Dr. Stracke S. J. in Venray Weekblad voor VENKAY, HORST en Omstreken. XVII Nederlandse liturgiese week te Venray jairowqft: {manufacturen taORKELKtf/ Dit nummer bestaat uit TWEE bladen Algem. weekoverzicht op Maandag 20 Februari a.s. Provinciaal Nieuws Zaterdag 18 Februari 1933 Vier en vijftigste Jaargang No. 7 N MAAS BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER A^VF.RTENTIKN1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'.ct. bij abonnement lagere tarieven. I itgavo van FIRMA V AN DKN MHNTKIIOE VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent van 21 tot 26 Augustus 1933. II. WAAROM MOET HET VOLK ZINGEN l Om de kwestie goed te kunnen beantwoorden, eerst twee andere vragen Wat is de bedoeling van de zang bij de liturgie Eenvoudig deze bet liturgies woord met zang omkleden, dus aan de gevoelens, neergelegd in het liturgies woord een krachtiger en schoner uitdrukking te verlenen. Vervolgens Wie zingen er bij de ,itur9ic? J V L Vanaf de eerste tijden der Kerk zien we zuiver omschreven en scherp omlijnd 3 groepen van personen de priester met zijn dienaren, de schola cantorum, het volk. Elk dezer groepen heeft zijn eigen taak en zijn eigen plaats. a. De priester zingt de liturgiese gebeden, vooiat het liturgies gebed bij uitstek de Prefatie, of inleiding tot het eucharisties gebed de Kon- sekraiie; de diaken en sub-diaken zingen de Schriftgedeelten die bij het Offer thuisbehoren; dit alles ge schiedt aan of vóór het altaar. b. De schola cantorum met haar leider (primicerius) zingen de moei- likere processiezangen de Introïtus of inleidingszang, die gezongen werd bij de plechtige intocht van bisschop of priester in de kerk; het Offerto rium of offerzang, die gezongen werd gedurende de Offerzang der gelovigen (op vele plaatsen bestaat nu nog het gebruik om onder de Requim-mis te gaan „offeren" bij het Offeitorium) en de Communio of Kommuniezang, die gezongen werd onder de uit deling der H. Eucharistie. Een geheel ander genre zijn de zangen, die na een Bijbellezing (Epistel)gezongen werden: Graduale. Tractus en Alleluia, een geheel apart soort, die een biezondere stemvaar- digheid en kennis vereisten; deze zangen waren bestemd voor de besten uit de schola of de solisten. De plaats voor de schola was achter of om het altaar. c. Eindelijk de zangen voor het in de kerk vergaderde volk. De gelovigen a. antwoorden op de tot hen gerichte zegewensen en uitnodigingen De Heer zij met U Het volk En ook met uwen geest Omhoog uw harten. Het volk Wij hebben ze reeds gehe en tot God. Laten wij Goddank brengen. Het volkZeker, dat is een waardige en rechtvaardige zaak. b. of ook het volk uit kortweg zijn instemming Amen. of ookzingt afwisselend met de schola een psalm; of een telkens terugkerend refrein. Deze zangen nu, die voor 't volk bestemd zyn en ook oor spronkelik door 't volk gezongen werden, hebben we op 't oog, als we spreken van liturgiese volks zang, dus gezangen in het Latyn, die deel uitmaken van de plech tige viering der Liturgie, dus geen Maria-liedjes bij Meimaand oefening 3e Orde of H. Familie. Ik zeg niet, dat dit geen volkszang is, of niet machtig kan helpen tot bereiking van het eerste, maar als we spreken van liturgiese volkszang bedoelen we enkel het meedoen, het medewerken van het volk bij liturgiese plechtig heden, door het daadwerkelik mee zingen van die woorden en zan gen, die yoor het volk bestemd zyn. Die voor het volk bestemd zijn: in deze woorden ligt tegelijk ook het voornaamste antwoord op de vraag Waarom moeten wij weer terug naar het daadwerkelik deel nemen van het volk aan de liturgiese plechtigheden ook wat den zang betreft Niet omdat het hier geldt een moderne devotie, een nieuwigheid, uitgevonden om de mensen weer naar de kerk te trekken, een mode gril, een interessantigheid, die zo goed overeenkomt met 't snobisme van onzen kwasie mistiek aangelegde tijd; evenmin wijl 't een aangename tijdpassecring is in de kerk neen, wijl 't van oudsher de taak was en nog is van het volk. De viering der liturgiese plechtig heden, vooral van het Eucharisties geheim geschiedt voor het volk;en in dezen zin is dan ook de plechtige viering niet bestaanbaar zonder deel name van het volk. Maar als het volk moet meedoen moet meewerken moet meeleven, dan is het toch zeker niet bedoeld, dat het volk als een stomme getuige er bi] zou slaan. .Allernoodzakelijkst is het. zegt Pans Pins XI in zijn pracht konsti- tutie over de Liturgie allernoodza kelijkst, dat de gelovigen niet als vreemdelingen en stomme toeschou wers bij de heilige plechtigheden aanwezig zijn. maar geheel door drongen van de schoonheid, zo dat hun stem met die des priesters -n van h;t koor afwhsele. volgens de desbetreffende regels en als dit op de juiste wijze geschiedt, zal het niet meer voorkomen, dat het volk ofwel helemaal niet ot ter nauwernood met een zacht en dot gebrom antwoordt, op de gezamen- like gebeden van de liturgiese taal of de volkstaal." Dus het volk mag niet enkel mee doen - neen het hoort mee te d°Het vergaderde Christenvolk moet meedoen. moet zjjn woord meespreken moet zgn woord meezingen. Het offer wordt opgedragen als één groot, gemeenschappelik smeek gebed van heel het volk en dit zou er bij staan als mensen die het niet aanging, of tenminste doen alsof... Dc klachten van het volk, onze noden, onze smeekbeden, worden den Heer kenbaar gemaakt in onze tegenwoordigheid - en wij zouden hoogstens in ons ketkboek ook zo iets bidden 1 Aan God wordt dank gebracht door de hele gemeente, omdat hij ons allctl verlost en t heil ge schonken heeft - en wij zouden t van onvergelijkbaar hoger belaDg vinden de gebeden af te moeten bidden van een noveen om door een examen te komen 1 Onze Koning wotdt gehuldigd wij mogen daaibij zijn doch wij. de onderdanen, nameDS wie de hul diging gebeurt, zouden beel devotelik met een Litanie bezig zijn voor een zaligen levensstaat! Zeker, niet iedereen kan meedoen; en als we enkel volgen in ons boek datgene, wat de priester aan het altaar bidt. doen we een goed, zeer goed werk, doch we doen beter nog. als we ook daadwerkelik meedoen mee spreken en meezingen, datgene wat voor ons best nul is Zeker, strikt genomen, voldoen we aan onze verplichtingen van Mis hooreu, ook als we niets meebidden of mee- I zingen en met aandacht v°'9en wat er aan het altaar gebeurt. Maar doen we niet meer. niet vééi meer. als ons gemeenschappelik gebed, als onze gemeenschappelike jubel een huldiging is van onze Grote Koning. Denkt U eens in. dat de Koningin j hier in Venray komt. Alles is ver j sierd, en op de Markt zal een grote en grootse hulde plaats hebben. De burgemeester leest een adres van hulde voor. en.al die duizenden zwijgen staan er bij als zoutzakken. hoewel zij inwendig allen vervuld zijn van eerbied, en gieten va" hoogachting voor Oranje. Weineen. Zo-iets bestaat immers niet Die massa doet mee onderstreept de woorden van den spreker brengt een jubel ovatie - het Wilhelmus weerklinkt aan 't gejuich komt geen einde. Het tegendeel zou on- natuurlik zijn. Maar dan is het ook min of meer onnatuurllk, als wij met honderden voor den Koning der Koningen verschijnen om hem te huldigen, te danken, te loven om onze gemeenschappelike hulde aan te bieden... en wij zwijgen in alle talen, maar laten bet aan 10—20 man over om 't voor ons te doen. en dat, waar we zo'n schat hebben in onze lofzangen. Het Offer is voor een groot ge deelte van ons Katholieke volk ge worden een mooie plechtigheid, waar 's Zondags bij gezongen wordt. Maar hoevelen weten niet eens, dat bij het Offer ook wij behoren mee te doen, dat wij allen mogen mee werken. Zie eens naar de een of andere kerk waar een Mis met volks zang is, waaronder het volk mag zingen, al is het zelfs maat een stille H. Mis met Nederlandse liederen, hoe gaat dat er in bij t volk, hoe gaarne doen ze mee. En geen wonder: er is niemand die kan ontkomen aan de bekoring en invloed die uitgaat van de zang van een massa. Men moet te Lourdes het Credo of te Lourdes op de bergen, of te Rome het Te Deum bij een heiligverklaring gehoord hebben, om zo-iets nooit meer te vergeten, Het moge hier en daar wat ruw gaau soms wat ongelijk maar het pakt je. als daar een bruisend Magnificat de lucht inschalt. Neen er is beslist niemand, die kan ontkomen aan de overwel digende indruk die er uitgaat van een liturgiese plechtigheid met prak- tiese volksdeelname. Zo is trouwens de traditie der Kerk Op verscheidene plaatsen wekt S. Paulus de Kristenen op den Heer te loven met psalmen en lofzangen, in de Handelingen der Apostelen vinden we op meet dan één plaats er melding van gemaakt, bijna alle oud-Kristelike schrijvers, ja zelfs de heiden Pilnius de Jongere, spreken van de zang van alle gelovigen, S. Ambrosius zong met heel zijn Kerk psalmen en hymnen, en dit maakte zulk een indruk op Augustinus, dat jaren later, alleen de herinnering daaraan hem nóg ontroerde, en dat hij zelf, eenmaal bisschop van Hippo, een der krachtigste ijveraars is ge weest van liturgiese volkszang. Vanaf de lie eeuw begint het meedoen van het volk veel af te nemen door het opkomen der eigen nationale talen wordt het Kerklatijn voor het volk langzamerhand een z.g. dode taal, en de gelovigen komen geleidelik aan van de Liturgie afstaan. Ook de overal opkome ide meer stemmigheid heeft dit medewerkeu van het volk zeker niet bevorderd, en een feit is bet, dat het Protestan tisme een goed deel van zijn succes dankt aan het gebruik der volkstaal bij de Liturgie. En als dan in later tijden in de Noordelike landen het Protestantisme ons dwingt te gaan huizen in Schuur- kerken, als alles stil moet worden gedaan, als processies verboden worden, en overal de blijde luister van een schitterende liturgie-ontplooi ing wordt lamgeslagen en onmogelijk gemaakt door plakkaten. en als dan even later het Jansenisme en Josefisme de rest van het slopings werk komen doen, is het dan wonder, dat onze Voorvaderen niets meet vermoedden van de heerlikheden van een plechtige Liturgie, van eeD machtig, gezamenlik smeekgebed is het dan woader, dat. mede onder de invloed vau een 3teile Puritijner geest en een ongenaakbaar Kalvinisme. de Hollander bang werd zich te uiten, zich schaamt voor zijn ge voelens dat wij ons nü nog geDéren ontroeid te worden 11 Gelukkig er licht een nieuwe dag. Zelfs de zwartste zwartkijker kan niet ontkennen, dat overal herleving te bespeuren is van de liturgiese geest, htrleving ook van de liturgiese zang. Men heeft het langen tijd ge zocht in het „volgen der Mis' uit het Mis- en Vesperboek. maar toch bedoelde Pius X iets aoders, toen hij schreef Ojidat de gelovigen meer daad werkelik aan de liturgiese plceli- tigheden kunnen deelnemen, moet liet Gregoriaans weer aan het volk gebracht worden, voor zover het voor het volk bestemd is. Uitdrukkelik zou Pius XI het 25 jaar later herhalen Niet meer als vreemdelingen ol' stomme toeschouwers, maar in afwisseling met den zang vau priester en schola (Koor), mogen en moeten wy meedoen, meezingen, meewerken en meeleven E. B. De Tweede Kamer bij Kon. Besl. ontbondeD. Verkiezin gen op 26 April; candidaatstel- ling op 15 Maait; bijeenkomst der nieuwe Kamer op 9 Mei. De oude Kamer tegen 8 Mei ontbonden; ze zal nog bijeen komen. De muiterij in Indië. Economische moeilijkheden. De paspoorten worden duur der. Gemeentelijke automaten verordeningen ongeldig. Het verwerpen van minister Don ner's voorstel tot opheffing van een aantal rechtbanken en kantongerech ten, als onderdeel van het bezuini gingsprogram der regeering, heeft eerst tot een regeericgscrisis geleid en tenslotte tot de afkondiging van een Kon. Besl. tot ontbinding van de Kamer. Inderdaad de beste op lossing, omdat het eenvoudiger is om de verkiezingen wat te ver vroegen dan van nieuwe ministers verantwoordelijkheid te vergen voor een zeer kortstondige bestuursperiode vau thans tot de nieuwe verkiezingen zouden worden gehouden. Het meest opmerkelijke van het Kon, Besl. is dat de Kamer niet aanstonds is ont bonden, maar eerst met ingang van 8 Mei. De nieuwe verkiezingen wor den op 26 April gehouden en de candidaatsielling vindt plaats op 15 Maart. De nieuw gekozen Kamer zal op 9 Mei voor het eerst bijeen komen. Gevolg van den loop van zaken is derhalve, dat de verkiezingen een paar maaudeo eerder zullen worden gehouden en dat het nieuwe parle ment -een jaar korter zal zetelen, omdat de periode van 9 Mei tot September a.s. als het eerste zittings jaar zal gelden. De Kamer van thans wordt eerst tegen 8 Mei ontbonden, omdat de regeering bet voor den goeden gang van (bezuiniging») zaken vermoedelijk noodig oordeelde, dat de volksver tegenwoordigiog intusschen nog eenige niet politieke ontwerpen zou afdoen. Er wordt verondersteld, dat daartoe niet meer behoort de afdoe ning van de pas aan de orde gestel de Indische Begrooting. Wel zal de Kamer nog bijeen moeten komen om te voldoen aan den wensch der Sociaal-Democraten, die gebruik hebben gemaakt van hun recht om op speciaal verzoek van tenminste tien leden een bijzondere bijeenkomst van de Tweede Kamer te forceeren. Zij wilden n.l. gaarne de regee ring interpelleeren over de b.i, on noodig bloedige onderdrukking van de muiterij op de „Zeven Provinciën" Het forceeren van een Kamer zitting ligt inderdaad in hun macht, maar ze kunnen een demissionaire regeering niet dwingen om zich te laten interpelleeren. De emotie, als gevolg van de muiterij op de „Zeven Provinciën" en de onderdrukking daarvan, be gint te bekoelen. Het sensationeele avontuur is geëindigd; men heeft meelij gehad met de slachtoffers, maar nu de bezinning is weergekeerd is er voor de muiterij op zich geen schijn van respect of vergoelijking meer te bespeuren. Voor wie politiek voordeel ge zocht hebben uit dea dood van uit bun evenwicht geraakte elementen op de vloot, moet het roerend be roep van de moeder van een der gevallenen om het offer van haar zoon niet voor politieke propaganda te misbruiken, wel het noodige effect hebben gehad. Deze moeder en an dere nabestaanden van den omge komene verklaarden in een missive aan Vas Diaz, niet te weten, of hun zoon al dan niet tot meedoen aan het verzet is gebracht, maar, zoostelden ze vast, opvoeding en karakter van het slachtoffer wettigen niet de voors'elling, alsof hij een muiter ware geweest en als zoodanig zou zijn gevallen. Men kan er van op aan, dat de gebeurtenissen met en op de „Zeven Provinciën" tot een zuiveringsactie op de vloot zal leiden. Voor dc Alkmaarsche rechtbank is deze week nog een verduisteriogszaak behandeld tegen een gewezeo wethouder van Den Helder, tevens gewezen vrijge stelde van een Marine-korporaals- bond, die f 18.000 van dien bond zou hebben verduisterd. U»t die be handeling bleek om. dat de Marine korporaals van dien bond. zoo kla gende over slechte salarieering. f 12.000 bijeen hadden gebracht om te ageeren tegen de werving bi) dc marine, alzoo legen de tegeering, in wier dienst zij waren en door welke zij werden betaald. Er zijn daarover ter gerechtszitting hartelijke woordjes gesproken. Van de actie is intusscheD niet veel gekomen, doordat de be heerder der gelden de 12 mille er door lapte O.a met een vrouwelijke bediende op zijn bondskantoor Onze lapd- en tuinbouwers wach ten met gcoote vreeze op de uit Duitschland komende dingen (aan zienlijke tariefsverhoogingen). nu de bestaande handelsovereenkomst wel dra zal zijn beëindigd. Voor Goud sche en Edammer kaas is al vast een verhoogd invoerrecht afgekon digd van 20 op 30 Mark per 100 Kg. Om het noodlijdend bedrijf der boomkweekers te steunen schijnt de regeering de stichting te overwegen van een Nationaal Park op de Veluwe Voor dat doel zou de regeering voor een bedrag van 5 millioen aan boomen en heesters willen afnemen. Degenen, die hun reizen voor zaken of voor genoegen naar het buitenland willen uitstrekken, krijgen vermoedelijk ook een bescheiden portie ia de crisislasten mee te dra gen. Een wetsontwerp is n.l. inge diend om de kosten voor paspoor ten te verhoogen en wel tot f 5.— voor één persoon en f 7.50 voor een familiepaspoort. —o Tenslotte herinneren we aan een belaugrijke uitspraak van den. Hoo- gen Raad. welke alle gemeentelijke De Venraysche Volksontwikkeling valt a.s. Maandag 20 Februari een groote eer te beurt. Een der grootste en geleerdste mannen mogen wij ontvangen en begroeten als spreker op den slot avoud van onze Volksontwikkeling. Ia deze streken zal niet iedereen ten volle begrijpen wat een eer het is Pater Dr. Stracke S.J. te gast te hebben, vooral daar hij in de laatst^ jaren zich meer en meer heeft terug getrokken uit het openbare leven eu zich geheel en al gewijd heeft aan de studie der hoogbegnadigde mystieke zielen, meer speciaal uit het Vlaamsche verleden. (Ruysbroeck). Maar niet steeds is dit zoo ge weest. Zija ongewoon groote en diepe geleerdheid, zijn heel aparte, men mag bijna zeggen magische macht over het woord, heeft hij in dienst gesteld ter heropleving van zijn Vlaanderen. Pater Stracke S.J. bezielde vóór den oorlog de Vlaamsche jeugd, de Vlaamsche Uaiversiteitsstudeuten met zijn roerende en heerlijke voordrach ten als „Arm Vlaanderen" cn „Volksslaap en Volksontwjken". Tijdens den wereldoorlog toen de Duitschers duizenden arme Belgische arbeiders zoo maar oppakten, ze als vee inlaadden en ze transporteerden □aar Duitschland om ze daar als slaven te laten werken, te laten zwoegen in de oorlogsfabrieken tegen hun eigen land in, toen klopte heftig het warme priesterhart in Dr. Stracke en dreef den grooten geleerde er toe op te offeren en zich weg te schenicca aan deze armsten onder de armen. Bij de Duitsche regeering heeft hij menigen keer aangek'^t om het lot dier arme menschen te machten. Na den oorlog hebben de heet gebakerde Fransquillons (zij, die door dik en dun met Frankrijk meegaan en anti-vlaamsch zijn) in hun hyper- nationalisme en in bun overwinnings roes Pater Stracke S.J. aangeklaagd van verstandhouding met den vijand. Tegen alle recht en wet in is de zich opofferende priester veroordeeld tot vier jaren zware kerkerstraf, zoo dat men in waarheid raag zeggen, om zijn liefde tot zijn arm Vlaamsch volk is hij gekerkerd. Na twee jaren toen de allergroot ste overwinningsroes bij de mannen van de „Nation Beige" was uitge slapen, zijn de poorten van de ge vangenis voor Pater Stracke open- gegaaa ea werd hij in vrijheid ge steld. Pater Dr. Stracke S.J. is door heel zijn volk als martelaar geliefd en vereerd, maar zijn leven heeft toch een knak gekregen en met het klimmen zijner jaren heeft die groote man met zijn groot priesterhart zizh met zuiver wetenschappelijk en pries terlijk werk gaan bezighouden, maar toch nog voor Vlaanderen, want door tal van zijn boeken heeft hij den ouden roem der Vlaamsche Middeleeuwen doen herleven. Dezen grooten man mag Venray a.s Maandag ontvangen. automaten-verordeningen nietig ver klaarde, o.m die. welke de bijvul ling in besloten tijd van automaten verboden. Die materie. zoo is het gevoelen van den H R is bij de Winkelsluitingswet geregeld. Meer dan ooit heeft men er nu voor te zorgen, dat U een verkoudheid direct met een beproefd middel bestrijdt, teneinde de griep te voorkomen. ASPIRIN is en blijft het middel bij uitoemend door onvergelijke zui verheid en steeds gelijk blijvende qualiteit. Maar let er tevens op, dat U ook ASPIRIN ontvangt. indien U ASPIRIN verlangt en laat U geen minderwaardige namaak, welke mis schien reeds jarenlang op een on deugdelijke plaats bewaard is, in de hand stoppen. ASPIRIN is steeds te herkennen aan bet Bayer kruis en verkrijgbaar in oranjebaudbuisjes van 2d tablet ten a 70 cent en in oranje-zakjes van 2 tabletten a 10 cent. Ingezonden. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Aan Ouders. Toen er j.l. zomer sprake was van een Kinderspeeltuin, he:zij aan den Leunschen weg heizij op een andere plek, heeft Venray's burgerij schitterend haar sympa thiek betuigd, op slechts een paar uitzonderingen na. Toch blijft het de kwestie, of de Speeltuin er alreeds dit jaar zal komen De financieele draagkracht is er niet beter op geworden en, door on mogelijk te voorziene omstandig heden, is een zeer hooge bijdrage, door een Katholieke Instelling in Nederland zoo goed als toegezegd, onmogelijk geworden, althans zeer twijfelachtig. Wij zullen maar afwachten en hopen. Komt er niets van, dan zal O.L. lieer toch de goede be doeling van zoovelen zegenen. Iels anders. Eén van de drie beweegredenen tot de actie van j.l. zomer was het verlangen, dal er toezicht zou zijn Dit is er niet. Heele groepen kleine kinderen, van beiderlei geslacht, en van alle kanten komen op hel Sportterrein aan den Leunschen weg spelen, terwijl niemand op hen let. Nog op een avond van deze week, om circa zes uur, toen hel al donker was, moesten we een groep kleine kinderen van het Terrein doen verwijderen. liet kan niet langer zoo. Wij achten ons dan verplicht om aan kinde ren, die niet bij het Patronaat behooren, den toegang '.ot hel Sportterrein aan den Leunschen weg te verbieden, hoe ongaarne wij hun dit ook zouden gunnen. Is er eens iets bijzonders te doen op het Terrein, dan kan men nog zien wal men doet. Weet iemand er een anderen en geschiklen weg op, dan zal hij ons verplichten met dien weg aan te wijzen. Wat de leden van het Patronaat betreft: met hen zullen wij een regeling treffen. Met beleefd verzoek um mede werking van weidenkenden, hoog achtend Directie van het St. Antonius-Patronaat. VENRAY. 18 Februari 1933. INVOERING RETOl RRILJETTEN op den Gemeentelijken Autobusdienst VenrayStation vice versa Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter algemeene kennis, dat met iogaDg van 1 Maart a.s. retourbiljetten worden ingevoerd, die geldig zijn op den dag van afgifte. De prijs van een retourbiljet be draagt f 0.30 voor volwassenen. De prijs van een retourbiljet be draagt f 0.20 voor kinderen. De prijs voor enkele reis blijft f 0.20 en f 0.12. Venray, 14 Februari 1933. Burgemeester en Wethouders van Venray, O. VAN DE LOO. De Secretaris. VAN HAAREN. Op de Maandag alhier ge houden veemarkt waren in totaal 342 stuks vee aangevoerd. Stieren 0; Dragend vee 100; Vet vee 44; Gust vee 26; Kalveren 7; Biggen 165. Handel zeer slap. Vet vee, prijzen 20 tot 26 cent. In dragend en gust vee totaal geen handel. Biggen f 7 tot f II. Yolksont wikkeling. Geen wonder dat zeer velen waren opgekomen tot bijwoning van den Ontwikkelingsavond in het Patronaat, waar ditmaal de alhier reeds bekende Spreker, Prof. Dr. van Gestel O. P. van de Universiteit van Leuven zou spreken. De leider dezer alom bekende Ont- wikkelingsavonden. de Weleerw. Heer Kapelaan Geurts hield slechts een zeer korte inleiding, doch in plaats hiervan werden onder leiding van den Heer vaa Heijster door een knapenkoor enkele Vlaamsche liedjes en het Congoleesch Volkslied op «eer verdienstelijke wijze ten gehoore gebracht, onder pianobegeleiding van Mej. van Rijswijck. Een en ander was ter eere van den Spreker als Vlaming en als aanstaande Congo - onderzoeker ten dienste der Belgische Regeering. Alvorens zijae lezing te beginnen, dankte Spreker voor deze aardige attentie en begon Spreker zijne met aandacht gevolgde rede over deS.O.S. selüen van onzen tijd op allerlei

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1