DERDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
Radio-Centrale.
Franciscaansche Kerstviering
KERST-ORATORIUM.
Ons weekpraatje.
in.
Mee-marcheeren.
Zaterdag 24 December 103$
Negen en vijftigste Jaargang No 52
Op Woensdag 4 en Vrijdag 6 Januari wordt in het Sint An-
tonius-Patronaat 's avonds om 7 uur voor de Tertiarissen van
Venray en hun gezinnen het beroemde Weihnachts-Oratorium
opgevoerd van Heinrich Fidelis Miiller. Het werd gecomponeerd
naar aanleiding van den indruk, welken de Passiespelen te Ober-
ammergau op den componist maakten.
Het werk werd in 1875 voor het eerst uitgevoerd, waarna in
enkele jaren meer dan 200 uitvoeringen in Quitschiand, Oosten
rijk, Zwitserland en Rusland volgden. Sedert dien is het werk
ook hier te lande met buitengewoon succes verscheidene malen
opgevoerd en is dus geen onbekende.
Het doel, dat de componist zich voorstelde, heeft hij in zijn
compositie volkomen bereikt, hij wilde de toehoorders stichten
hun aandacht volkomen vestigen op het Goddelijk Kind in de
kribbe, daardocr hun harten verwarmen en van liefde tot het
Goddelijk Kind en Zijn moeder doen gloeien.
Zulks heeft hij volkomen bereikt door de eenvoudige, maartot
het hart sprekende muziek, welke zich zoo juist aanpast aan de
grondgedachte, waarop elk der begeleidende tableaux is gebouwd.
Het muzikale gedeelte van het Oratorium staat onder de be
kwame leiding van Pater Arthur, muziekleeraar Gymnasium, die
zich de medewerking heeft weten te verschaffen van de bekende
Orkest-vereeniging „Euterpe", van het Dameszangkoor der Derde
Orde, van het Venraysch Mannenkoor enz.
Het dramatisch gedeelte wordt verzorgd door Pater Humbert
Randag en Broeder Barachus. Wij hebben afgezien van het hier
bij vertoonen van z.g. „levende beelden". Het verlagen van den
levend-bewegenden mensch tot beeldengroep en als hoogste
ideaal bereiken, dat het publiek 't „net een schilderijtje" vindt,
is van artistieke zijde gezien, minstens een twijfelachtige waarde,
al moge het juist reproduceeren van bekende kunstwerken in
deze richting ook leiden tot artistieke prestatie. De onbewege
lijkheid dezer fantasie-groepen brengt tevens de materieele moei
lijkheid mee, dat elk beeld maar kort het publiek getoond kan
worden en door den tijd verandering en opstelling de pauzes
onevenredig groot worden, in vergelijking met de oogenblikken,
dat het publiek iets te aanschouwen krijgt.
Wij hebben getracht hieraan tegemoet te komen door de figu
ren der tableaux een oogenblikkelijke beweging te doen uitvoeren
in verband met het beeld, waardoor vanzelf de vertooningsduur
wordt verhoogd. Wat in het muzikale gedeelte ten gehoore wordt
gebracht, dat in het dramatisch gedeelte als levende handeling
aanschouwelijk worden voorgesteld.
Het Kerst-Oratorium bestaat uit zes scènes: Het verlangen naar
den Verlosser, de Annunciatie, de Geboorte, de Herders bij de
kribbe, de heilige drie Koningen, Kerstjubel.
Dee scènes zijn driedeelig. Zij bestaan vooreerst uit een ker
kelijk of geestelijk lied, dat ons de beteekenis van het tablau
verkondigd. Daarop volgt een vertelling van de H. Handeling,
naar woorden van de H. Schrift en ten slotte spreekt het koor
in naam van het geloovig volk het door 't vertellen ve'wekte
gevoel. Wij vinden in dit werk eenige bekende melodieën terug,
zooals „Est ist ein Ros' entsprungen" en „Stille Nacht". Om
muzikale redenen wordt de Duitsche tekst gehandhaafd.
VERLANGEN NAAR DEN VERLOSSER.
I.
V. DE HEILIGE DRIE KONINGEN.
Na een innig-devoot Kerstliedje „Zu Bethlehem geboren" van het GE
MENGD KOOR, verhaalt ons een SOLO, dat Wijzen uit het Morgen
land naar Jerusalem zijn gekomen om te vragen, waar de Koning der
Joden geboren is, want zij hebben Zijn ster gezien en zijn gekomen om
Hem te aanbidden. Op het tooneel zien wij Herodes peinzend neerzit
ten op zijn troon. Hij ondervraagt de Hoogepriesters, waar de Christus
moet geboren worden. Een levendige wisselzang van SOLO en KOOR
geeft ons het tweegesprek weer. Herodes (BAS) ontbiedt de Wijzenen
vraagt, dat zij ijverig zullen onderzoeken naar het Kind. Zij gaan heen
en zie, nu verschijnt hun weer de ster. Zij volgen ze en vinden, aldus
de TENOR-SOLO, het Kind met Zijn Moeder. Op het tooneel zien
wij de drie Koningen met geschenken aanbiddend voor het Goddelijk
Kind nederknielen, terwijl een SOLO met KOOR de gevoelens uit
beeldt in het lied Gegrüsset seist du Himmelskind....
VI. KERSTJUBEL.
Het KOOR zet in met een dank- en vreugdelied tot God. onzen Heer,
Die ons door Zijn geboorte heeft verlost. Op het tooneel zijn wij te
genwoordig bij de eerste Franciscaansche Kerstviering, welke Franciscus
te Greccio heeft georganiseerd. Een SOPRAAN-SOLO verkondigt ons
in een hooggestemd lied, welk een liefde ons de Vader heeft geschon
ken, doordat wij kinderen van God worden genoemd en zijn. Nu kent
onze vreugde geen grenzen meer. Het KOOR brengt ze tot uiting in
een uitbundig, telkens en telkens herhaald Eere zij God, eere zij God....
Op het tooneel voeren engelen, met palmen wuivend, vóór het Kindje
in de kribbe een reidans uit.
Zooals andere jaren zal ook dit Jaar liet volk weer actief aan
deze Kerstviering deelnemen door het Üngen van bekende Kerst
liederen en het brengen van Kerstgaven, liefst in natura, voor
de armen. Nu de Sovjet-regeering ook dit jaar weer bepaalde
verordeningen heeft uitgevaardigd tegen het vieren van het
Kerstfeest en ook in het Derde Rijk met het geloof verbonden
tooneelspelen bij de Kerstviering niet mogen worden opgevoerd,
moge ons geloovige Venraysche volk het zich juist tot een
eereplicht rekenen het Kerstfeest ook zooveel mogelijk in het
openbare leven .te brengen.
Daarom worden de Derde-Ordelingen van Venray, voor wie
deze mooie Kerstviering door het Derde-Orde-bestuur is georga
niseerd, nog eens geheel bijzonder met hun gezinnen hiertoe
uitgenoodigd. Dan zal in vervulling gaan de wensch van den
componist: „dat deze Oratoria in vele harten de ware Kerst
vreugde moge verwekken.".
PROGRAMMA 25 tot en met 31 Dec.
Wijzigingen worden per microfoon bekend gemaakt.
Zondag
IV.
Na een plechtig instrumentaal voorspel zet het KOOR het Ad-
ventslied in O Heiland I scheur den hemel open, waarna een
TENOR Isaias' smeekbede vertolkt Dauw nu, o hemel van bo
ven, en het KOOR telkens het refrein herhaaltAch kom, ach
kom, Emmanuel. Deze gedachte wordt op het tooneel dramatisch
weergegeven door profeten, die met het volk den Messias af-
smeeken. Het KOOR brengt nu de gevoelens van het volk tot
uiting in het liedWaar blijft Gij, troost der gansche wereld
AVE MARIA.
Toen de volheid der tijden gekomen was, werd uit den stam van
Jesse een meisje geboren, dat eens Moeder zou worden van Gods
Zoon en toch maagd blijven. Het KOOR drukt deze gedachte uit
in het teedere liedEr is een roos ontloken uit eenen teed'ren
stam. Een TENOR-SOLO verhaalt ons van den Engel Gabriel, die
door God gezonden werd naar een stad, die Nazareth heette, tot een
maagd, wier naam Maria was. De Engel sprak (SOPRAAN)Gegroet
zijt gij, o Maria, gij zijt vol van genade. Het KOOR vervolgt deze
groetenis en vraagt, dat de Moeder van God voor ons zondaars moge
bidden nu en in het uur van onzen dood. Op het tooneel wordt ge
tracht het heilig gebeuren aanschouwelijk voor testellen.
DE GEBOORTE.
„Stille nacht, heilige nacht" aldus opent thans het KOOR na een mach
tig instrumentaal PRAELUDIUM dit derde deel. Christus, de Redder,
is daar. Een engel, zoo verhaalt een TENOR-SOLO. verkondigde Zijn 1 moet liet U in die positie niet ge-
geboorte aan herders, die bij nacht de wacht hielden over hun kud-makkelijk vallen om grootmoedigheid
den. Op het tooneel zien we rondom een vuur herders, aan wie een t-e betoonenVerbeeld je, dat U on-
engel verschijnt, die door zijn gebaren te beteekenen geeft, wat een g®Ujk had... Dan zou het voor U
SOPRAAN-SOLO tot uitdrukking brengtVreest niet, ik verkondig U ofschoon tóch plicht een zware
groote blijdschap.... En engelen begeleiden met rythmische kniebuiging §>&Dg ztjm Grootmoedigheid is veel
en het wuiven van palmen den lofzang „Eere zij God in den Hoogen",gemakkelijker dan deemoedigheid
waarmee het KOOR deze scène besluit. I Toe. laten we onzen levensakker
eens öpharken in de Kerstdagen. Dat
DE HERDERS BIJ DE KRIBBE. zal de vreugde, straks, van het Nieuw-
De herders zijn opgestaan en spoeden zich naar Bethlehem om te zien, 3aar verhoogen.
wat daar is geschied. Een inleidende HERDERMUZ1EK verbeeldt ons
hun opgaan, en het KOOR vertolkt ons de gevoelens, welke hen be- Mag ik U nog een goeden tip
zielenO, Jesulein süss, o Jesulein süssEn zij vonden daar Maria en geven Welnu, verzorg in de Kerst-
Joseph en het Kind, dat in het kribje lag (TENOR). Op het tooneel dagen ook die naamkaartjesgeschie-
zien wij vol teederheid de herders voor het Kindje nederknielen, terwijl denis van Nieuwjaar, met wat daar-
een SOLO-KWARTET ons aller gevoelens weergeeft ln het liedt Sel bg behoort Heusch, die bezigheid is
willkommen, Trost der Frommen, Du o süsses Jesulein,,.. waardevoller dan ge denkt
KERSTMIS—NIEUWJAAR.
Hebt U niets vergeten
Een goede tip I
Wanneer ik bg 'n winkelier de deur
uitga, dan stuit ik meestal, grijpende
naar den deurknop, met hand en oog
op een emaille plaatje, dat de vraag
bevat: „Hebt U niets vergeten En
dan schiet het me vaak te binnen:
da's waar ook!"
Nu we weer aan het einde van het
jaar staan en ons gereed maken om
over den drempel van het nieuwe
jaar te stappen, wil ik óók zoo'n
bordje spijkeren aan de binnenzijde
van de deur, welke we straks achter
ons hopen te sluiten. Dus:
Hebt TI niets vergeten
Het nieuwe jaar stemt 'n mensch
optimistisch; het stemt hem tot ver
geten en tot uitatellen. We hebben
iets, soms véél, wat ons hinderde,
afgeschud; een zee van tgd ligt, mee-
nen we, vóór ons, waarin we onze
verplichtingen, die er zijn of komen
zullen, kunnen afdoen
Zóó is het echter niet goed. Het
nieuwe jaar kan niet vruchtbaar zgn,
wanneer er ongedane plichten resten
uit het verleden. De levensakker
moet net als een bouwakker afge
werkt worden, vóór dat opnieuw kan
worden ingezaaid. Een boer, die z'n
koren heeft geoogst en thans zijn
land nog in de stoppels heeft staan,
kan en zal straks niet redeneeren:
ik laat dien rommel van het vorige
jaar maar liggen en strooi thans het
nieuwe zaad over het veld. Neen,
éérst moet de akker worden gekuischt
en geploegd, de grond moet kunnen
doorvriezen, er moet worden gemest;
slechts het Afwerken van het veld
na den oogst kan den akker vrucht
baar doen zijn in het nieuwe jaar.
Laten wg 1939 niet beginnen zon
der de geestelgke resten van ons
leven en werken in 1938 ts hebben
opgeruimd. Daartoe zgn de Kerst
dagen bijzonder geschikt. Zij brengen
vredesfeer; ze stemmen tot verzoe
ning.
We hebben met de Kerstdagen tgd
genoeg tot overdenking. Laten we
het eens nagaan, of we niet iets
hebben vergeten, dat nog kan wor
den afgedaan. We hebben ons in den
loop van het jaar verrijkt met nieuwe
of opnieuw naar voren gebrachte ge
dachten. Noemen we maar eens: de
gedachte aan geestelijke en moreele
herbewapening, Oxford, de Bond zon
der Naam. De leuzen zgn móói, de
practgk is moeilijker énnoodi-
ger.
Hebben we, in verband met deze
leuzen, niets vergeten
We snakken allemaal naar vrede,
maar hebben we wel volledig ons
best gedaan om tenminste den vrede
in eigen omgeving te onderhouden
en, zoo noodig te herstellen Voor
uit, laten we onzen geestelijken le
vensakker kuischen van den rommel
welke er achter dreigt te blijven! In
deze Kerstdagen met een uitgesto
ken hand naar degenen, van wie we
verwijderd raakten.
Of U dan de minste moet zgn Ja,
zekerWat zegt U, u hebt in die
kwestie met Dinges het gelijk aan
Uw zgde Nou, juist daarom. Wat
Kleine attenties onderhouden de
vriendschap, 'n Mensch moet niet
terug getrokken op zich zelf leven,
maar den kennissenkring, dien hij
zich verwierf als zoodanig onder
houden. Het is een moreele steun
voor ons allemaal, te weten, dat
onze omstandigheden de interesse
hebben en behouden van velen. Als
ik met Nieuwjaar iemand 'n kaartje
stuur, dan kunnen de overwegingen
daarbg onderscheidene wezen, maar
het zegt de(n) geadresseerde altijd:
je beteekent iets voor me.
We moeten van tgd tot tijd elkan
der laten blijken, dat we iets voor
elkander zijn en willen blijven: dat
doet het gevoel van onze levenswaar
de en daarmee den graad van onze
levensvreugde stijgen. In vele families
is het vanouds een goed gebruik om
de middagen van Kerstmis voor een
deel te besteden aan het samenstel
len van de lijst dergenen, aan wie
met Nieuwjaar een kaartje moet
worden gezonden. Elk jaar wordt die
lijst grooter; de verschillende leden
van hei, gezin helpen haar zoo vol
ledig mogelijk bij te werken.
Natuurlijk blijkt later, dat we tóch
aan „die en gene, dikwijls niet de
minsten onder onze kennissen, niet
hebben gedacht. Maar ook zij zullen
zich niet gepasseerd kunnen voelen,
want en dat moogt U niet ver
geten ge geeft tijdig Uw Nieuw
jaarsannonce voor dit blad op. Zoo'n
advertentie dekt U tegen alle mo
gelijkheden en ze laat tevens blijken,
dat ge U niet opgesloten wilt hou
den in den engen kring van kennis
sen, maar dat ge als een levend lid
gerekend wilt woiden van de groo-
tere plaatselijke gemeenschap, welke
zooveel lief en leed, lusten en lasten,
met mekaar deelt.
En ook in het Nieuwe Jaar te
deelen zal krijgen.
Heusch: hiermee gaf ik U een goe
den tip
BRUSSEL Vlaamsch
8.Grkmofoon
Gesproken dagblad
Tuinbouwpraatje en gramofoon.
LUXEMBURG
10.20 Gramofoon
KEULEN
11.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Orkest
I.20 Gesproken dagblad.
LUXEMBURG
2.20 Gramofoon
DEUTSCHLANDSENDER
3.20 Orkest
RADIO-Paris
5.20 De Bayan Singers
KEULEN
6.20 Concert
TOULOUSE
9.20 Örkest
MUNCHEN
9.50 Orkest
STUTTGART
II.20 Concert. Kerstliederen
Maandag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek, Gramofoon
Gesprokeü dagblad
LUXEMBURG
9 20 Gevar. concert
DEUTSCHLANDSENDER
9.50 Collegium Musicum
KEULEN
10.35 Concert
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Gramofoon
1.20 Gesproken dagblad.
KEULEN
I.30 Populair concert
DEUTSCHLANDSENDER
2.35 Orkest
KEULEN
4.20 Gevar. concert
DROITWICH
5.20 Sextet
LUXEMBURG
6.20 Gramofoon
KEULEN
7.35 Schneider Wippel opera
BERLIJN
3.50 Orkest
DROITWICH
II.20 Orkest
Dinsdagi
BRUSSEL (Vlaams)
Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
Gramofoon
DEUTSCHL ANDSEN DER
11.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Dansorkest
I.20 Gespr. dagblad
DEUTSCHLANDSENDER
KEULEN
Populair concert
REGIONAL Programma
Orkest
DEUTSCHLANDSENDER
Orkest
DROITWICH
Orkest
KEULEN
Concert
EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten.
BEROMUNSTER
9.20 Zwitsersche muziek
LEIRZIG
9.50 Populair concert. Dansmuziek
LUXEMBURG
II.20 Concert
9.20
130
2.20
3.20
5.20
6.25
7.-8.
Woensdag
Enkele weken geleden is op initiatief
van het R. K. Werkliedenverbond een
welgeslaagde vergadering gehouden
die een actie inzet van alle katho
lieke organisaties: Naar een nieuwe
gemeenschap: Alle dagbladen en tijd
schriften (ook uit het neutrale kamp)
betuigden hiermede hun instemming.
Een zeer interressant artikel de
Sport-Illustratie, orgaan van de R.K.F
over de katholïeke-sportorganisatie
in het kader van de Nieuwe gemeen
schap wg hier voor onze lezers laten
volgen:
WaT wg willen doen is onze lezers
aansporen bij deze actie niet afzijdig
te tffijven. Wij weten heel goed dat
in zekere kringen nog altijd het slag
woord opgeld doet: wie aan sport,
speciaal aan voetbal doet, is voor het
sociale leven verloren.
Nog altijd ziet men niet in, dat dit
gezegde onjuist is. Via de katholieke
sportbeweging moest men juist trach
ten actieve jongelui voor het sociale
leven te winnen. Dat bereikt men
niet door af te geven op een sport
beoefening die ook den katholieken
sporter is liefgeworden. Menschen
die minachtend spreken over zgn
sporter zijn en op zijn sport zullen
ook hèm niet aantrekken.
Dat neemt echter niet weg, dat
ook wij bg den opmarsch naar een
nieuwe gemeenschap, moeten mee-
marcheeren.
Wij kunnen dat als sportorganisa
tie op twee manieren.
Op de eerste plaats moeten wg
werken voor verbetering van onze
leden individueel. Dat kan via offi
cieel orgaan en via clubblad, laat de
enkeling maar afgeven op congrega
tie-artikeltjes die Daar hun oordeel
in een sportblad niet thuis hooren,
wij zullen in ons katholiek sportblad
voor dergelijke artikelen van opvoe
dende waarde altijd gaarne de eerste
plaats big ven inruimen.
Het voornaamste werk echter be
hoort te geschieden in actie van man
BRUSSEL Vlaamsch
8,Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
PARUS RP
11.20 Orkest
KEULEN
12.35 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 Gesproken dagblad
DROITWICH
2.20 Gramofoon
DEUTSCHLANDSENDER
3.20 Orkest
PARUS RP
5.20 Orkest
DEUTSCHLANDSENDER
6.20 Orkest
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
BRUSSEL Vlaamsch
8.20 Orkest
TOULOUSE
10.35 Verzoekconcert
WEENEN
11.20 Nachtmuziek
Donderdag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon.
Plechtige H. Mis
DROITWICH
12.35 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
Gespr. dagblad
DEUTSCHLANDSENDER
Gevar. concert
LUXEMBURG
Gramofoon
FRANKFURT
Orkest
DROITWICH
Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
Kinderuurtje. Gramofoon
1.20
I.30
2.20
3.20
5.20
6.05
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
KEULEN
8.Het Kate Buss-koor
BRUSSEL Vlaamsch
9.20 Gevar. concert
DEUTSCHLANDSENDER
10.30 Concert
DROITWICH
II.20 Dansmuziek
Vrijdag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek; Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Orkest
HAMBURG
11.20 Bremer Stadmuzikanten
DROITWICH
12.20 Concert
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 Gespr. dagblad.
KEULEN
I.30 Gevar. concert
PARUS RP
5.20 Omroepkwartet
LUXEMBURG
6.05 Gramofoon
KEULEN
6,30 Concert
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
TOULOUSE
8.— Zang
BRUSSEL Vlaamsch
8.20 Orkest
KEULEN
10.35 Orkest
LUXEMBURG
II.20 Dansmuziek
Zaterdag i
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek. Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Concert
DEUTSCHLA NDSENDER
11.20 Luchtvaartorkest
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Kleinorkest
1.20 Gesproken dagblad
KEULEN
1.30 Gramofoon
DROITWICH
2.20 Orkest
KEULEN
q on Orlrpqf
DEUTSCALANDSENDER
5.20 Militair concert
BRUSSEL Vlaamsch
6 20 Salonorkest
7—8 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
Vanaf 8 uur tot sluiting vrolijke
oudejaarsklanken van div. stations.
tot man. In actief en regelmatig
contact met onze geestelijke leiders,
in actie voor de zuiver godsdienstige
vereenigingen en ook voor de sociale
organisaties.
Vervolgens moet ook gewerkt voor
verbetering van onze katholiekesport-
beweging. En daarmee bedoelen wij
niet de verbetering van onzen orga
nisatie-vorm, maar vooral een betere,
een katholieke beleving van onze
sportbeoefening.
Men zal het met ons eens zgn dat
daaraan heel vaak wat hapert. Nu
bedoelen wij niet dat er ook op onze
velden wel eens wat geschiedt het
geen niet in den haak is. Dat de een
den ander een al te scherp woord
toevoegt, zelfs zich vergeet en een
handeling stelt die niet goed te pra
ten is, neen wij bedoelen dat ons spel
meer doortrokken moet zgn van den
katholieken geest.
Vaak is de geheele geest bg een
wedstrijd dusdanig, dat men zich
schamen moet, dat het spelers van
een katholieke vereeniging zijn, die
zich zoo blijven uiten.
Te weinig wordt in onze vereeni
gingen aangekweekt de goede ka
tholieke geest bij sportbeoefening.
Toch zgn onze menschen van
goeden wille. Het is opmerkelijk
hoeveel volgelingen de radio-priester
Henri de Greeve heeft onder onze
leden met zijn Bond zonder Naam.
Verbeter je zelf; begin bg je zelf
bij een actie naar een nieuwe ge
meenschap.
Meemarcheeren moeten wg met
onze andere katholieke organisaties
naar de Nieuwe Gemeenschap. En
tegelijkertijd opbouwen een betere
Katholieke Voetbalgemeenschap.
Begin bg je zelf
Ingekomen en vertrokken
personen
van 9 tot 16 December
VERTROKKEN
M. J. Evers, zonder beroep naar
Rosendaal Molenstr. 96
H, A. Jansen, dienstkn. naar Seve-
num Hees E 31
H. W. van Aarssen en gezin naar
Utrecht P. C. Hoofdstr. 20
H. M. Volleberg dienstbode naar
Bussum Schimmelstr. 3
A. H. Linders en gezin naar Nijme
gen Peltstr. 177
E. Bouten dienstb. naar Helmond
Markt 24
E. J. Martens dienstb. naar Vier
lingsbeek A 195
M. Janssen zonder beroep naar
Hom C 56
INGEKOMEN
E. Lenssen, dienstb. Langstraat
50 van 's Hage
A. Jans, zonder beroep Kolkweg6
van Oploo
M. A. H. Vroomen, zonder beroep
St. Annalaan 5 van Sittard
Directeur P.T.T-kantoor
B|j beschikking van den directeur
generaal der posterijen, telegrafie
en telefonie Is met ingang van 16
Maart 1939 aangewezen als directeur
van het post-, telegraaf- en telefoon
kantoor te Boxmeer, de commies bij
den P.T.T.-dienst G. Kok, thans di
recteur van het post- en telegraaf
kantoor Geldrop.