DERDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
Ons weekpraatje.
Krakelingen.
Van de
Sport
velden.
Mr. en Mevr. Falcon
met Pinksteren!
Radio-Centrale
Zaterdag" 4' 'Juni 1938
Negen en vijftigste Jaargang No 23
Onze. Lieve Vrquw
„Behoudenis der Kranken"
OOSTRUM.
Oekraine en de vrijheid.
De gewelddadige dood van
Eugen Konovalec.
De vreeselrjke moord te Rotterdam
op den Oekrainschen nationalist
Eugen Konovalec, heeft de belang
stelling van velen gewekt voor het
wezen der Oekrainsche moeilijkheden.
De kennis van Oekraine blijkt ten
onzent al uiterst geriDg te wezen,
vooral onder de jeugdige per-
sonen, die geen practische „weet"
hebben van den oorlog 19141918 en
de geweldige gebeurtenissen in de
eerste jaren daarna.
Oekraine is het zuidelijke deel van
Rusland, de voornaamste steden
zijn er Charkow, Kiew en Odessa,
alle gelegen in de gelijknamige dis
tricten. Onder begunstiging van de
gebeurtenissen van den wereldoorlog
verklaarden de Oekrainers hun ge
bied in 1917 onafhankelijk. Oekraine
heeft een eigen, eeuwenoude taal,
welke tot de Slavische groep behoort.
Zeer rgk is de Oeltrainische letter
kunde en deze bloeide pok in onzen
tijd, dank zij vooral het Oekrainsche
nationalisme. Op het oogenblik wordt
aan vele Oekrainsche auteurs het
zwijgen opgelegd omwille van de
Sovietideologie.
Want Oekraine behoort thans tot
de Unie der Sovietrepublieken,
het Oekrainsche volk wordt met ge
weld bedwongen. Slechts een half
procent der Oekrainers is communis
tisch georganiseerd.
In de eerste jaren van hun „onaf
hankelijkheid" hebben de Oekrainers
op vele fronten verwoed moeten
strijden en in 1920 stortte de Vrij
staat ineen. Het nationalistische
leger had zich hopeloos verweerd
tegen de wit-gardistische formaties,
de communisten en tegen de Polen.
Oekraine is steeds het slachtoffer
geweest van de verdeelzucht der
groote mogendheden. Er zijn 45
millioen Oekrainers op de wereld,
van welke er thans 33 millioen onder
bolsjewistische (Soviet) -heerschappij
leven; 7 millioen leven er in Polen,
1.5 millioen in Roemenië (Bessarabië),
een klein millioen in Tsjecnoslowakije
de rest leeft verspreid over de
wereld.
Eugen Konovalec is een der vele
Oekrainsche nationalisten geweest,
die buiten hun geboortegrond ijveren
en dat kan niet anders dan op
illegale wgze voor het herstel der
vrijheid en onafhankelijkheid van hun
volk, Konovalec was hun leider,
als zoodanig opvolger van den in
1926 te Parijs vermoorden hetman
(legeraanvoerder) Petjoera.
Konovalec is gedood op last van
het Russische bolsjewisme, de doods-
vijandin van de Oekrainsche natie.
We willen het Oekrainsche natio
nalisme niet idealiseeren, het
heeft groote fouten betoond. In den
vrijheidsstrijd, geleid door Petjoera,
zijn ontzaglijke wreedheden bedreven,
in het bijzonder tegen de Joden, die
in de Oekraine sterk vertegenwoor
digd zijn. De Jood Schwarzbart heeft
zijn vele vermoorde rasgenooten ge
wroken door in 1926 Petljoera, die
na den verloren strijd in 1926 te
Parijs als banneling leefde, met vijf
revolverschoten neer te knallen, 't Is
lang niet zeker, of de figuur van
Petljoera door Schwarzbart en de
zijnen dat zijn er zeer veleD
wel rechtvaardig werd en wordt
beoordeeld. Menschen, die den hetman
goed hebben gekend, schilderen hem.
als een idealist, die als bevelhebber
onvoldoende zijn luitenants in de
hand had, welke zijn schielijk ge
vormd leger hielpen dirigeeren. Men
moet ook rekening houden met het
beschavingspeil der Russische vol
keren, ze zijn nu eenmaal half-
barbaren.
Op j het moordconto der huidige
Russische bolsjewieken staat o.m.
blijkens een gegeven van Dr. Horreus
de Haas in de Arbeiderspers een
getal van circa 3 millioen
Men moet ook rekening houden
met de vervolgingen, waaraan de
Oekrainers eeuwen lang hebben bloot
gestaan, alvorens hun reacties te
beoordeelep. Geweld wekt geweld. De
roode terreur in Hongarije is onmid
dellijk opgevolgd door een wittein
Beieren ging het precies zoo.
nationalisten opvolgde, is een zeer
voorbarig oordeel. Eerstens omdat
er omtrent het karakter van
Petljoera zelf, als mensch, historisch
nog weinig of niets vaststaat,
tweedens omdat het wél zeker is,
dat de Oekrainsche vrijheidsbeweging
tal van rechtschapen idealisten telt,
waarvan Konovalec er een kan zijn
geweest.
Als idealist en minnaar van den
vrede schetsen hem in elk geval zijn
vrienden. En ik acht het zeer goed
mogelijk, dat dit oerdeel juist is.
Voor mij is het niet zoo'n groote
toevalligheid, dat Konovalec juist in
Rotterdam werd vermoord. In de
eerste jaren na de nederlaag van
het Oekrainsche leger (in 1920)
toefden in Rotterdam verscheidene
Oekrainsche nationalisten en per
soonlijk had ik langen tijd contact
met meerderen hunner. Er was toen
ook een niet-officieele „legatie" in
Rotterdam en een eveneens uitge
weken bisschop belastte er zich met
de zielzorg zijner landgenooten. De
meeste Oekrainers, althans voor
zoover ik ze heb leeren kennen,
waren van geloof Grieksch-Katholiek.
En van dezen behoorden de meesten
weer tot de groep der z g. geünieer
den, wat zeggen wilde met Rome
verbondenen van den Grieksch-
Katholieken ritus. Ook Konovalec
dien ik overigens niet heb gekend,
behoorde tot deze laatste groep en
heeft in Rotterdam dan ook een
katholieke begrafenis gehad.
De Oekrainers, die ik heb gekend,
waren intellectueelen en vurige
patriotten, volstrekt niet de typen
van menschen, die zich een van
bloed druipende wraak droomen.
Integendeel, sterk pacifistische
gevoelens kenmerkten hun karakter,
Ik herinner me, hoe een hunner in
Rotterdam een dochtertje werd ge
boren, dat hij, in gedenken aan zijn
geboortegrond en zijn hooge ideaal
voor zijn volk, Irene noemde, naar
de godin van den vrede.
Het teruggrijpen voor deze bena
ming naar de heidensche mythologie
is een uiting van den voor ons
typischen beschavingsgeest van
Oekrainers en andere Slavische
volkeren, die half Europeaan en half
Aziaat zich betoonen van ras en
karakter, half christen en half
beiden in hun geloofsleven. Een ge
loofsleven, dat zijn verankering brj
hen ook niet vindt in de diepte van
den geest, maar meer aan de op
pervlakte van het hart en zich bijna
uitsluitend openbaart in de gehecht
heid aan bepaalde vormen en ge
bruiken het respect voor kerke
lijke plichtplegingen en de koestering
van ikonen dan in naleving van
de kerkelijke wetten.
Nogmaals de Oekrainers, met
wie ik ooit in aanmerking kwam,
heb ik gekend en gewaardeerd als
fijnbesnaarde idealisten, die droom
den van een vrij en onafhankelijk
vaderland, hersteld op de fundamen
ten van recht en liefde.
Er zullen echter nog wel andere
wapenen dan die des geestes moeten
worden gebruikt, wanneer de Oe
kraine ooit aan het geweld der Sov
jets zal kunnen worden onttrokken.
De Oekrainische nationalisten ho
pen en ze gelooven.
Konovalec wacht, rustende in zijn
looden kist, neergelaten in Rotter-
damschen grond, op den dag der
opstanding van zijn volk. Op zijn
graf liggen de bloemen, gebonden
door linten, voorzien van de initialen
U.V. (Ukrainische Volksrepubliek).
Zijn vrienden gelooven, dat ze eens
het stoffelijk overschot van hun ge
vallen leider in zijn looden kist naar
den bevrijden vaderlandschen bodem
zullen kunnen dragen.
Dat' Konovalec geen haar beter
was dan petljoera, alléén omdat hg
dezen als leider der Oekrainsche
Geen Jamboree-wee l
De vcrige week bevatte ons blad
een artikeltje over het door de Jam
boree ten vorige jare nagelaten wee,
welk artikeltje tot strekking had om
op te komen tegen té vrije jeugd-
opvoeding en de noodzaak te beplei
ten van het toezicht van ouders,
voogden of jeugdleiders op de esca
pades van jongens en meisjes, welke
een eisch schijnen te zijn, althans
geacht worden te zijn. van ontspan
ning in modernen tijd.
Het betoog bleef hoofdtaak, de
Jamboree-wee, welke we op gezag
van verscheidene Nederlandsche pers
organen veronderstelden, was slechts
aanleiding. Het doet ons jptusschen
genoegen, dat achteraf bleek, dat de
Jamboree-leiding de booze onderstel
lingen ten aanzien van de afloop van
het groote jeugdfeest des vorigen
jaars heeft kunnen ontzenuwen en
de booze geruchten door den uitslag
van een nauwkeurig onderzoek heeft
kunnen achterhalen. We mogen op
grond van dien uitslag aannemen,
dat geen enkele beschuldiging juist
is gebleken, geen enkel gerucht de
toets van navraag heeft kunnen
doorstaan.
Waarover we ons oprecht verheu
gen. Hér spijt ons alleen, dat de pu
blicatie vanwege de padvinderslei
ding zoo laat is gekomen, waar ze
toch erkent, dat haar het loopen der
thans omstreden geruchten reeds
kort na het sluiten der Jamboree
bekend w&s geraakt.
In elk geval: we prijzen het, dat
het toezicht zóó blijkt te zijn ge
weest als in het artikel van de
vorige week als noodzakelijk werd
aangeduid. Dat pleit in zijn alge
meenheid is als juist erkend door
de maatregelen, welke de Jamboree?
leiding uit eigen ipitiatief had ge
nomen: optreden van een eigen re
cherche en het dag en nacht con
troleeren van de verblijven der jon?
gelui, die het gauwst een verkeerde
roep over zich hadden gevestigd: de
Polen.
Pensioenkorting.
De Bond van Gepensioneerden der
Ned. Spoor- en Tramwegen blijft
actie voeren tegen „de pensioenkor
ting van 1936."
Begrijpelijk. Iets, waar men z'n
heele leven op heeft gerekend en
waarvoor men heeft betaald, 't is
een.t ergenis, als men zich dat ont
houden ziet op het moment, waarop
men het noodig heeft.
Deze gedachte komt ook tot uiting
in een nieuwe brochure, door voor
noemden bond uitgegeven, welke
brochure me ter bespreking werd
toegezonden.
't Is en blijft een moeilijk vraag
stuk. In volkomen objectiviteit is
elke buitenstaander geneigd om vast
te stellen, dat nooit en te nimmer
aan eens verworven en gekochte
rechten mag worden getornd.
Een overeenkomst mag in een
samenleving, welke op behoorlijken
zedelijken grondslag berust, niet tot
een vodje papier worden verklaard.
Ik zeg en herhaal: dat is een objec
tief standpunt en een belanghebben
de bij dit standpunt ziet hetzelve
natuurlijk hard en onwrikbaar als
een rots van graniet.
En toch, er zijn omstandigheden...
Enkele jaren geleden heb ik het zelf
toegegeven in de pers dat de
regeering mogelijk óók eenig gelijk
aan haar zijde kon hebben, toen ze
verkondigde, dat men ook rekening
moest houden met de werkelijke
waarde (koopkracht) van een pen
sioen. Maar toen voegde ik er aan
toe: d&n niet alleen pensioenen kor
ten, als de geldswaarde stijgt, maar
ook pensioenen verhoogen, als die
waarde gedaald is (gepensionneer-
den van voor 1916).
Ik kan me nog voorstellen, dat er
andere omstandigheden zijn welke
het wijzigen van pensioenrechten
veroorloven, b.v. een zoodanige nood
van de schatkist, dat de nakoming
van aangegane verplichtingen jegens
pensioengerechtigden niet anders
kan geschieden dan ten koste van
grooter onrecht (b.v. té zware be
lastingheffing) ten aanzien van de
overige bevolkingsgroepen. Waar
niet is, verliest zelfs de keizer zijn
recht.
Vast staat in elk geval, dat de
nood van de schatkist wel érg hoog
moet zgn gestegen, de omstandig
heden buitengewoon dringend moe
ten wezen om een aantasting van
verworven pensioenrechten oirbaar
te doen zijn.
De algemeene indruk waaraan ook
ik me niet kan onttrekken, is, dat
dergelijke omstandigheden zich niet
hebben voorgedaan. Nadat tot pen
sioenkorting was besloten, zijn de
tientallen millioenen nog gevonden,
welke voor de overigens óók nood
zakelijke versterking der weer
macht werden vereischt.
Zoolang zulke dingen mogeljjk blg-
ken, gelden practisch de uitspraken,
waarvan ik er vele in de voren
bedoelde brochure vond aangehaald
en waarvan ik noem:dat de on
aantastbaarheid der pensioenen een
juist inzicht is" (Prof. Mr. Kleintjes)
en dat pensioenen „verbintenissen
(zijn), die den staat heilig" moeten
wezen.
Het privilegium fori.
Oss laat de geesten nog niet los.
Ds. Kersten had het in de Kamer
gehad over het canonnieke recht,
dat den katholieken zou verbieden
om geestelijken voor den burgelijken
rechter te brengen. Van Ds. Kersten
pleegt men zulke dingen niet voet
stoots aan te nemen. Maar men kan
niet weten en dè.arom....
De redactie van de Arbeidspers is
op eigen houtje een onderzoek gaan
instellen, na zich op de borst geklopt
te hebben en met zich zelf te heb
ben afgesproken, dat ze haar „licht
niet wilde opsteken bij antipapis
tische, zoogenaamde deskundigen".
We zouden willen vragen: waarom
nog niet een stapje verder gegaan
en het gevraagd aan de menschen,
die het in de eerste plaats behooren
te weten: aan de katholieken Op
de redactie zelf zetelt trouwens
iemand die zulke dingen wel weten
kan, omdat hij persoonlijk eens het
priesterkleed droeg.
Enfin, de redactie heeft zelf ge
zocht en gevonden. In een Duitsch
boek: „Katholisches Kirchenrecht".
(Volksblad van 25 Mei). En ja,.hoor,
het bestaat. Het bedoelde verbod
voor katholieken steunt up het „pri?
vilegium fori" (het voorrecht der
geestelijkheid op een eigen recht
bank). Wel vond de redactie in hel
boek een clausule, welke luidt, dat
de Paus dit voorrecht voor bepaalde
streken kan opheffen, maar ze weet
niet, dat zulke uitzondering voor
Nederland geldt. Weet iemand anders
het vraagt de redactie.
Ze kan gerust zijn,
Eerstens ontheft het „privilegium
fori" geen katholieken ambstdrager
van zijn plicht om ambtshalve, waar
ter wereld ook, zijn plicht te doen
tegenover iedereen. En wat de leeken
betreft en dezer recht tot aankla
gen: bij wijze van spreken geen en
kele katholieke burger ten onzent
leeft in de gedachte, dat hij een
geestelgke niet op goede gronden
voor den rechter mogen dagen.
Instellingen als het „privilegium
fori" stammen uit den tijd toen- en
gelden nog voor de landen whar:
de heele bevolking katholiek is. Het
doel is niet om geestelijken straffe
loos te houden maar om ze zoo
daartoe reden is voor een eigen
kerkelijke rechtbank te dagen, die
kan oordeelen meestal zwaarder
oordeelen in verband met het j
mbt. Hebben ook wij ten onzent,
niet een speciale militaire rechtbank!
In landen met een gemengde be-
volking is het „privilegium fori"
piet te handhaven en practisch gold
het ten onzent dan ook sinds heu
genis niet meer.
Bovendien is het formeel en met
zoo veel woorden opgeheven in 1911
voor Duitschland, België en Neder
land.
Dat alles is weken geleden voor
de radio uitvoerig verklaard door
Prof. Kors.
En we herhalen dat, niet omdat
we behoefte hebben om het te dezer
plaatse voor de kath. kerk op te
nemen, maar omdat het de onder
linge verhoudingen in ons land ver
troebelt, wanneer onjuiste meenin
gen ten aanzien van eikaars burger
lijke verplichtingen en verbintenis
sen blijven loopen.
Verkeer schept werk
We ontvingen het eerste nummer
van een nieuw orgaan „Verkeer
schept werk". Het blaadje zit goed
in elkaar en verduidelijkt op sug
gestieve wijze hoezeer het motor-
bedrijf in ons land wordt belast en
bemoeilijkt, hoe groote baten het
oplevert voor 's rijks schatkist, en
hoe die baten gelijk kunnen blijven,
plus de werkgelegenheid sterk zou
kunnen worden uitgebreid, als de
overheid wat coulanter stond tegen
over de bedrijfsautohouders en de
particuliere auto - en motorgebruiken.
De lasten op de auto worden met
grafieken aangegeven, de ambte
narij welke met al het geplaag samen
gaat, wordt in cijfers begroot. An
derhalve autobus brengt zooveel op
aan belasting, dat een amtenaarvan
2200 gld. kan worden betaald; 21/2
vrachtauto leveren een zelfde presta
tie: 5 gewone personenauto's idem.
Men ziet het: alle zwaarmoedige
en zwartgallige automobilisten vin
den vertroosting en sterkte bij deze
lectuur.
Men kan lid worden van de bewe
ging voor f 1.50 per jaar, donateur
voor 'n tientje per 12 maanden en
„donateur voor levenslang" ad f 100,
te betalen voor den dood.
Wat er met het geld der zwart-
galligen gebeurt is me echter niet
bekend, want de vereeniging is een...
Stichting. En het orgaan is het eigen
dom der Stichting. En art 3 van de
statuten der Stichting zegt:
„Het Bestuur der Stichting bestaat,
uit minstens drie personen.
Voor de eerste maal treden dr
stichters op als bestuurders.
Bij openvallen van plaatsen in het
bestuur of als het bestuur tot uit
breiding besluit, voorziet het bestuur
zelf in de vacature. Het bestuur ver
tegenwoordigt de stichting zoo in en
buiten rechten,"
Dat is dus een gezellig onderonsie,
waar U, lezer, en ik buitenblgven.
Behalve dan eventueel voor het
betalen van contributie en abonne
mentsgeld. Het bestuursgezelschap
van thans bestaat uit zes heeren w.o.
drie advocaten.
Safe
„Verkeer schept werkInderdaad!
Alle copie hierop
betrekking hebben
de, moet Donderd.
vóór 1 uur in ons
bezit zijn.
VALK-REVUE.
De kringwedstrijd die op Hemel
vaartsdag gespeeld werd door de
Valk I tegen Tubantia uit Helmond
is geëindigd in een gelijk spel 2—2.
In de eerste helft gaven de vlugge
Tubantianen de toon aan en leiden
dan ook met rust met 2—0. Na de
rust pakten de Valken beter aan en
wisten den achterstand in te loopen,
zoodat het einde kwam met een
gelijke stand 22.
Het tweede eD derde elftal hebben
beiden moeten zwichten voor hun
sterkere tegenstanders uitOirlo. Het
tweede elftal verloor met 2—6 van
Oirlo 1 en het derde elftal met 0—2
van Oirlo 2.
Tweede Pinksterdag krijgen we
de reeds lang aangekondigde inter
nationale wedstrijd tegen Sportclub
08 uit Schiefbahn, Duitscffiaad. Het
is een zeldzaamheid dat tegenwoor
dig een Duitsche club in Nederland
komt voetballen. Het heeft dan ook
heel wat moeite gekost eer alles in
orde was en de wedstrjjd definitief
kon doorgaan.
Dat het een mooie wedstrijd be
looft te worden, tegen onze Duitsche
sportrnakkers staat reeds bij voor
baat vast. De spelers vaa Sportclub
08. willen natuurlijk een zoo goed
mogelijk resultaat behalen en de
overwinning mee nemen over de
greua. Onze spelers stoUen er een
oer in een wedstrijd te kunnen
spelen tegen een buitenlandsche club
en willen e«n zoo goed mogelijk
resultaat behalen.
Esn bezoek aan het Sportterrein
aan de Leunsche weg is tweede
Pinksterdag zeer zeker aan te be
velen. Trouwe bezoekers van de Valk-
wedstrijden zullen gemerkt hebben
dat het den laatsten tjjd goed gaat
pet het elftal en dat het in staat
is prachtig spel te vertoonen.
Aanvang wedstrijd half 3.
Het tweede elftal speelt op tweede
Pinksterdag om 6 uur een wedstrijd
tegen de studenten van het Gym
nasium op bet terrein van het
Gymnasium. De baten van dezen
wedstrijd komen ten goede van de
plaste.
Het derde elftal speelt een voor-
wedstrgd tegen Ysselsteyn L Aan
vang 1 uur.
Jeugdcompetitie.
Verleden Zondag speelde de Valk
B tegen Erica op de Heide. De Valk
won met 31.
De wedstrijd van de Valk A tegen
Oirlo is niet doorgegaan wegens niet
opkomen van Oirlo.
Alom bloesempracht en lenle-weelde,
die het hart verjongt en een belofte
inhoudt voor de toekomst.
Beloften I Wat geeft het, indien men
U een jas verkoopt, die net zoo goed
zou zijn als de echte Falcon. De belofte
heeft eerst waarde, wanneer het zijden
Falcon-etiket in den hals zit en men
U het certificaat van echtheid bij de
jas levert. Voor het door U uit te
geven bedrag kunt U een echten
Falcon hebben. Let dus op!
1975-2250-2450-2750-3250-3750-45.-
Tweede Pinksterdag zijn de vol
gende wedstrijden vastgesteld:
MerselonaDe Valk A.
De Valk BOostrum.
Kring HorstVenray.
Jeugdcompetitie.
Uitslagen van 29 Mei
Afd. A Wanssum—H.S.C. 2—2
Afd. B ExcelsiorD.E.V. 31
Afd. C EricaDe ValkB 13
De Valk AD.I.S.
D.I.S. niet opgekomen (in onderzoek)
Programma 6 Juni, 2e Pinksterdag.
Afd. A H.S.C.—Meterik 5 uur
Afd. B D.E.V.B.V.V. 5 uur
Afd. C D.I.S.Erica 5 uur
De Valk aMerselona 12.45
OostrumDe Valk b 4.15
Programma 12 Juni met dispensatie:
Afd. A MeterikWanssum
Afd. B B.V.V.—D.E.V.
Afd. C De Valk B—D.I.S.
EricaDe Valk A
MerselonaOostrum.
De vereeniging Ysselsteyn heeft
zich teruggetrokken uit deze com
petitie.
Burgerlijke Stand Wanssum.
GEBOREN.
Theeuwen, Michael Johannes Hen-
ricus, zoon van Adrianus Hendrikus
en van Janssen Wilhelmina.
van Els, Anna Wilhelmina, dochter
van Peter Hendrikus en van Jans
Johanna Catharina.
HUWEL1JKED;
Alphons M. A. Aerts, oud 24 jaar
leidekker te Tegelen en Anna Maria
Janssen, oud 30 jaar, naaister te
Wanssum.
Antonius J: M. Aarts, oud 28 jaar
magazijnarbeider en Petronella H.
Verkogen, oud 26 jaar, beiden te
Wanssum.
Programma 5 toten met 11 Juni
Zondag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gramofoon
Gesproken dagblad
DROITWICH
10.20 Orkest
KEULEN
12.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
I.20 Gesproken dagblad.
KEULEN
2.20 Populair concert
DEUTSCHLANDSENDER
3.20 Orkest
KEULEN
5.20 Trompetterxorps
DEUTSCHLANDSENDER
6,20 Orkest
WEENEN
8.20 Die Lustige Weiberv Windsor
RADIO PARIS
10.20 Symphonieconcert
MUNCHEN
II.20 Dansorkest
Maandag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9 20 Gevar. concert
DROITWICH
11.20 Orgel. Gramofoon
HAMBURG
12.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 Gesproken dagblad.
KEULEN
1.30 Concert
DEUTSCHLANDSENDER
2.20 Gevarieerd concert
MUNCHEN
4.20 Orkest
DEUTSCHLANDSENDER
6.20 Orkest
BRUSSEL (Vlaams)
7.20 Gramofoon. Cabaret
10.20 Gesproken dagblad
BERLIJN
10.30 Populair concert
Dinsdag
BRUSSEL (Vlaams)
8.Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
DROITWICH
11.20 Gramofoon
RADIO PARIS
12.35 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 Gesproken dagblad
Gramofoon
DEUTSCHLANDSENDER
2.20 Gevarieerd concert
DROITWICH
3.20 Orkest
KEULEN
4.20 Orkest
RADIO PARIS
5.20 Orkest
7.-8. EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten.
TOULOUSE
8.Gevarieerd concert
KEULEN
8.50 Dansorkest
DROITWICH
10.20 Kwintet
Woensdag
BRUSSEL Vlaamsch
8,Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
KEULEN
12 20 Fabrieksconcert
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 iGesproken dagblad
DROITWICH
I.30 Orkest
DEUTSCHLANDSENDER
2.20 Gramofoon
LUXEMBURG
3.20 Gevarieerd concert
KEULEN
4.20 Amusementsorkest
LUXEMBURG
6.20 Concert
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
DROITWICH
8.Orkest
WEENEN
9.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
10.20 Gesproken dagblad.
KEULEN
II.20 Populair concert, nachtmuziek
Donderdag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon.
Uitz. plechtige H. Mis
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Gramofoon. Weerbericht
1.20 Gespr. dagblad
KEULEN
1.30 Orkest
DEUTSCHLANDSENDER
2.20 Gramofoon
DROITWICH
3.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
5.20 Gramofoon
6.05 Kinderuurtje. Gramofoon