Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. iJKfPNqfi \mm\m arsftffe-- MANUFACTUREN Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. De komende Limb. Katholiekendag Het ware Duttschland... Van alles wat.. De Kruisdagen. Openluchtspel Overloon Provinciaal Nieuws Zaterdag 27 Mei 1933 Vier en vijftigste Jaargang No. 21 PEEL EN MAAS PRIJS ÜER At>VFRTENTltiN 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7',« ct. bij abonnement lagere tarieven. lilgHve van FIRMA VAN DEN MÜNCKHOF VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 BLIJKEN TOCH HET ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent 0. L. Vrouw Behoudenis der Kranken, Oostrum. Dienende liefde. Ziet hoe zl| elkander llefhe^" Dat zelden de heidenen tcd elkaar in de eerste dagen van het Christen d°Nu leven wij twintig eeuwen laWat zeggen de heidenen thans Achter ons ligt een wereldkn,g welke zijns geliike niet gehad hee in de historie. Vier jaren lang. in'den grond, te water en in de loc vochten broeders tegen elkaar. Chls tenen tegen Christenen. He vrede kwam. Nieuwe strijd werd ingezet op sterker. ^Menige lente bracht nieuw leven. Menige zomer jubelde over de wereld. Die3' ging™ door. Va.sche ideehn waren gezaaid. De vrijheid van den .K die oepredikt was, leidde Ter bandeloosheid. De eene klasse werd vijandig gesteld tegenover a TV ooast wordt thans bin nengehaald Ve^do.d staat he, land. Verschroeid in de roode zon. In het gezin mist men de offer- d.°k.id de gedachte, dat allen deel ziia van de zelfde kern. Ieder zoekt zijn eigen voordeel leder gaat Partijbelang gaat voor het algemeen Ieder zoekt zich te bevoor- ander" Ofozin.\fova"dighe" 1 De de fabrieken de arbeiders. Ps'dfftgrip da^ een gemeenplaats „-worden? Een begrip dat alleen S0 hoort binnen de vier muren van de kerk? Een begrip, waar velen wel tegen opzien, "aar dat door weinigen beleden wordtEen begrip^ ^entuthdUan wTrkelijkhe' eigenbelang, ten koste van den ander dCH^f^2^"? wortelen in de realiteit van het moderne '^Daarom is het niet nutteloos, dat de Komende Katholiekendag welke Pinkstermaandag te Heerlen gehou- dèn wordt. tot onderwerp een be- 9t\- che°belevlng^ aithan^naar het 3chi"jnt ^n bet moderne leven, nie, meer plaats vindt l Neen 1 En waarom neen Een nieuwe wereld is aan het ^Nieuwe vormen breken baan. Die k..ft om te zien en ooren heeft" om te hooren... Met kracht wordt stelling genomen legen den individualistischen materiallstlschen geest die zoovele jaren ondet de menschen geheerscht heeft. De ge dachte dat allen kinderen van een Vader zi)n. armen en rijken, werk nemers en werkgevers leeft op en vindt zijn uiting in den °pb°™ Corporatieve staten. lo beroeps standen zullen de menschen elkaar weer leeren vinden, tn nu... Nu schakelen we de Dienende liefde ln. Meet dan ooit heeft dit begrip thans toekomst. Publiekrech telijke bedrijfsorganisatie zonder Dienende Liefde is als een menscb zonder ziel. Op tijd komt daarom dit onder werp van den komenden Limburg- schen Katholiekendag. Ziet hoe zij elkander liefhebben 1 Een nieuwe maatschappij gaat ge bouwd worden. Meer dan één sym- toom wees daaarop. Geen klassen strijd. Geen klassenhaat. Maar stan denverbroedering. Standen liefde. Het kenteeken van het tijdperk, dat komen gaat, zij voor alles de dienende liefde. Eensgezind samenwerken. In het gezin, als kern der maat schappij. Ia de maatschappij als band, die alle kinderen van denzelfden Vader omvat. Dat de Limburgsche Katholieken dag mede mag werken de dienende liefde wakker te roepen in velen. Dat van Heerlen uit voor Limburg de victorie beginne Limburg, het land van Christus Koning, bet land van de Dienende Liefde. Riet het Pinkstervuur in de oogen met Gods liefde in het hart moeten wij, wanneer de Katholiekendag weer tot bet verleden behoort, wat wij daar hebben gehoord tot daden voelen worden in onze handen. Dan kunnen wij medebouwers zijn in de wereld, die komen gaat. Alles wat de officieele persagent schappen uit Duitschland berichten, geeft een zoo mooi mogelijk ge kleurd beeld van den toestand. Maar zoo nu en dan komt men toch iets te weten omtrent de echte stemming De Duitschers zija toch niet allemaal ja-broers, die al tevreden zijn, als er maar flink met uniformen, demon straties en parades gewei kt wordt, die weer onvoorwaardelijk zoude gelooven in „plannen" tot bestrijding der werkloosheid zonder dat nog bekend is, boe dat allemaal gefinan- cieerd moet worden. Een Berlijnsche correspondentie aan de „Nieuwe Haarlemsche Crt." vertelt ons 't een en ander van wat de officieele berichtgeving ons ont houdt De boter is in vijf weken tijds ongeveer achttien cent per pond duurder geworden, en de boter- agenten verklaren eensgezind dat de prijs nog stijgende is. De mar garine is ongeveer evenveel opge slagen, de olie eveneens, het kalfs vel, zelfs de allereenvoudigste „Scbmalz" zooals men dat hier noemt. De eieren zijn drie tot vier pfenning duurder dan het vorig jaar om dezen tijd; het vleesch is ongeveer tien pfenning duurder per pond. De broodprijzen blijven nog op hun gewonen stand, doch die is sinds jaren veel te hoog. Een wittebroodje van 500 gram kost dertig cent; een rol beschuit 20 cent. Wittebrood en beschuit zijn dan ook lekkernijen en bet volk' koopt ze niet, doch gebruikt het grijze pondsbrood (vooral niet met ons lekker wittebrood te ver wisselen), dat 32 cent per 1000 gram kost. Niet enkel de levensmiddelen- prijzen stijgen, ook de kleeren, de stoffen, de gebruiksvoorwerpen worden langzamerhand duurder Daarbij vertoonen de loonen niet de minste neiging om te stijgen, eer het tegendeel. En wat de staats-financiën betreft, uit goede bron verneem ik, dat hun staat zoo weinig rooskleurig is. dat, indien er niet spoedig verandering in den gang van zaken komt, de ambtenaarssalarissen gevaar loopen. De organisatiecrisis die alom heescht tengevolge van de gelijk schakeling, is een voorname oor zaak van het plotseling stijgen der uitgaven gepaard aan een strem men der inkomsten. De eenheids vakvereeniging waarin alle andere vakvereenigingen zijn opgegaan, mist die kringen van vertrouwde mannen, met wie de voormalige vakvereenigingen zoo graag werk ten, en waarmee zij verder kwa men dan met de uitgebreidste kartotheken. Het gevolg van het gebrek aan innerlijke organisatie is. dat de bijdragen niet of slecht betaald worden terwijl er vroeger een wekelijkelijksche inkomst was van honderdduizenden, is er in de laatste weken slechts telkens ruim 10.000 Mk. binnen gekomen 1 Het is duidelijk, dat dit gebrek aan organisatie, hetwelk natuurlijk niet iu acht-en-veertig uren tijds kan worden overwonnen, ontzettend veel geld verslindt, zoodat de algemeene toestand er niet beter op wordt. De stemming onder het volk is dan ook ongeduldig. V^aar uien ook komt, hoort men klagen. Wie daar munt uit slaan, dat zijn de oppositiepartijen, vooral de com munisten. De communistische partij bestaat wel is waar niet officieel, ook is er aan de kiosken geen communistisch blad te krijgen en van communistische vergaderingen bemerkt men evenmin iets. maar toch ontplooien deze radicalen der linkerzijde een stille, doch des te meer suggestieve kracht. De „Rote Fahne". het partijblad, verschijnt, a! weten oningewijden niet waar en hoe. De propaganda van mond tot mond werkt veel dieper op de gemoederen in. dan anonyme reclameblaadjes dat kuonen. Maar de communisten zijn het niet alleen die een revolutie willen voorbe reiden, ook de groep Otto Strasser legt het huidige régime lagen. Otio Strasser is de broer van Gregor Strasser. die eens een der kopstukken van de Hitlerpactij was. maar zich naar aanleiding van den twist om een minister portefeuille. doch eigenlijk om veel dieper liggende oorzaken heeft teruggetrokken. Otto lag echter reeds jaren met de nationaal-socia- llsten overhoop, hij is een ketter, die verkondigt dat de beweging compromissen gemaakt heeft in elk opzicht, en die thans munt slaat uit de bewering, dat Hitier een laffe pacifist is en het Duitsche volk aan het buitenland heeft ver raden, juist zooals zijn voorgangers deden. Zijn beweging heet het „Zwarte front." Deze beweging nu is in den laatsten tijd erg actief en werkt o.a. met gehectografeerde circulaires, die in het geheim ge maakt en verspreid worden. Hierin spoort zij de ontevredenen aan om tegenstand te bieden tot het uiter ste. Deze beweging zou gaarne een tegen-revolutie ontketenen, wanneer zij daartoe in staat was. Hitler is thans in het lastigste stadium gekomen, want nu moet hij. wiens doel jarenlang was, het volk op te zweepen, datzelfde volk gaan kalmeeren, tot geduld manen, tot rust en orde brengen, kortom, hij moet den ommezwaai van de oppositie tot het zakelijke werk ook in het volk brengen. Ware het Duitsche land welvarend, ware de schatkist gevuld, dit alles zou niet moelijk zijn, want de heele nationale revolutie is tenslotte be gonnen om de boterham. Thans heeft men de revolutie, maar de boterham blijft achterwege. In de buitenlandsche politiek staat Duitsch land geïsoleerd, zijn handel gaat van maand tot maand achteruit. In het bionenland/noeten de nieuwe regeerders het hongerige volk af leiden, bezighouden met openbare schouwspelen, met zondebokken, met sensationeele redevoeringenen krachtige woorden, en het is juist dit alles wat in het buitenland sympathie en vertrouwen verspeelt. Intusschen komt het land niet tot rust, de handel noch de industrie, noch het staatsbeheer, en wat staat er te wachten wanneer straks de herfst en de winter komen, met meer dan tien millioen werkloozen Als men deze mededeelingen leest, dan beseft men pas. boe heel de organisatorische parallelschakeling ongetwijfeld met ongelooflijke virtuo siteit en snelheid uitgevoerd per slot van rekeoing nog maar weinig beteekent tegenover de opdracht, welker uitvoering men beloofde Het lenigen der economische nooden. En als dat niet lukt, dan zal men wellicht binnen niet al te langen tijd bespeuren, dat het „Marxisme" met alle geweldmaatregelen nog niet dood is, doch in een nieuwe en veel ge vaarlijker vloedgolf zal komen op zetten. Hoe de man zich de „ideale" vrouw en lioe deze zich den idealen" man denkt En beiden hlyven natuurlijk onder dat ideaal. De manDe ideale vrouw zou voor mij zijn, de vrouw, die in haar huwelijk al die lieve eigenschappen cultiveert, die mij, voor ons huwelijk zoo bekoord hebben. ..die mij, als ik eens zwijgzaam ben. niet aldoor lastig valt met „Wat scheelt je vandaag nu weer jij hebt toch ook altijd wat 1" „die niet altijd iets op mijn familie te zeggen heeft en vijf dagen boos is, als ik eens een nicht van haar uitlach, ..die mij, als ik eens vijf minuten te laat kom met eten, niet dadelijk toeschreeuwt, dat alles, wat ze met zooveel liefde gekookt heeft, nu be dorven is. ..die haar oude avondjurken niet in huis afdraagt. die mijn vrienden niet vervelend vindt. ..die er voor mij aardig uitziet en niet voor haar vriendinnen. ..die van haar huishoudgeld een beetje spaart om zichzelf kleinig heidjes te koopen, zooals bloemen voor de schrijftafel enz zoodat ik niet alles zelf betalen moet ..die niet spottend de schouders ophaalt, als ik eens een andere vrouw knap vindt. ..die nooit zegt; „Ja. voor ik ge trouwd was, was ik gelukkig 1 En nu, dat ik gevangen ben..." die mij niet bij de buitendeur al komt vervelen met klachten over de dienstbode of onbetaalde rekeningen. die zich voor mijn liefhebberijen interesseert. ..die niet dagelijks tegen mij zegt „Lotte's man heeft haar een auto gegeven." ..die zich buiten keuken en kinder kamer ook voor andere dingen in teresseert. Dan blijft ze voor mij. altijd nieuw en bekoorlijk, zoodat ik altijd iets te veroveren heb. Want ik wil geen slaafsche vrouw hebben. 9 De vrouw de ideale man zou zijn, die man, die mijn persoonlijkheid en zelfs mijn fouten laat gelden en die niet altijd zegt„Mevrouw X, dat is nog eens een vrouw...!" ..die niet zijn slechte humeur, dat hij op kantoor gekregen heeft, op mij wreekt, maar die een scheiding kan trekken tusschen Huis en Beroep ..die mijn verjaardag en de kleine gezinsfeesten niet vergeet. Wij vrouwen zija nu eenmaal een beetje sentimenteel. Ik zou het hem beele- maal niet kwalijk nemen, als bij een kalender er voor aanschafte. ..die niet de krant leest aan tafel; maar een beetje vertelt van alles, wat er in de wereld gebeurt. ..die mijn vriendinnen niet voor een stel ganzen uitscheldt. ..die mij uit zichzelf eens een paar gulden geeft, zoodat ik niel voor iedere kleinigheid moet vragen. ..die mij helpt bij 't koopen van dingen voor mijn toilet of woning; en er zich voor interesseert. Dat is tweemaal zoo leuk, maar... alsjeblieft met een vriendelijk gezicht...! ..die mij af en toe ook eens een gesprek gunt met een anderen man. en die niet naderhand zegt: „Wat heb je je weer schandalig gedragen." ..die mij af en toe eens vraagt, of ik gelukkig ben. ..die mij een beetje vrijen tijd gunt en die niet altijd bromt „Als ik toch maar eens wist, wat je den heelen dag uitvoerde...! De buitenstaander denkt „Eigen lijk willen ze allebei precies hetzelfde Dus waarom zou het niet tot een gelukkige overeenstemming kunnen komen In de rij van Kerkelijke plechtig heden en gebruiken vol diepen zin, getuigend van een werkelijk en kin derlijk geloof, nemen de drie Kruis dagen een voorname plaats in, omdat op deze dagen de sociale ondergrond der liturgie zoo sterk naar voren springt. De viering van deze feest dagen, die in de menschen-opeen- hooping der steden is vervaagd belaas, maar op het platte land God zij gedankt nog in eere wordt gehouden, is zeker in tijden van haast onoverzienlijke, naamlooze ellende als de onze èn om oorsprong èn om doel van hooge maatschap pelijke beteekenis. Het was pl.m. 470, dat Zuid Frankrijk en Savoye onder het epis copaat van den H. Mamertus, Bis schop van Vienne, werden geteisterd door aardbevingen, besmettelijke ziekten, die honderden uit het leven wegrukten, mislukte oogsten, die de bevolking door honger naar de wan hoop dreven. Jarenlang hield deze ontzettende beproeving aan, tot in de Paaschweek van het jaar 469 de maat der rampspoed werd gevuld door het verbranden van de kathe draal, waar de Heilige Bisschop op dat oogenblik het H. Offer opdroeg. Het vuur greep zeer snel om zich heen, het houten gebouw dreigde ineen te storten boven de geloovigen, die de kathedraal vulden. Een ont zettende paniek greep de menigte aan, eenieder sloeg op de vlucht om het leven te redden, behalve één; de Bisschop, die in rustig Godsvertrou wen de Heilige Geheimen tot het einde voltrok. Voor zijn wonderbare redding met groote dankbaarheid vervuld, beloofde hij God telkenjare drie dagen voor 's Heeren Hemel- 13, 18, 25, 29 Juni en 9 Juli Aanvang 3 uur. Entrée f 1.50, I... 0.50. Gezelschappen van minstens 10 personen 10 red. bij aanvrage uiterlijk daags tevoren. TELEFOON 3. vaart een algemeene bidprocessie te houden om Gods gramschap te keeren en den geesel der ellende te doen ophouden. Spoedig vond dit voorbeeld na volging. Rome was aanvankelijk ge kant tegen een boetprocessie in den blijden Paaschtijd. maar het woord van den H. Augustinus, dat ook in het blijde tijdperk de mensch in dachtig moet zijn, dat hij in een dal van tranen leeft en zondaar is, deed den tegenstand overwinnen. Deze dagen zijn boetedagen, al is het geen gebruik meer, dat zij ook vastendagen zijn. De liturgische kleur bij H. Mis en processie is paars, het zinnebeeld der bcetein de H. Mis wordt geen Gloria gezongen en op het einde klinkt niet „Ite, missaest" gaat de H. Mis is geëindigd, maar „Benedicamus Dominolaten wij den Heer zegenen, een uitnoodiging om het gebed voort te zetten. Het zijn dagen, die de Kerk aan standvastig, volhoudend gebed wijdt, om Gods erbacming af te smeeken voor alle lichamelijken en geestelijken nood, in 't bizonder Gods zegen te verkrijgen voor de vruchten der aarde. De oorspronkelijke bedoeling is niet de bizondere zegen over de vruchtbaarheid der aarde, zooaU wel de Marcus-processie van 25 April maar tegen alle tegenspoeden. Door den loop der tijden is het doel eenigszins verschoven en staat nu vrijwel gelijk met den Marcusbid- dag. De viering der Kruisdagen bestaat uit een bidprocessie en de H. Mis daarna. In de processie zien wij het laatste overblijfsel van de statie processie, die de eerste christenen zoo gaarne en in 't bijzonder ge durende den Vastentijd en in de Paaschweek hielden. Zij kwamen dan tezamen in een kerk (de ecclesia coilecta, d i. verzamelkerk), vanwaar zij in processie met Bisschop en priesters naar een andere kerk op den te volgen weg trokken, terwijl zij den litanie van Alle Heiligen baden. Die andere kerk was de statie, waar dus werd halt gehouden en de Heilige Geheimen werden ge vierd. In Rome waren de staties op de drie dagen achtereenvolgens in de kerk van Sint-Maria de Meerdere, in de kerk van Sint-Jan van Late- ranen en in de kerk van Sint-Pieter met opzet zoo gekozen, dat de weg iederen dag langer was dan die van den vorige, om uitdrukking te geven aan bet steeds inniger en dringender wordend smeeken. Het geloovige volk moet dit oude gebruik in eere houden, want God wil gevraagd worden. Wij moeten niet alleen standvastig, doch ook in heilige gemeenschap met elkander bidden; het standvastig en gemeen schappelijk gebed is een bijzondere kracht en verhooring beloofd. Marktberichten. VENLO. Op de Coöp. Veiling vereniging van Maandag was de aanvoer 2.4C0.000 eieren. Groote eieren van f 2.40 tot f 3.— Kleine eieren van f 1.50 tot f 1.95 Eendeneieren van f 1.90 tot f 2.60 Ganseieren van f tot f ROERMOND. Op de Coöp. Eiermijn van Maandag wai de aan voer 6.400.000 eieren. Groote eieren van f 2.tot f 3.~ Kleine eieren van f 1.50 tot f 1.90 Eendeneieren van f2.— tot f 2.50 VENRAY. 27 Mei 1933. I itbrciding Gasbuizen net. Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter kennis van be langhebbenden, dat binnenkort zal worden overgegaan tot uitbreiding van het hoofdbuizennet van het Gas bedrijf en wel in de navolgende straten en wegen Merselosche weg tot aan te bouwen Ziekenhuis. Oude Oostrumscheweg en gedeelte Oostsingel. Gegadigden voor aansluiting aan het gasbuizennet worden verzocht zich tijdig te wenden tot den Direc teur van het Gemeentelijk Gasbedrijf, waar alle noodige inlichtingen worden verstrekt. Venray, 23 Mei 1933. Burgemeester en Wethouders voorn. O. VAN DE LOO De Secretaris, VAN HAAREN. Vuur wapen wet. De Burgemeester van Venray brengt ter kennis van belanghebbende, dat de verleende vergunningen inge volge de vuurwapenwet ter secretarie kunnen afgehaald worden voor 5 Juni a.s. De machtigingen kosten f 1.— per wapen. Venray 24 Mei 1933. De Burgemeester van Venray, O. VAN DE LOO Winkelsluiting. Met het oog op de Pinksterdageb zija de winkels aanstaande Donderdag en Vrijdag geopend tot 10 uur 's avonds. Pinksterdag geld als ge wone Zondag. Onze vroegere Postdirecteur, de Weled. Heer J. H. Briels, thans te Haarlem, is met ingang van 1 Juni a.s. benoemd tot Referendaris der Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Handboogsport. Bij het Zondag gehouden Koning- schieten op de doelen der hand boogschutterij „Diana" mocht het den heer Fr. Swinkels gelukken meL het hoogst aantal punten den konings titel te behalen. Morgen Zondag zal de Fan fare St. Catharina te Leunen een concert geven op de Groote Markt. Aanvang half 8 nam. Circus Van Bever te Venray. Zooals men reeds op de gekleurde programma s heeft kunnen zien, is op het Sportterrein alhier gearriveerd het gunstig bekende Circus Van Bever, dat hedenavond en morgenavond zal spelen. Het zoo sympatieke Nederlandsche Circus Van Bever, is geen onbekende voor ons land. Nu eens geen kolos znoals die bijna ieder jaar ons land bezoeken en waarvan de organisatie dikwijls meer te bewonderen valt dan het gehalte van het programma zelf. maar een solied, kleiner, intiem circus, zooals wij dat van vroeger kennen en waarvan de kwaliteit van het programma dikwijls op een veel grooter hoogte staat dan dat van die groote buitenlandsche ondernemingen. Al het materiaal van bet Circus an Bever ziet er buitengewoon netjes uit, overal wordt men orde, properheid en fatsoen gewaar, zooals dat aan een echt Nederlandsche onderneming behoort. In de stallen

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1