van PEEL EN MAAS IMMUFACTIIBEN VENEAY St. Nicolaas en Pieterman komen bij V. PIJLS Mantels en Hoeden 20 tot 30 pet korting 20 pet. korting op Pelterijen Sint Nicolaas. Interview met Sinterklaas. als Vellen, Bontkragen, Shawlkragen enz. Op onze groote prachtcollectie VOSSEN 10 pet. korting. Ratiné KINDERJEKKERS in bruin en blauw ook met 10 pet. korting. FALCON Mantels en Heerenj assen In beige en Marine Alle maten STEEDS VOORRADIG ALLE MODELLEN zijn onze Handschoenen, Kousen, Skisokjes, Dames-Jumpers, gebreide Japonnen, Vesten, Kinderjurken en Pullovers voor elke leeftijd. Eng. Hemden, Zelfbinders, Sjaals, Sokken, Bretels, Pyama's, Slipovers enz ZAKDOEKEN in luxe verpakking, ook de bekende Pyramide Zakdoeken. Zaterdag 23 November 1935 Zes en vijftigste Jaargang No 47 icoiaas-nummer DU is de levend-blijvende gedachte van het Sint Nicolaasfeest: elkander in stilte wel te doen en de linkerhand daarbij niet Ie doen weten, wat de rechter doet. St. Nicolaas, de wonderdoener, de heerscher over zijn volk, dat hij voor zich won door zijn groote godsvrucht en zijn onme telijke weldadigheid, is een figuur, welke steeds in de ver beelding der volkeren de eeuwen door is blijven voortleven als de weldadige wonderdoener. Het zijn geen legendes, dat de onbaatzuchtige naastenliefde hem leidde tot liefdediensten jegens noodlijdende en zielsbedroefden waarover nu nog de volksmond niet hooge eerbied spreekt. Eeuwen van omwenteling en ontwikkeling op ieder gebied hebben het beeld van dezen - heiligen wonderdoener, dezen prins der Kerk uit de eerste eeuwen van 't christendom, niet kunnen vangen uit de dankbare verbeelding van het volk. Men moge in later eeuwen pogingen gedaan hebben om de vrome gedachten, welke het een voudige volk om de St. Nico- laasfiguur geweven heeft, meer te verkillen tot eèn koude ver eering van een groot philantroop, voor de niassa bleef St. Nicolaas de wondere weldoener, die armen en ongelukkigen hielp ten koste van eigen middelen, die alles opofferde wat hij bezat, om door het lot geslagenen te kunnen troosten en opbeuren tot geluk kiger en geestelijk leven. Het is geen legende dat Bis schop St. Nicolaas de dochter van zijn eertijds rijken koopman naar ziel en lichaam weldeed, door haar op voor zijn bescher melinge, geheimzinnige onna speurbare wijze bruidschatten te schenken, welke haar maatschap pelijke toekomst verzekerden. Het is geen legende, dat Bis schop Sint Nicolaas een bijzon dere voorliefde had voor de kleinen, voor wie hij deed, wat binnen zijn vermogen lag om haar geestelijk en lichamelijk goed te kunnen doen. Deze, meer vrome weldaden van den heiligen Bisschop van Myra die voor zijn geloof leed, tijdens de kerkvervolging, waren van blijvende invloed op het dankbare, geloovige volk, dat van vader op kind de vrome St. Nicolaasvereering voortzette. Het Sint Nicolaasfeest werd langzamerhand een volksfeest van blijde dankbaarheid en werd ge vierd in de geest van den groo- ten Bisschop door weldaden te doen aan hun, wien men bijzon dere waardeering, liefde of ge negenheid toedroeg. St. Nicolaas werd een volks feest voor groot en klein, van onderling weldoen, het hooge voorbeeld van den heilige ter navolging. Vooral is St. Nicolaas het feest der kleinen, vooral voor de kleintjes die nog zoo gelukkig zijn in St. Nicolaas te gelooven en hem te zien de gulle gever de bewonderenswaardige kinder vriend. Sommige zouden niet ongaarne zien om die „gouden leugen" van St. Nicolaas niet langer te dulden. Waarom zou dit moeten ge beuren Waarom met geweld gerukt een goede gedachte aan iets moois iets verhevens uit het leven onzer kleinen, die spoedig genoeg voor barre waarheden in het leven gesteld zullen worden. Waarom zouden wij de sfeer wegnemen, welke ook voor ouderen om het St. Nicolaasfeest ligt? Is St. Nicolaas niet het feest van stil weldoen Handelen wij niet in de geest van den vromen Bisschop wan neer wij anderen goede gaven schenken spontaan, zonder eenige aandrang van buiten, maar zoo uit het gouden hart geweld. Is eriets mooiers dan het goed doen van ouders aan kind en van kinderen aan hun ouders, van rijken aan armen, van over heden aan ondergeschikten Het is de levend-blijvende ge dachte geweest van het traditio- neele St. Nicolaasfeestelkander in stilte wel te doen, en de lin kerhand daarbij niet te doen weten, wat de rechter doet. Vooral ook in onze tijd van dikwijls koud egoïsme, ingeperst door kille economische wetten van vraag en aanbod, doet het zoo warm aan op een avond van surprices, met St. Nicolaas- geschenken bedacht te worden, door wie weet, welke weldoener, maar toch zeker door iemand, die het wel meent met de be giftigde op 5 December-avond. Kleine geschenken onderhou den de vriendschap, vooral op St. Nicolaas-avond. Het is de plicht van christe lijke naastenliefde zichzelf te ver geten en anderen goed te doen. En bij hoevelen laat zich vooral op St. Nicolaasavond die plicht gelden en hoe vaak werd juist door een goed geplaatste ver rassing een oude veete wegge nomen en nieuwe vriendschap gekweekt St. Nicolaas gezien in dit licht, is meer dan een vroom traditio neel gebruik dit December- feest krijgt zoo hooger beteeke- nis in den zin van onderling weldoen, van helpen en steunen. Vooral als de surprisen gaan naar de huizen der minder met aardsche goederen bedeelde niedemenschen. Dan wordt het werkelijk een stil-weldoen, een voortzetting van een daad wer kelijk voldoen van christelijke plicht van naastenliefde. Dit doen steeds zij, die droef heid en lijden uit anders leven wegnemen en daar blijdschap en vreugde brengen dezulke zijn steeds weldoende verrassers der stille lijders in onze samen leving. Hoevelen kunnen op St. Ni colaas-avond dit vrome voor beeld, zoo geheel in den geest van den grooten bisschoppelijken menschenvriend volgen; tot eigen zelfvoldoening, tot leniging van anderer nood. Zoo wordt het St. Nicolaas feest inderdaad een feest van weldoen en wordt ook voort gezet de traditie van medelij dende voorouders, die steeds de arme medemenschen in hun vreugde deden deelen. Deze gedachte beziele allen op het St. Nicolaasfeest Hij versmaadt de reclame niet. Het hoort tot mijn vaste journa listieke plichten om ééns per jaar naar Spanje af te reizen en daar den braven Sinterklaas te intervie wen vóór diens vertrek naar ons land, waar hg telkens op den 5en December zijn naamdag pleegt te komen vieren. Het verslag van mijn jongste ont moeting met den „goedheilig-man" zou een week eerder in de krant hebben kunnen staan, ware ik niet dadelijk na mijn overtocht over de Pyreneeën bevangen geworden door de Spaansche Griep, dewelke inhae- rent is aan de Spaansche natuur als de pitten het zijn ten opzichte van de citroenen, welke zoo rijkelijk groeien in het land der.Carmens, picadores, bandore, banderillos en matadores. Ik geloof vast, dat de Spanjaar den, die slimmer zijn dan ze er uit zien, de Spaansche Griep hebben uitgevonden en verbreid om van hunne overproductie citroenen af te komen. En dat ze tegen No vember, als Sinterklaas naar onze lage landen afreist, stiekum'een hoop Griep-bacilletjcs tusschen diens pepernoten-bagage stoppen.... Is het niet casueel, dat in onze contreien de Griep altijd als een ziekte van Sinterklaas komt opzet ten De oude baas zelf staat natuurlijk buiten dit snood bedrijf, hij is even onschuldig als taai. Hij pocht graag op z'n leeftijd, maar omdat ik niet elk jaar met hetzelfde verhaaltje bij mijn lèzers kan komen, sneed ik dezen keer bij mijn bezoek aan den braven bis schop den pas voor het debiteeren van allerlei sentimentaliteiten af, door "Sinterklaas dadelijk na mijn ontvangst er aan te herinneren, dat ik het van vorige jaren nog wist, hoe le. Zijne Hoogwaardige Excellen tie reeds in 435 Bisschop van Myra was. 2e. Zijne idem-idem in die jaren de eer van drie arme maagden wist te redden door in een boo- zen nacht door een open raam een beurs met goud te werpen in het muiltje van een der meisjes en ik 3e. óók de mop nog kende van den boerenknecht, die 's avonds zijn klompen bij de schouw had gezet en des anderen daags de jonge en natuurlijk „schoone" boerin-weduwe in die klompen vond staan. Sinterklaas knikte hartstochtelijk om me te verzekeren( dat hij me met de herhaalde medèdeeling van al die feiten en feitjes niet ver moeien zou. Maar hoe staat het met den gulden vroeg-ie geïnteresseerd. Die, zoo antwoordde ik trots die is nog altijd 100 centen waard. KolossaalSinterklaas klap te in z'n handen voor Colijn. - Da's heel wat anders, riep-ie uit, dan met onze peseta, waarvoor je vroeger een halven Hollandschen gulden kreeg en thans nog maar twee dubbeltjes. Nou ja zei ik, onderwgl ik m'n borst vooruitdrukte Chapa- pietra of Colijn, dat maakt ook nog al wat verschil. Sinterklaas knikte. En intusschen krabde hij in zijn jeukende handen. Dat beteekent veel geld ont vangen expliceerde Zijne Hoogw. Excellentie. Ik haalde een beetje weifelend m'n schouders op. Wat doen jullie in Holland met al die kostbare guldens van 100 centen vroeg Sinterklaas opeens. Die laten we verzinken. Groote Straat 14 VENRAY, en zijn voor de kinderen te spreken evenals vorige jaren Zaterdag 23 November, Woensdag 27 November en Woensdag 4 Dee. van half 2 tot half 6 Wij geven gekleurde cassations, vanaf Maandag 18 November tot 5 December. Men gelieve de kinderen deze cassabons mede te geven, zij hebben een waarde van pl.m. 10 (De witte cassabons 2 °/o) op staan aan vastgestelde nettoprijzen 19.75, 24.50, 27.50, 32.50 enz. H A MFïWF'RTCFlV a"e voorge'eekende Kleedjes, Overhanddoeken, Ontbijtlakens en Nachtzakken. «-&.i 1 A-r »V J-elYlVJ-eil Kelim en Smyrna Kussens met bijbehoorende garens. PARAPLUIES enorme softeering, zeer goedkoop. EAU DE COLOGNE en ZEEP in luxe verpakking.

Peel en Maas | 1935 | | pagina 11