WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
MISSIE
MISSIE
De deuren staan open
K.V.P. let niet op de belangen
der Noord-Limburgse
mensen.
Middenstanders let op Uw saeck!
fën nu is't %ondaq
Indische
MISSIEWEEK
Quectoon êóuuit aan zi{n toekomst!
Negen en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 130652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal:
voor Venray fl 1.C0
bgiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
Parochianen van Venray, als U de straten van Uw dorp door
gaat, spreekt ieder huis en elke winkel van Missie. Het
is alsof de mensen vanuit de ramen van hun huizen elkander
aansporen en tegen elkander zeggen „Ga naar de Missie". Ik
ga, U ook Laten we samen gaan. U kunt geen huis passeren
of er is een stem, die tot U spreekt; of er is een mens, die U
aanspoort.
Kruisen staan er op de hoofdpunten van onze wsgen. Het
MISSIEKRUIS IN ONZE BLOEMEN. Ruw staat het er als op
Calvarie,.op die Goede Vrijdag toen onze zonden werden weg
genomen. Nu staat het in Uw wijk. En ook hety kruis spreekt
zijn taal...
Waarom slaat ge Mij
Wat heb Ik U misdaan
Wien kiest ge, Jezus of Barabas?
Heer gedenk mijner?
Vader vergeef het hun 1
Het is Christus stille preek om bezinning en zijn barmhartig
heid vol vergeving.
Langs de wegen en in de étalage's der winkels hebben
we zelf de uitbeeldingen gegeven.
Uitbeeldingen van christelijke deugden.
Uitbeeldingen van christelijke gebruiken.
Uitbeeldingen van onze Sacramenten.
Uitbeeldingen... van onze beloften in deze, onze Missie.
Hoog boven Venray, op het dak en op de toren van
de kerk staat als een afsluiting van het geheel de hoofd
gedachte, die alles samenvat. Christelijke wederopbouw (kapitaal
letters); en wie Venray binnenkomt, leest.en weet: hier is MISSIE.
Parochianen van Venray
sluit Uw bioscoop;
laat repetities van zang en harmonie vervallen;
stel vergaderingen uit;
geef al uw tijd deze week;
geef heel uw belangstelling deze week;
besteedt de dagen van deze week;
geef al uw zorg deze week aan 't enig noodzakelijke, Uw
geestelijke vernieuwing: DE MISSIE.
U hebt het programma thuis gekregen als een laatste uitnodi
ging en een laatste aansporing en een laatste oproep: de GOEDE
HERDER ROEPT 111... en telt U. Telt Zijn schapen. Laat Hij er
niet één missen. Op Uw programma staat de kerk waar U wordt
verwacht. Gaat daarheen I Het is gedaan voor Uw gemak en voor
het goede verloop van het geheel. In al Uw kerken komen de
Paters Missionarissen. Als U zich aan Uw kerk houdt zult U
nooit behoeven te klagen, dat U geen plaats kunt krijgen. Er is
geen reden tot excuus om weg* te blijven, omdat het zo vol is.
Öf omdat het zo ver lopen is.
Nu zal het van U afhangen... of de Missie SLAAGT.
Bidt veel voor elkander.
Bezoek trouw de oefeningen. Spreek met elkander thuis af hoe
laat U gaat. Iedere morgen en iedere avond zijn er twee dezelfde
oefeningen.
Spreek een oprechte biecht.
Doe een waardige H. Communie.
Maak een sterk voornemen en houdt U aan Uw belofte.
En als de kruisen uit Venray weg zijn, Uw Missiekruisen, is
óók weggenomen Uw schuld en Uw zonden, Uw zwakheden en
onvolmaaktheden en zal alleen overblijven een herrezen Venray,
dat werkt aan ZIJN GEESTELIJKE WEDEROPBOUW.
Het door de Verkiezingsraad sa
mengestelde politieke advies heeft in
Noord Limburg niet'die bevrediging,
welke de samenstellers er wellicht
van verwacht hebben. En wel terecht.
De samenstelling van het advies is
zodanig, dat Noord-Limburg wederom
verstoken blijft van oen zetel. Im
mers de nieuwe Tweede Kamerfractie
is vrijwel uit het politiek advies af
te lezen.
Werden vroeger enkele personen
geadviseerd, thans zijn de candidaten
zo gerangschikt, dat de kiezers by
de a.S: groslijststemming op 9 Mei
door de immer geprezen volgzaam
heid vrijwel niets aan de volgorde
zullen kunnen veranderen. En dat is
te betreuren, daar de middenstand
en de oorlogsgetroffenen zo gaarne
de Noord-Limburgse candidaat, de
heër Koops naar het Binnenhof had
den gevoerd.
Wanneer men bedenkt, dat de
plaatselijke afdelingen van de K.V.P.
zich hebben uitgesloofd om de afde
lingen zo sterk mogelijk te maken
ep er heel wat afdelingen zijn waar
practisch 100 pet. georganiseerd is,
dan voelt men, dat door het gegeven
politiek advies heel wat teleurstelling
en ontevredenheid is ontstaan.
Men voelt, dat niet de kiezers,
maar enkele personen, do Tweede
Kamerleden practisch kiezen.
Her gevaar is daarom niet denk
beeldig, en van verschillende zijden
werd zulks reeds geuit, dat vele
kiezers bij de groslijststemming thuis
zullen blijven, terwijl anderen uit
protest het politiek advies terzijde
zullen stellen.
We weten wel, dat het gegeven
advies niet bindend is, maar afwij
king daarvan, zelfs door een groot
aantal kiezers, zal er moeilijk veran
dering in kunnen brengen. Zodoende
is de groslijststemming maar een
formaliteit.
In wezen heeft ze nu geen zin meer,
tenzij uit verschillende groepen der
bevolking,^ b.v. middenstand en oor
logsgetroffenen een flinke actie wordt
ontketend.
Negen leden der huidige fractie,
waaronder Mr. Teulings, de expert
der oorlogsschaderegeling, zullen na
de verkiezingen niet meer in de
Tweede Kamér terugkeren. Het zou
er daarom geen kwaad aan doen als
de heer Koops, Voorzitter der Fede
ratie voor Oorlogsgetroffenen in de
Tweede Kamer de belangen der oor
logsgetroffenen mede zou kunnen be
pleiten.
In Limburg zijn 118.000 aangiften
voor oorlogsschade. In 118 000 gezin
nen heeft men er dus belang by, dat
hun recht op oorlogsschade wordt
verdedigd. De oorlogsgetroffenen heb
ben het dus in de hand de Noord-
Limburgse candidaat op de juiste
plaats te brengen. Worden ze daarbij
nog geholpen door de middenstan Jers,
die de landelijke voorzitter van de
R.K. Middenstand ook wel niet in
de steek zullen laten, dan kan de
groslijststemming met vertrouwen
tegemoet worden gezien. Daarbij be
hoeven de belangen van Dr. Droesen,
de landbouwspecialist, die door de
landbouwers zeker niet vergeten zal
worden en van de heer Maenen, de
stryder voor de belangen der arbei
ders, niet geschaad te worden. Voegen
we daar nog verder by, dat de heer
Ruys de Beerenbrouck ook in Noord-
Limburg nog steeds de volle sym
pathie heeft en dat de kiezers deze
krachtige figuur gaarne in de Ridder
zaal zien terugkeren.
Het valt te betreuren, dat de plaats
vervanger van Dr. Beel, een niet-
Limburger is en dat door Limburg
een uitheemse naar de Tweede Kamer
wordt gebracht. We vragen ons af,*
of er in Limburg dan geen specialis
ten zyn voor Indonesische aange
legenheden. Of werd de kwaliteits
zetel ingesteld om de heer van der
Graaf een verkiesbare plaats te
geven?
Niemand zal er aan twyfelen, of
Dr. Beel zal na de volgende verkie
zingen Kabinetsformateur worden en
ook slagen in het vormen van een
nieuw Kabinet.
Wanneer men onze-Minister-Presi
dent als lijsttrekker had geadviseerd,
zonder daaraan een kwaliteitszetel
te verbinden, zouden de kiezers het
ook als een voorrecht hebben be
schouwd deze knappe en rechtschapen
figuur af te mogen vaardigen. Dan
echter zou geen enkele Limburgse,
candidaat daardoor geschaad worden.
We leven in een democratisch land.
De K.V.P- is op democratische grond
slag geschoold. Maar late men dan
ook het vertrouwen, dat de kiezers
in de besturen gesteld hebben, niet
beschamen. Late men bedenken, dat
wanneer het by de verkiezingen de
ingeslagen weg ingaat, men tenslotte
op het verkeerde pad terecht komt
en de kiezers afkerig maakt van hun
organisatie.
P. J. WIJNHOVEN.
Bergen (L.)
0
Wie over „parochieel verband" wil
spreken, moet de nadruk leggen op
een goede en stemmige Zondag
viering. Het is op de Zondagen, dat
het onderling verband tussen de pa
rochianen gelegd en versterkt moet
worden.
Allen gaan naar dezelfde kerk,
luisteren naar dezelfde preek, knie
len neer aan dezelfde communiebank,
worden innerlijk gesterkt met het
zelfde geestelijke voedsel en leggen
zo de hechte fundamenten van hun
gemeenschappelijk geestelijk leven.
Er komt niet alleen een uitwendige
toenadering tot stand, maar er groeit
ook een diepere eenheid, die alle
leden van de parochie omvat en de
veie ranken van de ene wijnstok
voorstelt.
Het primaire doel van de Zondag
viering 'is de heiliging van de dag
des Heren, ter verheerlijking van
God en ter behartiging van onze
geestelijke belangen.
Hiermede is de betekenis van de
Zondag geenszins uitgeput.
God neeft ons de Zondag ook ge
geven als een rustdag voor het
lichaam.
De middeleeuwse vermenigvuldi
ging van de feestdagen had een zeer
sociale achtergrond, die wy zelfs
thans nog niet genoeg waarderen.
Zonder deze geboden feestdagen zou
het boerenleven der horigen ondraag
lijk zyn geworden.
De Zondag is er echter ook, om de
familiebanden enger aan te halen.
Het is de taak van de moeder de
Zondag tot iets bijzonders te maken,
dat de kinderen in hun later leven
nooit meer vergeten. Dan moet de
huiskamer gezelliger zyn dan anders;
dan moet er meer zorg aan de maal-
lyden worden besteed; dan moet
vooral het ontbijt een feestelijk ka
rakter dragen. De Zondag is ook de
dag om bezoeken tè ontvangen en af
te leggen.
Heel de week is doorgaans gewijd
aan de zaak of aan het werk, maar
's Zondags krijgt de familie, zelfs in
ruim genomen zin, haar beurt. En
niets is zo vruchtbaar voor een goed
christelijk leven als een prettige ver
standhouding onder de leden van
eenzelfde familie.
Wij zijn er onder de hand aan ge
woon geraakt, dat een deel van de
Zondag aan de sport wordt besteed,
Zolang dit niet overdreven wordt
ten koste van 'de eigenlijke Zondag
viering, zal O.L. Heer ons dit best
gunnen, want wy hebben recht op
lichamelijke ontspanning en de Zon
dag is daarvoor practisch de aan ge-
wezen dag.
Dat het Lof daarbij meestal in het
gedrang komt, is erg jammer, maar
niémand zal er in slagen de Zondag
sportvry te maken. Wie daaraan
tornt, raakt aan een zeer heilig
huisje
Daarom moet hier een andere op
lossing worden gezocht, die de be
oefenaars en de vrienden van de
sport de gelegenheid biedt ook 's na
middags, misschien op een later uur,
een godsdienstoefening by te wonen
ter versterking van de zo dikwijls
poveren geestelijke inslag van onze
Zondag.
P. H. RONGEN, O.C.R.
Ook dit jaar hebben we weer onze
„Indische Mïssieweek" en wel in de
tweede week van Mei, (Samenvallend
met de noveen voor'Pinksteren). Een
t en offerweek moet dat zyn voor
onze eigen „koloniale" missiegebieden.
Jaren geleden maakten de mensen
heel wat meer van deze week dan
tegenwoordig. Er werd gewerkt die
week: gebeden en geofferd.
Meer dan de heidenen in China Sf
Afrika, waren die mensen van Indië
op .onze hulp aangewezen. Wel vindt
men Priesters, broeders en zusters in
allerlei andere over de hele wereld.
Indië bleef en blijft op onze hulp aan
gewezen.
Door de schuld van vroegere gene-
ratie's is er een beschamende achter
stand in het missiewerk van onze
Indien. Vergelijk maar eens even
Indië met de landen er om'heen:
Voor- en Achter India, China, de Phili-
pijnon, hier is de Katholieke Missie
veel verder uitgegroeid.
Nu is er door de oorlog ook nog
geweldig veel verwoest in onze missie
gebieden, maar er wordt gewerkt
De missionarissen, stoere mannen,
stille werkers maar... grote 'helden,
ze werken
Achter de frontlinie van ons leger
staat het Thuisfront. Achter het kleine
van onze missionarissen moet
het hele katholieke volk zich scharen,
bezield met een bovennatuurlijke
naastenliefde.
Er moet nog veel gebeuren
De Missie vraagt om dokters, ver
pleegsters, ambtenaren, onderwijzers
en andere lekenkrachten. De Missie
schreeuwt om Priesters, broeders en
zusters. Maar het allernoodzakelijkste
isonze hulp. Ja, de hulp van ons
allen, zonder uitzondering. We ken
nen het oude liedjeGebed is hoofd
zaak, geld is noodzaak.
Al wordt er nog zo hard gewerkt,
zonder Genade komt er niets tot
stand; Genade... dus Gebed!
Wy, Nederlanders hebben een heel
byzondere relatie met Indonesië.
Laten wy vooral in de „Indische
Missieweek", de Missie in Indië geen
enkele dag vergeten. Bidt en offert
„Wat gij aan de minsten der my'nen
gedaan hebt, hebt ge aan Mij gedaan",
heeft Christus gezegdwat ge dus
offert voor de inlandse volkeren- doet
voor God zelf!
JUD. THAD.
Wagen van Beel
maakt dame scheel.
Vóór ons jeugdhuis aan de Laan
staat een stralende slee: een Buick
HX 2243.
De chauffeur zit op het bureau van
ons krantje. Hy vertelt.,
„Laatst stond ik met de wagen
voor de „Oude Doelen" op het Tour-
nooi-veld. Een dame passeerde, be
keek de Buick, zag de rood-wit-blauwe
Standaard met 't Kroontje en zei
„Dat* is zeker de wagen van Minister
Beel". „Ja Mevrouw". De dame wierp
haar hoofd met een venijnig zijdelings
rukje in de richting \an „De Doelen"
en beet: „Dat kunnen dia lui zich
veroorloven om daar te gaan eten".
„Mevrouw", zy de chauffeur, „dat
moet U zo niet. U gaat nu naar huis
en eet meteen gezéllig met man en
kinderen 1"
„Ja", zei de dame, maar niet zo fijn
als HIJ!! (Wéér zo'n verachtelijk
hoofdrukje in de richting van „De
Doelen
„Mevrouwtje, de minister komt
vanavond heelemaal niet thuis. Drukke
besprekingen. Hy zei zo juist tegen
my: „Chauffeur, wacht even. Over
10 minuten ben ik terug". Dat is het
hoerlyk avoydeten van den minister.
„Dat snappen die lui niet", verklaart
de chauffeur medelijdend. Ik ben maar
chauffeur, maar ik heb het hoogste
respect voor de arbeid on de werk
kracht van Minister Beel. Ik trek de
hele dag met hem op. Ik begrijp niet.
hoe die man zo'n druk bezet leven
volhoudt.
Soms is het werk zo dringend, dat
de minister geen rijd heeft om ergens
warm te gaan eten. Myn vrouw heeft
hem wel eens een paar keer van ons
warm eten wat gegeven, omdat zij
dóór had, dat de Minister door bezig
heden geen kans kreeg om ergens wat
te gaan gebruiken. Die attentie vond
hij leuk.
Maar om op die dame terug te
komen. Ze liet zich niet uit 't veld
slaan en zei spottend: „En dan zo'n
fijne wagen voor de deur!"
„Wou U dan, antwoordde de chauf
feur, dat ik met de minister in een
oude kar ging rijden Met 's nachts
een paar keer motor- en bandenpech
Dat scheelt Rotterdam een boot min
der. En daarvan hebt U ook schade.
Want denk er wel aan: die man zyn
tijd is geld. In't belang van ons allen.
Hij heeft die wagen niet om te pron
ken, maar: het werk van de man eist
zo'n wagen. Met een andere wagen
is voor hem en al degenen, die hem
spreken willen, de dag te kort. B.v.:
voor de route Den Haag—Utrecht zet
hii 40 min. op z'n werkprogram, Den
Haag—Soestdyk 55 min. De tyd, die
hy met deze snelle wagen uitspaart,
benut hij om nog iemand te woord
te staan
Wy geloven de chauffeur graag op
zyn woord. Want zelfs de felste tegen
standers van Minister Beel hebben
nog nooit durven beweren, dat hy lui
is en het geld van het land maar op-
geniet voor eigen plezier.
Deze hulde, verdiend om on-onder-
broken arbeid, is de hoogste lof, die
ook zijn vijanden hem geven.
Chauffeur, alvast bedankt. Je leerde
„Die van Loon, dat zien arige", zeg
gen de mensen hier en er zit iets van
afgunst in. Afgunst op de eensgezind
heid en de goede geest, die er heerst
ln dit door de oorlog zo zwaar ge
troffen plaatsje. En er zyn twee din
gen, waaraan de buitenwereld deze
goede eigenschappen merken kan, n.l.
in de „Gemeenschap Overloon" en in
haar Museum.
Gemeenschap Overloon
De gemeenschapsgedacht is niets
nieuws en wordt in verschillende
steden en dorpen op een of andere
manier toegepast. Maar in Overloon
heeft men een vereniging gesticht,
die, om het nu eens geleerd te zeggen,
een sociaal-cultureel overkoepelings
orgaan van alle verenigingen is, die
op sociaal en cultureel terrein werken.
Er is nu ontstaan een grote dorps
vereniging, die verdeeld is in verschil
lende secties, zoals b.v. sectie sport,
•feesten, -jeugdwerk, vreemdelingen
verkeer enz.
Al deze secties hebben een ver
tegenwoordiger in het Hoofdbestuur,
zodat geen versnippering van krachten
meer mogelijk is. Voor een behoorlijke
werkverdeling wordt zorg gedragen
en ieder onderdeel of sectie krygt de
aandacht die zy nodig heeft.
Het doel van deze stichting is nu,
het verenigingsleven te stimuleren en
het ontwikKelingspeil op te voeren,
door de verzorging en de behartiging
van de culturele sociale en geestelijke
belangen van de dorpse samenleving.
Zy heeft daarvoor een eigen veertien
daags orgaan „Ons Eigen Erf', het
licht doen zien, waarin elke sectie
een stuk schrijft 'en, dat in hoofd
artikelen telkens weer plaatselijke ge
beurtenissen en het gemeenschaps
leven naar voren brengt en toelicht.
Om nu nog een sprekend voorbeeld
van het werk dezer Gemeenschap te
noemen is het gemeenschapshuis.
Ook Overloon had voor de oorlog
een parochiehuis. Dit is als zoveel,
ook totaal verwoest.
De gemeenschap heeft er zich voor
gespannen en reeds f 85.000,— is toe
gezegd als renteloos voorschot.
Er is een tyd geweest, dat Overloon
als een der eerste in de lande, met
openluchtspelen begoh, dat het toneel
leven bloeide. Ook dat staat weer op
hef programma. Antoon Coolen, de
grote Brabantse schrijver, heeft voor
Overloon een heruenkingsspel ge
schreven, wat men voornemens is,
binnenkort in een nieuw te stichten
openluchttheater op te voeren. Staats
bosbeheer en gemeente hebben hun
medewerking voor het terrein reeds
Zo is het oude spreekwoord, „een
dracht maakt macht", hier levend ge
worden. Een ryk succes is ook de
Gemeenschap voor dit plan van harte
toegewenst.
Museum
Het krachtigste staaltje onderne
mingsgeest en durf hebben „die van
Loon" wel gegeven by de stichting
van een oorlogsmuseum, het eerste in
Nederland en nog steeds niet over
troffen Begonnen met zware financiële
zorgen, denkt men nu aan uitbreiding.
Het bezoek in 1946 bedroeg 40.000
mensen, in 1947 meer dan 50.000 en
in 1948 verwacht men byna het
dubbele. Op alle reisbureaux is ge
weldige reclame gemaakt en een be
zoek aan Overloon is in verschillende
reisprogramma's opgenomen.
Verder heefi de K.L.M. 60.000 folders
gevraagd ter verspreiding waarvan
10.000 in het Frans en 25.000 in het
Engels.
Het Algemeen Nederlands Verbond
voor Vreemdelingenverkeer heeft de
verdere propaganda in het buitenland
voor haar'rekening genomen en voor
enkele weken terug bezochten Ame
rikaanse en Engelse journalisten het
museum. Enthousiaste artikelen in de
buitenlandse bladen toont wel aan,
dat de belangstelling ook daar zeer
groot is. Ook de jongens die naar
Indië gaan, komen al langer hoe
meer in troepverband, vooral de
expositie mijnen bekijken. Al met al
hoopt ook dit jaar Overloon weer
duizende bezoekers te kunnen trek
ken. Maar ook de uitrusting van het
Museum groeit elke dag, vooral
documentatiemateriaal. De Beheers
instituten PR A's en Byz, Rechts
pleging zenden de overbodig geworden
stukken, en zo is er reeds een biblio
theek ontstaan met nationaal socialis
tische lectuur van meer dan 5000
delen.
Maar ook het oorlogstuig komt
nog steeds binnen en van geallieerde
zyde heeft men alle hulp toegezegd.
Zo komen volgende week weer vjjf
wagons uit Duitsland en misschien
zelfs binnenkort een V 1.
Ook de Regering geeft haar steun.
De Rijksadviseur der Musea in Neder
land heeft een langdurig bezoek ge
bracht en diverse goede raadgevingen
verstrekt. Deze was 70I lof voor de
veelzijdige en uitgebreide stukken
die het Museum bezit.
Door het onderbrengen- van gasten
in pensions en hotels is contact opge
nomen met Venray Vooruit, waarmee
trouwens ook op de grote reizende
Limburgse tentoonstelling samen ge-
exposeerd wordt.
Zoals boven reeds is gezegd, de
plannen voor uitbreiding zijn byna
gereed en dan zal veel wat nu in de
kelders ligt opgeborgen ook aan het
publiek getoond kunnen worden.
Zo bouwt dan Overloon aan zyn
toekomst en het kan met recht trots
zyn op de resultaten die reeds be
haald zyn. In haar Gemeenschap zal,
ondanks kleine strubbelingen, het
beste naar voren komen en deze
zwaar getroffen plaats weer opbou
wen. Zo kan Overloon de toekomst
met vertrouwen tegemoet gaan; als
zy uit de lessen van het verleden en
het heden leren wil en daar staat de
Gemeenschap Overloon borg voor
Nieuws uit
Venray en omgeving
Zondagsdienst Doktoren.
Van Zaterdagavond 8 uur tot Maan
dagmorgen 8 uur
DR. VERCAUTEREN
Alléén voor spoed gevallen.
Visites moeten aangevraagd worden
vóór 12 uur. Medicynen afhalen vóór
12 uur en van 2—3 uur.
Aanmelding: en aangifte voor
de bevolkingsregisters.
Burgemeester en Wethouders van
Venray, gelet op het bepaalde in
art. 122 van het Besluit Bevolkings
boekhouding Staatsblad 1938, no.
342; herinnert de bevolking aan haar
verplichtingen,: omschreven in de ar
tikelen 3 tot en met 16 van genoemd
besluit, brengen als voornaamste ter
openbare kennis:
le. dat behoudens afwijkingen,
iedGr, die in Nederland nachtrust of
do daarvoor in de plaats tredende
rust geniet, onverwijld moet worden
opgenomen in een der bevolkings
registers;
2e. dat ieder moet worden opge
nomen in het bevolkingsregister der
gemeente, waar hy voornemens is
duurzaam of voor onbepaalde tijd als
regel zyn nachtrust of de daarvoor
in de plaats tredende rust te genie
ten;
3e. dat in geval van onzexerheid
omtrent het onder 2e vermelde bij
zondere voorschriften golden;
4e. dat behoudens •afwijkingen,
ieder, die Nederland verlaat, onver
wijld van de bevolkingsregisters moet
worden afgevoerd;
5e. dat by adresverandering bin
nen de gemeente de nodige wijzigin
gen in het bevolkingsregister moet.
worden aangebracht.
ons iemand hoogachten en respecteren.
Kijk niet alleen naar iemands
mooie wagen.
Een MENS leef je pas waarderen
in zijn ARBEID voor de anderen.
(Uit het huisorgaan „De Laan",
enerHaagse Parochie)
Voorts in verband met het neven
staande:
a. dat aangifte van vertrek uit of
van verhuizing binnen de gemeente,
mondeling of schriftelijk moet ge
schieden op de dag van, of uiterlijk
vy'f dagen na het vertrek (bjj het
verlaten van Nederland ten hoogste
vyf dagen te voren), of na de adres
verandering, mer opgave van het
laatste adres en van de naam der
gemeente of van het land en de
plaats waar heen vertrokken en het
nieuwe adres (zo nodig met opgave
van de naam van het hoofd van het
gezin);
b. dat aan de aangever van een
vertrek, behoudens byzondere geval
len, onmiddellijk een verhuiskaart
wordt uitgereikt of toegezonden,
welke hem dient ale bewy's van af
melding, en welke binnen 5Jdagen
moet worden ingeleverd by het be
stuur der Nederlandse gemeente in
welker bevolkingsregister de persoon
moet worden opgenomen;
c. dat ieder, die in de gemeente
nachtrust of de daarvoor in de plaats
tredende rust geniet en die nog niet
in een bevolkingsregister is opgeno
men, of die ten onrechte nog in het
bevolkingsregister ener andere ge
meente is opgenomen* zich binnen 5
dagen na zyn aankomst in persoon
moet aanmelden by het gemeente
bestuur, onder overlegging van een
paspoort of ander indentiteitsbewys
indien hy uit een plaats buiten Ne
derland of van een verhuiskaart of
legitimatiebewijs, indien hy uit een
andere gemeente van Nederland is
gekomen, tenzij hy overeenkomstig
de desbetreffende bepalingen is vrij
gesteld van aanmelding;
d. dat bestuurders van instellin
gen, gestichten of schepen, waarin
personen onder enig bestuur inwo
nen, alsmede hotelhouders, pension
houders en kamerverhuurders, uiter
lijk 5 dagen na de opneming of huis
vesting of na het vertrek, moeten
doen van de geslachtsnaam en de
voornamen van ieder persoon, die
langer dan 14 dagen in de instelling,
het gesticht, schip, hotel, pension of
huis wordt of is opgenomen of ge
huisvest, alsmede van ieder zodanig
persoon, die daaruit vertrekt.
e. dat overtreding yan de voor-