i
Imanufactur&n j
YQQRDEELIGSW
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
U(JÖN(fc
TODtfUGSTj
ontwikkeling.
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Politieke
De jeugd en de
crisis.
Ons Weekpraatje.
Provinciaal Nieuws
Het Joden
vraagstuk
Zaterdag 16 December 1933
Vier en vl|ftigste Jaargang No 30
BLIJKEN I
TOCH HET
PEEL EN MAAS
MANUFACTUREN
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER ADVKRTEN ntsN18 regels 60 cent, elke regel meer 7'/j ct.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
Hulp gevraagd voor
de Katholieke propa
ganda.
Wie niet persoonlek kan mede
werken, schenke zjjii gave, opdat
anderen kunnen werken.
Wanneer we zien wat andere
politieke partijen zich financieel
kunnen veroorloven, dan maakt de
Katholieke Staatspartij daartegenover
een pover figuur. Zeker, we hebben
ons Schaepruauhuis ic den Haag,
ons partijbureau. En het is van
groote beteekems dat we dit bezitten
Het is geen minuut te vroeg geko
men. Men verbeelde zich dat we
het op dit oogenblik van politieke
hoogspanning met hadden en al het
werk in de grootste partij van
Nederiand door vrijwillige krachten
in hun viijen lijd moest worden ge
daan zonder een centraal punt. Wat
moest er op dit moment van de
organisatie terecht komen
Maar naast ous en tegen ons
wordt een nieuwe polititieke partij
uit den grond gestampt. En terstond
neemt deze de allures aan van den
grooten meneer, het geld speelt geen
rol. Behalve een groot boofdkwar
tier worden op verscnillende plaatsen
andere partijkantoren gevestigd.
Nu weten we wei dat zulke be
wegingen over geheime bronnen
kunnen beschikken, begunstigers in
het groot, die belang hebben bij hun
actie, doch zich achter de schermen
houden, maar ze. hebben de fondsen
toch maar.
Doch er is nog nooit een tijd ge
weest, waarin de katholieke partij
overal kon zeggen, dat ze nu eens
over voldoende middelen beschikte
om vrij haar vleugels uit te slaan
voor de politieke propaganda aan
de stembus en op anderen tijd. En
wanneer een groote verkiezing ach
ter den rug was, dan waren de
kassen meer dan leeg en moesten
volgende verkiezingslooze jaren
dienen om uit de schuld le komen.
Zoo ging het veelal.
Zijn de katholieken dan minder
vrijgevig dan socialisten or fascisten?
Verre van daarDe lezer heeft
ons al lang voor de voeten gewor
pen dat katnolieken zoo veel te geven
hebben. We moeten onze missiona
rissen ondersteunen in hun werk
voor de gelootsverbreiding. We
moeten kerken bouwen en onder
houden, hebben op te breDgen voor
meerdere katholieke vereenigingen op
sociaal en charitatief gebied en voor
jeugdorganisatie. De Katholieke
Universiteit vraagt onze jaarlijkscbe
bijdrage. En zooveel meer.
Dat is allemaal waar Maar het
is ook waar dat er niet veel katho
lieken zijn die in een heel iaar niet
één kwartje kunnen geven voor de
Katholieke Kiesvereeniging. En toch
zijn er veel katholieken die om dat
kwartje buiten de kiesvereeniging
blijven of er om dat kwartje uit
gaan. Dat moest toch oiet voor
komen.
Van de meeste katholieken wordt
niet meer gevraagd dan hun stem op
,de katholieke lijst en dat minimum
kwartje contributie. Van dat kwartje
moet een gedeelte af voor den Lim-
burgschen kiezersbond, die daarvan
weer een gedeelte moet afstaan aan
de partijkas. En op de laatste partij
raadsvergadering is den aanwezigen
duidelijk gemaakt dat het Partij
bestuur niet voldoende meer heeft
aan de vijf cent die het pet lid ont
vangt en daarom een voorstel tot
verhooging van deze contributie te
verwachten is.
Men bedenke dat van vele andere
katholieken groote offers aan tijd en
arbeid worden gevraagd in den
dienst van de katholieke politiek,
welke een groot landsbelang is.
Laten de velen van wie dat niet
wordt gevraagd, tenminste beseffen
dat van hen minstens die geringe
geldelijke bijdrage mag worden ver
wacht, welke het reglement als
schamel minimum vaststelt.
Het is nu we;r de tijd voor de
aanwerving vaa nieuwe leden. Of
1934 zonder een Kamerverkiezing
voorbij zal gaan? Wie kan het zeg
gen. De vorige week, toen even een
crisis dreigde, kwam de kwestie der
Kamerontbinding al ter sprake. De
besturen onzer Kath. Kiesvereni
gingen zullen in ieder geval zorg
dragen, dat de ledenlijsten in orde
zijn en thans zooveel mogelijk wor
den uitgebreid.
Dit is ook een fmancieel belang
voor de organisatie, omdat een
grooter ledental de middelen ver
sterkt. En waar één lid slechts
weinig bijdraagt, is het gewenscht
dat vele nieuwe leden gewonnen
worden om vele kleintjes één groote
te doen maken.
Gelukkig waren er altijd vele
leden, die meer en veel meer gaven
dan de minimum-contributie van het
simpele kwartje. Op hen vooral
drijft de propaganda. Zij moeten de
partij staaode houden voor zoover
dit met financieele middelen mogelijk
is. Laten onze penningmeesters en
bestuursleden probeeren dat aantal
vaD vaste hoogere contributies uit
te breiden. Des te gemakkelijker
zullen de afdeelingen ook aan de
provinciale kas geregeld hun bij
dragen kunnen voldoen
Het Bestuur van den R.K. Kiezers-
bond voor Limburg heeft zich met
een oproep tot steun aan de Lim-
burgsche bevolking gericht, waarin
versterking wordt gevraagd van de
door den verkiezingsstrijd geledigde
kas. Dit gebrek aan geldelijke mid
delen komt wpI zeer ongelegen in
een tijd waarin een krachtige actie
der Kath, Staatspartij dringend
noodig is.
We beleven een ernstigen tijd.
Men deDke daarover niet te licht.
Van twee zijden gaat men op
revolutie uit, van den kant der
communisten, die nog lang niet over
wonnen zijn, ook in Duitschland
niet, al houden ze er zich stil en
even goed van de zijde der fascisten.
In Italië zoowel als in Duitsch
land werd door de fascisten en
nationaal-socialisten rondweg erkend
en men glorieerde erop, door revolutie
het bewind te hebben veroverd.
Wat die omwentelingen beteekenen,
ook tegen het katholicisme, zal nu
wel langzamerhand zijn doorge
drongen ook tot de katholieken, die
met het nationaal-socialisme sympa
thiseerden en er aanvankelijk mets
kwaads van wilden hooren.
Tegenover die verderfelijke politiek
moeten wij de katholieke stellen.
In dezen tijd van groote ver
warring, nu zoovelen geen uitweg
meer zien. heeft de Katholieke
Staatspartij met haar manifest ge
toond, den tijd te begrijpen. Het
is nu de tijd voor katholieke actie
volgens de groote beginselen door
Paus Pius XI aan de wereld voor
gehouden. Van de kracht der Kath.
Partij vooral zal het afhangen of
ons land behoed zal blijven voor
politieke excessen, die elders beleefd
worden of dreigen'.
Een groot aantal katholieke
strijders is dagelijks werkzaam voot
de katholieke beweging. Maakt dat
werk sterk en steunt het door de
zoo noodige geldelijke middelen,
zonder welke geen werk te ODder
nemen is.
Katholiek Limburg hebbe waar
deering voor dien arbeid en toone
deze door er aan mede te werken
door geldelijken steun. Wie zelf
geen persoonlijke propaganda kan
voeren, make die propaganda moge
lijk en verstevige ze door naar ver
mogen een bijdrage te zenden aan
het Bondsbestnur op postrekening
no. 41983 ten name van den pen
ningmeester van den R.K. Kiezers-
bond voor Limburg
Men zij overtuigd dat men ook
daardoor zijn giften schenkt voor
een Gode gevallig leekenapostolaat.
ROELAND.
Over bovenstaand onderwerp raakt
men den laatsten tijd niet uitgespro
ken en -geschreven. Het geldt hier
inderdaad een belangrijke aange
legenheid. De crisis duurt nu al
lang genoeg om de mogelijkheid te
hebben geschapeD, dat een deel van
de opkomende jeugd moraliter de
railleert. En daarom moest er nu maar
eens wat minder worden geschreven
en gepraat, en wat meer gehandeld.
Er zijn aanduidingen, dat de bijzon
dere crisis-jeugdzorgen voor velen al
te laat worden ondernomen.
In een gemeente uit het centrum
des lands werd dezer dagen door
den raad f 500, gevoteerd ter
behartiging van de belangen van
jeugdige werkloozen. Een comité
toog met ambitie aan den arbeid,
maar de eerste resultaten waren heel
weinig aanmoedigend. In een plaat
selijk nieuwsblad dier gemeente lazen
we
„Het comité is in zijn pogen
zeer teleurgesteld. Hoewel er van
de werklooze jongens eenige waren
opgekomen, was behoudens de
gunstige uitzonderingen de ernst
en de belangstelling geheel afwe
zig. Dit laatste was bij de meisjes
geheel anders, maar dezer opkomst
was miniem, n.l. 3.
Het comité heeft zich afgevraagd
of haar pogingen moeten worden
doorgezet, ja dan neen, maar be
sloot tenslotte om de volgende
week te beginnen met den lasch-
cursus en met practische en theo
retische lessen in het timmervak.
De lessen zijn geheel gratis.
Wordt het aantal meisjes grooter
dan de 3, die zich opgaven, dan
zal ook begonnen worden met een
kookcursus en handwerk.
Als men nu weet, dat het hier
een gemeente betreft van 16.000
zielen, waar honderden volwaasen
werkloozen steun trekken, dan be
grijpt men, dat toch ook het aantal
jeugdige - werkloozen groot moet
wezen. En toch slechts dit ontmoe
digend resultaat bij een poging om
de jongelui met voorloopig f 500,
gemeenschapsgeld van den moreelen
ondergang te redden en ze tot bruik
bare vaklieden te maken voor een
betere toekomst.
Onze meening is, dat de helpende
hand in vele gevallen, en ook hier
reeds te laat voor velen is uicgesto
ken. Vele en vele jongens hebben al
eenige jaren de school verlaten en
sindsdien slechts kunnen wennen aan
een leven van lanterfanten en klap-
loopen op de sigaretjes van anderen
Ze hebben niet op tijd Je harde
noodzaak geleerd van het werken
voor het dagelijksch brood, een
noodzaak, welke behalve hard ook
zoo karakter-verheffend is. De ledig
gang is ze een gewoonte geworden;
ze vinden dien lediggang niet abnor
maal, gelet op de feitelijke onmoge
lijkheid om behoorlijk werk te vin
den, en ze hebben het tevroeg
ondervonden, dat de gemeenschap
ook de volwassenen niet onverzorgd
iaat, als die hun bestaan niet zelf
kunnen verzekeren.
In al die omstandigheden wordt
het eigenlijk een flauwe grap in de
oogen der jongelui, als men ze in
ernst over het nut van den arbeid
spreekt en dan nog wel van arbeid,
die niet eens extra wordt betaald
Het is al erg genoeg, dat de crisis
zoovele arbeiders met werklust tot
den lediggang heeft gedoemd, maar
erger nog zal een toekomst wezen
met een arbeidersklasse, welke het
arbeiden nimmer heeft gekend en
daardoor arbeidsschuw is geworden.
Toen de eerste pleidooien voor
vakonderwijs en practisch werk voor
de arbeidsiooze jeugd werden ge
houden, stonden vele arbeidersleiders
er wat wantrouwend tegenover,
vooral wat het practisch laten
werken betreft, zonder of tegen een
zeer geringe vergoeding. Zeker, ze
gaven toe, dat er wel objecten te
vinden zouden zijn, welke ter uit
voering nuttig waren en tevëns in
normale omstandigheden misschien
nimmer zouden worden aangepakt,
maar de vrees was zoo groot, dat
de gemeenschap daardoor wel eens
goedkoop aao iets onontbeerlijks
zou kunnen komen en dat er hier
of daar misbruik zou worden ge
maakt van de goedkoope arbeids
kracht der jeugd. Alsof het hier een
zaak geld, weike slechts een, de
materieele, zijde had
Vele der bedoelde objecten zijn
door dat wantrouwen blijven üggen
en mogelijk 1 is hier of daar
tenslotte wel iets in productieve
werkverschaffing uitgevoerd, wat
anders aan de werklooze jeugd zou
zijn opgedragen.
Bedreigde dubbeltjes zijn alzoo
gered, maar het moreel van
duizenden jongelui is vernietigd;
jongemannen zijn in ledigheid op
geleid voor een later menschelijk
wrakdom.
Bezinnen we ons toch, voor het
telaat is Wenden we toch de
arbeidskracht van jongelieden aan
om maatschappelijke desiderata te
verwezenlijken. Hier kan misschien
een sportveld worden aangelegd,
daar een park geschapen, ginds een
stuk woeste gemeentegrond worden
ontgind, waarvan de mogelijke
voordeelen later toch weer aan de
gemeenschap komen te vervallen.
Primitieve waterkeeringen kunnen
misschien verstevigd worden, aan
komende timmerlieden kan men lig-
hallen voor t.b.c. lijders laten
bouwen, speelgoed en kleine meubels
zijn te fabriceeren voor kinder
tehuizen, en zoo is er met goeden
wil zooveel te bedenken. Met een
beroep op particulieren bijstand kan
zoo'n zaak wellicht worden gefinan
cieeid, zoo noodig met een ge
meentelijke subsidie er bij.
Mogelijk, dat een of meer der
genoemde objecten verkeerd zijn,
andere daarentegen kunnen ze aan
vullen. Helpen we de jeugd niet
vrijwillig, dan zullen we later groote
troepen arbeidsschuwen met geweld
in een verplichten arbeidsdienst te
jagen krijgen.
Toen we nog op de lagere school
gingen, werd in Parijs de groote
wereldtentoonstelling gehouden, waar
aan de Eiffeltoren zijn ontstaan dankt.
De meester van onze klas was er
heen geweest. Men moet dat feit
niet gering schatten, want Parijs lag
in onze schoolsche jaren nog heel
ver weg, veel verder dan tegen
woordig en wie in die dagen „heele-
maal ia Parijs" was geweest, werd
in zijn naaste omgeving voor een
Colombus gehouden. Inzake zijn
belevingen kon hij net zooveel liegen
en fantaseeren als hij maar wilde,
want wie zou in staat zijn om de
verhalen te controleeren 't Is te
begrijpen, dat we geweldig opkeken
tegen onzen meester, toen hij uit
Parijs was teruggekeerd en bet waren
in het bijzonder zijn mededeelingen
omtrent de technische wonderen,
welke hij had aanschouwd, welke op
zijn jeugdig auditorium een gewel
digen indruk maakten. Meester had
daar in Parijs o.m. een machine ge
zien, waar ze aan den eenen kant
boomstammen in stopten en waar
dan aan den anderen kant keurig
gebonden boekwerken uitrolden. En
we geloofden meester natuurlijk on
voorwaardelijk. Deze was overigens
pessimistisch gestemd omtrent de
uitwerking van al die technische
vindingen. De arbeiders zouden
spoedig overbodig worden en de
wereld moest binnen afzienbarec tijd
een onder gaan.
We hebben onzen meester nu een
dertigtal jaren uit het oog verloren,
maar de wereld is intusscüen blijven
draaien, al is ze wel wat veranderd
van aanzien. De voorspelde groote
werkloosheid is pas drie jaar geleden
ingetreden en is intusschen slechts
gradueel erger dan in de 90-er jaren,
toen de machine, welke van boomen
boeken maakte, nog niet was uitge
vonden en de techniek in bet alge
meen nog maar in haar kinder
schoenen stond. Voor het oogeDblik
heet het trouwens, dat we over het
dieptepunt van de crisis heen zijn
en de wereld nieuwe welvaart wacht.
Zij het dan onder weer nieuwe eco
nomische en sociale aspecten. Wat
leeft, heeft nu eenmaal haar voort
gang en ontwikkeling.
Nu vinden we net jammer, dat
er ook thans weer van die menschen
worden gevonden: die nog harder
iiegen dan onze oude schoolmeester
om hun zwarten kijk op 's werelds
lot voor anderen aannemelijk te
maken.
Zundag j.l. beluisterden we zoo'n
mijnheer voor de radio. Hij gaf den
luisteraars een uiteenzetting van de
technocratie en van de leer der
technocraten, welke ook hij blijk
baar aanhing. Technocraten blijken
menschen te zijn, die precies de
economische behoeften der wereld
kunnen afmeten, daarnaast uitrekenen,
wat machines en menschen tesamen
kunnen presteeren, om tenslotte dan
aan te geven, hoe de vereischte
energie in porties moet worden ver
deeld, wil de wereld en de maat
schappij der menschen den onder
gang niet tegemoet snellen.
Op het oogenblik staan we er
volgens de technocraten zoo voor,
dat de maatschappij slechts behoefte
heeft aan den arbeid van de menschen
tusschen 26 en 45 jaar en dan nog
maar gedurende 12 uren per week.
Het weinigje nog resteerende
arbeid dient natuurlijk zoo te worden
beloond, dat de menschen voldoende
verdienen voor zich en hun kinderen
die de radio-causerie hield, gaf ons
angstwekkende voorbeelden van de
technische ontwikkeling, welke steeds
meer levende arbeidskrachten over
bodig maakte.
Stel je eens voor, zei hij, er
bestaan, ja, er bestaan op het
oogenblik al machines, welke met
behulp van slechts zes menschelijke
arbeidskrachten in een dag twaalf
kilometer weg opbreken en van een
nieuw wegdek voorzien ter breedte
van vijftien meter 1 Bestaat, mijne
dames en heeren
Sedert onze onderwijzer ons
onze schoolsche jaren zoo beduvelde
zijn we niet meer bereid om aile
technische smoesjes zonder meer te
aanvaarden. In dit geval zeker niet
omdat we toevallig van wegenbouw
tjes tot 26 jaar en voor den ouden
dag. Tot den leeftijd van 26 jaar
blijven de jongens en meisjes
natuurlijk op school en wordt hun
lichamelijke opvoeding verzorgd en
na het 45-e levensjaar gaan we
allemaal een vroolijken ouden dag in.
Op welken leeftijd de menschen
eigenlijk aan trouwen moeten gaan
denken, is ons nog niet duidelijk
gemaakt. Een 26 jarige aankomende
krullenjongen kan toch nog niet aan
een meisje gaan denken 1 Het
trouwen zal wel zoo laat geschieden
dat het toekomstige menschengeslacht
□let in de gelegenheid komt om op
behoorlijke wijze kennis te maken
met de verschillende vaders, voor
deze tot een nog beter leven zijn
overgegaan.
En toch. volgens de technocraten
is er geen ontkomen aan en gaan
we de geschetste toekomst tegemoet.
Het kan niet anders. De mijnheer,
wat verstand hebben. We hebben
n.l. kort geleden in onzen tuin een
nieuw kiezelpad aangelegd en daar
hadden we anderhalve kubieke meter
kiezel voor noodig. Die werden per
vrachtauto aangevoerd en we hebben
daarbij geconstateerd, dat de vracht
zwaar was; we hoorden den motor
zuchten. Welnu, laten we eens
aannemen, dat het oude wegdek,
door den technocratischen radio-
redenaar bedoeld, slechts 10 cM dik
was en ook het nieuwe wegdek van
dezelfde dikte wordt. Dan moet
over 15 meter breedte eD twaalf
kilometer lengte in totaal 18000 M3
aan oud wegmateriaal worden ver
sleept ei 18000 M3 aan nieuw weg-
dekmateriaai worden aangevoerd.
Dat zijn tesamen 24000 auto
vrachten. Alleen aan bijkomende
werkzaamheden, want aan het op
breken en opnieuw leggen van den
weg zijn we nog niet toe geweest
We hebben eens nagerekend wat
de menschen zouden kunnen vol
brengen, indien prestaties mogelijk
waren, als door onzen technocraat
bedoeld. Ons legertje van 300.000
werkloozen zou dan met behulp van
de noodige machines in vier dagen
tijds alles kunnen opbreken, wat op
den Nederlandschen bodem staat en
daarbij ons geheele land nog kunnen
bepleisteren onder een laag beton
Niet alleen de wegen, maar deD
heelen boel. Als alle werkloozen ter
wereld tegelijk op deze wijze aan
het werk werden gesteld, kon heel
de aarde in drie dagen tijds van haar
bovenste korst worden ontdaan en
over heel de oppervlakte met beton
worden dichtgeplakt.
Dat het mogelijk kon zijn. dat
moderne technocraten nog harder
liegen zouden dan ouderwetsche
schoolmeesters, hadden we nooit
kunnen denken.
Volksontwikkeling
Venray.
A.s. Maandag 18 December
bespreekt
Max van den Berg, Breda
Het uitverkoren, doch later
verworpen Volk, heeft de eeuwen
door een heel aparte plaats in
de wereld ingenomen.
Het zal buitengewoon inte
ressant zijn een van Joodschen
stam zelf te hooren over de
Joden in de wereld.
VENRAY, 16 December 1933
Verhuring Huis Kruisstraat.
Burgemeester en Wethouders
brengen ter kennis van belangheb
benden, dat in Januari a.s. het huis
Kruisstraat no 7 thans bewooDd
door agent van politie SteernemaD
te huur is tegen een huurprijs van
f 3 per week, behoudens goedkeuring
van den Gemeenteraad.
Zij die wenschen te huren, kunnen
zich binnen acht dagen na heden
melden bij den Burgemeester dagelijks
tusschen 1012 uur voormiddag
ten Raadhuize.
Venray 12 December 1933.
Distributie van goedkoop vleesch
in blife,
aan niet bij de werkverschaffing
te werk geslelden, die wegens vorst
niet hebben kunnen werken.
Burgemeester en Wethouders vaD
Venray brengen ter kennis van
belanghebbenden dat bij A. v. Meyel
Hofstraat op Maandag 18 December
a.s. des nam. van 3 tot 4- uur
wederom goedkoop rundvleesch in
blik zal worden verstrekt a 35 cent
per blik a contant voor degenen,
die wegens vorst in de afgeloopen
week niet hebben kunnen werken.
Venray 14 December 1933.
Bekendmaking.
Inschrijving voor den dienstplicht
De Burgemeester van Venray
herinnert de in 1915 geboren manne
lijke personen aan hun verplichting
zich in de maand Januari a.s. ter
inschrijving voor den dienstplicht
aan te geven.
Voor de inschrijving zal speciaal
zitting worden gehouden op 6 Jan.
a.s. van des voormiddags 9 uur tol
12 uur.
Hij die meent in aanmerking te
komen voor vrijstelling van den
dienst wegens broederdienst kost
winnerschap of wordt opgeleid tot
een geestelijk ambt. kan hiervan
bij de aangifte mondeling mede-
deeling doen.
Voor nadere inlichtingen kan men
zich ter secretarie vervoegen.
Venray 11 December 1933.
De Burgemeester van Venray
VAN DE LOO.
De Secretaris
VAN HAAREN.
DE GROOTE K.J.V.-DAG.
Negen en veertig meisjes zullen
morgen Zondag 17 December hun
aanneming doen in de K.J.V. Zij
zullen lid gaan worden, werkend lid
van de edelgarde van Koning Chris
tus.
In een mooi triduum, gegeven
door Pater Bessems, in 't St. Jozefs
gesticht. hebben de meisjes zich
voorbereid op den grooten dag van
harr K.J.V. leven, haar opneming in
die rijen van duizenden, die reeds
staan in de gesloten gelederen van 't
Christi-leger.
Zondag, den geheelen dag zal
voor onze parochie staan in 't K.J.V.
teeken. Oader de H.H. Missen van
8 en 10 uur zal Mgr. Goumans
preeken over 't Katholieke Jeugd
werk. Hij zal de parochianen wijzen
op hun groote plicht om mee te
werken aan dat doel, dat aller doel
moet zijn, 't Rijk van Christus te
herstellen, te behouden en uit te
breiden.
Onze HoogEerw. Heer Deken is
zoo goed geweest om de collecte
van dien dag af te staan aan dat
echt parochiewerk, de opvoeding der
jeugd. De meisjes rekenen dan ook
op de sympathie van de parochianen,
die op zoo'n heerlijke wijze daarin
worden voorgegaan door hun geeste
lijken Herder. Want dat wij de
sympathie hebben, dat is overduide
lijk. Dat verheugt oos ook ten zeerste.
De Venraysche vaders en moeders
gaan begrijpen dat er door onze
actie een nieuw leven gaat komen,
een leven, geheel doortrokken van
godsdienstzin en liefde zonder kwe
zelig te worden.
Maar- niet alleen van de ouders
ondervinden wij nu belangstelling
voor ons werk, maat ook van tal
rijke menschen, die persoonlijk niets
met de K.J.V. te maken hebben. Dat
ij een goed teeken. Dat is een be
wijs, dat zij den wensch van Mgr.
Lemmens willen vervullen, die wil
dat door de algemeene belangstelling
en steun, zijn K.J.V., bestaansmoge
lijkheid krijgt voor de toekomst. Dat
is ook voor ons, en vooral voor
onze meisjes zoo bemoedigend.
Maar wat ons nog meer verheugd,
dat is, dat behalve de algemeene
belangstelling, de meisjes zelf zoo
goed gaan begrijpen, dat zij de
draagsters zijn van de toekomst, dat
er iets van haar verwacht wordt,
dat door haarzelf iets grootsch
wordt op touw gezet. Ja zij weten,
dat haar leven geen spel en ontspan
ning alleen is maar dat de diepe
grondslag van ieder leven heiligen
ernst is. Maar niet alleen dat zij dit
weten. neen. zij willen zelfs gaarne
de offers aanvaarden die dat nieuwe
leven vraagt. Fier en vol blijden
ernst zullen zij op 17 December
baar belofte afleggen, onder den
zegen van Monseigneur.
Es gibt momenten.... Eo zulk een
moment is 't Zondagmiddag in onze
parochiekerk. Komt allen op naar
dat groot gebeuren, vooral gij ouders
van onze meisjes, komt om getuigen
te zija van 't rroment waarop Uw
dochter zich gaat geven aaa Christus,
om te zijn de draagsters van daad
werkelijke liefde voor God en de
menschen.
In hart en huis en maatschappij,
Dat Chtistus onze Koning zij
En niets kan ons nog deren
Wij meisjes van de K.J.V.
Ons is de toekomst. Wie doet mee?
Ja Christus moet regeeren.
Voor de goede gang van zaken
willen wij het volgende nog erbij
voegen
Ongeveer half drie komt de
Fanfare onze meisjes afhalen aan de
Landbouw Huishoudschool. Dan
gaan alle in optocht, de aspirant
K. J. V.ers de nieuw aangemeld-
aspiranten, St. Agnespatronaat. de
vertegenwoordigden van Lottum,
Horst, Deurne en andere K. J, V.'s
vandaar door de Schoolstraat over
Henseniusplein. door de Groote
Straat naar de parochiekerk.
Om 3 uur Pontificaal Lof door
Mgr. Goumans, voorafgegaan door
de aanneming. De predikatie zal
gehouden worden door Pater Bessems
Ook Monseigneur Goumans zal
de meisjes toespreken, 't Lof wordt
door de meisjes zelf gezongen-