L
u
Opgravingen
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Op bezoek bij St. Nicolaas
in de kerk van de H. Willibrordus
te Geijsteren
De Beeldroman
6>en lïlaiiale
Twaalf Ambachten
dertien ongelukken
ê-ccdtchap
Zaterdag 4 December 1948 No» 48
Negen en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal:
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
Een zwaar vermoeide Sint troffen
wy aan op bezoek by enkele stoute
en brave kindertjes en nadat Hy Zyn
vaderlijke vermaningen en koekjes
rondgedeeld had, had Hy enkele
minuten tyd voor ons.
Op onze vraag naar Zijn gezondheid,
schudde Hy bekommerd Zyn eerbied
waardig hoofd „Neen, Ik word oud
en Ik begin al langer hoe meer naar
rust te verlangen. Doet U dat maar
eens na, ieder jaar opnieuw weken
over de daken te rijden, in al die
kou, dat gaat een mens niet in zyn
kouwe kleren zitten. En schoot het
met de Wederopbouw maar eens wat
op, maar de laatste vyf jaren is het
hier helemaal geen doen, je zit net
goed en wel op het dak, dan kun je
weer naar beneje".
Nu toch het chapiter Wederopbouw
ter sprake kwam, vroegen we de Sint
naar Zyn mening hierover.
„Och, Venray moet niet klagen, er
wordt meer gebouwd als elders en al
is het niet allemaal even schoon en
fraai wat er neergezet is, „new look"
is nu eenmaal ook niet altyd even
mooi.
Uwen Raad werkt hard in de
richting ondanks vermaledijde mest
hopen en zekere Josefina, waarop zy
schijnbaar verliefd zyn. Venray zelf
groeit als kool, nieuwe huizen zyn
er 't afgelopen jaar weer bijgekomen,
waardoor myn route ook weer groter
geworden is.
Een nieuwe fabrieksschoorsteen, die
trof Ik nog maar alleen aan op de
Kemp (of hoe heet het daar tegen
woordig), die dingen zyn zo bliksems;
gemakkelijk om de weg niet kwijt)
te worden. En verder mis Ik nog
altyd myn goede vriend Jan Hensen,
die Me ieder jaar zo zuiver de chro-
nique schandaleuss vertelde van Uw
gemeente.
Dan heb ik van Uw Deken gehoord,
dat de grote St. Petrus Banden als
een der laatste in de ry der Venrayse
kerken byna gereed is. Dan is ook
weer een stuk oud-Venray terug, al
zal Ik de toren nog missen. Ook aan
de geestelijke wederopbouw is ge
dacht als Missie, Ziekentriduum,
Jeugdcentra!©. Ontwikkeling en Ont
spanning enz. enz.
Hard werken, jongeman, en blijven
werken, altijd en overal, is het parool,
ondanks Lieftink, ondanks hand- en
spandiensten, ondanks alles en dan
zal het ook in deze gemeente wel
„recht komen".
Verder vroegen we de Sint naar
Zyn oordeel over de viering van Zyn
naamfeest.
„Bah" gromde Hy, „er zyn van die
nieuwlichters, die durven te beweren
dat er maar één Sinterklaas is, maar
Of de overlevering, dat de grote
missionaris in de buurt van Geysteren
zelf gewerkt heeft, op historische gron
den teruggaat, laten wy in het mid-
den. Men kan echter, dank zy het
meerdere personen, maar dat is resuitaat van de opgravingen, niet
een grove leugen. Er is maar éen verbeien dat er ter. tijde van de H.
Sinterklaas en maar in één persoon willibrord te Geysteren, op de huidige
en dat ben Ikke kerkplaats reeds cultus leven heerst.
Dreigend hief de oude grysaaid sacra]e centrum in hoog
ZU? berm8de vinger m de lucht. aanzjen was, blykt vooral uit het feit,
Wee degene, die beplakt met wol dat men 0Udty'ds, toen blijkbaar een
n bemyterd met carton m Myn grote stryd tegen het rivierwater ge-
naam de kinderen angst aanjagen, voerd moest worden, dit punt niet
maar die geen verstand hebben van heeft willen prySgeven. Hoe gemak-
paarden, daklysten, schoorstenen, kQiyfc had men een nieuwe, hoger
kortom alles waaraan Myn oude benen g6ieg6n kerkplaats kunnen kiezen,
worden blootgesteld. Weehen, die teneiride voor overstroming gevry-
redevoeringen afsteken m Myn naam waard tezyn. Toch.begrypelykerwyze,
en zichzelf en My beiachelyk maken. jg daartoe niet overgegaan, want een
Wee hen.... Het oude gerimpelde ge- heilige plaats blyft een heilige plaats
laat, geel als perkament, beefde van v en traditie is
ingehouden toorn en slechts een machtig
inderhaast gehaald glas water bracht
wat opluchting. Daar, waar geslachten lang de goden
werden aangeroepen, waar de Chris-
_Het Sinterklaasfeest is nog steeds telyk6 kapel gebouwd werd, waar
niët het oude de tyden zyn nog neidenen tot de doopvont kwamen,
slecht voor velen en men kan nog waar vermoedelijk reeds zeer vroeg
niet altyd krijgen wat men hebben verwanten en vrienden werden ter
wil. Maar een ding begrijp Ik niet, aarde besteld, waar asylrecht was
waarom zie Ik in de stad zoveel voor vervolgden en recht gesproken
Venrayse mensen hun inkopen doen, werd, daar wilden ook latere ge
in plaats van in hun gemeente. Dat slachten hun kerk bouwen. Zij zagen
is een eigenaardig ding. Kom Ik in er niet tegen op het gehele kerkterrein
Helmond, dan zeggen daar de mensen met een byna m dikke laag van
in Eindhoven is veel meer ^e krijgen, zoden op te hogen, om op die wyze
kom Ik in Venray dan is in Helmond een voor het water beveiligde plek
weer meer te krijgen I Dat is toch te krijgen. Deze zodenbank is vondsten-
wel wat dwaas."
loos en vertoont geen cultuurlagen,
Maar we dwalen af' zo vervolgde I kwam dus3n eens tot stand.
- 1 By de ophoging van het kerkterrein
moet de gehele bebouwing met de
te klagen gehad, al zal hèt minder 18™nd. gemaakt zijn, want de
i a f f; zodenbank loopt over alles heen. De
zyn als in de afgelopen jaren. De brandjaag WOrdt er radicaal door af-
meeste ouders zullen bly zyn als Ik or nntnnnon ™ii-zan
weer ben vertrokken, maar diep in
hun hart willen ze_Myji fe®8fc I door het vuur overgegaan is tot op
uiet missen en de meeste kinderen fQrroin
gedekt. Dit zou er opkunnen wijzen,
dat men na de grote verwoesting
zullen over een week of wat My weer
lang vergeten zyn en druk bezig zijn
het o zo dure speelgoed te vernielen.
hoging van het gehele terrein.
Eerst daarna begon men met het
bouwen van een nieuwe kerk. Mo
gelijk was dit ook een houten ge-
Ik zelf, als Ik weer terug kan keren
naar Spanje en mijn zwarte Pieten
het veld ruimen voor andere zwarte
heren. Rust, jongeman, rust van de
dakenbeklimmery, van 't schoorsteen
loeren, van het paardrijden, van het
speechen, rust voor één jaar.
Maar er zal niemand blyer zijn als ;u„'
tv r,oif oio Tir ma ar forntr tan iroran I bouw, wantin een der profielen teken
den zich paalkuilen af. Veel weten
wy hier echter niet van
Op de periode van deze houtbouw
volgde die van de tufsteenbouw.
Merkwaardig is, dat men te Geys
teren niet, zoals bij vele andere Lim
burgs kerken, gebruik gemaakt heeft
En terwy'l zwarte Piet zijn ketting Van veldstenen. Uitsluitend tufsteen
rammelde by het venster van het is toegepast.
volgende huis, waar binnen angstige aanwending van deze, uit Duits-
kinderstemmetjes „Zie ginds komt... jan(j aangevoerde, vulkanische steen
zongen en waar de Sint zyn volgend wjist 0p een zekere welstand. Elders
bezoek af zou leggen, hebben wy de beeft men immers volstaan met uit
EL. Man zwygend de hand gedrukt en de jfaas gewonnen keien of o.a. in
afscheid genomen tot het volgend d0 stroombeddingen van riviertjes ge-
Jaa!j dolven moer^syzererts.
,Breng myn hartelyke groeten en
de beste wensen over van een oud
man aan Uw gemeente en tot weer
ziens in wellicht betere tijden", en
toen verdween de Sint, terwy'l zyn
staf dof glansde in de mistige avond.
Was Geysteren reeds in de vroege
Middeleeuwen in zo goede doen, dat
het zich direct de weelde van het uit
heems bouwmateriaal kon veroor
loven Als dit zo is, dan houdt dit
ook in, dat er op deze plaats een
krachtig eit op een lange traditie
bogende kerkelijke cultuur bestond,
De eerste stenen kerk was een
eenvoudig rechthoekige zaaikerk van
7 bij 11 meter. De Oost-West-as hier
van wijkt sterk af naar het Noord
i Oosten. De opgravingstekening, waar
bij van de bestaande kerk werd uit
gegaan, vertoont een geheel schuin
lopende oude kerk binnen de latere
Welk een moeite hebben blijkbaar
In de reeks van opgravingen, welkeDe in de diepste lagen aan het licht de oude middeleeuwse bouwmeesters
deze zomer in Limburg verricht wer- gekomen vondsten bestaan slechts in gehad met het vaststellen van
den op de terreinen van geheel of J~' ■-T,lw,5m
■■«■■■amBBBHMHanHManHni m mm in n
Een ernstig woo-d aan alle Ouders
Onze Nederlandse Taal is een woord „rijker" geworden
Beeldroman. Een nieuw woord om hiermede een begrip aan
te duiden van veelal twijfelachtig allooi.
Beeldroman is het kleine vierkante boekje, nog niet zo
groot als een normale envelop, met een bont gekleurde titel
pagina waarop een suggestieve tekening welke er op berekend
is de jeugd te lokken. En binnen in Prentjes, tekeningen
en elk prentje een korte begeleidende tekst, veertig, vijftig
bladzijden lang. Een kweslie van io minuten lezen en uren
na dromen. Al deze geïllustreerde verhaaltjes zijn zonder
enige waarde, alles is afgestemd op pure sensatie, meestal
van het meest ongezonde soort, op avontuur en wat dies
meer zy.
Slecht in zedelijk opzicht? Och, de malle inhoud gaat
niet over de streep van het wettelijk geoorloofde en onge
oorloofde, want de heren uitgevers, die er een dikke boter
ham aan verdienen, weten maar al te goed hoe ver ze mogen
gaan, èn wat de tekst èn wat de illustraties betreft, om net
niet met de stiafwet in aanraking te komen. Maar de wet
is ruim en kan niet alles regelen.
Zeker zyn er, evenals er goede boeken zyn, ook goede
beeldromans. Koopt gerust de avonturen van Pa Pinkelman
en leest gerust, Tom Poes, dat is onschuldig amusement en
toch ontbreekt het niet aan spanning. Maar het overgrote
deel is op z'n zachtst uitgedrukt rommel zonder enige
waarde, oppervlakkig, nrikkelend.
Dat is geen onschuldig amusement meer. Moord en dood
slag zyn het gewone thema, men doet niet eens moeite om
het ongeoorloofde hiervan aan de jeugdige lezers aan te
tonen, want in 40 a 50 kleine bladzijden is voor moraal
geen plaats. Het verhaal is te spannend en de plaatsruimte
niet te royaal. En deze knok- en smytverhaaltjes worden
door de jeugd, vooral die van 10—20 jaar, verslonden, de
Zondagscent wordt er aan opgeofferd en het zyn zelfs gewilde
ruilobjecten geworden. Het doorgewinterde broekje haalt zelfs
zyn neus op voor een beeldroman welke het maar tot twee
moorden brengt. Hy wil voor zijn centen meer bloed zien.
In Amerika, van waaruit de beeldroman naar hier is
overgewaaid, heeft het lezen van deze papieren vodden reeds
zulk een omvang aangenomen dat diverse instanties thans
maatregelen gaan nemen om deze leeswoede tegen te gaan.
En in ons eigen land
Er heeft vorige week een luguber verhaal de ronde ge
daan in de kranten. Wy bedoelen het drama van Enkhuizen
waar een HBS-broekje van 15 jaar zijn klasgenootje, een
meisje van 16, vermoord heeft. En wat bleek by het eerste
onderzoek reeds Beiden waren verslaafd aan de beeldroman
Hoevelen zullen ze er verslonden hebben vóór deze daad
plaats greep?
De lezer zal zich wellicht afvragen waarvoor het nodig is.
om over de Beeldroman in ons blad te schrijven. Dat is gauw
gezegdomdat deze boekjes al lang reeds hun weg naar
Venray gevonden hebben en er gretig gelezen worden 1
Daarom hebben we het bovenstaande tot de ouders ge
richt. Uit „Ons Eigen Erf'
ISlll'rElllllilllTTIIIEniTnillfElETIllErTIiriIlüEITillJII'il'illlllll'llllTIJil!
Voorlichting bij beroepskeuze
gedeeltelyk verwoeste kerken, neemt1
het onderzoek van de kerk te Geys- j
teren een bijzondere plaats in.
Er is wel niemand, die, als hy de
moeite neemt op zyn tocht langs de
kerken in Midden-Limburg ook Geys-
aan te doen, niet onder de indruk
komt van de schoonheid van deze
plaats. Gelegen op een in de uiter
waarden van de Maas vooruitstekende
hoogte is het kerkterrein een bastion,
dat door een kleine vallei van het ten
Noorden gelegen kasteel gescheiden,
met dit laatste een de gehele om
geving beheersend cultuurcentrum
vormt.
Hoe ruïneus de resten van kerken
toren thans ook mogen zijn, alles by
elkaar laat niet na grote indruk op
ons te maken tengevolge van de
schilderachtige ligging, alsmede van
de wetenschap van de hoge ouder
dom, waarom deze plek mag bogen.
Terwyl wy hier staan en onze ogen
geboeid worden door de verten over
de Maas, gaan onze gedachten on
willekeurig naar een ander Limburgs
kerkbastion, met name Asselt.
Volgens Dr. J. H. Holwerda, die
hier opgravingen verrichtte in de
dertiger jaren van deze eeuw, was
Asselt de sterkte, van waaruit de
Noormannen in 881 en 882 hun plun
dertochten in het Rijn- en Eifelland
ondernamen.
Asselt zou onder de naam Ascloa
in de Frankische geschiedbronnen
voorkomen. In hoeverre de theorie
van Holwerda juist is, weten wy niet,
maar met zekerheid mag gezegd
worden, dat de geschiedenis van deze
merkwaardige kerkplaats tot een zeer
ver verleden opklimt.
Wij menen, dat Asselc in Geysteren
een tegenhanger vindt.
De resultaten van het oudheid
kundig bodemonderzoek hebben aan
het licht gebracht, dat de huidige
kerk te Geijsteren staat op een reeds
in de 7e eeuw bewoonde plek. Nu is
dit laatste niet zo opzienbarend, ware
het niet, dat de oudheidkundige
vondsten erop wijzen, dat wy hier
niet te doen hebben met een civiele,
doch zeer waarschijnlijk met een
sacrale cultuur.
een gering aantal scherven. Ingeval heilige lyn. Steeds weer blykt, dat
van een civiele cultuur, zou het de vroegste kerken in hun richting
schervenmateriaal veel groter en ge- schommelen, doch, dat men naar de
variöerder moeten zyn. Sacrale vind- 14—tse eeuw toe een meer vaste hand
plaatsen kenmerken zich juist door krijgt om het Oosten te bepalen,
weinig vondsten. De zaalkerk past geheel in het
De scherven, die te Geysteren in beeld, dat de jongste opgravingen in
de diepste cultuurlagen van het kerk- Limburg van de oudste kei kbouw in
terrein gevonden zyn, dateren uit del deze streek hebben opgeleverd. Zy
7e eeuw. Wel zeer merkwaardig is,
dat dit de tyd is van de H. Willibror
dus (657—739 na Chr.)
In de jaren dus, dat Willibrordus
het heidendom in deze streken om
smeedt tot Christendom, is er op de
plaats waar zich de parochiekerk van
bestaat uit een onverdeelde ruimte,
waarbij het sanctuarium zich niet in
de plattegrond uitdrukt.
Deze rechthoekige kerkjes vormen
een nieuw element in de geschiedenis
van de Nederlandse bouwkunst. Byna
overal in Limburg, ook te Geysteren,
Geisteren thans nóg bevindt, reeds is de zaalkerk naderhand vergroot
van een sacrale cultuur. Wy' door de aanbouw van een versmald,
laten in het midden, of dit een hei- rechtgesloten koor. Evenals elders,
dense, dan wel een Christelijke cultus had men dus behoefte aan een groter
was. De vondst van een aantal dieren- en meer van het schip afgescheiden
beenderen in de buurt van brand- altaarruimte,
plekken in de kerk wyst in de rich- Vraagt men naar een datering van
ting van een heidense offerplaats. deze beide bouwfasen, dan geloven
Een nogal zware brancHaag, die de wy, dat de eerste stenen kerk om
onderste cultuurlaag vormt, breidt streeks 1000 ontstaan is. Het kan
zich niet alleen uit over het gehele misschien ook nog iets vroeger zijn.
schip en de toren, maar komt ook Tussen de bouw van deze zaalkerk
buiten de kerk, op het kerkhof voor. en van het rechte koor zullen geen
Er werd hier klaarblykelyk een en eeuwen verlopen zyn, want de bouw*
ander door brand verwoest. Men wijze stemt vrywel overeen,
vraagt zich af of dit een heidens ge- Zo gezien kan de geschiedenis van
bouw is geweest dan wel een houten deze keik verdeeld worden in een
kerkgebouw. zestal perioden n.l.
Enkele paalgaten en sporen van 1. De 7e eeuwse heidens-christelijke
een paar dwarsliggers in het diepste tyd.
vlak surgereerden, dat hier een houten 2. De Karolingische periode met een
misschien veelhoekig houten ge houten kerk op een door zoden op-
bouwtje gestaan heeft. Maar een kleine gehoogd terrein,
houtconstructie kan niet een zo zware 3. De X-XIe eeuwse periode van de
en uitgebreide brandlaag nalaten als stenen zaalkerk,
te Geysteren het geval was. 4. De na-XI eeuwse tyd met de
Het kan moeily'k anders, gebouw, bouw van het stenen, versmald recht
waarvan slechts een gering aantal gesloten koor.
paalgaten aan het licht kwam binnen 5. De periode van een mergelkerk,
de tegenwoordige kerk, terwyl de vermoedelijk XlVe eeuw.
overige sporen door de diepe begra- 6. De tyd van de bouw van de
vingen op het kerkhof vrywel geheel mooie, helaas geheel verwoeste West-
werden uitgewist. toren. 1525,
De gehele archeologische constel- Als we Geysteren verlaten langs
latie maakt de indruk, dat het een de aardige allée aan de Westkant
heidense cultus betreft, die door een van de kerk, om koers te zetten in
Christelyke is verdreven. Brandlaag. de richting van St. Wilbert in het
paalgaten en scherven dateren die Zand, dan werpen we nog een enkele
cultuur in de 7e eeuw, als gezegd de blik op het volkomen vernietigde,
tyd, waarin de H. Willibrordus het Kerk en kasteel zyn hier onaf-
kruis in deze streken heeft geplant, scheidenlyk verbonden, zowel histo-
Niets is zo fnuikend voor de ener
gie en de harmonische ontplooiing
van een mens, niets is er zo nadelig
voor de welvaart van een volk als het
veelvuldig wisselen van beroep.
In vroegere tyden kwam het na
genoeg niet voor, dat iemand van
beroep veranderde. Men was meer
aan zyn beroep gebonden door maat
schappelijke banden en men hield
ook meer aan zyn beroep vast om
psychologische redenen.
Maatschappelijk was het vaak on
mogelijk om van beroep te wisselen
wyl het beroep, dat men uitoefende
nu eenmaal een heel lange vooraf-
gaande oefening vereist had, terwyl
ieder beroep, dat men in plaats van
het zou willen uitoefenen weer op
nieuw zulk een lange leertijd zou ver
eisen, dat veranderen onmogelijk was.
Psychologisch waren er ook grote
remmen om een beroep vaarwel te
zeggen. Men hield meer van zyn
beroep. Het was meer een stuk van
iemands leven, dat men beminde.
In onze dagen veel
beroepswisseling
Een nog niet lang geleden ver
schenen rapport over de jeugdregistra-
tie, welke te Maastricht gehouden is, I
laat met ontstellende cijfers zien hoe
dit alles veranderd is in onze dagen.
In Limburg's hoofdstad had n.l. 55
pet. van de jeugdige personen, die by
het productie-proces betrokken zyn,
al eens soms meerdere malen
van beroep gewisseld.
Oorzaken
Op zoek naar de oorzaken ontmoet
men behalve het ontbreken van de
bovengegeven factoren, die in vroeger
tyd de beroepsstabiliteit verzekerden
en waarvan men overigens de mees'e
niet in de hand heeft, minstens ook
een factor waarop men wèl invloed
heeft.
er maar lukraak wordt uitgemaakt
welk beroep een jongen moet gaan
uitoefenen.
Dat leidt natuurlijk tot veel des
illussies. Wordt iemand opgeleid voor woestingen
een vak, waarvoor hy de geschikt
heid mist dan is mislukking zeker.
aan de wereld
We mogen de feestdag van de On
bevlekte Ontvangenis (8 December)
niet ongemerkt voorby' laten gaan,
daar het de feestdag is van de Pa
trones van ons Bisdom. Toen Mgr. Dr.
G. Lemmens zyn wapen en devies
koos, bekende hy openlijk zyn grote
devotie tot de Moeder van het Roer-
mondse bisdom.
Het is niet de bedoeling over de
zin en betekenis van het feest zelf
uit te weiden, maar we geven er de
voorkeur aan enkele woorden van
Maria aan te halen, die zy in April
1946 gesproken zou hebben tot een
22-jarig meisje, Barbel Ruess, in tegen
woordigheid van de pastoor van
Pfaffentufen by Ulm in Duitsland en
diens zuster. Deze drie personen waren
op zoek gegaan naar een geschikte
plaats voor een votieve Mariakapel.
Alleen Barbel Rues werd met het
visioen der Moeder Gods begenadigd,
zy' ook hoorde alleen de woorden van
Maria; later heeft zy de pastoor in
kennis gesteld met de inhoud van
deze Mariale boodschap, die we hier
in vertaling weergeven. Het spreekt
vanzelf, dat we met deze publicatie
geenszins vooruit willen lopen op het
definitieve oordeel van de Kerk.
De boodschap van Maria luidde als
volgt
Ik ben de Middelares van alle ge
naden. Evenals de wereld slechts door
de offergaven van den Zoon ontfer
ming kan vfnden by den Vader, zo
kunt gy slechts door myn voorspraak
by myn Zoon verhoring verkrijgen.
Christus is daarom zo onbekend, om
dat ik niet bekend ben. Daarom stortte
de Vader de schalen van zyn toorn
over de volkeren uit, omdat ze zijn
Zoon verstoten hebben.
De wereld werd aan myn onbevlekt
Hart toegewijd toen de Paus de
wens van O.L.Vrouw van Fatima ver
vulde maar deze toewijding is velen
tot een verschrikkelijke verantwoor
ding geworden. Ik verlang, dat de
wereld deze toewijding beleeft. Stelt
een onbegrensd vertrouwen op myn
Onbevlekt Hart. Gelooft, dat ik alles
vermag by myn Zoon. Zet in de plaats
van uw zondig hart myn onbevlekt
Hart, dan zal ik het zyn, die de
kracht Gods aantrek en de liefde van
onzen Vader zal Christus opnieuw
in U tot volgroeiden wasdom brengen.
Vervult myn verzoek, opdat Christus
spoedig als Vredekoning moge heersen.
De v, ereld moet de beker van toorn
tot op de bodem ledigen wegens de
ontelbare zonden, waardoor zyn Hart
beledigd wordt.
De ster van de afgrond lees: het
communisme zal woester dan ooit
te keer gaan en verschrikkelijke ver-
aanrichten, omdat zy
weet, dat haar tyd slechts kort is en
omdat zij ziet, dat zich reeds velen
Dat is voor de persoon in kwestie I fond myn teken geschaard hebben,
zeer onaangenaam, want na verloop haar waarlijk erkennen als moeder,
van tyd moet hy of wil hy" er mede
ophouden. Het gevolg is verspilling
van tijd, onkosten en inspanning. Dit
alles kan vermeden worden, indien
een goede keuze wordt gemaakt.
De bureaux van beroepskeuze heb
Over deze heeft zy echter geen
macht, al zal zy' ook het lichaam van
velen ter dood brengen. Maar uit deze
voor mij gebrachte offers groeit zyn
macht op, alle overgeblevenen naar
de overwinning voor Christus te
ben tot taak de aankomende jeugd in leiden. Sommigen lieten zich myn
in die keuze te helpen.
Zy zyn in staat om in een weten
schappelijk gefundeerd advies aan te
geven, werk beroep een bepaald per
soon past. Maar dit niet alleen Hoe
langer hoe meer is men gaan inzien,
dat het niet veel zin heeft iemand
een bepaald beroep te adviseren als
het niet vast staat, dat dit beroep
hem ook een bestaan biedt. Met de
raad dat hy geschikt is voor een
De zorg ?oor de goede keuze
Er zouden heel wat meer mensen
plezier in hun werk kunnen hebben
als zy een betere keuze hadden ge
daan.
Zo dikwijls komt het nog voor, dat
teken reeds inprenten, maar ze zullen
voortdurend talrijker worden.
U, mijn kinderen, wil ik zeggen
vergeet in de bloedigste dagen niet,
dat juist dit kruis een genade is en
dankt steeds opnieuw den Vader voor
deze genade. Bidt en offert voor de
zondaars.
Offert u zelf en heel uw doen en
laten door my aan den Vader op.
Stelt u onvoorwaardelijk ter mijner
beroep, dat reeds overbezet of aftands beschikking. Bidt de rozenkrans en
is, is niemand gebaat. niet uitsluitend om ty'dely'ke goederen
Vandaar dat het van belang is, dat te verkrijgen. Vandaag staat heel wat
psychologen, die voorlichting geven meer op het spel.
inzake beroepskeuze, voortdurend Ziet ook niet uit naar tekenen en
overleg plegen met mensen, die krach- wonderen. Ik wil in het verborgene
tens hun maatschappelijke functie op werken als de grote Middelares van
de hoogte zijn van de mogelykheden, alle genaden. Ik wil U de vrede des
welke de arbeidsmarkt biedt. Met harten schenken, als gij myn vragen
behulp van hun ervaring kan ieder verhoort. Alleen op deze vrede zal de
wetenschappelijk advies aan de prak vrede onder de volkeren opgebouwd
tijk van het leven worden getoetst. kumen worden. Dan zal ook Christus
In Tilburg en Den B>sch gaan de als Vredekoning over alle volkeren
katholieke bureaux voor beroepskeuze heersen. Zorg, dat myn wil bekend
reeds deze richting uit; zij werken gemaakt wordt. Ik zal u de nodige
daar samen mot de adviseurs van de kracht geven.
Gewestelijke Arbeidsbureaux, de in
stanties derhalve, welke bij uitstex
bevoegd zyn om te beoordelen, welke
practische mogelykheden de verschil
ende maatschappelijke beroepen ver
mogen te bieden.
Deze particuliere instellingen geven
nochthans in alle gevallen, die zy ter
behandeling krijgen voorgelegd de
uiteindelijke beslissing.
risch als landschappelijk en het ge
hele kerkcomplex is zonder het kasteel
niet te denken en zeker incompleet.
Beide gingen door het oorlogsgeweld
te gronde.
Wij hopen, dat zij ook beide uit de
as mogen herrijzen en de eerbied
waardige traditie van deze oude plaat
sen zal worden voortgezet.
GLAZEMA.
P. H. RONGEN O.C.R.
Nieuws uit
Venray en omgeving
Zondagsdienst Doktoren.
waardoor het Van Zaterdagavond 8 uur tot Maan-
confetsioneel karakter van de beroeps- dagmorgen 8 uur
voorlichting gewaarborgd blijft. DR VERCAUTEREN
Op het ogenblik worden er ook in Alléén voor spoed gevallen.
Limburg met diverse organisaties Visites moeten aangevraagd worden
besprekingen gevoerd om voor deze vóór 12 uur. Medicijnen afhalen vóór
belangrijke kwestie een bevredigende
oplossing te vinden. De inspect' ur
van de Arbeidsbureaux in Brabant,
Limburg en Zeeland n.r. J. N. Metz,
heeft op de studiedagen van de Bos
sche Diocesane K A B te Gemert, op
14 Aug. jl. deze samenwerking van
12 uur en van 2—3 uur.
BEKENDMAKING
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengpn hierbij ter 'gemene
kennis, dat door hen van h« den voor
Itheorie en practijk met nadruk be-1 de tijdvakken van 1 tot. en met 4 en
pleit. Deze gedachte vindt thans in I van 22 tot en met 23 December 1948
brede kringen instemming. jvoor de gemeente Venray ontheffing