Priester en Volk
<Sf $0Zef.~ Smakt.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
De de&te ótuudui
SIMAVI-Collecte te Venray.
%aeomzickt peiizeMechtSfUaak
iPcct £and&üuuiei$.
Zaterdag 6 Maart 1948 No. 10
Negen en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 13Q652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementspry s
per kwartaal:
voor Venray fl 1.G0
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
EERBIED EN TROUW!
Het was geen- gemakkelijke taak
voor de Z.E. Heer Hillebrandt, om in
de laatste ontwikkelingsavond der
K.A.B., de verhouding van de priester
tot het volk en van het volk tot de
priester na te gaan, maar het talrijk
publiek deze keer was wonder
boven wonder de zaal eens behoorlijk
bezet heeft een buitengewone avond
gehad door de gloedvolle en klare
manier, waarop het onderwerp werd
behandeld.
Priester
Het priesterschap en het huwelijk
zyn sociale sacramenten, d.w.z. zy
hebben een taak voor de gemeenschap.
Zoals het huwelyk er is om de ge
meenschap in stand te houden, zo is
het priesterschap er, om de gemeen
schap de weg naar de hemel te wijzen.
Daarom kan de priester niet alleen
op een zuiver geestelijk terrein blyven.
Dit blykt wel duidelijk in het Oude
Testament, waar de priester niet
alleen een religieuze functie had, maar
ook een sociaal maatschappelijke, ja
zelfs een politieke taak vervulde.
In het Nieuwe Testament, staat
de priester als bemiddelaar tussen God
en de mensen, is hy de leider, die
de hem toevertrouwde gelovigen ten
hemel leiden moet. Evenals Christus
de Weg, de Waarheid, het Leven en
de Bron van alle genaden is, zo heeft
Zijn plaatsvervanger, de priester,
dezelfde taak en functie. Hij draagt
voor de mensen het onbloedig Offer
op en is ook hier de voortzetter van
het werk van Christus.
„Wee de wereld", zegt de oude
Mgr. Hopmans, in zyn laatste vasten
brief, „wee de wereld, als zy geen
priesters, geen altaren en geen offers
meer heeft.
Wie zal dan de weg naar de hemel
wijzen
Wie de Sacramenten, de bronnen
der bovennatuurlijke genaden uit
delen Voorgaan in de liturgie
Leeraar der waarheid zyn
Wie zal dan Offeraar zyn'?
En hier vooi kan en mag de priester
niet in zyn kerkgebouw blyven. Als
de grote leeraar van Christus, moet hy
getuigen in het openbaar, zowel voor
grote groepen als voor de enkeling.
Onversaagd, zonder de waarheid te
verbloemen, moet hy Christus leer
prediken. En Christus leer moet ver
wezenlijkt zijn en worden in het ge
hele maatschappelijke leven, zowel
sociaal als economisch, op godsdienstig
als politiek terrein. De priester moet
staan midden in het volle leven xpidden
tussen het volk
Priester en yolk
By dit alles moet men niet ver
geten, dat ook de priester een mens
is en blyft. Ook hij heeft zyn ge
breken, die hij niet verliest by zyn
Heilige Wy'ding.
Evenals ieder mens moet hy zyn
gebreken bestrijden, doch evenals ieder
mens zal hij er zelden of nooit in
slagen deze gebreken ten volle te
overwinnen. Een katholiek moet dit
begrijpen en de gebreken van de
priester met mildheid beoordelen.
Het is niet nodig, dat men steeds
en overal de fouten van de priester
verdoezelt, critiek mag en moet er
zyn, -doch deze critiek mag nooit
ontaarden in een afbreken van de
persoon en het werk van de priester.
Daarvoor hebben wy verschillende
middelen. Ons geloof moet de grond
slag daarvoor zyn, zoals het van ons
geheel katholiek-zyn wezen moet.
Hebben wij geen geloof, dan valt
alles weg, bezitten wy het wel dan
zal ook de priester voor ons als'plaats-
vervanger van Christus onaantastbaar
zyn. Bereidwilligheid is een vereiste
daarvoor, bereid te zyn om zich ge
wonnen te geven voor een hoger
macht. Als dat niet gebeurt dan krij
gen we hetzelfde als de Protestanten,
waar ieder de Bijbel uitlegt zoals het
hem het beste dunkt en een geestelijke
warboel ontstaat.
Zeker kost dat zelfoverwinning,
maar de mens zal er beter van wor
den ook in zyn verhouding tot de
priester.
De hoogstverheven en voornaamste
taak van de priester is die van offeraar
en die van uitdeler van de boven
natuurlijke genademiddelen en hierom
is het vooral, dat men de priester
hoogachting, waardering en dank
baarheid verschuldigd is en deze ook
in werkelijkheid toont.
Is het bovendien niet billy'k, dat
de gelovigen in het onderhoud van
den priester voorzien. Geen der
aardse schatten kunnen de geestelijke
waarden evenaren die door priester-
I handen, aan de mensen geschonken
worden. Een stoffelijke tegenprestatie
voor zyn werk is toch wel op zijn
plaats.
Wat is nn de taak van
liet volk?
Behoudens het geloof, de bereid
willigheid, de eerbied en de dank
baarheid, waarmede wy de priester
tegemoet treden, hebben wy de plicht
te bidden om priesters. God vragen
om- meer en betere plaatsvervangers.
En, daar het gezin de plaats is, waar
de priester zyn eerste opleiding ont-
vangt, moeten we allereerst zorgen,
dat onze gezinnen zelf goed zijn. God
daarvoor bidden en hem ook vragen
voor andere goede gezinnen.
Laat de kleine jongens hun ideaal
niet verliezen in het huisgezin, maar
juist hier een stevige grondslag ont
vangen.
Ook het geldelijk steunen der
priesteropleidingen is een plicht der
katholieken. Ook daar moeten wy
geen halfslachtigheid in kennen, het
is een eretaak.
De K.A.B. heeft dat zo juist be
grepen door de instelling van een
Priesterstudiefonds, waar ieder ar
beidersgezin met enkele dubbeltjes
per week zo menig priester helpt
vormen. De -beloning van de Gever
van alle Goeds, zal groot zijn.
Dan moeten wij de priesters helpen
in het lekenapostolaat, wy persoonlijk,
in ons gezin, in onze vakorganisatie,
in het hele maatschappelijke leven
moeten krachtens ons geloof leken
apostelen zyn, helpers van de priester.
De Yenrayse afdeling der K.A.B.
moet heel bijzonder dit alles vol
brengen als dank aan Dr. Poels, de
grote voorstander van het leken
apostolaat in de vakorganitaties.
Deze afdeling moet zijn de beste,
vol overtuiging van hun katholiek
zyn. Zij moeten dit uitdragen in een
groot geloof en in eerbied voor de
priester. Zy moeten ideale arbeiders
zyn, die hun rechten willen, maar
ook hun plichten kennen. Limburg
is het Maria-land.
Laten wy allen haar bidden en
vragen, speciaal op Priester-Zaterdag
om goede en om meer priesters. Dan
zal Liraburg groeien in inwendige
kracht en ons volk zal daar wel bij
varen.
de zieke kies te voelen, holt adem
loos achter het voldongen feit aan
en neemt er, als ze uitgeblazen is,
genoegen mee.
Ze geniet weinig respect meer in
den lande en is een tam, aftands
luxepaard geworden; de regering re
geert veel prettiger en veel
vlotter zonder haar
Hebben alle klagers, kankeraars en
mopperaars de katholieken doen
hier zeker niet voor de anderen on
der wel ooit serieus en ernstig
voor onze bestuurders gebeden
Voor hen God gevraagd om Zyn
zegen en bijstand
Denken zy, dat er goed geregeerd
kan worden zonder genade en zonder
deugd
Liggen deugd en genade niet in
het bereik van het gebed
En aeugd hebben onze regeerders
nodig, handenvol. De voorzichtigheid
om geen domme dingen te doen en
de juiste wegen te vinden om uit de
modder te komen.
De rechtvaardigheid om. de lasten,
gelijkelijk te verdelen, er geen vriend^
jespolitiek op na te houden en geen
enkele volksgroep te verwaarlozen.
De sterkte om tegen wind en storm
op te tornen, om hard te werken,
om zich niet te ontzien, om zich on
populair te maken, als het algemeen
belang harde bepalingen vereischt.
De matigheid om overal, ook in
eigen departementen, ook in de on-
kostennota, die Vadertje Staat moet
betalen, bescheiden en maathoudend
te zyn.
Zeg nu eens eerlijk, kunnen ze
een van die deugden missen
Zyn ze niet veel noodzakelijker dan
de witte 'broek en de feestelijke
steek
Daarom en daarom alleen in ons
gebed vruchtbare critiek. Ons gebed
zou al dubbel verhoord zyn, als ze
inzagen, dat ze al die deugden nodig
hebben als brood.
P. H. RONGEN, O.C.R
NEGEN DINSDAGEN
in de PATERSKERK
Illusie van Antonius
öfdèsillusie
enz. enz.
Anticlericalisme
Het zyn de vijanden der Kerk, die
er alles op zetten om de verhouding
tussen priester en volk te vertroebelen.
En behalve, dat zy op de fouten en
gebreken van de priester een te grote
nadruk leggen, gebruiken zy nog twee
argumenten en dat zyn
de „eerste vioolspelery" der pries
ters en de vergoeding die gevraagd
wordt voor het opdragen der H. Mis.
Dat de priester „de eerste viool
speelt", is dikwijls waar, maar dan
zal het daar zijn, waar zyn plicht dat
eist, waar de waarheden van ons
geloof in gedrang komen, waar de
mens Gods geboden en Gods wetten
niet erkent, waar de maatschappij
Christus niet meer zien wil. Dan is
het zyn dure plicht naar voren te
treden en een halt toe te roepen aan
allen die Christus verachten en Zyn
werk willen verhinderen.
Zelden is er over een regering zo
gekankerd als over de thans zetelen
de. Niemand is tevreden, misschien
alleen de ambtenaren, die by haar
gerust gehandhaafd blyven en die
mopperen nog over de volgens hen
I te lage bezoldiging.
De geldmensen hebben van Lieftink
tabak. De zakenmensen wensen een
meer vrijere armslag.
De middenstanders klagen over de
hoge belastingen.
Onze Indische soldaten ontmoeten
te weinig rijkeluiszoontjes in hun
rangen.
De boeren jammeren steen en been
zonder veel succes; ze zyn aan han
den en voeten gebonden en moeten
de C.C.D. de neus laten steken in
alle kisten en kasten.
De oorlogsslachtoffers protesteren
in alle geuren en kleuren tegen de
voorgestelde schaderegeling.
De huismoeders zijn de distributie
beu en vragen, waar onze goede
Nederlandse textiel blyft.
De eerlijke mensen,, die er nog
zyn, schamperen over de zwarte
markt, over de corruptie in vele bu
reaux, over de groeiende misdadig
heid, over de gepantserde veewagens
enz. enz.
De vreemdelingen klagen over ge
brek aan soepelheid by onze grens
beambten.
Allen zonder uitzondering klagen
over de ambtenarij,- de arrogantie
van de loketheren, de onbevredigen
de antwoorden die ze geven, de vol
komen overbodigheid van hun be
staan.
De bewoners van kippenhokken
en alle trouwlustige paartjes hebben
diKke appelen te schillen met de wo
ningbouw.
De strydlustigen vinden de hou
ding van de regering tegenover de
communisten te slap.
De wasvrouwen vrezen, dat er te
veel vuile was in het berghok blijft
liggen of dat ze alleen by maneschijn
te drogen wordt gehangen.
De openhartigen zeggen, dat we te
veel met doofpotten spelen.
En de halfzachten pleiten clemen
tie voor alle hele en haWe landver
raders.
Ook onze eerbiedwaardige Tweede i
Kamer wordt dikwijls gekraakt. Zei
laat zich met een kluitje in 't riet
sturen, slikt alles voor zoete koek,
weet de ministers geen pin op de
neus te zetten of hen eens flink aan
Ja, dat moest' toch wel. Dat kon
niet anders. Antonius, wat hebt U
daarachter in de kerk staan glunde
ren den Dinsdagavond, wat een volk.
Wat een mensen. En... wat een jonge
mannen. Hebt U ze kunnen tellen
Nee, dat bestaat niet. U bent de tel
kwijtgeraakt.
Geeft niet, geeft niet. Antonius, er
waren er over de duizend en U hebt
Uw zin, proficiatI.... maar U bent
er nog niet
Wat wil je nü weer. Is het nog
niet goed
Nee, neen, Antonius, geen zand in
onze ogen?
Maar, m'n beste vereerders en ver
eersters, wat nu weer? Je kent dat
spreekwoord toch wel: „Hebben is
hebben, maar krygen is de kunst".
Ik heb ze gekregen, en nu hèb ik ze
toch
Antonius, dat spreekwoord heeft
betrekking op je portemonnaie, maar
niet op mensen van een noveen. U
moet zeggen: „Krygen is krijgen,
maar HOUDEN is de kunst."
Hoeveel van die duizend komen er
de volgende week Die moet naar de
avondschool; die heeft cursus; die
studeert en moet werk makendie
naar z'n meisje (ja, ja, ja, daar moet
je ook rekening mee houden, en dan
komt U op de achtergrond te staan
hoor. Behalve natuurlijk als het dreigt
uit te raken of het „uit" is, dan bid
den ze U ondersteboven om het by
elkaar te houden of de stukken te
lijmen), maar... als we het goed be
grijpen, dan kunt U er een stel af
schrijven. Dus.... U houdt die duizend
niet??!!
Ho, ho, niet zo voorbarig. Al kun
nen er velen niet, dat is niet, allen.
Ik heb juist grote illusies. Ik zal je
zeggen „hoe".
Jongens, mannen, sjezen jullie maar
weer met een vaartje naar boven,,
(daar had je een Dinsdag ook gang
achter. Het was in een korte tijd,
knats vol. Dus, Dinsdag weer ineens
naar boven).
Zo, dan in de kerk. De overige
mannen, en.... ja, Antonius, geef Uw
instructies maar, dan blyft die Pater
verkeersagent uit de kerk weg, want
die trekt je ineens aan je jassie en
zegt: „naar voren. Plaats genoeg.
Kost niets duurder", en je bent meteen
te Kees. Maar beneden
Vrouwvolk. Als maar vrouwvolk,
vooral dat jonge volk. (O, dat wordt
gezellig Antonius, ik kom ook weer).
Ja, kom maar gerust. Jy met je
meisje samen. Jullie hebben een
Klokkeluiersweek gehad en de meis
jes niets. Ik heb jullie samen wat te
vertellen. Begin je nu de titel ook
te begrijpen „Huis vol geluk"??
Vaders, moeders... UW HUIS.
Jongens, meisjes.... JULLIE HUIS.
Ik heb, grote illusies, Antonius,
GEEN DESILLUSIES.
Tot Dinsdagavond. Half acht
In de week van 7 tot 14 Maart a.s. wordt te Venray door de be
kende Vereniging SIMAVI (Steun In. Medische Aangelegenheden Voor
Inheemsen) een inzameling gehouden.
SIMAVI is de enige organisatie hier te lande, die nu reeds meer
dan twintig jaren, financiële en materiele steun verleent aan alle instan
ties ra Indonesië en Suriname, die zich de medische verzorging van de in
woners der Tropenlanden ten doel stellen.
Z\j houdt by haar steunverlening met ras of huidskleur geen reke
ning. Haar embleem is de barmhartige Samaritaan en dus helpt zy
waar nood is en geleden wordt!
En die nood heeft in Indië en Suriname schrikbarende afmetingen
aangenomenVan alle kanten wordt dan ook om hulp gevraagd, die
gaarne verleent wordt, voor zover ons Volk SIMAVI tot helpen in staat
stelt.
In de loop van dit jaar worden reeds zeer groote bedragen voor aan
koop van medicijnen besteed.
Het Ned. Ind. Rode Kruis te Batavia ontving gratis voor meer dan
f 30.000 aan medicamenten; aan de bouw van een ziekenhuis in het Su
rinaamse Bosland wordt ruim f 50.000 tenk^ste gelegd. Tal van Neder
landse doktoren en verpleegsters op Nieuw-Guinea, Ambon, Celebes, Bor
neo etc. ontvingen wat ze nodig hebben voor hun menslievend werk.
SIMIVA kocht van het Rijksbureau van Geneesmiddelen voor een
waarde van f175.000 salversan, het grote geneesmiddel tegen de gevrees
de framboesia-ziekte. Het hoofd van de Medische Dienst van het Ned.
Rode Kruis te Batavia vroeg telegrafisch om 100 Kilo van dit medica
ment en de Minister van Volksgezondheid voor Oost-Indonesië te Ma
kassar vroeg dezelfde hoeveelheid.
Hiermede is een bedrag van f 250.000 gemoeid
Zo zyn er dus kapitalen nodig om te kunnen blyven helpen.
Daarom doet SIMAVI een dringend beroep op ons Volk om de
harten en beurzen te openen.
Huis aan huis werden folders verspreid, die getuigen van het schrik
kelijk leed en lijden in de Tropenlanden. Men zal niet zonder ontroering
van een en ander kunnen kennis nemen.
In deze barre tyd van economische ontreddering en politieke be
roering is het van groot belang, dat de inwoners van Oost en West in
SIMAVIE's arbeid de harteklop van het Nederlandse Volk kunnen be
luisteren.
Daarom sporen wy onze plaatsgenoten met klem aan, om straks
hun gaven te offeren.
Wanneer de collectrices by U aankloppen, geeft dan met gulle hand.
Legt uwe gift gereed.
Millioenen mensenlevens staan op het spel. Redt hen I
1 wing, die zegt, dat lang niet iedereen
in ons dierbare landje er van over
tuigd is, dat wy alléén met een
ordelyk economisch leven en een zo
hoog mogelijk opgevoerde productivi
teit langs de kortste weg uit de
moeilijkheden komen.
De genoemde cijfers geven natuurlijk
niet aan de totale omvang aan prijs-
knoeierijen in ons land. Daarover tas
ten wy volkomen in het duister. Zy
geven echter wel min of meer een
minimum-omvang van de gepleegde
knoeierijen aan. Men kan er ook uit
aflezen, dat er van de zijde van de
Overheid alles gedaan wordt om dit
kwaad zo effectief mogelijk te be
strijden. De medewerking van het
publiek slaat hier tegenover echter
nog een droevige figuur, n.l. tegen
over het aantal opgemaakte processen-
verbaal van 48052 (met 62580 ver
dachten), staan slechts 6495 klachten,
die by de diverse „Plaatselijke Pry-
zencommissies" zyn ingediend.
Er mag myns inziens dan ook ge
concludeerd worden, dat het grote
publiek de gevaarlijke consequenties
van prijsopdrijving niet voldoende wil
inzien. Het zy dan nogmaals gezegd:
ongemotiveerde prijsopdrijving vreet
aan de waarde van ons geld en dus
ook aan de realiteit van de verdiende
inkomens.
By prijsopdrijving wordendezever-
diende inkomens met een overeen
komstig bedrag verlaagd en plaatst
diegene, die de te hoge prijzen betaalt
zich op een lager welvaartsniveau
dan nodig is. Maar bovendien vormen
al die pryzenknoeiers een bedreiging
voor de overige goedwillenden.
Ik moge dan ook besluiten met een
'oproep aan allen, de prijsopdrijving
in 1948 effectiever mede helpen te
bestrijden dan in 1947.
De weg daartoe staat open via de
„Plaatselijke Pryzencommissies" en/of i
via de Opsporingsdienst van de Prijzen 1
De Region. Voorlichtingsambtenaar,
S. v. d. BROEK.
Ons land telt 10 Tuchtgerechten
voor de Pryzén, Deze 10 Tuchtgerech
ten hebben in 1947 afgedaan een to
taal aantal zaken van 71.610.
De Tuchtgerechten (2) in Brabant
hebben hierin een aandeel gehad van
7871 zaken
De Tuchtgerechten (2) in Limburg
hebben hierin een aandeel gehad van
3610 zaken.
Het Tuchtgerecht in Zeeland heeft
hierin een aandeel gehad van 1809
BEL OP BIJ BRAND
No. 392
De Tuchtgerechten (2) in Gelder
land hebben hierin een aandeel ge
had van 5550 zaken
Het totale bedrag aan boeten dat
in 1947 door de gezamenlijke Tucht-
gerechters is opgelegd bedraagt
f- 12.737,110.28.
Van dit totale bedrag isresp.
In Brabant door de Tuchtgerechters
f. 1.804.016,24 opgelegd;
In Limburg door de Tuchtrechters
f. 363.009,62 opgelegd
In Zeeland door de Tuchtrechter
f, 109,593,55 opgelegd
In Gelderland door de Tuchtrech
ters f. 7.094.758,79 opgelegd
De bijkomende straffen zyn door
de Tuchtrechters als volgt opgelegd
224 malen sluiting van het bedrijf
voor onbepaalde tyd,
296 malen verbod tot uitoefening
van een beroep voor onbepaalde tijd,
5289 malen verbeurdverklaring van
de inbeslaggenomen goederen,
676 malen openbaarmaking van de
opgelegde straf.
In 3114 gevallen is de veroordeelde
in hoger Beroep gegaan.
Door de diverse Opsporingdiensten
zyn in 1947 in'totaal 48052 proces
sen verbaal, waarin 52580 verdachten
aan de Tuchtrechters ingezonden. De
Controledienst van het Directoraat-
Generaal van de Pry zen heeft er van
het genoemde aantal 34863 ingezon
den. De overigen komen van Politie,
Marechausee, C.C.D. en C.E.L.E.C.
i Van deze ingezonden processen-ver.
baal hebben de Tuchtrechters in Bra
bant er 5243 ontvangen met 7316 ver
dachten. in Limburg 2775 ontvangen
met 3656 verdachten, in Zeeland 1302
ontvangen met 1818 verdachten, in
Gelderland 4452 ontvangen met 5563
verdachten.
Pryzencommissies
De gezamenlijke „Plaatselijke Pry
zencommissies" hebben in 1947 in
totaal 6495 klachten ter behandeling
gekregen.
Een bedrag van f. 46.412,36 hebben
zy in deze zaken doen terugbetalen.
Het grootste aantal klachten, n.l.
1335, had betrekking op textielpryzen,
hierop volgen voedings- en genot
middelen met 923 klachten, vervolgens
ambachtstarieven met 915 klachten,
huren met 603 klachten, schoenen en
reparaties 466, huishoudelijke arti
kelen 417, meubelen 377, etc. etc.
De Pryzencommissies in Utrecht
staan voor '47 aan de spits met een
totale terugbetaling van f. 14.803.
Daarna volgt Noord-Holland met
f 13.962,98, Zuid-Holland met f 8.404,95.
Gelderland komt op de vierde plaats
met f. 2.341,40, Noord-Brabant op de
vijfde plaats met f. 2.041,31. Limburg
als zevende met f. 1.370,50 en Zeeland
als negende met f. 310,58.
Conclusies
Hoewel wij met conclusies aan de
hand van de genoemde cijfers zeer
voorzichtig moeten zijn, immers,
ze zyn vatbaar véor zeer uiteenlopende
conclusies, mogen wy er wel een
zeer ernstige waarschuwing in zien
voor ons gehele volk. Een waarschu-
MAART is de maand van
ST. JOZEF.
ST. JOZEF de heilige van
SMAKT
De verering van den H. Jozef is
algemeen. In talrijke kerken vinden
we naast 't hoofdaltaar een altaar
van Maria en van haar man, den H.
Jozef. Dat hoort ook zo, want zonder
twijfel is de H. Jozef na zyn echt
genote de grootste heilige, èn om
zijn persoonlijke grootheid en om de
plaats die hy inneemt in 't verlos
singswerk, en de toepassing van dat
verlossingswerk, de bemiddeling by
God.
Deze gédachte komt hoe langer
hoe meer naar voren en vormt 't
fundament van de algemene St. Jo
zefsverering.
Mocht al door bijzondere omstan
digheden of minder gepaste voorlief
de een of andere heilige den H.
Jozef verdrongen hebben, dan vinden
we er toch zeker 'n beeld van den
H. Jozef, want Jozef, 't hoofd van de
H. Familie, is de Patroon van de
Kerk, de grote familie, die uit dat
huisgezin is voortgekomen.
Niet alléén in kerken en kapellen,
in elk huisgezin hoort 'n beeld te
staan van den H. Jozef, 't hoofd van
't heilig huisgezin, dat door God zelf
ten toonbeeld is gesteld van alle
katholieke huisgezinnen. Daar hoort,
naast 't beeld van de Moeder te
staan 't beeld van den Vader, don
patroon van 't Katholieke gezin.
Zo moet de H. Jozef ook naast
Maria staan in ons persoonlijk leven.
Feitelijk is dat ook zo, want niemand
zal de naam van Jezus en Maria
uitspreken of aanroepen zor.der den
H. Jozef er by te noemen. Maar wij
ziin ons dat nog niet voldoende be
wust, dat moet nog uitgebouwd wor
den in ons practische leven, we
moeten meer nog tot den H. Jozef
gaan.
Daartoe biedt de maand Maart ons
de gelegenheid. Dan viert de H. Kerk
zyn feestdag met alle luister, die de
sobere vastentijd slechts toelaat. En
toen Z. H: Paus Leo XIII, de grote
sociale Paus, heel de wereld opriep
om te gaan tot Jozef, heeft Z.H. de
maand Maart op heel bijzondere
wyze aan den H. Jozef toegewijd.
Persoonlijk stelde Z. H. 't mooie
gebed op: „Tot U, o H. Jozef', dat
wy allen, kennen en zo gaarne bid
den. Met geestdrift werd deze oproep
ontvangen over heel de wereld.
Ja, Maart is de maand van St.
Jozef
Toch zyn er plaatsen, waar deze
devotie bijzonder bloeit. Onder die
plaatsen neemt Smakt 'n heel bijzon
dere plaats in. Smakt bestaat op zich
niet, zelfs als je er bent, vind je 't
niet, je ziet in de verte enkele boer
derijen als blokjes uit 'n bouwdoos
neergevallen uit de hoge hemel.
Smakt bestaat enkel om en door
St. Jozef. De St. Jozeskapel, gebouwd
vóór 1700, 't enige bedevaartsoord
van den H. Jozef in Nederland, is 't
middenpunt en de hele kom van 't
Rectoraat.
Heel Nederland getuigt: „St. Jozef
is de heilige van Smakt". Zelfs uit
de uiterste hoeken van Nederland
komen pelgrims naar St. Jozef van
Smakt 't hele jaar door, maar byzon-
der in de maand Maart.
We hebben 't toch meegemaakt,
dat 10—12000 pelgrims tegelijkertijd
in Smakt samenstroomden.
Ook de H. Jozef zelf getuigt, dat
hy de heilige is van Smakt, door op
zyn manier, in stille verborgenheid,
de pelgrims te Smakt te verhoren en
al maar door wel te doen. Zo vaak
zeggen je pelgrims: Ja, ik weet 't,
overal kan je bidden tot den H.
Jozef, maar hier in Smakt weet en
voel ik me dichter by hem en ik.
weet by ondervinding, dat hij hiér
eer verhoort.
Ja, MAART is de maand van St.
Jozef.
St. JOZEF de heilige van Smakt.
U kunt er komen met de autobus
dienst „Vitesse" of met 't spoor tot
station Vierlingsbeek.
In Maart zyn de kerkelijke diens
ten op Zondagen, op 't feest van St.
Jozef en op Paas-Maandag: Vroegmis
7.30, Hoogmis 9.30 en by eventuele
processie 10.30. Om 3 uur lof met
preek. Door de week om 7.15 en 8
uur, Woensdagmiddag om 3 uur lof
met preek.
Nieuwe prijzen voor
landbouw producten.
Deze week heeft de regering defini
tieve prijzen voor landbouwproducten
in de komende oogst en melk, vast
gesteld.
Voor capucyners-, witte-, waalse
en duivebonen, blauwmaanzaad, kar-
wyzaad en grauwe erwten, werd geen
prijs vastgesteld.
De richtprijs van tarwe en rogge is
per 100 kg met f 1,— verhoogd, van
f 20,— op f 21,— gebracht.
Gerst en haver blijft dezelfde, groene
erwten komen van f 26,— op f 30,—,
dus f4,— meer.
Fabrieksaardappelen blyven het
zelfde f 4,65. Consumptieaardappelen
worden hoogstwaarschijnlijk verlaagd
in pry's, dit is echter nog niet officieel
bekend.
Ook suikerbieten worden verlaagd
en wel van f 34,— op f32,— de 1000
kilo. Lynzaad komt van f 50,- op
f 45,—, koolzaad daarentegen van
50,- op f 70,-.
De melk kost 18.3 cent per liter
met een vetgehalte van 3.3 pet.
De zomerprys die einde April
ingaat, zal 17.5 cent bedragen. De
winterprys blyft op 20 cent gehand
haafd.
We kunnen ons niet verhelen, dat
de motie-Groen er wel een beetje
bekaaid is afgekomen en dus de land
bouwendebevolking niet heel tevreden
zal zijn. Doch de regering moet meer
dan 85 millioen gulden toeslag geven
op de verschillende artikelen, hiervan
krijgen de lichtere gronden 40 millioen
om de slechte bedrijfsuitkomsten van
[afgelopen zomer goed te maken, 10
millioen voor de uitkomsten van dit
jaar by te passen en 18 millioen gulden
voor de onvoldoende prys van melk
van de lichtere gronden voor de periode
tot October 1948.
Deze prijzen zyn door de regering
vastgesteld in overleg met vertegen
woordigers van de georganiseerde
landbouw, doch de Stichting van de
Landbouw klaagt, dat er wel overleg
heeft plaats gevonden, doch geen
overeenstemming is bereikt en dien-