WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN BUITENLAND BINNENLAND DE SEINER OP ZIJN POST 65e"Jaargang No 17 Verantwoordelijk voor den geheelen inhoud: A.J. van den Munckhof, Venray. Tel. 512 Giro 150652 K 2446 P 1100/1 PEEL MAAS UITGAVE DRUKKERIJ FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, GROOTESTRAAT 28 VENRAY Zaterdag 29 April 1944 Advertenties 12 ct. per 3 mm. Vraag en aanbod 10 ct. per 3 mm Vraag en aanbod betrekkingen 8 ct. per 3 mm Abonne mentsprijs: voor Venray 70 ct., buiten Venray 80 ctper kwartaal. HET WAAR, WANNEER IEN HOE EENER INVASIE. Er mogen grootscheepsche operaties ter zee en in de lucht voorgenomen worden in het gebied van Groot-Oost Azië, er mag eert belangrijke strijd ontbrand zijn om Britsch-Indië, er mogen geweldige veldslagen worden voorbereid aan het Oostfront en de vele wederzijdsche luchtmachten mo gen nog zoo actief zijn en met hun bommenlasten dood en verderf om zich heen zaaien, toch blijft Europa, ja de heele wereld, vooral in de grootste spanning over het thema van de reeds jaren besproken en steeds meer positief aangekondigde invasie. In November 1942 landden de geal lieerden in Noord-Afrika en de café- en treinstrategen verkortten de ter mijnen van hun weddenschappen be treffende het einde van den oorlog Dat deden ze opnieuw in Juni '43, toen de geallieerden landden op Si cilië en in September van verleden jaar, toen de geallieerden voet aan land zetten bij Salerno en later by Nettuno. De ontwikkeling, welke op al deze operaties is gevolgd en de tijd, welke na de diverse acties is verloopen, vormt nu juist geen stimulans voor de leeken-strategen, om hun optimis tische voorspellingstactiek omtrent den duur van den oorlog voort te zetten. Wy hebben in deze beschouwingen nimmer in 't koor van die alweters meegezongen en ook thans kunnen wij niet begrijpen aan de hand van welke factoren men een spoedigen afloop van den strijd zou kunnen vaststellen. Zelfs niet bij een inva siepoging van de Anglo-Amerikanen. Aan dit thema wijdt de C.D. een breedvoerige beschouwing, waaraan wü hier een en ander willen ont- leenen. Niemand kan voorspellen of de in vasie nu onmiddelijk voor de deur staat of niet. De deskundigen ach ten het tijdstip thans gunstig: het voorjaar, met zijn nog niet al te korte nachten, zoo kort mogelijk na de voorjaarsstormen en acht tot tien dagen voor de laat opkomende volle maan. Aan al deze voorwaarden is momenteel voldaan. Alleen het weer vormt nog een twijfelachtig punt. Er is reeds herhaaldelijk op gewe zen, dat de Duitsche legerleiding zich de invasie niet voorstelt als een massalen aanval op een bepaald punt doch dat zij rekening houdt met een groot aantal landingen tien, twaalf of vijftien desnoods niet alleen tusschen Brest en Vlissingen, dat deel van de Europeesche kust, het welk onmiddellijk onder 't bereik van in Engeland gestationneerde jachtvliegtuigen ligt, maar ook el ders. De punten, die in dit verband natuurlijk zuiver als veronderstelling het meest worden genoemd, zijn de Lofoten, die den toegang tot Nar vik controleeren, alsmede het gebied van Drontheim en Bergen in Noor wegen, het gebied van Boideaux en Marseille in Frankrijk en het gebied van Genua in Italië. Ofschoon ook de leek begrijpt, dat dergelijke ope raties bepaalde strategische belangen zouden hebben, rangschikt men ze in Duitschland onder der te verwachten afleidingsmanoeuvres, daar zij in we zen slechts gericht kunnen zijn op het binden van Duitsche troepen en dus op een belemmering der bewe gingsvrijheid van het Duitsche opper bevel, terwijl zij niet kunnen leiden tot hetgeen het eigenlijke doel der geallieerden moet zijn: een bres te slaan in het Duitsche verdedigings systeem, slag te leveren tegen het gros van de Duitsche strijdkrachten in het Westen en door te stooten naar Duitschland zelf. In Duitsche militaire kringen hoort men dan ook steeds weer de meoning verkondigen, dat de geallieerden om teleurstellingen als bij vroegere landingen elders te voorkomen alles op alles zullen moeten zetten voor een frontalen aanval op het hart van het Atlantisch bolwerk tusschen Cherbourg en Duinkerken. Daar liggen dicht onder de Engel- sche kust de groote havens, waar zij niet buiten kunnen. Daarachter ligt een terrein, dat by uitstek geschikt is voor den grooten slag tegen de Duitsche strijdkrachten, waarvan zij zelf wel niet zullen aannemen dat zij die zoo of zoo kunnen vermijden. En bovenal: daar ligt de strategisch kortste weg naar het uiteinde van den eigenlijken Westwall, die op den Ryn is gebaseerd en ten Noorden van het punt, waar deze rivier ons land binnenstroomt, overgaat in een sy steem van versterkingen, dat om geografische redenen een heel wat minder geduchte hindernis vormt dan de „Siegfriedlyn" om de Engelsche benaming te gebruiken tusschen Emmerich en Bazel. Men zal zich trouwens herinneren, dat de Duitsche regeering reeds op 10 Mei 1940 den opmarsch in Nederland en België mo tiveerde met het gevaar voor een Fransch-Engelschen inval langs dezen weg in het Rijnland en het Roerge bied. Een tweede punt, dat in Duitsche militaire kringen als het mogelijke doel van een massalen geallieerden aanval wordt genoemd, is de Duit sche Noordzeekust en Denemarken. Dit wordt intusschen niet waar schijnlijk geacht. Wat de voor een invasie noodige krachten betreft wordt o.m. gezegd: Yan geallieerde zijde wordt de in vasie geregeld voorgesteld als de grootste onderneming in dezen oorlog en van Duitsche zijde heeft men deze bewering nooit tegengesproken. Zou het hoofdkwartier van generaal Eisen- houwer gelegenheid krijgen zijn krach ten volledig te ontplooien, dan zal alleen bij de operaties in West-Europa generaal Montgomery de beschikking hebben over twee en een half tot drie millioen man,luchtmaarsehalk Tedder zal tegen de 10.000 vliegtuigen onder zjjn bevelen hebben, waarvan mins tens 3000 viermotorige bommenwer pers, terwyl admiraal Land zonder eenigen twijfel zeer belangrijke vloot- strijdkrachten ten dienste zullen staan, ook al zijn daar naar buiten geen gegevens over bekend geworden. Het lijdt geen twijfel of de geal lieerden maken zich geen illusies omtrent de kracht van den Duitschen afweer, die te zeer onder het onmid dellyk bereik van hun luchtverken- ning is georganiseerd, dan dat zy daaromtrent volkomen in het duister zouden tasten. De bommen, die zij sinds jaar en dag op het Atlantische bolwerk laten vallen, hebben de so liditeit daarvan zoo duidelijk bewe zen, dat zij naar Duitsche opvatting zullen trachten, met in petto gehou den geheime wapens daartegen iets meer te bereiken. Vast staat, dat de Engelschen op zeer groote schaal parachutisten hebben opgeleid, terwijl de Amerikanen over een uitgebreide luehtinfanterie beschikken. Het wordt waarschijnlijk geacht, dat Engelsche transportvliegtuigen de parachutisten over heel uitgestrekte gebieden tot ver buiten 't tooneel van de eigen lyke invasie zullen afzetten en dat de „gliders" groote zweefvliegtuigen der Amerikaansche luehtinfanterie tot diep in het binnenland zullen lan den. De ongetwijfeld zeer sterke lucht strijdkrachten der geallieerden mogen in staat worden geacht om zoowel de parachutisten als de luehtinfan terie geregeld van wapens en provi and te voorzien en hen met aanval len van jachtkruisers in scheervlucht te ondersteunen. Het bezwaar blijft echter, dat het zoo goed als ondoen lyk is, kleinere formaties in vijande lijk gebied door de lucht van zware wapens te voorzien. De Amerikanen maken thans melding van een „vlie gende tank", naar het schijnt een tank, die met bemanning en munitie door een „glider" wordt getranspor teerd. Men mag aannemen, dat Eisenho wer, zoo hij voldoende parachutisten en luehtinfanterie in den strijd werpt en zich niet laat afschrikken door de aanvankelijk zware verliezen, in staat is om zich met behulp van deze troe pen in het bezit te stellen van be langrijke posities in het door de Duitschers bezette gebied. Waarde krijgt dit evenwel eerst, wanneer het gros zijner troepen er in slaagt, een bres te slaan in de kustverdedi ging en contact te krijgen met deze vooruitgeschoven posten. In Duitsche militaire kringen spreekt men openlijk de verwachting uit, dat de geallieerden niet alleen zware verliezen, doch ook plaatselijke successen zullen boeken. Alles staat en valt echter met de vraag, of de geallieerden door het Atlantische bolwerk heen komen of niet. Op dit punt is men van Duitsche zijde ken nelijk zeer optimistisch. Aangezien echter van geallieerde zijde niets is uitgelekt over de mid delen, waarmee men het zwaarste bolwerk der krijgsgeschiedenis hoopt te slechten, en er van Duitsche zijde niets naders wordt gepubliceerd om trent het geheime wapen der vergel ding, dat thans de ruggegraat van het Duitsche defensief systeem tegen een eventueele invasie kan worden genoemd, behoort elke nadere be schouwing over de kansen van aan vallers zoowel als van verdedigers, tot het rijk der fantasie en der spe culatie. Stilte voor den storm. Rood offensief tegelijk met invasie 1 De militaire correspondent van het D.N.B., Hallensleben, is van oordeel, dat de huidige betrekkelijke stilte aan de fronten er eene is, die den komenden storm voorafgaat. Aan beide zijden worden achter de coulissen de voorbereidingen getrof fen voor de komende groote veld- Of de Duitsche legerleiding in de toekomst een offensieve of defensieve houding zal aannemen, daarover laat men zich in bevoegde militaire krin gen niet uit. Niet onmogelijk is, dat Duitschland er vooral op bedacht is, zoowel in 't Westen als in 't Oosten paraat te zijn, waar het er naar uitziet, dat de bolsjewistische leiding zich voor bereidt op de gelijktijdigheid van haar eigen groot offensief met de komende Anglo-Amerikaansche invasie. Z-kaarten en voedselvoor- zieningsbedrijven Met betrekking tot de op 30 April 1944 eindigende Z-kaartenprocedure voor de voedselvoorzieningsbedryven wordt er van bevoegde zijde op ge wezen, dat Z-kaarten slechts mogen worden ingevuld door de werkkrach ten, die thans in de bedrijven werk zaam zijn. Een verzoek achteraf om vrijstel ling van arbeidskrachten, die zich reeds in Duitschland bevinden, kan niet in behandeling worden genomen. Boeren, tuinders en visschers val len voorloopig nog niet onder de Z kaartenprocedure. Alle overige per sonen echter in bedrijven, die tot het gebied der voedselvoorziening be hooren en in de vroegere publicaties afzonderlijk zijn genoemd, moeten tot en met 30 April 1944 Z-kaarten in dienen. Doodvonnis voltrokken. De höhere SS- und Polizeiführer maakt bekend: De Nederlandsche distributie-amb tenaar Hendrik Romeiin, geboren 21 Augustus 1921 in Rotterdam, het laatst wonend in Drunen Schoolstraat Ons zeemanshart klopt sneller, nu wij weten, dat ook Nederlandsche vrijwilligers tot de seiners der Kriegsmarine behooren.. En zou niet iedere Nederlandsche jongen-^ van ongeduld popelen om ook op eerv. dergelijke verantwoordelijke plaats zijn, vaderland te kunnen dienen. Deze kans^ is er, want: indiensttreding bij de Kriegs marine is mogelijk voor iederen Nederlander van 17-45 jaar. Aanmelding en inlichtingen bij de Marineannahmestelle West, Plompe- torengracht 24, Utrecht: bij alle Hafen- en Ortskommandanturen en bij de verschil lende ^-Meldestellen in Nederland. 42, is by vonnis van het SS- und Polizeigericht Den Haag, van 27 Maart 1944, wegens moord op den commis saris van politie Yan Dijk, te Nijme gen, als saboteur ter dood veroordeeld. Het vonnis is voltrokken. Verdere beperking van den postdienst. De bijzondere tijdsomstandigheden dwingen PTT opnieuw tot een aan tal versoberingen, ditmaal by den postdienst. Zoo is geleidelijk over het geheele land het aantal briefpostbestellingen verminderd tot één per werkdag, be halve in enkele groote plaatsen. Ook de extra avondbestellingen voor dag bladen, die in sommige plaatsen wer den uitgevoerd, zijn opgeheven. De tot dusver gegeven gelegenheid om in daarvoor in aanmerking ko mende gevallen dagbladen en andere poststukken op werkdagen kosteloos af te halen, wordt in het algemeen eveneens opgeheven. Aan nieuwe verzoeken om tegen betaling van het z.g. busrecht de correspon dentie ten postkantore te mogen af halen, kan, ook al met het oog op het aantal beschikbare postbussen, niet meer worden voldaan. Op postkantoren, die tot nog toe overdag doorloopend waren openge steld, is uitsluitend voor postzaken een tusschentydsche sluiting in gevoerd van 12.30 uur tot 14 uur (enkele kantoren uitgezonderd). Met ingang van 7 Mei zullen voorts de kantoren op Zon- en feestdagen voor den postdienst gesloten worden. De gelegenheid tot het kosteloos af halen van correspondentie op die dagen wordt opgeheven. Zoo spoedig de omstandigheden dit veroorloven, zullen deze beperkingen van den postdienst weder opgeheven worden. Reparatie van schoeisel. Het Rijksbureau voor Huiden en Leder te Amsterdam maakt bekend, dat zjj die nog niet by een schoen hersteller voor reparatiewerkzaam heden aan hun schoeisel zjjn inge schreven, vóór 1 Mei 1944 aan de Vakgroep Schoenherstellersambacht, 's-Gravenhage, Laan van Meerder- voort 848, schriftelijk kunnen ver zoeken hun een schoenhersteller aan te wyzen. By dit verzoek moeten worden ver meld: 1. naam en volledig adres van den aanvrager; 2. namen van degenen voor wie inschrijving wordt gevraagd;

Peel en Maas | 1944 | | pagina 1