Tweed© Blad van „FMB3L M MAAS"
Hethuidige Russische
stelsel
Van jagers en
stroopers.
Een wereld zonder
God.
Zaterdag 12 November 1932
Drie en vijftigste Jaargang No. 46
De hoogere levenszin is (weer
volgens Moskou)
Gelooven in den aardschen hemel
van honderd-percent beleving van
bolsjewistische saamhoorigheid, en
daarvoor in de weer zijn. vol recht
vaardigheidsgevoel en goedheid en
moed, bewust en vaardig en strijd
baar en blij-gedisciplineerd... Alles
op z'n bolsjewistisch natuurlijk.
Ik denk er niet aan de bolsjewis
tische godsdienstvervolging a priori
reeds te doemen tot formeel satanisme,
't Hoeft ook niet te wezenruw
barbarisme zonder meer (trots uwe
methoden vaak) we kunnen staan
voor een als in vleesch en bloed
overgegane monsterdwaling, die be
doelt bevrijding van pyramidalen1
onzin en vernederende lafheid be
vrijding van 'n allerfataalste obsessie,
van 'n sociaal delirium, 't Kan be
doeld zijn als innerlijke verrijking,
als hulp tot algeheel*, menschelijke
krachtsontplooiing, als apostolaat
(der alléénzaligmakende bolsjewis
tische heilsleer.)
o—-
Hoe of 't staat met de godsdienst
vervolging
De theorie luidt
„Men is viij, 'n godsdienst te be
lijden."
Anderzijds wordt erkend aller
recht van antigodsdienstige propa
ganda.
Betrekkelijk nog al soepel, meent u?
De practijk is
a) Stelselmatig aldoor de gods
dienstbasis vernauwen. De godsdienst
moet blijven op zuiver godsdienstig
terrein, mag heel geen propaganda
maken godsdienstbedienaren vormen
'n klasse van verdachten enz. enz.
Begrijp, wat dat zeggen wil bij 'n
beslist antigodsdienstige, absolutis
tische RegeeriDg....
b) De innerlijke ontbinding op alle
manieren bevorderen.
Om onder duizenden staaltjes
er 'n paar aan te haleD:
Over 'n negerijtje komt 'n vlieg
tuig snorren onder kerkdienst.
Allen vergeten hun „Heer ontferm
u onzer", de kinderen loopen naar
buiten; de jeugd na; mannen dito,
tot oude vrouwen toe. Een stok
oud besje laat men dan zeggen
(bespotting van „Nunc ditmittis")
„Nu mag ik sterven, ik heb de
heerlijkheid gezien."
Men zet de microscoop op
wijwater en laat de tallooze leven
de wezentjes zieo: „Is die heele
rommel gewijd 1
Lompe lui laat men 'n Chris
tus-plaat zien. Den Heiland wordt
de vraag gesteld: „Meester, moeten
wij ons bij de godloozen aanslui
ten, ja of nee De Christus
figuur begint heerlijk te glanzen
en gekleurde opschriften prijzen
om strijd de goldloozen-beweging.
De menschen staan 'n oogenbhk
paf. Dan begint het gelaat in pijn
lijke rimpels te trekken, tranen
vloeien 't beeld uit de oogen. En
de explicateur grinnikt; ,,Een won
der Welnee alles klaar gemaakt
in 'n chemische fabriek. De tranen
zijn smeltend vet- Zoo worden
jullie door de Kerk beduveld 1"
c) Verdraagzaamheid bestaat in
voorbijgaandelijke concessies; uit
louter taktiek.
o—
De verleiding'.
Ontegenzeggelijk gaat er, voor
niet weinigen, enorme attractie uit,
van het Bolsjewisme.
FEUILLETON.
is*
En weder kwam de dag, in
welks vooruitzicht men zich in
het dorp reeds lang verheugd had
IVIagdalenadag, met dezen proces
sie, vogelschieten en schuttersfeest.
Ten vorigen jare was het vieren
van dien dag wegens de missie
in de kerk verboden, dit jaar
echter vierde men het weer met
alle pracht.
Wanneer de meisjes voor twee
jaar reeds zoo vlijtig gelogen had
den dat de jonge boer zoo dikwijls
met Setje danste, thans hadden
zij het niet noodig te doen, want
beiden gedroegen zich als ver
loofden en het geheele dorp ge
loofde, dat het tusschen die beiden
klaar was.
Het was Zondsg daarop.
Nogmaals togen de mannen
naar het terrein, maar zonder
trommels en muzikanten en zon
der het gewemel van vrouwen en
meisjes.
De banken stonden er nog, de
bodem was zoo glad gedanst als
een dorschvloer.
De commissie legde rekening en
verantwoording af van de in-
Och: 't is de belichaming van
velerlei bewegingen, die 't „oude"
doemen. Dat is één.
't Is een ten deele reeds gereali
seerd nieuw geloof, wat het evan
gelie van de „stof" preekt en wat
aldus echoot op allerlei intieme ver
langen. Dat is twéé.
Dan: uitgaande van 't niet weg
te praten feit eener ontretterde maat
schappij, slingert het de bankblilcsem
naar 't egoïsme, wat alles aangevre
ten heeft en 't opent overweldigen
de perspectieven van een heel
menschdom geworden tot één klis
van eerlijk en algeheel doorgevoer
de en broederlijk beleefde saam
hoorigheid
't Lijkt vervolgens op alles 'n
klaar antwoord te weten; 't schijnt
nooit verlegen, waar 't gaat over
doeltreffende middelen En 't ge
schiedt met 'n eenvoud en 'n gemak
die imponeeren kunnen.
Over alles ligt 'n gewisheid en 'n
durf, die beslist suggestief werken,
vooral op den achterhrond van 'n
aftakelend kapitalisme; en de mach-
tig-jonge, machtig-nieuwe levenszin,
'n wereld, die alle beteekenis
verloor, sleurt een verhitte fantasie
over al het tegennatuurlijke en ter
roristische heen.
o—
't Grijpt zoo licht de arme aan,
in de grootstad, (en niet slechts
daar) waar hij, volop in den mar
telenden greep van 't kapitalisme en
godsdienstig heel stiefmoederlijk toe
gerust, den grooten verleider hoort
„Pak aan die rijke st.-.; lik niet
langer den geldkoning z'n hielen 1
Niet soebatten, maar knockeD; trap
de zooi in elkaar en ga zélf de
erwtjes doppen Een zesde van de
wereld zit al stevig onder 'm knie.
Help mee, de rest afmaken, of geef
toe, dat je een moelheld bent met
een hazenhart.
't Betoovert ooit deo geschoolden
idealist (met weinig of geen geloof
en die finaal ontgoocheld raakte bij
al 't vlakke, karakteilooze en rede-
looze der huidige Kuituur-Maat
schappij) waar Moskou 't lied van
meelij zingt met geknevelden en
menschen-onschuldig in-lijden-en-leed
en 'n beroep op z'n adeldom
doet, om mee het vuile nest uit te
branden en 'n ideale toekomst te
forceeren van gelijke-monniken ge
lijke kappen
En ik kaa me indenken, hoe 'n
deel der Russische Jeugd, die slechts
hoorde van kapitalistenbarbarisme
en die totaal werd doordrenkt van
't Leninevangelie, in geestdrift raakt
voor 'n carriere, zoogenaamd vol
reddings- en verlossings activiteit.
o
Een woord van verweer,
'n Woord van verweer volge hier
'n stuk kritiek.
Geen Dood 't zal niets hebben van
raaskallen. Er is, goedbedoeld vaak,
al zoo'n boel onjuists, onhandigs,
gechargeerds, gepend en gespietst.
Eerlijkheid dwingt, lijkt me, tot
erkenniDg van, onder andere, het
volgende
1 Hoe beestachtig ook reen in
Rusland tegen den godsdienst op
treedt, een en ander hoeft nog geen
zuiver satanisme als zoodanig te
zijn. Fanatiek-dolende economis
ten kunnen aan 't werk zijn, met
den verschrikkelijken opzet: tegen
eiken prijs het stelsel doen triom
feeren.
2 De bolsjewistische rechtsop
vatting is natuurlijk voor ons 'n
monsterdwaling. Maar begrijpelijk
(niet goed te praten) is Moskou's
redeneering; Wat ons in werke
lijkheid 'n stuk weg is voor onzen
hemel, kan geen verboden pad zijn:
komsten en uitgaven; daarvoor
waren eenige ankers bier uitge
spaard.
De frissche dronk, veel meer
dan het vervelende rekenen lokte
oud en jong daarheen. Toen men
klaar was zoowel met het bier
als met de rekening pn tot alge-
meene vreugde nog zoo en zoo
veel thaler waren overgeschoten
trok men gezamenlijk naar de
Kroon, qm een nafeeslje te
He jonge boeren zetten zich aan
lange tafels, praatten en dronken
naar hartelust. Hier en daar klonk
een vroolijk lied waarmede zelfs
de oudere en ernstiger gestemde
mannen instemden. Spoedig stond
een lange rij leege kruiken voor
hen zoolang als de tafel.
Dat jTohan niet mankeerde was
zoo klaar als de dag.
Hij zong met helle stem, zoo
lustig en opgewekt dat het zeker
tot het bovengedeelte van het
dorp en tot des hoschwaterswoning
overklonk. waar een meisje luis
terde of zij ook een bekende stem
kon vernemen.
Ook de jager was daar, hij zat
in de nabijheid van de tafel
waaraan de jonge boeren zaten.
Reeds niet al te zeer bemind,
strekte hij spoedig tot voorwerp
hunner plagerijen. Johan zocht
het wel is waar te verhinderen,
zij lieten zich echter niet gezeg
gen; zij wilden die beiden eens
aan elkander hebben. Zoo gaat
men moet naar den hemel mogen
wandelen
3 Waar we, naar recht en plicht,
de Sovjet-gcuwelen doemeu, mogen
tegelijk, van schaamte en verwijt,
wel eigen wangen kleuren, om wat
er aan tergends, als 'n bloederige
draad, ook door de geschiedenis
van het Kapitalisme loopt.
4 Het stoken en hitsen a la
Moskou is (weer van ons standpunt
uit gezien) 'n onverantwoordelijk
spel. Bij dat al, hoeft echter niet
elk onrustwekken misdadig te wezen.
Moet er zelfs tegenwoordig niet
wat gisting onder ons volk gebracht?
Waar dijken doorbreken, waagt
men zich niet te angstig af (bij 't
deuren intrappen), of men de lui niet
den schrik op 't lijf jaagt. Eu, als
brutale schoft zich zonder meer
in onze woonkamer wil komen in-
stalleeren, is onze groote zorg niet,
toch alie burengerucht te mijden.
Te wild, is mis; mis is ook:
te tam. Met muizenvalletjes krijg
je geen tijgers te pakken.
5) De Sovjet is een geweldige
sociale koorts. Natuurlijk, Maar be
weren, dat het een booze macht is,
in een vrij gezonde wereldmaatschap
pij, is dat ook geen ijlen van je
welste
6) Wil men de kopstukken, ginds
in Rusland, schurken noemen, het
zij zoo Beter en juister ware 't
wellicht, (wie zegt ons namelijk, hoe
ver verblinding guan kan) te spreken
van schurken-,,daden".
Maar. zijn er geen dingen waar
in ze heel geen kwaad figuur maken,
vexgeleken bij niet weinig mispuntig
gedoe van lui, die in kapitalistische
landen aan 't laadje zitten
Laat ik eerlijk verklappen, dat
dadenkracht en toewijding van deze
en gene aan 't bloedroode front me
ooit jaloersch maakten.
Slot volgt.
Openbare vergadering
van den Raad der
Gemeente Maashees
en Ovesioon.
Voorzitter is Burgem. H.. Rieler
Secretaris P. L. Stevens.
Afwezig Jos. Poels en )os. Geurts.
De Voorzitter opent de vergade
ring met den Christelijken Groet,
waarna de Secretaris de notulen der
vorige vergadering voorleest, welke
onveranderd wórden vastgesteld.
1. Ingekomen stukken
a. Een schrijven vanGedéputeer
de Staten, waarbij naar aanleidiug
van het ter goedkeuring ingebonden
besluit tot onderhandsche verpachting
van een perceel bouwland aan A.
Klaassens en een perceel weiland
aan A. Hendriks te Overloon moti
veering wordt gevraagd van den
pachtprijs van f 25 per jaar.
Jans zegt, dat Hendriks thans wel
voor zes jaar wil pachten.
De Voorzitter zou van het besluit
der vorige vergadering om voor drie
jaar te verpachten thans niet meer
afwijken. Bovendien heeft de pacuter
na afloop der pacht recht van voor
keur.
Wat een pacht van f 25 aangaat,
is de Raad van oordeel, dat dit in
verband met de ligging van den
grond en de tegenwoordige onzekere
tijdsomstandigheden voldoende moet
worden geacht.
b. Voor kennisgeving wordt aan
genomen de besluiten van Gedepu
teerde Staten tot goedkeuring van
verhuring der schietbaan, geldleening
en begrotingswijziging.
c. Verzoek van G. A. Janssen te
Overloon om van de gemeente
onderhands te koopen een perceel
grond ter grootte van een H.A. thans
door hem in pacht en gelegen aan
den Peelkant.
De Raad is er niet voor dit per
ceel te verkoopen, omdat dit in een
blok bosch gelegen is. Hij meent,
dat van het Staatsboschbeheer niet
de toestemming tot verkoop verkre
gen zal worden. De Raad wil wel
een ander perceel verkoopen. Wordt
afwijzend beschikt.
d. Eveneens wordt afwijzend be
schikt op een verzoek van L. Ebben
te Maashees om een perceel bouw
land te koopen gelegen op den
Sleyberg te Maashees, daar de ge
boden som van f 150, per H.A. te
laag is.
Aan den wegwerker H. Jacobs
te Overloon wordt op zijn verzoek,
met ingang van 1 Januari 1933 eer
vol omslag verleend als wegwerker,
zulks om gezondheidsredenen.
f. In behandeling komt een ver
zoek van P. Vloet te Zeeland om
van de gemeente in erfpacht te aan
vaarden ongeveer 16 H.A. bouwland,
afkomstig van de boerderij Beunen
het Vlak.
De Raad is er wel voor deze
grond in erfpacht uit te geven voor
den tijd van 30 jaar, met een pacht-
canon van f 20, voor de eerste 3
jaar en voor de volgende jaren f 25.
Burgemeester en Wethouders zul
len nog nader met aanvrager in
overleg treden.
2. Vaststelling verordening op de
schoolgeldheffing.
De Voorzitter zegt, dat de veror
dening op de schoolgeldheffing de
vorige vergadering is uitgesteld
wegens staking van stemmen over
zijn voorstel tot verhooging van het
schoolgeld. Spreker zegt, dat de ge
meente voor een heel groot tekort
komt te staan. We zijn op het
oogenblik een noodlijdende gemeente.
De belastingen zullen omhoog moeten
en daarom geeft hij den raad nog
maals in overweging om ook het
schoolgeld omhoog te brengen.
Weth. Crooymans blijft bij zijn
meening der vorige vergadering en
zegt, dat hij het schoolgeld niet zou
verhoogen, gezien de omstandigheden,
dat de andere belastingen zoo hoog
zullen moeten worden opgevoerd.
Bovendien zijn de gezinnen met
kinderen toch al ien zeerste belast.
Met algemeene stemmen wordt
besloten het schoolgeld niet te ver
hoogen.
3. Vastgesteld wordt een ver
ordening op het agentschap der
arbeidsbemiddeling, waarvan het
concept de vergadering wordt aan
geboden.
4. Verordening ex art. 7 en 9
der Woningwet.
Naar aanleiding van een circulaire
van Gedeputeerde Staten wordt de
in de vergadering van 10 November
1931 vastgestelde verordening,
regelende de voorziening in beroep
als b -doeld in artt. 7 en 9 der
Woningwet ingetrokken en overeen
komstig een concept van Gedepu
teerde Staten opnieuw vastgesteld.
5. Wijziging reglement Burgerlijk
Armbestuur.
In verband met een circulaire van
Gedeputeerde Staten wordt het
reglement voor het Burgerlijk Arm
bestuur aangevuld met de bepaling,
dat Burgemeester en Wethouders
verplicht zija minstens tweemaal per
jaar ten kantore van den penning
meester eeu opneming van boeken
en kas te doen, zonder voorafgaande
aankondiging van hun komst. Eene
bepaling betreffende het stellen van
zekerheid door den penningmeester
of het sluiten van een verzekering
wordt niet overgenomen, omdat dit
overbodig wordt geacht, daar het
armbestuur nooit veel geld onder
zijn beheer heeft.
6. De begcooting voor 1932
wordt, na toelichting door den
secretaris, gewijzigd.
het altijd. Heeft de vlam des
hartstochls twee harten doen ont
branden, zoo zijn er allen op uit
brandstof aan te brengen en de
vlam te voeden.
Vroolijk en opgewekt als de
jonge boeren waren, lieten zij
zich in niets weerhouden
duidelijk genoeg merken dat de
jonge boer den jager bij Setje de
loef had afgestoken. Hij moest
toch wel een lummel zijn dat hij
zich het meisje voor zijn neus
liet wegkapen. In het eerst zweeg
de jager; ten laatste riep hij
echter uit:
De houtvester Buchholz zal
zoo dwaas niet wezen zijn dochter
aan een strooper te geven. Dit
laatste woord zeide hij scherp en
met de diepste versmading.
Dat krenkte Johan.
Het een woord gaf het andere.
Op het laaist vertelde hij, op
heel komieke wijze hoe de jager
op Pinksterdag zich door de
wilddieven had laten overvallen
en vastbinden als een kind, hoe
hij gehuild had als een hond aan
de ketting men zou hem toch
losmaken. Een kind zou zich den
lepel niet laten ontnemen waar
mede het zijn soep at, hij echter
had onmiddellijk zijn wapentuig
prijs gegeven. Het gansche ge
zelschap luisterde en deed Johans
woorden met luid spotgelach ver
gezeld gaaD; woedend verliet de
jager de zaal; in zijn hart echte
zwoer hij den boer bloedige wraak.
Ja, ziet gij wel, riep men
hem toe. De stroopers zijn ge
lukkiger dan de jagers.
Het offer der wraak.
Wanneer de lijsters beginnen
te slaan en de viooltjes hun blauwe
oogen opendoen, dan maakt de
sneeuw plaats voor het jonge
groen. De jager houdt het niet
meer bij den warmen haard uit;
wanneer de knoppen breken, het
gras kiemt, de vogelen immer
vroolijkerde Lente bezingen, dan
kan hij niet meer werkeloos in
zijn woning blijven. Zorgvuldig
zoekt hij de plaatsen weer op die
gewoonlijk door het wild bezocht
worden, dwaalt "links en rechts
om het prachtige gewei der her-
tenbokken op te sporen die deze
dieren reeds in Maart afwerpen
Hij heeft nog plaats in zijn
woning voor een geweer, ook wel
voor meerdere.
Spoedig echter groeit het gewei
weder aan in den regel wordt het
sterker en krijgt meer verlakkin
gen.
Na eenige weken is het weer
tamelijk lang maar altijd nog
week en met een harige huid,
bast genoemd, overtrokken;
later echter verhardt het en wordt
op het laatst bot. In dezen tijd
echter houdt het hert zich rustig
en zoekt het gewei voor verwon
dingen te bewaren, wordt het
echter toch gewond, dan bloedt het
7. Verpachting gemeentegrond.
De Raad wordt medegedeeld, dat
de pacht van gemeentegrond, ge
legen te Overloon, thans in pacht
bij Hoffmaos en van Kempen, ten
einde loopt. Besloten wordt dezen
grond aan de tegenwoordige pach
ters wederom te verpachten voor
den tijd van 3 jaar, a f 30 per H.A.
8. Verhuring onder wijzers woning.
De Voorzitter zegt, dat voor de
woning van het hoofd der school te
Overloon (voormalige onderwijzers
woning) maar 1 liefhebber zich heeft
aangemeld n.l. Voesten te Overloon.
Deze wil eenzelfde huurprijs geven,
als thans de gemeente krijgt t.w.
f 175 per jaar.
Na eenige bespreking wordt dit
punt tot een volgende vergadering
aangehouden.
9. Aanbieding begrooting 1933.
De begrooting voor het dienstjaar
1933, opgemaakt door Burgemeester
en Wethouders, wordt, na /oor
lezing door den Secretaris den Raad
aangeboden.
De Voorzitter zegt, dat Burg. en
Weth. voorstellen alle subsidie's te
verlagen met 25 pet. en te heffen
80 opcenten op de hoofdsom der
gemeentefondsbelasting en 150 op
centen op de hoofdsom der perso-
neele belasting. (De overige belastin
gen zijn tot het maximum opgevoerd).
Jans vindt het erg, dat de belas
tingen zoo hoog moeten worden
opgevoerd, terwijl de gemeente zoo
veel eigendommen heeft, waaruit
later veel inkomsten zullen ontstaan.
Het is hier toch heel wat anders
daD in veel andere gemeenten.
Weth. Crooymans zegt, dat Indien
ze de toestand van deze gemeente
kenden, het heelemaal geen bezwaar
was, dat de gemeeore leende, wat
ze aan rente en aflossing moet be
talen.
De Voorzitter zegt, dat we bij
een heffing van vorengenoemde op
centen nog een tekort hebben op
de begrooting van ongeveer f 10000.
Voor dekking van dit tekort zal
spreker in onderhandeling treden
met den Commissaris. Hij is echter
bang, dat we met 80 opcenten ge
meentefonds en 150 opcenten perso
neele belasting nog niet klaar komen.
Weth. Crooymans zou dan met
alle macht willen protesteeren.
Hierna wordt het voorstel van
Burgemeester en Wethouders aange
nomen en de begrooting voor een
ieder ter inzage gelegd.
Hierna sluit de Voorzitter de ver
gadering met gebed.
Pater Francis Talbot S. J., publi
ceert in de „Amerika" onder deD
titel „New York bij nacht" eeD
interessant artikel, dat zoo hel
mogelijk de geweldig gespannen be
schavingstoestanden der nieuwe
wereld belicht.
„Miss Jones, Vrouwenclub 75e
straat, belt om elf uur 's avonds de
Jesuieten op Zij is zwaar ziek eD
wil bediend worden. De pater springt
in de taxi, het Allerheiligste rust op
zijn borst. De straten vliegen voorbij,
af en toe gilt de autoclaxon, wan
neer aan de hoeken der straten het
roode verkeerslicht schijnt. Zwart
en glanzend liggen de huizen ia het
verblindend straatlicht, dat van rechts
en links in de coupé straalt, waar
de priester den verborgen God om
vergiffenis bidt, omdat hij Hem op
zoo eenvoudige wijze een Koning
onwaardig, door de straten van New
York voeren moet. Maakt de rijk
dom der parken en Avenue's, die
de auto doorkruist, geen indruk op
den Heiland Neen, hij slaat geen
acht op deze millioenenpaleizen. Hij
schenkt geen aandacht aan dezen
joDgen met zijn witte muts die met
zijn lichtzinnig meisje in de taxi
kijkt.
En du gaat het door de hoofd
straten der stad, waar de sportgroot-
heden met eindeloos gejubel begroet
worden, waar strooisel en confetti
boven de gevierde heldeD, wordt
uitgestrooid. Zacht, geruischloos
suist de auto door de grootste
straten der wereldstad. Millioenen
electrische lichten rood, wit en
blauw „De grootste handelsstad
der wereld"het grootste centrum
van rijdom".... dingen die ergens
anders luxe beteekenen, zijn hier*
absoluut noodzakelijk.
De pater wendt zich tot zijn gezel
in de taxi, Hij schenkt nergens aan
dacht aan.... ook niet, als men het
ijspaleis voorbijrijdt.
Het schijnt, dat ailes hem ontzet
tend erbarmelijk en armzalig voor
komt.
Wat beteekenen de matglazen
vensters waarachter de jazzmuziek
weerklinkt? En al die theaters met
die moderne plakkaten De Heiland
in de taxi zwijgt. Hij moest wel
ontzet zijn... er van walgen 1
Ik kon Hem niet zien, maar ik
wist wat Hij voelde... De taxi trilde
in droefenis en tragiek... als golf op
golf aan de kust... steunende en
treurende golven eener eeuwige
tragedie
,God 1" riep ik uit „ik ben be
droefd over dit alles God... Jesus
Christus... Kunt Gij het ons ver
geven Almachtige, ontferm U over
onze zielenWij hebben een stad
den hemel gebouwd en dachten
wij zijn God 1 Pension, theaters,
hotels bouwden wij en drongen ons
te denken - wij zijn gelukkig. Wij
verzonnen sloten voor onze brand
kasten en veiligheid voor onze
chéques en meenden de wereld te
kunnen dwiDgen, omdat wij geld
hebben. Wanneer geheel New York
dezen nacht met U in deze taxi
rijden kon, dan zou wel menig oog
ziende, menige hartstocht gekoeld,
menig hart verzacht en menige ziel
gered worden.
Zoo voer de Heiland door de
hoofdstraat. Geen politie-agent raasde
per motor voor Hem uit en liet de
schrille tonen van zijn claxon weer
klinken... Geen stoet van rijtuigen
met officieele personen... geen comité
van ontvangst verwelkomde Hem...
Onuitsprekelijk bedroefd was ik...
„Jeruzalem hoorde ik Hem roepen.
En ik voelde de tranen opwellen.
Reeds stopte de auto bij de
Vrouwenclub 75e straat. Met den
Koning der Koningin gaat de pater
door de menigte, die voorbijraast,
zonder Hem te kennen Reeds be
gint de tocht naar boven... Jesus en
Christophorus... 11e verdieping.
Een stervende ontvangt den Ver
losser met koortsachtig verlangende
ziel...
En de drager van het Allerheilig
ste staat kort daarop weer op de
75e straathij voelt zich thans veel
ouder en afgetobd en vermoeid I
„Jesus bleef bij de zieke vrouw
Ik keerde naar huis terug alleen
geweldig en neemt een onregel
matigen vorm aan. Na twee, drie
weken echter is het gewei verhard
de bast wordt tegen jongen stam
men afgescnuurd. Daarna wordt
het grauw, kleurt zich donke
bruin, bij ste ke herten zwart,
slechts de einden blijven glad en
wit.
Is het gewei verhard, dan breekt
de bronstijd aan, die omstreeks
vier weken, van de helft van
September tot het midden van
October, duurt. Dan begint het
jagersleven. De herten ijlen naar
de bronsplaatsen om daar de troep
op te zoeken. In dezen tijd zijn
de herten stout en koen, woedend
en trotsch en zelfs gevaarlijk
voor de menschen. Ver door den
omtrek klinken hun luide kreten
niet ongelijk aan het brullen van
een var, 'Dan is het tijd om naar
hartelust te schieten, en jagers en
stroopers laten de gelegenheid
niet onbenut voorbijgaan.
Ook in dit jaar was de bronstijd
gekomen. Door de stilte des
nachts klonk het brullen der
herten.
Johan was gedurende dezen tijd
in zijn bosch bezig. Hij wilde in
den komenden Winter een nieuwe
schuur bouwen.
Zoolang het loof nog op de
boomen zit ziet men het beste
waar men boomen kan vellen
zonder het terrein al te zeer te
ontblooten. Johan was reeds eenige
dagen in het bosch om de stam-
lagekomea en vertrokken
personen
van 28 Oct. tot 4 Nov.
INGEKOMEN:
A. M. P. Rous, zonder beroep,
Stationsweg 47 van Blerik;
B. P. M. Klaassen, dienstknecht
B 20 van Maashees;
M. A. W. Smeets, zonder beroep
Paterslaan 5 van Boxtel;
J Th' J. Wilbers, dienstbode,
Groote straat 16 van Tegelen;
W. v. Soest, idem, Leunscheweg
12a van Bergen;
men uit te zoeken.
Jagers en stroopers.
Vlak in de nabijheid lag de
bronsplaals. Hel was een begroeide
plek, afgewisseld door weiland en
struikgewas. Wilde appelboomen
stonden hier en daar verstrooid.
Was dit gezicht niet in slaat
zijn ouden jachtlust te wekken
of was hij geheel en al genezen?
De verlokkende stem in zijn
binnenste begon eerst zacht, toen
al luider en luider. Had ik toch
mijn buks hier, ik zou ze spoedig
tam krijgen," zoo dacht hij dikwijls.
En dan zag hij hoe dicht het dier
hem bij zich liet komen; het liet
zich nauwelijks verjagen. Drie vier
dagen zag hij het drijven der her
ten toe; do stem daar binnen sprak
al luider en luider. Hoe gemakke
lijk had hij vandaag het hert
kunnen vellen.
„Maar gij wilt immers niet weer
gaan, gij hebt u voorgenomen
Zoo n sterk hert hebt gij nog niet
geschoten. En het komt u eiken
dag in den weg, juist alsof het u
wilde tergen. Maar wanneer
de houtvester Jeens kwam? Zou
Setje's hart niet breken wanneer
men u weder betrapt, komt gij
niet zoo gemakkelijk weer vrij en
gij durft den houtvester niet meer
in de oogen te zien. Maar nie
mand zal het merken. Gij neemt
heimelijk het geweer, schiet hem
neder en laat hem liggen, 't is het