DERDE BLAD VAN PEEL EN MAAS Ons weekpraatje. Krakelingen. Van de Sport velden. Mr. en Mevr. Falcon met Pinksteren! Radio-Centrale Zaterdag" 4' 'Juni 1938 Negen en vijftigste Jaargang No 23 Onze. Lieve Vrquw „Behoudenis der Kranken" OOSTRUM. Oekraine en de vrijheid. De gewelddadige dood van Eugen Konovalec. De vreeselrjke moord te Rotterdam op den Oekrainschen nationalist Eugen Konovalec, heeft de belang stelling van velen gewekt voor het wezen der Oekrainsche moeilijkheden. De kennis van Oekraine blijkt ten onzent al uiterst geriDg te wezen, vooral onder de jeugdige per- sonen, die geen practische „weet" hebben van den oorlog 19141918 en de geweldige gebeurtenissen in de eerste jaren daarna. Oekraine is het zuidelijke deel van Rusland, de voornaamste steden zijn er Charkow, Kiew en Odessa, alle gelegen in de gelijknamige dis tricten. Onder begunstiging van de gebeurtenissen van den wereldoorlog verklaarden de Oekrainers hun ge bied in 1917 onafhankelijk. Oekraine heeft een eigen, eeuwenoude taal, welke tot de Slavische groep behoort. Zeer rgk is de Oeltrainische letter kunde en deze bloeide pok in onzen tijd, dank zij vooral het Oekrainsche nationalisme. Op het oogenblik wordt aan vele Oekrainsche auteurs het zwijgen opgelegd omwille van de Sovietideologie. Want Oekraine behoort thans tot de Unie der Sovietrepublieken, het Oekrainsche volk wordt met ge weld bedwongen. Slechts een half procent der Oekrainers is communis tisch georganiseerd. In de eerste jaren van hun „onaf hankelijkheid" hebben de Oekrainers op vele fronten verwoed moeten strijden en in 1920 stortte de Vrij staat ineen. Het nationalistische leger had zich hopeloos verweerd tegen de wit-gardistische formaties, de communisten en tegen de Polen. Oekraine is steeds het slachtoffer geweest van de verdeelzucht der groote mogendheden. Er zijn 45 millioen Oekrainers op de wereld, van welke er thans 33 millioen onder bolsjewistische (Soviet) -heerschappij leven; 7 millioen leven er in Polen, 1.5 millioen in Roemenië (Bessarabië), een klein millioen in Tsjecnoslowakije de rest leeft verspreid over de wereld. Eugen Konovalec is een der vele Oekrainsche nationalisten geweest, die buiten hun geboortegrond ijveren en dat kan niet anders dan op illegale wgze voor het herstel der vrijheid en onafhankelijkheid van hun volk, Konovalec was hun leider, als zoodanig opvolger van den in 1926 te Parijs vermoorden hetman (legeraanvoerder) Petjoera. Konovalec is gedood op last van het Russische bolsjewisme, de doods- vijandin van de Oekrainsche natie. We willen het Oekrainsche natio nalisme niet idealiseeren, het heeft groote fouten betoond. In den vrijheidsstrijd, geleid door Petjoera, zijn ontzaglijke wreedheden bedreven, in het bijzonder tegen de Joden, die in de Oekraine sterk vertegenwoor digd zijn. De Jood Schwarzbart heeft zijn vele vermoorde rasgenooten ge wroken door in 1926 Petljoera, die na den verloren strijd in 1926 te Parijs als banneling leefde, met vijf revolverschoten neer te knallen, 't Is lang niet zeker, of de figuur van Petljoera door Schwarzbart en de zijnen dat zijn er zeer veleD wel rechtvaardig werd en wordt beoordeeld. Menschen, die den hetman goed hebben gekend, schilderen hem. als een idealist, die als bevelhebber onvoldoende zijn luitenants in de hand had, welke zijn schielijk ge vormd leger hielpen dirigeeren. Men moet ook rekening houden met het beschavingspeil der Russische vol keren, ze zijn nu eenmaal half- barbaren. Op j het moordconto der huidige Russische bolsjewieken staat o.m. blijkens een gegeven van Dr. Horreus de Haas in de Arbeiderspers een getal van circa 3 millioen Men moet ook rekening houden met de vervolgingen, waaraan de Oekrainers eeuwen lang hebben bloot gestaan, alvorens hun reacties te beoordeelep. Geweld wekt geweld. De roode terreur in Hongarije is onmid dellijk opgevolgd door een wittein Beieren ging het precies zoo. nationalisten opvolgde, is een zeer voorbarig oordeel. Eerstens omdat er omtrent het karakter van Petljoera zelf, als mensch, historisch nog weinig of niets vaststaat, tweedens omdat het wél zeker is, dat de Oekrainsche vrijheidsbeweging tal van rechtschapen idealisten telt, waarvan Konovalec er een kan zijn geweest. Als idealist en minnaar van den vrede schetsen hem in elk geval zijn vrienden. En ik acht het zeer goed mogelijk, dat dit oerdeel juist is. Voor mij is het niet zoo'n groote toevalligheid, dat Konovalec juist in Rotterdam werd vermoord. In de eerste jaren na de nederlaag van het Oekrainsche leger (in 1920) toefden in Rotterdam verscheidene Oekrainsche nationalisten en per soonlijk had ik langen tijd contact met meerderen hunner. Er was toen ook een niet-officieele „legatie" in Rotterdam en een eveneens uitge weken bisschop belastte er zich met de zielzorg zijner landgenooten. De meeste Oekrainers, althans voor zoover ik ze heb leeren kennen, waren van geloof Grieksch-Katholiek. En van dezen behoorden de meesten weer tot de groep der z g. geünieer den, wat zeggen wilde met Rome verbondenen van den Grieksch- Katholieken ritus. Ook Konovalec dien ik overigens niet heb gekend, behoorde tot deze laatste groep en heeft in Rotterdam dan ook een katholieke begrafenis gehad. De Oekrainers, die ik heb gekend, waren intellectueelen en vurige patriotten, volstrekt niet de typen van menschen, die zich een van bloed druipende wraak droomen. Integendeel, sterk pacifistische gevoelens kenmerkten hun karakter, Ik herinner me, hoe een hunner in Rotterdam een dochtertje werd ge boren, dat hij, in gedenken aan zijn geboortegrond en zijn hooge ideaal voor zijn volk, Irene noemde, naar de godin van den vrede. Het teruggrijpen voor deze bena ming naar de heidensche mythologie is een uiting van den voor ons typischen beschavingsgeest van Oekrainers en andere Slavische volkeren, die half Europeaan en half Aziaat zich betoonen van ras en karakter, half christen en half beiden in hun geloofsleven. Een ge loofsleven, dat zijn verankering brj hen ook niet vindt in de diepte van den geest, maar meer aan de op pervlakte van het hart en zich bijna uitsluitend openbaart in de gehecht heid aan bepaalde vormen en ge bruiken het respect voor kerke lijke plichtplegingen en de koestering van ikonen dan in naleving van de kerkelijke wetten. Nogmaals de Oekrainers, met wie ik ooit in aanmerking kwam, heb ik gekend en gewaardeerd als fijnbesnaarde idealisten, die droom den van een vrij en onafhankelijk vaderland, hersteld op de fundamen ten van recht en liefde. Er zullen echter nog wel andere wapenen dan die des geestes moeten worden gebruikt, wanneer de Oe kraine ooit aan het geweld der Sov jets zal kunnen worden onttrokken. De Oekrainische nationalisten ho pen en ze gelooven. Konovalec wacht, rustende in zijn looden kist, neergelaten in Rotter- damschen grond, op den dag der opstanding van zijn volk. Op zijn graf liggen de bloemen, gebonden door linten, voorzien van de initialen U.V. (Ukrainische Volksrepubliek). Zijn vrienden gelooven, dat ze eens het stoffelijk overschot van hun ge vallen leider in zijn looden kist naar den bevrijden vaderlandschen bodem zullen kunnen dragen. Dat' Konovalec geen haar beter was dan petljoera, alléén omdat hg dezen als leider der Oekrainsche Geen Jamboree-wee l De vcrige week bevatte ons blad een artikeltje over het door de Jam boree ten vorige jare nagelaten wee, welk artikeltje tot strekking had om op te komen tegen té vrije jeugd- opvoeding en de noodzaak te beplei ten van het toezicht van ouders, voogden of jeugdleiders op de esca pades van jongens en meisjes, welke een eisch schijnen te zijn, althans geacht worden te zijn. van ontspan ning in modernen tijd. Het betoog bleef hoofdtaak, de Jamboree-wee, welke we op gezag van verscheidene Nederlandsche pers organen veronderstelden, was slechts aanleiding. Het doet ons jptusschen genoegen, dat achteraf bleek, dat de Jamboree-leiding de booze onderstel lingen ten aanzien van de afloop van het groote jeugdfeest des vorigen jaars heeft kunnen ontzenuwen en de booze geruchten door den uitslag van een nauwkeurig onderzoek heeft kunnen achterhalen. We mogen op grond van dien uitslag aannemen, dat geen enkele beschuldiging juist is gebleken, geen enkel gerucht de toets van navraag heeft kunnen doorstaan. Waarover we ons oprecht verheu gen. Hér spijt ons alleen, dat de pu blicatie vanwege de padvinderslei ding zoo laat is gekomen, waar ze toch erkent, dat haar het loopen der thans omstreden geruchten reeds kort na het sluiten der Jamboree bekend w&s geraakt. In elk geval: we prijzen het, dat het toezicht zóó blijkt te zijn ge weest als in het artikel van de vorige week als noodzakelijk werd aangeduid. Dat pleit in zijn alge meenheid is als juist erkend door de maatregelen, welke de Jamboree? leiding uit eigen ipitiatief had ge nomen: optreden van een eigen re cherche en het dag en nacht con troleeren van de verblijven der jon? gelui, die het gauwst een verkeerde roep over zich hadden gevestigd: de Polen. Pensioenkorting. De Bond van Gepensioneerden der Ned. Spoor- en Tramwegen blijft actie voeren tegen „de pensioenkor ting van 1936." Begrijpelijk. Iets, waar men z'n heele leven op heeft gerekend en waarvoor men heeft betaald, 't is een.t ergenis, als men zich dat ont houden ziet op het moment, waarop men het noodig heeft. Deze gedachte komt ook tot uiting in een nieuwe brochure, door voor noemden bond uitgegeven, welke brochure me ter bespreking werd toegezonden. 't Is en blijft een moeilijk vraag stuk. In volkomen objectiviteit is elke buitenstaander geneigd om vast te stellen, dat nooit en te nimmer aan eens verworven en gekochte rechten mag worden getornd. Een overeenkomst mag in een samenleving, welke op behoorlijken zedelijken grondslag berust, niet tot een vodje papier worden verklaard. Ik zeg en herhaal: dat is een objec tief standpunt en een belanghebben de bij dit standpunt ziet hetzelve natuurlijk hard en onwrikbaar als een rots van graniet. En toch, er zijn omstandigheden... Enkele jaren geleden heb ik het zelf toegegeven in de pers dat de regeering mogelijk óók eenig gelijk aan haar zijde kon hebben, toen ze verkondigde, dat men ook rekening moest houden met de werkelijke waarde (koopkracht) van een pen sioen. Maar toen voegde ik er aan toe: d&n niet alleen pensioenen kor ten, als de geldswaarde stijgt, maar ook pensioenen verhoogen, als die waarde gedaald is (gepensionneer- den van voor 1916). Ik kan me nog voorstellen, dat er andere omstandigheden zijn welke het wijzigen van pensioenrechten veroorloven, b.v. een zoodanige nood van de schatkist, dat de nakoming van aangegane verplichtingen jegens pensioengerechtigden niet anders kan geschieden dan ten koste van grooter onrecht (b.v. té zware be lastingheffing) ten aanzien van de overige bevolkingsgroepen. Waar niet is, verliest zelfs de keizer zijn recht. Vast staat in elk geval, dat de nood van de schatkist wel érg hoog moet zgn gestegen, de omstandig heden buitengewoon dringend moe ten wezen om een aantasting van verworven pensioenrechten oirbaar te doen zijn. De algemeene indruk waaraan ook ik me niet kan onttrekken, is, dat dergelijke omstandigheden zich niet hebben voorgedaan. Nadat tot pen sioenkorting was besloten, zijn de tientallen millioenen nog gevonden, welke voor de overigens óók nood zakelijke versterking der weer macht werden vereischt. Zoolang zulke dingen mogeljjk blg- ken, gelden practisch de uitspraken, waarvan ik er vele in de voren bedoelde brochure vond aangehaald en waarvan ik noem:dat de on aantastbaarheid der pensioenen een juist inzicht is" (Prof. Mr. Kleintjes) en dat pensioenen „verbintenissen (zijn), die den staat heilig" moeten wezen. Het privilegium fori. Oss laat de geesten nog niet los. Ds. Kersten had het in de Kamer gehad over het canonnieke recht, dat den katholieken zou verbieden om geestelijken voor den burgelijken rechter te brengen. Van Ds. Kersten pleegt men zulke dingen niet voet stoots aan te nemen. Maar men kan niet weten en dè.arom.... De redactie van de Arbeidspers is op eigen houtje een onderzoek gaan instellen, na zich op de borst geklopt te hebben en met zich zelf te heb ben afgesproken, dat ze haar „licht niet wilde opsteken bij antipapis tische, zoogenaamde deskundigen". We zouden willen vragen: waarom nog niet een stapje verder gegaan en het gevraagd aan de menschen, die het in de eerste plaats behooren te weten: aan de katholieken Op de redactie zelf zetelt trouwens iemand die zulke dingen wel weten kan, omdat hij persoonlijk eens het priesterkleed droeg. Enfin, de redactie heeft zelf ge zocht en gevonden. In een Duitsch boek: „Katholisches Kirchenrecht". (Volksblad van 25 Mei). En ja,.hoor, het bestaat. Het bedoelde verbod voor katholieken steunt up het „pri? vilegium fori" (het voorrecht der geestelijkheid op een eigen recht bank). Wel vond de redactie in hel boek een clausule, welke luidt, dat de Paus dit voorrecht voor bepaalde streken kan opheffen, maar ze weet niet, dat zulke uitzondering voor Nederland geldt. Weet iemand anders het vraagt de redactie. Ze kan gerust zijn, Eerstens ontheft het „privilegium fori" geen katholieken ambstdrager van zijn plicht om ambtshalve, waar ter wereld ook, zijn plicht te doen tegenover iedereen. En wat de leeken betreft en dezer recht tot aankla gen: bij wijze van spreken geen en kele katholieke burger ten onzent leeft in de gedachte, dat hij een geestelgke niet op goede gronden voor den rechter mogen dagen. Instellingen als het „privilegium fori" stammen uit den tijd toen- en gelden nog voor de landen whar: de heele bevolking katholiek is. Het doel is niet om geestelijken straffe loos te houden maar om ze zoo daartoe reden is voor een eigen kerkelijke rechtbank te dagen, die kan oordeelen meestal zwaarder oordeelen in verband met het j mbt. Hebben ook wij ten onzent, niet een speciale militaire rechtbank! In landen met een gemengde be- volking is het „privilegium fori" piet te handhaven en practisch gold het ten onzent dan ook sinds heu genis niet meer. Bovendien is het formeel en met zoo veel woorden opgeheven in 1911 voor Duitschland, België en Neder land. Dat alles is weken geleden voor de radio uitvoerig verklaard door Prof. Kors. En we herhalen dat, niet omdat we behoefte hebben om het te dezer plaatse voor de kath. kerk op te nemen, maar omdat het de onder linge verhoudingen in ons land ver troebelt, wanneer onjuiste meenin gen ten aanzien van eikaars burger lijke verplichtingen en verbintenis sen blijven loopen. Verkeer schept werk We ontvingen het eerste nummer van een nieuw orgaan „Verkeer schept werk". Het blaadje zit goed in elkaar en verduidelijkt op sug gestieve wijze hoezeer het motor- bedrijf in ons land wordt belast en bemoeilijkt, hoe groote baten het oplevert voor 's rijks schatkist, en hoe die baten gelijk kunnen blijven, plus de werkgelegenheid sterk zou kunnen worden uitgebreid, als de overheid wat coulanter stond tegen over de bedrijfsautohouders en de particuliere auto - en motorgebruiken. De lasten op de auto worden met grafieken aangegeven, de ambte narij welke met al het geplaag samen gaat, wordt in cijfers begroot. An derhalve autobus brengt zooveel op aan belasting, dat een amtenaarvan 2200 gld. kan worden betaald; 21/2 vrachtauto leveren een zelfde presta tie: 5 gewone personenauto's idem. Men ziet het: alle zwaarmoedige en zwartgallige automobilisten vin den vertroosting en sterkte bij deze lectuur. Men kan lid worden van de bewe ging voor f 1.50 per jaar, donateur voor 'n tientje per 12 maanden en „donateur voor levenslang" ad f 100, te betalen voor den dood. Wat er met het geld der zwart- galligen gebeurt is me echter niet bekend, want de vereeniging is een... Stichting. En het orgaan is het eigen dom der Stichting. En art 3 van de statuten der Stichting zegt: „Het Bestuur der Stichting bestaat, uit minstens drie personen. Voor de eerste maal treden dr stichters op als bestuurders. Bij openvallen van plaatsen in het bestuur of als het bestuur tot uit breiding besluit, voorziet het bestuur zelf in de vacature. Het bestuur ver tegenwoordigt de stichting zoo in en buiten rechten," Dat is dus een gezellig onderonsie, waar U, lezer, en ik buitenblgven. Behalve dan eventueel voor het betalen van contributie en abonne mentsgeld. Het bestuursgezelschap van thans bestaat uit zes heeren w.o. drie advocaten. Safe „Verkeer schept werkInderdaad! Alle copie hierop betrekking hebben de, moet Donderd. vóór 1 uur in ons bezit zijn. VALK-REVUE. De kringwedstrijd die op Hemel vaartsdag gespeeld werd door de Valk I tegen Tubantia uit Helmond is geëindigd in een gelijk spel 2—2. In de eerste helft gaven de vlugge Tubantianen de toon aan en leiden dan ook met rust met 2—0. Na de rust pakten de Valken beter aan en wisten den achterstand in te loopen, zoodat het einde kwam met een gelijke stand 22. Het tweede eD derde elftal hebben beiden moeten zwichten voor hun sterkere tegenstanders uitOirlo. Het tweede elftal verloor met 2—6 van Oirlo 1 en het derde elftal met 0—2 van Oirlo 2. Tweede Pinksterdag krijgen we de reeds lang aangekondigde inter nationale wedstrijd tegen Sportclub 08 uit Schiefbahn, Duitscffiaad. Het is een zeldzaamheid dat tegenwoor dig een Duitsche club in Nederland komt voetballen. Het heeft dan ook heel wat moeite gekost eer alles in orde was en de wedstrjjd definitief kon doorgaan. Dat het een mooie wedstrijd be looft te worden, tegen onze Duitsche sportrnakkers staat reeds bij voor baat vast. De spelers vaa Sportclub 08. willen natuurlijk een zoo goed mogelijk resultaat behalen en de overwinning mee nemen over de greua. Onze spelers stoUen er een oer in een wedstrijd te kunnen spelen tegen een buitenlandsche club en willen e«n zoo goed mogelijk resultaat behalen. Esn bezoek aan het Sportterrein aan de Leunsche weg is tweede Pinksterdag zeer zeker aan te be velen. Trouwe bezoekers van de Valk- wedstrijden zullen gemerkt hebben dat het den laatsten tjjd goed gaat pet het elftal en dat het in staat is prachtig spel te vertoonen. Aanvang wedstrijd half 3. Het tweede elftal speelt op tweede Pinksterdag om 6 uur een wedstrijd tegen de studenten van het Gym nasium op bet terrein van het Gymnasium. De baten van dezen wedstrijd komen ten goede van de plaste. Het derde elftal speelt een voor- wedstrgd tegen Ysselsteyn L Aan vang 1 uur. Jeugdcompetitie. Verleden Zondag speelde de Valk B tegen Erica op de Heide. De Valk won met 31. De wedstrijd van de Valk A tegen Oirlo is niet doorgegaan wegens niet opkomen van Oirlo. Alom bloesempracht en lenle-weelde, die het hart verjongt en een belofte inhoudt voor de toekomst. Beloften I Wat geeft het, indien men U een jas verkoopt, die net zoo goed zou zijn als de echte Falcon. De belofte heeft eerst waarde, wanneer het zijden Falcon-etiket in den hals zit en men U het certificaat van echtheid bij de jas levert. Voor het door U uit te geven bedrag kunt U een echten Falcon hebben. Let dus op! 1975-2250-2450-2750-3250-3750-45.- Tweede Pinksterdag zijn de vol gende wedstrijden vastgesteld: MerselonaDe Valk A. De Valk BOostrum. Kring HorstVenray. Jeugdcompetitie. Uitslagen van 29 Mei Afd. A Wanssum—H.S.C. 2—2 Afd. B ExcelsiorD.E.V. 31 Afd. C EricaDe ValkB 13 De Valk AD.I.S. D.I.S. niet opgekomen (in onderzoek) Programma 6 Juni, 2e Pinksterdag. Afd. A H.S.C.—Meterik 5 uur Afd. B D.E.V.B.V.V. 5 uur Afd. C D.I.S.Erica 5 uur De Valk aMerselona 12.45 OostrumDe Valk b 4.15 Programma 12 Juni met dispensatie: Afd. A MeterikWanssum Afd. B B.V.V.—D.E.V. Afd. C De Valk B—D.I.S. EricaDe Valk A MerselonaOostrum. De vereeniging Ysselsteyn heeft zich teruggetrokken uit deze com petitie. Burgerlijke Stand Wanssum. GEBOREN. Theeuwen, Michael Johannes Hen- ricus, zoon van Adrianus Hendrikus en van Janssen Wilhelmina. van Els, Anna Wilhelmina, dochter van Peter Hendrikus en van Jans Johanna Catharina. HUWEL1JKED; Alphons M. A. Aerts, oud 24 jaar leidekker te Tegelen en Anna Maria Janssen, oud 30 jaar, naaister te Wanssum. Antonius J: M. Aarts, oud 28 jaar magazijnarbeider en Petronella H. Verkogen, oud 26 jaar, beiden te Wanssum. Programma 5 toten met 11 Juni Zondag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gramofoon Gesproken dagblad DROITWICH 10.20 Orkest KEULEN 12.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch I.20 Gesproken dagblad. KEULEN 2.20 Populair concert DEUTSCHLANDSENDER 3.20 Orkest KEULEN 5.20 Trompetterxorps DEUTSCHLANDSENDER 6,20 Orkest WEENEN 8.20 Die Lustige Weiberv Windsor RADIO PARIS 10.20 Symphonieconcert MUNCHEN II.20 Dansorkest Maandag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek, Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9 20 Gevar. concert DROITWICH 11.20 Orgel. Gramofoon HAMBURG 12.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 1.20 Gesproken dagblad. KEULEN 1.30 Concert DEUTSCHLANDSENDER 2.20 Gevarieerd concert MUNCHEN 4.20 Orkest DEUTSCHLANDSENDER 6.20 Orkest BRUSSEL (Vlaams) 7.20 Gramofoon. Cabaret 10.20 Gesproken dagblad BERLIJN 10.30 Populair concert Dinsdag BRUSSEL (Vlaams) 8.Gymnastiek, Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon DROITWICH 11.20 Gramofoon RADIO PARIS 12.35 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 1.20 Gesproken dagblad Gramofoon DEUTSCHLANDSENDER 2.20 Gevarieerd concert DROITWICH 3.20 Orkest KEULEN 4.20 Orkest RADIO PARIS 5.20 Orkest 7.-8. EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten. TOULOUSE 8.Gevarieerd concert KEULEN 8.50 Dansorkest DROITWICH 10.20 Kwintet Woensdag BRUSSEL Vlaamsch 8,Gymnastiek, Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon KEULEN 12 20 Fabrieksconcert BRUSSEL Vlaamsch 1.20 iGesproken dagblad DROITWICH I.30 Orkest DEUTSCHLANDSENDER 2.20 Gramofoon LUXEMBURG 3.20 Gevarieerd concert KEULEN 4.20 Amusementsorkest LUXEMBURG 6.20 Concert 7.00—8.00 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten DROITWICH 8.Orkest WEENEN 9.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 10.20 Gesproken dagblad. KEULEN II.20 Populair concert, nachtmuziek Donderdag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon. Uitz. plechtige H. Mis BRUSSEL Vlaamsch 12.20 Gramofoon. Weerbericht 1.20 Gespr. dagblad KEULEN 1.30 Orkest DEUTSCHLANDSENDER 2.20 Gramofoon DROITWICH 3.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 5.20 Gramofoon 6.05 Kinderuurtje. Gramofoon

Peel en Maas | 1938 | | pagina 9