TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS Geluksdroom ABDIJSIROOP De kerk moet de menschheid redden FEUILLETON. De Kamille. Aanpassing in de groententeelt in Limburg. Zaterdag 27 Februari 1937 Acht en vijftigste Jaargang No 9 Naar de taak van de kerk is onze taak. de Nijrreegsche geslachten ge- Duitschland verkondigd, dat het alles niets uit. Op de protestvergadering, on langs te Nijmegen gehouden, heeft Reet. H. Drost een geest driftvolle rede gehouden. Wij geven haar gedeeltelijk weer volgens verslag van de „Gldrl." We leven in een tijd, dat vele duistere machten de grondpeilers van onze samenleving trachten te ondermijnen. En als deze grondpijlers worden weggerukt komt er een ruïne te voorschijn en is het uit met onze katholieke samenleving. Dit hebben wij, koste wat het kost, te voorkomen. De wereld staat thans op een tweesprong. En we zien gewel dige stroomingen, die de wereld van God wdlen afvoeren, daarom moeten wij de wereld, met alle beschikbare krachten stuwen naar God. Als dit ons niet gelukt, staan wij voor een ramp. Wat wij thans verliezen, is voor eeuwen verloren, wat wij thans behouden is voor eeuwen behouden. Wij hebben thans de komende wereldgeschiedenis in onze hand. Beseft uwe gewel dige verantwoordelijkheid Wij hebben meerdere van zulke geweldige verschuivingen gekend in de wereldgeschiedenis. Denken we maar aan de ketterij, van Mohammed. In Noord-Afrika leefden veel christenen, was de Kerk voor goed gevestigd naar het scheen. Door één man werd in dat wereldgedeelte het Chris tendom radicaal met worte! en tak uitgerukt. Dertienhonderd jaren zijn thans voorbij en nooit heeft de Kerk haar positie kunnen herwinnen. Die Christenen, 1300 jaren geleden, hebben het Chris tendom verloren laten gaan voor al hun opvolgende geslachten Welk een verantwoording 1 Wanneer in Spanje een Sovjet republiek zou zijn gesticht zouden honderden jaren noodig zijn ge weest om deze ramp te herstel len. Nijmegen is katholiek, maar dit is hieraan te danken, dat er vierhonderd jaren geleden, toen steden en landen de Kerk den rug toekeerden, hier mannen en vrouwen geweest zijn, die koste wat het koste hebben volhard in hun geloof. Zij hebben vastge houden aan de Kerk, ofschoon ook aan hen de kerk werd ont nomen, hun beelden werden stukgeslagen en de Godslamp gedoofd. En stervend hebben zij het kruis overgedragen aan hun na geslacht, zij konden zeggen met Paulus Bonum certamen certavi: ik heb den goeden strijd ge streden. Stelt dat ook wij waren afge vallen, vier eeuwen lang zouden door JAMES OLIVER CURWOOD. 41. Heel dikwijls had Alan een der gelijk schouwspel waargenomen, wanneer er een zomers orm op han den was, doch nimmer had hij de verandering zoo vlug zien plaats grijpen als thans. Terwijl zooeven haar gelaat nog bestraald werd door het gouden licht der laag aan den hemel staan de zon. kon hij Mary s gezichtje nu ternauwernood onderscheiden. Hij meende, dat dit natuurver schijnsel, dat zich zoo dikwijls in de Poolstreken plotseling en onver wacht voordoet, haar verschrikt had en hij lachte zachtjes Maar haar hand klemde zich vas ter om zijn arm. Ik heb ze gezienriep ze nu angstig uit. Ik heb ze gezien.,, daar gindsin de verte, voordat de wol ken kwamen opzetten en sommigen van renden als dieren. Dat zijn schaduwen, riep hij uit. Vluchtende vossen of groote grijze konijnen, misschien wel een wolf met haar jongen.... Neen, neen, dat was het niet, fluisterde zij angstig, terwijl haar vingers zich nog vaster om zijn arm klemden. Het waren geen schaduwen.... bet waren mannen 1" leefd hebben en gestorven zijn buiten de Kerk. Thans rust op u de verant woordelijkheid. U hebt het geloof te bewaren, opdat vierhonderd jaren later hier het Te Deum nog kan worden gezongen, omdat de voorouders in de twintigste eeuw hun geloof hebben be waard Maar is de toestand zoo ern stig Och, gij allen zult wel reeds hebben ondervonden hoe het satanische zaad tegen God wordt uitgezaaid. Men maakt gebruik van den heerschenden nood en beschuldigt God en de Kerk, die het kapitaal beschermt, ja de kerk, die de verdrukking der armen twintig eeuwen lang als een wraakroepende zonde heeft gebrandmerkt Er wordt zoo stemming ge kweekt tegen de Kerk. Wat heeft men aan God Wat heeft de Kerk in die 2000 jaren bereikt? Alsof het Gods wil is, dat er ellende is en nood, alsof het Gods wil is, dat er sociale wan toestanden zijn. Het is Gods wil dat er sociale rechtvaardigheid en liefde heerscht Maar nu de menschen het in hun domme waanwijsheid hebben verknoeid moet God maar een wereldwonder doen. Maar die God de schuld geven, zijn zelf schuld, omdat zij het geloof in God hebben verstikt en het onderhouden van de wetten Gods uit de harten der menschen hebben gerukt. De moderne mensch wil een wereld zonder God. Zij zoeken een eigen god, stofvergoding, egoïsme, liberalisme, socialisme, communisme, het collectieve egoïsme van een bepaalden staat, het zijn alle uitwassen van een materialisme zonder God. In de maatschappij wordt een sociale Godsmoord voltrokken, omdat er met God geen rekening meer wordt gehouden. God is uit het openbare leven uitgebannen, en zooals de Paus zegt in „Quas primas"indien God uit het openbare leven wordt gebannen, wordt God ook uit de zielen zelf gebannen. Er zijn thans twee wereldstroo- mingen gaande, die in naam elkaar bestrijden, maar daardoor des te gevaarlijk zijn, daar zij de de menschen, die het eene ge vaar ontvluchten, in de armen van het andere dreigen te dwin gen: het godloozendom, de wrange vrucht van het communisme en het nieuw-heidendom, de wrange vrucht van het nationaal-socia- me. Het nieuw heidendom is het egoïsme, dat zichzelf tot god verheft, maar hiertoe zelf niet in staat doet hij het collectief, nationaal, maar schept toch een nieuwen god. Er wordt beweerd, dat het nat.-socialisme steunt op den grondslag van het nieuwe Chris tendom. Doch het is openlijk in XXIV. In dit oogenblik van stilte, waarin zij bun adem inhielden, opdat hun geen enkel geluid zou kunnen ont gaan, hoorde hij plotseling duidelijk hoe de punt van een schoen tegen een steen sloeg. Daar Stampede en hij de eenigen waren van zijn bezit tingen, die schoenen droegen, be greep Alao, dat et vreemde menschen in de buurt moesten zijn. Waren er velen vroeg hij. Dat kon ik niet zien. want de grootste triomf van het land is, dat het eindelijk van den hemel af is, daar het tot nu toe vergiftigd werd door den buiten- landschen import van het Chris tendom. Spr. haalt dan vele voorbeel den aan, hoe de pers, de orga nisatie en de jeugd gelijkge schakeld wordt, om de menschen op te kunnen voeden volgens den mythus van Rosenberg, die schrijft, geen rekening meer te houden met de eeuwigheid. Hier te lande kunnen niet, zoo als beweerd wordt, andere metho den worden toegepast. Want volgens den consequenten natio nalist moet de ziel van het volk nationaal worden en kan geen Kerk geduld worden, die super- nationaal is. De consequentie van het nat.- socialisme is de kerkvervolging, geen bloedige die martelaars voortbrengt, doch een systema tische geraffineerde kerkvervol ging, die afvalligen maakt. Het nat.-socialisme maakt de kerken tot kerkers, waarin de Bruid van Christus wordt opge sloten. Het communismede gevaren daarvan zijn genoegzaam bekend. Het eerste punt van de inter nationale godloozenbeweging is de godsdienst moet vernietigd worden, alle kerken verbrand Maar wanneer wij Katholieken in dezen tijd niet waakzaam zijn, zal dit den duivel gelukken. Wij zijn thans bijeen in een protestvergadering. Doch wij protesteeren als ka tholieken navolgend hetzegen, die U vloeken, doe wel aan die U haten. Want beseffen wij wèlal die godloosheid is in den diepsten grond een dorst en een heimwee naar God. Want in de ziel van iederen mensch ligt een verlan gen naar God. Maar de trawanten van den duivel hitsen op tegen God, ver bergen Zijn aard en wezen, zoo dat de wereld, die hunkert naar Christus, Christus niet meer kent. Midden onder de menschen staat Christus, doch de menschen zien en hooren Hem niet meer. Wij katholieken zijn het uit verkoren volk, de kinderen Gods, de volgelingen van Christus. Maar als wij, de herauten van de Waarheid, niet leven volgens de Waarheid, hoe kan de wereld dan de Waarheid zien Als wij de liefde niet beoefenen hoe kan de wereld dan Christus vinden, die liefde is? Als wij de valsche profecten naloopen hoe kan de wereld dan den juisten weg vinden De Kerk, zijn wij. Wij moeten Christus weer zichtbaar, hoor baar, voelbaar, tastbaar maken. De massa kent Christus niet meer. Wanneer wij protesteeren maar verzaken aan onze eerste plichten van rechtvaardigheid en liefde, als de actie voor God niet op de eerste plaats een sociale actie is, dan haalt dit uit de kamillenbloesem gewonnen wordt, zuivert niet alleen een wonde, ten met zulke zware wolken, dat deze zelfs de zomerzon der Pool streken tijdelijk kunnen verduisteren, kwamen zoo zelden voor, dat dit schouwspel zoo grootsch en machtig is, dat zelfs de verschijning van het Noorderlicht er bij in het niet ver zinkt. Het was hem alsof hetgeen wat nu plaats greep, een wonder was, bet werk van een machtige hand, die hun redding zou brengen. Er heerschte thans een inktzwarte duis ternis, waar anders de zon scheen Meer en meer verspreidde de juist kwam er een wolk voor de scherocing zich, geleidelijk alles op zon, maar ik zag er vijf of zes hard de steppen in een zwart waas hul loopen.... Achter ons Ja. En hebben ze ons gezien Ik geloof van wel. Ik zag ze maar even, omdat het zoo donker werd. Hij nam haar hand, die hij vast in de zijne klemde. Hij kon haar duidelijk hooren ademhalen, terwijl hij zijn pistool uit het foudraal trok. Geloof je, dat ze er al zijn flu sterde zij, terwijl er een angstige klank in haar stem lag. Misschien... mijn mannen kun nen niet van dien kant komen. Je bent toch niet bang Neen, neen, heelemaal niet. Maar toch beef je. Dat komt, omdat het zoo don ker is, Alan. Nooit was de schemering hem zoo spookachtig voorgekomen als lend, vol geheimzinnige schaduwen, wier omtrekken moeilijk te onder scheiden waren. Gedurende al dit gebeuren waren Alan's gedachten steeds aan het werk. Onmiddellijk had hij gevoeld, wat de verschijning van de menschen, die Mary gezien had, beteekende. Gra ham s mannen waren in de buurt, hadden hen ontdekt, en trachtten hun den terugweg tot zijn bezittin gen af te snijden Misschien was het slechts een ver kenningstroepje en als er werkelijk niet meer dan vijf of zes waren, het aantal dat Mary gezien had. zou hij zich niet ongerust behoeven te maken Maar er konden er net zoo goed twaalf als vijftig zijn. Het was niet onmogelijk, dat Graham en Rossland, met alle man die tot hun beschikking war< n. Slechts enkele malen gedurende al naar zijn uis optrokken. Hij had er de jaren, die hij in de steppe had tot nog toe niet over nagedacht, doorgebracht, was dit natuurver i hoe groot dat aantal zou kunnen schijnsel zoo opvallend geweest. zijn; wel had hij zich rekenschap Onweersbuien, die op komen zet- gegeven van de overweldigende EEN NIEUWE OUDE GENEES- PLANT. Dr. S. schryft in de Maasbode De kamille is de nieuwste ontdek king in de chirurgie. De thee, welke macht, die Graham achter zich had. zoowel op politiek als financieel gebied en dat deze man, opgezweept door een hartstocht voor Mary Standish, die aan het waanzinnige grensde, God noch geboden ontzien zou om zijn doel te bereiken. Hij was waarschijnlijk wel zoo handig het zoodanig in te richten, dat wanneer het tot tragische ge beurtenissen kwam, hij zelfs de Wet nog op zijn hand zou hebben. Ook zou hij wel zoo slim zijn geweest zijn menschen rog meer op zweepen, door zijn lezing over het gebeurde te geven. Want Graham was de beleedigde echtgenoot, die ziin vrouw ging „redden", terwijl Alan Holt, haar minnaar en verleider was en dus verdiende zonder vorm van proces neergeschoten te worden. Krampachtig hield hij met zijn vrije hand zijn pistool omklemd, ter wijl hij voorwaarts ging, In de dichte duisternis kon men uitdrukking van afgrijzen niet zien. die er op zijn gelaat lag. terwijl hij bedacht, dat die „redding" voor Mary Standish zou beteekenen. Toen kwam er plotseling een ijzige kalmte over hem, waardoor alle zenuwen in zijn lichaam gespannen waren en hij gereed was om aan alles, wat zich zou kunnen voordoen het hoofd te bieden. Als Graham's mannen hen gezien hadden en van plan waren hun den terugtocht af te snijden, was de eenige mogelijkheid om te .ontkomen door rechtuit te loopen en dat deed hij dan ook, zoo snel dat het meisje hem ternauwernood bij kon houden. Zoo licht was haar gang, dat hij Tegenover het godloozendom wordt, zuivert met alleen i egenover nei goaioozenaom doch ig> volgens chirurgen van naam, Stellen Wij ons Credo. Maar dan direct bevorderlijk voor de genezing, moeten Wij ook allen vervuld Zeer etterige wonden, waarop andere worden van de geheele volheid middelen geen invloed meer hebben, Gods. Zulke katholieken hebben Wl] noodig. sappen. De Kerk moet de wereld red- De moderne chirurgie, de modern den, maar de taak van de Kerk ste van alle technisch-medische is nn7P laak I wetenschappen, heeft dus de waarde X van een plant erkend, die aan onze De wereld terug naar God. j overgrootmoeders reeds lang bekend Maar naar God alleen door was. of, om het anders uit te druk- Christus. En tot Christus alleen door de Kerk. Los van de Kerk beleekent los van Christus en los van Christus beteekent los van God. Dat is het groote drama van de huidige wereld. Daarom terug naar de Kerk. Eersteere aan God in den hooge, danvrede aan de men schen. Eersthet rijk van Christus herstellen dan herstelt zich de vrede. En voor dit maatschappelijk herstel heeft de Paus, hel hoofd der Kerk, ons opgeroepen tot de Katholieke Actie, opdat iedere man, iedere vrouw, iedere jongen en ieder meisje mede werke opdat een nieuwe activiteit, een nieuwe geest onze maatschappij doordringe. Onze liefde, Christus' liefde. Laten wij daarom besluiten, onzen Paus en onze Bisschoppen in alles te volgen. De Paus is de moderne Nog. Een geweldige zondvloed dreigt. Doch de Paus bouwde de ark der Katholieke Actie en noodde daarin allen uit. Dan kan de zondvloed stijgen en stijgen, maar zij die aan zijn uit- noodiging gevolg gaven, stijgen mee En als de vloed dan weer daalt zal een nieuwe regenboog ver schijnen, een nieuwe wereld- gloed van Katholieke liefde. De Paus is de moderne Mozes. Hij heeft ons bevrijd uit de roode zee van socialisme en commu nisme. Hij heeft deze roode zee uiteengeslagen voor een veiligen doortocht voor ons. En de Paus staat op den Sinaïberg met zijn encyclieken over maatschappelijk herstel, de Katholieke actie, het Priesterschap, het Huwelijk, de tien geboden in modernen vorm. Wanneer wij den Paus volgen zullen wij door de woestijn van de ellende eens het beloofde land bereiken. Deze (aak is grootsch De wereld is donker en de menschheid ziet den Wereldver losser niet. Wij zijn kinderen van onzen tijd. En voeren de menschheid. Naar Gods eeuwigheid. kende wetenschappelijke medici hebben weer een geneesmiddel naar voren gebracht, dat als volksmedicyn nooit vergeten was. Het is echter jjist de trots van de tegenwoordige wetenschappelijke medici, het goede en bevorderlijke overal te nemen, waar zy het vinden en het, na het te hebben beproefd, als eeb goed middel voor de zieken te erkennen. De medische enghartigheid, zooals deze door Molière in de doktoren van zijn tijd werd geschilderd, is reeds lang verdwenen. In werkelijkheid is de kamille ook nooit uit de medicijnkast der doktoren verdwenen geweest. Als prikkel ter genezing en voor het dichtgroeien van kleine wonden werden vaak kamillebladeren gebruikt. De wasem van de kamillenthee wordt inge ademd om de heilzame dampen bij aandoeningen van neus of neusholten, bij heeschheid en luchtbuiskatarrh in alle hoeken der slijmviezen te brengen. Zakjes met warme kamillen- thee worden op steenpuisten en andere puistjes gelegd, teneinde deze vlugger te laten rypen. Zij worden ook op zieke oogen aangebracht, waar een behandeling met voort durende warmte op haar plaats is. Het gorgelen met kamillethee heeft een goede uitwerking by ontstekingen in den mond, alsmede by keel- amandel-ontstekingen. De aangename reuk brengt den zieke op die manier een aanmerkelyke verfrissching, ter- wyl de slijmvliezen gunstig worden beïnvloed. Daarby heeft kamillethee, in tegen stelling met scherpere middelen, geen nadeelige uitwerking op de slymvliezen, zoodat zy zonder be zwaar gedurende langeren tijd voor het gorgelen kan worden gebruikt. Het is ook mogelijk hiermee diep in den hals te gorgelen, want, wanneer hierbij wat wordt ingeslikt, is dit volkomen onschadelijk, hetgeen men niet van alle gorgeldrankjes kan zeggen. Kamillethee, inwendig genomen, lost evenals vele andere theesoorten, krampen in de spijsverteringsorganen op. Maagpijn en darmkolieken worden door deze dranken gunstig beinvloed. Het is daarbij zeker niet alleen de warmte, die een verzachting der krampen veroorzaak, want, wanneer men in plaats van deze thee wat warm water drinkt, is de uitwerking lang niet zoo sterk. De gedronken kamillethee bevordert ook de zweet- afscheiding en wordt "daarom bij beginnende verkoudheid gebruikt. De oorspronkelijke naam van de kamille, chamomilla, is een Grieksch woord. Het is samengesteld uit chamai en malon en beteekent :geen laag bij den grond groeiende appel. Wrijft men n.l. versche kamillen in de hand fijn, dan ontstaat een aan gename reuk, die aan den geur van versche appelsoorten herinnert. Deze kamillegeur heeft op vele menschen een buitengewoon kalmeerenden en zenuwstillenden invloed. Wanneer zij kamillen ruiken, voelen zy zich ter stond kalmer, gezonder en vroolijker. De moderne pharmaceutische tech niek gebruikt de kamille dan ook in verschillenden vorm. In vele landen heerscht op het oogenblik een tendenz om den schat van medische geneesmiddelen vooral met zulke planten aan te vullen, die niet eerst met veel moeite uit den verren vreemde behoeven te worden gehaald. De kamille kan in byna elk land gemakkelyk worden aangeplant. Waarom hoest Ge zoo? Neem toch de nieuwe verstèrkte Abdijsiroop, het middel dat op bijna wonderbaarlijke wijze Uw hoest be dwingt. Akker's Abdijsiroop werkt snel en krachtig by hoesten, by kou op de luchtpypen, bij acute en chronische bronchitis, helpt heerlijk by borst- benauwdheid en asthma-aanvallen. De uitsluitend van plantaardigen aard zijnde werkzame bestanddeelen uit oude geneeskruiden welke Abdijsiroop een we reld-vermaardheid hebben bezorgd, werden in de nieuwe verstèrkte Abdijsiroop nog uitgebreid door de toevoeging van de hoest- bedwingende stof „codeine", die moet be schouwd worden als het krachtigste middel ter verdrijving van den hoest en van slijm. De plantaardige extracten, in Abdijsiroop verwerkt, werken als balsem op de ontsto ken slijmvliezen van Uw borst en keel, die daardoor worden geheeld en versterkt. Om zijn gelukkige samenstelling noemt men dan ook terecht de nieuwe verstèrkte Abdij siroop ,,'s Werelds béste Hoest-siroop AKKER 's verstèrkte Verlaagde prijzen j 75 ct., f 1.25, f 2.., f 3.50 p. flacon haar voetstappen bijna niet hoorde; haar vingers omstrengelden de zijne hij voelde het zijdeachtige haar tegen zijn wang. Zoo liep hij een halve mijl door, scherp om zich heen ziende en naar ieder ieder geluid luisterend. Toen stond hij stil, terwijl hij Mary in zijn armen nam en haar hoofdje aan zijn borst legde. Zij hijgde r.aar adem en hij voelde haar hart kloppen. Hij kuste haar halfgeopenden mond. Je bent toch niet bang? vroe* hij opnieuw. Heftig schudde ze met haar hoofd van neen. Zachtjes lachte hij bij zichzelf om haar dappere leugen Zelfs als ze ons gezien hebben als het werkelijk Graham's man nen zijn, zijn we ze ontkomen, troostte hij haar. We zullen nu in een boog oostwaarts naar huis terug keeren Het spijt me, dat ik je zoo heb moeten haasten. Wij kunnen nu langzamer loopen. Wij moeten juist vlugger loo pen, drong ze aan. Ik zou wel wil len bollen Toen ze verder gingen, legde ze haar hand weer in de zijne. Nu en dan stonden ze stil, in het duister starend en scherp luisterend. Twee maal meende Alan verdachte gelui den te hooren. Den tweeden keer sloten haar vingers zich weer vast om zijn hand, doch zij sprak geen woord, alleen scheen haar adem een oogenblik in haar keel te stokken. Na verloop van een half uur klaarde de duisternis iets op. alhoewel de storm dichter bij scheen te komen. De koele voorbode daarvan deed WAT MEN MOET LATEN EN WAT NIET. Men hoeft nog niet zooveel kruis jes achter den rug te hebben, om zich te kunnen herinneren, dat van de Limburgsche groenten het grootste deel in de maag van het „grosze Deutsche Vaterland" terecht kwam. Het Duitsche Ruhrgebied en om geving met zyn millioenenbevolking was een belangryk afzetgebied voor onze tuinbouwproducten, en wie toentertyd ooit een kijkje genomen heeft op de groote markten te M. Gladbach, Keulen, Essen, Dortmund en andere plaatsen, zag er geregeld de Limburgsche producten verschij nen, die een goeden naam hadden en tegeD mooie prijzen van de hand gedaan konden worden. We kunnen dan ook, zonder met het geweten in sterke botsing te komen, verklaren, dat de groenteteelt om Venlo en Roermond zich geheel op de Duitsche markt ingesteld had. De crisis kwam de geweldigste, die de wereld ooit gekend he«ft. In alle landen groote werkloosheid, een algemeene verarming, een algemeen streven, om zich zelf te helpen. Hooge invoerrechten en contingen- teering van producten, die het eigen land kan leveren. Speciaal van Duitsche zijde werden onzen handel zoodanige moeilykhedn in den weg gelegd, dat onze Lim burgsche groententeelt lamgeslagen werd. Wie herinnert zich niet de enorme hoeveelheden aangevoerde groenten op onze veilingen, die den vastge- stelden prijs niet haalden, „door draaiden", zooals de term luidt en aan vernietiging moesten worden prijsgegeven. EEN BELANGRIJK RAPPORT. In dien algemeenen nood gingen er stemmen op, om te beraadslagen, wat er gedaan kon worden om hierin verbetering te brengen. Er werd een commissie ingesteld van vijf leden, waarby o.a. de Rijks!andbouwconsu- lent te Maastricht, die den toestand nader onder de oogen zag en haar bevindingen in een zeer belangrijk rapport heeft neergelegd. Het was voor de commissie geen gemakkelijke taak, om uit den ver warden toestand positieve voorstel len te Kunnen distilleeren. Daarvoor heeft ze heel wat cyfermateriaal betreffende aanvoer en pryzen op de zich reeds voelen Het was lichter, omdat de wolkenmassa zich over den qeheelen hemel scheen te ver spreiden. Alan kon nu duidelijk Marys gezichtje en haar lokken onder scheiden. De heuvels en dalen der steppen teekenden zich thans scher per af en bij een kloof aangekomen ontdekte Alan achter een boschje een stilstaand watertje Dit boschje lag slechts een halve mijl van /ijn bezitting verwijderd. Dicht hierbij bevond zich een bron. Hierheen leidde bij het meisje, terwijl hij haar wees, op welke manier zij het water in haar handen op kon vangen Toen ze haar hoofd achter over boog om te drinken, nam hij haar haar in zijn handen en drukte zijn lippen op. Hij hoorde het water door haar vingers druppelen, haar h«lf verheugden, half ang- stigen lach. die plotseling overging in een doordrngenden kreet, toen hij zich half oprichtte om een slag, die men hem van uit het donkere boschje wilde toebrengen, te ontwij ken. De takken weken uiteenhij hoorde een scherpen kreet, gevolgd door een tweeden van Mary Standish, toen werd hij op zijn knitën gewor pen en achteruit getrokken, terwijl hij wanhopige pogingen deed om zich te bevrijden uit den greep van een paar reusachtige handen, die zijn keel omklemd hadden Wordt vervolgd.

Peel en Maas | 1937 | | pagina 5