TWFFTÏF RT.AD VAN PEEL EN MAAS
Qeld Jan.
De Goede Week.
Moeilijke dagen
Over 't „Praathof
Van alles wat.
FEUILLETON.
Vijf en vijftigste Jaargang No 12
Zaterdag Z4 Maart ism*
5. Zorg, dat gi| geregeld vol- 1 kundige hulp Inroepen. Vooral moet I Het Is een verleiding tot het
- - —J.'.e.on nrnrHon rlaf
Hoe treffend, wanneer de priester waarvoor
nimmer bewondering
die I
noe utucuu, wauowv.. r-«„Kift opn manoeuvre, die doende vitaminen (of voor het leven
het kruisbeeld langzamerhand ont- fl onm|sbare stoffen) tot u neemt; deze
hbot en ons toeroept„Ziet daar late g um.n vnnral voor in. sinaasappelen
Veraart verbitterd
Terecht geven de christenen aan
de zeven dagen, die het hooge
Paaschfeest voorafgaan, den naam
van „Goede Week", daar, zooals
de H. Chrysostomus zoo schoon
bemerkt, in deze week de dood is
overwonnen, de vloek van 't mensch-
dom weggenomen, de macht des
duivels gebroken de mensch is met
God verzoend, de hemel is hem
geopend, de scheidsmuur neergehaald,
de grendels weggeschoven en de
Koning van vrede heeft zijn rijk van
vrede op aarde gesticht.
Door eene reeks van verheven en
treffende ceremoniën herinnert ons
de H. Kerk gedurende deze heilige
week op de levendigste wijze aan
't bloedige offer van 't Goddelijk
Lam ter verzoening van 't schuldige
mecschdom en dwingt onze harten
tot liefde en dankbaarheid jegens den
Verlosser.
De goede week wordt geopend
door een dag, die ons tegelijk tot
vreugde en weemoed stemt den
Palmzondag.
Wij willen hier in 't kort wijzen
op de verheven beteekenis van de
drie laatste dagen der goede week,
Witte Donderdag
Alvorens te scheiden, wilde de
Zaligmaker ons een schitterend blijk
zijner oneindige liefde geven. Op den
vooravond van zijn lijden stelde Hij
't aanbiddelijk Sacrament des Altaars
in, - 1
bloot en ons toeroept
het hout des kruises, waaraan 't heil gebrandmerkt,
der wereld hing", terwijl 't koor zlogt: Deswege is
„Komt, Iaat ons aanbidden". geworden op de R. K. S. P. waar-
Het kruisbeeld wordt op een zwart uit hij deserteerde, wat zijn groote
kleed gelegd. De priester ontdoet politieke fout is geweest. Hij stichtte
zich van zijn schoeisel, aanbidt den een eigen politieke partij,de Katholiek
gekruisigden God en kust zijne Democratische Bond en heeft a'«
wonden. Intusschen zingt 't koor zoodanig de R. K. S. F. op
een roerenden lofzang, waariu de onwaardige wijze bestookt en
Heiland het ontrouwe volk zijn on- harer verdienstelijke leiders hoog
dankbaarheid verwijt: „Mijn volk hartig voor onbenullen uitgemaakt
wc» heb ik u misdaan of waarin
heb ik u bedroefd Zeg het Mij Ik
heb u uit
voerd en gij hebt uw Verlosser aan
kruis gehecht."
De H. Mis wordt dezen dag niet
opgedragen, maar eene H. Hostie
van den vorigen dag wordt door
den priester ter aaDbiddiDg opge
heven en genuttigd.
De H. Kerk verlangt, dat wij den
Goeden Vrijdag doorbrengen in blijven leven oprechte bewondering
waardoor het vleesch en bloed
van 't Goddelijk Lam ons tot eeuwig
voedsel ODzer zielen gegeven werd,
en tot een eeuwigdurend onbloedig
offer.
Daaraan herinnert ons de plechtig
held van Witten Donderdag. De H,
Mis wordt op de meest feestelijke
wijze gevierd en duizenden christe
nen naderen tot de II. Tafel, om
aldus op de waardigste wijze het
verhevenste der geheimen te vieren.
Na de H. Mis brengt de priester
in plechtige processie het Allerheilig
ste naar een luisterrijk versierd zij
altaar, waar ieder goed Katholiek
gedurende den dag zijne hulde brengt
aan Jezus en Hem dank zegt voor
zijn onschatbaar liefdegeschenk.
Met uitzondering van het altaar,
waar 't H. Sacrament aangebeden
wordt, ontwaart men in de Kerk
overal teekeneu van droefheid, want
de H. Ke k herinnert zich, dat de
Zaligmaker in angst en benauwdheid
bloedig zweet in den hof van olijven
stortte. Vandaar dat ie overige
altaren ontbloot, alle sieraden ver
dwenen zijn, de tabernakel staat
open en ledig. Alles is stil en doodsch
in 't heiligdom. De vrome christenen
brengen den avond dau ook door
in aandachtige overweging
Christus' doodstrijd. Ja; de eerste
chistenen verzaakten zelfs aan de
nachtrust en brachten deu nacht door
in gebed en meditatie. In den geest
vergezelden zij Jezus in den hof van
Olijven, io 't huis van Caïphas, in i
den huiveringswekkenden kerker,
waar Jezus den langen nacht door
bracht tusschen de spottende sol'
daten.
Goede Vrijdag.
Het Goddelijk Lam wordt ter
slachtbank geleid en op 't altaar
des kruises geslachtofferd.
De H. Kerk treurt. De ceremoniën
zijn ernstig en indrukwekkend. Geen
waslicht is ontstoken, de Godslamp
zelfs is uitgedoofd. Een enkele, witte
doek, het lijkkleed des Heeren bedekt
't altaar. De priester verschijnt iD
zwart ornaat en werpt zich vooi 't
altaar plat ter aarde.
Hoe roerend die klaagliederen,
die gebeden om barmhartigheid voor
alle standen.
heilige afzondering, strenge boet
vaardigheid en aandachtige overwe
ging van 't bitter lijden des Heeren.
Goede Zaterdag,
De H. Kerk viert de rust des
Zaligmakers in 't graf. Werd gisteren
ons hart door diepe smart overwel
digd, heden dringt eene heilige
vreugde zich bij ons op, vreugde,
omdat de Heer zijn bitter lijden
doorslaan heeft, vreugde ook over I stukken
de onschatbare vrucht, die zijn lijden tractaat,
heeft voortgebracht.
Tot die vreugde wekt de H. Kerk
hare kinderen op door het drie-
als
een
vele
Van de Kamerleden bleef in de
0 beoordeeling van Veraart niet veel
t land van Egypte ge-1 goeds over.
Welnu, deze Veraart heeft ge
schreven over onzen „Praathof",
maar hij heeft de grootste waardeering
voor 't werk, in en door de Kamer
verricht, hoewel hij er zelf nauwelijks
,één dag van bevrediging" vond.
Veraart zegt dan o.m.
En toch, altijd zal diep in mij
voor den parlementairen arbeid,
Vooral voor de twintig, die
schitterend en voor de veertig, die
op z'n minst zeer goed werk
leverden. Wat voor stapels materiaal
werden daar door uiterst kundige
mannen doorzocht. Hoe groote
scherpzinnigheid werd daar aan de
wetsontwerpen besteed. Hoe ver
nuftig werd de moeilijkste belasting
techniek, het complex van vreag
bij het Nederland—België
werden de ingewikkelde
regelingen voor onderwijs, die zaken
van lndië en Waterstaat het is
povere greep daar
Wat waren op hun post
komen vooral voor in, sinaasappelen
citroenen, rolmops, hom en kuit.
druiven, sunmaid-rozijnen en verder
in alle zaden als erwten en boonen.
6. Adem steedst door uw neus
en houdt uw mond gesloten.
7. Houdt uw mond regelmatig
(na iederen maaltijd) goed schoon 1
(poetsen en spoelen met tandpasta).
8. Maak etensresten steeds direct
den volgenden dag op, nadat gij ze
opnieuw goed opgekookt of flink
doorgebakken hebt.
9. Gebruik geregeld uien en
kroot.
10. Kook uw melk, put. en wel
water idu3 leidingwater alleen niet)
voor het gebruik.
LATEN.
1. Beperk u ten zeerste in het
gebruik van alcohol e.a. (jenever,
bier, wijn)
2. Laat u niet in uw gezicht
niezen.
3. Let er bij een gesprek op, dat
gij geen speekseldroppeltjes op uw
lichaam of kleeren krijgt.
4. Loop niet met natte voeten
voort.
5. Laat speciale balsbedekking
achterwege.
6. Vermijdt onnoodig contact met
patiënten.
7. Wees spaarzaam met uw
hartelijkheid (handgeven en zoenen);
ook tegenover huisdieren en vee.
er zorg voor gedragen worden, dat
de zieke een frisschen, niet te kouden
luchttoevoer heeft en dat zijn ligging
uiterst gemakkelijk is.
De meeste menschen beschouwen
longontsteking als een ziekte van
voorbijgaanden aard, met het nood
lottig gevolg, dat aan de hoognoo-
dige nakuur niet wordt gedacht. En
toch is zéér dikwijls gebleken, dat
patiënten, die na een longontsteking
het bed le vroeg verlieten, deze
onvoorzichtigheid met den dood
moesten bekoopen, omdat ze weer
door dezelfde ziekte werden aange
tast, waartegen geen enkele dokter
dan nog iets kan uitrichten.
Na genezing is een nakuur van
minstens 14 dagen noodzakelijk. Of
hij zich al verveelt of niet, de pa
tiënt moet 't bed houden, totdat alle
gevaar voorbij is.
voor Duitschlands
Katholieken.
VAN
GRIEP NAAK LONG
ONTSTEKING.
voudige „alleluia" na den epistel en ontleend,
het dubbele „alleluia" bij het „Ite bij alle bedreiging van eemg werkelijk
missa est." of vermeend volksbelang de kamp-
Op Goeden Zaterdag wordt nieuw vechters van alle partijen. En hoe
vuur gezegend, nieuw licht ontstoken, ongelooflijk hard was het werken
de doopvont wordt opnieuw gewijd, daar. Meer dan iemand anders ben
nieuwe oliën, op Goeden Donderdag ik in die jaren rapporteur geweest,
gewijd, wordea gebruikt: Waarom behalve in één week ziekte heb ik
dat ailes Omdat de Zaligmaker der alle zittingen, de minst belangrijke;
wereld zijn verlossingswerk voltooide de openbare, de afdeelingsvergade
a» frarfh». en rapporteursbij-
it heb
bekaf door werken
21JU VCIIUDJ1U^T.V.»
en aan heel 't menschdom een nieuw ringen, de fracfie-
en hooger leven schonk, 't leven der eenkomsten meegemaakt, nooit heb
kinderen Gods, maar tevens wil de ik mij
H.
wij
beseffen, met nieuwe
beantwoorden. Dit zij dan ook voor
ons allen de vrucht
Week.
JOICU VJUUJ, vuv.-.
Kerk, dat wij de liefde Gods die gevoeld,
in deze dagen opnieuw innig Men praat over de fraseurs der
Een. met nieuwe liefde zouden Kamer... Het mocht wat! Bazelpraatl
Ik heb nooit een milieu gezien,
der Goede j waar de frase minder in eere was
dan in de Kamer, waar meer en
onbarmhartiger werd gespot met den I te ^oven
fraseur; waar zulk een reputatie ig
meer vernietigend was, waar oneer
biedlger langs den prater werd heen
geloopen. Geen belachelijker dienst
kan men dan ook aan een wel
aardig pratend vriendje bewijzen dan
hem bet lidmaatschap der Tweede
aan te dragen, talloozen
vinden er hun graf, ook al blijven
zij dan levend lijk...
Onze ,,PraatIiof", waar hard
gewerkt wordt.
Het orgaan van Mussert „Volk Kamer
en Vaderland" heeft ook een Parle "'-J—
meotsrubriek, die met een variant op
een veei gebruik rubriekshoofd
genoemd wordtVan den Praathof. i
In die benaming ligt de minachting een fle«sl van critiek of uit ver-
U r\f Anmmp vpr.
Uit een lichte verkoudheid ont
staat menigmaal griep, die velen niet
als zoodanig erkennen, maar slechts
betitelen met den naam „ongesteld-
heid."
Als de ledematen zwaar worden!
en het hoofd eenigszins beneveld,
als men zich afgemat voelt en over
koude klaagt, daa kan men er van
verzekerd zijn, dat de griep in aan
tocht is en dan is het alleszins aan
te raden, zoo spoedig mogelijk naar
bed te gaan.
Men hoort zoo dikwijls van griep
gevallen met doodelijken afloop,
bijna altijd is dan de dood het
gevolg van longontsteking, die de
griep met zich medebrengt.
Men zou deze ziekte veel eerder
komen, als men er zich
naar regelde. De eigenlijke
longontsteking is een acute ziekte,
die spot met de krachtigste mannen
en vrouwen.
Het begint met hoesten. Lacgza
merhand neemt de vermoeidheid toe
en tenslotte komt zich daarbij koorts
voegen. Het hoesten wordt erger.
De zieken worden voortdurend ge
kweld door een hevigen dorst en
Laat men deze beoordeeling eens het adcmhalen gaat gepaard met een
voor den geest halen, wanneer uit
van de N.S.B. uitgedrukt voor onze
i'weede Kamer, die in het oog van
Mussert en de zijnen een klets
college is, dat praat zonder te
werken.
Waar men die goedkoope klets
praat ook buiten de N.S.B. vaak
kan opvangen en velen uit onkunde
onze Volksvertegenwoordiging neer
halen wat een gevaarlijk!
bezigheid is, vooral in onzen tijd
lijkt het ons gewenscht, om over
hel werken van ons Parlement J-'~
waande domheid of domme ver
waandheid op ons Parlement wordt
afgegeven.
Ken plattelanilsgeschiedenis
van de Belg.-Liinb. grens.
te zeggen.
Dat wordt ons thans heel ge
makkelijk gemaakt. We moeten
daartoe ten tooneele voeren Professor
TEGEN DE GRIEP.
We laten hier eenige wenken en
gevaarlijke J raadgevingen volgen tegen de griep,
welke voor onze lezers nuttig kun
nen zijn.
DOEN.
1. Verricht voor alles kalm en
rustig uwe gewone dagelijksche be
zigheden.
2. Wasch hoofd, hals, borst en
iels
Veraart, bij de meeste van onze rug iederen morgen met koud. liefst afneemt.
pijn, die weldra ondragelijk wordt;
een zeker bewijs, dat de ontsteking
reeds begonnen is.
Steeds meer Deemt de kortademig
heid toe, de zieke lijdt aan hevige
benauwdheden, totdat tenslotte de
ontsteking zulk een omvaDg heeft
aangenomen, dat ademhalen onmo
gelijk wordt en de dood intreedt.
Naarmate de ziekte toeneemt,
stijgt ook de koorts. Tusschen den
vijfden en den zevenden dag bereikt
de ziekte haar hoogtepunt, dan volgt
de crisis.
Maar het kan ook gebeuren, dat
de crisis reeds den derden of vier
den dag intreedt, met het gevolg,
dat ofwel de ziekte in een welda
digen slaap vervalt en de koorts
lezers geen onbekende.
Veraart, ontegenzeggelijk een
knappe kop, was vier jaren lid van
de Tweede Kamer. Hij keerde er
niet in terug tengevolge van een
manoeuvre der R. K. Staatspartij.
stroomend water
3. Draag goedsluitende kleeding;
houdt de voeten
bloot.
4. Laat licht en lucht ook in den
winter uw wooing binnen,
Van zijn liefdesavonturen ver-
lelde hij geen woord. Een vluch-
tigen blik wierp op hel spek, loerde
eens langs de poljes, snoof eens
aan de braadpan.
Hem dacht, dat er een geurige
wind in de keuken binnen was
gewaaid.
Vroeger dan anders ging hij te
bed, droomde van zijn toekomen
de, zijn reis met hindernissen.
Den maandagmorgen was hij
vroeg uit de veeren, onderzocht de
dingen haarfijn om te weten of
gisteren alles rechttoe was gegaan.
Bij de hennenmonstering miste hij
de vier hanen; in de nesten moes
ten meer eiers liggen, langs de
zijde spek had men breede sneden
afgekapt.
Maar ze wisten 't hem te zeggen:
als hij bang was dat hem iels
weggerobberd werd, dan moest hij
maar op de kooi blijven en dan
kwam hij ook niet thuis als een
varken, dat zich in het slijk rond
gewenteld had.
Jan stoorde zich aan die hate
lijkheden niet. Toekomenden Zon
dag zou hij 'l liefdespleit wel win
nen en weldra zou het gedaan
zijn met het huis aan vreemden
over te laten.
Dal hij intusschen bestolen werd,
ergerde hem. Maar hoe korter hij
de vrijagie kon maken, hoe snel
ler gedaan met hun dieverij.
Deze gedachten hielden Jan nu
druk bezig.
Hij overwoog, droomde, mijmer
de den godganschendag.
's Avonds, als de huisgenooten
vroeg te bed waren, begon hij aan
iels, waaraan hij zelfs nog niet
eens gedacht had. Hij schreef een
brief aan Leenlje met veel harte
lijk gemeende woorden, niet plecht
statig maar oprecht, ruw maar
glad van de lever. Zijn hart bor
relde over van liefde en zocht vu
rig naar wederliefde. Voor een ver
der leven was hem Leenlje nu
onmisbaar.
Zoo'r. brief kostte heel wat moei
te... Gemakkelijker hanteerde hij
akkergercedschappen dan wel de
lichte schrijfpen. D'rwas aandacht
bij ieder letter, Lij ieder woord en
herhaalde gespannen nalezing.
De halve nacht besteedde hij
aan zijn eerste liefdesbrief en doe
zelde dan op zijn neergeschreven
gevoelens met het hoofd op de la-
fel in.
Bij het eerste hanengekraai vloog
hij verschrikt op. En gelijk zoo
dikwijls in 't wremelende en wrin
gende leven zagen ook nu de ge
schreven dingen van verleder
nacht heel anders uit bij de eerste
morgenschemering dan wel bij de
flikkerende lamp.
Toen Jan zijn liefdesepistel door
las, kreeg hij een rilling over zijn
lijf, twijfelend of hij den brief
wel zou wegzenden.
Bij kalm en nuchter overwegen
ofwel dat een spoedige
dood hem van zijn pijnen verlost.
Het zou verkeerd zijn als men bij
warm; den hals deze zeer gevaarlijke ziekte geen
dokter wilde raadplegen. Zelfs als
men nog maar vermoedt longont
steking te hebben, moet men genees
R.Herhaaldelijk is er den
laatsten tijd met betrekking tot de
moeilijkheden, waarin de Duitsche ka
tholieken zijn verzeild door het na
tionaal-socialistisch bewind, dat
Duitschland den scepter zwaait, ge
sproken en geschreven over een nieu
wen kultuurkampf, een nieuwen god-
dienststrijd, waar de katholieken bij
onze Oosterburen feitelijk al midden
inzitten. Feitelijk is thans hunne po
sitie veel moeilijker dan ten tijde van
Bismatk, Immers, bij hun verzet te
gen alles, wat niet vereemgbaar
met de katholieke leer, hebben
tegenover zich een vrijwel aaneenge
sloten front, dat in aanbidding neer
ligt voor Hitler, die over geweldige
machtsmiddelen beschikt, om zijn wil
op alle punten te doen gehoorzamen
En daar komt nog bij, dat men
heel gemakkelijk de economische^cri
sis met al haar ellende kan aangrij
pen om op de katholieken pressie uit
te oefenen door het voor te stellen,
dat elk verzet landverraad én wie
weet wat nog meer is.
De strijd zal dus wel buitengewoon
zwaar worden.
Dat intusschen strijd onvermijdelijk
is, staat vast en dat hij onzerzijds
ter verdediging van oüze heiligste
rechten niet geschuwd wordt, staat
evenzeer vast.
De Duitsche Bisschoppen blijven
kloek en onvervaard opkomen voor
de rechten der Kerk, laatstelijk nog
de Kardinaal aartsbisschop van
Keulen, die openlijk en fier aan de
geioovigen verkondigd heeft, het
ketterij, om uit bloed en ras een
godsdienst te distilleeren.
Z. Eminente heeft deze vermaning,
tot de geioovigen gericht naar aan
leiding van een officieel artikel over
het „eewige Duitschland", waarin
o.m. naar aanleiding van de be
leedigiog van politieke leiders het
volgende fraais werd verkondigd
dat de wereldbeschouwing der
nazi's aanspraak heeft op alle
Duitsche menschen;
dat deze totaliteits aanspraak elk
ander wereldbeschouwings principe
uitsluit
dat de nieuwe wereldbeschouwing
gebaseerd is op bloed, eer en bodem
en dat leider zijn van het Duitsche
volk beteekent: strijder zijn en
prediker van den godsdienst van
het bloed.
Tegen deze ketterij is Kardinaal
Schulte ferm opgekomen.
Z. Eminente noemt deze theorieëo
in strijd met de geloofsleer der
Katholieke Kerk eD zelfs in onover
brugbare tegenstelling met de grond
waarheden van het Christendom.
Het is een verleiding tot het
heidendom en tot afval van Christus
het Christendom.
Hoe onvergelijkelijk hoog staat
boven zulk een bloed- en rasgods
dienst de godsdienst van Jezus
Christus
Het is heidendom en afval van
Christus, wanneet men thans ver
kondigt. dat „bloed en eer" alleen
den zin van ons sterfelijk leven
zouden uitmaken.
Het is heidendom en afval van
Christus, zegt de kardinaal verder,
wanneer men de overgeërfde zonden
schuld buiten beschouwing laat en
men er niets meer van wil weten,
dat wij als zondige Adamskinderen
allen de verlossing door Christus
en Zijn Heilig Bloed uoodig hebben.
Daarom spoort de kardinaal de
geioovigen aan tot waakzaamheid.
aat u ook niet verontrusten, schrijft
hij, en misleiden door degenen, die
openlijk durfden zeggen, dat een
onlangs geschiede beëedlging ver
plicht tot een verandering van uw
religieuse overtuiging.
Volharden willen wij in de Katho
lieke Kerk en trouw blijven aan
onzen Heiland Jezus Christus. Nie
mand zal ons van Hem scheiden.
Volharden willen wij in de Katho
lieke geloofsleer en standvastigheid,
katholieke naastenliefde en offervaar
digheid, volharden in leven en dood,
besluit de kardinaal zijn herderlijk
schrijven.
Wat zullen de gevolgen zijn van
dit onvervaard opkomen voor de
rechten van het geloof en van de
Kerk?
Zal de strijd, waarvoor reeds vele
geestelijken van hun vrijheid beroofd
werden, verscherpen en zal het komen
tot een openlijke vervolging Hoe
t zij, onze geloofsgenooten in
Duitschland komen voor zware tijden
te staan en we kunnen slechts hopen
vertrouwen, dat zij sterk staan
dat hun den moed voor het
martelaarschap ter wille van het
geloof gegeven worde door Hem,
Wiens Kerk ook dezen storm glans
rijk zal doorstaan.
Vergadering
Jonge Middenstand.
meer zijn. Alles is tusschen ons
amen en uit.
Beleefde groeten,
HELENA HONDERS
Dit nieuws hamerde geweldig
in zijn denkend hoofd.
Hij krabde en dabde in zijn
leek" hem zijn eigen proza een haren gelijk boeren doen als zij
miezerig gedoe. Hij zou 't geheel gewichtige dingen te verhandelen
nog eens overwerken als de dienst- hebben of in nesten zitten,
lui van huis waren. Deze werden Daar lag nu op eenmaal zijn
dringend opge-eischt voor het jong plan in duigen,
gewoon dagelijksch gedoe. Toen r,~—
mensch en dier hel noodige eten
haden, trokken de knechten en
meiden naar het veld, waar de
heete zon het gelpe graan in een
korten tijd gerijpt had.
De baas, in gedachten verzon*
Gewis hadden venijnige longen
zijn liefdeswagen stop gezet.
Traoen had hij willen storten.
Na lang gedroomd en getreurd
te hebben, verscheurde hij Lena's
brief en den zijnen en wierp de
honderden stukjes in 't haard
ken, zag nog eens nauw toe of vuur.
alles in orde was. Boven het ge* Naar builen gi»g hij om
sjilp en gevink
vogeltjes, koeling voor zijn brandend
ver-
- hart
te zoeken, dat doodelijk gewond
leek. Stilaan zeeg er toch be-
En nu
w luidop
te wrokken tegen de Slamproye-
snaterende naars en de kwaadsprekers,
Allengskens troostte hij
klonk huog-uit het geschater van
een paar eksters, die van den ee-
nen boom in den anderen wipten. I rusting over hem neder.
Daar is nieuws, dacht Jan, begon hij in s ille en dan
volgens een Kempisch auguur.
Ditmaal hadden de
eksters niet gelogen.
De briefdrager bracht inderdaad met de gedachte, er zijn
een bericht uil Stramproy, dat Jan
met bevende vingers opende.
Zijn gelaat verkleurde bij de
lezing.
Mijnheer,
Da inlichtingen genomen en t
raad gehouden le hebben, moet I dat zoo hij een .vrouw zocht
ik u laten weten, dat het on-1 hem maar behoefde aan
noodig is nog tot hier te ko
men. Van verkeeren noch
zich
nog
die
andere meisjes en die zoekt,
vindtl
Op eens straalde weer zijn
gelaat van blijheid. Hij herinnerde
zich levendig dat zijn broeder de
pastoor hem vroeger liet hooren
te
spreken. -
En deze herinnering flakkerde
trouwen kan er geen sprakenu levendig op. Met heerbroers
hulp en voorspraak zou hij wel
gauw terecht komen. En zonder
nog een oogenblik te dralen, trok
hij zijn beste kleeren aan en
sloeg den weg naar Raasbeek in
Hij kwam voorbij zijn diensllui
gaf den huissleutel aan de eerste
meid en zei van maar goed door
te werken, want alle stukken
stonden brandend-rijp om ge
maaid te worden.
En voort trapte hij op vrijers
voeten. Toen hij achter hagen
struiken verdwenen was,
staakte 't dienstvolk het werk en
bracht allerlei lustige grappen uit
over zijn weggaan.
Op een goei uur gaans lag
Raasbeek, het laatste Belgisch
dorpje langs den oostkant.
Bij de komst van Jan, lag de
zieleherder een uiltje te vangen.
Dit was de lijvige man gewoon
na het eten.
De gedienstige meid warmde
gauw den overgebleven middag-
kost op. Jan liet het zich goed
smaken en spoelde lippensmak-
kend zijn mondje uit met een
glas bordeaux.
Toen de inwendige mensch
versterkt was, gooide hij stotterend
zijn zieleleed op tafel, vertelde
over zijn liefdereizen naar
Slamproy en elders en vroeg nu
deemoedig of hier of in de buurt
niets was wat hem paste.
De. pastoor had het gevonden.
Even over de grens in Messem
kon hij gauw klaar komen. Zij
was wel niet schoon, maar had
Zondag 18 Maatt hield in de
Lunchroom VerheugeD de Jonge
Middenstand eene vergadering onder
Voorzitterschap van den heer Ant.
jeuken, die de vergadering met den
jeugdgroet opende en een woord
van welkom richtte tot het Bestuur
den Venrayschen Middenstand
en de leden van de Kern en speciaal
tot den heer Graz uit Bussum, die
op deze vergadering een lezing zou
houden over de R.K. Staatspartij en
haar resultaat.
Nadat besloten was, dat Maandag
morgen om 6.30 zou worden afge
reisd vanaf de Groote Markt alhier
voor een bezoek per autobus aan
de Jaarbeurs te Utrecht en er op
aangedrongen was. dat alle mede
reizigers tijdig aanwezig zouden zijn,
werd bepaald, dat de leden der
Jonge Middenstand a.s. Zondag in
de Parochiekerk in de H. Mis van
8 uur ter H. Tafel zouden naderen.
Hierna werd het woord verleend
aan den heer Graz, die in een keurige
taal de reuzenfiguur \an Mgr. Dr.
Schaepman teekende. Hij deed hem
zien als den emancipator der Katho
lieken, die de Katholieken wakker
maakte en wakker hield om de hun
rechtmatig toekomende plaats in het
staatkundig leven in te nemen.
Lang stond Spreker stii bij den
100-jarigen schoolstrijd, die gevoerd
is moeten wordea om het Katho
lieke onderwijs op het huidige stand-
punt te krijgen van gelijkgerechtig-
heid.
trouwe oogen en krachtige armen
alhoewel arm als een kerkmuis,
was zij van goede familie, die
achteruit geboerd had, maar dit
deed niets ter zake, wijl zij uiterst
bijeenhoudend en vlug bijderhand
was.
Geld had er Jan liever bij-
gezien, doch zijn broeder deed
hem helder inzien dat hij beter
met zoo iemand dan wel
met een die geld had, maar die
een maak-op kon zijn en schrik
voor 't werk had.
Gelijk Jan thans zat te boeren,
kon hel niet blijven duren. Een
huis vol dienstvolk zonder vrouw
was een hel.
Dan maar niet meer uitgesteld,
zei de pastoor, wij wandelen er
samen naar toe.
Eerst kuierden zij langs een
veldweg en sloegen dan een voet
padje in, dal glibberig kronkelde,
langs heen de Maasoevers, door
hooge populieren overschaduwd
In de vette weiden graasde
schoon Hollandsch vee, dat
nieuwsgierig achter den prikkel
draad een tijdje met de wandelaars
brullend meeliep.
Langs de blauwe Maas, op een
steilen heuvel, ligt fraai het dorpje
Messem, een dichte huizenrij.
Eenige dorpsbewoners kwamen
nieuwsgierig aan de deur kijken,
als de vreemdelingen even voorbij
waren, anderen groettenvriendelijk.
(Wordt vervolgd.