WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Zaterdag 5 Januari 1946 No. 1
Zeven en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij Kantoorboekhandel
Grootestraat 28 Venray
Telefoon 512 Giro 150652
PEEL EN MAA
Advertentieprijs
10 ct p. 3 m.m. minimum fl 1,00
Abonnementsprijs
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1. 20 p. kwart
bij vooruitbet. Losse nos. 10 ct
Qp Apodólióche meqcH.
1
Onze medewerker, de Z.Ew. Pater
H. Lommen, S.V.D., stuurde ons
deze week uit Colombo zijn eerste
verslag over zijn ervaringen als
Aalmoezenier bij het Nederl. leger.
Voor diegene, die Pater Lommen
nog niet kennen, moge 't volgende
dienen. Door de oorlog verhinderd
naar de Missie te vertrekken, kwam
hij in Ysselsteyn, waar hij zich als
kapelaan en onderwijzer verdien
stelijk wist te maken. Vooral de
vele onderduikers bewaren een aan
gename herinnering aan hem. Pater
Lommen is nu op weg naar zijn
missiegebied, wel niet zoals hij zich
dit had voorgesteld, maar van ver
schillende kanten hebben we reeds
gehoord, dat hij ook als militai:
geen slechte figuur slaat.
Al geruime tijd waren er onder
handelingen gevoerd met diverse
regeringsinstanties om een spoedig
vertrek van enkele missionarissen in
Nica-verband te bewerkstelligen.
Het resultaat was nu eens gunstig,
dan weer minder gunstig. Feitelijk
werd er alleen maar gepraat en niets
gedaan. Maar op een ogenblik dat de
kans op een aanstaand vertrek kleiner
scheen dan ooit, kwam er plotseling
een regeringstelegram my verrassen:
meld U spoedig op het Binnenhof,
Den Haag, voor gereedmaken van het
volgend transport.
Nauwelijks 24 uur later had ik
m jjn aalmoezeniersplunje in ontvangst
genomen en was ik ingeschreven als
kapitein van het Nederlands-Indische
leger. Nu restten nog slechts enkele
dagen om orde op zaken te stellen,
het allernodigste in te pakken en
afscheid te nemen.
Zondag 18 November moesten alle
aalmoezeniers-missionarissen in Den
Haag present zijn. De zwarte priester-
toog ging de kist in. Voor het laatst
een H. Misoffer in de parochiekerk,
waarbij do misgewaden de ongewone
uniformkleding gelukkig geheel be
dekten. „Grote, goede God, zegen het
offer, dat ik U op deze afsclieidsdag
kom opdragenZegen al degenen, die
TJw dienaar met woord en daad, met
voorbeeld en vriendschap hebben ge
holpen op zi,jn weg naar het priester
schap en help hem voor vele zielen
in het verre Indische land een waar
missionaris te zjjn!"
Zo haastig moeten wij vertrekken,
dat het afscheid van vader en moeder,
familie en vrienden -helemaal niet zo
tragisch is. De auto, die mjj een
lastige treinreis besparen zal, rijdt
nog eens rond de dierbare parochie
kerk en kan dan in snelle vaart
door de zonnige herfstmiddag de
tocht naar de hofstad beginnen.
„Vaartwel, goede mensen, en tot
ziens, hier of bij God".
Het is al ver in de avond als we
het historische Binnenhof oprijden.
„Overste, hier is een kapitein, die
zich komt melden," zegt de sergeant
van de wacht in de telefoon. Dat is
waar ook! Ik ben nu niet moer de
pater, maar de kapitein, hoe vreemd
ik me ook gevoel. Links en rechts
vliegt er iemand in de houding en
van verbouwereerdheid vergeet je
terug te groetenIk probeer een
echt krijgshaftig air aan te nemen,
maar ik vrees dat het me niet goed
afgaat. Nooit soldaat geweest en nu
in een handomdraai tot kapitein ge
promoveerd. Je moet met je z«lf
lachen Maar ja, het zal wel wennen'.
Myn paperassen zjjn in orde en
worden afgetekend. Een laatste korte
nachtfust op vaderlandse bodem en
dan staat heel het Medino-transport,
zoals we nu officieel heten, aange
treden voor de inspectie door de chef,
generaal Bongers.
Een hartelijk woord van bemoedi
ging krjjgen wjj mee: „Denkt U er
wel aan, dat U niet- naar Indië gaat
om er beter, rjjker van te worden,
maar om de mensen ginds tot een
hoger beschavingspeil te brengen,
om ze gelukkiger te maken".
Dan krijgen we nog even gelegen
heid om met elkaar nader kennis te
maken. Bjj mjjn sectie bljjken nog
5 aalmoezeniers te- horen, een paar
dominees, een dokter en verder men
sen uit de rubber-, suiker-, en petro-
leumbranche met nog administratief
personeel.
Al heel gauw zyn we goede maat
jes. Met alle bagage vertrekken we
naar het station, waar een trein van
Duitse rjjtuigen gereed staat, die ons
door de nacht Daar het Belgische
Ostende zal brengen. Het wordt een
lange, trage rit, met uren wachten
op lege, tochtige stations. Om half 7
vertrokken in Den Haag, zjjn we om
één uur in de mistige nacht in Breda.
Drie grote kannen hete koffie staan
op ons te wachten, maar er komt
bevel weer in te stappen, aangezien
de trein onmiddellijk doorrijdt. Zon
der opkikkerend slokkie doezelen we
weer weg in de donkere wagons.
Bijna niemand merkt dat we Roo
sendaal en de Nederlandse grens1
passeren. De aanvaukeljik drukke en 1
opgewekte conversatie is nu stilge-1
vallen. In Gent en in Brugge staan'
enkele puike Belgische treinen, good j
verlicht, met 'prachtige kussens en j
hele ruiten. Wat een tegenstelling
met het krakend, hotsebotsende spul
dat uit berooid Nederland daar voor-
byzucht
Het is al 7 uur als we eindeljjk in
de dichte mist mogen uitstappen op
het perron te Ostende. Stjjfgezeten,
moe en hongerig dragen wjj de
bagage bjj elkaar.
Hier wachten en daar wachten tot
we tenslotte tegen 9 uur in het
vuilgrijze Transit Camp III aanlanden,
Het wemelt er van Tommies en
Canadezen. Hier stroomt alles samen
wat naar Engeland wordt overgezet.
Ons groepje van 400 man gaat geheel
verloren in het gewoel van duizenden,
Wjj krjjgen tenslotte toch een kazerne-
deel aangewezen. Daar bergen we
voorlopig onze spullen, want wegens
de zeer dichte mist kan er niet
varen worden.
De aalmoezeniers krjjgen verlof het
kamp te verlaten en ik maak er
gaarne gebruik van om in de stad
ergens een H. Mis te gaan lezen. In
de kerken zjjn ze van die late gasten
reeds lang gewoon. Een oeroud Vlaams
zustertje wjjst mjj de weg. Tegen 12
uur beii ik terug in de kazerne. Even
wat eten, eens fris gewassen en dan
slapen.
Wjj zjjn hier bljjven hangen tot
22 November, Ceciliadag. Dan schijnt
de zon weer en stappen we na de
inspectie de poort uit op weg naar
.de haven.
Nu weet ik ook wat een kazerne
is. Bij lange geen klooster! Wat je
het meest mist, dat is de besloten
heid en de rust van een kamer, waar
je ongestoord kunt lezen, schrijven,
bidden. Vooral in dit doorgangskamp
is het drukke gedoe enerverend ge
weest. Misschien dat het nog anders
wordt.
Langs de zee hebben de Duitsers
een hele serie bunkers gebouwd, een
stuk Westwall. Op een van die beton-
kolossen, staat een houten cabine,
van waaruit een officier hét hele
havencomplex kan overzien. Door
sterke luidsprekers krjjgen wij zjjn
"bevelen„Gaat U astublieft daar
even staan, bij de grote ingang." En
een ogenblik later: een Engels
ogenblik duurt op een Nederlands
horloge zowat drie kwartier
„Dutch officers go'-on, please. Stay in
single file
Zo komen alle troepen aeer ordelijk,
maar tergend langzaam op het schip
terecht. Zelfs daar achtervolgt ons
de radiostem„Iedereen moet een
zwemvest aantrekken en heel de
duur van de overtocht dragen". Dat
is tegen het gevaar van de losge
slagen mijnen. Vandaag is het uitzicht
goed, dus de uitkjjk zal die gevaar
lijk klanten wel spoedig signaleren.
Bij een vorige overvaart hadden ze
liefst acht van die knapen op korte
afstand zien drjjven
Eindelijk komt er beweging in het
schip. We varen af. Op 't dek zien
we de grijze Belgische kust langzaam
tot een verre streep vervagen. Er
staat een flinke Z.W.-brïes. die je
doet rillen in je overjas. Weinig sche
pen zijn er te zien: oen enkele bruin-
geroeste vrachtvaarder stroemt voor
bij. Wjj bljjven daarom liever in de
kajuit, waar we met de gekke zwem
vesten om de hals, dikwjjls tegen el
kaar opbotsten. De stemming is uit
stekend. 'Wir fahren gegen Engeland
Ruim vier uren duurt de overtocht,
Dan ontmoeten we meer schepen.
Vuurtorens op de hoge krijtrotsen
zwaaien met hun lichtarmen. bestem
van de radio-officier roejt ieder naar
zyn plaats. Het duurt echter nog wel
een uur voordat de Nica-mensen in
Dover aan wal stappen.
De Canadezen aan boord proberen
ons tot 'haast over te halen met hun
paar woorden Nederlands: „Een, toe
wee een—toewee! Skiet op
Eindelijk staan we allen opgesteld
in een koude, tochtige loods. Weer
heet. het parool: wachten op orders.
Gelukkig, dat generaal Bongers ons
heeft verzocht, zoveel mogelijk pas
sief te bljjven. We hebben heel wat
geduld meegenomen en laten de trans
portleider maar met uns sollen.
We staan om 7 uur op 't station,
Vlug aan de lopende band iets eten
in de officiers-mess, die er niet erg
uitnodigend uitziet. Dan weer terug
door een lange betonnen gang boven
over de sporen naar de trein. Hoeveel
duizende soldatenkistjes hebben dit
looppad al betimmerd in de afgelo
pen jaren
Daar heb je de trein. Goed gemeu
bileerde, helderverlichte rijtuigen, al
leen le en 2de klas. Wjj installeren
ons in deze huiskamertjes, want we
zullen heel de nacht doorreizen. Voor
het vertrek bljjkt echter de route op
hoog bevel veranderd te zijn. Wjj gaan
niet naar een nieuw Engels kamp,
maar zullen in Southampton op het
transportschip, de Johan v. Oldebar-
nevelt, worden afgeleverd. Vooruit
maar. Nu kan ik m'n medebroeders
in de buurt van Droitwich niet meer
gaan bezoeken. Vanavond rijden we
nog naar Londen, een lange rit van
half 8 tot half 12. De een na de an
der raakt aan 't droomen over ons
vaderland en de toekomst.
De voorsteden van de wereldstad
maken ons weer klaar wakker. Daar
heb je Londen Lichten, huizen, stra
ten. Het Victoria-station dwingt ons
tot uitstappen. Auto's moeten ons
naar een ander station brengen.
Toch krijgen wjj maar wei'-ig van
de stad van Churchill te zien. De
auto's nemen ons mee. We zien de
Theems en London Bridge. Op de
verlichte wjjzerplaat van de Big-Bon-
toren zien we dat 't naar midder
nacht gaat. Aan het Waterloo-station
zal ons aanstonds een ♦'rein ophalen.
Neen, daar zullen wjj drie lange uren
van de kille Engelse nacht mo.ten
rondhangen. Niets te zien dan
lege perrons, kilometers lang. En
daar ergens verloren in de Ijzeren
hal, een groepje koukleumende sol
daten met hun bagage. Je drentelt
een uur heen en verveelt je gruwe
lijk. De vermoeidheid en honger hel
pen nog een handje en heel Londen
kan je gestolen worden. Het is toch
altjjd nog Londen, waar de verbeten
vasthouders wonen, die de oorlog
hebben volgehouden, ook toen deze
hopeloos verloren scheen. De bevrij
ding is voor een groot deel hun werk
geweest. Goddank komt'ook in mid
dernachtelijk Engeland aan 't wach
ten een eind.
Traag gaat 't naar drie uur. Wjj
vallen de trein binnen en slapen al
voor het fluitje ons laat vertrekken.
Tegen 7 uur in de grauwe mist-
morgen rijden we door de dokken en
havenwerken van Southampton. Uit
stappen, inspectie, controle en dan....
weer wachten. Recht tegenover ons
ligt een groot schip. We kunnen er
slechts een klein gedeelte van zien,
maar dat moet de Oldebarnevelt zjjn.
ons tehuis voor de komende weken.
Wjj zjjn de eerste militairen, die aan
boord gaan. Langs de valreep stappen
wij op dit stukje Holland over. Al
direct constateer je, dat het schip
van1 zijn uiterst luxcieuze inrichting
bjjna geheel is ontdaan. "Voor de
grote transporten moest er veel ruim
te vrijkomen voor de soldaten. Wjj
missionarissen treffen 't goed. Een
koude douche, een stevig ontbjjt en
een paar uur slapen. Later kunnen
we nog genoeg rondneuzen over ons
woonschip.
Qnze iccien In vetgadeünq
Op Zondag 30 Dec. vergaderden de
Boeren van het Dekenaat Venray, in
de feestzaal van St Servatius.
Omstreeks 2 uur, roept Voorzitter
Loonen, een stampvolle zaal, een
hartelijk welkom toe.
Spéciaal richt bjj een- woord van
welkom, tot den Hoog Eerw. Heer
Dekèn, Burgemeester Janssen, den
Bondsvoorzitter Derks, Dr. Droesen en
Ir. Rooyackers, Inspecteur van Land-
bouw-TIerstel in Limburg.
Verder spreekt hjj nog een' woord
van welkom tot den Weled. Heer
Th. Peters, uit Oirlo, 'die op deze
vergadering het woord zal voeren.
De Voorzitter betoogde, dat deze
vergadering niet is bedoeld als protest
vergadering, maar een propaganda-
en voorlichtingsvergadering en tevens
om gezamelijk de nooden en behoef
ten van onzen stand kenbaar te ma
ken, om zoodoende via onze eigen
organisatie iets te kunnen bereiken.
'Hierna geeft hij het woord aan den
Heer Peters, die zyn enthousiast
betoog begint als volgt:
Samen de handen gevouwen
Samen in eendracht bouwen!
Samen te strijden in kracht en moed
Samen de komende tijd tegemoet
Zoo las ik een oud nummer van
één onzer Katholieke bladen, (aldus
spreker) toen ik de stof ging ordenen,
die in deze vergadering behandeld
moest worden. Er boven stond, naar
een nieuwe gemeenschap Naar een
Katholieke gemeenschap.
Maar ook anderen, zelfs zij, wier
ideën neutraal tegenover de onze
staan, streven naar een nieuwe ge
meenschap. De samen doorstane
ellende, de zorgen en het. leed, door
jarenlange bezetting ons volk geknecht
het samengaan in den stillen strjjd
tegen den overweldiger, heelt onge
twijfeld het gemeenschapsgevoel bjj
het ISederlandsche volk versterkt.
Laten wij, die allen getroffen zijn
door den geesel van den oorlog, die
de volle pet. moesten opbrengen voor
onze bevrijding en die van ons vader
land, hopen, dat de gemeenschaps
zin bij het overige deel van 't Ned.
volk, nu ook groot genoeg is, om
samen de gevolgen en de blijvende
hfsten van den bevrijdingsoorlog te
dragen.
Nederland telt 9.000.000 zielen,
Daarvan zijn pl.m. 900.000 oorlogs
getroffenen. d.i. één op de tien. Wie
kan nu beter de schade dragen de
één of de tien (applaus). Het een
voudigste zou zyn, als de Staat alle
geleden schade vergoedde. Echter zoo
gemakkelijk liggen de zaken niet.
De Duitschers zyn de schuld van onze
verliezen. Zjj zjjn de oorlog begonnen,
na de zooveelste valsche verklaring
onze neutraliteit te zullen eerbiedigen
en zjj hebben een verloren oorlog
nog in blinde volgzaamheid aan hun
verwaten leiders, trachten te rekken,
met onze volkskracht en onze" goede
ren, tot fünf nach zwölf de volkomen
in eenstorting kwam.
De eenvoudigste redtneering is dus
nu, laat de Ned. Staat vergoeding
incasseeren en ons nu reeds alles
betalen aan de prijzen van 't oogenblik.
Ook hebben de getroffenen van 1940
vergoeding ontvangen, op basis van
de toen geldende prijzen, en waar ze
het geld veelal moesten uitzetten tot
op heden, omdat er niets te koopen
was, zouden zij ver te achter staan
bjj de getroffenen van 1944, als deze
wel volgens de prjjzen 1944—'45 ver
goed kregen. Welnu, laat men die
menschen dan erby geven.
Al met al staat, het Kabinet, althans
blijkens het ontwerp schaderegeling
van 9 Nov. 1945, op het standpunt,
voorloopig niet verder te kunnen gaan.
Er is geen andere weg dan: Los
van de prjjzen 1940.
Durft de regeering, die de deur nog
op een kiertje liet, het niet aan, dan
is de volksvertegenwoordiging aan de
beurt het toch door te dry ven.
Verder sprak spreker over nood-
herstel onzer woningen, stallen en
schuuren, ruimen van mjjnen, het
weder bruikbaar maken van onze
gronden.
Het verstrekken van overbruggings-
steun. Laten we prjjzen de groote
activiteit van het Hoofdbestuur van
den L.L.T.B. van den P.V.C. en zjjn
verschillende plaatsvervangers, van de
beide Inspecteurs van Landbouw-
Herstel.
Laten we ook vooral dankbaar zyn
jegens Bisschoppelijke-hulpactie, Ned.
Volks-Herstel, Commissariaat Nood-
Voorz. Comité Herstel Limburg.
Maar wjj kunnen geen bedelaars
bljjven, de bedrijven moeten op gang
ook zonder steun, aldus spreker.
De landbouw is het voornaamste
middel van ons volk bestaan.
De veestapel is zwaar getroffen.
Vele werktuigen, karren en wagens
gingen verloren.
Ons verlangen, ver uitgaande boven
steun en uitkeering is: geef onze be
drijven weer vee: varkens en kippen
in verhouding als vroeger. En verlos
ons van de controle op de bedrijven.
Wat wjj zelf kunnen doen om het
een en ander op peil te brengen is.
1. Allen lid der organisatie van de
L.L.T.B.
2. Steunt de Coöp. Verkoop Vereen.
3. Steunt de Stierhouderjj. In Ven
ray is reeds een federatie opgericht,
4. Blijf gebruik maken van Onder
wijs en voorlichting.
Voorts wees spic' ir nog op het
Herstel en verwees naar het uitge
breid verslag in Land en Vee van
den Inspecteur van Landbouw-herstel.
Ook de voorschotten werden besproken
Vooral wees spreker op het groote
nut van een behoorlijken kippenstapel
voor deze streek. De pluimveestapel
was in ons sober zandbedrjjf de kurk
waarop het dreef. Ook de extra
tu i nbou w-teel t verg u n n ingen w erden
door spreker behandeld.
Zoo heeft enkel het beleid van den
L.L.T.B. do uitkeering van f 70 per
H.A. (zooals men zegt) haar beslag
gekregen. Een succes waarvoor wij
dankbaar zjjn.
Ook het boter vraagstuk vroeg
sprekers aandacht. Spreker zegt, dat
via onze organisatie bjj de betreffende
instance's moest worden aangedron
gen, dat onze landbouwers als zoo
danig, voor de uitoefening van hun
bedrjjf in aanmerking komen voor
aankoop van geïmporteerde rjjwielen,
werkkleeding, schoeisel en klompen!
Als men zich iemand voorstelt op
klompen is het toch wel de boer.
Tenslotte werd nog aangeroerd het
vraagstuk arbeidskrachten in den
Landbouw.
Dan eindigt spreken met de woorden:
Laten we hopen, dat mede door het
werk Uwer voormannen, de boeren
arbeid in de toekomst hooger wordt
gewaardeerd, doch ook beter betaald.
Te zwoegen en te streven
Met al de kracht des mans.
Dat is 't zout van 't- leven
Dat vlecht den boer een krans.
Daarna wérd gelegenheid gegeven
tot debat, waarvan ruimschoots werd
gebruik gemaakt.
Ook werd nog het woord gevoerd
door den bondsvoorzitter, Dr. Droesen
en Ir. Rooyackers en den kring
voorzitter.
Hierna volgt het dankwoord van
den voorzitter hy spreekt de hoop
uit, nog meerdere malen zulke ver
gaderingen te beleggen, die strekken
tot eensgezindheid en goede samen
werking, zooals die in Venray heerscht,
tot groei en bloei van onze eigen
organisatie.
DE GESCHIEDENIS
AAN VENRAY
Het Comité Documentatie oorlogs
geschiedenis Venray, is de vele in
zenders van verhalen uit de oorlogs
dagen ten zeerste dankbaar voor hun
werk. Zij hebben alles nauwkeurig
bestudeerd en hebben vele nieuwe
feiten ontdekt, die het vermelden
meer dan waard zyn, maar juist door
deze bestudeeiing, zjjn zjj er meer
en meer van overtuigd, dat nog zeer
veel feiten alleen aan enkele per
sonen bekend zjjn, die zeer zeker een
ruimere verspreiding verdienen.
Zjj verzoeken dan ook dringend, aan
alle hoofden der gezinnen de volgende
vragen zoo spoedig mogeljjk kort en
bondig te beantwoorden en te zenden
aan Peel en Maas.
Geef Uw adres duideljjk op onver
meld het nummer der vragen vol
ledig.
1) Hebt U wat gezien van
a. het springen der spoorlijnen in
Oostrum op 28 Sept.
b. bombardement van St. Anna
c. bombardement van Venray
e. evacuatie van Overloon
f. springen v.d. molen in Oostrum
g. bombardement v.d. groote Kerk
h. brand v.d. Hofstaat en Jeruzalem
i. opblazen van de groote Kerk
j. deportatie van de kerkdorpen.
2) Wanneer hebt U de laatste
Duitscher gezien, wat deden zjj
Wanneer de eerste Tommie's en
wat deden deze
5) Hadden do Duitschers in of bjj
Uw woning, of in de straat barricades
opgericht en zjjn die gebruikt?
4. Hebben er straatgevechten bjj U
in de buurt plaats gehad, wanneer,
hoe laat en waar precies Hoe was
het verloop van 't gevecht?
5) Zjjn de gewelddaden van Duit
schers in de omgeving van Uw
woning gepleegd, bekend, zoo ja,
welke
6) Hebt U inkwartiering gehad van
Duitschers, hoe was hun stemming,
hadden zjj voldoende eten, munitie ver
bandmiddelen en vervoermateriaal?
7) Is door de Duitschers geplunderd
bjj U en wanneer?
8) Hoeveel voltreffers kreeg U op
Uw woning, schuur, werkplaats en
land, van bommen en granaten?
9) Hoe lang was U geëvacueerd
en hoe lang U gezin
10) Tot wolk bedrag ongeveer is er
bij U vernield,beschadigd en gestolen
11) Zjjn U nog bijzonderheden be
kend van oorlogshandelingen in Uw
buurt, geef een korte omschrijving
met plaats, dag, uur en persoon?
12) Zyn er bjj U mjjnen gelegd,
door wie?
13) Zjjn bjj Uw woning soldaten
gesneuveld, hoeveel en welke?
Het Comité verwacht, dat eenieder
deze vragen zoo nauwkeurig mogeljjk
beantwoord, zjj menen een dringend
beroep te mogen doen, om de oorlogs
geschiedenis van Venray en omgeving,
zoo nauwkeurig mogeljjk aan het
nageslacht te kunnen overleveren.
Dus, allen aan den slag
Nieuws uit
Venray en omgeving
DIENSTREGELING „Vitesse"
Vertrek Venray, richting Boxmeer:
7.20 11.20 15.20" 19.20
Vertrek Boxmeer, richting Venray:
8.05 12.05 16.05 20.05
Vertrek Venray, richtinfi Venlo:
7.00 8.50 11.20 12.50 p4.20 16.50
Vertrek Venlo, richting Venray:
8.15 10.05 13.00 14.05 16.10 18.05
MISSIE-COMITÉ
Het was een gelukkige keus van
het Comité om te starten met 'n
tweetal, opvoeringen van de Venrayse
revue „t Kan nie mis" door "de
jonge Toneelvereniging „Hioob".
Beide opvoeringen brachten een
recette op van ruim f 1600.
Voor a.s. Zaterdag zal Leunen zor
gen door op ons verzoek weer op te
voeren 't Kerstspel „Broeder Thomas
en de drie rovers".
Voor a.s. Zondag 6 en Maandag 7
Jan. staat op 't programma 't „Kerst
oratorium", uit te voeren door de
Derde Orde, Mannenkoor' en Jongens
koor.
De aula van het Gymnasium is
hiervoor welwillend ter beschikking
gesteld!
De kaarten van beide uitvoeringen
worden gedeeltelijk in voorverkoop
verkocht, door leden van de Derde
Orde en gedeeltelijk bjj de Firma vd.
Munckhof en Dinjens, Patersstr. 10.
Tevens doet het Comité een drin
gende oproep aan alle vereenigingen
van kom en kerkdorpen, om ten
spoedigste op te geven de manier
waarop zij willen meewerken om 't
gestelde doel te bereiken.
Opgaven dienen te geschieden bjj
het secretariaat J. "W. Dinjens, Pa-
tersstraat 10.
R. K. Statenkieskring Horst
Dezer dagen vergaderde het voor
malig bestuur van de Statenkieskring
Horst. Met het oog op de komende
verkiezingen werd besloten op Zater
dag 2 Februari a.s. om half 3 te Well
een algemeene vergadering te houden,
ter bespreking van de verkiezingen
en verkiezing van een nieuw bestuur.
Het voormalig bestuur vertrouwt
dat intusscben alle afdeelingen
wederom hun activiteit hebben her
vat, opdat alle afdeelingen op ge
noemde vergadering vertegenwoordigd
zullen zjjn en de in 1946 te houden
verkiezingen voor Tweede Kamer en
voor Provinciale Staten voor ons
katholieken een succes moge zijn.
S.V.Y.- Omroep.
In een matige wedstrijd heeft Ven
ray met 3-1 van Gennep gewonnen.
Na een offensief van Gennep, dat
de eerste tien minuten van de wed
strijd duurde, nam Venray het spel
in handen en wist na 18 min. spelen
het eerste doelpunt te maken door
haar linksbuiten. Dezelfde speler
bracht voor de rust de stand nog op
2-0.
Na de hervatting was hetspelbeeld
hetzelfde als voor de rust. Gennep
1 e*on geducht op te zetten en na 12
min. verkleinden zjj de achterstand
Venray bleef echter futloos spelen en
't lag alleen aan de schotloze voor
hoede van Gennep, dat de gelijkma
ker uitbleef. Uit een vrjje trap doel
puntte Venray door haar midvoor en
de stand 3 1 bleef verder ongewjj-
■igd.
Het tweede elftal hield zich kranig
tegen Wlttenhorst, maar trok ten
slotte aan 't kortst, eind. Ze hebben
nu twee nederlagen geledeu achter
elkaar en ook Zondag krjjgen ze een
zware dobber, daar G.F.C. op bozoek
komt. die op de tweede plaats der
rangljjst prjjkt.
Het derde en vierde elftal behaalden
een zeer goed resultaat door resp.
geljjk te spelen tegen Meerlo en te
winnen van Erica II.
Zondag a.s. zal als de vorst de
wedstrijden niet zal aflossen de
strjjd aangebonden worden tegen Se-
venum. Hier zal practisch beslist
worden wie dit jaar kampioen zal
worden Sevenum of Venray.
Sevenum heeft bjj deze wedstrijd
goede vooruitzichten, maar Venray
zal zjjn kans willen behouden. Daar-
rom is een spannende wedstrijd te
verwachten.
Gevonden voorwerpen
Een zwarte haardkachel, bjj K.
Hoogenberg, Langeweg 23; een drijf
riem bjj H. Maassen, Merseloschewog
M la; in de winkel achtergelaten een
portemonnaie met inhoud, een porte-
monnaie zonder inhoud en een bood-
schappentaseli bjj Messemaeckers,
Grootestraat 17 een zilveren rozen
krans by A. Janssen, Servatiusweg8
een bril met etui bij Loogrnan, Draal-
straat 24a; een distributiebon bjj
Politieke Recherche, alhier; een porte
monnaie met oeniggeld bij P. Custers,
Oostrum C 42een huissleutel bjj J.
W. Mommen. Merseloschewog M 93;
een kleine hoeveelheid geld bjj den
heer Burgemeester; eon Naumann
naaimachine, een type lichter dan
een kleermakersmachine, bjj lammen,
Groesbeekscheweg te Njjmegen. In
lichtingen te bekomen op de Mare
chaussee-kazerne te Venray
Op het distributiekantoor alhier
een paar dameshandschoenen per
vergissing meegenomen, terug te be
komen op de Marechaussee-kazerne
te Venray.
Terugbetaling grensgcld
Uit, Duitsland repatriërende arbei
ders hebben indertijd aan de grens
hun geld moeten achterlaten. Naar
wjj vernemen, is binnen enkele dagen
de afkondiging te verwachten van
een beschikking van den minister van
Financiën, welke de terugbetaling
van deze zgn. grensgelden regelt.
Enkele artikelen bonvrij.
Met ingang van 1 Januari komen
van de bon vrjj de navolgende arti
kelen
GrutterswarenGort en gortpro
ducten, gemengd meel (z.g. panne-
koekenmeel), havermout, aardappel-
tapioca, tarwegriesmeelvermicelli-
puddingpoedervermicelli, macaroni,
spaghetti, puddingpoeder, vlapoeder,
maizena, aardappelmeel, aardappel-
sago; peulvruchten, zoutbiscuits:
wafels, crackers, beschuit, toast (tot
dusver op de bloembon), Paasbrood
(matzes, tot dusver op de bloembon)}
paneermeel (tot dusver op de bloem
bon), koekjes, banket, gebak, ontbijt
koek, taai-taai.
Poffertjes, oliebollen. Parjjse- en
Hollandse wafels zullen voortaan
zonder inlevering van bloembon maar
nog wel op wisselbon voor boter,
verkrijgbaar zjjn.
Cacao bljjft voorlopig nog gedistri
bueerd. Men dient er rekening mee
te houden, dat nog niet alles'onbe
perkt voorradig zal zyn. Op loyale
medewerking van winkelier en klant
wordt gerekend.
Nieuwe kolenbonnen.
In het tjjdvak van 4 tot en met
19 Januari a.s. dienen de bezitters?
van een bonkaart T 509 en T 5Qö
de daarop voorkomende bonnen 47 era,
48, bij hun leverancier in te leveren,'
op elk waarvan zoo spoedig mogeljjk
één eenheid voorradige brandstof zal
worden geleverd.
De klantenbinding bljjft gehand
haafd, zoodat het niet is toegestaan
van brandstoffenhandelaar te ver
anderen. Aangezien de voorraden bjj
de brandstoffenliandelaars gering zjjn,
en bovendien nog niet iedereen op de
bonnen 45 en 46 is bevoorraad, zal
prompte levering op de thans aan
gewezen bonnen 47 ën 48 in het.
algemeen niet mogeljjk zjjn.
OFFICIËLE BONNEN LIJST
Voor de periode van 6 t in. 19 Jan
zijn de volgende bonnen aangewezen
KA. KB, KC 601
535 t.m. 541 800 gram brood,
542 t.m. 543 200 gram bloem,
544 400 gram suiker,
545 50 gram thee,
546 125 gram boter,
547 250 gram margarine,
548 100 gram vet,
549 100 gram kaas,
550 t.m. 552 100 gram vlees,
553 2 kg. aardappelen,
B 51 B 52 400 gram brood
A 53 l'/j liter melk
B 53 C 53 3 liter melk
B 54 1 kg. aardappelen
KD en KE
535, 636 800 gram brood
637, 638 200 gram bloem
639 250 gram ijjst of kindermeel
640 500 gram suiker
641 250 gram boter
642 125 gram margarine
100 gram kaas
644 5 liter melk
645, 646, 647 100 gram vleesch
648 1 kg. aardappelen
D 51, D 52 400 gram brood
E 51 250 gram rjjst
Tabak.
T 07 2 rnts. tabaksartikelen
(geen import)
V 07 100 gram versnaperingen
X 07 2 rnts. tabaksartikelen
(geen import)
Op de bonnen voor melk en aard
appelen mag eerst Maandag gekocht
worden.
Storm over de verwoeste
gebieden.
Onverwacht kwam hjj Vrydag-
middag opsteken en hjj zwol in
enkele uren aan tot een orkaan, dat
men bjjna van een tweede ramp kan
spreken voor de geteisterde streken.
Overal komen berichten over scha
de aan de pas herstelde huizen, aan
de noodwoningen en de nauweljjks
ingezette ruiten. Toen de wind erger
werd, werd in de meeste plaatsen
gewaarschuwd de daken der nood
woningen met steenen e.d. te ver-