r
Sneeuwklokje
Sneeuwklokje
Verkeers
ongevallen.
Buitenland.
Binnenland.
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 20 Juli 1935
Zes en vijftigste Jaargang No 29
WEET
wat U EET
Machinaal bereid
Hygiënisch verpakt!
X
ADVERTENTIEPRIJS1 tot 8 regels 60 ct.
per regel 71/: ct- Bij contract groote reductie
Uitgave FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY
Telefoon 51 Giro 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct.
Buiten Venray p. kwartaal 75 ct. Afz. nummers 5 cent.
Room-IJs
Chocolade-IJs
Citroen-IJs
Liter thans 50 ct.
25 ct.
De Nederlandsche luchtvaart,
die zich zoo krachtig en snel
ontwikkelt, is Zondag opnieuw
zwaar beproefd door het vergaan
van een groot vliegtuig, waarbij
zes menschen het leven verloren.
De nationale vlag, die bij de
groote gebeurtenissen der K.L.M.
zoo dikwijls breed uit en blijde
wapperde, moest den laatsten
tijd helaas al te vaak halfstok
geheschen worden.
Het is te begrijpen, dat zulk
een ramp bij een nog jeugdig
verkeersmiddel als het vliegtuig,
sterk tot de verbeelding spreekt,
zooals steeds alle vliegongevallen.
Elk vliegongeluk, waarbij men-
schenlevens verloren gaan, waar
ter wereld het ook voorvalle,
vindt daarom nog steeds ver
melding in de internationale pers.
De ongevallen, veroorzaaktdoor
het andere moderne verkeers
middel, de auto, nauwelijks een
kwarteeuw ouder dan het vlieg-
wezen, ongevallen, die over de
geheele wereld dagelijks een
ontzettend aantal slachtoffers
eischen, maken niet meer dien
diepen indruk. Hoogstens spreken
zij het gemoed nog krachtig aan,
wanneer zij in de onmiddellijke
nabijheid voorvallen of van bij
zonder tragische omstandigheden
vergezeld gaan.
Wij zijn er mee vertrouwd
geraakt en ook met de gevaren,
waarin wij dagelijks in dat voer
tuig en ook als voetgangers
verkeeren, nu zelfs de drukste
straten in de steden voor dat
verkeer open staan en slechts
een gering percentage der auto
bestuurders zich stoort aan voor
schriften omtrent de snelheid van
het verkeer.
De oorzaken dezer ongevallen:
onbesuisd rijden, het onklaar
zijn van remmen en stuurinrich
ting, onvoldoende toestand van
banden, overmatig drankgebruik
van bestuurders, het niet in acht
nemen van voorschriften omtrent
uitwijken en laten voorgaan, wij
registreeren ze dagelijks, maar
leggen er ons spoedig bij neer,
aanvaarden ze op den duur als
waren ze iets onvermijdelijks,
hoewel het feit, dat ons leven in
straten en op wegen afhangt van
de oplettendheid van anderen en
dikwijls in gevaar komt door de
lichtzinnigheid, onvoorzichtigheid
en domheden van die anderen,
ons aan moest zetten, steeds te
blijven ageeren voor de veilig
heid van den weg.
De strenge vonnissen, door de
rechterlijke colleges haast dage
lijks geveld, blijken nog niet
streng genoeg om voortdurend
afschrikwekkend te werken.
Een Nederlandsche minister
zei terecht eens in de Tweede
Kamer, dat fatsoen en wellevend
heid de beste middelen zijn ter
voorkoming van ongevallen. Als
alle auto-bestuurders zich als
heer gedroegen, zouden zich
inderdaad veel minder ongevallen
voordoen.
Dat het niet allen heeren zijn,
die in mooie auto's rondrijden,
bleek jl. Zondag opnieuw na het
betreurenswaardig auto-ongeval
op den rijksweg bij Linne, dat
het leven kostte aan een der
inzittenden, terwijl eenige anderen
zwaar gewond werden.
Terwijl de doode en de ge
wonden langs den weg lagen,
deden eenige personen, die Hulp
boden, alle moeite om voorbij
komende auto's tot stoppen te
bewegen. Zij plaatsten zich hiertoe
op den weg en gaven met uit
gebreide armen teekens om stil
te houden. Verschillende auto's
reden evenwel met groote vaart
voorbij, zonder zich van het
gebeurde iets aan te trekken. De
haastigen hadden geen tijd om
verongelukte medemenschen een
helpende hand te bieden en zagen
op tegen de soesah van het
vervoer naar een ziekenhuis, met
de kans dat de mooie wagen
door bloed kon worden bevlekt.
Een heer gedraagt zich anders!
Is de oorzaak van een auto
ongeval dikwijls slechts met
moeite vast te stellen, nog meer
geldt dit voor vliegongevallen.
Men moet daarom niet te
spoedig gereed zijn met verwijten
en zich zeker wachten om terstond
te insinueeren, dat een ramp als
die bij Schiphol te wijten zou
zijn aan de zucht om de concur
rentie het hoofd te bieden. Men
wachte het onderzoek af, dat
steeds met de grootste zorg wordt
ingesteld.
Wat een gentlemanlike optreden
tegenover bemanning en passa
giers betreft, heeft de K L.M.
zeker een ongerepten naam. Te
meer treft ons daarom het groote
ongeval, dat onze luchtvloot
Zondag heeft getroffen. Zulke
voor de directie der K.L.M. zeer
schokkende gebeurtenissen, zul
len deze met des te pijnlijker
zorg voor het welzijn van hen,
die hun leven aan de toestellen
der K.L.M. toevertrouwen, doen
waken.
Wij gevoelen groote deernis
met de slachtoffers en hun na
bestaanden, alsmede met de
directie der K.L.M.. die door
zulke ongevallen ook persoonlijk
zwaar wordt getroffen.
Cumulatie-bestrijding.
Onze lezers weten, dat onze Re
geering' na heel wat aandrang ein
delijk gekomen is met een anti
cumulatie-wet, wat in ons gewoon
Nederlandsch wil zeggen: een wet
om het gelijktijdig genieten van
pensioenen en salarissen tegen te
gaan.
Met dit wetje worden echter de
cumulatie-misstanden nog allerminst
uitgeroeid.
Ziehier wat na dit wetje nog
mogelijk zal blijven-.
Men kan ongestoord een hoog
pensioen genieten en ongestoord een
schadeloosstelling krijgen als Kamer
lid.
Men kan ongestoord burgemees
ter zijn en Kamerlid.
Men kan ongestoord de- hoogste
rechterlijke functie bekleeden en
daarnaast Kamerlid zijn.
Men kan ongestoord vol pensioen
genieten als Kamerlid en daarbo
venop traktement als minister ge
nieten.
Men kan ongestoord vol wethou
derspensioen genieten van de eene
gemeente en wethouderstraktemen
ten in een andere gemeente.
Men kan ongestoord wethouders
pensioen genieten plus pensioen als
Gedeputeerde plus vergoeding voor
het Kamerlidmaatschap.
Men kan zelfs wethouderspensioen
genieten plus pensioen als Gedepu
teerde en daar bovenop tractement
als minister.
Doch het gaat ook om het gelijk
tijdig genot van inkomsten buiten
pensioen om.
Er zijn menschen, die een heel
goed betaalde betrekking hebben in
Overheidsdienst, die daarnaast tal
van nevenbetrekkingen hebben, die
eveneens betaald worden uit publie
ke of semi-publieke kassen.
Men ziet: een hoogst onvoldoende
regeling, die niet meer is dan een
schijnmaatregel.
Ons Parlement moge er heel wat
anders van maken
Nieuwe Jodenvervolging
in Berlijn.
Wanneer in een volk bepaalde
hartstochten sluimeren, zooals in
Duitschland het anti-semitisme, dan
zijn deze meermalen door de macht
hebbers uitgebuit om de aandacht
van onaangename zaken af te leiden.
Zoo moet er dunkt ons, ook een
reden voor zijn, dat de officieële
Duitsche instanties haar best doen
om het anti-semitisme der bevolking
te herwekken. Er is sprake van
groote ontevredenheid onder de
arbeiders wegens de voortdurende
verlaging van loonen. Moeten ze
plunderingen ten koste van joden
worden zoetgehouden Het is onge
kend en ongehoord, zooals een rijks
minister de massa in Duitschland
tegen de joden tracht in te nemen.
We doelen hier op Dr. Goebbels, die
veertien dagen geleden in een toe
spraak tot de Berlijnsche S.A.-man-
nen het volgende grapje verkocht.
Men zegt mij, aldus Dr. Goeb
bels, dat de joden óók menschen
zijn. Goed, dat is waar. Een vloo
is evenwel óók een dier, doch
daarom nog geen aangenaam dier.
Joden zijn menschen, maar daarom
nog geen aangename menschen.
Is het wonder, dat de massa onder
zulke regeerings,,leiding" uit de
band springt Maandagavond heeft
het arische gepeupel in het centrum
"van Berlijn de joden gemolesteerd,
mishandeld, ze uit trams en auto
bussen, uit taxi's en particuliere
voertuigen gesleurdze werden café's
uitgeranseldwinkels werden ge
plunderd. Bij dat alles stonden S.A.-
mannen, voorzoover ze niet mee
deden of leiding gaven aan het ge
peupel, werkloos toe te zien. De
vele vreemdelingen, die op het oogen-
blik te Berlijn vertoeven, waaronder
Engelschen oud-strijders en ruiters,
die aan de komende Olympiade zullen
deelnemen, hebben zich mateloos
geërgerd en dat zal wel de reden
zijn, dat de officiëele instanties
's anderen daags de gebeurtenissen
hebben veroordeeld, na... de joden er
als provocateurs de schuld van te
hebben gegeven S.A.-mannen mogen
na hun arbeid nog slechts in uniform
op straat komen om ze aldus ken
baar te doen zijn, wanneer ze zich
zouden misdragen. Intusschen wordt
gevreesd, dat de volkssententie zich
thans niet meer zoo gemakkelijk zal
laten terugdringenhet ziet er voor
de joden weer bar slecht uit in
Duitschland.
De vredespolitiek van
oud-strijders.
De Engelsche oud-strijders zijn in
Berlijn enthousiast ontvangen en
Hitier heeft de deputatie persoon
lijk ten zijnent verwelkomd. De oud-
strijdersvereeuigingen in verschillen
de landen oefenen een aanmerkelg-
ken invloed ten goede uit op de
politiek hunner regeeringen en wel
voor vreedzame doelstellingen. Daar
om ook stimuleert o.m. de Engel
sche kroonprins de uitwisseling van
internationale bezoeken dezer men
schen.
Von Ribbentrop sprak de Engel
sche delegatie in Berlijn toe, wees
op haar belangrijk pacifistisch werk
en sprak de hoop uit, dat ze ook
nationaal de gevoelens zouden
inprenten aan al hun landgenooten,
de oud-strijders van alle landen,
want dèn zou weldra het oogenbük
daar zijn. dat Frankrijk, Engeland
en Duitschland elkaar de broeder
hand wilden reiken. Schoon gezegd,
maar.... wat zoeken de Duitschers
aan vrede en vriendschap naar buiten,
terwijl ze menschen in eigen land
barbaars vervolgen, alleen omdat ze
van een andere overtuiging zijn, of
van een andere religie dan wel een
ander ras....
Pauselijk protest in Berlijn.
Wif men vrede en vriendschap,
dan beginne men met zich het ver
trouwen van anderen waardig te
maken.
Het Vaticaan heeft alle reden om
zich te beklagen over de wijze,
waarop de Duitsche regeering het
gegeven woord heeft gehouden én
daarvan was deze week een offici-
eele Pauselijke protest-nota te Ber
lijn het gevolg, waarin werd opge
komen tegen de voortdurende schen
ding der bepalingen van het gesloten
concordaat, met name door de
sterilisatie wet, de beletselen, aan de
geestelijkheid opgelegd, om te pre
diken naar opvatting van katholieke
moraal en de aanvallen op de vrij
heid van de katholieke vereenigingen
en de katholieke pers.
ITALIë TEN OORLOG
De Italiaansche regeering heeft
ten besluite van haar oorlogsvoor
bereidingen de mobilisatie van nog
twee Italiaansche divisies gelast en
het transport aangekondigd van een
paar honderd bommenwerpers naar
Oost-Afrika.
De volgende maand gaat Musso-
linie naar Eritrea om er de troepen
toe te spreken en aan te moedigen.
De Italiaansche pers komt er thans
rond voor uit, dat de oorlog tegen
Abessinië zal worden geforceerd, ten
eerste om een rijk koloniaal gebied
te veroveren, maar ten tweede om
de schande van Adoea (waar Italië
in 1896 klop kreeg) uit te wisschen.
Men hoopt op hetzelfde slagveld
de Abessiniërs vernietigend te kun
nen slaan.
De week is overigens politiek-
rustig verloopen, zelfs de nationale
„feest"-dag van 14 Juli is dit jaar
niet tot een moordpartij geworden.
Tragisch was het lot van de echt-
genoote van Dr. Schuschnigg, den
Oostenrijkschen bondskanselier, die
bij een auto-ongeluk werd gedood,
een lot, dat Oostenrijk's regeerings-
leider ternauwernood zelf ontkwam.
Het vertrek van Ir- Mussert.
Het was wel onder slechte voor
teekenen, dat Ir. Mussert, de leider
der N.S.B. Woensdagmorgen zijn
luchtreis naar Indië aanvaardde,
luidruchtig uitgeleide gedaan door
een groot aantal partijgangers, die
blijkbaar den goeden smaak misten
om af te houden van een politieke
manifestatie op het veld, waar enkele
dagen tevoren de verbrande lichamen
van andere luchtreizigers henen wer
den gedragen. Daaronder waren
mannen, die voor den goeden naam
van het vaderland practisch minstens
zooveel hadden verricht als met
politieke maskerade ooit kan worden
bereikt.
De tour de force van
het kabinet.
Ook de regeering-Colgn is op
Woensdag j.l. het ongewisse tegemoet
gestevend. Dien dag begon n.l. de
behandeling van het groote bezuini
gingsplan, waarvan het nog steeds
niet vaststond, of het door de katho
lieken zou worden aanvaard en daar
mee door een Kamermeerderheid.
We hebben intusschen den indruk
bekomen, o.a. uit een advies van de
Maasbode op den vooravond der
behandeling, dat den ministerscrisis
zal worden vermeden, minder uit
enthousiasme voor Colijn dan om dé
moeilijkheid der samenstelling van
een andere regeering.
f Mr. P. W. A. Cort
van der Linden.
Met het overdenken van Colijn's
positie gaan onze herinneringen on
willekeurig uit naar den deze week
overleden staatsman Mr. P. W. A.
Cort van der Linden, de minister,
die er als een wonder in geslaagdis
om het .zijn landgenooten in een
anderen hoogst moeilijken tijd vrijwel
allen naar den zin te maken. Hij
voerde het regeeringsbewind in de
oorlogsjarenhij verdedigde met
waardigheid onze neutraliteit naar
buiten en behield door strikte recht
vaardigheid den vrede naar binnen.
Cort van der Linden, de liberaal, was
degenen, die de onderwgspacificatie
in ons land practisch voltrok. Ook
thans bij zgn verscheiden bleek weer,
hoe deze edele mensch slechts vrien
den heeft geteld.
Dat gaat naar den Bosch toe...
Besluiten we deze samenvatting
van een droef weekgebeuren met
een verwijzing naar het feest van
vroolijke broeders. In Den Bosch,
waar ze weten wat feestvieren be-
teekend, is van de week het 750-jarig
bestaan der stad befuifd.
Als het den lezer ontschoten mocht
zijn: geen nood. Pas met het begin
der volgende maand is de pret uit,
tenzij de Bosschenaren intusschen
een nieuw pleiziertje hebben bedacht.
Verkeers- en sport-
slachtoffers.
Het moderne verkeer en de zwem-
sport hebben weer voor een dooden-
lijst gezorgd, die huiveringwekkend
is.
Bij de verkeersongelukken spelen
de snelheidsmaniakken een trieste
rol en we beginnen te gelooven, dat
de kronkels in hun hersens er meer
schuld aan zijn dan de kronkels in
den weg, dat er zoovelen- ten offer
vallen aan den nimmer verzadigden
moloch van het moderne snelverkeer.
In een mate, zooals dat wellicht
nog nimmer het geval was, komt nu
ook de zwemsport haar aandeel
leveren in de wekelgksche dooden-
lijst.
We gelooven, dat Nederland door
een zwem-manie is aangetast, waar
mede we niets onvriendelijks bedoelen
aan het adres van de gezonde en
nuttige zwemsport, maar ons lijkt in
dit opzicht reeds van overdrijving
sprake, waarbij komt, dat er geen
enkele vrees meer schijnt te bestaan
voor de gevaarlijke badgelegenheden.
Intusschen mag hier ook wel even
erkend worden, dat er velerwege nog
een schromelijk tekort is aan goede
badgelegenheden met behoorlijk toe
zicht, welke het verdrinkingsgevaar
tot een minimum zouden kunnen
reduceeren.
Wie op dit gebied een taak heeft,
moge verantwoordelijkheid beseffen.
Twintig dooden in 'n
half jaar tijds!
Jaren achtereen ging het goed met
ons burgerluchtverkeer en thans, bij
de ineens zooveel intensiever inge
zette exploitatie, beleven we drie
rampen in een half jaar tijds, waarbij
twintig menschen het leven lieten.
Is dat alles toeval
We hebben vroeger reeds geschre
ven, dat de K.L.M. ten koste van
veel geld en thans ook ten koste
van veel menschenlevens, een positie
in het internationale luchtverkeer
tracht te handhaven, welke voor een
klein land als het onze te duur is
en voor de toekomst toch geen effect
kan hebben.
Wat we toen schreven, wordt
thans op merkwaardige wijze beves
tigd door het oordeel van denlucht-
vaartkundigen medewerker van de
Maasbode, die Maandagavond
schreef
„Wat het gisteren geleden ver
lies zoo dubbel zwaar doet maken
is, dat de K.L.M. opnieuw weer
een viertal uitstekende ervaren
krachten verloren heeft, die zij juist
nu zóo noode kan missen.
Het K.L.M. luchtverkeer heeft
het laatste jaar vooral, een buiten
gewoon sterke uitbreiding onder
gaan. Het aantal lijnen en verbin
dingen per dag is bij het vorige
jaar zeer belangrijk toegenomen.
Daarbij komt, dat ook het nieuwe
materiaal, de snelle Douglassenen
de vier-motorige Fokkers, nieuwe
routine, meer kennis en meer ver
zorging vragen.
Zoowel van het grond- als van
het vliegpersoneel, wordt dan ook
een zeer intensieve arbeid geëischt.
Ook van het doode materiaal, de
motoren en de vliegtuigen. ..Die
zware belasting der beschikbare
arbeidskrachten als gevolg van
den snellen, misschien te snellen
groei van de luchtvaart, bestaat
niet alleen bij het luchtlijnbedrijf,
ze valt ook waar te nemen in de
nevenbedrijven, de industrie, de
rijksluchtvaartbedrijven. Juist in
de luchtvaart is een geleidelijke
rustige ontwikkeling een eerste
eisch.
De luchtvaart is geen warenhuis,
dat men in één slag dubbel zoo
groot kan maken en waarin men
in één slag de competente arbeids
krachten kan recruteeren om aan
de nieuwe, dubbele behoeften het
hoofd te kunnen bieden. Een uiterst
technisch en delicaat vak als de
luchtvaart, vraagt geleidelijke op
leiding, geleidelijke, grondige ont
wikkeling."
Ten besluite willen we er nog
even aan herinneren, dat de uit
breidingen der K.L.M. ten koste
gaan van groote offers uit de pu
blieke kas, direct uit de rijkskas en
ten deele uit de kas der posterijen.
Elke K.K.M.-passagier geniet voor
zgn vervoer een royale overheids
bijdrage. Staan daartegenover nu
wel werkelijke voordeelen voor ons
volk?
De K.L.M. brengt betrekkelijk
weinig vreemdelingen tot ons, wél
velen óver ons land heen naar elders.
Wie op Schiphol een poosje het
luchtverkeer gadeslaat, ziet, hoe de
passagiers van aankomende vlieg
tuigen, óf zitten blijven, óf over
stappen op een ander toestel. Op
slechts weinige uitzonderingen na.
In het Zondag verongelukte toestel
toestel zat onder de 15 passagiers
slechts één landgenoote. De anderen
waren, op een paar uitzonderingen
na, 's morgens vroeg reeds uit den
vreemde gekomen om via Schiphol
naar andere landen te gaan.
De K.L.M. kost en heeft millioenen
gekost aan ons land en dat geld is
voor een belangrijk deel geschonken
aan rijke vreemde touristen, in den
vorm van toeslag op den onvoldoenden
passage-prgs.
Het bestaan van de K.L.M. juichen
we natuurlijk toe, maar we meenen,
dat er voor ons land geen reden
kan zijn om het bedrijf met duur
geld' tot onnoodige perken te laten
uitgroeien.
Md.
VENRAY, 20 Juli 1935
SCHOUW DER WATERLOSSINGEN
Op 19 Augustus a.s. en volgende
dagen zal wederom de jaarlijksche
schouw der waterlossingen worden
gehouden.
Dit jaar is het wegens den lagen
waterstand eenieder mogelijk de
beken goed te reinigen, den bodem
te zuiveren en de beken op diepte
te brengen. Er zal dan ook streng
worden geschouwd, zoowel de beken
zelve als den toestand der oevers,
tot op anderhalven meter breedte.
Struiken, boomen, kribben, dammen,
enz. moeten worden verwgderd.
Ook de nieuw op de leggers ge
plaatste waterlossingen worden alle
geschouwd.
Niettegenstaande daarop herhaal
delijk is gewezen, blijven vele eige
naars hunne weilanden enz. met
prikkeldraad afsluiten tot aan de
beek, waardoor de schouw inhooge
mate wordt belemmerd. De eigenaren
zgn verplicht te zorgen, dat er vol
doende ruimte overblijft; is dit niet
het geval, dan zal de puntdraad
worden verwijderd.
Tenslotte wordt de aandacht van
belanghebbenden er op gevestigd,
dat ingevolge de Waterstaatswet
1900, zooals die thans is gewijzigd,
niet alleen tegen nalatigen proces
verbaal zal worden opgemaakt, doch
tevens van gemeentewege op kosten
van de nalatigen de waterlossingen
zullen worden gereinigd en deze
kosten onmiddellijk bij dwangbevel
zullen worden ingevorderd overeen
komstig de wet.
Venray, 19 Juli 1935.
De Burgemeester van Venray,
O. VAN DE LOO.
De Burgemeester van Venray ves
tigt de aandacht op artikel 21 van
het Reglement op de Waterlossingen
in deze provincie, o.m. luidende als
volgt
Vóór elke schouw zijn de onder
houdsplichtigen verplicht
a. de waterlossingen tot op den
bodem te zuiveren van onkruid,
waterplanten, biezen, ruigte, boomen
en struiken, alsmede van wortels,
en overhangende takken, die den
geregelden waterafvoer belemmeren
of binnenkort zullen belemmeren.
b. de oevers, waar deze zijn uit
gezakt, ingestort of aangëzand, te
herstellen en voorts de aarde, welke
in de waterlossing gevallen is, als
mede de grint- en zandplaten en al
hetgeen den geregelden afloop van
het water zoude kunnen belemmeren,
daaruit te verwijderen.
c. de waterlossingen te brengen
op de vastgestelde diepte.
Het is verboden bij die zuivering
en ruiming het onkruid en andere
voorwerpen, in de eerste zinsnede
van dit artikel genoemd, in de wa
terlossing te laten afdrijven.
Deze voorwerpen moeten, evenals
de uit de waterlossingen afkomstige
aarde, zond en andere voor den
waterafvoer hinderlijke zaken, daar
uit opgehaald en op de wederzijd-
sche oevers op een afstand van
minstens een meter van de water
lossing worden neergelegd en weg
gevoerd.
De Burgemeester van Venray
vestigt de aandacht op artikel 39
van het Reglement op de Waterlos
singen in Limburg.
Hierbij is verboden
a. binnen den afstand van één
meter, gemeten uit den uitersten
rand eener waterlossing, woon- of
andere huizen, getimmerten of muren
daar te stellen.
b. binnen denzelfden afstand (dus
binnen één meter) hagen langs de
waterlossing te planten.
c. binnen den afstand van ander
halven meter, gemeten als boven,
boomen of struikhout te planten,
waaronder begrepen niet geschoren
en opgaande hagen.
d. binnen den afstand van één
meter, als voormeld, aarde, zand,
grind, puin- en mesthoopen langs de
waterlossingen te leggen of te heb
ben.
e. vaartuigen, boomen, hout, vlas,
asch, puin of andere voorwerpen van
dien aard in de waterlossingen neder
te leggen of te hebben.
De waterlossingen op eenigerlei
wijze te vernauwen of te verondiepen.
Terwijl volgens artikel 38 sub fin
de waterlossingen geen dammen,
krib-, bat- of andere stroomkeerende
of oeververdedigende werken mogen
worden aangebracht.
Venray, 19 Juli 1935.
De Burgemeester van Venray,
O. VAN DE LOO.
Volksconcert
Morgen Zondag zal Venray's
Harmonie een concert geven op de
Groote Markt.
Aanvang 8 uur nam.
Poging tot oplichting.
Door de gemeentepolitie werd al
hier aangehouden een vrouwsper
soon, die onder bedriegelijke voor
wendsels bij een klooster alhier geld
trachtte los te krijgen.
Ze zal voor den officier van jus
titie worden geleid.
KERMIS VENRAY.
Lgst der inrichtingen, welke een
standplaats hebben op de Kermis te
Venray.
L. Janvier, Bergen op Zoom, Stoom-
caroussel annex Lunapark.
H. v. Boven, Venray, Palingkraam.
A.J. Tacken, Venray, Suikerkraam.
M. Hendriks, Venray, Suikerkraam.
J. Camps, Horst, Suikerkraam.
H. Westheim-Cortjans, Blerick,
Suiker- en Palingkraam.
M. Giesbers, Maasniel, Schiettent,
Lijntrektent of Vischvermaak.
G, Gerrits, Wellerlooi, Vliegbom-
mensport.
L. Camps, Horst^ Suikerkraam.
A. Janssens-van Giesen, 's-Bosch,
Suikerkraam.
A. Riozzi, Breda, Bioscooptheater.
J. van der Vorst, Helmond, Lucht-
schommel en Draaimolen-
J. M. Huys, Horst, Suikerkraam.
H. Janssen-v. Kuyck, Venlo, Sui
kerkraam.
P. C. Thielen, Venray, 3 IJsco-"
wagens.
G. J. Bombeek. Helmond, Olie
bollen- of Patates Friteskraam.
A. H. Linders, Venray, 1 IJsco-
wagen.
Coöp. Stoomzuivelfabriek. Leunen,
4 IJscowagens.
W. Schwachöfer, Venray, Suiker
kraam.
H. Dechnar-Vermeulen, Venray.
Paling- en Zuurkraam.
Tweede N.L. Land- en
Tuinbouwtentoonstelling
te VENRAY.
Zooals algemeen bekend geacht
mag worden, zal op 15, 16 en 17
Sept. a.s. te Venray de tweede Noord-
Limburgsche Land- en Tuinbouw
tentoonstelling gehouden worden.
Maar daarmee hield dan ook veel
al de kennis van het groote publiek
op, wijl men niet op de hoogte was
van het vele en moeizame werk, dat
door de voorbereiders der Tentoon
stelling verricht moest worden, om
tot één geheel, dat Venray waardig
is, te geraken.
Op 17 Juli j.l. is echter ter voor
lichting van het publiek in het Hotel
de Zwaan alhier, onder voorzitter
schap van de Heeren Pyls en Wijn
hoven, een persbijeenkomst gehouden,
waarbij de groote lijnen ongeveer
werden uitgestippeld.
We schrijven met opzet „ongeveer",
daar het ijverig bestuur, bij het vele
van de toegezegde inzendingen op
elk land- en tuinbouwgebied, als het
ware voor een niet te ordenen, maar
daardoor tevens rijke chaos staat,
waaruit de tentoonstelling, represen-
teerende geheel Noord-Limburg, moet
worden opgebouwd.
Inderdaad, een moeilgke taak, zoo
dat het het zeer goed mogelijk is.
dat de volgorde en indeeling hier en
daar nog gewijzigd zal worden.
Uit de mededeelingen van genoem
de heeren kwamen vele mooie en
groote plannen naar voren, die we
ons voorstellen successievelijk nader
te behandelen, waarbij dan tevens
duidelijk zal worden de enorme voor
uitgang in den Landbouw sinds de
eerste tentoonstelling in Venray ge
houden op 26 en 27 Augustus 1925,
waarbij de heeren Jan Poels en
Hubert Janssen hun buitengewone
talenten ten toon spreidde en wier
gemis thans nog betreurt wordt.
Uit de vele punten, waarop door
genoemde heeren onze aandacht ge
vestigd werd, bleek, dat op het ter-