TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
Geluksdroom
ABDIJSIROOP
De kerk moet de
menschheid redden
FEUILLETON.
De Kamille.
Aanpassing in de
groententeelt in
Limburg.
Zaterdag 27 Februari 1937
Acht en vijftigste Jaargang No 9
Naar de taak van de
kerk is onze taak.
de Nijrreegsche geslachten ge- Duitschland verkondigd, dat het alles niets uit.
Op de protestvergadering, on
langs te Nijmegen gehouden,
heeft Reet. H. Drost een geest
driftvolle rede gehouden.
Wij geven haar gedeeltelijk
weer volgens verslag van de
„Gldrl."
We leven in een tijd, dat vele
duistere machten de grondpeilers
van onze samenleving trachten
te ondermijnen. En als deze
grondpijlers worden weggerukt
komt er een ruïne te voorschijn
en is het uit met onze katholieke
samenleving.
Dit hebben wij, koste wat het
kost, te voorkomen.
De wereld staat thans op een
tweesprong. En we zien gewel
dige stroomingen, die de wereld
van God wdlen afvoeren, daarom
moeten wij de wereld, met alle
beschikbare krachten stuwen
naar God.
Als dit ons niet gelukt, staan
wij voor een ramp.
Wat wij thans verliezen, is
voor eeuwen verloren, wat wij
thans behouden is voor eeuwen
behouden. Wij hebben thans de
komende wereldgeschiedenis in
onze hand. Beseft uwe gewel
dige verantwoordelijkheid
Wij hebben meerdere van zulke
geweldige verschuivingen gekend
in de wereldgeschiedenis. Denken
we maar aan de ketterij, van
Mohammed. In Noord-Afrika
leefden veel christenen, was de
Kerk voor goed gevestigd naar
het scheen. Door één man werd
in dat wereldgedeelte het Chris
tendom radicaal met worte! en
tak uitgerukt. Dertienhonderd
jaren zijn thans voorbij en nooit
heeft de Kerk haar positie kunnen
herwinnen. Die Christenen, 1300
jaren geleden, hebben het Chris
tendom verloren laten gaan voor
al hun opvolgende geslachten
Welk een verantwoording 1
Wanneer in Spanje een Sovjet
republiek zou zijn gesticht zouden
honderden jaren noodig zijn ge
weest om deze ramp te herstel
len.
Nijmegen is katholiek, maar
dit is hieraan te danken, dat er
vierhonderd jaren geleden, toen
steden en landen de Kerk den
rug toekeerden, hier mannen en
vrouwen geweest zijn, die koste
wat het koste hebben volhard in
hun geloof. Zij hebben vastge
houden aan de Kerk, ofschoon
ook aan hen de kerk werd ont
nomen, hun beelden werden
stukgeslagen en de Godslamp
gedoofd.
En stervend hebben zij het
kruis overgedragen aan hun na
geslacht, zij konden zeggen met
Paulus Bonum certamen certavi:
ik heb den goeden strijd ge
streden.
Stelt dat ook wij waren afge
vallen, vier eeuwen lang zouden
door
JAMES OLIVER CURWOOD.
41.
Heel dikwijls had Alan een der
gelijk schouwspel waargenomen,
wanneer er een zomers orm op han
den was, doch nimmer had hij de
verandering zoo vlug zien plaats
grijpen als thans.
Terwijl zooeven haar gelaat nog
bestraald werd door het gouden
licht der laag aan den hemel staan
de zon. kon hij Mary s gezichtje
nu ternauwernood onderscheiden.
Hij meende, dat dit natuurver
schijnsel, dat zich zoo dikwijls in
de Poolstreken plotseling en onver
wacht voordoet, haar verschrikt had
en hij lachte zachtjes
Maar haar hand klemde zich vas
ter om zijn arm.
Ik heb ze gezienriep ze nu
angstig uit. Ik heb ze gezien.,, daar
gindsin de verte, voordat de wol
ken kwamen opzetten en sommigen
van renden als dieren.
Dat zijn schaduwen, riep hij
uit. Vluchtende vossen of groote
grijze konijnen, misschien wel een
wolf met haar jongen....
Neen, neen, dat was het niet,
fluisterde zij angstig, terwijl haar
vingers zich nog vaster om zijn arm
klemden.
Het waren geen schaduwen....
bet waren mannen 1"
leefd hebben en gestorven zijn
buiten de Kerk.
Thans rust op u de verant
woordelijkheid. U hebt het geloof
te bewaren, opdat vierhonderd
jaren later hier het Te Deum
nog kan worden gezongen, omdat
de voorouders in de twintigste
eeuw hun geloof hebben be
waard
Maar is de toestand zoo ern
stig
Och, gij allen zult wel reeds
hebben ondervonden hoe het
satanische zaad tegen God wordt
uitgezaaid. Men maakt gebruik
van den heerschenden nood en
beschuldigt God en de Kerk, die
het kapitaal beschermt, ja de
kerk, die de verdrukking der
armen twintig eeuwen lang als
een wraakroepende zonde heeft
gebrandmerkt
Er wordt zoo stemming ge
kweekt tegen de Kerk. Wat heeft
men aan God Wat heeft de
Kerk in die 2000 jaren bereikt?
Alsof het Gods wil is, dat er
ellende is en nood, alsof het
Gods wil is, dat er sociale wan
toestanden zijn.
Het is Gods wil dat er sociale
rechtvaardigheid en liefde heerscht
Maar nu de menschen het in
hun domme waanwijsheid hebben
verknoeid moet God maar een
wereldwonder doen.
Maar die God de schuld geven,
zijn zelf schuld, omdat zij het
geloof in God hebben verstikt en
het onderhouden van de wetten
Gods uit de harten der menschen
hebben gerukt.
De moderne mensch wil een
wereld zonder God. Zij zoeken
een eigen god, stofvergoding,
egoïsme, liberalisme, socialisme,
communisme, het collectieve
egoïsme van een bepaalden staat,
het zijn alle uitwassen van een
materialisme zonder God. In de
maatschappij wordt een sociale
Godsmoord voltrokken, omdat er
met God geen rekening meer
wordt gehouden. God is uit het
openbare leven uitgebannen, en
zooals de Paus zegt in „Quas
primas"indien God uit het
openbare leven wordt gebannen,
wordt God ook uit de zielen
zelf gebannen.
Er zijn thans twee wereldstroo-
mingen gaande, die in naam
elkaar bestrijden, maar daardoor
des te gevaarlijk zijn, daar zij de
de menschen, die het eene ge
vaar ontvluchten, in de armen
van het andere dreigen te dwin
gen:
het godloozendom, de wrange
vrucht van het communisme en
het nieuw-heidendom, de wrange
vrucht van het nationaal-socia-
me.
Het nieuw heidendom is het
egoïsme, dat zichzelf tot god
verheft, maar hiertoe zelf niet in
staat doet hij het collectief,
nationaal, maar schept toch een
nieuwen god.
Er wordt beweerd, dat het
nat.-socialisme steunt op den
grondslag van het nieuwe Chris
tendom. Doch het is openlijk in
XXIV.
In dit oogenblik van stilte, waarin
zij bun adem inhielden, opdat hun
geen enkel geluid zou kunnen ont
gaan, hoorde hij plotseling duidelijk
hoe de punt van een schoen tegen
een steen sloeg. Daar Stampede en
hij de eenigen waren van zijn bezit
tingen, die schoenen droegen, be
greep Alao, dat et vreemde menschen
in de buurt moesten zijn.
Waren er velen vroeg hij.
Dat kon ik niet zien. want
de grootste triomf van het land
is, dat het eindelijk van den
hemel af is, daar het tot nu toe
vergiftigd werd door den buiten-
landschen import van het Chris
tendom.
Spr. haalt dan vele voorbeel
den aan, hoe de pers, de orga
nisatie en de jeugd gelijkge
schakeld wordt, om de menschen
op te kunnen voeden volgens den
mythus van Rosenberg, die schrijft,
geen rekening meer te houden
met de eeuwigheid.
Hier te lande kunnen niet, zoo
als beweerd wordt, andere metho
den worden toegepast. Want
volgens den consequenten natio
nalist moet de ziel van het volk
nationaal worden en kan geen
Kerk geduld worden, die super-
nationaal is.
De consequentie van het nat.-
socialisme is de kerkvervolging,
geen bloedige die martelaars
voortbrengt, doch een systema
tische geraffineerde kerkvervol
ging, die afvalligen maakt.
Het nat.-socialisme maakt de
kerken tot kerkers, waarin de
Bruid van Christus wordt opge
sloten.
Het communismede gevaren
daarvan zijn genoegzaam bekend.
Het eerste punt van de inter
nationale godloozenbeweging is
de godsdienst moet vernietigd
worden, alle kerken verbrand
Maar wanneer wij Katholieken
in dezen tijd niet waakzaam zijn,
zal dit den duivel gelukken.
Wij zijn thans bijeen in een
protestvergadering.
Doch wij protesteeren als ka
tholieken navolgend hetzegen,
die U vloeken, doe wel aan die
U haten.
Want beseffen wij wèlal die
godloosheid is in den diepsten
grond een dorst en een heimwee
naar God. Want in de ziel van
iederen mensch ligt een verlan
gen naar God.
Maar de trawanten van den
duivel hitsen op tegen God, ver
bergen Zijn aard en wezen, zoo
dat de wereld, die hunkert naar
Christus, Christus niet meer kent.
Midden onder de menschen
staat Christus, doch de menschen
zien en hooren Hem niet meer.
Wij katholieken zijn het uit
verkoren volk, de kinderen Gods,
de volgelingen van Christus.
Maar als wij, de herauten van
de Waarheid, niet leven volgens
de Waarheid, hoe kan de wereld
dan de Waarheid zien
Als wij de liefde niet beoefenen
hoe kan de wereld dan Christus
vinden, die liefde is?
Als wij de valsche profecten
naloopen hoe kan de wereld dan
den juisten weg vinden
De Kerk, zijn wij. Wij moeten
Christus weer zichtbaar, hoor
baar, voelbaar, tastbaar maken.
De massa kent Christus niet
meer. Wanneer wij protesteeren
maar verzaken aan onze eerste
plichten van rechtvaardigheid en
liefde, als de actie voor God
niet op de eerste plaats een
sociale actie is, dan haalt dit
uit de kamillenbloesem gewonnen
wordt, zuivert niet alleen een wonde,
ten met zulke zware wolken, dat
deze zelfs de zomerzon der Pool
streken tijdelijk kunnen verduisteren,
kwamen zoo zelden voor, dat dit
schouwspel zoo grootsch en machtig
is, dat zelfs de verschijning van het
Noorderlicht er bij in het niet ver
zinkt.
Het was hem alsof hetgeen wat
nu plaats greep, een wonder was,
bet werk van een machtige hand,
die hun redding zou brengen. Er
heerschte thans een inktzwarte duis
ternis, waar anders de zon scheen
Meer en meer verspreidde de
juist kwam er een wolk voor de scherocing zich, geleidelijk alles op
zon, maar ik zag er vijf of zes hard de steppen in een zwart waas hul
loopen....
Achter ons
Ja.
En hebben ze ons gezien
Ik geloof van wel. Ik zag ze
maar even, omdat het zoo donker
werd.
Hij nam haar hand, die hij vast
in de zijne klemde. Hij kon haar
duidelijk hooren ademhalen, terwijl
hij zijn pistool uit het foudraal trok.
Geloof je, dat ze er al zijn
flu sterde zij, terwijl er een angstige
klank in haar stem lag.
Misschien... mijn mannen kun
nen niet van dien kant komen. Je
bent toch niet bang
Neen, neen, heelemaal niet.
Maar toch beef je.
Dat komt, omdat het zoo don
ker is, Alan.
Nooit was de schemering hem zoo
spookachtig voorgekomen als
lend, vol geheimzinnige schaduwen,
wier omtrekken moeilijk te onder
scheiden waren.
Gedurende al dit gebeuren waren
Alan's gedachten steeds aan het
werk.
Onmiddellijk had hij gevoeld, wat
de verschijning van de menschen, die
Mary gezien had, beteekende. Gra
ham s mannen waren in de buurt,
hadden hen ontdekt, en trachtten
hun den terugweg tot zijn bezittin
gen af te snijden
Misschien was het slechts een ver
kenningstroepje en als er werkelijk
niet meer dan vijf of zes waren, het
aantal dat Mary gezien had. zou hij
zich niet ongerust behoeven te maken
Maar er konden er net zoo goed
twaalf als vijftig zijn.
Het was niet onmogelijk, dat
Graham en Rossland, met alle man
die tot hun beschikking war< n.
Slechts enkele malen gedurende al naar zijn uis optrokken. Hij had er
de jaren, die hij in de steppe had tot nog toe niet over nagedacht,
doorgebracht, was dit natuurver i hoe groot dat aantal zou kunnen
schijnsel zoo opvallend geweest. zijn; wel had hij zich rekenschap
Onweersbuien, die op komen zet- gegeven van de overweldigende
EEN NIEUWE OUDE GENEES-
PLANT.
Dr. S. schryft in de Maasbode
De kamille is de nieuwste ontdek
king in de chirurgie. De thee, welke
macht, die Graham achter zich had.
zoowel op politiek als financieel
gebied en dat deze man, opgezweept
door een hartstocht voor Mary
Standish, die aan het waanzinnige
grensde, God noch geboden ontzien
zou om zijn doel te bereiken.
Hij was waarschijnlijk wel zoo
handig het zoodanig in te richten,
dat wanneer het tot tragische ge
beurtenissen kwam, hij zelfs de Wet
nog op zijn hand zou hebben.
Ook zou hij wel zoo slim zijn
geweest zijn menschen rog meer op
zweepen, door zijn lezing over
het gebeurde te geven.
Want Graham was de beleedigde
echtgenoot, die ziin vrouw ging
„redden", terwijl Alan Holt, haar
minnaar en verleider was en dus
verdiende zonder vorm van proces
neergeschoten te worden.
Krampachtig hield hij met zijn
vrije hand zijn pistool omklemd, ter
wijl hij voorwaarts ging,
In de dichte duisternis kon men
uitdrukking van afgrijzen niet zien.
die er op zijn gelaat lag. terwijl hij
bedacht, dat die „redding" voor
Mary Standish zou beteekenen.
Toen kwam er plotseling een ijzige
kalmte over hem, waardoor alle
zenuwen in zijn lichaam gespannen
waren en hij gereed was om aan
alles, wat zich zou kunnen voordoen
het hoofd te bieden.
Als Graham's mannen hen gezien
hadden en van plan waren hun
den terugtocht af te snijden, was de
eenige mogelijkheid om te .ontkomen
door rechtuit te loopen en dat
deed hij dan ook, zoo snel dat het
meisje hem ternauwernood bij kon
houden.
Zoo licht was haar gang, dat hij
Tegenover het godloozendom wordt, zuivert met alleen
i egenover nei goaioozenaom doch ig> volgens chirurgen van naam,
Stellen Wij ons Credo. Maar dan direct bevorderlijk voor de genezing,
moeten Wij ook allen vervuld Zeer etterige wonden, waarop andere
worden van de geheele volheid middelen geen invloed meer hebben,
Gods. Zulke katholieken hebben
Wl] noodig. sappen.
De Kerk moet de wereld red- De moderne chirurgie, de modern
den, maar de taak van de Kerk ste van alle technisch-medische
is nn7P laak I wetenschappen, heeft dus de waarde
X van een plant erkend, die aan onze
De wereld terug naar God. j overgrootmoeders reeds lang bekend
Maar naar God alleen door was. of, om het anders uit te druk-
Christus.
En tot Christus alleen door de
Kerk.
Los van de Kerk beleekent los
van Christus en los van Christus
beteekent los van God.
Dat is het groote drama van
de huidige wereld.
Daarom terug naar de Kerk.
Eersteere aan God in den
hooge, danvrede aan de men
schen.
Eersthet rijk van Christus
herstellen dan herstelt zich de
vrede.
En voor dit maatschappelijk
herstel heeft de Paus, hel hoofd
der Kerk, ons opgeroepen tot de
Katholieke Actie, opdat iedere
man, iedere vrouw, iedere jongen
en ieder meisje mede werke
opdat een nieuwe activiteit, een
nieuwe geest onze maatschappij
doordringe.
Onze liefde, Christus' liefde.
Laten wij daarom besluiten,
onzen Paus en onze Bisschoppen
in alles te volgen. De Paus is
de moderne Nog. Een geweldige
zondvloed dreigt. Doch de Paus
bouwde de ark der Katholieke
Actie en noodde daarin allen uit.
Dan kan de zondvloed stijgen en
stijgen, maar zij die aan zijn uit-
noodiging gevolg gaven, stijgen
mee
En als de vloed dan weer daalt
zal een nieuwe regenboog ver
schijnen, een nieuwe wereld-
gloed van Katholieke liefde.
De Paus is de moderne Mozes.
Hij heeft ons bevrijd uit de roode
zee van socialisme en commu
nisme. Hij heeft deze roode zee
uiteengeslagen voor een veiligen
doortocht voor ons. En de Paus
staat op den Sinaïberg met zijn
encyclieken over maatschappelijk
herstel, de Katholieke actie, het
Priesterschap, het Huwelijk, de
tien geboden in modernen vorm.
Wanneer wij den Paus volgen
zullen wij door de woestijn van
de ellende eens het beloofde
land bereiken.
Deze (aak is grootsch
De wereld is donker en de
menschheid ziet den Wereldver
losser niet.
Wij zijn kinderen van onzen
tijd.
En voeren de menschheid.
Naar Gods eeuwigheid.
kende wetenschappelijke medici
hebben weer een geneesmiddel naar
voren gebracht, dat als volksmedicyn
nooit vergeten was. Het is echter
jjist de trots van de tegenwoordige
wetenschappelijke medici, het goede
en bevorderlijke overal te nemen,
waar zy het vinden en het, na het
te hebben beproefd, als eeb goed
middel voor de zieken te erkennen.
De medische enghartigheid, zooals
deze door Molière in de doktoren
van zijn tijd werd geschilderd, is
reeds lang verdwenen.
In werkelijkheid is de kamille ook
nooit uit de medicijnkast der doktoren
verdwenen geweest. Als prikkel ter
genezing en voor het dichtgroeien
van kleine wonden werden vaak
kamillebladeren gebruikt. De wasem
van de kamillenthee wordt inge
ademd om de heilzame dampen bij
aandoeningen van neus of neusholten,
bij heeschheid en luchtbuiskatarrh
in alle hoeken der slijmviezen te
brengen. Zakjes met warme kamillen-
thee worden op steenpuisten en
andere puistjes gelegd, teneinde deze
vlugger te laten rypen. Zij worden
ook op zieke oogen aangebracht,
waar een behandeling met voort
durende warmte op haar plaats is.
Het gorgelen met kamillethee heeft
een goede uitwerking by ontstekingen
in den mond, alsmede by keel-
amandel-ontstekingen. De aangename
reuk brengt den zieke op die manier
een aanmerkelyke verfrissching, ter-
wyl de slijmvliezen gunstig worden
beïnvloed.
Daarby heeft kamillethee, in tegen
stelling met scherpere middelen,
geen nadeelige uitwerking op de
slymvliezen, zoodat zy zonder be
zwaar gedurende langeren tijd voor
het gorgelen kan worden gebruikt.
Het is ook mogelijk hiermee diep in
den hals te gorgelen, want, wanneer
hierbij wat wordt ingeslikt, is dit
volkomen onschadelijk, hetgeen men
niet van alle gorgeldrankjes kan
zeggen.
Kamillethee, inwendig genomen,
lost evenals vele andere theesoorten,
krampen in de spijsverteringsorganen
op. Maagpijn en darmkolieken worden
door deze dranken gunstig beinvloed.
Het is daarbij zeker niet alleen de
warmte, die een verzachting der
krampen veroorzaak, want, wanneer
men in plaats van deze thee wat
warm water drinkt, is de uitwerking
lang niet zoo sterk. De gedronken
kamillethee bevordert ook de zweet-
afscheiding en wordt "daarom bij
beginnende verkoudheid gebruikt.
De oorspronkelijke naam van de
kamille, chamomilla, is een Grieksch
woord. Het is samengesteld uit
chamai en malon en beteekent :geen
laag bij den grond groeiende appel.
Wrijft men n.l. versche kamillen in
de hand fijn, dan ontstaat een aan
gename reuk, die aan den geur van
versche appelsoorten herinnert. Deze
kamillegeur heeft op vele menschen
een buitengewoon kalmeerenden en
zenuwstillenden invloed. Wanneer zij
kamillen ruiken, voelen zy zich ter
stond kalmer, gezonder en vroolijker.
De moderne pharmaceutische tech
niek gebruikt de kamille dan ook
in verschillenden vorm.
In vele landen heerscht op het
oogenblik een tendenz om den schat
van medische geneesmiddelen vooral
met zulke planten aan te vullen, die
niet eerst met veel moeite uit den
verren vreemde behoeven te worden
gehaald. De kamille kan in byna elk
land gemakkelyk worden aangeplant.
Waarom hoest Ge zoo?
Neem toch de nieuwe verstèrkte
Abdijsiroop, het middel dat op bijna
wonderbaarlijke wijze Uw hoest be
dwingt. Akker's Abdijsiroop werkt
snel en krachtig by hoesten, by kou op
de luchtpypen, bij acute en chronische
bronchitis, helpt heerlijk by borst-
benauwdheid en asthma-aanvallen.
De uitsluitend van plantaardigen aard
zijnde werkzame bestanddeelen uit oude
geneeskruiden welke Abdijsiroop een we
reld-vermaardheid hebben bezorgd, werden
in de nieuwe verstèrkte Abdijsiroop nog
uitgebreid door de toevoeging van de hoest-
bedwingende stof „codeine", die moet be
schouwd worden als het krachtigste middel
ter verdrijving van den hoest en van slijm.
De plantaardige extracten, in Abdijsiroop
verwerkt, werken als balsem op de ontsto
ken slijmvliezen van Uw borst en keel, die
daardoor worden geheeld en versterkt. Om
zijn gelukkige samenstelling noemt men
dan ook terecht de nieuwe verstèrkte Abdij
siroop ,,'s Werelds béste Hoest-siroop
AKKER 's verstèrkte
Verlaagde prijzen j 75 ct., f 1.25, f 2.., f 3.50 p. flacon
haar voetstappen bijna niet hoorde;
haar vingers omstrengelden de zijne
hij voelde het zijdeachtige haar
tegen zijn wang.
Zoo liep hij een halve mijl door,
scherp om zich heen ziende en naar
ieder ieder geluid luisterend. Toen
stond hij stil, terwijl hij Mary in
zijn armen nam en haar hoofdje aan
zijn borst legde.
Zij hijgde r.aar adem en hij voelde
haar hart kloppen. Hij kuste haar
halfgeopenden mond.
Je bent toch niet bang? vroe*
hij opnieuw.
Heftig schudde ze met haar hoofd
van neen.
Zachtjes lachte hij bij zichzelf om
haar dappere leugen
Zelfs als ze ons gezien hebben
als het werkelijk Graham's man
nen zijn, zijn we ze ontkomen,
troostte hij haar. We zullen nu in
een boog oostwaarts naar huis terug
keeren Het spijt me, dat ik je zoo
heb moeten haasten. Wij kunnen nu
langzamer loopen.
Wij moeten juist vlugger loo
pen, drong ze aan. Ik zou wel wil
len bollen
Toen ze verder gingen, legde ze
haar hand weer in de zijne. Nu en
dan stonden ze stil, in het duister
starend en scherp luisterend. Twee
maal meende Alan verdachte gelui
den te hooren.
Den tweeden keer sloten haar
vingers zich weer vast om zijn hand,
doch zij sprak geen woord, alleen
scheen haar adem een oogenblik in
haar keel te stokken.
Na verloop van een half uur
klaarde de duisternis iets op. alhoewel
de storm dichter bij scheen te komen.
De koele voorbode daarvan deed
WAT MEN MOET LATEN
EN WAT NIET.
Men hoeft nog niet zooveel kruis
jes achter den rug te hebben, om
zich te kunnen herinneren, dat van
de Limburgsche groenten het grootste
deel in de maag van het „grosze
Deutsche Vaterland" terecht kwam.
Het Duitsche Ruhrgebied en om
geving met zyn millioenenbevolking
was een belangryk afzetgebied voor
onze tuinbouwproducten, en wie
toentertyd ooit een kijkje genomen
heeft op de groote markten te M.
Gladbach, Keulen, Essen, Dortmund
en andere plaatsen, zag er geregeld
de Limburgsche producten verschij
nen, die een goeden naam hadden
en tegeD mooie prijzen van de hand
gedaan konden worden. We kunnen
dan ook, zonder met het geweten in
sterke botsing te komen, verklaren,
dat de groenteteelt om Venlo en
Roermond zich geheel op de Duitsche
markt ingesteld had.
De crisis kwam de geweldigste,
die de wereld ooit gekend he«ft. In
alle landen groote werkloosheid, een
algemeene verarming, een algemeen
streven, om zich zelf te helpen.
Hooge invoerrechten en contingen-
teering van producten, die het eigen
land kan leveren.
Speciaal van Duitsche zijde werden
onzen handel zoodanige moeilykhedn
in den weg gelegd, dat onze Lim
burgsche groententeelt lamgeslagen
werd.
Wie herinnert zich niet de enorme
hoeveelheden aangevoerde groenten
op onze veilingen, die den vastge-
stelden prijs niet haalden, „door
draaiden", zooals de term luidt en
aan vernietiging moesten worden
prijsgegeven.
EEN BELANGRIJK RAPPORT.
In dien algemeenen nood gingen
er stemmen op, om te beraadslagen,
wat er gedaan kon worden om hierin
verbetering te brengen. Er werd een
commissie ingesteld van vijf leden,
waarby o.a. de Rijks!andbouwconsu-
lent te Maastricht, die den toestand
nader onder de oogen zag en haar
bevindingen in een zeer belangrijk
rapport heeft neergelegd.
Het was voor de commissie geen
gemakkelijke taak, om uit den ver
warden toestand positieve voorstel
len te Kunnen distilleeren. Daarvoor
heeft ze heel wat cyfermateriaal
betreffende aanvoer en pryzen op de
zich reeds voelen Het was lichter,
omdat de wolkenmassa zich over
den qeheelen hemel scheen te ver
spreiden.
Alan kon nu duidelijk Marys
gezichtje en haar lokken onder
scheiden. De heuvels en dalen der
steppen teekenden zich thans scher
per af en bij een kloof aangekomen
ontdekte Alan achter een boschje
een stilstaand watertje
Dit boschje lag slechts een halve
mijl van /ijn bezitting verwijderd.
Dicht hierbij bevond zich een bron.
Hierheen leidde bij het meisje, terwijl
hij haar wees, op welke manier zij
het water in haar handen op kon
vangen Toen ze haar hoofd achter
over boog om te drinken, nam hij
haar haar in zijn handen en drukte
zijn lippen op. Hij hoorde het
water door haar vingers druppelen,
haar h«lf verheugden, half ang-
stigen lach. die plotseling overging
in een doordrngenden kreet, toen hij
zich half oprichtte om een slag, die
men hem van uit het donkere
boschje wilde toebrengen, te ontwij
ken.
De takken weken uiteenhij
hoorde een scherpen kreet, gevolgd
door een tweeden van Mary Standish,
toen werd hij op zijn knitën gewor
pen en achteruit getrokken, terwijl
hij wanhopige pogingen deed om
zich te bevrijden uit den greep van
een paar reusachtige handen, die zijn
keel omklemd hadden
Wordt vervolgd.