Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
JYOQtmitoTf
JYOORtmiGSr/
Dit nummer bestaat
uit DRIE bladen.
Liturgies leven.
Palmpaschen.
DE BOYCOT.
Uit het Buitenland
Zaterdag 8 April 1933
Vier en vijftigste Jaargang No. 14
PEEL EN MAAS
«MANUFACTUREN (i
l BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER A^VERTENTIEN: 18 regels 60 cent, elke regel meer 7',t ct.
bij abonnement lagere tarieven.
i) MANUFACTUREN
BLIJKEN
TOCH HET
Uitgave van KI KMA VAN DEN MITNOKHDK V EN KA V
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
VIII.
Liturgies leveu wil niet enkel
zeggen het H. Misoffer weer maken
tot het middenpunt van ons geestelik
leven, het H. Misoffer beter begrijpen
en beleven, doch ook met de kerk
meevieren de verschillende feesten
en plechtigheden, die zij in den loop
van het Kerkelik jaar viert, en heel
in 't biezonder die hoog-dagen en
feest-tijden, waarop zij meer direkt
de verschillende geheimen ODzer
Verlossing herdenkt, de plechtigheden
waarmee zij het H. Lijden en Dood
van Kristus elk jaar opnieuw aan
onze aandacht voorstelt.
In de meest ontroerende plechtig
heden volgt de Kerk stap voor stap
de laatste dagen van het sterfelik
leven van haar Stichter en Koning.
De kleinste biezonderheden uit die
laatste dagen worden naar voren
gehaald en zo plasties mogelik weer
gegeven om nog eens geheel opnieuw
te beleven het grootse en duizeling
wekkende van Kristus Liefde- en
Offer-daad voor ons.
Reeds eeuwen terug werd de week
vóór Pasen uitsluitend hieraan gewijd
en kreeg daardoor de naam van
Heilige Week of Goede Week
JUBEL-JAAR.
Een heel biezondere betekenis
krijgt de Goede Week van dit jaar,
doordat het 1900 jaar geleden is, dat
werkelik gebeurde wat wij nu nog
liefdevol en dankbaar herdenken.
Het is helaas een feit. dat het bij
wonen der Goede Week-plechlig-
heden veel ij verminderden toch.
als we de zaak goed beschouwen,
zou de Kerk nooit drukker moeten
zijn, als juist dan, wanneer we weer
opnieuw vóór ons zieD gebeuren wat
Kristus voor ons deed; wanneer we
bewogen door iiefde en medelijden
met Hem mede leven.
Wat is hiervan de oorzaak
Ik schrijf het niet zozeer toe aan
onverschilligheid als wel aan on
wetendheid. Wij kennen niet, en
begrijpen niet de heerlijke plechtig
heden, die de Kerk voor ons ontrolt,
wij verstaan zoo weinig van die
ontroerende Ceremonies.
Daarom zullen we hier, heel in 't
kort, de voornaamste momenten aan
geven van die dagen. Veel beter
echter is het, als ge U een klein
boekje aanschaft, waarin ge de plech
tigheden kunt volgen. In de boeken
stalletjes van G.G.G. (Geert Groote
Genootschap) in de Parochiekerk en
Paterskerk zullen 4 verschillende, zeer
goedkope werkjes aanwezig zijn
le. Een Nederlandse vertaling van
alle gebeden en zangen van de Goede
Week prijs 10 cent, 72 bl.
2e. Mórgendienste u der 3 laatste
dagen Latijnse tekst met volledige
vertaling en verklaringen 128 bi.
20 cent, zeer goed.
3e. Heilig Triduüm Volledige
Latijnse tekst en Nederl. vertaling
met verklaring van Officie en Morgen
diensten der 3 laatste dagen met
veel muziek 168 bl. 40 cent,
nóg beter.
4e. De Goede Week en Paas
week Volledig Officie en Misboek,
Latijn-Nederlands, met verklaringen,
veel muziek 583 bl. 80 cent,
gebonden f 1.00 't best 1
PALMZONDAG.
Bij Sint Jan lezen we (12,12)
„Toen daags na de opwekking
van Lazarus de grote menigte, die
naar het (Paas)feest was gekomen,
vernam, dat Jezus op weg naar
Jerusalem was, namen ze palmtakken,
trokken Hem tegemoet, en riepen
„Hosanna! Gezegend, die komt in
den naam des Heren, de Koning van
Israel."
Palmprocessic.
't Is deze blijde intocht van Jezus
binnen Jerusalem, voorafgegaan door
zijn entoesiaste aanhangers, die de
Kerk zo plasties mogelik wilde voor
stellen in de z.g. Palmprocessie.
De gelovigen droegen hiertoe palm
takken aan. die echter eerst gezegend
werden. De palmtakken zijn een
simbool van de overwinning, die
Kristus bevocht op hel en dood;
bovendien zijn ze voor ons een
Sakramentale, d i. een zaak. waar
over de Kerk verschillende zegenin
gen heeft afgebeden.
Passie.
In de H. Mis, die daarop volgt,
wordt de Passie", d.i. het Lijdens
verhaal gezongen, volgens oud ge
bruik door 3 geesteliken, waarvan
één ('n diepe stem) de woorden vaü
Kristus zingt, 'n middenstem zingt
de gewone verhalende tekst (narra
tor of chronista), terwijl 'n hoge
stem de woorden van de Joden,
Pilatus, enz. zingt; datgene wat ge
zegden zijn van de mensen-menigte
(zoals b.v. „Kruisigt hem", enz.) mag
door een apart Koor gezongen
worden (Gregoriaans of meerstemmig),
-.v
DONKERE METTEN.
Woensdagavond, Donderdagavond
en Vrijdagavond worden in Kathe
drale en Kloosterkerken de z.g.
„Donkere Metten'" gezongen; zo
genoemd omdat zij met de schemering
beginnen en eindigen als het min of'
meer nacht (avond) is. Het zijn 14
psalmen, onderbroken door gezongen
Lessen, waarvan de eerste de z.g.
Lamentaties zijn of Klaagzangen
van den profeet Jeremias met het
telkens terugkerend aangrijperd slot:
Jerusalem, convertere: Jerusalem,
bekeer U tot uw Heer en God.
Bij het altaar bevindt zich ten
driehoekige kandelaar met 15 kaar
sen. Na elke psalm wordt er één
gedoofd. Onder den lofzang Bene-
dictus (heel op 't laatst) worden
achtereenvolgens alle andere nog
brandende kaarsen gedoofd, behalve
de laatste, die achter het altaar ver
borgen wordt.
Aan het eind van het Officie wordt
in het Koor met boeken en lesse
naars enig gestommel gemaakt, een
oud en zeer naiëf gebruik als herin
nering aan de stoornis, welke in de
natuur plaats had bij den dood van
haar Schepper. Tot slot wordt
op een zachten klaagtoon de Miserere
gezegd.
WITTE DONDERDAG.
Op dezen dag viert de Kerk met
plechtige ernst, de instelling van het
Hoogwaardig Altaar-sakrament en
van het Priesterschap. Het grootse
feest-vertoon, dat hieraan eigenlik
zou passen, schort zij op tot Sakra
mentsdag.
Op dezen dag geschiedt er slechts
ééo H. Mis, waarin het hoofd der
parochie of klooster op plechtige
wijze het H. Offer opdraagt en aan
al zijn onderhorigen de H. Kommunie
geefttreffend beeld en herinnering
aan bet Laatste Avondmaal.
In deze Mis konsakreert de priester
nog een 2e grote hostie, welke na
de Mis in plechtige processie naar
een tijk versierd altaar gebracht
wordt, waar zij gedurende den dag
door de gelovigen wordt aanbeden.
Altaar-ontbloting.
Onder het bidden van den 21.
psalm, waarin geheel het Lijden van
Kristus werd voorspeld, ontdoet de
priester het altaar van al zijn ver
sierselen; alleen het kruis en 6 kan
delaars blijven staan. Deze ceremonie
duidt op de tijdelike schorsing van
het Misoffer en de vernederende
ontkleding van Kristus.
Voetwassing.
Rond den middag heeft in Kathe
drale en Kloosterkerken de Voet
wassing plaats, ook Mandatum
genoemd, naar het eerste woord van
het eerste gezang, dat daarbij gezon
gen wordt. De hoogstgeplaatste
Geestelike Paus, Bisschop. Pastoor,
Gardiaan het voorbeeld volgend
van den goddeliken Meester, die de
voeten zijner 12 leerlingen waste,
komt met 13 personen de kerk in.
Nadat het Evangelie der Voetwassing
gezongen is, ontdoet de priester zich
van de Koorkap, omgordt zich met
een linneD doek, wast de voeten der
dertien en drukt op elk een kus.
GOEDE VRIJDAG.
Morgendienst.
De dienstdoende geesteliken, met
zwarte rouwgewaden bekleed, wer
pen zich plat ter aarde, en bidden
zo enigen tijd.
Dan volgen 2 lezingen de eerste
uit de profeet Osee, waarin gesproken
wordt van de verre verwachting van
's Heren dood en Verrijzenis, en van
de straffen van de trouwelozen. In
de 2e lezing uit het boek Exodus
wordt gesproken over het Paaslam
en zijn toebereiding voortbeduidin-
gen van het Lam Gods, dat zou
geofferd worden.
Passie-verhaal en vruchten
van Kristus' dood.
In het nu volgende Passieverhaal
volgens Sint Jan, krijgen we de
vervulling te horen van den lang
voorspelden Kruisdood.
Onmiddellijk hieraan aansluitend
volgt een reeks van treffende gebeden
voor alle mensen van allen rang en
stand.
Kruishulde.
Dan volgt een grootse en ont
roerende plechtigheidde Kruis
verering. Eerst wordt onder het
zingen vanZiet het Kruishout.
waaraan het Heil der wereld hing,
het kruis geleidelik aan ontdaan van
zijn paarsen sluier, en worden door
een driemaal, telkens hoger herhaald:
Komt, laat ons aanbidden, allen uit
genodigd aan hun gekruisten Heiland
de verschuldigde aanbidding te be
tuigen. Dan ontdoet de Priester zich
van zijn schoeisel, knielt driemaal en
kust de voeten van den Gekruiste.
De overige geesteliken (en leken)
komen op dezelfde wijze het kruis
vereren. Onderwijl zingt het Koor
de aangrijpende Improperia of
klaagzangen.
Slot-plechtigheid.
Daarna wordt in processie, en onder
het zingen van Vexilla Regis de
gisteren gekonsakreerde Hostie van
het rustaltaar gebracht naar het
Hoog-altaar, waar na een plechtige
bewieroking en enige gebeden uit de
H. Mis, de priester deze Hostie
nuttigt. Deze plechtigheid is geen
Misoffer de H. Kerk wil dezen dag
alle aandacht vestigen op het bloedig
Offer van Kalvarie.
De Goede Vrijdag heeft dit jaar
een geheel biezondere betekenis,
doordat het 19 eeuwen geleden is,
dat Kristus voor ons stierf. In den
namiddag wordt overal de Kruisweg
gedaan, in het avonduur zal dit jaar
ook een biezondere lijdensmeditatie
gehouden worden.
PAASZATERDAG.
Wyding van vuur en licht.
Deze wijding geschiedt aan de
deur der kerk.
Het vuur wordt geslagen uit een
steenmet het zo gewonnen vuur
wordt de drie armige kaars ontstoken
onder het driemaal, telkens hoger
gezongen Lumen Christi Deo
gratias.
Wyding der Paaskaars.
De Paaskaars is het simbool van
Kristus, het Licht der Wereld; zij
wordt gewijd door den diaken onder
het zingen van een wonder schone
zang het Exsultet.
Twaalf profetieën.
Hierna worden 12 profetieën ge
zongen een overblijfsel uit zeer ouden
tijd, om de doopleerlingen, die in
den Paasnacht het H. Doopsel zou
den ontvangen, daartoe nog meer in
't biezonder voor te bereiden.
Wijding der doopvont.
Ooder zeer toepassehke ceremonies
en gebeden wordt vervolgens het
doopwater gezegend deze plechtig
heid behoort tot de schoonste van
den Paas-zatcrdag. Na afloop trekt
men in processie naar het altaar.
Litanie - Mis - Vespers.
Nu wordt de Litanie van Alle
Heiligen gezongen onder hel laatste
gedeelte gaan de geesteliken naar de
sakristie om feestgewaden aan te
trekken. De Mis sluit onmiddellik
aan aan de Litanie en na het
laatste Kyrie wordt feestelik het
Gloria aangehevenBlij klinken weer
klokken, bellen en orgel. Na het
Epistel krijgen we het driewerf her
haalde Alleluia te horen dè Paas-
zang der kerker is in heel de
Paaszaterdag geen ontroerender
moment dan dit 3 maal, telkens
hoger, herhaalde Alleluia.
Dan volgt de Mis. Na de kommunie
van den Priester kunneu ook de
Gelovigen kommuniceren. Onmiddellik
hieraan aansluitend volgen de zeer
korte Vespers van dea dag.
Slechts in enkele grote trekken heb
ik het voornaamste dezer dagen aan
gegeven.
Komt, zo veel ge kunt, deze heer-
like plechtigheden bijwonen. Vooral
op Goeden Vrijdag mag, zeker dit
jaar niet, niemand ontbreken.
E. B
Een der smartelijkste tegenstellin
gen in de gebeurtenissen, welke het
leven van Jezus kenmerkten, is wel
gelegen in zijn triumphalen intocht
in Jerusalem, waar het Joodsche volk
Hem onder bet gewuif met palmen
en het toeroepen ^van*"Hosannah
binnenhaalde, terwijl datzelfde volk
Hem, opgezet door enkele fanatici,
eenige dagen later wreed vervolgde
en het Kruisigt Hem deed hooren.
En als derde tegenstelling het gebed
aan het Kruishout om vergiffenis
voor de beulen en voor heel het
volk van Israël.
In het gemoed van Jezus was geen
plaats voor gevoelens van wraak en
als Hij nog in Zijn menschelijke ge
daante over de aarde rondging in
dezen, onzen tijd, dan zou Hij niet
alleen weenen over het lot van den
Jood, door zich noemende christenen
aan het Hakenkruis geslagen en ge
marteld, maar Hij zou zich ook
schamen over zijn z.g. volgelingen,
die zóózeer Zijn leer van Liefde
hebben misverstaan.
Vervolging is altijd wreed, maar
dubbel zwaar te dragen, als men
ons eerst het Hosannah der hulde
hezft toegeroepen. En dat is zoo
dikwijls het geval, want nimmer is
de menschelijke haat grooter dan
wanneer we het voorwerp onzer
verguizing eerst hebben verheven.
Niemand haat feller dan de rene
gaat b.v.geen geloof wordt meer
bestreden dan door den afvallige.
Wat we minden en verloren ver
volgen we. Heel het leven bewijst
het. Geen grooter vijanden zijn denk
baar dan degenen, die eens vrienden
waren.
En wie we vijanden weten of
vermeenen, die vervolgen we. ge
nadeloos en zonder mededoogen.
Wat we ze aandoen, beseffen we
meestal niet tenvoile, want de ver
schrikkingen van vervolging leeren
we pas ten volle kennen, als we
zelf vervolgd worden.
Vervolging is vreesehjk. Overal
gevaar zien en in allen tegenslag de
toeleg van tegenstanders te moeten
veronderstellen, maakt het leven
schier ondragelijk.
En toch, zoo zijn wij, menschen,
dikwijls. Soms bewust, vaak half- of
maar nauwelijks bewust
Een vervolgde leert de ellende des
levens in haar volle diepte kennen,
want een vervolgde is behalve een
gekwelde ook een verlatene. In den
nood kent men geen vrienden en
medestanders meer. Voor zoover zij
ons niet hebben verlaten, verlaten
we hen. Uit vrees voor nieuwe ver
volging.
De Joden in Duitschland zijn door
bun vrienden verlaten en voor zoo
ver ze over de grenzen nog mede
standers en gelijkgezinden hebben,
smeeken zij dien laat ons liever
aan ons lot over. want anders komr
misschien weer nieuw leed over ons
Ook Christus heeft zich door allen
verlaten gezien en zelfs over Zijn
trouwste discipelen moest Hij in den
Hof van Olijven verzuchten „Kunt
gij dan niet één uur met Mij waken
Als we maar eenigsz'ns beseften,
hoe wreed de vervolging der men
scben is, dan zouden we ons niet
zoo gauw gekrenkt gevoelen en aan
onze medemenschen onze liefde ont
houden.
Maar ook in het lijden is de
menscb egoïst. Als wij zelve, of
gelijkgestemden, worden vervolgd,
dan voelen we onze ellende zwaar
en begrijpen we niet, dat heel de
wereld niet samenspant om van ons
de vervolging weg te nemen.
Maat als anderen worden vervolgd
Het gemoed des eenvoudigen
menschen is niet slecht, maar de
eenvoudigen laten zich gebruiken
voor siuistere doelstellingen door
opruiërs.
We gelooven het nog van het
Joodsche volk, dat het met meer
overtuiging Hosannah riep tot den
nieuwen Koning der Joden, dan het
den Kruisdood voor Hem eischte,
maar het volk had zich laten opzet
ten door fanatici.
Het volk van heden moest zich
verstandiger toonen.
Als er iets van Cbristus's geest in
ons woont, dan zullen we elke ge
dachte aan persoonlijke vervolging
uit ons gebannen houden
Dan behoorden wij, christenen, te
protesteeren legen wat men de Joden
in Duitschland aandoet.
Dan zouden de Joden met ons de
vervolging van alle christelijk religie
in Rusland verfoeien.
Dan zouden ook niet katholieken
gruwen van wat men de katholieken
in Spanje en Mexico aandoet.
Dan zou er meer Liefde en Ver
draagzaamheid zijn op de wereld.
Dezer Jagen hebben we het weer
kunnen vaststellen, welk een machtig
wapen de boycot is.
Maar ook welk een gevaarlijk
wapen 1
in het buitenland heeft men de
boycot van Duitsche goederen geor
ganiseerd a's afweer tegen de Joden
vervolgirg door de nieuwe nationa
listische machthebbers. De organisa
toren hebben succes gehad, want
we gelooven zeker, dat de Duitsche
Jodenvervolging geluwd is uit schrik
voor de gevolgen van de actie tegen
de Duitsche goederen.
Maar de boycot, Jin "Duitschland
ingesteld als afweer tegen de z.g.
gruweicampagne gm^het^buitenland,
had evenzeer succes. Gezien althans
van het standpunt der Duitsche
nationalisten. De geïntimideerde
Duitsche Joden hebben het buitenland
als het ware gesmeekt om de bericht
geving over anti-Joodsche agitaties
in Duitschland te staken D'r was
allemaal niets van aan, zoo verzeker
den de beklagenswaardige vervolgden.
Met de verhouding van het Duitsche
Jodendom tot de Hitler-regeering had
men in het buitenland niets te maken,
heette het; dat betrof een zuiver
binnenlandsche kwestie.
En zoo was men in het buitenland
getroffen door het leed der menschen,
op wie alle boycot-gram gewroken
werd, dat men er verder maar zoo
veel mogelijk het zwijgen toe ging
doen.
Boycot en anti boycot leidt tot
Purrhus-overwinningen aan beide
zijden. Ieder blijft in zeker opzicht
overwinnaar, maar voelt zich tevens
zoo geslagen, dat geen tweede over
winning van dat soort te dragen zou
zijn.
Boycot is een onbarmhartig wapen
er worden zooveel onschuldigen
door verwond. En het is tweesnij
dend, want degeac, die het hanteert,
moet verwachten, dat bij ook zelf
niet zonder blessures zal blijven.
Naast al het gevaarlijke is de
boycot tenslotte zoo'n gemakkelijk
wapen, een. dat altijd voor de hand
ligt en daarom zoo gauw wordt
opgenomen.
Wie de resultaten heeft gezien
van de boycot en anti-boycot tegen
en in Duitschland, zal zich als een
gewaarschuwd man beschouwen.
Ook ten onzent immers is in den
laatsten tijd dikwijls om een boycot
actie gevraagd en wel als afweer
tegen de Duitsche handelspolitiek.
We zeggen niet, dat dit wapen
tegeu de Duitschers nooit en te
nimmer mag worden opgenomen,
inderdaad, men - zou het ons in
Duitschland te erg kunnen maken.
Maar laten we oppassen en er
ons wel van doordringen, dat de
boycot een wapen van de uiterste
noodzaak is.
Het is zoo eenvoudig om vast te
stellen, dat wij uit Duitschland meer
betrekken dan de Duitschers van ons
over hun grenzen toelaten. Maar de
producten, welke wij tot nu, van
over onze Oostgrens lieten komen,
zouden we die maar zoo aanstonds
alle zelf kunnen vervaardigen? Zou
er dus wel zooveel werkelijk voor
deel worden behaald tegenover het
zeer reëele verlies van onze laatste
export-mogelijkheden naar Duitsch
land
Bovendien krijgen wij niet te be
palen, tot hoever de Duitschers
eventueel in hun reactie zouden gaan.
Duitschland kan ook onze haveos
treffen, onze Rijnvaart vernietigen,
de Nederlandsche werkers uit het
land zetten.
Een maatregel als de laatste kun
nen we natuurlijk weer met een
tegenmaatregel beantwoorden, maar
in elk geval zouden er duizenden
onschuldige slachtoffers vallen en
tegenover een zeer onwaarschijnlijke
mogelijkheid van werkverruiming
voor Nederlanders, komt de zekere
ellende te staan van talrijke nieuwe
economische slachtoffers.
Zoolang alle middelen, welke de
rede ons ingeeft, niet zijn uitgeput,
moeten we niet denken aan het ge
bruis van een gevaarlijk wapen als
de boycot, dat in den economischen
strijd trouwens geheel overbodig is,
wanneer we ons minder laten leiden
door gram jegens andere volkeren
dan door eigen nationaal bewustzijn
en gevoel voor nationale saarahoorig-
heid.
We moeten uit eigen beweging
overal en in alles, waar dat maar
mogelijk is, het Nederlandsch fabri
kaat verkiezen, niet om buitenlanders
te treffen, maar om eigen landgenoo»
ten te bevoordeelen en werkgelegen
heid te onderhouden voor menschen,
die ons als leden van hetzelfde
nationale gezin, het ntast zijn.
De toestand in Duitschland.
Het Russisch-Engelsch geschil;
weer drie gearresteerde Britten
vrij. Drie luchtschepen ver
gaan op één dag. Allerlei.
De anti-Joodsche boycot-actie is
met de demonstratie van Zaterdag
dan toch werkelijk teneinde.
Intusscben beleven de Joden op
het oogenblik natuurlijk maar weinig
genoegen in het land. Enwegloopen
naar een meer gastvrij oord mogen
ze ook niet; hun passen worden in
getrokken.
Veel menschen worden dezer dagen
in Duitschland tot wanhoop vervoerd.
Het aantal zelfmoorden stijgt onrust
barend, ook onder menschen, die in
het economisch of politiek leven van
het land tot nu toe een beteekenis-
volle rol speelden.
Een belangrijke vraag I
Weet U wat „ASPIRIN" is
Velen zullen antwoorden„Hoofdpijn
tabletten". Dit is echter verkeerd,
want niet elk hoofdpijnmiddel is
„ASPIRIN". Het echte ..ASPIRIN"
is niet alleen pijnstillend bij hoofdpijn,
doch eveneens onovertroffen van
werking bij alle ziekten, welke op
kouvatten berusten, rheumatiek en
kiespijn. Het echte „ASPIRIN" is
alleen in de origineele verpakkingen
met Bayer-kruis, buisjes met oranje
band van 20 tabletten a 70 cent en
oraoje-zakjes van 2 tabletten a 10 ct.
verkrijgbaar. Buitendien is elk tablet
van het Bayer-kruis voorzien.
Weigert elk ander product, indien
U „ASPIRIN verlangt.
Ook de vervolging van socialisten
en katholieken, voor zoover ze in
het politieke leven naar voren traden
houdt aan. De Nazi's speuren met
overdreven ijver corruptiegevallen
van het oude regime.
la elke besteding van publieke
gelden, welke vroeger niet openlijk
bekend was gemaakt en elk be
stuur heeft toch haar speciale fond
sen zien ze. of geven ze voor te
zien, gevallen van persoonlijke be
voorrechting. Op zulken grond werd
deze week b.v. ook Dr. Esser (Cen
trum) vice-voorzitter van den huidigen
rijksdag aangehouden. Hij werd ook
weer spoedig in vrijheid gesteld. Ook
de afgezette Burgemeester van Keu
len, Dr. Adenauer, is op beschuldi
ging van corruptie gearresteerd.
De Hitler-regeering heeft ook een
conflict gezocht met de vertegen
woordigers van de buitenlandsche
pers te Berlijn.
Ze eischteu het aftreden van den
voorzitter der organisatie van buiten
landsche persvertegenwoordigers, om
dat deze in een boek oneerbiedig
zou hebben geschreven over Hitier.
De leden hebben het ontslag van
hun voorzitter niet willen accepteeren
en behalve dat Hitier de buitenland
sche pers ook al weer met een
boycot gedreigd heeft, schijnt hij ook
van plan om de organisatie der bui
tenlandsche persvertegenwoordigers
te doen ontbinden.
Er zijn weer eenige nieuwe wetten
uitgevaardigd. Een socialistische 1
Mei-viering wordt niet meer toege
laten; 1 Mei zal voortaan de dag
van den Duitschen Arbeid zijn, een
algemeene feestdag.
De Joden zijn getroffen met een
verbod van ritueel slachten. Een wet
is afgekondigd tot afweer van poli
tieke gewelddaden en daarbij wordt
o.m. met doodstraf bedreigd het in
brand steken van openbare gebou
wen met het doel om schrik en angst
onder de bevolking te verspreiden.
De wet schijnt speciaal te zijn in
geven door bet verlangen, om van
der Lubbe, den brandstichter van het
rijksdaggebouw, aan de galg te krij
gen.
Op Dr. Bell, een gewezen leider
uit Nat. Soc. kringen, is een veem
moord gepleegd, terwijl 't slachtoffer
op Oostenrijksch gebied verbleef.
Zijn moordenaars kwamen per auto
uit Beieren, schoten Dr. Bell in zijn
hotel neer en verdwenen toen weer
per auto met razende snelheid over
de Beiersche grens.
o
Het Eogelsche Lagerhuis heeft de
regeering gemachtigd om alle maat
regelen te nemen in het conflict met
Rusland, welke haar noodig voor
komen. Men schijnt ernstig rekening
te houden met de noodzaak om de
diplomatieke en handelsbetrekkingen
met Moskou te moeten verbreken.
Moskou blijft intusschen. voor het
uiterlijk, brutaal optreden tegenover
de Engelsche protesten, maar toch
zijn er teekenen, welke er op wijzen
dat de Russen het conflict liever niet
al te zeer toespitsen willen.
Weer zijn n.l. drie der gearres
teerde Engelsche ingenieurs tegen
borgtocht in vrijheid gesteld. Het
proces zal op 10 dezer een aanvang
De Vereenigde Staten zijn zwaar
getroffen door een ernstigen marine-
ramp.
Het grootste iuchtschip ter wereld,
de Akron, is Maandagnacht aan de
kust van New—Yersey tijdens een
storm in zee vergaan. Van de 80
opvarenden kouden er slechts vier
door het Duitsche tankschip Phoebus
worden gered. De anderen, onder
wie hooge marine-autoriteiten, kwa
men om.
Men schijnt nu in de Vereenigde
Staten schoon genoeg te hebben ge
kregen van het luchtschip.
Een kleiner luchtschip, dat voor
hulpverleening was uitgevaren, viel
eveneens in zee. Van de 7 opvaren
den verdronken er 2.
Denzelfden dag verging ook in
Frankrijk een luchtschip bij het uit
voeren van een noodlanding; hierbij