, maar toch dit alles geeft geen voldoening: do mid denstand is geen macht meer waar rekening mee moet gehouden worden. Economische en politieke maatregelen worden genomen zonder dat iemand vraagt wat de middenstand ervan denkt. Kapitalisten, concerns en trusts laten hun stem horen en doen menig ontwerp en voorstel volgens door hen gedicteerde richtlijnen opsteller.; de leiders van de bonden en syndi caten der arbeiders dringen door tot in de kabinetskamers en met hun wensen wordt terdege rekening ge houden; één ontbreekt steeds: de middenstander. Radiopraatje Wederopbouwproblemen. heeft onlangs iemand vergeleken met hqt Ministerie van Wederopbouw. Zo'n ouderwetse Kop van Jut, di- op de kermis een uiterst nuttige functie vervult, waarop de espierde en warm aangelopen jongelui hun krachten kunnen botvieren. Daar zat wat in, in die vergelij king. Er zyn nog al wat klappen op ons veeloespioktui Ministerie neerge- daverd. Als er ergens in Nederland iets aan de Wederopbouw haperde, dan vielen er direct harde klappen, zy 't dan in de vorm van verwijten over treuzelachtigheid, verkeerde be oordelingen en gemis aan plaatselijke kennis. Er is een tijd geweest, dat bij wijze van spreken de klanten voor onze Kop van Jut in de ry stonden. We gaan verder geen oude koeien uit de sloot halen, we willen er alleen nog maar van zeggen, dat het in wederopbouwzaken absoluut onmo gelijk was en is om het iedereèn volkomen naar de zin -te maken. Daarom was het goed als er ergens gelegenheid kon worden om flinke meppen te verkopen of stevige woor den te laten horen. Nu is er de laatste tyd een op merkelijke verandering ingetreden. De Minister heeft van lieverlee be paalde bevoegdheden en daarmee tevens verantwoordelijkheden ovei gedragen aan lagere organen, met name aan de gemeentebesturen. Deze besturen hebben nu de bevoegd heid om tot zekere grenzen bouw- goedkeuringen te verlenen; zy kunnen naar eigen inzicht hun bouwvolume verdelen, zy gaan beslissen over wederopbouwplannen; zy regelen de herverkaveling; zy doen voorstellen tot onteigening; zy behandelen in eerste aanleg de financiële kwesties en zo nog enkele dingen meer. In de nieuwe Wederopbouw wel zal deze overdracht van bevoegdheden officieel worden geregeld. Weet U wat het gevolg is van deze zoge naamde decentralisatie Dat de Kop van Jut in de van Alkemadelaan in den Haag hei allengs veel minder druk begint te krijgen. Wy mogen zelfs de klap- grage klanten, die zich by ons ver voegen in veel gevallen niet meer van dienst zyn. Wy moeten hoe langer hoe meer de bezoekers en briefschrijvers verwijzen naar hun eigen gemeentebestuur. Een lang gekoesterde wens van velen gaat hiermede in vervulling. Daarmee is natuurlijk niet gezegd, dat nu ook alle moeilijkheden als by toverslag verdwenen zyn. Nog altyd zyn immers de mogelijkheden op In alle landen van het Westen schijnt trouwens diezelfde „midden standscrisis" te heersen. In België drukt men het zeer kon uit: de middenstand ligt versnippêrd tussen werkgevers en werknemers, die beiden georganiseerd zyn in Frankryk ziet men de kleinere zaken verdwijnen, de oude middenstands families worden uit elkaar gerukt. Het middenstands-probleem bestaat en moet opgelost worden, langzaam en effectief, doch zal het mogelijk zijn Eén schy'nt er zich het minst voor te interesseren: de middenstander Zyn taak telt: zijn inkomsten is het enige wat belang heeft; kan hy nog tegen deze of gene concurreren, kan hy het nog zo lang volhouden, kan hy nog kan hy nog tot aan zyn dood in zyn kleine cirkel blijven ronddraaien Hy verwijt de gemeenschap, dat zy hem ondragelijke lasten oplegt, dat zy op hem teert, dat zy van de middenstand leeft enz., maar nooit zal hy zich met die gemeenschap bemoeien, nooit zal het besef tot hem doordringen, dat hy ook tot die gemeenschap behoort en dat hjj deel uitmaakt van een der voor naamste takken van die gemeenschap: de middenstand* Hij noemt zich middenstander, maar verder zal die hele stand hem weinig interesseren, tenzij het een protest zou gelden tegen fiscale maat regelen, of inlichtingen over concur renten enz. En hy schy'nt niet te willen be grijpen, dat deze „te grote belang stelling" voor zyn eigen zaak en die „te geringe interesse" voor de mid denstand in zyn geheel om nog maar niet te spreken van de maat schappij juist z'n zwakke punten juist de oorzaak zyn van zyn weer loosheid op politiek, sociaal en eco nomisch gebied, van het uitsterven van zyn eigen familie als midden standers. Het is b.v. in de grond onjuist te zeggen, dat de „grote zaken" de middenstanders dood drukken; het zyn veelal de middenstanders zelf, die het terrein voor die „grote zakei^I schoonvegen en deze zouden „donfr zijn niet van zulk een gelegenheid te profiteren. Wie zou sterker zyn: een grote zaak of tien, twintig middenstanders samen, die dan elkaar het licht in de ogen gunnen Zo zou men met duizend punten tegelijk kunnen beginnen, doch het is genoeg voor vandaag en ik zou met die ene wens willen sluiten: mocht de middenstander slechts wak ker worden en beseffen, waar hy gelyk ieder gemeenschapsmens ook mede verantwoordelijk voor is. het terrein van de bouwbedryvigheid minder omvangrijk dan de wensen die men heeft. De brieven, die wy ontvangen de laatste weken waren het er hon derden, spreken in dit opzicht duide lijke taal. Hier hebben we een brief uit Amsterdam. Iemand wil zyn huis splitsen. Zyn dochter gaat trouwen un de nieuw gewonnen woonruimte is haar toegedacht. De vader durft echter niet zelf te schrijven, wanthy is bang dat het Huisvestingsbureau de woonruimte na het gereedkomen van de verbouwing toch nog weer aan een ander zal toewijzen. Daarom is de brief door een vriend geschreven. „Zou het mogelijk zijn", vraagt deze, „om het financieels deel van deze woningsplitsing en ook het verlenen van de bouwver gunning stiekum rechtstreeks met het Ministerie te regelen en dus de gemeente er buiten te laten Dat kan natuurlijk niet om de doodeenvoudige reden, dat^én de splitsingspremie én de bouwvergun ning èn de toewijzing van de woon ruimte alle by de gemeentelijke or ganen moeten worden aangevraagd. Wy zouden ons boekje ver te buiten gaan wanneer we alleen en op eigen houtje dergelijke zaken zouden be handelen. We hebben daarom de vriend van de pa van de dochter vriendelijk maar beslist geadviseerd deze kwestie openhartig met het aangewezen ge meentelijk Bureau t9 behandelen. Mocht de zaak onverhoopt niet naar wens verlopen, dan fungeert in dit geval dus niet het Ministerie, maar wel de gemeente als Kop van Jut. Er kwamen twee mensen uit Amersfoort op bezoek, die al in het cegin van het vorige jaar bouwplan nen voor enkele woningen hadden gemaakt. Zij hoopten in 1949 toe stemming voor het bouwen te krij gen. De gemeentelijke technische dienst had r.u echter laten weten, dat het bouwvolume dit jaar alleen voor arbeiderswoningen was bestemd. Dus togen deze teleurgestelde plan nenmakers naar den Haag in de hoop daar hulp en heul te vinden. Zy kwamen echter aan het verkeerde adres, want de Minister stelt zich op het standpunt, dat het gemeente bestuur zélf moet uitmaken wat het met zyn bouwvolume zal doen. De gemeentelijke bestuurders zijn immers zelf het beste met de plaat selijke behoeften op de hoogte. Daarom moesten wy ook deze Amersfoortse bezoekers naar hun punt van uitgang terug verwijzen. In verband met deze zaak moeten wy opmerken, dat zeer velen ons um inlichtingen hebben gevraagd over de financiële medewerking van het Ryk by de bouw van een eigen woning. Wy hebben aan hun wens voldaan. Men moet echter goed begrijpen, dat met het verkrijgen van deze financi ële medewerking nog niet vaststaat, dat men ook kan gaan bouwen. De regeling van de financiële zaken en het verkrijgen van goedkeuring tot de bouw zyn twee afzonderlijk^ dingen. Zowel het één als het ander moet in orde zyn alvorens men met het werk kan beginnen. Wanneer in dit Amersfoortse geval bijvoorbeeld het Ryk via de gemeente geldelijke -teun toezegt, en later blijkt, dat de gemeente geen bouwvolume kan of wil beschikbaar stellen, dan gaat de bouw niet door. We kregen brieven van mensen, die ergens grond hebben gekocht en nu, by gebrek aan bouwvolume, toch niet kunnen bouwen. Beroep op het Ministerie in deze zaken heeft geen enkele zin. Men heeft met aandrang en op velerlei manieren om bevoegd heden voor de .plaatselijke besturen gevraagd. Nu die bevoegdheden zijn verleend, kunnen we in den Haag die beslissing niet krachteloos maken door toch r.og invloed te gaan uit oefenen op plaatselijke besluiten. Er liggen op het pad naar het nieuwgebouwde eigen huis niet louter rozen. Een zit in de knoop met het gemeentebestuur van Apel doorn. Na veel vyven en zessen is hy aan de bouw van zyn woning kunnen beginnen; Straks is zyn wo ning klaar en kan zy betrokken worden. De eigenaar is om gezond heidsredenen met vervroegd pensioen gegaan en wil zich in zyn nieuwe .huis in Apeldoorn vestigen. I I I I I I I I I III III I I I I I I I I I; lllL'il! |l!l I I I I III JONGEMAN, dit is ook iets voor jou. Ik bedoel de Jeugd-Familie, dat is- de H. Familie voor jongens van 14—17 jaar. Dan kryg je in de kerk ook iets te horen dat speciaal voor jou bedoeld is, een woord, dat je de weg naar omhoog wijst. Jeugd moet immers naar omhoog I Of wil je altyd laag by de grond blyven? Er mag heus wel wat meer godsdienst in je leven komen. Alleen maar plezier en pretjes nalopen is laag bij de grond. En jeugd moet naar omhoog Vandaag, Zaterdag 12 Februari beginnen we niet de Jengd-Familie om 8 nur 's avonds i.d. Parochiekerk Da jongens van 14—17 jaar worden uitgenodigd te komen ook als zy zich nog niet als lid hebben opgegeven. Illlllllllllllltlllllllllllllllllllll iimiiiiiiiiiiiiiiiilidiiiiiiiiiiiliiiiiiuiiiiiiiiiiiilniiiiin

Peel en Maas | 1949 | | pagina 1