WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Zaterdag 5 Januari 1946 No. 1 Zeven en Zestigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootestraat 28 Venray Telefoon 512 Giro 150652 PEEL EN MAA Advertentieprijs 10 ct p. 3 m.m. minimum fl 1,00 Abonnementsprijs voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1. 20 p. kwart bij vooruitbet. Losse nos. 10 ct Qp Apodólióche meqcH. 1 Onze medewerker, de Z.Ew. Pater H. Lommen, S.V.D., stuurde ons deze week uit Colombo zijn eerste verslag over zijn ervaringen als Aalmoezenier bij het Nederl. leger. Voor diegene, die Pater Lommen nog niet kennen, moge 't volgende dienen. Door de oorlog verhinderd naar de Missie te vertrekken, kwam hij in Ysselsteyn, waar hij zich als kapelaan en onderwijzer verdien stelijk wist te maken. Vooral de vele onderduikers bewaren een aan gename herinnering aan hem. Pater Lommen is nu op weg naar zijn missiegebied, wel niet zoals hij zich dit had voorgesteld, maar van ver schillende kanten hebben we reeds gehoord, dat hij ook als militai: geen slechte figuur slaat. Al geruime tijd waren er onder handelingen gevoerd met diverse regeringsinstanties om een spoedig vertrek van enkele missionarissen in Nica-verband te bewerkstelligen. Het resultaat was nu eens gunstig, dan weer minder gunstig. Feitelijk werd er alleen maar gepraat en niets gedaan. Maar op een ogenblik dat de kans op een aanstaand vertrek kleiner scheen dan ooit, kwam er plotseling een regeringstelegram my verrassen: meld U spoedig op het Binnenhof, Den Haag, voor gereedmaken van het volgend transport. Nauwelijks 24 uur later had ik m jjn aalmoezeniersplunje in ontvangst genomen en was ik ingeschreven als kapitein van het Nederlands-Indische leger. Nu restten nog slechts enkele dagen om orde op zaken te stellen, het allernodigste in te pakken en afscheid te nemen. Zondag 18 November moesten alle aalmoezeniers-missionarissen in Den Haag present zijn. De zwarte priester- toog ging de kist in. Voor het laatst een H. Misoffer in de parochiekerk, waarbij do misgewaden de ongewone uniformkleding gelukkig geheel be dekten. „Grote, goede God, zegen het offer, dat ik U op deze afsclieidsdag kom opdragenZegen al degenen, die TJw dienaar met woord en daad, met voorbeeld en vriendschap hebben ge holpen op zi,jn weg naar het priester schap en help hem voor vele zielen in het verre Indische land een waar missionaris te zjjn!" Zo haastig moeten wij vertrekken, dat het afscheid van vader en moeder, familie en vrienden -helemaal niet zo tragisch is. De auto, die mjj een lastige treinreis besparen zal, rijdt nog eens rond de dierbare parochie kerk en kan dan in snelle vaart door de zonnige herfstmiddag de tocht naar de hofstad beginnen. „Vaartwel, goede mensen, en tot ziens, hier of bij God". Het is al ver in de avond als we het historische Binnenhof oprijden. „Overste, hier is een kapitein, die zich komt melden," zegt de sergeant van de wacht in de telefoon. Dat is waar ook! Ik ben nu niet moer de pater, maar de kapitein, hoe vreemd ik me ook gevoel. Links en rechts vliegt er iemand in de houding en van verbouwereerdheid vergeet je terug te groetenIk probeer een echt krijgshaftig air aan te nemen, maar ik vrees dat het me niet goed afgaat. Nooit soldaat geweest en nu in een handomdraai tot kapitein ge promoveerd. Je moet met je z«lf lachen Maar ja, het zal wel wennen'. Myn paperassen zjjn in orde en worden afgetekend. Een laatste korte nachtfust op vaderlandse bodem en dan staat heel het Medino-transport, zoals we nu officieel heten, aange treden voor de inspectie door de chef, generaal Bongers. Een hartelijk woord van bemoedi ging krjjgen wjj mee: „Denkt U er wel aan, dat U niet- naar Indië gaat om er beter, rjjker van te worden, maar om de mensen ginds tot een hoger beschavingspeil te brengen, om ze gelukkiger te maken". Dan krijgen we nog even gelegen heid om met elkaar nader kennis te maken. Bjj mjjn sectie bljjken nog 5 aalmoezeniers te- horen, een paar dominees, een dokter en verder men sen uit de rubber-, suiker-, en petro- leumbranche met nog administratief personeel. Al heel gauw zyn we goede maat jes. Met alle bagage vertrekken we naar het station, waar een trein van Duitse rjjtuigen gereed staat, die ons door de nacht Daar het Belgische Ostende zal brengen. Het wordt een lange, trage rit, met uren wachten op lege, tochtige stations. Om half 7 vertrokken in Den Haag, zjjn we om één uur in de mistige nacht in Breda. Drie grote kannen hete koffie staan op ons te wachten, maar er komt bevel weer in te stappen, aangezien de trein onmiddellijk doorrijdt. Zon der opkikkerend slokkie doezelen we weer weg in de donkere wagons. Bijna niemand merkt dat we Roo sendaal en de Nederlandse grens1 passeren. De aanvaukeljik drukke en 1 opgewekte conversatie is nu stilge-1 vallen. In Gent en in Brugge staan' enkele puike Belgische treinen, good j verlicht, met 'prachtige kussens en j hele ruiten. Wat een tegenstelling met het krakend, hotsebotsende spul dat uit berooid Nederland daar voor- byzucht Het is al 7 uur als we eindeljjk in de dichte mist mogen uitstappen op het perron te Ostende. Stjjfgezeten, moe en hongerig dragen wjj de bagage bjj elkaar. Hier wachten en daar wachten tot we tenslotte tegen 9 uur in het vuilgrijze Transit Camp III aanlanden, Het wemelt er van Tommies en Canadezen. Hier stroomt alles samen wat naar Engeland wordt overgezet. Ons groepje van 400 man gaat geheel verloren in het gewoel van duizenden, Wjj krjjgen tenslotte toch een kazerne- deel aangewezen. Daar bergen we voorlopig onze spullen, want wegens de zeer dichte mist kan er niet varen worden. De aalmoezeniers krjjgen verlof het kamp te verlaten en ik maak er gaarne gebruik van om in de stad ergens een H. Mis te gaan lezen. In de kerken zjjn ze van die late gasten reeds lang gewoon. Een oeroud Vlaams zustertje wjjst mjj de weg. Tegen 12 uur beii ik terug in de kazerne. Even wat eten, eens fris gewassen en dan slapen. Wjj zjjn hier bljjven hangen tot 22 November, Ceciliadag. Dan schijnt de zon weer en stappen we na de inspectie de poort uit op weg naar .de haven. Nu weet ik ook wat een kazerne is. Bij lange geen klooster! Wat je het meest mist, dat is de besloten heid en de rust van een kamer, waar je ongestoord kunt lezen, schrijven, bidden. Vooral in dit doorgangskamp is het drukke gedoe enerverend ge weest. Misschien dat het nog anders wordt. Langs de zee hebben de Duitsers een hele serie bunkers gebouwd, een stuk Westwall. Op een van die beton- kolossen, staat een houten cabine, van waaruit een officier hét hele havencomplex kan overzien. Door sterke luidsprekers krjjgen wij zjjn "bevelen„Gaat U astublieft daar even staan, bij de grote ingang." En een ogenblik later: een Engels ogenblik duurt op een Nederlands horloge zowat drie kwartier „Dutch officers go'-on, please. Stay in single file Zo komen alle troepen aeer ordelijk, maar tergend langzaam op het schip terecht. Zelfs daar achtervolgt ons de radiostem„Iedereen moet een zwemvest aantrekken en heel de duur van de overtocht dragen". Dat is tegen het gevaar van de losge slagen mijnen. Vandaag is het uitzicht goed, dus de uitkjjk zal die gevaar lijk klanten wel spoedig signaleren. Bij een vorige overvaart hadden ze liefst acht van die knapen op korte afstand zien drjjven Eindelijk komt er beweging in het schip. We varen af. Op 't dek zien we de grijze Belgische kust langzaam tot een verre streep vervagen. Er staat een flinke Z.W.-brïes. die je doet rillen in je overjas. Weinig sche pen zijn er te zien: oen enkele bruin- geroeste vrachtvaarder stroemt voor bij. Wjj bljjven daarom liever in de kajuit, waar we met de gekke zwem vesten om de hals, dikwjjls tegen el kaar opbotsten. De stemming is uit stekend. 'Wir fahren gegen Engeland Ruim vier uren duurt de overtocht, Dan ontmoeten we meer schepen. Vuurtorens op de hoge krijtrotsen zwaaien met hun lichtarmen. bestem van de radio-officier roejt ieder naar zyn plaats. Het duurt echter nog wel een uur voordat de Nica-mensen in Dover aan wal stappen. De Canadezen aan boord proberen ons tot 'haast over te halen met hun paar woorden Nederlands: „Een, toe wee een—toewee! Skiet op Eindelijk staan we allen opgesteld in een koude, tochtige loods. Weer heet. het parool: wachten op orders. Gelukkig, dat generaal Bongers ons heeft verzocht, zoveel mogelijk pas sief te bljjven. We hebben heel wat geduld meegenomen en laten de trans portleider maar met uns sollen. We staan om 7 uur op 't station, Vlug aan de lopende band iets eten in de officiers-mess, die er niet erg uitnodigend uitziet. Dan weer terug door een lange betonnen gang boven over de sporen naar de trein. Hoeveel duizende soldatenkistjes hebben dit looppad al betimmerd in de afgelo pen jaren Daar heb je de trein. Goed gemeu bileerde, helderverlichte rijtuigen, al leen le en 2de klas. Wjj installeren ons in deze huiskamertjes, want we zullen heel de nacht doorreizen. Voor het vertrek bljjkt echter de route op hoog bevel veranderd te zijn. Wjj gaan niet naar een nieuw Engels kamp, maar zullen in Southampton op het transportschip, de Johan v. Oldebar- nevelt, worden afgeleverd. Vooruit maar. Nu kan ik m'n medebroeders in de buurt van Droitwich niet meer gaan bezoeken. Vanavond rijden we nog naar Londen, een lange rit van half 8 tot half 12. De een na de an der raakt aan 't droomen over ons vaderland en de toekomst. De voorsteden van de wereldstad maken ons weer klaar wakker. Daar heb je Londen Lichten, huizen, stra ten. Het Victoria-station dwingt ons tot uitstappen. Auto's moeten ons naar een ander station brengen. Toch krijgen wjj maar wei'-ig van de stad van Churchill te zien. De auto's nemen ons mee. We zien de Theems en London Bridge. Op de verlichte wjjzerplaat van de Big-Bon- toren zien we dat 't naar midder nacht gaat. Aan het Waterloo-station zal ons aanstonds een ♦'rein ophalen. Neen, daar zullen wjj drie lange uren van de kille Engelse nacht mo.ten rondhangen. Niets te zien dan lege perrons, kilometers lang. En daar ergens verloren in de Ijzeren hal, een groepje koukleumende sol daten met hun bagage. Je drentelt een uur heen en verveelt je gruwe lijk. De vermoeidheid en honger hel pen nog een handje en heel Londen kan je gestolen worden. Het is toch altjjd nog Londen, waar de verbeten vasthouders wonen, die de oorlog hebben volgehouden, ook toen deze hopeloos verloren scheen. De bevrij ding is voor een groot deel hun werk geweest. Goddank komt'ook in mid dernachtelijk Engeland aan 't wach ten een eind. Traag gaat 't naar drie uur. Wjj vallen de trein binnen en slapen al voor het fluitje ons laat vertrekken. Tegen 7 uur in de grauwe mist- morgen rijden we door de dokken en havenwerken van Southampton. Uit stappen, inspectie, controle en dan.... weer wachten. Recht tegenover ons ligt een groot schip. We kunnen er slechts een klein gedeelte van zien, maar dat moet de Oldebarnevelt zjjn. ons tehuis voor de komende weken. Wjj zjjn de eerste militairen, die aan boord gaan. Langs de valreep stappen wij op dit stukje Holland over. Al direct constateer je, dat het schip van1 zijn uiterst luxcieuze inrichting bjjna geheel is ontdaan. "Voor de grote transporten moest er veel ruim te vrijkomen voor de soldaten. Wjj missionarissen treffen 't goed. Een koude douche, een stevig ontbjjt en een paar uur slapen. Later kunnen we nog genoeg rondneuzen over ons woonschip. Qnze iccien In vetgadeünq Op Zondag 30 Dec. vergaderden de Boeren van het Dekenaat Venray, in de feestzaal van St Servatius. Omstreeks 2 uur, roept Voorzitter Loonen, een stampvolle zaal, een hartelijk welkom toe. Spéciaal richt bjj een- woord van welkom, tot den Hoog Eerw. Heer Dekèn, Burgemeester Janssen, den Bondsvoorzitter Derks, Dr. Droesen en Ir. Rooyackers, Inspecteur van Land- bouw-TIerstel in Limburg. Verder spreekt hjj nog een' woord van welkom tot den Weled. Heer Th. Peters, uit Oirlo, 'die op deze vergadering het woord zal voeren. De Voorzitter betoogde, dat deze vergadering niet is bedoeld als protest vergadering, maar een propaganda- en voorlichtingsvergadering en tevens om gezamelijk de nooden en behoef ten van onzen stand kenbaar te ma ken, om zoodoende via onze eigen organisatie iets te kunnen bereiken. 'Hierna geeft hij het woord aan den Heer Peters, die zyn enthousiast betoog begint als volgt: Samen de handen gevouwen Samen in eendracht bouwen! Samen te strijden in kracht en moed Samen de komende tijd tegemoet Zoo las ik een oud nummer van één onzer Katholieke bladen, (aldus spreker) toen ik de stof ging ordenen, die in deze vergadering behandeld moest worden. Er boven stond, naar een nieuwe gemeenschap Naar een Katholieke gemeenschap. Maar ook anderen, zelfs zij, wier ideën neutraal tegenover de onze staan, streven naar een nieuwe ge meenschap. De samen doorstane ellende, de zorgen en het. leed, door jarenlange bezetting ons volk geknecht het samengaan in den stillen strjjd tegen den overweldiger, heelt onge twijfeld het gemeenschapsgevoel bjj het ISederlandsche volk versterkt. Laten wij, die allen getroffen zijn door den geesel van den oorlog, die de volle pet. moesten opbrengen voor onze bevrijding en die van ons vader land, hopen, dat de gemeenschaps zin bij het overige deel van 't Ned. volk, nu ook groot genoeg is, om samen de gevolgen en de blijvende hfsten van den bevrijdingsoorlog te dragen. Nederland telt 9.000.000 zielen, Daarvan zijn pl.m. 900.000 oorlogs getroffenen. d.i. één op de tien. Wie kan nu beter de schade dragen de één of de tien (applaus). Het een voudigste zou zyn, als de Staat alle geleden schade vergoedde. Echter zoo gemakkelijk liggen de zaken niet. De Duitschers zyn de schuld van onze verliezen. Zjj zjjn de oorlog begonnen, na de zooveelste valsche verklaring onze neutraliteit te zullen eerbiedigen en zjj hebben een verloren oorlog nog in blinde volgzaamheid aan hun verwaten leiders, trachten te rekken, met onze volkskracht en onze" goede ren, tot fünf nach zwölf de volkomen in eenstorting kwam. De eenvoudigste redtneering is dus nu, laat de Ned. Staat vergoeding incasseeren en ons nu reeds alles betalen aan de prijzen van 't oogenblik. Ook hebben de getroffenen van 1940 vergoeding ontvangen, op basis van de toen geldende prijzen, en waar ze het geld veelal moesten uitzetten tot op heden, omdat er niets te koopen was, zouden zij ver te achter staan bjj de getroffenen van 1944, als deze wel volgens de prjjzen 1944—'45 ver goed kregen. Welnu, laat men die menschen dan erby geven. Al met al staat, het Kabinet, althans blijkens het ontwerp schaderegeling van 9 Nov. 1945, op het standpunt, voorloopig niet verder te kunnen gaan. Er is geen andere weg dan: Los van de prjjzen 1940. Durft de regeering, die de deur nog op een kiertje liet, het niet aan, dan is de volksvertegenwoordiging aan de beurt het toch door te dry ven. Verder sprak spreker over nood- herstel onzer woningen, stallen en schuuren, ruimen van mjjnen, het weder bruikbaar maken van onze gronden. Het verstrekken van overbruggings- steun. Laten we prjjzen de groote activiteit van het Hoofdbestuur van den L.L.T.B. van den P.V.C. en zjjn verschillende plaatsvervangers, van de beide Inspecteurs van Landbouw- Herstel. Laten we ook vooral dankbaar zyn jegens Bisschoppelijke-hulpactie, Ned. Volks-Herstel, Commissariaat Nood- Voorz. Comité Herstel Limburg. Maar wjj kunnen geen bedelaars bljjven, de bedrijven moeten op gang ook zonder steun, aldus spreker. De landbouw is het voornaamste middel van ons volk bestaan. De veestapel is zwaar getroffen. Vele werktuigen, karren en wagens gingen verloren. Ons verlangen, ver uitgaande boven steun en uitkeering is: geef onze be drijven weer vee: varkens en kippen in verhouding als vroeger. En verlos ons van de controle op de bedrijven. Wat wjj zelf kunnen doen om het een en ander op peil te brengen is. 1. Allen lid der organisatie van de L.L.T.B. 2. Steunt de Coöp. Verkoop Vereen. 3. Steunt de Stierhouderjj. In Ven ray is reeds een federatie opgericht, 4. Blijf gebruik maken van Onder wijs en voorlichting. Voorts wees spic' ir nog op het Herstel en verwees naar het uitge breid verslag in Land en Vee van den Inspecteur van Landbouw-herstel. Ook de voorschotten werden besproken Vooral wees spreker op het groote nut van een behoorlijken kippenstapel voor deze streek. De pluimveestapel was in ons sober zandbedrjjf de kurk waarop het dreef. Ook de extra tu i nbou w-teel t verg u n n ingen w erden door spreker behandeld. Zoo heeft enkel het beleid van den L.L.T.B. do uitkeering van f 70 per H.A. (zooals men zegt) haar beslag gekregen. Een succes waarvoor wij dankbaar zjjn. Ook het boter vraagstuk vroeg sprekers aandacht. Spreker zegt, dat via onze organisatie bjj de betreffende instance's moest worden aangedron gen, dat onze landbouwers als zoo danig, voor de uitoefening van hun bedrjjf in aanmerking komen voor aankoop van geïmporteerde rjjwielen, werkkleeding, schoeisel en klompen! Als men zich iemand voorstelt op klompen is het toch wel de boer. Tenslotte werd nog aangeroerd het vraagstuk arbeidskrachten in den Landbouw. Dan eindigt spreken met de woorden: Laten we hopen, dat mede door het werk Uwer voormannen, de boeren arbeid in de toekomst hooger wordt gewaardeerd, doch ook beter betaald. Te zwoegen en te streven Met al de kracht des mans. Dat is 't zout van 't- leven Dat vlecht den boer een krans. Daarna wérd gelegenheid gegeven tot debat, waarvan ruimschoots werd gebruik gemaakt. Ook werd nog het woord gevoerd door den bondsvoorzitter, Dr. Droesen en Ir. Rooyackers en den kring voorzitter. Hierna volgt het dankwoord van den voorzitter hy spreekt de hoop uit, nog meerdere malen zulke ver gaderingen te beleggen, die strekken tot eensgezindheid en goede samen werking, zooals die in Venray heerscht, tot groei en bloei van onze eigen organisatie. DE GESCHIEDENIS AAN VENRAY Het Comité Documentatie oorlogs geschiedenis Venray, is de vele in zenders van verhalen uit de oorlogs dagen ten zeerste dankbaar voor hun werk. Zij hebben alles nauwkeurig bestudeerd en hebben vele nieuwe feiten ontdekt, die het vermelden meer dan waard zyn, maar juist door deze bestudeeiing, zjjn zjj er meer en meer van overtuigd, dat nog zeer veel feiten alleen aan enkele per sonen bekend zjjn, die zeer zeker een ruimere verspreiding verdienen. Zjj verzoeken dan ook dringend, aan alle hoofden der gezinnen de volgende vragen zoo spoedig mogeljjk kort en bondig te beantwoorden en te zenden aan Peel en Maas. Geef Uw adres duideljjk op onver meld het nummer der vragen vol ledig. 1) Hebt U wat gezien van a. het springen der spoorlijnen in Oostrum op 28 Sept. b. bombardement van St. Anna c. bombardement van Venray e. evacuatie van Overloon f. springen v.d. molen in Oostrum g. bombardement v.d. groote Kerk h. brand v.d. Hofstaat en Jeruzalem i. opblazen van de groote Kerk j. deportatie van de kerkdorpen. 2) Wanneer hebt U de laatste Duitscher gezien, wat deden zjj Wanneer de eerste Tommie's en wat deden deze 5) Hadden do Duitschers in of bjj Uw woning, of in de straat barricades opgericht en zjjn die gebruikt? 4. Hebben er straatgevechten bjj U in de buurt plaats gehad, wanneer, hoe laat en waar precies Hoe was het verloop van 't gevecht? 5) Zjjn de gewelddaden van Duit schers in de omgeving van Uw woning gepleegd, bekend, zoo ja, welke 6) Hebt U inkwartiering gehad van Duitschers, hoe was hun stemming, hadden zjj voldoende eten, munitie ver bandmiddelen en vervoermateriaal? 7) Is door de Duitschers geplunderd bjj U en wanneer? 8) Hoeveel voltreffers kreeg U op Uw woning, schuur, werkplaats en land, van bommen en granaten? 9) Hoe lang was U geëvacueerd en hoe lang U gezin 10) Tot wolk bedrag ongeveer is er bij U vernield,beschadigd en gestolen 11) Zjjn U nog bijzonderheden be kend van oorlogshandelingen in Uw buurt, geef een korte omschrijving met plaats, dag, uur en persoon? 12) Zyn er bjj U mjjnen gelegd, door wie? 13) Zjjn bjj Uw woning soldaten gesneuveld, hoeveel en welke? Het Comité verwacht, dat eenieder deze vragen zoo nauwkeurig mogeljjk beantwoord, zjj menen een dringend beroep te mogen doen, om de oorlogs geschiedenis van Venray en omgeving, zoo nauwkeurig mogeljjk aan het nageslacht te kunnen overleveren. Dus, allen aan den slag Nieuws uit Venray en omgeving DIENSTREGELING „Vitesse" Vertrek Venray, richting Boxmeer: 7.20 11.20 15.20" 19.20 Vertrek Boxmeer, richting Venray: 8.05 12.05 16.05 20.05 Vertrek Venray, richtinfi Venlo: 7.00 8.50 11.20 12.50 p4.20 16.50 Vertrek Venlo, richting Venray: 8.15 10.05 13.00 14.05 16.10 18.05 MISSIE-COMITÉ Het was een gelukkige keus van het Comité om te starten met 'n tweetal, opvoeringen van de Venrayse revue „t Kan nie mis" door "de jonge Toneelvereniging „Hioob". Beide opvoeringen brachten een recette op van ruim f 1600. Voor a.s. Zaterdag zal Leunen zor gen door op ons verzoek weer op te voeren 't Kerstspel „Broeder Thomas en de drie rovers". Voor a.s. Zondag 6 en Maandag 7 Jan. staat op 't programma 't „Kerst oratorium", uit te voeren door de Derde Orde, Mannenkoor' en Jongens koor. De aula van het Gymnasium is hiervoor welwillend ter beschikking gesteld! De kaarten van beide uitvoeringen worden gedeeltelijk in voorverkoop verkocht, door leden van de Derde Orde en gedeeltelijk bjj de Firma vd. Munckhof en Dinjens, Patersstr. 10. Tevens doet het Comité een drin gende oproep aan alle vereenigingen van kom en kerkdorpen, om ten spoedigste op te geven de manier waarop zij willen meewerken om 't gestelde doel te bereiken. Opgaven dienen te geschieden bjj het secretariaat J. "W. Dinjens, Pa- tersstraat 10. R. K. Statenkieskring Horst Dezer dagen vergaderde het voor malig bestuur van de Statenkieskring Horst. Met het oog op de komende verkiezingen werd besloten op Zater dag 2 Februari a.s. om half 3 te Well een algemeene vergadering te houden, ter bespreking van de verkiezingen en verkiezing van een nieuw bestuur. Het voormalig bestuur vertrouwt dat intusscben alle afdeelingen wederom hun activiteit hebben her vat, opdat alle afdeelingen op ge noemde vergadering vertegenwoordigd zullen zjjn en de in 1946 te houden verkiezingen voor Tweede Kamer en voor Provinciale Staten voor ons katholieken een succes moge zijn. S.V.Y.- Omroep. In een matige wedstrijd heeft Ven ray met 3-1 van Gennep gewonnen. Na een offensief van Gennep, dat de eerste tien minuten van de wed strijd duurde, nam Venray het spel in handen en wist na 18 min. spelen het eerste doelpunt te maken door haar linksbuiten. Dezelfde speler bracht voor de rust de stand nog op 2-0. Na de hervatting was hetspelbeeld hetzelfde als voor de rust. Gennep 1 e*on geducht op te zetten en na 12 min. verkleinden zjj de achterstand Venray bleef echter futloos spelen en 't lag alleen aan de schotloze voor hoede van Gennep, dat de gelijkma ker uitbleef. Uit een vrjje trap doel puntte Venray door haar midvoor en de stand 3 1 bleef verder ongewjj- ■igd. Het tweede elftal hield zich kranig tegen Wlttenhorst, maar trok ten slotte aan 't kortst, eind. Ze hebben nu twee nederlagen geledeu achter elkaar en ook Zondag krjjgen ze een zware dobber, daar G.F.C. op bozoek komt. die op de tweede plaats der rangljjst prjjkt. Het derde en vierde elftal behaalden een zeer goed resultaat door resp. geljjk te spelen tegen Meerlo en te winnen van Erica II. Zondag a.s. zal als de vorst de wedstrijden niet zal aflossen de strjjd aangebonden worden tegen Se- venum. Hier zal practisch beslist worden wie dit jaar kampioen zal worden Sevenum of Venray. Sevenum heeft bjj deze wedstrijd goede vooruitzichten, maar Venray zal zjjn kans willen behouden. Daar- rom is een spannende wedstrijd te verwachten. Gevonden voorwerpen Een zwarte haardkachel, bjj K. Hoogenberg, Langeweg 23; een drijf riem bjj H. Maassen, Merseloschewog M la; in de winkel achtergelaten een portemonnaie met inhoud, een porte- monnaie zonder inhoud en een bood- schappentaseli bjj Messemaeckers, Grootestraat 17 een zilveren rozen krans by A. Janssen, Servatiusweg8 een bril met etui bij Loogrnan, Draal- straat 24a; een distributiebon bjj Politieke Recherche, alhier; een porte monnaie met oeniggeld bij P. Custers, Oostrum C 42een huissleutel bjj J. W. Mommen. Merseloschewog M 93; een kleine hoeveelheid geld bjj den heer Burgemeester; eon Naumann naaimachine, een type lichter dan een kleermakersmachine, bjj lammen, Groesbeekscheweg te Njjmegen. In lichtingen te bekomen op de Mare chaussee-kazerne te Venray Op het distributiekantoor alhier een paar dameshandschoenen per vergissing meegenomen, terug te be komen op de Marechaussee-kazerne te Venray. Terugbetaling grensgcld Uit, Duitsland repatriërende arbei ders hebben indertijd aan de grens hun geld moeten achterlaten. Naar wjj vernemen, is binnen enkele dagen de afkondiging te verwachten van een beschikking van den minister van Financiën, welke de terugbetaling van deze zgn. grensgelden regelt. Enkele artikelen bonvrij. Met ingang van 1 Januari komen van de bon vrjj de navolgende arti kelen GrutterswarenGort en gortpro ducten, gemengd meel (z.g. panne- koekenmeel), havermout, aardappel- tapioca, tarwegriesmeelvermicelli- puddingpoedervermicelli, macaroni, spaghetti, puddingpoeder, vlapoeder, maizena, aardappelmeel, aardappel- sago; peulvruchten, zoutbiscuits: wafels, crackers, beschuit, toast (tot dusver op de bloembon), Paasbrood (matzes, tot dusver op de bloembon)} paneermeel (tot dusver op de bloem bon), koekjes, banket, gebak, ontbijt koek, taai-taai. Poffertjes, oliebollen. Parjjse- en Hollandse wafels zullen voortaan zonder inlevering van bloembon maar nog wel op wisselbon voor boter, verkrijgbaar zjjn. Cacao bljjft voorlopig nog gedistri bueerd. Men dient er rekening mee te houden, dat nog niet alles'onbe perkt voorradig zal zyn. Op loyale medewerking van winkelier en klant wordt gerekend. Nieuwe kolenbonnen. In het tjjdvak van 4 tot en met 19 Januari a.s. dienen de bezitters? van een bonkaart T 509 en T 5Qö de daarop voorkomende bonnen 47 era, 48, bij hun leverancier in te leveren,' op elk waarvan zoo spoedig mogeljjk één eenheid voorradige brandstof zal worden geleverd. De klantenbinding bljjft gehand haafd, zoodat het niet is toegestaan van brandstoffenhandelaar te ver anderen. Aangezien de voorraden bjj de brandstoffenliandelaars gering zjjn, en bovendien nog niet iedereen op de bonnen 45 en 46 is bevoorraad, zal prompte levering op de thans aan gewezen bonnen 47 ën 48 in het. algemeen niet mogeljjk zjjn. OFFICIËLE BONNEN LIJST Voor de periode van 6 t in. 19 Jan zijn de volgende bonnen aangewezen KA. KB, KC 601 535 t.m. 541 800 gram brood, 542 t.m. 543 200 gram bloem, 544 400 gram suiker, 545 50 gram thee, 546 125 gram boter, 547 250 gram margarine, 548 100 gram vet, 549 100 gram kaas, 550 t.m. 552 100 gram vlees, 553 2 kg. aardappelen, B 51 B 52 400 gram brood A 53 l'/j liter melk B 53 C 53 3 liter melk B 54 1 kg. aardappelen KD en KE 535, 636 800 gram brood 637, 638 200 gram bloem 639 250 gram ijjst of kindermeel 640 500 gram suiker 641 250 gram boter 642 125 gram margarine 100 gram kaas 644 5 liter melk 645, 646, 647 100 gram vleesch 648 1 kg. aardappelen D 51, D 52 400 gram brood E 51 250 gram rjjst Tabak. T 07 2 rnts. tabaksartikelen (geen import) V 07 100 gram versnaperingen X 07 2 rnts. tabaksartikelen (geen import) Op de bonnen voor melk en aard appelen mag eerst Maandag gekocht worden. Storm over de verwoeste gebieden. Onverwacht kwam hjj Vrydag- middag opsteken en hjj zwol in enkele uren aan tot een orkaan, dat men bjjna van een tweede ramp kan spreken voor de geteisterde streken. Overal komen berichten over scha de aan de pas herstelde huizen, aan de noodwoningen en de nauweljjks ingezette ruiten. Toen de wind erger werd, werd in de meeste plaatsen gewaarschuwd de daken der nood woningen met steenen e.d. te ver-

Peel en Maas | 1946 | | pagina 1