OVERJASSEN
REGENJASSEN
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
JEAN LEMMENS. VENRAY
Ons weekpraatje.
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 9 November 1935
Zes en vijftigste Jaargang No 45
Onze Karnemelk
en Karnemelkspap
een heerlijk en voortref
felijk voedsel voor jong
en oud.
Coöp. Zuivelfabriek
„VENRAY"
PEEL EN MAAS
ADVERTENTIEPRIJS1 tot 8 regels 60 ct.
per regel 7Va ct- Bij contract groote reductie
Uitgave FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY I ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct.
Telefoon 51 Giro 150652 Buiten Venray p. kwartaal 75 ct. Afz. nummers 5 cent.
Voor het
pasfeuriseeren,
het koelen,
de betrachte hygiene
enz. betaalt U bij afname
van onze producten niets.
Coöp. Zuivelfabriek
„VENRAY"
Wapenstilstandsdag
Vredesdag.
En wederom dondert het kanon.
Naar toch leeft de hope.
Wanneer we thans jaarlijks op
den Hen November den wapen
stilstand herdenken, welke een
vierjarigen volkerenmoord besloot,
dan is dat niet om den uitslag
van den wreedsten strijd, welken
de geschiedenis heeft gekend, te
vieren, maar om de menschheid
te herinneren aan haar plicht om
voort te bouwen aan een vrede,
waarvan de grondslag werd ge
legd op de puinhoopen van den
oorlog.
Méér dan Wapenstiistandsdag
is de 11e November dan ook
Vredesdag. Op den tien Novem
ber van het jaar 1918 was heel
de wereld het eens over één
gedachtevoortaan mag het
slechts vrede zijn. Naar die ge
dachte verwijst de 11e November
ons jaar op jaar terug.
Velen zijn den eed, dien de
inenschen in 1918 bij het sluiten
van den wapenstilstand hebben
afgelegd, nimmer vergeten. Hun
idealen hebben de volkeren be
zield en de staatslieden gedreven.
Ze hebben steenen gedragen naar
de fundamenten van het Vredes-
statuut; ze hebben den Volken
bond helpen bouwen en ze
hebben in plechtige verdragen
de regeeringen aan elkaar laten
beloven, dat ze immer en altijd
arbitrage zouden stellen in de
plaats van het geweld.
Oud-strijders aller landen heb
ben elkaar de hand gereikt en
aan elkander beloofd, dat ze hun
kinderen zouden afhouden van
nieuwen broederstrijd en broeder
moord.
De Vlamingen, die in den
oorlog dubbele smarten hebben
gekendhet geweld van de
vreemde indringers en het ver
raad van België aan hun zaak,
zij hebben op den grond
welke van Vlaamsch bloed werd
doorweekt, een zuil ten hemel
geheven en daarop het kruis van
Christus, het Kruis des Vredes
geplant, opdat hun kinderen en
kindskinderen zich den oorlog
zouden herinneren. En hun bood
schap aan deze nazaten hebben
ze doen beitelen in het harde
graniet„Vlaanderen voor Chris
tus Nóóit meer oorlog
Wat diepe zin ligt in die
woorden„Vlaanderen voor
Christus Nóóit meer oorlog I"
Godvruchtige mannen hebben ons
hier den weg gewezen naar den
wede als we leven naar Christus,
als we Zijn gebod van naasten
liefde onderhouden, dan zal er
geen oorlog meer wezen.
Inderdaad, als niet alleen
Vlaanderen, maar heel de wereld
al ware het maar dat deel,
hetwelk zich christen-wereld heet
oprecht zich keerde tot Hem,
Die ons den Vrede heeft gebracht,
dan zou er slechts vrede kunnen
zijn.
Want al wat Christus gepredikt
heeft, was Liefde en Hij stierf
om ons den vrede te kunnen
geven.
Over een goede maand zulien
de Kerstklokken weer luiden om
voor de menschheid de Vredes
boodschap te herhalen, welke
bijna 2000 jaren geleden aan de
wereld werd gebracht.
Twee duizend jaren....
En tóch dondert het kanon
weer in Afrika en zaait een
christen-volk dood en vernieling
in vreemd gebied Is dat dan
niet het fiasco, zoo vragen velen
twijfelend en anderen vragen dat
hoonend, van het christendom
In zekeren zinvan het chris
tendom, jaMaar niet van de
christenleer
Als menschen en volkeren hun
christen-zijn meer belééfden dan
beleden, dan zou het vredesideaa!
benaderd zijn, want Christus is
Liefde en Zijn gebod is Vrede.
En niemand kan den vrede
dienen door de oprechte christe
lijke gedachten te ondermijnen
de vrede kan slechts groeien uit
ons béter christen-zijn.
We zeiden het hiervoren, hoe
de wereld 17 jaren geleden van
de vredeswil was bezield en dat
sindsdien aan dien vrede werd
gebouwd. Volkenbond. Internatio
naal Hof van Arbitrage. Locarno
enz. waren de eerste der tot
stand gekomen samenstellende
deelen.
En dat alles... ligt nu, niet na
2000, maar na slechts 17 jaren,
vrijwel in puin. Menschenwerk
Het leger der vredesidealisten
slinkt van dag tot dag. Het leed
raakt vergeten, heb- en wraak
zucht herwaken.
Maar de boodschap van Betle-
hem, al is die dan 2000 jaar oud,
zal straks weerklinken en duizen
den zullen die boodschap weder
om verstaan. Boven het gedonder
der kanonnen uit.
Alle vredeswerk der menschen
ondervindt de terugwijzing naar
de Stal der Geboorte van den
Vredesvorst.
Wat in Versailles, Genève, Den
Haag en Locarno werd onderno
men en thans reeds scheurt en
kraakt, kan nog tot grootsche
zaken des vredes groeien, als het
wordt bezield met het ware
christelijke element, dat wangunst,
wraakgedachte en hoovaardig
superioriteitsgevoel onderdrukt
en uitbant.
Christen-monden spreiden vaak
slechts verwarring, maar christen
harten wekken vrede.
En wie twijfel en misnoegen
zaaien in christen-harten, die
kunnen geen Ware vredesidealis
ten zijn. De uitkomst der wereld
ligt bij Hem, Wiens gebod Liefde
is. Md.
De omzetbelasting.
De omzetbelasting is niet populair,
niet alleen omdat ten slotte alle
belastingen door degenen, die ze
moeten opbrengen, worden verfoeid,
maar ook, omdat de middenstand er
zeer groote nadeelen van ondervindt.
Immers men kan als winkelier de
belasting voor eigen rekening nemen,
wat voor velen, het toch al zorgelijke
bestaan nog zorgelijker maakt, doch
men kan haar ook op het publiek
afwentelen. Dan heeft men af te
wachten of de omzet niet sterk gaat
dalen, want ook de consument heeft
een woordje mede te spreken, zelfs
een zeer belangrijk woord. Het werkt
bovendien verschuivingen in de hand
wanneer het onmisbare artikelen
betreft gaat men naar de goedkoopere
toe (bijv. van boter naar margarine..,
van goed vleesch naar de goedkoo
pere soorten).
Ook wordt de consument, i.e. de
huisvrouw gedwongen op zoek te
gaan naar goedkoopere winkels. Men
ziet oude klanten verdwijnende
clientele wordt, wat men noemt,
ambulant. Men heeft geen houvast
meer, men kan niet meer rekenen
op een minimum-omzet.
Natuurlijk mag men dit niet aan
de omzetbelasting wijtende dalende
koopkracht, het toenemende aantkl
middenstanders zijn er hoofdzakelijk
aan schuldig. Maar de deflatie-
politiek der Regeering verscherpt de
tegenstellingenimmers de koop
kracht moet naar beneden, althans
voorloopig (tot de welvaartstoename,
waarop men hoopt, haar intrede
heeft gedaan), terwijl de belastingen
stijgen. Deze belastingen doen op
nieuw de koopkracht verminderen,
doch de omzetbelasting werkt direct
en nog krachtiger ten nadeele der
middenstanders.
Zoolang het budget niet in even
wicht is of zoolang telkens krach
ten optreden, welke een op papier
sluitend budget in de war sturen,
dienen speciale maatregelen, te wor
den genomen.
Een dezer maatregelen is belas
tingheffing en belastingverhooging.
Doch het probleem der belastingen
is bovendien een technisch probleem.
Men moet zoeken naar DIE belas
tingen, die het maximum-revenu
kunnen opbrengen zonder de pro
ductieve krachten eener natie teveel
te schaden. Bovendien moet men
nagaan, of de heffing in de praktijk
speciale moeilijkheden kan opleveren,
zooals gemakkelijke ontduiking,
grove onbillijkheden, ernstige bena
deeling van andere groepen.
Wij gelooven helaas niet, dat onze
Regeering de belastingtechniek be-
heerscht.
Zij, die deze belastingen hebben
uit te denken, te ensceneeren, geven
blijk onvoldoende op de hoogte te
zjjn van de moderne economische
verhoudingen.
Men denke bijv. aan de instelling
van de verschillende crisis-landbouw-
centrales. Hoe men daar, wat de
distributie en het verbruik betreffen
den plank schrikkelijk heeft misge
slagen. Hoe men daar het onderlinge
verband verwaarloosd heeft, dat er
tusschen de dingen bestaat.
Dat bijv. duurder brood leidt tot
minder broodverbruik, maar tevens
tot mindere boterconsumptie, tot
een kleinere vraag naar alles, wat
op het brood verbruikt wordt, als
jam, koek, worst etc.
Toch, om een dezer ingrediënten
te noemen, een minder jamverbruik
beteekent tevens een kleinere vraag
naar fruit. Wij kunnen zoo doorgaan
om te bewijzen, dat de belasting
techniek een der lastigste studie
objecten is, welke in een land be
staan, vooral in tijden van crisis en
dat nog in de ingewikkelde moderne
samenleving.
De omzetbelasting is een der
minder goed doordachte heffingen
van den laatsten tijd. Dat blijkt al
uit de zeer onzuivere raming over
het loopende begrootingsjaar, waar
bij men de heffing veel te optimis
tisch heeft gezien en waaruit dus
volgt, dat men den invloed ervan op
den omzet niet behoorlgk heeft
weten te peilen; het blijkt verder
uit de eveneens optimistische raming
voor het komende begrootingsjaar,
nu op de bestaande omzetbelasting
niet minder dan 20 opcenten worden
gelegd.
Want de Regeering heeft 20 op
centen op de reeds foutieve belasting
gelegd. Hierdoor wordt de bestaan
de fout verscherpt, doch de over
gang zal opnieuw tot onbillijkheden
kunnen leiden.
Want de kapitaalkrachtige 'mid
denstanders zullen tegen den tijd,
dat de verhooging in werking zal
treden, de voorraden gaan aanvullen,
financieel zwakkeren kunnen dit niet
doen; deze worden dus achtergesteld
bij de sterkere collega's. De filiaal
bedrijven, de producentenwinkels, die
over het algemeen tot de sterkere
behooren, krijgen derhalve vermoe
delijk een nieuwen voorsprong en de
kleine middenstanders hebben af te
wachten, hoe een en ander voor hen
zal loopen. De strijd om het bestaan
wordt voor hen opnieuw zwaarder.
Wat wij ln de regeeringsbeslis-
singen missen, is een publicatie van
de studie welke geleid heeft tot het
nemen van die beslissingen. Immers
uit een der gelijke publicatie kan
men dan ontwaren, of de belang
hebbenden gehoord zijn op welke
motieven het geheel is gebaseerd.
Nu tast de belastingbetaler in 't
duister; hij vreest fouten en daar
door wordt zijn onwil om te betalen
nog grooter.
Ik dacht manrzoo...
Als heeren boeren worden dan zijn
het nog geen boeren, zelfs geen
heereboeren deze laatste categorie
boeren is in de laatste tijden een
zeldzaamheid geworden.
En omdat er heeren zijn, die over
boerenzaken gesteld zijn, is het zoo
goed gezien van onzen Minister van
Landbouw, die we gelukkig na 16
jaren eindelijk weer gekregen heb
ben, dat er eens een frissche wind
in en door de crisisbureaux van den
Haag moet gaan waaien.
't Is waar, er zijn heel veel crisis
ambtenaren, die met ijver zich geven
aan de taak, die hen is aangewezen
en die dit doen met de volle over
tuiging en de wil, dat ze tot heil
der boeren werken.
Maar hoe meer onze van natuur
vrije boerenbedrijven verambtenaren,
hoestroever alles gaat loopen, hoe
meer er geremd wordt, hoe meer
fouten er gemaakt worden, hoe meer
kans er is dat er enkelen zijn die
meer ambtenaar zijn, in den zin van
vast salaris genieten, dan dat ze
werken in het belang van de boeren
in het algemeen, wat hun zaak toch
is. En één kan meer bederven bij de
toch al niet prettige stemming der
boeren, dan vele anderen door hun
accuraat optreden weer goed maken.
Als om een bepaalde taak te ver
richten, die twee of drie gemakkelijk
afkunnen èr vijf, zes of zelfs acht
op stap gaan, die dan hun tijd, neen,
niet hun tijd, doch de tijd van de
gemeenschap gebruiken om te gaan
visschen, kaarten, borrelen, boeren
bespotten en wat dies meer zij, dan
loopt dat de spuigaten uit.
En dat zijn nog lagere beambten.
Doch als hoogergeplaatsten hun
invloed gebruiken om zich en hun
familie en vrienden te bevoordeelen,
zooals met het baconcontract ge
schiedde, dan is dat nog veel erger.
Gelukkig is daar nu door opzegging
van het beruchte contract een einde
aan gekomen.
We hopen dat er nu aan meer
dingen een einde zal komen, want
er wordt nog over heel wat gespro
ken, waar niet over geschreven
wordt. Maar nu merken we toch,
dat we weer eens een eigen Minister
van Landbouw hebben. Die niet zal
nalaten een eind aan misstanden te
maken. De opgedragen onderzoekin
gen wijzen daar wel op. Ook de wil
om de crisisinstellingen geheel te
reorganiseeren. Dat werd tijd en we
hopen er het beste van.
kringen zal de opgave voortaan
echter rechtstreeks aan de Centrale
moeten geschieden met gebruikma
king van daartoe bij de Districts
commissaris te verkrijgen kaarten.
Op deze kaarten moeten o.m. de
letters en nummers van de oor
merken der varkens worden ver
meld.
De opgave moet geschieden vier
weken voor de week waarin men
wenscht te leveren.
Ten tijde der levering moet het
levend gewicht der varkens tusschen
75 en 95 Kg. liggen. Dezelfde var
kens mogen slechts éénmaal ter
levering worden aangeboden.
Blijken de varkens bij de levering
te zwaar of te licjit te zijn, dan
kunnen zij worden geweigerd.
Wanneer levering kan plaats vin
den, krijgt degene, die de varkens
ter levering heeft aangeboden een
antwoordkaart, waarop vermeld
staan plaats, dag en uur. dat kan
geleverd worden. Bij de levering der
varkens moet deze antwoordkaart
worden overgelegd.
Het aanbod tot levering is gedu
rende 14 dagen van kracht.
Heeft degene die de varkens op
gegeven heeft binnen 14 dagen na
den dag dat de leveringskaart door
de Centrale ontvangen is, geen ant
woordkaart ontvangen, waarin mede
gedeeld wordt, dat de levering kan
plaats vinden, zoo is hij vrij de
varkens aan anderen te verkoopen.
Heeft hij wel zulk een kaart ont
vangen, dan is hij verplicht te
leveren en is de Centrale verplicht
tot afname.
Vindt levering niet plaats of blij
ken de varkens niet binnen de ge
stelde gewichtsgrenzen te vallen of
andere oormerken te hebben, dan
zijn opgegeven, zoo stelt men zich
aan uitsluiting van verdere levering
aan de Centrale bloot.
Worden aan de Centrale meer
varkens ter levering opgegeven dan
kunnen worden afgenomen, zoo zul
len de opgavekaarten naar den naam
van de opgevers op het alfabet
worden gerangschikt en zal door
het lot worden uitgemaakt bij welke
letter de afname zal worden begon
nen. De verdeeling vindt in dit ge
val zoodanig plaats dat ieder die
aan de beurt komt de door hem op
gegeven varkens met een maximum
van 5 stuks kan leveren. Kunnen
daarna nog meer varkens worden
afgenomen dan zal in dezelfde volg
orde worden bepaald welke leveran
ciers meer kunnen leveren, met een
maximum van 10 stuks. Zijn daarna
nog meer varkens te verdeelen zoo
worden de te leveren aantallen op
dezelfde wijze verhoogd tot 15 stuks,
daarna tot 20 stuks, enz. Natuurlijk
zal iemand nooit meer -varkens
mogen leveren dan hg heeft opge
geven.
Met de opgave met gebruikmaking
van deze leveringskaarten is op 4
November een aanvang gemaakt. In
de week van 3 tot 9 November zal
men dus moeten opgeven de varkens
welke men in de week van 1 tot 6
December wenscht te leveren. De
varkens welke men vóór 1 December
a.s. wenscht te leveren, moeten nog
op de gewone wijze aan de zaak
voerders worden opgegeven.
In de navolgende kringen in Lim
burg zal met ingang van genoemden
datum de nieuwe wijze van opgave
worden ingevoerd
Maastricht, Heerlen, Sittard, Roer
mond, Helden, Venlo, Horst.
Levering van varkens
aan de Centrale.
In een aantal leveringskringen der
Nederlandsche Veehouderijcentrale
zal verandering gebracht worden in
de wijze, waarop de opgave der
varkens, welke men aan deze Cen
trale wil leveren, moet geschieden.
Tot heden werden in alle leverings
kringen de varkens opgegeven aan
de zaakvoerders der Centrale.
In de hierna te noemen leverings.
OCCULTE «WETENSCHAPPEN."
Het contact met de geesten
Vi.n afgestorvenen.
Hocus-pocus rond Huize Doorn
Ik doe niet aan spiritisme en heb
geen waardeering voor het hocus-
pocus van spiritisten. De caricatuur,
welke deze menschen' zich van het
voortbestaan der zielen van hun
„overgegane" broederen en zusteren
vormen, is m.i. weinig geschikt om
over het hiernamaals verheven ge
dachte te onderhouden. De zucht
naar copie heeft me er ééns toe ge
dreven om een séance bij te wonen
van een vereeniging, Hammonia ge
heeten, welke zich bezig hield met
het zoeken van contact met de
andere wereld.
Mijn stellige indruk van dien avond
was, dat sommige spiritisten, meer
in het bijzonder de media, over
gevoelige menschen zijn, die gemak
kelijk onder auto-suggestie geraken,
'n goedaardigsoort zenuwpatiënten
dus, en dat de rest een stelletje
bedriegers is, althans uit menschen
bestaat, die zich zelf met onwaar
achtigheid interessant willen maken
tegenover hun medemenschen.
Ik heb me dien avond méé-aange
zet aan een ronde tafel, waarop we
met z'n allen onze handen plat spreid
den en samenlegden. Om m'n zenu
wen te onderdrukken, begon ik bin
nensmonds te tellen van één, twee,
drie enz. Toen ik aan 88 was, begon
een naast me zittende juffrouw he
vig te schokken met d'r lichaam en
toen constateerde de leider van den
avond, dat ze 't te pakken had. D.
w. z. hij zei het in andere woorden,
welke ik me niet precies meer herin
ner. Hij begon de juffrouw subiet
te ondervragen.
Het bleek, dat ze, „bezeten" zal
ik maar zeggen, bezeten was geraakt
door de ziel van een juffrouw, die
Hier pijn en daar pijnI
Aspirin is de pijnstiller
bij uitnemendheid. 1 a 2 Aspirin-
tabletten verjagen Uw pijnen.
©Verwondert zult U mompelen:
Zo n Aspirientje
helpt toch maar!
Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van
20 taoi. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. a 10 cis.
VOOR
ze met name noemde en, naar latei-
op den avond werd medegedeeld, in
een krankzinnigengesticht gestorven
was. De „overgegane" sprak nu door
den mond van mrjn buurdame. En
wat ze zei, was niet erg verheffend.
Het was integendeel een geroddel
van je welste; over doktoren, buur
vrouwen, over d'r man enz. Echte
buurtsche achterklap
Toen. de juffrouw weer tot d'r
zeivers was gebracht, geraakte in
de tweede séance een lange, magere
jonge man in dezelfde soort stuipen.
In hem was de ziel van een over
leden, ook al weer met name ge
noemden dominee gevaren. Die
brabbelde wat over zijn grafschrift
en begon toen, op verzoek van den
leider, een stichtelijk woordje te
spreken tot de aanwezigen,
Wat hij zei, was zulke klinkklare
onzin, zoo onsamenhangend, zulke
wartaal, dat dominee beslist van
den preekstoel zou zijn weggesleurd
en in een dwangbuis zou zijn weg
gevoerd, als hij een dergelijke toe
spraak had gehouden in den tijd,
toen hij nog op het onderwaansche
vertoefde.
Het meest verrassende van dezen
avond was voor mij echter nog de
mededeeling van den leider aan het
slot, dat in de volgende bijeenkomst
Mr. C. P. van Rossem een lezing
zou houden over een of ander occul-
tistisch onderwerp, dat ik me ook
niet meer herinner.
Ik heb er paf van gestaan, dat
een jurist, 'n bekwaam publicist als
nu wijlen mr. v. Rossem was, zijn
persoo» geven kon aan zulke mallig
heid, welke bovendien niet ongevaar
lijk is, voor het geestelijk leven
niet der menschen, die er zich mee
bezig houden, nóch voor hun karak
ters, nóch voor hun gezondheid.
En toch ziet men het vaak, dat
intellectueele lieden zich verdoen in
geestelijke abnormaliteiten.
Het gevaar van een hoog opge
voerde intellectueele ontwikkeling
schijnt te zijn, dat men geestelijk
gemakkelijk overstag gaat en op
nevenbaan de imbeciliteit weer be
nadert.
Een typisch voorbeeld daarvan
was b.v. de bekende Engelsche schrij
ver van detective-verhalen Conan
Doyle. Ook hij heeft zich veel met
het spiritisme bezig gehouden en
allerlei afspraken gemaakt voor een
contact na zijn „overgang" met de
dan achterblg venden. Een contact,
dat intusschen hij is al meerdere
jaren dood nog steeds op zich
laat wachten.
De kranten brachten in deze dagen
„interessante" berichten over hocus-
pocus met de wichelroede, uitge
oefend door archeologen uit de om
geving van den ex-keizer te Doorn.
Het is zeer goed mogelgk, dat de
experimenten met de wichelroede
op reëele grondslagen van bestaande
maar nog ongekende natuurkrachten
steunen, maar wat de vrienden van
den ex- keizer van de wichelroede
kunst maken, is weer echt de non
sens van schijngeleerdheid en bijge-
loovigheid, welke uit de te ver
gaande strevingen van menschen
met een beperkten geest ontsprui
ten.
Correspondenten van eenige groote
bladen zijn bij de wichelroede-loo-
pende archeologen op bezoek genood
en één hunner schrijft omtrent zijn
bevindingen o.m. het volgende
„Wij waren er b.v. getuige van,
dat men den ouderdom van een
put „vaststelde" door telkens aan
de wichelroede te vragen; is hij in
de zeventiende eeuw gegraven, is
hij gegraven in de zestiende eeuw
enz., totdat de roede in de handen
van den heer v.d. Meulen neersloeg.
Op dezelfde wijze werd verder de
datum bepaald. Volgens deze methode
meent men ook den ouderdom van
opgegraven voorwerpen te kunnen
bepalen. Het bovennatuurlijke schijnt
in de archeologie van deze heeren
een tamelgk groote rol te spelen.
Zoo deed de heer Bellen alle moeite
om ons er van te overtuigen, dat er
inderdaad bovennatuurlijke dwaal
lichten bestaan en dat deze samen
hangen met voorvallen, die op de
plaats van verschijning in vroegere
eeuwen zijn geschied. Het valt dus
niet te verwonderen, dat men te
Doorn de experimenten van de
„wonderdokters" met de opperete
verbazing gadeslaat."
Het eenige geloofspunt dezer heeren
dat ik aanvaard, betreft het bestaan
van dwaallichten.
Van die objecten worden er thans
in Doorn verscheidene waargenomen.
De „wetenschap" der Doornsche
archeologen schijnt intusschen even
zeer beperkt als die der koffiedik
kijksters. Ze kunnen wel in het
verleden blikken, maar blijkkaar
minder duidelijk in de toekomst.
In Doorn stond b.v. een eeuwen
oude boom, die óók al de aandacht
der wichelroede-loopers trok. Ze
hebben dien boom gevraagd, hoe
oud-ie was en het antwoord kwam
prompt per wichelroede.
Rond den boom zijn ze voorts aan
het graven gegaan, want de wichel
roede duidde op die plaats oude
fundamenten aan.
Hadden ze den boom niet alleen
naar zijn geboorte gevraagd, maar
óók naar zijn overlijden, dan zouden
ze als het antwoord duidelijk
ware geweest te weten zijn ge
komen, dat deze van plan was om
op Zondag j.l., als gevolg der uit-
gravingen rondomme, neer te vallen.
En dan hadden ze tijdig de kinderen
weg kunnen houden, die thans vlak
voor het gevaarlijke moment in de
uitgraving aan het spelen waren en
slechts ternauwernood aan den dood
zijn ontsnapt.
Een hoop menschen vergen méér
van hun hersens dan deze kunnen
verdragen en dan ontstaat de over
slag naar het onzinnige.
VENRAY, 9 Nov. 1935
Valk-revue.
Na het gelijk spel tegen Oeffeit,
stelde De Valk zijn aanhang teleur,
door met 50 van het sterke
Berghem bij Oss te verliezen. Deze
uitslag is echter niet de juiste ver
houding, want voor de rust gaven
beide ploegen elkaar niets toe, van
eenig overwicht was geen sprake.
De twee eerste doelpunten waren
aanvechtbaar en werkten aansteke
lijk op het Valk-team, en de inzin
king na de rust werd hun fataal.
Geen moed verloren ValkenDrie
zware uitwedstrijdenfcijn achter den
rug. Op eigen terrein achten we hen
tot goede verrichtingen in staat, en
wordt er gespeeld met die geestdrift
als Zondag voor half time, dan kan
succes niet uitblijven.
De Valk II dat met enkele inval
lers naar Meterik reisde, om het
ongeslagen M.V.V. partij te geven,
moest na een spannenden strijd, beide
punten aan de thuisclub afstaan.
De Valk III ontving America II
en zond haar gasten met een 10
nederlaag naar huis.
Hebben de 3de elftallers kampioen-
illussies
Niemals dagewesenü
Op 16 en 17 November wordt er
in ons patronaat een bijzondere
festiviteit georganiseerd. Eerst was
vastgesteld 17 en 18 November, doch
wegens de ontwikkelingsavond welke
op Maandag 18 Nov. zou gehouden
worden, heeft het patronaat wel
willend van dien datum, 18 Nov.,
afgezien, en daarvoor 16 Nov. vast
gesteld, dus, 16 en 17 Nov. festijn
Iets bijzonders Of je het nou
noemt „Kermesse déte" of „Vlaamsche
karmis", het wórdt iets bijzonders!
Om enkele dingen te noemendaar
heb je de tombola-tent met 1000 d.i.
duizend prijzen, zonder nieten, waar
van de duurste prijs gaat over de
tien gulden en de goedkoopste... ja,
dat durven we niet te zeggen!
Je krijgt de visscherij-afdeeling,
beoefening van de hengelsport
hengelaars, in die dagen niet naar
de Maas maar naar het patronaat
in minder tgd meer beet. Prijsschieten,
jè attractie voor scherpschutter,
zondagsjagers en stroopersHier
voor zijn tien pracht-prijzen beschik
baar gesteldPrijsbiljarten, 'n werkje
voor de kunstenaars! Ook 10prijzen.
Verdere verscheidene verrassingen