L u Opgravingen WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Op bezoek bij St. Nicolaas in de kerk van de H. Willibrordus te Geijsteren De Beeldroman 6>en lïlaiiale Twaalf Ambachten dertien ongelukken ê-ccdtchap Zaterdag 4 December 1948 No» 48 Negen en Zestigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootestraat 28 Telefoon K 4780 512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. Een zwaar vermoeide Sint troffen wy aan op bezoek by enkele stoute en brave kindertjes en nadat Hy Zyn vaderlijke vermaningen en koekjes rondgedeeld had, had Hy enkele minuten tyd voor ons. Op onze vraag naar Zijn gezondheid, schudde Hy bekommerd Zyn eerbied waardig hoofd „Neen, Ik word oud en Ik begin al langer hoe meer naar rust te verlangen. Doet U dat maar eens na, ieder jaar opnieuw weken over de daken te rijden, in al die kou, dat gaat een mens niet in zyn kouwe kleren zitten. En schoot het met de Wederopbouw maar eens wat op, maar de laatste vyf jaren is het hier helemaal geen doen, je zit net goed en wel op het dak, dan kun je weer naar beneje". Nu toch het chapiter Wederopbouw ter sprake kwam, vroegen we de Sint naar Zyn mening hierover. „Och, Venray moet niet klagen, er wordt meer gebouwd als elders en al is het niet allemaal even schoon en fraai wat er neergezet is, „new look" is nu eenmaal ook niet altyd even mooi. Uwen Raad werkt hard in de richting ondanks vermaledijde mest hopen en zekere Josefina, waarop zy schijnbaar verliefd zyn. Venray zelf groeit als kool, nieuwe huizen zyn er 't afgelopen jaar weer bijgekomen, waardoor myn route ook weer groter geworden is. Een nieuwe fabrieksschoorsteen, die trof Ik nog maar alleen aan op de Kemp (of hoe heet het daar tegen woordig), die dingen zyn zo bliksems; gemakkelijk om de weg niet kwijt) te worden. En verder mis Ik nog altyd myn goede vriend Jan Hensen, die Me ieder jaar zo zuiver de chro- nique schandaleuss vertelde van Uw gemeente. Dan heb ik van Uw Deken gehoord, dat de grote St. Petrus Banden als een der laatste in de ry der Venrayse kerken byna gereed is. Dan is ook weer een stuk oud-Venray terug, al zal Ik de toren nog missen. Ook aan de geestelijke wederopbouw is ge dacht als Missie, Ziekentriduum, Jeugdcentra!©. Ontwikkeling en Ont spanning enz. enz. Hard werken, jongeman, en blijven werken, altijd en overal, is het parool, ondanks Lieftink, ondanks hand- en spandiensten, ondanks alles en dan zal het ook in deze gemeente wel „recht komen". Verder vroegen we de Sint naar Zyn oordeel over de viering van Zyn naamfeest. „Bah" gromde Hy, „er zyn van die nieuwlichters, die durven te beweren dat er maar één Sinterklaas is, maar Of de overlevering, dat de grote missionaris in de buurt van Geysteren zelf gewerkt heeft, op historische gron den teruggaat, laten wy in het mid- den. Men kan echter, dank zy het meerdere personen, maar dat is resuitaat van de opgravingen, niet een grove leugen. Er is maar éen verbeien dat er ter. tijde van de H. Sinterklaas en maar in één persoon willibrord te Geysteren, op de huidige en dat ben Ikke kerkplaats reeds cultus leven heerst. Dreigend hief de oude grysaaid sacra]e centrum in hoog ZU? berm8de vinger m de lucht. aanzjen was, blykt vooral uit het feit, Wee degene, die beplakt met wol dat men 0Udty'ds, toen blijkbaar een n bemyterd met carton m Myn grote stryd tegen het rivierwater ge- naam de kinderen angst aanjagen, voerd moest worden, dit punt niet maar die geen verstand hebben van heeft willen prySgeven. Hoe gemak- paarden, daklysten, schoorstenen, kQiyfc had men een nieuwe, hoger kortom alles waaraan Myn oude benen g6ieg6n kerkplaats kunnen kiezen, worden blootgesteld. Weehen, die teneiride voor overstroming gevry- redevoeringen afsteken m Myn naam waard tezyn. Toch.begrypelykerwyze, en zichzelf en My beiachelyk maken. jg daartoe niet overgegaan, want een Wee hen.... Het oude gerimpelde ge- heilige plaats blyft een heilige plaats laat, geel als perkament, beefde van v en traditie is ingehouden toorn en slechts een machtig inderhaast gehaald glas water bracht wat opluchting. Daar, waar geslachten lang de goden werden aangeroepen, waar de Chris- _Het Sinterklaasfeest is nog steeds telyk6 kapel gebouwd werd, waar niët het oude de tyden zyn nog neidenen tot de doopvont kwamen, slecht voor velen en men kan nog waar vermoedelijk reeds zeer vroeg niet altyd krijgen wat men hebben verwanten en vrienden werden ter wil. Maar een ding begrijp Ik niet, aarde besteld, waar asylrecht was waarom zie Ik in de stad zoveel voor vervolgden en recht gesproken Venrayse mensen hun inkopen doen, werd, daar wilden ook latere ge in plaats van in hun gemeente. Dat slachten hun kerk bouwen. Zij zagen is een eigenaardig ding. Kom Ik in er niet tegen op het gehele kerkterrein Helmond, dan zeggen daar de mensen met een byna m dikke laag van in Eindhoven is veel meer ^e krijgen, zoden op te hogen, om op die wyze kom Ik in Venray dan is in Helmond een voor het water beveiligde plek weer meer te krijgen I Dat is toch te krijgen. Deze zodenbank is vondsten- wel wat dwaas." loos en vertoont geen cultuurlagen, Maar we dwalen af' zo vervolgde I kwam dus3n eens tot stand. - 1 By de ophoging van het kerkterrein moet de gehele bebouwing met de te klagen gehad, al zal hèt minder 18™nd. gemaakt zijn, want de i a f f; zodenbank loopt over alles heen. De zyn als in de afgelopen jaren. De brandjaag WOrdt er radicaal door af- meeste ouders zullen bly zyn als Ik or nntnnnon ™ii-zan weer ben vertrokken, maar diep in hun hart willen ze_Myji fe®8fc I door het vuur overgegaan is tot op uiet missen en de meeste kinderen fQrroin gedekt. Dit zou er opkunnen wijzen, dat men na de grote verwoesting zullen over een week of wat My weer lang vergeten zyn en druk bezig zijn het o zo dure speelgoed te vernielen. hoging van het gehele terrein. Eerst daarna begon men met het bouwen van een nieuwe kerk. Mo gelijk was dit ook een houten ge- Ik zelf, als Ik weer terug kan keren naar Spanje en mijn zwarte Pieten het veld ruimen voor andere zwarte heren. Rust, jongeman, rust van de dakenbeklimmery, van 't schoorsteen loeren, van het paardrijden, van het speechen, rust voor één jaar. Maar er zal niemand blyer zijn als ;u„' tv r,oif oio Tir ma ar forntr tan iroran I bouw, wantin een der profielen teken den zich paalkuilen af. Veel weten wy hier echter niet van Op de periode van deze houtbouw volgde die van de tufsteenbouw. Merkwaardig is, dat men te Geys teren niet, zoals bij vele andere Lim burgs kerken, gebruik gemaakt heeft En terwy'l zwarte Piet zijn ketting Van veldstenen. Uitsluitend tufsteen rammelde by het venster van het is toegepast. volgende huis, waar binnen angstige aanwending van deze, uit Duits- kinderstemmetjes „Zie ginds komt... jan(j aangevoerde, vulkanische steen zongen en waar de Sint zyn volgend wjist 0p een zekere welstand. Elders bezoek af zou leggen, hebben wy de beeft men immers volstaan met uit EL. Man zwygend de hand gedrukt en de jfaas gewonnen keien of o.a. in afscheid genomen tot het volgend d0 stroombeddingen van riviertjes ge- Jaa!j dolven moer^syzererts. ,Breng myn hartelyke groeten en de beste wensen over van een oud man aan Uw gemeente en tot weer ziens in wellicht betere tijden", en toen verdween de Sint, terwy'l zyn staf dof glansde in de mistige avond. Was Geysteren reeds in de vroege Middeleeuwen in zo goede doen, dat het zich direct de weelde van het uit heems bouwmateriaal kon veroor loven Als dit zo is, dan houdt dit ook in, dat er op deze plaats een krachtig eit op een lange traditie bogende kerkelijke cultuur bestond, De eerste stenen kerk was een eenvoudig rechthoekige zaaikerk van 7 bij 11 meter. De Oost-West-as hier van wijkt sterk af naar het Noord i Oosten. De opgravingstekening, waar bij van de bestaande kerk werd uit gegaan, vertoont een geheel schuin lopende oude kerk binnen de latere Welk een moeite hebben blijkbaar In de reeks van opgravingen, welkeDe in de diepste lagen aan het licht de oude middeleeuwse bouwmeesters deze zomer in Limburg verricht wer- gekomen vondsten bestaan slechts in gehad met het vaststellen van den op de terreinen van geheel of J~' ■-T,lw,5m ■■«■■■amBBBHMHanHManHni m mm in n Een ernstig woo-d aan alle Ouders Onze Nederlandse Taal is een woord „rijker" geworden Beeldroman. Een nieuw woord om hiermede een begrip aan te duiden van veelal twijfelachtig allooi. Beeldroman is het kleine vierkante boekje, nog niet zo groot als een normale envelop, met een bont gekleurde titel pagina waarop een suggestieve tekening welke er op berekend is de jeugd te lokken. En binnen in Prentjes, tekeningen en elk prentje een korte begeleidende tekst, veertig, vijftig bladzijden lang. Een kweslie van io minuten lezen en uren na dromen. Al deze geïllustreerde verhaaltjes zijn zonder enige waarde, alles is afgestemd op pure sensatie, meestal van het meest ongezonde soort, op avontuur en wat dies meer zy. Slecht in zedelijk opzicht? Och, de malle inhoud gaat niet over de streep van het wettelijk geoorloofde en onge oorloofde, want de heren uitgevers, die er een dikke boter ham aan verdienen, weten maar al te goed hoe ver ze mogen gaan, èn wat de tekst èn wat de illustraties betreft, om net niet met de stiafwet in aanraking te komen. Maar de wet is ruim en kan niet alles regelen. Zeker zyn er, evenals er goede boeken zyn, ook goede beeldromans. Koopt gerust de avonturen van Pa Pinkelman en leest gerust, Tom Poes, dat is onschuldig amusement en toch ontbreekt het niet aan spanning. Maar het overgrote deel is op z'n zachtst uitgedrukt rommel zonder enige waarde, oppervlakkig, nrikkelend. Dat is geen onschuldig amusement meer. Moord en dood slag zyn het gewone thema, men doet niet eens moeite om het ongeoorloofde hiervan aan de jeugdige lezers aan te tonen, want in 40 a 50 kleine bladzijden is voor moraal geen plaats. Het verhaal is te spannend en de plaatsruimte niet te royaal. En deze knok- en smytverhaaltjes worden door de jeugd, vooral die van 10—20 jaar, verslonden, de Zondagscent wordt er aan opgeofferd en het zyn zelfs gewilde ruilobjecten geworden. Het doorgewinterde broekje haalt zelfs zyn neus op voor een beeldroman welke het maar tot twee moorden brengt. Hy wil voor zijn centen meer bloed zien. In Amerika, van waaruit de beeldroman naar hier is overgewaaid, heeft het lezen van deze papieren vodden reeds zulk een omvang aangenomen dat diverse instanties thans maatregelen gaan nemen om deze leeswoede tegen te gaan. En in ons eigen land Er heeft vorige week een luguber verhaal de ronde ge daan in de kranten. Wy bedoelen het drama van Enkhuizen waar een HBS-broekje van 15 jaar zijn klasgenootje, een meisje van 16, vermoord heeft. En wat bleek by het eerste onderzoek reeds Beiden waren verslaafd aan de beeldroman Hoevelen zullen ze er verslonden hebben vóór deze daad plaats greep? De lezer zal zich wellicht afvragen waarvoor het nodig is. om over de Beeldroman in ons blad te schrijven. Dat is gauw gezegdomdat deze boekjes al lang reeds hun weg naar Venray gevonden hebben en er gretig gelezen worden 1 Daarom hebben we het bovenstaande tot de ouders ge richt. Uit „Ons Eigen Erf' ISlll'rElllllilllTTIIIEniTnillfElETIllErTIiriIlüEITillJII'il'illlllll'llllTIJil! Voorlichting bij beroepskeuze gedeeltelyk verwoeste kerken, neemt1 het onderzoek van de kerk te Geys- j teren een bijzondere plaats in. Er is wel niemand, die, als hy de moeite neemt op zyn tocht langs de kerken in Midden-Limburg ook Geys- aan te doen, niet onder de indruk komt van de schoonheid van deze plaats. Gelegen op een in de uiter waarden van de Maas vooruitstekende hoogte is het kerkterrein een bastion, dat door een kleine vallei van het ten Noorden gelegen kasteel gescheiden, met dit laatste een de gehele om geving beheersend cultuurcentrum vormt. Hoe ruïneus de resten van kerken toren thans ook mogen zijn, alles by elkaar laat niet na grote indruk op ons te maken tengevolge van de schilderachtige ligging, alsmede van de wetenschap van de hoge ouder dom, waarom deze plek mag bogen. Terwyl wy hier staan en onze ogen geboeid worden door de verten over de Maas, gaan onze gedachten on willekeurig naar een ander Limburgs kerkbastion, met name Asselt. Volgens Dr. J. H. Holwerda, die hier opgravingen verrichtte in de dertiger jaren van deze eeuw, was Asselt de sterkte, van waaruit de Noormannen in 881 en 882 hun plun dertochten in het Rijn- en Eifelland ondernamen. Asselt zou onder de naam Ascloa in de Frankische geschiedbronnen voorkomen. In hoeverre de theorie van Holwerda juist is, weten wy niet, maar met zekerheid mag gezegd worden, dat de geschiedenis van deze merkwaardige kerkplaats tot een zeer ver verleden opklimt. Wij menen, dat Asselc in Geysteren een tegenhanger vindt. De resultaten van het oudheid kundig bodemonderzoek hebben aan het licht gebracht, dat de huidige kerk te Geijsteren staat op een reeds in de 7e eeuw bewoonde plek. Nu is dit laatste niet zo opzienbarend, ware het niet, dat de oudheidkundige vondsten erop wijzen, dat wy hier niet te doen hebben met een civiele, doch zeer waarschijnlijk met een sacrale cultuur. een gering aantal scherven. Ingeval heilige lyn. Steeds weer blykt, dat van een civiele cultuur, zou het de vroegste kerken in hun richting schervenmateriaal veel groter en ge- schommelen, doch, dat men naar de variöerder moeten zyn. Sacrale vind- 14—tse eeuw toe een meer vaste hand plaatsen kenmerken zich juist door krijgt om het Oosten te bepalen, weinig vondsten. De zaalkerk past geheel in het De scherven, die te Geysteren in beeld, dat de jongste opgravingen in de diepste cultuurlagen van het kerk- Limburg van de oudste kei kbouw in terrein gevonden zyn, dateren uit del deze streek hebben opgeleverd. Zy 7e eeuw. Wel zeer merkwaardig is, dat dit de tyd is van de H. Willibror dus (657—739 na Chr.) In de jaren dus, dat Willibrordus het heidendom in deze streken om smeedt tot Christendom, is er op de plaats waar zich de parochiekerk van bestaat uit een onverdeelde ruimte, waarbij het sanctuarium zich niet in de plattegrond uitdrukt. Deze rechthoekige kerkjes vormen een nieuw element in de geschiedenis van de Nederlandse bouwkunst. Byna overal in Limburg, ook te Geysteren, Geisteren thans nóg bevindt, reeds is de zaalkerk naderhand vergroot van een sacrale cultuur. Wy' door de aanbouw van een versmald, laten in het midden, of dit een hei- rechtgesloten koor. Evenals elders, dense, dan wel een Christelijke cultus had men dus behoefte aan een groter was. De vondst van een aantal dieren- en meer van het schip afgescheiden beenderen in de buurt van brand- altaarruimte, plekken in de kerk wyst in de rich- Vraagt men naar een datering van ting van een heidense offerplaats. deze beide bouwfasen, dan geloven Een nogal zware brancHaag, die de wy, dat de eerste stenen kerk om onderste cultuurlaag vormt, breidt streeks 1000 ontstaan is. Het kan zich niet alleen uit over het gehele misschien ook nog iets vroeger zijn. schip en de toren, maar komt ook Tussen de bouw van deze zaalkerk buiten de kerk, op het kerkhof voor. en van het rechte koor zullen geen Er werd hier klaarblykelyk een en eeuwen verlopen zyn, want de bouw* ander door brand verwoest. Men wijze stemt vrywel overeen, vraagt zich af of dit een heidens ge- Zo gezien kan de geschiedenis van bouw is geweest dan wel een houten deze keik verdeeld worden in een kerkgebouw. zestal perioden n.l. Enkele paalgaten en sporen van 1. De 7e eeuwse heidens-christelijke een paar dwarsliggers in het diepste tyd. vlak surgereerden, dat hier een houten 2. De Karolingische periode met een misschien veelhoekig houten ge houten kerk op een door zoden op- bouwtje gestaan heeft. Maar een kleine gehoogd terrein, houtconstructie kan niet een zo zware 3. De X-XIe eeuwse periode van de en uitgebreide brandlaag nalaten als stenen zaalkerk, te Geysteren het geval was. 4. De na-XI eeuwse tyd met de Het kan moeily'k anders, gebouw, bouw van het stenen, versmald recht waarvan slechts een gering aantal gesloten koor. paalgaten aan het licht kwam binnen 5. De periode van een mergelkerk, de tegenwoordige kerk, terwyl de vermoedelijk XlVe eeuw. overige sporen door de diepe begra- 6. De tyd van de bouw van de vingen op het kerkhof vrywel geheel mooie, helaas geheel verwoeste West- werden uitgewist. toren. 1525, De gehele archeologische constel- Als we Geysteren verlaten langs latie maakt de indruk, dat het een de aardige allée aan de Westkant heidense cultus betreft, die door een van de kerk, om koers te zetten in Christelyke is verdreven. Brandlaag. de richting van St. Wilbert in het paalgaten en scherven dateren die Zand, dan werpen we nog een enkele cultuur in de 7e eeuw, als gezegd de blik op het volkomen vernietigde, tyd, waarin de H. Willibrordus het Kerk en kasteel zyn hier onaf- kruis in deze streken heeft geplant, scheidenlyk verbonden, zowel histo- Niets is zo fnuikend voor de ener gie en de harmonische ontplooiing van een mens, niets is er zo nadelig voor de welvaart van een volk als het veelvuldig wisselen van beroep. In vroegere tyden kwam het na genoeg niet voor, dat iemand van beroep veranderde. Men was meer aan zyn beroep gebonden door maat schappelijke banden en men hield ook meer aan zyn beroep vast om psychologische redenen. Maatschappelijk was het vaak on mogelijk om van beroep te wisselen wyl het beroep, dat men uitoefende nu eenmaal een heel lange vooraf- gaande oefening vereist had, terwyl ieder beroep, dat men in plaats van het zou willen uitoefenen weer op nieuw zulk een lange leertijd zou ver eisen, dat veranderen onmogelijk was. Psychologisch waren er ook grote remmen om een beroep vaarwel te zeggen. Men hield meer van zyn beroep. Het was meer een stuk van iemands leven, dat men beminde. In onze dagen veel beroepswisseling Een nog niet lang geleden ver schenen rapport over de jeugdregistra- tie, welke te Maastricht gehouden is, I laat met ontstellende cijfers zien hoe dit alles veranderd is in onze dagen. In Limburg's hoofdstad had n.l. 55 pet. van de jeugdige personen, die by het productie-proces betrokken zyn, al eens soms meerdere malen van beroep gewisseld. Oorzaken Op zoek naar de oorzaken ontmoet men behalve het ontbreken van de bovengegeven factoren, die in vroeger tyd de beroepsstabiliteit verzekerden en waarvan men overigens de mees'e niet in de hand heeft, minstens ook een factor waarop men wèl invloed heeft. er maar lukraak wordt uitgemaakt welk beroep een jongen moet gaan uitoefenen. Dat leidt natuurlijk tot veel des illussies. Wordt iemand opgeleid voor woestingen een vak, waarvoor hy de geschikt heid mist dan is mislukking zeker. aan de wereld We mogen de feestdag van de On bevlekte Ontvangenis (8 December) niet ongemerkt voorby' laten gaan, daar het de feestdag is van de Pa trones van ons Bisdom. Toen Mgr. Dr. G. Lemmens zyn wapen en devies koos, bekende hy openlijk zyn grote devotie tot de Moeder van het Roer- mondse bisdom. Het is niet de bedoeling over de zin en betekenis van het feest zelf uit te weiden, maar we geven er de voorkeur aan enkele woorden van Maria aan te halen, die zy in April 1946 gesproken zou hebben tot een 22-jarig meisje, Barbel Ruess, in tegen woordigheid van de pastoor van Pfaffentufen by Ulm in Duitsland en diens zuster. Deze drie personen waren op zoek gegaan naar een geschikte plaats voor een votieve Mariakapel. Alleen Barbel Rues werd met het visioen der Moeder Gods begenadigd, zy' ook hoorde alleen de woorden van Maria; later heeft zy de pastoor in kennis gesteld met de inhoud van deze Mariale boodschap, die we hier in vertaling weergeven. Het spreekt vanzelf, dat we met deze publicatie geenszins vooruit willen lopen op het definitieve oordeel van de Kerk. De boodschap van Maria luidde als volgt Ik ben de Middelares van alle ge naden. Evenals de wereld slechts door de offergaven van den Zoon ontfer ming kan vfnden by den Vader, zo kunt gy slechts door myn voorspraak by myn Zoon verhoring verkrijgen. Christus is daarom zo onbekend, om dat ik niet bekend ben. Daarom stortte de Vader de schalen van zyn toorn over de volkeren uit, omdat ze zijn Zoon verstoten hebben. De wereld werd aan myn onbevlekt Hart toegewijd toen de Paus de wens van O.L.Vrouw van Fatima ver vulde maar deze toewijding is velen tot een verschrikkelijke verantwoor ding geworden. Ik verlang, dat de wereld deze toewijding beleeft. Stelt een onbegrensd vertrouwen op myn Onbevlekt Hart. Gelooft, dat ik alles vermag by myn Zoon. Zet in de plaats van uw zondig hart myn onbevlekt Hart, dan zal ik het zyn, die de kracht Gods aantrek en de liefde van onzen Vader zal Christus opnieuw in U tot volgroeiden wasdom brengen. Vervult myn verzoek, opdat Christus spoedig als Vredekoning moge heersen. De v, ereld moet de beker van toorn tot op de bodem ledigen wegens de ontelbare zonden, waardoor zyn Hart beledigd wordt. De ster van de afgrond lees: het communisme zal woester dan ooit te keer gaan en verschrikkelijke ver- aanrichten, omdat zy weet, dat haar tyd slechts kort is en omdat zij ziet, dat zich reeds velen Dat is voor de persoon in kwestie I fond myn teken geschaard hebben, zeer onaangenaam, want na verloop haar waarlijk erkennen als moeder, van tyd moet hy of wil hy" er mede ophouden. Het gevolg is verspilling van tijd, onkosten en inspanning. Dit alles kan vermeden worden, indien een goede keuze wordt gemaakt. De bureaux van beroepskeuze heb Over deze heeft zy echter geen macht, al zal zy' ook het lichaam van velen ter dood brengen. Maar uit deze voor mij gebrachte offers groeit zyn macht op, alle overgeblevenen naar de overwinning voor Christus te ben tot taak de aankomende jeugd in leiden. Sommigen lieten zich myn in die keuze te helpen. Zy zyn in staat om in een weten schappelijk gefundeerd advies aan te geven, werk beroep een bepaald per soon past. Maar dit niet alleen Hoe langer hoe meer is men gaan inzien, dat het niet veel zin heeft iemand een bepaald beroep te adviseren als het niet vast staat, dat dit beroep hem ook een bestaan biedt. Met de raad dat hy geschikt is voor een De zorg ?oor de goede keuze Er zouden heel wat meer mensen plezier in hun werk kunnen hebben als zy een betere keuze hadden ge daan. Zo dikwijls komt het nog voor, dat teken reeds inprenten, maar ze zullen voortdurend talrijker worden. U, mijn kinderen, wil ik zeggen vergeet in de bloedigste dagen niet, dat juist dit kruis een genade is en dankt steeds opnieuw den Vader voor deze genade. Bidt en offert voor de zondaars. Offert u zelf en heel uw doen en laten door my aan den Vader op. Stelt u onvoorwaardelijk ter mijner beroep, dat reeds overbezet of aftands beschikking. Bidt de rozenkrans en is, is niemand gebaat. niet uitsluitend om ty'dely'ke goederen Vandaar dat het van belang is, dat te verkrijgen. Vandaag staat heel wat psychologen, die voorlichting geven meer op het spel. inzake beroepskeuze, voortdurend Ziet ook niet uit naar tekenen en overleg plegen met mensen, die krach- wonderen. Ik wil in het verborgene tens hun maatschappelijke functie op werken als de grote Middelares van de hoogte zijn van de mogelykheden, alle genaden. Ik wil U de vrede des welke de arbeidsmarkt biedt. Met harten schenken, als gij myn vragen behulp van hun ervaring kan ieder verhoort. Alleen op deze vrede zal de wetenschappelijk advies aan de prak vrede onder de volkeren opgebouwd tijk van het leven worden getoetst. kumen worden. Dan zal ook Christus In Tilburg en Den B>sch gaan de als Vredekoning over alle volkeren katholieke bureaux voor beroepskeuze heersen. Zorg, dat myn wil bekend reeds deze richting uit; zij werken gemaakt wordt. Ik zal u de nodige daar samen mot de adviseurs van de kracht geven. Gewestelijke Arbeidsbureaux, de in stanties derhalve, welke bij uitstex bevoegd zyn om te beoordelen, welke practische mogelykheden de verschil ende maatschappelijke beroepen ver mogen te bieden. Deze particuliere instellingen geven nochthans in alle gevallen, die zy ter behandeling krijgen voorgelegd de uiteindelijke beslissing. risch als landschappelijk en het ge hele kerkcomplex is zonder het kasteel niet te denken en zeker incompleet. Beide gingen door het oorlogsgeweld te gronde. Wij hopen, dat zij ook beide uit de as mogen herrijzen en de eerbied waardige traditie van deze oude plaat sen zal worden voortgezet. GLAZEMA. P. H. RONGEN O.C.R. Nieuws uit Venray en omgeving Zondagsdienst Doktoren. waardoor het Van Zaterdagavond 8 uur tot Maan- confetsioneel karakter van de beroeps- dagmorgen 8 uur voorlichting gewaarborgd blijft. DR VERCAUTEREN Op het ogenblik worden er ook in Alléén voor spoed gevallen. Limburg met diverse organisaties Visites moeten aangevraagd worden besprekingen gevoerd om voor deze vóór 12 uur. Medicijnen afhalen vóór belangrijke kwestie een bevredigende oplossing te vinden. De inspect' ur van de Arbeidsbureaux in Brabant, Limburg en Zeeland n.r. J. N. Metz, heeft op de studiedagen van de Bos sche Diocesane K A B te Gemert, op 14 Aug. jl. deze samenwerking van 12 uur en van 2—3 uur. BEKENDMAKING Burgemeester en Wethouders van Venray brengpn hierbij ter 'gemene kennis, dat door hen van h« den voor Itheorie en practijk met nadruk be-1 de tijdvakken van 1 tot. en met 4 en pleit. Deze gedachte vindt thans in I van 22 tot en met 23 December 1948 brede kringen instemming. jvoor de gemeente Venray ontheffing

Peel en Maas | 1948 | | pagina 1