fjAcrokift: GROOTF OPTOCHT Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. JACfjtó MANUFACTUREN YQORDLLLKiïTft I MANUFACTUREN. 1 BLIJKEN - TOCH HET (voordeel™ Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Van de Snoepcent en andere dingen. Hitler en de kleine man Provinciaal Nieuws Zaterdag 30 Juli 1932 Drie en vijftigste Jaargang No. 31 BLIJKEN I TOCH HET PEEL EN MAAS PRIJS DER ADVERTENTIEN 18 regels 60 cent, elke regel ineer 7 ct. bij abonnement lagere tarieven. litguve Tan PI KM A VAiN DEN MITNOKHOE VENHAV Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartarfl voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent 0. L. Vrouw Behoudenis der Kranken, Oostrum. 't Kan zoo nu en dan iemand lastig uitkomen, dat onze gezellige krant „Peel en Maas" maar éénmaal in de week verschijnt. Dan kan men soms vijf of zes dagen moeten wachten, eer 'n ding dat krom staat, weer wordt rechtgezet. Wie weet wat „Peel en Maas" nog doet, nu Venray zoo groot wordt „Men" zegt (die akelige, sluike, slinksche, wauwelende „men" dat er op het Sportterrein aan den Leunschen weg 'n „snoepwinkel" komt Dat is natuurlijk weer „echt waar" Ja, daar komt zoo'n winkel, waar de kinderen met 'n cent naar toe kunnen gaan, om uit te zoeken wat toch wel 't lekkerst is en wat 't langst duurt waar ze 't langst op kunnen „^oebelen." „Echt waar 1" Ja, 't ligt immers zoo heelemaal in de lijn van 'n Patronaatscommissie om de miserabele snoepzucht te bevorderen Dat komen de kinderen, in onzen tijd van weekelijke opvoeding, nog precies te kort Alle wrange gekheid op 'n stokje er is het Patronaat al zoo vaak door „welwillende" grossiers aangeraden om er „snoep" te verkoopen en sigaretten en dergelijke. En dan armere jongens, die geen centen heb ben, laten toekijken Er is nog geen directeur geweest en er zal er hopelijk en denkelijk wel nooit een komen, die op zoo'n dommiteit ingaat 1 Merci 1.... 't Bovenstaande zou feitelijk van te particulieren aard zijn om een plaats te vragen pp het wijde weid sche gebied van het hoofdartikel, iodien we er Diet enkele opmerkingen van algemeenen aard aan konden vastknoopen God ter eere. Wat „versnaperingen" betreft Wie daar, omringd van allerlei comfort, onder 't genieten van 'n duur merk wijn en 'n fijne sigaar hoofdschuddend over liggen te boomen, deden eerlijker met een boom op te zetten over zelfzucht. Men moet aan de kinderen iets gunnen. De Schepper heeft cacaovrucht, •suikerriet en dito biet, appelboom, pepermuntstruik en honingbij niet voor niets geschapen. Op de Bruiloft van Cana zal wat anders gepresen teerd zijn dan uitsluitend droog rogge brood. Sint Franciscus van Assisi, dit wonder van versterving. Sint Philippus Nerius en honderden andere heiligen gunden veel aan de kinderen. Maar de „pest" is de „snoepcent." De moeder, degenen die van Gods wege met de opvoeding belast zijn, die moeten zelf de versnapering uit- deelen. Dat zouden ook de verstandige verkoopers van versnaperingen liever hebben, dat de moeder zelf kwam koopen. Nu twijfelen ze vaak, of de centen niet gestolen zijn en... aarzeleD om er iets over te zeggen, omdat ze van de „opvoeders" (God betere het 1) nog 'n grooten mond kunnen toekiijgen. De snoepceoten steken anderen kinderen, die minder hebben, de oogen uit. Dat uitzoeken wat de kinderen doen, en dat redeneeren over 't lekkerste, wakkert verkeerde neigingen en booze gewoonten aan, en niet de zelfbeheersching, die ze hard noodig hebben. Snoepcenten maken dieven. Het spreekt vanzelf, dat er uitzondering kan worden ge maakt, b.v. met de kermis en bij bizondere feestelijke gelegenheden. Iemand zal zeggen „dat heb ik nooit zoo ingezien van die snoep centen." Neen, want u is braaf en meent 't goed met de kinderen, 't Is bij u niet anders dan een vergissing Nu, die kan hersteld worden. Is de moeder gewoon om zelf de versnapering te koopen en uit te deelen, dan kan ze ook 'n woordje zeggen over vastendag. Ze kan 'n keer iets minder geven en erbij ver tellen, dat er iets is bespaard voor de Armen, de Kindsheid, of welk goed werk ook. De kinderen zullen er niet van doodgaan goed chris e- lijk-opgevoede kinderen kunnen zeer edelmoedig zijn, als 't is voor Onzen Lieven Heer. Kinderen moeten van jongs af zich leeren bedwingen. Dat hebben ze vandaag in onze van boven tot onder verrotte wereld méér dan ooit noodig. Kinderen moeten streng worden opgevoed. Wat niet beteekentte streng. Welke ouders zijn 't meest bemind, tot in hoogen ouderdom, worden bij hun overlijden 't innigst betreurd, 't vroomst bedacht Zijn het de ouders die hun kinderen in alles toegeven Neen Later ballen die kinderen de vuist tegen hen of als ze daar te veel uiterlijk fatsoen voor hebben doen hen schreien van verdriet. Tranen van ouders over liefdeloosheid en wangedrag van kinderen zijn verschrikkelijk om te zien. x Kinderen houden 't meest van ouders, leeraren, opvoeders, die streng zijn maar ook rechtvaardig. Ook rechtvaardig Om nu weer terug le komen op 't onderhavige Sportterrein (we wonen nu eenmaal met z'n allen in 'n dorp, en smaken van dit feit alle landelijke lusten en landerige lasteD) a 1 s daar ooit 'n soort winkel komt, dan wordt daar aan kinderen niet verkocht, tenzij misschien bij feeste lijke gelegenheid zooals tiouwens steeds is gebeurd. Maar 't kan zijn, dat 'n moeder die komt kijken, haar kinderen eens wil onthalen en dan verlegen is om 'n „groot stuk" bij 'n ketel heet water voor thee of koffie. En, als schrijver dezes wat in de melk te brokkelen heeft, moeten zoo'n „groote stukken" zijn inge slagen bij den Venrayschen Midden stand omdat bedoelde schrijver het steeds opneemt voor den nijveren eD in de Maatschappij onmisbaren Mid denstand. A 1 s daar ooit zoo'n soort winkel komt Ondergeteekende heeft twee oogen uitgekeken plus evenveel brilleglazen, en nog geenerlei schit terende kleuren van Nederlands vlag mogen aanschouwen vanwege het „richten". Er zal eerst moeten afgewacht, in ieder geval, of de velen, die sym pathiek staan jegeDS de Inrichting voor de kinderen, dit allen daad werkelijk toonen. Komaan, daar is kans op. Nog 'n oogenblik op geme'd Sportterrein blijven rondkuieren Twee opmerkingen. Hier is nummer één. Degene, die op 't moment uw geëerde aandacht probeert te boeien, wil ootmoedig getuigen: geen Sportkenner te zijn. Al is bij dan zoo langzamerhand tot de wetenschap gekomen, dat 'n gewillige voetbal tusschen één hori zontale en twee verticale latteD heen moet. Omdat er dao altijd ge juicht wordt. Maar hij weet ook - en zeer goed dat we de jonge lui een werkelijk grooten, goedeD dienst dienst bewijzen met goed geleide, in christelijken geest werk zame sportvereenigingen. Laten de jongens er misschien 'n tikje te veel in opgaan en over praten. Dat is beter dan over slech te dingen te spreken en te liggen lanterfanten. Goed geleide sport be vordert de gezondheid en velerlei natuurlijke deugden die in den godsdienstigen jongen allicht op bovennatuurlijk peil komen. Hier komt opgedaagd Dummero twee. 't Was feitelijk beter, dat de noodzakelijke opzichter van spel- en sportterrein er niets hoefde bij te verdienen en zoo maar voldoende kon worden gesalarieerd. Zeg u dat wel! 't Was „feitelijk biter", dat er geen reclameborden werden aange bracht, omdat, al zijn ze ook kunst vaardig bzschildeid, zulke borden een boomenlaan niet direct mooier maken, Accoord 't Was „feitelijk beter", dat het Sportterrein nog grooter was; dan konden er nog meer jongelui gebruik van maken en zou ook de kranige Ruiterciub ruimer in haar knollentuin zijn. Heerenmijntijd, wat zouden 'n boel dingen „feitelijk beter'' zijnOok o.a. dat iedereen z'n eigen stoep dweilde, en niet dezen en genen den mond wijd opendeden en de hand stijf dicht, maar juist andersom. Wat óók „feitelijk beter" zou zijn?.. Nu maken we 'n sprong. Zooals dat op 'n sportterrein vaak te pas komt. Naar 'n heel ander terrein. Het zou bizoDder beter zijn, als er geen goed gesitueerde christtn- menschen waren, die te stijf vast liggen aan hun geld en goed, en zoo moeilijk k urmen besluiten om een flink bedrag ^waar ze geen boterham om minder eten) te beleggen op de Spaarbank der Eeuwigheid. Wie renteloos of tegen lage rente leenen ter eere Gods, die krijgen van God hun duizend en tienduizend procent wel uitbetaald Och, wie nu veel bezitten, raken waarschijnlijk hun geld en goed toch kwijt. We bedoelen thans Dietals ze in de kiit liggen. Dan is 't heele maal en finaal afgeloopen. Maar als de groote wereldrevolutie komt, die dreigend aandavert. Onroerende goederen kunnen toch niet wegwaaien, zeggen ze. Neen, maar wel worden afgenomen. God wil geen revolutie, maar zal ze toe laten, om te straffen de slechtheid 1 an de ziek-gezondigde wereld. 'f Gist en ziedt overal. Duitschland, waar we vlak bij wonen, is een groot kruithuis. Wanneer wordt er Öe lont ingeworpen Het is maar zaak om vooraf de rekening met God te ver effenen. Geld en goed hooren vaD God, die ze maar in leen heeft ge geven. Laat men royaal zijn ten op zichte van goede werken en jegens instellingen die in ieder geval hun best zullen doen om aan ieder net zijne te geven. En wat er ook moge gebeuren, er zijn goederen die eeuwig eigendom blijven en waar geen dief kan aan komen. N. Nu Hitler in Duitschland aan den vooravond staat van den dag. waar op hij zijn grootste triumph deokt te vieren en de macht in het Duitsche rijk meent te kunnen veroveren, is ook in ons land de belangstelling groeiende voor de merkwaardige politieke loopbaan van den man, dien we langen tijd uitsluitend als een avonturier hebben beschouwd en wiens politieke opgang we eigen lijk onbegrijpelijk hebben geacht. Van hem en zijn partij die der Nationaal Socialisten weten we tenslotte nog zoo weinig, dat we hem in de Nederlandsche pers nu eens als den vertegenwoor liger van de zwartste reactie zien uitgebeeld, dan weer a's een super-bolsjewiek. In werkelijkheid is hij van beideD iets. De Duitsche Nationaal Socialisten streven een soort religieus cultureele oogmerken na, welke geschikt zijn om een aantal al Duitschers, in wie de oude Wodan-geest nog niet geheel is uitgedoofd, te begeesteren We behoeven daar thans niet over uit te weiden, want de bedoel de ideeën kunnen een aanhang van Hitier verklaren, ze geven toch geen opheldering over het massale van dien aanhang. De massa is tot Hitier gekomen om diens politiek en sociaal program, dat voor millioeneq kleine luiden, ook arbeiders, groote bekoring biedt omdat het zooveel belooft. Tusschen haakjes voor burgerlijke economen is dat program tevens de grootste dwaasheid van dezen tijd, omdat het volstrekt onuitvoerbaar zou zijn. Hitler is reactionair in den zuive ren beteekeois van het woord, d.w.z. in zooverre zijn politieke agitatie zich volstrekt keert tegen elke de mocratische gedachte, welke toch de overheerschende is van onzen tijd. Directe medezeggenschap van het volk in bestuurszaken van het land. acht hij volkomen verwerpelijk. Hij is een autocraat en zijn partij staat een autocratisch bestuur voor, gelijk de communisten in Rusland en de fascisten in Italië Men kent de leuze der Nazi's: alle macht aan Adolf Hitler! Wat geestelijke en Staats rechtelijke vrijheid betreft, is het Duitsche Nationaal-Socialisme abso luut reactionair. Dat wil echter volstrekt niet zeg gen, dat haar actie tegen de mate- rieele belangen der arbeiders in gaat, alth&ns Diet bewust. Juist omdat Hitier en de zijnen aan de arbeiders zooveel materieele welvaart beloven loopen zoovele arbeiders en kleine luiden hem na. Hitier voelt zich volstrekt niet voor de rijken of voor de groot-industrieelen gepor„ teerd. De Staat is voor hem alles en weid zijn program uitgevoerd heel wat groote bedrijven, banken enz. zouden voor nationalisatie in aanmerking komen. Zonder zich be wust tegen den privaten eigendom te keeren, staan Hitier en de zijnen een zoodanigen druk op het kapitaal voor, dat de voordeelen van het bezit er van, vrij illusoir zouden worden, als het program der Nazi's kon worden verwezenlijkt. Rente moet worden afgeschaft. De wonin gen moeten aan de bewoners komen. Voor de geleidelijke vervulling van dien laatsten wensch, heeft de pattij van Hitier een ingewikkeld stelsel bedacht van een vergoeding in bons, welke als betaalmiddel in circulatie moeten worden gebracht volgens a'le economen beel het Dui sche munt- en betalingsstel sel totaal zou ontwrichten. Hitier loopt nu al weer lang ge noeg in de politiek mee. om tot het besef te zijn gekomen, dat vele van zijn sociale idealen onvervulbaar zijo. Bovendien heeft Hitier om zijn overige reactionaire, anti-democra tische doelstellingea, ook veel bij loop gekregen uit monarchistische en industrieele kringen zelfs een zoon van den ex-keizer zit als Hit- leriaan in Jen Pruisischen Landdag menschen, die met hun naam en geld een grooten invloed op de partij hebben gekregen en straks wel zullen zorgen, dat de scherpste so ciaal-economische kantjes van de beweging zullen worden afgeslepen. Daarvan is trouwens al veel merkbaar. Het neemt alles echter niet weg dat het sociaal-economisch program der Duitsche Nationaal-Socialisten voor arbeiders en kleine burgers veel aantrekkelijks biedt en dat zelfs na afslijping van de scherpste kant jes nog heel wat van de nieuwe beweging wordt verwacht ter ont- lastiog van den druk op den kleinen man. De Nationaal-Socialisten wil len b.v. de laagte-grens voor de inkomstenbelasting gebracht zien op 3000 Mark (voorgesteld bij motie der Nat. Soc. in den Pruisischen Landdag). Op het oogenblik geldt als laagte-grens een inkomen van 720 Mark, d.i. circa 430 gld. Een arbeidet met 2000 Mark loon (f1200) betaalt behalve ongeveer 8 pCt. in komstenbelasting. ook nog 11.59pCt. voor sociale voorzorg. Alles bijeen genomen moet in Duitschland een arbeider met 2500 Mark inkomen (d,i. een kleine 30 gld. per week) er op rekenen, dat hij daarvan het zijn alle cijfers van het officieele Duitsche Rijksbureau voor Statistiek 22.76 pCt. (d.i. circa f 6.80 van zijn f 30,— per week) aan den fiscus afstaat, n,l. voor inkomstenbelasting, sociale voorzorg en verbruiksbelas tingen. Het was de democratie, welke dezen druk geleidelijk op de schou ders van arbeiders en kleine burgers heeft gelegd. We willen gaarne aannemen, dat het noodzakelijk was en mogen geenszins vergeten, dat er voor de arbeiders belangrijke so ciale verzekerdheden tegenover ston den. Thans 'echler adviseeren de Nat. Soc. in den Pruisischen Land dag b.v. een inkomstenbelasting, aanvangende bij 3000 Mark en met sterke progressie oploopende tot 80 pCt voor inkomen boven de 46000 Mark. We willen ook nog aannemen, dat het zoo niet kan. Maar we kunnen het tenslotte begrijpen, dat vele kleine luiden, door den fiscus uitgeknepen als cilroenen het er gaarne eens op wagen om de dure democratie eens te ruilen voor het Nationaal-Socialistische experi ment. Al vinden we dat als nuchtere buitenstaanders om vele redenen te bejammeren. VENRAY. 30 Juli 1932. Burgemeester en Wethouders van Venray doen te weten, dat door den Raad dier gemeente in zijne openbare vergadering van 30 Mei 1932, zijn vastgesteld de navolgende verordeningen A. Verordening regelende het heffen van verlofsrecht voor den verkoop van zwak- alcoholischen drank in het klein in de gemeente Veoray B. Verordening op de invorde ring van het verlofsrecht voor den verkoop van zwak- alcoholische drank in het klein io de gemeente Venray. Zijnde de verordening sub A goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 23 Juni 1932 no. 81, waarbij de verordening de dato 30 Mei 1932, houdende voorschriften naar welke de belasting zal worden ingevorderd, is aangehaald. Morgen Zondag 31 Juli om li uur der H, Kindsheid met pracht van Praalwagens als De Afgodstempel van Angkor Vat der Parijsche Koloniale Tentoonstelling en De H. Hartwagen, voorafgegaan door 40 zingende meisjes met palmtakken. Lieve groepen: De H. Familie van Nazareth met Sint Janneke. De Kleine Theresia. Oonnoozele Kindertjes. Veel afwisseling: Missionarissen te paard. Indianen-hoofdman „Het vliegende Hert". Zie verder programma in dit blad. En is hiervan afkondiging geschied» waar het behoort den 23 Juli 1932. Burgemeester en Wethouders van Venray, O. VAN DE LOO. De Secretaris, VAN HAAREN. Burgemeestec en ^Vethouders van Venray doen te weten, dat door den Raad dier gemeente in zijne openbare vergadering van 30 Mei 1932 zijn vastgesteld de navolgende verordeningen A. Verordening regelende het heffen van vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank in het klein in de ge meente Venray. B. Verordening op de invordering van het vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank in het klein, in de Gemeente Venray. Zijnde de verordening sub A, goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 23 Juni 1932 no. 81. waarbij de verordening de dato 30 Mei 1932, houdende voorschriften naar welke de belasting zal worden ingevorderd is aangehaald. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort den 23 Juli 1932. Burgemeester en Wethouders van Venray, O. VAN DE LOO. De Secretaris. VAN HAAREN. De Zeereerw. Heer G. Kemps uit Venray, voorheen leeraar aan het Missiehuis te Ingelmunster (België) is met ingang van 23 dezer benoemd tot leeraar aan het Missiehuis van den H. Geest te Weert, alwaar zijn Eerw., mede met de propaganda be last wordt. Met iugang van 1 October a s. is benoemd tot geneesheer aan het St. Anoagesticht te Venray, de heer F. Schmidt te Amsterdam. De rijksveldwachter Brig tit. P. P. Seerden, is 25 Juli gedetacheerd naar Born, in verband met de staking aldaar. Uitslag van het j.l. Zondag gehouden prijsschieten van de schut terij „St. Anna". De prijzen werden behaald als volgt le G. Jans-Beken 2e A. Jans- Beken3e E. Beerkens4e M. Barents 5e J. v.d. Borst6e Ferd. van Zwaamen 7e J. Sanders. MiuderjarUe met f 80 op slap Door de gemeentepolitie alhier is aangehouden een 14-jarig jongmensch uit Amsterdam, die 17 Juli jl. uit het ouderlijk huis was gevlucht. De jeugdige zwerver had zich thuis van het noodig reisgeld voor zien. Ongeveer f 80 had hij uit vaders geldlade ontvreemd, waarvan de helft reeds verdwenen was. Het veelbelovende jochie is naar Amster dam teruggebracht. Groote Kindsheid-optocht te Venray. 1. Voorrijder te paard met aaD weerszijden een soldaat. Missieschild gedragen door twee jongens in costuums. Bisschop Lambertus. pre dikend in onze Limburgsche landou wen, begeleid door 2 gezellen deze groep voorafgegaan door bruidjes. Kinderen der school „Heide". 2. De H. Driekoningen, „De Onnoozele Kinderen". 28 kindertjes, in bloedroode klee deren met goud afgezet en een gouden band om het hoofdje, dragen elk een palmtak. 2 engeltjes drageD een spandoek „Zij die hun bloed gaven voor den pasgeboren Zaligmaker". Enkele engeltjes begeleiden de kindertjes. Jongens der laagste klassen der school (Dorp). 3. 'n Missionaris in witte toog en met tropenhelm op rijdt te paard 2 negerboys leiden het paard aan den teugel. Enkele patertjes en zus- terkes gaan met het kruis in de hand vooraf. Jongens der middelklassen (school Dorp). 4. De H. Familie van Nazareth Maria en Jozef zien toe hoe Jezus en Sir. t Janneke spelen met een lammetje. Enkele engeltjes begeleiden deze groep. 5. Groep jongens, die liederen zingen. 6. Een Manderijn te paard, voor afgegaan door een groep Chineezen die onderwezen worden door ver schillende missioneerende orde's en coDgregatie's Chineesche meisjes met enkele missiezusters. Jongens der hoogste klasse a. 7. Praalwagen De afgodstempel van Angkor Vat der Parijsche Kolo niale Tentoonstelling. Een Indische afgodspriester houdt wierook voor het prachtig steenen Budbabeeid. Enkele Indische meisjes in aanbidding voor Budha, 8. Jongens van het Sint Jozefge sticht met sjerpen en vlaggen. Het Indianenopperhoofd „Het Vliegende Hert" te paard met begeleider. Meisjes van het Sint Jozefgesticht. 9. Venray's Fanfarecorps. 10. Beeld van 't kindje Jezus ge dragen en voorafgegaan door jongens in roode toogjes en rocheljes, 4 dragen iantaarntjes. Vele bruidjes met bloemen gaan voor en achter het beeld. 11. H. Elisabeth met landmeisjes iVleisjes d r laagste klassen der zusterschool. 12. Groep: „Zij, die om huu reinheid te bewaren hun leven gaven". a. H. Barbara roet toren. b. H. Agnes. c. H. Caecilia met harp. Engeltjes en bruidjes. 2 kinderen dragen het spandoek. Schoolmeisjes der middelklassen. 13. H. Oda met een groep bruid jes. 14. Bruidjes in geel-witte kleuren, waarvan er twee een spandoek dragen met als opschrift„Wij bidden voor den Paus" De Paus met de kardiualen. enkele priesters in 't zwart gaan vooraf. De zouaven, spandoek „wij vech ten voor den Paus." 15. H. Ursula met maagden (palmtakken in de hand). H. Angela met schoolkinderen (lei en boek in de hand). 16. H. Theresia van Lisieux om geven door bruidjes met rozen. 17. Groep Geloof-Hoop-Liefde. Twee engelbewaarders met een jongen en een meisje. Meisjes der hoogste klassen der zusterschool. 18. Heiligen, die ons herinneren aan het Heilig Lijden van Jezus. a- H. Veronica met klein meisje. b. H. Helena met kruis en sleep- draagster. c. H. Koning Lodewijk van Frank rijk. dragend de H. doornenkroon. 19. Veertig zingende meisjes met wuivende palmtakken. Spandoek „Het Heilig Hart heersche over alle volkeren." Praalwagen Het H. Hart van Jezus staande op een troon. De gouden koningskroon zweeft boven Zijn hoofd. In aaqbidding knielen de vertegen woordigers(sters) der 'olkeren een neger en een negerin, een javaansch meisje, een chineesche jongen en meisje, een Indiaan met zijn prachtige hoofdversiering. 2 Volendamsche meisjes in prachtige costuums, een Volendamsche visscher. Eerste U. Mis. Zondag 24 dezer was er feest in Oirlo, waar de Weleerw. Heer J. Verstappen van de Orde van den H. Geest zijne plechtige eerste H. Mis in zijn geboorteplaats opdroeg. Rappe en kuostzinnige handen hadden van groen en bloemen en vlaggen een mooie laan getooverd vanaf het ouderlijk huis van den Neomist tot aan de rijk versierde kerk. Een drietal eerebogen waren tevens opgericht en van opschriften voorzieD, waarvan eene vooral het meeleven der dorpsbewoners in dit schoone feest deed kennen, luidende: De handen, die met blijden zin U deez' kransen wonden Zij vouwen zich tot vroom gebed Spaar lang Uw Priester voor de kerk En 't heilig Missiewerk. Ruim half tien vormde zich de stoet bij het ouderlijk huis, die deu

Peel en Maas | 1932 | | pagina 1