DERDE BLAD VAN PEEL EN MAAS Radio-Centrale. Franciscaansche Kerstviering KERST-ORATORIUM. Ons weekpraatje. in. Mee-marcheeren. Zaterdag 24 December 103$ Negen en vijftigste Jaargang No 52 Op Woensdag 4 en Vrijdag 6 Januari wordt in het Sint An- tonius-Patronaat 's avonds om 7 uur voor de Tertiarissen van Venray en hun gezinnen het beroemde Weihnachts-Oratorium opgevoerd van Heinrich Fidelis Miiller. Het werd gecomponeerd naar aanleiding van den indruk, welken de Passiespelen te Ober- ammergau op den componist maakten. Het werk werd in 1875 voor het eerst uitgevoerd, waarna in enkele jaren meer dan 200 uitvoeringen in Quitschiand, Oosten rijk, Zwitserland en Rusland volgden. Sedert dien is het werk ook hier te lande met buitengewoon succes verscheidene malen opgevoerd en is dus geen onbekende. Het doel, dat de componist zich voorstelde, heeft hij in zijn compositie volkomen bereikt, hij wilde de toehoorders stichten hun aandacht volkomen vestigen op het Goddelijk Kind in de kribbe, daardocr hun harten verwarmen en van liefde tot het Goddelijk Kind en Zijn moeder doen gloeien. Zulks heeft hij volkomen bereikt door de eenvoudige, maartot het hart sprekende muziek, welke zich zoo juist aanpast aan de grondgedachte, waarop elk der begeleidende tableaux is gebouwd. Het muzikale gedeelte van het Oratorium staat onder de be kwame leiding van Pater Arthur, muziekleeraar Gymnasium, die zich de medewerking heeft weten te verschaffen van de bekende Orkest-vereeniging „Euterpe", van het Dameszangkoor der Derde Orde, van het Venraysch Mannenkoor enz. Het dramatisch gedeelte wordt verzorgd door Pater Humbert Randag en Broeder Barachus. Wij hebben afgezien van het hier bij vertoonen van z.g. „levende beelden". Het verlagen van den levend-bewegenden mensch tot beeldengroep en als hoogste ideaal bereiken, dat het publiek 't „net een schilderijtje" vindt, is van artistieke zijde gezien, minstens een twijfelachtige waarde, al moge het juist reproduceeren van bekende kunstwerken in deze richting ook leiden tot artistieke prestatie. De onbewege lijkheid dezer fantasie-groepen brengt tevens de materieele moei lijkheid mee, dat elk beeld maar kort het publiek getoond kan worden en door den tijd verandering en opstelling de pauzes onevenredig groot worden, in vergelijking met de oogenblikken, dat het publiek iets te aanschouwen krijgt. Wij hebben getracht hieraan tegemoet te komen door de figu ren der tableaux een oogenblikkelijke beweging te doen uitvoeren in verband met het beeld, waardoor vanzelf de vertooningsduur wordt verhoogd. Wat in het muzikale gedeelte ten gehoore wordt gebracht, dat in het dramatisch gedeelte als levende handeling aanschouwelijk worden voorgesteld. Het Kerst-Oratorium bestaat uit zes scènes: Het verlangen naar den Verlosser, de Annunciatie, de Geboorte, de Herders bij de kribbe, de heilige drie Koningen, Kerstjubel. Dee scènes zijn driedeelig. Zij bestaan vooreerst uit een ker kelijk of geestelijk lied, dat ons de beteekenis van het tablau verkondigd. Daarop volgt een vertelling van de H. Handeling, naar woorden van de H. Schrift en ten slotte spreekt het koor in naam van het geloovig volk het door 't vertellen ve'wekte gevoel. Wij vinden in dit werk eenige bekende melodieën terug, zooals „Est ist ein Ros' entsprungen" en „Stille Nacht". Om muzikale redenen wordt de Duitsche tekst gehandhaafd. VERLANGEN NAAR DEN VERLOSSER. I. V. DE HEILIGE DRIE KONINGEN. Na een innig-devoot Kerstliedje „Zu Bethlehem geboren" van het GE MENGD KOOR, verhaalt ons een SOLO, dat Wijzen uit het Morgen land naar Jerusalem zijn gekomen om te vragen, waar de Koning der Joden geboren is, want zij hebben Zijn ster gezien en zijn gekomen om Hem te aanbidden. Op het tooneel zien wij Herodes peinzend neerzit ten op zijn troon. Hij ondervraagt de Hoogepriesters, waar de Christus moet geboren worden. Een levendige wisselzang van SOLO en KOOR geeft ons het tweegesprek weer. Herodes (BAS) ontbiedt de Wijzenen vraagt, dat zij ijverig zullen onderzoeken naar het Kind. Zij gaan heen en zie, nu verschijnt hun weer de ster. Zij volgen ze en vinden, aldus de TENOR-SOLO, het Kind met Zijn Moeder. Op het tooneel zien wij de drie Koningen met geschenken aanbiddend voor het Goddelijk Kind nederknielen, terwijl een SOLO met KOOR de gevoelens uit beeldt in het lied Gegrüsset seist du Himmelskind.... VI. KERSTJUBEL. Het KOOR zet in met een dank- en vreugdelied tot God. onzen Heer, Die ons door Zijn geboorte heeft verlost. Op het tooneel zijn wij te genwoordig bij de eerste Franciscaansche Kerstviering, welke Franciscus te Greccio heeft georganiseerd. Een SOPRAAN-SOLO verkondigt ons in een hooggestemd lied, welk een liefde ons de Vader heeft geschon ken, doordat wij kinderen van God worden genoemd en zijn. Nu kent onze vreugde geen grenzen meer. Het KOOR brengt ze tot uiting in een uitbundig, telkens en telkens herhaald Eere zij God, eere zij God.... Op het tooneel voeren engelen, met palmen wuivend, vóór het Kindje in de kribbe een reidans uit. Zooals andere jaren zal ook dit Jaar liet volk weer actief aan deze Kerstviering deelnemen door het Üngen van bekende Kerst liederen en het brengen van Kerstgaven, liefst in natura, voor de armen. Nu de Sovjet-regeering ook dit jaar weer bepaalde verordeningen heeft uitgevaardigd tegen het vieren van het Kerstfeest en ook in het Derde Rijk met het geloof verbonden tooneelspelen bij de Kerstviering niet mogen worden opgevoerd, moge ons geloovige Venraysche volk het zich juist tot een eereplicht rekenen het Kerstfeest ook zooveel mogelijk in het openbare leven .te brengen. Daarom worden de Derde-Ordelingen van Venray, voor wie deze mooie Kerstviering door het Derde-Orde-bestuur is georga niseerd, nog eens geheel bijzonder met hun gezinnen hiertoe uitgenoodigd. Dan zal in vervulling gaan de wensch van den componist: „dat deze Oratoria in vele harten de ware Kerst vreugde moge verwekken.". PROGRAMMA 25 tot en met 31 Dec. Wijzigingen worden per microfoon bekend gemaakt. Zondag IV. Na een plechtig instrumentaal voorspel zet het KOOR het Ad- ventslied in O Heiland I scheur den hemel open, waarna een TENOR Isaias' smeekbede vertolkt Dauw nu, o hemel van bo ven, en het KOOR telkens het refrein herhaaltAch kom, ach kom, Emmanuel. Deze gedachte wordt op het tooneel dramatisch weergegeven door profeten, die met het volk den Messias af- smeeken. Het KOOR brengt nu de gevoelens van het volk tot uiting in het liedWaar blijft Gij, troost der gansche wereld AVE MARIA. Toen de volheid der tijden gekomen was, werd uit den stam van Jesse een meisje geboren, dat eens Moeder zou worden van Gods Zoon en toch maagd blijven. Het KOOR drukt deze gedachte uit in het teedere liedEr is een roos ontloken uit eenen teed'ren stam. Een TENOR-SOLO verhaalt ons van den Engel Gabriel, die door God gezonden werd naar een stad, die Nazareth heette, tot een maagd, wier naam Maria was. De Engel sprak (SOPRAAN)Gegroet zijt gij, o Maria, gij zijt vol van genade. Het KOOR vervolgt deze groetenis en vraagt, dat de Moeder van God voor ons zondaars moge bidden nu en in het uur van onzen dood. Op het tooneel wordt ge tracht het heilig gebeuren aanschouwelijk voor testellen. DE GEBOORTE. „Stille nacht, heilige nacht" aldus opent thans het KOOR na een mach tig instrumentaal PRAELUDIUM dit derde deel. Christus, de Redder, is daar. Een engel, zoo verhaalt een TENOR-SOLO. verkondigde Zijn 1 moet liet U in die positie niet ge- geboorte aan herders, die bij nacht de wacht hielden over hun kud-makkelijk vallen om grootmoedigheid den. Op het tooneel zien we rondom een vuur herders, aan wie een t-e betoonenVerbeeld je, dat U on- engel verschijnt, die door zijn gebaren te beteekenen geeft, wat een g®Ujk had... Dan zou het voor U SOPRAAN-SOLO tot uitdrukking brengtVreest niet, ik verkondig U ofschoon tóch plicht een zware groote blijdschap.... En engelen begeleiden met rythmische kniebuiging §>&Dg ztjm Grootmoedigheid is veel en het wuiven van palmen den lofzang „Eere zij God in den Hoogen",gemakkelijker dan deemoedigheid waarmee het KOOR deze scène besluit. I Toe. laten we onzen levensakker eens öpharken in de Kerstdagen. Dat DE HERDERS BIJ DE KRIBBE. zal de vreugde, straks, van het Nieuw- De herders zijn opgestaan en spoeden zich naar Bethlehem om te zien, 3aar verhoogen. wat daar is geschied. Een inleidende HERDERMUZ1EK verbeeldt ons hun opgaan, en het KOOR vertolkt ons de gevoelens, welke hen be- Mag ik U nog een goeden tip zielenO, Jesulein süss, o Jesulein süssEn zij vonden daar Maria en geven Welnu, verzorg in de Kerst- Joseph en het Kind, dat in het kribje lag (TENOR). Op het tooneel dagen ook die naamkaartjesgeschie- zien wij vol teederheid de herders voor het Kindje nederknielen, terwijl denis van Nieuwjaar, met wat daar- een SOLO-KWARTET ons aller gevoelens weergeeft ln het liedt Sel bg behoort Heusch, die bezigheid is willkommen, Trost der Frommen, Du o süsses Jesulein,,.. waardevoller dan ge denkt KERSTMIS—NIEUWJAAR. Hebt U niets vergeten Een goede tip I Wanneer ik bg 'n winkelier de deur uitga, dan stuit ik meestal, grijpende naar den deurknop, met hand en oog op een emaille plaatje, dat de vraag bevat: „Hebt U niets vergeten En dan schiet het me vaak te binnen: da's waar ook!" Nu we weer aan het einde van het jaar staan en ons gereed maken om over den drempel van het nieuwe jaar te stappen, wil ik óók zoo'n bordje spijkeren aan de binnenzijde van de deur, welke we straks achter ons hopen te sluiten. Dus: Hebt TI niets vergeten Het nieuwe jaar stemt 'n mensch optimistisch; het stemt hem tot ver geten en tot uitatellen. We hebben iets, soms véél, wat ons hinderde, afgeschud; een zee van tgd ligt, mee- nen we, vóór ons, waarin we onze verplichtingen, die er zijn of komen zullen, kunnen afdoen Zóó is het echter niet goed. Het nieuwe jaar kan niet vruchtbaar zgn, wanneer er ongedane plichten resten uit het verleden. De levensakker moet net als een bouwakker afge werkt worden, vóór dat opnieuw kan worden ingezaaid. Een boer, die z'n koren heeft geoogst en thans zijn land nog in de stoppels heeft staan, kan en zal straks niet redeneeren: ik laat dien rommel van het vorige jaar maar liggen en strooi thans het nieuwe zaad over het veld. Neen, éérst moet de akker worden gekuischt en geploegd, de grond moet kunnen doorvriezen, er moet worden gemest; slechts het Afwerken van het veld na den oogst kan den akker vrucht baar doen zijn in het nieuwe jaar. Laten wg 1939 niet beginnen zon der de geestelgke resten van ons leven en werken in 1938 ts hebben opgeruimd. Daartoe zgn de Kerst dagen bijzonder geschikt. Zij brengen vredesfeer; ze stemmen tot verzoe ning. We hebben met de Kerstdagen tgd genoeg tot overdenking. Laten we het eens nagaan, of we niet iets hebben vergeten, dat nog kan wor den afgedaan. We hebben ons in den loop van het jaar verrijkt met nieuwe of opnieuw naar voren gebrachte ge dachten. Noemen we maar eens: de gedachte aan geestelijke en moreele herbewapening, Oxford, de Bond zon der Naam. De leuzen zgn móói, de practgk is moeilijker énnoodi- ger. Hebben we, in verband met deze leuzen, niets vergeten We snakken allemaal naar vrede, maar hebben we wel volledig ons best gedaan om tenminste den vrede in eigen omgeving te onderhouden en, zoo noodig te herstellen Voor uit, laten we onzen geestelijken le vensakker kuischen van den rommel welke er achter dreigt te blijven! In deze Kerstdagen met een uitgesto ken hand naar degenen, van wie we verwijderd raakten. Of U dan de minste moet zgn Ja, zekerWat zegt U, u hebt in die kwestie met Dinges het gelijk aan Uw zgde Nou, juist daarom. Wat Kleine attenties onderhouden de vriendschap, 'n Mensch moet niet terug getrokken op zich zelf leven, maar den kennissenkring, dien hij zich verwierf als zoodanig onder houden. Het is een moreele steun voor ons allemaal, te weten, dat onze omstandigheden de interesse hebben en behouden van velen. Als ik met Nieuwjaar iemand 'n kaartje stuur, dan kunnen de overwegingen daarbg onderscheidene wezen, maar het zegt de(n) geadresseerde altijd: je beteekent iets voor me. We moeten van tgd tot tijd elkan der laten blijken, dat we iets voor elkander zijn en willen blijven: dat doet het gevoel van onze levenswaar de en daarmee den graad van onze levensvreugde stijgen. In vele families is het vanouds een goed gebruik om de middagen van Kerstmis voor een deel te besteden aan het samenstel len van de lijst dergenen, aan wie met Nieuwjaar een kaartje moet worden gezonden. Elk jaar wordt die lijst grooter; de verschillende leden van hei, gezin helpen haar zoo vol ledig mogelijk bij te werken. Natuurlijk blijkt later, dat we tóch aan „die en gene, dikwijls niet de minsten onder onze kennissen, niet hebben gedacht. Maar ook zij zullen zich niet gepasseerd kunnen voelen, want en dat moogt U niet ver geten ge geeft tijdig Uw Nieuw jaarsannonce voor dit blad op. Zoo'n advertentie dekt U tegen alle mo gelijkheden en ze laat tevens blijken, dat ge U niet opgesloten wilt hou den in den engen kring van kennis sen, maar dat ge als een levend lid gerekend wilt woiden van de groo- tere plaatselijke gemeenschap, welke zooveel lief en leed, lusten en lasten, met mekaar deelt. En ook in het Nieuwe Jaar te deelen zal krijgen. Heusch: hiermee gaf ik U een goe den tip BRUSSEL Vlaamsch 8.Grkmofoon Gesproken dagblad Tuinbouwpraatje en gramofoon. LUXEMBURG 10.20 Gramofoon KEULEN 11.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 12.20 Orkest I.20 Gesproken dagblad. LUXEMBURG 2.20 Gramofoon DEUTSCHLANDSENDER 3.20 Orkest RADIO-Paris 5.20 De Bayan Singers KEULEN 6.20 Concert TOULOUSE 9.20 Örkest MUNCHEN 9.50 Orkest STUTTGART II.20 Concert. Kerstliederen Maandag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek, Gramofoon Gesprokeü dagblad LUXEMBURG 9 20 Gevar. concert DEUTSCHLANDSENDER 9.50 Collegium Musicum KEULEN 10.35 Concert BRUSSEL Vlaamsch 12.20 Gramofoon 1.20 Gesproken dagblad. KEULEN I.30 Populair concert DEUTSCHLANDSENDER 2.35 Orkest KEULEN 4.20 Gevar. concert DROITWICH 5.20 Sextet LUXEMBURG 6.20 Gramofoon KEULEN 7.35 Schneider Wippel opera BERLIJN 3.50 Orkest DROITWICH II.20 Orkest Dinsdagi BRUSSEL (Vlaams) Gymnastiek, Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG Gramofoon DEUTSCHL ANDSEN DER 11.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 12.20 Dansorkest I.20 Gespr. dagblad DEUTSCHLANDSENDER KEULEN Populair concert REGIONAL Programma Orkest DEUTSCHLANDSENDER Orkest DROITWICH Orkest KEULEN Concert EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten. BEROMUNSTER 9.20 Zwitsersche muziek LEIRZIG 9.50 Populair concert. Dansmuziek LUXEMBURG II.20 Concert 9.20 130 2.20 3.20 5.20 6.25 7.-8. Woensdag Enkele weken geleden is op initiatief van het R. K. Werkliedenverbond een welgeslaagde vergadering gehouden die een actie inzet van alle katho lieke organisaties: Naar een nieuwe gemeenschap: Alle dagbladen en tijd schriften (ook uit het neutrale kamp) betuigden hiermede hun instemming. Een zeer interressant artikel de Sport-Illustratie, orgaan van de R.K.F over de katholïeke-sportorganisatie in het kader van de Nieuwe gemeen schap wg hier voor onze lezers laten volgen: WaT wg willen doen is onze lezers aansporen bij deze actie niet afzijdig te tffijven. Wij weten heel goed dat in zekere kringen nog altijd het slag woord opgeld doet: wie aan sport, speciaal aan voetbal doet, is voor het sociale leven verloren. Nog altijd ziet men niet in, dat dit gezegde onjuist is. Via de katholieke sportbeweging moest men juist trach ten actieve jongelui voor het sociale leven te winnen. Dat bereikt men niet door af te geven op een sport beoefening die ook den katholieken sporter is liefgeworden. Menschen die minachtend spreken over zgn sporter zijn en op zijn sport zullen ook hèm niet aantrekken. Dat neemt echter niet weg, dat ook wij bg den opmarsch naar een nieuwe gemeenschap, moeten mee- marcheeren. Wij kunnen dat als sportorganisa tie op twee manieren. Op de eerste plaats moeten wg werken voor verbetering van onze leden individueel. Dat kan via offi cieel orgaan en via clubblad, laat de enkeling maar afgeven op congrega tie-artikeltjes die Daar hun oordeel in een sportblad niet thuis hooren, wij zullen in ons katholiek sportblad voor dergelijke artikelen van opvoe dende waarde altijd gaarne de eerste plaats big ven inruimen. Het voornaamste werk echter be hoort te geschieden in actie van man BRUSSEL Vlaamsch 8,Gymnastiek, Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon PARUS RP 11.20 Orkest KEULEN 12.35 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 1.20 Gesproken dagblad DROITWICH 2.20 Gramofoon DEUTSCHLANDSENDER 3.20 Orkest PARUS RP 5.20 Orkest DEUTSCHLANDSENDER 6.20 Orkest 7.00—8.00 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten BRUSSEL Vlaamsch 8.20 Orkest TOULOUSE 10.35 Verzoekconcert WEENEN 11.20 Nachtmuziek Donderdag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon. Plechtige H. Mis DROITWICH 12.35 Orkest BRUSSEL Vlaamsch Gespr. dagblad DEUTSCHLANDSENDER Gevar. concert LUXEMBURG Gramofoon FRANKFURT Orkest DROITWICH Orkest BRUSSEL Vlaamsch Kinderuurtje. Gramofoon 1.20 I.30 2.20 3.20 5.20 6.05 7.00—8.00 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten KEULEN 8.Het Kate Buss-koor BRUSSEL Vlaamsch 9.20 Gevar. concert DEUTSCHLANDSENDER 10.30 Concert DROITWICH II.20 Dansmuziek Vrijdag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek; Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Orkest HAMBURG 11.20 Bremer Stadmuzikanten DROITWICH 12.20 Concert BRUSSEL Vlaamsch 1.20 Gespr. dagblad. KEULEN I.30 Gevar. concert PARUS RP 5.20 Omroepkwartet LUXEMBURG 6.05 Gramofoon KEULEN 6,30 Concert 7.00—8.00 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten TOULOUSE 8.— Zang BRUSSEL Vlaamsch 8.20 Orkest KEULEN 10.35 Orkest LUXEMBURG II.20 Dansmuziek Zaterdag i BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek. Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Concert DEUTSCHLA NDSENDER 11.20 Luchtvaartorkest BRUSSEL Vlaamsch 12.20 Kleinorkest 1.20 Gesproken dagblad KEULEN 1.30 Gramofoon DROITWICH 2.20 Orkest KEULEN q on Orlrpqf DEUTSCALANDSENDER 5.20 Militair concert BRUSSEL Vlaamsch 6 20 Salonorkest 7—8 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten Vanaf 8 uur tot sluiting vrolijke oudejaarsklanken van div. stations. tot man. In actief en regelmatig contact met onze geestelijke leiders, in actie voor de zuiver godsdienstige vereenigingen en ook voor de sociale organisaties. Vervolgens moet ook gewerkt voor verbetering van onze katholiekesport- beweging. En daarmee bedoelen wij niet de verbetering van onzen orga nisatie-vorm, maar vooral een betere, een katholieke beleving van onze sportbeoefening. Men zal het met ons eens zgn dat daaraan heel vaak wat hapert. Nu bedoelen wij niet dat er ook op onze velden wel eens wat geschiedt het geen niet in den haak is. Dat de een den ander een al te scherp woord toevoegt, zelfs zich vergeet en een handeling stelt die niet goed te pra ten is, neen wij bedoelen dat ons spel meer doortrokken moet zgn van den katholieken geest. Vaak is de geheele geest bg een wedstrijd dusdanig, dat men zich schamen moet, dat het spelers van een katholieke vereeniging zijn, die zich zoo blijven uiten. Te weinig wordt in onze vereeni gingen aangekweekt de goede ka tholieke geest bij sportbeoefening. Toch zgn onze menschen van goeden wille. Het is opmerkelijk hoeveel volgelingen de radio-priester Henri de Greeve heeft onder onze leden met zijn Bond zonder Naam. Verbeter je zelf; begin bg je zelf bij een actie naar een nieuwe ge meenschap. Meemarcheeren moeten wg met onze andere katholieke organisaties naar de Nieuwe Gemeenschap. En tegelijkertijd opbouwen een betere Katholieke Voetbalgemeenschap. Begin bg je zelf Ingekomen en vertrokken personen van 9 tot 16 December VERTROKKEN M. J. Evers, zonder beroep naar Rosendaal Molenstr. 96 H, A. Jansen, dienstkn. naar Seve- num Hees E 31 H. W. van Aarssen en gezin naar Utrecht P. C. Hoofdstr. 20 H. M. Volleberg dienstbode naar Bussum Schimmelstr. 3 A. H. Linders en gezin naar Nijme gen Peltstr. 177 E. Bouten dienstb. naar Helmond Markt 24 E. J. Martens dienstb. naar Vier lingsbeek A 195 M. Janssen zonder beroep naar Hom C 56 INGEKOMEN E. Lenssen, dienstb. Langstraat 50 van 's Hage A. Jans, zonder beroep Kolkweg6 van Oploo M. A. H. Vroomen, zonder beroep St. Annalaan 5 van Sittard Directeur P.T.T-kantoor B|j beschikking van den directeur generaal der posterijen, telegrafie en telefonie Is met ingang van 16 Maart 1939 aangewezen als directeur van het post-, telegraaf- en telefoon kantoor te Boxmeer, de commies bij den P.T.T.-dienst G. Kok, thans di recteur van het post- en telegraaf kantoor Geldrop.

Peel en Maas | 1938 | | pagina 9