Kerstmis.
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
PAREL
DER PEEL
Buitenland.
Hoe het Kerstfeest
ontstond.
USat aan jeuken konit is góed
Griep, Influenza.
PUROL er op!
Provinciaal Nieuws
Donderdag 24 December 1938
Zeven en vijftigste Jaargang No 52
Onze Karnemelk
en Karnemelkspap
een heerlijk en voortref
felijk voedsel voor jong
en oud
Coöp. Zuivelfabriek
„VENRAY"
PEEL EN MAAS
ADVERTENTIEPRIJS: 1 tot 8 regels 60 ct.
per regel 7l/a ct- Bij contract groote reductie
Uitgave FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY I ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct.
Telefoon 51 Giro 150652 Buiten Venray p. kwartaal 75 ct. Afz. nummers 5 cent.
een frissche drank,
een gevraagde
lekkernij,
een zeer voedzaam
product,
overal verkrijgbaar.
Voor velen brengt het Kerst
feest, dat in wezen zulk blij
feest behoort te zijn, van jaar op
jaar nieuwe en vaak diepere
teleurstelling. Niet voor de op-
pervlakkigen. Helaas zijn er mas
sa's trenschen, voor wie Kerstmis
niet méér, maar ook niet minder
beteekent dan: twee of diie Zon
dagen, 'n leuke huiselijke ver
siering met Kerstboom, kaarsjes,
hulst, leuke pret onder elkaar,
spelletjes enz.
Voor anderen echter beteekent
het vooruitzicht van Kerstmis de
geesteielijke hunkering naar de
Verlossing, naar den Vrede.
Vrede voor zich zelf, vrede
voor en met anderen, vrede in
God. We leven in een wereld
van onvrede, waar de liefde
wordt verdrongen, door den haat
en de waarheid wordt verdron
gen door het geweld.
In zulke wereld kan men
smachten naar de herdenking
van het grootste moment in
's werelds bestel, maar de her
denking van het feit van Chris
tus geboorte.
We verlangen naar Kerstmis
in de hoop, dat dan de wereld
weer iets zal verstaan van de
blijde boodschap van den Vrede,
de Verlossing. Iets za! verstaan
van het gejuich der engelen, die
het uitschalden, dat allen Zijn
welbehagen zouden hebben, die
zich van goeden wille betoonen
om de genade van den vrede uit
de handen van den Verlosser te
ontvangen.
Als tragisch voelen we vaak
het Kerstfeest aan, omdat de
werkelijkheid meestal zoover af
blijft van wat door God's goed
heid had kunnen zijn.
De weg van den vrede, die
ons werd gewezen, is groot en
breed en wij allen kunnen hem
begaan. Als Christenen moeten
we hem begaan. Maar we putten
ons altijd uit in bedenksels van
motieven, welke ons moeten
excuseeren voor den gang over
het smalle kronkelpad van haat
en nijd en geweld, waar we el
kaar verdringen en beoorlogen.
Millioenen christenen zullen op
het Kerstfeest de kerken weer
vullen om de boodschap der
Verlossing te ontvangen, maar
weinigen zullen die boodschap
in zich opnemen.
De vrede kan slechts werke
lijkheid worden, wanneer hij van
ons zelf uitgaat, maar wij, in
onze hoovaardij, wenschen
meestal slechts een vrede te
aanvaarden, welke bij anderen
begint. De mensch wil pas den
vrede, wanneer allen uit zijn om
geving rond hem op de knieën
liggen.
Zóö willen dat ook de volkeren.
Hoe anders was het voorbeeld
van den goddelijken Meester
Niet naast, maar tegenover
Hem stond een zondige wereld,
die Hem tot in alle vezelen van
Zijne majesteit had gekrenkt. En
toch kwam Hij tot die wereld.
Die wereld bracht Hij den
vrede, Zijn vrede. Dien vrede
gaf Hij uit zich zelf, uit het
goddelijke Lichaam verklaarde
Hij zich bereid om hetmensche-
lijke Leven te laten rijten, öns
ten zegen en zaligheid.
De vrede op de wereld kan
slechts komen door offerzin, riet
door kracht èn geweld. Voor
vrede valt niet te vechten, we
kunnen er slechts voor lijden.
Daarom zal ook nooit de vrede
worden geboien uit de krank
zinnige en goddelooze bewape
ning onzer dagen.
Er zijn millioenen menschen,
die iels van den Vrede vanj
Christus in zich voelen, maar te
weinigen zijn er, die dezen vrede
rijker maken door hem uit te,
deelen.
De Vrede van Christus zal
pas domineeren, wanneer we;
hem verbreiden door onzen naas-
ten te vergeven, als zij ons
kwaad hebben gedaan en door
minder ons eigen recht dan wel
het heil van anderen te zoeken
en na te streven.
De boosheid moet vernietigd
worden door de liefde.
Onlangs hoorden we in een
geestelijke radio-toespraak een
mooi vers citeeren, welker juis-
tcn tekst we nasloegen. Wie
naar den inhoud van dat vers
leven, zullen toegankelijk zijn
door de Boodschap van Kerstmis,
voor den Vrede van Christus en
zullen het Rijk van den Vrede
helpen verbreiden.
Is iets vriend'lijks u geschied
Geef het door
Houd het voor u zeiven niet;
Geef het door
Laat het door de jaren gaan,
Dragen rijken zegen aan.
Drogen menig bitt're traan
Geef het door
Liefde vraagt de liefdedaad;
Geef het door
Wat gij houdt tot eigen baat
Gaat te loor.
Arm is hij, die nimmer geefl;
Rijk is, wie van geven leeft,
Daar hij reine vreugde heeft
Altijd door
Md.
een feit, dat wij nu vieren op den
feestdag van Driekoningen.
Nu heeft het Driekoningenfeest,
waarvan de oorsprong naar de twee.
de eeuw terugvoert, ten deele wel
de gedachte gekend aan de neder.
daling van God den Zood op aarde,
VREDE OP AARDE.
BEHALVE....
doch het accent lag toch veel meer de Wokken
.op de eerste openbaring van Chris- a uï-a u" 7"^
tus als verlosser van de heidensche
Het is een eigenaardig verschijnsel,
dat hoe algemeener een feest of ge
bruik is, des te minder men weet,
wanneer en hoe het ontstaan is en
op welke wijze het zich heeft ont
wikkeld. De beste volksliederen zijn
nog altijd die volksliederen, waarvan
men den maker niet kent en waar
van allen, die ze zingen niet weten,
hoe oud ze zijn. Zoo ook is het met
feesten en daarop maakt het Kerst
feest, waarschijnlijk wel het meest
gevierde feest ter wereld, geen uit
zondering.
Vraagt men naar het ontstaan
van het Kerstfeest, dan zal iedereen
antwoorden, dat het ontstaan is uit
het liturgisch jaar der Kerk. Dat
is natuurlijk heel juist, maar de
meesten zullen ook geneigd zijn te
gelooven, dat het Kerstfeest zoo oud
is als de Kerk zelf. Doch daarin
vergissen zij zich. Het Kerstfeest is
ongeveer vijf eeuwen jonger.
Paschen en Pinksteren zijn feesten,
die even oud zijn als de Kerk, de
herdenking van het lijden en sterven
van Onzen Heer is een ander hoogte
punt in het liturgisch leven, dat zijn
oorsprong vindt in de allereerste
jaren der christenheid, doch het
Kerstfeest is niet geboren uit dien
pontanen drang om te herdenken
in te vierenhet is veel later ont
staan, n.l. in de vierde eeuw, terwijl
het bijna honderd jaar duurde voor
het algemeen verbreid was en het
merkwaardige is, dat niemand eigen
lijk een bevredigende verklaring kan
vinden op de vraag, waarom het in
de vierde eeuw ontstond.
Op het eerste gezicht kan het
natuurlijk verbazing wekken, dat
een feest, in rang gelijk aan Paschen
Pinksteren, maar naar ons ge
voelen toch nog iets verhevener dan
die andere hooge feesten, niet onmid
dellijk van den aanvang der Kerk
af gevierd is. Toch zijn er enkele
argumenten aan te voeren, die dit
wel eenigszins begrijpelijk maken.
Vooreerst dan, toen Christus stierf
en van den dood verrees en toen het
Pinksterwonder zich voltrok, toen
waren er vele bewuste leerlingen en
niet te vergeten de apostelen zelf,
die in hun verder leven deze aller
belangrijkste feiten op hun jaardagen
het bijzonder herdachten. De
viering van Paschen en Pinksteren
sloot vanzelf op het echte, het eerste
Paasch- en Pinksterfeest aan.
Christus' geboorte echter moet ook
in dien tijd wellicht reeds bgna in
een legendarische onwerkelijkheid
verdoken zijn geweest. Dat was het
geheim van den Kerstnacht, het
geheim van Jozef en Maria, het
grootste wonder, waarmede heel het
verlossingswerk begon, doch waar
van de wereld onkundig bleef.
Men voelt het groote onderscheid.
Paschen en Pinksteren herinnerden
de menschen zich levendig, doch om
het Kerstfeest te vieren, daartoe
gevoelde niemand een groote behoefte
en dit te minder, omdat in die tijden
het gebruik om den geboortedag te
vieren niet bekend was, of zoo het
voorkwam, in een kwaden reuk
stond. Goddeloozen ais Pharao, An-
tiochus en Herodus vierden hun
geboortedag, de eerste christenen
deden het zeker niet. Tegenwoordig
wordt er in Katholieke landen nog
weinig gehecht aan verjaardagen.
Men vierde destijds wel den sterf
dag, omdat dit de geboortedag was
tot het ware levende eeuwigheid.
Dat is een tweede reden, waarom
men een Kerstfeest in de christelijke
kerk van de eerste eeuwen niet
kende. En strikt genomen is het I
ontstaan van het Kerstfeest zelfs
niet eens te verklaren als de be - j
hoefte om Christus' geboorte te1
herdenken, doch meer als een her
denking van Christus' openbaring,1
wereld, de zinvolle beteekenis van
de verschijning der drie wijzen uit
het Morgenland.
Heel opmerkelijk is ook, dat men
verder op dit feest van den zesden
Januari herdacht Christus' eerste
wonder te Cana, de openbaring van
zijn heerlijkheid, wederom dus een
openbaring. Men noemde het feest
daarom ook wel het geboorteieest
van de wonderen des Heeren.
Voorts herinnerde het feest in die
eerste tijden aan Christus doop in
de Jordaan, bij welke gelegenheid
de H. Drievuldigheid zich ten duide
lijkste openbaarde, alsmede aan de
wonderbare broodvermenigvuldiging,
waarbij men ook dacht aan een
openbaring voor een groote menigte
van vijfduizend menschen.
De Grieksche Kerk noemde het
Driekoningenfeest den dag van het
licht.
Zoo ziet men, dat het Drieko
ningenfeest, eenigszins vaag verbon
den met de gedachte met de komst
van Gods zoon op aarde, steeds ge
staan heeft in het teeken van de
openbaring. En toen de Kerk in de
derde eeuw het feest officieel opnam
in haar liturgie, toen geschiedde dat
als het feest van de geboorte en de
doop van Christus.
Het is de Oostersche Kerk, waar
in het 't eerst verbreiding heeft ge
vonden; de oorspiong ligt eigeDljk
in Egypte en na het Concilie van
Nicaa heeft hét ook in het westen
snel verbreiding gekregen.
Men ziet hieruit dus, dat Epiphania
de oude naam voor het Driekonin
genfeest, naar zijn beteekenis ge
leidelijk evolueerde van openbaring
tot geboortefeest, al blijft toch ook
nog gedurende de geheele eerste
helft van de vierde eeuw de eerste
be'eekenis aan het feest inhaerent.
Dat de herinnering aan Christus'
geboorte sterker werd, het is mis
schien te verklaren uit den afstand
dien de geschiedenis langzamerhand
tot dit feitelijk alles overheerschen-
de gebeuren genomen had.
De persoonlijke herinneringen aan
Paschen en Pinksteren verzwakten
natuurlijk, zij, die deze gebeurtenis
sen van ooggetuigen hadden verhaald
gekregen, behoorden ook niet meer
tot de levenden.
Het is niet ondenkbaar, dat men
zich sterker ging bezinnen op de
gebeorte van Christus.
Daarbij komt, dat men van de
Grieksche kerk reeds „dag van het
licht", als de beteekenis van Epi
phania kende, maar dan kan hier
vandaan ook een relatie vinden met
het Licht, dat in den Kerstnacht
over de in heidendom gedompelde
wereld opging.
Zoo ongeveer zal dan het feest van
den zesden Januari als geboorte- en
doopfeest van Christus ontstaan zijn.
Doch nu komt er plotseling en ge
heel onverwacht het nieuwe Kerst
feest van den vijfentwintigsten De
cember, dat wij nu kennen. De Kerk
heeft het in 354 ingevoerd en aan
de hand van de berekening van Jo
hannes Crysostomus in het wel te
begrepen waarom het juist in Decem
ber werd geplaatst. December kan
naar alle waarschijnlijkheid als de
geboortemaand van Christus worden
aangenomen, doch het is onzeker,
waarom de dag juist op 25 Decem
ber werd gesteld.
Wel zijn er nog enkele redenen te
noemen, waar uit kan blijken, dat
deze datum niet willekeurig gekozen
werd. Het feest viel aldus samen met
den vierentwintigsten dag van den
Joodschen kalender en op dezen en
volgende dagen vierden de Joden het
feest van de inwijding en de reini
ging van den tempel. In de heiden
sche wereld werden juist omstreeks
dezen tijd eveneens de groote feesten
gevierd van de winterzonnewende,
wat dus eigenlijk ook weer de terug
keer van het .licht beteekeade. De
Romeinsche oudheid vierde van den
vierentwintigsten November af dertig
dagen lang de Brumalia en vanaf
den zeventienden tot den vijfentwin
tigsten December de Saturnalia, den
God van den landbouw. Er is natuur
lijk verband tusschen het feest van
deze godheid en de zonnewende.
Door deze en soortgelijke verkla
ringen kan men ongeveer begrijpen
waarom de vijfentwintigste December
definitief werd verheven tot den feest
dag van de geboorte van Christus.
De kerk immers heeft zich steeds
aangepast b\j de oude in het volk
gewortelde gebruiken en aan hun
heidensche feesten heeft zij aldus
een geheel nieuwe beteekenis weten
te geven. Het is ook wel te begrijpen,
waarom juist nu het Concilie van
Nicea, waar immers de Godheid van
Christus werd vastgesteld, de tijd
rijp was om een geheel apart feest
voor Christus' menschenwording in te
richten.
Van Rome uit heeft het Kerstfeest
zich over de geheele christelijke we
reld verbreid. Sommige landen in het
Oosten boden nog wel langen tijd
weerstand, maar omstreeks het mid
den van de vijfde eeuw werd het
Kerstfeest overal gevierd als het
meest glorierijke
der naderende Verlossing te verkon
digen. Vrede den menschen, die van
goeden wille zijnHelaas, hoevelen
zijn er nog van goeden-, van vredes-
wille Aan de volkeren wordt hon
ger, althans matigheid en soberte
gepredikt, teneinde aldus geld te
sparen voor kanonnen en vlieg
machines, bestemd om dood en ver
derf te zaaien onder hen, die worden
gehaat. Menschen, die zich van
superieur ras meenen, onderdrukken
en vervolgen hun naasten, omdat ze
van „vreemd bloed" worden geacht.
In Spanje vergieten kinderen van
één volk, één geloof, één God, eikaars
bloed, omdat de een den ander de
vrijheid betwist om te dwingen en
neer te halen, wat den ander lief is.
In China, in Japan, in Rusland,...
Och, waarom zouden we zoo doorgaan
haat, nijd jegens elkaar, wan
trouwen, zij zijn de volksbeheerschers
van onzen tijd.
De boodschap van den Vrede is
ook voor het heden, maar we raken
tesamen meer en meer verwijderd
van den goeden wil, met welken
deze boodschap moet worden ver
staan en ontvangen.
Moge de schrille tegenstelling tus
schen wat zijn moest en wat is, de
volkeren iets meer toegankelijk
maken voor het heil van de Kerst
boodschap.
GUZELAARS-RUIL
Het schijnt, dat een zeer zwak
straaltje van het Kerstlicht tot in
de Spaansche oorlogskwartieren,
althans aan het Baskische front, is
doorgedrongen. Er heeten tenminste
onderhandelingen gaande te zijn om
tijdens het Kerstfeest het geweld
van wapenen te laten rusten. Wanneer
onmiddellijk daarna weer dood en
verderf zou worden gezaaid, had
zulke wapenstilstand niet veel méér
beteekenis dan die van een gebaar.
We mogen echter verhoopen, dat de
vredesidee, welke er aan ten grond
slag ligt, in de dagen van het be
stand als het daartoe komt
verder moge rijpen.
De vrede in Spanje zal toch aan
het Baskische front moeten begin
nen, omdat daar de tegenstellingen
tusschen de twee partijen minder
scherp zijn dan rond Madrid en aan
het Oostfront. De Basken zijn met
de nationalisten één van zin ten
aanzien van orde, gezag en geloof
vechten slechts voor den door
hen gewenschten vorm van bestuur
lijke zelfstandigheid.
Er is ook sprake van, dat aan
het Baskische front over en weer
een groot aantal gijzelaars zullen
worden uitgewisseld men spreekt
van 5000 personen aan weerskanten.
FRANCO'S OFFENSIEF.
De laatste dagen zijn de gevechten
rond en om Madrid weer hevig op
gelaaid, zonder dat voorloopig be
langrijke resultaten werden bereikt.
In deze reeks van nieuwe gevechten
worden vóórboden gezien van een
grcot offensief der nationalisten, die
in de buurt van de hoofdstad een
beslissiDg in den burgeroorlog zouden
willen forceeren. In elk geval heeft
Franco zijn legers gereorganiseerd
en versterkt en kan een imposante
poging om in een grooten veldslag
een overwicht te verwerven, tegemoet
worden gezien.
NON-INTERVENTIE IS PLICHT.
Bij de debatten in het Lagerhuis
over Engelands buitenlandsche poli
tiek, heeft de min. van buitenl.
zaken, Lord Eden, wederom uitvoerig
over Spaüje gesproken.
Wij zijn van oordeel, zeide de
minister o.a., dat het de plicht van
alle naties is, buiten den strijd in
Spanje te blijven en het Spaansche
volk te veroorloven, zijn reeds vol
doende tragische moeilijkheden op
eigen wijze te regelen.
DE VRIJHEID TER ZEE.
Nationalistische oorlogsschepen
hebben het 4500 tonmetende sovjet-
Russische s.s. „Komsomol", dat met
een lading ijzer voor de Spaansche
rooden naar Gibraltar onderweg was,
ter hoogte van Oran aangehouden.
Nadat de uit 25 tot 30 koppen
bestaande bemanning gearresteerd
was heeft men het sovjet-schip in
brand gestoken.
Het brandende vaartuig werd door
den kapitein van een Belgische tank
schip waargenomen, die onverwijld
naar Gibraltar telegrafeerde, dat hij
een in vlammen staand schip, ver
moedelijk van Russische nationaliteit
was voorbijgevaren, in welks nabij
heid zich nationalistische oorlogs-
Al is de prijs bij het koopen van uw KLEEDING nog
zoo belangrijk, VOOR ALLES wilt U IETS GOEDS heb
ben. Dit is nu juist zoo prettig bij onsof U nu het
beste of het goedkoopste neemt, U zult steeds ender
vinden „Wal van Joh. Jeuken komt is goed
Vraagt zonder verplichting onze schitterende stalencollectie
ter inzage voor Uw
Winterjas Wintercostuum Damesmantel
Langstraat 1 I I I D I
la Jon. Jeuken-rouwels Telefoon 162
Dames- en Heeren-Tailleur (Het Huis met de trapjes)
te omtkomen door zich tijdig te schik
ken naar de heerschers van morgen.
Nu de meeste socialisten reeds zijn
opgeborgen, is men begonnen met de
vervolging der Centrum-afgevaar
digden. Twee leiders dezer partij,
rechter Kielinger en de ambtenaar
Bachan, zijn tijdens de uitoefening
van hun functie aangehouden.
Thans zullen de Nazi's spoedig de
door hen beoogde grondwetsherzie
ning kunnen doordrijven.
Immers, volgens het nieuwe regle
ment, van orde van den volksdag,
dat is aangenomen met de stemmen
der nationaal-socialisten voor, is het
mogelijk, dat afwezige afgevaardig
den voor verscheidene zittingen wor
den uitgesloten.
De voorzitter van den volksdag
heeft besloten deze bepaliDg rigou
reus toe te passen tegen afgevaar
digden, die zich in preventieve hech
tenis bevinden. Zoo is de socialisti
sche afgevaardigde Goddau van deel
neming aan tien zittingen uitgesloten.
DE TOESTAND IN CHINA.
DE AAP UIT DEN MOUW.
De hoop, dat na het afioopen van
den wapenstilstand van drie dagen
de vijandelijkheden in de provincie
Sjensi niet hervat zouden worden, is
niet in vervulling gegaan. De Nan-
king-regeering had zich bereid ver
klaard, de onderhandelingen met den
opstandigen maarschalk TsangHsoe
Liang voort te zetten en te dien einde
dan wapenstilstand met drie dagen
te verlengen, op voorwaarde evenwel
dat maarschalk Tsjiang Kai-Sjek
uiterlijk Zaterdagmiddag om zes uur
vrijgelaten zou zijn.
Aangezien aan dezen onvoorwaar-
delijken eisch geen gevolg is gegeven,
beschouwde Nanking den wapenstil
stand als geëindigd en werden de
vijandelijkheden hervat.
Intusschen zijn de eischen, die de
.jonge maarschalk" Tsjang Hsoe
Liang stelt, in details bekend ge
worden. Zij zijn zes in getal, te
weten
1. Betaling door Nanking van een
bedrag van 300 millioen Chineesche
dollar (ruim 150 millioen gulden).
2. Verplaatsing der troepen van
Tsjang Hsoe Liang naar garnizoenen
in rijkere provincies dan Sjensi en
Kansoe.
3. Straffeloosheid.
4. Verzorging, soldij en uitrusting
van zijn strijdmacht op denzelfden
voet als de Nanking-troepen.
5. Onmiddelrjke oorlogsverkla
ring van Japan.
Benoeming van twee van zijn
generaals tot opperbevelhebber van
het nieuw te vormen „leger tot red
ding des lands".
De onder 5 en 6 genoemde eischen
worden door Nanking volkomen on
aanvaardbaar genoemd.
Het offensief der Nanking-troepen
is intusschen in vollen gang; reeds
werden enkele steden op 40 a 50 K.M.
afstand van Sienfoe na hevige ge
vechten bezet. Men vreest echter meer
meer voor het lot van STjang Kai
Sjek en zgn mede gevangen geno
men staf.
Volgens latere berichten zouden
de vijandelijkheden weer zijn gestaakt
de onderhandelingen tusschen
partijen zijn hervat.
JAPAN WACHT AF.
De Japansche minister van buiten
landsche zaken, Arita, heeft in den
kabinetsraad medegedeeld, dat alle
Chineesche provinciën, met uitzon-
deriDg van Sjensi en Kansoe, de
Nanking-regeering steunen. Deze
regeering heeft den Japanschen am
bassadeur de verzekering gegeven,
dat de Chineesche politiek ten op
zichte van Japan niet beïnfluenceerd
wordt door de gebeurtenissen te
Sianfoe.
Terwijl er in legerkrlngen eenige
onrust merkbaar is, is de stemming
in officieele kringen, die een afwach
tende politiek de juiste blijven achten,
kalm.
Hoewel men van meening is, dat
de positie van het kabinet-Nirota
ernstig geschokt is, is het waar
schijnlijk, dat er geen wijziging in de
schepen ophielden. Van de bemanning Japansche politiek zal treden voor
had hij niets gezien.
De sovjet-regeering stelt een
ernstig onderzoek in. De „Komsomol"
had reeds den 15en December in
Gibraltar moeten aankomen, doch is
daar niet gearriveerd.
KORTE BERICHTEN.
AARDBEVINGSRAMP.
In de Amerikaansche republiek
San Salvador heeft een ernstige
aardbevingsramp plaats gehad. Meer
de oppositie-leden van den Senaat dere dorpen en een stad van 27000
en innigste feest achter^ slot en grendel te zetten. De inwoners zgn verwoest. Er zouden
UIT DANZIG.
DE VREDE TN DEN KERKER.
De nazi-autoriteiten gaan voort om
de bijeenkomst van het parlement
op 24 December.
Al wat U noodig heeft om spoedig
te herstellen, zgn een paar MIjnhardt's
Poeders. Per stuk 8 ct.doos 45 ct.
Bij Uw Drogist.
MIJNEXPLOSIE.
Dé' Europeesche bedrijfsleider en
ongeveer 150 inboorlingen zgn, naar
men gelooft, om het leven gekomen
bg een mgngasontploffing, welke zich
voordeed bij Asansol in Br. Indië.
JALOERSCHE OUDE.
Te Pittsburgh pleegde een zeven
tigjarige politieman, die zgn 40 jaar
jongere vrouw uit ziekelijke jaloersch-
heid niet vertrouwde, een vijfvoudigen
moord, Hij drong het huis van zijn
schoonvader binnen, schoot dezen,
evenals zijn vrouw, neer en doodde
nog twee andere vrouwen, benevens
een 19-jarigen jongeman.
ZESTIENVOUDIGE DOODSLAG.
Uit Sao Paolo wordt bericht, dat
een Braziliaansche landbouwer, wiens
zoon door een Japansch kolonist
wegens diefstal van fruit een hand
was afgekapt, aan welke verwon
ding de jongen spoedig daarop over
leed, niet alleen den moordenaar
heeft gedood, doch bovendien nog
vijftien andere Japanners van het
leven beroofd. Nader wordt hierom
trent gemeld, dat het mishandelde
kind, nadat het een hand was afge
kapt, nog het huis van zgn ouders
had weten te bereiken, waar het
vertelde, wat er was gebeurd. Hierna
stierf de knaap. De vader, gek van
smart, nam zijn geweer en schoot
op den weg alle Japanners, die hij
zag neer.
Dit moet Uw eerste ge
dachte zijn bg Brand- en
Snij wol dm, Ontvellingen en
allerlei Huidverwondingen
Het verzacht en geneest
Marktberichten.
VENLO. Op de Coöp. Veilingver-
eeniging van Maandag was de aan
voer 2.055.000 eieren.
Kipeieren van f 3.70 tot f 4.50
Kleine eieren van f 3.10 tot f 3.40
Eendeieren van f 3.tot f 3.20
ROERMOND. Op de Coöp. Veiling-
vereeniging van Maandag was de
aanvoer 2.750.000 eieren.
Kipeieren van f 3.10 tot f 4.50
Eendeieren van f 3.tot f 3.20
van het jaar. (De Maasbode) Duitsch-nationalen trachten dit lottalrijke dooden zijn.
VENRAY, 24 Dec. 1936.
BENOEMING.
Ingaande 1 Januari 1937 is de H^r
W. H. A. Westerhuis, thans klerk
ten ontvangkantore der directe
belastingen enz. alhier, benoemd tot
rijksklerk en als zoodanig geplaatst
ten Ontvangkantore te Doetinchem.
MOEDER MET TWEE KINDEREN
VAN DE TRAPPEN GEVALLEN.
Mej. H. in de Henseniusstraat had
Zaterdag j.l. het ongeluk, met een
paar kinderen op den arm van de
trap te vallen. De kinderen bekwamen
geen noemenswaardig letsel, doen
de moeder kreeg verschillende iD-
wendige kneuzingen.
LUXOR THEATER.
Eerste en Tweede Kerstdag geeft
Luxor als Kerstprogramma het
grandiose filmwerk „Ball in Savoy",
met de gevierde zangeres Gitta Al-
par in de hoofdrol. De deftige aan
kleeding en de verschillende schlager
melodiën doen deze film een prach
tig geheel maken. Felix BressartaU
verdienstelijke secretaris is eenig.
Alles en alles een mooie film.
In hetzelfde programma nog een
tweede hoofdnummer „Onder de
daken van Praag", eveneens een mooi
filmwerk dat eenige genoeglijke uren
verschaft.
Zondag en Maandag kunnen de
liefhebbers van lachen hun hart op
halen met het zeer geestige film
werk „Op de planken", met den ge
vierde komiek der komieken Joe
Brown, een prachtfilm voor jong en
oud, en wordt als de beste be
schouwd van Joe Brovrn. Dus om
volop te genieten.
Men vezzoekt ons tevens Uwe
aandacht te vragen voor de binnen
kort te vertoonen indrukwekkende
film „De Rozenkrans".