i Imanufactur&n j YQQRDEELIGSW Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. U(JÖN(fc TODtfUGSTj ontwikkeling. Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Politieke De jeugd en de crisis. Ons Weekpraatje. Provinciaal Nieuws Het Joden vraagstuk Zaterdag 16 December 1933 Vier en vl|ftigste Jaargang No 30 BLIJKEN I TOCH HET PEEL EN MAAS MANUFACTUREN BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER ADVKRTEN ntsN18 regels 60 cent, elke regel meer 7'/j ct. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent Hulp gevraagd voor de Katholieke propa ganda. Wie niet persoonlek kan mede werken, schenke zjjii gave, opdat anderen kunnen werken. Wanneer we zien wat andere politieke partijen zich financieel kunnen veroorloven, dan maakt de Katholieke Staatspartij daartegenover een pover figuur. Zeker, we hebben ons Schaepruauhuis ic den Haag, ons partijbureau. En het is van groote beteekems dat we dit bezitten Het is geen minuut te vroeg geko men. Men verbeelde zich dat we het op dit oogenblik van politieke hoogspanning met hadden en al het werk in de grootste partij van Nederiand door vrijwillige krachten in hun viijen lijd moest worden ge daan zonder een centraal punt. Wat moest er op dit moment van de organisatie terecht komen Maar naast ous en tegen ons wordt een nieuwe polititieke partij uit den grond gestampt. En terstond neemt deze de allures aan van den grooten meneer, het geld speelt geen rol. Behalve een groot boofdkwar tier worden op verscnillende plaatsen andere partijkantoren gevestigd. Nu weten we wei dat zulke be wegingen over geheime bronnen kunnen beschikken, begunstigers in het groot, die belang hebben bij hun actie, doch zich achter de schermen houden, maar ze. hebben de fondsen toch maar. Doch er is nog nooit een tijd ge weest, waarin de katholieke partij overal kon zeggen, dat ze nu eens over voldoende middelen beschikte om vrij haar vleugels uit te slaan voor de politieke propaganda aan de stembus en op anderen tijd. En wanneer een groote verkiezing ach ter den rug was, dan waren de kassen meer dan leeg en moesten volgende verkiezingslooze jaren dienen om uit de schuld le komen. Zoo ging het veelal. Zijn de katholieken dan minder vrijgevig dan socialisten or fascisten? Verre van daarDe lezer heeft ons al lang voor de voeten gewor pen dat katnolieken zoo veel te geven hebben. We moeten onze missiona rissen ondersteunen in hun werk voor de gelootsverbreiding. We moeten kerken bouwen en onder houden, hebben op te breDgen voor meerdere katholieke vereenigingen op sociaal en charitatief gebied en voor jeugdorganisatie. De Katholieke Universiteit vraagt onze jaarlijkscbe bijdrage. En zooveel meer. Dat is allemaal waar Maar het is ook waar dat er niet veel katho lieken zijn die in een heel iaar niet één kwartje kunnen geven voor de Katholieke Kiesvereeniging. En toch zijn er veel katholieken die om dat kwartje buiten de kiesvereeniging blijven of er om dat kwartje uit gaan. Dat moest toch oiet voor komen. Van de meeste katholieken wordt niet meer gevraagd dan hun stem op ,de katholieke lijst en dat minimum kwartje contributie. Van dat kwartje moet een gedeelte af voor den Lim- burgschen kiezersbond, die daarvan weer een gedeelte moet afstaan aan de partijkas. En op de laatste partij raadsvergadering is den aanwezigen duidelijk gemaakt dat het Partij bestuur niet voldoende meer heeft aan de vijf cent die het pet lid ont vangt en daarom een voorstel tot verhooging van deze contributie te verwachten is. Men bedenke dat van vele andere katholieken groote offers aan tijd en arbeid worden gevraagd in den dienst van de katholieke politiek, welke een groot landsbelang is. Laten de velen van wie dat niet wordt gevraagd, tenminste beseffen dat van hen minstens die geringe geldelijke bijdrage mag worden ver wacht, welke het reglement als schamel minimum vaststelt. Het is nu we;r de tijd voor de aanwerving vaa nieuwe leden. Of 1934 zonder een Kamerverkiezing voorbij zal gaan? Wie kan het zeg gen. De vorige week, toen even een crisis dreigde, kwam de kwestie der Kamerontbinding al ter sprake. De besturen onzer Kath. Kiesvereni gingen zullen in ieder geval zorg dragen, dat de ledenlijsten in orde zijn en thans zooveel mogelijk wor den uitgebreid. Dit is ook een fmancieel belang voor de organisatie, omdat een grooter ledental de middelen ver sterkt. En waar één lid slechts weinig bijdraagt, is het gewenscht dat vele nieuwe leden gewonnen worden om vele kleintjes één groote te doen maken. Gelukkig waren er altijd vele leden, die meer en veel meer gaven dan de minimum-contributie van het simpele kwartje. Op hen vooral drijft de propaganda. Zij moeten de partij staaode houden voor zoover dit met financieele middelen mogelijk is. Laten onze penningmeesters en bestuursleden probeeren dat aantal vaD vaste hoogere contributies uit te breiden. Des te gemakkelijker zullen de afdeelingen ook aan de provinciale kas geregeld hun bij dragen kunnen voldoen Het Bestuur van den R.K. Kiezers- bond voor Limburg heeft zich met een oproep tot steun aan de Lim- burgsche bevolking gericht, waarin versterking wordt gevraagd van de door den verkiezingsstrijd geledigde kas. Dit gebrek aan geldelijke mid delen komt wpI zeer ongelegen in een tijd waarin een krachtige actie der Kath, Staatspartij dringend noodig is. We beleven een ernstigen tijd. Men deDke daarover niet te licht. Van twee zijden gaat men op revolutie uit, van den kant der communisten, die nog lang niet over wonnen zijn, ook in Duitschland niet, al houden ze er zich stil en even goed van de zijde der fascisten. In Italië zoowel als in Duitsch land werd door de fascisten en nationaal-socialisten rondweg erkend en men glorieerde erop, door revolutie het bewind te hebben veroverd. Wat die omwentelingen beteekenen, ook tegen het katholicisme, zal nu wel langzamerhand zijn doorge drongen ook tot de katholieken, die met het nationaal-socialisme sympa thiseerden en er aanvankelijk mets kwaads van wilden hooren. Tegenover die verderfelijke politiek moeten wij de katholieke stellen. In dezen tijd van groote ver warring, nu zoovelen geen uitweg meer zien. heeft de Katholieke Staatspartij met haar manifest ge toond, den tijd te begrijpen. Het is nu de tijd voor katholieke actie volgens de groote beginselen door Paus Pius XI aan de wereld voor gehouden. Van de kracht der Kath. Partij vooral zal het afhangen of ons land behoed zal blijven voor politieke excessen, die elders beleefd worden of dreigen'. Een groot aantal katholieke strijders is dagelijks werkzaam voot de katholieke beweging. Maakt dat werk sterk en steunt het door de zoo noodige geldelijke middelen, zonder welke geen werk te ODder nemen is. Katholiek Limburg hebbe waar deering voor dien arbeid en toone deze door er aan mede te werken door geldelijken steun. Wie zelf geen persoonlijke propaganda kan voeren, make die propaganda moge lijk en verstevige ze door naar ver mogen een bijdrage te zenden aan het Bondsbestnur op postrekening no. 41983 ten name van den pen ningmeester van den R.K. Kiezers- bond voor Limburg Men zij overtuigd dat men ook daardoor zijn giften schenkt voor een Gode gevallig leekenapostolaat. ROELAND. Over bovenstaand onderwerp raakt men den laatsten tijd niet uitgespro ken en -geschreven. Het geldt hier inderdaad een belangrijke aange legenheid. De crisis duurt nu al lang genoeg om de mogelijkheid te hebben geschapeD, dat een deel van de opkomende jeugd moraliter de railleert. En daarom moest er nu maar eens wat minder worden geschreven en gepraat, en wat meer gehandeld. Er zijn aanduidingen, dat de bijzon dere crisis-jeugdzorgen voor velen al te laat worden ondernomen. In een gemeente uit het centrum des lands werd dezer dagen door den raad f 500, gevoteerd ter behartiging van de belangen van jeugdige werkloozen. Een comité toog met ambitie aan den arbeid, maar de eerste resultaten waren heel weinig aanmoedigend. In een plaat selijk nieuwsblad dier gemeente lazen we „Het comité is in zijn pogen zeer teleurgesteld. Hoewel er van de werklooze jongens eenige waren opgekomen, was behoudens de gunstige uitzonderingen de ernst en de belangstelling geheel afwe zig. Dit laatste was bij de meisjes geheel anders, maar dezer opkomst was miniem, n.l. 3. Het comité heeft zich afgevraagd of haar pogingen moeten worden doorgezet, ja dan neen, maar be sloot tenslotte om de volgende week te beginnen met den lasch- cursus en met practische en theo retische lessen in het timmervak. De lessen zijn geheel gratis. Wordt het aantal meisjes grooter dan de 3, die zich opgaven, dan zal ook begonnen worden met een kookcursus en handwerk. Als men nu weet, dat het hier een gemeente betreft van 16.000 zielen, waar honderden volwaasen werkloozen steun trekken, dan be grijpt men, dat toch ook het aantal jeugdige - werkloozen groot moet wezen. En toch slechts dit ontmoe digend resultaat bij een poging om de jongelui met voorloopig f 500, gemeenschapsgeld van den moreelen ondergang te redden en ze tot bruik bare vaklieden te maken voor een betere toekomst. Onze meening is, dat de helpende hand in vele gevallen, en ook hier reeds te laat voor velen is uicgesto ken. Vele en vele jongens hebben al eenige jaren de school verlaten en sindsdien slechts kunnen wennen aan een leven van lanterfanten en klap- loopen op de sigaretjes van anderen Ze hebben niet op tijd Je harde noodzaak geleerd van het werken voor het dagelijksch brood, een noodzaak, welke behalve hard ook zoo karakter-verheffend is. De ledig gang is ze een gewoonte geworden; ze vinden dien lediggang niet abnor maal, gelet op de feitelijke onmoge lijkheid om behoorlijk werk te vin den, en ze hebben het tevroeg ondervonden, dat de gemeenschap ook de volwassenen niet onverzorgd iaat, als die hun bestaan niet zelf kunnen verzekeren. In al die omstandigheden wordt het eigenlijk een flauwe grap in de oogen der jongelui, als men ze in ernst over het nut van den arbeid spreekt en dan nog wel van arbeid, die niet eens extra wordt betaald Het is al erg genoeg, dat de crisis zoovele arbeiders met werklust tot den lediggang heeft gedoemd, maar erger nog zal een toekomst wezen met een arbeidersklasse, welke het arbeiden nimmer heeft gekend en daardoor arbeidsschuw is geworden. Toen de eerste pleidooien voor vakonderwijs en practisch werk voor de arbeidsiooze jeugd werden ge houden, stonden vele arbeidersleiders er wat wantrouwend tegenover, vooral wat het practisch laten werken betreft, zonder of tegen een zeer geringe vergoeding. Zeker, ze gaven toe, dat er wel objecten te vinden zouden zijn, welke ter uit voering nuttig waren en tevëns in normale omstandigheden misschien nimmer zouden worden aangepakt, maar de vrees was zoo groot, dat de gemeenschap daardoor wel eens goedkoop aao iets onontbeerlijks zou kunnen komen en dat er hier of daar misbruik zou worden ge maakt van de goedkoope arbeids kracht der jeugd. Alsof het hier een zaak geld, weike slechts een, de materieele, zijde had Vele der bedoelde objecten zijn door dat wantrouwen blijven üggen en mogelijk 1 is hier of daar tenslotte wel iets in productieve werkverschaffing uitgevoerd, wat anders aan de werklooze jeugd zou zijn opgedragen. Bedreigde dubbeltjes zijn alzoo gered, maar het moreel van duizenden jongelui is vernietigd; jongemannen zijn in ledigheid op geleid voor een later menschelijk wrakdom. Bezinnen we ons toch, voor het telaat is Wenden we toch de arbeidskracht van jongelieden aan om maatschappelijke desiderata te verwezenlijken. Hier kan misschien een sportveld worden aangelegd, daar een park geschapen, ginds een stuk woeste gemeentegrond worden ontgind, waarvan de mogelijke voordeelen later toch weer aan de gemeenschap komen te vervallen. Primitieve waterkeeringen kunnen misschien verstevigd worden, aan komende timmerlieden kan men lig- hallen voor t.b.c. lijders laten bouwen, speelgoed en kleine meubels zijn te fabriceeren voor kinder tehuizen, en zoo is er met goeden wil zooveel te bedenken. Met een beroep op particulieren bijstand kan zoo'n zaak wellicht worden gefinan cieeid, zoo noodig met een ge meentelijke subsidie er bij. Mogelijk, dat een of meer der genoemde objecten verkeerd zijn, andere daarentegen kunnen ze aan vullen. Helpen we de jeugd niet vrijwillig, dan zullen we later groote troepen arbeidsschuwen met geweld in een verplichten arbeidsdienst te jagen krijgen. Toen we nog op de lagere school gingen, werd in Parijs de groote wereldtentoonstelling gehouden, waar aan de Eiffeltoren zijn ontstaan dankt. De meester van onze klas was er heen geweest. Men moet dat feit niet gering schatten, want Parijs lag in onze schoolsche jaren nog heel ver weg, veel verder dan tegen woordig en wie in die dagen „heele- maal ia Parijs" was geweest, werd in zijn naaste omgeving voor een Colombus gehouden. Inzake zijn belevingen kon hij net zooveel liegen en fantaseeren als hij maar wilde, want wie zou in staat zijn om de verhalen te controleeren 't Is te begrijpen, dat we geweldig opkeken tegen onzen meester, toen hij uit Parijs was teruggekeerd en bet waren in het bijzonder zijn mededeelingen omtrent de technische wonderen, welke hij had aanschouwd, welke op zijn jeugdig auditorium een gewel digen indruk maakten. Meester had daar in Parijs o.m. een machine ge zien, waar ze aan den eenen kant boomstammen in stopten en waar dan aan den anderen kant keurig gebonden boekwerken uitrolden. En we geloofden meester natuurlijk on voorwaardelijk. Deze was overigens pessimistisch gestemd omtrent de uitwerking van al die technische vindingen. De arbeiders zouden spoedig overbodig worden en de wereld moest binnen afzienbarec tijd een onder gaan. We hebben onzen meester nu een dertigtal jaren uit het oog verloren, maar de wereld is intusscüen blijven draaien, al is ze wel wat veranderd van aanzien. De voorspelde groote werkloosheid is pas drie jaar geleden ingetreden en is intusschen slechts gradueel erger dan in de 90-er jaren, toen de machine, welke van boomen boeken maakte, nog niet was uitge vonden en de techniek in bet alge meen nog maar in haar kinder schoenen stond. Voor het oogeDblik heet het trouwens, dat we over het dieptepunt van de crisis heen zijn en de wereld nieuwe welvaart wacht. Zij het dan onder weer nieuwe eco nomische en sociale aspecten. Wat leeft, heeft nu eenmaal haar voort gang en ontwikkeling. Nu vinden we net jammer, dat er ook thans weer van die menschen worden gevonden: die nog harder iiegen dan onze oude schoolmeester om hun zwarten kijk op 's werelds lot voor anderen aannemelijk te maken. Zundag j.l. beluisterden we zoo'n mijnheer voor de radio. Hij gaf den luisteraars een uiteenzetting van de technocratie en van de leer der technocraten, welke ook hij blijk baar aanhing. Technocraten blijken menschen te zijn, die precies de economische behoeften der wereld kunnen afmeten, daarnaast uitrekenen, wat machines en menschen tesamen kunnen presteeren, om tenslotte dan aan te geven, hoe de vereischte energie in porties moet worden ver deeld, wil de wereld en de maat schappij der menschen den onder gang niet tegemoet snellen. Op het oogenblik staan we er volgens de technocraten zoo voor, dat de maatschappij slechts behoefte heeft aan den arbeid van de menschen tusschen 26 en 45 jaar en dan nog maar gedurende 12 uren per week. Het weinigje nog resteerende arbeid dient natuurlijk zoo te worden beloond, dat de menschen voldoende verdienen voor zich en hun kinderen die de radio-causerie hield, gaf ons angstwekkende voorbeelden van de technische ontwikkeling, welke steeds meer levende arbeidskrachten over bodig maakte. Stel je eens voor, zei hij, er bestaan, ja, er bestaan op het oogenblik al machines, welke met behulp van slechts zes menschelijke arbeidskrachten in een dag twaalf kilometer weg opbreken en van een nieuw wegdek voorzien ter breedte van vijftien meter 1 Bestaat, mijne dames en heeren Sedert onze onderwijzer ons onze schoolsche jaren zoo beduvelde zijn we niet meer bereid om aile technische smoesjes zonder meer te aanvaarden. In dit geval zeker niet omdat we toevallig van wegenbouw tjes tot 26 jaar en voor den ouden dag. Tot den leeftijd van 26 jaar blijven de jongens en meisjes natuurlijk op school en wordt hun lichamelijke opvoeding verzorgd en na het 45-e levensjaar gaan we allemaal een vroolijken ouden dag in. Op welken leeftijd de menschen eigenlijk aan trouwen moeten gaan denken, is ons nog niet duidelijk gemaakt. Een 26 jarige aankomende krullenjongen kan toch nog niet aan een meisje gaan denken 1 Het trouwen zal wel zoo laat geschieden dat het toekomstige menschengeslacht □let in de gelegenheid komt om op behoorlijke wijze kennis te maken met de verschillende vaders, voor deze tot een nog beter leven zijn overgegaan. En toch. volgens de technocraten is er geen ontkomen aan en gaan we de geschetste toekomst tegemoet. Het kan niet anders. De mijnheer, wat verstand hebben. We hebben n.l. kort geleden in onzen tuin een nieuw kiezelpad aangelegd en daar hadden we anderhalve kubieke meter kiezel voor noodig. Die werden per vrachtauto aangevoerd en we hebben daarbij geconstateerd, dat de vracht zwaar was; we hoorden den motor zuchten. Welnu, laten we eens aannemen, dat het oude wegdek, door den technocratischen radio- redenaar bedoeld, slechts 10 cM dik was en ook het nieuwe wegdek van dezelfde dikte wordt. Dan moet over 15 meter breedte eD twaalf kilometer lengte in totaal 18000 M3 aan oud wegmateriaal worden ver sleept ei 18000 M3 aan nieuw weg- dekmateriaai worden aangevoerd. Dat zijn tesamen 24000 auto vrachten. Alleen aan bijkomende werkzaamheden, want aan het op breken en opnieuw leggen van den weg zijn we nog niet toe geweest We hebben eens nagerekend wat de menschen zouden kunnen vol brengen, indien prestaties mogelijk waren, als door onzen technocraat bedoeld. Ons legertje van 300.000 werkloozen zou dan met behulp van de noodige machines in vier dagen tijds alles kunnen opbreken, wat op den Nederlandschen bodem staat en daarbij ons geheele land nog kunnen bepleisteren onder een laag beton Niet alleen de wegen, maar deD heelen boel. Als alle werkloozen ter wereld tegelijk op deze wijze aan het werk werden gesteld, kon heel de aarde in drie dagen tijds van haar bovenste korst worden ontdaan en over heel de oppervlakte met beton worden dichtgeplakt. Dat het mogelijk kon zijn. dat moderne technocraten nog harder liegen zouden dan ouderwetsche schoolmeesters, hadden we nooit kunnen denken. Volksontwikkeling Venray. A.s. Maandag 18 December bespreekt Max van den Berg, Breda Het uitverkoren, doch later verworpen Volk, heeft de eeuwen door een heel aparte plaats in de wereld ingenomen. Het zal buitengewoon inte ressant zijn een van Joodschen stam zelf te hooren over de Joden in de wereld. VENRAY, 16 December 1933 Verhuring Huis Kruisstraat. Burgemeester en Wethouders brengen ter kennis van belangheb benden, dat in Januari a.s. het huis Kruisstraat no 7 thans bewooDd door agent van politie SteernemaD te huur is tegen een huurprijs van f 3 per week, behoudens goedkeuring van den Gemeenteraad. Zij die wenschen te huren, kunnen zich binnen acht dagen na heden melden bij den Burgemeester dagelijks tusschen 1012 uur voormiddag ten Raadhuize. Venray 12 December 1933. Distributie van goedkoop vleesch in blife, aan niet bij de werkverschaffing te werk geslelden, die wegens vorst niet hebben kunnen werken. Burgemeester en Wethouders vaD Venray brengen ter kennis van belanghebbenden dat bij A. v. Meyel Hofstraat op Maandag 18 December a.s. des nam. van 3 tot 4- uur wederom goedkoop rundvleesch in blik zal worden verstrekt a 35 cent per blik a contant voor degenen, die wegens vorst in de afgeloopen week niet hebben kunnen werken. Venray 14 December 1933. Bekendmaking. Inschrijving voor den dienstplicht De Burgemeester van Venray herinnert de in 1915 geboren manne lijke personen aan hun verplichting zich in de maand Januari a.s. ter inschrijving voor den dienstplicht aan te geven. Voor de inschrijving zal speciaal zitting worden gehouden op 6 Jan. a.s. van des voormiddags 9 uur tol 12 uur. Hij die meent in aanmerking te komen voor vrijstelling van den dienst wegens broederdienst kost winnerschap of wordt opgeleid tot een geestelijk ambt. kan hiervan bij de aangifte mondeling mede- deeling doen. Voor nadere inlichtingen kan men zich ter secretarie vervoegen. Venray 11 December 1933. De Burgemeester van Venray VAN DE LOO. De Secretaris VAN HAAREN. DE GROOTE K.J.V.-DAG. Negen en veertig meisjes zullen morgen Zondag 17 December hun aanneming doen in de K.J.V. Zij zullen lid gaan worden, werkend lid van de edelgarde van Koning Chris tus. In een mooi triduum, gegeven door Pater Bessems, in 't St. Jozefs gesticht. hebben de meisjes zich voorbereid op den grooten dag van harr K.J.V. leven, haar opneming in die rijen van duizenden, die reeds staan in de gesloten gelederen van 't Christi-leger. Zondag, den geheelen dag zal voor onze parochie staan in 't K.J.V. teeken. Oader de H.H. Missen van 8 en 10 uur zal Mgr. Goumans preeken over 't Katholieke Jeugd werk. Hij zal de parochianen wijzen op hun groote plicht om mee te werken aan dat doel, dat aller doel moet zijn, 't Rijk van Christus te herstellen, te behouden en uit te breiden. Onze HoogEerw. Heer Deken is zoo goed geweest om de collecte van dien dag af te staan aan dat echt parochiewerk, de opvoeding der jeugd. De meisjes rekenen dan ook op de sympathie van de parochianen, die op zoo'n heerlijke wijze daarin worden voorgegaan door hun geeste lijken Herder. Want dat wij de sympathie hebben, dat is overduide lijk. Dat verheugt oos ook ten zeerste. De Venraysche vaders en moeders gaan begrijpen dat er door onze actie een nieuw leven gaat komen, een leven, geheel doortrokken van godsdienstzin en liefde zonder kwe zelig te worden. Maar- niet alleen van de ouders ondervinden wij nu belangstelling voor ons werk, maat ook van tal rijke menschen, die persoonlijk niets met de K.J.V. te maken hebben. Dat ij een goed teeken. Dat is een be wijs, dat zij den wensch van Mgr. Lemmens willen vervullen, die wil dat door de algemeene belangstelling en steun, zijn K.J.V., bestaansmoge lijkheid krijgt voor de toekomst. Dat is ook voor ons, en vooral voor onze meisjes zoo bemoedigend. Maar wat ons nog meer verheugd, dat is, dat behalve de algemeene belangstelling, de meisjes zelf zoo goed gaan begrijpen, dat zij de draagsters zijn van de toekomst, dat er iets van haar verwacht wordt, dat door haarzelf iets grootsch wordt op touw gezet. Ja zij weten, dat haar leven geen spel en ontspan ning alleen is maar dat de diepe grondslag van ieder leven heiligen ernst is. Maar niet alleen dat zij dit weten. neen. zij willen zelfs gaarne de offers aanvaarden die dat nieuwe leven vraagt. Fier en vol blijden ernst zullen zij op 17 December baar belofte afleggen, onder den zegen van Monseigneur. Es gibt momenten.... Eo zulk een moment is 't Zondagmiddag in onze parochiekerk. Komt allen op naar dat groot gebeuren, vooral gij ouders van onze meisjes, komt om getuigen te zija van 't rroment waarop Uw dochter zich gaat geven aaa Christus, om te zijn de draagsters van daad werkelijke liefde voor God en de menschen. In hart en huis en maatschappij, Dat Chtistus onze Koning zij En niets kan ons nog deren Wij meisjes van de K.J.V. Ons is de toekomst. Wie doet mee? Ja Christus moet regeeren. Voor de goede gang van zaken willen wij het volgende nog erbij voegen Ongeveer half drie komt de Fanfare onze meisjes afhalen aan de Landbouw Huishoudschool. Dan gaan alle in optocht, de aspirant K. J. V.ers de nieuw aangemeld- aspiranten, St. Agnespatronaat. de vertegenwoordigden van Lottum, Horst, Deurne en andere K. J, V.'s vandaar door de Schoolstraat over Henseniusplein. door de Groote Straat naar de parochiekerk. Om 3 uur Pontificaal Lof door Mgr. Goumans, voorafgegaan door de aanneming. De predikatie zal gehouden worden door Pater Bessems Ook Monseigneur Goumans zal de meisjes toespreken, 't Lof wordt door de meisjes zelf gezongen-

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1