iMmm
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
iJAC.rONCK>
MANUFACTURE j
VOORDEELIOT
MANUFACTUREN
fYOORDEEUQST/
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Een verkeers
minister
Uit eigen land.
Ons Weekpraatje.
Moderne dwaasheden
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 1 October 1932
Drie en vijftigste""Jaargang No. 40
l BLIJKEN l
TOCH HET J
PEEL EN MAAS
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER ADVERTENTIEN: 1—8 regels 60 cent, elke regei meer 7 et.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MDNUKHOl VEN DA Y
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland t 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
O. L. Vrouw Behoudenis
der Kranken, Oostrum.
Er begint een publieke geest
vaardig te worden, welke zich k eit
tegen verder misbruik van den weg
door onverantwoordelijk-rijdende
chauffeurs van allerlei slag. Nu het
aantal verkeersongelukken meer en
meer toeneemt, schijnen de mot^r
duivels met grooter onverschilligheid
dan voorheen tegenover de gevolgen
van hun roekeloosheid te staaa. Iets
vreeselijks, dat regelmatig gaat ge
beuren, verliest op deo duur haar
schrikwekkend karakter. Als er on
verwachts ergens een brandje uit-
br.ekt, loopt een halve gemeente te
hoop, maar ais er elk uur vaa den
dag zoo iets te bezichtigen zou val
len. kwam al gauw niemand meer
ki,k:n.
Op het moment maakt het al geen
indruk maar op ons, als we dagelijks
in de krant vluchtig de lijst van
verkeersongelukken doorzien. Alleen
een typische bijzonderheid kan ons
nog boeien, als b.v. een toevoeging,
dat de chauffeur, die de aanrijdmy
veroorzaakte, dronken en onder
hevig verzet werd gearresteerd. Of
de chauffeur keek even naar het lijk
van zijn slachtoffer, haaide zijn
schouders op en reed w^g
Juist die bijzonderheden hebben
gemaakt, dat het publiek kregelig
werd en stelling neemt tegen de
motorduivels.
Er moet iets gedaan worden voor
veiliger verkeer. De tegenwoordige
bepalingen zijn geheel onvoldoende.
Er moeten zwaarder straffen komen
voor hen, die door schuld, door
drankgebruik b.v., onverschilligheid
of roekeloosheid, ongelukken ver
oorzaken.
Aan dezulken moet levenslang,
althans voor verscheidene jaren, de
bevoegdheid worden ontnomen om
een auto of motor te besturen.
De leeftijdsgrens moet worden
verhoogd aan de bestuurders moeten
hoogere eischen van vaardigheid
worden gesteld moreele minder
waardigheid (herhaaldelijk betoonde
roekeloosheid en onverschilligheid)
moet grond kunnen opleveren voor
ontneming van het rijbewijs.
De werktijd van chauffeurs be
hoort wettelijk te worden geregeld.
Aan wagens, voor personen ver-
voer iDgericht, en aan de besturing
van zulke wagens, moeten strenge
eischen worden gesteld.
De Duitsche chauffeur, die dezer
dagen bij Hilversum op de bekende
roekelooze wijze van „het-kan-nog-
net" de Gooische Tram wilde pas
seeren, en daarbij de grootste onge
lukken teweeg bracht, bestuurde een
vrachtwagen, welke met een zeil, dat
aan de inzittenden elk uitzicht ont
nam, tot autobus was ingericht. Met
een Hollandschen wagen, zoo lazen
we, welke er aldus zou uitzien, zou
men bier niet op den weg mogen
komen. Prachtig, maar waarom laat
men Duitsche wagens, alius toege
rust, wel toe
Voor enkele guldens maken gega
digden in zulke rijdende doodkisten
retourreizen ze hopen tenminste
nog retour te komeu van Duitsch-
land op Den Haag en Amsterdam.
Ook binoensland worden op roeke
looze wijze allerlei particulieren
autobusreizen georganiseerd, waarmee
den Spoorwegen een oneerlijke con
currentie wordt aangedaan en de
staat op dezer exploitatie een jaar
tekort van 22 millioen krijgt te dek
ken.
We zouden niet gaarne aansporen
tot den strijd tegen de autobussen,
welke het platteland uit haar isole
ment hebben verlost, maar wel is op
het autobusverkeer uit binnen- en
buitenland, voor zoover dat laatste
zich tot over onze grenzen uitstrekt,
meer toezicht noodig, opdat aan het
publiek een zoo veilig mogelijk ver
voer wordt gegarandeerd. Veilig
heidsmaatregelen kosten geld, maar
het zija kosten, welke autobusonder
nemers zich moeten getroosteD, gelijk
de Spoorwegen dat van jaar op jaar
hebben gedaan.
Hun exploitatie-rekening zal er
dan in vele gevallen wel anders gaan
uitzieo, maat de billijkheid zal er
ook in den strijd van autobus contra
spoor door winnen.
Ons huidig verkeer is min of meer
eeu chaos en uit dien chaos klinken
dagelijks de kreten van verongelukte
meuschen omhoog. Er valt heel wat
te doen om uit den warwinkel van
thans een geordenden gang \an
zaken te scheppen, lapmiddeltjes
helpen niet een geheel nieuw com
plex van regelingen moet bier een
veiliger verkeer scleppeo.
Daartoe lijkt ons de instelling van
een Departement voor Verkeer wel
aanbevelenswaardig. In andere landen
ging men ons trouwens reeds voor.
Voor de kleinen.
Wij bedoelen hier niet iets te
schrijven voor of over de kleuters,
maar voor de kleinen in den zin van
de armen, de economisch zwaksten.
Er zijn, vooral in den tegenwoor-
digen somberen tijd, tal van mec-
uingsverschilien, maar toch komen
er enkele zaken naar voren, waar
omtrent mea het vrij algemeen eens
is.
Daaronder vallen ook de maat
regelen in 't belang van de armen
en kleinen.
Als er in den grooten nood van
's Lands financiën, een verlaging der
steungelden dreigde, hebben alle par
tijen zlcb uitgesloofd om te bi t x>gen,
dat men daaraan toch niet torneD
zou. Het mocht waar zijn, dat er
enkelen misbruik van den steun
maken, Je overgroote meerderheid
besteedt bein goed en ondervindt
dagelijks, dat hij wel het minimum
uil maakt, waarvan een mensch, vooral
een gezin, levea kan. En dat er
voor bijzondere nooden, winter-
kleeding, huisbrand, enz., dan nog
niets o vei blijft.
De groote gezinnen
Verder zijn er de groote gezinnen
Als de politiek er niet was de
politiek in den misselijken zin des
woords dan zou er ook op dit
gebied een algemeene aandrang zijn
tot groo en steun op velerlei terrein.
Helaas, nu minderwaard'ge politiek
zich met de kwestie bezig houdt,
moeten de groote gezinnen zich in
hoofdzaak verlaten op de rechtsche
partijen, die, van den weeromstuit,
des te harder v or hen mogen ijve
ren, hoe meer de overige partijen er
onverschillig voor blijven.
Denken wij bv. maar eens aan
den onbillijken en ongelijkmatigen
druk van alle indirecte belastingen
op het groote gezin. De crisis-zuivel-
wet, die duurdere boter bracht, drukt
't zwaarst op 't groote gezin.
En nu weer met de crisis-varkens
wet.
Tusschen haakjes er is al iets
goeds bereikt, nu iedere varkens-
mester één beestje voor eigen ge
bruik kan slachten zonder daarvoor
belasting te betalen.
Er moet echter voor het groote
gezio een verdere vrijstelling zijn bij
het slachten van meer varkens voor
eigen gebruik.
Met instemming lazen we het des
betreffende betoog in de Gldr.
„Dit verlangen lijkt ons alleszins
redelijk. De groote gezinnen zijn
altijd bet kind van de rekening bij
elke directe belasting, bij eiken crisis
maatregel worden zij het ergste ge
troffen. Maar om bijzondere tege
moetkoming roepen zij steeds tever
geefs.
„De menschen in Den Haag be
grijpen misschien niet, dat het van
eenig belang is of er één of twee
varkens voor huisslachting worden
vrijgesteld maar in de streken, waar
het groote gezin nog algemeen is,
beteekencn deze viijstellingen veel.
Het varken is voor het groote gezin
op het platteland het spaarpotje
wij durven zeggen, dat de welvaart
en de gezondheid van het groote
gezin cr vaak van afhangt. En van
dit spaarpotje moet de minst draag
krachtige thans afdragen om den
toeslag op de exportvarkens te be
talen. Dat geld wordt niet alleen
met tegenzin betaald, maar het wekt
verbittering."
Dit laatste is inderdaad volkomen
juist. Overal heescht de uiterste ver
bittering over deze bepaling.
Men kan er dan ook van op aan,
dat de voldoening over den steun
zal verdwijnen voor de kracht dezer
verbittering, aldus de Rejb
Is dat de ten slotte noch luttele
totaalsom, die er door verkregen
wordt, wel waard Laat men toch
de varkenshouders, die de laatste
jaren niets verdiend hebben, niet tot
het uiters'e ve; bitteren, maar hun
dat goedkoopere spek vrij laten,
hetwelk immers de stad over 't alge
meen niet eens begeert
Het is ook psychologisch zoo
onjuist terwille van klein geldelijk
gewin den landbouwersstand, den
besten steun voor gezag en orde,
wrevelig te stemmun.
Dezei dagen hebben we een onzer
grootste vrouwelijke sport-sterren
ontmoet, eene. die de eer onzer natie
want daar ging het om in Los
Angelos heeft helpen ophouden. In
tal van artikelen en redevoeringen,
in welke h;t voor uitzending be-
noodigde kapitaal moest worden
bijeen gebedeld, hebbeu we het ge
hoord omdat de Amerikanen ter
Olympiade ia Amsterdam waren
verschenen, hadden we als natie den
moreelen plicht te aanvaarden ge
kregen om oak te Los Angelos ver
tegenwoordigd te zijn. Het was een
kwestie van nationaal fatsoen. En te
zorgen, dat daar in Amerika ook de
Nederlandsche vlag zou Tijzen, waren
we verplicht aan onze nationale eer.
Enfin, de zaak is in orde gekomen.
Eükele N.O.C. officials zija met het
neusje van ojyZe sportzalm naar
Amerika getogen, waar onze vlag
een paar maal omhoog is gegaan
we hebben onze Olympische ploeg
bij haar terugkeer begroet en befuifd.
er is wat geroddeld over de „lddiDg"
en met dat alles hebben we dan ons
nationale fatsoen weten op te houden.
Zooals gezegd, een der vrouwe
lijke dee neemsteis, aan wie ons land
en volk zoo grooten dank verschul
digd zijn, hebben we dezer dagen
ontmoet, 't Was in... de advertentie
kolommen van een dagblad.
Jonge dame, 2.L jaar, door uit
zending naar de Olympische
Spelen te Los Angelos zonder
betrekking gekomen, biedt zich
aan voor kantoor. Op de hoogte
van de Nederlandsche taal en
van typen.
Toen we dat lazen, hebben we
toch werkelijk versteld gestaan. We
wisten, dat het begrip „nationale
eer" een moeilijk te defiaieeren iets
is en daarom hebben we het op ge
zag van anderen wel will, a cai-
nemen, dat het offer van tienduizen
den guldens voor uitzending van een
Nederlandsche ploeg naar Los Ange
los, noodzakelijk omwille van onzen
goeden naam moest worden gebracht
We begrijpen er echter niets van,
hoe het met de eer der natie en met
de verantwoordelijkheid van het Ned.
Ol. Com., dat de uitzending orga
niseerde, in overeenstemming kan
zijn, dat de menschen, die onzen
goeden naam te Los Augelos bebben
opgehouden, nu als vodden langs de
straat worden achtergeialen.
o
Er was nog iets anders, dat ons
in de bedoelde adveitentie trof.
De jongedame, welke haar inzond,
is ongetwijfeld op het gebied van
sport een beroemdheid, tot machtig
veel in staat. Ze kan misschien
nationale en internationale records
breken haar portret zullen we /er-
moedelijk talrijke malen in de krant
hebben gezien haar naam komt
wellicht in elk Maandagochtendblad
voor. Maar als het om haar bestaan
gaat en ze moet een betrekking
zoeken, dan kan ze ter aanbzveling
niets anders vermelden, dan dat ze
de Nederlandsche taal kan schrijven
met de hand en op de machine.
Een merkwaardig beeld van wat
de moderne jeugdopvoeding schept,
jonge menschen, wier heele den
ken vervuld is van sport, records
breken. ééndagsglorie nastreven
onbruikbare krachten overigens in
het maatschappelijk en economisch
bestel.
Laat de advertentie van de Olym
pische athlete een waarschuwing zijo.
Sport is goed, zoover sport aan de
ontwikkeling van onze arbeidskracht
en aan de gaafheid van onzen geest
ten goede kan komen, dus als middel
tot hooger doel, niet als doel zelve.
Studietijd behoort te zijn een
periode, waarin de jongeling of het
jonge meisje zich den weg baant
naar een maatschappelijke positie in
en voor het leven. Tegenwoordig
meent de jeugd, dat ze het recht
heeft om voor ze in wasdom den
maatschappelijken tredmolen moet
betreden, zich zooveel mogelijk in
de sport uit te leven, waarbij de
studie vervelende en belemmerende
bijzaak is, in welke men zich zoo
oppervlakkig mogelijk moet zien te
schikken.
Sportglorie taant reeds, als het
eigenlijke leven pas begint. Als de
veel gelauwerde sport-eDtbousiast
zijn eerste zelfstandige schreden op
zijn levensweg moet zetten, staat bij
vaak hulpeloos. Hij, die op de
siutelbaan altijd zoo snel was, strom
pelt dan dikwijls ellendig voort.
Algem. weekoverzicht
De zomertijd ten einde. De
crisistijd nog niet. De regee
ring en de Amsterdacasche stem-
pelvacantie. Nieuwe loons
verlaging bij de Spoorwegen
De Duitsche contingenteerings-
plannen en de boycot actie der
Hollandsche tuinders. Allerlei.
o
Van Zaterdag op Zondag, des
oachts te 3 uur, eindigt de zomertijd.
Dan moet de klok een uur worden
achteruitgezet. We raden onzen lezers
echter aan om de ceremonie den
avond te voren of den ochtend er
op te vervullenhet is ons een
vorigen keer gebleken, dat de zaak
daarmee ook in orde is. Het is met
een tikje weemoed, dat we nu offi
cieel afscheid gaan nemen van den
zomer, die zoo mooi was in dit jaar,
dat we baast onze crisiszorgen heb
ben vergeten....
o—
Ja. als we met het crisisklokje ook
eens zoo konden handelen, als met
de wijzers van onze pendulen 1 Wat
zouden we er een gang in brengen.
Nu echter is aan den ciisistijd nog
geen einde te zien. De regeering
rekent nog op een langen duur. Van
de week heeft ze de commissie nog
geïnstalleerd, welke onder voorzitter
schap van oud-minister Lambooy
onderzoeken zal, in hoeverre de
werkloozensteun gedeeltelijk door
steun in uatura vervangen zal kunnen
worden. Staatscommissies nemen over
het algemeen ruim den tijd voor haar
werk en dat alleen reeds is voldoende
om te concludeeren, dat de regeering
niet op een spoedigen keer ten goede
in het economische leven rekent.
Het is velen onbegrijpelijk voor
gekomen, dat de Amscerdamsche
overheid de werkloozen, die dat
wenschten, van hun stempelplicht
ontslagen heeft voor den dag, dat ze
in Den Haag ter gelegenheid van de
opening der Staten Generaal zouden
gaan deraonstreeren. bij welke ge
tegenheid ernstige relletjes door de
demonstranten ziiti uitgelokt en de
pohtie-ageut Baas, onderwijl deze
rustig hel verkeer in de binnenstad
stond te regelen, lafhartig werd neer
gestoken. De houding der Amster-
damscbe autoriteiten is te meer af
keurenswaardig g«. worden, nu we uit
een mededeeling van minister Ruys
weten, dat de regeering vooraf aan
het gemeentebestuur van de hoofd
stad nog dringend heeft verzocht om
van de verleening van stempelvacantie
af te zien. Aan dat verzoek is niet
voldaan. De ochtendstempeling, door
de rijksbepaliDgen voorgeschreven, is
doorgegaan, maar voor de middag-
itempeling, door de gemeente bepaald
is vrijaf gegeven met behoud vaD
steungeld voor dien dag. Amsterdam
rnoet niet k'agen, als haar autonomie
wordt geknothet gemeentebestuur
laat er geen gelegenheid voorbij gaan
om te demonstreereD, dat het niet
tot een vrijwillige samenwerking in
aangelegenheden van bestuur en
openbare orde is te bewegen.
De directie der Spoorwegen over
weegt op het oogenblik een nieuwe
loonsverlaging, omdat ze in Juni, toen
de eerste voorstellen tot loonsver
laging werden gedaan, niet zou
hebben voorzien, dat de bedrijfs-
uirkomsten zulke geweldige inzinking
zouden verfoonen, als nu het geval
is gebleken.
Naar men zich herinnert, is het
toen bij een verlaging ad 5 pet. ge
bleven, een verlaging, welke tenslotte
door de erbeiders en beambten is
geaccepteerd, omdat ze tot een 10-
procents verlaging zouden zijn ge
dwongen, in het tegenovergestelde
geval. Er is toen tevens overeen
gekomen. dat vóór 1 Januari a.s.
geen nieuwe verslechteringen zouden
worden ingevoeld. De allernieuwste
plannen der spoorweg-directie, welke
voor een tekort ad 22 millioen op
de bedrijfsvoering in het laatste jaar
slaat, zullen derhalve voor de eerst
komende maanden wel geen effect
meer kunnen hebben.
o—
Men blijft zich hier te lande ern
stig bezórgd maken over de Duitsche
cor.tingenteeringsplannen. door welke
aan onze export van land-, tuinbouw,
zuivel- en industrieproducten den
genadeslag dreigt te worden toege
bracht. De Duitschers n.l. beoogen
niet, gelijk wij dat hebben gedaan
te contingenteeren op basis van
100 pCt. van het gemiddelde uit
de laatste jaren, maar op slechts 40
a 50 pCt. Dat beteekent. dat we
b.v. alleen reeds voor hel artikel
kooien (planten) met een surplus van
50 millioen stuks zouden blijven
zitten. Men begrijpt, van welke
catastrophale beteekenis zulks zou
zijn voor de marktprijzen. Tal van
andere artikelen worden evenals de
kooien met waardeloosheid bedreigd
Onder die omstandigheden is
het te begrijpen, dat boeren en
tuinders bereid zijn om een willig
oor te leenen aan den oproep om
de Duitsche industrieproducten te
boycotten. De actie daartoe breidt
zich meer en meer uit. Het wapen
is zeer scherp en daardoor gevaarlijk
maar bet kan doeltreffend zijn, omdat
de Duitschers nog altijd drie maal
zooveel ons land binnenvoeren, dan
wij in Duitschland kunnen brengen.
'O
Tenslotte eenig allerlei. De
staking bij de Machinefabriek en
Scheepswerf van Piet Smit in Rot
terdam is geëindigd na een duur van
verscheidene maanden. De arbeiders
hebben zich in loonsverlaging moe
ten schikken De Nederlandsche
Olympische ploeg wordt Zaterdag
middag weer eens gehuldigd, nu op
het terrein der Kol. Tentoonstelling
te Scheveniogeo. Prins Hendrik zal
er bij zijn en oud minister Weiter.
Ons dunkt, dat er naar verhouding
van de resultaten nu genoeg ge
huldigd is, maar ja de Indische
Tentoonstelling behoeft misschien
nog eenige reclame.
Zou het zijn om beroemd te
worden of enkel maar om wat brood
voor het veege lijf te bemachtigen,
dat er de laatste jaren zooveel
komieke vertooningen op touw gezet
worden
Het is begonnen met wereldreizi-
g r> op fietsen, oude auto's of andere
kaduke karretjes. Het eindigde
met wereld wandelaars, ja met abner
maliteiten, die kopjeduikend of rug
gelingsloopend de wereld rond
wilden...
Men kan het zoo gek niet uit
denken of er is een of andere lief
hebber die het uitvoert.
Een groot deel der Oceaanvliege-
rijen moeten ook op het debet van
deze komiekighedeu gezet woiden
Ze hebbeu immers absoluut geen nut,
ook al praat de pers er nog zooveel
over.
Waarom moest een heel gezin be
proeven over den Atlantischen
Oceaan te vliegen, zich zelf in ge
vaar te brengen en heel de wereld
in iep en rcer, om het te redden
Er was absoluut geen reden voor
te vinden, al praat de pers er nog
zoo lang over.
O ja. de pers. Als die er zich niet
mee moeide zou de zaak der waag
halztrij niet zoo floreeren.
Momenteel hebben we weer het
mooie geval van een Dui:sche dame,
die in een kaoo raar Londen wil.
Ze zwerft al enkele dagen langs
onze kust maar ze komt niet verder.
Ze voer in haar bootje een tentje
mee, heeft geen cent op zak en o\er-
nacht op 't strand. 'I enminste als er
geen brave kustbewoners zijn die
door het krantengeschrijf over de
heldhaftige dame in vervoering ge
raken en de dame huisvesten en
voeden...
Wat nut heeft dat alles Wat wil
de dame bereiken met haar adsurden
tocht Niets. Ze gaat zóó maar.
Wil waarschijnlijk „genoemd" wor
den. Het „noch nie dagewezenes"
moet vertoond woideu.
En de domme menschheid slikt het
allemaal weer. De Noord-Hollandsche
bladen zijn al dagenlang bezig met
de „romantieke" verhalen, hoe de
dame met de branding worstelde,
terug moest. enz. enz. En de lezers
genieten.
Wat leven we toch in een grooten
tijd, die zich bezig houdt met reuze
problemen 1
VENRAY. 1 October 1932.
Ontginning van woeste-gronden.
Ten bate der ontginning van woes
te gronden worden voor elk der
volgende gemeenten op de begroo
ting van Economische Zaken en
Arbeid de volgende bedragen uilge
trokken:
Venray f 6200, Bergen f 80(0,
Posterholt f 1000, Mclick-Herken-
bosch f 3200, Vlodrop f 2800, Bu-
del f 4400, Deurne f 4000.
Het door Gedeputeerde Staten
van Limburg toegewezen aandeel
van de uitkeering der Wegenbelas
ting bedraagt voor de gemeente Ven
ray f 3581.12; zijnde voor onderhoud
van in totaal 5.3 K.M. gemeente
wegen.
Ingevolge de Bouwverordening
werd vergunning verleend aan P.
A. van Opbergen, Hofstraat tot h;t
bouwen van een werkplaats en atelier,
en aan H. Poels, slager, tot herbouw
van zijn slagerij en aan J. A. Poels
tot het bouwen va^ een arbeiders
woning op de „Lange Stukken."
Op de Woensdag alhier ge
houden veemarkt waren aangevoerd
in totaal 364 stuks vee.
Stieren 1; Dragend vee 72; Gust
vee 21; Vet vee 24; Kalveren 5;
Biggen 241.
Handel levendig, prijzen hooger.
Prijzen vaarzen f 150 tot f 200.
Dragende koeien f 200 tot f 250.
Vette rundereu 25 tot 28 ct. per
K.g. levend gewicht.
Biggen van f 6 tot f 8 per stuk.
Patronaatsnieuws.
Deze week kreeg ons Patronaat
van iemand de welkome tijding, dat
hij een smid opdracht zou geven om
de palen, die op het voorplein van
het gebouw staan, onderling met
ijzeren staven te verbinden. Op
deze manier, gelijk uit beste bron
wa3 vernomen, kon het voorplein
beschouwd worden als een niet voor
het publiek toegankelijke plaats en
mogen er des avonds fietsen wor
den geplaatst, zonder dat men met
de wet in botsing komt.
Dit is een oplossing voor degenen,
die uitvoeringen enz. bezoeken en
voor wier fietsen in het gebouw nu
eenmaal geen plaats is; zeker niet
wanneer er lessen zijn.
Den milden gever hartelijk daük
Woensdagmiddag werd voor jon
gere kinderen van degenen, die iets
voor den op te richten speeltuin
hebben gegeven of althans beloofd,
een uitvoering gehouden. Deze is
buitengewoon in den smaak geval
len. Aan leden van onderwijzend
personeel waren kaarten ter uitdeeling
verstrekt voor een aantal andere
kinc'eren. Dezen keer werd geen on
derscheid gemaakt tusschen donateurs
van het Patronaat en donateurs van
den speeltuin. Mogelijk dat dit nog
een wijle zoo kan blijven.
Zooals men evenwel weet. gaat
het oprichten van den eventueel op
te richten speeltuin niet uit van het
Patronaat als zoodanig. Voor dona
teurs van het Patronaat bestaan
andere uitnoodigingskaarten. Onaan
genaam is het, dat kinderen moeten
worden afgewezen, die dringend ver
zoeken om tegen entreegeld te wor
den toegelaten, Wie de wet kent,
weet dat dit niet zoo maar is ge
oorloofd. Laat men lid worden van
den speeltuin, dan is het in orde.
Het wordt nu meenens met de
indeeling der Pafronaatsjongens in de
z g. verplichte Groepen en met hun
voorgeschreven patronaatskostuum.
't Is zoo de bedoeling van de
Hooge Kerkelijke Overheid.
Op den Patronatendag te Roer
mond j.l. Zondag waren er dan ook
al zeer velen, die het kostuum droe
gen. ook uit kleinere plaatsen.
Woensdag j.l. ontving het Patro
naat ten antwoord, dat men de
kostuums bij den middenstand kan
bestellen; dat deze wel geen bizon-
der groote provisie zal genieten,
maar ook geeuerlei risico zal hebben
te lijden, 't Is in ieder geval wat en
het principe is tenminste gered.
In de Groepen zelf komt nogal
eenige verandering. Zoo zal b.v, een
Groep niet langer bestaan uit jon
gens van één en dezelfde buurt.
Als dus binnenkort cuders vernemen,
dat hun jongen niet langer tot een
Groep behoort, behoeven ze daaruit
volstrekt niet te besluiten, dat de
jongen iets verkeerds zou hebben
gedaan.
Voetbalsport.
Verleden Zoodag wist Albatros
haar eersten Competitiewedstrijd
tegen Horst I te winnen met 2—0.
Jongens zorgt, dat ook morgen
Zondag de overwinning in Venray
blijft.
Maandag werd voor rekening
van den Heer G. Baken alhier aan
besteed het bouwen van een woon
en winkelhuis aan de Schoolstraat.
Ingeschreven werd als volgt
Th. Claassens. Venray f 4898
Th. Vissers, Wanssum f 4850
M. Verstralen, Blitterswijk f 4839
Maassen-Siebers. Venray f 4797
Zwitserlood-Tielen f 4760