TWFFTÏF RT.AD VAN PEEL EN MAAS Qeld Jan. De Goede Week. Moeilijke dagen Over 't „Praathof Van alles wat. FEUILLETON. Vijf en vijftigste Jaargang No 12 Zaterdag Z4 Maart ism* 5. Zorg, dat gi| geregeld vol- 1 kundige hulp Inroepen. Vooral moet I Het Is een verleiding tot het - - —J.'.e.on nrnrHon rlaf Hoe treffend, wanneer de priester waarvoor nimmer bewondering die I noe utucuu, wauowv.. r-«„Kift opn manoeuvre, die doende vitaminen (of voor het leven het kruisbeeld langzamerhand ont- fl onm|sbare stoffen) tot u neemt; deze hbot en ons toeroept„Ziet daar late g um.n vnnral voor in. sinaasappelen Veraart verbitterd Terecht geven de christenen aan de zeven dagen, die het hooge Paaschfeest voorafgaan, den naam van „Goede Week", daar, zooals de H. Chrysostomus zoo schoon bemerkt, in deze week de dood is overwonnen, de vloek van 't mensch- dom weggenomen, de macht des duivels gebroken de mensch is met God verzoend, de hemel is hem geopend, de scheidsmuur neergehaald, de grendels weggeschoven en de Koning van vrede heeft zijn rijk van vrede op aarde gesticht. Door eene reeks van verheven en treffende ceremoniën herinnert ons de H. Kerk gedurende deze heilige week op de levendigste wijze aan 't bloedige offer van 't Goddelijk Lam ter verzoening van 't schuldige mecschdom en dwingt onze harten tot liefde en dankbaarheid jegens den Verlosser. De goede week wordt geopend door een dag, die ons tegelijk tot vreugde en weemoed stemt den Palmzondag. Wij willen hier in 't kort wijzen op de verheven beteekenis van de drie laatste dagen der goede week, Witte Donderdag Alvorens te scheiden, wilde de Zaligmaker ons een schitterend blijk zijner oneindige liefde geven. Op den vooravond van zijn lijden stelde Hij 't aanbiddelijk Sacrament des Altaars in, - 1 bloot en ons toeroept het hout des kruises, waaraan 't heil gebrandmerkt, der wereld hing", terwijl 't koor zlogt: Deswege is „Komt, Iaat ons aanbidden". geworden op de R. K. S. P. waar- Het kruisbeeld wordt op een zwart uit hij deserteerde, wat zijn groote kleed gelegd. De priester ontdoet politieke fout is geweest. Hij stichtte zich van zijn schoeisel, aanbidt den een eigen politieke partij,de Katholiek gekruisigden God en kust zijne Democratische Bond en heeft a'« wonden. Intusschen zingt 't koor zoodanig de R. K. S. F. op een roerenden lofzang, waariu de onwaardige wijze bestookt en Heiland het ontrouwe volk zijn on- harer verdienstelijke leiders hoog dankbaarheid verwijt: „Mijn volk hartig voor onbenullen uitgemaakt wc» heb ik u misdaan of waarin heb ik u bedroefd Zeg het Mij Ik heb u uit voerd en gij hebt uw Verlosser aan kruis gehecht." De H. Mis wordt dezen dag niet opgedragen, maar eene H. Hostie van den vorigen dag wordt door den priester ter aaDbiddiDg opge heven en genuttigd. De H. Kerk verlangt, dat wij den Goeden Vrijdag doorbrengen in blijven leven oprechte bewondering waardoor het vleesch en bloed van 't Goddelijk Lam ons tot eeuwig voedsel ODzer zielen gegeven werd, en tot een eeuwigdurend onbloedig offer. Daaraan herinnert ons de plechtig held van Witten Donderdag. De H, Mis wordt op de meest feestelijke wijze gevierd en duizenden christe nen naderen tot de II. Tafel, om aldus op de waardigste wijze het verhevenste der geheimen te vieren. Na de H. Mis brengt de priester in plechtige processie het Allerheilig ste naar een luisterrijk versierd zij altaar, waar ieder goed Katholiek gedurende den dag zijne hulde brengt aan Jezus en Hem dank zegt voor zijn onschatbaar liefdegeschenk. Met uitzondering van het altaar, waar 't H. Sacrament aangebeden wordt, ontwaart men in de Kerk overal teekeneu van droefheid, want de H. Ke k herinnert zich, dat de Zaligmaker in angst en benauwdheid bloedig zweet in den hof van olijven stortte. Vandaar dat ie overige altaren ontbloot, alle sieraden ver dwenen zijn, de tabernakel staat open en ledig. Alles is stil en doodsch in 't heiligdom. De vrome christenen brengen den avond dau ook door in aandachtige overweging Christus' doodstrijd. Ja; de eerste chistenen verzaakten zelfs aan de nachtrust en brachten deu nacht door in gebed en meditatie. In den geest vergezelden zij Jezus in den hof van Olijven, io 't huis van Caïphas, in i den huiveringswekkenden kerker, waar Jezus den langen nacht door bracht tusschen de spottende sol' daten. Goede Vrijdag. Het Goddelijk Lam wordt ter slachtbank geleid en op 't altaar des kruises geslachtofferd. De H. Kerk treurt. De ceremoniën zijn ernstig en indrukwekkend. Geen waslicht is ontstoken, de Godslamp zelfs is uitgedoofd. Een enkele, witte doek, het lijkkleed des Heeren bedekt 't altaar. De priester verschijnt iD zwart ornaat en werpt zich vooi 't altaar plat ter aarde. Hoe roerend die klaagliederen, die gebeden om barmhartigheid voor alle standen. heilige afzondering, strenge boet vaardigheid en aandachtige overwe ging van 't bitter lijden des Heeren. Goede Zaterdag, De H. Kerk viert de rust des Zaligmakers in 't graf. Werd gisteren ons hart door diepe smart overwel digd, heden dringt eene heilige vreugde zich bij ons op, vreugde, omdat de Heer zijn bitter lijden doorslaan heeft, vreugde ook over I stukken de onschatbare vrucht, die zijn lijden tractaat, heeft voortgebracht. Tot die vreugde wekt de H. Kerk hare kinderen op door het drie- als een vele Van de Kamerleden bleef in de 0 beoordeeling van Veraart niet veel t land van Egypte ge-1 goeds over. Welnu, deze Veraart heeft ge schreven over onzen „Praathof", maar hij heeft de grootste waardeering voor 't werk, in en door de Kamer verricht, hoewel hij er zelf nauwelijks ,één dag van bevrediging" vond. Veraart zegt dan o.m. En toch, altijd zal diep in mij voor den parlementairen arbeid, Vooral voor de twintig, die schitterend en voor de veertig, die op z'n minst zeer goed werk leverden. Wat voor stapels materiaal werden daar door uiterst kundige mannen doorzocht. Hoe groote scherpzinnigheid werd daar aan de wetsontwerpen besteed. Hoe ver nuftig werd de moeilijkste belasting techniek, het complex van vreag bij het Nederland—België werden de ingewikkelde regelingen voor onderwijs, die zaken van lndië en Waterstaat het is povere greep daar Wat waren op hun post komen vooral voor in, sinaasappelen citroenen, rolmops, hom en kuit. druiven, sunmaid-rozijnen en verder in alle zaden als erwten en boonen. 6. Adem steedst door uw neus en houdt uw mond gesloten. 7. Houdt uw mond regelmatig (na iederen maaltijd) goed schoon 1 (poetsen en spoelen met tandpasta). 8. Maak etensresten steeds direct den volgenden dag op, nadat gij ze opnieuw goed opgekookt of flink doorgebakken hebt. 9. Gebruik geregeld uien en kroot. 10. Kook uw melk, put. en wel water idu3 leidingwater alleen niet) voor het gebruik. LATEN. 1. Beperk u ten zeerste in het gebruik van alcohol e.a. (jenever, bier, wijn) 2. Laat u niet in uw gezicht niezen. 3. Let er bij een gesprek op, dat gij geen speekseldroppeltjes op uw lichaam of kleeren krijgt. 4. Loop niet met natte voeten voort. 5. Laat speciale balsbedekking achterwege. 6. Vermijdt onnoodig contact met patiënten. 7. Wees spaarzaam met uw hartelijkheid (handgeven en zoenen); ook tegenover huisdieren en vee. er zorg voor gedragen worden, dat de zieke een frisschen, niet te kouden luchttoevoer heeft en dat zijn ligging uiterst gemakkelijk is. De meeste menschen beschouwen longontsteking als een ziekte van voorbijgaanden aard, met het nood lottig gevolg, dat aan de hoognoo- dige nakuur niet wordt gedacht. En toch is zéér dikwijls gebleken, dat patiënten, die na een longontsteking het bed le vroeg verlieten, deze onvoorzichtigheid met den dood moesten bekoopen, omdat ze weer door dezelfde ziekte werden aange tast, waartegen geen enkele dokter dan nog iets kan uitrichten. Na genezing is een nakuur van minstens 14 dagen noodzakelijk. Of hij zich al verveelt of niet, de pa tiënt moet 't bed houden, totdat alle gevaar voorbij is. voor Duitschlands Katholieken. VAN GRIEP NAAK LONG ONTSTEKING. voudige „alleluia" na den epistel en ontleend, het dubbele „alleluia" bij het „Ite bij alle bedreiging van eemg werkelijk missa est." of vermeend volksbelang de kamp- Op Goeden Zaterdag wordt nieuw vechters van alle partijen. En hoe vuur gezegend, nieuw licht ontstoken, ongelooflijk hard was het werken de doopvont wordt opnieuw gewijd, daar. Meer dan iemand anders ben nieuwe oliën, op Goeden Donderdag ik in die jaren rapporteur geweest, gewijd, wordea gebruikt: Waarom behalve in één week ziekte heb ik dat ailes Omdat de Zaligmaker der alle zittingen, de minst belangrijke; wereld zijn verlossingswerk voltooide de openbare, de afdeelingsvergade a» frarfh». en rapporteursbij- it heb bekaf door werken 21JU VCIIUDJ1U^T.V.» en aan heel 't menschdom een nieuw ringen, de fracfie- en hooger leven schonk, 't leven der eenkomsten meegemaakt, nooit heb kinderen Gods, maar tevens wil de ik mij H. wij beseffen, met nieuwe beantwoorden. Dit zij dan ook voor ons allen de vrucht Week. JOICU VJUUJ, vuv.-. Kerk, dat wij de liefde Gods die gevoeld, in deze dagen opnieuw innig Men praat over de fraseurs der Een. met nieuwe liefde zouden Kamer... Het mocht wat! Bazelpraatl Ik heb nooit een milieu gezien, der Goede j waar de frase minder in eere was dan in de Kamer, waar meer en onbarmhartiger werd gespot met den I te ^oven fraseur; waar zulk een reputatie ig meer vernietigend was, waar oneer biedlger langs den prater werd heen geloopen. Geen belachelijker dienst kan men dan ook aan een wel aardig pratend vriendje bewijzen dan hem bet lidmaatschap der Tweede aan te dragen, talloozen vinden er hun graf, ook al blijven zij dan levend lijk... Onze ,,PraatIiof", waar hard gewerkt wordt. Het orgaan van Mussert „Volk Kamer en Vaderland" heeft ook een Parle "'-J— meotsrubriek, die met een variant op een veei gebruik rubriekshoofd genoemd wordtVan den Praathof. i In die benaming ligt de minachting een fle«sl van critiek of uit ver- U r\f Anmmp vpr. Uit een lichte verkoudheid ont staat menigmaal griep, die velen niet als zoodanig erkennen, maar slechts betitelen met den naam „ongesteld- heid." Als de ledematen zwaar worden! en het hoofd eenigszins beneveld, als men zich afgemat voelt en over koude klaagt, daa kan men er van verzekerd zijn, dat de griep in aan tocht is en dan is het alleszins aan te raden, zoo spoedig mogelijk naar bed te gaan. Men hoort zoo dikwijls van griep gevallen met doodelijken afloop, bijna altijd is dan de dood het gevolg van longontsteking, die de griep met zich medebrengt. Men zou deze ziekte veel eerder komen, als men er zich naar regelde. De eigenlijke longontsteking is een acute ziekte, die spot met de krachtigste mannen en vrouwen. Het begint met hoesten. Lacgza merhand neemt de vermoeidheid toe en tenslotte komt zich daarbij koorts voegen. Het hoesten wordt erger. De zieken worden voortdurend ge kweld door een hevigen dorst en Laat men deze beoordeeling eens het adcmhalen gaat gepaard met een voor den geest halen, wanneer uit van de N.S.B. uitgedrukt voor onze i'weede Kamer, die in het oog van Mussert en de zijnen een klets college is, dat praat zonder te werken. Waar men die goedkoope klets praat ook buiten de N.S.B. vaak kan opvangen en velen uit onkunde onze Volksvertegenwoordiging neer halen wat een gevaarlijk! bezigheid is, vooral in onzen tijd lijkt het ons gewenscht, om over hel werken van ons Parlement J-'~ waande domheid of domme ver waandheid op ons Parlement wordt afgegeven. Ken plattelanilsgeschiedenis van de Belg.-Liinb. grens. te zeggen. Dat wordt ons thans heel ge makkelijk gemaakt. We moeten daartoe ten tooneele voeren Professor TEGEN DE GRIEP. We laten hier eenige wenken en gevaarlijke J raadgevingen volgen tegen de griep, welke voor onze lezers nuttig kun nen zijn. DOEN. 1. Verricht voor alles kalm en rustig uwe gewone dagelijksche be zigheden. 2. Wasch hoofd, hals, borst en iels Veraart, bij de meeste van onze rug iederen morgen met koud. liefst afneemt. pijn, die weldra ondragelijk wordt; een zeker bewijs, dat de ontsteking reeds begonnen is. Steeds meer Deemt de kortademig heid toe, de zieke lijdt aan hevige benauwdheden, totdat tenslotte de ontsteking zulk een omvaDg heeft aangenomen, dat ademhalen onmo gelijk wordt en de dood intreedt. Naarmate de ziekte toeneemt, stijgt ook de koorts. Tusschen den vijfden en den zevenden dag bereikt de ziekte haar hoogtepunt, dan volgt de crisis. Maar het kan ook gebeuren, dat de crisis reeds den derden of vier den dag intreedt, met het gevolg, dat ofwel de ziekte in een welda digen slaap vervalt en de koorts lezers geen onbekende. Veraart, ontegenzeggelijk een knappe kop, was vier jaren lid van de Tweede Kamer. Hij keerde er niet in terug tengevolge van een manoeuvre der R. K. Staatspartij. stroomend water 3. Draag goedsluitende kleeding; houdt de voeten bloot. 4. Laat licht en lucht ook in den winter uw wooing binnen, Van zijn liefdesavonturen ver- lelde hij geen woord. Een vluch- tigen blik wierp op hel spek, loerde eens langs de poljes, snoof eens aan de braadpan. Hem dacht, dat er een geurige wind in de keuken binnen was gewaaid. Vroeger dan anders ging hij te bed, droomde van zijn toekomen de, zijn reis met hindernissen. Den maandagmorgen was hij vroeg uit de veeren, onderzocht de dingen haarfijn om te weten of gisteren alles rechttoe was gegaan. Bij de hennenmonstering miste hij de vier hanen; in de nesten moes ten meer eiers liggen, langs de zijde spek had men breede sneden afgekapt. Maar ze wisten 't hem te zeggen: als hij bang was dat hem iels weggerobberd werd, dan moest hij maar op de kooi blijven en dan kwam hij ook niet thuis als een varken, dat zich in het slijk rond gewenteld had. Jan stoorde zich aan die hate lijkheden niet. Toekomenden Zon dag zou hij 'l liefdespleit wel win nen en weldra zou het gedaan zijn met het huis aan vreemden over te laten. Dal hij intusschen bestolen werd, ergerde hem. Maar hoe korter hij de vrijagie kon maken, hoe snel ler gedaan met hun dieverij. Deze gedachten hielden Jan nu druk bezig. Hij overwoog, droomde, mijmer de den godganschendag. 's Avonds, als de huisgenooten vroeg te bed waren, begon hij aan iels, waaraan hij zelfs nog niet eens gedacht had. Hij schreef een brief aan Leenlje met veel harte lijk gemeende woorden, niet plecht statig maar oprecht, ruw maar glad van de lever. Zijn hart bor relde over van liefde en zocht vu rig naar wederliefde. Voor een ver der leven was hem Leenlje nu onmisbaar. Zoo'r. brief kostte heel wat moei te... Gemakkelijker hanteerde hij akkergercedschappen dan wel de lichte schrijfpen. D'rwas aandacht bij ieder letter, Lij ieder woord en herhaalde gespannen nalezing. De halve nacht besteedde hij aan zijn eerste liefdesbrief en doe zelde dan op zijn neergeschreven gevoelens met het hoofd op de la- fel in. Bij het eerste hanengekraai vloog hij verschrikt op. En gelijk zoo dikwijls in 't wremelende en wrin gende leven zagen ook nu de ge schreven dingen van verleder nacht heel anders uit bij de eerste morgenschemering dan wel bij de flikkerende lamp. Toen Jan zijn liefdesepistel door las, kreeg hij een rilling over zijn lijf, twijfelend of hij den brief wel zou wegzenden. Bij kalm en nuchter overwegen ofwel dat een spoedige dood hem van zijn pijnen verlost. Het zou verkeerd zijn als men bij warm; den hals deze zeer gevaarlijke ziekte geen dokter wilde raadplegen. Zelfs als men nog maar vermoedt longont steking te hebben, moet men genees R.Herhaaldelijk is er den laatsten tijd met betrekking tot de moeilijkheden, waarin de Duitsche ka tholieken zijn verzeild door het na tionaal-socialistisch bewind, dat Duitschland den scepter zwaait, ge sproken en geschreven over een nieu wen kultuurkampf, een nieuwen god- dienststrijd, waar de katholieken bij onze Oosterburen feitelijk al midden inzitten. Feitelijk is thans hunne po sitie veel moeilijker dan ten tijde van Bismatk, Immers, bij hun verzet te gen alles, wat niet vereemgbaar met de katholieke leer, hebben tegenover zich een vrijwel aaneenge sloten front, dat in aanbidding neer ligt voor Hitler, die over geweldige machtsmiddelen beschikt, om zijn wil op alle punten te doen gehoorzamen En daar komt nog bij, dat men heel gemakkelijk de economische^cri sis met al haar ellende kan aangrij pen om op de katholieken pressie uit te oefenen door het voor te stellen, dat elk verzet landverraad én wie weet wat nog meer is. De strijd zal dus wel buitengewoon zwaar worden. Dat intusschen strijd onvermijdelijk is, staat vast en dat hij onzerzijds ter verdediging van oüze heiligste rechten niet geschuwd wordt, staat evenzeer vast. De Duitsche Bisschoppen blijven kloek en onvervaard opkomen voor de rechten der Kerk, laatstelijk nog de Kardinaal aartsbisschop van Keulen, die openlijk en fier aan de geioovigen verkondigd heeft, het ketterij, om uit bloed en ras een godsdienst te distilleeren. Z. Eminente heeft deze vermaning, tot de geioovigen gericht naar aan leiding van een officieel artikel over het „eewige Duitschland", waarin o.m. naar aanleiding van de be leedigiog van politieke leiders het volgende fraais werd verkondigd dat de wereldbeschouwing der nazi's aanspraak heeft op alle Duitsche menschen; dat deze totaliteits aanspraak elk ander wereldbeschouwings principe uitsluit dat de nieuwe wereldbeschouwing gebaseerd is op bloed, eer en bodem en dat leider zijn van het Duitsche volk beteekent: strijder zijn en prediker van den godsdienst van het bloed. Tegen deze ketterij is Kardinaal Schulte ferm opgekomen. Z. Eminente noemt deze theorieëo in strijd met de geloofsleer der Katholieke Kerk eD zelfs in onover brugbare tegenstelling met de grond waarheden van het Christendom. Het is een verleiding tot het heidendom en tot afval van Christus het Christendom. Hoe onvergelijkelijk hoog staat boven zulk een bloed- en rasgods dienst de godsdienst van Jezus Christus Het is heidendom en afval van Christus, wanneet men thans ver kondigt. dat „bloed en eer" alleen den zin van ons sterfelijk leven zouden uitmaken. Het is heidendom en afval van Christus, zegt de kardinaal verder, wanneer men de overgeërfde zonden schuld buiten beschouwing laat en men er niets meer van wil weten, dat wij als zondige Adamskinderen allen de verlossing door Christus en Zijn Heilig Bloed uoodig hebben. Daarom spoort de kardinaal de geioovigen aan tot waakzaamheid. aat u ook niet verontrusten, schrijft hij, en misleiden door degenen, die openlijk durfden zeggen, dat een onlangs geschiede beëedlging ver plicht tot een verandering van uw religieuse overtuiging. Volharden willen wij in de Katho lieke Kerk en trouw blijven aan onzen Heiland Jezus Christus. Nie mand zal ons van Hem scheiden. Volharden willen wij in de Katho lieke geloofsleer en standvastigheid, katholieke naastenliefde en offervaar digheid, volharden in leven en dood, besluit de kardinaal zijn herderlijk schrijven. Wat zullen de gevolgen zijn van dit onvervaard opkomen voor de rechten van het geloof en van de Kerk? Zal de strijd, waarvoor reeds vele geestelijken van hun vrijheid beroofd werden, verscherpen en zal het komen tot een openlijke vervolging Hoe t zij, onze geloofsgenooten in Duitschland komen voor zware tijden te staan en we kunnen slechts hopen vertrouwen, dat zij sterk staan dat hun den moed voor het martelaarschap ter wille van het geloof gegeven worde door Hem, Wiens Kerk ook dezen storm glans rijk zal doorstaan. Vergadering Jonge Middenstand. meer zijn. Alles is tusschen ons amen en uit. Beleefde groeten, HELENA HONDERS Dit nieuws hamerde geweldig in zijn denkend hoofd. Hij krabde en dabde in zijn leek" hem zijn eigen proza een haren gelijk boeren doen als zij miezerig gedoe. Hij zou 't geheel gewichtige dingen te verhandelen nog eens overwerken als de dienst- hebben of in nesten zitten, lui van huis waren. Deze werden Daar lag nu op eenmaal zijn dringend opge-eischt voor het jong plan in duigen, gewoon dagelijksch gedoe. Toen r,~— mensch en dier hel noodige eten haden, trokken de knechten en meiden naar het veld, waar de heete zon het gelpe graan in een korten tijd gerijpt had. De baas, in gedachten verzon* Gewis hadden venijnige longen zijn liefdeswagen stop gezet. Traoen had hij willen storten. Na lang gedroomd en getreurd te hebben, verscheurde hij Lena's brief en den zijnen en wierp de honderden stukjes in 't haard ken, zag nog eens nauw toe of vuur. alles in orde was. Boven het ge* Naar builen gi»g hij om sjilp en gevink vogeltjes, koeling voor zijn brandend ver- - hart te zoeken, dat doodelijk gewond leek. Stilaan zeeg er toch be- En nu w luidop te wrokken tegen de Slamproye- snaterende naars en de kwaadsprekers, Allengskens troostte hij klonk huog-uit het geschater van een paar eksters, die van den ee- nen boom in den anderen wipten. I rusting over hem neder. Daar is nieuws, dacht Jan, begon hij in s ille en dan volgens een Kempisch auguur. Ditmaal hadden de eksters niet gelogen. De briefdrager bracht inderdaad met de gedachte, er zijn een bericht uil Stramproy, dat Jan met bevende vingers opende. Zijn gelaat verkleurde bij de lezing. Mijnheer, Da inlichtingen genomen en t raad gehouden le hebben, moet I dat zoo hij een .vrouw zocht ik u laten weten, dat het on-1 hem maar behoefde aan noodig is nog tot hier te ko men. Van verkeeren noch zich nog die andere meisjes en die zoekt, vindtl Op eens straalde weer zijn gelaat van blijheid. Hij herinnerde zich levendig dat zijn broeder de pastoor hem vroeger liet hooren te spreken. - En deze herinnering flakkerde trouwen kan er geen sprakenu levendig op. Met heerbroers hulp en voorspraak zou hij wel gauw terecht komen. En zonder nog een oogenblik te dralen, trok hij zijn beste kleeren aan en sloeg den weg naar Raasbeek in Hij kwam voorbij zijn diensllui gaf den huissleutel aan de eerste meid en zei van maar goed door te werken, want alle stukken stonden brandend-rijp om ge maaid te worden. En voort trapte hij op vrijers voeten. Toen hij achter hagen struiken verdwenen was, staakte 't dienstvolk het werk en bracht allerlei lustige grappen uit over zijn weggaan. Op een goei uur gaans lag Raasbeek, het laatste Belgisch dorpje langs den oostkant. Bij de komst van Jan, lag de zieleherder een uiltje te vangen. Dit was de lijvige man gewoon na het eten. De gedienstige meid warmde gauw den overgebleven middag- kost op. Jan liet het zich goed smaken en spoelde lippensmak- kend zijn mondje uit met een glas bordeaux. Toen de inwendige mensch versterkt was, gooide hij stotterend zijn zieleleed op tafel, vertelde over zijn liefdereizen naar Slamproy en elders en vroeg nu deemoedig of hier of in de buurt niets was wat hem paste. De. pastoor had het gevonden. Even over de grens in Messem kon hij gauw klaar komen. Zij was wel niet schoon, maar had Zondag 18 Maatt hield in de Lunchroom VerheugeD de Jonge Middenstand eene vergadering onder Voorzitterschap van den heer Ant. jeuken, die de vergadering met den jeugdgroet opende en een woord van welkom richtte tot het Bestuur den Venrayschen Middenstand en de leden van de Kern en speciaal tot den heer Graz uit Bussum, die op deze vergadering een lezing zou houden over de R.K. Staatspartij en haar resultaat. Nadat besloten was, dat Maandag morgen om 6.30 zou worden afge reisd vanaf de Groote Markt alhier voor een bezoek per autobus aan de Jaarbeurs te Utrecht en er op aangedrongen was. dat alle mede reizigers tijdig aanwezig zouden zijn, werd bepaald, dat de leden der Jonge Middenstand a.s. Zondag in de Parochiekerk in de H. Mis van 8 uur ter H. Tafel zouden naderen. Hierna werd het woord verleend aan den heer Graz, die in een keurige taal de reuzenfiguur \an Mgr. Dr. Schaepman teekende. Hij deed hem zien als den emancipator der Katho lieken, die de Katholieken wakker maakte en wakker hield om de hun rechtmatig toekomende plaats in het staatkundig leven in te nemen. Lang stond Spreker stii bij den 100-jarigen schoolstrijd, die gevoerd is moeten wordea om het Katho lieke onderwijs op het huidige stand- punt te krijgen van gelijkgerechtig- heid. trouwe oogen en krachtige armen alhoewel arm als een kerkmuis, was zij van goede familie, die achteruit geboerd had, maar dit deed niets ter zake, wijl zij uiterst bijeenhoudend en vlug bijderhand was. Geld had er Jan liever bij- gezien, doch zijn broeder deed hem helder inzien dat hij beter met zoo iemand dan wel met een die geld had, maar die een maak-op kon zijn en schrik voor 't werk had. Gelijk Jan thans zat te boeren, kon hel niet blijven duren. Een huis vol dienstvolk zonder vrouw was een hel. Dan maar niet meer uitgesteld, zei de pastoor, wij wandelen er samen naar toe. Eerst kuierden zij langs een veldweg en sloegen dan een voet padje in, dal glibberig kronkelde, langs heen de Maasoevers, door hooge populieren overschaduwd In de vette weiden graasde schoon Hollandsch vee, dat nieuwsgierig achter den prikkel draad een tijdje met de wandelaars brullend meeliep. Langs de blauwe Maas, op een steilen heuvel, ligt fraai het dorpje Messem, een dichte huizenrij. Eenige dorpsbewoners kwamen nieuwsgierig aan de deur kijken, als de vreemdelingen even voorbij waren, anderen groettenvriendelijk. (Wordt vervolgd.

Peel en Maas | 1934 | | pagina 5