De naderende wereld brand. Gemengde Berichten ongelukkige zich met God zou ver zoenen. Die beste zusters hebben gebeden en geofferd voor die ziel en toen 's morgens de Pater de cel van den veroordeelde betrad lag ook deze op de knieën voor het kruisbeeldje van den Pater. Snikkend nam hij zijn hand en sprak „al mijn vrienden, heel m'n familie hebben mij verlaten. Allen hebben mij verloochend. Alleen Hij daar aan het kruis en gij, een prin ter van Hem, hebt mij niet verlaten. O Pater, hoor toch mijn biecht, dat ik mij voor mijn dood met Hem verzoene." Toen een paar uren later de bijl van den beul was gevallen, kon de Pater de zusters van den Carmel de bekeering gaan vertellen, door hun gebed Moederziel alleen. Moederziel alleen ien 't huuske, Leest ze bij ét groote licht (Komt al gauw heur achtste kruuske Scharp, Goddank, blieft nog 't gezicht] Leest ze ien 't Evangelieboek, Zonder bril nog even kloek. Wa ze leest Ze leest de naomen En de daotums, dag en jaor, Van heur kienders, toen ze kwaomen. Trouwden, stierven allegaor Ook den daotum, naom en van Van heur braoven zaolgen man. Ielke naom deur haor gelezen, Brengt er leven veur den geest, Da zoo dierbaar haor veur dezen As heur leven is geweest lelke datum wekt ien 't hart De ouwe moedervreugd en-smart. En dan wordt ze bewogen Allen ziet ze veur zich staon. Allen schouwt ze weer ien de oogen, Allen sprêkt ze vriend'lik aon Starft ook alles um haor heen. Een moederziel is nooit alleen B. VAN MEURS, S.J. In de slechtste stad van 't slechte Frankryk. Op een der vluchtheuvels, waar de voetgangers in Parijs de trams opwachten staat op een vroegmorgen een kapelaan, die, geroepen bij een ernstig-zieke, Ons Heer eerbiedig op zijn borst draagt, de superpli ver borgen onder zijn overjas. Tusschen die menigte van arbeiders kantoorbedienden in dit moderne Sodoma, de stille priester en de verborgen Christus Eucharisticus. Eindelijk nadert met zwaar geraas de verwachte autobus, al tamelijk vol met menschen, die zich eveneens naar hun werk begeven. Schokkend stopt 't gevaarte bij den vluchtheu vel, waar de wachtenden al dringen, om 'n plaatsje te veroveren, De plotselinge drukte wekt den priester uit z'n devote aandacht. Stil en geduldig laat hij de dringen de menschen voorgaan. Tot de stem van den conducteur hem aan 'n onbewust verzuim herin nert „Uw nummers, vrienden Want in Parijs hangt bij elke halte 'n kastje, waaruit men zich van een volgnummer kan voorzien, zoodat de eerstkomenden ook 't eerst in de bussen worden toegelaten. En de priester in gebeds3andacht verslon den, heeft vergeten, zich van 'n volgnummer te voorzien. 't Volgnummer, dat voor hem en, voor z'n God 'n plaatsje in de bus verzekeren moest. Er is nog plaats voor twee man. En tien, twaalf lateren hebben nog hun volgnummer... De twee plaatsen worden bezet „Vol De waarschuwing van den con ducteur klinkt den priester als 'n donderslag in de ooren. Nu zal hij moeten wachten, 'n kwartier en méér nog misschien, tot de volgende bus komt. En in de verre volksbuurt ligt 'n stervende mensch te bidden... te wachten... te roepen om z'n sterken Gids naar de hooge Hemelwoning. Ineens besloten treedt de Christus dager naar voren, slaat z'n overjas open en toont de bursa, waarin Ons Heer verborgen rust. En eenvoudig, maar toch met smeekenden aandrang zegt hij Ik moet naar 'n zieke, m'n vriend En met dezelfde ontroerende een voud stelt de conducteur zich boven 't reglement Stap in. Eerwaarde 1 Er staan nog twaalf, vijftien, twintig haastige menschen te wach ten. Werklui, die ook tijdig op hun arbeid aanwezig willen zijn. Maar niemand op den vlucht heuvel. waar nu 't vertrek-rumoer plotseling heeft plaats gemaakt voor 'n biddende stilte, protesteert tegen dit privilege, aan 'n priester, die Ons Heer draagt. En door de dubbelrij van wach tende eenvoudigen van-harte, gaat God In de bus heeft men alles gehoord en gezien. En als de priester bin nentreedt en 't rijtuig zich onmid dellijk in te veging stelt, v e'Stommen ook daar plotseling de gewone luide jaren gekomen waren, de jaren van 15 tot 18 jaren bij menig een duren zij langer dreven zij het spel nog verder. Wordt vervolgd. morgen-gesprekken. Met 'n stille beweging gaan de petten van die ruige werkhoofden en worden de kranten dichtgevouwen! Want Ons Heer heeft in de autobus plaats genomen. Tusschen de eenvoudigen, de ar men! 'n Stoere werkman staat dirict op Met ontbloot hoofd nadert hij den biddenden priester. Zegt dan eenvoudig: Neemt u dit plaatsje, Eerwaar de! U zit er rustiger! Met 'n zwijgende neiging dankt de dienaar van God. De reis is lang. Maar geen oogenblik wordt 't eerbiedige zwijgen door die stille wacht verbroken. Waaraan denken die mannen, verruwd door 't jachtende arbeids leven afgedwaald misschien van den rechten weg in den zwaren kamp om 't bes'aan? Aan den goeden Herder, Die z'n schaapkens overal gaat zoeken? Aan hun eerste H. Communie? Of aan hun laatste? Eindelijk heeft de priester de verre volksbuurt, z'n beslemming, bereikt. Als hij uitstapt, zegt bij zacht en ontroerend: Ik dank u, goede vrienden! 't Is 't minste, wat we voor Hem en u kunnen doen. Eerwaarde! zegt er een. Zoo ging God door de straten van Parijs, de slechte stad van 't slechte Frankrijk. In de autobus! En om Hem heen 'n zwijgende wacht van ruwe, toch goede ar beiders. 'n Eerewacht! Wat gaat er gebeuren en wanneer En in des Vaders eeuwig stralend licht Staat d'Engel met de weegschaal hoog geheven Waarin der volkeren schuld en eere ligt Der schuldenschaal gaat lager, lager zweven En als bazuinklank dreunt het Godsgericht „Gij hebt den Geest gelasterd die 't leven Draagt in zijn liefde en kracht en majesteit De Geest des Heeren spreekt gerechtigheid Aja Sofia. Siddert volken aller werelddeelen want de dagen van gerechtigheid naderen met rasse schreden. In de oogen van een groote me nigte, schijnen profetieën belachelijk, evenals de Godsdienst belachelijk schijnt in de oogen eener verdwaas de wereld, die het gevoel, als hoogst leidende macht, veronachtzaamt heeft, om zelf een, door verstand geleide hopeloze levensweg te gaan, naar een altijd wisselend doel vol van dwaze i'lusies. God sch-nk aan en kele bevoorrecht de gave der voor zegging. Deze profeten stemmen waarschuwen of bereiden de men schen voor. Men behoeft de gave der profetie niet te bezitten, om in de tegenwoordige tijd te voorspellen, dat de toestand zoo gekomen is, dat er groote gebeurtenissen op til staan en dat wij aan den vooravond gekomen zijn van revolutie en oor log. De ongehoorde Goddeloosheid, de zedenverwildering, armoede, ver twijfeling en ontevredenheid alles werkt samen om 't gezag en de maatschappij te beroeren. Diepe haat, door het kapitaal en de machthebbers zelf, uitgelokt, die de menigte met mooie praatjes een tijdlang in bedwang wist te houden, doch moe gesard door zware belas ting zien ze reikhalzend uit, of zij de roode vanen niet zien opdoemen van hun vermeende redders. Blind moet men zijo, als men niet ziet dat wij aan den vooravond staan van revolutie en beroeringen, uitgelokt door ongeloof, onrecht, dwaas despotisme en kapitaal vooral het slecht besteedde kapitaal dat in- plaats van den behoeftigen broeder bij te staan. Godsvruchtige en lief dadige instellingen en de geloof en beschaving brengende priesters te steunen. Verbrast men het goud in zedeloosheid, men richt luxe kerk hoven op voor honden, richt mooie asylen in voor katten en gooit met het goud om de lagere hartstochten der menschen op te wekken. Is het nu niet lang genoeg en is het tijdstip nu daar, dat God gaat straffen, daar de ongerechtigheden boven hun hoofd gewassen zijn. Ziet men het mane thekel farre niet op de muren der hutten en der paleizen op de wegen en velden en op de wolken. Ontelbaar zijn de profetieën aller eeuwen, van heiligen van kloosterlingen, van gestigma- tiseerden en van vrome en eerbied- leekeu. En overal vindt men een zekere overeenkomst omtrent de straf, die God over de wereld gaat zenden, zoodal er geen twijfel meer mogelijk is, of het uur der gerech tigheid is aangebroken. Bijna alle profetieën zijn het eens dat er een duisternis van 2 dagen a 3 nachten over de aarde zal komen. Deze nachten gaan gepaard met een beroering der natuurkrachten en met den ondergang van vele steden met hun Goddelooze inwoners. De Jezuïet, Pater Nectou zegt Parijs wordt totaal verwoest, maar de goeden zullen eerst gewaarschuwd worden door vreemde teekens aan den Hemel. De Normandische profetes Marie Martel, in 1899 gestorven, zag in een visioen de duisternis en bloed- roode wolken, zij hoorde het kraken van den donder en zij zag ook dat Parijs geheel door vuur verwoest werd. Ook zag zij Marseille ten onder gaan, evenals nog andere steden. Catharina van Emmerik profeteert den ondergang van een groote stad. De H. Caesarius (6de eeuw). Zwaard en vuur vernietigen het Gallische Babyion, verdrinkend in zijn bloed en vernietigd door het vuur. Bot in (1420) profeteertBabyion zal boeten voor zijne misdaden en in een oogenblik is het vernietigd. Orval zegt in zijn voorzeggingen De groote stroom de Seine voert zijn water rood van bloed naar zee, razend van angst zullen de bewoners van Parijs zich in de Seine storten en allen zullen omkomen. Marie Lataste (1847). Parijs, af schuwelijke stad, uwe inwoners zul len, u vervloekend, den dood in uwen schoot vinden, als het vuur u met den grond gelijk maakt. Marie des Terreaux. Als de ge- waarschuwden uit Parijs naar Lyon vluchten is de groote ramp nabij. Evenals Sodoma en Gomorha zal Parijs vergaan. Niemand zal weten waar het vuur vandaan komt. Alle Goddeloozen zullen omkomen De H. Pastoor vaa Ars Parijs zal door het vuur verwoest worden. Melanie van Saletta. Parijs zal verbranden en Marseille zal verzwol gen worden. Toen zij in Mei 1896 over de brug der Seine, de Pont Louis Phillip ging. bleef zij opval lend lang staan, de zuster die bij haar was vroeg de rede en zij zeide toen Hoe vele menschen zullen hier ia omkomen het ergste is nog niet dat er zoovele ingeworpen zullen worden, maar de meesten springen er bij den grooten brand in om aan het vuur te ontkomen, dat boven de huizen zweeft en zoeken zij in hunne verdwazing, redding in het verslin dende water. Het vuur zweeft boven de wijken en de steenen zullen tot stof worden. In 1896 zag zij de stad Parijs geheel in brand staan van onder en van boven door 't vuur geteisterd. Onderaardsche uitbarstin gen vernietigde de grondslagen en in dat gruwbare vuur zag zij nog menschen de huizen binnendringen, die moordend roofden en bij het buitenkomen vernietigd worden door het vuur. Ook nog een andere stad zag zij duidelijk verdwijnen, even&ls zij zag, dat Marseille verzwolgen werd. De bekende blinde jongeling van Bohemen profeteert Praag zal ver woest en met den grond gelijk ge maakt worden en zegt, als een koet sier over de Karlsbruche komt, zal hij zeggen hier lag eenmaal het gouden Praag. Een Boheemsch voorzegger Michael Tolk Praag zal tot den grond ver woest worden. De profetie van het Karthuizer klooster van Premol zegt Gij hoo- vaardig Tyrus (Londeo, waartegen ook de Franciscaan Reco zijn be dreiging uitte) verheugt u niet in uwen hoogmoed, want onderaardsche uitbarstingen zullen u vernietigen. Zoo zoude ik door kunnen gaan. Voor mij liggen nog 20 profetieën van geloofwaardige menschen en waarom zullen deze profetieën niet uitkomen Ik zie in een oud boek van den Augustijner monnik Johannes van Leliëndaal (1400) duidelijk staan „tusschen hooi en oogst zal de groote oorlog komen, door een mis daad in het oosten, ons land zal gespaard blijven, doch om eten te krijgen zult gij een teeken moeten hebben (boü) en dan zegt hij later de groote monarch vlucht ons land binnen in Venlo over de brug en hij zal zijn geheel leger van zijn stoel af kunnen overzien en zoo gaat hij voort met zijn voorzeggingen omtrent den grooten oorlog, voorzeggingen die allen bewaarheid zijn. En is het te verwonderen, dat God ingrijpt en gaat straffen, evenals hij Sodoma en Gomorha voor hunne misdaden strafte Thans is het geen menschelijke zwakheid, neen men heeft ook den strijd aangebonden, rechtstreeks tegen de Godheid. Drie vierde der meoschheid ver nietigd door revolutie, oorlog, pest, water en vuur in een Egyptische duisternis. Oorlog en revolutie zullen de 3 dagen duisternis vooraf gaan. De blinde jongeling van Bohemen (1862) zegt Rusland zal zijn ontzaglijke legers loslaten over de Roomsche rijken en de Romeinsche Sybille zegt de volgelingen van Mahomed, zullen in Duitschland va'len en hun paarden aan den grooten tempel (Dom) bin den. Melanie van Salette zegt de menschen hebben er geen denkbeeld van welke ontzettende rampen de wereld zullen teisteren. Wie zal zich kunnen verbergen om den toorn Gods te ontkomen. Waarom alles verdoe zelen, laat mij recht uit spreken. Plotseling zal het beginnen. Drie dagen lang een zwarte duisternis over de aarde. Zij zal voorafgegaan worden onder vreeselijke tempeesten en onweders, door een storm met zware mist en dichte stof uit het Noorden profeteert de H. Hildegar- dis. De eerbiedwaardige Elisabeth Canori zegtGod zal zich van de macht der duisternis bedienen om de dwaalleeraars en de goddeloozen uit te roeien. Legio zijn de profetieën die deze vreeselijke dagen voorzeggen. Mis verstand is niet mogelijk, onomwon den verklaren het, de Jezuit Nectou 't karthuizer klooster van Premol, de blinde jongeling van Bohemen, Zuster Rosa Colomba, Marce Martel, Magdalena Porsat en de graaf Mohony. Deze laatsten noemen het woord duisternis niet, maar spreken over bovecnatuuilijke sterfie onder de menschen. Ook wordt voorspeld, dat de Paus uit Rome zal vluchten. Als dan zal er pen revolutie in Rome zijn en groote kerkvervolging, dit zageu Maria Walraf (1801), Broeder Johan nes van de Gesplete Rots (1340), Maria Steine uit Tyrol in 1839, C!arisse te Assisië en Pius X, die ook de groote oorlog voorspe't heeft zegtEen mijner opvolgers zag ik over de lijken mijner broeders uit Rome vluchten. De gelukza ige Caspar Bafalo, stichter der Congregatie van het H. Bloed (1837) zegt Een verderfengel zal gedurende 3 dagen van gruwbare duisternis de vervolgers der Kerk totaal vernieti gen. Na den zondvloed is er zulke catastrophe niet meer geweest. De vereerders van het H. Bloed blijven gespaard. Maria Mahenny, die vorig jaar nog leefde (in 1873 gestigmatiseerd) hee't na de stigmatisatie noch ge- eten, noch gedronken of geslapen en zag er op 80jarigen leeftijd nog uit als een 20jarig meisje en voorspelt een duisternis /an 3 dagen, Gedu rende 3 nachten en 2 dagen zal er een onheilspellende duisternis uit breken. Gewijde waskaarsen alleen branJen in die duisternis en met eene kaars kunt gij 3 dagen vol staan en de storm zal deze kaars niet dooven. In de huizen der god deloozen zullen afschuwelijke, alles verpestende duivels rondwaren en in de lucht zullen deze gruwelijke godslasteringen uitbraken, vreeselijke bliksems schieten uit bloedroode wolken en dit in een tijd, dat anders geen onweders voorkomen (dus in den winter) De aarde zal schudden en beven van het dondergekraak, de zee stuwt golvend schuim over het land. Groote hongersnood en pest zal er zijn en 3 vierde der menschen gaan te niet. Gods toorn zal over de heele aarde voelbaar zijn. Velen zullen alleen door den schrik sterven en bijaa alle slechte menschen zullen omkomen en er zullen bekeeringen plaats hebben. De lijken van godde loozen zullen de aarde bedekken. Onverwacht komen deze dingen. De visionaire Carmelites van Pau: De wereld wordt door revolutie en oorlog geteisterd en in eene duister nis van 3 maal 24 uren zullen alle goddeloozen sterven en alle vijanden van den godsdienst omkomen. De gestigmatiseerde Palma Mata- relli (Italië 1872) Er zal een duister nis van 3 dagen komen. Niet één duivel zal in de hel blijven en de lucht zal door hen verpest worden. Dat de rechtvaardigen gewijde kaar sen ontsteken en het huis sluiten en bidden, zegt Melanie Calvat. En Maria Taigi (Rome 1837) pro feteert: God zal twee straffen over de wereld doen komen, een gaat uit van de menschen (oorlog en revo lutie) en de andere straf gaat van God uit. Over de geheel» aarde komt een gruwbare duisternis van 2 dagen en 3 nachten en het zal on mogelijk zijn iets te zien en met deze duisternis komt een lucbtver- pesting en zal in hoofdzaak de vij anden van den godsdienst vernieti gen. Er zal geen licht branden dan alleen gewijde kaarsen zullen licht geven, Die naar buiten gaat zien of een raam opent, zal op slag gedood worden," evenals God verbood, om te zien bij den ondergang van So doma. Bidt die dagen den rozen krans om barmhartigheid en gewijde kaarsen, relikwieën en gewijde krui sen zullen u, onder aanroeping van Maria en de Engelen, behoeden. Maria des Terreaux. geDaamd de dienstbode van Lyon. werd door 'n kind in een visioen rondgeleid, zegt over deze duisternissen wee de nieuwsgierigen en bij, die afwezig is, ga zonder om te zien naar huis (het begin is 'n vreeselijk onweer). Beveel u bij God aan en ontsteek biddend gewijde kaarsen en al die relikwieën kruisen of gewijde zaken bij zich hebben zullen niet omkomen. Voor goede daden en of gebed van fami lieleden zullen ook zondaars blijven gespaard, maar weinigen zullen ont komen; 3 vierde der menschen ko men om. Toen vroeg zij het kind er zul len toch ook brave menschen om komen Ja, antwoordde het kind, maar die zijn niet voor God verloren, Zijn dit nu allemaal verzinsels en tot welk doel Geen verzinsels van heilige menschen Zij waarschuwen ons Nu komt de vraag wanneer zal dit plaats hebben en dan laat ik voorzeggers weder aan 't woord. Ziehier de profetie. Drie maanden na het uitbreken der revolutie, kort na dat de Paus uit Rome gevlucht is. Als er jubeltoonen van de God deloozen gehoord worden, omdat zij de kerk vernietigd hebben en als de Koning van Spanje weggejaagd is. Het feest van O.L.Vr. der Zeven Smarten valt in de tijdruimte der straffen. Drie kwart van Frankrijk zal 't geloof verliezen en het overige deel zal slap in de godsdienst zijn. Orval zegt in dezelfde geest n.l., als Fankrijk voor 5/6 ongodsdienstig is. Pastoor Soofrant 1828 zegt als de menschen vogelvlug zullen reizen en de Beyer Mathias Lang zag de de dingen gebeuren als de menschen geen eerbied meer voor priesters hadden, als zij hun hoed niet meer voor een priester afaemeD, zelfs niet als deze in kerkelijk gewaad is. De menschen zullen zich als narren kleeden. Boerenknechts en werklieden in de regeeri.ig zitten. Er zijn schat rijken en veel armen. De groote rijkdom zal niet lang duren, er zuilen roodmutsen komen, lui ven ligen volk (communisten). Men zal zich in de bosschen verstoppen. Clara Moes, Luxemburg 1895 zegt: dat het gauw gaat gebeuren. Ook zegt Maria von Moerl (1868), de 4e opvolger van Pi us IX dit zegt ook de Carmelietes van Pau, de vierde na Pius IX helaashelaas er zal nooit een kruis zijn als het Zijne. De monnik van Padua noemt zijn naam. 't Onverschrokken Geloof (Fides intrepida) de tegenwoordige Pius XI, die reeds in de zeventig is. Dus de groote gebeurtenis is nabij. Marie des Terreaux Er zal een algemeen bankroet en handelscrisis zijn en de groote gebeurtenis zal hier onmiddellijk opvolgen. De gestigmatiseerde Paulina Mute- rella (1857) Verschrikkelijk zal de laatste crisis zijn, vol van recht vaardigheid De portierster van 't Ursulinen- klooster te Blois heeft meermalen deze gebeurtenissen voorzegt en die allen op hetzelfde neerkomen. Er is iets verschil in 't getal der dagen, daar sommige 3, anderen 2 dagen aangeven. Oveiigens komt alles over een. Als al deze dingen in vervulling zijn gegaan en de goddeloosheid is vernietigt, breekt er een nieuwe en glorievolle tijd voor de Kerk aan. Dit voor een volgende maal. Deze profetieëa zijn naar waarheid be- schieven en zooals Pastoor K. ze ook in de Avondster breedvoerig beschrijft, zullen vele het beschouwen als fantastisch. Nee 't is geen fan tasie, zóó, en niet anders zagen het de bevoorrechte zieners, zöö en niet anders heeft het Sybilla in de sterren gelezen. Sohietcoucours te Overloon. Bij gelegenheid van de feestelijke opening der nieuwe schietbaan van de Burgerwacht afd. Overloon was de uttslag der wedstrijden als volgt: Korpswedstrijden afd B.V.L. (scherp No. 1) le prijs Sambeek '215 punten 2e Sambeek 208 3e Wanroy 185 4e Wanroy 178 Korpswedstrijden B. W. (scherp No. 1) le prijs Neer (L220 punten 2e Boxmeer 213 3e Boxmeer 213 4e Oeffeit 208 5e Affetden (L208 6e Vortum 208 Korpswedstrijden B.V.L. met K.S.O. le prijs Castenray 233 punten 2e Blitterswijk 228 3e Castenray 224 Korpswedstrijden B. W. met K.S.O, le prijs Neer (L237 punten 2e Wanssum 227 Kampioensprijzen B.V.L. met S. No. 1 le H. Loqhtens, Sambeek 48 p. 2e J. Jacobs, Sambeek 47 p. Kampioensprijzen B.W. met S. No. 1 le Tobben, Neer (L.) 47 punten 2e Cangels, Boxmeer 46 Kampioensprijzen B.V.L. met K.S.O. le J. Verstralen, Blitterswijk 50 p. 2e M. Emondts, Castenray 50 p. Kampioensprijzen B.W. met K.S.O. le J. Wagenmans Neer (L.) 49 p. 2e J. Gerrats, Neer (L.) 48 p. Personeele wedstrijden B.V.L. met S. No. 1 le H. Loghtens, Sambeek 2e Cuypers 3e C. van Gaal, 4e H. Hüybers, 5e J Jacobs Personeele wedstrijden B.W. met S. No. 1 le M. v. Baal, Oeffeit 2e J. Gerrats, Neer (L.) 3e J. Ronnes, Vortum 4e M. v. Mill, Bergen (L.) 5e Schampers. Oeffeit Personeele wedstrijden B.V.L. met K.S.O. le W. Vissers, Blitterswijk 2e P. Buijsen, Leunen 3e Beerkens, Vepray 4e A. Stevens, Maashees 5e J, Rutten Maashees Personeele wedstrijden B.W. met K.S.O. le J. Goltstein. Neer (L.) 2e G. v. Soest, Broekhuizeuvorst 3e J. Wagemans, Neer 4e Gerrats, Broekhuizenvorst 5e Tobben, Neer. Voor de geluksbaau was de uit slag als volgt le prijs een Germaan-rijwiel J. Henckens, Overloon. 2e prijs een zilveren horloge J. Domgens, Overloon. 3e prijs prachtige schilderijen: Th. Klaassen, Overloon. Bovenstaande prijzen worden den betrokken afdeelingen en personen zoo spoedig mogelijk toegezonden. Er was enorme belangstelling. De wedstrijden hadden een vlot verloop. Hier is een woord van lof voor het Bestuur dan ook niet misplaatst. Tariefsverlaging by de Spoor wegen. Naar de Telegraaf, verneemt heeft Je minister in beginsel goedgekeurd de plannen van de directie der Ned. Spoorwegen om over te gaan tot een algemeene tariefsverlaging voor het vervoer per spoor. Bij informatie te bevoegder plaatse deelde men het blad mede, dat mo menteel nog niets te zeggen valt over de wijze waarop die verlaging zal geschieden en evenmin over het tijdstip waarop de in te voeren verlaging zal ingaan. De Ned. Spoorwegen beginnen thans met de uitwerking der plannen, welke aan een nadere bestudeering zullen moe ten worden onderworpen, alvorens men tot eenige definitieve maatre gelen zal kunnen overgaan. Loonsverlaging met 30 pCt. of meer. Zooals bekend, zal de Ford Mo tor Co. op 7 September het bedrijf weier beginnen, nadat het drie weken heeft stilgelegen. De looneu der ar beiders zullen dan echter met 30 pCt of meer verlaagd worden. Dit be sluit van Henry Ford vormt wel een scherp contrast met de leerstel lingen inzake loonsverhooging, wel ke hij bij het begin der crisis in 1929 verkondigde. Toen meende hij door loonsverhoogingen de koop kracht te vergreoten en daardoor het bedrijfsleven te stimuleeren. Inbraak in eon Kantongerecht. In den nacht van Zondag op Maandag is ingebroken in de griffie van het kantongerecht te Oss. Door het uitbreken van een raam hebben de dieven zich toegang ver schaft tot de bewaarplaats der in beslag genomen voorwerpen en heb ben elf revolvers buitgemaakt. Verder wordt niets vermist. De Marechaussee heeft de zaak in on derzoek. Pechvogel. De koopman A. R. uit Hasselt, die per motor in gezelschap van een kennis Maastricht passeerde op weg naar Keulen, kwam te Maas tricht tot de ontdekking dat hij een bedrag van 48.000 francs onderweg had verloren. Aan de Belgische grens te Caberg had R. de portefeuille met inhoud nog in zijn bezit. Waarschijnlijk heeft hij bij bet wegbergen der getoonde passage be scheiden zijn portefeuille naast den zak gestoken en is ze tijdens het rijden gevallen. R. deed van zijn verlies aangifte bij de politie te Maastricht. Het geld bestond uit briefjes van 1000 en 500 francs. Verleden jaar had R. al evenzeer pech. Toen kwam hij na terugkeer van een zakenreis tot de ontdekking dat tijdens zijn afwezigheid de bank, waarop hij zijn geld geplaatst had, gesprongen was. Nu hij zoo'n strop wilde voor komen, verloor hij zijn geld. Doodelyk ongeluk. Op het spoorwegemplacement te Nuth iL.) is Dinsdagmorgen de rangeerder A. S. terwijl hij bezig was met het smeren van een wissel door een losse locomotief overreden en Jgedood. De ongelukkige was gehuwd en vader van vier kinderen. Bescherming van de Nederland- selie arbeidsmarkt. Naar de Msb, verneemt ligt op het departement van Binnenlandsche Zaken een wetsontwerp gereed op het in dienst nemen van vreemde arbeidskrachten. De bedoeliog van dit wetsontwerp is buitenlanders te weren uit die takken van bedrijf, waarvoor vol doende Nederlandsche arbeidskrach ten beschikbaar zijn, teneinde aldus de werkloosheid onder de Neder landsche arbeiders zooveel mogelijk tegen te gaan. De regeling welke in het wetsont werp wordt voorgesteld, is zoo dat voor het in dienst nemen van vreemde arbeidskrachten in bepaalde bedrijven vergunning noodig welke door de Kroon moet worden verleend. De bedoeling is, dat het wetsont werp reeds op 1 Januri a.s. in wer king zal treden. Pater Leander Ralider Ö.F.M. f Maandagmiddag overleed in het Minderbroedersklooster te Megen na een lang en geduldig lijden, de Zeereerw. pater Leander Rahder O.F.M. in den ouderdom van. 6-4 jaar. Heel zijn priesterleven heeft hij besteed aan het onderwijsongeveer 6 jaar was hij leeraar aan het Gym nasium te Venray en van 1903 af aan het Gymnasium te Megen. 7.ijn talrijke leerlingen, van wie er zeer velen getreden zijn in de Orde der Minderbroeders, zullen hem zeker gedachtig zijn in hun gebeden. Roermond's eeuwfeest. Tot besluit van de Roermondsche jubileumfeesten werd Zondagavond door Roermonds mannenkoor met medewerking van het stedelijk orkest van Maastricht in het St. Christoffel- huis een gala-concert opgeven, waar bij om. *erd uitgevoerd het oerech te

Peel en Maas | 1932 | | pagina 6