DERDE BLAD VAN PEEL EN MAAS Radio-Centrale. Ons weekpraatje. Krakelingen. Van de Sport velden. Jaarmark! Venray L INDIEN U IN HET BEZIT ZIJT VAN EEN WITTE KRUIS POEDER Zaterdag 14 Mei 1938 Negen en vi|ftigste Jaargang No 20 AHASVERUS. DE WANDELENDE JOOD. HOEDEN WE ONS VOOR ZIJN LOT. JEF LAST IN LAST. Ahasverus is 'n legendarische figuur, d.w.z. hij heeft niet bestaan en bestaat dus ook thans niet. Zijn persoon en zyn lot zijn producten van min of meer vrome verzinsels, verhalen, welke als zoovele andere vertelsels zijn geschapen ter leering en geestelijke stichting. Ahasverus is in dat verband de naam van den inwoner van Jeruza lem, die volgens de legende Jezus van zijn deur verjoeg, toen Deze er bij Zijn gang naar Golgotha eenige oogenblikken wilde rusteD. De on barmhartige Israëliet werd veroor deeld om rusteloos te zwerven tot aan den tijd der terugkomst van den Gekruisigde. Er loopt ook een dergelijke Arabi sche legende van een zekeren Tadhila. En de Ahasverus-legende kent verscheidene vormen. In de middel- eeuwsch Italiaansehe wordt de figuur welke wij als Ahasverus kennen, Botadio geheeten, Cartaphilus in de kroniek van Mattheus Parisiensis. Wij, in ons land, kennen de Ahas verus-legende sedert 1602 en wel uit een in het Duitsch geschreven, te Leiden uitgegeven volksboek. Goethe zag in de legende den toe stand beschreven van den verstands- mensch, die, verstoken van het ge loof aan iets hoogers, twijfelend en morrend zijn levensweg bewandelt. Meer algemeen is de opvatting, dat men in Ahasverus den typischen vertegenwoordiger van het Joodsche volk moet zien, dat zwervend zijn bestaan voortzet. Hoe dat zij, in al die verhalen is Ahasverus de onbarmhartige, die den armen, vervolgden Mensch Zijn rust weigerde, een misdaad, zóó groot, dat de volksverbeelding daar voor slechts de rusteloosheid als straf wilde toekennen. De persoon van Ahasverus is me dikwijls een obcessie geweest. Op mijn boekenkast heb ik een zeer oud beeldje staan, ééns door de vaardige hand van een Chineeschen kunstenaar uit een stuk speksteen gesneden. Het stelt een Chinees voor met langen baard, den ruwen bedel staf in de eene hand, 'n homp brood in de andere, 'n Boehdistische bedel monnik, zoo dacht ik vroeger. Maar, een kunstkenner verzekerde me, dat Chineezen, onder den invloed van de christelijke cultuur, zich dergelijke voorstellingen van den Wandelenden Jood hadden ontworpen. Sedert ik deze verklaring als aan nemelijk heb aanvaard, fascineert het beeldje me meer dan ooit. Ik raak er nooit op uitgekeken, want het biedt me altijd twee aspecten. Ik zie den bedelman als een moede, oude mensch. met droeve trekken op het gelaat, maar neem ik het in handen en bekijk ik het in profiel, dan... grijnst de kop een zachte, spot tende grijns van wereldwijze berus ting. Ik heb me dikwijls afgevraagd, wat kunstenaarshand of toeval met dit wisselbeeld heeft willen beduiden. Ik geloof, dat ik het thans eindelijk wéét. In onzen tijd van geestelijke ver wildering en toespitsing der ideolo- logische tegenstellingen, vervolgt wederom de mensch den mensch. Hij martelt hem en drijft hem uit. De vervolgden dwalen weg, moe en beroofd, van land tot land, van grens verwezen tot grens. En ein delijk komen ze bij ons, waar ze vragen te mogen rusten en wat ter nuttiging te mogen ontvangen. En wij, christenen we wijzen de vervolgden van onze deur. Loopt voort, zeggen we, naar anderen. Wij willen geen last krijgen met je ver volgers en: ons brood is te klein om het te deelen. Ahasverus grijnst. Zij, die hem hebben geschapen en zijn lot recht vaardig hebben geacht, ze zyn niet beter; ze zijn net zooals hij. Ik denk hier aan de recente be slissing van de regeering inzake het beschouwen van alle buitenlandsche vervolgden als „ongewenschte vreem delingen", die men door moet sturen naar elders, als ze zich ten onzent aanmelden. Ik vind het harteloos en onchris telijk. En wanhopig! Want ik weet niet, of een andere houding practisch wel mcgeljjk moet worden geacht. Want inderdaad, er is ook groote nood in de eigen rijen van het volk en mogen we dezen nood vergroo- ten omwille van anderen Van vreemden En mogen we de ontstemming trotseeren van grootmachten, welke ons volk veel kwaad zouden kunnen doen 't Zyn geen dappere overwegingen welke ik hier naar voren haal, ik weet het. 't Zijn de overwegingen, welke ook Ahasverus heeft laten gelden, toen hij Christus voorbij wees. Want hoe zouden degenen, die Christus vervolgden en martelden, hem hebben bejegend, die den Ge martelde op zijn lijdensweg bijstond? Ik begrijp den grijns op 't gelaat van mijn beeldje. Laten we hopen, dat er op de bladen van het recht, het recht voor de vreemdelingen ten onzent, dezer dagen in strenge bewoordingen ge- Met andere woordenik hoop, dat er in de practijk veel consideratie moge zijn. Die hoop is nochtans niet zonder vrees. Als ik zie, hoe Jef Last thans in last is, dan huiver ik voor het lot der werkelijke vreemdelingen, die aan onze grens een verzoek om toe lating komen doen. Ik heb voor Jef Last, behalve in diens kwaliteit van literator, niet zoo heel veel bewonderingin casu zeker niet voor zijn hoedanigheid als Nederlander. Jef Last protesteert thans luide, dat men hem hier niet als zoodanig, d.i. als Nederlander, behandelt, maar toen het in Last's kraam anders te pas kwam, heeft hij zich toch ook niet als Neder lander getóónd. Iemand, die in een ander land (Spanje) een burger oorlog gaat helpen uitvechten, kan zich misschien gedreven weten door idealisme eD internationalisme, maar hij plaatst zich zelf aldus toch buiten het nationale verbaDd. Ja, hij ris keert, dat zyn vaderland om hem, om zyn partijschap in vreemden strijd, in moeilijkheden komt. Dat men hem daarom zijn bij zondere nationaliteitsrechten ont neemt, ik kan me zoo iets indenken. Maar dat men hem er den terug keer tot zijn geboortegrond om weigert, ik vind het een fataal symptoon van de bevriezing oDzer rechtsgevoelens. Tusschen de geschiedenis van den verloren zoon, wien uit vreugde over zyn terugkeer het beste kalf ten maaltyd werd bereid en de fabel van Ahasverus, die den gemartelden Mensch van zijn deur verjoeg met een „Ik heb niets met Je te maken", liggen nog vele mogelijkheden voor een reëele en christelijke levens- practijk. Den boeren hun zin. De practyk wijst uit, dat men óók te veel kan willen ordenen. En dat het natuurlijke verloop van zaken altyd' orde als resultaat heeft. Zy het vaak op zeer harde wyze. Om té veel hardheid te voorkomen, moe ten we dan wel eens met kunst matige ordeningsmethoden in den gang van zaken ingrijpen. Maar overigens- Ik herinner me den tijd, toen de varkensprijzen geweldig daalden en tenslotte op meen ik 7 a 8 cent per pond terecht kwamen. Dat zal 'n jaar of acht geleden zijn. Ik sprak toen heel wat boéren, die blij waren, dat ze van hun varkens af waren en zich vast bleken te hebben voorgenomen om voorloopig geeD biggen meer te koopen. Ze kwamen er immers niet mee uit Tegenwoordig hebben we al die dingen geordend. Wie vroeger zóóveel varkens hield, mag er thans nog slechts „zóóveel min zóóveel" in de hokken hebben. Hetzelfde geldt ten aanzien van de kalveren, de kippeD (via de fokteeltregeling)de aardap pelen en weet-ik-niet-wat-al-meer. Met het gevolg, dat iedereen aan houdt, wat hij hebben mag en voort durend vecht om wat méér, daar hij vreest, anders geleidelyk te worden uitgeschakeld uit het bedryf. Heel de Landbouwcrisispolitiek der overheid is een zeer dure geschie denis voor den consument en stelt geen enkelen landbouwer tevreden. Misschien is die politiek ook inder daad nutteloos. Millioenen zyn er ten koste gelegd om b.v. onzen melk- overvloed te beperken, maar deze waste regelmatig, totdat... het uit breken van mond- en klauwzeer de situatie radicaal veranderde. De boeren ontvangen „steun", maar, het algemeen gesproken, ze waardeeren dezen steun geenszins. Veel en veel liever hebben ze, dat de overheid ze vrijlaat om zooveel kal veren te fokken (koopen) als ze willen en zooveel varkens aan te houden, als ze zich wenschen. We zouden willen zeggen: geef den boeren toch hun zin, aan de natuur haar ondeningskansen en aan de consumenten goedkoope producten. De boer is net als elk ander mensch. Hij houdt geen koe aan, welke hem verlies in plaats van winst oplevert. Zegt men hem echter, dat hg slechts zooveel" koeien mag bezitten, dan zal hij vechten voor méér, al zou het verlies ook nóg zoo groot zijn. Krachtige taal. Het Tweede Kamerlid, de heer Weitkamp, had schriftelijke vragen de regeering gesteld over de wijze, waarop keuringsplichtigen voor den militairen dienst, te Beilen zouden zijn toegesproken en welke beleedi- gend voor den landbouwersstand zou zijn geweest. Het antwoord van den minister is van een typisch ambtelijke-militaire stijl, zóo overgeschreven uit het tactiek boek, getiteld: „Dek jeLig gen D'r is om te beginnen niets aan van de beweringen, welke tot den heer Weitkamp waren gekomen. Aldus wordt gerapporteerd. Maar zoo wordt dan toch toe gegeven er is wél een beetje hommeles geweest. En dat kwam: a. de keuriDgslokalen lieten veel te wenschen over. b. deze lokalen maakten deel uit van een hotel, waarin verkoop van alcoholische dranken plaats had. vele keuringsplichtigen gedroe gen zich onbehoorlijk. Wat de lokalen betreft, was voorts, aldus vervolgt de minister zyn ant woord, de kunstverlichting zoo slecht, dat de keuringsarts zich ver plicht zag, zijn uiterste best te doen tot sneller handelen aanzetten. Dit stuitte evenwel op moeilijkheden, daar onderscheidene keuringsplich tigen te Beilen een aan onwelwillend heid grenzende traagheid aan den dag legden, ten deele nog verergerd door onhebbelijke gedragingen mede als gevolg van drankgebruik, aldus de minister. Daar de aansporingen tot sneller handelen gedurig zonder uitwerking bleef, was 't noodig sommigen krachtig toe te spreken. Dat hierbij uitdrukkingen zouden zijn gebezigd, welke „voor het landbouwende deel der bevolking in het algemeen als beleedigeod moeten worden be schouwd", wordt zoowel door den keuringsarts als door den voorzitter van den keuringsraad met de meeste beslistheid ontkend. Tot zoover. Wat 'n manoeuvres Het leger is geen jongedames-kost school. Er wordt in dienst en dat brengt de aard van het bedryf mee over het algemeen een hm! duidelijke taal gesproken. Wanneer de superieuren het noodig gaan oor- deelen om „krachtig toe te spreken", dè.n wie weet het niet uit zijn militaire ervaring komt er een onweertje los Waarom het kind niet by den naam genoemd en erkend, dat het daarin Beilen mis is gegaan Dat is dap per.... Al die excuses, welke worden aan gevoerd, wijzen er immers op. De keuringslokalen waren niet geschikt, er werd drank verkocht en geschon ken, het kunstlicht was er onvol doende, er moest dus worden opge schoten, blikkiekater, dat alles was toch niet de schuld van die jongens De autoriteiten, die deze dingen regelen, moeten dat beter doen; ze moeten zich vooraf van de situatie vergewissen. En als ze gefaald hebben, moeten de jongens daarvan niet laten lijden door ze „krachtig" te gaan toespreken. Laten we het leger populair zien te houden. Het komt de weermacht niet ten goede, als de soldaat het leger als een strafkolonie leert kennen. Alle copie hierop betrekking hebben de, moet Donderd. vóór 1 uur in ons bezit zyn. SERVATIUS-OMROEP Kringwedstrijd Servatius IHSC I 24 De publieke belangstelling was bevredigend. Het begin van den wedstrijd was wel erg sensationeel. Nauwelijks was deze een minuut oud als Houwen door de Servatius- verdediging heenglipt en zijn club de leiding geeft. Enthousiast valt Servatius aan. Essing geeft een keurige voorzet en H. Geurtjens kopt keuiig in. De wedstrijd is bijzonder fraai en om beurten kunnen de keepers hun ta lenten toonen. Een penalty tegen Servatius wordt hard tegen den paal geschoten. By een H.S.C.-aanval laat de S.-Keeper het leder vallen en wederom is Hou wen er als de kippen bij om opnieuw de leiding te veroveren. Servatius weet dan diverse corners af te dwingen, die echter niets op leveren, daar Verbruggen in topvorm is. Dan krijgt Eibers den bal toege speeld, hij breekt keurig door en nu moet Verbruggen zwichten voor het harde schot. 22. Tot aan de rust blijft het spel zeer levendig met Servatius iets in de meerderheid. Na de thee constateeren we, dat het Servatius-elftal gewijzigd is, doch spoedig blijkt, dat het geen verbetering is. Het spelpeil zakte zienderoog en H.S.C. neemt het spel geheel in handen. De middenlinie der thuisclub is nu veel minder als voor de rust en verschillende spelers loopen naar hun form te zoeken. Hiervan profiteert de H.S.C.-links- binnen Moorrees, die zich handig door de verdediging heenwringt om zijn club opnieuw de leiding te geven. Servatius probeert het nog wel, doch de spelers behrypen elkaDder niet voldoende meer. Bij een botsing tusschen de S.-keeper en den H.S.C.- linksbinnen wordt deze laatste van het veld gedragen. Gelukkig bleek het ongeval later niet van ernstigen aard te zijn. H.S.C. speelt voorloopig met tien man verder en nu komt Servatius weer in den aanval. De voorhoede weet echter het net niet meer te vinden. Plotseling breekt Brouwers van Horst door en plaatst listig den bal over den uitloopenden keeper. De wedstrijd, die een schitterende eerste helft had, ging uit als de bekende nachtkaars schreven, ruimte is overgebleven omom de keuring bij daglicht te doen er ook nog te gewagen van genade, j afloopen. Hiertoe moest hü menigeen Het gecombineerde elftal Servatius IH en IV speelde een voorwedstryd tegen T.O.P. uit Tienray. De strijd ging vrijwel tegen elkaar op en het resultaat was dat de puntjes broe derlijk gedeeld werden. Het is prettig te constateeren dat de trainings-avonden zoo druk be zocht worden. De trainer heeft z'n handen dan ook meer dan vol om allen een beurt te geven. Er wordt getraind met ernst en ambitie en dat beloofd heel wat voor het a.s. seizoen. Zondag a.s. zullen allespplers van Servatius den Missiewedstrijd te Valkenswaard bijwonen. Deze reis wordt door het Bestuur van Ser vatius aangeboden als kampioensreis van het tweede en derde elftal. De bussen vertrekken om 1 uur vanaf het Gesticht. LeiderEerw. Pater Wigbertus. VALK-REVUE. In den laats ten competitie-wed strijd slaagden de Valken er niet in, een overwinning te behaleD. In Beek en Donk werd met 10 verloren, waardoor de Venrayers thans defi nitief de vierde plaats bezetten, met de eigenaardige cyfers De Valk 20 8 4 8 20 40—40 Het reserve-elftal dat de trip naar Beek en Donk meemaakte, werd eveneens met 10 geslagen. Morgen speelt de Valk 1 een wed strijd tegen het beste elftal uit den kring Horst—Venray n.l. H.S.C. 1 uit Horst. De Valk verschijnt voor deze wedstrijd in de volgende samen stelling L. Ewalds Th. Derickx L. Vollenberg H. Stevens Th. Verdijck H. Derks H. Clephas P. Schellen A. v. Daal P. Goemans M. Derickx In (ie voorhoede zyn J. de Bruijn en H. v. Daal wegens blessures ver hinderd. We zyn benieuwd hoe de 16-jarige rechtsbuiten en den kanon nier Toon van Daal in de voorhoede zullen debuteeren. De wedstrijd begint om 2 uur en wordt voorafgegaan door den junioren wedstrijd De Valk aYsselsteyn 2. Programma voor de volgende Zon dagen 22 Mei De Valk ITiglial Tegelen. 26 Mei De Valk ITubantial Helmond 6 Juni De Valk ISportclub 08 Schiefbahn, Duitsehland. De wedstrijd tegen Tubantia is ten bate van den kring. VictoriaY sselstcyn Zondag speelt Victoria I een vriend schappelijke wedstrijd tegen Griendts- veen I in Griendtsveen. De wedstrijd vangt aan om 1.30 uur. De spelers zullen gezamelyk ver trekken per fiets om half 1 vanaf café Keyzers. Na dezen wedstryd zullen op enkele uitzonderingen na geen wedstrijden meer worden gespeeld door het le elftal dezen zomer. De spelers van het le elftal heb ben dan tct den 3e Zondag van Augustus vrij. Voor het 2e elftal begint echter 22 Mei de competitie, er moeten dan nog 12 wedstrijden gespeeld worden. Laten wij hopen dat ons 2e elftal deze competitie goed zal volbrengen. Paardensport. Door de L. R. St. Jan te Merselo wordt op Zondag 29 Mei een groot nationaal concours hippique geor ganiseerd opgeluisterd door de Fan fare „St. Oda". Het programma vermeldt: 1. Demonstratie 4-tallen, kring Wanssum. 2. Demonstratie 4-taIIen buiten den kring. 3. Défilé der deelnemende ver- eenigingen. 4. Schoonste landbouwrijpaard. 5. Schoondraven Belgisch Type. 6. Schoondraven Landbouwtuig- paard. 7. Harddraven M. en L. (Hacknys uitgesloten). 8. Patrouillespringen. 9. Harddraven B. T. 10. Springconcours. 11. Rennen (volbloed uitgesloten) Het concours wordt gehouden in de feestweide van dhr. Michels, Klein- dorp en vangt aan om 2 uur. PROGRAMMA 15 tot en met 21 Mei Wijzigingen worden per microfoon bekend gemaakt. Zondag P D V DE ZWALUW. Uitslag wedvlucht vanuit Erguc- linnis met oude duiven, afst. 188 Km. Gelost 8 uur met N.-wind. Aan komst eerste duif 11.3.50. Laatste duif 11.26.44. De prijzen werden behaald als volgt: le J. Vermeulen, 2e, 23e en over- duif L. Maassen, 3e. 22e en 40e A. Looneis, 4e, 11e en 37e P. Kersten, 5e, 9e, 10e. 16e, 30e en 44e J. Kus- ters, 6e, 21e en 43e E. Vermeulen, 7e en 14e H. Derks, 8e C. Dijckmans, 12e, 26e en 38e W. Beterams, 13e, en 18e M. Houben, 15e G. Jansen, 17e en 34e Gebr. Jansen, 19e, 35e en 36e W. Thijssen, 20e M. Thoonen, 24e en 33e G. Vissers, 25e, 27e, 28e en 31e St. Servaas, 29e en 42e J. Ver stegen, 32e en 39e H. Strybosch, 41e J. Vollebergh, 45e J. Boom. BRUSSEL Vlaamsch 8.Gramofoon Gesproken dagblad BRUSSEL Fransch 8.Gramofoon DROITWICH 11.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 1.20 Gesproken dagblad. Salonorkest KEULEN 2.05 Populair concert BRUSSEL (Vlaamsch) 3.20* Vroolijk programma KONINGSBERGEN 5.20 Dansorkest RADIO PARIS 6.20 Populair concert KEULEN 7.20 Opera Leonore BRUSSEL Vlaamsch 10.20 Gesproken dagblad. Dansmuziek Maandag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek, Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9 20 Gevar. concert KEULEN 12.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 1.20 Gesproken dagblad. DROITWICH 1,50 Concert DEUTSCHLANDSENDER 2.20 Gevar. concert LUXEMBURG 3.20 Gramofoon KEULEN 4.20'C Omroeporkest LUXEMBURG 6.20 Concert 7.00—8.00 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten DEUTSCHLANDSENDER 8.20 Militaire marschea KEULEN 9.20 Orkest BRUSSEL (Vlaams) 10.20 Gesproken dagblad. WEENEN 10.50 Orkest Horster Veemarkt Aangevoerd werden totaal 47 dieren, waarvan 29 stuks rundvee, 2 zeugen en 16 biggen. De handel van rundvee was goed. De zeugen werden beiden verkocht, terwijl ook de handel in biggen, ondanks de nog 3teeds hooge prijzen, levendig was. Pry zen dragende vaarzen f 280 tot f 340. Dragende koeien f 230 tot f 285. Vette runderen 74 tot 78 ct. per Kg. geslacht. Vette koeien 60 tot 66 ct. per Kg. geslacht. Pinken van f 60 tot f90. Hokkelingen f85 tot f130. Biggen f 18 tot f 23. Dinsdag BRUSSEL (Vlaams) Gymnastiek, Gramofoon Gesproken degblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon KEULEN 12.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch nn Gesproken dagblad DEUTSCHLANDSENDER Gramofoon REGIONAL Programma Orkest KEULEN Orkest DROITWICH Orgelspel EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten. DEUTSCHLANDSENDER Orkest KEULEN Dansorkest BRUSSEL Vlaamsch 10.20 Gesproken dagblad. Woensdag BRUSSEL Vlaamsch 8,Gymnastiek, Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon KEULEN 12.20 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 1.20 ^Gesproken dagblad KEULEN 1.35 Gramofoon DEUTSCHLANDSENDER 2.20 Gevar. concert DROITWICH 3.10 Kwintet 2.20 3.20 4.20 6.45 7.—i 8.— 9.20 KEULEN 4.50 Orkest REGIONAL Programma 6.20 Concert 7—8 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten WEENEN 8.Symphonie orkest LUXEMBURG 9.20 Gramofoon DROITWICH 10.— Orgel. Uitz. opera Donderdag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon. H. Mis DROITWICH 12.05 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 12.50 Dansorkest I.20 Gespr. dagblad KEULEN 2.20 Populair concert DROITWICH 3.35 Orkest BRUSSEL Vlaamsch 5,20 Salonorkest 6.05 Kinderuurtje 7.00—8.00 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten KEULEN 8.Orkest BRUSSEL Vlaamsch 10.20 Gesproken dagblad Dansorkest BRESLAU II.20 Nachtmuziek Vrijdag BRUSSEL Vlaamsch 8.— Gymnastiek. Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon RADIO PARIS 12.35 Gramofoon BRUSSEL Vlaamsch I.20 Gespr. dagblad. Populair concert DEUTSCHLANDSENDER 2.20 Gevar. programma LUXEMBURG 3.20 Concert DEUTSCHLANDSENDER 4.20 Orkest KEULEN 6.20 Omroeporkest 7.00—8.00 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten TOULOUSE 8.Concert BRUSSEL Vlaamsch 9.05 Concert KEULEN II.20 Orkest Zaterdag BRUSSEL Vlaamsch 8.Gymnastiek; Gramofoon Gesproken dagblad LUXEMBURG 9.20 Gramofoon. DROITWICH 11.20 Gramofoon KEULEN 12.20 Fabrieksorkest BRUSSEL Vlaamsch 1.20 Gesproken dagblad PARUS RP I.35 Orkest DEUTSCHLANDSENDER 2.20 Gramofoon BRUSSEL Vlaamsch 3.20 Concert KEULEN 4.20 Gevar. concert LUXEMBURG 6.20 Gramofoon 7.00—8.00 EIGEN UITZENDING Gramofoonplaten KEULEN 8Gevar. progr. DROITWICH 10.20 Orkest TOULOUSE II.20 Dansmuziek od Maandag 16 Mei Franco wcnsccht volledige overgave. Volgens een officieele verklaring van de zijde van Franco, in antwoord op vragen naar aanleiding van be richten uit Genève over een poging der regeering van Barcelona een wapenstilstand te sluiten, kan de j Spaansche burgeroorlog slechts ein digen met de onvoorwaardelijke over gave der regeeringStroepen. De Joden worden afgezonderd. In het oude Oostenrijk schijnt het met de Joden denzelfden weg op te gaan als in het eigenlijke Duitsche Rijk. De Jood schijnt toch wel een apart soort mensch te zyn in het Duitsche Ryk» Afdoende verlichting bij tand- en kiespijn, griep, rheumatiek, hoofdpijn en menstruatiepijnen Verkrijgbaar ook in cachet- en tabletvorm bij Apotheken en Drogisten - Voor Nederland: ***iOutlm - O.gitgeest nannn

Peel en Maas | 1938 | | pagina 11