•Weekblad voor VENBAY, HORST en Omstreken.
Alleen Boter
is boter
„VENRAY"
boter
Fietsen met en
zonder luchtbanden
Buitenland.
Raad van Wanssum.
Provinciaal Nieuws.
Zaterdag 30 Augustusgl941
Twee en Zestigste Jaargang'*No"35
PEEL EN MAAS
ADVERTENTIEPRIJS1—8 regels 64 cent,
8 ct. per regel, bij contract groote reductie.
UITGAVE Fa. van den MUNCKHOF VENRAY 1
Tel. 512 Grootestraat 28 Giro 150652
ABONNEMENTSPRIJS: voor Venray 70 ct.
buiten Venray 80 ct. per kwartaal. Afz. no. 6 ct.
is zeer fijne boter
Verantwoordelijk hoofdredacteur
W. P. A. v. d. Munckhof, Venray
O. L. Vrouw Behoudenis
der Kranken, Oostrum.
Vernuft in moeilijke tijden
Ruim baan voor de uitvinders
Het laat zich aanzien, dat in de
komende maanden steeds meer
fietBers zich voor de puzzle ge-
steld zullen zien, hoe zich te
redden, nu hun versleten rijwiel
banden ten gevolge van deheer-
schende rubberschaarschte niet
meer door nieuwe vervangen
zullen kunnen worden. Het is
nauwelijks aan te nemen, dat zij
hun trouw vehikel zonder meer
op stal zullen zetten tot weer
betere tijden aanbreken en zich
gedwee op het gebruik van de
beenenwagen gaan instellen. Om
van trams, generatorbussen en
meer dergelijk twijfelachtige
vervoermiddelen maar niet te
spreken.
Een Nederlander, die zijn geliefd
fietsje kwijt ls, gevoelt zich zooals,
dunkt me, een vogel die gekortwiekt
ls, zich moet gevoelen. Hij houdt het
er bij dat om het met een variant
op het woord van dien Grlekschen
wijsgeer te zeggen leven ls bewegen
en de voor het leven noodlge bewe
gingsvrijheid verschafte hem zijn
rijwiel. Ontneem hem zijn blefje,
en hg stelt zich lijdzaam tevreden
met het consumeeren van een heel
alfabet vitamines. Ontneem hem zijn
fietsje of een onml9baar onderdeel
ervan en hij wordt onrustig, spitst
zij a vernuft en gaat zitten uitvinden
hoe het verholpen zou kuDnen worden.
Want hij kan van het gecompliceerd
stuk vernuft, dat fiets heet, slechts
noode afstand doen.
Want een fiets is een gecompii:
ceerd apparaat.
Wie een rijksdaalder rollend zich
over tafel heeft zien voortbewegen,
kan daarin het principe voor de uit
vinding van het rijwiel kant en klaar
ontdekken, doch in feite ls het een
groot aantal technische vindingen bij
elkaar, die dit voertuig gemaakt
hebben tot wat het is een handig,
gemakkelijk, onmisbaar vervoermid
del voor iedereen.
Onder die vele vindingen, die de
antieke veloclpède vervolmaakten, ls
die van den gummi-luchtband niet
de minste. Wat het lot van dit ver
voermiddel zou geweest zijn zonder
dit prachtige en uiterst practische,
elastlsch-veerende onderdeel, laat
zich moeilijk zeggen. Dat zijnpopu
larltelt dan ook maar in de schaduw
van de huidige zou staan, is nauwe
lijks aan te nemen. Verdwijnen de
rubber luchtbanden, dan verkeeren
wij ten minste wat dit onderdeel
betreft weer ln den toestand van
vóór 1860, zoolang er geen aanvoer
van het benoodlgde materiaal uit
tropische gebieden ls. Het rijwiel
had In dien tijd Immers zijn houten
wielen met ijzeren banden geruild
voor dunne stalen wielen met spaken.
Wie in jeugdigen overmoed in zijn
jongensjaren wel eens een fiets
zonder banden bestegen heeft, kan
zich eenlgszlns een voorstelling
vormen van het twijfelachtige genot,
dat de rjjwlelsport in die dagen den
fietsenden nieuwlichter moet bezorgd
hebben.
Rond het jaar 1860 echter komt
de eerste - zij het nog slechts ge
ringe verbetering: de massieve
rubberband, die wi) van de kinder
driewielers kennen, deed haar Intrede.
Nu is rubber wel tamelijk elastisch,
doch er ls een stof, welke haar in
veerkracht vele malen overtreft. Die
stof is lucht. En zoo is dus lucht
het Aangewezen materiaal voor een
rijwielband. Deze gedachte diende
slechts practisch uitgewerkt te
worden.
Wlen hebben wij dit te danken
Het kan haast niet anders uit
vindingen schijnen du eenmaal op
een bepaald oogenblik in de lucht te
hangen, er zijn daarvan voorbeelden
te over er meerdere pre'
tendenten voor wlen men de eer van
deze uitvindingen opelscht, We zul
len hier den strijd om de prlorlelt
laten rusten, want, wat er van zij,
feit Is, dat 'n Schotsche veearts met
de eer ls gaan strijken en bekend
geworden is als de uitvinder van
den luchtband.
Deze man was J. B. Dunlop, op 5
Februari van het jaar 1845 te Dreg-
horn in Ayrshire geboren en Binds
1867 veearts te Belfast. De leniging
der ulteenloopende lichamelijke
nooden der Belfaster paarden, koeien
en varkens kon blijkbaar zija leven
niet voldoende vullen en zoo hield
hij zich geestelijk ln evenwicht door
in zijn vrijen tijd ale had hij on
danks 'n drukke praktijk te knut
selen op het terrein, van de werk
tuigkunde, tot welk vak hij een
grooten aanleg scheen te bezitten.
Het lompe, onprettige vehikel, dat
het rijwiel toen nog was, had blijk
baar zijn aandacht getrokken door
zijn onvolmaaktheden en hij stelde
zich tot taak het probleem te ver
beteren. Een periode van onvermoeid
experimenteeren had tot resultaat,
dat hij op 23 Februari 1888 een
eerste tochtje op een fiets met lucht
banden kan maken. De uitslag van
dezen proefrit was dermate bevre
digend, dat hij zijn vinding wenschte
te octrooieeren en op 23 Juli van
hetzelfde jaar onder no. 10670 patent
verkreeg voor „een systeem om
voertuigen op luchtbanden te doen
voortbewegen.
Het was de uitvinding, waarop
de fiets en ook de fietsers als 't
ware gewacht hadden en toch,
als men meent, dat Dunlop's
vinding met gejuich ontvangen
werd, heeft men het mis. In
tegendeel, slechts verguizing en
hoon waren zijn deel, het publiek
„lustte" den luchtband niet. De
eerste pogingen om de lucht
banden er bij het publiek te
doen Ingaan, mislukten volko
men. Zij gingen er alleen ln als
publieke vermakelijkheider
werden tallooze moppen getapt
op 't krankzinnige denkbeeld en
alleen de teebenaars van spot
prenten waren hem dankbaar
voor zijn vinding.
Tot eindelijk een handig zakenman,
Harvey du Cros, de zaak op gang
wist te krijgen door den stroom
humor, dien 't denkbeeld had ont
ketend, als drijfkracht voor de
reclame te gebruiken.
En zoo kwam het dat Dunlop, toeD
hij op 23 October 1921 overleed,
al had hij er geen groote financleele
vruchten van geplukt toch de
triomf van z\jn Idee ln de fietsen-
wereld had aanschouwd. Zelf3 had
hij de eerste luchtbandencrisis be-
leefd.
Dat was in de oorlogsjaren 1914
tot 1918 In ons dierbaar vaderland
ln Dultschland zijn de herinne
ringen aan de vele pogingen om het
probleem van de ook toen heer-
schende bandennood op te lossen nog
levendig. Wie er meer van weten
wil sla de jaargangen van de fiets-
bladen als de „Kampioen" en ook
Dultsche bladen maar eens op na.
Nood baart list en vele vernuftelin-
gen kwamen met methoden om de
zoo schaarsche gummibanden door
iets anders te vervangen. Men greep
naar allerlei materiaal, naar hout,
naar touw, naar staal, naar rotting.
Men bouwde dubbele stalen banden
waartusschen veeren waren aange
bracht en waarbij het geheel over
trokken was met een waterdicht
omhulsel. Een houten of leeren strook
daarop aangebracht, deed dienst als
loopvlak. Een ander had een aantal
staaldraden over een stel houten
klosjes gespannen en kreeg zoo een
veerenden band. Ook de massieve
houten rijwielbanden deden hun In
trede Ze deden het wel, op voor
waarde, dat men niet te veeleischend
ls en afstand doet van het genoegen
om gerulschloos over het wegdek te
zweven.
Ook nu hebben zij hun intrede
weer gedaan en dat nog wel in Den
Haag. Wel een Ietwat luidruchtige
intrede, doch ook de dames hebben
dezen zomer reeds met een zekere
lawaaiige nonchalance gedemon
streerd, dat zij zich wat de voetzool-
bekleeding betreft, resoluut hebben
omgeschakeld op het oud-vaderland-
sche wilgenhout. We zullen ln de
naaste toekomst op een paar decibels
meer of minder niet moeten kijken
de anli-lawaalcampagne kan
rustig een tijdje op stal gezet wor
den.
Doch waarom niet hopen, dat,
waar zooveel vernuf c zich noodge
dwongen, zal gaan spitsen op de
vervanging van den luchtband, er
een dragelijk en niet al te luidruch
tig vervangingsmiddel gecreëerd zal
worden.
Het schijnt zelfs, dat het eerste
schaap al over de brug is. Ditmaal
„daghet" het niet in het Oosten,
doch ln het Zuiden. Een inwoner van
de Zaeuwsch-Vlaamsche plaats Bres-
kens, technisch ambtenaar bij den
Rijkswaterstaat heeft een houten
fietsband uitgedacht, waar ln een
gleuf, midden op den band een oude
buitenband geklemd zit, die meteen
spiraalvormig opgerolden ouden
buitenband gevuld ls. Men fietst dus
op 'n rubber loopvlak. Op deze
vinding heeft hij reeds octrooi aan
gevraagd en reeds worden deze soort
banden ln den handel gebracht. Zij
schijnen goed te voldoen, al mag
men natuurlijk niet verwachten dat
zij den volmaaktheden van den lucht
band nabij komeD.
Dit Is nog slechts een van de
eerste vindingen, die zich aan
dienen. Wij zeggen dit, zonder
op de merites van dezen band
iets af te willen dlngeD, doch
slechts om te betoogen, dat de
tijd nog veraf schijnt, waarop de
Nederlander zijn fiets thuis zal
laten. Nog steeds geldt het oude
spreekwoord, dat de moeilijk
heden er zijn om overwonnen to
worden.
BESCHOUWINGEN
OVER DEN TWEEDEN
WERELDOORLOG.
Zoo Is dan het aantal landen, dat
in den tweeden wereldoorlog, die
thans zijn naam terecht draagt
betrokken is, weer met één ver
meerderd.
Engeland en Rusland zijn Parzië
thans Iran geheeten binnen
gevallen en Engeland wil vla dit
land de Russen te hulp komen.
Daarmee Is voor de zooveelste
maal aan onze verwachtingen beant
woord. Vorige week nog hebben wij
de kwestie Iran ln het slot onzer
beschouwing besproken.
We kwamen daarbij tot de gevolg
trekking, dat het Engeland er op
de eerste plaats om moet te doen
zijn, te voorkomen.dat de rijke Rus
sische petroleumbronnen rondom de
stad Bakoe niet In Dultsche handen
vallen.
Bovendien zocht Engeland naar
een geschikt terrein om een gemeen
schappelijk front met de Russen te
vormen. Het lot is gevallen op Iran
nu zullen dus de Engelschen en
Russen het arme Iran gaan bescher
men.
Churchill en consorten denken er
natuurlijk niet aan, de vrijheid van
eenlg land aan te tasten.
Engeland doet alleen maar aan
.bescherming" tegen aanvallen van
Dultsche zijde.
Zoo ls thans ln samenwerking, met
het vrije Amerika reeds IJsland „be
schermd", Syrië „beschermd", Irak
„beschermd" en nu gaan ze in sa
menwerking met de vrije, beschaaf
de en godsdienstige Russische re
geering ook Irak beschermen tegen
die booze Dultschers
Het ls een geval van wrange zot
heid eD men zou er om moeten
lacheD, als het geval voor het be
trokken land niet zoo tragisch was
Wat de bescherming overigens van
Engeland beteekent, daar kan Ne-
derland zelf over meepraten. Maar
niettemin Churchill en Roosevelt In
broederlijk verband met Stalin, vech
ten alweer voor de vrijheid van de
kleine volken
Als we uit al de gebeurtenissen
na 1 Sept. 1939 de les trokken, dat
geen enkel land onzelfzuchtig voor
ander vecht maar alleen vecht
voor zijn eigen belangen, dan hadden
we al veel geleerd.
Tot dusverre willen de Nederlan
ders dat van Engeland nog maar
niet gelooven; de ontwikkeling der
gebeurtenissen dwingt ze echter tot
de erkentenis, dat Eageland in deze
zelfs de meest zelfzuchtige natie is,
die er bestaat, maar daarbij de
kunst verstaat, met woorden als
„vrijheid" en „Christendom" te goo
chelen, waarmee de goegemeente
een rad voor de oogen wordt ge
draald.
Wie een beetje meer van geschie
denis kent, dan in een schoolboekje
staat, weet, dat de historie van
Eageland der laatste drie, vlerhon
derd jaar een aaneenschakeling is
van dergelijke huichelachtige metho
den, waarbij het steeds de bult wist
binnen te halen. Daarmee heeft het
de helft van den aardbol onder zgo
macht gekregen.
Het lijkt waarschijnlijk, dat thans
het uur der wrake is geslagen.
Is het leger In deze streek bijeen
gebracht en verdedigt het zich met
den moed der wanhoop, dan is de
onderneming zelfs een gevaarlijke
onderneming. De landing van troe
pen aan de Perzische golf lijkt dan
ook eer op een afleidingsmanoeuvre
om de Perzische legermacht dien
kant uit te krijgen.
Hoe het verder verloop zal zijn, is
een open vraag. Het is volstrekt
ultgesloteo, dat het Iransche leger
is uitgerust op een wijze, dat het
met succes tegenstand kan bieden
aan de sterk gemoderniseerde legers
van Engeland of Rusland.
ALj de Perzen in de hooge grens
gebergten, die Mosoel van Rusland
schelden, hardnekkig tegenstand
bieden, kan het een oorlog van
eenige beteekenls worden.
Van Turkije ls omtrent deze actie
nog niets losgelaten, en dat het nu
reeds zal ingrijpen, is weinig waar
schijnlijk. Turkije schijnt op de eerste
plaats prijs le stellen op een vol
komen neutraliteit en heel wat aan
zijn grenzen kunnen zien gebeuren,
voor het zelf in actie komt.
Het Oostfront
In Rusland zijn de Dultschers den
oogst aan het binnenhalen van de
zware gevechten sedert het door
breken van de Stalln-llnle.
Dag na dag worden thans aan
merkelijke successen gemeld en
vorige week werd als samenvatting
opgegeven, dat ze reeds 1200 000
Russische soldaten hadden gevangen
genomen. Dat ls in 8 weken even
veel dan in 31/, jaar van den vorlgen
wereldoorlog.
De strijd gaat overigens over het
geheele front van de Flnsche golf
tot de Zwarte Zee, onverpoosd verder,
doch het front schuift steeds sneller
en dieper Rusland in.
Vooral Petrograd staat onder heel
sterke bedreiging nu Narva is ge
nomen aan de Flnsche golf, Nowgo-
rod is veroverd ten Noorden van
het Ilmen-meer en ook de Finsch-
Duitsche legermacht aan weerszijden
van het Ladoga-meer, geleidelijk
blijft oprukken.
Er ls voor de Russen rondom
Petrograd nog uitweg naar het
Oosten van circa 200 kilometer en
de RuBslache opperbevelhebber staat
hier voor de moeilijke vraag, zich
ook van het Oosten te laten afsnij
den en te trachten Petrograd tot
den laatsten man te verdedigen of
de streek zonder strijd in handen
van de Dultschers te laten.
Inderdaad een moeilijke vraag
Gaat men over tot een verdediging
van Petrograd tot den laatsten man,
dan herhaalt zich de geschiedenis
van Warschau, dat met zijn inge
sloten legermacht nog korten tijd
stand hield, doch ten koste van
duizenden dooden en een totaal ver
woeste wereldstad.
Voor Petrograd zal het lot niet
anders zijn en waar hier zeker een
millloen man Russische troepen
zitten met nog drie mlllioen inwo
ners van Petrograd, is de ellende
niet te overzien indien zoo'n gebied
wordt afgesloten, terwijl aan den
uitelndelijken ondergang van leger
en stad toch niet valt te ontkomen.
De heele vraag komt dus hierop
neer, of de Russen in staat zullen
zija de weg tusschen Nowgorod en
het Ladogameer open te houden.
Zijn ze dat niet, dan doen ze het
verstandigst zoodra mogelijk Petro
grad en omstreken ln den steek te
laten en in oostelijke richting een
goed heenkomen te zoeken.
De Russen hebben tot nu toe niet
toegepast de tactiek, die zij toepas
ten toen Napoleon in 1812 Rusland
binnenviel. Ze hebben zich integen
deel met hand en tand verdedigd
en we gelooven zelfs niet, dat de
Dultschers sinds 1939 ergens zoo'n
feilen tegenstand hebben moeten
overwinnen. Daarop afgaande zou
men geneigd zijn, dat de Russen
hun vroegere hoofdstad tot den
laatsten man zullen verdedigen.
o
Na deze uitweiding over de Brit-
sche politiek, keeren we terug naar
het nieuwe krijgstooneel Iran.
Het ls geen gemakkelijk land, on.
herbergzaam, spaarzame wegen,
zand- en leemwoestjjnen, hoog ge
legen, dun bevolkt, maar het heeft
rijke petroleumbronnen net als Irak,
en net als Rusland.
Het eerste bericht luidde, dat Brit-
sche en BritBCh-Indische soldaten
geland waren aan de Perzische golf,
en dat deze landing reeds op verzet
gestuit was.
Het Iraneesche leger ls echter van
niet zooveel beteekenls. Al met al
zal het voor een oppervlakte van 30
maal Nederland nauwelijks 100 000
mau kunnen bijeenbrengen. Enge
land weet dat natuurlijk heel goed
en de ergste moeilijkheid om ln
contact met Rusland te treden zal
dan ook wel niet zijn het Perzische
leger, dan wel het moeilijke terrein.
In de buurt van Mosoel, dat op het
gebied van Irak ligt en zich In
Engelsche handen bevindt, komt het
Engelsche leger het dichtst bij Rus
land. De afstand is echter altijd nog
een goede 500 K.Mbovendien loopt
de weg door een bergstreek, woes
ter en hooger dan de Alpen ln Zwit
serland.
Churchill sprak.
Dan heeft de Brltsche Minister
president acht dagen na zijn bespre
king met president Roosevelt een
radio-rede gehouden, waarvan we
merkwaardigheldshalve enkele uit
treksels opnemen.
President Roosevelt en lk, zoo be
gon Churchill, hebben elkaar In een
door bergen omzoomde baal „ergens
op den Atlantischen Oceaan" ont
moet aan boord van het nieuwste
Brltsche slagschip om daar geduren
de drie dagen, omringd door de voor
naamste mannen van de Brltsche en
Amerlkaansche weermacht met el
kaar te confereeren. Deze ontmoeting
zoo zeide Churchill, ls het symbool
geweest van de eenheid onder alle
Engelsch sprekende volken der wereld
tegen de slechte krachten, welke ln
Europa en een deel van Azië heer-
schen" te moblllseeren.
Het gaat er om, zoo ging Churchill
voort, d8 vele volken van de ellende,
waarin zij door de „slechte krachten
der wereld" gestort zijn, te verlossen
Op het oogenblik zijn er afschu
welijke dingen aan den gang. Vele
volken zijn verslagen. Andere natleB,
zooals de Italianen, de Hongaren, Bul
garen en Roemenen vormen, naar
Churchill zeide de „jakhalzen van
den Nazi-tijger". Zweden, Spanje en
Turkije, zoo beweerde Churchill, zijn
bang wie van hen 't eerste aan de
beurt zal komen.
Vervolgens sprak de minister-pre
sident over het Dultsch-Bolsjewlsti-
sche conflict, waarin, naar hij meende
te weteD, „de Nazi's voor het eerst
veel bloed moeten verliezen".
Wijzende op de door de Sovjets In
hun land aangerichte vernielingen
verklaarde Churchill, sedert den Inval
der Mongolen in de zestiende eeuw
is er nooit zulk een meedoogenlooze
strijd gestreden. Doch dit, zoo ging
Churchill voort, vormt niet de eenige
verwoesting, want sedert vijf jaar
zwerven nu reeds de Japanners ln
het Chineesche rijk rond en hebben
kort geleden ook hun hand uitgesto
ken naar Indo-China.
Op den Atlantischen Oceaan heeft
Roosevelt en hij Churchill der
halve het besluit genomen, allen
volken der wereld een verklaring te
geven, volgens welke de Vereenigde
Staten en Groot-Brittannië bereid
zijo hun den weg te toonen om de
wereld „van de onderwerping te be
vrijden". Hitier en zijn medewerkers
hebben jarenlang van een nieuwe
wereldorde gesproken. Deze wereld
orde, zoo beweerde Churchill is ech
ter niet anders dan „de heerschappij
van het Pruisendom, van den para
depas, van het concentratiekamp en
van het peletonvuur."
Het lot van de „onderdukte" vol
ken is zwaar. Zij dienen echter te
bedenkeD, dat, wanneer de tunnel
misschien ook lang mag zijn, het
einde van den tunnel eenmaal be
reikt zal worden.
Vervolgens beweerde Winston
Churchill, dat machtige strijdkrach
ten op het punt staan zich te bewa
penen om de bezette landen te hulp
te komen. Dit ls de boodschap van
Roosevelt en Winston Churchill, die
zich steeds gehaast hebben de „zaak
der geheele wereld te dienen". Op
den Atlantischen Oceaan ls tot de
definitieve vernietiging van de „Nazl-
tyrannie" besloten.
Churchill veronderstelde van Adolf
Hitler, dat deze voornemens ls na
een „eventueele" onderwerping van
de Sovjet-Unie Groot-Brittannlë te
onderwerpen, waarna hij een aanval
op de Vereenigde Staten en het
geheele overige westelijke halfrond
zal beginnen, omdat, naar Churchill
verder beweerde, hij streeft naar de
verovering van de geheele wereld.
Het is echter goed, dat er oogen
zijn, die dit gevaar hebben gezien,
Hoe lang ook de strijd zal dureD,
wij zullen, zoo besloot Churchill,
nooit ophouden onzen plicht te doen
om de wereld weer de vrijheid en
rechtvaardigheid terug te geven.
Japan Engeland.
De spanning tusschen Japan, de
V. S. en Engeland ls door de rede
van Churchill natuurlijk vergroot.
De woordvoerder der Japansche re
geering heeft verklaard, dat de
Japansche regeering zal weigeren
hierop een antwoord te geven.
Op een vraag over compensatie-
onderhandelingen tusschen Japan,
Engeland en Amerika, antwoordde
de woordvoerder, dat hij hierover
geen Inlichtingen had. In elk geval
zouden dergelijke onderhandelingen
slechts welkom zijn, wanneer zij de
mogelijkheid zouden bieden tot een
verstandig ^elnde gevoerd te kunnen
worden.
Een verstandig einde noemde
de woordvoorder het erkennen
van een Oost-Aziatische sfeer
van gemeenschappelijke wel
stand, waar Japan naar streeft.
Ook een ander bericht wijst op
toenemende spanning. Een Japansch
blad schrijft, dat. de Japansche zee
straten ongetwijfeld voor Japan be
langrijker zijn dan het Panama-
kaDaal voor de Vereenigde Staten.
Deze waterwegen maken deel uit
van Japans gebied van vitale be
teekenls. Zoolang de Vereenigde
Staten het Panamakanaal gesloten
houden, zou het feitelijk vanzelf-
eprekend zijn, dat Japan ook zijn
waterwegen sluit.
Er bestaat geen grootere verne
dering voor het Japansche volk dan
deze straten voor vijandige acties
ter beschikking te stellen.
Deze gebieden en waterwegen
moesten daarom in den dienst voor
keizer en natie tot het uiterste ver
dedigd worden.
vangen, dat zij geen bezwaar hebben
tegen den toegekenden duurtoeslag
aan de gehuwde kantonnlers en de
gemeente-veldwachter.
Aan het Borgstelllngsfonds Noord-
Limburg wordt evenals voorgaande
jaren een subsidie toegekend van 2
cent per inwoner.
De Politie-verordening wordt aan
gevuld met het verbod bij vriesweer
op wegen en straten te schrobben,
dweilen enz.
Aanbesteed is het maken van een
stuw ln de monding der beek bij de
Zandvang. Er zal een veel grootere
en zwaardere worden gemaakt, dan
er voorheen was, om het gevaar van
doorbraak te voorkomen, zooals af-
geloopen winter plaats had.
Ingeschroven is als volgt:
Beton-Mij. „De Peel" f 5450
F. H. van Enckevort f 5545
Fa. Haegens en Martens f 5760
Firma van Drunen f 6500
Het werk wordt gegund aan de
laagste inscbrijfster.
Goedgekeurd wordt, dat de reke
ning-courant-overeenkomst met de
Bank van Nederlandsche Gémeenten
wordt verlengd.
Besloten wordt een geldleenlng aan
te gaan, groot f 26500, waarvoor een
maximale rente door den Raad wordt
vastgesteld.
Van den heer L. Wijnhoven ia een
verzoek binnen gekomen om de ver
breeding, welke achter zijn huls ln
den weg ligt, te mogen huren voor
de plaatsing van landbouwmachines
e.d. De Raad kan zich met het ge
vraagde niet vereenigen en besluit
hrt verzoek af te wijzen.
De gemeente zal haar eigendom
men, plus het kanaal en de haven,
verzekeren tegen oorlogsgeweldscha-
de vooreen waarde van f 150.000.
Daar de gemeente verzekerd was
tegen fraude bij een Engelsche Maat
schappij, doch deze door den oor
logstoestand niet meer aan haar
verplichtingen kan voldoen, wordt
besloten de gemeentegelden te ver
zekeren bij een Hollandsche verze
kering.
Voor de vaste kern van de Lucht
beschermingsdienst wordt op verzoek
van den Secretaris-Generaal van
Blnnenlandsche Zaken een arbeids-
overeenkomstenb aslult vast gesteld.
De rekening over het dienstjaar
1940, benevens de rekening van het
Burgerlijk Armbestuur worden aan
geboden. Belden zullen ter Inzage
worden gelegd.
Bij de rondvraag verzoekt den
heer van Els de trappen bij de haven
te maken en dan maar ineens stee-
nen, dan zijn we er voor altijd van
af. Tevens zijn er 7 meerrlngen
kapot aan de haven. Besloten wordt
nieuwe trappen te maken en de
meerpalen van nieuwe ringen te
voorzien.
Bij deze laatste vergadering van
den huldigen Raad bedankt de Voor
zitter de Heeren Raadsleden voorde
prettige en goede samenwerking,
welke er steeds geweest ls, en voor
het vele wat de Heeren hebben ge
daan ln het belang der gemeente
Wanssum.
De Voorzitter deelt mede, dat het
gemeentebosch door de Heide-Mij.
voor een flinke prijs Is vorkocht aan
de Mijnen en aan de Zuiderzeewer
ken, terwijl voor de Jcromme stukken
nog geld wordt gemaakt bij een
houtwolfabrlek.
De rekening over 1939 is terug
ontvangen onder enkele opmerkingen,
Deze wordt door den Secretaris toe
gelicht. Ze ls gewijzigd, overeen
komstig de wenschen van Gedep.
Staten terug gezonden.
De rogge, welke door de gemeen
te is verbouwd, werd op stam ver
kocht aan J. Maas voor f 160.
Op 4 Juli zijn door B. en W. de
kas en boeken van deD gemeente
ontvanger gecontroleerd en ln orde
bevonden.
Van Ged. Staten ls bericht ont
VENRAY, 30 Aug. 1941
Nakeuring van springstieren.
De Burgemeester van VENRAY
breDgt ter algemeens kennis, dat de
houders van springstieren, die hunne
stieren aan de aanstaande nakeuring
wenschen te onderwerpen, hiervan
ter Secretarie aangifte moeten doen
voor den 15 SEPTEMBER a.s.
Na genoemden datum zullen ter
secretarie geen aangiften meer.wor-
den aan genomen.
Venray, 23 Augustus 1941.
De Burgemeester van Venray,
P. PUBBEN Lb.
Paters minderbroeders.
Uit de benoemingen door het Pro
vinciaal Kapittel van de Paters
Minderbroeders vorige week te Weert
gehouden, zijn thans nadere bijzon
derheden bekend geworden.
Daarbij blijkt, dat in de leiding
van de kloosters der Paters Fran
ciscanen ln Venray de volgende (her)
benoemingen van de paters hebben
plaats gehad:
gardiaan Lucas Berbers (herkozen)
vicarlus Paulinus Hase.
(gymnasium) gardlaan Honoratus
Camlnada (herkozen), vicarlus Titus
Piekker (herkozen).
VALK-REVUE
HET DERDE LUSTRUM,
Zooals wij de vorige week reeds
meldde, viert de RK. V.V. De Valk
op Zondag 7 Sept. haar derde lus
trum. Het bestuur ls er thans ln
geslaagd zich de medewerking te
verzekeren van het aloude Mulo I
uit Helmond.
Deze sportvereeniging heeft toe
gezegd om de feestelijke opening van
het gerestaureerde sportveld te ko
men opluisteren door het spelen van
een wedstrijd tegen De Valk I.
De naam Mulo alleen reeds waar
borgt ons een faire en spannende
kamp. In het afgeloopen seizoen
was Mulo I kampioen van zijn af-
deeling en bezette ln een zware en
spannende promotie-competitie een
eervolle derde plaats.
Het zal dus zeker wel de moeite