IjAcröNqft; JAlFONflft Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. i) MANUFACTURE VOORDELIGST/ MANUFACTUREN Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. In 't verkiezings jaar. Het beslissende Saarplebisciet. Neen, hier moet ik niet zijn Buitenland. Provinciaal Nieuws Zaterdag 19 Januari 1935] Zes en vijftigste Jaargang No 3 BLIJKEN TOCH HET EEL EN MAAS ,1 BLIJKEN J TOCH HET ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent PRIJS DER ADVhRl ENT ltiN1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'/* ct. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 Onze burgerrechten gehand haafd. Een waardige ver kiezingsactie. Katholieke eenheid aan de stembus. Wederom zija we een verkiezings jaar ingegaan. In den loop van 1935 zullen twee belangrijke verkiezingen plaats hebben, voor de Provinciale Staten en voor den Gemeenteraad. Rustig zijn we bezig met ons daarop voor te bereiden. Zoo'n vrije verkiezing begint in Europa iets bijzonders te worden. Er zijn veel landen, waar het kies recht op een goeden dag aan de burgers eenvoudigweg ontnomen is. De kiezers werden gewoon onmon dig verklaard, evenals de vertegen woordigende lichamen welke zij kozen. Op zijn hoogst wordt in zulke landen nog wel een verkie- zingscomedie georganiseerd, zooals in Duitschland, waar het vorig jaar een Rijksdagverkiezing gehouden werd. Van de verkiezing was er alleen het uiterlijke decor: stembus, stembriefjes en... kiezers, die even wel niet eens wisten op welke can- didaten zij stemden. Hitier zou de gekozenen wel aanwijzen. Wij, vrije Nederlanders, staan er nog altijd op dat zelf te doen. Ook hier zijn wel wat heeren, die graag dictatot zouden willen spelen, zooals onze Hittler in zakformaat, Mussert, maar de Nederlanders en zeker de Limburgers, moeten daar niets van hebben. Verbeeld u, dat de Lim burger zijn eigen gemeenteraadsleden Diet zelf meer zou mogen kiezen. Nu werpt hij alles van zich af wat hem eeüig beletsel lijkt in de volle vrijheid om dat te doen. Van de medewerking eener kie zersorganisatie om orde en regel te brengen in zoo'n raadsverkiezing, willen velen zelfs niet weten, bang om zich daardoor ook maar eenig- zins te binden. En zich dan een gemeenteraad te laten aanwijzen door een meneer daar ergens in Holland, wanneer deze tenminste den heelen Raad niet naar huis stuurt om een gevolmach tigde van den dictator op zijn eentje de gemeentezaken te laten opknap pen 1 Alleen bij de veronderstelling van de mogelijkheid voelt men al, hoe onnederlandsch Jat is. Laten we daarom goed beseffen, dat ons kiesrecht toch wel van be- teekenis is; een voornaam burger recht, dat een medespreken betee- kent in de behandeling der publieke zaken een waarborg voor haar pu blieke behandeling, een verzekering van het recht van critiek, een on derpand van onze vrijheid. Wanneer we in onze omgeving eens nagaao, wie al zoo achter de nieuwe beweging yan het Datiooaal socialisme aanloopen, dan zien we, dal het meestal menscben zijn, die zich vroeger van de openbare zaak, van het politieke leven weinig heb ben aangetrokken, dat zeer weinig hebben gewaardeerd. Nu zetten ze een hooge borst op en zullen het land eens even gaan regeeren 1 Zij kunnen dat natuurlijk veel beter dan zij, die het land in moeilijke omstandigheden hebben bestuurd en ze beseffen niet, dat juist hun onwetendheid ben zoo overmoedig maakt en achter de meest zonderlinge leiders laat aanhollen. Laten we tegenover zulke politieke avonturiers onze burgerrechten, waar onder ons kiesrecht, verdedigen. En daarmee verdedigen we nog slechts een gedeelte van onze groote be langen. Er zijn er meer en grootere. Stellen we ons eens voor, dat onze geloofsvrijheid in handen moesten geven van ir. Mussert. zooals deze op het oogenblik in Duitschland afhangt van de willekeur van den heer Hitler, die van godsdienstrech ten niet veel afweet en bij de be slissing over die rechten alleen bedacht is op de handhaving van zijn eigen regeering en regeeringstel- sel, waarvan alles afhankelijk wordt gemaakt. Maar spreken we verder over de a.s. verkiezingen. We gaan dus stemmen dit jaar, tweemaal: voor de Staten en de Raad. Nu er internationaal een be weging gaande is voor de macht van den dictator en tegen de rechten der volkeren, is er des te meer reden om van ons burgerrecht een waardig, onberispelijk gebruik te maken. Aan de verkiezing voor Provinc. Staten nemen wij, katholieken, deel als leden van de Katholieke Staats partij, bij die voor den Raad is men in veel gemeenten nog niet zoover, Een redelijk inricht daaromtrent ontbreekt nog bij een groot deel der kiezers. Maar laat de deelneming aan de verkiezingen een aan haar voorbereiding overal waardig zijn. Die waardigheid geldt het stellen van candidaten, de propaganda voor candidaten en het uitbrengen der stem. De candidaten voor Provinciale Staten zijn nu in onzen R.K. Kiezers- bond voor Limburg wel overal aan gewezen. Zondag 20 Januari is het daarvoor de laatste dag. Op Zondag 24: Februari zullen we over de can didaten gaan stemmen. Daar moeten alle leden aan meedoen. Wij sporen de leden van de Kath. Kiesvereni gingen aan, hun kiesrecht in de organisatie goed te vervullen. Nu is het de tijd om een keuze te doen. Candidaten zijn er in overvloed, Weet het wel, dat nu de strijd om de candidaten gaat. Allen moeien die candidaten kiezen, welke zij het waardigst achten. Dat eischt de waardigheid van het vertegenwoor digende lichaam der Provinciale StateD, dat eischt de waardigheid van onze katholieke kiezersorganisa tie en van het kiesrecht. Nu kan er onder ons verdeeldheid 2ijn over de candidaten. We stemmen er over wie we zullen kiezen. Dat doen we heel secuur met een puntenstelsel om den uitslag zoo rechtvaardig mogelijk te maken en met alle waarborgen te omringen. Werkt voor uw candidaten. Strijdt ervoor Als katholiek en man van eer. Maar wanneer ge dit in het oog houdt, doet dan volgens uwe overtuiging. We behoeven het nu onder elkaar niet eens te zijn. Daar om stemmen we immers. Maar wanneer op 24 Februari a.s. de stembus in onze Kiesvereenigingen gesloten zal zijn, dan wordt het iets aoders. De candidaten die dan uit de bu3 komen, zijn onze candidaten. Voor de lijsten die dan worden samengesteld strijdt het katholieke Limbu g als één man. Dat houden we voor afgesproken. Dat is immers ook onze eeaig logische handelwijze. Als onze candidatenlijsten klaar zijn, moeten we ze in het vuur brengen tegenover die van onze politieke tegenstanders. Dan moeten we het allen eens zijn. En hoe vaster en hechter onze eenheid is, hoe zekerder we kunnen zijn van een succesvolle Statenverkiezing. Dat we daarom voor alles het bandhaven en ver sterken onzer eenheid beseffen als een grooten katholieken plicht. De Statenverkiezing valt in een zorg vollen tijd Laten we daarnaar han delen bij het stellen en kiezen onzer candidaten. ROELAND. Een zege voor Duitsch land, maar vooral een zege voor Hitler Het nationale bewustzijn van den niensch is sterk. Met groote spanning heeft de wereld het resultaat verbeid van de Saarstemming, welke beslissen zou over de vraag, of de Saarbevolking na vijftien lange jaren van het vader land gescheiden te zijn geweest, als nog met hetzelve hereenigd wenschte te worden, dan wel de economische voordeelen zou blijken te prefereeren van een aansluiting bij Frankrijk, of een tijdelijke verlenging zou verlan gen van het voorloopige Volken- bondsbestuur tot tijd en wijle de poliiieke aspecten in het oude vader land zich zoodanig zouden hebben gewijzigd, dat de heraansluiting voor waarlijk ALLE Saarlanders een blij feest had kunnen beteekenen. Hoewel niet ernslig werd gedacht aan de mogelijkheid, dat het Saarvolk zich in de armen van Marianne zou werpen, moet het uiterst kleine aan tal stemmen, dat zich voor Frankrijk heeft uitgesproken, een bittere ont goocheling voor Parijs zijn geweest. De materieele voordeelen, welke Frankrijk den Saarlanders kon bieden, hebben nog niet één op de twéé honderd stemgerechtigden kunnen verleiden om aansluiting te begeeren bij de Fransche natie. Meer dan 477.000 Saarlanders hebben bij volstrekt geheime stemming te kennen gegeven, dat ze onmid dellijken terugkeer in het Duitsche rijksverband begeerden dit aantal vormde circa 90 pet. van de uitge brachte stemmen Een meerderheid hadden we verwacht, maar de grootte van DEZE meerderheid heeft ons verrast. De verkiezingsuitslag beteekent een overwinning van het nationale gevoelen der Saarbevolking over alle andere gevoelens. En die andere gevoelens moeten toch vele zijn ge weest. Het Saargebied is een Indus- trieele streek, dus met een sterke arbeidersbevolking. De sociaal- democratie was er vroeger machtig. Kerkelijk is het Saargebied katholiek. Noch de sociaal democraten, noch de katholieken hebben reden om de politiek en tactiek van het Derde Rijk te bewonderen. En toch... 1 Als puntje bij paaltje komt. dan blijken de nationale gevoelens in den mensch veel sterker te zijn dan de buitenwacht waant er. de geïnteres seerden ooit van zich zelf hebben kunnen gelooven. Dat bewees weder om deze Saarstemming. Het zij een aanwijzing voor hen, die meenen, dat een soort van internationaliseericg der volkeren moet worden nagestreefd om den vrede te bevorderen. Niemand vermag de nationale ge voelens van een volk uit te roeien slechts door deze gevoelens verstan dig te leiden, kweeken we onderlinge harmonie tusschen de volkeren. De Saarstemming bewees, dat de meeste menschen liever martelaar zijn in eigen land, dan dat ze, gunsten en voordeelen oogstend, zich moeten voegen naar vreemden. Duitschland heeft een éclatante overwinning gehaald en Hitier, als mede zijn nationaal socialistische be weging, kunnen voor de volle honderd procent tevreden zijn over den uit slag, De gelegenheid om voor den Status Quo te stemmen, is inge schoven in dit plebisciet om de stemmen op te vangen van de vele Saarlanders, die Duitsch zijn in hart en nieren, maar een afkeer hebben van de politieke richting, welke in het Derde Rijk werd ingeslagen, Hitier en zijn Nazi's zullen nu juichen van ziet, negentig procent van de Saarlandsche bevolking heeft zich ook met de nationaal-socialis- tiscbe politiek accoord verklaard. En toch zal die laatste bewering niet geheel juist zijn. Vele duizenden Saarlanders hebben hun groote be zwaren tegen de politieke en geeste lijke willekeur in het huidige Dui'schland onderdrukt om toe te geven aan den machtigen drang van bun nationaal gevoel. Het nationale gevoel in den mensch is iets onverwoestbaar groots. Het maakt ons in staat om te offeren en te lijden, maar omdat het ook zoo gemakkelijk te ontvlammen is, kan het door boozen en dwazen onder de menschen ook worden uitgebaat om volken tegen volken op te zetten en deze gemeenschappelijk in de gruwelijkste oorlogsellende te storten Caveaot consules Dat zij. die ons leiden, daartegen waken. Onbewuste zelfbeschuldiging van de N.S.B. Ja, dat was wel eigenaardig. Er werd rondgegaan met hst blad der N.S.B. huis aan buis (wan neer doet de Katholieke Staatspartij dat ook ze kwamen ook aan een deur, waar op stond „N. N. Kapelaan" en de colporteur zei van zelf, uit zijn eigen; „O, hier moei ik niet zijn." Waarom zei die goeje man dat Voelde hij, dat de geestelijken daar niets mee te maken kunnen hebben? Zoo ja en dat was het na tuurlijk dan heeft hij daarmee, hoewel wellicht onbewust, een zelf beschuldiging uitgesproken van de N S.B. ten opzichte van de katho lieke Kerk en den katholieken godsdienst. We willen eens even aangaande die kwestie een en ander in het midden brengen. Er is een kind, dat niet luistert naar de zeer ernstige waarschuwin gen en vermaningen van zijn ouders. Als de ouders zeer ernstige waar schuwiogen en vermaningen geven, dan zal het, dan moet het zeker een zeer ernstige zaak zijn. Dan zullen de ouders toch wel weten wat ze doen en zich niet vergissen. Het is verder begrijpelijk, dat iedereen het gedrag van dat kind berispen zal, misprijzen zal. Daar moet iedereen mee accoord gaan, zoo niet, dan ondergraaft hij de fundamenten van het ouderlijk gezag, van de tucht in het familieleven en van de opvoedingswaarde van het huisgezin. Welnu: Onze Vaders in Christus zijn de bisschoppen. Alle katholieken, die werkelijk op dien naam aanspraak willen maken, zijn kiDderen der Kerk, kinderen van die Vaders in Christus. „Als gij niet wordt als kinderen" dat woord van Onzen Goddelijken Zaligmaker is ten volle ook daarop van toepassing. Een tweede: welnu; Onze Bisschoppen hebben geza menlijk in een zeer ernstig en wel gedocumenteerd schrijven een zeer ernstige vermaning en waarschuwing doen hcoren betreffende het natio naal socialisme, de N.S.B. Als kinderen der Kerk hebben we dus, gelijk de kinderen naar hunne ouders, daarnaar te luisteren.. Wie het eerste voorbeeld toegaf, moet ook deze tweede toepassing toegeven. En nu kan men nog zulke gekke sprongen en kronkelingen en redeneeringen maken als men wil. aan deze consequentie ontkomt men niet. Dat is een algemeene maatstaf, waarmee men zijn houding afmeten kan. Dan is het niet te lang of te kort, maar past het precie3 1 Na dien algemeeoen maatstaf enkele bijzondere punten. Mussert schreef onlangs de eerst bedoelde tegenstanders onder de geestelijken zullen aflaten ons te be strijden, wanneer zij zullen inzien, dat religie en Kerk volkomen ge ëerbiedigd zullen worden in den komenden Nederlandschen Nationaal Socialistischen Staat. Dat zijn abstracte woorden, mijn heer. De religie en de Kerk, dat moet iets heel positiefs, iets heel concreet zijn in het leven der men schen en in het leven van een land. Dat is iets, dat „als een zuurdeesem" (het zijn de eigen woorden van Christus) alles moet doordringen. Niet alleen het godsdienstig leven in het kerkgebouw, maar ook daar buiten. Want Christus en de religie en de Kerk vragen den heelen mensch, altijd en overal. Niet alleen in de Kerk, maar ook in het huiselijke, maatschappelijke, sociale, politieke, cultureele leven. Die zuurdeesem werkt door in een eigen katholieke pers, in een eigen katholieke Radio- Omroep, in een eigen katholieke Staatkundige partij, in een eigen katholieke jeugd beweging, in een eigen katholieke school en Universiteit, in een eigen katholieke Stands en Vakorganisatie,' in een eigen katholieke opvoedings beweging, in eigen katholieice cultureele instellingen van allerlei aard. In eigen katholiek charitatief werk (we denken b.v. aan de St. Viocen- tiusvereeniging Enz. Enz. Zullen ook deze allemaal „vol komen geëerbiedigd worden in den komenden Nationaal Socialistischen Staat." En als men ons dat uitdrukkelijk nu met woorden verzekert, wie ver zekert ons dat feitelijk inde toekonnt? Een beweging, waarin zoovele heterogene elementen werkzaam zijn, kan ons dat in de toekomst feitelijk niet verzekeren om die reden al reeds niet. Zie naar Duitschland, alle mooie woorden in het verleden ten spijt. De goede programmapunten in de N.S.B. heeft de Katholieke Staats partij ook in haar program. We hebben daarvoor geen nieuwe partij noodig. Men kan in sommige opzichten een sneller tempo wenschen in de uitvoering daarvan, maar als sommige dingen met geweld worden doorge dreven zal dat wel vaak blijken te zijn ten koste van andere dingen, die goed waren en die nu bedorven, verminkt of ontkracht worden Het Limburgsche volk zal zich zelf blijven 1 Dar is, wat het van ouds, eeuwen is geweest, niet tot zijn schade en schande. En dat is Katholiek, niet met woorden, maar met daden. O.L. Heer vraagt den heelen mensch. Geen halve katholieken, en heele N.S.B.-ers, ot liberalen, of socialisten, maar geheele katholieken over de heele linie. Dat is en blijve onze roem en onze kracht 1 ZAAIER. De uitslag van het Saarplebis ciet. Gelukkig was er een duidelijke meerderheid. Uit tocht der gecompromitteerden. Nu een Fransch-Duitsche toenadering De Volken bond heeft nog andere moei lijkheden. Een hoogverraad proces in Moskou. Gevech ten in Mexico. Aan de Zondag gehouden stem ming in het Saargebied hebben 530.704 stemgerechtigden deelge nomen. Van onwaarde bleken 2 083 stemmen. Vóór Duitschland stemden 476.089 Saarlanders voor Frankrijk 2 083 en voor den status quo 4ó 613, resp. 90 08 pet., 0.4 pet. en 8.87 pet. Hoewel vrij algemeen een voor Duitschland gunsligen uitslag werd verwacht, heeft de grootte der be haalde meerderheid velen verrastde Saarlanders hebben eeD indrukwek kende getuigenis gegeven van huo Duitschen wil. Zoowel in Saarland als in geheel Duitschland heeft zich een ontzaglijk enthousiasme ontketend en van den Volkenbond wordt thans geëischt door de Duitschers, dat het Saarland natuurlijk onmiddellijk aan hen zal worden overgedragen. Die eisch heeft geleid tot moeilijkbeden in de vergadering van den Volken bondsraad, welke op Woensdag van deze week voor onbepaalden tijd werd verdaagd, omdat men het ter zake niet eens kon worden. Aan een onmiddellijke overdracht van het bewind zijn natuurlijk enkele bezwaren verbonden, de bijna 50.000 menschen, die voor den status quo hebben gestemd en wel zoo ODgeveer bekend zullen zijn, zouden dadelijk de lijdende partij worden. Velen dezer lieden hebben reeds de vlucht genomen naar Frankrijk, waar ze voorloopig op Volkenbondskosten zullen worden onderhouden. Zondagnacht is nog een Putsch- poging ondernomen door 120 eerder reeds uit Duitschland geëmigreerde politiemannen, maar door het op treden van den Engelschen bevel voerder in Saarbiücken is deze poging verijdeld. Het is een geluk, dat de meerder heid voor Duitschland zoo sprekend is, waardoor gechicaneer is uitge schakeld. Het Saargebied moet ic haar geheel en met spoed onder Duitsch bestuur terugkeeren. Daarmee kan de wereldvrede zijn gebaat. Hitier heeft met nadruk verzekerd, dat Duitschland thans geen territoriale verlangens ten koste van Frankrijk meer heeft en de Duitsche rijksleidei reikte daarom Frankrijk nogmaals de hand der verzoening. Deze werd niet afgewezen door Laval. Ook de Fransche minister van Buit. Zaken heeft verklaard te gelooven, dat een toenadering tusschen beide landen mogelijk is. V Ook na de oplossing van het Saar- probleem resten den \*olkeobond nog tal van aadere moeilijkheden. Van Paragay b.v. is wederom een weigerend antwoord binnengekomen op de aanmaning om de vijandelijk heden met Bolivia ie den Gran Chaco te staken en het geschil aan arbitrage te onderwerpen. Moeten thans sancties worden toegepast tegen Paragay En daar ook nog. ofwéér, het Joegoslavisch Hoogaarsche geschil, ODtstaan na den koningsmoord te Marseille. De Volkenbondsoplossing was, dat Hoogarijë zelve de bestraf j van eenige verantwoordelijk geachte Hongaarsche autoriteiten zou ondernemen. De regeeriDg te Boeda pest heeft die te Belgrado van de door haar getroffen maatregelen op de hoogte gesteld, maar te Belgrado is men er geenszins over voldaan vandaar dat het geschil opnieuw in een acuut stadium is gekomen. In Moskou is het hoogverraad- proces begonnen tegen Zonovief, Kamenef, Federof en vijftien andere beklaagden. Nergens zijn beklaagden tot zulke nederige boetebetuigingen te vervoeren dan in Rusland. We zouden de toegepaste middelen wel eens willen kennen Uit Moskou wordt bericht, dat de beklaagde Efdokimoff, een vroegere nauwe medewerker van Llnin, de volgende schriftelijke, door hem onderteekende bekentenis heeft afgelegd. Vrijwillig nog wel 1 Ik verzoek het gerecht mij te gelooven, als "ik verklaar al de misgrepen, welke ik sedert 1925 heb gedaan, oprecht te betreuren. Deze mijn misgrepen hebben geleid tot den moord op Kiroff en ik zal thans ieder vonnis, dat de recht bank over mij uitspreekt, als een verdiende straf voor mijn misdaden aanvaarden. Mijn berouw en droef heid worden slechts daardoor ver zacht, dat ik vodr goed en wel gemeend met mijn contra-revolu tionnair verleden gebroken heb en dat het lot der arbeidersklasse vast in handen van het centrale comité en van Stalin ligt. Het is zóó veel te mooi om waar te kunnen zijn 1 In Mexico wordt het als gevolg van den scherpen strijd der overheid tegen de kerken, steeds roeriger Het is vooral het intellectueele deel van de jeugd, hetwelk In openlijk verzet komt tegen de regeerings- maatregelen. Verwoede gevechten zijn er het gevolg tesamen dreigen zij den vorm eener revolutie te gaan aannemen. VENRAY, 19 Januari 1935. YBRKRIJ G B A ARSTELLIN G (jJElIAKT IN BLIK. Burgemeester en Wethouders van Venray maken bekend, dat van 21 Januari a.s. in deze gemeente gehakt in blik verkrijgbaar zal zijn tegen den prijs van 35 cent per bus (in houd 1 Kg,). Dit gehakt wordt geleverd door de slagers. De slagers zullen één bus gehakt alleen mogen afleveren aan hen, die vooraf twéé bussen rundvleesch hebben afgenomen. Ten bewijze daarvan moeten bij aankoop van een bus gehakt twee etiketzegels over gelegd worden, welke zegels voortaan op de rund- vleeschbussen zullen voorkomen. Vanaf 21 Januari a.s, mogen nog alléén rundvleeschbussen verkocht worden, voorzien van een etiket zegel voor gehakt. Men lette daarop bij het koopen van rundvleesch in blik. Men beware die etiketzegels zorgvuldig. Bij aankoop van gehakt moet uiteraard bovendien een gewone rundvleeschbon ingeleverd worden, want het gebakt wordt niet gegeven boven en behalve de hoeveelheid rundvleesch, waarop men recht heeft doch is in die hoeveelheid begrepen. Men is evenwel niet verplicht ook gehakl af te nemen; men kan ook, evenals tot dusver, op z'n bons enkel gewoon rundvleesch in blik nemen. Venray, 14 Januari 1935. Burgemeester en Wethouders van Venray P. PUBBEN. l.b. De Secretaris. VAN HAAREN VERBOD TAPPEN sterke drank op Maandag 21 Jan. (Allemansmarkt). De Burgemeester van Venray her innert aan het bepaalde in artikel 126 der „Algemeene Politieverorde ning Venray", waarbij het verboden is op Maandag 21 Januari a.s. (Alle mansmarkt) na 1 uur des namiddags in lokaliteiten, waarvoor vergunning is verleend tot verkoop van sterken drank in het klein, sterken drank te verkoopen, aan te bieden, te ver ruilen of te leveren, ter beschikking te stellen, ten geschenke te geven, te gebruiken of toe te laten dat aldaar sterke drank gebruikt wordt. Bij overtreding zal onmiddellijk proces verbaal worden opgemaakt. Venray, 16 Januari 1935. De Burgemeester voornoemd, VAN DE LOO. Door den slager G. Verkoeyen te Leunen is deze week een varken geslacht van 725 pond, voor den heer P. Willem9, Weverslo. Uitvoering R.K. Werklieden vereniging. Zaterdag en Zondag 1.1. heeft de R. K. Werkliedenvereeniging haar jaarlijkse uitvoering gegeven in het St. Antonius patronaat. Beide avon den was de zaal geheel gevuld, zodat de vereniging met voldoening.op deze uitvoering mag terugzien. De hoofdschotel van beide avon den was een zeer mooi toneelspel, „De Hel", een echt stuk leven uit het tegenwoordige Rusland, dat onder het bestuur der Sovjets geen paradijs is geworden, zoals beloofd was, maar een echte hel. Het zien van zoo'n toneelspel doet je goed en wekt je op tot dankbaarheid dat ons landje tot heden gevrijwaard is ge bleven voor zoo'n hel. De spelers hebben zich met liefde en toewijding aan dit spel gegeven. Dat er geen foutjes zijn gemaaxt, mag ik niet beweren. Het waren dan ook geen toneelrotten maar amateurs, liefhebbers, die echter dank zij hun degelijke repetities onder goede leiding werkelijk zeer goed gespeeld hebben. Hun werk mocht gezien worden. Jammer dat sommige mensen nog niet de kunst verstaan om een toneel* stuk te genieten. Ze denken er oiet genoeg aan, dat de mensen vóór hen op 't toneel eigenlijk niet meer de mensen zijn, die ze uit de dage- lijksz omgang zo goed kennen, doch heel andere personen voorstellen. Voor hen blijft Jan Pietersen, zal ik maat zeggen, Jan Pietersen ook als hij een Russische priester of boer voorstelt. En wanneer ze dan die Jan Pietersen dingen zien doen of woorden horen spreken, die hij in 't dagelijks leven niet doet of niet

Peel en Maas | 1935 | | pagina 1