Dr. Stracke S. J. in Venray
Weekblad voor VENKAY, HORST en Omstreken.
XVII Nederlandse
liturgiese week
te Venray
jairowqft:
{manufacturen
taORKELKtf/
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen
Algem. weekoverzicht
op Maandag 20 Februari a.s.
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 18 Februari 1933
Vier en vijftigste Jaargang No. 7
N MAAS
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER A^VF.RTENTIKN1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'.ct.
bij abonnement lagere tarieven.
I itgavo van FIRMA V AN DKN MHNTKIIOE VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
van 21 tot 26 Augustus 1933.
II.
WAAROM MOET HET VOLK
ZINGEN l
Om de kwestie goed te kunnen
beantwoorden, eerst twee andere
vragen
Wat is de bedoeling van de zang
bij de liturgie
Eenvoudig deze bet liturgies
woord met zang omkleden, dus aan
de gevoelens, neergelegd in het
liturgies woord een krachtiger en
schoner uitdrukking te verlenen.
Vervolgens Wie zingen er bij de
,itur9ic? J V L
Vanaf de eerste tijden der Kerk
zien we zuiver omschreven en scherp
omlijnd 3 groepen van personen
de priester met zijn dienaren,
de schola cantorum,
het volk.
Elk dezer groepen heeft zijn eigen
taak en zijn eigen plaats.
a. De priester zingt de liturgiese
gebeden, vooiat het liturgies gebed
bij uitstek de Prefatie, of inleiding
tot het eucharisties gebed de Kon-
sekraiie; de diaken en sub-diaken
zingen de Schriftgedeelten die bij
het Offer thuisbehoren; dit alles ge
schiedt aan of vóór het altaar.
b. De schola cantorum met haar
leider (primicerius) zingen de moei-
likere processiezangen de Introïtus
of inleidingszang, die gezongen werd
bij de plechtige intocht van bisschop
of priester in de kerk; het Offerto
rium of offerzang, die gezongen werd
gedurende de Offerzang der gelovigen
(op vele plaatsen bestaat nu nog het
gebruik om onder de Requim-mis te
gaan „offeren" bij het Offeitorium)
en de Communio of Kommuniezang,
die gezongen werd onder de uit
deling der H. Eucharistie.
Een geheel ander genre zijn de
zangen, die na een Bijbellezing
(Epistel)gezongen werden: Graduale.
Tractus en Alleluia, een geheel apart
soort, die een biezondere stemvaar-
digheid en kennis vereisten; deze
zangen waren bestemd voor de
besten uit de schola of de solisten.
De plaats voor de schola was
achter of om het altaar.
c. Eindelijk de zangen voor het
in de kerk vergaderde volk.
De gelovigen a. antwoorden op
de tot hen gerichte zegewensen en
uitnodigingen De Heer zij met U
Het volk En ook met uwen geest
Omhoog uw harten. Het volk
Wij hebben ze reeds gehe en tot
God.
Laten wij Goddank brengen. Het
volkZeker, dat is een waardige en
rechtvaardige zaak.
b. of ook het volk uit kortweg
zijn instemming Amen.
of ookzingt afwisselend met de
schola een psalm; of een telkens
terugkerend refrein.
Deze zangen nu, die voor 't
volk bestemd zyn en ook oor
spronkelik door 't volk gezongen
werden, hebben we op 't oog, als
we spreken van liturgiese volks
zang, dus gezangen in het Latyn,
die deel uitmaken van de plech
tige viering der Liturgie, dus geen
Maria-liedjes bij Meimaand oefening
3e Orde of H. Familie. Ik zeg niet,
dat dit geen volkszang is, of niet
machtig kan helpen tot bereiking van
het eerste, maar als we spreken van
liturgiese volkszang bedoelen we
enkel het meedoen, het medewerken
van het volk bij liturgiese plechtig
heden, door het daadwerkelik mee
zingen van die woorden en zan
gen, die yoor het volk bestemd
zyn.
Die voor het volk bestemd zijn:
in deze woorden ligt tegelijk ook
het voornaamste antwoord op de
vraag Waarom moeten wij weer
terug naar het daadwerkelik deel
nemen van het volk aan de liturgiese
plechtigheden ook wat den zang
betreft
Niet omdat het hier geldt een
moderne devotie, een nieuwigheid,
uitgevonden om de mensen weer
naar de kerk te trekken, een mode
gril, een interessantigheid, die zo
goed overeenkomt met 't snobisme
van onzen kwasie mistiek aangelegde
tijd; evenmin wijl 't een aangename
tijdpassecring is in de kerk neen,
wijl 't van oudsher de taak was en
nog is van het volk.
De viering der liturgiese plechtig
heden, vooral van het Eucharisties
geheim geschiedt voor het volk;en
in dezen zin is dan ook de plechtige
viering niet bestaanbaar zonder deel
name van het volk.
Maar als het volk moet meedoen
moet meewerken moet meeleven,
dan is het toch zeker niet bedoeld,
dat het volk als een stomme getuige
er bi] zou slaan.
.Allernoodzakelijkst is het. zegt
Pans Pins XI in zijn pracht konsti-
tutie over de Liturgie allernoodza
kelijkst, dat de gelovigen niet als
vreemdelingen en stomme toeschou
wers bij de heilige plechtigheden
aanwezig zijn. maar geheel door
drongen van de schoonheid, zo
dat hun stem met die des priesters
-n van h;t koor afwhsele. volgens
de desbetreffende regels en als
dit op de juiste wijze geschiedt, zal
het niet meer voorkomen, dat het
volk ofwel helemaal niet ot ter
nauwernood met een zacht en dot
gebrom antwoordt, op de gezamen-
like gebeden van de liturgiese taal
of de volkstaal."
Dus het volk mag niet enkel mee
doen - neen het hoort mee te
d°Het vergaderde Christenvolk moet
meedoen.
moet zjjn woord meespreken
moet zgn woord meezingen.
Het offer wordt opgedragen als
één groot, gemeenschappelik smeek
gebed van heel het volk en dit
zou er bij staan als mensen die het
niet aanging, of tenminste doen
alsof...
Dc klachten van het volk, onze
noden, onze smeekbeden, worden
den Heer kenbaar gemaakt in onze
tegenwoordigheid - en wij zouden
hoogstens in ons ketkboek ook zo
iets bidden 1
Aan God wordt dank gebracht
door de hele gemeente, omdat hij
ons allctl verlost en t heil ge
schonken heeft - en wij zouden t
van onvergelijkbaar hoger belaDg
vinden de gebeden af te moeten
bidden van een noveen om door
een examen te komen 1
Onze Koning wotdt gehuldigd
wij mogen daaibij zijn doch wij.
de onderdanen, nameDS wie de hul
diging gebeurt, zouden beel devotelik
met een Litanie bezig zijn voor een
zaligen levensstaat!
Zeker, niet iedereen kan meedoen;
en als we enkel volgen in ons boek
datgene, wat de priester aan het altaar
bidt. doen we een goed, zeer goed
werk, doch we doen beter nog. als
we ook daadwerkelik meedoen mee
spreken en meezingen, datgene
wat voor ons best nul is Zeker,
strikt genomen, voldoen we aan
onze verplichtingen van Mis hooreu,
ook als we niets meebidden of mee- I
zingen en met aandacht v°'9en
wat er aan het altaar gebeurt. Maar
doen we niet meer. niet vééi meer.
als ons gemeenschappelik gebed, als
onze gemeenschappelike jubel een
huldiging is van onze Grote Koning.
Denkt U eens in. dat de Koningin j
hier in Venray komt. Alles is ver j
sierd, en op de Markt zal een grote
en grootse hulde plaats hebben. De
burgemeester leest een adres van
hulde voor. en.al die duizenden
zwijgen staan er bij als zoutzakken.
hoewel zij inwendig allen vervuld
zijn van eerbied, en gieten va"
hoogachting voor Oranje. Weineen.
Zo-iets bestaat immers niet Die
massa doet mee onderstreept de
woorden van den spreker brengt
een jubel ovatie - het Wilhelmus
weerklinkt aan 't gejuich komt
geen einde. Het tegendeel zou on-
natuurlik zijn. Maar dan is het
ook min of meer onnatuurllk, als wij
met honderden voor den Koning der
Koningen verschijnen om hem te
huldigen, te danken, te loven om
onze gemeenschappelike hulde aan
te bieden... en wij zwijgen in alle
talen, maar laten bet aan 10—20
man over om 't voor ons te doen.
en dat, waar we zo'n schat hebben
in onze lofzangen.
Het Offer is voor een groot ge
deelte van ons Katholieke volk ge
worden een mooie plechtigheid, waar
's Zondags bij gezongen wordt.
Maar hoevelen weten niet eens, dat
bij het Offer ook wij behoren mee
te doen, dat wij allen mogen mee
werken. Zie eens naar de een of
andere kerk waar een Mis met volks
zang is, waaronder het volk mag
zingen, al is het zelfs maat een stille
H. Mis met Nederlandse liederen,
hoe gaat dat er in bij t volk, hoe
gaarne doen ze mee. En geen wonder:
er is niemand die kan ontkomen aan
de bekoring en invloed die uitgaat
van de zang van een massa. Men
moet te Lourdes het Credo of te
Lourdes op de bergen, of te Rome
het Te Deum bij een heiligverklaring
gehoord hebben, om zo-iets nooit
meer te vergeten, Het moge hier en
daar wat ruw gaau soms wat
ongelijk maar het pakt je. als
daar een bruisend Magnificat de lucht
inschalt. Neen er is beslist niemand,
die kan ontkomen aan de overwel
digende indruk die er uitgaat van
een liturgiese plechtigheid met prak-
tiese volksdeelname.
Zo is trouwens de traditie der
Kerk
Op verscheidene plaatsen wekt S.
Paulus de Kristenen op den Heer
te loven met psalmen en lofzangen,
in de Handelingen der Apostelen
vinden we op meet dan één plaats
er melding van gemaakt, bijna alle
oud-Kristelike schrijvers, ja zelfs de
heiden Pilnius de Jongere, spreken
van de zang van alle gelovigen,
S. Ambrosius zong met heel zijn Kerk
psalmen en hymnen, en dit maakte
zulk een indruk op Augustinus, dat
jaren later, alleen de herinnering
daaraan hem nóg ontroerde, en dat
hij zelf, eenmaal bisschop van Hippo,
een der krachtigste ijveraars is ge
weest van liturgiese volkszang.
Vanaf de lie eeuw begint het
meedoen van het volk veel af te
nemen door het opkomen der eigen
nationale talen wordt het Kerklatijn
voor het volk langzamerhand een
z.g. dode taal, en de gelovigen komen
geleidelik aan van de Liturgie afstaan.
Ook de overal opkome ide meer
stemmigheid heeft dit medewerkeu
van het volk zeker niet bevorderd,
en een feit is bet, dat het Protestan
tisme een goed deel van zijn succes
dankt aan het gebruik der volkstaal
bij de Liturgie.
En als dan in later tijden in de
Noordelike landen het Protestantisme
ons dwingt te gaan huizen in Schuur-
kerken, als alles stil moet worden
gedaan, als processies verboden
worden, en overal de blijde luister
van een schitterende liturgie-ontplooi
ing wordt lamgeslagen en onmogelijk
gemaakt door plakkaten.
en als dan even later het Jansenisme
en Josefisme de rest van het slopings
werk komen doen, is het dan wonder,
dat onze Voorvaderen niets meet
vermoedden van de heerlikheden van
een plechtige Liturgie, van eeD
machtig, gezamenlik smeekgebed
is het dan woader, dat. mede onder
de invloed vau een 3teile Puritijner
geest en een ongenaakbaar Kalvinisme.
de Hollander bang werd zich te
uiten, zich schaamt voor zijn ge
voelens dat wij ons nü nog
geDéren ontroeid te worden 11
Gelukkig er licht een nieuwe
dag.
Zelfs de zwartste zwartkijker kan
niet ontkennen, dat overal herleving
te bespeuren is van de liturgiese
geest, htrleving ook van de liturgiese
zang. Men heeft het langen tijd ge
zocht in het „volgen der Mis' uit
het Mis- en Vesperboek. maar toch
bedoelde Pius X iets aoders, toen
hij schreef
Ojidat de gelovigen meer daad
werkelik aan de liturgiese plceli-
tigheden kunnen deelnemen, moet
liet Gregoriaans weer aan het volk
gebracht worden, voor zover het
voor het volk bestemd is.
Uitdrukkelik zou Pius XI het 25
jaar later herhalen
Niet meer als vreemdelingen ol'
stomme toeschouwers, maar in
afwisseling met den zang vau
priester en schola (Koor), mogen
en moeten wy meedoen, meezingen,
meewerken en meeleven
E. B.
De Tweede Kamer bij Kon.
Besl. ontbondeD. Verkiezin
gen op 26 April; candidaatstel-
ling op 15 Maait; bijeenkomst
der nieuwe Kamer op 9 Mei.
De oude Kamer tegen 8 Mei
ontbonden; ze zal nog bijeen
komen. De muiterij in Indië.
Economische moeilijkheden.
De paspoorten worden duur
der. Gemeentelijke automaten
verordeningen ongeldig.
Het verwerpen van minister Don
ner's voorstel tot opheffing van een
aantal rechtbanken en kantongerech
ten, als onderdeel van het bezuini
gingsprogram der regeering, heeft
eerst tot een regeericgscrisis geleid
en tenslotte tot de afkondiging van
een Kon. Besl. tot ontbinding van
de Kamer. Inderdaad de beste op
lossing, omdat het eenvoudiger is
om de verkiezingen wat te ver
vroegen dan van nieuwe ministers
verantwoordelijkheid te vergen voor
een zeer kortstondige bestuursperiode
vau thans tot de nieuwe verkiezingen
zouden worden gehouden. Het meest
opmerkelijke van het Kon, Besl. is
dat de Kamer niet aanstonds is ont
bonden, maar eerst met ingang van
8 Mei. De nieuwe verkiezingen wor
den op 26 April gehouden en de
candidaatsielling vindt plaats op 15
Maart. De nieuw gekozen Kamer
zal op 9 Mei voor het eerst bijeen
komen.
Gevolg van den loop van zaken
is derhalve, dat de verkiezingen een
paar maaudeo eerder zullen worden
gehouden en dat het nieuwe parle
ment -een jaar korter zal zetelen,
omdat de periode van 9 Mei tot
September a.s. als het eerste zittings
jaar zal gelden.
De Kamer van thans wordt eerst
tegen 8 Mei ontbonden, omdat de
regeering bet voor den goeden gang
van (bezuiniging») zaken vermoedelijk
noodig oordeelde, dat de volksver
tegenwoordigiog intusschen nog
eenige niet politieke ontwerpen zou
afdoen. Er wordt verondersteld, dat
daartoe niet meer behoort de afdoe
ning van de pas aan de orde gestel
de Indische Begrooting. Wel zal
de Kamer nog bijeen moeten komen
om te voldoen aan den wensch der
Sociaal-Democraten, die gebruik
hebben gemaakt van hun recht om
op speciaal verzoek van tenminste
tien leden een bijzondere bijeenkomst
van de Tweede Kamer te forceeren.
Zij wilden n.l. gaarne de regee
ring interpelleeren over de b.i, on
noodig bloedige onderdrukking van
de muiterij op de „Zeven Provinciën"
Het forceeren van een Kamer
zitting ligt inderdaad in hun macht,
maar ze kunnen een demissionaire
regeering niet dwingen om zich te
laten interpelleeren.
De emotie, als gevolg van de
muiterij op de „Zeven Provinciën"
en de onderdrukking daarvan, be
gint te bekoelen. Het sensationeele
avontuur is geëindigd; men heeft
meelij gehad met de slachtoffers,
maar nu de bezinning is weergekeerd
is er voor de muiterij op zich geen
schijn van respect of vergoelijking
meer te bespeuren.
Voor wie politiek voordeel ge
zocht hebben uit dea dood van uit
bun evenwicht geraakte elementen
op de vloot, moet het roerend be
roep van de moeder van een der
gevallenen om het offer van haar
zoon niet voor politieke propaganda
te misbruiken, wel het noodige effect
hebben gehad. Deze moeder en an
dere nabestaanden van den omge
komene verklaarden in een missive
aan Vas Diaz, niet te weten, of
hun zoon al dan niet tot meedoen
aan het verzet is gebracht, maar,
zoostelden ze vast, opvoeding en
karakter van het slachtoffer wettigen
niet de voors'elling, alsof hij een
muiter ware geweest en als zoodanig
zou zijn gevallen.
Men kan er van op aan, dat de
gebeurtenissen met en op de „Zeven
Provinciën" tot een zuiveringsactie
op de vloot zal leiden. Voor dc
Alkmaarsche rechtbank is deze week
nog een verduisteriogszaak behandeld
tegen een gewezeo wethouder van
Den Helder, tevens gewezen vrijge
stelde van een Marine-korporaals-
bond, die f 18.000 van dien bond
zou hebben verduisterd. U»t die be
handeling bleek om. dat de Marine
korporaals van dien bond. zoo kla
gende over slechte salarieering.
f 12.000 bijeen hadden gebracht om
te ageeren tegen de werving bi) dc
marine, alzoo legen de tegeering, in
wier dienst zij waren en door welke
zij werden betaald. Er zijn daarover
ter gerechtszitting hartelijke woordjes
gesproken. Van de actie is intusscheD
niet veel gekomen, doordat de be
heerder der gelden de 12 mille er
door lapte O.a met een vrouwelijke
bediende op zijn bondskantoor
Onze lapd- en tuinbouwers wach
ten met gcoote vreeze op de uit
Duitschland komende dingen (aan
zienlijke tariefsverhoogingen). nu de
bestaande handelsovereenkomst wel
dra zal zijn beëindigd. Voor Goud
sche en Edammer kaas is al vast
een verhoogd invoerrecht afgekon
digd van 20 op 30 Mark per 100
Kg.
Om het noodlijdend bedrijf der
boomkweekers te steunen schijnt de
regeering de stichting te overwegen
van een Nationaal Park op de Veluwe
Voor dat doel zou de regeering voor
een bedrag van 5 millioen aan
boomen en heesters willen afnemen.
Degenen, die hun reizen voor
zaken of voor genoegen naar het
buitenland willen uitstrekken, krijgen
vermoedelijk ook een bescheiden
portie ia de crisislasten mee te dra
gen. Een wetsontwerp is n.l. inge
diend om de kosten voor paspoor
ten te verhoogen en wel tot f 5.—
voor één persoon en f 7.50 voor
een familiepaspoort.
—o
Tenslotte herinneren we aan een
belaugrijke uitspraak van den. Hoo-
gen Raad. welke alle gemeentelijke
De Venraysche Volksontwikkeling
valt a.s. Maandag 20 Februari een
groote eer te beurt.
Een der grootste en geleerdste
mannen mogen wij ontvangen en
begroeten als spreker op den slot
avoud van onze Volksontwikkeling.
Ia deze streken zal niet iedereen ten
volle begrijpen wat een eer het is
Pater Dr. Stracke S.J. te gast te
hebben, vooral daar hij in de laatst^
jaren zich meer en meer heeft terug
getrokken uit het openbare leven eu
zich geheel en al gewijd heeft aan
de studie der hoogbegnadigde
mystieke zielen, meer speciaal uit het
Vlaamsche verleden. (Ruysbroeck).
Maar niet steeds is dit zoo ge
weest. Zija ongewoon groote en
diepe geleerdheid, zijn heel aparte,
men mag bijna zeggen magische
macht over het woord, heeft hij in
dienst gesteld ter heropleving van
zijn Vlaanderen.
Pater Stracke S.J. bezielde vóór
den oorlog de Vlaamsche jeugd, de
Vlaamsche Uaiversiteitsstudeuten met
zijn roerende en heerlijke voordrach
ten als „Arm Vlaanderen" cn
„Volksslaap en Volksontwjken".
Tijdens den wereldoorlog toen de
Duitschers duizenden arme Belgische
arbeiders zoo maar oppakten, ze als
vee inlaadden en ze transporteerden
□aar Duitschland om ze daar als
slaven te laten werken, te laten
zwoegen in de oorlogsfabrieken tegen
hun eigen land in, toen klopte heftig
het warme priesterhart in Dr. Stracke
en dreef den grooten geleerde er toe
op te offeren en zich weg te
schenicca aan deze armsten onder de
armen.
Bij de Duitsche regeering heeft hij
menigen keer aangek'^t om het lot
dier arme menschen te machten.
Na den oorlog hebben de heet
gebakerde Fransquillons (zij, die door
dik en dun met Frankrijk meegaan
en anti-vlaamsch zijn) in hun hyper-
nationalisme en in bun overwinnings
roes Pater Stracke S.J. aangeklaagd
van verstandhouding met den vijand.
Tegen alle recht en wet in is de
zich opofferende priester veroordeeld
tot vier jaren zware kerkerstraf, zoo
dat men in waarheid raag zeggen,
om zijn liefde tot zijn arm Vlaamsch
volk is hij gekerkerd.
Na twee jaren toen de allergroot
ste overwinningsroes bij de mannen
van de „Nation Beige" was uitge
slapen, zijn de poorten van de ge
vangenis voor Pater Stracke open-
gegaaa ea werd hij in vrijheid ge
steld.
Pater Dr. Stracke S.J. is door
heel zijn volk als martelaar geliefd
en vereerd, maar zijn leven heeft
toch een knak gekregen en met het
klimmen zijner jaren heeft die groote
man met zijn groot priesterhart zizh
met zuiver wetenschappelijk en pries
terlijk werk gaan bezighouden, maar
toch nog voor Vlaanderen, want
door tal van zijn boeken heeft hij
den ouden roem der Vlaamsche
Middeleeuwen doen herleven.
Dezen grooten man mag Venray
a.s Maandag ontvangen.
automaten-verordeningen nietig ver
klaarde, o.m die. welke de bijvul
ling in besloten tijd van automaten
verboden. Die materie. zoo is het
gevoelen van den H R is bij de
Winkelsluitingswet geregeld.
Meer dan ooit
heeft men er nu voor te zorgen, dat
U een verkoudheid direct met een
beproefd middel bestrijdt, teneinde
de griep te voorkomen.
ASPIRIN is en blijft het middel
bij uitoemend door onvergelijke zui
verheid en steeds gelijk blijvende
qualiteit.
Maar let er tevens op, dat U ook
ASPIRIN ontvangt. indien U
ASPIRIN verlangt en laat U geen
minderwaardige namaak, welke mis
schien reeds jarenlang op een on
deugdelijke plaats bewaard is, in de
hand stoppen.
ASPIRIN is steeds te herkennen
aan bet Bayer kruis en verkrijgbaar
in oranjebaudbuisjes van 2d tablet
ten a 70 cent en in oranje-zakjes van
2 tabletten a 10 cent.
Ingezonden.
Buiten verantwoordelijkheid
der Redactie.
Aan Ouders.
Toen er j.l. zomer sprake was
van een Kinderspeeltuin, he:zij
aan den Leunschen weg heizij op
een andere plek, heeft Venray's
burgerij schitterend haar sympa
thiek betuigd, op slechts een paar
uitzonderingen na. Toch blijft het
de kwestie, of de Speeltuin er
alreeds dit jaar zal komen De
financieele draagkracht is er niet
beter op geworden en, door on
mogelijk te voorziene omstandig
heden, is een zeer hooge bijdrage,
door een Katholieke Instelling in
Nederland zoo goed als toegezegd,
onmogelijk geworden, althans zeer
twijfelachtig.
Wij zullen maar afwachten en
hopen. Komt er niets van, dan
zal O.L. lieer toch de goede be
doeling van zoovelen zegenen.
Iels anders.
Eén van de drie beweegredenen
tot de actie van j.l. zomer was het
verlangen, dal er toezicht zou zijn
Dit is er niet. Heele groepen kleine
kinderen, van beiderlei geslacht,
en van alle kanten komen op hel
Sportterrein aan den Leunschen
weg spelen, terwijl niemand op
hen let. Nog op een avond van
deze week, om circa zes uur, toen
hel al donker was, moesten we
een groep kleine kinderen van het
Terrein doen verwijderen. liet
kan niet langer zoo. Wij achten
ons dan verplicht om aan kinde
ren, die niet bij het Patronaat
behooren, den toegang '.ot hel
Sportterrein aan den Leunschen
weg te verbieden, hoe ongaarne
wij hun dit ook zouden gunnen.
Is er eens iets bijzonders te doen
op het Terrein, dan kan men nog
zien wal men doet. Weet iemand
er een anderen en geschiklen weg
op, dan zal hij ons verplichten
met dien weg aan te wijzen.
Wat de leden van het Patronaat
betreft: met hen zullen wij een
regeling treffen.
Met beleefd verzoek um mede
werking van weidenkenden, hoog
achtend
Directie van het
St. Antonius-Patronaat.
VENRAY. 18 Februari 1933.
INVOERING
RETOl RRILJETTEN
op den Gemeentelijken Autobusdienst
VenrayStation vice versa
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter algemeene kennis,
dat met iogaDg van 1 Maart a.s.
retourbiljetten worden ingevoerd, die
geldig zijn op den dag van afgifte.
De prijs van een retourbiljet be
draagt f 0.30 voor volwassenen.
De prijs van een retourbiljet be
draagt f 0.20 voor kinderen.
De prijs voor enkele reis blijft
f 0.20 en f 0.12.
Venray, 14 Februari 1933.
Burgemeester en Wethouders van
Venray,
O. VAN DE LOO.
De Secretaris.
VAN HAAREN.
Op de Maandag alhier ge
houden veemarkt waren in totaal
342 stuks vee aangevoerd.
Stieren 0; Dragend vee 100; Vet
vee 44; Gust vee 26; Kalveren 7;
Biggen 165.
Handel zeer slap.
Vet vee, prijzen 20 tot 26 cent.
In dragend en gust vee totaal geen
handel.
Biggen f 7 tot f II.
Yolksont wikkeling.
Geen wonder dat zeer velen waren
opgekomen tot bijwoning van den
Ontwikkelingsavond in het Patronaat,
waar ditmaal de alhier reeds bekende
Spreker, Prof. Dr. van Gestel O. P.
van de Universiteit van Leuven zou
spreken.
De leider dezer alom bekende Ont-
wikkelingsavonden. de Weleerw.
Heer Kapelaan Geurts hield slechts
een zeer korte inleiding, doch in
plaats hiervan werden onder leiding
van den Heer vaa Heijster door een
knapenkoor enkele Vlaamsche liedjes
en het Congoleesch Volkslied op
«eer verdienstelijke wijze ten gehoore
gebracht, onder pianobegeleiding van
Mej. van Rijswijck. Een en ander
was ter eere van den Spreker als
Vlaming en als aanstaande Congo -
onderzoeker ten dienste der Belgische
Regeering.
Alvorens zijae lezing te beginnen,
dankte Spreker voor deze aardige
attentie en begon Spreker zijne met
aandacht gevolgde rede over deS.O.S.
selüen van onzen tijd op allerlei