Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. JYOQtmitoTf JYOORtmiGSr/ Dit nummer bestaat uit DRIE bladen. Liturgies leven. Palmpaschen. DE BOYCOT. Uit het Buitenland Zaterdag 8 April 1933 Vier en vijftigste Jaargang No. 14 PEEL EN MAAS «MANUFACTUREN (i l BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER A^VERTENTIEN: 18 regels 60 cent, elke regel meer 7',t ct. bij abonnement lagere tarieven. i) MANUFACTUREN BLIJKEN TOCH HET Uitgave van KI KMA VAN DEN MITNOKHDK V EN KA V Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent VIII. Liturgies leveu wil niet enkel zeggen het H. Misoffer weer maken tot het middenpunt van ons geestelik leven, het H. Misoffer beter begrijpen en beleven, doch ook met de kerk meevieren de verschillende feesten en plechtigheden, die zij in den loop van het Kerkelik jaar viert, en heel in 't biezonder die hoog-dagen en feest-tijden, waarop zij meer direkt de verschillende geheimen ODzer Verlossing herdenkt, de plechtigheden waarmee zij het H. Lijden en Dood van Kristus elk jaar opnieuw aan onze aandacht voorstelt. In de meest ontroerende plechtig heden volgt de Kerk stap voor stap de laatste dagen van het sterfelik leven van haar Stichter en Koning. De kleinste biezonderheden uit die laatste dagen worden naar voren gehaald en zo plasties mogelik weer gegeven om nog eens geheel opnieuw te beleven het grootse en duizeling wekkende van Kristus Liefde- en Offer-daad voor ons. Reeds eeuwen terug werd de week vóór Pasen uitsluitend hieraan gewijd en kreeg daardoor de naam van Heilige Week of Goede Week JUBEL-JAAR. Een heel biezondere betekenis krijgt de Goede Week van dit jaar, doordat het 1900 jaar geleden is, dat werkelik gebeurde wat wij nu nog liefdevol en dankbaar herdenken. Het is helaas een feit. dat het bij wonen der Goede Week-plechlig- heden veel ij verminderden toch. als we de zaak goed beschouwen, zou de Kerk nooit drukker moeten zijn, als juist dan, wanneer we weer opnieuw vóór ons zieD gebeuren wat Kristus voor ons deed; wanneer we bewogen door iiefde en medelijden met Hem mede leven. Wat is hiervan de oorzaak Ik schrijf het niet zozeer toe aan onverschilligheid als wel aan on wetendheid. Wij kennen niet, en begrijpen niet de heerlijke plechtig heden, die de Kerk voor ons ontrolt, wij verstaan zoo weinig van die ontroerende Ceremonies. Daarom zullen we hier, heel in 't kort, de voornaamste momenten aan geven van die dagen. Veel beter echter is het, als ge U een klein boekje aanschaft, waarin ge de plech tigheden kunt volgen. In de boeken stalletjes van G.G.G. (Geert Groote Genootschap) in de Parochiekerk en Paterskerk zullen 4 verschillende, zeer goedkope werkjes aanwezig zijn le. Een Nederlandse vertaling van alle gebeden en zangen van de Goede Week prijs 10 cent, 72 bl. 2e. Mórgendienste u der 3 laatste dagen Latijnse tekst met volledige vertaling en verklaringen 128 bi. 20 cent, zeer goed. 3e. Heilig Triduüm Volledige Latijnse tekst en Nederl. vertaling met verklaring van Officie en Morgen diensten der 3 laatste dagen met veel muziek 168 bl. 40 cent, nóg beter. 4e. De Goede Week en Paas week Volledig Officie en Misboek, Latijn-Nederlands, met verklaringen, veel muziek 583 bl. 80 cent, gebonden f 1.00 't best 1 PALMZONDAG. Bij Sint Jan lezen we (12,12) „Toen daags na de opwekking van Lazarus de grote menigte, die naar het (Paas)feest was gekomen, vernam, dat Jezus op weg naar Jerusalem was, namen ze palmtakken, trokken Hem tegemoet, en riepen „Hosanna! Gezegend, die komt in den naam des Heren, de Koning van Israel." Palmprocessic. 't Is deze blijde intocht van Jezus binnen Jerusalem, voorafgegaan door zijn entoesiaste aanhangers, die de Kerk zo plasties mogelik wilde voor stellen in de z.g. Palmprocessie. De gelovigen droegen hiertoe palm takken aan. die echter eerst gezegend werden. De palmtakken zijn een simbool van de overwinning, die Kristus bevocht op hel en dood; bovendien zijn ze voor ons een Sakramentale, d i. een zaak. waar over de Kerk verschillende zegenin gen heeft afgebeden. Passie. In de H. Mis, die daarop volgt, wordt de Passie", d.i. het Lijdens verhaal gezongen, volgens oud ge bruik door 3 geesteliken, waarvan één ('n diepe stem) de woorden vaü Kristus zingt, 'n middenstem zingt de gewone verhalende tekst (narra tor of chronista), terwijl 'n hoge stem de woorden van de Joden, Pilatus, enz. zingt; datgene wat ge zegden zijn van de mensen-menigte (zoals b.v. „Kruisigt hem", enz.) mag door een apart Koor gezongen worden (Gregoriaans of meerstemmig), -.v DONKERE METTEN. Woensdagavond, Donderdagavond en Vrijdagavond worden in Kathe drale en Kloosterkerken de z.g. „Donkere Metten'" gezongen; zo genoemd omdat zij met de schemering beginnen en eindigen als het min of' meer nacht (avond) is. Het zijn 14 psalmen, onderbroken door gezongen Lessen, waarvan de eerste de z.g. Lamentaties zijn of Klaagzangen van den profeet Jeremias met het telkens terugkerend aangrijperd slot: Jerusalem, convertere: Jerusalem, bekeer U tot uw Heer en God. Bij het altaar bevindt zich ten driehoekige kandelaar met 15 kaar sen. Na elke psalm wordt er één gedoofd. Onder den lofzang Bene- dictus (heel op 't laatst) worden achtereenvolgens alle andere nog brandende kaarsen gedoofd, behalve de laatste, die achter het altaar ver borgen wordt. Aan het eind van het Officie wordt in het Koor met boeken en lesse naars enig gestommel gemaakt, een oud en zeer naiëf gebruik als herin nering aan de stoornis, welke in de natuur plaats had bij den dood van haar Schepper. Tot slot wordt op een zachten klaagtoon de Miserere gezegd. WITTE DONDERDAG. Op dezen dag viert de Kerk met plechtige ernst, de instelling van het Hoogwaardig Altaar-sakrament en van het Priesterschap. Het grootse feest-vertoon, dat hieraan eigenlik zou passen, schort zij op tot Sakra mentsdag. Op dezen dag geschiedt er slechts ééo H. Mis, waarin het hoofd der parochie of klooster op plechtige wijze het H. Offer opdraagt en aan al zijn onderhorigen de H. Kommunie geefttreffend beeld en herinnering aan bet Laatste Avondmaal. In deze Mis konsakreert de priester nog een 2e grote hostie, welke na de Mis in plechtige processie naar een tijk versierd altaar gebracht wordt, waar zij gedurende den dag door de gelovigen wordt aanbeden. Altaar-ontbloting. Onder het bidden van den 21. psalm, waarin geheel het Lijden van Kristus werd voorspeld, ontdoet de priester het altaar van al zijn ver sierselen; alleen het kruis en 6 kan delaars blijven staan. Deze ceremonie duidt op de tijdelike schorsing van het Misoffer en de vernederende ontkleding van Kristus. Voetwassing. Rond den middag heeft in Kathe drale en Kloosterkerken de Voet wassing plaats, ook Mandatum genoemd, naar het eerste woord van het eerste gezang, dat daarbij gezon gen wordt. De hoogstgeplaatste Geestelike Paus, Bisschop. Pastoor, Gardiaan het voorbeeld volgend van den goddeliken Meester, die de voeten zijner 12 leerlingen waste, komt met 13 personen de kerk in. Nadat het Evangelie der Voetwassing gezongen is, ontdoet de priester zich van de Koorkap, omgordt zich met een linneD doek, wast de voeten der dertien en drukt op elk een kus. GOEDE VRIJDAG. Morgendienst. De dienstdoende geesteliken, met zwarte rouwgewaden bekleed, wer pen zich plat ter aarde, en bidden zo enigen tijd. Dan volgen 2 lezingen de eerste uit de profeet Osee, waarin gesproken wordt van de verre verwachting van 's Heren dood en Verrijzenis, en van de straffen van de trouwelozen. In de 2e lezing uit het boek Exodus wordt gesproken over het Paaslam en zijn toebereiding voortbeduidin- gen van het Lam Gods, dat zou geofferd worden. Passie-verhaal en vruchten van Kristus' dood. In het nu volgende Passieverhaal volgens Sint Jan, krijgen we de vervulling te horen van den lang voorspelden Kruisdood. Onmiddellijk hieraan aansluitend volgt een reeks van treffende gebeden voor alle mensen van allen rang en stand. Kruishulde. Dan volgt een grootse en ont roerende plechtigheidde Kruis verering. Eerst wordt onder het zingen vanZiet het Kruishout. waaraan het Heil der wereld hing, het kruis geleidelik aan ontdaan van zijn paarsen sluier, en worden door een driemaal, telkens hoger herhaald: Komt, laat ons aanbidden, allen uit genodigd aan hun gekruisten Heiland de verschuldigde aanbidding te be tuigen. Dan ontdoet de Priester zich van zijn schoeisel, knielt driemaal en kust de voeten van den Gekruiste. De overige geesteliken (en leken) komen op dezelfde wijze het kruis vereren. Onderwijl zingt het Koor de aangrijpende Improperia of klaagzangen. Slot-plechtigheid. Daarna wordt in processie, en onder het zingen van Vexilla Regis de gisteren gekonsakreerde Hostie van het rustaltaar gebracht naar het Hoog-altaar, waar na een plechtige bewieroking en enige gebeden uit de H. Mis, de priester deze Hostie nuttigt. Deze plechtigheid is geen Misoffer de H. Kerk wil dezen dag alle aandacht vestigen op het bloedig Offer van Kalvarie. De Goede Vrijdag heeft dit jaar een geheel biezondere betekenis, doordat het 19 eeuwen geleden is, dat Kristus voor ons stierf. In den namiddag wordt overal de Kruisweg gedaan, in het avonduur zal dit jaar ook een biezondere lijdensmeditatie gehouden worden. PAASZATERDAG. Wyding van vuur en licht. Deze wijding geschiedt aan de deur der kerk. Het vuur wordt geslagen uit een steenmet het zo gewonnen vuur wordt de drie armige kaars ontstoken onder het driemaal, telkens hoger gezongen Lumen Christi Deo gratias. Wyding der Paaskaars. De Paaskaars is het simbool van Kristus, het Licht der Wereld; zij wordt gewijd door den diaken onder het zingen van een wonder schone zang het Exsultet. Twaalf profetieën. Hierna worden 12 profetieën ge zongen een overblijfsel uit zeer ouden tijd, om de doopleerlingen, die in den Paasnacht het H. Doopsel zou den ontvangen, daartoe nog meer in 't biezonder voor te bereiden. Wijding der doopvont. Ooder zeer toepassehke ceremonies en gebeden wordt vervolgens het doopwater gezegend deze plechtig heid behoort tot de schoonste van den Paas-zatcrdag. Na afloop trekt men in processie naar het altaar. Litanie - Mis - Vespers. Nu wordt de Litanie van Alle Heiligen gezongen onder hel laatste gedeelte gaan de geesteliken naar de sakristie om feestgewaden aan te trekken. De Mis sluit onmiddellik aan aan de Litanie en na het laatste Kyrie wordt feestelik het Gloria aangehevenBlij klinken weer klokken, bellen en orgel. Na het Epistel krijgen we het driewerf her haalde Alleluia te horen dè Paas- zang der kerker is in heel de Paaszaterdag geen ontroerender moment dan dit 3 maal, telkens hoger, herhaalde Alleluia. Dan volgt de Mis. Na de kommunie van den Priester kunneu ook de Gelovigen kommuniceren. Onmiddellik hieraan aansluitend volgen de zeer korte Vespers van dea dag. Slechts in enkele grote trekken heb ik het voornaamste dezer dagen aan gegeven. Komt, zo veel ge kunt, deze heer- like plechtigheden bijwonen. Vooral op Goeden Vrijdag mag, zeker dit jaar niet, niemand ontbreken. E. B Een der smartelijkste tegenstellin gen in de gebeurtenissen, welke het leven van Jezus kenmerkten, is wel gelegen in zijn triumphalen intocht in Jerusalem, waar het Joodsche volk Hem onder bet gewuif met palmen en het toeroepen ^van*"Hosannah binnenhaalde, terwijl datzelfde volk Hem, opgezet door enkele fanatici, eenige dagen later wreed vervolgde en het Kruisigt Hem deed hooren. En als derde tegenstelling het gebed aan het Kruishout om vergiffenis voor de beulen en voor heel het volk van Israël. In het gemoed van Jezus was geen plaats voor gevoelens van wraak en als Hij nog in Zijn menschelijke ge daante over de aarde rondging in dezen, onzen tijd, dan zou Hij niet alleen weenen over het lot van den Jood, door zich noemende christenen aan het Hakenkruis geslagen en ge marteld, maar Hij zou zich ook schamen over zijn z.g. volgelingen, die zóózeer Zijn leer van Liefde hebben misverstaan. Vervolging is altijd wreed, maar dubbel zwaar te dragen, als men ons eerst het Hosannah der hulde hezft toegeroepen. En dat is zoo dikwijls het geval, want nimmer is de menschelijke haat grooter dan wanneer we het voorwerp onzer verguizing eerst hebben verheven. Niemand haat feller dan de rene gaat b.v.geen geloof wordt meer bestreden dan door den afvallige. Wat we minden en verloren ver volgen we. Heel het leven bewijst het. Geen grooter vijanden zijn denk baar dan degenen, die eens vrienden waren. En wie we vijanden weten of vermeenen, die vervolgen we. ge nadeloos en zonder mededoogen. Wat we ze aandoen, beseffen we meestal niet tenvoile, want de ver schrikkingen van vervolging leeren we pas ten volle kennen, als we zelf vervolgd worden. Vervolging is vreesehjk. Overal gevaar zien en in allen tegenslag de toeleg van tegenstanders te moeten veronderstellen, maakt het leven schier ondragelijk. En toch, zoo zijn wij, menschen, dikwijls. Soms bewust, vaak half- of maar nauwelijks bewust Een vervolgde leert de ellende des levens in haar volle diepte kennen, want een vervolgde is behalve een gekwelde ook een verlatene. In den nood kent men geen vrienden en medestanders meer. Voor zoover zij ons niet hebben verlaten, verlaten we hen. Uit vrees voor nieuwe ver volging. De Joden in Duitschland zijn door bun vrienden verlaten en voor zoo ver ze over de grenzen nog mede standers en gelijkgezinden hebben, smeeken zij dien laat ons liever aan ons lot over. want anders komr misschien weer nieuw leed over ons Ook Christus heeft zich door allen verlaten gezien en zelfs over Zijn trouwste discipelen moest Hij in den Hof van Olijven verzuchten „Kunt gij dan niet één uur met Mij waken Als we maar eenigsz'ns beseften, hoe wreed de vervolging der men scben is, dan zouden we ons niet zoo gauw gekrenkt gevoelen en aan onze medemenschen onze liefde ont houden. Maar ook in het lijden is de menscb egoïst. Als wij zelve, of gelijkgestemden, worden vervolgd, dan voelen we onze ellende zwaar en begrijpen we niet, dat heel de wereld niet samenspant om van ons de vervolging weg te nemen. Maat als anderen worden vervolgd Het gemoed des eenvoudigen menschen is niet slecht, maar de eenvoudigen laten zich gebruiken voor siuistere doelstellingen door opruiërs. We gelooven het nog van het Joodsche volk, dat het met meer overtuiging Hosannah riep tot den nieuwen Koning der Joden, dan het den Kruisdood voor Hem eischte, maar het volk had zich laten opzet ten door fanatici. Het volk van heden moest zich verstandiger toonen. Als er iets van Cbristus's geest in ons woont, dan zullen we elke ge dachte aan persoonlijke vervolging uit ons gebannen houden Dan behoorden wij, christenen, te protesteeren legen wat men de Joden in Duitschland aandoet. Dan zouden de Joden met ons de vervolging van alle christelijk religie in Rusland verfoeien. Dan zouden ook niet katholieken gruwen van wat men de katholieken in Spanje en Mexico aandoet. Dan zou er meer Liefde en Ver draagzaamheid zijn op de wereld. Dezer Jagen hebben we het weer kunnen vaststellen, welk een machtig wapen de boycot is. Maar ook welk een gevaarlijk wapen 1 in het buitenland heeft men de boycot van Duitsche goederen geor ganiseerd a's afweer tegen de Joden vervolgirg door de nieuwe nationa listische machthebbers. De organisa toren hebben succes gehad, want we gelooven zeker, dat de Duitsche Jodenvervolging geluwd is uit schrik voor de gevolgen van de actie tegen de Duitsche goederen. Maar de boycot, Jin "Duitschland ingesteld als afweer tegen de z.g. gruweicampagne gm^het^buitenland, had evenzeer succes. Gezien althans van het standpunt der Duitsche nationalisten. De geïntimideerde Duitsche Joden hebben het buitenland als het ware gesmeekt om de bericht geving over anti-Joodsche agitaties in Duitschland te staken D'r was allemaal niets van aan, zoo verzeker den de beklagenswaardige vervolgden. Met de verhouding van het Duitsche Jodendom tot de Hitler-regeering had men in het buitenland niets te maken, heette het; dat betrof een zuiver binnenlandsche kwestie. En zoo was men in het buitenland getroffen door het leed der menschen, op wie alle boycot-gram gewroken werd, dat men er verder maar zoo veel mogelijk het zwijgen toe ging doen. Boycot en anti boycot leidt tot Purrhus-overwinningen aan beide zijden. Ieder blijft in zeker opzicht overwinnaar, maar voelt zich tevens zoo geslagen, dat geen tweede over winning van dat soort te dragen zou zijn. Boycot is een onbarmhartig wapen er worden zooveel onschuldigen door verwond. En het is tweesnij dend, want degeac, die het hanteert, moet verwachten, dat bij ook zelf niet zonder blessures zal blijven. Naast al het gevaarlijke is de boycot tenslotte zoo'n gemakkelijk wapen, een. dat altijd voor de hand ligt en daarom zoo gauw wordt opgenomen. Wie de resultaten heeft gezien van de boycot en anti-boycot tegen en in Duitschland, zal zich als een gewaarschuwd man beschouwen. Ook ten onzent immers is in den laatsten tijd dikwijls om een boycot actie gevraagd en wel als afweer tegen de Duitsche handelspolitiek. We zeggen niet, dat dit wapen tegeu de Duitschers nooit en te nimmer mag worden opgenomen, inderdaad, men - zou het ons in Duitschland te erg kunnen maken. Maar laten we oppassen en er ons wel van doordringen, dat de boycot een wapen van de uiterste noodzaak is. Het is zoo eenvoudig om vast te stellen, dat wij uit Duitschland meer betrekken dan de Duitschers van ons over hun grenzen toelaten. Maar de producten, welke wij tot nu, van over onze Oostgrens lieten komen, zouden we die maar zoo aanstonds alle zelf kunnen vervaardigen? Zou er dus wel zooveel werkelijk voor deel worden behaald tegenover het zeer reëele verlies van onze laatste export-mogelijkheden naar Duitsch land Bovendien krijgen wij niet te be palen, tot hoever de Duitschers eventueel in hun reactie zouden gaan. Duitschland kan ook onze haveos treffen, onze Rijnvaart vernietigen, de Nederlandsche werkers uit het land zetten. Een maatregel als de laatste kun nen we natuurlijk weer met een tegenmaatregel beantwoorden, maar in elk geval zouden er duizenden onschuldige slachtoffers vallen en tegenover een zeer onwaarschijnlijke mogelijkheid van werkverruiming voor Nederlanders, komt de zekere ellende te staan van talrijke nieuwe economische slachtoffers. Zoolang alle middelen, welke de rede ons ingeeft, niet zijn uitgeput, moeten we niet denken aan het ge bruis van een gevaarlijk wapen als de boycot, dat in den economischen strijd trouwens geheel overbodig is, wanneer we ons minder laten leiden door gram jegens andere volkeren dan door eigen nationaal bewustzijn en gevoel voor nationale saarahoorig- heid. We moeten uit eigen beweging overal en in alles, waar dat maar mogelijk is, het Nederlandsch fabri kaat verkiezen, niet om buitenlanders te treffen, maar om eigen landgenoo» ten te bevoordeelen en werkgelegen heid te onderhouden voor menschen, die ons als leden van hetzelfde nationale gezin, het ntast zijn. De toestand in Duitschland. Het Russisch-Engelsch geschil; weer drie gearresteerde Britten vrij. Drie luchtschepen ver gaan op één dag. Allerlei. De anti-Joodsche boycot-actie is met de demonstratie van Zaterdag dan toch werkelijk teneinde. Intusscben beleven de Joden op het oogenblik natuurlijk maar weinig genoegen in het land. Enwegloopen naar een meer gastvrij oord mogen ze ook niet; hun passen worden in getrokken. Veel menschen worden dezer dagen in Duitschland tot wanhoop vervoerd. Het aantal zelfmoorden stijgt onrust barend, ook onder menschen, die in het economisch of politiek leven van het land tot nu toe een beteekenis- volle rol speelden. Een belangrijke vraag I Weet U wat „ASPIRIN" is Velen zullen antwoorden„Hoofdpijn tabletten". Dit is echter verkeerd, want niet elk hoofdpijnmiddel is „ASPIRIN". Het echte ..ASPIRIN" is niet alleen pijnstillend bij hoofdpijn, doch eveneens onovertroffen van werking bij alle ziekten, welke op kouvatten berusten, rheumatiek en kiespijn. Het echte „ASPIRIN" is alleen in de origineele verpakkingen met Bayer-kruis, buisjes met oranje band van 20 tabletten a 70 cent en oraoje-zakjes van 2 tabletten a 10 ct. verkrijgbaar. Buitendien is elk tablet van het Bayer-kruis voorzien. Weigert elk ander product, indien U „ASPIRIN verlangt. Ook de vervolging van socialisten en katholieken, voor zoover ze in het politieke leven naar voren traden houdt aan. De Nazi's speuren met overdreven ijver corruptiegevallen van het oude regime. la elke besteding van publieke gelden, welke vroeger niet openlijk bekend was gemaakt en elk be stuur heeft toch haar speciale fond sen zien ze. of geven ze voor te zien, gevallen van persoonlijke be voorrechting. Op zulken grond werd deze week b.v. ook Dr. Esser (Cen trum) vice-voorzitter van den huidigen rijksdag aangehouden. Hij werd ook weer spoedig in vrijheid gesteld. Ook de afgezette Burgemeester van Keu len, Dr. Adenauer, is op beschuldi ging van corruptie gearresteerd. De Hitler-regeering heeft ook een conflict gezocht met de vertegen woordigers van de buitenlandsche pers te Berlijn. Ze eischteu het aftreden van den voorzitter der organisatie van buiten landsche persvertegenwoordigers, om dat deze in een boek oneerbiedig zou hebben geschreven over Hitier. De leden hebben het ontslag van hun voorzitter niet willen accepteeren en behalve dat Hitier de buitenland sche pers ook al weer met een boycot gedreigd heeft, schijnt hij ook van plan om de organisatie der bui tenlandsche persvertegenwoordigers te doen ontbinden. Er zijn weer eenige nieuwe wetten uitgevaardigd. Een socialistische 1 Mei-viering wordt niet meer toege laten; 1 Mei zal voortaan de dag van den Duitschen Arbeid zijn, een algemeene feestdag. De Joden zijn getroffen met een verbod van ritueel slachten. Een wet is afgekondigd tot afweer van poli tieke gewelddaden en daarbij wordt o.m. met doodstraf bedreigd het in brand steken van openbare gebou wen met het doel om schrik en angst onder de bevolking te verspreiden. De wet schijnt speciaal te zijn in geven door bet verlangen, om van der Lubbe, den brandstichter van het rijksdaggebouw, aan de galg te krij gen. Op Dr. Bell, een gewezen leider uit Nat. Soc. kringen, is een veem moord gepleegd, terwijl 't slachtoffer op Oostenrijksch gebied verbleef. Zijn moordenaars kwamen per auto uit Beieren, schoten Dr. Bell in zijn hotel neer en verdwenen toen weer per auto met razende snelheid over de Beiersche grens. o Het Eogelsche Lagerhuis heeft de regeering gemachtigd om alle maat regelen te nemen in het conflict met Rusland, welke haar noodig voor komen. Men schijnt ernstig rekening te houden met de noodzaak om de diplomatieke en handelsbetrekkingen met Moskou te moeten verbreken. Moskou blijft intusschen. voor het uiterlijk, brutaal optreden tegenover de Engelsche protesten, maar toch zijn er teekenen, welke er op wijzen dat de Russen het conflict liever niet al te zeer toespitsen willen. Weer zijn n.l. drie der gearres teerde Engelsche ingenieurs tegen borgtocht in vrijheid gesteld. Het proces zal op 10 dezer een aanvang De Vereenigde Staten zijn zwaar getroffen door een ernstigen marine- ramp. Het grootste iuchtschip ter wereld, de Akron, is Maandagnacht aan de kust van New—Yersey tijdens een storm in zee vergaan. Van de 80 opvarenden kouden er slechts vier door het Duitsche tankschip Phoebus worden gered. De anderen, onder wie hooge marine-autoriteiten, kwa men om. Men schijnt nu in de Vereenigde Staten schoon genoeg te hebben ge kregen van het luchtschip. Een kleiner luchtschip, dat voor hulpverleening was uitgevaren, viel eveneens in zee. Van de 7 opvaren den verdronken er 2. Denzelfden dag verging ook in Frankrijk een luchtschip bij het uit voeren van een noodlanding; hierbij

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1