Tweed© Blad van „PEEL BW MAAS Facisme en Nat. Socialisme. FEUILLETON. De ondergang der Bokruiters. Stationswerk in Nederland. Zaterdag 30 December 1933 Vier en vliftigste Jaargang No 52 Bekendmaking. Inschrijving voor den dienstplicht De Burgemeester van Venray herinnert de in 1915 geboren manne lijke personen aan hun verplichting zich in de maand Januari a.s. ter inschrijving voor den dienstplicht aan te geven. Voor de inschrijving zal speciaal zitting worden gehouden op 6 Jan. a.s. van des voormiddags 9 uur tot 12 uur. Hij die meent in aanmerking te komen voor vrijstelling van den dienst wegens broederdienst kost winnerschap of wordt opgeleid tot een geestelijk ambt, kan hiervan bij de aangifte mondeling mede- deeling doen. Voor nadere inlichtingen kan men zich ter secretarie vervoegen. Venray 11 December 1933. De Burgemeester van Venray O. VAN DE LOO. De Secretaris VAN HAAREN. ïn de vergadering van den Kring Horst der Kath. Kiesvereeniging te Wanssum gehouden, hield de Z E. Pater Dr. Ruyter de hier volgende beschouwing over het Facisme en Nationaal Socialisme. In woord en geschrift komt men het overal tegen. Er wordt over gesproken en geoordeeld, overal vindt men er aanhangers van en toch heeft men nog Diet het recht om er over te spreken, laat staan oordeelen, daar men het nog niet kent. Facisme behoort tot die serie van punten, die niet op te lossen zijn achter een glas bier of borrel. Het vereischt vele diepe studie. Wanneer men spreken wil over het facisme, dan behoort men eerst te bepalen over welk fascisme meD spreken wil. Want ook hierin treft men diverse kleuren en tinten, b.v. het Italiaansch, Duitsch, Neerlandsch Poolsch etc. Ook in Frankrijk duikt het op. In Nederland hebben we Musseit en anderen, die beweren het facisme te propageeren. Hoe durven zij zich zoo noemen Wij zullen hier spreken over het fascisme in ruimeren zin. Dus niet over het Italiaansch facisme, waar veel bijzonderheden bestaan. Het Duitsch en bet Italiaansch facisme is niet den N.S.B. De grondgedachte van den N.S.B is een streven om de Hervormings gedachte in onzen eigen NationaleD geest te verwerken. Dit is de ziel, de kern van den N.S.B., welke grondgedachte overal terug te vId- den is. Ik geef er dan ook de voorkeur aan om over de .N.S.B. te sprekeD als Nederlander tot Nederlander. Van katholiek standpunt uit is over den N.S.B. reeds geschreven en een geleerde van grooten naam heeft over den N.S.B. geoordeeld. Deken van Oort te Amsterdam heeft het getoetst aan de Katholieke beginselen en te licht bevonden en vooral gewez-'.n op de anti-katho lieke beginselen. Wel heeft Mussert dit ontkent en heeft aan den tekst om zich te red den een verdraaiden uitleg gegeven Recht voor de zaak uit te komen, is nog gevaarlijk voor de N.S.B., die nog altijd zieltjes in haar netten poogt te verstrikken. Toch verklaart Spreker, dat de Een zonderlinge Historie. Naar het Duitsch. 21 Och voor den duivel, laat mij loch door, dwaas die je bentl antwoordde Feslenrath stotterend. Ik ben het Vliet. Zoo? Ik dacht, dat je nog iemand zou meebrengen hernam de schildwacht. Ja, antwoordde Feslenrath met dubbele tong, maar die wilde niet, die scheen lont te rui- ken. Nou, vooruit dan maar liet is de hoogste tijd 1 zeide de schild wacht. Feslenrath bromde eemge ver warde, onverstaanbare woorden en zette zijn paard weer aan, steeg echter al gauw uit den zadel en bond het vast aan een wilg, ter wijl hij de plek nauwkeurig in zijn geheugen prentte. Toen ging hij recht op het licht af. Hij merkte direct op, dat de bijeenkomst die hij nog geen veer tien dagen geleden bij de eenza me kapel had gezien, zeer veel overeenkomst met deze had. Al leen zag hij nu twee vuren bran- Deken Dr. van Oort gelijk heeft. Waar de beginselen altijd te ver draaien zijn, wil ik dan ook het Katholiek standpunt buiten beschou wing laten en alleen spreken als Nederlander en de zaak toetsen aan het gezond verstand. De grondbeginselen van den N.S. B. komen op de volgende drie punten in hoofdzaak neer le Voorliefde voor dictatuur; 2e Minachting voor 't Parlement; 3e Staatsvergoding of staatsabso- lutisme de Staat boven alles I Deze drie punten vindt men overal terug, ook in Duitschland en Italië. Op de vergadering te Roermond heeft Mussert ons parlementair stel sel genoemd: dwaas, voos en onze delijk. Hier komt reeds het gevaar om den hoek kijken, waarvoor Deken van Oort waarschuwt: uitschakeling van eiken georgaDiseerden volksin vloed. Zeker, hel werd niet openlijk gezegd, maar tusschen de regels door komt de consequentie gluren. Mus solini liet in Italië het Parlement be staan als een soort moppercongres, daar kon hij hooren wat er onder het volk leeft en kwam hij op de hoogte. Maar in te brengen hadden de heeren niets. Nu heeft hij den Raad van Corpotaties ingesteld en heeft hij het Parlement in het ge heel niet meer noodig. En toch, hoe belachelijk en bedroevend ook, houdt men in Italië nog verkiezingen. In Duitschland is het al niet beter. In 8 minuten was daar de Rijksdag dezer dagen geopend en konden de heeren weer huis toe. Te zeggen be hoefden zij niets. Inderdaad fascisme en volksinvloed zijn niet overeen te brengen. Wat te zeggen van voorliefde voor de dictatuur Is het beter één man aan het hoofd, één man, die voor allen deDkt, wil en beveelt Ook de godsdienst gereglementeerd, let b.v. op de Protestantsche kerk in Duitschland. Overal één man met één partij In Ruslaod Stalin met de Bolse- wisten, in Italië Mussolini met de fascisten, in Duitschland Hitler met de Nationaal Socialisten. In Nederland is het nog zoover niet. Doch is ook daar een Mussert met zijn partij werkzaam. Zij noemen zich de elite en ontleenen Jaaraan het recht om te regeeren Mr. Aaiberse. de verdediger onzer beginselen, ziet dit gevaar en spreekt als zijn meening uit, dat men niet veel medelij behoeft te betoonen met hen, die worden ze baas, de tegen woordige leiders naar concentratie- kampe.i zullen zenden. In Duitschland worden alle be langen behandeld door een man met een partij, waarvan hij het hoofd is. In Italië is Mussolini Minister President doch tevens hoofd der fascistenpartij, dus ook daar een man. Heeft de koning van Italië nog alleen zijn zakdoek waar hij vrij zijn neus in mag steken, in Duitsch land vreest men een crisis onder de Tandartsen, daar een ieder er zijn mond moet dicht houden. Dictatuur sluit elke bespreking uit. En toch wat is het beste onderlinge be spreking of handelen alleen naar het inzicht de luimen en grillen van een dictator. Getrouwde mannen weten dat wel en voor de ongetrouwden zal ik eeD bewijs leveren. Ieder verstand is beperkt. Zelfs de ge leerdste mensch leert veel van anderen wat hij zelf heeft uitgevonden, beteekent bitter weinig. Het eigen verstand van een mensch is als een kaarslicht. Wat is er nu tegen om meer kaatsen bijeen te zetten. Het geeft toch meer licht. den en bij ieder vuur werd uit een groot vat wijn getapt. De be spelers der muziekinstrumenten ontbraken. ITet ging over 't alge meen op deze bijeenkomst veel stiller toe dan op die eerste, die hij gezien had. Vermoedelijk was de bende een beetje voorzichtiger geworden. Op dit oogenblik bestond het gezelschap uit ongeveer honderd personen, die nog in groepen ver deeld waren. Als hij nu de eerste begroetingen maar vast achter den rug had Dat hij eenigzins den beschor.kene moest spelen, stond vast bij hen. de boeren en stedelingen hadden Vliet immers den geheelen dag niet anders ge zien. Tot zijn geluk was het ta melijk donker, ondanks de twee kampvuren, waarvan hij de na bijheid zooveel mogelijk zou trach ten te ontwijken. Hij strompelde moezaam op een der groepen toe en tot zijn groote verlichting hoorde hij verscheide ne stemmen zeggen: Ah, daar heb je Vliet. Al weer eens boven zijn bier. Dat moest verboden worden 1 Feslenrath bromde eenige woor den binnensmonds, die zooiets als schaapskop en rust laten klonken en strompelde verder, de eene hand in zijn zak de dolk omklemmend. Hij hoorde nog meerdere personen den naam Vliet noemen. Dal stelde hem gerust. Ten overvloedde had hij een stuk je hout in den mond gestoken om In Italië heeft zich, tot een zege voor dat land, de Paus verzet tegen Mussolini, toen deze de jeugd door den Staat wilde doen opvoeden. Nu wordt daar het godsdienst onderricht gegeven door Aalmoeze niers. De mensch krijgt het te hoog in zijn bol, als hij niet wordt tegen gesproken. Mussolini is een groot staatsman, redenaar en organisator, doch ook maar een mensch. Nu zal men zeggen: ja, maarzooveelkwaads hooren we toch ook niet van Italië. Hiertegen wil ik opmerken, dat we alles te hooien krijgen wat de partijen wil loslaten. Iedere dictatuur wordt gevestigd door een revolutie. Ook hier zou dat moeten gebeuren. Dit brengt altijd min of meer bloedvergieten en onrechtvaardigheden mee. Daar doet de leer, het doe! heiligt de middelen, opgeld. Professor v. d. Grinten heeft gezegd dat dictators geen massa-artike! zijn. Daarvoor is noodig een groot staatsman met de gunst van het volk achter zich. Is er nu op een bepaald oogenblik geen dictator meer dan zullen de andere partijen, die er wel zijo maar wie de mond gesnoerd is, probeeren hunne vroegere plaatsen in te nemen en op het kussen te komen. Dit moet immers zoo uitloopen op een burger oorlog met al zijn verschrikkingen. De dictatuur neemt alle vrijheden weg. In Italië mag zonder vergunning van politie geen vergadering gehou den worden, terwijl een vergadering als deze zeker zou verboden zijn Geen vereenigingen mogen worden opgericht, geen aanplakbiljetten, zelfs geen grafschriften mogen worden aangebracht zonder vergunning der politie. Provinciale Staten eD Ged. Stalen zijn er afgeschaft. De Gemeenteraad mag slechts raad geven. Geleerden mogen wel boeken vertalen van het Italiaansch in het Fransch of andere taal, maar van andere talen iets overbrengen in het Italiaansch is verboden. Dit is niet noodig. Men heeft daar genoeg aan het Italiaansch kaarslicht. Ook in Duitschland heeft zich iets voorgedaan, wat tegelijk voor ons beschamend en pijnlijk is. Schreef gister een katholiek blad nog tegen het Nationaal Socialisme, heden verklaart het zich ervoor. Dit is moeilijk te begrijpen van een ont wikkeld Duitschland, waarbij' de Italianen groote kinderen zijn. Maar dat in Duitschland voor Hitier huis altaartjes worden opgericht, is niet te begrijpen tenzij uit wanhoop. De vraag of het Parlement zooveel goeds doet, willen we nu behandelen. Wij hebben hier een le en een 2e Kamer, waarvoor de kiezers de af gevaardigden benoemen. In het Parle ment hebben verschillende partijen zitting, vandaar komt strijd. Maar de regeering wordt gevormd uit de meerderheid. Dr. Schaepman hield hier reeds rekening mee en vroeg beslissing door de helft plus eeD. Wij zijn dan ook tegen een dictator, zoolang het op een andere wijze beter kan. Oppositie geeft altijd meer inzicht. Zeker er bestaan grieven tegen het parlementaire stelsel. Een 4 tal zullen we nader bekijken. Het parlementaire stelsel is tijdrooveod. Zeker, wanneer een wetsvoorstel het kabinet van een Minister verlaat, dan is het verscb, maar eer het alle instanties is gepasseerd, zit het danig onder den schimmel. Het moest vlug ger kunnen handelen, vooral in dezen tijd. Hiermede is men trouwens reeds bezig. Het ParlemeDt bemoeit zich met te veel dingen en laat weinig voor de Regeeriog over. Ook hierin komt verbetering. ook bij het praten Vliet na te bootsen, want de waard sprak moeizaam en stotterde eenigzins Bovendien nam hij alles scherp op. In het kamp bevonden zich eenige van die groote graniet- blokken, die men in gebeel Noord- Duit8chland, zelfs in de moeras sige streken verspreid aantreft. Een van die blokken was aan den bovenkant zoo vlak als het blad van een tafel en hierop stond de groote zwarte bok, bijna onbe weeglijk. Zijn oogen schitterden geheimzinnig fel, ze waren zonder twijfel met een fcsforachtige massa bestreken. Ook de horens schit lerden op dergelijke wijze. Toch scheen zich thans niemand om het dier te bekommeren. Nu, waar is hij gebleven vroeg een diepe basstem naast Festenrath en deze, langzaam en met moeite omziende, herkende dadelijk Carsten, of tenminste de man, dien hij voor Carsten hield. Wie Die vreemdeling stamelde de kapitein. Is niet meegekomen, hij is bang ge worden. Voor den duivel, je bent natuurlijk weer dronken 1 En als hij ons verraadt? Och domkop hij denkt immers, dat wij in het Elzen- boschje vergaderen en hel escadron is toch naar Meersen. Hij heeft op het laatst nog kanonnenkoorts gekregen ik denk, dat we hem straks kunnen opvangen, als we naar huis terug- Er zitten te veel partijen in partijen van 1 man komen reeds voor. Hiertegen wil men voorschrijven een bepaald aantal afgevaardigden te moeten hebben. Er wordt gewerkt voor partij belang. Als dat het geval is, dan is het Parlement ziek, komt dit echter veel voor dan is het Parlement rot. Volgens verklaring van Mr. Aaiberse is het Nederlandsch Parlement slechts ziek. In 50 jaar is geen corruptie te vinden. Er wordt zooveel beweerd tegenwoordig. Zoo b.v. zou Dr. Droessen thans als Kamerlid met de bijbaantjes een inkomen hebben van f 17000. Spreker spreekt dit echter tegen en verzekert dat Dr. Droessen als land- en tuinbouwconsulent finan- tieel er beter aan toe was. Parlementaire regeering wordt ge vormd onder den invloed van het volk. Wilt gij de invloed, dien gij thans kunt doen gelden en welke ten koste van veel strijd verkregen is, weggooien door de fascisten te volgen. Dat wij thans iets beteekeneD, hebben wij te danken aan de R.K. Staatspartij. Spreker herinnert aan de fabel van den mageren wolf, die zijn vrijheid prefereerde boven het leven van deD vetgemesten kettinghond, die steeds aan den ketting moest liggen. Zouden wij, katholieken, onze vrijheid der Kerk, onze sociale instellingen, onze Staatspartij, alles willen prijsgeven, alleen om onze aardappelen wat duurder te kunnen verkoopen. Neen, we zullen onzen volksinvloed met haoden en voeten vasthouden om onze vrijheid te behouden. Zijn we dan ineens te lomp en te dom ge worden om onze eigen belangen te behartigen. Het algemeen stemrecht heeft ook zijn eigen bezwaren. Menig kiezer weet met zijn stembiljet geen weg, maar in het algemeen is ons volk toch ontwikkeld genoeg en beschaafd genoeg om het recht van medespreken te bezitten. Het derde bezwaar tegen dictatuur isde Staat boven alles. In Italië heeft het fascisme veel verbeterd ontspanning na arbeid, hygiëne (daai zeer noodig al maakt de zon veel goed), zorg voor land - en tuinbouw, het gezin, voor moedtr en kind. Zeker, allemaal mooie dingen maar daar is hier in Nederland ook niet voor gezorgd. Maar toch, welk een verschil. Het fascisme heeft dit alles gedaan voor een gezond ras. Niet voor de moeder of het kind Is mensch. Neen. men had gezonde moeders noodig, die gezonde kinderen konden voortbrengen voor den afgod Italië. De kinderen moesten opgroeien als burger of soldaat voor den Staat. De ontspanning kwam alleen om de productie op te voeren, niet voor den mensch als mensch, In Italië wordt de mensch beschouwd als een stuk gereedschap in het productie apparaat. Italië moet groot zijn in de toekomst en invloed uitoefenen op de internationale politiek. Maar als mensch heeft de Italiaan geen waarde, alles op voor den Staat. En toch, de mensch is geschapen om in dit leven God te dienen en Hem hierna eeuwig te aanschouwen. Geen politiek stelsel, boe ook ge naamd, gaat de eeuwigheid in. Alleen de meosch met zijn ziel zal daar komen. Ieder Christen heeft dus den duren plicht zijn einddoel in het hiernamaals te bereiken. Hieraan ontleenen wij dan ook het recht om van den staat, die middelen te verlangen ter bescherming voor het bereiken van ons einddoel. Voor den Christus is de Staat het middel en niet het doel, zooals bij het Fascisme. Fascisme is dus in zijn eigenlijk wezen heidendom, door ieder als mensch en als Christen rijden. Stomme ezel mompelde Carsten. Ik had het wel haast gedacht. Nu hebben we weer dubbel werk. Och, hij weet immers van niets, stotterde Festenrath. Met zijn domme vermoedens snapt hij zulke slimme vogels als wij zijn immers toch niet. Zeg het ook aan de anderen, zoodat ze hem niet behoeven le zoeken. Dat hapje hebben we nu nog te goed tot morgen. Carsten verliet hem thans. Festenrath keek hem na en trachtte hem met de oogen te volgen. Halt daar sprak hij met een kleinen man, denzelfden van dien bewuslen nacht 1 Maar die droeg nu een heel andere kleeding. Hij had zich in een soort Perzische kleedij gestoken en een puntige, Perzische muts op het hoofd. Een lange witte baard hing omlaag tot over den gordel. Maar het was dezelfde man Festenrath vergiste zich niet. Hij zag, hoe hij opmerkzaam naar het verhaal van Carsten luisterde en daarna scheen te beduiden, dat Carsten Vliet moest halen. Festenrath had dit verwacht en ging op een lagen steen zitten. Een oogenblik later had Carsten hem echter ontdekt. Hallo, de meester wil je spreken 1 begon hij. Ik kan niet, ben te moe te veroordeelen. In deze crisistijden volgen velen het fascisme, sommige zelfs om dat zij meenen te verkrijgen betere bestaansmogelijkheden dus om deD broode. Het is te begrijpen maar laten wij hooghouden onze R. K. Staatspartij. Ieder volk heeft per slot de regeering die het verdient, Het Stationswerk in Nederland gaat uit van drie vereenigingen. n.I De Nederl. Ver. ter bescherming van de belangen der jonge Meisjes, de R.K. Vereeniging tot Bescher ming van Meisjes en den Vrouwen bond tot Verhooging van het Zede lijk Bewustzijn, die tesamen de Gecombineerde Stationswerk Com missie vormen. Zij komen in het voor- en najaar bijeen, om de gemeenschappelijke belangen te bespreken en te samen naar buiten op te treden. Resultaat hiervan was, dat in Januari een request werd gezonden aan den Minister van Arbeid. Han del en Nijverheid, met het verzoek ertoe te willen medewerken, den stroom van Duitsche dienstmeisjes naar ods land in goede banen te helpen leiden, ongeschikte en te jeugdige arbeidskrachten te weren en te willen bevorderen, dat de meisjes van een duidelijken waarborg wor den voorzien, dat ze werkelijk in een bepaalde betrekking komen. Den 27sten Juli volgde hierop het verblijdend antwoord, dat aan de grenzen bijzondere aandacht zal ge vestigd worden op meisjes beneden 18jarigen leeftijd en dat verder van allen een door de betrokken werk geefster afgegeven en onderteekende verklaring geëischt zal worden, waar uit blijkt, dat het meisje in een be paalden werkkring verwacht wordt. De handteekening op deze verkla ring behoort door het betrokken hoofd van politie te zijn gelegali seerd. Sinsdien is de controle in Zeve- Daar verscherpt en kwam het her haaldelijk voor, dat 15 tot 20 meis jes met eenzelfden trein aangekomen, niet doorgelaten konden worden, omdat de bedoelde verklaring niet in orde was. Met deze meisjes heeft de Stations juffrouw in Zevenaar de handen vol zij moeten terug naar Emmerich, totdat de verklaring uit Holland in haar bezit is. waarbij de juffrouw met raad en daad bijstaat. Zij bemoeide zich te Zevenaar met pl.m. 2000 meisjes, die terug moesten naar Emmerich behandelde 32 bijzondere gevallen en noteerde pl.m. 6000 adressen van doorreizende meisjes, die op een of andere wijze hulp noodig hadden. Behalve dezen, kwamen er nog duizenden meisjes door; 2/3 was Katholiek, 1/3 Pro testant en 27 meisjes waren Israëliet. Toen gebleken was, dat de grens post Zevenaar werd vermeden, omdat aldaar aan genoemde veror dening streng de hand werd gehou den en de meisjes in de Duitsche kranten of anderszins werden ge waarschuwd langs anderen weg, op illegale wijze ons land binnen te komen, b.v. per autobus, richtte de Gecombineerde Stationswerk-Com- missie zich in November andermaal tot den Minister, met het verzoek, voor alle grensplaatsen denzelfden maatregel te doen gelden als te Zevenaar, verscherping der grensbe waking in het algemeen te bevorde ren en de controle ook uit te breiden tot auto's en autobussen. Uit enkele berichten, die ons ter oore kwamen, mogen wij afleiden, dat in deze richting reeds maatregelen genomen zijn. Door het gemeenschappelijk op treden werd eveneens bereikt, dat de Duitsche Prot. Chr. en R.K. Babn- hofschwestern bij de vrouwelijke uitleidingstransporten worden toege laten. om met de meisjes te spreken en met hen en het geleide terug te reizen, ten einde hen, na vrijlating te Emmerich, verder te helpen. Deze transporten hebben vijfmaal per week plaats. Voor de zusters werd vrij reizen verkregen op het traject Elten-Zevenaar vice-versa. Op de Duitsche lijn Emmerich Elten genieten zij ook vrij vervoer. Het is verblijdend, dat het Stations werk van de zijde van Politie- Grens- en Spoorwegautoriteiten, ambtenaren en dienstpersoneel steeds de meest aangename medewerking mocht ondervinden, waarvoor van deze plaats eeD hartelijk woord van dank. Op 14 stations werd door 30 juf frouwen dagelijks gepost. Veel werd er gevergd van haar behulpzaamheid en doorzettingsvermogen. In weer en wind zijn zij op haar post en het is een feit, dat haar aanwezig heid alleen reeds een rem is voor degenen, die van de onervarenheid der alleenreizende meisjes partij weDschen te trekken. Behalve deze dames zijn er nog verschillende bestuursleden der ge noemde Vereenigingen, die, op ver zoek, meisjes van den trein haalden of op andere wijze behulpzaam waren. In 1932 werden door het vaste stationswerk, voor zoover was na te gaan, 34534 meisjes geholpen daarenboven werden ontelbare raad gevingen verstrekt en vele meisjes naar de veilige tehuizen der resp. Vereenigingen gedirigeerd, waar de nazorg werd uitgeoefend. De geldelijke zorgen waren vele Vroegere groote giften tot instand houding van het werk bleven uit, de contributies verminderden op schrikbarende wijze en de Rijkssub sidie, reeds ingekrompen, zal in 1933 weer verminderd worden. Toch mag dit mooie werk niet stop gezet worden I Nooit werd er zooveel gereisd als tegenwoordig. Als de groote massa zich beter rekenschap gaf van de daadwerke lijke hulp door het Stationswerk verleend dan zouden meerderen zich gedrongen gevoelen, bij te dragen voor de instandhouding van deze nuttige instellingMoge dit ver slag ertoe bijdragen, dat het werk door onze landgenooten beter gekend en gesteund worde DE GECOMBINEERDE STATIONS WERK- COMMISSIE. Gepeinzen bij de klok op Oudejaarsavond. In alle huizen hangen klokken. Vanzelf sprekend zijn er ook staande klokken. Maar dat doet niets ter zake. 't Feit waarom 't gaat is, dat er in alle huizen klokken zijn. Ook dat is van betrekkelijk weinig belang. Wat we! van belang is, is dat die klokken altijd doortikken, behalve wanneer ze stil staan, maar dan gaan in ieder geval de uren door. En dat is van buitengewoon groot belang. Wie houdt et niet van soms bij zijn klok te zitten luisteren stil voor zich uit. Die oude tik tak is zeer wijsgeerig en heeft veel te ver- tellen. Hij ziet veel, weet wat. behalve God, niemand anders ziet. Hij denkt hij moet maar hier komen stotterde Festenrath. Ben je dol riep Carsten uit. Neen, maar moe en dorlig erg dorstig 1 Kom 1 riep Carsten weer en wilde hem bij den arm grijpen en meetrekken. Laat me met rustbromde Festenrath. Is dat mijn dank? Ik ben alleen maar gekomen, om jullie te zeggen, dal hij niet wilde "komen, anders had ik nu al lang warmpjes in mijn bed gelegen. Carsten ging weer en kwam niet lang daarna, zooals Festenrath verwacht had, met den meester terug. De kapitein was zoo gaan zitten, dat zijn gezicht zich in de schaduw bevond en liet bovendien zijn hoofd ver voorover hangen en keek in 't geheel niet op. Dus is hij niet met je mee gekomen vroeg een stem, die den kapitein door merg en been drong. Neen, hij wilde niet. Hij vertrouwde mij niet, zei hij. Hoe lang blijft hij nog vroeg de Pers. Hij sprak zooiets van over morgen, antwoordde Carsten in- plaats van den vermeenden Vliet. Dan heden voor het aan breken van den dag Wij spreken daar straks nog wel nader over zeide de meester Er. nu is het de hoogste lijd Philip, geef het leeken Festenrath haalde verlicht adem toen de meester en Carsten zich verwijderden. Hadden de scherpe slimme oogen hem werkelijk niet herkend Wel mogelijk Maar zeker was hij daar toch niet van. Die man bezat een zelfbeheer- sching zooals weinig anderen en in dit geval drong niets hem tot grooten spoed. Maar neen, Festenrath voelde zich steeds sterker overtuigd, dat iedereen hem voor Vliet hield. Niemand anders dan een inge wijde wist de plaats van bijeen komst. Hij herkreeg langzamer hand zijn gansche kalmte en zijn zelfbeheersching. Maar nu was het zaak op le passen. Alle soortgelijke bijeen komsten hebben meestal hun be paalde gebruiken. Een ontdekking zou zeer goed mogelijk kunnen zijn, indien hij tegen deze gebrui ken zondigde. Hij hoorde verscheidene slagen die ver weg klonken, zooals van een Chineeschen gong. Alle man nen snelden naar het midden van hel kamp. Natuurlijk volgde Festenrath deze algerneene beweging en toen allen neerknielden, deed hij ook zoo. Hij merkte tevens op, dat aller blikken op den bok gericht waren en keek daarom eveneens in die richting. Thans verscheen de meester in zijn Perzische kleedij. Diepe, bijna geheimzinnige stilte heerschte er nu. Wordt vervolgd.

Peel en Maas | 1933 | | pagina 5