Tweede Blad van „PEEL El MAAS"
Mouris de Snijer.
De waanzin van
een oorlog.
De Jonge Werk-
manbeweging.
J^uwe handen
Zaterdag 25 Februari 1933
Vier en vijftigste Jaargang No. S
Valsche profeten.
Een valsche profeet is iemand, die
de dingen anders voorstelt dan ze
zijn, dus met de waarheid overhoop
ligt of deze ten bate van bepaalde
doelstellingen verwringt.
Tegenwoordig in het algemeen
in tijden van verwarring dagen
vele valsche profeten op. Omdat de
mensch in zorgen en ellende zucht,
heeft hij kortzichtig als meoschen
plegen te zijn zich veelal van
oude en beproefde waarheden afge
wend. En toch heeft de zwakke
mensch behoefte aan een plechtanker
in het leven. Enkele handige avon
turiers maken daarvan gebruik door
het stellen van mythen. Deze ken
schetsing is niet van ons zelve, maar
ontleenen we aan een buitengewoon
interessante rede van prof. Anema,
dezer dagen voor de Vrije Univer
siteit te Amsterdam gehouden.
Mythen zijn verdichtsels, ia dit geval
geponeerde stellingen, welke, opper
vlakkig bezien, een grond van waar
heid, maar :n wezen leugenachtig
zijn. De uitdragers van deze moderne
mythen op politiek en economisch
gebied zijn pienter genoeg om te
beseffen, dat hun mythen niets of
weinig wezenlijks in zich hebben,
maar ze weten, dat ze een schijn
van waarheid in zich dragen en de
massa in haar ontgoocheling bereid
is om zich te klampen aan elke
nieuwe gedachte, welke redelijk
lijkt.
Zulke mythe is die van het recht
van een bepaalde groep menschen
en boven dezen uit nog het recht
van den sterken man om een
volk te regeeren. Zulk een mythe is
de nationalistische niet de nationale
-staatsgedachte. En de mythe is
van hoogere mensphenwaarde van
een bepaald volk. van een zekeren
stam, of van de belijders eener be
paalde religie.
Het zijn de leuzen van schijn,
waarachter groote massa's tegen
woordig aandraven.
Omdat de mensch in zijn kommer
en nood zoo yrenzenloos oppervlak
kig wordt. Omdat er liever gepraat
wordt, dan geoordeeld, tenminste
bezonnen en wei-overwogen geoor
deeld.
Talloozen hollen achter valsche
profeten aan en ze zijn zelf vaak
niet anders en niet beter. De wereld
wemelt van valsche profeten, groote
en kleine, bewuste en... onbewuste.
Profeten draaien en gaan als tollen.
Ze •gaan rond, maar één tikje er
tegen, en ze gaan naar rechts,
een ander tikje en ze vliegen naar
links. Zijn de menschen anders
Vandaag praten ze vóór, morgen
tegen. In zake alles Inzake gods
dienst, overheid, gezag, rechten,
plichten, enfin in zake wat ook. Ze
meenen het meestal wel goed, maar
kiezen telkens hun standpunt vanuit
één bepaalden gezichtshoek. Ze laten
zich tikken naar links en Daar rechts.
Ze zijn de onbewuste valsche
profeten. De stelling, die ze gisteren
verkondigden, onder invloed van
een bepaald gebeuren soms, herzien
ze vandaag. Maar het verkeerde zaad
van gisteren of heden is gezaaid
bet valsche profeten-werk is verricht.
Een werkelijke overtuiging is iets
respectabels, maar tegenwoordig
wordt vaak als een overtuiging ver
kondigd, wat niet meer dan een
invallende gedachte is, of de reactie
van een oogenblikkelijke moreele
depressie.
We praten over het algemeen te
gauw en te veel.
Verstandige en voorzichtige men
schen wachten met het uitspreken
van een oordeel en het uitdragen
van een overtuiging, tot ze gewikt
hebben en overwogen, en zich rijp
hebben beraden.
FEUILLETON.
Een Tafereel uit 't Noord-
Brabatsclie dorpsleven, uit
„de tachtiger jare."
11
Bij die onverwachte vraag naar
geld zag mijnheer Jacques ont
steld op en de grootste verbazing
sprak er uit zijne wedervraag:
Maar Mouris, hoe is het
mogelijk Hebt gij mij niet altijd
gezegd, dat uw zaken goed voor-
uilgingen en uwe boerderij bloei
de, dat gij een schoonen stal vee
en groote akkers bouw- en wei
land hadt? En nu spreekt gij van
geld opnemen. Waarlijk, ik be-
begrijp er niks van.
Nou joa, mer ennen boer
kan wel is verlegen zitten, da
kunnen de sladsche minse zo mar
nie begrijpe;alles komt wel weer
terecht, 't is dan ok mer vur 't
momment en om mijn land in een
beteren stoat te brengen.
Als dat zoo is, ga dan naar
een notaris; de eerste de beste zal
u gaarne de begeerde som op
eerste hypotheek leenen.
Bij die opmerking stond de boer
een oogenblik besluiteloos, maar
de nood drong: hij moest door een I
zuren appel bijten en hij deed I
„Het doel van den arbeid
zij het algemeen welzijn, dan
brengt de arbeid zegen." Al
fred Krupp (eertijds fabrikant
van moord werktuigen).
In het „Militair Wochenblatt"
van 18 Augustus 1930, schrijft luite
nant generaal Von Altrock over den
modernen oorlog. Zooals U allicht
weet zal 't in den komenden oorlog
aan 't front veiliger zijn dan in de
industriecentra. De oorlogs-potentie
beslist namelijk over de oorlogs
kansen doel van de verschillende
partijen is dus de vernietiging van
de fabrieken, die oorlogsmateriaal
leveren kunnen en de centra der
voedselvoorziening. Lees nu en over
peins wat U en mij te wachten staat,
tenzij wij verstandig worden. Het
„Militar-Wochenblatt". tracht sedert
jaren te bewijzen, dat de gifgas
oorlog feitelijk niet zoo erg is
dit artikel komt dus uit onverdachte
bron. 't Gaat over de vernietiging
van Berlijn Amsterdam is aan
merkelijk kleiner 't „succes" dus
aanmerkelijk grooter.
Twee van zulke brisantbommen van
elk 500 Kg. bij voorbeeld van het
fransche goliath-vliegtuig (die wij
echter ook uit Polen of Tsjecbo-
Slowakije kunnen verwachten), zou
den bijvoorbeeld het geheele Wert-
heim-blok £te Berlijn doen instorten.
Van de grootste bommen der Fran-
schen en Amerikanen van 1000 en
zelfs 1800 Kg. zullen wij nog maar
heelemaal niet spreken. Onder zulke
aanvallen zou Berlijn spoedig zonder
water en licht en gedeeltelijk ver
nietigd zijn.
Nemen wij aan, dat de vijand
vervolgens de stad zooveel mogelijk
in de asch wil leggen. De electro-
brandbom weegt slechts een kilo
gram zij behoeft alleen maar de
daken te treffeD. De thermitvulling
(een magnesium-legeering) ontwikkelt
een hitte van meer dan drie duizend
graden het omhulsel brandt mee
deze gloeiende massa vreet zich zelfj
in staal in water verergert den brand
slechts. Indien het brandstichtende
eskader uit 72 vliegtuigen bestaat,
die elk 500 brandbommen van 1 Kg.
meevoeren, dan kan het geheele
eskader 36.000 bommen uitwerpen.
Bij een dergelijke hoeveelheid munitie
is het niet meer noodig te mikken.
Naar believen zal het eskader zich
in de richting noord-zuid of oost
west op de voorgeschreven hoogten
boven Berlijn bewegen. Op een
teeken van den eskader-commandant
vallen de bommen automatisch op
bepaalde afstanden.
Daar Berlijn, evenals de meeste
groote steden, 35 pet. bebouwde
oppervlakte heeft, zullen 35 pet. der
bommen gebouwen treffen, d.w.z.
dat ongeveer 12600 bommen branden
zullen stichten. Indien, royaal geno
men. de helft der bommen verdwaalt,
dan zullen er toch zeker 6300 bran
den ontstaan, waartegenover iedere
brandweer machteloos staat. Blusch-
middelen zijn tegen de electro-bom-
men nog niet gevonden.
De brisante en brandstichtende
werking zal ook de straten aantasten.
Uit de in den grond liggende gas
buizen zullen de vlammen huizen
hoog oplaaien. Een paniek zal zich
van de bevolking meester maken.
In deze verwarring zal de vijand
dan zijn gifgassen uitstorten, om de
bevolking alle bezinning te ontne
men", een prettig vooruitzicht, niet
waar
Maar als we maar veel praten en
vergaderen, en vooral de oorlog en
de bewapeningsindustrie toch nooit
daadwerkelijk bestrijden, zal de naaste
het ook.
Om oe de rechte woarheid
te zeggen, mijnheer Jacques, ik
heb al een kleine hiepeteek op
mien boerderij staan en nou wou
ik er de leste som bij nemen as
Iweede hiepeteek, mijn gedoei is
't meer dan driedubbel werd.
En hoeveel bedraagt de som
die als eerste hypotheek op uwe
boerderij is gevestigd t
Derd'half duizend gulden.
Bij het vernemen dier weinige
woorden, zette mijnheer Jacques
een gezicht, als had hij een glas
ijskoud water over het gelaat ge
kregen en werkelijk had de ver
klaring van den boer wel niet
het aangezicht, maar toch de
vriendschap van den jongeling
afgekoeld, of liever, beneden 't
vriespunt doen dalen.
Mijnheer Jacques wilde dit ech
ter zoo niet'ineens laten blijken
en antwoordde daarom vergoe
lijkend
Het spijt mij, vriend Ver
donk, maar ik vrees dat ik u in
deze zaak niet helpen kan; ik'zelf
bezit het geld niet en mijne ken
nissen zullen niet gemakkelijk
over te halen zijn, hunne beurs
beschikbaar te stellen, voor iemand
die hun geheel vreemd is; ik wil
intusschen een poging doen en
zal er u later bericht van geven;
gij kunt er staat op maken.
En zul de me dan zo gouw
as 't kommen opzuken
Dat wil zeggen, Verdonk,
toekomst zééc veel verrassingen
bieden.
Hoe vrouwen leven
en lijden in Sovjet-
Rusland.
Alle vrijheid, alle macht, alle geluk
aan het proletariaat. Dat was vóór
de Russische revolutie ook de strijd
leuze voor de vrouw in Sovjet-
Rusland.
En thans
Van den eenen kant zou men
zeggen dat zich daar in Rusland
voor de vrouw perspectieven ge
opend hebben, waarop haar ontwik
keling en invloed zich vrij kan uit
breiden, zoodat het de „jaloezie"
zou opwekken der West Europeesche
„suffragettes", die naar vooruitstre
ving hunkeren.
Haar algeheele politiek, maat
schappelijke en sociale gelijkberech
ting met den man is een feit gewor
den. Vrouwen worden rechter, en
gezworenen, zij bezitten vaak een
leidende positie in Sovjet Rusland.
Evenals de man worden ook zij in
den militairen dienst opgeleid, niet
uitsluitend als verpleegsters en dok
teressen, maar ook als soldaten en
officieren. Vrouwelijke fabrieksdirec
teuren ziju geen zeldzaamheid meer.
In Februari 1931 zoo deelt de
„Prawda" mee, bedroeg de toename
van den vrouwenarbeid in de indus
trie 42 pet.
De vreugde over de echte „sociale
triomfen" der Russische vrouw is
echter zeer gering. De arbeidstijd
bedraagt gemiddeld 10 tot 11 uur
per dag.
Van officieele zijde wordt thans
volmondig toegegeven, dat het aan
tal inrichtingen voor kraamvrouwen
zeer gering is, en dat een daadwer
kelijke ondersteuning voor kraam
vrouwen ten gevolge van gebrek
aan verplegingsmateriaal en linnen
goed alleen slechts op papier staat.
De Russische vrouwen leven in
een onbeschrijfelijk behoeftigen staat
Er heerscht groote woningnood
er wonen vaak drie huisgezinnen in
een woning, die feitelijk voor één
familie te klein is.
De verwildering in het liefde- en
huwelijksleven tart iedere beschrijving
Een rechtbank te Moskou had kort
geleden een zaak te behandelen van
een man die niet minder dan 112
gescheiden vrouwen te onderhouden
had.
Huwelijk en echtscheiding zijn als
het ware in een soort sport ontaard.
Het lijden der vrouw begint echter
pas na de scheiding. Vele vrouwen
moeten in dezelfde woning, ja, in
dezelfde kamer met den gescheiden
en weer hertrouwden mau samen
wonen.
Geen pen is in staat te beschrijven
welke kwellingen deze vrouwen te
verduren hebben. Vele vrouwen
verlaten haar kamer overdag, terwijl
de gescheiden man met een vroolijk,
half beschonken gezelschap in de
woning blijft.
Om van de woningcommissie zeker
en vast een kamer aangewezen te
krijgen, moet men in het algemeen
getrouwd zijn. Vele trouwen daarom
alleen maar voor den schijn, om ten
minste een onderdak te hebben.
Er wordt veel critiek uitgeoefend
op deze toestanden.
In de „Prawda" schreef een vrouw
een artikel tegen de bandelooze jeugd
die zich inbeeldde, dat zij communis-
tischer was naarmate zij een meer
onbeteugeld leven leidde.
De arbeideiskrant „Trud" spreekt
er zijn verontwaardiging over uit,
dat de jonge onderwijzeressen door
haar overheid verleid worden even
zoo meldde de „Iswestia" dat
morgen moet ik voor een veertien
dagen uit de stad, maar daarna
zal ik al doen wat in rnijn ver
mogen is.
Met die belofte kon de niet
weinig teleurgestelde boer aftrek
ken en geheel ontstemd, ofschoon
nog niet geheel hopeloos, ging hij
naar huis.
VIJFDE HOOFDSTUK
De oude boer Koppers.
Een maand verliep, maar mijn
heer Jacques liet zich niet op
Groothoven zien; de hulp bleef
dus uit, doch Mo.uris de Snijer,
die ondanks zijn berooide omstan
digheden zijne oude gewoonten
niet kon afleggen en in wiens
hart het duiveltje van den hoog
moed bleef zetelen, veranderde
niets aan zijne vroegere levens
wijze; kon hij nie( meer op een
flinken stal wijzen, hij had toch
zijn paard nog, dat gezien mocht
worden; geen boer'in den omtrek
bezat zulk een voortreffelijk dier
en wanneer het vroolijk en trots
voor de net geverfde sjees draafde
zou men niet gezegd hebben, dat
het met zijn meester zoo slecht
gesteld was en de meester bleef
nog altijd een ruim gebruik maken
van zijn veelgeprezen paard en
ging trouw de markten in den
omtrek af en reed op den weg
alle boerenpaarden en dikwijls
zelfs de koetspaarden der stad-
vrouwelijke kantoorbedienden het
slachtoffer worden van de hartstoch
ten van haar mannelijke collega's.
De vrouwen wagen het niet een
klacht te uiten omdat zij dan haar
betrekking zouden verliezen. Vele
die zich tegen dezen wettelijken
vorm van prostitutie kanten plegen
zelfmoord.
Op het congres van het uitvoerend
comité werd vastgesteld dat velen
ieder zedelijk houvast verloren had
den en dat vele mannen 20 vrouwen
hebben.
Daar op deze manier het onder
houd der kinderen een groot vraag
stuk geworden is, houdt men zich
in regeeringskringen reeds druk bezig
met dit vraagstuk daar anders de
kinderen ten laste van den staat
komen. Dat is de eenige reden dat
men dezen geweldig zedeloozen toe-
staud becritiseert.
Wat 'n leven
Wat hier mogelijk is
We zeiden reeds, dat socialisten
en communisten het geheel eens zijn
met de muiters van de „Zeven
Provinciën" en deze als helden en
als slachtoffers laten tungeeren.
Dat schrijven de voormannen dezer
partijen openlijk in hun organen. De
roode pers is hierin even vuil als
de Tribune. Hoe hun geschrijf het
volk vergiftigt, konden we vorige
week nogeens te Amsterdam con-
stateeren, waar we de uitlatingen
beluisterden bij de bulletins van het
roode hoofdorgaan De groote „kop
pen" als doodgewone moord, de
regeering wilde opzettelijk bloedver
gieten, misten hun uitwerking niet.
De opmerkingen aan het adres
van Minister Deckers, die hier met
een misleidende onderschrift afge
beeld stond, waren meer dan schan
delijk.
In ons land mag dat allemaal
Hier mag ook een orgaan van
personeel in overheidsdienst schrijven.
Verblijdende dienstweigering op de
vloot, bravo voor de bezetting van
dit roode schip 1
Dat is een orgaan van menschen,
die van den verfoeiden staat hun
salaris beuren. En de raddraaiers, die
aldus schrijven, onderhandelen in het
georganiseerd overleg geregeld met
de regeering.
Het wordt nog mooier.
In de Tweede Kamer laten we
een paar betaalde agenten van Rus
land plaats nemen, die daar alles
doen, om de fundamenten van den
Staat te ondergraven en we zijn
waarachtig dom genoeg, om die
opruiers uit onze belastingcenten
ook nog f 5000 salaris per jaar te
betalen
En straks wordt er een dag of
wat geboomd over het gebeurde in
Indië eD dan kunnen Wijnkoop en
Loutje Bulk en andere leden van
bet verwante gilde de muiters ver
heerlijken en kunnen zij voor het
forum van het Nederlandsche volk
woelen aan de fundamenten van ons
staatsgebouw.
En we betalen de opruiers er
trouw voor en gaan dan zieD, hoe
we het gezag kunnen herstellen en
handhaven.
Zooiets kan alleen in Nederland
sche heeren voorbij.
Weer draafde zijn vos door de
straten der stad, dal het vuur uit
de keien sprong en hield eindelijk
voor de woning van mijnheer
Jacques stil.
Deze ontving den boer vrien
delijk, zoo vriendelijk zelfs, dal
de eerste weer moed begon te
scheppen en opnieuw aan de on
baatzuchtige vriendschap d's jon-
gelings geloofde.
Mijnheer Jacques had trouwens
nagedacht; de min gunstige finan
cieels toestand van Mouris de
Snijer was gewis een feit, maar
was het zeker, dat die van blij
venden aard zou zijn
Kon de boer er weer niet spoe
dig bovenop komen
In elk geval, Hanneke had een
aardig gezichtje en wanneer de
zaken des vaders zich nog moch
ten verbeteren, dan zou hel toch
jammer zijn, door trots of on-
riendelijkheid alles voorgoed be
dorven te hebben.
Niet dal hij er een oogenblik
over gedacht had, den boer Ie
helpen, maar hij kon in alle ge
val de zaak sleepende houden en
de kat uit den boom kijken; hij
zou in dien tusschentijd eens in-
forroeeren en dan naar bevinding
van zaken handelen.
Daarom gaf hij den boer-wet-
houder nog altijd eenige hoop op
het verkrijgen der begeerde som
en beloofde zelfs hem opnieuw
op Groothoven een bezoek te ko
Het mooie drievoudige doel
der beweging.
Het eerste doel van de J. W. is
om den jongen arbeider op te voe
den tot een flinken, degelijken, door
en door katholieken man. karakters
vast, die, geroepen tot den leven-
staat waartoe de meesten geroe
pen worden van 't huwelijk, ook
daar leiding zal kunnen geven in 'n
katholieken zin van 't woord en een
goed opvoeder zal kunnen zijn van
de aan zijn zorgen toevertrouwde
kinderen. Deze vormiog en opvoe
ding in de J W. wil natuurlijk
slechts aanvullen die van het gezin,
maar is voor vele jeudige arbeiders
van het grootste belang en zelfs nood
zakelijk.
Van het grootste belang juist in
die jaren, als hun vorming en opvoe
ding nog niet is voltooid, kan er met
hen gesproken worden over hun toe
komst, over de levenskwestie's ver
keering en huwelijk, over de inrich
ting van hun volgend leven. Juist op
dien leeftijd kan er nog zooveel goeds
met hen bereikt worden, omdat zij
alles veel beter begrijpen, omdat zij,
eenmaal gewonnen voor iets goeds,
zich ook geheel en al, met al de ent
housiaste kracht van hun jeugd, daar
aan geven, maar het is ook een ge
vaarlijke tijd er kan in die jaren zoo
veel bedorven worden in hen!
Zelfs noodzakelijk: denken we maar
eens, van wie ontvangen onze jonge
werklieden tegenwoordig in het alge
meen hun vorming en hun opvoe
ding
Niet meer op de eerste plaats en
voornamelijk van hun ouders de jon
gens worden op her werk behandeld
als volwassenen, zij zijn onderweg,
en op het werk zelfstandig, ontgroei
en daardoor aan hunne ouders, die
dikwijls nog slechts beschouwd wor
den als een hinderlijke sta in-den-weg
voor hun plannen. Aldus groeien zij
op in te groote vrijheid en er ont
staan mistoestanden als kostgeldsys
teem, achterhouden van geld enz.
Niet meer, zooals bij andere standen,
door school en leeraren elk jaar
verlaten in ons land ongeveer 127000
jongens de scholen van L- O waar
van er nog ongeveer 37.000 verder
middelbaar of eenig ander onderwijs
genieten. Dus 90 000 ongeveer genie
ten geen onderwijs of bijzondere vor
ming meer na het verlaten der school
en van deze is een zeer groot per
centage arbeider.
Niet meer door den priester of de
kerkhet kerkbezoek bepaalt zich
dikwijls tot eenmaal per week, en
dan nog bij velen terloops, opper
vlakkig de tijd van katechismus is
voorbij, het lidmaatschap van gods
dienstige vereeniging op den leeftijd
van 17, 18 jaren en daarboven is
tamelijk gering.
Maar wel heeft zeer grooterr in
vloed op de voming en opvoeding
der jonge arbeiders de arbeidsom
geving. Deze voedt hen op tot on-
afhankelijken, zelfstandigen, tot eigen
beschikking over zelf verdiend geld,
tot genieten en proeven van alles
wat de wereld bieden kan sport,
bioscoop en kroeg en vroegtijdige
verkeering. Uit dit alles moge blij
ken dat vorming en opvoeding in
de J. W. voor onze arbeiders van
het grootste belang en noodzake
lijk Is.
komen tot
Uw Zenuwen kaï
meeren en worden daarbij tevens
gesterkt door het gebruik van
Mijnliardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75ct. Bij Apoth. en Drog
men brengen, wal hij' een paar
weken later inderdaad deed, ter
wijl hij en passant eens even bij
den burgemeester inwipte en on
gemerkt en in het honderd weg
over Wethouder Verdonk en diens
boerde ij een gesprek met dezen
aanknoopte.
Hetgeen hij daar hoorde, gaf
hem echter weinig licht, want 't
hoofd der gemeente was eeta voor
zichtig en bescheiden man, en
daar deze zeer goed het doel van
het vereerend bezoek begreep, liet
hij den stedeling even wijs ale
hij tevoren was.
Intusschen was de wintel voor
bijgegaan een zachte, kalme
winter, het tegendeel van dien
van het vorige jaar.
De lente kwam weer in het land
en was malsch en aangenaam,
een echte lente uit den vroegeren
tijd. Het was de groene Mei waar
de dichters van zingen.
Maar Juni kwam en met haar
de warmte en de zoozeer gevrees
de droogte.
De lucht werd helder en s'.rak
als een glazen klok; geen wolkje
vertoonde zich, zelfs geen dauw
druppel verfrischle des nachts de
dorstige planten. Eentoonig blauw
was en bleef de horizon en de
gloeiende zon schoot haar stralen
verschroeiend op de aarde neer.
Het was eene warmte alsof het
reeds Augustus was.
Drie weken gingen voorbij zon
der een dropje regen en Juli
Doos30en60ct.
360—8
Geen ondankbaarheid
jegens den Priester.
Dwalen, zich vergissen en zichzelf
verliezen is een groot gevaar voor
de jeugd van onzen tijd. Wee, wan
neer de priester haar niet ter zijde
staat, die het als een heilige roeping
des hemels beschouwtdwalenden
weer op den rechten weg brengen,
wankelenden te bevestigen, zichzelf
verliezenden weer thuis te brengen.
De vuurgeest Hermann Bahr heeft
gelijk als hij schrijft: Als wij ar
men, altijd weer dwalendenaltijd
weer wankelenden, altijd weer zich
verliezenden toch nog durven hopen,
dat we terecht zullen komendan
hebben wij dat te danken aan den
priesterzijn heilige hand reikt ons
den vollen rijkdom van Gods gena
de, trekt ons in de bezielende tegen
woordigheid van God omhoog Hij
is de band tusschen tijd en eeuwig
heid. Hij is 'n mensch als wij, niets
menschelijks is hem vreemdonze
zwakheden kent hij uit eigen erva
ring; daarom heeft hij medelijden met
ons, en broederlijke erbarming. Te
gelijk echter is hij door zijne wijding
ver boven ons verhevenin de na
bijheid van God. en hij heeft won
derbare macht gekregen; de macht
om de heilige Sacramenten uit te rei
ken. de macht om te binden en te
ontbinden, de macht om God tot de
menschen, en de menschen tot God
te brengen. Onze broeder, maar
tegelijk ook een vader voor ons is
hij onze beste vriend, die nooit iets
voor zich opeisebt, maar altijd slechts
ons eeuwig heil nastreeft. En als er
voor ons in gevaar, vertwijfeling of
9chande niemand meer overblijft, als
allen zich van ons afkeeren, als wij
gansch verlaten zijn, staat de pries
ter nog immer, voor ons bereid. Dat
is immers zijn ambt. God heeft hem
de macht gegeven, zegen te brengen.
De gezondene der .Goddelijke bar-
martigheid, der genade, der eeuwige
liefde bij de menschen, is de priester.
Ondank is des werelds loon. Nie
mand merkt dat meer dan een priester.
Jeugd, als gij werkelijk katholiek
zijt, schuwt dan de ondankbaarheid
jegens den priester. Integendeel,
weest dankbaar En toont uwe dank
baarheid.' door gewillige gehoorzaam
heid, door eerbied en gebed.
IngMaaiUa Krittoilag».
De eerste waarschuwing.
Wordt niet van kwaad tot erger I
Die pijn in de lendenen die
rheumatische pijnen, duizeligheid,
hoofdpijn en die nare urinestoornis-
sen waarschuwen u, dat de organen,
welke het bloed dienen te filtreeren,
verzwakt zijn. Zij toonen aan, dat
urinezuur en andere onzuiverheden
in den bloedsomloop blijven in plaats
van met de urine uit het lichaam te
worden verwijderd.
Uitstel is gevaarlijk. Verwaarloo-
zing leidt dikwijls tot rheumatiek.
ischias, spit, blaaszwakte, waterzucht
en andere ernstige kwalen.
De ondervinding van duizenden
dankbare menschen bewijst, d3t de
veiligste wijze tot versterking en
opwekking der verzwakte organen
bestaat in het gebruik van Foster's
Rugpijn Pillen. Dit spe-iale middel
zal spoedig uw gezondheid en kracht
herstellen.
Bij alle drogisten enz. a f 1.75
per flacon. 26
bracht evenmin redding aan als
hare voorgangster.
Vaal stonden de planten op den
akker, moedeloos lieten zij de
koppen hangen; zij begonnen te
sterven van den onlijdelijken
dorst.
De weilanden, die kort geleden
nog zoo groen en malsch stonden,
verschroeiden en werden geel. De
hooitijd was daar, maar er was
Seen gras, hoe zou men dus hooi
vinden op de uitgedroogde wei
den 1
't Gras is al gehooid, vur 't
gesneejen is, merkten de boeren
niet onjuist aan.
En er moest nogzooveel gezaaid
worden; daar was echter geen
denken aan, de grond was uitge
droogd, men kon evengoed op een
aschhoop zijn zaad uitwerpen. En
wat gezaaid was, kwam niet uit,
want de kiemen konden niet uit
botten bij gebrek aan vocht.
Het was een vreeselijke toestand
voor de arme heidebewoners.
Eiken morgen zagen zij onrus
tig uit of er geen wolkje aan den
horizon opdaagde, maar de hemel
bleef strak en om zoo te spreken
onwrikbaar.
Een enkele keer hoorde men,
's nachts vooral, hel verre rom
melen van den donder; dun ston
den de bewoners van Heidekamn
van hunne bedden op, niet uil
vrees uit vrees voor ongelukken,
maar in hoopvolle verwachting,
dat nu eindelijk de zoo vurig af-