§a$~ en middenstands- Mangen. £ege Kampen WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN flcadiemea vóói i$entay 6 Haad. UQetsóntuieip teqm vmnippetinq aan dedityaen •>en aaoci oaet Jndië Dorsregeling Zaterdag 17 JuliJl948 No. 29 Negen en Zestigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckliof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootestraat 28 Telefoon K 4780 512 Postrekening 130652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. Het komt tegenwoordig zelden voor, dat Venray's vroede vaderen in een spoedeisende vergadering bijeen geroepen worden of er moeten wel zeer dringende problemen om een oplossing viagen. Zo was 't ook Maandagmiddag. Lima-gas perikelen. Op 4 Juni 1947 besloot de Raad om toe te treden tot de Limagas N.V. als aandeelhoudster met deelname in het aandelenkapitaal voor f 7000 en de gasdistributie aan deze Maatschap pij over te dragen, waarbij inbegre pen de bestaande leidingen enz. In dit contract stond o.m., dat indien Horst in de toekomst op de lyn Venlo—Venray aan zou sluiten, de gemeente f 8000 vergoed zou krijgen. Om redenen van algemeen landsbe lang komt nu de leiding via Asten en Deurne te liggen, waardoor deze f 8000 niet vergoed kunnen worden en de directie van de Lima een nieuw contract wenste. Nu was het de vraag, wat de Raad daarvan dacht*. De heer Fr. JANSSEN opende de ry sprekers en vond het. vreemd, dat de overeenkomst van Juni 1947 nog niet was ondertekend en men nu dit nieuwe te zien krijgt, djit wel zeer eenzijdig is en waar z.i. de Limagas profiteert van de gelegenheid en van de omstandigheid, dat wij hier in Venray zitten met een gasfabriek waar jaarlijks f 12000 by moet. Dan vond spreker art. 3 van het nieuwe contract nog al vaag. Dit luidt: Voor de door de Limagas ver kregen rechten en aan haar verleen de vergunningen behoeft deze ven nootschap geen enkele vergoeding of recognitie in welke vorm ook aan de gemeente te betalen. Dit geldt ook voor de in verband met de gas- voorziening' nodige g6bouwen. Ook zal de vennootschap generlei zeker heid behoeven te stellen. De draagwijdte hiervan kan spr. niet overzien. De tarieven die in het nieuwe contract vermeld zyn, waren van nul en generlei waarde, daar deze met de kolenpryzen overgaan, die over een jaar weer geheel anders kunnen liggen. Bovendien wenste hij nadrukkelijk in dit contract vermeld to zien, dat het de Limagas verboden is zelf de toestellen te verkopen en wenste hiervan een voorstel te maken. De heer VAN HAAREN prees de vlotheid van B. en W. waarmede de vergadering was belegd, maar vroeg zich bezorgd af, of hier niet te over ijld werd te werk gegaan. De gevol gen van dit contract kon hy zich niet realiseren. Zo vroeg hy zich af, waarom artikel 5,—dat zegt „dat de gemeente aan de Limagas gratis de gehele aanwezige gasdistributie- apparaat met alle op 4 Juni 1947 in magazijn aanwezige goederen en gereedschappen, welke met de gas distributie verband houden, over draagt^ verder de gashouder en een gedeelte van het terrein met werk plaats, bergplaats en stookhok" nog nodig is als in artikel 3 al sproken wordt over gebouwen. Zoals spreker het begrijpt, kan de Limagas later eisen, dat by'v. een kantoorgebouw gezet wordt en dan is voor hem een grote vraag: „wat er met de gasdistributie verband houdt" (zie art. 3) Dit kan toch tot allerlei conclusies leiden. Bovendien krygt de Limagas het recht tot 't hebben, leggen en onder houden van alle nodige gasleidingen in gemeentegronden. Zou daar niet bij kunnen „in overleg met de ge meente." Dan hield men tenminste nog een vinger in-de pap. Dit ajiles beviel spreker niet en hy was er voor om dit voorstel nog eens 8 dagen aan te houden en een commissie uit de Raad, in overleg met de directeur der gasfabriek, een en ander eens te laten onderzoeken. De heer VERMEULEN zou wel eens willen weten, hoe het mogelijk is, dat in Juni 1947 een contract werd opgesteld, terwyl een jaar na datum blykt, dat er nog niets is ge beurd, terwijl spreker zelf minstens tweemaal op spoed*heeft aangedron gen en is 'toegezegd dat er met man en macht aan gewerkt wordt. Nu blijkt, dat er niets is gebeurd. Verder ondersteunde hy 't voorstel van den heer Janssen, wat de ver koop van toestellen betreft. Dit was dan het einde van het le bedrijf. De VOORZITTER vertelde in zyn antwoord, dat het eerste contract door de Limagas niet werd geaccep teerd, omdat de Staatsmijnen, die eerst van haar een vergoeding kregen van f 11.500 nu f 25.000 eisten. Door dat de onderhandelingen tussen de Staatsmijnen en Limagas over dit punt uitgesteld werden, moesten wy tot heden wachten. Daarenboven kwam de verandering van de hoofd leiding uit algemeen landsbelang en hierdoor, komt de post van f 8000 voor een eventuele aansluiting van Horst te vervallen, Wat het contract betreft, kan spr. niet zeggen, dat dit onduidelijk is. Er heeft inventarisatie plaats gehad, dus men weet precies wat er is of niet. Verder moet de Limagas alles wat zij opbreekt enz., ih de oude staat herstellen, even goed als de PTT. Dat ligt nu eenmaal vast. Bo vendien zou dit nog eêns apart ver meld kunnen worden. De heeren Raadsleden moeten bedenken, dat het oude contract niets verschil de met het nieuwe op die f 8000 na, terwyl de gasprijzen met de kolen- prijzen samengaan en met dezestij gen of dalen. Spreker deed tenslotte een dringend beroep deze zaak door instelling van commissies niet te stagneren, maar dit contract aan te nemen, om zo spoedig mogelijk van de oude fabriek af te komen, die toch jaarlyks 11 a 12000 gulden kost. Middenstand contra overheid Verschillende heren waren met dit pleidooi niet tevreden. De heer Fr. JANSSEN opende de aanval voor de tweede maal. Hy ontkende niet, dat de Limagas koop manschap bezit, maar wel wat een zijdig. Zy rekenden alles aan hun kant en indien het landsbelang of het belang van de Staatsmijnen eist, dat de leiding anders komt te lopen, dan behoeft de gemeente Venray, daar toch geen f 8000 voor te betalen, Dan had spreker nog geen uitleg ge kregen van artikel 3 en zyn voorstel van het verkoopverbod was geheel niet behandeld. De haast, die B. en W. betracht, is te pryzen, maar zo'n vaart loopt 't nu ook weer niet. De heer VERMEULEN informeerde hoelang het nog zou duren, voor de Limagas zou beginnen. De heer CUSTERS smeekte om zonder uitstel, ondanks het verlies van f 8000, deze zaak goed te keuren en af te handelen. De heer SELDER vroeg om uitleg van de laatste regel van art. 3: „Ook zal de vennootschap generlei zexer held behoeven te stellen" De heer VAN HAAREN begreep niet, of dit contract nu definitief of voor uitbreiding vatbaar was. De Voorzitter was daar niet duidelyk in. Ook bleef zo de tegenspraak tus sen de artikels 3 en 5 bestaan. Het kan wel goed bedoeld zyn, maar'deze bedoelingen moeten vastliggen op papier, en er moet duidelyk in staan, dat overleg gepleegd moet worden mot de gemeente voor een en ander. Voorzitters betoog had hem er niet van kunnen overtuigen, dat uitstel en een aparte commissie niet drin gend nodig waren. De heer VAN BOVEN wenste zich achter het betoog van de heer Fr. Janssen te plaatsen en een verkoop verbod opgelegd te zien. De heer HETTEMA vroeg naaf de tijdsduur van het contract en naar het dividend dat de Limagas uitkeert, wat het einde van het tweede be dryf ^as. De VOORZITTER begon de ver dediging met te zeggen, dat 't werk direct zou worden aangepakt, daar het materiaal hier is, zodat in 't le kwartaal 1949 het eerste gas uit de mijnen hier zal zijn. Het verlies der f 8000 moet irren niet te zwaar in zien. Deze waren per slot van reke ning een wissel op de toekomst. Zou Horst aansluiten,*dan kregen we ze. In Punt 3 staat duidelyk vermeld „rechten" en „vergunningen", daar hoort automatisch onder, het herstel en de verbetering van wat by aanleg e.d. vernield wordt, terwyl punt 5 de gebouwen zelf omschrijft. Spreker onderstreepte het gezegde van de heer Ousters, want reeds veel te lang zit de gemeente met 6en lastpost. Dit contract was opgesteld door de Limagas en de heren raads leden konden voor aanvulling zorgen. De VOORZITTER legde nogmaals de nadruk er op, dat de schkde die zy veroorzaakt, vergoed moet worden en de Limagas altijd daarvoor aan sprakelijk blijft. Dit contract geldt voor goed en als dividend ontvingen de aandeelhouders 6 pet. in JL947. Wat de verkoop van toestellen be treft, spreker meende* toch, dat de installateurs van ieder toestel 10 pet. kregen dus de middenstand kreeg haar deel. Dus heren wenst U hoofdelijke stemming....? Bindend of niet bindend De" heren wensten geen hoofdelijke stemming, want nog waren ze niet tevreden. De heer Fr. JANSSEN, zette ook de derde ronde in. Zonder meer ging hy niet met dit antwoord accoord. Ir. Tegelen had men zich ook zo de wet niet laten voorschrijven door Limagas, want iets anders kon hy het niet noemen. Bitter beklaagde spreker zich erover, dat semi-overhéidsinstellingen de middenstand het gras voor de voeten wegmaaien, zonder vestigings vergunning of wat dies meer zij en hieraan werkt de Raad mede, door zonder meer toestemming te geven. Gesteund door de heren van Boven, van Haaren en Vermeulen, stelde spreker voor ir. dit contract in 'te lassen, dat de N.V. Limagas geen toe stellen mag verkopen. Wethouder ODENHOVEN kon er zich mee verenigen, dat dit punt er by kwam, indien men verder maar volspoors doorging. De heer CUSTERS vroeg of die f 8000 niet gecompenseerd konden worden door hogere tarieven. De VOORZITTER betwijfelde sterk of de Limagas dat artikel aan zou willen nemen en wat dan Men kan daar toch dit gehele werk niet voor stopleggen. Een mening, die do heer REINTJES ook onderstreepte. Wethouder WINTELS stelde dan voor dit voorstel niet bindend te maken, waarop het «volgende dispuut ontstond. De heer Fr. JANSSEN: Als mid dpstander moet ik dit voorstel bindend maken. Weth. WINTELS: Maar 't algemeen belang mag daar niet onder lijden. De heer Fr. JANSSEN: Dit probleem is een landsbelang, daar hier de' be langen van een grote groep mensen door overheid willens en wetens worden voorbijgelopen. Weth. WINTELS: Dan moet dit probleem landelijk worden uitgevoch ten en niet in deze raadszaal. De VOORZITTER merkte dan op, dat men nu wel wat te ver ging met deze partijpolitiek. De beraadslagingen hebben nu lang genoeg geduurd. Het is bespottelijk, dat voor f 8000 deze zaak vallen moet, want dat is toch ■de hele kwestie. De rest van zijn betoog ging verloren in het dispuut tussen de raadsleden onuerling. De heer VAN HAREN .verkeerde in de mening, dat- de Voorzitter zonder hoofdelijke stemming het voorstel van B. en W. er door ha merde en verzocht er rekening mee té houden, dat hij tegenstemde. De VOORZITTER stelde hem ge rust en na wat over en weer gepraat ging de heer Fr. JANSSEN, merkende dat er niets anders op zat, accoord met het niet bindend verklaren van zyn voorstel en vroeg hoofdelijke stemming. Met voorbeeldige eensgezindheid ging de gehele Raad hiermee accoord en was de eerste phase afgesloten. Na een reprimande van de VOOR ZITTER voor den heer van Haaren om rustiger te zijn, kwam de tweede phase: de hoofdelijke stemming om het plan zelf. Hiermede ging de Raad ook accoord behalve de heren van Haaren en Fr. Janssen. Zo kan binnen afzienbaren tijd het Limagas verwacht worden. Kampen in Ysselsteyn Het voorstel van B. en W. tot het garanderen aan de Maatschappij tot Financiering van het Nationaal Her stel N.V. te Den Haag van de beta ling door de Stichting tot het'bouwen en exploiteren van Peelboerderyen aan genoemde Maatschappij van de rente van de aan haar door deze Mij. verstrekte gelden, kreeg ook de vereiste goedkeuring, na de opmer king van de heer Fr. JANSSEN, 'dat de gemeente nu ook eeuwig en altijd bliksemafleider is. De goedkeuring van Ged. Staten van het Raadsbesluit om grond te verkopen aan de N.V. Maatschappij voor Watervoorziening in Nrd: Lim burg werd voor kennisgéving aan genomen. De heer VERMEULEN kwam in de rondvraag nog eens te spreken over de kampen in YsseJsteyn. Zelden heeft hij zo'n desolate toestand zien, dat rot daar en geen mens die er naar omziet. Meer dan een schan daal is het. Hy stelde voor om er door de gemeente maar beslag op te laten leggen, daar den Haag schijn baar niet weet waar ze liggen. De VOORZITTER onderbrak de de verontwaardigde spreker en deelde mede, dat op 21 Juli expres voor die kwestie heren uit den Haag komen en de zaak zullen bespreken. De heer VERMEULEN vroeg toen sarcastisch: Zo vlug al, ze liggen pas 3 jaren leeg De heer Fr. JANSSEN bleek deze keer niet te vermurwen en sloot met zyn vraag de vergadering: Er was eens een mestvaalt op de Maashese- weg, de politie zou er wat aan doen, 't gemeentebestuur zou er wat aan doen, wederopbouw boerderijen ook aj, vier-, vijfmaal de belangstelling van de Raad gehad en de mestvaalt ligt er nog. Hoe lang nog en hoe dikwijls nog De VOORZITTER beloofde, dat dit de laatste maal zou zyn. Einde mestvaalt. Einde vergadering. BEL OP BIJ BRAND No. 392 Overdracht van Landbouwgronden Het bedrijf moet een volledig bestaan kunnen verschaffen Het thans bij de Staten-Generaal ingediende wetsontwerp„Regeling aangaande enkele rechtshandelingen met betrekking tot landbouwgronden" beoogt de overdracht van landbouw grond onder toezicht van de Grond kamers te brengen, om de versnip pering van landbouwbedrijven tegen te gaan. In de Memorie van Toelichting die door de Hoofden van zes Departemen ten, met als eerste ondertekenaar de Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, is ondertekend, betogen bewindslieden, dat wettelijke bepalingen ten aanzien van de ver vreemding van landbouwgronden voor dé Nederlandse landbousv noodzakelijk zyn. In de landbouw dient voor alles naar verlaging van de kostprijzen ge streefd te worden, wil concurrentie met het buitenland mogelijk zyn en afzet in het buitenland kunnen plaats hebben. Verlaging van de kostprijs zal moeten worden verkregen door de exploitatie zo rationeel mogelijk te doen geschieden. Rationeel grondgebruik De voorgestelde maatregelen beogen een rationeel gebruik van de grond te handhaven en te bevorderen. In vele streken van het land zyn de landerijen slecht verkaveld, de percelen van één bedryf zijn in zulke gevallen op aanzienlijke afstand van elkaar en van de boerderij gelegen, hetgeen een economisch doelmatige exploitatie in de weg staat. Door middel van ruilverkaveling wordt in deze toestanden verbetering gebracht, maar ten einde de hier mede bereikte resultaten ook voor de toekomst veilig te stellen en tevens ook thans buiten de ruilverkaveling om verdere versnippering van gron den te voorkomen, is ingrijpen van overheidswege nodig op die momen ter., waarin wijziging in de eigendom of in het gebruik van de grond op treedt, zoals bijvoorbeeld geschieden kan by verkoop, by veranderingen in de vei pachting of bij de verdeling van geërfde grond. De wet bedoelt de mogelijkheid voor dit ingrypen te scheppen door de Grondkamer, d.i. het lichaam, dat krachtens het Pachtbesluit met de uitvoering van een belangrijk deel der pachtwetgeving is belast, behalve de beoordeling van pachtoverdrachten, ook die teif aanzien van eigendoms overdrachten in handen te geven, be nevens het onderzoek of door bepaal de eigendoms, respectievelijk pacht- overdrachten, eventueel de belangen van de landbouw worden geschaad. Wanneer van een goed verkaveld bedryf een perceel verkocht zou wor den aan iemand, die op aanzienlijke afstand daarvan zijn overige bedrijf heeft,' zal de Grondkamer aan deze overeenkomst haar goedkeuring kun nen •-onthouden, terwyl, wanneer in andere gevallen do mogelijkheid zich voordoet, daar.van tevens gebruik zal worden gemaakt om de verkaveling in positieve zin te verbeteren. Minimum bedrijfsgróotte Behalve ten aanzien van de ver kaveling, stelt het ontwerp ook rege's met betrekking tot de verdeling van het land over de landbouwbedrijven. Het Nederlandse probleem van een groot aantal bedrijven, te gering van omvang om rendabel te kunnen zijn, is wegens het gebrek aan grond bij zonder nijpend geworden. Het is be slist noodzakelijk, dat het -f aantal oneconomische bedrijven niet groter wordt. Uitgaande van de door de Regering gestelde norm, dat een landbouw bedrijf tenminste aan de ondernemer en zyn gezin een volledig bestaan moet kunnen verschaften, zal de Grondkamer in het concrete geval moeten beoordelen waar de-minimum grens is gelegen, rekening houdende met grondsoort, aard van het bedrijf, bedrijfstype van de streek en der gelijke omstandigheden. Zy zal in het algemeen aan 'deze minimunjgrens sterk de hand moeten houden. Het is de bedoeling, dat de Grond kamer voortaan haar goedkeuring zal kunnen onthouden aan overeenkom sten, waardoor goed renderende be drijven in niet meer rendabele zouden worden gesplitst, maar bovendien wil het wetsontwerp bevorderen, dat te kleine bedrijven worden vergroot tot de noodzakelijk geachte minimum- omvang. Dit zal kunnen geschieden in ge vallen van grondverkoop aan be drijven, wier omvang reeds voldoende is, terwijl in de nabijheid kleine be drijven liggen, waarvan de boeren bereid en in staat zijn enkele percelen by te kopen. Verwerft zulk een overeenkomst niet de goedkeuring van de Grond kamer. die een naar haar oordeel eerder in aanmerking komend ge gadigde voordraagt, dan staat het de eigenaar vry zijn grond niet te ver kopen zp hy met het voorstel van de Grondkamer niet accoord gaat. De eigenaar, of pachter, van het kleine bedryf, die als gegadigde op trad, is evenwel aan zijn toezegging gebonden. De afstand van grond van grote aan kleine bedrijven komt uiteraard alleen in aanmerking, wanneer de economische grondslag van het grote of middelgrote bedryf niet wordt aan getast, terwijl over het algemeen in streken, waar het grote en middel grote bedrijf, respectievelijk alleen 't kleine bedrijf overheerst, geen moge lijkheid tot sanering op de aangegeven wijze mogelijk zal zijn. In het eerste geval door gebrek aan kleine gegadig den, in het tweede door gebrek aan bedrijven die grond kunnen missen. Het voorschrift met betrekking tot de minimum-bedryfsgrootte houdt in, dat de Grondkamer een splitsing van grotere bedrijven inag toelaten tot het minimum is bereikt. Het wetsontwerp bepaa't, dat de grote en middelgrote bedrijven gehouden moeten worden op een omvang, welké voorstreek en bedrijfstype als normaal kan gelden. Het ontwerp, dat er van uitgaat, dat landbouwgrond zoveel mogelijk moet worden gebruikt door hen, die hun hoofdberoep in de landbouw heb ben, verschaft de Grondkamer de mogelijkheid zorg te dragen, dat land bouwgrond niet in te grote mate voor zelfverzorging of*als bron van neven inkomsten worden gebruikt. Met betrokking tot de prijsvorming zijn in het ontwerp een aantal be palingen opgenomen op grond van de overweging, dat beheersing der koop prijzen o.m. met het oog op de grote landhonger noodzakelijk is. Een belangrijk nieuw beginsel komt tot uiting in dê bepaling, dat de pachter een recht van voorrang ver krijgt om het door hem gepachto land te kopen. Zowel van onderhandse als van openbare verkoop moet de pachter van de grond in kennis worden ge steld, zodat hy in de gelegenheid zal zyn van zyn voorrecht gebruik te maken. Het ontwerp maakt met betrekking tot deze bepaling slechts een uitzon dering ter. gunste van bloed- of aan verwanten in de rechte linie, of in de zijlinie tot in de. tweede graad (broers en zusters) van de eigenaar. Voorts kan de Grondkamer aan dit rechte van voorrang vooibijgaan, in dien door verkoop aan de pachter een slechte verkaveling bestendigd zou worden, terwijl afwijking eveneens mogelijk is, wanneer de bedrijfs voering van de pachter niet behoorlijk is geweest. Het ontwerp heeft geen betrekking op eigendomsovergang krachtens erf recht, hoewel dit evenzeer uit land bouwkundig oogpunt ongewenste toe standen op de gebieden van verka veling en bedryfsgrootte kan bewerken Deze materie vereist echter afzon derlijke, nauwgezette bestudering daaj* de algemene beginselen van het Bur gerlijk Recht en van het Erfrecht in 't bijzonder,' er ten nauwste by zijn betrokken. Van de beslissingen van de Grond kamers is beroep opengesteld op de Centrale Grondkamer te Arnhem. In de aantekeningen en ophelderin gen by de uitgave van 1875 van „Max Havelaar" schrijft Multatuli: „Nederland heeft niet verkozen récht te doen in de Havelaarszaak. Zolang tweemaal twee vier zal wezen, blijft het zeker, dat dit verzuim dat deze misdaad het punt van uitgang worden zal van het verlies zy'ner Indische bezittingen. "Wie deze voorspelling wantrouwt omdatheden, en dus slechts vijftien jaren na mijn zeer gedwongen optreden, de Hol landse vlag nog altijd te Batavia waait, verraadt de nauwte van zyn politieke blik". Max Havelaar was als assistent resident ontslagen, omdat hy zich verzet had tegen de afpersing en onderdrukking van de inlandse be. volking. Hy kwam op tegen de willekeurige beschikking over de arbeid en de eigendommen der inlanders, door hun eigen inlandse regenten. Havelaar zegt zelf, waarin die onderdrukking bestond„Niets is dus gewoner dan dat henderden huisgezinnen van verren afstand worden opgeroepen om zonder betaling velden te bewerken, die de Regent toebehoren. Niets is gewoner dan het onbetaald verstrekken van levensmiddelen ten behoeve der hofhouding van de Regent. En wanneer die Regent een gevallig oog mocht slaan op het paard, den buffel, de dochter, de vrouw van de geringe man, zou men het ongehoord vinden, als deze den onvoorwaar- delijken afstand van het begeerde voorwerp weigerde". Wanneer wy daarbij bedenken, dat de. inlandse regenten op voornand verzekerd waren van dé steun en de bescherming van de grote heer te Batavia, dat zy dientengevolge met volkoinen willekeur te werk konden gaan op hun roof- en plundertochten, behoeven wjj geen grote ogen op te zetten, als in Indië in de loop der jaren een beweging gegroeid is' om zich vrij te maken van rottang, wjlle- keur en tyrannie, vaninlandse hoofden evengoed als van den groten heer in Batavia-, en de hoofdambtenaren, die maar al te vaak uitbuitérs en onder drukkers waren. Een volk kan opgeslorpt worden door de overwinnaar, als volk hele maal in hem opgaan en zodoende zyn nationaal bestaan samen met zyn nationale cultuur verliezen. Maar een volk, dat als volk blyft bestaan, kan men met geweld en terreur nooit tot in alle eeuwigheid onderdrukken. Zo lang het onderdrukt wordt, sterft de wil tot vrijheid nooit. Daar blyft men de slavenketenen voelen en waar deze gedragen worden, smeult de opstand altyd ondergronds. Jarenlang hebben wy de mening gekoesterd, dat iedere plaatselijke op stand onderdrukt kon worden, dat verzet op kleine schaal neergeslagen kon worden. Wij hebben echter vergeten, dat de kring van de ontevredenen steeds groter moest worden, dat het ver langen naar vryheid steeds feller moest oplaaien, dat duizenden en nogmaals duizenden op de uitkijk stonden om hun kans waar te nemen. Toen die kans eindelijk kwam, toen Azië ont waakte en ieder geknecht volk zich daar op eigen kracht ging bezinnen, hebben ze toegegrepen. Wie zal het hun kwalyk durven nemen, dat ze geen slaven, geen on- mondigen willen blijven? P. H. RONGEN O.C.R. OOGST 1948 Telers in Limburg van koolzaad, raapzaad, groene erwten, bruine bonen en/of van 10 H.A. of meer van een der graansoorten, tarwe, rogge, gerst, haver of gemengd gewas, zullen hier mede onder de dorsregeling vallen. Zy zullen de opbrengst hiervan dus d.m.v. een dorsbriefje moeten verantwoorden. Voor granen geldt zulks alléén voor die producten, waarvan 10 ha. of meer verbouwd werden. Dorsbriefjes dienen voordat het dorsen begint by de P.B.H. te worden afgehaald zover 't zelfdorsers betreft!, doch moeten door een loondorser uitgeschreven en afgegeven worden. Onmiddellijk na afloop der dorsing, (onderbreking van langer dan 24 uur be-eindigd een dorsing) dienen de werkelijke dorsresultaten door middel van een door de teler ingevuld en ondertekend dorsbriefje aan de Bureau-" houder te worden opgegeven. Ver voederen van haver in de schoof (ingeval dit product onder de dors regeling ressorteert) is verboden. De P.B.H. kan by aémvrage ontheffing verlenen. MAAIDORSEN MET EIGEN COMBINE Telers, die met eigen combine zul len maaidorsen, dienen te denken aan dorsbriefjes en by vervoer der granen naar een drooginrichting aan geleidebiljet. Indien direct aan een erkend han delaar verkocht wordt, moet deze een T.- of Z.T.-geleidebiljet uitschrij ven. Wordt het gedorste product even wel voor rekening van de'teler ge droogd, dan dient het vervoer door een R-geleidebiljet te zyn gedekt, welk vervoerbewijs door de P.B.H. wordt afgegeven. Van partyen, welke voor rekening van de teler worden gedroogd, dient de drooginrichting een rapport op te maken in drievoud, waarvan een exemplaar voor de teler, het 2e exemplaar voor de P.B.H. en het 3e exemplaar voor de drooginrich ting bestemd is. BIJZONDERE MAATREGELEN. In bijzondere omstandigheden kan door de Proy. Voedselcommissaris de verplichting worden opgelegd aan telers bepaalde producten binnen een bepaalde periode af te dorsen. Telers zyn vry in de keuze van hun loondorser, terwijl de loondorsers vrij ziju te bepalen waar, of by wie zij willen dorsen. TAXATIE TE VELDE. Telers die verwachten een aanmer kelijk lagere opbrengst fan een pro duct te zullen verkrijgen, dan het gemiddelde in hun streek, dienen vóór het maaien hiervan schriftelijk mededeling te doen by hun P.B.H. De betreffende gewassen zullen dan vóórdat met oogsten begonnen wordt, door een taxatiecommissie worden beoordeeld. Met de te verwachten opbrengst wordt rekening gehouden by de op te leggen leveringsverplich ting.

Peel en Maas | 1948 | | pagina 1