van PEEL EN MAAS
IMMUFACTIIBEN
VENEAY
St. Nicolaas en Pieterman
komen bij V. PIJLS
Mantels en Hoeden
20 tot 30 pet korting
20 pet. korting op Pelterijen
Sint Nicolaas.
Interview met
Sinterklaas.
als Vellen, Bontkragen, Shawlkragen enz.
Op onze groote prachtcollectie VOSSEN
10 pet. korting.
Ratiné KINDERJEKKERS in bruin en blauw ook
met 10 pet. korting.
FALCON
Mantels en
Heerenj assen
In beige en Marine
Alle maten
STEEDS
VOORRADIG
ALLE MODELLEN
zijn onze Handschoenen, Kousen, Skisokjes,
Dames-Jumpers, gebreide Japonnen, Vesten,
Kinderjurken en Pullovers voor elke leeftijd.
Eng. Hemden, Zelfbinders, Sjaals, Sokken, Bretels, Pyama's, Slipovers enz
ZAKDOEKEN in luxe verpakking, ook de bekende Pyramide Zakdoeken.
Zaterdag 23 November 1935
Zes en vijftigste Jaargang No 47
icoiaas-nummer
DU is de levend-blijvende
gedachte van het Sint
Nicolaasfeest: elkander in
stilte wel te doen en de
linkerhand daarbij niet
Ie doen weten, wat de
rechter doet.
St. Nicolaas, de wonderdoener,
de heerscher over zijn volk, dat
hij voor zich won door zijn
groote godsvrucht en zijn onme
telijke weldadigheid, is een
figuur, welke steeds in de ver
beelding der volkeren de eeuwen
door is blijven voortleven als de
weldadige wonderdoener.
Het zijn geen legendes, dat de
onbaatzuchtige naastenliefde hem
leidde tot liefdediensten jegens
noodlijdende en zielsbedroefden
waarover nu nog de volksmond
niet hooge eerbied spreekt.
Eeuwen van omwenteling en
ontwikkeling op ieder gebied
hebben het beeld van dezen
- heiligen wonderdoener, dezen
prins der Kerk uit de eerste
eeuwen van 't christendom, niet
kunnen vangen uit de dankbare
verbeelding van het volk.
Men moge in later eeuwen
pogingen gedaan hebben om de
vrome gedachten, welke het een
voudige volk om de St. Nico-
laasfiguur geweven heeft, meer
te verkillen tot eèn koude ver
eering van een groot philantroop,
voor de niassa bleef St. Nicolaas
de wondere weldoener, die armen
en ongelukkigen hielp ten koste
van eigen middelen, die alles
opofferde wat hij bezat, om door
het lot geslagenen te kunnen
troosten en opbeuren tot geluk
kiger en geestelijk leven.
Het is geen legende dat Bis
schop St. Nicolaas de dochter
van zijn eertijds rijken koopman
naar ziel en lichaam weldeed,
door haar op voor zijn bescher
melinge, geheimzinnige onna
speurbare wijze bruidschatten te
schenken, welke haar maatschap
pelijke toekomst verzekerden.
Het is geen legende, dat Bis
schop Sint Nicolaas een bijzon
dere voorliefde had voor de
kleinen, voor wie hij deed, wat
binnen zijn vermogen lag om
haar geestelijk en lichamelijk
goed te kunnen doen.
Deze, meer vrome weldaden
van den heiligen Bisschop van
Myra die voor zijn geloof leed,
tijdens de kerkvervolging, waren
van blijvende invloed op het
dankbare, geloovige volk, dat
van vader op kind de vrome St.
Nicolaasvereering voortzette.
Het Sint Nicolaasfeest werd
langzamerhand een volksfeest van
blijde dankbaarheid en werd ge
vierd in de geest van den groo-
ten Bisschop door weldaden te
doen aan hun, wien men bijzon
dere waardeering, liefde of ge
negenheid toedroeg.
St. Nicolaas werd een volks
feest voor groot en klein, van
onderling weldoen, het hooge
voorbeeld van den heilige ter
navolging.
Vooral is St. Nicolaas het feest
der kleinen, vooral voor de
kleintjes die nog zoo gelukkig
zijn in St. Nicolaas te gelooven
en hem te zien de gulle gever
de bewonderenswaardige kinder
vriend.
Sommige zouden niet ongaarne
zien om die „gouden leugen"
van St. Nicolaas niet langer te
dulden.
Waarom zou dit moeten ge
beuren
Waarom met geweld gerukt
een goede gedachte aan iets
moois iets verhevens uit het
leven onzer kleinen, die spoedig
genoeg voor barre waarheden in
het leven gesteld zullen worden.
Waarom zouden wij de sfeer
wegnemen, welke ook voor
ouderen om het St. Nicolaasfeest
ligt?
Is St. Nicolaas niet het feest
van stil weldoen
Handelen wij niet in de geest
van den vromen Bisschop wan
neer wij anderen goede gaven
schenken spontaan, zonder eenige
aandrang van buiten, maar zoo
uit het gouden hart geweld.
Is eriets mooiers dan het
goed doen van ouders aan kind
en van kinderen aan hun ouders,
van rijken aan armen, van over
heden aan ondergeschikten
Het is de levend-blijvende ge
dachte geweest van het traditio-
neele St. Nicolaasfeestelkander
in stilte wel te doen, en de lin
kerhand daarbij niet te doen
weten, wat de rechter doet.
Vooral ook in onze tijd van
dikwijls koud egoïsme, ingeperst
door kille economische wetten
van vraag en aanbod, doet het
zoo warm aan op een avond
van surprices, met St. Nicolaas-
geschenken bedacht te worden,
door wie weet, welke weldoener,
maar toch zeker door iemand,
die het wel meent met de be
giftigde op 5 December-avond.
Kleine geschenken onderhou
den de vriendschap, vooral op
St. Nicolaas-avond.
Het is de plicht van christe
lijke naastenliefde zichzelf te ver
geten en anderen goed te doen.
En bij hoevelen laat zich vooral
op St. Nicolaasavond die plicht
gelden en hoe vaak werd juist
door een goed geplaatste ver
rassing een oude veete wegge
nomen en nieuwe vriendschap
gekweekt
St. Nicolaas gezien in dit licht,
is meer dan een vroom traditio
neel gebruik dit December-
feest krijgt zoo hooger beteeke-
nis in den zin van onderling
weldoen, van helpen en steunen.
Vooral als de surprisen gaan
naar de huizen der minder met
aardsche goederen bedeelde
niedemenschen. Dan wordt het
werkelijk een stil-weldoen, een
voortzetting van een daad wer
kelijk voldoen van christelijke
plicht van naastenliefde.
Dit doen steeds zij, die droef
heid en lijden uit anders leven
wegnemen en daar blijdschap
en vreugde brengen dezulke
zijn steeds weldoende verrassers
der stille lijders in onze samen
leving.
Hoevelen kunnen op St. Ni
colaas-avond dit vrome voor
beeld, zoo geheel in den geest
van den grooten bisschoppelijken
menschenvriend volgen; tot eigen
zelfvoldoening, tot leniging van
anderer nood.
Zoo wordt het St. Nicolaas
feest inderdaad een feest van
weldoen en wordt ook voort
gezet de traditie van medelij
dende voorouders, die steeds de
arme medemenschen in hun
vreugde deden deelen.
Deze gedachte beziele allen op
het St. Nicolaasfeest
Hij versmaadt de
reclame niet.
Het hoort tot mijn vaste journa
listieke plichten om ééns per jaar
naar Spanje af te reizen en daar
den braven Sinterklaas te intervie
wen vóór diens vertrek naar ons
land, waar hg telkens op den 5en
December zijn naamdag pleegt te
komen vieren.
Het verslag van mijn jongste ont
moeting met den „goedheilig-man"
zou een week eerder in de krant
hebben kunnen staan, ware ik niet
dadelijk na mijn overtocht over de
Pyreneeën bevangen geworden door
de Spaansche Griep, dewelke inhae-
rent is aan de Spaansche natuur
als de pitten het zijn ten opzichte
van de citroenen, welke zoo rijkelijk
groeien in het land der.Carmens,
picadores, bandore, banderillos en
matadores.
Ik geloof vast, dat de Spanjaar
den, die slimmer zijn dan ze er uit
zien, de Spaansche Griep hebben
uitgevonden en verbreid om van
hunne overproductie citroenen
af te komen. En dat ze tegen No
vember, als Sinterklaas naar onze
lage landen afreist, stiekum'een
hoop Griep-bacilletjcs tusschen diens
pepernoten-bagage stoppen....
Is het niet casueel, dat in onze
contreien de Griep altijd als een
ziekte van Sinterklaas komt opzet
ten
De oude baas zelf staat natuurlijk
buiten dit snood bedrijf, hij is
even onschuldig als taai.
Hij pocht graag op z'n leeftijd,
maar omdat ik niet elk jaar met
hetzelfde verhaaltje bij mijn lèzers
kan komen, sneed ik dezen keer bij
mijn bezoek aan den braven bis
schop den pas voor het debiteeren
van allerlei sentimentaliteiten af,
door "Sinterklaas dadelijk na mijn
ontvangst er aan te herinneren, dat
ik het van vorige jaren nog wist,
hoe
le. Zijne Hoogwaardige Excellen
tie reeds in 435 Bisschop van
Myra was.
2e. Zijne idem-idem in die jaren
de eer van drie arme maagden
wist te redden door in een boo-
zen nacht door een open raam
een beurs met goud te werpen
in het muiltje van een der
meisjes en ik
3e. óók de mop nog kende van
den boerenknecht, die 's avonds
zijn klompen bij de schouw had
gezet en des anderen daags de
jonge en natuurlijk „schoone"
boerin-weduwe in die klompen
vond staan.
Sinterklaas knikte hartstochtelijk
om me te verzekeren( dat hij me
met de herhaalde medèdeeling van
al die feiten en feitjes niet ver
moeien zou.
Maar hoe staat het met den
gulden vroeg-ie geïnteresseerd.
Die, zoo antwoordde ik trots
die is nog altijd 100 centen
waard.
KolossaalSinterklaas klap
te in z'n handen voor Colijn. -
Da's heel wat anders, riep-ie uit,
dan met onze peseta, waarvoor je
vroeger een halven Hollandschen
gulden kreeg en thans nog maar
twee dubbeltjes.
Nou ja zei ik, onderwgl ik
m'n borst vooruitdrukte Chapa-
pietra of Colijn, dat maakt ook nog
al wat verschil.
Sinterklaas knikte. En intusschen
krabde hij in zijn jeukende handen.
Dat beteekent veel geld ont
vangen expliceerde Zijne Hoogw.
Excellentie.
Ik haalde een beetje weifelend
m'n schouders op.
Wat doen jullie in Holland
met al die kostbare guldens van
100 centen vroeg Sinterklaas
opeens.
Die laten we verzinken.
Groote Straat 14 VENRAY, en zijn voor de kinderen te spreken evenals vorige jaren
Zaterdag 23 November, Woensdag 27 November en Woensdag 4 Dee. van half 2 tot half 6
Wij geven gekleurde cassations, vanaf Maandag 18 November tot 5 December. Men gelieve de
kinderen deze cassabons mede te geven, zij hebben een waarde van pl.m. 10 (De witte cassabons 2 °/o)
op
staan aan vastgestelde
nettoprijzen
19.75, 24.50,
27.50, 32.50
enz.
H A MFïWF'RTCFlV a"e voorge'eekende Kleedjes, Overhanddoeken, Ontbijtlakens en Nachtzakken.
«-&.i 1 A-r »V J-elYlVJ-eil Kelim en Smyrna Kussens met bijbehoorende garens.
PARAPLUIES enorme softeering, zeer goedkoop. EAU DE COLOGNE en ZEEP in luxe verpakking.