DERDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
Radio-Centrale.
Ons weekpraatje.
Krakelingen.
Van de
Sport
velden.
Jaarmark! Venray
L
INDIEN U IN HET BEZIT ZIJT VAN
EEN WITTE KRUIS POEDER
Zaterdag 14 Mei 1938
Negen en vi|ftigste Jaargang No 20
AHASVERUS.
DE WANDELENDE JOOD.
HOEDEN WE ONS VOOR
ZIJN LOT.
JEF LAST IN LAST.
Ahasverus is 'n legendarische
figuur, d.w.z. hij heeft niet bestaan
en bestaat dus ook thans niet. Zijn
persoon en zyn lot zijn producten
van min of meer vrome verzinsels,
verhalen, welke als zoovele andere
vertelsels zijn geschapen ter leering
en geestelijke stichting.
Ahasverus is in dat verband de
naam van den inwoner van Jeruza
lem, die volgens de legende Jezus
van zijn deur verjoeg, toen Deze er
bij Zijn gang naar Golgotha eenige
oogenblikken wilde rusteD. De on
barmhartige Israëliet werd veroor
deeld om rusteloos te zwerven tot
aan den tijd der terugkomst van den
Gekruisigde.
Er loopt ook een dergelijke Arabi
sche legende van een zekeren Tadhila.
En de Ahasverus-legende kent
verscheidene vormen. In de middel-
eeuwsch Italiaansehe wordt de figuur
welke wij als Ahasverus kennen,
Botadio geheeten, Cartaphilus in
de kroniek van Mattheus Parisiensis.
Wij, in ons land, kennen de Ahas
verus-legende sedert 1602 en wel uit
een in het Duitsch geschreven, te
Leiden uitgegeven volksboek.
Goethe zag in de legende den toe
stand beschreven van den verstands-
mensch, die, verstoken van het ge
loof aan iets hoogers, twijfelend en
morrend zijn levensweg bewandelt.
Meer algemeen is de opvatting, dat
men in Ahasverus den typischen
vertegenwoordiger van het Joodsche
volk moet zien, dat zwervend zijn
bestaan voortzet.
Hoe dat zij, in al die verhalen
is Ahasverus de onbarmhartige, die
den armen, vervolgden Mensch Zijn
rust weigerde, een misdaad, zóó
groot, dat de volksverbeelding daar
voor slechts de rusteloosheid als
straf wilde toekennen.
De persoon van Ahasverus is me
dikwijls een obcessie geweest.
Op mijn boekenkast heb ik een
zeer oud beeldje staan, ééns door de
vaardige hand van een Chineeschen
kunstenaar uit een stuk speksteen
gesneden. Het stelt een Chinees voor
met langen baard, den ruwen bedel
staf in de eene hand, 'n homp brood
in de andere, 'n Boehdistische bedel
monnik, zoo dacht ik vroeger. Maar,
een kunstkenner verzekerde me, dat
Chineezen, onder den invloed van de
christelijke cultuur, zich dergelijke
voorstellingen van den Wandelenden
Jood hadden ontworpen.
Sedert ik deze verklaring als aan
nemelijk heb aanvaard, fascineert
het beeldje me meer dan ooit. Ik
raak er nooit op uitgekeken, want
het biedt me altijd twee aspecten.
Ik zie den bedelman als een moede,
oude mensch. met droeve trekken op
het gelaat, maar neem ik het in
handen en bekijk ik het in profiel,
dan... grijnst de kop een zachte, spot
tende grijns van wereldwijze berus
ting.
Ik heb me dikwijls afgevraagd,
wat kunstenaarshand of toeval met
dit wisselbeeld heeft willen beduiden.
Ik geloof, dat ik het thans
eindelijk wéét.
In onzen tijd van geestelijke ver
wildering en toespitsing der ideolo-
logische tegenstellingen, vervolgt
wederom de mensch den mensch. Hij
martelt hem en drijft hem uit.
De vervolgden dwalen weg, moe en
beroofd, van land tot land, van
grens verwezen tot grens. En ein
delijk komen ze bij ons, waar ze
vragen te mogen rusten en wat ter
nuttiging te mogen ontvangen.
En wij, christenen we wijzen de
vervolgden van onze deur. Loopt
voort, zeggen we, naar anderen. Wij
willen geen last krijgen met je ver
volgers en: ons brood is te klein om
het te deelen.
Ahasverus grijnst. Zij, die hem
hebben geschapen en zijn lot recht
vaardig hebben geacht, ze zyn niet
beter; ze zijn net zooals hij.
Ik denk hier aan de recente be
slissing van de regeering inzake het
beschouwen van alle buitenlandsche
vervolgden als „ongewenschte vreem
delingen", die men door moet sturen
naar elders, als ze zich ten onzent
aanmelden.
Ik vind het harteloos en onchris
telijk. En wanhopig! Want ik weet
niet, of een andere houding practisch
wel mcgeljjk moet worden geacht.
Want inderdaad, er is ook groote
nood in de eigen rijen van het volk
en mogen we dezen nood vergroo-
ten omwille van anderen
Van vreemden
En mogen we de ontstemming
trotseeren van grootmachten, welke
ons volk veel kwaad zouden kunnen
doen
't Zyn geen dappere overwegingen
welke ik hier naar voren haal, ik
weet het. 't Zijn de overwegingen,
welke ook Ahasverus heeft laten
gelden, toen hij Christus voorbij
wees. Want hoe zouden degenen, die
Christus vervolgden en martelden,
hem hebben bejegend, die den Ge
martelde op zijn lijdensweg bijstond?
Ik begrijp den grijns op 't gelaat
van mijn beeldje.
Laten we hopen, dat er op de
bladen van het recht, het recht voor
de vreemdelingen ten onzent, dezer
dagen in strenge bewoordingen ge-
Met andere woordenik hoop, dat
er in de practijk veel consideratie
moge zijn.
Die hoop is nochtans niet zonder
vrees. Als ik zie, hoe Jef Last thans
in last is, dan huiver ik voor het
lot der werkelijke vreemdelingen, die
aan onze grens een verzoek om toe
lating komen doen.
Ik heb voor Jef Last, behalve in
diens kwaliteit van literator, niet
zoo heel veel bewonderingin casu
zeker niet voor zijn hoedanigheid
als Nederlander. Jef Last protesteert
thans luide, dat men hem hier niet
als zoodanig, d.i. als Nederlander,
behandelt, maar toen het in Last's
kraam anders te pas kwam, heeft
hij zich toch ook niet als Neder
lander getóónd. Iemand, die in een
ander land (Spanje) een burger
oorlog gaat helpen uitvechten, kan
zich misschien gedreven weten door
idealisme eD internationalisme, maar
hij plaatst zich zelf aldus toch buiten
het nationale verbaDd. Ja, hij ris
keert, dat zyn vaderland om hem,
om zyn partijschap in vreemden
strijd, in moeilijkheden komt.
Dat men hem daarom zijn bij
zondere nationaliteitsrechten ont
neemt, ik kan me zoo iets indenken.
Maar dat men hem er den terug
keer tot zijn geboortegrond om
weigert, ik vind het een fataal
symptoon van de bevriezing oDzer
rechtsgevoelens.
Tusschen de geschiedenis van den
verloren zoon, wien uit vreugde over
zyn terugkeer het beste kalf ten
maaltyd werd bereid en de fabel van
Ahasverus, die den gemartelden
Mensch van zijn deur verjoeg met
een „Ik heb niets met Je te maken",
liggen nog vele mogelijkheden voor
een reëele en christelijke levens-
practijk.
Den boeren hun zin.
De practyk wijst uit, dat men óók
te veel kan willen ordenen. En dat
het natuurlijke verloop van zaken
altyd' orde als resultaat heeft. Zy
het vaak op zeer harde wyze. Om
té veel hardheid te voorkomen, moe
ten we dan wel eens met kunst
matige ordeningsmethoden in den
gang van zaken ingrijpen. Maar
overigens-
Ik herinner me den tijd, toen de
varkensprijzen geweldig daalden en
tenslotte op meen ik 7 a 8
cent per pond terecht kwamen. Dat
zal 'n jaar of acht geleden zijn. Ik
sprak toen heel wat boéren, die blij
waren, dat ze van hun varkens af
waren en zich vast bleken te hebben
voorgenomen om voorloopig geeD
biggen meer te koopen. Ze kwamen
er immers niet mee uit
Tegenwoordig hebben we al die
dingen geordend. Wie vroeger zóóveel
varkens hield, mag er thans nog
slechts „zóóveel min zóóveel" in de
hokken hebben. Hetzelfde geldt ten
aanzien van de kalveren, de kippeD
(via de fokteeltregeling)de aardap
pelen en weet-ik-niet-wat-al-meer.
Met het gevolg, dat iedereen aan
houdt, wat hij hebben mag en voort
durend vecht om wat méér, daar hij
vreest, anders geleidelyk te worden
uitgeschakeld uit het bedryf.
Heel de Landbouwcrisispolitiek der
overheid is een zeer dure geschie
denis voor den consument en stelt
geen enkelen landbouwer tevreden.
Misschien is die politiek ook inder
daad nutteloos. Millioenen zyn er
ten koste gelegd om b.v. onzen melk-
overvloed te beperken, maar deze
waste regelmatig, totdat... het uit
breken van mond- en klauwzeer de
situatie radicaal veranderde.
De boeren ontvangen „steun", maar,
het algemeen gesproken, ze
waardeeren dezen steun geenszins.
Veel en veel liever hebben ze, dat de
overheid ze vrijlaat om zooveel kal
veren te fokken (koopen) als ze
willen en zooveel varkens aan te
houden, als ze zich wenschen.
We zouden willen zeggen: geef den
boeren toch hun zin, aan de natuur
haar ondeningskansen en aan de
consumenten goedkoope producten.
De boer is net als elk ander mensch.
Hij houdt geen koe aan, welke hem
verlies in plaats van winst oplevert.
Zegt men hem echter, dat hg slechts
zooveel" koeien mag bezitten, dan
zal hij vechten voor méér, al zou het
verlies ook nóg zoo groot zijn.
Krachtige taal.
Het Tweede Kamerlid, de heer
Weitkamp, had schriftelijke vragen
de regeering gesteld over de
wijze, waarop keuringsplichtigen voor
den militairen dienst, te Beilen zouden
zijn toegesproken en welke beleedi-
gend voor den landbouwersstand zou
zijn geweest.
Het antwoord van den minister is
van een typisch ambtelijke-militaire
stijl, zóo overgeschreven uit het
tactiek boek, getiteld: „Dek jeLig
gen
D'r is om te beginnen niets
aan van de beweringen, welke tot
den heer Weitkamp waren gekomen.
Aldus wordt gerapporteerd.
Maar zoo wordt dan toch toe
gegeven er is wél een beetje
hommeles geweest.
En dat kwam:
a. de keuriDgslokalen lieten veel
te wenschen over.
b. deze lokalen maakten deel uit
van een hotel, waarin verkoop van
alcoholische dranken plaats had.
vele keuringsplichtigen gedroe
gen zich onbehoorlijk.
Wat de lokalen betreft, was voorts,
aldus vervolgt de minister zyn ant
woord, de kunstverlichting zoo
slecht, dat de keuringsarts zich ver
plicht zag, zijn uiterste best te doen
tot sneller handelen aanzetten. Dit
stuitte evenwel op moeilijkheden,
daar onderscheidene keuringsplich
tigen te Beilen een aan onwelwillend
heid grenzende traagheid aan den
dag legden, ten deele nog verergerd
door onhebbelijke gedragingen mede
als gevolg van drankgebruik, aldus
de minister.
Daar de aansporingen tot sneller
handelen gedurig zonder uitwerking
bleef, was 't noodig sommigen
krachtig toe te spreken. Dat hierbij
uitdrukkingen zouden zijn gebezigd,
welke „voor het landbouwende deel
der bevolking in het algemeen als
beleedigeod moeten worden be
schouwd", wordt zoowel door den
keuringsarts als door den voorzitter
van den keuringsraad met de meeste
beslistheid ontkend.
Tot zoover. Wat 'n manoeuvres
Het leger is geen jongedames-kost
school. Er wordt in dienst en dat
brengt de aard van het bedryf mee
over het algemeen een hm!
duidelijke taal gesproken. Wanneer
de superieuren het noodig gaan oor-
deelen om „krachtig toe te spreken",
dè.n wie weet het niet uit zijn
militaire ervaring komt er een
onweertje los
Waarom het kind niet by den naam
genoemd en erkend, dat het daarin
Beilen mis is gegaan Dat is dap
per....
Al die excuses, welke worden aan
gevoerd, wijzen er immers op. De
keuringslokalen waren niet geschikt,
er werd drank verkocht en geschon
ken, het kunstlicht was er onvol
doende, er moest dus worden opge
schoten, blikkiekater, dat alles
was toch niet de schuld van die
jongens De autoriteiten, die deze
dingen regelen, moeten dat beter
doen; ze moeten zich vooraf van de
situatie vergewissen.
En als ze gefaald hebben, moeten
de jongens daarvan niet laten
lijden door ze „krachtig" te gaan
toespreken.
Laten we het leger populair zien
te houden.
Het komt de weermacht niet ten
goede, als de soldaat het leger als
een strafkolonie leert kennen.
Alle copie hierop
betrekking hebben
de, moet Donderd.
vóór 1 uur in ons
bezit zyn.
SERVATIUS-OMROEP
Kringwedstrijd
Servatius IHSC I 24
De publieke belangstelling was
bevredigend. Het begin van den
wedstrijd was wel erg sensationeel.
Nauwelijks was deze een minuut
oud als Houwen door de Servatius-
verdediging heenglipt en zijn club
de leiding geeft.
Enthousiast valt Servatius aan.
Essing geeft een keurige voorzet en
H. Geurtjens kopt keuiig in. De
wedstrijd is bijzonder fraai en om
beurten kunnen de keepers hun ta
lenten toonen.
Een penalty tegen Servatius wordt
hard tegen den paal geschoten. By
een H.S.C.-aanval laat de S.-Keeper
het leder vallen en wederom is Hou
wen er als de kippen bij om opnieuw
de leiding te veroveren.
Servatius weet dan diverse corners
af te dwingen, die echter niets op
leveren, daar Verbruggen in topvorm
is. Dan krijgt Eibers den bal toege
speeld, hij breekt keurig door en nu
moet Verbruggen zwichten voor het
harde schot. 22. Tot aan de rust
blijft het spel zeer levendig met
Servatius iets in de meerderheid.
Na de thee constateeren we, dat
het Servatius-elftal gewijzigd is,
doch spoedig blijkt, dat het geen
verbetering is. Het spelpeil zakte
zienderoog en H.S.C. neemt het spel
geheel in handen. De middenlinie
der thuisclub is nu veel minder als
voor de rust en verschillende spelers
loopen naar hun form te zoeken.
Hiervan profiteert de H.S.C.-links-
binnen Moorrees, die zich handig
door de verdediging heenwringt om
zijn club opnieuw de leiding te
geven.
Servatius probeert het nog wel,
doch de spelers behrypen elkaDder
niet voldoende meer. Bij een botsing
tusschen de S.-keeper en den H.S.C.-
linksbinnen wordt deze laatste van
het veld gedragen. Gelukkig bleek
het ongeval later niet van ernstigen
aard te zijn. H.S.C. speelt voorloopig
met tien man verder en nu komt
Servatius weer in den aanval. De
voorhoede weet echter het net niet
meer te vinden. Plotseling breekt
Brouwers van Horst door en plaatst
listig den bal over den uitloopenden
keeper.
De wedstrijd, die een schitterende
eerste helft had, ging uit als de
bekende nachtkaars
schreven, ruimte is overgebleven omom de keuring bij daglicht te doen
er ook nog te gewagen van genade, j afloopen. Hiertoe moest hü menigeen
Het gecombineerde elftal Servatius
IH en IV speelde een voorwedstryd
tegen T.O.P. uit Tienray. De strijd
ging vrijwel tegen elkaar op en het
resultaat was dat de puntjes broe
derlijk gedeeld werden.
Het is prettig te constateeren dat
de trainings-avonden zoo druk be
zocht worden. De trainer heeft z'n
handen dan ook meer dan vol om
allen een beurt te geven. Er wordt
getraind met ernst en ambitie en dat
beloofd heel wat voor het a.s. seizoen.
Zondag a.s. zullen allespplers van
Servatius den Missiewedstrijd te
Valkenswaard bijwonen. Deze reis
wordt door het Bestuur van Ser
vatius aangeboden als kampioensreis
van het tweede en derde elftal.
De bussen vertrekken om 1 uur
vanaf het Gesticht.
LeiderEerw. Pater Wigbertus.
VALK-REVUE.
In den laats ten competitie-wed
strijd slaagden de Valken er niet in,
een overwinning te behaleD. In Beek
en Donk werd met 10 verloren,
waardoor de Venrayers thans defi
nitief de vierde plaats bezetten, met
de eigenaardige cyfers
De Valk 20 8 4 8 20 40—40
Het reserve-elftal dat de trip naar
Beek en Donk meemaakte, werd
eveneens met 10 geslagen.
Morgen speelt de Valk 1 een wed
strijd tegen het beste elftal uit den
kring Horst—Venray n.l. H.S.C. 1
uit Horst. De Valk verschijnt voor
deze wedstrijd in de volgende samen
stelling
L. Ewalds
Th. Derickx L. Vollenberg
H. Stevens Th. Verdijck H. Derks
H. Clephas P. Schellen A. v. Daal
P. Goemans M. Derickx
In (ie voorhoede zyn J. de Bruijn
en H. v. Daal wegens blessures ver
hinderd. We zyn benieuwd hoe de
16-jarige rechtsbuiten en den kanon
nier Toon van Daal in de voorhoede
zullen debuteeren.
De wedstrijd begint om 2 uur en
wordt voorafgegaan door den junioren
wedstrijd De Valk aYsselsteyn 2.
Programma voor de volgende Zon
dagen
22 Mei De Valk ITiglial Tegelen.
26 Mei De Valk ITubantial Helmond
6 Juni De Valk ISportclub 08
Schiefbahn, Duitsehland.
De wedstrijd tegen Tubantia is ten
bate van den kring.
VictoriaY sselstcyn
Zondag speelt Victoria I een vriend
schappelijke wedstrijd tegen Griendts-
veen I in Griendtsveen.
De wedstrijd vangt aan om 1.30 uur.
De spelers zullen gezamelyk ver
trekken per fiets om half 1 vanaf
café Keyzers.
Na dezen wedstryd zullen op enkele
uitzonderingen na geen wedstrijden
meer worden gespeeld door het le
elftal dezen zomer.
De spelers van het le elftal heb
ben dan tct den 3e Zondag van
Augustus vrij. Voor het 2e elftal
begint echter 22 Mei de competitie,
er moeten dan nog 12 wedstrijden
gespeeld worden.
Laten wij hopen dat ons 2e elftal
deze competitie goed zal volbrengen.
Paardensport.
Door de L. R. St. Jan te Merselo
wordt op Zondag 29 Mei een groot
nationaal concours hippique geor
ganiseerd opgeluisterd door de Fan
fare „St. Oda".
Het programma vermeldt:
1. Demonstratie 4-tallen, kring
Wanssum.
2. Demonstratie 4-taIIen buiten
den kring.
3. Défilé der deelnemende ver-
eenigingen.
4. Schoonste landbouwrijpaard.
5. Schoondraven Belgisch Type.
6. Schoondraven Landbouwtuig-
paard.
7. Harddraven M. en L. (Hacknys
uitgesloten).
8. Patrouillespringen.
9. Harddraven B. T.
10. Springconcours.
11. Rennen (volbloed uitgesloten)
Het concours wordt gehouden in
de feestweide van dhr. Michels, Klein-
dorp en vangt aan om 2 uur.
PROGRAMMA 15 tot en met 21 Mei
Wijzigingen worden per microfoon bekend gemaakt.
Zondag
P D V DE ZWALUW.
Uitslag wedvlucht vanuit Erguc-
linnis met oude duiven, afst. 188 Km.
Gelost 8 uur met N.-wind. Aan
komst eerste duif 11.3.50. Laatste
duif 11.26.44.
De prijzen werden behaald als volgt:
le J. Vermeulen, 2e, 23e en over-
duif L. Maassen, 3e. 22e en 40e A.
Looneis, 4e, 11e en 37e P. Kersten,
5e, 9e, 10e. 16e, 30e en 44e J. Kus-
ters, 6e, 21e en 43e E. Vermeulen, 7e
en 14e H. Derks, 8e C. Dijckmans,
12e, 26e en 38e W. Beterams, 13e,
en 18e M. Houben, 15e G. Jansen,
17e en 34e Gebr. Jansen, 19e, 35e en
36e W. Thijssen, 20e M. Thoonen, 24e
en 33e G. Vissers, 25e, 27e, 28e en
31e St. Servaas, 29e en 42e J. Ver
stegen, 32e en 39e H. Strybosch, 41e
J. Vollebergh, 45e J. Boom.
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gramofoon
Gesproken dagblad
BRUSSEL Fransch
8.Gramofoon
DROITWICH
11.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 Gesproken dagblad.
Salonorkest
KEULEN
2.05 Populair concert
BRUSSEL (Vlaamsch)
3.20* Vroolijk programma
KONINGSBERGEN
5.20 Dansorkest
RADIO PARIS
6.20 Populair concert
KEULEN
7.20 Opera Leonore
BRUSSEL Vlaamsch
10.20 Gesproken dagblad.
Dansmuziek
Maandag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9 20 Gevar. concert
KEULEN
12.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 Gesproken dagblad.
DROITWICH
1,50 Concert
DEUTSCHLANDSENDER
2.20 Gevar. concert
LUXEMBURG
3.20 Gramofoon
KEULEN
4.20'C Omroeporkest
LUXEMBURG
6.20 Concert
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
DEUTSCHLANDSENDER
8.20 Militaire marschea
KEULEN
9.20 Orkest
BRUSSEL (Vlaams)
10.20 Gesproken dagblad.
WEENEN
10.50 Orkest
Horster Veemarkt
Aangevoerd werden totaal 47
dieren, waarvan 29 stuks rundvee,
2 zeugen en 16 biggen. De handel
van rundvee was goed. De zeugen
werden beiden verkocht, terwijl ook
de handel in biggen, ondanks de nog
3teeds hooge prijzen, levendig was.
Pry zen dragende vaarzen f 280 tot
f 340. Dragende koeien f 230 tot
f 285. Vette runderen 74 tot 78 ct.
per Kg. geslacht. Vette koeien 60
tot 66 ct. per Kg. geslacht. Pinken
van f 60 tot f90. Hokkelingen f85
tot f130. Biggen f 18 tot f 23.
Dinsdag
BRUSSEL (Vlaams)
Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken degblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
KEULEN
12.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
nn Gesproken dagblad
DEUTSCHLANDSENDER
Gramofoon
REGIONAL Programma
Orkest
KEULEN
Orkest
DROITWICH
Orgelspel
EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten.
DEUTSCHLANDSENDER
Orkest
KEULEN
Dansorkest
BRUSSEL Vlaamsch
10.20 Gesproken dagblad.
Woensdag
BRUSSEL Vlaamsch
8,Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
KEULEN
12.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 ^Gesproken dagblad
KEULEN
1.35 Gramofoon
DEUTSCHLANDSENDER
2.20 Gevar. concert
DROITWICH
3.10 Kwintet
2.20
3.20
4.20
6.45
7.—i
8.—
9.20
KEULEN
4.50 Orkest
REGIONAL Programma
6.20 Concert
7—8 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
WEENEN
8.Symphonie orkest
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
DROITWICH
10.— Orgel. Uitz. opera
Donderdag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon. H. Mis
DROITWICH
12.05 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
12.50 Dansorkest
I.20 Gespr. dagblad
KEULEN
2.20 Populair concert
DROITWICH
3.35 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
5,20 Salonorkest
6.05 Kinderuurtje
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
KEULEN
8.Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
10.20 Gesproken dagblad
Dansorkest
BRESLAU
II.20 Nachtmuziek
Vrijdag
BRUSSEL Vlaamsch
8.— Gymnastiek. Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
RADIO PARIS
12.35 Gramofoon
BRUSSEL Vlaamsch
I.20 Gespr. dagblad.
Populair concert
DEUTSCHLANDSENDER
2.20 Gevar. programma
LUXEMBURG
3.20 Concert
DEUTSCHLANDSENDER
4.20 Orkest
KEULEN
6.20 Omroeporkest
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
TOULOUSE
8.Concert
BRUSSEL Vlaamsch
9.05 Concert
KEULEN
II.20 Orkest
Zaterdag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek; Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon.
DROITWICH
11.20 Gramofoon
KEULEN
12.20 Fabrieksorkest
BRUSSEL Vlaamsch
1.20 Gesproken dagblad
PARUS RP
I.35 Orkest
DEUTSCHLANDSENDER
2.20 Gramofoon
BRUSSEL Vlaamsch
3.20 Concert
KEULEN
4.20 Gevar. concert
LUXEMBURG
6.20 Gramofoon
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
KEULEN
8Gevar. progr.
DROITWICH
10.20 Orkest
TOULOUSE
II.20 Dansmuziek
od Maandag 16 Mei
Franco wcnsccht volledige
overgave.
Volgens een officieele verklaring
van de zijde van Franco, in antwoord
op vragen naar aanleiding van be
richten uit Genève over een poging
der regeering van Barcelona een
wapenstilstand te sluiten, kan de
j Spaansche burgeroorlog slechts ein
digen met de onvoorwaardelijke over
gave der regeeringStroepen.
De Joden worden afgezonderd.
In het oude Oostenrijk schijnt het
met de Joden denzelfden weg op te
gaan als in het eigenlijke Duitsche
Rijk.
De Jood schijnt toch wel een apart
soort mensch te zyn in het Duitsche
Ryk»
Afdoende verlichting bij tand- en
kiespijn, griep, rheumatiek, hoofdpijn
en menstruatiepijnen
Verkrijgbaar ook in cachet- en tabletvorm
bij Apotheken en Drogisten - Voor Nederland:
***iOutlm - O.gitgeest nannn