iMmm Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. iJAC.rONCK> MANUFACTURE j VOORDEELIOT MANUFACTUREN fYOORDEEUQST/ Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Een verkeers minister Uit eigen land. Ons Weekpraatje. Moderne dwaasheden Provinciaal Nieuws Zaterdag 1 October 1932 Drie en vijftigste""Jaargang No. 40 l BLIJKEN l TOCH HET J PEEL EN MAAS BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER ADVERTENTIEN: 1—8 regels 60 cent, elke regei meer 7 et. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VAN DEN MDNUKHOl VEN DA Y Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland t 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent O. L. Vrouw Behoudenis der Kranken, Oostrum. Er begint een publieke geest vaardig te worden, welke zich k eit tegen verder misbruik van den weg door onverantwoordelijk-rijdende chauffeurs van allerlei slag. Nu het aantal verkeersongelukken meer en meer toeneemt, schijnen de mot^r duivels met grooter onverschilligheid dan voorheen tegenover de gevolgen van hun roekeloosheid te staaa. Iets vreeselijks, dat regelmatig gaat ge beuren, verliest op deo duur haar schrikwekkend karakter. Als er on verwachts ergens een brandje uit- br.ekt, loopt een halve gemeente te hoop, maar ais er elk uur vaa den dag zoo iets te bezichtigen zou val len. kwam al gauw niemand meer ki,k:n. Op het moment maakt het al geen indruk maar op ons, als we dagelijks in de krant vluchtig de lijst van verkeersongelukken doorzien. Alleen een typische bijzonderheid kan ons nog boeien, als b.v. een toevoeging, dat de chauffeur, die de aanrijdmy veroorzaakte, dronken en onder hevig verzet werd gearresteerd. Of de chauffeur keek even naar het lijk van zijn slachtoffer, haaide zijn schouders op en reed w^g Juist die bijzonderheden hebben gemaakt, dat het publiek kregelig werd en stelling neemt tegen de motorduivels. Er moet iets gedaan worden voor veiliger verkeer. De tegenwoordige bepalingen zijn geheel onvoldoende. Er moeten zwaarder straffen komen voor hen, die door schuld, door drankgebruik b.v., onverschilligheid of roekeloosheid, ongelukken ver oorzaken. Aan dezulken moet levenslang, althans voor verscheidene jaren, de bevoegdheid worden ontnomen om een auto of motor te besturen. De leeftijdsgrens moet worden verhoogd aan de bestuurders moeten hoogere eischen van vaardigheid worden gesteld moreele minder waardigheid (herhaaldelijk betoonde roekeloosheid en onverschilligheid) moet grond kunnen opleveren voor ontneming van het rijbewijs. De werktijd van chauffeurs be hoort wettelijk te worden geregeld. Aan wagens, voor personen ver- voer iDgericht, en aan de besturing van zulke wagens, moeten strenge eischen worden gesteld. De Duitsche chauffeur, die dezer dagen bij Hilversum op de bekende roekelooze wijze van „het-kan-nog- net" de Gooische Tram wilde pas seeren, en daarbij de grootste onge lukken teweeg bracht, bestuurde een vrachtwagen, welke met een zeil, dat aan de inzittenden elk uitzicht ont nam, tot autobus was ingericht. Met een Hollandschen wagen, zoo lazen we, welke er aldus zou uitzien, zou men bier niet op den weg mogen komen. Prachtig, maar waarom laat men Duitsche wagens, alius toege rust, wel toe Voor enkele guldens maken gega digden in zulke rijdende doodkisten retourreizen ze hopen tenminste nog retour te komeu van Duitsch- land op Den Haag en Amsterdam. Ook binoensland worden op roeke looze wijze allerlei particulieren autobusreizen georganiseerd, waarmee den Spoorwegen een oneerlijke con currentie wordt aangedaan en de staat op dezer exploitatie een jaar tekort van 22 millioen krijgt te dek ken. We zouden niet gaarne aansporen tot den strijd tegen de autobussen, welke het platteland uit haar isole ment hebben verlost, maar wel is op het autobusverkeer uit binnen- en buitenland, voor zoover dat laatste zich tot over onze grenzen uitstrekt, meer toezicht noodig, opdat aan het publiek een zoo veilig mogelijk ver voer wordt gegarandeerd. Veilig heidsmaatregelen kosten geld, maar het zija kosten, welke autobusonder nemers zich moeten getroosteD, gelijk de Spoorwegen dat van jaar op jaar hebben gedaan. Hun exploitatie-rekening zal er dan in vele gevallen wel anders gaan uitzieo, maat de billijkheid zal er ook in den strijd van autobus contra spoor door winnen. Ons huidig verkeer is min of meer eeu chaos en uit dien chaos klinken dagelijks de kreten van verongelukte meuschen omhoog. Er valt heel wat te doen om uit den warwinkel van thans een geordenden gang \an zaken te scheppen, lapmiddeltjes helpen niet een geheel nieuw com plex van regelingen moet bier een veiliger verkeer scleppeo. Daartoe lijkt ons de instelling van een Departement voor Verkeer wel aanbevelenswaardig. In andere landen ging men ons trouwens reeds voor. Voor de kleinen. Wij bedoelen hier niet iets te schrijven voor of over de kleuters, maar voor de kleinen in den zin van de armen, de economisch zwaksten. Er zijn, vooral in den tegenwoor- digen somberen tijd, tal van mec- uingsverschilien, maar toch komen er enkele zaken naar voren, waar omtrent mea het vrij algemeen eens is. Daaronder vallen ook de maat regelen in 't belang van de armen en kleinen. Als er in den grooten nood van 's Lands financiën, een verlaging der steungelden dreigde, hebben alle par tijen zlcb uitgesloofd om te bi t x>gen, dat men daaraan toch niet torneD zou. Het mocht waar zijn, dat er enkelen misbruik van den steun maken, Je overgroote meerderheid besteedt bein goed en ondervindt dagelijks, dat hij wel het minimum uil maakt, waarvan een mensch, vooral een gezin, levea kan. En dat er voor bijzondere nooden, winter- kleeding, huisbrand, enz., dan nog niets o vei blijft. De groote gezinnen Verder zijn er de groote gezinnen Als de politiek er niet was de politiek in den misselijken zin des woords dan zou er ook op dit gebied een algemeene aandrang zijn tot groo en steun op velerlei terrein. Helaas, nu minderwaard'ge politiek zich met de kwestie bezig houdt, moeten de groote gezinnen zich in hoofdzaak verlaten op de rechtsche partijen, die, van den weeromstuit, des te harder v or hen mogen ijve ren, hoe meer de overige partijen er onverschillig voor blijven. Denken wij bv. maar eens aan den onbillijken en ongelijkmatigen druk van alle indirecte belastingen op het groote gezin. De crisis-zuivel- wet, die duurdere boter bracht, drukt 't zwaarst op 't groote gezin. En nu weer met de crisis-varkens wet. Tusschen haakjes er is al iets goeds bereikt, nu iedere varkens- mester één beestje voor eigen ge bruik kan slachten zonder daarvoor belasting te betalen. Er moet echter voor het groote gezio een verdere vrijstelling zijn bij het slachten van meer varkens voor eigen gebruik. Met instemming lazen we het des betreffende betoog in de Gldr. „Dit verlangen lijkt ons alleszins redelijk. De groote gezinnen zijn altijd bet kind van de rekening bij elke directe belasting, bij eiken crisis maatregel worden zij het ergste ge troffen. Maar om bijzondere tege moetkoming roepen zij steeds tever geefs. „De menschen in Den Haag be grijpen misschien niet, dat het van eenig belang is of er één of twee varkens voor huisslachting worden vrijgesteld maar in de streken, waar het groote gezin nog algemeen is, beteekencn deze viijstellingen veel. Het varken is voor het groote gezin op het platteland het spaarpotje wij durven zeggen, dat de welvaart en de gezondheid van het groote gezin cr vaak van afhangt. En van dit spaarpotje moet de minst draag krachtige thans afdragen om den toeslag op de exportvarkens te be talen. Dat geld wordt niet alleen met tegenzin betaald, maar het wekt verbittering." Dit laatste is inderdaad volkomen juist. Overal heescht de uiterste ver bittering over deze bepaling. Men kan er dan ook van op aan, dat de voldoening over den steun zal verdwijnen voor de kracht dezer verbittering, aldus de Rejb Is dat de ten slotte noch luttele totaalsom, die er door verkregen wordt, wel waard Laat men toch de varkenshouders, die de laatste jaren niets verdiend hebben, niet tot het uiters'e ve; bitteren, maar hun dat goedkoopere spek vrij laten, hetwelk immers de stad over 't alge meen niet eens begeert Het is ook psychologisch zoo onjuist terwille van klein geldelijk gewin den landbouwersstand, den besten steun voor gezag en orde, wrevelig te stemmun. Dezei dagen hebben we een onzer grootste vrouwelijke sport-sterren ontmoet, eene. die de eer onzer natie want daar ging het om in Los Angelos heeft helpen ophouden. In tal van artikelen en redevoeringen, in welke h;t voor uitzending be- noodigde kapitaal moest worden bijeen gebedeld, hebbeu we het ge hoord omdat de Amerikanen ter Olympiade ia Amsterdam waren verschenen, hadden we als natie den moreelen plicht te aanvaarden ge kregen om oak te Los Angelos ver tegenwoordigd te zijn. Het was een kwestie van nationaal fatsoen. En te zorgen, dat daar in Amerika ook de Nederlandsche vlag zou Tijzen, waren we verplicht aan onze nationale eer. Enfin, de zaak is in orde gekomen. Eükele N.O.C. officials zija met het neusje van ojyZe sportzalm naar Amerika getogen, waar onze vlag een paar maal omhoog is gegaan we hebben onze Olympische ploeg bij haar terugkeer begroet en befuifd. er is wat geroddeld over de „lddiDg" en met dat alles hebben we dan ons nationale fatsoen weten op te houden. Zooals gezegd, een der vrouwe lijke dee neemsteis, aan wie ons land en volk zoo grooten dank verschul digd zijn, hebben we dezer dagen ontmoet, 't Was in... de advertentie kolommen van een dagblad. Jonge dame, 2.L jaar, door uit zending naar de Olympische Spelen te Los Angelos zonder betrekking gekomen, biedt zich aan voor kantoor. Op de hoogte van de Nederlandsche taal en van typen. Toen we dat lazen, hebben we toch werkelijk versteld gestaan. We wisten, dat het begrip „nationale eer" een moeilijk te defiaieeren iets is en daarom hebben we het op ge zag van anderen wel will, a cai- nemen, dat het offer van tienduizen den guldens voor uitzending van een Nederlandsche ploeg naar Los Ange los, noodzakelijk omwille van onzen goeden naam moest worden gebracht We begrijpen er echter niets van, hoe het met de eer der natie en met de verantwoordelijkheid van het Ned. Ol. Com., dat de uitzending orga niseerde, in overeenstemming kan zijn, dat de menschen, die onzen goeden naam te Los Augelos bebben opgehouden, nu als vodden langs de straat worden achtergeialen. o Er was nog iets anders, dat ons in de bedoelde adveitentie trof. De jongedame, welke haar inzond, is ongetwijfeld op het gebied van sport een beroemdheid, tot machtig veel in staat. Ze kan misschien nationale en internationale records breken haar portret zullen we /er- moedelijk talrijke malen in de krant hebben gezien haar naam komt wellicht in elk Maandagochtendblad voor. Maar als het om haar bestaan gaat en ze moet een betrekking zoeken, dan kan ze ter aanbzveling niets anders vermelden, dan dat ze de Nederlandsche taal kan schrijven met de hand en op de machine. Een merkwaardig beeld van wat de moderne jeugdopvoeding schept, jonge menschen, wier heele den ken vervuld is van sport, records breken. ééndagsglorie nastreven onbruikbare krachten overigens in het maatschappelijk en economisch bestel. Laat de advertentie van de Olym pische athlete een waarschuwing zijo. Sport is goed, zoover sport aan de ontwikkeling van onze arbeidskracht en aan de gaafheid van onzen geest ten goede kan komen, dus als middel tot hooger doel, niet als doel zelve. Studietijd behoort te zijn een periode, waarin de jongeling of het jonge meisje zich den weg baant naar een maatschappelijke positie in en voor het leven. Tegenwoordig meent de jeugd, dat ze het recht heeft om voor ze in wasdom den maatschappelijken tredmolen moet betreden, zich zooveel mogelijk in de sport uit te leven, waarbij de studie vervelende en belemmerende bijzaak is, in welke men zich zoo oppervlakkig mogelijk moet zien te schikken. Sportglorie taant reeds, als het eigenlijke leven pas begint. Als de veel gelauwerde sport-eDtbousiast zijn eerste zelfstandige schreden op zijn levensweg moet zetten, staat bij vaak hulpeloos. Hij, die op de siutelbaan altijd zoo snel was, strom pelt dan dikwijls ellendig voort. Algem. weekoverzicht De zomertijd ten einde. De crisistijd nog niet. De regee ring en de Amsterdacasche stem- pelvacantie. Nieuwe loons verlaging bij de Spoorwegen De Duitsche contingenteerings- plannen en de boycot actie der Hollandsche tuinders. Allerlei. o Van Zaterdag op Zondag, des oachts te 3 uur, eindigt de zomertijd. Dan moet de klok een uur worden achteruitgezet. We raden onzen lezers echter aan om de ceremonie den avond te voren of den ochtend er op te vervullenhet is ons een vorigen keer gebleken, dat de zaak daarmee ook in orde is. Het is met een tikje weemoed, dat we nu offi cieel afscheid gaan nemen van den zomer, die zoo mooi was in dit jaar, dat we baast onze crisiszorgen heb ben vergeten.... o— Ja. als we met het crisisklokje ook eens zoo konden handelen, als met de wijzers van onze pendulen 1 Wat zouden we er een gang in brengen. Nu echter is aan den ciisistijd nog geen einde te zien. De regeering rekent nog op een langen duur. Van de week heeft ze de commissie nog geïnstalleerd, welke onder voorzitter schap van oud-minister Lambooy onderzoeken zal, in hoeverre de werkloozensteun gedeeltelijk door steun in uatura vervangen zal kunnen worden. Staatscommissies nemen over het algemeen ruim den tijd voor haar werk en dat alleen reeds is voldoende om te concludeeren, dat de regeering niet op een spoedigen keer ten goede in het economische leven rekent. Het is velen onbegrijpelijk voor gekomen, dat de Amscerdamsche overheid de werkloozen, die dat wenschten, van hun stempelplicht ontslagen heeft voor den dag, dat ze in Den Haag ter gelegenheid van de opening der Staten Generaal zouden gaan deraonstreeren. bij welke ge tegenheid ernstige relletjes door de demonstranten ziiti uitgelokt en de pohtie-ageut Baas, onderwijl deze rustig hel verkeer in de binnenstad stond te regelen, lafhartig werd neer gestoken. De houding der Amster- damscbe autoriteiten is te meer af keurenswaardig g«. worden, nu we uit een mededeeling van minister Ruys weten, dat de regeering vooraf aan het gemeentebestuur van de hoofd stad nog dringend heeft verzocht om van de verleening van stempelvacantie af te zien. Aan dat verzoek is niet voldaan. De ochtendstempeling, door de rijksbepaliDgen voorgeschreven, is doorgegaan, maar voor de middag- itempeling, door de gemeente bepaald is vrijaf gegeven met behoud vaD steungeld voor dien dag. Amsterdam rnoet niet k'agen, als haar autonomie wordt geknothet gemeentebestuur laat er geen gelegenheid voorbij gaan om te demonstreereD, dat het niet tot een vrijwillige samenwerking in aangelegenheden van bestuur en openbare orde is te bewegen. De directie der Spoorwegen over weegt op het oogenblik een nieuwe loonsverlaging, omdat ze in Juni, toen de eerste voorstellen tot loonsver laging werden gedaan, niet zou hebben voorzien, dat de bedrijfs- uirkomsten zulke geweldige inzinking zouden verfoonen, als nu het geval is gebleken. Naar men zich herinnert, is het toen bij een verlaging ad 5 pet. ge bleven, een verlaging, welke tenslotte door de erbeiders en beambten is geaccepteerd, omdat ze tot een 10- procents verlaging zouden zijn ge dwongen, in het tegenovergestelde geval. Er is toen tevens overeen gekomen. dat vóór 1 Januari a.s. geen nieuwe verslechteringen zouden worden ingevoeld. De allernieuwste plannen der spoorweg-directie, welke voor een tekort ad 22 millioen op de bedrijfsvoering in het laatste jaar slaat, zullen derhalve voor de eerst komende maanden wel geen effect meer kunnen hebben. o— Men blijft zich hier te lande ern stig bezórgd maken over de Duitsche cor.tingenteeringsplannen. door welke aan onze export van land-, tuinbouw, zuivel- en industrieproducten den genadeslag dreigt te worden toege bracht. De Duitschers n.l. beoogen niet, gelijk wij dat hebben gedaan te contingenteeren op basis van 100 pCt. van het gemiddelde uit de laatste jaren, maar op slechts 40 a 50 pCt. Dat beteekent. dat we b.v. alleen reeds voor hel artikel kooien (planten) met een surplus van 50 millioen stuks zouden blijven zitten. Men begrijpt, van welke catastrophale beteekenis zulks zou zijn voor de marktprijzen. Tal van andere artikelen worden evenals de kooien met waardeloosheid bedreigd Onder die omstandigheden is het te begrijpen, dat boeren en tuinders bereid zijn om een willig oor te leenen aan den oproep om de Duitsche industrieproducten te boycotten. De actie daartoe breidt zich meer en meer uit. Het wapen is zeer scherp en daardoor gevaarlijk maar bet kan doeltreffend zijn, omdat de Duitschers nog altijd drie maal zooveel ons land binnenvoeren, dan wij in Duitschland kunnen brengen. 'O Tenslotte eenig allerlei. De staking bij de Machinefabriek en Scheepswerf van Piet Smit in Rot terdam is geëindigd na een duur van verscheidene maanden. De arbeiders hebben zich in loonsverlaging moe ten schikken De Nederlandsche Olympische ploeg wordt Zaterdag middag weer eens gehuldigd, nu op het terrein der Kol. Tentoonstelling te Scheveniogeo. Prins Hendrik zal er bij zijn en oud minister Weiter. Ons dunkt, dat er naar verhouding van de resultaten nu genoeg ge huldigd is, maar ja de Indische Tentoonstelling behoeft misschien nog eenige reclame. Zou het zijn om beroemd te worden of enkel maar om wat brood voor het veege lijf te bemachtigen, dat er de laatste jaren zooveel komieke vertooningen op touw gezet worden Het is begonnen met wereldreizi- g r> op fietsen, oude auto's of andere kaduke karretjes. Het eindigde met wereld wandelaars, ja met abner maliteiten, die kopjeduikend of rug gelingsloopend de wereld rond wilden... Men kan het zoo gek niet uit denken of er is een of andere lief hebber die het uitvoert. Een groot deel der Oceaanvliege- rijen moeten ook op het debet van deze komiekighedeu gezet woiden Ze hebbeu immers absoluut geen nut, ook al praat de pers er nog zooveel over. Waarom moest een heel gezin be proeven over den Atlantischen Oceaan te vliegen, zich zelf in ge vaar te brengen en heel de wereld in iep en rcer, om het te redden Er was absoluut geen reden voor te vinden, al praat de pers er nog zoo lang over. O ja. de pers. Als die er zich niet mee moeide zou de zaak der waag halztrij niet zoo floreeren. Momenteel hebben we weer het mooie geval van een Dui:sche dame, die in een kaoo raar Londen wil. Ze zwerft al enkele dagen langs onze kust maar ze komt niet verder. Ze voer in haar bootje een tentje mee, heeft geen cent op zak en o\er- nacht op 't strand. 'I enminste als er geen brave kustbewoners zijn die door het krantengeschrijf over de heldhaftige dame in vervoering ge raken en de dame huisvesten en voeden... Wat nut heeft dat alles Wat wil de dame bereiken met haar adsurden tocht Niets. Ze gaat zóó maar. Wil waarschijnlijk „genoemd" wor den. Het „noch nie dagewezenes" moet vertoond woideu. En de domme menschheid slikt het allemaal weer. De Noord-Hollandsche bladen zijn al dagenlang bezig met de „romantieke" verhalen, hoe de dame met de branding worstelde, terug moest. enz. enz. En de lezers genieten. Wat leven we toch in een grooten tijd, die zich bezig houdt met reuze problemen 1 VENRAY. 1 October 1932. Ontginning van woeste-gronden. Ten bate der ontginning van woes te gronden worden voor elk der volgende gemeenten op de begroo ting van Economische Zaken en Arbeid de volgende bedragen uilge trokken: Venray f 6200, Bergen f 80(0, Posterholt f 1000, Mclick-Herken- bosch f 3200, Vlodrop f 2800, Bu- del f 4400, Deurne f 4000. Het door Gedeputeerde Staten van Limburg toegewezen aandeel van de uitkeering der Wegenbelas ting bedraagt voor de gemeente Ven ray f 3581.12; zijnde voor onderhoud van in totaal 5.3 K.M. gemeente wegen. Ingevolge de Bouwverordening werd vergunning verleend aan P. A. van Opbergen, Hofstraat tot h;t bouwen van een werkplaats en atelier, en aan H. Poels, slager, tot herbouw van zijn slagerij en aan J. A. Poels tot het bouwen va^ een arbeiders woning op de „Lange Stukken." Op de Woensdag alhier ge houden veemarkt waren aangevoerd in totaal 364 stuks vee. Stieren 1; Dragend vee 72; Gust vee 21; Vet vee 24; Kalveren 5; Biggen 241. Handel levendig, prijzen hooger. Prijzen vaarzen f 150 tot f 200. Dragende koeien f 200 tot f 250. Vette rundereu 25 tot 28 ct. per K.g. levend gewicht. Biggen van f 6 tot f 8 per stuk. Patronaatsnieuws. Deze week kreeg ons Patronaat van iemand de welkome tijding, dat hij een smid opdracht zou geven om de palen, die op het voorplein van het gebouw staan, onderling met ijzeren staven te verbinden. Op deze manier, gelijk uit beste bron wa3 vernomen, kon het voorplein beschouwd worden als een niet voor het publiek toegankelijke plaats en mogen er des avonds fietsen wor den geplaatst, zonder dat men met de wet in botsing komt. Dit is een oplossing voor degenen, die uitvoeringen enz. bezoeken en voor wier fietsen in het gebouw nu eenmaal geen plaats is; zeker niet wanneer er lessen zijn. Den milden gever hartelijk daük Woensdagmiddag werd voor jon gere kinderen van degenen, die iets voor den op te richten speeltuin hebben gegeven of althans beloofd, een uitvoering gehouden. Deze is buitengewoon in den smaak geval len. Aan leden van onderwijzend personeel waren kaarten ter uitdeeling verstrekt voor een aantal andere kinc'eren. Dezen keer werd geen on derscheid gemaakt tusschen donateurs van het Patronaat en donateurs van den speeltuin. Mogelijk dat dit nog een wijle zoo kan blijven. Zooals men evenwel weet. gaat het oprichten van den eventueel op te richten speeltuin niet uit van het Patronaat als zoodanig. Voor dona teurs van het Patronaat bestaan andere uitnoodigingskaarten. Onaan genaam is het, dat kinderen moeten worden afgewezen, die dringend ver zoeken om tegen entreegeld te wor den toegelaten, Wie de wet kent, weet dat dit niet zoo maar is ge oorloofd. Laat men lid worden van den speeltuin, dan is het in orde. Het wordt nu meenens met de indeeling der Pafronaatsjongens in de z g. verplichte Groepen en met hun voorgeschreven patronaatskostuum. 't Is zoo de bedoeling van de Hooge Kerkelijke Overheid. Op den Patronatendag te Roer mond j.l. Zondag waren er dan ook al zeer velen, die het kostuum droe gen. ook uit kleinere plaatsen. Woensdag j.l. ontving het Patro naat ten antwoord, dat men de kostuums bij den middenstand kan bestellen; dat deze wel geen bizon- der groote provisie zal genieten, maar ook geeuerlei risico zal hebben te lijden, 't Is in ieder geval wat en het principe is tenminste gered. In de Groepen zelf komt nogal eenige verandering. Zoo zal b.v, een Groep niet langer bestaan uit jon gens van één en dezelfde buurt. Als dus binnenkort cuders vernemen, dat hun jongen niet langer tot een Groep behoort, behoeven ze daaruit volstrekt niet te besluiten, dat de jongen iets verkeerds zou hebben gedaan. Voetbalsport. Verleden Zoodag wist Albatros haar eersten Competitiewedstrijd tegen Horst I te winnen met 2—0. Jongens zorgt, dat ook morgen Zondag de overwinning in Venray blijft. Maandag werd voor rekening van den Heer G. Baken alhier aan besteed het bouwen van een woon en winkelhuis aan de Schoolstraat. Ingeschreven werd als volgt Th. Claassens. Venray f 4898 Th. Vissers, Wanssum f 4850 M. Verstralen, Blitterswijk f 4839 Maassen-Siebers. Venray f 4797 Zwitserlood-Tielen f 4760

Peel en Maas | 1932 | | pagina 1